Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:33
Dag allen,

Een weekje geleden was ik me nog aan het oriënteren op een hybride warmtepomp. Ik dacht dat ik geen plek zou hebben voor een full electric, maar na nog wat nadenken, heb ik nu het idee dat dat wel moet gaan lukken. Ik heb twee opties: vat bij CV-ketel (boven) en vat in bijkeuken beneden. We zijn met 5 personen en nemen soms een bad, dus 270 a 300L lijkt me wel nodig.

Onderaan deze post staan de template-gegevens van vorige keer, hier en daar aangepast. Voor mijn isolatie, warmte-afgiftesysteem etc, zie dus onderaan.

Ik heb inmiddels enkele offertes binnen, vooral LG:
  1. LG THERMA-V 7kW Split met boilervat 300L: 8929 na subsidie
  2. LG THERMA-V 7kW Split met aparte warmtepompboiler LG-WH27S.F5 270L: 8523 na subsidie (inclusief 950 euro subsidie op de warmtepompboiler)
  3. LG THERMA-V 12kW Monobloc met aparte warmtepompboiler LG-WH27S.F5 270L: 8621 na subsidie
  4. LG THERMA-V 9kW Monobloc met aparte warmtepompboiler LG-WH27S.F5 270L: 7922na subsidie
  5. Daikin Altherma 3 Split Warmtepomp - 8kW, met aparte warmtepompboiler LG-WH27S.F5 270L: 10350 na subsidie
Drie vragen / overwegingen:
  1. Als ik de optie met aparte warmtepompboiler kies, kan deze in de bijkeuken staan en is in feite een los systeem. Dat klinkt wel aantrekkelijk, want bij mijn CV-ketel (1e verdieping) is de vloer niet zo sterk (houten balken). Ik zou liefst geen gat in mijn muur maken daar, maar dat lijkt wel nodig te zijn voor afvoer van de kou... als ik het LG Warmtepomp forum lees.
  2. Die 12KW monobloc is erg groot en lelijk, dus matige WAF. Mij lijkt 12KW ook wel wat overdreven voor mijn huis (160 a 170m2, vooral beneden verwarmd = 90m2), denken jullie niet? Of moet je bij full electric hoger zitten dan ik tot nu toe in de hybride offertes van vorige week zag? (7, 8 en 9 KW)
  3. De buitenunit komt 2 meter van de erfgrens (buren) te staan, met enkele coniferen ertussen. Redelijk dichtbij dus, alhoewel de buren daar gelukkig geen groot raam hebben. Voor stille buitenunits kom ik eigenlijk uit bij Bosch (zie Consumentenbondtest) en Vaillant. Helaas heb ik daar nog geen offertes van, die zijn nog in aanvraag.
Is het een slim idee om zo'n aparte warmtepompboiler (bijv die LG-WH27) te combineren met een ander merk WP voor de verwarming? Bijv. Vaillant of Bosch (stil), of de Amber van Itho die ik pas ontdekte.

Ik hoop dat jullie hier een idee voor hebben! Het is allemaal nieuw terrein voor mij. En dan ben ik ook benieuwd welk vermogen logisch is voor de WP zelf (12??) Ik heb het idee dat te veel ook weer niet handig is.

Beschrijving huis: oppervlakte, isolatie, etc
Vrijstaand, uit 1900, in volledige renovatie. Alle plafonds liggen open, dus nieuwe leidingen leggen = geen probleem.
Beneden 90m2, boven ca. 70m2. Dubbel glas voor (woonkamer), HR++ achter (woonkeuken).

De voorkant (woonkamer) heeft dunne isolatie, met noppenfolie / reflectiefolie. Mijn plan is nog dit te verwijderen en te vervangen door 5 cm PIR + gips. Dikker zou beter zijn, maar dat komt te veel de ruimte in.
De achterkant (keuken) wordt met 8 cm PIR geisoleerd, dus Rd = circa 3.6.
Het houten plafond wordt geïsoleerd met 10 cm steenwol, vooral tegen geluid. Wat warmteverlies naar boven is niet zo erg.
Het dak is geïsoleerd, maar ik weet niet exact hoeveel. Inschatting is 8 cm glaswol. Niet briljant dus, maar dit is niet eenvoudig te verbeteren.
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Niet bekend.

In ons vorige huis (tussenwoning uit 2009) was ons verbruik 1000m3 bij 20°C, maar na Oekraïne gingen we naar 19°C en ging het gebruik fors omlaag, richting 800 mede dankzij zachte winters. Het huis is nu vrijstaand en groter, dus 1200 zou me niet verbazen, na de isolerende maatregelen.
Afgiftesysteem:
De vloer beneden (90 m2) bestaat uit 10cm PIR-platen, daarop vloerverwarmingsslangen (10cm HoH) in 8 lussen en daarop 10 cm cementdekvloer, waar plak-PVC op komt.

Er hangen oude radiatoren, maar die wil ik vervangen. In de woonkamer waarschijnlijk geen, maar in de 4 kinderslaapkamers LTV met ventilatoren. Badkamer krijgt elektrische vv en een enkele elektrische handdoekradiator, op timers.
SWW:
Met een boilervat of aparte warmtepompboiler. We hebben een douche en een bad, een wasbak in de bijkeuken. In de keuken een Quooker, dus is los hiervan.
Warmtepompvoorkeur:
Lucht/warmte, full electric. Vanwege de charme van het oude huis is het design van de buitenunit best belangrijk (WAF), alhoewel een kast eromheen natuurlijk ook kan. Liefst niet te grote buitenunit.

Verdere volgorde van wensen:
Stil, goedkoop, zuinig, gebruiksvriendelijk (goede app), verkrijgbaar (juni). Integratie in domotica is leuk (ik ga weer Home Assistant installeren als we er wonen), maar niet een must.
Wie gaat het installeren?
Installatie wordt uitbesteed, daar ben ik niet technisch genoeg voor.

[ Voor 7% gewijzigd door dzjam op 04-04-2024 11:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 16:07
Wat betreft design. Misschien dat de Itho Amber de WAF-test doorstaat?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
hansvk schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:55:
Wat betreft design. Misschien dat de Itho Amber de WAF-test doorstaat?
Ja, dat denk ik ook! Hoe zijn jouw ervaringen met deze WP?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 16:07
Ik ben tot nu toe heel tevreden met de Amber. Hij is goed in te stellen, met name doordat de stooklijn 5 setpoints heeft. Daarnaast ook veel ander instellingen waarmee je het stookgedrag (en koelgedrag) kunt optimaliseren. Daarbij is een thermostaat aangesloten voor de programmering van de verwarming.
Ik heb de Amber aangeschaft bij @Carboy54 en de support rechtstreeks en via dit forum is prima.

De buitenunit is mooi van vormgeving en de geluidsproductie is laag.

Wij wonen in een tweekapper uit 1981, redelijk geïsoleerd. We hebben geen vloerverwarming (m.u.v. de badkamer), maar ook op koude dagen gaat dat prima, zelfs met wat nachtverlaging (niet aan te raden bij vloerverwarming). Ik heb op de convectoren in de woonkamer en onder de radiator in het aangrenzende kantoor wel ventilatoren geplaatst voor een betere opwarming van de ruimte.

De laatste maanden eigenlijk geen omkijken meer gehad naar de WP. Met de huidige instellingen van de WP en programmering van de thermostaat werkt het goed.

[ Voor 5% gewijzigd door hansvk op 04-04-2024 16:29 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Met de specs van jouw huishouden zou ik in de bijkeuken een boilervat neerzetten. Een WP boiler doet er 4-6 uur over om het water op temperatuur te krijgen met geluid van dien. Daar doet je WP max een half uurtje over en die staat buiten. Ook heb je dan maar één apparaat te beheren. Altijd warm water, ook als je een keer vrij bent of als er twee mensen achter elkaar een bad nemen. Je hebt genoeg warmtebuffer met je dekvloer en isolatiegraad om die verwarmingstijd te missen als er SSW wordt gemaakt. Dat kan zelfs nog in twee etappes of deels op PV als je wilt.

Als ik de beschrijving van je huis lees denk ik dat een 7 kW voldoende is. De laagste modulatie bij sommige merken van 7 en 9 kW units liggen niet ver uit elkaar dus je kunt in veel gevallen voor 9 kW gaan. De warmte kom je wel kwijt met die afgifte. LTV op de verdieping kan ook met de oude radiatoren, als deze overbemeten zijn. Even invoeren in Hytools app om te weten hoeveel die afgeeft met Ta 35. Een goede verfbeurt en een heatbooster eronder doen wonderen voor de looks en afgifte.

Waarom de badkamer geen verwarmingslus toevoegen? Als je deze goed ventileert is verwarming echt niet nodig om de schimmel weg te houden. Scheelt een in de stookkosten (elektrisch = COP1) en je hebt altijd comfort zonder tijdschakelaar.

Geen buffervat nodig in ieder geval. Dat vraagt vaak een hogere Ta en daarmee lagere COP = lager rendement. Zorg dat je WP met 32 of 40mm direct op de VV verdeler wordt aangesloten en één aftakking hiervan ook naar boven met een eigen kogelkraan zodat je beneden en boven los van elkaar kunt afsluiten (kan het ene systeem doordraaien terwijl je het andere onderhoud pleegt).

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-05 17:39
Voor een warmtepomp moet je wel echt goed weten wat je nodig hebt: te klein: huis blijft koud. te groot: hij blijft aan en en uitgaan wat erg onzuinig is in verbruik. Een warmteverliesberekening laten maken is dan gewoon erg belangrijk. Dus gewoon uitgaan van 7, 8 of 9 kW is niet het beste uitgangspunt. Het komt veel preciezer dan een cv ketel die atlijd 3x te veel vermogen heeft omdat je er ook mee moet kunnen douchen. Tussen 7 kW en 12 kW zit een enorm verschil!

Herrie met de buren: letterlijk en figuurlijk: de wet schrijft voor wat mag en als jij fout zit, moet ie weg en heb je een probleem. Een grote ventilator kan langzamer draaien wat minder herrie geeft. Een grote verdamper achterop kan de warmte gemakkelijker uit de lucht halen en hoeft minder koud te worden waardoor de compressor minder hard hoeft te draaien en dus stiller is. Tegenwoordig zijn er genoeg stille warmtempompen te krijgen buiten degenen die je net noemde.

een warmtepompboiler is een optie. Je kunt ook de ander warmtepomp het werk laten doen. Die heeft veel meer vermogen en heeft het water dus snel op temperatuur en kan dan verder met het huis verwarmen. Je kunt daardoor evt kiezen voor een kleinere boiler omdat je 'm binnen paar uur weer warm hebt. Een warmtepompboiler doet daar heel veel langer over. Gevolg is dat als je vaker per dag warm water nodig hebt, je dus een grotere boiler neemt, die nog weer langer opwarmt. Daarnaast: vergeleken met een gewone boiler die je op bijv. 65 graden stookt, kun je met een warmtepomp beter op 45 graden stoken, dat is veel zuiniger en warm zat om mee te douchen. (en dan zo nu en dan een Legionellarun). Betekent wel dat je natuurlijk minder koud bjimengt en dus de boiler sneller 'leeg' of koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
@GudZ
Dank voor je inzichten. Enkele vragen:
  1. Hoe komt het dat de WP het water zo veel sneller opwarmt dan een WPB? Verbruikt die dan ook meer elektriciteit, of is het een efficiënter systeem?
  2. Een boilervat in de bijkeuken, die zal dan niet dichtbij de binnenunit (CV-ruimte) staan. Hoeveel afstand mag daartussen? Van bijkeuken tot huidige CV-ruimte is 6 a 7 meter leiding, schat ik. Is dat acceptabel? Of zou ik dan alles in de bijkeuken moeten plaatsen?
  3. Een verwarmingslus toevoegen: bedoel je in de vloer? De badkamer heeft al een cementvloer liggen, dus dat is niet makkelijk. En een LTV-radiator doet op lage temperatuur niet zo veel om handdoeken warm / droog te krijgen. Ik heb ook een Jaga met fans en daarboven een handdoekrek overwogen (tip in een ander topic), maar de WAF is daar niet zo goed voor 8)7
@Coolmint
Een warmteverliesberekening, kan dat via een online site als https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening? Als ik dit zo goed als ik weet invul, kom ik op 7.25. Met wat kleine aanpassinkjes om de gevoeligheid voor schattingen te bepalen, blijft het zo'n beetje in die buurt.

Dus dan is 8 of 9 het beste denk ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coolmint
Een warmtepompboiler heeft een klein warmtepompje meestal geïntegreerd (lees: bovenop) de boiler. Deze kan iets van 2 kW leveren. Voor een vat van 200 L kost dat dan in ieder geval (zonder verliezen) zo'n 3,5 uur. Een grote warmtepomp van bijv. 8 kW doet er dus maar een kwart van de tijd over (uurtje) en gaat dan weer verder met je huis.Beide zijn efficient met een hoge COP, maar meer vermogen betekent sneller opwarmen.
Een warmtepompboiler van een ander merk dan de verwarmingswarmtepomp maakt niet uit: het zijn totaal gescheiden systemen.

Onze boiler staat op zolder, de warmtepomp buiten op de grond (3 verdiepingen x 2.80) = 8.4m. Geen probleem, maar als je de warmte niet in huis wilt, wel de leidingen isoleren. (voor de circulatiepomp maakt het niet zoveel uit: er gaat evenveel water naar beneden als naar boven).

Een boiler van 270 liter met een 8kW pomp kan in een dik uur weer warm zijn. Die van 300 liter in minder dan anderhalf uur. Als iedereen op hetzelfde moment wil douchen is 270 liter voor een gezin van 5 natuurlijk niet heel veel, zeker als het water maar 45 tot 50 graden is.

Je kunt zelf de berekening maken als je heel goed weet hoe alle muren, ramen en isolatiematerialen in elkaar zitten. Ga vervolgens niet te veel omhoog afronden, want daar wordt al rekening mee gehouden: dus de eerste maat warmtepomp die net boven de berekening zit, die heb je dan nodig. Dus dan zou 8 kW al prima zijn, mits hij dat ook nog levert bij -10 of waar de berekening op gebaseerd is. 8kW bij buiten 10 graden betekent niet automatisch 8kW bij -10 graden (spec sheets checken). Maar je bent in ieder gevaleen heel eind van die 12 kW af, die dan onnodig te duur en te zwaar zou zijn (en dus grote kans op onzuinig gedrag)! Bovendien vraagt zo'n systeem ook om nog veel dikkere leidingen: let op, want je huidige leidingen zijn sowieso vaak echt te klein voor een goed werkende warmtepomp: waar de cv ketel het uit de temperatuur haalde met weinig flow, moet het nu uit de flow komen want het temperatuurverschil van heen/retour is maar 5 graden. Je verdeler moet ook aangepast, want die hoeft het te hete water van de ketel niet meer kouder te mengen. Laat je die zitten, dan komt er wat van 30 graden aan (prima) en wordt teruggekoeld naar 20 (te koud) en dan lijkt het alsof je warmtepomp het huis niet warm krijgt. Dus extra pomp eruit en open verdeler erin (of huidige aanpassen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-05 10:06
Bovendien zet je met een warmtepompboiler nog een extra geluidproducerend ding neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:28
Itho indirect verwarmde vaten zijn aan de muur te hangen. Tot 200L zonder vloersteun, 270l met vloersteun.
Beide zou ik op een goede houten vloer aandurven.

(Ik heb zelfde probleem, alleen geen bijkeuken)
Nu nog oplossing voor buffer ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Coolmint schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:07:
Onze boiler staat op zolder, de warmtepomp buiten op de grond (3 verdiepingen x 2.80) = 8.4m. Geen probleem, maar als je de warmte niet in huis wilt, wel de leidingen isoleren. (voor de circulatiepomp maakt het niet zoveel uit: er gaat evenveel water naar beneden als naar boven).
De afstand tussen de binnenunit en de buitenunit leek mij niet het probleem, maar wel de afstand tussen de binnenunit en het boilervat. Meestal zie je dat het boilervat er vlak bij staat (heb ik de indruk), maar het is dus twijfelachtig of dat bij mij ook kan gezien de houten vloer.

Als het boilervat in de bijkeuken staat, dan is dit de situatie:
  • van buitenunit zo'n 6 meter naar binnenunit in CV-ruimte
  • van CV-ruimte zo'n 7 meter naar boilervat in bijkeuken.
Of is die 7 meter te lang en moet de binnenunit dan ook in de bijkeuken geplaatst worden zodat binnenunit en boilervat dicht bij elkaar staan?

Voor het warmteverlies: ik weet vrij goed hoe alles in elkaar zit, omdat alles open ligt en allerlei isolatie op dit moment wordt toegevoegd om het qua isolatie naar deze tijd te brengen. Plafonds liggen ook open, dus nieuwe leidingen komen er sowieso al. Dat scheelt.

Over hoeveel KW: ik ben op dit moment wel fan van de Amber (mooi en stil), maar die is 6 of 9.5 KW. Dan toch maar de 9.5 lijkt me. Of een ander merk zoeken? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dzjam
Ronald schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:25:
Itho indirect verwarmde vaten zijn aan de muur te hangen. Tot 200L zonder vloersteun, 270l met vloersteun.
Beide zou ik op een goede houten vloer aandurven.

(Ik heb zelfde probleem, alleen geen bijkeuken)
Nu nog oplossing voor buffer ;)
Bedoel je zo eentje?
https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00768
https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00769
https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00670

Ha, de muur is ook niet supersterk (huis uit 1900 8)7 ), maar misschien is de combi tussen vloer en muur voldoende. Ik ga het er met mijn aannemer over hebben.

Een buffervat zou minder nodig zijn, schreef een vorige antwoorder (@GudZ). Ik snap nog niet helemaal hoe het daarzonder kan. Dankzij het volume van de vloerverwarming?

[ Voor 3% gewijzigd door dzjam op 04-04-2024 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Deze ja :-)

Muurframe met vloersteun:
https://www.ithodaalderop...essional/product/04-00147

Ook zonder vloersteun te krijgen
Ha, de muur is ook niet supersterk (huis uit 1900 8)7 ), maar misschien is de combi tussen vloer en muur voldoende. Ik ga het er met mijn aannemer over hebben.

Een buffervat zou minder nodig zijn, schreef een vorige antwoorder (@GudZ). Ik snap nog niet helemaal hoe het daarzonder kan. Dankzij het volume van de vloerverwarming?
(Parallel) Buffer is een must vanwege wensen/keuzes in mijn situatie. Als jij de juiste keuzes maakt (geen naregeling) kan hij doorgaans weg ja.
Vloeren hebben een enorm temperatuur bufferend vermogen. Dat is nodig voor defrosts (bij warmtepompen die dat niet op element doen, en element wil je liever niet).
Ze specificeren een minimum systeem volume, maar dat is met een klein seriebuffertje te doen... die kun je wel ergens kwijt.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 04-04-2024 21:39 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
dzjam schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:30:
[...]

De afstand tussen de binnenunit en de buitenunit leek mij niet het probleem, maar wel de afstand tussen de binnenunit en het boilervat. Meestal zie je dat het boilervat er vlak bij staat (heb ik de indruk), maar het is dus twijfelachtig of dat bij mij ook kan gezien de houten vloer.

Als het boilervat in de bijkeuken staat, dan is dit de situatie:
  • van buitenunit zo'n 6 meter naar binnenunit in CV-ruimte
  • van CV-ruimte zo'n 7 meter naar boilervat in bijkeuken.
Of is die 7 meter te lang en moet de binnenunit dan ook in de bijkeuken geplaatst worden zodat binnenunit en boilervat dicht bij elkaar staan?

Voor het warmteverlies: ik weet vrij goed hoe alles in elkaar zit, omdat alles open ligt en allerlei isolatie op dit moment wordt toegevoegd om het qua isolatie naar deze tijd te brengen. Plafonds liggen ook open, dus nieuwe leidingen komen er sowieso al. Dat scheelt.

Over hoeveel KW: ik ben op dit moment wel fan van de Amber (mooi en stil), maar die is 6 of 9.5 KW. Dan toch maar de 9.5 lijkt me. Of een ander merk zoeken? ;)
toon volledige bericht
Als je goed isoleert maakt het niet uit. Korter is natuurlijk beter. We hebben een monoblock, dus dat is gelijk ook de binnenunit. Bij ons staat de boiler op zolder omdat daar plek was en niemand in de weg staat. En omdat daar vroeger de ketel hing, dus een deel van de leidingen was er al. Gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Ronald schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:38:
[...]

Deze ja :-)

Muurframe met vloersteun:
https://www.ithodaalderop...essional/product/04-00147

Ook zonder vloersteun te krijgen

[...]

(Parallel) Buffer is een must vanwege wensen/keuzes in mijn situatie. Als jij de juiste keuzes maakt (geen naregeling) kan hij doorgaans weg ja.
Vloeren hebben een enorm temperatuur bufferend vermogen. Dat is nodig voor defrosts (bij warmtepompen die dat niet op element doen, en element wil je liever niet).
Ze specificeren een minimum systeem volume, maar dat is met een klein seriebuffertje te doen... die kun je wel ergens kwijt.
toon volledige bericht
Een derde optie (dus naast de houten vloer in CV-ruimte + bijkeuken) is een liggend vat onder de trap. Dan kan ik maximaal deze kwijt:
https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00730

200L dus. Dat is misschien aan de krappe kant voor 5 personen? We gebruiken soms het bad (grofweg 1 keer per maand) en douchen meestal niet alle 5 direct na elkaar. Drie kinderen 's avonds, wij 's ochtends.

Denken jullie dat 200 dan genoeg zou zijn? Een WP warmt het water vrij snel weer op, las ik hierboven.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Er zijn wat redelijk goede ervaringen met het liggende vat van Itho, zie Amber topic.

De Itho vaten zijn effectief groter door het systeem met de laadmodule. Krijgen een groter deel van het vat op temperatuur.
De liggende vaten (h-WPV) zijn direct gestookt, net als de WPV's (zonder I), dus laadmodule los nodig om ze indirect te maken (SWW en systeem water scheiden)

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 04-04-2024 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Ronald schreef op donderdag 4 april 2024 @ 23:21:
Er zijn wat redelijk goede ervaringen met het liggende vat van Itho, zie Amber topic.

De Itho vaten zijn effectief groter door het systeem met de laadmodule. Krijgen een groter deel van het vat op temperatuur.
De liggende vaten (h-WPV) zijn direct gestookt, net als de WPV's (zonder I), dus laadmodule los nodig om ze indirect te maken (SWW en systeem water scheiden)
Het liggende vat zou onder de trap komen, waarbij de aansluitingen als ik het nu goed inschat wel bereikbaar blijven. Maar voor de rest zal het er niet makkelijk meer uit kunnen, want het ligt dan klem tussen een muur en de vloerverdelingsunit, EN onder de trap.

Is dus misschien toch niet handig, mocht er eens wat mee zijn... en 200L is misschien aan de krappe kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:24
Iets heel anders....zit die elektrische vloerverwarming al in de badkamer? Mijn advies zou zijn om deze op de CV mee te laten lopen...Je elektrische vloerverwarming in de badkamer zuipt anders bijna net zoveel stroom als de vloerverwarming in de rest van het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:13

Wuursj

want worst is al bezet

Een van de redenen om hier voor WP boiler te gaan ipv boilervat aan hoofd-wp was afbouw saldering (die nu weer uitgesteld is): de WP boiler trekt hier zo'n 350-400 watt voor langere tijd wat in veel meer gevallen direct gecoverd is door PV dan het veel grotere vermogen (voor kortere tijd) die die hoofd WP zou doen bij een SWW run. Dat lager vermogen heeft dus ook een (financieel) voordeeltje als die saldering ooit afgebouwd wordt.

Achteraf gezien weet ik nog steeds wat de beste keus zou zijn geweest, beide hebben voor- en nadelen. Ik wou dat mijn WP boiler een spiraal had voor de hoofd WP, dan had ik alleen de voordelen van beide :)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-05 19:18

hfa

Wuursj schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:39:
Een van de redenen om hier voor WP boiler te gaan ipv boilervat aan hoofd-wp was afbouw saldering (die nu weer uitgesteld is): de WP boiler trekt hier zo'n 350-400 watt voor langere tijd wat in veel meer gevallen direct gecoverd is door PV dan het veel grotere vermogen (voor kortere tijd) die die hoofd WP zou doen bij een SWW run. Dat lager vermogen heeft dus ook een (financieel) voordeeltje als die saldering ooit afgebouwd wordt.

Achteraf gezien weet ik nog steeds wat de beste keus zou zijn geweest, beide hebben voor- en nadelen. Ik wou dat mijn WP boiler een spiraal had voor de hoofd WP, dan had ik alleen de voordelen van beide :)
Hier idem. In eerste instantie een WPB aangeschaft omdat daar nog het meeste gasverbruik naartoe ging (wij stoken op hout). Voordeel van een WPB was én extra subsidie én een losstaand systeem ten opzichte van een WP die gelijktijdig óf het huis verwarmd óf SWW verwarmt.

..overigens inmiddels óók een WP draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
nooberke schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:27:
Iets heel anders....zit die elektrische vloerverwarming al in de badkamer? Mijn advies zou zijn om deze op de CV mee te laten lopen...Je elektrische vloerverwarming in de badkamer zuipt anders bijna net zoveel stroom als de vloerverwarming in de rest van het huis.
Die ligt er nog niet, want de oude badkamer moet er nog uit worden gesloopt. Maar de cementvloer halen we er niet zomaar uit, dus daar VV toevoegen is lastig, lijkt me? En we gaan sterk letten op tijdsschema's op de elektrische vloerverwarming.

[ Voor 6% gewijzigd door dzjam op 05-04-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Wuursj schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:39:

Goed punt. Wij zullen 24 zonnepanelen hebben, dus dat zorgt ervoor dat de hoofd-WP dat iets makkelijker trekt? Behalve op (half)bewolkte dagen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:24
dzjam schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:02:
[...]

Die ligt er nog niet, want de oude badkamer moet er nog uit worden gesloopt. Maar de cementvloer halen we er niet zomaar uit, dus daar VV toevoegen is lastig, lijkt me? En we gaan sterk letten op tijdsschema's op de elektrische vloerverwarming.
Daar zijn ook mogelijkheden voor, krijg je misschien wel een iets hogere drempel.

Persoonlijk zou ik het gebruik van COP1 zoveel mogelijk proberen te voorkomen...Je warmtepomp kan al gauw 4/5x meer warmte produceren tegenover hetzelfde verbruik. Elektrische vloerverwarming moet ook serieus lang aan staan om effect te voelen in je tegels...Dat is niet eventjes een half uurtje draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
nooberke schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:22:
[...]

Daar zijn ook mogelijkheden voor, krijg je misschien wel een iets hogere drempel.

Persoonlijk zou ik het gebruik van COP1 zoveel mogelijk proberen te voorkomen...Je warmtepomp kan al gauw 4/5x meer warmte produceren tegenover hetzelfde verbruik. Elektrische vloerverwarming moet ook serieus lang aan staan om effect te voelen in je tegels...Dat is niet eventjes een half uurtje draaien.
Ophogen van de vloer is niet mogelijk, want hij ligt al 10 cm hoger dan de overloop. Ik denk dat het een zwaluwstaartplaat is op de houten vloeren, zodat men destijds een stabiele ondergrond creëerde.

COP1 is inderdaad niet ideaal. Zolang de salderingsregeling nog bestaat, maakt het weinig uit (24 zonnepanelen). Maar daarna...
Pagina: 1