Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:48
Andrehj schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:03:
[...]

offtopic:
Daar ben ik het toch heel erg niet mee eens. Itho qualityflow (waar je terecht niks meer over hoort) deed dat, en in de slaapkamers rook het daardoor bijzonder muf. Je wilt niet weten hoeveel luchtjes en vocht er nog in je matras zitten na het opstaan. Een slaapkamer hoort gewoon permanent geventileerd te worden.
offtopic:
off-topic idd maar ik wil er toch even op reageren gezien 't aantal plusjes. Ik heb een qualityflow systeem in huis en ben daar zeer tevreden over. Als tweaker heb ik natuurlijk in diverse ruimtes losse CO2 meters en 't systeem doet - goed ingeregeld - gewoon wat 't moet doen. Daar Qualityflow een systeem D is hebben we natuurlijk gedurende 't stookseizoen de ramen dicht (en geen ventilatieroosters). Qualityflow staat ingeregeld op minimaal 5 m3/uur en bij aanwezigheid loopt dat op tot 70 m3/uur waarbij 't CO2 niveau onder de 800 ppm blijft.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
-Junkiexp- schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:33:
[...]

Ik neem de stookkosten voor lief, zoveel extra is het niet.
En wij zijn ook overdag niet altijd thuis dus dan is het ook lastig.
Ieder zijn eigen ding maar ventilatie zonder warmteterugwinning & ongewenste kieren zorgt in een goed geïsoleerd huis voor 1/3 tot 1/2 van 't warmteverlies. Denk hierbij aan een geweldige winterjas waarbij je de rits open laat staan, je hebt er nauwelijks wat aan. En om 't dan weer naar warmtepompen te vertalen: je kan met een veel kleinere warmtepomp uit en en verwarmingskosten kunnen zomaar halveren.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
BaBoK schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:24:
Iedereen zover ontzettend bedankt voor jullie reacties.
@blb4 en andere zie onder een foto van het verdeelblok op de 1e verdieping.
Lijkt mij dat deze verdeler niet voor de vloerverwarming is in de badkamer?

De leiding naar de verdeler is 22mm.
[Afbeelding]
Ik heb geen idee hoe verwarmingsinstallaties allemaal worden aangelegd maar volgens mij is 't idd zo dat bij het gebruik van kunststof leidingen er een verdeler wordt toegepast waarop dan een aantal radiatoren worden aangesloten. 't Zou dus heel goed zo kunnen zijn. Ik denk ook dat in een traditioneel aangelegde verwarmingsinstallatie met radiatoren en vloerverwarming een mengverdeler wordt gebruikt voor de vloerverwarmingslussen. Maar nogmaals, ik ben geen expert op 't gebied van kunststof leidingen en vvw, ik ben nog van alles in staal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:58
MotorBeast schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:28:
[...]

Co2 meter kopen. Kan je veel beter gericht ventileren. Scheelt je stookkosten en bij te weinig ventileren hoofdpijn.
Of een automatisch co2 gestuurde ventilatie box kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:58
blb4 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:12:
[...]

Ieder zijn eigen ding maar ventilatie zonder warmteterugwinning & ongewenste kieren zorgt in een goed geïsoleerd huis voor 1/3 tot 1/2 van 't warmteverlies. Denk hierbij aan een geweldige winterjas waarbij je de rits open laat staan, je hebt er nauwelijks wat aan. En om 't dan weer naar warmtepompen te vertalen: je kan met een veel kleinere warmtepomp uit en en verwarmingskosten kunnen zomaar halveren.
Dat is wel waar, maar in oudere huizen kan dit wel een behoorlijke verbouwing betekenen. Wanneer ik mijn ventoren zou vervangen door iets als Qualityflow dan moet mijn complete huis over de kop om buizen naar alle ruimtes aan te leggen. Dat is iets waar ik, los van het prijskaartje, nou niet direct op zit te wachten en dan doen die ventoren het nog niet zo beroerd.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:36
Aziraphale schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:38:
[...]

Dat is wel waar, maar in oudere huizen kan dit wel een behoorlijke verbouwing betekenen. Wanneer ik mijn ventoren zou vervangen door iets als Qualityflow dan moet mijn complete huis over de kop om buizen naar alle ruimtes aan te leggen. Dat is iets waar ik, los van het prijskaartje, nou niet direct op zit te wachten en dan doen die ventoren het nog niet zo beroerd.
Precies dat is hier ook het probleem. Dus maar gewoon handmatig hier en daar de ventilatie regelen.
Geen zin om het huis “te verbouwen”.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Laat de daling van prijzen maar beginnen https://www.ad.nl/binnenl...n-het-niet-meer~ab6ed652/ Eindelijk concurrentie. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:56
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2245802

Ik link hier mijn advies vraag.

Mocht er iemand tijd en zin hebben om hier naar te kijken alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-07 06:57
flippy schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:44:
[...]

de caleffi 546316 kan je gebruiken. de 546317 is 1 1/4 als je wat ruimter zit zoals 32mm meerlaags.

let wel dat de 1" versie maximaal 30L/min doet. de 1 1/4 doet bijna het dubbele qua volume. die is een stuk capabeler qua filtratie. als het prijsverschil acceptabel is zou ik zeker de grotere halen.

bonuspunten als je er meteen een caleffi 502142 erop schroeft om automagisch te ontluchten.
Waarom eigenlijk de caleffi 5646316 + 502142 en waarom niet de 546406? Heeft de laatste niet genoeg flow?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:44:
Laat de daling van prijzen maar beginnen https://www.ad.nl/binnenl...n-het-niet-meer~ab6ed652/ Eindelijk concurrentie. d:)b
Ik denk dat naast de prijs en terugverdientijd overwegingen het voornaamste wat de warmtepomp push tegenzit het advies en de kennis & kunde van een deel van de installateurs is. Buiten ook nog eens het probleem dat velen nu niet echt op werk zitten te wachten. De meeste doen naast warmte nog andere dingen en zitten vol.

De hele transitie is puur ingericht op prijs incentives. De overheden trekken de kar niet door grootschalig te investeren in bijvoorbeeld het energienet, "nieuwe" technieken om met electra overschotten om te gaan en de hele push in projecten te gieten en uit te voeren. Die kennis is al tijden uitbesteedt. Dit op allerlei portefeuilles.

Ik heb het vaker gezegd, we hebben een project nodig voor de energie transitie zoals we die hadden voor het wassende water, de deltawerken. De overheid die samen met de private partijen echt aan de slag gaat. In plaats van te hopen dat ze er met een paar eenvoudige prijs incentives wel uit gaan komen.

Maar voorlopig stemmen we op partijen die of geen haast hebben, of waar klimaar op zijn zachts gezegd geen rol speelt. Die hebben het te druk met anderen de schuld geven van alle problemen.

Anyway, ik zelf wil wel graag over. Ik ga het ook doen, maar wel iets minder snel zodat ik zelf dan maar begrijp wat ik moet doen om er te komen. Nu hou ik wel van uitzoeken en dingen zelf doen, immers we zitten op tweakers. Maar warmte en dat soort zaken interesseert mij niet. Nu moet ik we, maar veel mensen in mijn omgeving willen gewoon advies, kopen, uitvoeren en dat is zo simpel niet ben ik achter gekomen.

Er speelt dus wel wat meer dan dit artikel doet voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Een warmtepomp installeren is 1 dag werk voor 2 man. Men vraagt vaak 6000-7000 euro. Installateurs doen dit heel graag en laten daar andere klussen wel voor wachten. Het is gewoon kassa voor hen!

[ Voor 3% gewijzigd door peter123 op 02-05-2024 18:02 ]

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-07 17:17

Rzaan

Altijd zoekende

peter123 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:01:
Een warmtepomp installeren is 1 dag werk voor 2 man. Men vraagt vaak 6000-7000 euro. Installateurs doen dit heel graag en laten daar andere klussen wel voor wachten. Het is gewoon kassa voor hen!
Wat versta je dan onder installeren, want ik vind 16 manuren best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-07 16:53
zo een anti vries klep van calletti, stel hij raakt de vorst, gooit hijdan niet de totale cv pijpen leeg?
(moet ik bij voorbeeld twee kogel kranen binnen plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:14:
[...]

Wat versta je dan onder installeren, want ik vind 16 manuren best veel.
Alle uren van offerte tot oplevering. Scheelt ook per klus en wensen van de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Precies. Omdat ..... er te weinig concurrentie is (teveel installateurs doen nog alleen maar HR Ketels). Als de vraag dus lekker inkakt gaat de wet van vraag en aanbod gewoon zijn werk doen. Kwestie van tijd. Ik ben ondertussen na 2 jaar echt wel klaar met belachelijke prijzen en van sommige werkelijk een arrogante houding van "je mag blij zijn dat je bij mij je geld mag uitgeven en als jij het niet doet genoeg andere gekken".

Actueel voorbeeld, zonnepanelen. Die krijg je nog net niet gratis op het moment. Gouden tijden zijn daar ook voorbij.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 02-05-2024 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-07 14:46
blb4 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:12:
[...]

Ik ben het met je eens dat WTW een geweldig systeem is, als dit ons laatste huis zou zijn zou ik het ook zeker installeren maar het installeren is niet zomaar gedaan natuurlijk.
In ons geval best ingrijpend, meerdere gaten in de betonnen zoldervloer boren en leidingen achter knieschotten verwerken, aankoop van de WTW, 2 geïsoleerde doorvoeren, gaten maken in het dak.
Al met al een paar dagen werk en en een flinke kostenpost.
Ik heb nu de Pana vanaf 19 januari draaien en heb 715 kwh verbuikt.
Dat vind ik heel netjes.
Wij hebben nu A ventilatie dus geen actieve afzuiging

Slaapkamer worden alleen gebruikt voor slapen en worden ook nauwelijks verwarmd, wij slapen graag in een slaapkamer van rond de 15 graden.
Dus ik vind het zelf geen meerwaarde op dit moment en neem het warmteverlies voor lief.
Maar zoals je zegt, ieder zijn ding.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:50
Valt zwaar tegen hoor, misschien de Quats met die ribbelbuis.
Een degelijke goede installatie met een buitendeel en alle bijkomende werk gaat zo 28-32 uren inzitten.
Uitzonderingen bij hele makkelijke monobloc installaties. Er wordt veel geklaagd, soms terecht en in sommige gebieden worden belachelijke prijzen gevraagd.
Maar als het echt zo goed zou verdienen waarom wordt dan niet iedereen warmtepomp monteur?

Ik zie bv in het Amber topic dat er vaak 3 dagen met 2 man wordt gewerkt om alles netjes te installeren.
1 dag maken grindbed opstelplaats, ingraven grondleiding, plaatsen buitendeel, leidingen en weekschakelaars.
1 dag binnenleiding met alle keerklppen, filters, afsluiters, binnenunit met kabels, thermostaat,
1 dag ombouwen vloerverwarmingsets, inregelen, inregelen warmtepomp, uitleg geven, opruimen, afvoeren oude zooi en afval, invullen garantieserienummers. Online aanmelden. Opmaken testrapporten, facturen en ongein.

[ Voor 26% gewijzigd door Technician- op 02-05-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:34

timovd

Voorsprong door techniek

Technician- schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:18:
[...]

Een degelijke goede installatie met een buitendeel en alle bijkomende werk gaat zo 28-32 uren inzitten.
Uitzonderingen bij hele makkelijke monobloc installaties. Er wordt veel geklaagd, soms terecht en in sommige gebieden worden belachelijke prijzen gevraagd.
Maar als het echt zo goed zou verdienen waarom wordt dan niet iedereen warmtepomp monteur?

Ik zie bv in het Amber topic dat er vaak 3 dagen met 2 man wordt gewerkt om alles netjes te installeren.
1 dag maken grindbed opstelplaats, ingraven grondleiding, plaatsen buitendeel, leidingen en weekschakelaars.
1 dag binnenleiding met alle keerklppen, filters, afsluiters, binnenunit met kabels, thermostaat,
1 dag ombouwen vloerverwarmingsets, inregelen, inregelen warmtepomp, uitleg geven, opruimen, afvoeren oude zooi en afval, invullen garantieserienummers. Online aanmelden. Opmaken testrapporten, facturen en ongein.
Of de installateur zet een monobloc op Bigfoots, maakt gaatjes in de muur en sluit m aan op de bestaande (veel te dunne) leiding. Oude gasketel loskoppelen en RGA lekker laten zitten (tocht in huis). Elektra draadje trekken. Zelfs een beun lukt dit niet met 8-16 manuren. En dan klant steeds bellen als installateur bij het kruidenvrouwtje staat dat het apparaat niet goed werkt.
Goed afgeleverd werk is inderdaad geen haastklus.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Ik vind 16 uur ook niet veel, ik ben soms met een airco al 8 uur bezig in mijn eentje.
Warmtepomp is een stuk meer werk, hydraulisch aansluiten, inregelen, thermostaat, 2 gaten boren, wellicht nog wat graafwerk of de kruipruimte in.
Cv aftappen en vullen, wellicht een buffervat plaatsen.
Oude cv ketel afkoppelen, rga weghalen en noem zo maar op.
En je moet ook nog risico incalculeren als je een keer terug moet.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
-Junkiexp- schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:43:
Ik vind 16 uur ook niet veel, ik ben soms met een airco al 8 uur bezig in mijn eentje.
Warmtepomp is een stuk meer werk, hydraulisch aansluiten, inregelen, thermostaat, 2 gaten boren, wellicht nog wat graafwerk of de kruipruimte in.
Cv aftappen en vullen, wellicht een buffervat plaatsen.
Oude cv ketel afkoppelen, rga weghalen en noem zo maar op.
En je moet ook nog risico incalculeren als je een keer terug moet.
Edit...verkeerd gelezen. Sorry

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 02-05-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Als jij dat laatste punt doet, doe je je werk echt goed. _/-\o_ De meeste doen dat echt niet getuige alle verhalen in de verschillende topics. Inregelen? Uitleg? :N

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -Junkiexp-
MotorBeast schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:51:
[...]

Geloof ik. Maar 16 x €65,- incl BTW = €1040,- en geen €2500/3000,- wat er wordt gerekend. Ik ben bezig met een keuken en al die mensen die leidingen trekken, de kofen netjes maken, stucen etc rekenen dit uur bedrag en geen €156,- per uur. ;)
Verkijk je ook niet wat materiaal kost, een paar Henco fittingen en geïsoleerde buis tikken aardig aan.
Afschrijving gereedschap, diesel kosten, steiger huur indien van toepassing, verzekeringen e.d.
Ik koop al mijn materiaal bij de groothandel, en dat is soms duurder dan op internet maar ivm garantie is dit voor mij persoonlijk de beste methode.
En je wilt gewoon werken met A merken zoals Henco, VSH e.d. en niet een of andere vage buis uit Polen oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-07 17:41

dof

Tijdsduur voor een WP installatie is ook sterk afhankelijk van wat voor huis het om gaat. Ik zou als installateur (geen aspiratie :) ) klanten ook vaak een teleurstellende boodschap overbrengen. "... ga eerst es iets aan je huis doen...".

Huizen van 1980-1990 hebben vaak te dunne en soms slechte (gecorrodeerde) cv leidingen, de staat van de radiators is een kwestie en evt later ingebouwde vvw waar de verdeelunit vaak geheel moet worden vervangen, isolatie is vaak minimaal, etc. Oftewel veel extra werk.

Huizen van 1990-2000 hebben vaak moeizame cv installaties aangezien het toen esthetisch was zo minimaal mogelijk radiatoren te zien (ergo; zet de Ta maar op >80C), en te dunne leidingen vaak ingegoten in vloeren, minder ruimte voor boilers, etc.

En huizen na ~2000 hebben vaak veel betere isolatie en navenant minder verbruik, dus bij 500 tot 800 m3 verbruik zou het gesprek niet goed lopen vanwege de weinige winst die je boekt met overgaan naar een WP.

Lagere temperatuur verwarming kunnen gebruiken is vaak het grote issue, daar moet een installateur goed advies geven, en de klant moet ook zich ook een ander gedrag aanmeten.

Daarnaast kan ik ook niet anders dan (en gebracht met veel enthousiasme) klanten aanraden om het vooral zelf te doen.

Ik zou -vrees ik- geen succesvolle installateur zijn :+

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technician-
dof schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:00:
Tijdsduur voor een WP installatie is ook sterk afhankelijk van wat voor huis het om gaat. Ik zou als installateur (geen aspiratie :) ) klanten ook vaak een teleurstellende boodschap overbrengen. "... ga eerst es iets aan je huis doen...".

Huizen van 1980-1990 hebben vaak te dunne en soms slechte (gecorrodeerde) cv leidingen, de staat van de radiators is een kwestie en evt later ingebouwde vvw waar de verdeelunit vaak geheel moet worden vervangen, isolatie is vaak minimaal, etc. Oftewel veel extra werk.

Huizen van 1990-2000 hebben vaak moeizame cv installaties aangezien het toen esthetisch was zo minimaal mogelijk radiatoren te zien (ergo; zet de Ta maar op >80C), en te dunne leidingen vaak ingegoten in vloeren, minder ruimte voor boilers, etc.

En huizen na ~2000 hebben vaak veel betere isolatie en navenant minder verbruik, dus bij 500 tot 800 m3 verbruik zou het gesprek niet goed lopen vanwege de weinige winst die je boekt met overgaan naar een WP.

Lagere temperatuur verwarming kunnen gebruiken is vaak het grote issue, daar moet een installateur goed advies geven, en de klant moet ook zich ook een ander gedrag aanmeten.

Daarnaast kan ik ook niet anders dan (en gebracht met veel enthousiasme) klanten aanraden om het vooral zelf te doen.

Ik zou -vrees ik- geen succesvolle installateur zijn :+
Juist jaren 80 begin woningen hebben vaak nog dikkere (dikwandige) stalen buizen, vaak nog 1” en met flinke radiatoren. Het is heel verschillend, soms is een all electric WP een eitje. Soms niet.
Je moet een beetje kunnen denken hoe de klant denkt of zit. Was vandaag bij een klant die had al een week de cv kapot. Maar dat huis was verre van in de buurt van WP geschikt en er ging ook totaal niks gebeuren. In principe tegen de natuur in toch een hybride aangeboden waarbij toch 90% van het (cv) gas met cop 3-4 elektra opgevangen kan worden. Toch weer een plusje tov alleen gas.
En een goede WP aangeboden die met de CV werkt. Zodat altijd later nog een WPB erop kan en all electric kan worden geschakeld.

Maar zo’n gezin vind ik dan zielig omdat ze niet kunnen douchen en daarvoor toch 2 vrije dagen opgegeven om maandag de installatie er binnen 3 dagen na opdracht in te bouwen.
16:00 offerte 18:00 opdracht, 19:00 alles besteld.
Komt morgen binnen en maandag plaatsen.
Hoogwerker en lift regelen, hulptroepen appen en plannen, logistiek afstemmen. En zo is je avond weer kapot.

En dan vragen mensen zich af waarom men het spul niet op Amazon koopt want goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-07 17:41

dof

Technician- schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:28:
[...]

Juist jaren 80 begin woningen hebben vaak nog dikkere (dikwandige) stalen buizen, vaak nog 1” en met flinke radiatoren.
Ja dat kan ook nog: dikwandig staal met draadgetapte buizen. Respect voor want dat moet in die tijd toch een heus karwei zijn geweest om elke buis op maat te zagen en er dan ook nog een draad in te tappen. Laatst in zo'n huis een paar radiatoren vervangen (vriendendienst) en de accu slijpschijf was daar wel zo handig :). Maar ook veel huizen uit die tijd gezien met buizen in kruipruimtes die bijna lekten van de corrosie. Hier ook zo'n huis uit die tijd waar ik inmiddels 90% van de buizen heb vervangen (door koper uiteraard :9 ).
Het is heel verschillend, soms is een all electric WP een eitje. Soms niet.
Je moet een beetje kunnen denken hoe de klant denkt of zit. Was vandaag bij een klant die had al een week de cv kapot. Maar dat huis was verre van in de buurt van WP geschikt en er ging ook totaal niks gebeuren. In principe tegen de natuur in toch een hybride aangeboden waarbij toch 90% van het (cv) gas met cop 3-4 elektra opgevangen kan worden. Toch weer een plusje tov alleen gas.
En een goede WP aangeboden die met de CV werkt. Zodat altijd later nog een WPB erop kan en all electric kan worden geschakeld.

Maar zo’n gezin vind ik dan zielig omdat ze niet kunnen douchen en daarvoor toch 2 vrije dagen opgegeven om maandag de installatie er binnen 3 dagen na opdracht in te bouwen.
16:00 offerte 18:00 opdracht, 19:00 alles besteld.
Komt morgen binnen en maandag plaatsen.
Hoogwerker en lift regelen, hulptroepen appen en plannen, logistiek afstemmen. En zo is je avond weer kapot.

En dan vragen mensen zich af waarom men het spul niet op Amazon koopt want goedkoper
Hybride zou ik niet snel adviseren (maar ben ik geen installateur), maar goed, je hebt ze alvast op weg naar wp gebracht (y)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
[...]

Omdat er een tekort is aan goed technisch personeel. Veel CV monteurs zijn wat anders gaan doen en airco jongens kunnen het niet vanwege het CV gedeelte en vloerverwarming.

(7000,- - 3000,-)/28 = 134,-/uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-07 18:58
peter123 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:26:
[...]

Omdat er een tekort is aan goed technisch personeel. Veel CV monteurs zijn wat anders gaan doen en airco jongens kunnen het niet vanwege het CV gedeelte en vloerverwarming.

Het bedrijf dat het bij mij heeft geïnstalleerd was daar meteen heel duidelijk over. Zij deden zelf alles omtrent de L/W unit, maar het leidingwerk voor de verwarming en warm water lieten ze een loodgieter (zzp'er) doen. We mochten er ook voor kiezen een eigen loodgieter in te schakelen (wat we niet gedaan hebben). Degene die de offerte opmaakte had wel de kennis over het CV gedeelte. Er moesten open verdelers komen en ze maken standaard gebruik van 32mm meerlaagse buis.

Toen de unit geplaatst werd was wel duidelijk dat ze een goede samenwerking hebben en alles is netjes opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
@Plenkske Mag ik vragen wat het heeft gekost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Daar zit het offerte traject niet in, dat kan een schouw (plus reistijd) zijn, samenstellen van het systeem en inkoop van de spullen wat allemaal uurtjes kost.
Dan verplaatst al dat spul zich niet vanzelf van a naar b en zal er tijdelijke opslag en handling bij zitten.
Een ZZP-er inschakelen kost wat tijd en als die materiaal levert/vervoert dan brengt ie dat in rekening.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
peter123 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:01:
@Plenkske Mag ik vragen wat het heeft gekost?
In totaal 10.900 euro , subsidie er al af. Geplaatst september 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:33:
[...]

In totaal 10.900 euro , subsidie er al af. Geplaatst september 2022.
Dat bedoel ik. Daar kan ik 10 jaar voor gassen! :P Icm mijn airco 40 jaar. Mijn vrouw wil een houtkachel... :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
[...]

dat is dus een ploeg 2 man, 3x16 = 48 uur / € 4000,-
Bovendien zit er vee meer geld in materialen, gereedschap e.d. en is de urenfactor aan kosten eerder € 3000
is uurloon van € 62,50 wat je met de huidige prijzen wel moet hebben zonder rijk te worden.

Een AOV € 1500 pp p maand, verzekering € 1000,-, autokosten € 1000,- opslag/huur € 800,- gereedschappen € 300, software en boekhouding € 500, enz enz. Jaarlijkse certificeringen, Dekra, € 12.000 p.j
Gas/licht pand € 500,- afschrijvingen € 300, opleidingskosten € 200,- Telefonie en hardware € 200,-
Afvalverwerking vlg Iso9001/14000 € 200,- Kalibratie gereedschappen € 150,-

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 03-05-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Conclusie, een warmtepomp verdient zichzelf niet terug als je hem laat installeren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-07 18:51
peter123 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:25:
Conclusie, een warmtepomp verdient zichzelf niet terug als je hem laat installeren?
Een CV-ketel ook niet.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
10000,- - 1700,-... 8jaar dan tov CV ketel.

Bij een hybride heb je ook nog een CV nodig.

[ Voor 35% gewijzigd door peter123 op 03-05-2024 11:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-07 18:28
Technician- schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:16:
[...]

dat is dus een ploeg 2 man, 3x16 = 48 uur / € 4000,-
Bovendien zit er vee meer geld in materialen, gereedschap e.d. en is de urenfactor aan kosten eerder € 3000
is uurloon van € 62,50 wat je met de huidige prijzen wel moet hebben zonder rijk te worden.

Een AOV € 1500 pp p maand, verzekering € 1000,-, autokosten € 1000,- opslag/huur € 800,- gereedschappen € 300, software en boekhouding € 500, enz enz. Jaarlijkse certificeringen, Dekra, € 12.000 p.j
Gas/licht pand € 500,- afschrijvingen € 300, opleidingskosten € 200,- Telefonie en hardware € 200,-
Afvalverwerking vlg Iso9001/14000 € 200,- Kalibratie gereedschappen € 150,-
De installateur die mijn wp heeft geïnstalleerd vroeg in 2022 al €60 ex btw per uur. Vorige week een ander die vroeg €67,50 ex btw per uur. Van €62,50 inclusief naar €67,50 ex btw scheelt bij 48 uur al zomaar €920 op de factuur van de consument.

En geef installateurs eens ongelijk dat ze nu goed geld verdienen. Er is toch een enorm tekort aan goed personeel en steeds minder mensen willen zelf de handen uit de mouwen steken.
Dat kan zeker wel. M'n ouders hadden een offerte voor een all electric wp van 15k liggen. De besparing zou op ruim €1k per jaar liggen inclusief wegstrepen van het vastrecht. Dan verdien je het terug, alleen is de terugverdientijd wat langer.

Aan de andere kant: een nieuwe keuken, vloer of loungeset voor in de tuin wordt ook niet terug verdiend. Schijnbaar is dat alleen van belang op het moment dat er isolatiemaatregelen genomen worden of wanneer een wp/zonnepanelen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Laatst online: 22-07 13:18
In hoeverre is zo'n backup heater betrouwbaar/efficient genoeg? Ik heb nu ca 1800 m3 verbruik (waarvan 1500 voor verwarming) (vanaf 1 juni t/m eind mei, verwacht ivm 1ste jaar bewoning), dus kom ik op 8.7 kW -> 9 kW bij -10 uit.

Nu wil ik hem eigenlijk op het platte dak van de aanbouw doen, dus daar leek me de WeHeat Sparrow Blackbird het meest geschikt voor, maar dat is max 8 kW. Wel met optioneel 3kW backup-heater.

Nu heb ik dus deze opties
- Andere grotere warmtepomp, maar past niet zomaar op dak
- Plaatsen als hybride (evt met boilervat, zodat gas alleen als backup voor strenge winterdagen is)
- Plaatsen als full-electric en hopen dat voldoende is met backup-heater, en op termijn wellicht beter isoleren/WT

Ik snap dat een backup-heater niet zo efficient is als warmtepomp, maar als je daardoor bespaart op aanschaf en van gas af kan, is dat dan een reeële optie? Of kan je niet zo simpel zeggen, 8 kW + 3kW BUH = 11 kW vermogen?
(Optie is evt ook om hybride te plaatsen, en na jaar kijken of gas er alsnog af kan. Maar indien dit niet kan is het natuurlijk een beetje jammer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
Barryvdh schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:45:
In hoeverre is zo'n backup heater betrouwbaar/efficient genoeg? Ik heb nu ca 1800 m3 verbruik (waarvan 1500 voor verwarming) (vanaf 1 juni t/m eind mei, verwacht ivm 1ste jaar bewoning), dus kom ik op 8.7 kW -> 9 kW bij -10 uit.

Nu wil ik hem eigenlijk op het platte dak van de aanbouw doen, dus daar leek me de WeHeat Sparrow het meest geschikt voor, maar dat is max 8 kW. Wel met optioneel 3kW backup-heater.

Nu heb ik dus deze opties
- Andere grotere warmtepomp, maar past niet zomaar op dak
- Plaatsen als hybride (evt met boilervat, zodat gas alleen als backup voor strenge winterdagen is)
- Plaatsen als full-electric en hopen dat voldoende is met backup-heater, en op termijn wellicht beter isoleren/WT

Ik snap dat een backup-heater niet zo efficient is als warmtepomp, maar als je daardoor bespaart op aanschaf en van gas af kan, is dat dan een reeële optie? Of kan je niet zo simpel zeggen, 8 kW + 3kW BUH = 11 kW vermogen?
(Optie is evt ook om hybride te plaatsen, en na jaar kijken of gas er alsnog af kan. Maar indien dit niet kan is het natuurlijk een beetje jammer)
Van belang is de temperatuur waarbij die 8kW afgegeven wordt. Als dat bij 35 graden aanvoertemperatuur is terwijl jij 55 graden nodig hebt bij -10 dan zul je de back-up nodig hebben. Heb je maar 32 graden nodig bij -10 dan kan het goed zijn dat de back-up niet nodig is.

Met 1500m3 voor verwarming heb je aan een 8kW normaal gesproken overigens ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Insert12 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Van belang is de temperatuur waarbij die 8kW afgegeven wordt. Als dat bij 35 graden aanvoertemperatuur is terwijl jij 55 graden nodig hebt bij -10 dan zul je de back-up nodig hebben. Heb je maar 32 graden nodig bij -10 dan kan het goed zijn dat de back-up niet nodig is.

Met 1500m3 voor verwarming heb je aan een 8kW normaal gesproken overigens ruim voldoende.
Ja weet het niet precies want denk dat dit jaar de winter redelijk zacht was, maar ik verwacht dat ca 300m3 wel voor tapwater was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvw-6M_G1xkjJM0ypjKiD9Ch0_A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XavrZgMk67hBCIpBFRy5cKCt.png?f=user_large

Er ligt overal vloerverwarming met aanvoertemperatuur van 30-35 graden, en daarmee was het deze winter warm genoeg iig. (En hebben in woonkamer houtkachel voor de sfeer van 5kW als het echt extreem is..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Barryvdh schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:04:
[...]

Ja weet het niet precies want denk dat dit jaar de winter redelijk zacht was, maar ik verwacht dat ca 300m3 wel voor tapwater was.

[Afbeelding]

Er ligt overal vloerverwarming met aanvoertemperatuur van 30-35 graden, en daarmee was het deze winter warm genoeg iig. (En hebben in woonkamer houtkachel voor de sfeer van 5kW als het echt extreem is..)
Zo'n 17m3 in 24 uur bij -4 (gemiddeld of koudste moment?) is zo'n 0,7m3 per uur maal 8,8kWh per m3 gas is zo'n 6,2kW continu vermogen van de wp. Oftewel, geen zorgen om maken en vooral doen. Je hebt nog een mooi stukje vermogen over.

Wel er voor zorgen dat je een pomploze verdeler hebt en geen buffervat zodat je zo laag mogelijk watertemperaturen gebruikt. Dan zul je zien dat je watertemperatuur alleen bij -5 of lager op maximaal 32/33 graden komt en dat is weer goed voor het maximale vermogen van de wp.

Qua wp, bedoel je daar niet toevallig de WeHeat BlackBird? Die is toch gericht op platte daken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Insert12 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:31:
[...]
Aan de andere kant: een nieuwe keuken, vloer of loungeset voor in de tuin wordt ook niet terug verdiend. Schijnbaar is dat alleen van belang op het moment dat er isolatiemaatregelen genomen worden of wanneer een wp/zonnepanelen komen.
Een WP geeft geen genot. Sterker nog men vindt het lelijk, het maakt lawaai, het trilt en geeft meer onderhoud. Een warm huis geeft wel genot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Insert12 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:23:
[...]

Zo'n 17m3 in 24 uur bij -4 (gemiddeld of koudste moment?) is zo'n 0,7m3 per uur maal 8,8kWh per m3 gas is zo'n 6,2kW continu vermogen van de wp. Oftewel, geen zorgen om maken en vooral doen. Je hebt nog een mooi stukje vermogen over.

Wel er voor zorgen dat je een pomploze verdeler hebt en geen buffervat zodat je zo laag mogelijk watertemperaturen gebruikt. Dan zul je zien dat je watertemperatuur alleen bij -5 of lager op maximaal 32/33 graden komt en dat is weer goed voor het maximale vermogen van de wp.

Qua wp, bedoel je daar niet toevallig de WeHeat BlackBird? Die is toch gericht op platte daken?
Oeps, de BlackBird inderdaad.

Volgens mindergas.nl was die -3.8 de gemiddelde etmaaltemperatuur.

Ik heb nu 2 verdelers met een mengpomp ervoor. Die zou er dan uitgaan idd. In principe ook redelijk wat meters vloerverwarming als buffer, maar even kijken wat de installateur zegt. Ik zie vaak kleine buffervaten van 50L wel langskomen in het WeHeat topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Toen ik de offertes binnen had heb ik hier één keer aan zitten rekenen.
Kwam uit op ongeveer 9 jaar.
Daarbij hield ik niet eens rekening met mijn zonnepanelen.

Het is lastig om dit in detail bij te houden. Er zijn tegenwoordig vaak tariefswijzigingen. Je hebt ook nog te maken met het weer buiten, hoeveel comfort wil je binnen, hoe vaak ben je thuis etc. etc.

Het stuk comfort is ook wat waard. Ons huis is nu veel stabieler in temperatuur, vergeleken met gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
peter123 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:27:
[...]

Een WP geeft geen genot. Sterker nog men vindt het lelijk, het maakt lawaai, het trilt en geeft meer onderhoud. Een warm huis geeft wel genot.
Meer onderhoud ? Tov van wat ? Tov een gasketel juist veel minder en je kan het ook nog eens zelf doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Insert12
[...]

Voor de moet kan het nog een hybride wp worden vanaf 2026, of nu nog enkel een nieuwe cv ketel. Iedereen z'n eigen keuze vooralsnog.

Persoonlijk vind ik een verbeterd wooncomfort tegen fors lagere energiekosten wel degelijk genot. Bij m'n ouders bijvoorbeeld zou de besparing op zo'n €125 per maand uit komen. Er zit minder onderhoud aan een wp installatie dan aan een cv ketel overigens.
Barryvdh schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:38:
[...]

Oeps, de BlackBird inderdaad.

Volgens mindergas.nl was die -3.8 de gemiddelde etmaaltemperatuur.

Ik heb nu 2 verdelers met een mengpomp ervoor. Die zou er dan uitgaan idd. In principe ook redelijk wat meters vloerverwarming als buffer, maar even kijken wat de installateur zegt. Ik zie vaak kleine buffervaten van 50L wel langskomen in het WeHeat topic
Die buffer wordt er vaak als scheiding tussen warmtepomp en afgiftesysteem ingezet. Dat moet je voorkomen omdat er menging in het vat ontstaat. Daardoor heb je een graad of 7 tot 10 hogere aanvoertemperaturen nodig dan strikt noodzakelijk en dat zorgt voor een fors hoger energieverbruik. Zeker met een pomploze verdeler en voldoende vrij doorstromende systeeminhoud heb je zo'n vaatje niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-07 17:31
Beste warmtepompvrienden,

Graag wil ik jullie advies vragen over mijn situatie, het gaat om een klein tussenhuisje in de stad, ik moet kiezen tussen een lucht/water en een lucht/lucht warmtepomp. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2245922

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Ik zet gewoon de aanschafkosten van een ketel tov WP tegen elkaar af en dat zullen er meer doen. Als je dan net als ik een laag verbruik hebt 900m3 (met wat hout stoken) en ik schat 1100m3 (zonder hout) ben je met ruim 12 mille (incl subsidie) wel even bezig om voordeel te hebben met een WP (en dan reken ik renteverlies nog niet eens mee). In mijn geval zo'n 12 tot 14 jaar. Bedrijfsmatig zou niemand zo'n investering doen. Met een auto met weinig kilometers kiest men ook geen EV maar gewoon een benzine (vrouw is ZPP-er).
NB: ik stook al 4 met L/L en die verdien ik al belachelijk langzaam terug tov ketel. Maar die koelt dan ook mijn huis in de zomer en dat kan mijn ketel weer niet. L/W kan dat niet zo goed als L/L zonder fancoils en dan wordt de investering nog groter.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 03-05-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Een goede zoektocht of zelf wat doen levert een offerte op van net onder of boven €10.000 voor een hele nette all electric. Daar gaat zo’n €3300 af.
Een besparing van 1K per jaar is niet uitzonderlijk.

Maar wat je wel vrij zeker weet is wat je gaat betalen de komende jaren. En dat is met gas nou net de vraag, al wordt dat wel gecreëerd door bizarre belastingen op gas te gaan voeren. Na 2025 zal dat nog enorm toenemen. Is de verwachting.

Maar de overheid moet het niet gaan overdrijven want dan gaan mensen gewoon naar hout/pellets/propaan/gasolie en bestellen dat in een andere EU land

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Technician- schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:28:
[...]

Een goede zoektocht of zelf wat doen levert een offerte op van net onder of boven €10.000 voor een hele nette all electric. Daar gaat zo’n €3300 af.
Een besparing van 1K per jaar is niet uitzonderlijk.

Maar wat je wel vrij zeker weet is wat je gaat betalen de komende jaren. En dat is met gas nou net de vraag, al wordt dat wel gecreëerd door bizarre belastingen op gas te gaan voeren. Na 2025 zal dat nog enorm toenemen. Is de verwachting.

Maar de overheid moet het niet gaan overdrijven want dan gaan mensen gewoon naar hout/pellets/propaan/gasolie en bestellen dat in een andere EU land
Wat voor warmtepomp krijg je voor 10k (inc installatie)? Dat zijn niet de prijzen die ik langs zie komen steeds, dat is meer 10k voor hybride, 15k voor full-electric..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Barryvdh schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:59:
[...]

Wat voor warmtepomp krijg je voor 10k (inc installatie)? Dat zijn niet de prijzen die ik langs zie komen steeds, dat is meer 10k voor hybride, 15k voor full-electric..
Laatst nog een gemaakt in een luxe villa.
Een Daikin 8kw split met los 300L vat en ombouw vloerverwarming voor €10.500.
Klant deed zelf het grindbed en grondbuis naar de kelder voor de binnenunit.
Moet zeggen dat ik daar al met al wat laag had ingeschat qua uren ;(

[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 03-05-2024 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-06 10:18
Ik ben op zoek naar een manier om via Home Assitant een Loria warmtepomp te sturen zodat deze wat harder draait bij lage electriciteitskosten en wat minder hard bij hoge kosten. In Home assitant is het te automatiseren maar dan heb je een thermostaat nodig die aangestuurd kan worden. Ik heb een nu een Honeywell Chronotherm Touch Modulation thermostaat welke niet op afstand te besturen is.
Op dit forum kom ik een paar andere thermostaten tegen die zouden moeten werken.
Tado - met maandelijks abonnement
Anna - met speciale feature
Honewell T6 - met slechte ervaringen

Ik vraag me af welke van deze goed werkt en of ik iets over het hoofd zie.
Ik wil graag een lokale oplossing, dus niet afhankelijk van een cloud dienst, liefst zonder abonnement, dus 1 x aanschaf en dan geen bijkomende kosten.
Ik gebruik de Loria alleen voor verwarmen (Tap en vloer)

Misschien zijn er ook andere oplossingen buiten de thermostaat die aan te bevelen zijn of zijn er thermostaten die ik over het hoofd zie?

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-07 15:23
[...]

Ik ben nog wel benieuwd naar de terugverdientijd van een keuken tov kant en klaar maaltijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
hansvk schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:26:
[...]

Een CV-ketel ook niet.
Allicht niet, die hing er immers al. Het gaat om de vraag of de warmtepomp in verhouding tot de CV-ketel per saldo de lasten omlaag brengt. Dan is de term terugverdientijd best legitiem.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Meer onderhoud is denk niet zo, eerder minder. Lawaai hoeft ook niet; moderne units maken heel weinig geluid. Mooi is het inderdaad niet, maar ach, er zijn zat mensen die een kliko voor het huis hebben staan, maar op een of andere manier valt het mensen bij een wp op omdat het iets relatief nieuws is. Dat soort dingen is ook een kwestie van tijd en gewenning. De nieuwere units zien er vaak ook al wat mooier uit.

Wat mij betreft geeft het ook wel genot in die zin dat het gewoon mooie techniek is. Het paradoxale idee dat je 5kW warmte uit 1kW vermogen haalt is gewoon geniaal. Meeste mensen geloven het niet direct als je dat vertelt, en beginnen spontaan over perpetuum mobile.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-07 20:19

Superbeagle

Always smile

Insert12 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:31:
[...]

Die analogie wordt vaak gemaakt, maar is niet juist.

Immers, een keuken, vloer of meubilair kent na aanschaf enkel onderhouds- en afschrijvingskosten. Dit in tegenstelling tot verwarmings- of isolatiesystemen die daarbovenop ook invloed hebben op jaarlijkse energiekosten.

Dan heeft het weldegelijk zin om de diverse alternatieven af te wegen tegen deze energiekosten.

Edit:
Eigenlijk is de term ‘terugverdientijd’ misleidend. Of beter gezegd: de definitie is onduidelijk. Een eenmaal gemaakte investering is namelijk weg, die is bij de verkoper. Die ‘verdien’ je niet terug, tenzij je de koopovereenkomst ontbindt.

Het product dat je in ruil voor die investering krijgt heeft invloed op een andere criteria in je leven zoals de energiekosten, de milieuaspecten en de WAF (nerdspeak voor esthetica) om maar een paar te noemen.

Of je nou een loungeset of een warmtepomp aanschaft, je legt de keuze langs dezelfde criteria. Alleen zal het criterium ‘energiekosten’ bij een warmtepomp een waarde hebben terwijl deze bij een loungeset verwaarloosbaar is. Voor het criterium ‘WAF’ zal dit andersom zijn, hoewel de waarde ervan voor de warmtepomp niet verwaarloosbaar zal zijn.

Het kan zijn dat je bij de keuze voor een warmtepomp een hoge weegfactor toekent aan het criterium ‘milieuaspecten’ en/of ‘WAF’ relatief aan het criterium ‘energiekosten’. Je zult dan uiteindelijk tot een andere keuze komen dan een ander.

Een betere definitie van de terugverdientijd voor wat betreft energiebesparingsmaatregelen zou zijn: de hoogste jaarlijkse besparing aan energiekosten afgezet tegen de laagste initiële investering plus de jaarlijkse gebruikskosten.

[ Voor 47% gewijzigd door Superbeagle op 05-05-2024 09:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Een warmtepomp zorgt voor een constantere toevoer van warmte en zo dus minder schommelingen in de temperatuur.
Ook kun je 24/7 verwarmen en nog steeds energie besparen ten aanzien van een cv ketel.
Als dat geen comfort is ??? :?

Ook zijn er diverse merken met hele stille warmtepompen. Daarnaast kun je bij diverse bedrijven of fabrikanten de unit ook nog laten spuiten of wrappen, maar dat is wel vrij prijzig.

Andere hebben er weer een mooie construct omheen gebouwd. Beetje hout en verf hoeft niet veel te kosten, alleen wel wat inspanning en tijd.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:10
[...]

WP Koelen+continue verwarmen.

CV ketel vervangen kost tegenwoordig ook al 2600 euro.
De hoge kosten van een WP zit hem vooral in je afgiftesysteem aanleggen, dat is eenmalig dus.

Daarnaast kan je afgiftesysteem nu ook al geschikt maken, de gasketel heeft er ook voordeel van.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 04-05-2024 13:45 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik zou graag een sanity check willen voor het volgende plan:

Er zijn twee locaties waar een "nieuwe" warmtepomp nodig is, locatie A en B.

Op locatie A is huidig een Panasonic WH-MDC05F3E5 aanwezig. Deze heeft het altijd uitstekend gedaan, maar het vermogen is niet (langer) toereikend. Op deze locatie is deels vloerverwarming aanwezig en met de warmtepomp upgrade is het plan om een 4-tal convectoren aan te leggen. Ook is er een oud luchtverwarmingssysteem aanwezig, het plan is om deze wellicht als naverwarming te gaan gebruiken voor het ventilatie systeem. Huidig is er ook een warmtepompboiler aanwezig, wellicht dat in de toekomst deze vervangen wordt door een boiler die op de warmtepomp aangesloten wordt.

Het idee is om hier een Daikin 3-fase monobloc te plaatsen, aangezien dit de enige is die ik heb kunnen vinden die niet meteen een dubbelhoog model is. Het exacte vermogen wil ik nog bepalen, maar het idee is iets als de Daikin EDLA14DW1. Meteen een extra vraag, heeft het zin om het model met backup heater te nemen? De Panasonic gebruikt deze voor zijn defrosts, weet niet hoe dat bij Daikin zit en of dat het dus zin heeft.

Voor locatie B is het idee om hier de "oude" Panasonic WH-MDC05F3E5 in gebruik te nemen. Op deze locatie is de warmtevraag klein (piekt rond de 2,5kW bij -4 graden Celsius) en zodoende is deze ruim voldoende. Het warmteafgifte systeem is hier vloerverwarming met waarschijnlijk 10 groepen. Voor het SWW is de bedoeling om dan een RVS boiler neer te zetten. Hier is het oog gevallen op de Panasonic PAW-TD20C1E5. Deze heb eerder ooit geïnstalleerd voor iemand icm een moderne Panasonic Monobloc (J-serie) en vind het daar erg mooi werken. Het is alleen mij niet 100% duidelijk of deze ook zal werken met de eerder genoemde Panasonic, vandaar dit deel van de sanity check.

Alle tips, aanvullingen en info zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-07 19:26
Iemand hier die weet of er analoge water flow meters toe te passen zijn in een CV installatie? Zo ja, welk model/type?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
  • Laatst online: 21-07 22:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-07 22:26
Hey allemaal,

Vraagje over de boiler.
Heb in mei een wp (daikin) geplaatst met losstaande boiler van 200 liter. Dit zou ruim genoeg moeten zijn voor ons, gezin van 2 volwassenen en baby.

Echter heb ik al 3 maal een boze vrouw gehad omdat het water koud was. De WAF gaat zo echt heel snel naar beneden :-P.

Zelfs een half bad vullen met warm water en de boiler is al koud.

Mijn espaltherma geeft aan dat ie van 45 graden naar 22 graden is gekelderd na het vullen van het halve bad.

Ik lees op dit forum van mensen met een 230 vat die nog nooit meegemaakt hebben dat die koud was. Dus ik vermoed dat er ergens iets niet goed zit.

Wat is de meest logische plek om te beginnen om dit uit te zoeken?

Edit: voor nu zet ik standaard de booster aan om het water 60 te krijgen voordat vrouwlief de douche gaat gebruiken, maar dit is natuurlijk killing voor de cop...

[ Voor 10% gewijzigd door Yongshi op 05-05-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yongshi schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:39:
Hey allemaal,

Vraagje over de boiler.
Heb in mei een wp (daikin) geplaatst met losstaande boiler van 200 liter. Dit zou ruim genoeg moeten zijn voor ons, gezin van 2 volwassenen en baby.

Echter heb ik al 3 maal een boze vrouw gehad omdat het water koud was. De WAF gaat zo echt heel snel naar beneden :-P.

Mijn espaltherma geeft aan dat ie van 45 graden naar 22 graden is gekelderd na het vullen van het halve bad.

Ik lees op dit forum van mensen met een 230 vat die nog nooit meegemaakt hebben dat die koud was. Dus ik vermoed dat er ergens iets niet goed zit.

Het klinkt alsof je de WP slechts 1x per dag het water op laat warmen. En dan kan een (relatief kleine) 200 liter boiler best krap zijn.
Waarom stel je niet gewoon in dat de WP het water gaat bijverwarmen als dat onder een bepaalde temperatuur is gekomen?
Hoe dat moet? Daikin Altherma warmtepomp ervaringen

Verder kan het ook nog aan je thermostaatkraan liggen. Welke temperatuur meet je aan een gewone heetwaterkraan als de temperatuur bij de douche te laag is? Zie Welke douchethermostaatkraan werkt goed met warmtepompwater? voor meer info.
Edit: voor nu zet ik standaard de booster aan om het water 60 te krijgen voordat vrouwlief de douche gaat gebruiken, maar dit is natuurlijk killing voor de cop...
Dat lijkt niet de meest logische manier om dit probleem op te lossen... Ik zou het setpoint zelfs terugzetten naar bijvoorbeeld 50°C, en dan bijverwarmen bij bijvoorbeeld 40° (afhankelijk van hoe hoog de sensor in je vat zit).

Hier (met een 300 liter vat en de sensor op 2/3 van onderen) gaat het zelfs goed met setpoint 46°C en bijverwarmen op 34°C.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Yongshi schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:39:
Hey allemaal,

Vraagje over de boiler.

Hoe hoog zit je boilersensor in het vat?

Als de boilersensor bovenin zit heb je maar een klein deel van de boiler op die 45 graden. Des te lager de sensor zit des te meer warm water je hebt. En anders de temperatuur omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Insert12 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:13:
Als de boilersensor bovenin zit heb je maar een klein deel van de boiler op die 45 graden. Des te lager de sensor zit des te meer warm water je hebt. En anders de temperatuur omhoog.
Nee, de temperatuur (het setpoint) heeft ie al omhoog gezet, maar dat moet je niet willen. Je kunt beter het bijverwarmpunt wat hoger zetten.

(En, nog beter, voor de lezers hier die nog een WP moeten kopen: een voldoende groot SWW-vat kopen. Voor een gezin is dat 300 liter. Met een 200 liter-vat red je het vaak niet om de dag door te komen en moet je dus op ongunstiger tijdstippen bijverwarmen.)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
Andrehj schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:21:
[...]

Nee, de temperatuur (het setpoint) heeft ie al omhoog gezet, maar dat moet je niet willen. Je kunt beter het bijverwarmpunt wat hoger zetten.

(En, nog beter, voor de lezers hier die nog een WP moeten kopen: een voldoende groot SWW-vat kopen. Voor een gezin is dat 300 liter. Met een 200 liter-vat red je het vaak niet om de dag door te komen en moet je dus op ongunstiger tijdstippen bijverwarmen.)
Daarom benoem ik ook de positie van de boilersensor. Met 200 liter moet het normaliter prima lukken met een gezin van 3, behalve als het bad gebruikt wordt en er daarna gedoucht moet worden. Dan is het krap.

Maarja, persoonlijk zou ik niet zoveel geven om het verbruik op het moment dat m'n wooncomfort er onder begint te lijden. Dan zou ik de boilersensor op de laagste positie in het vat steken en de temperatuur omhoog naar 55 of 60 graden. Comfort mag wat geld kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Insert12 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:16:
[...]

Daarom benoem ik ook de positie van de boilersensor. Met 200 liter moet het normaliter prima lukken met een gezin van 3, behalve als het bad gebruikt wordt en er daarna gedoucht moet worden. Dan is het krap.

Maarja, persoonlijk zou ik niet zoveel geven om het verbruik op het moment dat m'n wooncomfort er onder begint te lijden. Dan zou ik de boilersensor op de laagste positie in het vat steken en de temperatuur omhoog naar 55 of 60 graden. Comfort mag wat geld kosten.
Typisch toch? Met een WP maakt iedereen zich zorgen over verbruik en met een ketel doucht men gewoon zonder erover na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Setpoint verhoogd naar 50, zal straks kijken of ik bijverwarmtemperauur omhoog kan gooien.

Kan ik de sensor gewoon verplaatsen? Ik heb geen idee hoe ik kan checken welke sensor hoe hoog zit...

Mijn type is deze
Daikin boiler 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Andrehj schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:21:
[...]

Ik gebruik nu de booster / powerfull om naar 60 graden te verhogen, dat is een eenmalige actie en wordt ook gebruikt voor legionella.

Ik douche sochtends en mijn vrouw gaat savonds in bad. De installateur zei dat je dan zelfs met 150l uit kan omdat dat ding tijd zat heeft om weer op te warmen.

Hij staat momenteel op 'reheat' en zie dat zonder waarmtevraag de wp elke half uur bezig is, neem aan dat dat is om hem op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
MotorBeast schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:23:
[...]

Typisch toch? Met een WP maakt iedereen zich zorgen over verbruik en met een ketel doucht men gewoon zonder erover na te denken.
Lijkt me logisch. Je investeert 10 tot 15k in een wp installatie tov 2,5k in een cv ketel. Met een investering die tot 5x hoger is dan wat je gewend bent wil je er niet in comfort op achteruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
[...]

Met gas realiseer je je simpelweg niet hoeveel energie je verbruikt. "0,3 m3 gas" klinkt gewoon niet als heel veel. Het was voor mij pas nadat ik een warmtepomp had en ik zag hoeveel energie het koste om die 200 liter steeds weer op te warmen dat ik me pas écht realiseerde hoeveel energie dat douchen eigenlijk kost.

(en ja, waar ik voorheen vaak 15-20 minuten douchte, doe ik nu nog zo'n 5-10 minuten....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Yongshi schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:44:
Setpoint verhoogd naar 50, zal straks kijken of ik bijverwarmtemperauur omhoog kan gooien.

Kan ik de sensor gewoon verplaatsen? Ik heb geen idee hoe ik kan checken welke sensor hoe hoog zit...

Mijn type is deze
Daikin boiler 200l
Je hebt zo te zien geen andere mogelijkheid voor de boilersensor. De sensoropening zit bovenin het vat waardoor je maar een klein deel van die 200 liter op je ingestelde temperatuur komt. Alles daaronder is kouder, vandaar de daling in temperatuur na het vullen van een half bad.

Enige dat hier helpt is een kleinere hysterese of hogere boilertemperatuur. Of een ander vat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Op zich is het juist heel logisch. Het is eigenlijk andersom: Je neemt een wp omdat je een lager verbruik wil hebben. Omdat je met energieverbruik bezig bent ga je vanzelf nóg kritischer zijn op het verbruik. En omdat SWW COP wat lager is telt het nog iets harder mee.

Maar ook, met een ketel hoef je niet bang te zijn dat het warme water opraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Insert12 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:59:
[...]

Lijkt me logisch. Je investeert 10 tot 15k in een wp installatie tov 2,5k in een cv ketel. Met een investering die tot 5x hoger is dan wat je gewend bent wil je er niet in comfort op achteruit gaan.
Logisch? Gewoon warm stoken dat ding. Dat bedoel ik. Je kan ook doorslaan in zuinigheid. Zeker als het doorslaat in koud water. Daar heb je geen boiler voor toch?

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 05-05-2024 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
ocaj schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:09:
[...]

Met gas realiseer je je simpelweg niet hoeveel energie je verbruikt. "0,3 m3 gas" klinkt gewoon niet als heel veel. Het was voor mij pas nadat ik een warmtepomp had en ik zag hoeveel energie het koste om die 200 liter steeds weer op te warmen dat ik me pas écht realiseerde hoeveel energie dat douchen eigenlijk kost.

(en ja, waar ik voorheen vaak 15-20 minuten douchte, doe ik nu nog zo'n 5-10 minuten....)
Dat doe je zelf. Ik heb niet voor niets al 10 jaar geleden mijn cv systeem afgifte verhoogd en waterzijdig in balans gebracht. Ik realiseerde me dat wel. Hier wordt al jarenlang max 10 minuten ook gedoucht. Ook door de kinderen toen ze puber waren. Hoe denk je dat ik aan 900m3 verbruik kwam op 140m2? Bewustzijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Insert12 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:13:
[...]

Je hebt zo te zien geen andere mogelijkheid voor de boilersensor. De sensoropening zit bovenin het vat waardoor je maar een klein deel van die 200 liter op je ingestelde temperatuur komt. Alles daaronder is kouder, vandaar de daling in temperatuur na het vullen van een half bad.

Enige dat hier helpt is een kleinere hysterese of hogere boilertemperatuur. Of een ander vat.
Klinkt als een groot design flaw. Maar dan weet ik wel waar ik naar oplossingen moet zoeken. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-07 21:32
Yongshi schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:59:
[...]

Klinkt als een groot design flaw. Maar dan weet ik wel waar ik naar oplossingen moet zoeken. Dank!
Als je geen mogelijkheid hebt om de sensor in een lager gelegen sensor buis te steken, en afhankelijk hoe de isolatie mantel er uit ziet, kan je misschien op 1/3 van onderen of nog iets lager een gat uitsnijden in de isolatie, en de metalen mantel van de boiler op die plek goed schoon maken, en dan de sensor tegen de buitenmantel van de boiler plakken met aluminium tape. Daarna natuurlijk die sensor weer afplakken met goede isolatie, en/of vol spuiten met pur.
Het is een beetje houtje-touwtje klus, maar mogelijk werkt dit wel voor jou. Beter dan met koud water zitten!
Overigens, ik heb ook een 200 L boiler, maar vele pluggen in de wad waar sensoren in dompelbuisjes geplaatst kunnen worden. Warm 1x per dag op, (in de vroege middag) en nooit koud water....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-07 17:17

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Wat 'men vindt' is niet zo boeiend, toch? ik heb er eentje tegen het huis. Stoort me geen seconde.
Ik hb nog nooit zoveel onderhoud gehad als met een CV-ketel. Om de haverklap gezeik. Maar dat is N=1, maar zou hetzelfde niet gelden voor een WP?
Als je voldoende zonnepanelen op je dak hebt (en in de toekomst ook een huis-accu) dan ben je redelijk onafhankelijk van wat regeringen, oorlogen, gasprijzen, etc. doen. Je huis warm stoken zonder dat je van een aantal externe factoren afhankelijk bent. Dat geeft pas genot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:17

Seafarer

XXX

Rzaan schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:13:
[...]

Wat 'men vindt' is niet zo boeiend, toch? ik heb er eentje tegen het huis. Stoort me geen seconde.
Ik hb nog nooit zoveel onderhoud
reparatie bedoel je denk ik?
gehad als met een CV-ketel. Om de haverklap gezeik. Maar dat is N=1, maar zou hetzelfde niet gelden voor een WP?
Als je voldoende zonnepanelen op je dak hebt (en in de toekomst ook een huis-accu) dan ben je redelijk onafhankelijk van wat regeringen, oorlogen, gasprijzen, etc. doen. Je huis warm stoken zonder dat je van een aantal externe factoren afhankelijk bent. Dat geeft pas genot.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Bij mij is het juist andersom :? Met gastarieven >1 euro lette ik veel op verbruik, nu met de warmtepomp houd ik ongeveer 10% overschot op de pv panelen, maak dat nooit op. Comfort is veel hoger en kosten 0.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

wat een uitspraken, en je weet dit natuurlijk uit de eerste hand. :?

Was waarschijnlijk een warmtepomp uit 1950 of omstreeks die tijd. :Y

geeft geen genot ? hoezo niet, juist met de warmtepomp is het wooncomfort alleen maar toegenomen, één vaste temperatuur in het huis, de WAF klaagt niet meer, dus super genot met een WP.
- dus deze stelling is hierbij ontkracht. _O-

Wat genot nu met aangezicht te maken heeft, geen idee, wie wat lelijk vind is zeer persoonlijk, dus dat is totaal geen argument, overigens is mijn WP zeer hip en mooi. en lijkt zeker niet op een airco van de bouwmarkt. (Merk Quatt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPOYYKYS3iFBAEyJ-7KHuo3knKU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bin3S4oWpCxtCtStDVekFTsL.png?%0D%0Af=user_large

- ook ontkracht dus _O-

het maakt lawaai, ; het maakt geluid, mn omdat deze veelal rurstig zijn werkt doet hoor je hem nauwelijks, zelfs als je direct naast de pomp staat. Hij voldoet ook prima aan de wettelijke geluidseisen 45/40 dB, en die heten niets voor niets geluidseisen en niet lawaaieisen. het verkeer en buren maken soms veel meer lawaai.

- dus ook ontkracht _O-

het trilt ; bij een juiste installatie heb je totaal geen last van trillingen, die van mij is achter de muur van de keuken geplaatst, als deze zou trillen dan zou mijn keukenkastjes en alles wat daar in zit vrolijk mee trillen, echter niets van dat alles.

- dus ook dit is ontkracht _O-

en geeft meer onderhoud.; een warmtepomp heeft juist veel minder onderhoud nodig dan een gas gestookte CV, dus dat is alleen een groot voordeel.

- klopt dus ook niet _O-

en je laaste statement, ja met een warmte pomp kun je een prima behaagelijk en warm huis hebben, dus dat is een dikke pre voor de warmtepomp. d:)b

ik vrees dat je toch je even naar betere informatiebronnen moet gaan opzoeken, facebook ed is vrees ik niet de juiste informatiebron hiervoor.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-07 18:10
Yongshi schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:59:
[...]

Wat is je ingestelde temperatuur van die 200 liter dan?
Hier 230L (ingebouwd in vloermodel) boiler, maar zelfs als de sensor 22 aangeeft, heb ik nog altijd warm water. Waarschijnlijk wel de laatste beetjes. Nu 2x koud water gehad, met gezin van 4, en boiler temp op 46. Verhogen probeer ik te vermijden ivm lagere COP. Daikin kan tot 53 graden op de compressor.

En je kunt nog altijd een planning maken, dat hij zowel in de ochtend als na middag naar de ingestelde comfort temperatuur gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Laatst online: 20:39

MrFish

Untitled

danny.s schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:38:
[...]

Wat is je ingestelde temperatuur van die 200 liter dan?
Hier 230L (ingebouwd in vloermodel) boiler, maar zelfs als de sensor 22 aangeeft, heb ik nog altijd warm water. Waarschijnlijk wel de laatste beetjes. Nu 2x koud water gehad, met gezin van 4, en boiler temp op 46. Verhogen probeer ik te vermijden ivm lagere COP. Daikin kan tot 53 graden op de compressor.

En je kunt nog altijd een planning maken, dat hij zowel in de ochtend als na middag naar de ingestelde comfort temperatuur gaat.
Hier een 250 L los Daikin vat. Ik herken deze problemen ook niet; inderdaad komt er hier ook nog gewoon warm water uit als de sensor ~25 graden aangeeft, maar dat zijn wel de laatste restjes. Voor zover ik weet zit de sensor dan ook gewoon op 1/3e van boven.

@Yongshi Als je vat elke 30 minuten wordt opgewarmd, is er wel echt iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Insert12 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:59:
[...]

Dan neem je een 500l vat, die douche je zo niet leeg. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-07 12:02
itsbvka schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:01:
Ik ben op zoek naar een manier om via Home Assitant een Loria warmtepomp te sturen zodat deze wat harder draait bij lage electriciteitskosten en wat minder hard bij hoge kosten. In Home assitant is het te automatiseren maar dan heb je een thermostaat nodig die aangestuurd kan worden. Ik heb een nu een Honeywell Chronotherm Touch Modulation thermostaat welke niet op afstand te besturen is.
Op dit forum kom ik een paar andere thermostaten tegen die zouden moeten werken.
Tado - met maandelijks abonnement
Anna - met speciale feature
Honewell T6 - met slechte ervaringen

Ik vraag me af welke van deze goed werkt en of ik iets over het hoofd zie.
Ik wil graag een lokale oplossing, dus niet afhankelijk van een cloud dienst, liefst zonder abonnement, dus 1 x aanschaf en dan geen bijkomende kosten.
Ik gebruik de Loria alleen voor verwarmen (Tap en vloer)

Misschien zijn er ook andere oplossingen buiten de thermostaat die aan te bevelen zijn of zijn er thermostaten die ik over het hoofd zie?
Klopt, tado of Anna zou kunnen.
Maandelijks abonnement van tado is niet noodzakelijk verwacht ik, die slimme extra features heb je hiervoor niet nodig?

Hoe ben je van plan de automatisering te doen? Hogere kamertemperatuur instellen als de stroom voordelig is?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
MacD007 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:29:
[...]

wat een uitspraken, en je weet dit natuurlijk uit de eerste hand. :?

Was waarschijnlijk een warmtepomp uit 1950 of omstreeks die tijd. :Y

geeft geen genot ? hoezo niet, juist met de warmtepomp is het wooncomfort alleen maar toegenomen, één vaste temperatuur in het huis, de WAF klaagt niet meer, dus super genot met een WP.
- dus deze stelling is hierbij ontkracht. _O-

Wat genot nu met aangezicht te maken heeft, geen idee, wie wat lelijk vind is zeer persoonlijk, dus dat is totaal geen argument, overigens is mijn WP zeer hip en mooi. en lijkt zeker niet op een airco van de bouwmarkt. (Merk Quatt)
[Afbeelding]

- ook ontkracht dus _O-

het maakt lawaai, ; het maakt geluid, mn omdat deze veelal rurstig zijn werkt doet hoor je hem nauwelijks, zelfs als je direct naast de pomp staat. Hij voldoet ook prima aan de wettelijke geluidseisen 45/40 dB, en die heten niets voor niets geluidseisen en niet lawaaieisen. het verkeer en buren maken soms veel meer lawaai.

- dus ook ontkracht _O-

het trilt ; bij een juiste installatie heb je totaal geen last van trillingen, die van mij is achter de muur van de keuken geplaatst, als deze zou trillen dan zou mijn keukenkastjes en alles wat daar in zit vrolijk mee trillen, echter niets van dat alles.

- dus ook dit is ontkracht _O-

en geeft meer onderhoud.; een warmtepomp heeft juist veel minder onderhoud nodig dan een gas gestookte CV, dus dat is alleen een groot voordeel.

- klopt dus ook niet _O-

en je laaste statement, ja met een warmte pomp kun je een prima behaagelijk en warm huis hebben, dus dat is een dikke pre voor de warmtepomp. d:)b

ik vrees dat je toch je even naar betere informatiebronnen moet gaan opzoeken, facebook ed is vrees ik niet de juiste informatiebron hiervoor.
Het is ergelijk, vind ik, dat ik deze verhalen van negatieveren van warmtepompen steeds om mij heen hoor. Van vnl niet technische mensen.
De kranten, FB en dergelijke staan vol met afleidende en tegenstrijdige berichten.
Om gek van te worden.
Wat ik hoor:
Een WP krijgt je huis niet warm
Een WP gaat zorgen voor ontiegelijk hoge energie kosten
Een WP maakt ontzettend lawaai
De overheid gaat WP belasten net als PV panelen (weet niet exact wat ze ermee bedoelen)
Een WP kost €30.000
Ik verbruik 1100 m3 en moet eerst tripple glas hebben en dak nog meer isoleren, dit kost 65K
Enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Hier een mooi vb met als eerste reactie:

https://www.nu.nl/klimaat...-niet-overal-op-slot.html
Er is inmiddels zoveel onzekerheid dat ik besloten heb om helemaal niets meer te ondernemen op dit gebied. Als je het wel doet, kun je net als bij de zonnepanelen, zomaar weer het slachtoffer worden van het wanbeleid. Vorig jaar hebben wij 17 zonnepanelen laten installeren. Expres met overcapaciteit als voorbereiding op de toekomst, maar die toekomst verandert zowat elke dag. Voor de overcapaciteit zal ik straks enorm veel moeten gaan betalen en om dat te voorkomen heb ik bedacht om een paar elektrische kachels van 2000 Watt aan te schaffen. Daarmee maak ik mijn overcapaciteit op en via het salderen kom ik dan nog steeds op nul uit. Zo'n elektrische kachel heeft ten opzichte van een warmtepomp een heel slecht rendement, maar dat geeft niet, want de aanschafprijs is een paar tientjes terwijl een warmtepomp mij minstens €30.000 kost. Als de overheid niet met een visie komt, zullen we zelf creatief moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:26
Ontzettend treurig om te zien hoeveel mensen er totaal niet kunnen rekenen en maar wat onzin spuwen.
Zoals De jeugd van tegenwoordig zei in het intro van watskeburt: ..........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-07 19:46

martijn v o

Certified by Enphase.

Net zoals een CV keteltje zich ook niet terug verdiend.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-07 19:46

martijn v o

Certified by Enphase.

[...]

Een WP geeft zeker genot, maar voor genot zul je ook moeten betalen, gratis genot is uitverkocht.
En ja ik heb ook spijt dat ik een Wp heb genomen, maar dan spijt dat ik het niet eerder heb gedaan.
Geen trillingen, minder onderhoud, net zo lelijk als een CV ketel maar dan staat hij buiten en wat betreft lawaai, ja dat ding maakt geluid, maar ik krijg uit mijn buurt de opmerking of hij weleens aanstaat en dat zegt dan toch genoeg?
En wat betreft het comfort, vele malen beter als met een CV, gelijkmatiger verwarmd, minder schommelingen, betere verdeling door het huis (bv de gang is warmer dan met CV) en voor in de zomer alles lekker gekoeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klhKqVexr2XCqI3QHpOy2lXzx-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIRyOH2LNwvEuRZ237vuWmsM.jpg?f=fotoalbum_large
Mooi kastje erom en klaar is kees.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-06 10:18
Chris_82 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:38:
[...]

Klopt, tado of Anna zou kunnen.
Maandelijks abonnement van tado is niet noodzakelijk verwacht ik, die slimme extra features heb je hiervoor niet nodig?

Hoe ben je van plan de automatisering te doen? Hogere kamertemperatuur instellen als de stroom voordelig is?
Bedankt, ik wist niet dat Tado ook zonder abo kan, dat is goed om te weten.
In HA wil ik zoiets als dit proberen, moet het nog verder uitzoeken of zoveel variatie werkt met mijn opstelling. Misschien is laag normaal hoog al voldoende.
https://community.home-as...om-for-improvement/427888

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:44

P_Tingen

omdat het KAN

Vraagje van een niet-wp / niet-vvw bezitter: hoe werkt het koelen met een wp? Gaat dat door koud water door de vloerverwarming te jagen? En zo ja, krijg je dan geen koude voeten?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
Technician- schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:34:
[...]

Dan neem je een 500l vat, die douche je zo niet leeg. :P
Paar vrouwen in huis, dan lukt dat best :P

Maar soms wel de oplossing idd. Dan maar een groot vat zodat er een bad gevuld kan worden of als het hele gezin tegelijk van beide badkamers gebruik wil maken. Ik heb al eens wat 250 liter wpb's in cascade geadviseerd voor grote tapwater verbruikers.
Technician- schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:40:
[...]

Het is ergelijk, vind ik, dat ik deze verhalen van negatieveren van warmtepompen steeds om mij heen hoor. Van vnl niet technische mensen.
De kranten, FB en dergelijke staan vol met afleidende en tegenstrijdige berichten.
Om gek van te worden.
Wat ik hoor:
Een WP krijgt je huis niet warm
Een WP gaat zorgen voor ontiegelijk hoge energie kosten
Een WP maakt ontzettend lawaai
De overheid gaat WP belasten net als PV panelen (weet niet exact wat ze ermee bedoelen)
Een WP kost €30.000
Ik verbruik 1100 m3 en moet eerst tripple glas hebben en dak nog meer isoleren, dit kost 65K
Enz
Mooie opgave voor de installatiebranche om een tegengeluid te laten horen. Alleen lukt ze dat niet doordat de technische kennis en het marketingapparaat beide niet op orde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
P_Tingen schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:24:
Vraagje van een niet-wp / niet-vvw bezitter: hoe werkt het koelen met een wp? Gaat dat door koud water door de vloerverwarming te jagen?
Het wordt er rustig doorheen gepompt.
En zo ja, krijg je dan geen koude voeten?
Nee, dat valt best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synapsecod
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-05-2024
Wij willen op zolder gaan verwarmen en koelen met een aircosysteem. We willen op termijn een serieuze warmtepomp gaan kopen, maar daarvoor moeten we eerst nog wat meer isoleren. Ik zou het wel zonde vinden als ik de buitenunit van dit aircosysteem dan weer zou moeten vervangen. Weten jullie of het mogelijk is die later aan te sluiten op de warmtepomp als we die over (bijvoorbeeld) 5 jaar zouden aanschaffen? Waar zouden we dan rekening mee moeten houden? Alvast bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Insert12 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:47:
[...]

Maar soms wel de oplossing idd. Dan maar een groot vat zodat er een bad gevuld kan worden of als het hele gezin tegelijk van beide badkamers gebruik wil maken. Ik heb al eens wat 250 liter wpb's in cascade geadviseerd voor grote tapwater verbruikers.
[...]

Mooie opgave voor de installatiebranche om een tegengeluid te laten horen. Alleen lukt ze dat niet doordat de technische kennis en het marketingapparaat beide niet op orde zijn.
Voel me aangesproken. Maar wie heeft dat dan wel voor elkaar, die immense overheid? De adviseurs?
Welke sector kan zich weren tegen zon shitload van nonberichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
synapsecod schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:24:
Wij willen op zolder gaan verwarmen en koelen met een aircosysteem. We willen op termijn een serieuze warmtepomp gaan kopen, maar daarvoor moeten we eerst nog wat meer isoleren. Ik zou het wel zonde vinden als ik de buitenunit van dit aircosysteem dan weer zou moeten vervangen. Weten jullie of het mogelijk is die later aan te sluiten op de warmtepomp als we die over (bijvoorbeeld) 5 jaar zouden aanschaffen? Waar zouden we dan rekening mee moeten houden? Alvast bedankt voor het meedenken :)
Nee kan niet.
Maar mooi toch dat je een airco hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Insert12 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:47:
[...]

Heb ook een paar vrouwen in huis en die kunnen echt te lang douchen ja. Maar als ze 300L wat min 400L warmwater van 39C is erdoor jagen per dag zou het niet verkeerd zijn als ze wennen aan iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Technician- schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:25:
[...]

Voel me aangesproken. Maar wie heeft dat dan wel voor elkaar, die immense overheid? De adviseurs?
Welke sector kan zich weren tegen zon shitload van nonberichten?
Dat is niet voor elkaar. Bij adviseurs niet, bij de overheid niet en bij Techniek Nederland al helemaal niet. Die doen alleen maar hun best om jongeren de sector uit te jagen.

Een slimme marketing partij moet consumenten dezelfde voordelen laten zien als toentertijd bij zonnepanelen gedaan is: eenmalige investering en jarenlang lagere energiekosten met een comfortabelere woning. Dat lukt alleen nog niemand doordat de kennis in de sector ondermaats is en de warmtepompen nog niet voldoende op de Nederlandse markt zijn afgestemd. Al zie je wel dat er stappen in design en geluid worden gezet. Een paar jaar terug waren het alleen nog maar van die verschrikkelijk lelijke krengen in wit of lichtgrijs die veel lawaai maakten.
Technician- schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:33:
[...]

Heb ook een paar vrouwen in huis en die kunnen echt te lang douchen ja. Maar als ze 300L wat min 400L warmwater van 39C is erdoor jagen per dag zou het niet verkeerd zijn als ze wennen aan iets minder.
Als je rekent met 80% bruikbare inhoud dan wordt het al snel minder. Het onderste deel van de boiler is nooit zo warm en kun je daardoor niet meenemen in de berekening. Vandaar dat rekenen met 80% bruikbare inhoud gangbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Technician- schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:26:
[...]

Nee kan niet.
Maar mooi toch dat je een airco hebt?
Nee, een airco is een lucht/lucht warmtepomp en de normale warmtepomp is dus van het type lucht/water.
Dat laatste zie je dat dat bij de een lucht is en de ander werkt met water, gaat dus niet zamen.

Wat is je huidig verbruik (gas) en wat voor woning is het, en de vraag wat zie jij als een serieuze warmtepomp aan? Hoeveel kW moet deze hebben, all electric of hybride?
En kun je deze wel plaatsen, denk hierbij m’n de geluidseisen op de erfgrens, max. 45/40 dB. Met twee units kan dat een uitdaging worden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MacD007 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:48:
[...]

Nee, een airco is een lucht/lucht warmtepomp en de normale warmtepomp is dus van het type lucht/water.
Dat laatste zie je dat dat bij de een lucht is en de ander werkt met water, gaat dus niet zamen.

Wat is je huidig verbruik (gas) en wat voor woning is het, en de vraag wat zie jij als een serieuze warmtepomp aan? Hoeveel kW moet deze hebben, all electric of hybride?
En kun je deze wel plaatsen, denk hierbij m’n de geluidseisen op de erfgrens, max. 45/40 dB. Met twee units kan dat een uitdaging worden.
Je lult tegen de verkeerde ;)
Pagina: 1 ... 129 ... 217 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)