Huis verduurzamen door overstap naar LW warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti2
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-08 15:21
Historisch gasverbruik: 1000 m³/jaar (winter '22/23 & '21/22?)
Afgiftesysteem:
- 50 m² vloerverwarming, slangen 10 (50%) / 15 (50%) cm HoH, 4 groepen, 0 daarvan staan altijd open
- 6 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden 2-2.5 kW, waterinhoud in totaal is onbekend
SWW:
- plek voor boiler is aanwezig
- 200 liter nodig
- DWTW is niet aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde: 1) zuinig, 2) stil, 3) goedkoop, 4) design, 5) verkrijgbaarheid, 6) milieuvriendelijk, 7) DIY/tweakersvriendelijk, 8) domotica-integratie
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

Hallo allemaal,

Ook ik ben me aan het verdiepen in verduurzaming van de woning met een L/W warmtepomp, waarmee ik direct ook wil koelen. Ik heb al veel geleerd van de vele topics op tweakers (waarvoor dank aan allen!) maar heb toch wat vragen waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb.

Mijn situatie:
- Hoekwoning uit 2016 van 200m2, type c ventilatie, die nu verwarmd wordt met een CV ketel (verbruik 1000m3)
- Beneden vloervwarming met een gesloten verdeler; deels 150mm hoh en deels 100mm hoh (bij de ramen). Leidingen zijn 70-90m lang
- Boven radiatoren, met name type 22 en wat type 21
- Alles aangestuurd via Honeywell Evohome zoneregeling met aan/uit regeling van de ketel

De radiatoren boven zijn berekend op hoge temperatuur en volgens de meegeleverde stukken van de bouw is er 1500 tot 2000 watt per slaapkamer nodig. Ik wil de radiatoren vervangen door Jaga Strada hybrid type 21 van 50x140cm, welke 1224 watt heeft op Ta 35 en Tr 30. Het vermogen neemt hierdoor iets af tov de berekende warmtevraag, maar op basis van ervaring en nu al lagere aanvoer T moet dit haalbaar zijn. Tevens heeft de Jaga een boost stand waarmee 1700 watt gehaald wordt. In de badkamer wil ik ook de radiator vervangen op gelijke wijze. Ik hoop dat de vloerverwarming beneden genoeg vermogen heeft voor 35c aanvoer. Staat nu op max 45c mengtemperatuur met nachtverlaging en dat gaat prima, alhoewel het uren duurt om op te warmen als de hele vloer is afgekoeld.

De CV ketel is nu begrenst op iets boven laaglast (6-7kw) en dat gaat prima. Mogelijk is 6kw al voldoende dus, maar ik wil geen risico lopen op te weinig vermogen. Gasverbruik per graaddag in januari was 0.41m3; oftewel 12.3m3 gas bij -10C buiten en 20c binnen. Dat komt neer op 0.5m3 per uur bij continu operatie, dus 5kw warmtepomp. Echter, mijn kids zijn jong en spelen amper boven. Ik wil voorbereid zijn op extra stoken boven in de toekomst, vandaar dat ik denk aan een 7-8kw warmtepomp. Dat stelt me hopelijk ook in staat om met nachtverlaging en zoneregeling te kunnen werken.

Ik heb de volgende vragen:
- Zijn die Jaga Strada hybrids een goed idee (efficient) icm een warmtepomp? Vloerverwarming aanleggen is erg ingrijpend.
- CV leidingen zijn allemaal van TECEflex. Verdeler bij de ketel gaat naar 3x 20mm (binnendiameter 14.1mm) voor elke verdieping 1, en splitst op naar 16mm (binnendiameter 11.5) voor de radiatoren. Vloerverwarming verdeler wordt ook gevoed met 20mm. Zijn deze leidingen geschikt voor 35/30 aanvoer/retour? Vervangen is eigenlijk geen optie, kan ik eventueel een hogere delta T gebruiken? 8 ipv 5 graden bijvoorbeeld?
- Moet ik een nieuwe verdeler voor de vloerverwarming zonder pomp, of kan ik de huidige laten zitten?
- Wat zijn de ervaringen met zoneregeling en warmtepompen? Ik ben erg fan van het stoken per ruimte (zuiniger en comfort), maar lees wisselende verhalen icm warmtepomp. Kan ik met een buffervat werken en toch gebruik maken van zoneregeling? Wat is het alternatief? Ik wil boven niet continu stoken, maar wel 20c halen als ik zit te werken of de kids er spelen.
- Welke warmtepomp wordt gezien als top performer voor 7-8kw vermogen? SCOP is belangrijk, alsmede groot modulatiebereik voor zoneregeling.
- Algemeen advies voor mijn situatie is ook meer dan welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
Tosti2 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:18:
Historisch gasverbruik: 1000 m³/jaar (winter '22/23 & '21/22?)
Afgiftesysteem:
- 50 m² vloerverwarming, slangen 10 (50%) / 15 (50%) cm HoH, 4 groepen, 0 daarvan staan altijd open
0? Je hebt maar 4 groepen, waarom kunnen die niet gewoon altijd open?
- 6 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden 2-2.5 kW, waterinhoud in totaal is onbekend
Die inhoud zou ik maar eens achterhalen, want dat heb je nodig om te bepalen of je systeem voldoende inhoud heeft.
SWW:
- plek voor boiler is aanwezig
- 200 liter nodig
- DWTW is niet aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde: 1) zuinig, 2) stil, 3) goedkoop, 4) design, 5) verkrijgbaarheid, 6) milieuvriendelijk, 7) DIY/tweakersvriendelijk, 8) domotica-integratie
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

Hallo allemaal,

Ook ik ben me aan het verdiepen in verduurzaming van de woning met een L/W warmtepomp, waarmee ik direct ook wil koelen.
Ik ben geen Jaga expert, maar heb je het afgiftevermogen bij koelen van jouw setup al uitgerekend? Het lijkt me sterk dat je hierin het minimale vermogen van een 7 kW WP kwijt kunt.
Ik heb al veel geleerd van de vele topics op tweakers (waarvoor dank aan allen!) maar heb toch wat vragen waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb.

Mijn situatie:
- Hoekwoning uit 2016 van 200m2, type c ventilatie, die nu verwarmd wordt met een CV ketel (verbruik 1000m3)
- Beneden vloervwarming met een gesloten verdeler; deels 150mm hoh en deels 100mm hoh (bij de ramen). Leidingen zijn 70-90m lang
Een mengverdeler met pomp is een open verdeler. Die heeft immers een interne verbinding tussen aanvoer en retour.
- Boven radiatoren, met name type 22 en wat type 21
- Alles aangestuurd via Honeywell Evohome zoneregeling met aan/uit regeling van de ketel
Die doet PWM, en is daarmee ongeschikt voor een WP. Zoek maar eens in de WP-topics (vooral het Ecodan topic) op Honeywell. Is al genoeg over gezegd.
De radiatoren boven zijn berekend op hoge temperatuur en volgens de meegeleverde stukken van de bouw is er 1500 tot 2000 watt per slaapkamer nodig. Ik wil de radiatoren vervangen door Jaga Strada hybrid type 21 van 50x140cm, welke 1224 watt heeft op Ta 35 en Tr 30. Het vermogen neemt hierdoor iets af tov de berekende warmtevraag, maar op basis van ervaring en nu al lagere aanvoer T moet dit haalbaar zijn. Tevens heeft de Jaga een boost stand waarmee 1700 watt gehaald wordt. In de badkamer wil ik ook de radiator vervangen op gelijke wijze. Ik hoop dat de vloerverwarming beneden genoeg vermogen heeft voor 35c aanvoer. Staat nu op max 45c mengtemperatuur met nachtverlaging en dat gaat prima, alhoewel het uren duurt om op te warmen als de hele vloer is afgekoeld.
In jouw situatie met beperkte afgifte moet je sowieso niet veel willen opwarmen. Je moet vooral op temperatuur houden.
Waarom staat je VVW trouwens op 45°C? Is dat niet waanzinnig hoog? Heb je deze winter al eens geprobeerd om die gewoon op 35°C te zetten?
De CV ketel is nu begrenst op iets boven laaglast (6-7kw) en dat gaat prima. Mogelijk is 6kw al voldoende dus, maar ik wil geen risico lopen op te weinig vermogen. Gasverbruik per graaddag in januari was 0.41m3; oftewel 12.3m3 gas bij -10C buiten en 20c binnen. Dat komt neer op 0.5m3 per uur bij continu operatie, dus 5kw warmtepomp. Echter, mijn kids zijn jong en spelen amper boven. Ik wil voorbereid zijn op extra stoken boven in de toekomst, vandaar dat ik denk aan een 7-8kw warmtepomp. Dat stelt me hopelijk ook in staat om met nachtverlaging en zoneregeling te kunnen werken.
Zoneregeling gaat bij jouw beperkte afgifte waarschijnlijk niet lukken. Nachtverlaging alleen in het voor- en naseizoen.
CV leidingen zijn allemaal van TECEflex. Verdeler bij de ketel gaat naar 3x 20mm (binnendiameter 14.1mm) voor elke verdieping 1, en splitst op naar 16mm (binnendiameter 11.5) voor de radiatoren. Vloerverwarming verdeler wordt ook gevoed met 20mm. Zijn deze leidingen geschikt voor 35/30 aanvoer/retour? Vervangen is eigenlijk geen optie, kan ik eventueel een hogere delta T gebruiken? 8 ipv 5 graden bijvoorbeeld?
Je zult zelf per leidingdeel moeten uitrekenen hoeveel vermogen er door moet en adhv daarvan de flow berekenen bij bijvoorbeeld dT 5 bij 0°C, dan kun je nog naar dT 7 à 8 bij -10.
- Moet ik een nieuwe verdeler voor de vloerverwarming zonder pomp, of kan ik de huidige laten zitten?
Ik zou die ombouwen, maar als je de radiatoren (veel) warmer water dan 35°C wilt geven dan zul je hem moeten laten zoals ie is, inclusief de thermostaat en het rendementsverlies wat dit oplevert.
Waarom wil je
- Wat zijn de ervaringen met zoneregeling en warmtepompen? Ik ben erg fan van het stoken per ruimte (zuiniger en comfort), maar lees wisselende verhalen icm warmtepomp. Kan ik met een buffervat werken en toch gebruik maken van zoneregeling? Wat is het alternatief? Ik wil boven niet continu stoken, maar wel 20c halen als ik zit te werken of de kids er spelen.
Zoneregeling bij zo weinig afgifte gaat niet, en snel opwarmen ook lastig. Wat je nog wel zou kunnen doen is zorgen dat je het minimale vermogen van je WP altijd kwijt kunt, en dan in die kinderkamers met een Jaga met ventilatoren snel bijverwarmen. Dan moet je alleen wel zorgen dat dan de WP aan gaat...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti2
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-08 15:21
Andrehj schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:53:

0? Je hebt maar 4 groepen, waarom kunnen die niet gewoon altijd open?
Ik heb een aparte keuken/eetkamer en woonkamer aan verschillende kanten van het huis. Door zon inval, koken, wind, etc waren er grote verschillen in temperatuur. Ik wil ooit de boel nog openbreken en verbouwen, maar momenteel zorgt evohome HCE80 aansturing voor gelijke T en dus comfort.

Die inhoud zou ik maar eens achterhalen, want dat heb je nodig om te bepalen of je systeem voldoende inhoud heeft.
Vloerverwarming is 68 liter. CV leidingen zo'n 12.5L. Radiatoren boven wil ik dus vervangen voor Jaga Strada's, die zijn low H2O ~3L per stuk, dus 18 liter voor 6 maar 5 daarvan zullen vaak dicht staan. Totaal dus 80-85 liter. Daarom oa de vraag of Java Strada een goed idee is door de low H2O technologie. T33's hebben meer water inhoud maar minder vermogen.

Ik ben geen Jaga expert, maar heb je het afgiftevermogen bij koelen van jouw setup al uitgerekend? Het lijkt me sterk dat je hierin het minimale vermogen van een 7 kW WP kwijt kunt.
Het opgegeven vermogen in de eerste post is met bestaande radiatoren. Na vervanging door Jaga's is het totale vermogen van mijn CV systeem 7.6 kW voor verwarming met 35/30 volgens WTH vermogen berekening voor de vloerverwarming (1.9 kW) en Jaga website voor de radiatoren (5.7 kW). Daar komt SWW nog bij, dus daarom denk ik aan 7-8 kW. Beneden + badkamer is 2.4 kW met 35/30, dus de WP moet terug moduleren tot minimaal dat maar liever verder.

Koelvermogen met 16/18/27 is 4 kW voor de slaapkamers (badkamer ga ik niet koelen) en 1.25 kW voor de vloervwarming.

In jouw situatie met beperkte afgifte moet je sowieso niet veel willen opwarmen. Je moet vooral op temperatuur houden.
Waarom staat je VVW trouwens op 45°C? Is dat niet waanzinnig hoog? Heb je deze winter al eens geprobeerd om die gewoon op 35°C te zetten?
Ik heb nu geoptimaliseerd voor stoken met een CV ketel, die kan zn warmte niet kwijt en gaat pendelen, dus vandaar afgifte van de vloer gemaximaliseerd en ketel in laaglast. Goed idee om te proberen met 35 aanvoer, dat kan ik komende winter doen in een koude week.

Zoneregeling gaat bij jouw beperkte afgifte waarschijnlijk niet lukken. Nachtverlaging alleen in het voor- en naseizoen.
Ik wil slaapkamers niet stoken ivm lekkerder slapen als het kouder is. Ik hoop dat 1.2 kW per slaapkamer en 1.7 kW boost functie (hogere ventilator snelheid van de Jaga) voor opwarmen genoeg is voor zoneregeling. Nachtverlaging beneden wordt mogelijk lastig denk ik inderdaad, maar dat maakt de niet zoveel uit.

Je zult zelf per leidingdeel moeten uitrekenen hoeveel vermogen er door moet en adhv daarvan de flow berekenen bij bijvoorbeeld dT 5 bij 0°C, dan kun je nog naar dT 7 à 8 bij -10.
Volgens deze tool: https://www.hout-cv.eu/berekenen/

Radiator met 16mm (binnen diameter 11.5mm) aanvoer leiding heeft 200L/h nodig (advies 15mm leiding met stroomsnelheid 0.46m/s).
Vloerverwarming met 20mm aanvoer (binnen 14.5) heeft 320 L/h nodig, ook advies 15mm leiding met stroomsnelheid 0.71 m/s.

Lijkt mij dus dat ik goed zit.

Ik zou die ombouwen, maar als je de radiatoren (veel) warmer water dan 35°C wilt geven dan zul je hem moeten laten zoals ie is, inclusief de thermostaat en het rendementsverlies wat dit oplevert.
Waarom wil je
Ben daar inmiddels ook van overtuigd, dank. Hoopte de kosten te besparen door de pomp alsnog te laten zitten.

Zoneregeling bij zo weinig afgifte gaat niet, en snel opwarmen ook lastig. Wat je nog wel zou kunnen doen is zorgen dat je het minimale vermogen van je WP altijd kwijt kunt, en dan in die kinderkamers met een Jaga met ventilatoren snel bijverwarmen. Dan moet je alleen wel zorgen dat dan de WP aan gaat...
Is met bovenstaande correctie op het vermogen na vervanging door Jaga's mijn afgifte nog steeds te laag?

Mijn idee is: 2.4kW met 35c aanvoer standaard (grotendeels) open, mogelijk wel nageregeld beneden, voor badkamer en beneden. Boven per ruimte 1.2 kW die aangestuurd wordt door EvoHome om alleen bij gebruik te stoken tot 20c en verder niet te stoken. Buffervat erbij omdat ik beneden 2 ruimtes heb die niet altijd open staan, anders krijg ik een groot weersafhankelijk T verschil tussen die ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Tosti2 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:22:
Ik heb een aparte keuken/eetkamer en woonkamer aan verschillende kanten van het huis. Door zon inval, koken, wind, etc waren er grote verschillen in temperatuur. Ik wil ooit de boel nog openbreken en verbouwen, maar momenteel zorgt evohome HCE80 aansturing voor gelijke T en dus comfort.
Dat gaat zoals al gezegd met een WP niet werken. Je moet altijd zorgen dat de WP zijn minimum vermogen in je afgiftesysteem kwijt kan. Als jij al je vvw-groepen en radiatoren dicht laat lopen gaat dat niet goed.
En al helemaal niet met die bagger van Honeywell die met PWM werkt.
Het opgegeven vermogen in de eerste post is met bestaande radiatoren. Na vervanging door Jaga's is het totale vermogen van mijn CV systeem 7.6 kW voor verwarming met 35/30 volgens WTH vermogen berekening voor de vloerverwarming (1.9 kW) en Jaga website voor de radiatoren (5.7 kW). Daar komt SWW nog bij, dus daarom denk ik aan 7-8 kW. Beneden + badkamer is 2.4 kW met 35/30, dus de WP moet terug moduleren tot minimaal dat maar liever verder.
Volgens mij kan alleen een Toshiba zover terug, maar dat gaat dik ten koste van de COP. Er zijn al nauwelijks 7 kW WP's die lager dan 3 kW kunnen.
Koelvermogen met 16/18/27 is 4 kW voor de slaapkamers (badkamer ga ik niet koelen) en 1.25 kW voor de vloervwarming.
Dat schema is niet realistisch.
Ta wordt meestal begrensd op 18 vanwege condens, en ik heb nog nooit gehoord van iemand die zijn huis koelt tot 27 graden. Meestal wordt er tot een graad of 23 gekoeld.
Een realistischer schema zou dus 18/20/23 zijn. Wat heb je dan aan koelvermogen?
Bovendien moet je met een dT tussen Ta en Tr van slechts 2K een flinke flow halen om daarin het minimum koelvermogen van je WP kwijt te kunnen. Heb je daar rekening mee gehouden?
Mijn idee is: 2.4kW met 35c aanvoer standaard (grotendeels) open, mogelijk wel nageregeld beneden, voor badkamer en beneden. Boven per ruimte 1.2 kW die aangestuurd wordt door EvoHome om alleen bij gebruik te stoken tot 20c en verder niet te stoken. Buffervat erbij omdat ik beneden 2 ruimtes heb die niet altijd open staan, anders krijg ik een groot weersafhankelijk T verschil tussen die ruimtes.
Een groot misverstand. Een buffervat helpt niet of nauwelijks om pendelen tegen te gaan. Reken maar eens uit hoelang deze het vermogensoverschot van de WP kan bufferen. Dat is vaak maar een paar minuten, terwijl een WP gewoon uren achter elkaar moet kunnen draaien. Vandaar nogmaals: je moet altijd het minimum vermogen van je WP in je afgifte kwijt kunnen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:17
Andrehj schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:17:

Een groot misverstand. Een buffervat helpt niet of nauwelijks om pendelen tegen te gaan. Reken maar eens uit hoelang deze het vermogensoverschot van de WP kan bufferen. Dat is vaak maar een paar minuten, terwijl een WP gewoon uren achter elkaar moet kunnen draaien. Vandaar nogmaals: je moet altijd het minimum vermogen van je WP in je afgifte kwijt kunnen.
Okay, we gaan rekenen.

Laten we het minimum vermogen van de WP eens op 3kW aannemen.
Laten we 1,25kW aan openstaande afgifte aannemen.
Laten we een deltaT van 5 nemen.
Stel je neemt een daadwerkelijk knappe buffer, zeg 200L, hoe lang draai je dan?

Het kost 4180kJ om 200L water 5 graden te verwarmen. Ofwel 1,16kWh.
Er gaat 3-1,25kW - 1,75kW de buffer in.

De buffer is na 1,16/1,75 = 0,66 uur verzadigt... 40 minuten.

Hoezo is dat een probleem?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ronald schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:49:
[...]

Okay, we gaan rekenen.

Laten we het minimum vermogen van de WP eens op 3kW aannemen.
Laten we 1,25kW aan openstaande afgifte aannemen.
Laten we een deltaT van 5 nemen.
Stel je neemt een daadwerkelijk knappe buffer, zeg 200L, hoe lang draai je dan?

Het kost 4180kJ om 200L water 5 graden te verwarmen. Ofwel 1,16kWh.
Er gaat 3-1,25kW - 1,75kW de buffer in.

De buffer is na 1,16/1,75 = 0,66 uur verzadigt... 40 minuten.

Hoezo is dat een probleem?
Op jouw berekening is nogal wat aan te merken:
  1. Je gaat uit van een dT van 5K. Dat is niet bepaald gebruikelijk op minimum vermogen. Realistischer is 2 of 3K. Dat scheelt al een factor 2.
  2. (en hier gaat het pas echt mis) Je gaat ervan uit dat het water in de buffer helemaal de retourwatertemperatuur had. Dat werkt alleen de eerste keer, bij een koude start.
Dus: De eerste keer uitschakelen zal idd ca 20 minuten vertraagd worden doordat ook de buffer nog op temperatuur moet komen.
Maar daarna koelt die buffer nooit meer af, en zal dus geen enkele bufferwerking meer hebben.

Buffervaatjes van 100 of 200 liter werken gewoon niet. Dat zijn niet meer dan hydraulische scheidingen tussen opwek en afgifte die de regeling van je WP onnodig complex maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Andrehj Werkt prima als je een Warmtepomp neemt die je knap kan inregelen. Dat is helaas niet een model waar je je in verdiept hebt.

Het ding heet Itho Daalderop Amber...

Je hangt de temperatuur sensor op de juiste plek: je meet de temperatuur die naar afgifte systeem gaat.
Je stelt de Amber in om pas in te schakelen als deze temperatuur genoeg onder de doeltemperatuur komt
Je stelt de Amber in om pas uit te schakelen als de temperatuur genoeg omhoog gegaan is.

Zo trek je de buffer wel leeg.

Je kunt dit met Amber zo inregelen dat je een delta van 10 over de buffer maakt per run.

En dat alles zonder domotica.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Andrehj schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:55:
[...]

Buffervaatjes van 100 of 200 liter werken gewoon niet. Dat zijn niet meer dan hydraulische scheidingen tussen opwek en afgifte die de regeling van je WP onnodig complex maken.
Een bufferhater :) Fijn, kan ik eens even mijn plannetjes kritisch laten analyseren :)

offtopic:
Ik heb genoeg afgifte, maar wel allemaal in de vorm van radiatoren. Dus weinig inhoud tov vvw. Wegens die kleine inhoud dacht ik toch maar een vat bij te plaatsen. Zeg jij ook in deze situatie: neen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Brent schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:01:
[...]

Een bufferhater :) Fijn, kan ik eens even mijn plannetjes kritisch laten analyseren :)

offtopic:
Ik heb genoeg afgifte, maar wel allemaal in de vorm van radiatoren. Dus weinig inhoud tov vvw. Wegens die kleine inhoud dacht ik toch maar een vat bij te plaatsen. Zeg jij ook in deze situatie: neen?
Als je wil horen dat je geen buffer nodig hebt, zeker doen, je krijgt gegarandeerd het antwoord wat je wil horen.

Wil je een echt kritische analyze... dan zou ik het bij een neutraal persoon vragen

Bij een tekort aan vrij circulerend volume plaats je een serie buffer die het tekort aanvult...
Bij naregeling die een tekort aan vrij circulerend volume veroorzaakt met te weinig afgifte gebruik je een parallelbuffer... Die je dan natuurlijk wel correct aansluit... wat meestal niet gebeurd.

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 06-04-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ronald schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:01:
Je kunt dit met Amber zo inregelen dat je een delta van 10 over de buffer maakt per run.
Als je een delta van 10 hebt over de buffer hebt draai je wat mij betreft met een onnodig hoge aanvoertemperatuur (en dus onnodige lage COP). Die aanvoertemperatuur zou bij VWW nooit meer dan een graad of 27 moeten zijn.
Enkel bij het gebruik van radiatoren (en onvoldoende afgifte om het minimum vermogen kwijt te raken) zou jouw strategie een goede keuze kunnen zijn. Wellicht dat we dat onderscheid in deze maar moeten maken.
Dan moet je idd wel een WP hebben waarin je dit zo in kunt stellen. Ik weet niet bij welke merken dat lukt.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 06-04-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Andrehj schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:39:
[...]

Als je een delta van 10 hebt over de buffer hebt draai je wat mij betreft met een onnodig hoge aanvoertemperatuur (en dus onnodige lage COP). Die aanvoertemperatuur zou bij VWW nooit meer dan een graad of 27 moeten zijn.
Enkel bij het gebruik van radiatoren zou jouw strategie een goede keuze kunnen zijn.
Dat naregeling om compromissen vraagt moge duidelijk zijn.

Als er voldoende afgifte open is om het vermogen van de WP kwijt te kunnen ga je ook de buffer niet laden, en zal je niet boven de doel Ta komen. Dus het compromis te hoge Ta speelt alleen als er weinig warmtevraag open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Ronald schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:10:
[...]

Wil je een echt kritische analyze... dan zou ik het bij een neutraal persoon vragen
Als die toch eens rondliepen op GoT ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1