Dag allen,
Een weekje geleden was ik me nog aan het oriënteren op een hybride warmtepomp. Ik dacht dat ik geen plek zou hebben voor een full electric, maar na nog wat nadenken, heb ik nu het idee dat dat wel moet gaan lukken. Ik heb twee opties: vat bij CV-ketel (boven) en vat in bijkeuken beneden. We zijn met 5 personen en nemen soms een bad, dus 270 a 300L lijkt me wel nodig.
Onderaan deze post staan de template-gegevens van vorige keer, hier en daar aangepast. Voor mijn isolatie, warmte-afgiftesysteem etc, zie dus onderaan.
Ik heb inmiddels enkele offertes binnen, vooral LG:
Ik hoop dat jullie hier een idee voor hebben! Het is allemaal nieuw terrein voor mij. En dan ben ik ook benieuwd welk vermogen logisch is voor de WP zelf (12??) Ik heb het idee dat te veel ook weer niet handig is.
Beneden 90m2, boven ca. 70m2. Dubbel glas voor (woonkamer), HR++ achter (woonkeuken).
De voorkant (woonkamer) heeft dunne isolatie, met noppenfolie / reflectiefolie. Mijn plan is nog dit te verwijderen en te vervangen door 5 cm PIR + gips. Dikker zou beter zijn, maar dat komt te veel de ruimte in.
De achterkant (keuken) wordt met 8 cm PIR geisoleerd, dus Rd = circa 3.6.
Het houten plafond wordt geïsoleerd met 10 cm steenwol, vooral tegen geluid. Wat warmteverlies naar boven is niet zo erg.
Het dak is geïsoleerd, maar ik weet niet exact hoeveel. Inschatting is 8 cm glaswol. Niet briljant dus, maar dit is niet eenvoudig te verbeteren.
In ons vorige huis (tussenwoning uit 2009) was ons verbruik 1000m3 bij 20°C, maar na Oekraïne gingen we naar 19°C en ging het gebruik fors omlaag, richting 800 mede dankzij zachte winters. Het huis is nu vrijstaand en groter, dus 1200 zou me niet verbazen, na de isolerende maatregelen.
Er hangen oude radiatoren, maar die wil ik vervangen. In de woonkamer waarschijnlijk geen, maar in de 4 kinderslaapkamers LTV met ventilatoren. Badkamer krijgt elektrische vv en een enkele elektrische handdoekradiator, op timers.
Verdere volgorde van wensen:
Stil, goedkoop, zuinig, gebruiksvriendelijk (goede app), verkrijgbaar (juni). Integratie in domotica is leuk (ik ga weer Home Assistant installeren als we er wonen), maar niet een must.
Een weekje geleden was ik me nog aan het oriënteren op een hybride warmtepomp. Ik dacht dat ik geen plek zou hebben voor een full electric, maar na nog wat nadenken, heb ik nu het idee dat dat wel moet gaan lukken. Ik heb twee opties: vat bij CV-ketel (boven) en vat in bijkeuken beneden. We zijn met 5 personen en nemen soms een bad, dus 270 a 300L lijkt me wel nodig.
Onderaan deze post staan de template-gegevens van vorige keer, hier en daar aangepast. Voor mijn isolatie, warmte-afgiftesysteem etc, zie dus onderaan.
Ik heb inmiddels enkele offertes binnen, vooral LG:
- LG THERMA-V 7kW Split met boilervat 300L: 8929 na subsidie
- LG THERMA-V 7kW Split met aparte warmtepompboiler LG-WH27S.F5 270L: 8523 na subsidie (inclusief 950 euro subsidie op de warmtepompboiler)
- LG THERMA-V 12kW Monobloc met aparte warmtepompboiler LG-WH27S.F5 270L: 8621 na subsidie
- LG THERMA-V 9kW Monobloc met aparte warmtepompboiler LG-WH27S.F5 270L: 7922na subsidie
- Daikin Altherma 3 Split Warmtepomp - 8kW, met aparte warmtepompboiler LG-WH27S.F5 270L: 10350 na subsidie
- Als ik de optie met aparte warmtepompboiler kies, kan deze in de bijkeuken staan en is in feite een los systeem. Dat klinkt wel aantrekkelijk, want bij mijn CV-ketel (1e verdieping) is de vloer niet zo sterk (houten balken). Ik zou liefst geen gat in mijn muur maken daar, maar dat lijkt wel nodig te zijn voor afvoer van de kou... als ik het LG Warmtepomp forum lees.
- Die 12KW monobloc is erg groot en lelijk, dus matige WAF. Mij lijkt 12KW ook wel wat overdreven voor mijn huis (160 a 170m2, vooral beneden verwarmd = 90m2), denken jullie niet? Of moet je bij full electric hoger zitten dan ik tot nu toe in de hybride offertes van vorige week zag? (7, 8 en 9 KW)
- De buitenunit komt 2 meter van de erfgrens (buren) te staan, met enkele coniferen ertussen. Redelijk dichtbij dus, alhoewel de buren daar gelukkig geen groot raam hebben. Voor stille buitenunits kom ik eigenlijk uit bij Bosch (zie Consumentenbondtest) en Vaillant. Helaas heb ik daar nog geen offertes van, die zijn nog in aanvraag.
Ik hoop dat jullie hier een idee voor hebben! Het is allemaal nieuw terrein voor mij. En dan ben ik ook benieuwd welk vermogen logisch is voor de WP zelf (12??) Ik heb het idee dat te veel ook weer niet handig is.
Beschrijving huis: oppervlakte, isolatie, etc
Vrijstaand, uit 1900, in volledige renovatie. Alle plafonds liggen open, dus nieuwe leidingen leggen = geen probleem.Beneden 90m2, boven ca. 70m2. Dubbel glas voor (woonkamer), HR++ achter (woonkeuken).
De voorkant (woonkamer) heeft dunne isolatie, met noppenfolie / reflectiefolie. Mijn plan is nog dit te verwijderen en te vervangen door 5 cm PIR + gips. Dikker zou beter zijn, maar dat komt te veel de ruimte in.
De achterkant (keuken) wordt met 8 cm PIR geisoleerd, dus Rd = circa 3.6.
Het houten plafond wordt geïsoleerd met 10 cm steenwol, vooral tegen geluid. Wat warmteverlies naar boven is niet zo erg.
Het dak is geïsoleerd, maar ik weet niet exact hoeveel. Inschatting is 8 cm glaswol. Niet briljant dus, maar dit is niet eenvoudig te verbeteren.
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Niet bekend.In ons vorige huis (tussenwoning uit 2009) was ons verbruik 1000m3 bij 20°C, maar na Oekraïne gingen we naar 19°C en ging het gebruik fors omlaag, richting 800 mede dankzij zachte winters. Het huis is nu vrijstaand en groter, dus 1200 zou me niet verbazen, na de isolerende maatregelen.
Afgiftesysteem:
De vloer beneden (90 m2) bestaat uit 10cm PIR-platen, daarop vloerverwarmingsslangen (10cm HoH) in 8 lussen en daarop 10 cm cementdekvloer, waar plak-PVC op komt.Er hangen oude radiatoren, maar die wil ik vervangen. In de woonkamer waarschijnlijk geen, maar in de 4 kinderslaapkamers LTV met ventilatoren. Badkamer krijgt elektrische vv en een enkele elektrische handdoekradiator, op timers.
SWW:
Met een boilervat of aparte warmtepompboiler. We hebben een douche en een bad, een wasbak in de bijkeuken. In de keuken een Quooker, dus is los hiervan.Warmtepompvoorkeur:
Lucht/warmte, full electric. Vanwege de charme van het oude huis is het design van de buitenunit best belangrijk (WAF), alhoewel een kast eromheen natuurlijk ook kan. Liefst niet te grote buitenunit.Verdere volgorde van wensen:
Stil, goedkoop, zuinig, gebruiksvriendelijk (goede app), verkrijgbaar (juni). Integratie in domotica is leuk (ik ga weer Home Assistant installeren als we er wonen), maar niet een must.
Wie gaat het installeren?
Installatie wordt uitbesteed, daar ben ik niet technisch genoeg voor.[ Voor 7% gewijzigd door dzjam op 04-04-2024 11:34 ]