Warmtepomp-advies gevraagd. Veel opties!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-05 15:16
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Niet bekend. Het huis is uit 1900. We hebben het huis pas drie maanden en zijn volop aan het renoveren en isoleren. We wonen er nog niet, maar in de buurt. De voorkant (woonkamer) heeft dunne isolatie, met noppenfolie / reflectiefolie. Hier gaat we Wedi-platen tegenaan monteren van 5 cm dik, zodat de Rd-waarde wat omhoog gaat. Ik schat naar 2 in totaal.
De achterkant (keuken) wordt met 8 cm PIR geisoleerd, dus Rd = circa 3.6.
Het houten plafond wordt geïsoleerd met 10 cm steenwol, vooral tegen geluid. Wat warmteverlies naar boven is niet zo erg.
Het dak is geïsoleerd, maar ik weet niet exact hoeveel. Inschatting is 8 cm glaswol. Niet briljant dus, maar dit is niet eenvoudig te verbeteren.

In ons vorige huis (tussenwoning uit 2009) was ons verbruik 1000m3 bij 20°C, maar na Oekraïne gingen we naar 19°C en ging het gebruik fors omlaag, richting 800 mede dankzij zachte winters.
Afgiftesysteem:
De vloer beneden (90 m2) bestaat uit 10cm PIR-platen, daarop vloerverwarmingsslangen (10cm HoH) in 8 lussen en daarop 10 cm cementdekvloer, waar plak-PVC op komt. Omdat ik er nog niet woon nog geen ervaring met welke groepen open staan.

Er hangen oude radiatoren, maar die wil ik vervangen. In de woonkamer waarschijnlijk geen, maar in de slaapkamers LTV. Badkamer is nog onduidelijk, ik weet niet of LTV goed werkt voor een handdoekradiator.
SWW:
Er is binnen geen plek voor de bekende grote unit, dus het wordt hybride. We zijn met z'n vijven, dus er wordt nog aardig wat douchewater verbruikt.
Warmtepompvoorkeur:
Lucht/warmte, hybride dus. Vanwege de charme van het oude huis is het design van de buitenunit best belangrijk (WAF), alhoewel een kast eromheen natuurlijk ook kan. Liefst niet te grote buitenunit. Een split optie zou moeten kunnen, daar is binnen denk ik wel plaats voor.
Verdere volgorde van wensen:
Stil, goedkoop, zuinig, gebruiksvriendelijk (goede app), verkrijgbaar (juni). Integratie in domotica is leuk (ik ga weer Home Assistant installeren als we er wonen), maar niet een must.
Wie gaat het installeren?
Installatie wordt uitbesteed, daar ben ik niet technisch genoeg voor.

Ik heb inmiddels een flink aantal offertes binnen van meerdere partijen:
  1. LG 9 kW Monobloc, buffertvat 100 (!) L voor 7850 na subsidie
  2. Daikin Altherma 3 8KW split voor 6140 na subsidie
  3. Daikin Altherma 3 8KW monobloc voor 5977 na subsidie
  4. LG THERMA-V 7kW - Split voor 4878 na subsidie
  5. LG THERMA-V 7 KW Monobloc-S voor 4849 na subsidie
  6. Remeha Elga Ace 6 KW Hybride voor 5330 na subsidie
  7. Vaillant aroTHERM monobloc 8kW voor 7691 na subsidie
  8. Vaillant aroTHERM split 5.8kW voor 5144 na subsidie
Daarnaast overweeg ik nog Quatt en Dewarmte, vooral vanwege de looks. Maar wegens nieuwheid wellicht minder betrouwbaar?

De prijs per KW (geen idee of dat interessant is om naar te kijken) is het gunstigst voor de LGs van 7 KW en de Daikins. Deze twee offertes komen, net als de Daikins, van Energie-center uit Oirschot. Dit waren telefonische offertes, dus dat scheelt in de prijs.

Ik ben benieuwd of jullie ideeën hebben welke opties passen bij mijn wensen die ik hierboven beschreven heb.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:51

Carboy54

Duurzaamheid coach

Kijk hier ook eens naar het Itho Amber topic met inmiddels veel gebruikers en ervaringen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Monoblock voor verwarming en als je geen plek hebt voor een boiler een doorstroomverwarmer voor je warm water. Ik zou gas echt vermijden. Reken maar eens uit wat 1m3 je gaat kosten voor zo'n 200/300m3 per jaar aan verbruik. NB: je hebt ook horizontale boilers mocht je daarvoor wel plek hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:28
dzjam schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:06:
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Niet bekend. Het huis is uit 1900. We hebben het huis pas drie maanden en zijn volop aan het renoveren en isoleren. We wonen er nog niet, maar in de buurt. De voorkant (woonkamer) heeft dunne isolatie, met noppenfolie / reflectiefolie. Hier gaat we Wedi-platen tegenaan monteren van 5 cm dik, zodat de Rd-waarde wat omhoog gaat. Ik schat naar 2 in totaal.
Polystyreen hardschuim als isolatiemateriaal ?!? kijk maar eens hier over de risico's : link risico's van brandbare isolatie
mij lijkt dit mn ook binnen niet echt wenselijk, buiten overigens ook niet, zie laatst nog de brand van de flat in spanje. ik denk eerder dat bv een PIR-Fermacell plaat hier een betere optie is en je een hogere isolatiewaarde bereikt. of helemaal brandveilig :
minerale wool/plaat hooft hier wel de voorkeur, Link steenwol als voorzetwand

betreft het hier een enkel steens muur?
De achterkant (keuken) wordt met 8 cm PIR geisoleerd, dus Rd = circa 3.6.
Het houten plafond wordt geïsoleerd met 10 cm steenwol, vooral tegen geluid. Wat warmteverlies naar boven is niet zo erg.
Het dak is geïsoleerd, maar ik weet niet exact hoeveel. Inschatting is 8 cm glaswol. Niet briljant dus, maar dit is niet eenvoudig te verbeteren.

In ons vorige huis (tussenwoning uit 2009) was ons verbruik 1000m3 bij 20°C, maar na Oekraïne gingen we naar 19°C en ging het gebruik fors omlaag, richting 800 mede dankzij zachte winters.
Afgiftesysteem:
De vloer beneden (90 m2) bestaat uit 10cm PIR-platen, daarop vloerverwarmingsslangen (10cm HoH) in 4 groepen en daarop 10 cm cementdekvloer, waar plak-PVC op komt. Omdat ik er nog niet woon nog geen ervaring met welke groepen open staan.

Er hangen oude radiatoren, maar die wil ik vervangen. In de woonkamer waarschijnlijk geen, maar in de slaapkamers LTV. Badkamer is nog onduidelijk, ik weet niet of LTV goed werkt voor een handdoekradiator.
SWW:
Er is binnen geen plek voor de bekende grote unit, dus het wordt hybride. We zijn met z'n vijven, dus er wordt nog aardig wat douchewater verbruikt.
kijk eens bij Quatt, Link Quatt forum deel 2, overigens heeft VEH Quatt nu ook gekozen als een van hun warmtepompen voor de collectieve inkoop warmtepompen. Link VEH collectieve inkoop warmtepompen
Warmtepompvoorkeur:
Lucht/warmte, hybride dus. Vanwege de charme van het oude huis is het design van de buitenunit best belangrijk (WAF), alhoewel een kast eromheen natuurlijk ook kan. Liefst niet te grote buitenunit. Een split optie zou moeten kunnen, daar is binnen denk ik wel plaats voor.
Verdere volgorde van wensen:
Stil, goedkoop, zuinig, gebruiksvriendelijk (goede app), verkrijgbaar (juni). Integratie in domotica is leuk (ik ga weer Home Assistant installeren als we er wonen), maar niet een must.
Wie gaat het installeren?
Installatie wordt uitbesteed, daar ben ik niet technisch genoeg voor.
Bij Quatt is alles in één hand, dus ook de installatie.
Ik heb inmiddels een flink aantal offertes binnen van meerdere partijen:
  1. LG 9 kW Monobloc, buffertvat 100 (!) L voor 7850 na subsidie
  2. Daikin Altherma 3 8KW split voor 6140 na subsidie
  3. Daikin Altherma 3 8KW monobloc voor 5977 na subsidie
  4. LG THERMA-V 7kW - Split voor 4878 na subsidie
  5. LG THERMA-V 7 KW Monobloc-S voor 4849 na subsidie
  6. Remeha Elga Ace 6 KW Hybride voor 5330 na subsidie
  7. Vaillant aroTHERM monobloc 8kW voor 7691 na subsidie
  8. Vaillant aroTHERM split 5.8kW voor 5144 na subsidie
ik zou toch maar ook naar Quatt gaan kijken, look en betaalbaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPOYYKYS3iFBAEyJ-7KHuo3knKU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bin3S4oWpCxtCtStDVekFTsL.png?f=user_large en hier een foto hoe deze bij mij hangt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EK324iuEKBfeHlBqFxTTK4IgW9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rm2jTH6uZO22sCsomCR57Huw.jpg?f=fotoalbum_large
Daarnaast overweeg ik nog Quatt en Dewarmte, vooral vanwege de looks. Maar wegens nieuwheid wellicht minder betrouwbaar?
ik draai nu al zonder storing dit stookseizoen met de Quatt, het is gewoon een no-nonsens warmtepomp. Ik heb voor mijn Quatt nog geen 2.000 euro betaald, ondertussen wel iets duurder, maar voor 2.900 (5 kW) cq 3.700 (10 kW) incl. subsidie ben je spekkoper, die heb je dus gewoon binnen 3 jaar terugverdient, kun je dat ook van die anderen zeggen ? en dat is dus incl. volledige installatie.
ik ben van gemid. 1200-1400 m3 gas nu naar nog geen 200m3 gas gegaan (voor één heel jaar dus).
De prijs per KW (geen idee of dat interessant is om naar te kijken) is het gunstigst voor de LGs van 7 KW en de Daikins. Deze twee offertes komen, net als de Daikins, van Energie-center uit Oirschot. Dit waren telefonische offertes, dus dat scheelt in de prijs.
Nee, de prijzen die ik bij je zie zijn veelal echter zonder installatie, vergis je niet in de installatiekosten, die kunnen soms wel net zo hoog zijn als de apparatuur zelf. minimal reken op 3000-5000 euro installatie bij deze merken.
Ik ben benieuwd of jullie ideeën hebben welke opties passen bij mijn wensen die ik hierboven beschreven heb.
als je vragen hebt mag je me ook gewoon een pm sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 30-03-2024 12:45 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
MotorBeast schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:34:
Monoblock voor verwarming en als je geen plek hebt voor een boiler een doorstroomverwarmer voor je warm water. Ik zou gas echt vermijden. Reken maar eens uit wat 1m3 je gaat kosten voor zo'n 200/300m3 per jaar aan verbruik. NB: je hebt ook horizontale boilers mocht je daarvoor wel plek hebben.
Een doorstroomboiler had ik nog niet overwogen. Is dat qua kosten voor douchewater vergelijkbaar met gas? Het vastrecht valt dan weg, dat moet ik natuurlijk ook meerekenen in de vergelijking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20
dzjam schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:48:
[...]

Een doorstroomboiler had ik nog niet overwogen. Is dat qua kosten voor douchewater vergelijkbaar met gas? Het vastrecht valt dan weg, dat moet ik natuurlijk ook meerekenen in de vergelijking...
Een kWh stroom kost rond 30ct
Een kWh uit gas iets van 14ct, maar daar komt een heleboel vastrecht bij als je alleen SWW op gas doet.

En je moet serieus rekening houden met de doorstromer in je elektrische installatie. 11kW geeft een schrale straal. Je hebt op 3x25A maar 17kW totaal, maar lastiger: 5,7kW per fase waarvan de doorstromer dus 3,6 (of meer) pakt.

Doorstromer heeft dan geen standverlies.

Een elektrische boiler kan ook, dat heeft wel standverlies, maar niet dat enorme vermogensprobleem.
Deze kun je kleiner houden dan een boiler op WP omdat je ze veel heter kan stoken.

Er zijn hele knappe liggende vaten tegenwoordig: joenex1 in "Itho Daalderop Amber"

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 30-03-2024 12:57 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
MacD007 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:43:
[...]

Polystyreen hardschuim als isolatiemateriaal ?!? kijk maar eens hier over de risico's :
...
betreft het hier een enkel steens muur?

[...]
Deze platen waren mij geadviseerd. Deze risico's kende ik niet. Ik ben groot fan van PIR-platen, dus dat is dan beter. Dat komt dan wel wat verder de kamer in denk ik, dat is een nadeel ivm binnenruimte.

Het is idd een enkelsteens muur, met daarop dus dunne isolatie in de vorm van een soort noppenfolie met aluminiumkleurige toplaag.
kijk eens bij Quatt, Link Quatt forum deel 2, overigens heeft VEH Quatt nu ook gekozen als een van hun warmtepompen voor de collectieve inkoop warmtepompen. Link VEH collectieve inkoop warmtepompen
Quatt is inderdaad heel mooi, maar ik moet mijn vertrouwen erin nog een beetje opbouwen :-)
ik draai nu al zonder storing dit stookseizoen met de Quatt, het is gewoon een no-nonsens warmtepomp. Ik heb voor mijn Quatt nog geen 2.000 euro betaald, ondertussen wel iets duurder, maar voor 2.900 (5 kW) cq 3.700 (10 kW) incl. subsidie ben je spekkoper, die heb je dus gewoon binnen 3 jaar terugverdient, kun je dat ook van die anderen zeggen ? en dat is dus incl. volledige installatie.
ik ben van gemid. 1200-1400 m3 gas nu naar nog geen 200m3 gas gegaan (voor één heel jaar dus).
Klinkt goed ja.
Nee, de prijzen die ik bij je zie zijn veelal echter zonder installatie, vergis je niet in de installatiekosten, die kunnen soms wel net zo hoog zijn als de apparatuur zelf. minimal reken op 3000-5000 euro installatie bij deze merken.
Dit lijkt op de offerte wel inclusief installatie te zijn. Er staat 1250 euro voor plus 850 materiaalkosten, dus aardig wat lager dan je hier noemt. Misschien komen daar nog onverwachte kosten bij?
Energie-center krijgt goede reviews voor zover ik kan zien, dus helemaal slecht zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
MacD007 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:43:

Heattransformers... En ze weigeren FE... ondanks dat ik in de aanvraag tot 2x toe gezet heb dat de CV op 35 graden staat en het dus per definitie met een FE kan.

Er wordt een 4kW Elga of een 6kW Midea aangeboden. Waarbij de Midea niet aan de geluidsnormen kan voldoen. De Elga dan net wel... maar die KAN mijn woning niet zonder de CV aan wegens tekort vermogen en voldoet dus nog steeds niet aan de aanvraag.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Never nooit dat ik zo'n startup zou nemen als verwarming voor mijn huis. Krijg je straks dezelfde ellende als met E-bikes. Ja sorry onderdelen zijn er niet meer want de startup is failliet.

Ik zie Daikin, LG, Vaillant, Panasonic niet snel failliet gaan. Verder kan iedere willekeurige WP installateur aan de onderdelen komen en service verlenen mocht je installateur niet meer bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05 12:24
Dure laatste kuubs voor SSW!!

Als je ruimte hebt voor een split, dan kan er vast wel ergens een boilervat in. Met een monoblock heb je namelijk geen binnenunit en houdt je ruimte over (bij sommige wel, dan zit er waterzijdig een expansievat/driewegklep/hardware in de binnenunit).

Je kunt er op rekenen dat zo'n SSW run bij een 200 liter vat ergens tussen 25-40 minuten duurt. Dat is een stuk sneller dan een WP-boiler die er 4-6 uur over doet. Je hebt ook 300 liter boilervaten van ca 60x60.

Pak die kans en doe het in één keer goed voordat je er gaat wonen (ik heb er nu spijt van).

EDIT: VAilliant. Volgens mij zijn die zeer stil. En we weten superweinig of je huis, behalve de isolatiewaarden. Hoeveel m²? Verdiepingen? Tussen/vrijstaand/half? Plaatsing buitenunti.. etc.

[ Voor 14% gewijzigd door GudZ op 30-03-2024 14:08 . Reden: advies antwoord gegeven ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MotorBeast schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:12:
Never nooit dat ik zo'n startup zou nemen als verwarming voor mijn huis. Krijg je straks dezelfde ellende als met E-bikes. Ja sorry onderdelen zijn er niet meer want de startup is failliet.

Ik zie Daikin, LG, Vaillant, Panasonic niet snel failliet gaan. Verder kan iedere willekeurige WP installateur aan de onderdelen komen en service verlenen mocht je installateur niet meer bestaan.
De onderdelen van deze kun je prima ook in nederland krijgen, maar je mag gerust 8.000 - 10.000 euro uitgeven voor die extra zekerheid, ik heb daar dus 4 van gekocht.
met een beetje pech moet ik om de 5 jaar er eentje vervangen, ben ik onder de streep nog steeds goedkoper uit.
dit is tot tegenstelling met een e-bike gewoon eenvoudige onderdelen die bv ook via ali ed prima in nederland te krijgen zijn zou Quatt er niet meer zijn. Gezien dat zelfs VEH daar nu in geloofd en deze hebben opgenomen in hun keuzes voor warmtepompen moet eigenlijk al voldoende zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MacD007 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:22:
[...]

De onderdelen van deze kun je prima ook in nederland krijgen, maar je mag gerust 8.000 - 10.000 euro uitgeven voor die extra zekerheid, ik heb daar dus 4 van gekocht.
met een beetje pech moet ik om de 5 jaar er eentje vervangen, ben ik onder de streep nog steeds goedkoper uit.
dit is tot tegenstelling met een e-bike gewoon eenvoudige onderdelen die bv ook via ali ed prima in nederland te krijgen zijn zou Quatt er niet meer zijn. Gezien dat zelfs VEH daar nu in geloofd en deze hebben opgenomen in hun keuzes voor warmtepompen moet eigenlijk al voldoende zeggen.
De VEH koos ook voor een zonnepanelen boer die op de fles ging 😫

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
En een partner isolatie bedrijf waarvan het voorstel door hun bouwkundige resoluut afgeschoten werd.

VEH is een beetje een veelkoppige draak. Sommige zijn goed, somige nuttig. Sommige niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Carboy54 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:31:
[...]

De VEH koos ook voor een zonnepanelen boer die op de fles ging 😫
dan hoop ik dat ze daar van geleerd hebben, bedenk wel dat elk bekend bedrijf nu ooit ook als startup is begonnen.
en ondertussen met meer dan 6.000 warmtepompen die ze alleen al in 2023 en 2024 verkocht hebben zijn het in de nederlandse markt ook niet echt klein meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
GudZ schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:07:
Dure laatste kuubs voor SSW!!

Als je ruimte hebt voor een split, dan kan er vast wel ergens een boilervat in. Met een monoblock heb je namelijk geen binnenunit en houdt je ruimte over (bij sommige wel, dan zit er waterzijdig een expansievat/driewegklep/hardware in de binnenunit).

Je kunt er op rekenen dat zo'n SSW run bij een 200 liter vat ergens tussen 25-40 minuten duurt. Dat is een stuk sneller dan een WP-boiler die er 4-6 uur over doet. Je hebt ook 300 liter boilervaten van ca 60x60.

Pak die kans en doe het in één keer goed voordat je er gaat wonen (ik heb er nu spijt van).
Ik ga nu toch twijfelen om full electric te gaan... ik heb wat zitten puzzelen in de plattegrond boven en wellicht zou het passen. Ik zie twee opties:
  1. Eén optie is op de verdiepingsvloer. Kan een houten vloer (met balken uit 1900) zo'n gewicht aan? Of moet ik dan een kleinere nemen (met risico op te weinig water met een gezin van 5)? Of de houten vloer met extra balken verstevigen?
  2. Beneden onder de (dubbelkwart) trap. Dat is niet heel ruim, dus het hangt er dan vanaf hoe groot die units zijn.
EDIT: VAilliant. Volgens mij zijn die zeer stil. En we weten superweinig of je huis, behalve de isolatiewaarden. Hoeveel m²? Verdiepingen? Tussen/vrijstaand/half? Plaatsing buitenunti.. etc.
Dat was ik inderdaad vergeten te melden. Het is vrijstaand, 100+70 m2 (beneden resp boven). De buitenunit kan in de buurt van waar het binnenspul komt (ik schat 6 meter leidingen), dus dat is prima. Het staat dan 2m van de erfgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Erfgrens met je buren, of openbare weg?
Met buren is 2 meter zelfs met de stilste modellen krapjes.

Itho heeft ook een ophangbaar SWW vat (vergelijkbaar met die ik eerder linkte).
Tot de 200L zonder steun op de vloer.

Als je de vloerverwarming altijd open laat, dus niet naregelt, heb je geen buffervat nodig. Slaapkamers kun je eventueel wel naregelen.

Zeer verstandig om goed na te denken over FE. Met 100% LTV in je verwarmingsysteem is dat een logische stap. Hybride is een tussenstap ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MacD007 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:10:
[...]

dan hoop ik dat ze daar van geleerd hebben, bedenk wel dat elk bekend bedrijf nu ooit ook als startup is begonnen.
en ondertussen met meer dan 6.000 warmtepompen die ze alleen al in 2023 en 2024 verkocht hebben zijn het in de nederlandse markt ook niet echt klein meer.
Afgezien van startup ben je nog steeds niet gasloos. Ik word helemaal ziek van de kosten van mijn laatste 450m3 gas. Ben al 4 jaar hybride met L/L. Van Moof verkocht ook heel veel fietsen dus dat is een non argument dat ze niet meer klein zijn. Ik ben benieuwd als de units straks 5 jaar plus gedraaid hebben hoe de units zich dan houden en hoe de aftersales/service is. Daar onderscheid een bedrijf zich in. Gewoon een A merk WP kopen. Probleem blijft alleen.....waar vind je een goede installateur met kennis van zaken tegen normale winstmarges?

Hybride @dzjam zou ik echt alleen iemand adviseren die echt geen plek heeft voor een boiler. Hybride is een hype verzonnen door Jetten en favoriet bij de installateurs (argument u heeft geen VV dus full electric kan niet 8)7 ) zodat ze lekker een abbo kunnen sluiten voor onderhoud van de ketel. Een Wp heeft bijna geen onderhoud nodig en als hun hele klantenbestand overgaat verliezen ze die inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Ronald schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:05:
Erfgrens met je buren, of openbare weg?
Met buren is 2 meter zelfs met de stilste modellen krapjes.

Itho heeft ook een ophangbaar SWW vat (vergelijkbaar met die ik eerder linkte).
Tot de 200L zonder steun op de vloer.

Als je de vloerverwarming altijd open laat, dus niet naregelt, heb je geen buffervat nodig. Slaapkamers kun je eventueel wel naregelen.

Zeer verstandig om goed na te denken over FE. Met 100% LTV in je verwarmingsysteem is dat een logische stap. Hybride is een tussenstap ;-)
Het is met de buren... dan moet ik ZEKER voor de stilste gaan. Er zitten wat bosjes en een (glazen!) schutting tussen, dat absorbeert en reflecteert hopelijk een beetje :?

Qua ophangen: de muur waar dat aan zou moeten is niet supersterk denk ik. Oude bakstenen die vroeger niet echt goed geplakt werden zoals nu. We komen op allerlei plaatsen al vrij zwakke plekken tegen in de muren elders. De vloer is dan misschien toch beter, en dan flink versterken zoals hier beschreven: Draagkracht houten verdiepingsvloer berekenen.

En zou 200 liter genoeg zijn voor 5 personen? De 3 kinderen douchen (op dit moment nog) 's avonds, wij 's ochtends. Dat scheelt al denk ik. Of zou 300 toch nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05 12:24
dzjam schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:09:
[...]

Ik ga nu toch twijfelen om full electric te gaan... ik heb wat zitten puzzelen in de plattegrond boven en wellicht zou het passen. Ik zie twee opties:
  1. Eén optie is op de verdiepingsvloer. Kan een houten vloer (met balken uit 1900) zo'n gewicht aan? Of moet ik dan een kleinere nemen (met risico op te weinig water met een gezin van 5)? Of de houten vloer met extra balken verstevigen?
  2. Beneden onder de (dubbelkwart) trap. Dat is niet heel ruim, dus het hangt er dan vanaf hoe groot die units zijn.
[...]
. Het staat dan 2m van de erfgrens.
1. Als je een schets van de constructie uittekent en de sterkte van de balken (kopmaat) en de hoh afstanden opschrijft kun je dat beter beoordelen. Of aan een stenen muur hangen, die gaan tot 200 liter.
2. Onder de trap klinkt wel alsof het zou passen. Eventueel op de constructievloer (of stukje uitfrezen) scheelt weer een paar centimeter.

Rekentool van rijksoverheid opzoeken. Is een excelletje. Er is een topic op Tweakers over het gebruik hiervan.

200 liter op 60 graden maakt heel veel douche minuten. Als iemand één keer de boiler voor een ander heeft leegedoucht, passen ze zich onderling automatisch aan (wellicht met een goede bekvecht of mep, als het pubers zijn).

Verder: dit huis zal toch ook van het gas af moeten. Als je van plan bent er langer dan 3 jaar te wonen ligt dat bij jou.

[ Voor 12% gewijzigd door GudZ op 30-03-2024 19:46 ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
MotorBeast schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:37:
[...]
Hybride @dzjam zou ik echt alleen iemand adviseren die echt geen plek heeft voor een boiler. Hybride is een hype verzonnen door Jetten en favoriet bij de installateurs (argument u heeft geen VV dus full electric kan niet 8)7 ) zodat ze lekker een abbo kunnen sluiten voor onderhoud van de ketel. Een Wp heeft bijna geen onderhoud nodig en als hun hele klantenbestand overgaat verliezen ze die inkomsten.
Ik ben hard aan het puzzelen om het wel werkend te krijgen. Het hangt van het gewicht af dat mijn vloer kan dragen (zie hierboven), of van het formaat als hij ligt onder de trap. Het is nu even uitzoeken wat zou passen.

Ik voel wel meer en meer voor FE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

MacD007 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:10:
[...]

Jammer alleen dat Quatt voor full electric twee units moet plaatsen. Dat is wel een minpuntje.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
dzjam schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:42:
[...]

Het is met de buren... dan moet ik ZEKER voor de stilste gaan. Er zitten wat bosjes en een (glazen!) schutting tussen, dat absorbeert en reflecteert hopelijk een beetje :?

Qua ophangen: de muur waar dat aan zou moeten is niet supersterk denk ik. Oude bakstenen die vroeger niet echt goed geplakt werden zoals nu. We komen op allerlei plaatsen al vrij zwakke plekken tegen in de muren elders. De vloer is dan misschien toch beter, en dan flink versterken zoals hier beschreven: Draagkracht houten verdiepingsvloer berekenen.

En zou 200 liter genoeg zijn voor 5 personen? De 3 kinderen douchen (op dit moment nog) 's avonds, wij 's ochtends. Dat scheelt al denk ik. Of zou 300 toch nodig zijn?
Douchen is 200 liter genoeg. Groot bad 300 liter. Opletten want niet alle 200 liter boilers zijn 200 liter. En je kinderen opvoeden. De mijne douchen al jaren maar 5 tot max 10 minuten.

Vaillant Arotherm Plus is stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik begrijp niet dat je maar 4 groepen vloerverwarming hebt bij 90m2. Dat zijn (zeker met een lage aanvoertemp) veel te lange lussen.

Waarom heb je voor maar 4 groepen gekozen?
Verwarmen is nauwelijks een optie als het echt heel koud is, dan is het meer warm (hopen te) houden. Nu vindt een wp dat prima, maar ik hoop dat het je lukt met een lage aanvoertemp.

[ Voor 12% gewijzigd door EWK op 30-03-2024 20:00 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
EWK schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:58:
Ik begrijp niet dat je maar 4 groepen vloerverwarming hebt bij 90m2. Dat zijn (zeker met een lage aanvoertemp) veel te lange lussen.

Waarom heb je voor maar 4 groepen gekozen?
Verwarmen is nauwelijks een optie als het echt heel koud is, dan is het meer warm (hopen te) houden. Nu vindt een wp dat prima, maar ik hoop dat het je lukt met een lage aanvoertemp.
Misschien heb ik dat aantal niet goed voor ogen. Dat aantal van 4 is wat de loodgieter noemde. Maar als ik de verdeler zie, dan lijkt 8 meer logisch. Zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQcjDOn4AhfdZDNtnsVaC6OLH90=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EVp6KJNMCPFhQL4VPmAq1Uqv.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

dzjam schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:17:
[...]

Misschien heb ik dat aantal niet goed voor ogen. Dat aantal van 4 is wat de loodgieter noemde. Maar als ik de verdeler zie, dan lijkt 8 meer logisch. Zie hieronder.

[Afbeelding]
Dit zijn er 8 idd, gelukkig :)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
EWK schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:18:
[...]

Dit zijn er 8 idd, gelukkig :)
Het leek me ook al gek als de loodgieter hier een verkeerde keuze had gemaakt. Valt gelukkig mee idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@dzjam Douche kop kiezen scheelt ook. Geen idee wat je nu hebt, maar er zijn enorme verschillen.

Ik heb een vrij luxe... https://damixa.nl/thermos...he-en-handdoucheset-p1826
Maar de handdouche is in erg goed overleg met verkoper (Sanidump Alkmaar) en Damixa NL vervangen met https://damixa.nl/handdouche-p1337 (Beide waardeerden mijn oog voor detail nogal)

De Silhouet handdouche was net als de vrij riante hoofddouche een 9l/m model. De Pine 6l/m, vandaar de wissel.
Die Pine is er ook als hoofddouche en is al best heel erg prima :-)
Met 6l/m douche je een boel langer met zelfde water... waar 9 al als waterbesparend te boek staat 8)7

Dan zijn er nog opties als een Niebla die er nog onder gaan. Geen persoonlijke ervaring, maar er is positief geluid over op forum.

Douche warmte terugwin - als je het kan realiseren, scheelt ook een goede 40%.

En even opletten. Je doucht met water rond de 38 graden, een tank op 55 maakt bijna 2x het volume douche water.

De Itho vaten zijn weer in voordeel: Geen stratificatie na opwarmen, dus meer effectief volume op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MotorBeast schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:37:
[...]

Afgezien van startup ben je nog steeds niet gasloos. Ik word helemaal ziek van de kosten van mijn laatste 450m3 gas. Ben al 4 jaar hybride met L/L. Van Moof verkocht ook heel veel fietsen dus dat is een non argument dat ze niet meer klein zijn. Ik ben benieuwd als de units straks 5 jaar plus gedraaid hebben hoe de units zich dan houden en hoe de aftersales/service is. Daar onderscheid een bedrijf zich in. Gewoon een A merk WP kopen. Probleem blijft alleen.....waar vind je een goede installateur met kennis van zaken tegen normale winstmarges?
als vanMoof gewoon alleen in Nederland was gebleven bestonden hun waarschijnlijk nog steeds, maar nee, ze moesten zo nodig de hele wereld veroveren, wat dus uiteindelijk niet gelukt is.
Een tweede fout is speciale onderdelen gebruikt, wat natuurlijk eerst handig was, voor vanMoof dan.
Ik zie dit argument wel vaker, aan de andere kant waarom is een FE dan zoveel duurder, zo duur zelf dat je zeer dicht tegen de levensduur gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Ronald schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:31:
@dzjam Douche kop kiezen scheelt ook. Geen idee wat je nu hebt, maar er zijn enorme verschillen.

Ik heb een vrij luxe... https://damixa.nl/thermos...he-en-handdoucheset-p1826
Maar de handdouche is in erg goed overleg met verkoper (Sanidump Alkmaar) en Damixa NL vervangen met https://damixa.nl/handdouche-p1337 (Beide waardeerden mijn oog voor detail nogal)

De Silhouet handdouche was net als de vrij riante hoofddouche een 9l/m model. De Pine 6l/m, vandaar de wissel.
Die Pine is er ook als hoofddouche en is al best heel erg prima :-)
Met 6l/m douche je een boel langer met zelfde water... waar 9 al als waterbesparend te boek staat 8)7

Dan zijn er nog opties als een Niebla die er nog onder gaan. Geen persoonlijke ervaring, maar er is positief geluid over op forum.

Douche warmte terugwin - als je het kan realiseren, scheelt ook een goede 40%.

En even opletten. Je doucht met water rond de 38 graden, een tank op 55 maakt bijna 2x het volume douche water.

De Itho vaten zijn weer in voordeel: Geen stratificatie na opwarmen, dus meer effectief volume op temperatuur.
De kinderen zijn gek op een regendouche 8)7 . Dus daar moet ik misschien ook een remmertje in plaatsen.

Ook een leuke tip, die douche WTW! Dat kende ik nog niet, maar het is uiteraard heel logisch om dat warme water niet zo weg te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
MacD007 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:33:

Ik zie dit argument wel vaker, aan de andere kant waarom is een FE dan zoveel duurder, zo duur zelf dat je zeer dicht tegen de levensduur gaat komen.
SWW maakt een FE zo veel duurder. Duur vat, extra leidingwerk, 3-wegklep die alles behalve gratis is.

Itho is gelukkig na een handje decennia bewezen vrij goed in vaten bouwen... die de warmtepomp met veel gemak zouden moeten overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Geluid: op dit Topic lees je er veel over: Warmtepompen en tussenwoningen. Ook handig als je een vrijstaand huis hebt met buren dichtbij.

Full Electric: je kan overwegen minder fanatiek te isoleren en met die uitgespaarde kosten voor FE gasloos gaan. Dik isoleren hoeft echt niet, zie https://leontebbens.eu/blog/warmtepomp-jaren-30-huis/. Rc dak en muren is 2,5. Andere Tweakers zijn gasloos met nog lagere Rc’s

Handdoekradiator: LTV geeft echt te weinig warmte. Wij hebben het zo opgelost met een Jaga Strada Hybrid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lr3uL9mOpsa17JkK_lh2Egxo29U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrxAkoupt9ntCQzs82CN57LD.jpg?f=fotoalbum_large

A-Merk of Startup Quatt: hangt van je “risk appetite” af. Voor mij was het duidelijk: een huis is een bestaanszekerheid, de basis voor je (emotionele) welzijn. Dan wil ik kwaliteit en zekerheid als we gasloos gaan.
Hier in Haarlem hadden we 6 (?) jaar terug 20 cm sneeuw en dagen strenge vorst. Dan heb ik liever een merk dat bewezen is in landen waar dit normaal is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89ZIOcR_89T3ltlNnGZWANoR3zY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjrdDAamhDNljcbY9vG5ihUt.jpg?f=fotoalbum_large
(foto: onze Mitsu in 5 cm sneeuw in een geluidsoverlast gevende positie tegen de schutting van de buren)
Maar als je WP een hybride is, waarbij de fossiele CV-ketel het huis warm kan houden, dan ziet je risico-profiel er heel anders uit en is een Quatt misschien wel bruikbaar / aantrekkelijk.

Merkkeuze: De keuze lijkt reuze, gelukkig vallen heeuuul veel merken af als je naar het geluid gaat kijken. Tip: begin daar eens: Warmtepompen en tussenwoningen

[ Voor 49% gewijzigd door LeonTebbens op 30-03-2024 21:54 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dzjam schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:46:
[...]

Ik ben hard aan het puzzelen om het wel werkend te krijgen. Het hangt van het gewicht af dat mijn vloer kan dragen (zie hierboven), of van het formaat als hij ligt onder de trap. Het is nu even uitzoeken wat zou passen.

Ik voel wel meer en meer voor FE!
Liggend lost veel problemen op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dSgTfhFDp2qOKNs1wl_gSYUQm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyPd1HJDuDlHYlkyu4fmYcKX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Ziet er keurig uit! Welk model is dit? Dan zoek ik de afmetingen even op (of misschien heb je die paraat :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dzjam
LeonTebbens schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:05:
Geluid: op dit Topic lees je er veel over: Warmtepompen en tussenwoningen. Ook handig als je een vrijstaand huis hebt met buren dichtbij.

Full Electric: je kan overwegen minder fanatiek te isoleren en met die uitgespaarde kosten voor FE gasloos gaan. Dik isoleren hoeft echt niet, zie https://leontebbens.eu/blog/warmtepomp-jaren-30-huis/. Rc dak en muren is 2,5. Andere Tweakers zijn gasloos met nog lagere Rc’s

Handdoekradiator: LTV geeft echt te weinig warmte. Wij hebben het zo opgelost met een Jaga Strada Hybrid:
[Afbeelding]

A-Merk of Startup Quatt: hangt van je “risk appetite” af. Voor mij was het duidelijk: een huis is een bestaanszekerheid, de basis voor je (emotionele) welzijn. Dan wil ik kwaliteit en zekerheid als we gasloos gaan.
Hier in Haarlem hadden we 6 (?) jaar terug 20 cm sneeuw en dagen strenge vorst. Dan heb ik liever een merk dat bewezen is in landen waar dit normaal is.
[Afbeelding]
(foto: onze Mitsu in 5 cm sneeuw in een geluidsoverlast gevende positie tegen de schutting van de buren)
Maar als je WP een hybride is, waarbij de fossiele CV-ketel het huis warm kan houden, dan ziet je risico-profiel er heel anders uit en is een Quatt misschien wel bruikbaar / aantrekkelijk.

Merkkeuze: De keuze lijkt reuze, gelukkig vallen heeuuul veel merken af als je naar het geluid gaat kijken. Tip: begin daar eens: Warmtepompen en tussenwoningen
Bedankt voor de tip voor de handdoeken. Ik kan me voorstellen dat als je met zo'n Jaga radiator een luchtstroom op gang krijgt, dat datgene wat er boven hangt wel droog kan worden. Maar 5 stuks ophangen zal dan nog puzzelen zijn :-)

Om me geluid te starten is een goede! Dan kom ik inderdaad al gauw bij de Vaillant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
LeonTebbens schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:05:
Dit is een elektrische, niet op de CV-leidingen als ik het goed zie. Het bad EN de douche zitten vlak bij de plek waar de radiator komt, en dan is het lastig het stopcontact op de juiste afstand te plaatsen. Of is hier een slimme oplossing voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Misschien is de WeHeat Blackbird, 8 kW, op propaan, monoblock, ook wel een goed idee. Sinds deze op 6 februari geinstalleerd is, geen gas voor de verwarming meer verbruikt, ik heb een hoekwoning uit de jaren dertig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
dzjam schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:53:
[...]

Ziet er keurig uit! Welk model is dit? Dan zoek ik de afmetingen even op (of misschien heb je die paraat :) )
Itho WPV-H serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dzjam schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:53:
[...]

I-WPV boilers voor de Itho Amber die ik lever/monteer van 200/240 en 270 liter.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 30-03-2024 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-05 16:48
Peeters1 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:12:
Misschien is de WeHeat Blackbird, 8 kW, op propaan, monoblock, ook wel een goed idee. Sinds deze op 6 februari geinstalleerd is, geen gas voor de verwarming meer verbruikt, ik heb een hoekwoning uit de jaren dertig.
Sinds februari is het dit jaar ook zo'n beetje zomer, dus dit bewijst niet zoveel. Januari was de laatste maand met wat echte vorst. Maar goed iedere WP die genoeg capaciteit heeft kan een huis warm houden mits het afgifte systeem afdoende is.

Voor mij persoonlijk is WeHeat een veel te grote blackbox, waarbij ik overgeleverd ben aan de cloud. Liever een bewezen leverancier met een modbus kabel op de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat is de staande toch ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 00:08
https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00772
Je hebt de I-WPV module nodig, wellicht dat @Carboy54, dit bedoeld?
Note: zelf verder geen verstand ervan, ik zag deze als optie bij de horizontale vaten.

Vraagje, kan dit horizontaal vat ook met andere warmtepompen werken?

[ Voor 39% gewijzigd door BaBoK op 31-03-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

BaBoK schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:53:
https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00772
Je hebt de I-WPV module nodig, wellicht dat @Carboy54, dit bedoeld?
Note: zelf verder geen verstand ervan, ik zag deze als optie bij de horizontale vaten.

Vraagje, kan dit horizontaal vat ook met andere warmtepompen werken?
@Ronald H opmerking correct. Daarnaast is bij horizontale boilers wel een aparte I-WPV module nodig. Bij de verticale zit deze er standaard onder gemonteerd. Het vat heeft geen back-up element maar kan verder in principe gemonteerd worden bij andere merken warmtepompen met intern element of een R290 machine. Wel even denken aan de aansturing van de waterpomp in de I-WPV module.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 31-03-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 00:08
@Carboy54 , kan dit vat ook met bijv een Panasonic warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
dzjam schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:09:
[...]

Dit is een elektrische, niet op de CV-leidingen als ik het goed zie. Het bad EN de douche zitten vlak bij de plek waar de radiator komt, en dan is het lastig het stopcontact op de juiste afstand te plaatsen. Of is hier een slimme oplossing voor?
De Jaga Strada Hybrid is een LTV CV-radiator met fans. Er is inderdaad een stopcontact voor nodig. Was bij ons ook lastig, daarom de 12 Volt aansluitdraad door de muur naar de kamer aan de andere kant gebracht en daar de trafo in het stopcontact gedaan.
Ja handdoeken worden super goed droog 😀.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

BaBoK schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:15:
@Carboy54 , kan dit vat ook met bijv een Panasonic warmtepomp?
Lijkt mij mogelijk. Zal eens onderzoeken of het diameter van de Pana sensor in de boiler past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
LeonTebbens schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:18:
[...]

De Jaga Strada Hybrid is een LTV CV-radiator met fans. Er is inderdaad een stopcontact voor nodig. Was bij ons ook lastig, daarom de 12 Volt aansluitdraad door de muur naar de kamer aan de andere kant gebracht en daar de trafo in het stopcontact gedaan.
Ja handdoeken worden super goed droog 😀.
Dat is een slim idee, ik heb een kamer erachter waar het naar toe zou kunnen. Die stroom is nodig voor de fans, right?

En denk je dat 5 handdoeken met zo'n setup ook zou kunnen werken? Dat hangt niet zo ruim op :>

[ Voor 5% gewijzigd door dzjam op 31-03-2024 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Handige Harries maken een betere versie van het hybrid deel zelf voor minder:

LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Leuk projectje ja. Ik moet wel kijken of ik er tijd voor heb in alle verbouwingsdrukte.

Enig idee wat het kostenverschil is? Of is dat bescheiden en moet je het eerder doen voor de fun en de regelmogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
DBH als upgrade, of direct vanaf Jaga kost 250-300 de meter als ik zo 123 kijk online.

Ik heb de zelfbouw héél duur gemaakt... met 72 (!!!!) Noctua fans. Alsnog 'slechts' ~1100 kwijt voor 2x 180cm T10, 1x 300cm T10 en 1x 200cm T15. (effectieve lengte van de warmtewisselaar is ~16 cm minder dan totale lengte die ik noem.)

De Noctua's kosten ruim het dubbele van de populaire modellen Arctic.
En dan trekken de zelfbouw oplossingen doorgaans meer lucht met minder geluid door de warmtewisselaar... en luchtverplaatsing ~ vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
dzjam schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:26:
[...]

Dat is een slim idee, ik heb een kamer erachter waar het naar toe zou kunnen. Die stroom is nodig voor de fans, right?

En denk je dat 5 handdoeken met zo'n setup ook zou kunnen werken? Dat hangt niet zo ruim op :>
Klopt.
De Jaga type 22 is 24 cm diep, daar kun je volgens mij prima een rek met 5 stangen boven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Ronald schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:41:
DBH als upgrade, of direct vanaf Jaga kost 250-300 de meter als ik zo 123 kijk online.

Ik heb de zelfbouw héél duur gemaakt... met 72 (!!!!) Noctua fans. Alsnog 'slechts' ~1100 kwijt voor 2x 180cm T10, 1x 300cm T10 en 1x 200cm T15. (effectieve lengte van de warmtewisselaar is ~16 cm minder dan totale lengte die ik noem.)

De Noctua's kosten ruim het dubbele van de populaire modellen Arctic.
En dan trekken de zelfbouw oplossingen doorgaans meer lucht met minder geluid door de warmtewisselaar... en luchtverplaatsing ~ vermogen.
Klinkt als een mooie setup met al die fans!

Nog een domme vraag misschien: welke LTV-radiatoren werken goed voor dit idee? Is het op elk wel passend te maken? Zolang je maar de juiste maat fan koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@dzjam de meesten gebruiken Jaga’s, struinen marktplaats af waar ze vaak relatief voordelig op staan.

Maar het maakt weinig uit, lucht debiet door de warmtewisselaar maakt het vermogen , waarbij gehele oppervlakte afdekken niet eens het belangrijkste is.

Ook optie, meer bekend in zuid Europa omdat er condenserend mee te koelen is (mits dampdocht geïsoleerd leidingwerk): Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1