Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 22:26

JWT

Technician- schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:33:
[...]

Heb ook een paar vrouwen in huis en die kunnen echt te lang douchen ja. Maar als ze 300L wat min 400L warmwater van 39C is erdoor jagen per dag zou het niet verkeerd zijn als ze wennen aan iets minder.
In mijn ervaring is vooral het bad dat funest is.. en dan tegelijk douchen gaat hard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:28
JWT schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:51:
[...]

In mijn ervaring is vooral het bad dat funest is.. en dan tegelijk douchen gaat hard..
Er zijn gezinnen die leven met een 50L e-boiler hè? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:14
Technician- schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:55:
[...]

Het gaat eigenlijk ook niet alleen om de inhoud. Als de 50 liter 2800 watt verwarmt is kun je je daar best mee behelpen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Technician- schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:49:
[...]

Je lult tegen de verkeerde ;)
Sorry.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
synapsecod schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:24:
Wij willen op zolder gaan verwarmen en koelen met een aircosysteem. We willen op termijn een serieuze warmtepomp gaan kopen, maar daarvoor moeten we eerst nog wat meer isoleren. Ik zou het wel zonde vinden als ik de buitenunit van dit aircosysteem dan weer zou moeten vervangen. Weten jullie of het mogelijk is die later aan te sluiten op de warmtepomp als we die over (bijvoorbeeld) 5 jaar zouden aanschaffen? Waar zouden we dan rekening mee moeten houden? Alvast bedankt voor het meedenken :)
Nee, een airco is een lucht/lucht warmtepomp en de normale warmtepomp is dus van het type lucht/water.
Dat laatste zie je dat dat bij de een lucht is en de ander werkt met water, gaat dus niet zamen.

Wat is je huidig verbruik (gas) en wat voor woning is het, en de vraag wat zie jij als een serieuze warmtepomp aan? Hoeveel kW moet deze hebben, all electric of hybride?
En kun je deze wel plaatsen, denk hierbij m’n de geluidseisen op de erfgrens, max. 45/40 dB. Met twee units kan dat een uitdaging worden.

Overigens heb ik in die 5 jaar al weer bijna 7.000 euro bespaard met mijn warmtepomp, dus uitstel is niet altijd handig.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 05-05-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synapsecod
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-05-2024
MacD007 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:10:
[...]

Nee, een airco is een lucht/lucht warmtepomp en de normale warmtepomp is dus van het type lucht/water.
Dat laatste zie je dat dat bij de een lucht is en de ander werkt met water, gaat dus niet zamen.

Wat is je huidig verbruik (gas) en wat voor woning is het, en de vraag wat zie jij als een serieuze warmtepomp aan? Hoeveel kW moet deze hebben, all electric of hybride?
En kun je deze wel plaatsen, denk hierbij m’n de geluidseisen op de erfgrens, max. 45/40 dB. Met twee units kan dat een uitdaging worden.

Overigens heb ik in die 5 jaar al weer bijna 7.000 euro bespaard met mijn warmtepomp, dus uitstel is niet altijd handig.
Thanks, dat is dan niet handig nee. We wonen nog maar net in dit huis (5 maanden), maar ik schat het gasverbruik in op 800-1000m3 op basis van ons verbruik tot nu toe.

We wonen in een rijtjeswoning in Utrecht. We hebben nu vloerverwarming beneden en willen dit op termijn ook nog op de eerste verdieping leggen, en dan op zolder met een airco/verwarmingsunit verwarmen. Op termijn liefst all-electric maar daar zijn we nu helaas nog niet. Kunnen we later een verarmingsunit hangen aan een lucht/water warmtepomp of zijn we dan locked in om ook vloerverwarming te leggen op zolder?

Dit is ons eerste huis en ben me stap voor stap aan het verdiepen in verduurzaming maar moet zeggen dat het best veel is om allemaal in je op te nemen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

synapsecod schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:24:
Wij willen op zolder gaan verwarmen en koelen met een aircosysteem. We willen op termijn een serieuze warmtepomp gaan kopen, maar daarvoor moeten we eerst nog wat meer isoleren. Ik zou het wel zonde vinden als ik de buitenunit van dit aircosysteem dan weer zou moeten vervangen. Weten jullie of het mogelijk is die later aan te sluiten op de warmtepomp als we die over (bijvoorbeeld) 5 jaar zouden aanschaffen? Waar zouden we dan rekening mee moeten houden? Alvast bedankt voor het meedenken :)
i denk dat je wat verkeerde aannames hebt gemaakt of verkeerd bent voorgelicht. je isolatie heeft niks te maken met wel of niet een warmtepomp/airco nemen. je isolatie zegt alleen iets over hoeveel warmte je nodig hebt, niet hoe je die warmte opwekt. het gaat erom hoeveel die warmte je kost, en een warmtepomp/airco kan de warmte die je nu nodig hebt veel goedkoper produceren dan je gasketel dat kan. met isoleren gaat alleen je warmtebehoefte omlaag. doorgaans is investeren in een warmtepomp/airco veel zinvoller dan sloten met geld in isolatie duwen voor een marginale verlaging van je verbruik.

o ja, als je fancoils installeert kan je ook gewoon koelen met een warmtepomp. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 05-05-2024 22:33 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
synapsecod schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:28:
[...]

Thanks, dat is dan niet handig nee. We wonen nog maar net in dit huis (5 maanden), maar ik schat het gasverbruik in op 800-1000m3 op basis van ons verbruik tot nu toe.

We wonen in een rijtjeswoning in Utrecht. We hebben nu vloerverwarming beneden en willen dit op termijn ook nog op de eerste verdieping leggen, en dan op zolder met een airco/verwarmingsunit verwarmen. Op termijn liefst all-electric maar daar zijn we nu helaas nog niet. Kunnen we later een verarmingsunit hangen aan een lucht/water warmtepomp of zijn we dan locked in om ook vloerverwarming te leggen op zolder?

Dit is ons eerste huis en ben me stap voor stap aan het verdiepen in verduurzaming maar moet zeggen dat het best veel is om allemaal in je op te nemen...
Ik zou eens kijken op het forum van Quatt, deel 2. Forum Quatt deel 2
Mn in een rijtjeshuis is zelf een airco plaatsen mogelijk al een stap te ver, denk vooral aan de geluidseisen. Stuur maar een pm ik wil je wel helpen om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 05-05-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synapsecod
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-05-2024
flippy schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:30:
[...]

i denk dat je wat verkeerde aannames hebt gemaakt of verkeerd bent voorgelicht. je isolatie heeft niks te maken met wel of niet een warmtepomp/airco nemen. je isolatie zegt alleen iets over hoeveel warmte je nodig hebt, niet hoe je die warmte opwekt. het gaat erom hoeveel die warmte je kost, en een warmtepomp/airco kan de warmte die je nu nodig hebt veel goedkoper produceren dan je gasketel dat kan. met isoleren gaat alleen je warmtebehoefte omlaag. doorgaans is investeren in een warmtepomp/airco veel zinvoller dan sloten met geld in isolatie duwen voor een marginale verlaging van je verbruik.

o ja, als je fancoils installeert kan je ook gewoon koelen met een warmtepomp. ;)
Dankjewel, zo had ik er nog niet naar gekeken. Ik had niet verwacht dat een warmtepomp op zichzelf zoveel geld kon opleveren omdat je overal hoort dat die dingen niet rendabel zijn voor heel veel huizen ook al moeten we er allemaal aan op termijn.
MacD007 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:38:
[...]

Ik zou eens kijken op het forum van Quatt, deel 2. Mn in een rijtjeshuis is zelf een airco plaatsen mogelijk al een stap te ver, denk vooral aan de geluidseisen. Stuur maar een pm ik wil je wel helpen om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Thanks, dat ga ik doen. Bij ons in de straat heeft denk ik 1 op de 4 huizen een buitenunit staan, vooral in de voortuintjes. Mogelijk dat zij zich niet zoveel aantrekken van deze geluidsgrenzen? Maar daar wordt dan misschien ook niet op gehandhaafd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

synapsecod schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:47:
[...]

Dankjewel, zo had ik er nog niet naar gekeken. Ik had niet verwacht dat een warmtepomp op zichzelf zoveel geld kon opleveren omdat je overal hoort dat die dingen niet rendabel zijn voor heel veel huizen ook al moeten we er allemaal aan op termijn.
een warmtepomp (net als aan gasketel) kost alleen geld, die lever niks op. de vraag is alleen hoeveel minder het kost. doorgaans kan je rekenen op grofweg een halvering van je stookkosten. door later te optimaliseren (dus de watertemperatuur zo laag mogelijk zien te krijgen) kan je meer besparen. isolatie is doorgaans pas de laatste stap als je kijkt naar kosten-baten.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
flippy schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:50:
[...]

een warmtepomp (net als aan gasketel) kost alleen geld, die lever niks op. de vraag is alleen hoeveel minder het kost. doorgaans kan je rekenen op grofweg een halvering van je stookkosten. door later te optimaliseren (dus de watertemperatuur zo laag mogelijk zien te krijgen) kan je meer besparen. isolatie is doorgaans pas de laatste stap als je kijkt naar kosten-baten.
ik vrees dat je met dergelijke uitspraken, die op zich niet onjuist zijn de mensen zoals @synapsecod die dit als leek alleen nog meer verward.
Wat alles, behalve ademen kost in je leven geld, zelfs dood gaan is niet gratis.
Bekijk het echter eens van de andere kant, een warmtepomp mits juist gekozen, kan tot een verlaging van je verwarmingskosten leiden, en je huis verwarmen zul je ons land ook gewoon moeten doen.
Dus als alternatief cq samen met een CV kan het dus goedkoper maar zeker niet gratis.
Mbt isolatie heb je gelijk, een goede isolatie is geen voorwaarde voor een warmtepomp echter kan dit wel helpen. Kun je dus ook achteraf doen en met en met. is ook zeer afhankelijk van je huis. Gezien zijn huidig gasverbruik hoeft dat dus ook geen grote warmtepomp zijn.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MacD007 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:14:
[...]

ik vrees dat je met dergelijke uitspraken, die op zich niet onjuist zijn de mensen zoals @synapsecod die dit als leek alleen nog meer verward.
Wat alles, behalve ademen kost in je leven geld, zelfs dood gaan is niet gratis.
Bekijk het echter eens van de andere kant, een warmtepomp mits juist gekozen, kan tot een verlaging van je verwarmingskosten leiden, en je huis verwarmen zul je ons land ook gewoon moeten doen.
Dus als alternatief cq samen met een CV kan het dus goedkoper maar zeker niet gratis.
Mbt isolatie heb je gelijk, een goede isolatie is geen voorwaarde voor een warmtepomp echter kan dit wel helpen. Kun je dus ook achteraf doen en met en met. is ook zeer afhankelijk van je huis. Gezien zijn huidig gasverbruik hoeft dat dus ook geen grote warmtepomp zijn.
Hou nu eens op met constant iedereen een quatt aan te smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:45
MacD007 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:14:
[...]

Je bedoeld dat goede isolatie niet nodig is omdat je ook bij radiatoren die kunt uitwisselen voor grotere (meer capciteit.. en dat dat goedkoper is dan isolatie. Of is ook een hoge(re) aanvoertemperatuur met een warmtepomp wel voordeliger ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:06
@flippy Dank voor je vele duidelijke reacties in dit topic. Dit heeft mij ervan overtuigd dat ik wat eigenwijzer ga zijn bij het aanvragen van offertes.

Ik ga gewoon uit van radiatoren en geen vloerverwarming en wil full electric doen. Eens kijken wat de reacties gaan zijn.

Tot nu toe zijn alle offertes hybride en vloerverwarming geweest. Eens kijken wat er gebeurt als ik bij het aanvragen de randvoorwaarden stel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CornermanNL schreef op maandag 6 mei 2024 @ 06:18:
@flippy Dank voor je vele duidelijke reacties in dit topic. Dit heeft mij ervan overtuigd dat ik wat eigenwijzer ga zijn bij het aanvragen van offertes.

Ik ga gewoon uit van radiatoren en geen vloerverwarming en wil full electric doen. Eens kijken wat de reacties gaan zijn.

Tot nu toe zijn alle offertes hybride en vloerverwarming geweest. Eens kijken wat er gebeurt als ik bij het aanvragen de randvoorwaarden stel.
Vergeet niet waar de verkopers (het is GEEN "adviseur" dus) vandaan komen, het zijn allemaal gasketelboeren en kijken hoe ze een gasketel in hun offerte kunnen drukken ook al is het totaal niet nodig.
Op de zeer korte termijn kan een hibride goeskooer zijn totdat je gaat proberen de efficientie erin gaat krijgen en dan zit je ineens vast aan een gasketel die je helemaal niet nodig blijkt te hebben. Vooral als je de kosten van het vastrecht van gas bekijkt elk jaar ten opzichte van een losse warmtepompboiler zelfs. Immers de enigste reden dat men hybride aansmeert is vanwege te douchen, niet voor het stoken. Als je 1000 kiub per jaar verbruikt heb je aan een 5kW warmtepomp als genoeg om full electric te gaan. Het is dan "niet handig" om dan voor een 4kW warmtepomp te nemen met een 25kW gasketel erbij. Dan sta je later alsnog weer geld uit te geven aan je installtie om alsnog van die ketel af te komen als het gas en vastrecht relatief te duur worden.

Denk trouwens dat de helft of meet van de mensen met warmtepompen op dit forum radiatoren heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:38
belmonde schreef op maandag 6 mei 2024 @ 01:37:
[...]

Je bedoeld dat goede isolatie niet nodig is omdat je ook bij radiatoren die kunt uitwisselen voor grotere (meer capciteit.. en dat dat goedkoper is dan isolatie. Of is ook een hoge(re) aanvoertemperatuur met een warmtepomp wel voordeliger ?
Een warmte pomp is een vervanging van de cv ketel, dit kan je los zien van isolatie.

Verbeteren van isolatie verlaagd je warmtevraag, dit geeft ook bij een cv ketel voordelen. Nu is een cv ketel vaak overbemeten kwa capaciteit en een warmtepomp meer afgestemd op de warmtevraag. Dus bij verbeteren van isolatie kan je het met een kleinere warmtepomp af.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
flippy schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:25:
[...]

Ik geloof dat hier in een vrij land leven, hebben we gisteren nog gevierd, waarschijnlijk voor jou tijd, maar toch.
Ik had ook nog wat andere merken kunnen noemen, bv DeWarmte. Wat ik in mijn vorige post alleen gedaan heb is aangegeven dat er een forum van de Quatt hier op tweakers bestaat. Ageer je ook zo als iemand een verwijzing plaatst voor een LG, Daikin of wat voor merk dan ook?
Ik blijf je reactie erg vreemd, ik zal maar niet verdacht zeggen, vinden. En ja, ik ben me ook bewust van de kliek die hier op tweakers zit en nee ik ben daar zeker geen onderdeel van, gelukkig maar.

Ik smeer overigens niemand wat aan, ik wijs kun alleen op de mogelijkheden, dat jij als installateur dat niet leuk vind omdat jij andere merken verkoopt kan ik helaas niets aan doen.

Dat heet ook wel concurrentie.

En daar zit hem ook het verschil, ik zelf ben gewoon een tevreden klant (consument) met hele mooie ervaringen met een product en jij hebt gewoon commerciële belangen die wel of ook niet hier een rol in spelen.
En ja, het is ondertussen ook wel bekend dat Quatt tegen wat heilige huisjes van de gevestigde orde heeft geschopt, daar is dus niets verkeerd aan.
En daarbij wordt in het Quatt forum ook best wel over de beperkingen en mindere dingen van de Quatt gesproken. Ik heb
Moet je ook eens proberen.
:)

[ Voor 42% gewijzigd door MacD007 op 06-05-2024 08:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MacD007 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:29:
[...]

Ik geloof dat hier in een vrij land leven, hebben we gisteren nog gevierd, waarschijnlijk voor jou tijd, maar toch.
Ik had ook nog wat andere merken kunnen noemen, bv DeWarmte.
Ik smeer overigens niemand wat aan, ik wijs kun alleen op de mogelijkheden, dat jij als installateur dat niet leuk vind omdat jij andere merken verkoopt kan ik helaas niets aan doen. Dat heet ook wel concurrentie.
Moet je ook eens proberen.
:)
Ik ben geen installateur en dat weet je donders goed.

En ik ben 20 jaar lang millitair geweest. Je beschaamt de betekenis van 4 en 5 mei met zon kutopmerking.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 06-05-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-06 17:31
flippy schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:25:
[...]

Het viel mij ook al op, wilde ook reageren hierover maar je bent me voor.
En dat voor apparaat waar je niet eens volledige controle over hebt :X (of is dat intussen veranderd)
M.i. hoort dat niet bij tweakers. Maargoed, ieder zijn eigen keuze natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:45
MacD007 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:38:
[...]

Ik zou eens kijken op het forum van Quatt, deel 2. Forum Quatt deel 2
Mn in een rijtjeshuis is zelf een airco plaatsen mogelijk al een stap te ver, denk vooral aan de geluidseisen. Stuur maar een pm ik wil je wel helpen om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Het is een leuke uitvinding, als een buitenunit niet mogelijk is bij een rijtjeshuis dan is dat bij Quatt hetzelfde, er zijn wel meer merken die stille buitenunit,s hebben zoals Bosch en Valliant.

Een airco plaatsen bij een rijtjeshuis is mogelijk, ook daar zijn leuke kastjes voor te krijgen als optisch een probleem is, mbt de geluidseisen lukt wel.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 06-05-2024 09:33 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
mr_evil08 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:29:
[...]

Het is een leuke uitvinding, als een buitenunit niet mogelijk is bij een rijtjeshuis dan is dat bij Quatt hetzelfde, er zijn wel meer merken die stille buitenunit,s hebben zoals Bosch en Valliant.

Een airco plaatsen bij een rijtjeshuis is mogelijk, ook daar zijn leuke kastjes voor te krijgen als optisch een probleem is, mbt de geluidseisen lukt wel.
Correctie: alleen het maken van een geluidsberekening laat je zien of plaatsing van een buitenunit mogelijk is. Ook een airco unit kan te luid zijn. Ervaring leert dat vrijwel geen enkele buitenunit binnen de geluidsnormen blijft bij een tussenwoning. Er zijn vrijwel altijd geluiddempende maatregelen nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Insert12 op 06-05-2024 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Juist, ja.
Ook wat @flippy hierboven aangeeft kan ik onderschrijven echter wel met twee kanttekeningen.

Belangrijk dat je begrijpt dat de warmteoverdracht bij een warmtepomp langzaam gaat en dat normaal gesproken ook de watertemperatuur aan de (zeer) lage kant zit, denk maar rond 30-40 graden, het kan ook hoger maar daarmee lever je veelal wel wat in, namelijk je COP wordt slechter en wil je dus dezelfde warmtehoeveelheid in je huis krijgen ook hogere stroomkosten, of je moet voldoende zonnepanelen hebben zodat de stroom nagenoeg gratis is.
De capaciteit van radiatoren die standaard in huizen zitten zijn gebaseerd op gem. 80 graden, dus als daar nu nog maar 30 graden doorheen gaat zul je merken dat deze een heel stuk minder warm worden en dus ook minder warmte kunnen afgeven in je huis.
Daar is wel een oplossing voor, namelijk radiatoren nemen die een hogere convectie kunnen afgeven, dat doen deze via de bekende stalen ribbels die je bij bepaalde typen kunt zien en tussen de radiatorplaten zitten, de typen T22 en T33 zijn daar een voorbeeld van, hierdoor wordt het oppervlak duidelijk vergroot en kan dus de lucht worden verwarmd. Om deze trek langs de radiatoren te stimuleren heb je normaal een hoge temperatuur nodig, die er nu dus niet is. Daarom moet je de radiatoren iets helpen door ventilatoren te plaatsen die voor de benodigde luchtverplaatsing langs de radiatoren te zorgen en zodoende ook bij de lage temperatuur nog voor voldoende warmteuitwissing te zorgen.
Hier op tweakers vind je overigens ook handige tips om dat zelf te bouwen. Zeker als je een beetje handig bent is dat een prima alternatief voor de relatief dure kant en klaar oplossingen.
Waarom hoor je dat de kreet je hebt vloerverwarming nodig bij een warmtepomp, antwoord is vrij eenvoudig, een vvw is juist bedoeld voor de lage temperatuur van een warmtepomp. Maar het kan dus ook prima met radiatoren zolang je met het bovenstaande rekening houd.
Je hebt ook nog speciale lage temperatuur radiatoren (LTV) echter deze zijn veelal extreem duur.
Je hoeft veelal ook niet alle radiatoren in je huis te vervangen, dit is erg afhankelijk van wat er nu hangt, door bv de cv op 50-45 graden te zetten kun je al vrij aardig zien welke mogelijk duidelijk te kort komen en welke niet. Heb ik overigens ook gedaan, gewoon een tijdje proefgedraaid. Helaas zijn de huidige temperaturen daar niet echt meer geschikt.

Nu de beloofde kanttekening; de keuze van hybride en full electric is niet alleen een keuze wel of geen gas meer, maar ook duidelijk een keuze van de prijs.
Heb je bv nog een relatief nieuwe cv ketel van een paar jaar (bv 5-7 jaar) oud zou je deze gewoon nog voor SWW (warm water) kunnen gebruiken en dan voor een hybride warmtepomp kunnen kiezen, de kosten van een dergelijke warmtepomp zijn in het algemeen vaak ook beduidend lager dan een full electric warmtepomp.
Om je een idee te geven, mijn hybride warmtepomp heeft nog geen 2.000 euro gekost, en dat was inclusief de installatie en alles. Dat is de prijs van een nieuwe cv ketel. Door dat de cv ketel nu nog maar voor SWW moet gaan zorgen zal de levensduur aanzienlijk toenemen.

Mijn gasverbruik is echter met ruim 1000m3 omlaag gegaan, waarbij ik nu nog geen 150m3 gas per jaar ga verbruiken. Ik heb dan het voordeel door zonnepanelen dat de stroom voor de warmtepomp ( minder dan 2.000 kWh) in feite volledig gratis is geweest. Mij warmtepomp heeft deze winter een gem. COP van 4,9 behaald.
De warmtepomp was voor 95% verantwoordelijk voor verwarming van het huis. Mijn ROI was daardoor nog geen 2 jaar, de meest goedkopere FE was op bijna 8 jaar. Dus nu voor hybride te kiezen maak ik in jaar 3 een winst van circa 1.300 euro en heb ik een energierekening van gemiddeld 30 euro per maand terwijl ik dan nog niet van het gas af ben. Hiermee zie je dat ook hybride best een zeer aantrekkelijk aanbod kan zijn.

Het nadeel is dat je wel gas blijft gebruiken en dus ook de vaste lasten hiervan hebt incl. Het onderhoud aan de cv ketel. Zolang dat de saldering blijft, en voorlopig verwacht ik daar geen wijzigingen in ( binnen 5-6 jaar tenminste niet) heb je dat voordeel bij zonnepanelen, maar ook zonder is er een duidelijk voordeel tov gas te behalen.

Een full electric heeft echter beduidend meer stroom nodig, die op dit moment niet beschikbaar (zonnepanelen) is en dus daardoor ook duurder zal worden, maar wel goedkoper dan gas.

Echter was voor mij de investering beduidend hoger (> 10 k euro) en is deze m’n daardoor afgevallen. Ondertussen zijn de prijzen wel iets minder geworden, maar nog steeds zie ik prijzen ergens tussen de 7k en 10k euro voor een complete installatie incl de subsidie. Geplaatst door een bedrijf. Mogelijk dat door grijze (eigen import van uit het buitenland het nog iets goedkoper kan, maar dan heb je wel al een installateur nodig die dit dan ook wil doen).

De ROI van een dergelijke installatie, je hebt dan geen gasaansluiting meer nodig ( koken mag dan ook niet meer op gas maar moet dan via bv inductie (stroom) ligt op circa 1.000-1.300 euro per jaar ( geen zonnepanelen) dus op circa 7-10 jaar en dat bij een levensduur van circa 15 jaar.

Dus technisch heeft full electric zeker de voorkeur, financieel is dat echter niet altijd zo, dus maar voor je zelf een goede berekening hiervan.

Wil ik bv nu naar full electric kost mij dit circa 4.000 euro, dat is dus 200% meer dan wat ik voor de stap van 1.200m3 naar 150m3 heb uitgegeven. Dus voorlopig heb ik dat even in de ijskast gezet. Het is echter financieel wel een haalbare zaak.
Zeker als de gasprijs zou gaan stijgen, de EU denkt overigens niet dat in de komende tijd er een forse stijging gaat komen.
Mijn volgende warmtepomp zal zeker een full electric zijn, echter dat duurt nog wel even een 15 jaar.

Laatste tip; kijk m’n ook naar het geluid, zeker bij een rijtjeshuis is plaatsing van m’n grotere FE warmtepompen een probleem, die kunnen doodleuk gewoon door hun geluid niet geplaatst worden. Er zijn een aantal merken die een relatief lage geluidswaarde ( = geluidsvermogen is hier de juiste waarde, en niet de geluidsdruk, die is hiervoor onbruikbaar) hebben, helaas zijn deze ook behoorlijk aan de prijs (> 10-12k) ook geluidskasten zijn veelal duur en maar beperkt inzetbaar.
Hybride warmtepompen hebben vaak wat lagere geluidswaarden en dan lukt de plaatsing vaak eerder dan met FE, dus ook dat is een aspect waar je rekening mee moet houden. Het laatste wat je wilt is dat je door een warmtepomp ook nog burenruzie gaat krijgen, stond pas geleden nog uitvoerig in de landelijke dagbladen.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 06-05-2024 10:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:36
@MacD007 Bij een jonge ketel heb je met de suggestie voor een hybride systeem wel een punt wanneer mensen de investering willen spreiden over meerdere jaren. Iets wat ik me (even kijkend naar de kosten van mijn eigen overstap naar gasloos) goed voor kan stellen.

De vraag is dan alleen wel wat je voor dit hybride systeem in gaat zetten en dan zou mijn advies altijd zijn om niet meer te gaan voor systemen zoals de Quatt, Elga of Daikin/Intergas. Met die apparaten investeer je namelijk niet voor de lange termijn omdat je altijd aan een ketel gebonden blijft. Volgens mij zou het advies in dit soort gevallen altijd een all-electric ready oplossing moeten zijn, zodat de ketel makkelijk vervangen kan worden door een boiler aan de buitenunit of een wp-boiler. Systemen die enkel hybride te gebruiken zijn, zijn naar mijn mening een slechte investering.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 09:43
MacD007 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:56:

Een full electric heeft echter beduidend meer stroom nodig, die op dit moment niet beschikbaar (zonnepanelen) is en dus daardoor ook duurder zal worden, maar wel goedkoper dan gas.
In welke zin bedoel je dat?
Om je overige 5% te kunnen verwarmen?

Een hybride combinatie die puur op zijn WP stookt met COP 4 of een FE WP met een COP 4 verbruikt natuurlijk even energie :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-06 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MacD007 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:56:
[...]

Nu de beloofde kanttekening; de keuze van hybride en full electric is niet alleen een keuze wel of geen gas meer, maar ook duidelijk een keuze van de prijs.
Heb je bv nog een relatief nieuwe cv ketel van een paar jaar (bv 5-7 jaar) oud zou je deze gewoon nog voor SWW (warm water) kunnen gebruiken en dan voor een hybride warmtepomp kunnen kiezen, de kosten van een dergelijke warmtepomp zijn in het algemeen vaak ook beduidend lager dan een full electric warmtepomp.
Om je een idee te geven, mijn hybride warmtepomp heeft nog geen 2.000 euro gekost, en dat was inclusief de installatie en alles. Dat is de prijs van een nieuwe cv ketel. Door dat de cv ketel nu nog maar voor SWW moet gaan zorgen zal de levensduur aanzienlijk toenemen.
Sunk cost fallacy. Het laten hangen van je CV ketel is niet goedkoper dan direkt full-electric gaan, want als je full-electric gaat dan bespaar je direkt geld. Geld dat je anders niet bespaart. Niet later kunt besparen maar gewoon niet bespaart. Je blijft dan namelijk meer geld uitgeven voor het maken van SWW en je blijft het vastrecht van je gasaansluiting houden.

Het enige is, ja, je moet meer investeren, want je hebt ook een boilervat nodig. Dat (en wat pijpjes) is het enige wat je extra nodig hebt. Je hebt geen grotere WP nodig als je full-electric gaat. Want als dat zo zou zijn dan had je die ook moeten vervangen op het moment dat je van hybrid naar full-electric gaat.
Dus als je het geld niet hebt, dan kan het een overweging zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
elektriekert schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:29:
[...]

In welke zin bedoel je dat?
Om je overige 5% te kunnen verwarmen?

Een hybride combinatie die puur op zijn WP stookt met COP 4 of een FE WP met een COP 4 verbruikt natuurlijk even energie :p
Ja, los dat je iets meer stroom verbruikt om ook de resterende 5% voor de verwarming via de warmtepomp te doen, zal het hogere deel echter veroorzaakt worden door het SWW (warm water deel) een WPB (warmtepompboiler) heeft hier namelijk een slechtere COP (circa 2,5-3 ipv afgerond 5 van de warmtepomp voor verwarmen). Een FE is vaak dan iets groter ipv 5 heeft deze dan 7,5-8 kW, wat ook iets verhogend werkt mbt het stroomverbruik.
kijk maar naar deze tabel :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fWjTApSrK6y44DJMdtkBzdtE74=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IHkiOl3UOOzCmxG60KWM0DUe.webp?f=user_large bron: topic ik wil een warmtepomp

bedenk dat veelal grotere warmtepompen ook weer meer geluid produceren, er zijn merken die dit dan weer niet doen, maar die kosten ook weer een stuk meer.

Dus het is steeds een afweging die voor elke situatie weer anders kan zijn, helaas kun je niet zegen hybide is slecht en full electrik is prima, dat ligt toch wel beduidend genuanceerder.

op je laatste vraag te komen, eigenlijk nee, want een Full electric heeft met een algemeen COP van 4 dus een lagere COP voor verwarming dan een hybride omdat de COP voor SWW gewoon lager is, hij moet een hogere temperatuur maken voor je SWW wat nu een keer hoger is (>60 graden) dan de 30-40 graden voor verwarming, en dus helaas ook een iets lagere COP.
je moet dus niet alleen kijken hoeveel energie je er in stopt maar ook mn hoeveel energie je er uit krijgt. en omdat een FE dus beide moet doen, verwarming, lage temperatuur en SWW hogere temperatuur ligt dat dus helaas wat gecomplexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Aziraphale schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:19:
@MacD007 Bij een jonge ketel heb je met de suggestie voor een hybride systeem wel een punt wanneer mensen de investering willen spreiden over meerdere jaren. Iets wat ik me (even kijkend naar de kosten van mijn eigen overstap naar gasloos) goed voor kan stellen.

De vraag is dan alleen wel wat je voor dit hybride systeem in gaat zetten en dan zou mijn advies altijd zijn om niet meer te gaan voor systemen zoals de Quatt, Elga of Daikin/Intergas. Met die apparaten investeer je namelijk niet voor de lange termijn omdat je altijd aan een ketel gebonden blijft. Volgens mij zou het advies in dit soort gevallen altijd een all-electric ready oplossing moeten zijn, zodat de ketel makkelijk vervangen kan worden door een boiler aan de buitenunit of een wp-boiler. Systemen die enkel hybride te gebruiken zijn, zijn naar mijn mening een slechte investering.
Juist met de Quatt is dat dus niet meer zo, want zij bieden op dit moment een upgrade aan voor je bestaande Quatt waardoor je dus volledig FE kunt gaan. of dat prijstechnisch interesaant is is dan weer een andere vraag.
Het voordeel is wat je zelf ook aangeeft dat je daardoor de investering kunt speiden, dus nu bv eerst hybride en later (als de hybride is betaald je de volgende stap naar FE kunt gaan doen, je betaald dan in feite de investering van de tweede stap met de winsten uit stap één.
zeker voor mensen die het niet zo breed hebben of met hun spaargeld ook nog andere dingen willen doen ook een mogelijkheid.
je zou bv ook een warmtepompboiler (wat in feite het idee van Quaat is) kunnen plaatsen. ook bij een Quatt zijn er ondertussen meer mogelijkheden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Juist. je afgiftesysteem is belangrijk, dat moet goed zijn en hoeft helemaal geen vloerverwarming te zijn, ik ken genoeg mensen die hebben een warmtepomp en totaal geen vloerverwarming en daar draait het prima.

Door de juiste keuzes qua radiatoren te nemen cq deze mbv radiatorventilatoren een boost te geven kom je er ook. En ja soms zul je een oude radiator mogelijk beter door een beter type T22 of T33 vervangen, zeker als je hoofdverwarming nog uit T10 bestaan.
Maar dat is voor elke ruimte dus weer anders, in een slaapkamer zou ik dat lekker laten hangen, hoe vaak je daar de verwarming aan?
En vergeet niet echt oude typen zijn ook vaak prima, bv dikwandige kolomradiatoren doen het vaak best goed met lage temeraturen. het duurt alleen wat langer, maar dat is een algemeen punt met een warmtepomp, het is geen Porsche, ook de hele dure niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Erwin_83 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 07:05:
[...]

Een warmte pomp is een vervanging van de cv ketel, dit kan je los zien van isolatie.

Verbeteren van isolatie verlaagd je warmtevraag, dit geeft ook bij een cv ketel voordelen. Nu is een cv ketel vaak overbemeten kwa capaciteit en een warmtepomp meer afgestemd op de warmtevraag. Dus bij verbeteren van isolatie kan je het met een kleinere warmtepomp af.
oke, een wp is een vervanging van de cv-ketel.. Maar isolatie speelt wel een rol bij een wp in de zin dat de (te) kleien radiatoren gebaseerd op misschien (toen) 70 graden aanvoertemperatuur.. voor de wp wel minder gunstige cop's en dus niet de gunstige 4 -5 cop's bij de berekening kunnen zijn. Dus of een berkening op cop van 2,5 bij aanvoertemperatuur van tot 55 graden.. Of vervangen van meerdere radiatoren dan goedkoper is dan dure isolatie-maatregelen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
#macd007, ja bedankt . Allemaal goede opmerkingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MacD007 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:10:
Dat heeft er (tenzij je een monoblock wilt als L/W) niks mee te maken. Bij de Elga Ace gebruikt Remeha ook voor L/W een buitenunit die Toshiba zelf voor L/L gebruikt.
De buitenunit voor een split L/W is gewoon hetzelfde als voor L/L. Echter, voor L/L heb je in de meeste huizen maar een paar kW nodig, terwijl je voor L/W vaak een veel hoger vermogen wilt. Bovendien is de kans dat een L/L van nu precies past bij de L/W die je over 5 jaar misschien aan wilt schaffen natuurlijk erg klein.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online
Andrehj schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:18:
[...]

Dat heeft er (tenzij je een monoblock wilt als L/W) niks mee te maken. Bij de Elga Ace gebruikt Remeha ook voor L/W een buitenunit die Toshiba zelf voor L/L gebruikt.
De buitenunit voor een split L/W is gewoon hetzelfde als voor L/L. Echter, voor L/L heb je in de meeste huizen maar een paar kW nodig, terwijl je voor L/W vaak een veel hoger vermogen wilt. Bovendien is de kans dat een L/L van nu precies past bij de L/W die je over 5 jaar misschien aan wilt schaffen natuurlijk erg klein.
Split systemen moet je als consument sowieso niet meer willen. R290 warmtepompen zijn er niet in split uitvoering namelijk en per 2026 mogen R32 units niet meer nieuw verkocht worden. Dus bij vervanging van de huidige split wp moet het leidingwerk tussen binnen en buitenunit ook weer vervangen worden. Ook een flinke kostenpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Insert12 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:23:
[...]

Split systemen moet je als consument sowieso niet meer willen. R290 warmtepompen zijn er niet in split uitvoering namelijk en per 2026 mogen R32 units niet meer nieuw verkocht worden. Dus bij vervanging van de huidige split wp moet het leidingwerk tussen binnen en buitenunit ook weer vervangen worden. Ook een flinke kostenpost.
Ik vindt het altijd wel vreeemd dat ik nu allemaal mobiele airco's zie die allemaal ook propaan r290 gebruiken.. Misschien zit er minder r290 in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online
belmonde schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:29:
[...]

Ik vindt het altijd wel vreeemd dat ik nu allemaal mobiele airco's zie die allemaal ook propaan r290 gebruiken.. Misschien zit er minder r290 in.
Klopt, binnen mag je een beperkte hoeveelheid hebben. 300 gram geloof ik. Met een kleine split airco kan dat nog, met een fatsoenlijke L/W wp lukt dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-06 13:36

P_Tingen

omdat het KAN

Ik ben me aan het oriënteren op wp en posts als die van @MacD007 zijn heel behulpzaam, waarvoor dank!

Op dit moment heb ik geen vvw, maar dit staat wel op mijn verlanglijst vanwege het comfort. Wat zou de verstandigste volgorde zijn van aanschaffen / aanleggen; eerst de vvw en dan de wp, of eerst de wp? Mijn cv-ketel is van 2017 en doet het op zich nog prima. Die wil ik dan ook in eerste instantie laten hangen voor het sww. Heb ik het dan goed dat de aanleg van de wp eigenlijk relatief simpel is? Laten we aannemen dat die buiten tegen de gevel kan, op grondhoogte. Dan hoef ik met buizen niet naar boven toch, maar (simpel gezegd) alleen maar door de muur heen naar de vvw. Klopt dat?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Maasluip schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:40:
[...]

Sunk cost fallacy. Het laten hangen van je CV ketel is niet goedkoper dan direkt full-electric gaan, want als je full-electric gaat dan bespaar je direkt geld. Geld dat je anders niet bespaart. Niet later kunt besparen maar gewoon niet bespaart. Je blijft dan namelijk meer geld uitgeven voor het maken van SWW en je blijft het vastrecht van je gasaansluiting houden.

Het enige is, ja, je moet meer investeren, want je hebt ook een boilervat nodig. Dat (en wat pijpjes) is het enige wat je extra nodig hebt. Je hebt geen grotere WP nodig als je full-electric gaat. Want als dat zo zou zijn dan had je die ook moeten vervangen op het moment dat je van hybrid naar full-electric gaat.
Dus als je het geld niet hebt, dan kan het een overweging zijn.
sorry, investeren kost ook geld, heel veel geld zelfs, dus het is een fabel als je zegt dat investeren alleen geld opleverd, nee dus, eerst kost je dat geld, verdienen doe je pas later.

de keuze om een cv te laten hangen kan in bepaalde, ook niet financiele aspecten, een goede zaak zijn, ik wil direct zeggen een betere maar zeker geen slechte keuze zijn.

klein voorbeeld:
Keuze a: hybide toepassing; investering 2.000 euro met gevolg dat je 87% van je gas kunt vervangen door een warmtepomp, waarbij je de benodige energie uit je bestaande en betaalde zonnepanelen kunt halen.
investing: 2.000 euro.
besparing per jaar: 1050 m3 gas a 1,25 = 1.300 euro (afgerond) per jaar
ROI : 2000 : 1.300 = 1,5 jaar.
winst/verlies :
1 jaar : (-2000 -/- 1.300) = - 700 euro (verlies) + gas kosten (totaal 600 euro) = 1.300 euro totaal kosten voor verwarming en SWW
2 jaar = (-700 -/- 1.300) = +600 euro winst minder gas - gas kosten (600 euro) = 0 euro winst
3 jaar = +1300 euro winst minder gas - gaskosten (600 euro) = 700 euro winst.
4 jaar = idem als jaar 3 = 700 euro winst
5 jaar = idem jaar 3 = 700 euro winst
6 jaar = idem jaar 3 = 700 euro winst
7 jaar = idem jaar 3 = 700 euro winst

dus over 7 jaar gezien heeft keuze A (hybride) een winst opgeleverd van 3.500 euro netto .
bij een investering van 2.000 euro is dat 175% .

keuze b: Full electric met een investering van 9.000 euro en extra kosten voor de benodigde stroom van +750 kWh (=/- 250 euro). = 1200m3*1,25 = 1.500 euro, geen vaste kosten meer van 600 euro = 2.100 euro
1 jaar = -9.000 + 2.100 - 250 = 7.150 euro verlies
2 jaar = -7.150 + 2.100 - 250 = 5.300 euro verlies
3 jaar = -5.300 + 2.100 - 250 = 3.450 euro verlies
4 jaar = -3.450 + 2.100 - 250 = 1.600 euro verlies
5 jaar = -1.600 + 2.100 - 250 = 250 euro winst
6 jaar = 2.100 - 250= 1.850 euro winst
7 jaar - idem aan jaar 6 = 1.850 euro winst

dus over totaal 7 jaar is de winst van een FE waarbij je dus geen kosten meer hebt = 3.950 euro
bij een investering van 9.000 euro is dat 44%

Pas op het einde van jaar 5 heb je een break-even point bereikt.
ook is het verschil met de hybride op dit punt ook nog niet eens zo groot.

dus op de lange duur is een FE wel beter maar vergergt ook veel meer investering, niet iedereen is gewild deze te doen, in dat geval is dus een hybride een prima andere keuze, zeker als je dat vergelijkt met niets doen en de CV alleen te laten verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En dan doe je in de eerste optie op jaar 8 de investering voor full-electric, € 7.000 erbij.
8 jaar -7.000 + 2.100 - 250 = 5.150 verlies
9 jaar -5.150 + 2.100 - 250 = 3.300 verlies
10 jaar -3.300 + 2.100 - 250 = 1.450 verlies
11 jaar -1.450 + 2.100 - 250 = 400 winst

In de tweede
8 jaar = 1.850 euro winst
9 jaar = 1.850 euro winst
10 jaar = 1.850 euro winst
11 jaar = 1.850 euro winst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
P_Tingen schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:43:
Ik ben me aan het oriënteren op wp en posts als die van @MacD007 zijn heel behulpzaam, waarvoor dank!

Op dit moment heb ik geen vvw, maar dit staat wel op mijn verlanglijst vanwege het comfort. Wat zou de verstandigste volgorde zijn van aanschaffen / aanleggen; eerst de vvw en dan de wp, of eerst de wp? Mijn cv-ketel is van 2017 en doet het op zich nog prima. Die wil ik dan ook in eerste instantie laten hangen voor het sww. Heb ik het dan goed dat de aanleg van de wp eigenlijk relatief simpel is? Laten we aannemen dat die buiten tegen de gevel kan, op grondhoogte. Dan hoef ik met buizen niet naar boven toch, maar (simpel gezegd) alleen maar door de muur heen naar de vvw. Klopt dat?
wil je geen SWW met de warmtepomp, met een ketel van 2017 zou dat best eens prima kunnen, is een hybride een keuze, zie mijn post hierover hoe en waarom ik dat helemaal niet zo'n slecht idee vind.

op de langere duur is een FE wel een betere keuze, maar hje hebt hier wel een beduidend hogere investering nodig.
pas geleden bij een buurman geweest, heeft me diverse offertes laten zien, WP van 12.000 tot 18.000 euro was de uitkomst (was zelfs incl de subsidies), de lagere waren overigens ook gewoon hybrides.
Uiteindelijk heeft hij het zelfde merk als ik zelf heb gekocht en is nu dik tevreden, en gaat hier later ook naar FE over, dat kan namelijk met dit model. hij was onder de streep nog geen 4.000 euro kwijt, en dat voor een 9 kW warmtepomp.

normaal gezien sluit je de warmtepomp aan bij de hoofdleiding (waar ook de CV op is aangesloten), dus niet onderaan bij de VVW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Je kunt het vandaag uitrekenen, maar tarieven (gas, stroom, vaste kosten, netbeheerkosten, belastingen) wijzigen vaak. Dus na een paar maanden wordt het weer anders.

Bij een ketel heb je in de meeste gevallen meer kosten aan onderhoud. Misschien moet die ketel vervangen worden (vooraan de investering, of tussendoor), dan is het ook weer anders.

Als je pech hebt gaat de warmtepomp (of een onderdeel daarvan) eerder kapot en valt dit buiten garantie.

Kortom: je kan blijven rekenen, maar je kan nooit alles op voorhand weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Maasluip schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:12:
En dan doe je in de eerste optie op jaar 8 de investering voor full-electric, € 7.000 erbij.
8 jaar -7.000 + 2.100 - 250 = 5.150 verlies
9 jaar -5.150 + 2.100 - 250 = 3.300 verlies
10 jaar -3.300 + 2.100 - 250 = 1.450 verlies
11 jaar -1.450 + 2.100 - 250 = 400 winst

In de tweede
8 jaar = 1.850 euro winst
9 jaar = 1.850 euro winst
10 jaar = 1.850 euro winst
11 jaar = 1.850 euro winst
op wat baseer je die 7.000 euro erbij ? een warmtepompboiler zal circa 3.000 euro kosten incl. installatie en de rest. die heb ik dus binnen 2 jaar dan er weer uit ipv 4 jaar. plus je vergeet de winst die ik dan al vanaf jaar 3 a 700 per jaar heb verdient. alleen dat al (5*700 euro) = 3.500 euro winst uit jaar 3 t/m 7, dus daarmee heb ik dan ook direct mijn warmtepompbloeier al verdient en heb ik dus vanaf jaar 8 ook de genoemde 1.850 euro winst, die dus dan gelijk is aan een FE. die dus vanaf dat punt geen voordeel meer bied, de hybride +BPB = FE WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Plenkske schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:16:
Je kunt het vandaag uitrekenen, maar tarieven (gas, stroom, vaste kosten, netbeheerkosten, belastingen) wijzigen vaak. Dus na een paar maanden wordt het weer anders.

Bij een ketel heb je in de meeste gevallen meer kosten aan onderhoud. Misschien moet die ketel vervangen worden (vooraan de investering, of tussendoor), dan is het ook weer anders.

Als je pech hebt gaat de warmtepomp (of een onderdeel daarvan) eerder kapot en valt dit buiten garantie.

Kortom: je kan blijven rekenen, maar je kan nooit alles op voorhand weten.
klopt helemaal, echter dat wat je wel weet kun je dus wel berekenen.
anders wordt het tegen de installateur: DOE MIJN MAAR EEN WARMTEPOMPJE ?

je krijgt dan die offertes van mijn buurman, of je daar dan zo blij van wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MacD007 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:22:
[...]

op wat baseer je die 7.000 euro erbij ?
Op de basis van dat het ene 2.000 kost en het andere 9.000. Het verschil is 7.000. Als je op magische wijze die kosten kunt verlagen door het in twee stukken te doen, dan hoor ik graag hoe.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 06-05-2024 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Afhankelijk van type vloer en gewenste type vloer afwerking is vloerverwarming een flinke verbouwing en investering.
Je zult voor jezelf moeten bepalen of je die als eerste wilt doen, maar het helpt wel om je installatie van de WP beter te berekenen als hij er al ligt.

Bij vloerverwarming natbouw in bestaande vloer/huis te denken aan volgende kosten/klussen:
-slopen bestaande vloer (afhankelijk van verlijmd/tegels/pvc of zwevend laminaat kan dit heel gemakkelijk tot heel moeilijk zijn.
-infrezen en leidingen leggen en af smeren 35
-egaliseren 16-20
-nieuwe vloer 60+

M2 prijzen erachter

Bij frezen heb je kans op complicaties met leidingen en Electra (ik heb hier gehad dat alles is geraakt, Electra, gas, warm en koud water op meerdere plekken, beneden en boven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Maasluip schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:48:
[...]

Op de basis van dat het ene 2.000 kost en het andere 9.000. Het verschil is 7.000. Als je op magische wijze die kosten kunt verlagen door het in twee stukken te doen, dan hoor ik graag hoe.
vrij eenvoudig omdat ik hier me zelf heb genomen, en die 9.000 euro was nog de laagste offerte die ik had, mijn buurman was overigens nog hoger kwijt, daar begon de trip van een FE bij 15.000 euro.

zou ik nu de volgende stap willen maken is die 3.000 euro ook nog vrij hoog aangezet, maar zo als je weet in waterpompland, the sky is the limit, het kan nog altijd meer en duurder, mijn insteek is echter een andere.

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 06-05-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MacD007 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:51:
[...]

vrij eenvoudig omdat ik hier me zelf heb genomen, en die 9.000 euro was nog de laagste offerte die ik had, mijn buurman was overigens nog hoger kwijt, daar begon de trip van een FE bij 15.000 euro.
En als alleen de WP 2.000 euro van die 9.000 is, dan is de rest 7.000. Of reken ik nu gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Maasluip schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:53:
[...]

En als alleen de WP 2.000 euro van die 9.000 is, dan is de rest 7.000. Of reken ik nu gek?
sorry, ja, je moet kijken wat ik heb een warmtepomp heb betaald (jup, dat was dus die 2.000 euro) en ik wil graag geen gas meer, wat heb ik daarbij nodig?
dat is dus een warmtepompboiler plus installatie (en demontage van de bestaande CV natuurlijk) dat geheel incl. de subsidie van ca 750 euro voor een WPB zal circa op 3.000 euro liggen, het kan natuurlijk nog goedkoper.

Je maakt de denkfout om de prijs van de upgrade kosten hybride -/- kosten FE WP te nemen, maar dat is dus de verkeerde wereld. De juiste is dus kosten WP + kosten WPB.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 06-05-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-06 22:41
Maasluip schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:53:
[...]

Gaat natuurlijk wel de 2500-3500 subsidie vanaf, dus zonder subsidie zou het 5k zijn volgens dit rekenvoorbeeld.

De offerte die ik voor hybride had, was 9600 (8kW maar inc Daikin Intergas CV vervanging, omdat CV al 15+ jaar oud is). Dus dan zou je op 7k oid overblijven voor Hybride.
MacD007 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:57:
[...]

sorry, ja, je moet kijken wat ik heb een warmtepomp heb betaald (jup, dat was dus die 2.000 euro) en ik wil graag geen gas meer, wat heb ik daarbij nodig?
dat is dus een warmtepompboiler plus installatie (en demontage van de bestaande CV natuurlijk) dat geheel incl. de subsidie van ca 750 euro voor een WPB zal circa op 3.000 euro liggen, het kan natuurlijk nog goedkoper.

Je maakt de denkfout om de prijs van de upgrade kosten hybride -/- kosten FE WP te nemen, maar dat is dus de verkeerde wereld. De juiste is dus kosten WP + kosten WPB.
Een hybride ombouwen naar full-electric zal nooit goedkoper zijn dan direct een full-electric kopen, behalve als de apparatuur significant goedkoper wordt komende jaar. Ik zou verwachten dat 2x installatiekosten het al een stuk duurder maakt. Dus als je nu weet dat je binnen paar jaar toch naar FE gaat, kan je beter direct FE nemen.. (Tenzij je verwacht dat subsidie hoger wordt / aanschafprijs lager)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Barryvdh schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:06:
[...]

[...]

Een hybride ombouwen naar full-electric zal nooit goedkoper zijn dan direct een full-electric kopen, behalve als de apparatuur significant goedkoper wordt komende jaar. Ik zou verwachten dat 2x installatiekosten het al een stuk duurder maakt. Dus als je nu weet dat je binnen paar jaar toch naar FE gaat, kan je beter direct FE nemen.. (Tenzij je verwacht dat subsidie hoger wordt / aanschafprijs lager)
in principe heb je gelijk, alleen snappen dat de meeste bedrijven dus niet, helaas ben je voor een gemiddelde FE nog altijd circa 9.000 euro incl. alle kwijt als je dat door een erkend bedrijf laat doen. Ik heb het nu even niet over die bedrijven via marktplaats die hier mogelijk wel onder zitten.
en als je dan, zoals ik een redelijk goedkope warmtepomp hebt kunnen kopen dan zou een upgrade mogelijk wel iets goedkoper kunnen. koop je echter nu een nieuwe en wil je naar FE dan zit er bv bij het merk van mij niet echt veel verschil tussen nu hybride en later upgraden en nu direct een FE, ben je plus minus het zelfde kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
MacD007 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:28:
[...]

klopt helemaal, echter dat wat je wel weet kun je dus wel berekenen.
anders wordt het tegen de installateur: DOE MIJN MAAR EEN WARMTEPOMPJE ?

je krijgt dan die offertes van mijn buurman, of je daar dan zo blij van wordt ?
Je kunt het ook overdrijven, in zo'n geval heeft deze discussie sowieso geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MacD007 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:57:
[...]

Nee, dan snap ik het nog altijd niet. Waarom zijn de kosten voor direkt FE dan niet kosten WP + kosten WPB?
Want je zegt dat FE 9.000 euro kost. Waarom kost het stukje WPB dan minder dan 7.000 euro als je eerst alleen een WP van 2.000 euro koopt?
Dan is FE toch ook geen 9.000 euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:06
Het is ook vaak een probleem van het in een keer kunnen betalen en uitvoeren. Neem er ook nog bij dat veel bedrijven gewoon uitgaan van hybride blijkbaar en het is voor de gemiddelde consument ook nog eens erg moeilijk om een goed overwogen keuze te maken.

Ik heb er nu best wat tijd in gestoken en had hier eigenlijk geen zin in. Dankzij dit topic en de uitstekende reacties weet ik nu in ieder geval veel meer en kan ik zelf mijn uitgangspunten bepalen.

Maar heel veel mensen gaan die kennis niet vergaren of hebben daar (begrijpelijk) geen zin in.

Dan de hele terugverdientijd die vindt ik eigenlijk irrelevant. Je huis warm houden (en koelen dat wordt steeds belangrijker) is gewoon een kostenpost. Niets meer, niets minder.

Dus wat je ook kiest het kost geld. De kosten component is voor wat gas betreft redelijk bekend en daar willen we vanaf (moeten), dus daar is de politiek aan zet. Hoe snel en hoe hoog worden de belastingen op dat gas.

Dan neem je de gok, gas blijven stoken, een tussenoplossing hybride, of full electric.

Terugverdienen is geen gegeven. Je kan wel de besparing in running cost investeren in aandelen of je hypotheek aflossen. En dat als extraatje meenemen in je ‘berekening’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-06 00:53
Dag allen, vanmorgen de offerte voor een WP ontvangen, ik heb in een apart topic advies gevraagd: Advies L/W WP en beoordeling offerte Zouden jullie er een blik op willen werpen en me kunnen adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Maasluip schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:33:
[...]

Nee, dan snap ik het nog altijd niet. Waarom zijn de kosten voor direkt FE dan niet kosten WP + kosten WPB?
Want je zegt dat FE 9.000 euro kost. Waarom kost het stukje WPB dan minder dan 7.000 euro als je eerst alleen een WP van 2.000 euro koopt?
Dan is FE toch ook geen 9.000 euro?
De prijzen die ik langs zie komen helaas daar wel op uit, en dan ben ik nog laag gaan zitten. Bv een Amber FE kost incl alles minimaal 10.000 euro.

Bv een bekende WPB kost circa 2.000 incl subsidie tel daar de installatie en demontage cv er bij + 1000 euro kom je op die 3.000 euro uit.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 06-05-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-06 13:47

Rzaan

Altijd zoekende

Seafarer schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:35:
[...]
reparatie bedoel je denk ik?

[...]
ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Grolsch schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 06:42:
@koevlaas2 heeft een simpele formule om de grootte van de warmtepomp te bepalen. Deze formule lijkt aardig accuraat en geldt voor zowel verwarming ( continu stoken 24/7 stoken ) en voor SWW verbruik samen.

De formule is:
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.
Dit is het totale verbruik toch? Aangezien het voor zowel verwarming als SWW is.
Dus 1800x8/1650 = 8.7 kW
Of is het alleen verwarming?
Want dan is het ca 1500*8/1650=7,2

Ik weet overigens niet in hoeverre afgelopen winter relevant is tov 'koude winters'?

En in hoeverre houdt dat rekening met vloerverwarming en/of radiatoren? Want zoals ik het begrijp is vloerverwarming met lage temperatuur efficienter met warmtepomp. Dus is het niet zo dat je met een vloerverwarming minder af kan, of met radiator meer nodig hebt? Of is het vermogen van de CV vergelijkbaar qua efficientie?

En daarnaast, zit er ook verschil in de CV's toch? Oude CV's zijn minder efficient, of is dit verschil waarloosbaar?

Reden dat ik het vraag is omdat ik overal wat anders zie, en voorkeur uitgaat naar 8kW. Maar bij ene berekening kom je op 8 kW uit, andere op 11kW, en andere roept weer 'oh met vloeverwarming gaat dat makkelijk met 8kW).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Barryvdh schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:34:
[...]
En in hoeverre houdt dat rekening met vloerverwarming en/of radiatoren? Want zoals ik het begrijp is vloerverwarming met lage temperatuur efficienter met warmtepomp. Dus is het niet zo dat je met een vloerverwarming minder af kan, of met radiator meer nodig hebt? Of is het vermogen van de CV vergelijkbaar qua efficientie?
je verwart efficientie met de hoeveelheid warmte die je nodig hebt. die 2 dingen hebben niks met elkaar te maken. 8kW uit een warmtepomp of een straalkachel of een gasketel is nog steeds 8kW. de vraag is alleen hoeveel kost die 8kW je onder de streep. en ja, vloerverwarming is efficienter voor de energieproducent dan radiatoren, maar de hoeveelheid energie die je huis in moet verandert niet.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 06-05-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
flippy schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:39:
[...]

je verwart efficientie met de hoeveelheid warmte die je nodig hebt. die 2 dingen hebben niks met elkaar te maken. 8kW uit een warmtepomp of een straalkachel of een gasketel is nog steeds 8kW. de vraag is alleen hoeveel kost die 8kW je onder de streep. en ja, vloerverwarming is efficienter voor de energieproducent dan radiatoren, maar de hoeveelheid energie die je huis in moet verandert niet.
Je warmtepomp levert bij lage buitentemperatuur wel makkelijker die 8kw bij 30C aanvoertemperatuur dan bij 50C aanvoer, als hij dat al haalt.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BertusB404 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:51:
[...]

Je warmtepomp levert bij lage buitentemperatuur wel makkelijker die 8kw bij 30C aanvoertemperatuur dan bij 50C aanvoer, als hij dat al haalt.
dat klopt, maar dat verandert de warmte die je nodig hebt binnen niet, het kost alleen meer. de vraag blijft dan of de baten van je toko overhoop halen en vloerverwarming erin smeren de moeite waard zijn, immers is een paar vette T33's onder het raam prakken en eventueel wat fans erbij een stuk goedkoper en levert netto meer op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-06 17:58

Jan2023

KISS

Als je het budget hebt , vvw laten aanleggen met een gesloten verdeler ,( Dus geen mengverdeler met pomp ! )
Die vvw verdeler positioneren kort bij de monoblock die je buiten aan de andere kant van de muur plaatst
Mooie korte leidingen , minder installatie kosten en een keurige flow.
Je gasketel kan je voorlopig je ssw laten verzorgen

Dus geen hybride systeem er van bakken maar een R290 monoblock voor full elektric verwarming
Hou in gedachten om er later nog een boilervat aan te hangen voor ssw.
Of een warmtepomp boiler, kan wat installatie betreft eenvoudiger zijn en je pakt daar ook weer subsidie op.

En je vvw leidingen minimaal h.o.h. 10 cm 16 x2 , nog beter 18 x2

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Jan2023 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:02:
[...]

Als je het budget hebt , vvw laten aanleggen met een gesloten verdeler ,( Dus geen mengverdeler met pomp ! )
Die vvw verdeler positioneren kort bij de monoblock die je buiten aan de andere kant van de muur plaatst

Dus geen hybride systeem er van bakken maar een R290 monoblock voor full elektric verwarming
Of een warmtepomp boiler, kan wat installatie betreft eenvoudiger zijn en je pakt daar ook weer subsidie op.

Dat is precies waar ik hier mee bezig ben, stukje van 3 mtr en door een enkelsteensmuurtje (houtskeletbouw) helaas alsnog 10K.

één rechte pijp zonder bochten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:32
En wat krijg je voor die 10k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
50 kg koper, 20 kg staal en 25kg aluminium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 09:43
MacD007 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:50:
[...]

Ja, los dat je iets meer stroom verbruikt om ook de resterende 5% voor de verwarming via de warmtepomp te doen, zal het hogere deel echter veroorzaakt worden door het SWW (warm water deel) een WPB (warmtepompboiler) heeft hier namelijk een slechtere COP (circa 2,5-3 ipv afgerond 5 van de warmtepomp voor verwarmen). Een FE is vaak dan iets groter ipv 5 heeft deze dan 7,5-8 kW, wat ook iets verhogend werkt mbt het stroomverbruik.
kijk maar naar deze tabel :
[Afbeelding] bron: topic ik wil een warmtepomp

bedenk dat veelal grotere warmtepompen ook weer meer geluid produceren, er zijn merken die dit dan weer niet doen, maar die kosten ook weer een stuk meer.

Dus het is steeds een afweging die voor elke situatie weer anders kan zijn, helaas kun je niet zegen hybide is slecht en full electrik is prima, dat ligt toch wel beduidend genuanceerder.

op je laatste vraag te komen, eigenlijk nee, want een Full electric heeft met een algemeen COP van 4 dus een lagere COP voor verwarming dan een hybride omdat de COP voor SWW gewoon lager is, hij moet een hogere temperatuur maken voor je SWW wat nu een keer hoger is (>60 graden) dan de 30-40 graden voor verwarming, en dus helaas ook een iets lagere COP.
je moet dus niet alleen kijken hoeveel energie je er in stopt maar ook mn hoeveel energie je er uit krijgt. en omdat een FE dus beide moet doen, verwarming, lage temperatuur en SWW hogere temperatuur ligt dat dus helaas wat gecomplexer.
Ik had het puur over het verwarmen van het huis.
Met SWW wordt het een ander verhaal ja, wel ben je het vastrecht van gas kwijt.

Het is een kosten baten analyse die ieder voor zich moet maken, en wat ze bereid zijn uit te geven voor die rommel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
€400,- rente op de bank. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:19:
[...]

Dat is precies waar ik hier mee bezig ben, stukje van 3 mtr en door een enkelsteensmuurtje (houtskeletbouw) helaas alsnog 10K.

één rechte pijp zonder bochten. 8)7
Als mijn situatie zo extreem makkelijk was dan zocht ik toch lekker een loodgieter en kocht ik dat ding online. Helaas is het hier een stuk complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-06 13:47

Rzaan

Altijd zoekende

MotorBeast schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:16:
[...]

€400,- rente op de bank. :+
Heb je een link naar die bank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Rzaan schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:32:
[...]

Deposito via Raisin wat nog loopt. Ander topic. Enige voordeel voor me dat ik maar niet tot een L/W WP kom. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rzaan schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:32:
Het spaartopic - Deel 4
offtopic:
(Ik krijg bij Advanzia nog 3.97% op vrij opneembaar. Afgerond is dat echt 4%.)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Technician- schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:55:
[...]

Leven? ;)

Vind het ergens wel knap maar dat is me toch echt te beperkt. En ik vind zelf elke dag beginnen met douchen echt wel belangrijk. Maar ieder zn keuzes. Maar iets minder mag wel.

[ Voor 32% gewijzigd door JWT op 06-05-2024 20:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:33
JWT schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:18:
[...]

Leven? ;)

Vind het ergens wel knap maar dat is me toch echt te beperkt. En ik vind zelf elke dag beginnen met douchen echt wel belangrijk. Maar ieder zn keuzes. Maar iets minder mag wel.
Vergeet niet dat een eboiler vaak op 80 graden of meer staat. Dan heb je best nog wel wat water beschikbaar bij 36 graden douche temperatuur

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-06 13:36

P_Tingen

omdat het KAN

Jan2023 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:02:
[...]
Als je het budget hebt , vvw laten aanleggen met een gesloten verdeler ,( Dus geen mengverdeler met pomp !) Die vvw verdeler positioneren kort bij de monoblock die je buiten aan de andere kant van de muur plaatst

Ik was sws van plan om een systeem te nemen wat uitgebreid kan worden naar een full electric. De meest voor de hand liggende plek voor de wp is voor het huis en de meest voor de hand liggende plek voor de vvw verdeler is ook aan de voorkant van het huis, dus dat komt goed uit.

Wat is er goed aan een vvw met gesloten verdeler tov een mengverdeler met pomp?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT

JWT

Maikie18 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:38:
[...]

Vergeet niet dat een eboiler vaak op 80 graden of meer staat. Dan heb je best nog wel wat water beschikbaar bij 36 graden douche temperatuur
Dat scheelt wel iid, goed punt.
Hier zie ik douchen ook wel electrisch doen.

Het bad helpt echter bij anderen ook wat tegen chronische pijnen e.d. , dat 2x per dag is lastiger te regelen.

[ Voor 21% gewijzigd door JWT op 06-05-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-06 17:58

Jan2023

KISS

P_Tingen schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:48:
[...]

Ik was sws van plan om een systeem te nemen wat uitgebreid kan worden naar een full electric. De meest voor de hand liggende plek voor de wp is voor het huis en de meest voor de hand liggende plek voor de vvw verdeler is ook aan de voorkant van het huis, dus dat komt goed uit.

Wat is er goed aan een vvw met gesloten verdeler tov een mengverdeler met pomp?
Je wil je stroomverbruik zo laag mogelijk hebben
Dus natuurlijk geen afgekoeld retour water terug de vloer in
Als je wp bij 28 gr water de tent warm houdt kost dat minder stroom .
Mengverdeler hoort bij systemen die 70 gr water maken voor verwarming.
Zoals een gasketel
Je vvw mag max 35 a 40 gr water hebben

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-06 21:45
CornermanNL schreef op maandag 6 mei 2024 @ 06:18:

Heb ik ook gedaan en m'n zwager ook. Het kan dus wel. Ik heb wel zelf het afgiftevermogen van de radiatoren berekend bij lage temperaturen en je moet er misschien bij zeggen dat je het niet erg vind om het eerst met de huidige radiatoren te proberen en bereid bent ze te vervangen als het nodig is. En als het min 20 wordt, eens een elektrisch camping kacheltje aan te zetten.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
JWT schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:57:
[...]

Dat scheelt wel iid, goed punt.
Hier zie ik douchen ook wel electrisch doen.

Het bad helpt echter bij anderen ook wat tegen chronische pijnen e.d. , dat 2x per dag is lastiger te regelen.
Is helemaal geen goed punt.
Iemand zei ook al, ja en E boiler warmt snel op want wel 2,5kw.
Een losse WP boiler heeft ook vaak een 2,5 of 3Kw E element aan boord.
Die kun je eerst met maar liefst 5 tot 9 KW verwarmen tot 46-47C en als je wil ook wel tot 80C verwarmen op een element.

Dus EN veel meer inhoud EN sneller EN net zo warm mocht je dat willen. EN als je een groot vat niet te heet instelt ook nog rete efficiënt.
Een 400 of 500L boiler trek je echt niet zo leeg, ook niet met 2 badkamers en veel douchers.

Wij hebben zelf maar 200L en een Grundfos Scale 2 die 6 bar druk op de leiding zet (heerlijk douchen!)
Er douchen er 2 ‘s ochtends en 2 ‘s avonds en vrij lang en dus met veel water. (Alle vernauwingen haal ik uit douchekoppen voor de echte Duitse hotel ervaring)

Trouwens die je vrouwen met heel lang haar een groot plezier door veel druk en water op de douche te zetten. Schijnt met wassen en crèmespoeling 3x sneller te gaan dan die pisstraaltjes van die waterbesparend douchekoppen.

[ Voor 38% gewijzigd door Technician- op 06-05-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:27:
[...]

Als mijn situatie zo extreem makkelijk was dan zocht ik toch lekker een loodgieter en kocht ik dat ding online. Helaas is het hier een stuk complexer.
Het is meer als het apparaat defect is en er moet aanspraak gemaakt worden op de fabrieksgarantie. :X
De 10K offerte zijn installateurs die je een standaard offerte om de oren gooien en niet verder kijken dan dat.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 06-05-2024 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT

JWT

Technician- schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:21:
[...]

Die kun je eerst met maar liefst 5 tot 9 KW verwarmen tot 46-47C en als je wil ook wel tot 80C verwarmen op een element.

Dus EN veel meer inhoud EN sneller EN net zo warm mocht je dat willen.
Eens. Dat was ook niet wat ik bedoelde met goed punt, ging alleen om de effectieve hoeveelheid warm water. Bedoelde goed punt dat het meer dan 50 liter is.
Cop 1 lijkt me ongewenst iid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
Barryvdh schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:34:
[...]

Dit is het totale verbruik toch? Aangezien het voor zowel verwarming als SWW is.
Dus 1800x8/1650 = 8.7 kW
Of is het alleen verwarming?
Want dan is het ca 1500*8/1650=7,2

Ik weet overigens niet in hoeverre afgelopen winter relevant is tov 'koude winters'?

[..]
Dus concrete vraag; Is de koevlaas-methode voor je totale gasverbruik of voor het verwarmings deel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Barryvdh schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:58:
[...]

Dus concrete vraag; Is de koevlaas-methode voor je totale gasverbruik of voor het verwarmings deel?
@koevlaas2 heeft zelf volgens mij altijd aangegeven dat het voor het totale gasverbruik bedoeld is.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die kun je eerst met maar liefst 5 tot 9 KW verwarmen tot 46-47C
Jij verwart een wp-boiler (die op de compressor vaak maar zo'n 1.5 kW levert) met een SWW-vat aan een L/W WP.
en als je wil ook wel tot 80C verwarmen op een element.
Geen idee bij welk merk je dat in kunt stellen. Mijn Mitsubishi laat max 60 graden toe (maar uit het oogpunt van cop wil je dat niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 28-06 22:57
[...]

Dus EN veel meer inhoud EN sneller EN net zo warm mocht je dat willen. EN als je een groot vat niet te heet instelt ook nog rete efficiënt.
Een 400 of 500L boiler trek je echt niet zo leeg, ook niet met 2 badkamers en veel douchers.

Wij hebben zelf maar 200L en een Grundfos Scale 2 die 6 bar druk op de leiding zet (heerlijk douchen!)
Er douchen er 2 ‘s ochtends en 2 ‘s avonds en vrij lang en dus met veel water. (Alle vernauwingen haal ik uit douchekoppen voor de echte Duitse hotel ervaring)

Trouwens die je vrouwen met heel lang haar een groot plezier door veel druk en water op de douche te zetten. Schijnt met wassen en crèmespoeling 3x sneller te gaan dan die pisstraaltjes van die waterbesparend douchekoppen.
Wij zijn met zijn 6-en (niet altijd) en hebben genoeg aan 300 liter met twee badkamers. 45 graden en als het moet kun je dus hoger 54 graden.
Alleen wanneer iedereen er praktisch is met aanhang ( 9 volwassenen) een tekort ervaren maar dat los ik nu op met bijschakelen element op het pv contact ( dan verwarmt de wp boiler met 2000 watt totaal).

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PlayItHard1989
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-06 15:15
Hier nog altijd aan het zoeken naar een ideale oplossing zonder al te veel breekwerk in een recente (9 jaar) oude woning om de doorstroom gasketel te vervangen en te kunnen koelen ook.

Heeft iemand deze al gezien bekeken:
- Binnen opgestelde warmtepomp van Alpha Innotec: Paros
- Mini warmtepomp ter vervanging van radiatoren van Innova: WLHP

Lijkt me nog een goeie combinatie om zonder al te veel aanpassingen te wisselen naar een warmtepomp en te kunnen koelen in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-06 18:56
Hoe hebben jullie de hoofdleiding tussen binnen en buitenunit in de kruipruimte geisoleerd?

Ik zat te kijken op heima24, voor 32mm hebben ze isolatie van 20mm, maar voor 26mm hebben ze ook isolatie van 25mm dikte. Denk dat ik misschien dan toch beter die 26mm buis met 25mm isolatie kan gebruiken. Ik moet namelijk zo'n 9 meter afleggen in de kruipruimte. Ook heet water voor SWW runs moet daardoorheen.

Alleen moet ik zowel binnen als buiten koppelen op een 35 mm moer, en die koppeling kan ik helaas niet vinden naar 26 mm, dus zou dan met een verloopstukje moeten werken oid.

Iemand hier nog ideeen bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Gisteren een offerte van een installateur ontvangen die een buffervat bevat. Volgens hem nodig omdat...tja, waarom kon ie me niet uitleggen behalve dat het 'moest'.

Vanmorgen een andere installateur gebeld, die aangaf altijd minstens 200l buffervat te plaatsen van waaruit de WP zijn defrosts kan doen. Anders onttrekt hij tijdens een defrost warmte aan de woning en dat is niet de bedoeling. Verder is een buffervat 'het behoud van je warmtepomp'.

Wat vinden jullie van het defrost argument?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06 22:57
koksie schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:34:
Gisteren een offerte van een installateur ontvangen die een buffervat bevat. Volgens hem nodig omdat...tja, waarom kon ie me niet uitleggen behalve dat het 'moest'.

Vanmorgen een andere installateur gebeld, die aangaf altijd minstens 200l buffervat te plaatsen van waaruit de WP zijn defrosts kan doen. Anders onttrekt hij tijdens een defrost warmte aan de woning en dat is niet de bedoeling. Verder is een buffervat 'het behoud van je warmtepomp'.

Indien je VVW hebt zit er vele malen meer buffer in je vloer dan in zo'n 200l vat. Vaak genoeg over gesproken hier, zelfs wel eens een berekening gezien om aan te tonen wat een onzin het is.

het argument "behoud van je wp" is ook bullshit, dat zou alleen opgaan als je zonder buffervat veel pendelen hebt, maar met goede afgifte hoeft dat allemaal niet.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:16

ErikKo

Rippie

Hier op Tweakers zijn een aantal mensen die heel hard roepen dat een buffervat onzin is. Heads up. ;)

My 2 cents:
- Met een flinke oppervlakte vloerverwarming is een buffervat niet nodig
- Met een buffervat hoeft de installateur niet na te denken over je CV installatie (voldoende afgite). Met WP + buffervat kun je de WP in ieder huis veilig neerzetten. Er is dan wel efficientie verlies. Je hebt namelijk ook een extra pomp nodig die het water vanuit buffervat door je CV duwt.
- Bij ons is een buffervat geplaatst (200L). Dit was voordat ik leerde dat het bij ons niet per se nodig was. Met wat extra sensors heb ik dit redelijk kunnen inregelen, en werkt het hier prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
Veel installatieschemas vanuit de fabrikant bevatten standaard een buffervat. Sommige installateurs willen hier absoluut niet van afwijken.

De offertes die ik heb gekregen waren ook allemaal met een buffervat, want dat was verplicht schijnbaar.

Nu draait dezelfde installatie hier zonder buffervat al een paar jaar zonder enkel probleem, ook tijdens defrost.

Is natuurlijk afhankelijk van de situatie, maar in veel gevallen is het niet nodig. Tegen pendelen doet het hooguit een paar minuten iets.
Wanneer je genoeg systeem inhoud hebt is het ook bij defrosts niet nodig.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

PlayItHard1989 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:39:
Hier nog altijd aan het zoeken naar een ideale oplossing zonder al te veel breekwerk in een recente (9 jaar) oude woning om de doorstroom gasketel te vervangen en te kunnen koelen ook.

Heeft iemand deze al gezien bekeken:
- Binnen opgestelde warmtepomp van Alpha Innotec: Paros
- Mini warmtepomp ter vervanging van radiatoren van Innova: WLHP

Lijkt me nog een goeie combinatie om zonder al te veel aanpassingen te wisselen naar een warmtepomp en te kunnen koelen in de zomer.
Om te beginnen vermijd ik alles dat Italiaanse techniek bevat, zo te zien een W/W wp op R290 dus elke 'radiator' staat vrolijk te brommen in de woning en bij elk apparaat heb je een stekker die voor zover ik weet niet draadloos kan.
Kijk je nog wat beter dan blijkt er een buitenunit nodig te zijn zoals een L/W wp want dat water zal je toch op een bepaalde temperatuur moeten houden.
Het systeem is (gelukkig) niet in de eerste plaats voor woningen bedoeld.
https://www.itecluchtreiniger.nl/innova-water-loop-heat-pump

De Alpha Innotec levert erg weinig vermogen en de toegestane herrie die je normaal buiten hebt staat binnen.
De lucht aan- en afvoer met dikke pijpen door je dak is natuurlijk geen grote ingreep in een woning :z

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:57
ZenMonkey schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:20:
Hoe hebben jullie de hoofdleiding tussen binnen en buitenunit in de kruipruimte geisoleerd?

Ik zat te kijken op heima24, voor 32mm hebben ze isolatie van 20mm, maar voor 26mm hebben ze ook isolatie van 25mm dikte. Denk dat ik misschien dan toch beter die 26mm buis met 25mm isolatie kan gebruiken. Ik moet namelijk zo'n 9 meter afleggen in de kruipruimte. Ook heet SWW water moet daardoorheen.

Alleen moet ik zowel binnen als buiten koppelen op een 35 mm moer, en die koppeling kan ik helaas niet vinden naar 26 mm, dus zou dan met een verloopstukje moeten werken oid.

Iemand hier nog ideeen bij?
Weet niet waar je pomp komt te staan? Ik ben met Terrendis grondleiding door de tuin, door de muur de kruipruimte in gegaan t/m de verdeler. Isolatie is dan direct goed en goed beschermd en je kan het gewoon op de grond laten liggen in de kruipruimte of ophangen met montageband. Het is wel heel stug spul en mogelijk dus niet handig in jou situatie maar qua isolatie is het top.

Terrendis heeft ook leiding voor sanitair water echter isoleren van warm water leidingen is niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayItHard1989
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-06 15:15
Speedy-Andre schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Om te beginnen vermijd ik alles dat Italiaanse techniek bevat, zo te zien een W/W wp op R290 dus elke 'radiator' staat vrolijk te brommen in de woning en bij elk apparaat heb je een stekker die voor zover ik weet niet draadloos kan.
Kijk je nog wat beter dan blijkt er een buitenunit nodig te zijn zoals een L/W wp want dat water zal je toch op een bepaalde temperatuur moeten houden.
Het systeem is (gelukkig) niet in de eerste plaats voor woningen bedoeld.
https://www.itecluchtreiniger.nl/innova-water-loop-heat-pump

De Alpha Innotec levert erg weinig vermogen en de toegestane herrie die je normaal buiten hebt staat binnen.
De lucht aan- en afvoer met dikke pijpen door je dak is natuurlijk geen grote ingreep in een woning :z
Innova: Hoe ik het zie is dat je dit inderdaad combineert met een normale L/W warmtepomp met het grootste voordeel voor geen complexe regeling ivm koeling met zowel vloerverwarming als fancoils.

Paros: Vermogen is inderdaad klein, maar misschien voldoende als je SWW met aparte WPB doet en goed geïsoleerde woning op lage temperatuur verwarming. De dak doorvoeren zouden in mijn geval iets makkelijker en mooier te installeren zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 27-06 14:53

MrScratch

I am rubber, you are glue

ErikKo schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:47:
- Met een buffervat hoeft de installateur niet na te denken over je CV installatie (voldoende afgite). Met WP + buffervat kun je de WP in ieder huis veilig neerzetten. Er is dan wel efficientie verlies. Je hebt namelijk ook een extra pomp nodig die het water vanuit buffervat door je CV duwt.
- Bij ons is een buffervat geplaatst (200L). Dit was voordat ik leerde dat het bij ons niet per se nodig was. Met wat extra sensors heb ik dit redelijk kunnen inregelen, en werkt het hier prima.
Hier praat je over een parallel buffervat. Daarbij heb je inderdaad een extra pomp en ontkoppeling van het CV-circuit en het WP-circuit.

Maar er is ook de mogelijkheid van een seriele buffer in de retour. Als je niet genoeg volume hebt met VVW is dat zeker een optie.

Ik heb zelf een parallelle 200liter buffer een jaar draaiend gehad en dit vorig jaar omgezet naar een buffer in de retour. Mijn resultaten zijn verbluffend. CoP is enorm verhoogd en electraverbruik is giga-gedaald.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast

Al gezocht hier op buffervat? Hij onttrekt geen warmte aan de woning maar enige tijd vanuit je water in je afgiftesysteem. Bij voldoende inhoud hiervan geen enkel probleem. Voldoende inhoud? Zie eisen WP (datasheet) en inhoud afgiftesysteem berekenen. Maar ja, dat laatste moet de installateur moeite voor doen en heb ondertussen het idee dat moeite doen erg vermoeiend is voor de meeste. Hit and run. Ik weet ondertussen dat hier zelfs met radiatoren een buffervat niet nodig is.

Tip: veel inlezen hier, dan pas gaan shoppen.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 07-05-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
KryTech schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:06:
[...]

Weet niet waar je pomp komt te staan? Ik ben met Terrendis grondleiding door de tuin, door de muur de kruipruimte in gegaan t/m de verdeler. Isolatie is dan direct goed en goed beschermd en je kan het gewoon op de grond laten liggen in de kruipruimte of ophangen met montageband. Het is wel heel stug spul en mogelijk dus niet handig in jou situatie maar qua isolatie is het top.

Terrendis heeft ook leiding voor sanitair water echter isoleren van warm water leidingen is niet de bedoeling.
Hij komt direct bij de gevel, gaat alleen door 20cm grind en dan door de fundering de kruipruimte in. Hoef dus niet door grond, alleen door de kruipruimte 9 meter en dan direct omhoog naar binnenunit/boiler. Terrendis leek me dan een beetje overkill, ook aangezien het nogal duur spul is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:57
ZenMonkey schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:15:
[...]

Hij komt direct bij de gevel, gaat alleen door 20cm grind en dan door de fundering de kruipruimte in. Hoef dus niet door grond, alleen door de kruipruimte 9 meter en dan direct omhoog naar binnenunit/boiler. Terrendis leek me dan een beetje overkill, ook aangezien het nogal duur spul is.
Ik zou persoonlijk flow boven isolatie kiezen dus zou ik wel 32mm pakken met 2cm isolatie en niet om die reden naar 26mm buis gaan voor 5mm extra isolatie. Je kan er altijd nog wat extra isolatie omheen wikkelen als het je toch niet lekker zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-06 17:49
MrScratch schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:11:
[...]

Hier praat je over een parallel buffervat. Daarbij heb je inderdaad een extra pomp en ontkoppeling van het CV-circuit en het WP-circuit.

Maar er is ook de mogelijkheid van een seriele buffer in de retour. Als je niet genoeg volume hebt met VVW is dat zeker een optie.

Ik heb zelf een parallelle 200liter buffer een jaar draaiend gehad en dit vorig jaar omgezet naar een buffer in de retour. Mijn resultaten zijn verbluffend. CoP is enorm verhoogd en electraverbruik is giga-gedaald.
Het nut van ons parallelle buffervat van 50L is 0.00, echt nul dus.
Snap die "experts" allemaal niet die er bij zweren. Zullen gasboeren zijn.

Bosch/Nefit adviseert bij open verdeler en meer dan 40 liter in je vvw: geen buffervat.

Blijft me de vraag of en hoe een serieel buffervat aan de retour wel voordeel oplevert ...???

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
KryTech schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:28:
[...]

Ik zou persoonlijk flow boven isolatie kiezen dus zou ik wel 32mm pakken met 2cm isolatie en niet om die reden naar 26mm buis gaan voor 5mm extra isolatie. Je kan er altijd nog wat extra isolatie omheen wikkelen als het je toch niet lekker zit.
Ik heb maar 4 groepen op mijn vloerverwarming en dat op 14x2 mm, en daarnaast 3 radiatoren op standaard koper. Denk niet dat de hoofdleiding de beperkende factor zou zijn. Mocht ik stroomgeluiden krijgen dan is het de kruipruimte dus dat ga ik niet horen lijkt me.

Enige is dat het volgens mij niet zo handig is om te koppelen 26 mm buis op een 35 mm schroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:16

ErikKo

Rippie

MrScratch schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:11:
[...]

Interessant om te horen. Hoe ziet jouw systeem eruit met seriele buffer? Wellicht een van de opstellingen B / C / D / E van https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
PieterL schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:31:
[...]

Het nut van ons parallelle buffervat van 50L is 0.00, echt nul dus.
Snap die "experts" allemaal niet die er bij zweren. Zullen gasboeren zijn.

Bosch/Nefit adviseert bij open verdeler en meer dan 40 liter in je vvw: geen buffervat.

Blijft me de vraag of en hoe een serieel buffervat aan de retour wel voordeel oplevert ...???
Die vraag blijft helemaal niet. Die discussie is al tig keer gevoerd hier en in alle voorgaande topics. 11 delen dus leesvoer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:54
Hi allen,

Wij gaan deze zomer een arotherm 55/6 plaatsen. Ik heb als super veel aan de informatie in dit topic gehad! Echter zit ik nog met een vraag rondom de boiler. Ik kan voor een schappelijke prijs een 300liter boiler krijgen met een spiraal oppervlakte van 1,32m2 (iventum maxtank inv-ib). Nu vraag ik mij af of dit voldoende spiraal oppervlakte is of dat ik toch voor een versie met grotere spiraal moet gaan.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
ConQuestador schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:42:
[...]

Indien je VVW hebt zit er vele malen meer buffer in je vloer dan in zo'n 200l vat. Vaak genoeg over gesproken hier, zelfs wel eens een berekening gezien om aan te tonen wat een onzin het is.
Ja, ik heb hier natuurlijk ook herhaaldelijk gelezen dat een buffervat onzin is bij voldoende afgifte capaciteit in huis.

Het defrost argument had ik nog niet gehoord en ook nog niet over nagedacht, vandaar dat ik dacht: ik vraag het hier eens.
Pagina: 1 ... 130 ... 215 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)