Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:50
Ik ben van plan mijn 150m2 jaren '30 woning te voorzien van een warmtepomp. De woning is redelijk geïsoleerd. FE hoeft niet gelijk, ik wil best wachten tot CV-ketel het begeeft. Ik wil graag de slaapkamer (radiatoren) kunnen koelen (Quat Chill?); de begane grond (vloerverwarming) is minder van belang. Ben niet echt fan van cloudafhankelijkheid.

Wie kan me helpen met advies?

Historisch gasverbruik: 1500 m³/jaar, dus ik denk 8 kW nodig, zeker met eventuele uitbreiding naar FE.
Afgiftesysteem:
- BG: 65 m² vloerverwarming (dun systeem, 2cm), slangen 10 cm HoH, 7 groepen, 7 daarvan staan altijd open
- 1e + 2e: totaal 8 radiatoren, waarvan 2 er meestal uit staan (logeerkamer) en nog 2 niet vaak aan, alleen als het echt koud is.
SWW:
Hybride is prima, maar FE mag ook.
- plek voor boiler/buffervat (160x60x60)
- 200 liter nodig
- DWTW aanwezig: nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W
stil, domotica-integratie, zuinig, verkrijgbaarheid, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

Plaatsing het liefst op een plat dak. De CV-ketel staat op de 2e, dus het kan op het platte dak van 1e verdieping. Aan gevel is ook optie, maar plat dak is meer uit zicht.

Heb momenteel Tado thermostaat met zoneklep voor de vloerverwarming en thermostaatknoppen voor de radiators, als het even kan wil ik dit blijven gebruiken. Draadloze ontvanger bij CV-ketel boven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Quatt Chill had ik nog niet eerder gezien. Ziet er wel leuk uit, en op zich innovatief.
Ik vermoed echter niet een heel geweldige efficiëntie. In elke Chill zit kennelijk een klein warmtepompje, terwijl de Quatt buitenunit ook in koelmodus gaat werken.

Het is dus een tweetrapsraket:
De Quatt warmtepomp gaat water een beetje koel maken (tot boven de condensatiegrens) de warmtepomp in de Chill gaat het verder afkoelen (beneden dauwpunt), en geeft het verwarmde water weer terug aan de grote WP die de warmte buiten gaat afvoeren

Een radiator is volgens mij helemaal niet nodig ookal staat dat nog wel op de Quatt website vermeld.

Per slot van rekening zit er nog een condensbakje in die je zo nu en dan moet legen.
Ik zou slechts zo'n ding aanschaffen als ik reeds een Quatt had, en als ik nog geen Quatt had zou ik het merk vermijden.
Ik heb niet zo'n hoge pet op van het merk. Het ziet er mooi uit, maar de ervaringen die hier op Tweakers te vinden zijn zijn nogal uiteenlopend en de COP is matig.

...

Eerlijkheidshalve zou ik zeggen: Neem een goede warmtepomp, koel daar eventueel de vloer mee (koele voetjes is best lekker), en neem een goede airco voor boven.
Dat is de simpelste en effectiefste manier voor succesvol verwarmen en koelen.

Wil jij echt geen losse airco buitenunit, dan is er ook nog de oplossing met fancoils (maar dat maakt de installatie best complex en bewerkelijk).

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Verder:
Voor plaatsing op het platte dak zou ik kijken of dit een betonnen dak is, dus of je geen kans hebt op resonantieproblemen in de constructie.

Gebruik zonesturing niet of spaarzaam (warmtepomp doet het veel beter zonder), en probeer waterzijdig zo in te regelen dat elk vertrek vanzelf de temperatuur heeft die gewenst is. Bij een lage temperatuur systeem ga je het niet voor elkaar krijgen om ad hoc een bepaalde ruimte ineens van koud warm te krijgen.

Schrap hybride als FE kan. Verreweg het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je huis specs lijken erg op die van mij. Hier draait ook een 8kW WP, dat werkt prima.

Wat is de reden dat je de Tado en zonekleppen wilt blijven gebruiken?
Hou er rekening mee dat een WP met vloerverwarming houd van simpel: geen extra pompen, actuators en knoppen. Als je open zet wat je nu open hebt staan moet je voldoende afgifte hebben om je huis prima warm te houden zonder pendelen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
verkeerslicht schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:18:
Een radiator is volgens mij helemaal niet nodig ookal staat dat nog wel op de Quatt website vermeld.
Klopt maar anders kom je wellicht moeilijk bij een CV-leiding, wellicht hebben ze hem daarom getekend.

Edit: toch nog een foto zonder radiator gevonden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7vUBaySySJClS_OmLP6j2U65Q8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CNOBrzcnbptTtxksHVGbYtJG.png?f=fotoalbum_large
Ik zou slechts zo'n ding aanschaffen als ik reeds een Quatt had, en als ik nog geen Quatt had zou ik het merk vermijden.
Ik heb niet zo'n hoge pet op van het merk. Het ziet er mooi uit, maar de ervaringen die hier op Tweakers te vinden zijn zijn nogal uiteenlopend en de COP is matig.
Thanks voor je analyse en mening, heb het zelf ook niet zo op Quatt (ook omdat 6 kW me niet genoeg lijkt en ik geen duo wil plaatsen). Maar ik vond die Quatt chill wel inventief en scheelt weer een airco plaatsen.
Eerlijkheidshalve zou ik zeggen: Neem een goede warmtepomp, koel daar eventueel de vloer mee (koele voetjes is best lekker), en neem een goede airco voor boven.
Goed advies denk ik. Misschien scheelt het boven al voldoende als beneden wat koelt, dus dan kan de airco altijd eventueel later nog. Of ik ga idd voor de optie koelen via radiator.
Schrap hybride als FE kan. Verreweg het beste.
Eens maar dat is even een kostenoverweging, €5000 extra voor een relatief kleine besparing.

[ Voor 18% gewijzigd door mrwiggs op 14-10-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
DaWizza schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:27:
Wat is de reden dat je de Tado en zonekleppen wilt blijven gebruiken?
De zoneklep zit ertussen zodat bij warmtevraag boven het beneden niet heel warm wordt als het daar al op temperatuur is. Maar eerlijk gezegd is die situatie niet echt voorgekomen.
DaWizza schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:27:
Hou er rekening mee dat een WP met vloerverwarming houd van simpel: geen extra pompen, actuators en knoppen. Als je open zet wat je nu open hebt staan moet je voldoende afgifte hebben om je huis prima warm te houden zonder pendelen.
Dus je bedoelt de aanvoer direct op de verdeler van de vloerverwarming? Nu ziet het er uit als onderstaand (rechts de zoneklep). Wat kan er verwijderd worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7llzQLYithVWLo4ODutvPGUwuKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eEDPT1FSrtAUJJsmZerIm87u.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
De aanvoer kan inderdaad direct op de verdeler.

Ik zie een thermostaatknop en een pomp.
De thermostaatknop heb je niet nodig: koud water mengen is niet nodig als je met lagere temperaturen (<40graden) werkt vanuit de WP.
Een warmtepomp heeft een eigen pomp (what's in the name ;)) en die kan dat prima rondpompen met 7 groepen, dat scheelt geluid en stroom.

Wat is dat grijze kastje op de aanvoerbuis?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
mrwiggs schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:46:
[...]

Goed advies denk ik. Misschien scheelt het boven al voldoende als beneden wat koelt, dus dan kan de airco altijd eventueel later nog. Of ik ga idd voor de optie koelen via radiator.
Koelen via de radiator zou ik niet doen. Effect is te klein om er iets van te merken. Je hebt dan echt een extra koelunit nodig (een fancoil) en de leidingen ertoe moeten dan ook onberispelijk ingepakt zitten in de isolatie om condensvorming op de leidingen te voorkomen. Vandaar mijn opmerking over complexiteit en bewerkelijkheid.
Eens maar dat is even een kostenoverweging, €5000 extra voor een relatief kleine besparing.
Waar komt die €5000,- verschil vandaan? Ik zag dat de verdeler aangepast moet worden (voor FE). Moet ook het leidingwerk vervangen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwiggs
DaWizza schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:59:
De aanvoer kan inderdaad direct op de verdeler.

Ik zie een thermostaatknop en een pomp.
De thermostaatknop heb je niet nodig: koud water mengen is niet nodig als je met lagere temperaturen (<40graden) werkt vanuit de WP.
Een warmtepomp heeft een eigen pomp (what's in the name ;)) en die kan dat prima rondpompen met 7 groepen, dat scheelt geluid en stroom.
Dank dat verduidelijkt de boel
Wat is dat grijze kastje op de aanvoerbuis?
Dat is de zoneklep, die wordt bestuurd door de Tado. Stel er is boven warmtevraag (via een thermostaatknop op de radiator) en beneden is het al warm genoeg, dan gaat de zoneklep dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
verkeerslicht schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:05:
Waar komt die €5000,- verschil vandaan? Ik zag dat de verdeler aangepast moet worden (voor FE). Moet ook het leidingwerk vervangen worden?
Volgens mij is dat zo ongeveer het verschil tussen hybrid en FE vanwege o.a. buffervat en hogere installatiekosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
Ah dat wist ik niet, dat maakt het wel een stuk simpeler idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
mrwiggs schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:20:
[...]

Volgens mij is dat zo ongeveer het verschil tussen hybrid en FE vanwege o.a. buffervat en hogere installatiekosten?
Hopelijk bedoel je boilervat. Een buffervat zul je niet nodig hebben met je systeem inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
DaWizza schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:24:
[...]

Hopelijk bedoel je boilervat. Een buffervat zul je niet nodig hebben met je systeem inhoud.
Sorry ik bedoel inderdaad boilervat.

DeWarmte hybrid is €3400 (incl ISDE) en de upgrade naar FE kost nog eens €4600.

[ Voor 14% gewijzigd door mrwiggs op 14-10-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
mrwiggs schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

Sorry ik bedoel inderdaad boilervat.

DeWarmte hybrid is €3400 (incl ISDE) en de upgrade naar FE kost nog eens €4600.
8k voor alleen de wp? Is dat in of ex installatie?

Indien inclusief: kan erger, een monoblock is goedkoper :P
Indien exclusief: ik zou verder rondkijken, rond de 3.5k voor FE moet haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
DaWizza schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:49:
[...]

8k voor alleen de wp? Is dat in of ex installatie?

Indien inclusief: kan erger, een monoblock is goedkoper :P
Indien exclusief: ik zou verder rondkijken, rond de 3.5k voor FE moet haalbaar zijn.
WP (8 kW), boilervat en installatie. Dat is niet zo gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
mrwiggs schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:20:
[...]

Volgens mij is dat zo ongeveer het verschil tussen hybrid en FE vanwege o.a. buffervat boilervat en hogere installatiekosten?
Ah, ja, goed punt. Er zijn meerdere definities van Hybride.
Bij hybride ga ik er vanuit dat verwarmen ook hybride gaat.

Je kunt een FE warmtepomp hebben, en dan gebruik je de gasketel slechts nog voor tapwater. En dat is ook een soort van hybride vorm natuurlijk, maar het verwarmen gaat dan in ieder geval op de goede manier.

Als budget een ding is, zou ik dat aanraden. Moet je wel je leidingen/vvw verdeler in orde hebben. En dan kun je op een later moment altijd nog een boiler + driewegklep aanschaffen (of een losse warmtepompboiler)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:04
mrwiggs schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:46:
[...]

Ik zie hem anders: hybride is een hele dure investering voor iets wat niet de eindoplossing is. Uiteindelijk moet de woning toch ooit van het gas af. Dan ga je die dikke leidingen en boilervat toch nodig hebben.

Als de cv-ketel tijdens de levensduur van de hybride WP overlijdt, kost dat ook nog eens €2500 om te vervangen.
mrwiggs schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:50:
[...]
Dus je bedoelt de aanvoer direct op de verdeler van de vloerverwarming? Nu ziet het er uit als onderstaand (rechts de zoneklep). Wat kan er verwijderd worden?

[Afbeelding]
De aanvoerleiding ziet er uit als 16 mm meerlagenbuis. Dat is helaas te dun voor lage temperatuurverwarming. Met een warmtepomp is het beter om de verdeler pomploos te maken, en de leidingen te verdikken naar 26mm of zelfs 32 mm.

Je kan de kosten hiervan op korte termijn vermijden door een hybride WP te nemen, en dan bij koud weer de boel naar 60 graden te stoken met de cv ketel. Maar dat is natuurlijk niet de eindoplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
@marcop23 Hoewel dikker idd beter is, draait de aanvoertemp hier via 15mm leidingen tussen de 32 en 36 graden.

"te dun voor ltv" is misschien wat overdreven, het is wel suboptimaal.

[ Voor 3% gewijzigd door DaWizza op 14-10-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:01
DaWizza schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:06:
@marcop23 Hoewel dikker idd beter is, draait de aanvoertemp hier via 15mm leidingen tussen de 32 en 36 graden.

"te dun voor ltv" is misschien wat overdreven, het is wel suboptimaal.
Ik zou gokken dat dat geen 8kW is. Ik heb de eenheden even niet bij de hand maar uiteindelijk is de capaciteit te definieren in flow * ΔT. Met een beperkte flow door kleine leidingdiameter heb je dus ofwel een lage capaciteit of een grote ΔT. Een grote ΔT vereist een hogere aanvoertemperatuur en geeft dus een lagere efficientie. Daarnaast heeft een grotere ΔT mogelijk ook impact op het comfort door grotere temperatuurverschillen tussen stukken vloer/ruimten.

Bij het verduurzamen van een woning met radiatoren is het ideale scenario om de begane grond van vloerverwarming te voorzien en eigen aanvoer naar die verdeler te trekken (idealiter 28mm maar toch zeker 22mm). De bestaande leidingen hoeven dan alleen nog radiatoren op de verdieping te bedienen.

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 14-10-2024 17:50 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:01
mrwiggs schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:54:
Ik wil graag de slaapkamer (radiatoren) kunnen koelen (Quat Chill?); de begane grond (vloerverwarming) is minder van belang.
Hetzelfde systeem gebruiken voor verwarmen en koelen geeft vrijwel zeker concessies.

Ik zou echt overwegen gewoon een multi-split L/L op te hangen om te koelen. Deze kan je dan ook nog gebruiken om indcidenteel (snel) te verwarmen naar behoefte zodat je de stooklijn voor de warmtepomp gewoon af kan stemmen op de behoefte beneden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwiggs
verkeerslicht schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:01:
[...]

Ah, ja, goed punt. Er zijn meerdere definities van Hybride.
Bij hybride ga ik er vanuit dat verwarmen ook hybride gaat.

Je kunt een FE warmtepomp hebben, en dan gebruik je de gasketel slechts nog voor tapwater. En dat is ook een soort van hybride vorm natuurlijk, maar het verwarmen gaat dan in ieder geval op de goede manier.
Ah op die manier had ik er nog niet bij stilgestaan, ik dacht FE is altijd incl SWW

Met jouw definitie wil ik sowieso FE, ik wil niet nog de CV-ketel voor de verwarming erbij betrekken, zeker niet omdat die al 13 jaar oud is en het wellicht binnenkort begeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
marcop23 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:02:
De aanvoerleiding ziet er uit als 16 mm meerlagenbuis. Dat is helaas te dun voor lage temperatuurverwarming. Met een warmtepomp is het beter om de verdeler pomploos te maken, en de leidingen te verdikken naar 26mm of zelfs 32 mm.
Als ik de CV-ketel op 40 graden zet, dan is dit wellicht goed te testen? Of geeft de CV-ketel een hoger debiet dan de warmtepomp? Overigens hoeft er geen 8 kW aan warmte door, die 8 kW denk ik nodig te hebben voor het hele huis incl SWW in de toekomst (Koevlaas geeft 7,4)
Echter ik neem aanpassing van de leiding mee in de overweging.

@assje multi-split L/L lijkt me idd een goede voor de 1e verdieping bijverwarmen en koelen. Dan houd ik de WP op wat de vloerverwarming nodig heeft. Misschien een enkele unit op de overloop om zo meerdere kamers te kunnen verwarmen/koelen.

[ Voor 31% gewijzigd door mrwiggs op 14-10-2024 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

mrwiggs schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:19:
[...]

Ah op die manier had ik er nog niet bij stilgestaan, ik dacht FE is altijd incl SWW

Met jouw definitie wil ik sowieso FE, ik wil niet nog de CV-ketel voor de verwarming erbij betrekken, zeker niet omdat die al 13 jaar oud is en het wellicht binnenkort begeeft.
Hij bedoeld dan Full Electric ready (All Electric ready)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@mrwiggs
Ik zou de Tado eventueel als slave regeling toepassen in de slaapkamers, woonkamer loskoppelen voor maximale flow en afgifte. Zo heb je ook geen buffervat nodig.
Met 1500 m3 heb je aan 7,3 kW voldoende.
Vloerverwarmingsverdeler ombouwen naar een pomploze verdeler, bijvoorbeeld de composiet verdelers van Henco of Robot.
Hoofdleidingen moeten wel hier en daar vergroot worden.
Wil je een stille warmtepomp, dan is de aroTHERM 55/6 een prima oplossing i.c.m. een hydraulische module of losse MEH 60, indien je toch liever 8 kW wilt. Dan is de aroTHERM 75/6 een prima oplossing.

Plattedak is neem ik aan wel van beton, anders kans op resoneren van het geluid door trillingen, onvoldoende massa.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 11:38
zo te horen moet een 8kW het makkelijk trekken, hier een 5kW Pana in een hoekhuis uit '64 (140M2)
Gewoon blijven stoken dan krijg je de egaalste warmte.
Welke je dan moet nemen zou afhangen van welke installateur het durft en doet, weet niet waar je woont maar zou iemand in de buurt nemen die er al *tig gedaan heeft.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sowieso denk ik dat de TS de aanvoer/retour naar de verdeler mag vervangen voor iets met een grotere diameter..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
technopeuter schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:07:
zo te horen moet een 8kW het makkelijk trekken, hier een 5kW Pana in een hoekhuis uit '64 (140M2)
Gewoon blijven stoken dan krijg je de egaalste warmte.
Welke je dan moet nemen zou afhangen van welke installateur het durft en doet, weet niet waar je woont maar zou iemand in de buurt nemen die er al *tig gedaan heeft.
Waarbij de Pana de beloofde 5kW nog steeds haalt bij -10, en ook bij -20°C. Sommige fabrikanten maken het getalletje in de naamgeving al niet meer waar bij -7°C. Iets om in acht te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 11:38
verkeerslicht schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:39:
[...]

Waarbij de Pana de beloofde 5kW nog steeds haalt bij -10, en ook bij -20°C. Sommige fabrikanten maken het getalletje in de naamgeving al niet meer waar bij -7°C. Iets om in acht te nemen.
Waarbij ik -10 totaal niet interessant vind, afgelopen 140 jaar is het maar 60 etmalen -10 gem. geweest. Dus echt niet interessant om daar naar te kijken

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
technopeuter schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

Waarbij ik -10 totaal niet interessant vind, afgelopen 140 jaar is het maar 60 etmalen -10 gem. geweest. Dus echt niet interessant om daar naar te kijken
In de Bilt wellicht. Het temperatuursverschil in Nederland (Zeeland of Friesland) is nogal groot. Een klein beetje overdimensioneren is vaak geen probleem, want vaak zijn de kleine warmtepompen gewoon een begrensde variant van de grotere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

technopeuter schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

Maar ik neem aan wel dat jouw Pana bij vrieskou gewoon 5 kW doet, toch?
En als de wp uit het voorbeeld in de TS dan nog 2.9 doet (ipv de "6") dan is dat toch een dingetje.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
Bedankt voor alle adviezen. Plan ziet er nu als volgt uit:

- WP met minimaal 6 kW, all electric ready, dus cv-ketel alleen nog SWW laten doen
- WP direct op de vloerverwarming, liefst zonder te mengen, maar laat alles wel nog even zitten (zie onder)
- Tado thermostaat alleen nog voor sturing radiatoren (openen/sluiten thermostaatknop), zonder warmtevraag te sturen.
- koelen met WP alleen voor de vloerverwarming

De boel een jaar laten draaien en dan evalueren:

- is er nog extra warmte nodig in de slaapkamers (voldoet ~40 graden uit de WP?). Zo ja, WP temp hoger, maar dan helaas wel bijmengen in de vloerverwarming. OF airco erbij als onderstaande punt waar is
- is er nog extra koeling nodig in de slaapkamers? Zo ja, fancoil of airco erbij
- kan de WP voldoende warmte genereren bij koude temperaturen? Zo nee, elektrische naverwarmer bijplaatsen (eigenlijk had ik dan een sterkere WP moeten kiezen klaar te zijn voor All electric).

En als cv-ketel het begeeft: boilervat erbij en cv-ketel eruit om naar All electric te gaan.

Nog een vraag: cv-ketel staat nu op de 2e, dus lange leiding naar vloerverwarming. Stel ik zet de WP op niveau begane grond, kan ik dan rechtstreeks naar vloerverwarming, en rest van de leidingen laten zitten? Dan hoef ik de 18mm leiding niet te vervangen. Hoe gaat dat met de retour, kan dat ook direct naar de WP? Of gaat dat sowieso het hele huis door?

[ Voor 7% gewijzigd door mrwiggs op 15-10-2024 21:02 ]

Pagina: 1