Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Niet bekend. Het huis is uit 1900. We hebben het huis pas drie maanden en zijn volop aan het renoveren en isoleren. We wonen er nog niet, maar in de buurt. De voorkant (woonkamer) heeft dunne isolatie, met noppenfolie / reflectiefolie. Hier gaat we Wedi-platen tegenaan monteren van 5 cm dik, zodat de Rd-waarde wat omhoog gaat. Ik schat naar 2 in totaal.De achterkant (keuken) wordt met 8 cm PIR geisoleerd, dus Rd = circa 3.6.
Het houten plafond wordt geïsoleerd met 10 cm steenwol, vooral tegen geluid. Wat warmteverlies naar boven is niet zo erg.
Het dak is geïsoleerd, maar ik weet niet exact hoeveel. Inschatting is 8 cm glaswol. Niet briljant dus, maar dit is niet eenvoudig te verbeteren.
In ons vorige huis (tussenwoning uit 2009) was ons verbruik 1000m3 bij 20°C, maar na Oekraïne gingen we naar 19°C en ging het gebruik fors omlaag, richting 800 mede dankzij zachte winters.
Afgiftesysteem:
De vloer beneden (90 m2) bestaat uit 10cm PIR-platen, daarop vloerverwarmingsslangen (10cm HoH) in 8 lussen en daarop 10 cm cementdekvloer, waar plak-PVC op komt. Omdat ik er nog niet woon nog geen ervaring met welke groepen open staan.Er hangen oude radiatoren, maar die wil ik vervangen. In de woonkamer waarschijnlijk geen, maar in de slaapkamers LTV. Badkamer is nog onduidelijk, ik weet niet of LTV goed werkt voor een handdoekradiator.
SWW:
Er is binnen geen plek voor de bekende grote unit, dus het wordt hybride. We zijn met z'n vijven, dus er wordt nog aardig wat douchewater verbruikt.Warmtepompvoorkeur:
Lucht/warmte, hybride dus. Vanwege de charme van het oude huis is het design van de buitenunit best belangrijk (WAF), alhoewel een kast eromheen natuurlijk ook kan. Liefst niet te grote buitenunit. Een split optie zou moeten kunnen, daar is binnen denk ik wel plaats voor.Verdere volgorde van wensen:
Stil, goedkoop, zuinig, gebruiksvriendelijk (goede app), verkrijgbaar (juni). Integratie in domotica is leuk (ik ga weer Home Assistant installeren als we er wonen), maar niet een must.
Wie gaat het installeren?
Installatie wordt uitbesteed, daar ben ik niet technisch genoeg voor.Ik heb inmiddels een flink aantal offertes binnen van meerdere partijen:
- LG 9 kW Monobloc, buffertvat 100 (!) L voor 7850 na subsidie
- Daikin Altherma 3 8KW split voor 6140 na subsidie
- Daikin Altherma 3 8KW monobloc voor 5977 na subsidie
- LG THERMA-V 7kW - Split voor 4878 na subsidie
- LG THERMA-V 7 KW Monobloc-S voor 4849 na subsidie
- Remeha Elga Ace 6 KW Hybride voor 5330 na subsidie
- Vaillant aroTHERM monobloc 8kW voor 7691 na subsidie
- Vaillant aroTHERM split 5.8kW voor 5144 na subsidie
De prijs per KW (geen idee of dat interessant is om naar te kijken) is het gunstigst voor de LGs van 7 KW en de Daikins. Deze twee offertes komen, net als de Daikins, van Energie-center uit Oirschot. Dit waren telefonische offertes, dus dat scheelt in de prijs.
Ik ben benieuwd of jullie ideeën hebben welke opties passen bij mijn wensen die ik hierboven beschreven heb.