Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 10:53
Historisch gasverbruik: 750 m³/jaar (winter '20/21?)
Afgiftesysteem:
- X radiatoren, totale afgifte bij 40 graden Y kW, waterinhoud in totaal Z liter

Woonkamer heeft 2 radiatoren 100*50 t33, 140*40 t33 beide met ventilatoren eronder.
keuken heeft elektrische vloerverwarming. Alle overige ruimten worden met radiatoren verwarmd.

Totale woonoppervlak is ongeveer 95m2, De woonkamer is ongeveer 30m2.

Mijn ketel staat op dit moment op 48°C ingesteld en daarmee heb ik toto nu toe geen problemen gehad om mijn huis te verwarmen.
SWW:
- plek voor boiler
bestaande 200l zonneboiler vat zal vervangen moeten worden voor een met dubbele spiraal. De huidige staat op zolder en kan niet veel groter ivm vlizotrap.

- X liter nodig
200l zou voldoende moeten zijn, we zijn met ons tweeën

- DWTW aanwezig?
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde: goedkoop, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk

L/W heeft voorkeur, prio: stil, milieuvriendelijk
mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de bosch nefit 5800i serie
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteed

foto's heb ik op dit moment niet maar buiten is een zeer geschikte plek voor een nmonoblok, op de plek van de huidige ketel kan een binnenunit komen.

Ik heb van 2 installateurs een offerte maar bij beide heb ik zeer mijn twijfels.

De eerste partij komt met een LG HU 7kW (type niet gespecificeerd) en daarbij een LG HN split IWT binneunit. Die binnenunit kan ik niet kwijt dus daarmee valt deze optie eigenlijk al af.

De tweede partij komt met een Bosch Nefit Enviline 17 b-t, maar hier twijfel ik erg over het vermogen. Deze lijkt mij veel te zwaar voor wat ik nodig heb. Op deze deze website van Bosch Nefit krijg ik het advies voor een veel kleinere unit.

Is er iemand hier die mij zinnig advies kan geven zodat ik verder kan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:40
Misschien is een Itho Amber iets voor jou?
Itho Daalderop Amber

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 22:59
750m³ per jaar is niet veel, je hebt ook niet veel vloeropp om te verwarmen. Een 4kW warmtepomp zou moeten volstaan tenzij je snel wil kunnen opwarmen.
Je 33 100*50 radiator geeft 680W af bij 45°, de 140*40 ongeveer 750W. De ventilatoren zullen die afgifte wel wat verbeteren, maar meer dan 3kW verwacht ik niet dat je zal kunnen afgeven.

De offertes die je nu hebt lijken dus inderdaad voor een veel te zware optie te kiezen en dat gebeurt vaak: installateurs zijn bang te weinig vermogen te plaatsen en vertrouwen jouw cijfers niet (het kan bv dat je de verwarming vaak uit hebt staan en dus hoge opstart pieken hebt). Als het verbruik wat je nu hebt, ontstaat door geleidelijk verwarmen en je houdt het huis min of meer op temperatuur, dan kan je dus lager.

Persoonlijke mening: Er zullen ongetwijfeld voor en nadelen aan allerlei merken zijn, ikzelf heb een Thermastage 3.5 van Atlantic/Fujitsu. Die mist allerlei intelligente sturingsmogelijkheden. Hoewel me dat frustreert, is de realiteit dat een 3.5 of 4kW wp een compressor vermogen heeft van niet veel meer dan 1kW. Veel mensen hebben nog buitenverlichting die meer stroom trekt. Dus voor lage vermogens, is betrouwbaarheid en betaalbaarheid naar mijn gevoel belangrijker dan snufjes :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
De reden voor mij om bosch te willen is omdat de bijbehorende hydraulische unit goed te plaatsen is en overweg kan met een zonneboiler. Ook de ruimte thermostaat / display is consument vriendelijk.

Kan de Amber ook met een zonneboiler gecombineerd worden? Daar zie bijna nooit iets over op site's van fabrikanten.

Ik stook trouwens nooit warmer dan 18,5°C en dat hoeft van mij ook niet snel.

[ Voor 11% gewijzigd door olof op 02-05-2024 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 12:52
Heb je al eens gekeken naar de Quatt?

[ Voor 47% gewijzigd door radeoxx op 02-05-2024 10:43 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik zou niet je WP vermogen op jouw 18,5 graden bepalen. Mocht je ooit je huis verkopen schat ik in dat kopers daar niet blij mee zijn want de meeste mensen willen toch graag bij echte koude 20/21 graden binnen kunnen hebben. Hier kan je dat berekenen https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 02-05-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
Ik ben me er zeker van bewust dat een volgende bewoner ook comfortabel moet kunnen wonen, dat is ook de reden van dit topic. Om er achter te komen wat nou een reëel vermogen is dat ik nodig heb.

Uit de berekening komt een behoeft van 4.17kW.

Ik ga er zelf van uit dat ik zo rond de 6 a 7 kW nodig heb om voor mijzelf en een volgende bewoner een goed systeem te hebben. Klinkt dat logisch?

Quatt heb ik zeker bekeken maar die kunnen niet met een zonneboiler overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@olof Berekenen middels warmteverlies berekening zeg ik toch hierboven? En als jij maar naar 18 graden stookt met 48 graden aanvoer heb je denk ik wel een probleem met 20/21 graden binnen bij vorst zeg -5 binnen. Afgifte kan dan wel eens te weinig zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door MotorBeast op 02-05-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:17
olof schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:59:
Ik ben me er zeker van bewust dat een volgende bewoner ook comfortabel moet kunnen wonen, dat is ook de reden van dit topic. Om er achter te komen wat nou een reëel vermogen is dat ik nodig heb.

Ik ga er zelf van uit dat ik zo rond de 6 a 7 kW nodig heb om voor mijzelf en een volgende bewoner een goed systeem te hebben. Klinkt dat logisch?

Wees wel voorzichtig met overdimensioneren, als je warmtepomp niet voldoende ver kan terugmoduleren (laag minimumvermogen), krijg je pendel gedrag en een veel groter verbruik. Je warmtepomp moet zoetjes, constant kunnen draaien. Die Nefit van 17(?) kW lijkt me veel te groot gedimensioneerd.

Je stookt op 48°c, dus de gebruikelijke "Koevlaasformule" lijkt me niet ideaal, die gaat uit van een 35°c aanvoertemperatuur. Puur op gevoel (maar hier zijn mensen met veel mee kunde), lijkt me iets van 7 kw logisch.

Hoeveel radiatoren heb je in totaal? Heb je een idee van je waterinhoud?

Hoe lager je die temperatuur krijgt, hoe efficiënter je warmtepomp gaat werken. Uw afgiftesysteem is echt de belangrijkste schakel imo. Kan voor de portemonnee efficiënter zijn om een radiator te vervangen of bij te plaatsen, zo op een lagere temperatuur te stoken en op die manier ook een kleiner gedimensioneerde warmtepomp te kunnen nemen.

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@betaplayer 48 graden aanvoer is eigenlijk al te hoog om zuinig met een WP te stoken. Zeker als je dat afgelopen winter nodig had. Welke winter? Waar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olof
MotorBeast schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:11:
@olof Berekenen middels warmteverlies berekening zeg ik toch hierboven? En als jij maar naar 18 graden stookt met 48 graden aanvoer heb je denk ik wel een probleem met 20/21 graden binnen bij vorst zeg -5 binnen. Afgifte kan dan wel eens te weinig zijn.
Uit die berekening komt een warmte behoefte van 4.17kW bij een ruimte temperatuur van 20°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
betaplayer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:14:
[...]

Wees wel voorzichtig met overdimensioneren, als je warmtepomp niet voldoende ver kan terugmoduleren (laag minimumvermogen), krijg je pendel gedrag en een veel groter verbruik. Je warmtepomp moet zoetjes, constant kunnen draaien. Die Nefit van 17(?) kW lijkt me veel te groot gedimensioneerd.

Je stookt op 48°c, dus de gebruikelijke "Koevlaasformule" lijkt me niet ideaal, die gaat uit van een 35°c aanvoertemperatuur. Puur op gevoel (maar hier zijn mensen met veel mee kunde), lijkt me iets van 7 kw logisch.

Hoeveel radiatoren heb je in totaal? Heb je een idee van je waterinhoud?

Hoe lager je die temperatuur krijgt, hoe efficiënter je warmtepomp gaat werken. Uw afgiftesysteem is echt de belangrijkste schakel imo. Kan voor de portemonnee efficiënter zijn om een radiator te vervangen of bij te plaatsen, zo op een lagere temperatuur te stoken en op die manier ook een kleiner gedimensioneerde warmtepomp te kunnen nemen.
In mijn woonkamer heb ik 1000*500 t33, 1400*400 t33. In de bijkeuken hangt een design radiator van 1800W bij 75°, in de hal heb ik een 1400*400 T22 en dan nog 3 slaapkamers met elk een 1400*400 T11.
Alleen de woonkamer is voorzien van ventilatoren. En waterinhoud durf ik je niet te zeggen. Ik heb geen idee hoe ik dat kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
olof schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:30:
[...]

Uit die berekening komt een warmte behoefte van 4.17kW bij een ruimte temperatuur van 20°C
Dan is een 6 of 7 natuurlijk niet nodig. Sterker die pendelt als een gek als het buiten 10 graden is dan. Ik zou ook eens hier https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html berekenen of het wel echt zinvol is met zo'n laag verbruik. Zinvol voor klimaat? Ja. Voor jouw budget? Denk van niet.

Ik wacht sowieso nu want de markt is aan het instorten en het zou wel eens kunnen betekenen dat prijzen gaan zakken.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 02-05-2024 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olof
Klimaat is wel een hele grote drijfveer voor mij. En als ik de gasaansluiting weg kan doen is het financieel al weer wat aantrekkelijker. De berekening zal ik naar kijken, dank voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:17
MotorBeast schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:16:
[...]

Dan is een 6 of 7 natuurlijk niet nodig. Sterker die pendelt als een gek als het buiten 10 graden is dan.
Die 6-7kw is meestal wel 6-7kw bij aanvoertemperatuur van 35 graden. Het vermogen zakt doorgaans wat richting 45 graden.

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 22:59
Vermogens bij 45°/35°/20:
Hal: ~550W
bijkeuken: ~500W
slaapkamers: 3x ~300W

Tel daarbij de eerder vermeldde 1430 Watt in de living en je hebt ongeveer 3.4kW afgifte vermogen bij 45/35/20. Je ventilatoren zullen dat nog wat opkrikken, maar veel meer dan 4kW gaat dat niet zijn. Ga je naar een aanvoer van 50° dan gaat dat vermogen nog wel omhoog, snel opgezocht kom ik op een factor 1.34 hoger. (dus 50/40/20) . Met andere woorden, op dit moment kan je afgifte systeem bij aanvoertemperatuur 50 en 10° tussen retour en aanvoer 4.6kW (zonder ventilatoren) en waarschijnlijk max 5.5kW kwijt. En dat is met alle radiatoren maximaal benut . Een warmtepomp die maximaal 50° aanmaakt, gaat niet meer dan dat vermogen kwijt kunnen (kan nog een beetje hoger liggen als je delta T kleiner wordt, maar qua indicatie is dit goed genoeg).

Of je nu je eigen warmteverliesberekening neemt, de maximale afgifte van je huidige systeem of je verbruikcijfers gedeeld door 1800 vollast uren, alles wijst richting 4 à 5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
betaplayer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:36:
[...]

Die 6-7kw is meestal wel 6-7kw bij aanvoertemperatuur van 35 graden. Het vermogen zakt doorgaans wat richting 45 graden.
Ik heb 5kW nodig en kan gewoon met een Vaillant 55/6 uit bij 40/45 graden bij vorst tot -10. Maar zoals ik reeds zei, als je met de afgelopen winter al 45 graden nodig hebt, heb je bij dikke vorst veel meer nodig aan afgiftetemperatuur, schat ik 60 graden en dan wordt een WP geen leuk feest meer. Dat wordt defrost op defrost met weinig buffer met radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
https://www.nefit-bosch.n...#technische_specificaties

Als ik hier kijk zie ik de vermogens alleen bij 35° opgegeven maar ruwe schatting zou dus de 5 voldoende moeten zijn?

Maakt kwa prijs ook nog wel een enorm verschil met de enviline 17 uit de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
olof schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:00:
https://www.nefit-bosch.n...#technische_specificaties

Als ik hier kijk zie ik de vermogens alleen bij 35° opgegeven maar ruwe schatting zou dus de 5 voldoende moeten zijn?

Maakt kwa prijs ook nog wel een enorm verschil met de enviline 17 uit de offerte.
Volgens mij maakt mijn bijdrage weinig indruk. Wat denk je wat er gebeurt met jouw installatie bij -5 of -10? Met welke aanvoer moet jij dan stoken? Je moet vermogen ook kunnen afgeven in een installatie. Ik geef het op want het enige waar jij je op focust is het vermogen die je unit moet kunnen afgeven. Het gaat om de combi. Afgelopen winter al 45 graden nodig hebben is drama bij een echte winter, lees een keer 1 of 2 weken -10 in de nacht en overdag 3 a 4 graden vorst met wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
En wat is dan precies het probleem? Ik weet heel goed dat een aanvoer temperatuur van 48°C bij vorst niet optimaal is. Mijn huis heeft houten vloeren dus vloerverwarming infrezen is geen optie. Het rendement zal naar beneden gaan, dat is mij volkomen duidelijk.
Dat is een reden voor mij om naar een R290 systeem te kijken. Mijn gedachte is dat een systeem wat van zichzelf een hogere temperatuur kan halen dan het meest efficient zal blijven.

De 48 graden was genoeg op de koudste momenten afgelopen winter. Uit mijn hoofd hebben we -10 gehad.

[ Voor 10% gewijzigd door olof op 02-05-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

olof schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:59:

olof schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:27:
Klimaat is wel een hele grote drijfveer voor mij. En als ik de gasaansluiting weg kan doen is het financieel al weer wat aantrekkelijker. De berekening zal ik naar kijken, dank voor de tips.
Wij zaten in een soortgelijke situatie en hebben uiteindelijk toch voor een Quatt gekozen. Liever waren we in 1 keer doorgegaan naar gasloos maar de Quatt was zon goede propositie dat we dat een tijdje vooruit hebben geschoven. Dankzij de ZB is je gasverbruik voor tapwater al veel minder, ik denk dat wij van april to oktober zo goed als uitkomen met de zonneboiler, en in de winter op zonnige dagen ook meestal wel.

De reden dat we voor een Quatt hebben gekozen is voornamelijk omdat die er na subsidie voor €1,5k netto stond en het een eenvoudige installatie was, tegenover €6-7k. Ja het is zonde dat we nog wat gas verbruiken in de winter maar dan heb je het over 150-200m3 per jaar. Mooi voorbeeld van de 80/20 regel en dat je moet uitkijken dat je het goede niet de vijand van het perfecte moet laten worden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
Daar heb ik ook wel over nagedacht, quatt is zeker een interessant systeem tegen een zeer scherpe prijs maar ik ben op dit moment nog niet bereid om mijn zoektocht naar full electric op te geven. Als het een hybride systeem moet gaan worden wil ik nog steeds zeker weten dat ik uiteindelijk nog steeds naar full electric kan overstappen en ook mijn zonneboiler kan houden. Bij quatt geven ze nadrukkelijk aan dat dat niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:57
Volgens mij staat er nergens dat hij een Ta van 48 graden nodig had toch? De ketel stond op Ta van 48 graden afgelopen winter.

Ik zou full electric 5 kW gaan en je radiatoren zo goed mogelijk boosten met fans, volgens mij moet het dan goed komen. Eventueel kun je je afgiftesysteem nog wat upgraden met 1 of meer convectoren of T33 met fans.

Check ook even dit topic voor het boosten met fans.

En let op: kies wel een warmtepomp die nog 5 kW kan leveren bij Ta 45 graden en Tb -7 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door SebastiaanPs op 02-05-2024 14:26 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

olof schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:22:
Daar heb ik ook wel over nagedacht, quatt is zeker een interessant systeem tegen een zeer scherpe prijs maar ik ben op dit moment nog niet bereid om mijn zoektocht naar full electric op te geven. Als het een hybride systeem moet gaan worden wil ik nog steeds zeker weten dat ik uiteindelijk nog steeds naar full electric kan overstappen en ook mijn zonneboiler kan houden. Bij quatt geven ze nadrukkelijk aan dat dat niet kan.
Niet direct, maar je kan natuurlijk de zonneboiler als hotfill voor de inlaat van de Quatt FE zetten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
Dat ben ik vergeten uit te leggen, Ik had een aanvoertemp van 55 graden nodig om mijn huis warm te krijgen op de dagen met de ergste vorst. Daarna heb ik ventilatoren geplaatst en de temperatuur verlaagd naar 48 graden. Helaas heeft het toen niet meer serieus gevroren dus heb ik niet exact kunnen bepalen wat mijn benodigde temperatuur nu is. Er bestaat dus een kans dat ik met 45 graden mijn huis warm kan krijgen maar dit weet ik niet zeker.

Ik heb setjes ventilatoren van heatfan https://heatfan.eu/ gekocht.

[ Voor 8% gewijzigd door olof op 02-05-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:57
olof schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:42:
Dat ben ik vergeten uit te leggen, Ik had een aanvoertemp van 55 graden nodig om mijn huis warm te krijgen op de dagen met de ergste vorst. Daarna heb ik ventilatoren geplaatst en de temperatuur verlaagd naar 48 graden. Helaas heeft het toen niet meer serieus gevroren dus heb ik niet exact kunnen bepalen wat mijn benodigde temperatuur nu is. Er bestaat dus een kans dat ik met 45 graden mijn huis warm kan krijgen maar dit weet ik niet zeker.

Ik heb setjes ventilatoren van heatfan https://heatfan.eu/ gekocht.
Ah OK. Was dat na nachtverlaging?
Met een warmtepomp zou je 24/7 verwarmen. Je huis op temperatuur houden vereist een veel minder hoge Ta dan in korte tijd flink moeten opstoken.

Ik zou in jouw geval zoals hierboven al gezegd mijn afgiftesysteem nog wat verder verbeteren en full electric gaan met een warmtepomp die 5 kW kan leveren bij Ta 45 gr en Tb -7.

Dus zoveel mogelijk radiatoren boosten met fans en daarnaast enkele convectoren of T33 met fans toevoegen. Het voordeel van een ruimer afgiftesysteem is: je krijgt het niet koud in de winter en je kan met een stuk lagere Ta verwarmen, waardoor je een betere COP zult hebben.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
Huidige instellingen zijn inderdaad met nachtverlaging, 16,5 's nachts, in de ochtend naar 17,5 en 's avonds naar 18,5.

Super bedankt allemaal voor de hulp, ik denk dat ik nu veel beter weet waar een volgende installateur mee moet komen zodat ik een werkend systeem kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:00
SebastiaanPs schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:55:
[...]

Ah OK. Was dat na nachtverlaging?
Met een warmtepomp zou je 24/7 verwarmen. Je huis op temperatuur houden vereist een veel minder hoge Ta dan in korte tijd flink moeten opstoken.

Ik zou in jouw geval zoals hierboven al gezegd mijn afgiftesysteem nog wat verder verbeteren en full electric gaan met een warmtepomp die 5 kW kan leveren bij Ta 45 gr en Tb -7.

Dus zoveel mogelijk radiatoren boosten met fans en daarnaast enkele convectoren of T33 met fans toevoegen. Het voordeel van een ruimer afgiftesysteem is: je krijgt het niet koud in de winter en je kan met een stuk lagere Ta verwarmen, waardoor je een betere COP zult hebben.
Ik kan me in dit advies van @SebastiaanPs goed vinden.
Ik heb, weliswaar groter huis met meer radiatoren, dezelfde soort testen gedaan.
Om goed en met enige zekerheid te kunnen bepalen welk vermogen je nodig hebt (en wat past bij je afgifte systeem, en je warmteverlies) moet je eigenlijk je huis op een vaste temperatuur verwarmen met de ketel op lagere temperatuur, en een lager ingesteld vermogen (wat hier nog niet genoemd is, maar wel essentieel), en die temperatuur stapsgewijs verlagen totdat je het niet meer warm houdt bij lage buitentemperaturen. Als je het huis ‘s nachts flink laat afkoelen en dan in de ochtend weer een sprint moet trekken is het moeilijk te berekenen met welke aanvoertemperatuur je met 24/7 stoken de boel aangenaam houdt, zeg 20-21 graden.
Het is dus volgens mij geen verrassing dat je na een nachtelijke afkoeling een hogere ketel temperatuur nodig had. Daaruit kun je niet betrouwbaar afleiden wat de benodigde aanvoertemperatuur is bij buitentemperatuur van zeg -7 of zelfs -10. In mijn geval scheelde 24/7 stoken ipv van 21 overdag en 18 ‘s nachts meer dan 5 graden in de vereiste ketel temperatuur, nog los van de tijdsduur die nodig was om weer van 18 naar 21 te komen, en bleek uiteindelijk met 24/7 stoken ook minder gas te verbruiken. En ik had bij die testen het ketel vermogen terug gebracht tot 40%, 12 kW. En dat bleek met Ta ruim 40 graden bij -7 buiten voldoende (oosten van het land, wat kouder dan gemiddeld).
Het advies hier, vergroot je afgifte door extra radiatoren te plaatsen en overal Heatfans oid, is top. Moet je doen, want als je bij 40 graden het vermogen van de pomp (5 of 6 kW) kwijt kunt is dat de beste oplossing. Dan kun je betrouwbaar 5 of 6 kW vermogen kwijt als het erop aankomt, en de aanvoertemperatuur kan verder naar beneden.
Verder, beter isoleren een optie?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
Nog meer isoleren is geen optie, dat is allemaal al gebeurd de afgelopen jaren. Het is een huis uit 1926 waar we voorzetwanden hebben geplaatst met PIR platen, nieuwe kozijnen met dubbelglas zit er ook al, dak is nageisoleerd.

We zijn al lekker bezig geweest en daarom denk ik ook dat we klaar zijn voor de overstap naar een warmtepomp.

Wat ik zeker ga doen is kijken of ik mijn radiatoren kan vergroten, en kijken of de ventilatoren nog geoptimaliseerd kunnen worden. Wellicht kan ik er nog iets meer onder plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:52
olof schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:22:
Ik heb sinds een maand een Itho Amber 65 in combinatie met een zonneboiler operationeel. Ik heb deze gekoppeld met een twee spiraals 250 liter rvs SWW vat. Er zijn geen instellingen in het menu over andere hittebronnen voor sww maar toch werkt het!

Het werkt wat mij betreft prima! De tapwater bereiding heb ik ingesteld om te starten om 16:00 ‘s middags, dan heeft de zonneboiler al de tijd gehad om het water op te warmen. Als de watertemperatuur boven het SWW setpoint van de warmtepomp is start de warmtepomp ook niet op.
Ik heb de legionella beveiliging helemaal uitgezet omdat met het weer van de afgelopen week het vat sowieso boven de 60 graden heeft. (Gister zelfs 86 graden).

De amber heeft niet iets slims van dat hij in de gaten houdt of het water 60 graden plus heeft gehaald en dan een timer start om bijvoorbeeld voor een week geen legionella run te doen. Ik zal in de donkere maanden zelf de legionella run wel weer aanschakelen.

Conclusie: Mogelijk hoeft een warmtepomp ook niet “ready for zonneboiler “ te zijn. De Amber slikt het gewoon dat voor het oogpunt van de amber het SWW vat “vanzelf” in temperatuur stijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olof
Zover was ik ook al, maar bijvoorbeeld Quatt geeft aan dat zij geen systeem kunnen/willen installeren dat samen moet werken. Er wordt letterlijk gevraagd of je bereid bent je zonneboiler op te geven. Nou... lijkt me niet.
De meeste merken hebben installatie schema's beschikbaar met een buffervat met dubbele spiraal en dan gaat het inderdaad goed.

Dat betekend wel dat ik de amber als een serieuze optie kan houden, dank voor de info.
Pagina: 1