Tosti2 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:19:
Hallo allemaal,
Ook ik ben me aan het verdiepen in verduurzaming van de woning met een L/W warmtepomp, waarmee ik direct ook wil koelen. Ik heb al veel geleerd van de vele topics op tweakers (waarvoor dank aan allen!) maar heb toch wat vragen waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb.
dat is leuk, maar waar ik twijfels bij heb is het aspect koelen, ja, dat kan ook met een warmtepomp in combinatie met een normaal afgiftesysteem vvw en radiatoren, tot een beperkte mate dan ( koelen met VVW en Radiatoren heeft namelijk wel zijn beperkingen, tenminste als je geen zwembad in huis wilt hebben).
die Evohome kun je bij een warmtepomp wel vervangen, dat werkt niet echt fijn, daar is dat ding ook nooit voor bedoeld geweest, lees maar de post van @
Andrehj net iets hierboven.
Zones en warmtepompen is in ding, ja het kan werken, maar er zijn een hoop beperkingen en is erg afhankelijk van je afgiftesysteem, mn type radiatoren boven. type 22 zijn dan wel een must in combinatie van radiatorventilatoren, LTV Radiatoren kan natuurlijk ook, echter die zijn extreem duur, dan komt het kostenplaatje weer om de hoek kijken.
Dat zelfde zie in de keuze voor een warmtepomp, wel of geen FE en welk merk ?
Een 5 kW warmtepomp begint bij een lage 3.000 euro (incl. subsidie en installatie) maar je kunt ook zo maar 15.000 euro hiervoor uitgeven.
Mijn advies is altijd start vanuit je besparingspotentiaal : Dus wat kun je besparen en wat kost deze besparing aan een investering (even er van uitgaand dat je deze investering niet nog moet gaan lenen)
bij een verbruik van 1.000 m3 gas wat nu een gemiddelde waarde van 1.350 euro / jaar, bij een stijging van jaarlijks 2% zal echter de gemiddelde prijs voor gas in de komende 15 jaar op 1,55 euro zitten, dus reken ik met dit getal. (waarbij die 2% prijsstijging aan de lage kant is, zeker gezien de kans op alleen al de stijging van de energiebelasting op gas)
dus die 1.000 m3 heeft een waarde van 1.500 euro per jaar = totaal 23.200 euro beschikbaar, daar komt nog een kleine 5.300 euro aan besparing op de vaste kosten voor de gasaansluiting bij. dus
totaal 28.500 euro.
Hier zitten echter het
meerverbruik aan stroom nog niet in mee gerekend: bv een 7,5 kW warmtepomp zal circa
3.000 kWh/jaar verbruiken. Nu is gezien je huidig gasverbruik die 7,5 kW aan de hoge kant, dus een 6 kW zou ook wel kunnen, deze heeft echter ook circa 2.500 kWh aan stroom per jaar nodig.
Kun je deze stroom niet uit je zonnepanelen halen (stel ook nog dat de salderingsregeling zo lang in stand houd, is niet te verwachten) kosten je deze .2500 kWh over 15 jaar dus circa 13.000 euro.
je
netto besparing is dus 28.500 -/- 13.000 =
15.500 euro
besparingspotentiaal als je break-even wil komen, een gezonde investering komt echter niet hoger dan circa 35-40% van dat bedrag (denk hierbij aan afschrijving, onderhoud ed). dat is dus
6.200 euro. indien je dus FE wilt gaan.
De meeste FE warmtepompen zijn helaas een heel stuk duurder dan deze 6.200 euro.
wil je hybride, is je besparing dus ook lager. je bespaard maar 1100 euro op je vaste lasten. besparing, je besparing mbt je gasverbuik ligt op circa 17.500 euro. gezien je kleine kinderen hebt, dus meer warm water nodig hebt, dus maximaal op circa 75% minder gas zult komen. Stroomverbruik is bij een hybride wel een stuk lager, op circa 1.700 kWh wat op 15 jaar een kleine 9.000 euro bedraagd. (hier gaan we er maar even van uit de de stroomprijs redelijk stabiel blijft)
dus een
hybride komt op een investering van circa
8.500 euro (break even) uit, rekening houdend met de eerder genoemde 40% gezonde investering is dat helaas nog maar circa
3.500 euro.
heb je zonnepanelen kun je dat dus wel iets verbeteren, echter is de verwachting dat de huidige salderingsregeling geen 15 jaar meer in stand wordt gehouden.
Je zult dus wel goed moeten shoppen en veel merk Warmtepompen vallen dus in jou situatie af.
ik zelf heb een Quatt warmtepomp (hybride) waar ik afgelopen stookseizoen een gemiddelde COP van 4.8 heb behaald en mijn gasverbruik met een kleine 1.000 m3 is afgenomen. (oud huis, met geen optimale isolatie, mijn rest gasverbruik is net iets meer dan 150 m3, een FE is met dit lage restverbruik dus ook niet meer interessant), mijn ROI van deze warmtepomp staaat nu op 1,5 jaar met een investering van onder de 2.000 euro. Ondertussen is de prijs van deze 5 kW warmtepomp wel iets hoger en wordt wel eens op dit merk en product neergekeken, ja het is zeker geen optimale warmtepomp, heeft ook zijn nadelen, maar ook zeker zijn voordelen. Hier op tweakers hebben we ook een zeer actieve forum, dus mogelijk dat je eens wilt kijken en je een eigen oordeel wilt geven. iedereen zal toch gezien zijn eigen wensen en mogelijkheden zelf een keuze moeten cq willen maken.
ik hoop dat je hier met mijn insteek je deze op ideen heeft gebracht en veel succes met je zoektocht.
Een ding mbt warmtepompen moet je zeker niet vergeten, en dat zijn de geluidseisen, per 1-4-2021 zijn daar aanzienlijk strengere regels bij gekomen, mn 45/40 dB maximaal op de erfgrens (woonfunctie), dus een warmtepomp op cq dicht bij de erfgrens plaatsen zit er niet meer bij.
heb je hulp nodig om een geschikte plek te vinden, kun je mij een pm sturen, ik help je graag (gratis) voor dit toch wel lastig stuk. (heb dit overigens al voor heel wat tweakers hier gedaan).
Mijn situatie:
- Hoekwoning uit 2016 van 200m2, type c ventilatie, die nu verwarmd wordt met een CV ketel (verbruik 1000m3)
- Beneden vloervwarming met een gesloten verdeler; deels 150mm hoh en deels 100mm hoh (bij de ramen). Leidingen zijn 70-90m lang
- Boven radiatoren, met name type 22 en wat type 21
- Alles aangestuurd via Honeywell Evohome zoneregeling met aan/uit regeling van de ketel
De radiatoren boven zijn berekend op hoge temperatuur en volgens de meegeleverde stukken van de bouw is er 1500 tot 2000 watt per slaapkamer nodig. Ik wil de radiatoren vervangen door Jaga Strada hybrid type 21 van 50x140cm, welke 1224 watt heeft op Ta 35 en Tr 30. Het vermogen neemt hierdoor iets af tov de berekende warmtevraag, maar op basis van ervaring en nu al lagere aanvoer T moet dit haalbaar zijn. Tevens heeft de Jaga een boost stand waarmee 1700 watt gehaald wordt. In de badkamer wil ik ook de radiator vervangen op gelijke wijze. Ik hoop dat de vloerverwarming beneden genoeg vermogen heeft voor 35c aanvoer. Staat nu op max 45c mengtemperatuur met nachtverlaging en dat gaat prima, alhoewel het uren duurt om op te warmen als de hele vloer is afgekoeld.
De CV ketel is nu begrenst op iets boven laaglast (6-7kw) en dat gaat prima. Mogelijk is 6kw al voldoende dus, maar ik wil geen risico lopen op te weinig vermogen. Gasverbruik per graaddag in januari was 0.41m3; oftewel 12.3m3 gas bij -10C buiten en 20c binnen. Dat komt neer op 0.5m3 per uur bij continu operatie, dus 5kw warmtepomp. Echter, mijn kids zijn jong en spelen amper boven. Ik wil voorbereid zijn op extra stoken boven in de toekomst, vandaar dat ik denk aan een 7-8kw warmtepomp. Dat stelt me hopelijk ook in staat om met nachtverlaging en zoneregeling te kunnen werken.
Ik heb de volgende vragen:
- Zijn die Jaga Strada hybrids een goed idee (efficient) icm een warmtepomp? Vloerverwarming aanleggen is erg ingrijpend.
- CV leidingen zijn allemaal van TECEflex. Verdeler bij de ketel gaat naar 3x 20mm (binnendiameter 14.1mm) voor elke verdieping 1, en splitst op naar 16mm (binnendiameter 11.5) voor de radiatoren. Vloerverwarming verdeler wordt ook gevoed met 20mm. Zijn deze leidingen geschikt voor 35/30 aanvoer/retour? Vervangen is eigenlijk geen optie, kan ik eventueel een hogere delta T gebruiken? 8 ipv 5 graden bijvoorbeeld?
- Moet ik een nieuwe verdeler voor de vloerverwarming zonder pomp, of kan ik de huidige laten zitten?
- Wat zijn de ervaringen met zoneregeling en warmtepompen? Ik ben erg fan van het stoken per ruimte (zuiniger en comfort), maar lees wisselende verhalen icm warmtepomp. Kan ik met een buffervat werken en toch gebruik maken van zoneregeling? Wat is het alternatief? Ik wil boven niet continu stoken, maar wel 20c halen als ik zit te werken of de kids er spelen.
- Welke warmtepomp wordt gezien als top performer voor 7-8kw vermogen? SCOP is belangrijk, alsmede groot modulatiebereik voor zoneregeling.
- Algemeen advies voor mijn situatie is ook meer dan welkom!