Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
cville schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:20:
[...]

Ik begrijp het nog steeds niet. Ik heb nu een A label woning uit 2014. Waarom zou een WP het label veranderen?
Vroeger had je alleen A. Nu A en dan erboven op + en ++ en +++. Het kan dus nog beter en dus meer waarde voor je verkoopwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:42
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:56:
[...]

Correctie.....hier €11.300,- netto na subsidie FE.
Nieuwe ketel €2500,-
Hybride €5500,- na subsidie inclusief nieuwe ketel.

Dit zijn de scherpste prijzen die ik heb kunnen vinden voor Vaillant FE, Intergas ketel en Intergas Hybride.
Nieuwe gasketel is een keuze, hier hangt de oude nog in hybride opstelling.

Er zijn genoeg warmtepompen op de markt die werken als add-on.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 13-10-2024 13:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:24:
[...]

Nieuwe gasketel is een keuze, hier hangt de oude nog in hybride opstelling.
I know. De mijne is na 16 jaar wel einde levensduur. In ieder geval zover dat ik er geen WP naast ga hangen.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 13-10-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:47
DropjesLover schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:46:
Ik heb al enkele keren in dit topic gepost met de problemen van mijn warmtepomp.

Korte recap:

In 2018 de woning gekocht en we een warmtepomp en 1e verdieping vloerverwarming er in gezet. Beneden nog HT radiatoren.
Sindsdien staat de warmtepomp te pendelen. Bij -15 was het wat frisjes in huis, maar nooit echt koud gehad.
Dit pendelen zag ik vanwege de logging van Domoticz op de P1 energiemeter, op de fase waar de warmtepomp op aangesloten was. Contact met de installateur gehad en na veel aandringen tot hulp is later een upgrade naar 2 zone systeem en 100l buffervat geplaatst. Hij bleef pendelen.
In 2021 een flinke verbouwing incl de begane grond vloerverwarming... Bleef pendelen.
Temperaturen zijn goed, dT goed, maar toch pendelen.
Conclusie, kan zn warmte niet kwijt, te weinig flow, ook niet op de flowmeters bij de verdelers. Pompen maximaal of niet, geen verschil.

Ik heb al (andere) installateurs benaderd om het leidingsysteem aan te passen, grotere aanvoerleidingen naar de verdelers, pompen verplaatsen naar direct voor de verdelers, en de leidingen direct op het buffervat in te prikken in plaats van op de aanvoer over het buffervat. Maar geen enkele partij heeft er zin in :-(

Afgelopen week een Flir One 3 warmtecamera gekocht en even gekeken... Alle groepen behalve 1 worden wel warm.

Even googlen...
Blijk je op verdelers niet alleen de grote knop (blauw in onderstaande) te kunnen regelen (maar is meer groep open/dicht)... Maar ook de flowmeter zelfs :F
Dus de rode vergrendel-ring er af, flowmeter zelf open draaien tot gewenste flow :F

[Afbeelding]

Dus nu op alle groepen keurig 2l/min flow, in plaats van 0,5-1,5.

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarg

Het beeld aan stroomverbruik afgelopen 7 dagen en afgelopen 24u, vanochtend dat ik de flowmeters open gezet heb:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het gaat dus om het allerlaatste stukje op de onderste afbeelding of niet? Daarmee lijken de problemen opgelost inderdaad. Nu alleen even de groepen in de gaten houden om te zien of alles netjes warm wordt. Daarna eventueel een paar groepen verder open of knijpen.

Als hiermee de boel netjes warm wordt en de wp pendelt niet meer dan kun je overwegen om het buffervat er uit te halen. Dat scheelt je wat rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

Kleine investering......voor jou wellicht. Als je 10 mille leent, renteloos en je lost af in 10 jaar betaal je €83,33 per maand. De eerste 4 maanden zijn dan al gratis als je gasloos gaat door afsluiten gas en de daarbij wegvallende kosten. Tevens stijgt per direct de waarde van je woning mocht je eerder dan einde slijtage WP verhuizen. Verder heb je geen last meer van het alleen maar duurder wordende gas. Geen onderhoudskosten ketel meer (WP lekker zelf doen). En je kan zelf doorrekenen bij een gemiddeld verbruik van 1500m3 voor een huishouden wat het scheelt per maand aan stookkosten.

Half Nederland leent zich suf om een auto te kopen tegen forse rente of gaat private leasen (dat is pas een slechte investering) maar dan zou renteloos lenen voor een WP een slechte investering zijn? Kan je zelfs beter die 10 mille op je spaarrekening gebruiken om op termijn die auto te kopen. Jouw geluid is hetzelfde als toen ik 12 jaar geleden zonnepanelen legde en mijn huis isoleerde. Dat vonden mijn buren ook zo dom. Ondertussen lach ik me al jaren een gat in mijn broek. Rendement loopt al jaren op en dat zal met een WP niet anders zijn. Wachten en sparen kan ook natuurlijk waarbij de installatiekosten en materiaal kosten voor aanschaf WP alleen maar verder op lopen en verbruikskosten met een ketel verder oplopen.

Rekenen is een kunst. O-)
Leg me de woorden niet in de mond aub. Ik zeg: relatief kleine investering. Iemand met een beetje rekenkundige kennis begrijpt meteen dat dat géén absoluut kleine investering is (ook niet voor mij trouwens) . Maar ga eens een huis kopen en verbouwen. Nieuwe keuken, badkamer etc, dan is de warmtepomp ineens maar deeltje van de som geworden.

Ik laat me verder niet uit over lenen voor de aanschaf van een stuk blik op wielen dat alleen maar in waarde kan dalen. Ieder z'n ding zal ik maar zeggen.

Zonnepanelen hebben langdurig een ongekend rendement gehad. Echt uniek, en niet vergelijkbaar met een wp op dit moment.

Maar ik zal eerlijk zijn: Ik kom er terug van dat een gratis lening voor een warmtepomp onzinnig is.
Alleen ik blijf erbij dat dat niet betekent dat budget nooit geen probleem kan zijn zoals jij even terug schetste, want het moet nog steeds terugbetaald worden. Zit je krap bij kas, dan moet je achter je oren krabben of je slim doet aan zo'n investering. Je zit gewoon de komende 10+j vast aan hogere maandlasten namelijk. En ga er maar vanuit dat het gros van de installaties geen Tweakerskeurmerk verdient, waardoor de tvt alleen maar groter wordt.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
verkeerslicht schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:33:
[...]

Leg me de woorden niet in de mond aub. Ik zeg: relatief kleine investering. Iemand met een beetje rekenkundige kennis begrijpt meteen dat dat géén absoluut kleine investering is, ook niet voor mij. Maar ga eens een huis kopen en verbouwen. Nieuwe keuken, badkamer etc, dan is de warmtepomp ineens maar deeltje van de som geworden.

Ik laat me verder niet uit over lenen voor de aanschaf van een stuk blik op wielen dat alleen maar in waarde kan dalen. Ieder z'n ding zal ik maar zeggen.

Zonnepanelen hebben langdurig een ongekend rendement gehad. Echt uniek, en niet vergelijkbaar met een wp op dit moment.

Maar ik zal eerlijk zijn: Ik kom er terug van dat een gratis lening voor een warmtepomp onzinnig is.
Alleen ik blijf erbij dat dat niet betekent dat budget nooit geen probleem kan zijn zoals jij even terug schetste, want het moet nog steeds terugbetaald worden. Zit je krap bij kas, dan moet je achter je oren krabben of je slim doet aan zo'n investering. Je zit gewoon de komende 10+j vast aan hogere maandlasten namelijk. En ga er maar vanuit dat het gros van de installaties geen Tweakerskeurmerk verdient, waardoor de tvt alleen maar groter wordt.
Je kan dus niet rekenen want je zit onderaan de streep niet vast aan een hogere maandlast maar juist een lagere. Nee niet als je gasverbruik 500m3 per jaar is maar dat hebben de meeste niet. Mijn buren knallen er 2000m3 per jaar doorheen. Dan gaat het hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 12:30
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:21:
[...]

Reken voor FE na subsidie op 12 mille. Dan zit je safe want hier is de situatie echt niet makkelijk met leidingwerk. Je moet wel gek doen om het nog lastiger te maken. En dan neem ik nog een 300 liter boiler en geen goedkopere all in one.
Ik neem aan dat je "ME" bedoeld? Komen die 12K uit een offerte en kun je die eventueel via PM delen? Verder heb ik begrepen dat de installatie situatie bij ons vrij simpel is; ik ken geen complicerende factoren (bij een all-in-one).

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[...]

Ik begrijp het nog steeds niet. Ik heb nu een A label woning uit 2014. Waarom zou een WP het label veranderen?
Energielabel is gebaseerd op (correct me if I’m wrong) het energieverbruik van je woning. Dus, als alles voor de rest hetzelfde is maar je vervangt je gasketel (<cop1) naar warmtepomp (scop ~3) dan verlaag je dus het energieverbruik van je woning en daarmee kan het label omhoog gaan. Net zoals isolatie het energieverbruik (warmte) laat afnemen, en net zoals zonnepanelen een deel van het energieverbruik compenseren.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
cville schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:37:
[...]

Ik neem aan dat je "ME" bedoeld? Komen die 12K uit een offerte en kun je die eventueel via PM delen? Verder heb ik begrepen dat de installatie situatie bij ons vrij simpel is; ik ken geen complicerende factoren (bij een all-in-one).
FE = Full Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:22:
[...]

Vroeger had je alleen A. Nu A en dan erboven op + en ++ en +++. Het kan dus nog beter en dus meer waarde voor je verkoopwaarde.
Ik ga me hier in verdiepen, hoewel de meerwaarde uitsluitend voor mijn erfgenamen zal zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
cville schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:39:
[...]

Ik ga me hier in verdiepen, hoewel de meerwaarde uitsluitend voor mijn erfgenamen zal zijn :P
Misschien vlucht je over een paar jaar wel naar Zuid-Europa in dit steeds meer onleefbaar worden land. 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Insert12 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:26:
[...]

Het gaat dus om het allerlaatste stukje op de onderste afbeelding of niet? Daarmee lijken de problemen opgelost inderdaad. Nu alleen even de groepen in de gaten houden om te zien of alles netjes warm wordt. Daarna eventueel een paar groepen verder open of knijpen.

Als hiermee de boel netjes warm wordt en de wp pendelt niet meer dan kun je overwegen om het buffervat er uit te halen. Dat scheelt je wat rendement.
Ik heb na 2 uur weer met de warmtecamera gekeken en alle groepen worden nu gelijkmatig warm *O*
Nu eventueel sturen op comfort icm zon-kant huis en locaties thermostaat.
En de stooklijn weer afstellen, die staat nu gericht op altijd hoge Ta.
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:41:
[...]

Misschien vlucht je over een paar jaar wel naar Zuid-Europa in dit steeds meer onleefbaar worden land. 8)
Ik verwacht dat Zuid Europa steeds meer naar het noorden zal trekken ivm hitte en kosten water ed.

[ Voor 17% gewijzigd door DropjesLover op 13-10-2024 13:44 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:41:
[...]

Onleefbaar door de warmte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:37:
[...]

Je kan dus niet rekenen want je zit onderaan de streep niet vast aan een hogere maandlast maar juist een lagere. Nee niet als je gasverbruik 500m3 per jaar is maar dat hebben de meeste niet. Mijn buren knallen er 2000m3 per jaar doorheen. Dan gaat het hard.
Nee, want je gaat die lening toch aflossen in 10 jaar? Tenzij je met onderaan de streep bedoelt: na de aflosperiode.

En als jouw buren er 2000 kub doorheen jassen hebben ze:
  • Of een evenredig grote investering voor nodig om een warmtepomp te installeren
  • Of ze hebben een bijzonder inefficiënt draaiende CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
verkeerslicht schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:46:
[...]

Nee, want je gaat die lening toch aflossen in 10 jaar? Tenzij je met onderaan de streep bedoelt: na de aflosperiode.

En als jouw buren er 2000 kub doorheen jassen hebben ze:
  • Of een evenredig grote investering voor nodig om een warmtepomp te installeren
  • Of ze hebben een bijzonder inefficiënt draaiende CV.
Nee per maand al. Ik reken je net boven al voor dat de eerste 4 maanden aflossen al bijna gratis zijn door wegvallen gasaansluiting. Maar laten we het hier maar bij houden en laat iedereen zelf een afweging maken en een goede rekensom en niet teveel korte termijn denken. Dat doen ze in Den Haag al voor ons.

Laten we de situatie van buren maar niet bespreken met een slecht geisoleerd dak, te weinig afgifte, binnen altijd 22 graden en hoger etc etc. Het was maar een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
cville schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:44:
[...]

Onleefbaar door de warmte...
Dat is ook weer waar. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
DropjesLover schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:43:
[...]

Ik heb na 2 uur weer met de warmtecamera gekeken en alle groepen worden nu gelijkmatig warm *O*
Nu eventueel sturen op comfort icm zon-kant huis en locaties thermostaat.
En de stooklijn weer afstellen, die staat nu gericht op altijd hoge Ta.

[...]

Ik verwacht dat Zuid Europa steeds meer naar het noorden zal trekken ivm hitte en kosten water ed.
Mooi, probleem opgelost! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
@DropjesLover Goed gedaan!
Overigens gaat het inregelen van je WP nu pas echt beginnen. Stooklijn verlagen tot je scherp zit, deltaT en Ta volgen.
Zou er een kWh meter van homewizard voor zetten. Dan kan je exact zien wat de WP doet.

[ Voor 78% gewijzigd door BarryH op 13-10-2024 15:01 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Niet helemaal, want die 6 jaar pendelen zullen de levensduur van de wp geen goed gedaan hebben...
Daar heb ik wel een mening over zegmaar.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08-09 15:31
[...]

Gaat tot A++++ tegenwoordig niet alles gelezen :D

[ Voor 5% gewijzigd door JurjenS7 op 13-10-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
DropjesLover schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:46:
Ik heb al enkele keren in dit topic gepost met de problemen van mijn warmtepomp.

Korte recap:

In 2018 de woning gekocht en we een warmtepomp en 1e verdieping vloerverwarming er in gezet. Beneden nog HT radiatoren.
Sindsdien staat de warmtepomp te pendelen. Bij -15 was het wat frisjes in huis, maar nooit echt koud gehad.
Dit pendelen zag ik vanwege de logging van Domoticz op de P1 energiemeter, op de fase waar de warmtepomp op aangesloten was. Contact met de installateur gehad en na veel aandringen tot hulp is later een upgrade naar 2 zone systeem en 100l buffervat geplaatst. Hij bleef pendelen.
In 2021 een flinke verbouwing incl de begane grond vloerverwarming... Bleef pendelen.
Temperaturen zijn goed, dT goed, maar toch pendelen.
Conclusie, kan zn warmte niet kwijt, te weinig flow, ook niet op de flowmeters bij de verdelers. Pompen maximaal of niet, geen verschil.

Ik heb al (andere) installateurs benaderd om het leidingsysteem aan te passen, grotere aanvoerleidingen naar de verdelers, pompen verplaatsen naar direct voor de verdelers, en de leidingen direct op het buffervat in te prikken in plaats van op de aanvoer over het buffervat. Maar geen enkele partij heeft er zin in :-(

Afgelopen week een Flir One 3 warmtecamera gekocht en even gekeken... Alle groepen behalve 1 worden wel warm.

Even googlen...
Blijk je op verdelers niet alleen de grote knop (blauw in onderstaande) te kunnen regelen (maar is meer groep open/dicht)... Maar ook de flowmeter zelfs :F
Dus de rode vergrendel-ring er af, flowmeter zelf open draaien tot gewenste flow :F

[Afbeelding]

Dus nu op alle groepen keurig 2l/min flow, in plaats van 0,5-1,5.

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarg

Het beeld aan stroomverbruik afgelopen 7 dagen en afgelopen 24u, vanochtend dat ik de flowmeters open gezet heb:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die blauwe knoppen zijn niet om te regelen, daar zijn de flowmeters voor. Die blauwe dingen zijn afdekdoppen. Daar voor in de plaats kun je elektrische ventielen plaatsen voor zoneregeling. Die blauwe doppen moeten helemaal los er op.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
@BarryH @MotorBeast

Jullie zijn allebei sceptisch over het bedrag van EUR 2000 voor het vervangen van een CV ketel. Toch heb ik er vele gevonden voor dit bedrag, b.v. Intergas Extreme 30 voor EUR 1995 inclusief installatie. Wat mis ik hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
cville schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:31:
@BarryH @MotorBeast

Jullie zijn allebei sceptisch over het bedrag van EUR 2000 voor het vervangen van een CV ketel. Toch heb ik er vele gevonden voor dit bedrag, b.v. Intergas Extreme 30 voor EUR 1995 inclusief installatie. Wat mis ik hier?
Zijn ze langs geweest? Hier voldoet de afvoer naar buiten al niet meer aan de normen van 2024. Zijn een stuk strenger geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
cville schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:26:
[...]

Bedankt voor je uitvoerige reactie; daar kan ik wat mee. Hieronder gedetailleerd commentaar.

[...]

Het elektriciteitsverbruik is berekend op basis van de SCOP. De SCOP is een gemiddelde van 3 Mitsubishi Electric 6kW WPs en komt uit het databook. Waarom kom jij op een SCOP van 5 terwijl ME 4.53 aangeeft. Ik laat me graag corrigeren.
Kijk eens naar de monitoring hier op Tweakers. Daar vind je zowel hogere als lagere SCOP's.

Maar zelfs dan: 1 m3 gas = 9 kWh warmte. 9/4.53 = 2 kWh stroom.
[...]

Welk bedrag stel je voor en wat is je bron/aanname daarvoor?
Zie eerdere discussies in dit topic. Onderhoud is niet meer dan een keer de tuinslang op de buitenunit als deze vies is of de stofzuiger door de binnenunit. Er is geen gaszijdige afstelling, geen CO meting, etc.
Goed punt; ik zal een schatting toevoegen. Heb je bij een WP helemaal geen equivalente uitgaven?
Ik zou onderhoud op 0 begroten, zeker omdat bij de CV onderdelen ook niet in de 9 euro per maand zitten.
Dat lijkt me een redelijk standpunt; ik zal het corrigeren.

[...]

Dat was ook lastig. Ik ben van plan om per 1/1 naar Tibber te gaan en heb recent een simulatie gedraaid van een vol jaar, gebaseerd op echte uur data (zowel van mij als van Tibber). Daar komen deze tarieven uit. Normaal salderen (bij b.v. Greenchoice) is geen optie voor mij vanwege hoge teruglevering. Een Tibber contract is voor mij (gesimuleerd) EUR 320.14/jaar voordeliger.

[...]

Ik ben nog niet in het offertestadium maar heb wel uitgebreid naar prijzen gekeken.

[...]

Die begrijp ik niet. Als je een WP koopt ben je het geld toch ook kwijt? Verder hoef je het natuurlijk niet 10 jaar vast te zetten.
Ja, maar als je de cv koopt ook. Je moet renteverlies berekenen over het verschil in aanschafprijs en dan een tarief wat klopt met de werkelijkheid. Renteverlies heb je alleen als je dat geld ook over de hele investeringshorizon vast zet, anders geef je het geld ergens anders aan uit en heb je geen renteverlies meer. Bij 10 a 15 jaar vastzetten haal je 3% per jaar, anders niet.
Ik heb hier nog eens goed naar gekeken en moet concluderen dat mijn berekening fout is. Ik heb nu een rekentool van de belastingdienst gebruikt en kom dan voor een investering van € 11200 op een voordeel van (neem aan 50% IB) € 2.15/maand. Dit is zo weinig dak ik concludeer dat box 3 niet meegerekend hoeft te worden.
De belastingdienst weet nog niet hoe ze box3 moeten repareren, maar als je belasting over daadwerkelijke rente gaat betalen, zoals de hoge raad wil, dan zal het voordeel dus een percentage van het renteverlies zijn. Ik zou beide niet meenemen: renteverlies en box3, of beide wel.
Ik heb inflatie en prijsstijgingen in deze versie bewust niet meegenomen omdat ik eerst deze versimpelde versie moet gaan vertrouwen. Zodra dat zover is kan ik deze componenten toevoegen.
De 2000 euro voor vervanging CV is dus ook maar een schatting? Dan zou ik die hoger inschatten, want ook daar betaal je de CV plus de installatie.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

Zijn ze langs geweest? Hier voldoet de afvoer naar buiten al niet meer aan de normen van 2024. Zijn een stuk strenger geworden.
De dakafvoer is meen ik een jaar of 3 geleden vervangen wegens "strengere eisen". Bedoel je dat de eisen dit jaar weer verzwaard zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
cville schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:52:
[...]

De dakafvoer is meen ik een jaar of 3 geleden vervangen wegens "strengere eisen". Bedoel je dat de eisen dit jaar weer verzwaard zijn?
Dat durf ik niet te zeggen. De mijne zit er al 16 jaar in. :D Maar in ieder geval heb ik 2 prijzen voor een Intergas Extreme inclusief vervangen van dit handeltje van rond de €2500,-. En niet van die grote Feenstra clubs of zo. Die wantrouw ik. Een Intergas HRE is iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:55:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen. De mijne zit er al 16 jaar in. :D Maar in ieder geval heb ik 2 prijzen voor een Intergas Extreme inclusief vervangen van dit handeltje van rond de €2500,-. En niet van die grote Feenstra clubs of zo. Die wantrouw ik. Een Intergas HRE is iets goedkoper.
Ik zet de CV ketel vervanging op EUR 2500. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:26
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

Wel lichtelijk offtopic maar in het kader van terugverdientijd berekenen: net zoals bij warmtepompen krijg je bij CV ketels een groot verschil in prijzen voorgeschoteld. Mijn ouders hebben recent een Intergas Xtreme 36 incl rookgaskanaal voor 2200 euro vervangen. Mijn schoonzus kreeg deze week een offerte voor een Intergas Xtreme 30 incl rookgaskanaal voor 3150 euro.

Ik zou bij berekeningen dan ook van gemiddeldes uitgaan. Een CV ketel red je tegenwoordig voor 2000 euro bijna niet meer dus reken voor het gemak met 2500. Een 8 kW full electric A merk kan als je goed je best doet voor onder de 10k maar er zijn er ook genoeg die richting de 15k betalen.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@BarryH @MotorBeast

Ik ben niet sceptisch over die eur 2000. Maar wel over eur 2000 in vergelijking met eur 13000 voor een FE WP.
Waar je dan ook nog apart een aantal posten bij doet ( Van die posten lijkt me een thermostaat eur 50,- (is gewoon een aan/uit ding, wat je wellicht nog hebt) en een wifi kWh meter van eur 70 (homewizard) reeel).

Dus of eur 2000 voor de ketel en eur 10000 voor de wp of eur 2500 voor de ketel en eur 12000-13000 voor de WP,incl thermostaat en een wifi kwh meter.
nb. bij de gasketel hoort wellicht ook nog een COmeter

Nog 1 extra post: weghalen gasaansluiting. Is nu nog gratis, maar het is maar zeer de vraag of dat over 15 jaar ook nog zo is.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
michaelvo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:58:
[...]

Wel lichtelijk offtopic maar in het kader van terugverdientijd berekenen: net zoals bij warmtepompen krijg je bij CV ketels een groot verschil in prijzen voorgeschoteld. Mijn ouders hebben recent een Intergas Xtreme 36 incl rookgaskanaal voor 2200 euro vervangen. Mijn schoonzus kreeg deze week een offerte voor een Intergas Xtreme 30 incl rookgaskanaal voor 3150 euro.

Ik zou bij berekeningen dan ook van gemiddeldes uitgaan. Een CV ketel red je tegenwoordig voor 2000 euro bijna niet meer dus reken voor het gemak met 2500. Een 8 kW full electric A merk kan als je goed je best doet voor onder de 10k maar er zijn er ook genoeg die richting de 15k betalen.
Onder de 10K ex subsidie gaat je echt niet lukken. Ja, als je het zelf doet en een installateur vindt die de boel nakijkt en je een factuur geeft voor de subsidie. Al zijn de prijzen gelukkig wel iets gezakt na de hype met de energiecrisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
DropjesLover schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:17:
[...]

Niet helemaal, want die 6 jaar pendelen zullen de levensduur van de wp geen goed gedaan hebben...
Daar heb ik wel een mening over zegmaar.
Dat kan best nog wel meevallen, vrijwel alle warmtepompen hebben een anti-pendel programma om het aantal compressor starts te beperken. Ik heb al eens in een installatievoorschrift gezien dat een maximaal aantal starts van 6 per uur is toegestaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:49
cville schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:38:
[...]

Ik hoor graag van je welke andere voordelen je ontdekt hebt. Dat helpt ook om anderen te overtuigen.
1) veel lagere co2-uitstoot voor verwarmen
2) mogelijkheid tot koelen
3) fijn gevoel om minder afhankelijk te zijn van gas producerende landen nu we dit zelf niet meer doen
4) groter tweaker gehalte, mooie integratie met Home Assistant in ons geval
5) veiliger want nu nergens meer gas & vuur in huis
6) meerwaarde van woning

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:42
@BarryH @MotorBeast

En als ze langskomen is het ineens 2600 euro.
De bedragen op websites zijn lokkertjes.

Ja ik heb een paar laten langskomen, ja meneer er moet een steiger bij want xyz en nog wat geneuzel.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 13-10-2024 17:57 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:30
Ik volg met veel belangstelling de 1e ervaringen met de L/W warmtepompen dit stookseizoen. Zelf 'moet' ik nog even wachten: we merken nu de voordelen van ons nieuwe hutje wat volgens de normen van 2022 (zelfde als nu?) is geïsoleerd, verder wtw, triple glas, 'luchtdicht' en veel zoninval (als we de screens niet sluiten 😊). Nu nog 22 graden binnen en nog niet beneden de 20.5 geweest.

Ben wel benieuwd hoe veel dat uitmaakt voor de verschillende woningtypes / bouwjaren, wat zijn jullie ervaringen qua noodzaak van opstarten van de wp in het najaar, en op wat voor verbruik zit je dan de 1e weken?.

Het lijkt nu nog leuk meegenomen, maar in de winter kan het vast vlot gaan met het verbruik. Nu nog bijna dagelijks een positief kWh saldo (afgelopen week ca. 100 kWh in de plus, voor de hele week dan), dat zal wel over zijn zodra de warmtepomp aan geslingerd wordt 😏, maar als de huidige weersverwachtingen uitkomen zitten we dan bijna in november met een beetje geluk.

Eens kijken of de risico's die ik vorig jaar december hier nog zag m.b.t gebruik van de WP een beetje meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08-09 15:31
Er worden regelmatig vrij nieuwe CV's goedkoop aangeboden op marktplaats vanwege vervanging door WP, dan hoef je alleen nog een installateur te regelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
nMad schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:30:
[...]

1) veel lagere co2-uitstoot voor verwarmen
2) mogelijkheid tot koelen
3) fijn gevoel om minder afhankelijk te zijn van gas producerende landen nu we dit zelf niet meer doen
4) groter tweaker gehalte, mooie integratie met Home Assistant in ons geval
5) veiliger want nu nergens meer gas & vuur in huis
6) meerwaarde van woning
#2 was de enige die ik zelf vergeten was. Verder - maar dat is specifiek voor mijn situatie - denk ik dat een WP comfortverhogend is omdat ik in vergelijking met de CV veel langere runs kan (en moet) maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Insert12 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:25:
[...]

Dat kan best nog wel meevallen, vrijwel alle warmtepompen hebben een anti-pendel programma om het aantal compressor starts te beperken. Ik heb al eens in een installatievoorschrift gezien dat een maximaal aantal starts van 6 per uur is toegestaan.
Correct, maar dan nog zijn 6 start/stops per uur keer 24u keer 6 maanden stookseizoen wel echt heel veel start/stops.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Batilan schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:57:
Ik volg met veel belangstelling de 1e ervaringen met de L/W warmtepompen dit stookseizoen. Zelf 'moet' ik nog even wachten: we merken nu de voordelen van ons nieuwe hutje wat volgens de normen van 2022 (zelfde als nu?) is geïsoleerd, verder wtw, triple glas, 'luchtdicht' en veel zoninval (als we de screens niet sluiten 😊). Nu nog 22 graden binnen en nog niet beneden de 20.5 geweest.

Ben wel benieuwd hoe veel dat uitmaakt voor de verschillende woningtypes / bouwjaren, wat zijn jullie ervaringen qua noodzaak van opstarten van de wp in het najaar, en op wat voor verbruik zit je dan de 1e weken?.

Het lijkt nu nog leuk meegenomen, maar in de winter kan het vast vlot gaan met het verbruik. Nu nog bijna dagelijks een positief kWh saldo (afgelopen week ca. 100 kWh in de plus, voor de hele week dan), dat zal wel over zijn zodra de warmtepomp aan geslingerd wordt 😏, maar als de huidige weersverwachtingen uitkomen zitten we dan bijna in november met een beetje geluk.

Eens kijken of de risico's die ik vorig jaar december hier nog zag m.b.t gebruik van de WP een beetje meevallen.
Een wp is traag, dus springt al aan voordat je woning echt aan het afkoelen is. De eerste weken heb je gewoon een normaal verbruik, niks extreems.

Wij zijn in de kerstvakantie wel eens 2 weken weg geweest, verwarming op 16 graden gezet. De woning was ook echt afgekoeld tot 16 graden.
Toen kostte het onze woning (1991) 1,5 dag en dik 80kWh om de woning weer op temperatuur te krijgen, dus opwarmen en normale verlies van een winterse dag.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
cville schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:22:
[...]

#2 was de enige die ik zelf vergeten was. Verder - maar dat is specifiek voor mijn situatie - denk ik dat een WP comfortverhogend is omdat ik in vergelijking met de CV veel langere runs kan (en moet) maken.
Niet alle wp'en kunnen voldoende laag moduleren. Het modulatiebereik is vaak ook relatief klein
vergeleken met moderne cv-ketels. Voorbeeld wp: minimum 4,9 kW - maximum 10,8 kW bij A7/W35
Dat met de langere runs kan bij temperaturen boven de 5 °C dus tegenvallen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:52
cville schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:52:
[...]

Enige eis is dat bij vervanging ketel ook de rookgas vervangen moet worden.
Het gebeurt wel maar een bestaande rookgas mag niet om leeftijd afgekeurd worden. Hooguit moet er een beugeltje bij of moet je constateren dat deze is doorgerot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
dunklefaser schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:11:
[...]

Niet alle wp'en kunnen voldoende laag moduleren. Het modulatiebereik is vaak ook relatief klein
vergeleken met moderne cv-ketels. Voorbeeld wp: minimum 4,9 kW - maximum 10,8 kW bij A7/W35
Dat met de langere runs kan bij temperaturen boven de 5 °C dus tegenvallen.
Daar ben ik me van bewust maar mijn CV ketel komt niet onder de 7.5kW en ik zou dus met 4.9kW al heel tevreden zijn. De minimum modulatie van de 6kW PUZ-WZ60VAA is 30% en dat lijkt me een stuk prettiger dan 7.5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
cville schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:41:
[...]

Daar ben ik me van bewust maar mijn CV ketel komt niet onder de 7.5kW en ik zou dus met 4.9kW al heel tevreden zijn. De minimum modulatie van de 6kW PUZ-WZ60VAA is 30% en dat lijkt me een stuk prettiger dan 7.5kW.
Vaillant 55/6 gaat lager. Veel lager. Ik kies deze bewust ipv 75/6. Dan maar eventueel bij extreme koude de BUH aan en ik kan altijd nog de L/L eventueel als backup aanzetten. Maar wanneer is het nog koud? Echt koud?

[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 13-10-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:43:
[...]

Vaillant 55/6 gaat lager. Veel lager.
Goed om te weten. Voorlopig hou ik het even bij de Ecodan's. Als het heel concreet gaat worden, ga ik nog eens zorgvuldig naar de verschillende merken kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
cville schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:46:
[...]

Goed om te weten. Voorlopig hou ik het even bij de Ecodan's. Als het heel concreet gaat worden, ga ik nog eens zorgvuldig naar de verschillende merken kijken.
Mijn advies......zoek eens maar eens een echte goede installateur. Die zijn dun gezaaid. In ieder geval in mijn regio. Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Vandaag is onze warmtepomp voor het eerst sinds de installatie afgelopen maand op de thermostaat gaan draaien. Ons huis is opgeleverd in 2019 en de temperatuur was nog niet gezakt onder 20,5 graden. Om eerlijk te zijn was de CV normaal nog niet aangezet, maar ik wilde wel weten hoe de warmtepomp zou draaien bij ons. Het geeft wel extra comfort en wij hebben heel veel zonnestroom over.

De eerste run die gisteravond is begonnen is nog niet onderbroken geweest. Op de ECO stand en automatische stooklijn rond the 800W continue. Badkamers zijn lekker warm en de ruimte is nu 0,5 graad hoger dan ingesteld op de thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yD0MQbI6Mly3j9Aq_4AOZB7ycQI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MT22q7CG9BSzLvhvXgi2u4XO.jpg?f=user_large

Wij hebben nog nooit eerder zoveel stroom op 1 dag gebruikt. Normaal rond de 12kW per dag. Voor nu zijn wij blij met de keuze om dit jaar een warmtepomp te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYUhRw9dtIi8zBW2WKJX83fBwZo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IVWvJPrkmPcwdKAKF76CuXCz.jpg?f=user_large

Volgend puntje is uitzoeken hoe ik het verbruik van de WP in het energie overzicht krijg.

Ik twijfel wel over de juistheid van de COP die gehaald wordt. Op basis van de sensoren van de WP komt ik op een vrij hoge COP uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adRyYtlUDUIV3VA0rl-z6zj54lA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H2vz0guG9obZU6WCXxCMzC9P.jpg?f=user_large

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:49:
[...]

Mijn advies......zoek eens maar eens een echte goede installateur. Die zijn dun gezaaid. In ieder geval in mijn regio. Succes!
Een vraag is natuurlijk:
Zoek je eerst de warmtepomp uit en dan een passende goede installateur erbij
of zoek je eerst een goede installateur en neem je dan (automatisch) zijn warmtepomp O-) ?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
MotorBeast schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:49:
[...]

Helaas helemaal mee eens; ik zie dat als het belangrijkste onderdeel van mijn zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
dunklefaser schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:20:
[...]

Een vraag is natuurlijk:
Zoek je eerst de warmtepomp uit en dan een passende goede installateur erbij
of zoek je eerst een goede installateur en neem je dan (automatisch) zijn warmtepomp O-) ?
Eerste. En dat maakte het hier nog lastiger. En dan komt de prijs nog. En vrees dat dat voorlopig niet gaat veranderen nu installateurs weer gewoon ketels erin mogen kwakken zonder minimaal een hybride eis. Er is nog steeds te weinig concurrentie in WP land.

Tevens zijn mensen alweer gewend aan de huidige gasprijs met in combi veel te hoge salarisverhogingen. Loon/prijs spiraal ligt dan ook weer op de loer. Einde les algemene economie. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 13-10-2024 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
cville schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:41:
[...]

4,9kW ga je wel redden hoor, en nog wel lager ook. Als de wp elektrisch bijvoorbeeld tot 550-600Watt moduleert (is vrij gangbaar voor r32 machines van Mitsubishi of Panasonic) dan is een COP van 8 tot 9 nodig om aan 4,9kW warmte-energie te komen.

Beetje een omgekeerd bekeken natuurlijk, maar de COP is wel een relevante factor waar vaak aan voorbij gegaan wordt bij het zoeken naar een goed modulatiebereik.
Je zou kunnen zeggen: voor een groot minimum modulatiebereik is een lagere COP nodig.

En het afgiftesysteem is hierin ook belangrijk. Want een mooie vloerverwarming is minder veeleisend voor het minimum bereik dan wanneer je het met 3 radiatoren moet doen.
Bij de laatste wil je dus meer aandacht schenken aan het minimum vermogen.

p.s. Dingen zoals 30% modulatiebereik uit de specificaties heb je vaak in de praktijk niet veel aan. Want dat percentage is bij 15°C buitentemperatuur heel anders dan bij 0°C. (Wederom grotendeels dankzij de COP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
kiddyl schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:55:
[...]

Vandaag is onze warmtepomp voor het eerst sinds de installatie afgelopen maand op de thermostaat gaan draaien. Ons huis is opgeleverd in 2019 en de temperatuur was nog niet gezakt onder 20,5 graden. Om eerlijk te zijn was de CV normaal nog niet aangezet, maar ik wilde wel weten hoe de warmtepomp zou draaien bij ons. Het geeft wel extra comfort en wij hebben heel veel zonnestroom over.

De eerste run die gisteravond is begonnen is nog niet onderbroken geweest. Op de ECO stand en automatische stooklijn rond the 800W continue. Badkamers zijn lekker warm en de ruimte is nu 0,5 graad hoger dan ingesteld op de thermostaat.

[Afbeelding]

Wij hebben nog nooit eerder zoveel stroom op 1 dag gebruikt. Normaal rond de 12kW per dag. Voor nu zijn wij blij met de keuze om dit jaar een warmtepomp te hebben.

[Afbeelding]

Volgend puntje is uitzoeken hoe ik het verbruik van de WP in het energie overzicht krijg.

Ik twijfel wel over de juistheid van de COP die gehaald wordt. Op basis van de sensoren van de WP komt ik op een vrij hoge COP uit.

[Afbeelding]
Dit zegt mij dus helemaal niks, je wilt weten wat je input power is. Weet je zeker dat de 800W input is? Als je in een villa woont dan lijkt het mij laag maar als je in een energielabel A 2-onder-1-kap woont dan is hij erg hoog.
Er als je de thermostaat op 22 zet dan zou het verklaarbaar kunnen zijn maar op 19,5 misschien minder aannemelijk.
Waarom spreek je van "CV" :? Betreft het soms een hybride installatie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@nokiaan958GB CV is Centrale Verwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Vond het al zo raar dat een verbruik O-) ter tafel komt zonder te vermelden dat het een hybride installatie betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
nokiaan958GB schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:50:
[...]

Vond het al zo raar dat een verbruik O-) ter tafel komt zonder te vermelden dat het een hybride installatie betreft
Punt is dat centrale verwarming puur een centrale warmtebron is (WP of/en gaskachel of/en pelletkachel) met meerdere warmte afgifte punten. Is in de vorige eeuw populair geworden (daarvoor had men haarden en gevelkachels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:44
DropjesLover schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:58:
[...]

Correct, maar dan nog zijn 6 start/stops per uur keer 24u keer 6 maanden stookseizoen wel echt heel veel start/stops.
@DropjesLover
Ik kan je niet helemaal geruststellen, maar ter vergelijking: de airco van mijn wijnopslagruimte is een simpele aan/uit airco, geen modulatie. Die draait nu ruim 12 jaar, verbruikt 1000 kWh/jaar om die ruimte te koelen op 12 graden. Draait steeds in bursts van ca. 4-6 minuten, in de zomer wel 6 maal per uur, in de winter vrijwel niet. Vermogen 900 W, dus 1100 draaiuren per jaar in korte runs van 4-6 minuten. Kortom rekenend met gemiddeld 5 minuten per run, dus een kleine 14000 start/stops per jaar. 12 jaar, totaal dus 170000 start stops.
En still going strong (afkloppen).
Een compressor, vermits niet mishandeld (lang stilstaan, te hoge temperaturen, etc.) kan concludeer ik, erg veel hebben.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:59

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik denk dat ons vorige huis nog geen warmtevraag gehad zou hebben, hoewel het al behoorlijk koel geweest is in de nacht… maar dat was een rijwoning.

Nieuwbouw nu is vrijstaand met C4c ventilatie. Soms dagen wel, soms niet, zo’n 3-5kwh als het draait. Niet overal warmtevraag ook… ik vind het zeer acceptabel. We draaien ook nog energie positief.
Vorig jaar november kregen we de sleutel, ook met verbouwen e.d. viel het allemaal wel mee… zelfs met de woning opwarmen nadat de gietvloer gelegd was (het was koud toen). Boven de 6-700kwh in een maand zijn we niet geweest, dat is dan zo’n 250 voor de warmtepomp…

Ik weet niet wat je vlot vindt qua verbruik, maar all electric met een warmtepomp in nieuwbouw neigt niet erg snel naar een graadje lager qua kosten.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:45:
[...]

Dit zegt mij dus helemaal niks, je wilt weten wat je input power is. Weet je zeker dat de 800W input is? Als je in een villa woont dan lijkt het mij laag maar als je in een energielabel A 2-onder-1-kap woont dan is hij erg hoog.
Er als je de thermostaat op 22 zet dan zou het verklaarbaar kunnen zijn maar op 19,5 misschien minder aannemelijk.
Niet helemaal duidelijk geweest in mijn tekst. In plaats van CV moest het HR ketel zijn. De warmtepomp is full electric aangesloten als enige bron voor verwarming. De verbruiksmeter is direct in de meterkast aangesloten op de aardlekschakelaar waar alleen de warmtepomp op is aangesloten. Het is een Shelly PM Mini Gen 3 voor de geïnteresseerden.

Ons huis is iets groter dan gemiddeld De inhoud is +/-930m3, met ongeveer 150m2 vloerverwarming. Kamers en zolder met een radiator. Tot vorig seizoen hebben wij met de CV op 38 graden kunnen stoken icm nachtverlaging en verwarmen in blokken volgens een vast schema.

De warmtepomp is aangezet omdat de dames in huis vroegen of de badkamers warm konden worden en ik zag een kans om dit weekend dat maar eens de warmtepomp te testen. Vandaag is dan ook de eerste run geweest op de thermostaat.

[ Voor 8% gewijzigd door kiddyl op 13-10-2024 22:15 ]

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:59
nokiaan958GB schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:45:
[...]

Is dit niet een beetje flauw? Ik heb geen gas meer, maar nog steeds verwarm ik centraal en heb dus CV.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:08
cville schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:38:
[...]

Ik hoor graag van je welke andere voordelen je ontdekt hebt. Dat helpt ook om anderen te overtuigen.
Ik zou graag dat iedereen gaat beseffen dat het vervangen van fossiele verwarming door warmtepomp verwarming de CO2-footprint van ELK gebouw halveert !

Dat is de grote winst waar het allemaal om gaat.

Het begint allemaal bij groene stroom
vervolgens sektoren koppeling.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Miezie schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:07:
[...]

Ik denk dat ons vorige huis nog geen warmtevraag gehad zou hebben, hoewel het al behoorlijk koel geweest is in de nacht… maar dat was een rijwoning.

Nieuwbouw nu is vrijstaand met C4c ventilatie. Soms dagen wel, soms niet, zo’n 3-5kwh als het draait. Niet overal warmtevraag ook… ik vind het zeer acceptabel. We draaien ook nog energie positief.
Vorig jaar november kregen we de sleutel, ook met verbouwen e.d. viel het allemaal wel mee… zelfs met de woning opwarmen nadat de gietvloer gelegd was (het was koud toen). Boven de 6-700kwh in een maand zijn we niet geweest, dat is dan zo’n 250 voor de warmtepomp…

Ik weet niet wat je vlot vindt qua verbruik, maar all electric met een warmtepomp in nieuwbouw neigt niet erg snel naar een graadje lager qua kosten.
Vlot vind ik gemiddeld boven de 30 kWh per dag in het stookzeizoen. Dus 250 kWh per maand gemiddeld voor de WP vind ik een heel mooi getal, ook afhankelijk van type woning en grootte natuurlijk.

Hier zo'n 1200m3 / 320m2 met een kelder, dus die 250 kWh/maand ga ik niet halen verwacht ik :)
Op dit moment zo'n 4700 kWh in de plus, dus daarmee hoop ik het stookseizoen door te komen (samen met wat pv die maanden nog opbrengt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:59

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Batilan schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 23:07:
[...]

Vlot vind ik gemiddeld boven de 30 kWh per dag in het stookzeizoen. Dus 250 kWh per maand gemiddeld voor de WP vind ik een heel mooi getal, ook afhankelijk van type woning en grootte natuurlijk.

Hier zo'n 1200m3 / 320m2 met een kelder, dus die 250 kWh/maand ga ik niet halen verwacht ik :)
Op dit moment zo'n 4700 kWh in de plus, dus daarmee hoop ik het stookseizoen door te komen (samen met wat pv die maanden nog opbrengt).
En dan schaffen ze het salderen af ;).

Gezien omvang is 30kWh prima te doen en volkomen logisch (en weer enorm laag als het buiten vriest). Wat er in je EP Calculatie bij je vergunningsaanvraag staat voor energieverbruik zal redelijk accuraat op jaarbasis zijn... zou er geen paniek om hebben. Inzicht in verbruik van tegenwoordig maakt het allemaal redelijk "dramatisch", maar als je door gaat rekenen met het verleden zie je de vooruitgang en de verschuiving naar elektrisch ipv gas en die mindshift dat de kWh's door het dak lijken te knallen staat tegenover dat de m3's gas er niet meer zijn...

Uiteindelijk heeft een woning gewoon een warmteverlies wat ergens weer verwarmd moet worden...

Wat ik me trouwens wel afvraag: hoe ventileer je, 1 co2 sensor in de woonkamer en de rest met de standenschakelaar die je niet aanraakt (dan ventileer je niet)? Gezien formaat en weerbeeld wat we in het noorden van het land hebben gehad en mijn ervaringen met de vorige nieuwbouw die we hadden zou ik er ook niet raar van opkijken als je met ventileren volgens het boekje alwel warmtevraag gehad zou hebben...

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Miezie schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:59:
[...]

En dan schaffen ze het salderen af ;).

Gezien omvang is 30kWh prima te doen en volkomen logisch (en weer enorm laag als het buiten vriest). Wat er in je EP Calculatie bij je vergunningsaanvraag staat voor energieverbruik zal redelijk accuraat op jaarbasis zijn... zou er geen paniek om hebben. Inzicht in verbruik van tegenwoordig maakt het allemaal redelijk "dramatisch", maar als je door gaat rekenen met het verleden zie je de vooruitgang en de verschuiving naar elektrisch ipv gas en die mindshift dat de kWh's door het dak lijken te knallen staat tegenover dat de m3's gas er niet meer zijn...

Uiteindelijk heeft een woning gewoon een warmteverlies wat ergens weer verwarmd moet worden...

Wat ik me trouwens wel afvraag: hoe ventileer je, 1 co2 sensor in de woonkamer en de rest met de standenschakelaar die je niet aanraakt (dan ventileer je niet)? Gezien formaat en weerbeeld wat we in het noorden van het land hebben gehad en mijn ervaringen met de vorige nieuwbouw die we hadden zou ik er ook niet raar van opkijken als je met ventileren volgens het boekje alwel warmtevraag gehad zou hebben...
Ja op dit moment kijk ik vooral nog naar de situatie met salderen, dat is voor de komende 2 jaar in ieder geval nog relevant. Er staat wel een EV in de planning om een deel van het overschot van ca. 8 maanden per jaar(?) in op te kunnen vangen als de saldering er af gaat, en wellicht ook nog een thuisaccu als er echt een businesscase voor zou ontstaan. Maar goed dat is allemaal off-topic hier. Er is overigens geen sprake van paniek, meer een interesse in ervaringen van anderen aangezien ik nu merk dat het echt flink uit lijkt te maken hoe goed je huis geïsoleerd is wat betreft het opstart tijdstip voor de verwarming, wat dat dan financieel oplevert is misschien niet heel significant op een stookseizoen.

Ik realiseer me ook dat we zeker wel de 30kWh/dag en hoger voor de WP gaan halen, maar ik hoop alleen niet als gemiddelde gedurende het stookseizoen :)

Wat betreft ventilatie werken we met een Ducobox Energy Premium met 2 zones en 2 CO2 sensoren (woonkamer en slaapkamer). Die toert netjes (traploos) iets op, als we met wat meer personen in een van de ruimtes zijn, alleen op dit moment nog niet in de slaapkamer omdat we daar nu nog steeds de ramen open hebben tijdens de nacht (niet overdag). We zetten de ventilatie alleen op standje III als we de badkamer gebruiken / gebruikt hebben (toevallig ontdekte ik afgelopen vrijdagavond dat dat ding de uitgaande lucht echt ontvochtigd als een gek op standje 3: ik hoorde een permanent stroompje condens kabbelen, de buitentemperatuur zat toen op zo'n 4 graden, maar weer off-topic :+ ).

Ik denk dat met name de zoninval ons behoorlijk geholpen heeft de afgelopen periode, er waren wel dagen waarop het krap werd (20.5 C), maar dan was de dag er op er weer een zonnetje waarmee weer wat warmte gebufferd kon worden. Maar misschien is dit meer een onderwerp voor de duurzame kroeg omdat veel van de zaken niet heel L/W WP specifiek zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:31
Batilan schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:07:
[...]

Ja op dit moment kijk ik vooral nog naar de situatie met salderen, dat is voor de komende 2 jaar in ieder geval nog relevant. Er staat wel een EV in de planning om een deel van het overschot van ca. 8 maanden per jaar(?) in op te kunnen vangen als de saldering er af gaat, en wellicht ook nog een thuisaccu als er echt een businesscase voor zou ontstaan. Maar goed dat is allemaal off-topic hier. Er is overigens geen sprake van paniek, meer een interesse in ervaringen van anderen aangezien ik nu merk dat het echt flink uit lijkt te maken hoe goed je huis geïsoleerd is wat betreft het opstart tijdstip voor de verwarming, wat dat dan financieel oplevert is misschien niet heel significant op een stookseizoen.

Ik realiseer me ook dat we zeker wel de 30kWh/dag en hoger voor de WP gaan halen, maar ik hoop alleen niet als gemiddelde gedurende het stookseizoen :)

Wat betreft ventilatie werken we met een Ducobox Energy Premium met 2 zones en 2 CO2 sensoren (woonkamer en slaapkamer). Die toert netjes (traploos) iets op, als we met wat meer personen in een van de ruimtes zijn, alleen op dit moment nog niet in de slaapkamer omdat we daar nu nog steeds de ramen open hebben tijdens de nacht (niet overdag). We zetten de ventilatie alleen op standje III als we de badkamer gebruiken / gebruikt hebben (toevallig ontdekte ik afgelopen vrijdagavond dat dat ding de uitgaande lucht echt ontvochtigd als een gek op standje 3: ik hoorde een permanent stroompje condens kabbelen, de buitentemperatuur zat toen op zo'n 4 graden, maar weer off-topic :+ ).

Ik denk dat met name de zoninval ons behoorlijk geholpen heeft de afgelopen periode, er waren wel dagen waarop het krap werd (20.5 C), maar dan was de dag er op er weer een zonnetje waarmee weer wat warmte gebufferd kon worden. Maar misschien is dit meer een onderwerp voor de duurzame kroeg omdat veel van de zaken niet heel L/W WP specifiek zijn?
Het salderen is al aardig om zeep geholpen. Volgens mij elke leverancier met een vast contract berekend terug lever kosten. Dacht 11 a 12 cent per kWh of een staffel bedrag.

Bij dynamisch heb je dat niet, maar dan moet je het verbruik goed kunnen afstemmen op de prijs. En met veel terug levering is dat weer lastig.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:52
Aziraphale schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:13:
[...]

Is dit niet een beetje flauw? Ik heb geen gas meer, maar nog steeds verwarm ik centraal en heb dus CV.
Klopt, centrale verwarming dus geen lokale verwarming.
Met een warmtepomp heb je nog steeds een cv.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 15:54

ErikKo

Rippie

Technician- schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:10:
[...]

Klopt, centrale verwarming dus geen lokale verwarming.
Met een warmtepomp heb je nog steeds een cv.
Met een L/W warmtepomp heb je centrale verwarming.
Met een L/L warmtepomp heb je lokale verwarming. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-09 21:35
Vorig stookseizoen stookte ik met 45 graden, om een betere COP te krijgen stook ik nu met 35 graden met alleen radiatoren, normaal is er 3 graden temp verschill tussen aanvoer en retour. Ik merk nu dat de aan en retour soms gelijk zijn, de WP stopt dan tot de woning weer afkoelt en het duurt dan best weer lang voor het weer op temperatuur is. Nu dacht ik dat de woning verzadiged is, niet voldoende afgifte , heb reeds heatfans, indien ik de watertemp weer naar 45 zet zie ik dit probleem niet maar is mijn COP slechter 3,1 van oktober-maart. mijn gemiddelde runtime is tussen de 3 en 2 uur heb geen pendel gedrag.
Is dit normaal ?
Overigens knap dat er nog woningen zijn die zonder stoken het nog steeds 20 graden hebben. ik verlies in de nacht 3 graden van 20 naar 17 met een woning uit 1996.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 19:18
Ik zoek jullie advies :) Gaat om een jaren '30 woning die ik naar de warmtepomp wil hebben. Alle tips welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
rob2011 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:42:
Vorig stookseizoen stookte ik met 45 graden, om een betere COP te krijgen stook ik nu met 35 graden met alleen radiatoren, normaal is er 3 graden temp verschill tussen aanvoer en retour. Ik merk nu dat de aan en retour soms gelijk zijn, de WP stopt dan tot de woning weer afkoelt en het duurt dan best weer lang voor het weer op temperatuur is. Nu dacht ik dat de woning verzadiged is, niet voldoende afgifte , heb reeds heatfans, indien ik de watertemp weer naar 45 zet zie ik dit probleem niet maar is mijn COP slechter 3,1 van oktober-maart. mijn gemiddelde runtime is tussen de 3 en 2 uur heb geen pendel gedrag.
Is dit normaal ?
Overigens knap dat er nog woningen zijn die zonder stoken het nog steeds 20 graden hebben. ik verlies in de nacht 3 graden van 20 naar 17 met een woning uit 1996.
Wat je beschrijft is typisch pendelgedrag. Of het erg is hangt af van met welke frequentie dit gebeurt: 3x, 10x, 30x per dag?

10°C van de aanvoertemp af is een enorme stap. Dat de COP dan hoger is wel te verwachten, zelfs ondanks het pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:42
rob2011 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:42:
Is dit normaal ?
Het gedrag van een warmtepomp verschilt soms een beetje. Wat ik begrijp werken Ecodans bijvoorbeeld op een andere manier dan andere merken. De een werkt met flow aanpassen en een Ecodan kan dat weer niet en moet op een andere manier het vermogen aanpassen.
Dat gezegd hebbende lijkt het gedrag wel op pendelen. Je geeft aan dat het in ~12 uur 3 graden kan afkoelen, is het dan dat het 10 keer op een dag aan en uit gaat?

Het verschil tussen 35 en 45 is groot, ik zou met stappen van 2 graden proberen en dan steeds verder zoeken naar wanneer het niet pendelt.
Voor mij is het elk uur pendelen bij 26 graden maar 1 run bij 27, dus neem de tijd om het te zoeken.

En isolatie maakt idd heel veel uit qua afkoelen. Ik laat het alleen verwarmen tussen 9:00 en 22:00 en dan heeft het de rest van de tijd nodig om ~0.8 graden te zakken. Alleen moet het hier 22 graden zijn 8)7

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:07
Veel gelezen hier (waarvoor dank), dit is het uiteindelijk geworden: MisterMailman in "Warmtepomp + warmtepompboiler: check op plan gevraagd"
Ik las hier ook wat vragen/discussie over 'wat kost nou zoiets', dus ik heb een poging tot financiële verantwoording gedaan :P
Wellicht een inspiratie voor anderen die advies zoeken :)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Erwin_83 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:56:
[...]

Het salderen is al aardig om zeep geholpen. Volgens mij elke leverancier met een vast contract berekend terug lever kosten. Dacht 11 a 12 cent per kWh of een staffel bedrag.

Bij dynamisch heb je dat niet, maar dan moet je het verbruik goed kunnen afstemmen op de prijs. En met veel terug levering is dat weer lastig.
Ik heb letterlijk op de valreep, begin dit jaar, nog een 3 jaars contract afgesloten bij Greenchoice zonder terugleverkosten en met 11 cent terugleververgoeding, dus ik kan de resterende 2 jaar en paar maanden nog volledig salderen. Tegen de tijd dat dat afloopt heb ik wat meer ervaring met het inregelen en monitoren van de warmtepomp, en hoop dan inderdaad e.e.a. optimaal in te kunnen regelen met een dynamisch contract.

Maar dat was niet de kern van de discussie :) Ik blijf benieuwd naar ervaringen met het aan moeten zetten van de WP, en met het "typisch verbruik" in deze periode in relatie tot "hartje winter".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Batilan afgelopen week is er 110 kWh thermisch en 18 kWh elektrisch in de warmtepomp gegaan, 2,6 kWh/dag gemiddeld dus.

Op de dag 8 januari, met lichte vorst, was dat 24 kWh elektrisch.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 14:38
Ik lees hier niet heel veel ervaringen met HygieneBoilers, maar wellicht is de info ook wel generieker.

Ik zit te denken aan (in overleg met de installateur) voor een woning met inwoning (2 grootouders) en ons gezin (2 volwassenen + 3 kinderen), om een WP + buffervat (Hygieneboiler) van 500L te laten installeren.

Keuze valt op een Bosch/Nefit (voorkeur installateur) of LG (persoonlijke voorkeur).
Om ook te kunnen koelen wil de installateur een klein buffertankje (50 Liter oid) er tussen zetten voor de zomer (aangezien je de hygiene boiler warm wilt houden).

Nu zijn mijn vragen;
1. hoe werkt de regeling op zo'n boiler? stel ik die in op een temperatuur (b.v. 45 graden) en gaat hij dan proberen het vat op die temperatuur te houden?
2. Kan ik hier makkelijk (obhv stroomprijzen) warmte bufferen? als voorbeeld: overdag overproductie zonnepanelen; stook het vat maar op (bv 50, 60 of 70 graden).
3. Installateur heeft voorkeur voor een split ivm `moglijke` stroomstoring / pomp storing in de winter en risico op kapotvriezen leidingen. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Weet iemand antwoord hierop en beter nog, ervaringen hiermee?

[ Voor 8% gewijzigd door soepah op 14-10-2024 16:17 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Batilan schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:22:
[...]
Maar dat was niet de kern van de discussie :) Ik blijf benieuwd naar ervaringen met het aan moeten zetten van de WP, en met het "typisch verbruik" in deze periode in relatie tot "hartje winter".
De impact of je je huis tot 18 graden stookt (verwarming nog niet aan gehad) of tot 22 graden (staat al een maand aan) is nu nog wel groot, maar in de winter een stuk kleiner, dus pas op met extrapoleren!
Dat gezegd hebbende, met thermostaat op ~20,5:
jan24: 3260 kWh warmte
1okt-13okt24: 380kWh warmte
okt23-sep24: 12570 kWh warmte

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Ik blijf benieuwd naar ervaringen met het aan moeten zetten van de WP, en met het "typisch verbruik" in deze periode in relatie tot "hartje winter".
@Batilan afgelopen week is er 180 kWh thermisch en 30 kWh elektrisch in de warmtepomp gegaan, 4,3 kWh/dag gemiddeld dus.

Op de dag 8 januari, met lichte vorst, was dat 28,5 kWh elektrisch met een COP van ca. 3.5.

Tot 2 jaar terug op gas gebruikten we 1275 m3/jaar gemiddeld. De temperatuur bij ons in de woonkamer is ca. 21.5 °C.

[ Voor 4% gewijzigd door Jojan265 op 14-10-2024 16:47 ]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:33
[...]

...
Even zoeken op Tomexergie, hij houdt veel statistieken bij en post ze hier ook.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
ZonnigY schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:44:
[...]

Even zoeken op Tomexergie, hij houdt veel statistieken bij en post ze hier ook.
Of filteren op de gepinde posts ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:53

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

soepah schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:14:
Ik lees hier niet heel veel ervaringen met HygieneBoilers, maar wellicht is de info ook wel generieker.

Ik zit te denken aan (in overleg met de installateur) voor een woning met inwoning (2 grootouders) en ons gezin (2 volwassenen + 3 kinderen), om een WP + buffervat (Hygieneboiler) van 500L te laten installeren.

Keuze valt op een Bosch/Nefit (voorkeur installateur) of LG (persoonlijke voorkeur).
Om ook te kunnen koelen wil de installateur een klein buffertankje (50 Liter oid) er tussen zetten voor de zomer (aangezien je de hygiene boiler warm wilt houden).

Nu zijn mijn vragen;
1. hoe werkt de regeling op zo'n boiler? stel ik die in op een temperatuur (b.v. 45 graden) en gaat hij dan proberen het vat op die temperatuur te houden?
2. Kan ik hier makkelijk (obhv stroomprijzen) warmte bufferen? als voorbeeld: overdag overproductie zonnepanelen; stook het vat maar op (bv 50, 60 of 70 graden).
3. Installateur heeft voorkeur voor een split ivm `moglijke` stroomstoring / pomp storing in de winter en risico op kapotvriezen leidingen. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Weet iemand antwoord hierop en beter nog, ervaringen hiermee?
We hebben zelf redelijk wat geëxperimenteerd met hygiëneboilers, dus laat ik proberen je verder te helpen. Het ligt er een beetje aan wat uiteindelijk het schema zou worden, maar sowieso mis ik wel wat voor afgifte je hebt en of je ook nog naregeling hebt/wilt hebben. Daarbij is een buffer van 50L (met voldoende afgifte) nonsense als je gewoon een klep gebruikt om het grote vat wel of niet op te warmen zolang er maar afgifte is, dat heeft niets met koelen te maken.

1. Je wilt niet hetzelfde vat gebruiken voor het tapwater en als buffer in je CV circuit vanwege het verschil in temperatuur. De uitzondering hierop is om het tapwater voor te verwarmen. Op dit moment staat er bij ons bijvoorbeeld een 500L OEG hygiëneboiler waarin water van zonnecollectoren wordt verzameld en ook gebruikt kan worden voor CV water, maar daarna zit nog een doorstroomverwarmer. Als we het water dus gebruiken voor de CV, kan de temperatuur best zakken naar 20 of 30c, maar de doorstroomverwarmer vangt dat op (WIP).

2. Niet triviaal, omdat het prijsverschil ook moet compenseren voor het verlies van COP. Voor tapwater kan het wellicht nog wel eens helpen om het juiste moment te kiezen, maar de lage temperaturen voor het CV water zijn al gauw voordeliger dan overdreven warm water. Je buffer is dan al gauw te klein.

3. Valide punt, echter niet heel vaak problematisch. Je moet dan toevallig niet thuis zijn, zonder stroom, bij vorst. Als je alsnog bang bent voor dat probleem zijn er ook vorstkleppen die in dat geval ingrijpen. Het is wel vaak zo dat het voor installateurs makkelijker werken is met een split omdat de leidingen kleiner zijn. Afstand tot de gevel kan daarbij ook nog een puntje zijn. Verder zie je vaak dat ze gewoon een specifiek merk en/of variant gewend zijn en die graag gebruiken.

Waar wij naartoe werken is (omdat we de hygiëneboiler toch al hebben ivm zonnecollectoren) is het volgende:

1. De 500L hygiëneboiler als parallele buffer in het CV circuit en kan als zodanig zowel door de WP worden opgewarmd als worden gebruikt om het huis te verwarmen. Ook de zonneboiler kan dit vat verwarmen. Een klep kan er voor zorgen dat het vat niet wordt gebruikt zodat een secundaire pomp overbodig is (de warmtepomp kan direct naar de afgifte toe). De spiraal wordt gebruikt om het tapwater alvast voor te verwarmen.

2. Een kleine (normale) boiler van bijvoorbeeld 150L wordt specifiek voor tapwater verwarmd op een hogere temperatuur. Daarbij kan ook de zonneboiler dit vat warmer maken dan het maximum van de WP. Het tapwater in dit vat komt van de grote boiler.

Hierbij is het ook zo dat wij nog naregeling gebruiken en ook enkel radiatoren hebben. Een buffer is daarbij meer relevant dan bij enkel vloerverwarming zonder naregeling. Ook moet de warmte van de zonnecollectoren worden opgeslagen.

Wat ik vooral ook wil aanstippen is dat een hygiëneboiler op een "redelijke" temperatuur van bijvoorbeeld 50c toch best wel moeite heeft om redelijk wat tapwater te geven (zelfs met 500L). Daarbij is het ook erg afhankelijk van de flow, wat zeker bij meerdere douches bij jullie wellicht relevant is. Je kan bijvoorbeeld prima een uur douchen met 5L/m, maar als je 10L/m gebruikt sta je wellicht al na een paar minuten onder een lauwe douche omdat de spiraal de warmte niet snel genoeg kan opnemen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 14:38
Bedankt @Rimco
Qua afgifte wordt het 100% vloerverwarming, geen radiatoren dus alles op lage temperatuur. Wel in combinatie met naregeling per ruimte (en woning).
Daarnaast een houtkachel met CV ondersteuning zodat bij erg koud weer de kachel ook voor bufferverwarming kan zorgen (vergelijkbaar met jouw zonnecollectoren).

1. Ik snap de redenatie op basis van je argumenten voor niet willen van 1 vat voor beide systemen, dit is ook het deel waarop ik mij stuk bijt (kennisgebrek) mbt afgifte warmte bij relatief lage temperatuur in de hygiene spiraal. Afhankelijk van flow is de oppervlakte misschien te klein voor lage delta T.
Ik wil juist idealiter minder (afzonderlijke) buffers om uiteindelijk een simpeler systeem te hebben (en minder ruimte nodig).
Aangezien de houtkachel in de winter aan is voor de sfeer, en ook warm water levert, wil ik die warmte kunnen bufferen en gebruiken. De rest van het jaar wil ik dat de WP de warmte levert.

2. Duidelijk. Al is verlies COP relevant maar bij negatieve prijzen niet doorslaggevend natuurlijk.

3. ik denk dat eigen merk inderdaad doorslaggevend is voor hem, ga ik nog bespreken. Vorstbeveiliging is een goede, stukje welk risico wil ik nemen / afdekken.

Welke regeling heb jij gebruikt voor het sturen van de klep enzo en op basis van welke parameters?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• cville
Ik heb de afgelopen dagen feedback verzameld op mijn WP business case. Ik heb veel van de feedback verwerkt in een nieuwe versie.

Ik heb hier ook een sensitivity analyse aan toegevoegd.

De belangrijkste conclusies zijn:
  • financieel voordeel warmtepomp: € 44.59 per maand
  • TVT: 11.0 jaar
  • 10% lagere investering verkort de TVT met 1.9 jaar
  • 10% gasprijsverhoging verkort de TVT met 2.0 jaar
  • 10% elektriciteitsprijsverhoging verlengt de TVT met 1.0 jaar
Dit is wel een ongeveer 100% verbetering t.o.v. de oorspronkelijke business case.

Met dank aan iedereen die bijgedragen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
cville schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:21:
Ik heb de afgelopen dagen feedback verzameld op mijn WP business case. Ik heb veel van de feedback verwerkt in een nieuwe versie.

Dit is wel een ongeveer 100% verbetering t.o.v. de oorspronkelijke business case.

kijk dat ziet er beter uit.
subsidiebedrag klopt dat wel? lijkt wat laag.

qua sturen van verbruik door zonnepanelen is 40% hier wel makkelijk haalbaar. en dan heb ik redelijk piekvermogen wat eigenlijk niet erg gunstig is. zit nu op 33% door alleen warmtepomp overdag aan te laten gaan en verder eigenlijk nergens op te letten.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Powrskin schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:39:
[...]

Subsidiebedrag wordt in 2025 flink verlaagd. (volgens mij staat nog niks 100% vast)
De SUZ-SWM60VA2 heeft nu een subsidiebedrag van €3075,- in 2025 gaat er zeker zo'n €500,- vanaf. Dus een bedrag van €2600,- is een prima inschatting.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
cville schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:21:

Ik denk dat de afschrijving van de warmtepomp ook nog iets naar beneden moet. Nu streep je alleen het subsidiebedrag weg tegen de initiële installatie kosten. Als de subsidie wegvalt en de energietransitie een feit is, zullen de prijzen waarschijnlijk ook iets normaliseren en zal een warmtepomp ook goedkoper zijn. Ik denk dat € 7000,- incl. aansluiten op je bestaande installatie dan een heel normaal bedrag is (= zonder inflatie correctie). Dan gaat je business case nog wel wat meer naar het positieve.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gr8-jen schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:13:
Het gedrag van een warmtepomp verschilt soms een beetje. Wat ik begrijp werken Ecodans bijvoorbeeld op een andere manier dan andere merken. De een werkt met flow aanpassen en een Ecodan kan dat weer niet en moet op een andere manier het vermogen aanpassen.
Dat klopt maar een heel klein beetje.

Bij alle warmtepompen wordt het vermogen geregeld door de aanvoertemperatuur aan te passen. Hogere gevraagde watertemperatuur betekent eenvoudigweg meer vermogen.

Daarbij hebben verschillende fabrikanten verschillende regelkarakteristieken voor de waterpomp:
  • Mitsubishi (Ecodan) gebruikt een constant vermogen voor die pomp. Meer weerstand betekent dan iets minder flow.
  • Anderen (bijvoorbeeld Remeha Elga Ace) werken met een constante flow, waardoor de waterpomp steeds harder gaat pompen als de leidingweerstand toeneemt.
  • En Panasonic doet volgens mij weer wat anders (maar dat moeten de Panasonic-eigenaren maar even toelichten).
Alle strategieën hebben hun eigen voor- en nadelen. Er is niet zoiets als de beste.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi Tweakers, in onze nieuwe woning staat een WWV Vat van 300 Liter met een Daikin WP en dat vat heeft een Electrisch element van ASKOMA de ASKOHEAT-F. Dat element is 3 fasen aangesloten en heeft een knop om temperatuur in te stellen. Natuurlijk wil ik dat de WP in principe dat vat opwarmt zo nu en dan en niet dat electrisch element. De WP staat op 50 graden en bij afkoeling naar 45 graden weer opnieuw opwarmen.

Is het de gedachte dat je een electrisch element in een WWV boiler net boven die 50 graden instelt ? Dus dat ie mee gaat helpen als er een anti-legionell run is ? Voor zover ik kan zien is er geen relatie tussen de WP en het electrisch element (de kabel is puur stroom kabel). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsuhQ_dTJKjd3RJXy7kuViMD6nQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZVm6uSrDWPsKEu1mKZejQGW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 17:58
MisterB schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:42:
...........
Is het de gedachte dat je een electrisch element in een WWV boiler net boven die 50 graden instelt ? Dus dat ie mee gaat helpen als er een anti-legionell run is ? Voor zover ik kan zien is er geen relatie tussen de WP en het electrisch element (de kabel is puur stroom kabel). [Afbeelding]
Als je dat zou doen, dan doet het element alles.
Wat jij kennelijk wilt, is dat de wp alle 'normale' waterverwarming doet, en het element uit blijft, omdat die pomp daar best toe in staat is.
Dan heb je gewoon een tijdschakelaar nodig om, nà een normale opwarmingscyclus, de boiler na te verwarmen tot , zeg 65° en die klok dan na een uurtje uit te laten schakelen, of hoe lang het ook mag duren om die 65° te bereiken, (+ een kwartiertje), zo een maal per week.

Omdat het een driefasen element is (Mooi!) heb je wel een speciale schakeling/schakelaar nodig om dit te bereiken; het lijkt me het handigst als je een (tijdklok)onderbreker zet in de thermostaat leiding naar het element, dus een normale tijdsklok uit de bouwmarkt gaar dit niet doen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@MarcoB Je kan een relais gebruiken wat voor een laadpaal bedoeld is (B.v. van Stegen) en dat schakelen met een smartplug. Zou het wel zo timen dat je deze opwarming doet nadat de WP de boiler eerst naar 50 graden heeft geholpen en op een moment dat je zonnestroom hebt en je auto niet aan het laden bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Naalroc schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:12:
[...]
Als je dat zou doen, dan doet het element alles.
Wat jij kennelijk wilt, is dat de wp alle 'normale' waterverwarming doet, en het element uit blijft, omdat die pomp daar best toe in staat is.
Dan heb je gewoon een tijdschakelaar nodig om, nà een normale opwarmingscyclus, de boiler na te verwarmen tot , zeg 65° en die klok dan na een uurtje uit te laten schakelen, of hoe lang het ook mag duren om die 65° te bereiken, (+ een kwartiertje), zo een maal per week.

Omdat het een driefasen element is (Mooi!) heb je wel een speciale schakeling/schakelaar nodig om dit te bereiken; het lijkt me het handigst als je een (tijdklok)onderbreker zet in de thermostaat leiding naar het element, dus een normale tijdsklok uit de bouwmarkt gaar dit niet doen.
thx! dus de draaiknop op iets van 65 graden oid zetten maar dan tijdgeschakeld eens per week ? En in dat geval dus niet meer een anti-legionelle run in de WP instellen .. Right ..? Zou de WP dat zelf trekken zonder de hulp van een electrisch element ? Eigenlijk zou ik wel een integratie willen tussen die WP en dat el element zodat ie door de wp gestuurd ff aangaat eens per week om de laatste 5 of 10 graden te raggelen... kan vast wel met de daikin

De vorige bewoner had dat ding op 80 graden staan 5 jaar lang .....hmmm

[ Voor 17% gewijzigd door MisterB op 15-10-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:25:
[...]

Dat klopt maar een heel klein beetje.

Bij alle warmtepompen wordt het vermogen geregeld door de aanvoertemperatuur aan te passen. Hogere gevraagde watertemperatuur betekent eenvoudigweg meer vermogen.

Daarbij hebben verschillende fabrikanten verschillende regelkarakteristieken voor de waterpomp:
  • Mitsubishi (Ecodan) gebruikt een constant vermogen voor die pomp. Meer weerstand betekent dan iets minder flow.
  • Anderen (bijvoorbeeld Remeha Elga Ace) werken met een constante flow, waardoor de waterpomp steeds harder gaat pompen als de leidingweerstand toeneemt.
  • En Panasonic doet volgens mij weer wat anders (maar dat moeten de Panasonic-eigenaren maar even toelichten).
Alle strategieën hebben hun eigen voor- en nadelen. Er is niet zoiets als de beste.
Mijn Ferroli (Midea) lijkt op dT aan te sturen al ben ik daar niet zeker van.

Bij het opwarmen (naar setpointtemp toe) is de flow hoog. Eens de setpointtemp bereikt dan neemt de flow af, en de dT stabiliseert (ergens tussen de 4,2 en 5,0). Helaas kan ik geen invloed uitoefenen op de dT, want ik zou graag de COP willen weten met een kleinere dT. De keuze voor de gematigde flow die ik zie heeft misschien te maken met het verbruik van de pomp die in de berekening is meegenomen.

p.s. Mochten er Midea/Airwell/Ferroli etc. etc. gebruikers zijn die hebben uitgevonden hoe de dT is te manipuleren middels instellingen, dan houd ik mij aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
verkeerslicht schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:27:
[...]
p.s. Mochten er Midea/Airwell/Ferroli etc. etc. gebruikers zijn die hebben uitgevonden hoe de dT is te manipuleren middels instellingen, dan houd ik mij aanbevolen.
Ik heb mijn Midea aardig doorgespit inclusief de MODBUS registers, maar heb niets kunnen vinden om de dT in te stellen. Maar goed, mijn Midea is ook wat ouder, die werkt zelfs nog met een vaste pompsnelheid, daar is de flow alleen afhankelijk van hoeveel radiatoren er mee doen. Maar de mijne vind een lage dT niet erg, die kan ook draaien met een dT van tussen de 2 en 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
ErnstvV schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:33:
[...]

Ik heb mijn Midea aardig doorgespit inclusief de MODBUS registers, maar heb niets kunnen vinden om de dT in te stellen. Maar goed, mijn Midea is ook wat ouder, die werkt zelfs nog met een vaste pompsnelheid, daar is de flow alleen afhankelijk van hoeveel radiatoren er mee doen. Maar de mijne vind een lage dT niet erg, die kan ook draaien met een dT van tussen de 2 en 3.
Thanks. Dan is dat wss gewoon niet mogelijk.

Het zou ook kunnen zijn dat ik altijd een dt van 4,5 zie omdat mijn afgifte-configuratie is zoals die is hoor. En dat dT dus volgt uit de afgiftecapaciteit. Ik ga dat vanavond eens checken door wat afgifte dicht te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Maar de mijne vind een lage dT niet erg, die kan ook draaien met een dT van tussen de 2 en 3.
Zie je dan trouwens geen pendelgedrag bij een dergelijke dT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
verkeerslicht schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:39:
[...]

Zie je dan trouwens geen pendelgedrag bij een dergelijke dT?
Helaas wel, nu het kouder wordt valt het mee, maar als het rond de 15 graden is wil die best wel vaak een run van 10-20 minuten maken. Ik heb de minimale uit wachttijd al op een half uur gezet om het pendelen een beetje in te perken. Wat ook niet helpt is dat de unit blijkbaar minimaal rond de 4kW wil maken. Dan loopt de Ta snel naar de ingestelde waarde, om bij 5 graden overshoot uit te gaan.
Gelukkig is het wel warm in huis, zelfs nu rond de 5 graden buiten in iets meer dan een uur van 19 naar 20 graden, met een acceptabele CoP van iets meer dan 3,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
BarryH schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:16:
@MarcoB Je kan een relais gebruiken wat voor een laadpaal bedoeld is (B.v. van Stegen) en dat schakelen met een smartplug. Zou het wel zo timen dat je deze opwarming doet nadat de WP de boiler eerst naar 50 graden heeft geholpen en op een moment dat je zonnestroom hebt en je auto niet aan het laden bent
Aha, thx kan ik mooi in de MK installeren dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
ErnstvV schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:47:
[...]

Helaas wel, nu het kouder wordt valt het mee, maar als het rond de 15 graden is wil die best wel vaak een run van 10-20 minuten maken. Ik heb de minimale uit wachttijd al op een half uur gezet om het pendelen een beetje in te perken. Wat ook niet helpt is dat de unit blijkbaar minimaal rond de 4kW wil maken. Dan loopt de Ta snel naar de ingestelde waarde, om bij 5 graden overshoot uit te gaan.
Gelukkig is het wel warm in huis, zelfs nu rond de 5 graden buiten in iets meer dan een uur van 19 naar 20 graden, met een acceptabele CoP van iets meer dan 3,5.
Dat is niet ideaal inderdaad. Ik vind 4kW minimum trouwens niet heel schokkend hoog hoor. Denk dat het zelfs vrij gangbaar is. Bij mij is het minimum thermisch vermogen eerder 4,5kW. Wellicht een open deur, maar misschien ligt de oplossing in het vergroten/uitbreiden van de radiators (als daar de mogelijkheid toe is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Powrskin schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:39:
[...]

qua sturen van verbruik door zonnepanelen is 40% hier wel makkelijk haalbaar. en dan heb ik redelijk piekvermogen wat eigenlijk niet erg gunstig is. zit nu op 33% door alleen warmtepomp overdag aan te laten gaan en verder eigenlijk nergens op te letten.
Het % zelfverbruik dat je kunt halen hangt sterk af van de hoeveelheid PV op je dak; bij mij ruim 12kWp. Hoeveel is dat bij jou? Het subsidiebedrag is het verlaagde bedrag voor 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@verkeerslicht, @ErnstvV De Midea MHC-V5W is er zeker niet uniek in het relatief hoge minimum vermogen van 4 kW.
Bij veel "geknepen" zgn. kleine warmtepompen wordt natuurlijk alleen het maximale vermogen softwarematig verlaagd.
Ik persoonlijk ben in dit opzicht een beetje teleurgesteld van diverse "modulerende" warmtepompen.

Bij het warmteverlies van een nieuwe of goed na geïsoleerde woning zou de
ondere modulatiegrens niet veel hoger dan ca. 1,5 kW bij een buitentemperatuur van ca. 7 °C mogen zijn.

Rijtjeswoning bj. 2000 met ca. 120 m² woonoppervlak @ 20°C
warmteverlies geschat ca. 100 W/K - stookgrens ca. 13 °C
warmteverlies bij 7°C ca. 600 W

"Berekenen", eigenlijk grof schatten kan bijvoorbeeld met "Warmtepomp berekeningen - warmteverlies"
YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Jojan265 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 06:59:
[...]

Ik denk dat de afschrijving van de warmtepomp ook nog iets naar beneden moet. Nu streep je alleen het subsidiebedrag weg tegen de initiële installatie kosten. Als de subsidie wegvalt en de energietransitie een feit is, zullen de prijzen waarschijnlijk ook iets normaliseren en zal een warmtepomp ook goedkoper zijn. Ik denk dat € 7000,- incl. aansluiten op je bestaande installatie dan een heel normaal bedrag is (= zonder inflatie correctie). Dan gaat je business case nog wel wat meer naar het positieve.
Ik zal het af te schrijven bedrag op 80% van de oorspronkelijke investering stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
dunklefaser schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:14:
@verkeerslicht, @ErnstvV De Midea MHC-V5W is er zeker niet uniek in het relatief hoge minimum vermogen van 4 kW.
Bij veel "geknepen" zgn. kleine warmtepompen wordt natuurlijk alleen het maximale vermogen softwarematig verlaagd.
Ik persoonlijk ben in dit opzicht een beetje teleurgesteld van diverse "modulerende" warmtepompen.

Bij het warmteverlies van een nieuwe of goed na geïsoleerde woning zou de
ondere modulatiegrens niet veel hoger dan ca. 1,5 kW bij een buitentemperatuur van ca. 7 °C mogen zijn.

Rijtjeswoning bj. 2000 met ca. 120 m² woonoppervlak @ 20°C
warmteverlies geschat ca. 100 W/K - stookgrens ca. 13 °C
warmteverlies bij 7°C ca. 600 W

"Berekenen", eigenlijk grof schatten kan bijvoorbeeld met "Warmtepomp berekeningen - warmteverlies"
YMMV
Klopt inderdaad. En ik denk dat die 1,5kW zelfs geldt voor mijn matig geisoleerde, windvangende, vrijstaande woning geldt in oktober, alleen dan vanaf 12°C buitentemp.

De wens is eigenlijk: efficiënt ver kunnen terugmoduleren, maar dat bestaat nog niet (of misschien kan dit wel met de oudere - in de ban gedane - koelmiddelen)

Er zijn wel warmtepompen die verder kunnen terugmoduleren. Toshiba's, ik meen dat er een kleine Daikin is die ontzettend ver terug kan moduleren (zal eens kijken of ik die kan terugvinden). Maar dat gaat onvermijdelijk ten koste van de COP. Kennelijk zitten er natuurkundige grenzen aan. En dan blijkt het (afhankelijk van de situatie en smaak) lood om oud ijzer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:34

MrFish

Untitled

verkeerslicht schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:24:
[...]

Klopt inderdaad. En ik denk dat die 1,5kW zelfs geldt voor mijn matig geisoleerde, windvangende, vrijstaande woning geldt in oktober, alleen dan vanaf 12°C buitentemp.

De wens is eigenlijk: efficiënt ver kunnen terugmoduleren, maar dat bestaat nog niet (of misschien kan dit wel met de oudere - in de ban gedane - koelmiddelen)

Er zijn wel warmtepompen die verder kunnen terugmoduleren. Toshiba's, ik meen dat er een kleine Daikin is die ontzettend ver terug kan moduleren (zal eens kijken of ik die kan terugvinden). Maar dat gaat onvermijdelijk ten koste van de COP. Kennelijk zitten er natuurkundige grenzen aan. En dan blijkt het (afhankelijk van de situatie en smaak) lood om oud ijzer.
Klopt, de Daikin Altherma 4-8 kW serie gaat terug tot ca. 250 W elektrisch. De compressor draait dan op 8 Hz, dat is al extreem langzaam. Het overige verbruik van de WP wordt dan steeds relevanter (waterpomp, elektronica, etc). Dus het is wel prettig om pendelen tegen te gaan, maar de efficiëntie wordt minder inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@verkeerslicht Ik vermoed eerder ingenieurstechnische beperkingen.
Over enkele jaren kan je juist veel efficiëntere kleine warmtepompen verwachten
met veel hogere COP's.
Maar deze warmtepompen gebruiken dan ook een totaal andere "technologie".

Pagina: 1 ... 163 ... 223 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)