Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-09 21:55

GJA

verkeerslicht schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:43:
[...]
In het grote geheel valt het inderdaad weg in de ruis van het net, maar als het een keer echt koud is gaat bij iedereen dag element tegelijk aan. Dat gaat echt wel een piek zijn, bovenop het verbruik dat er al is. Daar mag best aandacht voor zijn.
Eens met de benodigde aandacht voor het hoge verhogen van WP's en BUH.
Maar; de BUH zal toch niet volcontinu meedoen hoop ik.... Hier doet ie mee met defrost en in krappe situaties helpt ie even om de temperatuur binnen het bereik van de WP te brengen waarna hij weer uitgaat.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Seafarer schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:30:
[...]

Ja dat is toch gewoon regelen?
Het teveel geleverde vermogen in stukjes hakken door middel van aan/uit regelen is bij mij nog steeds regelen.
Pendelen is volgens mij dat de warmtepomp zelf stopt omdat de aanvoertemperatuur te ver stijgt boven de gevraagde aanvoer temperatuur. Dan stopt de warmtepomp een minuut of 15 en doet dan een nieuwe poging. Regelen met thermostaat voorkomt dat de warmtepomp in deze situatie komt.

Maar dit is mijn visie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
GJA schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:31:
[...]

Beperkt pendelen kan geen kwaad, eens. Is dan regelen, geen pendelen.
Maar dat op heel laag vermogen draaien een lage COP geeft; ik zie dan in mijn HA COP juiste hele hoge waarden?

Buiten dat; als de WP opnieuw opstart zie ik altijd een "inschakelpiek". Bij lage buitentemperaturen is die hier zo hoog dat uit- en inschakelen meer energie vergt dan 'm maar gewoon laten doordraaien en daarmee de binnentemperatuur tijdelijk een graad te laten oplopen.
Lagere (als in: Minder hoge) COP is wat ik schreef.
Bij een hoge COP heb je automatisch een hoge afgifte ;) ga maar na. Ik meet bij 12°C buiten wel eens een COP van rond de 8. Het kan niet anders dan dat daar een "te" hoge afgifte bij hoort. Namelijk 8 * 625Watt is 5kW. En dat heb ik uiteraard niet nodig. Dus pendelen.
En dat betekent hier 2u draaien maar Meestal kapt de thermostaat hem al af.

Nu zijn er WP's die met een lager opgenomen vermogen kunnen draaien, maar niet heel veel lager, dus als een wp zeg 3,5kW draait bij 12°C dan zal dat maar zo met een lagere COP kunnen zijn.

p.s. mijn wp doet 8kW bij -10°C

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:44:
[...]

Sow alles wat je zegt klopt en ben ik het mee eens. :o
Wie had dat gedacht :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:14
verkeerslicht schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:48:
[...]

Dus pendelen.
En dat betekent hier 2u draaien maar Meestal kapt de thermostaat hem al af.
Dus regelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Jojan265 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:30:
[...]

Nu raak je toch wel een gevoelige snaar bij mij. Ik zal mijn betoog dan ook proberen om het zoveel mogelijk bij mezelf te houden en bij jou als professional.

Dan zal ik het als tweaker wel niet snappen. Het ligt helemaal aan je afgifte systeem. Als je zoals ik vloerverwarming heb, dan is het totale onzin om de warmtepomp meerdere keren per uur aan-uit te laten gaan. Dat mag je dan als professional aan mij uitleggen wat daar goed aan is.

Mijn warmtepomp is vanmorgen om 8 uur opgestart (Tb 5.7 °C) en nu 2 uur later is de vloertemperatuur net 1 °C verhoogd met Ta 27 °C. Met een betonnen vloer als buffer hoef ik maar 1 start per dag te doen en als het wat kouder is, dan draait hij de hele dag. De COP daarbij is rond de 5 bij deze temperaturen.

En als de warmtepomp uitgaat op te hoge watertemperatuur, terwijl de ruimte nog niet op temperatuur is, dan heet dit toch echt pendelen. Dit betekent gewoon dat de afgifte van je warmte niet goed genoeg is voor de warmtepomp. En zoals al werd gezegd dat beperkt pendelen geen probleem is, dan nog vind ik dat een slechte regeling. Zorg dan dat je wat aan je afgifte doet (wat ik als tweaker misschien wel beter snap dan jij als professional).

En met een warmtepomp die niet zo heel ver kan terug regelen, probeer dan minstens runs van 2 uur te maken. Echt veel vaker om op 0.1 °C nauwkeurig te regelen heeft geen zin.
Heel eenvoudig, dit is het bekende IK=1
IK heb een vloerverwarming met veel materiaal eroverheen.
Maar dat heeft niet iedereen, er zijn ook snellere afgifte waarbij het normaal is dat de WP wat vaker regelt bij matige buitentemperaturen. Een lange run is zeker niet iets wat perse altijd nagestreefd moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:58
WillemSuper schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:27:
[...]

Ben ik het niet helemaal mee eens. Om je minimale vermogen kwijt te kunnen heb je ook een minimale aanvoer temperatuur nodig. Stel je die correct in en gebruik je een thermostaat dan zul je zien dat de thermostaat de warmtepomp uit zet als het minimale vermogen van het systeem groter is dan het benodigde vermogen. Na een aantal uren is het huis weer wat afgekoeld en zet de thermostaat de warmtepomp weer aan.
WillemSuper schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:41:
[...]

Pendelen is volgens mij dat de warmtepomp zelf stopt omdat de aanvoertemperatuur te ver stijgt boven de gevraagde aanvoer temperatuur. Dan stopt de warmtepomp een minuut of 15 en doet dan een nieuwe poging. Regelen met thermostaat voorkomt dat de warmtepomp in deze situatie komt.

Maar dit is mijn visie.
Volgens mij is mijn ervaring, die ik in het vaillant topic heb gedeeld, een onderbouwing en bevestiging van wat jij hier (probeert) aan te geven.

Alvorens het verhogen van de tA: Kaspers in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Na het verhogen van de tA: Kaspers in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:05
Technician- schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:53:
[...]

Heel eenvoudig, dit is het bekende IK=1
IK heb een vloerverwarming met veel materiaal eroverheen.
Maar dat heeft niet iedereen, er zijn ook snellere afgifte waarbij het normaal is dat de WP wat vaker regelt bij matige buitentemperaturen. Een lange run is zeker niet iets wat perse altijd nagestreefd moet worden.
2, ik heb dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:58

Seafarer

XXX

Kaspers schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:08:
[...]

[...]

Volgens mij is mijn ervaring, die ik in het vaillant topic heb gedeeld, een onderbouwing en bevestiging van wat jij hier (probeert) aan te geven.

Alvorens het verhogen van de tA: Kaspers in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Na het verhogen van de tA: Kaspers in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Verhelderend. nu begrijp ik wat @WillemSuper bedoelt met "Regelen met thermostaat voorkomt dat de warmtepomp in deze situatie komt."

@Kaspers En de flow was constant hetzelfde?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Jojan265 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:30:
[...]

Mijn warmtepomp is vanmorgen om 8 uur opgestart (Tb 5.7 °C) en nu 2 uur later is de vloertemperatuur net 1 °C verhoogd met Ta 27 °C. Met een betonnen vloer als buffer hoef ik maar 1 start per dag te doen en als het wat kouder is, dan draait hij de hele dag. De COP daarbij is rond de 5 bij deze temperaturen.
Dat is mooi, maar het zou totaal geen probleem zijn als het twee runs zouden zijn. Zowel niet voor de COP als voor het comfort.
Daarnaast vind ik COP 5 niet heel spectaculair met een ta van 27, en dat is precies waar ik op doelde. Lager terugmoduleren is ansich niet waardevol als de COP er niet hoger door wordt.
En als de warmtepomp uitgaat op te hoge watertemperatuur, terwijl de ruimte nog niet op temperatuur is, dan heet dit toch echt pendelen. Dit betekent gewoon dat de afgifte van je warmte niet goed genoeg is voor de warmtepomp. En zoals al werd gezegd dat beperkt pendelen geen probleem is, dan nog vind ik dat een slechte regeling. Zorg dan dat je wat aan je afgifte doet.
Ik betrek deze even op mijzelf, gezien ik dit gezegd heb ;)

Klopt, dat heet pendelen, maar dit kan ook "by design" zijn (en mag in dat licht regelen genoemd worden). Het is wat mij betreft een kwestie van smaak.
M'n afgifte is trouwens prima in orde.
Ik heb geen volwaardige vloerverwarming(3 groepen), maar wel een adequate set aan radiatoren en 2 fancoils.

Overigens zie ik ook weleens dat m'n warmtepomp wat verder terugmoduleert (na een pendelmomentje), maar dan zakt de COP met een halve punt in. Vind ik eigenlijk gewoon zonde. Mijn aanname is dat dit dus een regelactie is waarbij de volgende run wat langer wordt gemaakt ten koste van de efficiëntie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:29
verkeerslicht schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:03:
[...]

Dat is mooi, maar het zou totaal geen probleem zijn als het twee runs zouden zijn. Zowel niet voor de COP als voor het comfort.
Daarnaast vind ik COP 5 niet heel spectaculair met een ta van 27, en dat is precies waar ik op doelde. Lager terugmoduleren is ansich niet waardevol als de COP er niet hoger door wordt.

[...]

Ik betrek deze even op mijzelf, gezien ik dit gezegd heb ;)

Klopt, dat heet pendelen, maar dit kan ook "by design" zijn (en mag in dat licht regelen genoemd worden). Het is wat mij betreft een kwestie van smaak.
M'n afgifte is trouwens prima in orde.
Ik heb geen volwaardige vloerverwarming(3 groepen), maar wel een adequate set aan radiatoren en 2 fancoils.

Overigens zie ik ook weleens dat m'n warmtepomp wat verder terugmoduleert (na een pendelmomentje), maar dan zakt de COP met een halve punt in. Vind ik eigenlijk gewoon zonde. Mijn aanname is dat dit dus een regelactie is waarbij de volgende run wat langer wordt gemaakt ten koste van de efficiëntie.
Ik probeer geen record te vestigen met momentopnames m.b.t. cop. Ik bekijk wat bij mij (n=1) dus over een dag het voordeligst is met het gewenste comfort. Als ik kortere runs ga maken, dan kunnen de cop's op een willekeurig moment wel beter zijn, maar gebruik ik over de dag gezien toch meer elektriciteit. Elke opstart is bij mij toch behoorlijk minder efficiënt gebleken. Daar moet een behoorlijk goede cop tegenover staan om dit weer goed te maken.

P.s mijn Wp kan tot ca. 1.5 .. 2 kW terugmoduleren afhankelijk van Tb.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Seafarer schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:03:
[...]

Verhelderend. nu begrijp ik wat @WillemSuper bedoelt met "Regelen met thermostaat voorkomt dat de warmtepomp in deze situatie komt."

Klopt zoals @Kaspers mooi laat zien. In het Panasonic topic staat ook een mooi stukje text over hoe de punten in de stooklijn te bepalen en in te stellen. Waarbij het eerste vlakke stuk bedoeld is om boven te minimum vermogen te blijven totdat er meer nodig is en de aanvoertemperatuur omhoog gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Jojan265 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:27:
[...]

Ik probeer geen record te vestigen met momentopnames m.b.t. cop. Ik bekijk wat bij mij (n=1) dus over een dag het voordeligst is met het gewenste comfort. Als ik kortere runs ga maken, dan kunnen de cop's op een willekeurig moment wel beter zijn, maar gebruik ik over de dag gezien toch meer elektriciteit. Elke opstart is bij mij toch behoorlijk minder efficiënt gebleken. Daar moet een behoorlijk goede cop tegenover staan om dit weer goed te maken.
Het klopt dat de opstartperiode (enkele minuutjes) met wat lagere efficientie gepaard gaat. Echter bij pendelen is dat effect al minder sterk dan bij een echt koude start. Daarnaast, als je 1 of 2 extra starts hebt agv. van pendelen zijn die kosten daarvan niet zo bepalend hoor. Het zou in de praktijk weleens lood om oud ijzer kunnen zijn.
Gisteren heeft m'n wp 1 keer gependeld, en verder een dag-COP van 6,4 gedraaid. ik lieg, zit naar de verkeerde dag te kijken. M'n logging heeft afgelopen dagen niet gedraaid om een of andere reden. Tis ook geen pendelweer geweest gisteren.

Nogmaals, er zou m.i. niet zo kritisch op minimum vermogen geselecteerd moeten worden ten koste van de max. capaciteit. Want dat is wel wat er veel gebeurt hier. Zeker als je vloerverwarming hebt boeit het gewoon niet zo. Dat was mijn initiële punt.

[ Voor 7% gewijzigd door verkeerslicht op 24-03-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 16:47
Carboy54 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:43:
[...]

Te smal gebruik bredere bijvoorbeeld:

[Afbeelding]

120 mm breed aluminium

[Afbeelding]
Ik ben benieuwd hoe dit er over een paar jaar uit zal zien. Ik zou zelf gebruik maken van krimpkousen in een maat die je nodig hebt (6 tot 180 mm) Rubber of gewoven variant. Leidingen eerst isoleren, daarna krimkous. Even de heatgun er langs en klaar. Nooit meer lekkage.
En vele malen professioneler.
De elektraciens gebruiken ze ook.

Tape doet afbreuk aan je mooie pomp;) Lijkt net op een 'gipse poot'..

[ Voor 3% gewijzigd door Tony71 op 24-03-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 19:58
Seafarer schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:03:
[...]

Die is, afaik, niet uitleesbaar via ebus op een Vaillant monoblock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Jojan265 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:27:
[...]

P.s mijn Wp kan tot ca. 1.5 .. 2 kW terugmoduleren afhankelijk van Tb.
Het is mijn inziens flauwekul dat een “opstart” meer energie kost (verlies) (dan gemiddeld doordraaien)
Een compressor gaat uit, de pomp draait even na.
Een compressor bij een goede WP start weer op een klein vermogen.
Afslaan moet op ruimtetemp en niet op te hoge TA
En dan moet je hopen juist dat hij veel afslaat denkt niet draaien is altijd efficiënter dan wel draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Technician- schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:48:
[...]

Het is mijn inziens flauwekul dat een “opstart” meer energie kost (verlies) (dan gemiddeld doordraaien)
Een compressor bij een goede WP start weer op een klein vermogen. Een inverter op DC compressor kan zonder slip efficiënt en rustig opstarten.
En dan moet je hopen juist dat hij veel afslaat denkt niet draaien is altijd efficiënter dan wel draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:29
Technician- schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:48:
[...]

Een compressor bij een goede WP start weer op een klein vermogen.
Wat is volgens jou dan efficiënter:

1. lange runs op een lage Ta
2. zeer korte runs op een hoge Ta

Met beide kan ik er voor zorgen dat de luchttemperatuur nagenoeg gelijk blijft.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Jojan265 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:10:
[...]

Wat is volgens jou dan efficiënter:

1. lange runs op een lage Ta
2. zeer korte runs op een hoge Ta

Met beide kan ik er voor zorgen dat de luchttemperatuur nagenoeg gelijk blijft.
Kortete runs op lage Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:19
verkeerslicht schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:43:
[...]

Waar komt die €2500 verschil vandaan? Afhankelijk van het merk wp hoeft dit verschil niet zo groot te zijn.
Het verschil tussen een WP die bij -7 °C nog 7,5 kW doet of 10kW (of meer). Dat is gewoon een grotere WP die flink duurder is. Beetje zonde voor die 15 dagen per jaar dat ik dat extra vermogen nodig heb.
Ook de opmerkingen hier over het backup element / straalkacheltjes snap ik niet zo. In het grote geheel valt het inderdaad weg in de ruis van het net, maar als het een keer echt koud is gaat bij iedereen dag element tegelijk aan. Dat gaat echt wel een piek zijn, bovenop het verbruik dat er al is. Daar mag best aandacht voor zijn.
Ik voorzie een centraal signaal waarbij de netbeheerder aangeeft welk kwartier per uur je extra vermogen mag verbruiken. Negeer je dat dan betaal je boven de 5 kW afname een boete van 200% de kWh-prijs. Wat slimme software in je laadpaal en WP(B) en klaar zijn we.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
RichieB schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:19:
[...]

Het verschil tussen een WP die bij -7 °C nog 7,5 kW doet of 10kW (of meer). Dat is gewoon een grotere WP die flink duurder is. Beetje zonde voor die 15 dagen per jaar dat ik dat extra vermogen nodig heb.

[...]

Ik voorzie een centraal signaal waarbij de netbeheerder aangeeft welk kwartier per uur je extra vermogen mag verbruiken. Negeer je dat dan betaal je boven de 5 kW afname een boete van 200% de kWh-prijs. Wat slimme software in je laadpaal en WP(B) en klaar zijn we.
Als iedereen 24h/dag de WP aan heeft en vermogen te kort komt, dan lost dat niets op, je zal dan ook nog de warmte moeten compenseren voor de kwartieren dat je niet je extra vermogen wil gebruiken omdat het duurder is en dus zal er gewoon nog meer kans op overbelasting zijn in dat ene kwartier dat het goedkoper is...
Dom idee dus.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:22

ewf

Tenzij je een accu hebt staan die een kwartier/uur kan overbruggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
RichieB schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:19:
[...]

[...]

Ja, er zit wel een verschil in aanschafprijs inderdaad. Varierend per merk zal het verschil tussen de 1000 en €2000 kunnen liggen. Persoonlijke afweging hoe belangrijk dit dan is uiteraard. Op het geheel zijn dat soort bedragen ook weer niet zo heel spannend (als je het kunt betalen).

Ik kan je wel vast meegeven dat de wetenschap dat je wp nog wat overhead heeft als het een keertje wat kouder is een prettige luxe is. Geen noodzaak tot extra dekentjes, of rommelen met elektrische kacheltjes e.d. omdat je luxe wp het niet trekt.

En ja, strategisch omgaan met verbruik is op zich goed (al heb ik het niet zo op die boetemodellen), maar voorkomen is beter dan genezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Iets voor onze perfectionist @Tony71 ?

Een heel compacte vacuumontgasser speciaal voor woningen met LTV.
Van Flamco de Vacustream is nu in de markt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tA0WZ2-0T6kbJXNS1SDQIgaKQ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0HelnHl7f6rOUVVZMslQBqI1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 14:55
ewf schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:26:
Tenzij je een accu hebt staan die een kwartier/uur kan overbruggen....
Of een buffervat dat voldoende groot is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PentaClover schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:00:
[...]

Als iedereen 24h/dag de WP aan heeft en vermogen te kort komt, dan lost dat niets op, je zal dan ook nog de warmte moeten compenseren voor de kwartieren dat je niet je extra vermogen wil gebruiken omdat het duurder is en dus zal er gewoon nog meer kans op overbelasting zijn in dat ene kwartier dat het goedkoper is...
Dom idee dus.
Als we het hebben over 5 kW dan moet je toch al moeite doen om dat met de WP te halen. Dan lijkt het me handiger om dat met de laadpaal te regelen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Blackraven schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:55:
[...]

Of een buffervat dat voldoende groot is.
ja, tof idee. nog meer stroom verbruiken voor het moment dat je eventjes geen stroom hebt omdat men teveel stroom gebruikt. 8)7

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Technician- schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:11:

[Afbeelding]
Ik heb al genoeg geld uitgegeven, maar wel strak zeg. Als ze goedkoper worden...plaatst iedereen die dingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:21:
[...]

ja, tof idee. nog meer stroom verbruiken voor het moment dat je eventjes geen stroom hebt omdat men teveel stroom gebruikt. 8)7
Altijd zo aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUwoR6qnlLl1zYUG-CcLwDdeuKE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jEIWuny2uzOoadkjzfFXwcuZ.jpg?f=user_large :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Is dat bedacht door chatgpt of zo? :X

Die tank moet je afschieten om hem uit zijn lijden te verlossen...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:35
flippy schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:47:
[...]

Is dat bedacht door chatgpt of zo? :X

Die tank moet je afschieten om hem uit zijn lijden te verlossen...
Die hangt aan zoveel infusen dat alleen het verwijderen al genoeg moet zijn om hem uit zijn lijden te verlossen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Is dat "the American Plumber"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:16
Vroeger wilden we heeeeeeel veeeeeel knopjes op onze stereo en nu heeeeel veeeeel buisjes aan ons buffervat?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Aziraphale schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:53:
[...]

Vroeger wilden we heeeeeeel veeeeeel knopjes op onze stereo en nu heeeeel veeeeel buisjes aan ons buffervat?
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lijkt wel een saxofoon :D

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[Afbeelding]
Die is een stuk betaalbaarder als de Reflex Servitec mini.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:19
verkeerslicht schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:48:
[...]

Ja, er zit wel een verschil in aanschafprijs inderdaad. Varierend per merk zal het verschil tussen de 1000 en €2000 kunnen liggen.
Bij welk merk kan je voor €1000 meer 3 kW extra bij -7 °C krijgen?
Persoonlijke afweging hoe belangrijk dit dan is uiteraard. Op het geheel zijn dat soort bedragen ook weer niet zo heel spannend (als je het kunt betalen).
[...]
Mijn totale budget (na subsidie) is nu €2500. Dus we hebben het over een 100% meerkost. Dat vind ik best wel spannend.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 23:50

dof

Is dit ook weer bij iemand die z'n apparaat binnenste buiten haalt ? :)

Kan nog erger: knutselen met knietjes... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HH4jagwcz4S6bPn-E_OKuN2EVwM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q1W5ObORCoOqKS1EJ1rokW7d.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door dof op 26-03-2024 12:13 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

DutchWing schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:01:
Kom je er na x aantal jaar achter dat de helft van je installatie eruit moet om efficiënt te kunnen draaien :+
YouTube: Heat Geek Gives His Verdict on John’s Nightmare Heat Pump
En hier de oplossing:

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71

[Afbeelding]
Na een 2de keer kijken, zou ik hem toch niet hebben genomen als de prijs acceptabel is...
42Db laat dan maar. Rust is me meer waard dan die extra procenten besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Die warmte pomp is wel stil zeg!!!!

Of is die zo stil omdat die net begonnen is met de boiler verwarmen en gaat die later pas herrie maken aan het einde van het opwarmen bij hogere temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:03
Seafarer schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:06:
[...]

Die warmte pomp is wel stil zeg!!!!

Of is die zo stil omdat die net begonnen is met de boiler verwarmen en gaat die later pas herrie maken aan het einde van het opwarmen bij hogere temperaturen?
Ze zeggen dat hij op dat moment op volle toeren draait, zowel de fan als de pomp als de compressor.

Voor de liefhebbers https://skill-builder.uk/heatgeek

[ Voor 7% gewijzigd door Maikie18 op 26-03-2024 19:09 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Maikie18 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:07:
[...]

Ze zeggen dat hij op dat moment op volle toeren draait, zowel de fan als de pomp als de compressor.

Voor de liefhebbers https://skill-builder.uk/heatgeek
Een geluidstest uitvoeren terwijl het regent gaat toch niet werken. Een beetje regen genereert al meer dan de meeste warmtepompen aan Db. En dan vooral als de regen valt op een kunststofkap van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:41
Korte vraag: ik heb een aantal offertes opgevraagd voor vvw met het oog op een toekomstige wp. Ik wil met die wp ook wat koelen in de zomer. twee installateurs bieden RVS verdelers aan, ik meen gelezen te hebben dat bij koelen een kunststof verdeler beter is gezien de kans op condensvorming bij koelen. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

koksie schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:19:
Korte vraag: ik heb een aantal offertes opgevraagd voor vvw met het oog op een toekomstige wp. Ik wil met die wp ook wat koelen in de zomer. twee installateurs bieden RVS verdelers aan, ik meen gelezen te hebben dat bij koelen een kunststof verdeler beter is gezien de kans op condensvorming bij koelen. Klopt dat?
Koelen met vloerverwarming(koeling) gebeurt boven het dauwpunt, dus geen condensvorming aanwezig mits goed ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
DutchWing schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:49:
[...]

Koelen met vloerverwarming(koeling) gebeurt boven het dauwpunt, dus geen condensvorming aanwezig mits goed ingesteld.
Dank je. Zijn er nog andere redenen om voor kunststof te kiezen in plaats van RVS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
koksie schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:08:
[...]

Dank je. Zijn er nog andere redenen om voor kunststof te kiezen in plaats van RVS?
Een combinatie van kunststof met rvs is wel oke. Enkel kunststof zou ik niet doen, omdat er geen bochten ed in kunststof zijn, enkel knietjes. Ik heb zelf alles van RVS. Ziet er gewoon mooi uit. Kunststofleidingen zijn goed, maar in lego beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Tony71 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:58:
[...]

Een combinatie van kunststof met rvs is wel oke. Enkel kunststof zou ik niet doen, omdat er geen bochten ed in kunststof zijn, enkel knietjes. Ik heb zelf alles van RVS. Ziet er gewoon mooi uit. Kunststofleidingen zijn goed, maar in lego beter.
Ik bedoel de verdeler he, niet de leidingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Fakman
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-03-2024
koksie schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:08:
[...]

Nee opzich niet.
De enige reden is dat composiet iets beter isoleert van zichzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony71
koksie schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:05:
[...]

Ik bedoel de verdeler he, niet de leidingen :)
Oeps, hen mijn koffie nog niet gehad. Zie het maar als extra info;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
De Fakman schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:06:
[...]

Nee opzich niet.
De enige reden is dat composiet iets beter isoleert van zichzelf.
Ok, dus de consensus hier is dat de verdeler ook voor koelen dus prima in RVS kan. Is iig goedkoper en iets robuuster, als ik de installateur mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 01:12
Voor de aansluiting van m'n 6.5kW Amber naar binnen toe wil ik 32mm meerlagenbuis gebruiken met waarschijnlijk 32mm isolatie er omheen (een Armaflex of Kaiflex variant). De Amber staat op een plat dak, dus ik heb een dakdoorvoer voor plat dak nodig.

Ik vroeg me af wat de ervaringen zijn met dit soort diameters door een dakdoorvoer? Is 160mm voldoende om 2x96mm (32mm meerlagenbuis + 2x32mm isolatie) goed doorheen te krijgen? Of is het nodig een grotere te nemen?

In 160mm heb ik een mooie dubbelwandige gevonden (https://www.ags.nl/dubbel...ium-diam-160-incl-bochten), groter dan 160mm kan ik geen dubbelwandige vinden.
Wel iets als de 250mm Aircoexit, maar dan kan ik verder helemaal geen info over kan vinden https://www.wasco.nl/artikel/99WS1013.

Ik zou ook voor een maatje dunnere isolatie kunnen gaan, dus 25mm ipv 32mm. Het gaat om max twee meter meerlagenbuis in de buitenlucht, dus is niet veel. Maakt dat veel uit/gaat dat beter door 160mm? Of kan ik beter 32mm nemen ivm warmteverliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
aaahaaap schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:13:
Voor de aansluiting van m'n 6.5kW Amber naar binnen toe wil ik 32mm meerlagenbuis gebruiken met waarschijnlijk 32mm isolatie er omheen (een Armaflex of Kaiflex variant). De Amber staat op een plat dak, dus ik heb een dakdoorvoer voor plat dak nodig.

Ik vroeg me af wat de ervaringen zijn met dit soort diameters door een dakdoorvoer? Is 160mm voldoende om 2x96mm (32mm meerlagenbuis + 2x32mm isolatie) goed doorheen te krijgen? Of is het nodig een grotere te nemen?

In 160mm heb ik een mooie dubbelwandige gevonden (https://www.ags.nl/dubbel...ium-diam-160-incl-bochten), groter dan 160mm kan ik geen dubbelwandige vinden.
Wel iets als de 250mm Aircoexit, maar dan kan ik verder helemaal geen info over kan vinden https://www.wasco.nl/artikel/99WS1013.

Ik zou ook voor een maatje dunnere isolatie kunnen gaan, dus 25mm ipv 32mm. Het gaat om max twee meter meerlagenbuis in de buitenlucht, dus is niet veel. Maakt dat veel uit/gaat dat beter door 160mm? Of kan ik beter 32mm nemen ivm warmteverliezen?
Persoonlijk zou ik het zo doen, er van uitgaande dat je wel een krimpkous gebruikt.

Stap 1:Opening maken;
Stap 2: Deze aanleggen https://www.ventilatiesho...Akx0DWfFTm5BoC8CEQAvD_BwE gebruik ook een wormpje kit die volledig aansluit onder de afdekplaat
Stap 3: Op de gewenste maat uitsnijden met stanley. Het moet er strak om heen komen te zitten. Denk twee tot 3 maten kleiner.
Stap 4; Kunststof pijp plaatsen en afdichten kit.
Stap 5: Krimpsok 160 mm, 2:1, heatgun er tegen aan en klaar!

Krimpsok: https://nl.aliexpress.com...8OsO&gatewayAdapt=glo2nld

En als je de krimpkous voor de volledige slang neemt, kun je alles waterdicht zetten en ziet er straks uit.

De doorvoeren met bochten is dan echt niet nodig, Duur en zorgt ervoor dat slangen in de weg (hoger) komen te liggen/hangen. Struikel gevaar;)

Ik heb zelf deze: https://nl.aliexpress.com...7jEJ&gatewayAdapt=glo2nld

Ziet er geweldig uit. En geen tape ed meer gebruiken.

Is dit een idee voor je leidingen. Heb je in verschillende maten. Heb je alles strak in een buis. Ook handiger met maar 1 krimpkous.

https://www.viawww.nl/wat...sGPzR1jxbuNBoCmjQQAvD_BwE

[ Voor 16% gewijzigd door Tony71 op 28-03-2024 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Laatst online: 22:03
aaahaaap schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:13:

Sorry hoor, maar of ik ben nog niet goed wakker, of ik zit er helemaal naast maar 2x96=192mm dus nee dat past nooit door 160mm???

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:53
Ik zou de dakdoorvoer ruim kiezen. Waarom niet 2 keer een 100mm dakdoorvoer?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Maikie18 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:14:
[...]

Sorry hoor, maar of ik ben nog niet goed wakker, of ik zit er helemaal naast maar 2x96=192mm dus nee dat past nooit door 160mm???
Dat klopt natuurlijk :D
Maar de isolatie is samendrukbaar, ik weet alleen niet hoeveel, vandaar m'n vraag, waarschijnlijk zijn er wel mensen met ervaring ermee hier :)
Blihi schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:30:
Ik zou de dakdoorvoer ruim kiezen. Waarom niet 2 keer een 100mm dakdoorvoer?
Dat had ik ook al overwogen, maar ik zit vrij krap in de ruimte en de voet van een 110mm dakdoorvoer is 330mm wat te ver uit elkaar zou komen.
Geen idee of het een slecht idee is om de voet wat kleiner te maken aan 1 kant zodat ik ze dichter tegen elkaar aan kan plaatsen?

@Tony71 bedankt voor het idee, maar dat de leidingen niet op het dak liggen is voor mij een voordeel ivm mogelijke geluidsoverdracht (houtskeletbouw/houten dak) plus ik heb niet echt zin in risico te lopen met lekkage en uv-bestendigheid. En op m'n dak ligt bitumen, geen EPDM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
aaahaaap schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:41:
[...]

Maar de isolatie is samendrukbaar, ik weet alleen niet hoeveel, vandaar m'n vraag, waarschijnlijk zijn er wel mensen met ervaring ermee hier :)

[...]

Dat had ik ook al overwogen, maar ik zit vrij krap in de ruimte en de voet van een 110mm dakdoorvoer is 330mm wat te ver uit elkaar zou komen.
Geen idee of het een slecht idee is om de voet wat kleiner te maken aan 1 kant zodat ik ze dichter tegen elkaar aan kan plaatsen?

@Tony71 bedankt voor het idee, maar dat de leidingen niet op het dak liggen is voor mij een voordeel ivm mogelijke geluidsoverdracht (houtskeletbouw/houten dak) plus ik heb niet echt zin in risico te lopen met lekkage en uv-bestendigheid. En op m'n dak ligt bitumen, geen EPDM.
Met bitumen wil je gewoon een fatsoenlijke dakdoorvoer en dakleer die je erop brandt mijns inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

[...]

Die diameter is 1 ding, maar je moet die buizen ook nog buigen, eerst 135 graden de ene kant op en dan weer 45 graden terug om ze door die dakdoorvoer te krijgen. Het gaat met twee van die dkke buizen een onmogelijke opgave worden om dat door de 3x45 graden bochtjes van 110 te krijgen.

De voet kleiner maken zou ik niet doen. Je moet zelfs meer ruimte laten dan die 330. Dat is namelijk de aluminium plakplaat. Daar moet nog bitumen overheen in overmaat, zodat de boek netjes waterdicht wordt.

Kortom: Ik zou kiezen voor een 160mm doorvoer met 3x45 bochtjes, dan de buizen er door en de binnenkant van de dakdoorvoer eventueel opvullen met stukken PVC of PIR als je echt denkt dat je daar isolatiewaarde gaat verliezen. Volpurren kan ook, maar geeft zo'n rommel als het er ooit weer af moet.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
https://www.bol.com/nl/nl...l-clips/9200000130395321/

https://www.moosecampwebs...orvoer-groot/#description

Je hebt wat extra speelruimte met 'buigen'.

https://www.vekto.nl/mantelbuis-kliksok-160mm

https://irritech.nl/mante...rechte-lengte-le.410.104/

Hierin kun je leidingen in kwijt. Je hebt ze overigens ook volledig met isolatie en aanvoer en retour in een.

[ Voor 152% gewijzigd door Tony71 op 28-03-2024 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaahaaap
Blihi schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:03:
[...]

Die diameter is 1 ding, maar je moet die buizen ook nog buigen, eerst 135 graden de ene kant op en dan weer 45 graden terug om ze door die dakdoorvoer te krijgen. Het gaat met twee van die dkke buizen een onmogelijke opgave worden om dat door de 3x45 graden bochtjes van 110 te krijgen.

De voet kleiner maken zou ik niet doen. Je moet zelfs meer ruimte laten dan die 330. Dat is namelijk de aluminium plakplaat. Daar moet nog bitumen overheen in overmaat, zodat de boek netjes waterdicht wordt.

Kortom: Ik zou kiezen voor een 160mm doorvoer met 3x45 bochtjes, dan de buizen er door en de binnenkant van de dakdoorvoer eventueel opvullen met stukken PVC of PIR als je echt denkt dat je daar isolatiewaarde gaat verliezen. Volpurren kan ook, maar geeft zo'n rommel als het er ooit weer af moet.
OK, ik snap em, je hebt natuurlijk wat extra ruimte nodig om die 45 graden bochten over de buis heen te schuiven. 2x110 of 2x125mm zou dan misschien ook nog wel kunnen.

Wat betreft de voet, het ging me puur om het metalen deel, beide cirkels aan 1 kant afkorten zodat ze daar dichter tegen elkaar aan kunnen liggen. En dan 1 groot stuk bitumen over beide tegelijk heen om het weer dicht te maken, niet twee losse stukken bitumen. Maar is misschien alsnog wat teveel gedoe en wat te onzeker of die dan goed vast staat.

Waarschijnlijk is het het makkelijkst om 25mm isolatie te pakken en dan die 160mm dakdoorvoer, dan zit het hopelijk wat minder krap. Ik kan altijd nog wat extra isolatie tot voor de dakdoorvoer eromheen plaatsen als er nog teveel warmteverlies is door die 25mm isolatie.

@elektriekert Ja, helemaal mee eens, dat is ook het plan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02:45
Ik las zojuist onderstaande stukje van het AD:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgGhWnyn9FRxYOJiims1oJA9gFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yr1ovnB5vv0hl3gl8sJ0NpER.jpg?f=fotoalbum_large

De reacties staan vol met mensen die walgen van de 'subsidie graaiende Nederlander' die zich rijk rekende bij het leggen van zonnepanelen.

1. Hoe kan het dat mensen zo benadeeld worden? Dat is (voor nu) toch een eigen keuze zo lang ze bij dezelfde energieleverancier blijven?

2. En hierom relevant voor dit topic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUTj4gSl00OOQIPjm9BjuT5UFGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYXFCNdghO3BSu0YmZa1TSTP.jpg?f=fotoalbum_large

Waar komt dit gelul vandaan? In welke situatie kan een warmtepomp niet rendabel zijn?

Ik heb geïnvesteerd in isolatie, zonnepanelen en een warmtepomp. Mijn jaarafrekening ging van ruim 2,5k naar 600.

[ Voor 4% gewijzigd door DaanTriple7 op 28-03-2024 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Een warmtepomp is vrijwel altijd rendabel, mits je deze goed inregelt. Bij een goed afgestelde WP ruil je 1 m3 gas in voor 2 kWh stroom.

Helaas rekenen installateurs kapitalen voor de installatie en verzinnen ze er allerlei waanzinnige kosten bij. Het terugverdienen wordt dan soms een uitdaging.

Hier ook weer, een halve ton investeren in zonnepanelen en een warmtepomp? Hoe dan? Is dat ding van goud?

Een a-merk WP kostte mij na goed zoeken 8k, maar er komen rustig offertes voor 20k tot 30k voorbij.

[ Voor 26% gewijzigd door Blihi op 28-03-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:56
tja AD

soort van Speld toch?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shivo13
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-09 14:47
Ik ben van plan om een warmtepomp te plaatsen na volgende winter. Graag wil ik mijn systeem WAR gestuurd maken, maar twijfel ik of dit mogelijk is door de beperkte isolatie in het dak. Mocht ik nou op de eerste verdieping een paar ruimtes toch per temperatuur willen aansturen. Zou dat dan mogelijk zijn in de ruimtes waar de Jaga radiatoren hangen met DBE?

Ik zou dan de radiatoren (met DBE actief) en vvw vooraf naregelen. Als ik dan eventueel een ruimte voor een dag of paar dagen niet gebruik kan ik de DBE uitschakelen. Op deze manier blijft er toch een constante flow door de radiator stromen, maar wordt de afgifte minder.

Zou dit enig nadeel hebben voor de efficiëntie van de warmtepomp? Ik verwacht namelijk wanneer de DBE is uitgeschakeled dat de Tr hoger wordt waardoor de delta T veranderd.

Zie onderstaand voor meer details:

Jaren 60 tussenwoning
Dak Rc 2.44
Gevel Rc 1.94
Vloer: Momenteel Rc 2,5. Dit ga ik nog opnieuw isoleren naar Rc 5 of hoger.
Ramen HR++
Natuurlijke ventilatie, ook geen plan voor wtw in de toekomst

De beneden verdieping houdt ik momenteel 24/7 op 20 graden doormiddel van vvw (50 m2) met een Ta van 30 op de verdeler. In de nieuwe situatie wil ik dit ook blijven doen.
Op de eerste verdieping ga ik de radiatoren vervangen voor Jaga’s met DBE. Bij komst van de warmtepomp is ook het plan om hier met een Ta van 30 te werken.
Op de zolder willen we een airco plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:16
shivo13 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:33:
Ik ben van plan om een warmtepomp te plaatsen na volgende winter. Graag wil ik mijn systeem WAR gestuurd maken, maar twijfel ik of dit mogelijk is door de beperkte isolatie in het dak. Mocht ik nou op de eerste verdieping een paar ruimtes toch per temperatuur willen aansturen. Zou dat dan mogelijk zijn in de ruimtes waar de Jaga radiatoren hangen met DBE?

Ik zou dan de radiatoren (met DBE actief) en vvw vooraf naregelen. Als ik dan eventueel een ruimte voor een dag of paar dagen niet gebruik kan ik de DBE uitschakelen. Op deze manier blijft er toch een constante flow door de radiator stromen, maar wordt de afgifte minder.

Zou dit enig nadeel hebben voor de efficiëntie van de warmtepomp? Ik verwacht namelijk wanneer de DBE is uitgeschakeled dat de Tr hoger wordt waardoor de delta T veranderd.

Jaren 60 tussenwoning
Dak Rc 2.44
Gevel Rc 1.94
Ramen HR++

De beneden verdieping houdt ik momenteel 24/7 op 20 graden doormiddel van vvw (50 m2) met een Ta van 30 op de verdeler. In de nieuwe situatie wil ik dit ook blijven doen.
Op de eerste verdieping ga ik de radiatoren vervangen voor Jaga’s met DBE. Bij komst van de warmtepomp is ook het plan om hier met een Ta van 30 te werken.
Met een Ta van 30 lijkt me dat geen enkel probleem.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

DaanTriple7 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:59:
[Afbeelding]
Wat heeft die voor die €50.000,- allemaal gekregen, of dat wordt niet kenbaar gemaakt? Heb geen premium vandaar…
[Afbeelding]

Waar komt dit gelul vandaan? In welke situatie kan een warmtepomp niet rendabel zijn?

Ik heb geïnvesteerd in isolatie, zonnepanelen en een warmtepomp. Mijn jaarafrekening ging van ruim 2,5k naar 600.
Dit is dus een mooi voorbeeld van kudde gedrag!

Iedereen loopt elkaar na te roepen, zie de reacties met waterstof ook al…

Jammer dat het AD en elke andere krant altijd het negatieve deel belichten i.p.v. weten hoe de vork echt aan de steel zit.

Maar dat is misschien wensdenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:17
DutchWing schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:55:
[...]

Wat heeft die voor die €50.000,- allemaal gekregen, of dat wordt niet kenbaar gemaakt? Heb geen premium vandaar…

[...]

Dit is dus een mooi voorbeeld van kudde gedrag!

Iedereen loopt elkaar na te roepen, zie de reacties met waterstof ook al…

Jammer dat het AD en elke andere krant altijd het negatieve deel belichten i.p.v. weten hoe de vork echt aan de steel zit.

Maar dat is misschien wensdenken.
Triple glas, een batterij, laadpaal, 24 zonnepanelen en een warmtepomp heeft hij voor dat bedrag. Het geklaag gaat alleen over de terugleverboete, niet over het functioneren van de warmtepomp.

Z'n energiekosten zijn van 4k naar 1,5k per jaar gegaan trouwens. Die besparing is er dus zeker wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Insert12 op 28-03-2024 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:31

Ik heb hetzelfde plan. Maar je radiatoren dreigen dan een 'kortsluiting' ter veroorzaken en je warm water gaat quasi even warm terug in de retour, met pendelen tot gevolg?

Ik ga het proberen en zien wat het geeft.

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
betaplayer schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:41:
[...]

Ik heb hetzelfde plan. Maar je radiatoren dreigen dan een 'kortsluiting' ter veroorzaken en je warm water gaat quasi even warm terug in de retour, met pendelen tot gevolg?

Ik ga het proberen en zien wat het geeft.
Ik heb in de radiator circuits een regel kraan gezet waarmee ik de flow kan regelen om dit tegen te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4ZU7FkUQRvHDNFLVNJM7i_Wx48=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oebewDsMSi8bEvy5Q0IPDVut.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door WillemSuper op 28-03-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:50
Insert12 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:04:
[...]

Triple glas, een batterij, laadpaal, 24 zonnepanelen en een warmtepomp heeft hij voor dat bedrag. Het geklaag gaat alleen over de terugleverboete, niet over het functioneren van de warmtepomp.

Z'n energiekosten zijn van 4k naar 1,5k per jaar gegaan trouwens. Die besparing is er dus zeker wel.
Het ziet er ook wel uit als een oud huis waar je sowieso veel aan moet doen om het comfortabel warm te krijgen.
En ik weet ook niet of meneer een paar offertes heeft vergeleken voor al z'n investeringen, of de eerste de beste offerte uit het dorp heeft geaccepteerd die misschien wel behoorlijk wat te hoog was.

Ik kom oorspronkelijk uit dit dorp, volgens mij is dit een oude dijkwoning.

[ Voor 7% gewijzigd door Whiskey48 op 28-03-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Tegenvallende prestaties zijn helemaal niet raar. Als sommigen met ductape en afvoerbuizen leidingen aanleggen er erbij staan van het 'doet het'...weet ik genoeg. Die zitten hoogstwaarschijnlijk op de eetkamerstoel in de keuken met een spiegel in de hand voor de thuiskapper...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
Whiskey48 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:16:
[...]

Het ziet er ook wel uit als een oud huis waar je sowieso veel aan moet doen om het comfortabel warm te krijgen.
En ik weet ook niet of meneer een paar offertes heeft vergeleken voor al z'n investeringen, of de eerste de beste offerte uit het dorp heeft geaccepteerd die misschien wel behoorlijk wat te hoog was.

Ik kom oorspronkelijk uit dit dorp, volgens mij is dit een oude dijkwoning.
Dingen als glas en kozijnen zijn ook deels onderhoud natuurlijk. Wij hebben hier ook 25k aan nieuwe kozijnen en triple glas uitgegeven bijvoorbeeld. De originele kozijnen uit de jaren 50 zaten er nog in (met enkel glas boven) en je kon er op sommige plekken zowat langs heen kijken.

Een beetje wp met boiler gaat ook over de 10k heen en dan nog 24 zonnepanelen, accu en laadpaal. Ik vind die 50k niet eens zo'n gek bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Insert12 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:46:
[...]

Dingen als glas en kozijnen zijn ook deels onderhoud natuurlijk. Wij hebben hier ook 25k aan nieuwe kozijnen en triple glas uitgegeven bijvoorbeeld. De originele kozijnen uit de jaren 50 zaten er nog in (met enkel glas boven) en je kon er op sommige plekken zowat langs heen kijken.

Een beetje wp met boiler gaat ook over de 10k heen en dan nog 24 zonnepanelen, accu en laadpaal. Ik vind die 50k niet eens zo'n gek bedrag.
Ik denk dat meneer al 40 jaar in de toen niet nieuwe, nu allang afbetaalde woning zit, genoeg geld heeft om al die dingen te kunnen betalen om alles up to date te brengen, dan valt EUR 50K wel mee idd om alles compleet futureproof te krijgen en je huis meer dan de investering waard laat worden.

Ach, sommige mensen klagen nou eenmaal altijd, ookal zien ze niet hoe bevoorrecht ze zijn.

*edit: het komt me ook wel een beetje over als een sensatiebericht. Zo van "Henk heeft de loterij gewonnen maar het verwoeste zijn leven" gehalte.

[ Voor 7% gewijzigd door Whiskey48 op 28-03-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Nu online
Ik ben aan het onderzoeken of het voor ons ook interessant is om op een woning te bieden uit het jaar 1993. Deze woning is vrijstaand, op een mooie plek. Enige nadeel is dat deze nog niet aan de huidige standaarden voldoet. Als ik ga bieden op de woning, wil ik deze ook graag zo ver mogelijk verbeteren als mogelijk.

De woning heeft isolatie uit het jaar 1993, op de bouwtekeningen zie ik RC waarden van 2,5 staan. Op het internet lees ik dat je voor een warmtepomp toch minimaal RC 3,5 nodig hebt. Kan ik op 3,5 komen?

Dak is unidek 2.5 (RC 2,5 dus) ((Zou ik dit nog kunnen verhogen op 1 of andere manier?))
vloer beneden RC 2,5 ((Dit kan in wellicht nog verhogen als ik vloerverwarming plaats met extra folie?))
er is alleen MV voor in de douche
de ramen zijn Dubbel Glas (geen HR of hoger) ((Deze moeten vervangen worden, duur))
buitenmuren spouw met isolatie welke ook een RC van 2,5 heeft ((Is dit nog te verhogen??))
convectorput aanwezig welke nog gedicht moet worden

Er zit nog geen vloerverwarming in de woning, dus dat zal ik dan ook moeten (laten) doen. Of uiteraard wand/plafond verwarming.

Het doel is om volledig elektrisch te verwarmen. Dat betekend geen gas gebruik en dus ook geen vastrecht meer voor gas.

Het probleem is dat je in de huidige markt snel moet beslissen, en ik heb geen idee wat de kosten zijn van dit hele verhaal. Er zijn uiteraard subsidies beschikbaar, en de kosten ligt ook vooral aan de oppervlakte etc van de woning. Woning is ca 180m2 waarvan de benedenverdieping ca 70m2 is.

Als ik rekening houdt met 100.000 euro (ruwe schatting) zou ik het dan voor elkaar kunnen krijgen om een comfortabele woning te krijgen met een warmtepomp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:31
Tribunus schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:17:
Ik ben aan het onderzoeken of het voor ons ook interessant is om op een woning te bieden uit het jaar 1993. Deze woning is vrijstaand, op een mooie plek. Enige nadeel is dat deze nog niet aan de huidige standaarden voldoet. Als ik ga bieden op de woning, wil ik deze ook graag zo ver mogelijk verbeteren als mogelijk.

De woning heeft isolatie uit het jaar 1993, op de bouwtekeningen zie ik RC waarden van 2,5 staan. Op het internet lees ik dat je voor een warmtepomp toch minimaal RC 3,5 nodig hebt. Kan ik op 3,5 komen?

Dak is unidek 2.5 (RC 2,5 dus) ((Zou ik dit nog kunnen verhogen op 1 of andere manier?))
vloer beneden RC 2,5 ((Dit kan in wellicht nog verhogen als ik vloerverwarming plaats met extra folie?))
de ramen zijn Dubbel Glas (geen HR of hoger) ((Deze moeten vervangen worden, duur))
buitenmuren spouw met isolatie welke ook een RC van 2,5 heeft ((Is dit nog te verhogen??))

Er zit nog geen vloerverwarming in de woning, dus dat zal ik dan ook moeten (laten) doen. Of uiteraard wand/plafond verwarming.

Het doel is om volledig elektrisch te verwarmen. Dat betekend geen gas gebruik en dus ook geen vastrecht meer voor gas.

Het probleem is dat je in de huidige markt snel moet beslissen, en ik heb geen idee wat de kosten zijn van dit hele verhaal. Er zijn uiteraard subsidies beschikbaar, en de kosten ligt ook vooral aan de oppervlakte etc van de woning. Woning is ca 180m2 waarvan de benedenverdieping ca 70m2 is.

Als ik rekening houdt met 100.000 euro (ruwe schatting) zou ik het dan voor elkaar kunnen krijgen om een comfortabele woning te krijgen met een warmtepomp?
Isolatie is geen voorwaarde voor een WP. Voldoende afgifte wel. Voor deze categorie huizen vaak een probleem vanwege krappe radiatoren. Invrezen van vloerverwarming geeft direct voldoende afgifte. Neem een warmtepomp die aan de krappe kant bemeten is en je hebt tijd om de rest van de verbeteringen in eigen tempo te voorzien. Desnoods trek je de eerste winters een warme trui aan, wanneer het echt koud wordt.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12

Oud dubbel glas vervangen voor liefst triple is altijd een goed idee. Verder alleen vloerverwarming er in met pomploze verdeler en 28mm koper/staal of 32mm kunststof leiding er naar toe en je bent er. Je isolatie is verder best oké. Er is niet een strikte noodzaak om dat te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online

Jaren 60 tussenwoning
Dak Rc 2.44
Gevel Rc 1.94
Ramen HR++
Natuurlijke ventilatie, ook geen plan voor wtw in de toekomst

Misschien ter vergelijking: Wij hebben een gasloos gewoon geïsoleerd jaren 30 huis met alleen in woonkamer VVW (droogbouwvloer) en rest Jaga Strada Hybrids met modulerende DBE fans. Deze worden geregeld met Eve Thermo (gaan naar 18 graden als ruimte niet gebruikt wordt). Zolder IR-paneel en Airco. Erg blij mee.

COP over het jaar heen van deze full electric 8KW installatie is al drie jaar lang 3,1.
Misschien niet heel hoog, maar met een energierekening van 75 euro per maand klagen we niet 😀.
Ta bij -7 is 35 a 40 en deltaT 4.

Wel hebben onze spuimuren een iets betere isolatie dan bij jou RC=2,5.

[ Voor 13% gewijzigd door LeonTebbens op 28-03-2024 21:36 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
100K voor een totaalrenovatie van een woning van 180m2 is echt krap.

Als je ook nog gaat doorbreken, wandjes verzetten, VV, WP, Boilervat, badkamer(s), toiletjes, kozijnen/glas, nieuwe binnendeuren, electra vernieuwen, leidingwerk vernieuwen, keuken, laadpaal, afwerkvloeren, overzettrap, aftimmerwerk, alles stucen, sauzen.

Gaat hard hoor. Afhankelijk van hoeveel je zelf kunt, welke afwerking je kiest en welke aanbieders je kiest, reken je op 600-1500 per m2.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ligt er een beetje aan hoe hoog je de lat wil leggen. Die isolatiewaarden vind ik niet eens zo slecht. Tuurlijk, qua comfort, energiekosten en milieu heb je de R-waarden het liefst hoog, maar met minder gaat het ook hoor.
Hier mijn situatie: jaren ‘30 huis met matige dakisolatie, geen muurisolatie, wel vloerisolatie en HR++ dubbelglas. Eerder gasverbruik van 12.6 m3 bij daggemiddelde van -2 graden. Begane grond deels (41m2) vloerverwarming, verder radiatoren. Warmtepomp houdt het uitstekend warm. Verbruik WP in februari 324 kWh, waarvan 265 kWh voor verwarming en 59 kWh voor SWW. COP voor verwarming in februari 4.92. COP voor verwarming in maart tot nu toe 5.50.
Dus ook met minder hoge isolatiewaarden is een warmtepomp een uitstekende optie!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online

Wij zijn gasloos in een jaren 30 woning met een RC=2,5: LeonTebbens in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Super goed isoleren hoeft m.i. niet. De installateur (Thuisbaas.nl) maakt al jaren lang gewoon geïsoleerde huizen gasloos.
Vloerverwarming raadt ik je qua comfort wel aan.

[ Voor 4% gewijzigd door LeonTebbens op 28-03-2024 21:43 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:07
LeonTebbens schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:38:
[...]

Wij zijn gasloos in een jaren 30 woning met een RC=2,5: LeonTebbens in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Super goed isoleren hoeft m.i. niet. De installateur (Thuisbaas.nl) maakt al jaren lang gewoon geïsoleerde huizen gasloos.
Vloerverwarming raadt ik je qua comfort wel aan.
Hier gasloos jaren 30 met spouwisolatie met rc van 1.3 oid en oud dubbel glas.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online

Wanneer je het hier enkel over warmtepomp hebt dan is 100.000 euro way over top. Vloerverwarming laten infrezen (hoofdverwarming minimaal 16mm 10cm hart op hart) en vervolgens grotendeels zelf een goede monobloc warmtepomp plaatsen (zie bijv. het Panasonic topic). Mocht er al ergens bestaand glas lek zijn dan overal HR++ U 1,0 laten plaatsen in de bestaande kozijnen, in combi met de warmtepomp heb je dan wat meer subsidie en een toename in comfort door minder koudeval. Verdere na-isolatie kan altijd nog, maar is niet persé nodig.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper

Woon in een soortgelijke woning. Heb het glas vervangen en verwarm nu met vloerverwarming en een warmtepomp. Gaat helemaal prima. Hier een gasverbruik toen ik kwam wonen van 4000m3. Een 12kw warmtepomp geplaatst. Nu het glas vervangen is heb ik ook de vloer extra geïsoleerd en verbruiken we 5000kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:08
Wij hebben een vrijstaand huis uit 96 en een 7,5kw arotherm. Standaard radiatoren en 24/7 20 graden. Energieverbruik per jaar voor de wp vorig jaar 2450kWh en dit jaar 2350. Wp boiler 450 kwh. Dus in mijn ogen moet het met een huis uit 93 zonder veel inspanning haalbaar zijn.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wij zitten in een vrijstaand 1930 huis.
Wel redelijk nageisoleerd waar mogelijk.
Maar in de woonkamer zijn nog een paar stukken muur zonder isolatie.
Van buiten naar binnen Half steens met klamp dan noppenfolie daarop regelwerk met fermacell.
Zal een 20m2 zijn denk ik maar zitten hoofdzaak ramen in met slechts hr++
Thermostaat staat vast op 21,5 graden 24/7

Het eerste stookseizoen ging vrij ruig met verbruik maar na het wat beter leren kennen van de wp ben ik niet ontevreden.
Historische gasverbruik was 3000m3 per jaar dat was inclusief sww.

Grafiekjes van de wp van begin tot nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zscc4RoU-WA4KLv9mtEoClocE48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFFKSgCRxHhDstPoQVcRx06p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AngeDUKPTe1YaXZwWZVO3wg6ga4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P83KkhFwKAtfRlDz5IAwv1z7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2_p_3oOpWECax__-IDMHTljDPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YtAHs0V4sPJkPg4gwlWVhuU.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online

Dan kun je wel stellen dat de isolatie in geen enkel opzicht op peil is, je blij moet zijn als het een b-label heeft en je energieverbruik best hoog zal zijn.
Op veel plekken zou je kunnen naisoleren. Helaas past HR+++ glas niet altijd in jaren 90 kozijnen....

Als je vloerisolatie goed is dan zou ik iig zoveel mogelijk vloerverwarming aanleggen voordat je een WP aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Nu online
Wat een boel reacties! Het plan is, dat als we de woning eventueel kopen, direct de grote zaken aan te pakken. En mijn grootste zorg was dus gasloos en de haalbaarheid daarvan.

Keuken, badkamer, wc etc moet allemaal gebeuren. Uiteraard wat sauzen etc. Dat zit allemaal wel in de 100K berekend. Maar het verplaatsen van muren zal niet nodig zijn. Ook de kozijnen zijn nog prima.

Ik ben in ieder geval wel wat gerustgesteld over het feit dat het met een warmtepomp wel moet gaan lukken. En de kosten voor een WP vallen wel mee incl subsidie. Alleen zaken zoals het frezen van vvw lijkt mij een kostbare aangelegenheid.
WillemSuper schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:16:
[...]

Woon in een soortgelijke woning. Heb het glas vervangen en verwarm nu met vloerverwarming en een warmtepomp. Gaat helemaal prima. Hier een gasverbruik toen ik kwam wonen van 4000m3. Een 12kw warmtepomp geplaatst. Nu het glas vervangen is heb ik ook de vloer extra geïsoleerd en verbruiken we 5000kWh per jaar.
Wat waren de kosten ongeveer? En was dat dan incl de vvw? Een richtprijs zou fijn zijn, ik heb werkelijk waar geen idee met welke bedragen ik moet rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:39:
[...]

Dan kun je wel stellen dat de isolatie in geen enkel opzicht op peil is, je blij moet zijn als het een b-label heeft en je energieverbruik best hoog zal zijn.
Op veel plekken zou je kunnen naisoleren. Helaas past HR+++ glas niet altijd in jaren 90 kozijnen....

Als je vloerisolatie goed is dan zou ik iig zoveel mogelijk vloerverwarming aanleggen voordat je een WP aanschaft.
Woning is overigens een A label. Vloerisolatie is rc2,5 maar ik neem aan dat bij het “installeren“ van de vvw ook nog eea gedaan kan worden ter bevordering van de isolatiewaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
Tribunus schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 23:00:
Wat een boel reacties! Het plan is, dat als we de woning eventueel kopen, direct de grote zaken aan te pakken. En mijn grootste zorg was dus gasloos en de haalbaarheid daarvan.

Keuken, badkamer, wc etc moet allemaal gebeuren. Uiteraard wat sauzen etc. Dat zit allemaal wel in de 100K berekend. Maar het verplaatsen van muren zal niet nodig zijn. Ook de kozijnen zijn nog prima.

Ik ben in ieder geval wel wat gerustgesteld over het feit dat het met een warmtepomp wel moet gaan lukken. En de kosten voor een WP vallen wel mee incl subsidie. Alleen zaken zoals het frezen van vvw lijkt mij een kostbare aangelegenheid.

[...]

Wat waren de kosten ongeveer? En was dat dan incl de vvw? Een richtprijs zou fijn zijn, ik heb werkelijk waar geen idee met welke bedragen ik moet rekenen.
Glas zat op ongeveer 100 euro de m2 vloerverwarming was deels aanwezig. Stuk wat er niet was 2300 euro voor 55m2 en de warmtepomp zat op ongeveer 9000 euro. Dit zijn prijzen van 2a3 jaar geleden. De warmtepomp is zonder sww vat. Dat doe ik met een warmtepomp boiler. Dit zijn de prijzen voor subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-09 20:07

theo66

NIBE S1155-6

Kan je de koevlaas formule ook toepassen op andere gebouwen dan woningen?

Het betreft een sportaccommodatie met boven kantine, die door de week wordt gebruikt als kantoor, verwarmd met radiatoren. Beneden opslag, kleedkamers en douches, verwarmd met vloerverwarming.
Er staat nu een gasboiler van 650 liter voor de douches en een cv ketel voor de verwarming.
Gasverbruik ca 2500 m3 per jaar.
Koevlaas formule komt op 12,12 dus ca 13 kW, voor de zekerheid zou je 15kw kunnen kiezen.
Advies?

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!
theo66 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:17:

Het betreft een sportaccommodatie met boven kantine, die door de week wordt gebruikt als kantoor, verwarmd met radiatoren. Beneden opslag, kleedkamers en douches, verwarmd met vloerverwarming.
Er staat nu een gasboiler van 650 liter voor de douches en een cv ketel voor de verwarming.
Koevlaas formule komt op 12,12 dus ca 13 kW, voor de zekerheid zou je 15kw kunnen kiezen.
Advies?
Als het gebouw altijd of het overgrote deel van de tijd warm wordt gehouden (zoals een woonhuis), dan denk ik dat het antwoord ja moet zijn. Dan is de situatie niet substantieel anders dan een woonhuis.
Als het de helft van de week niet wordt verwarmd, dan moet je de Koevlaas-formule misschien niet gebruiken, want een warmtepomp moet het straks wel 24/7 op temperatuur houden en dan wordt de warmtevraag groter.
Een goed alternatief kan dan zijn: gasverbruik op een zeer koude dag (mét verwarming) bepalen en extrapoleren naar -7 of -10.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12

Advies?
Voor verwarming kun je de formule wel gebruiken. Voor tapwater niet omdat je met flinke piekmomenten zit. Daarvoor moet je het aantal douches, het debiet per douche en het aantal gebruikers weten. Je kunt oplaadvermogen van de wp en gelijktijdigheid hierin nog meenemen om op een kleinere boiler uit te komen.

Persoonlijk zou ik meerdere wpb's in cascade zetten en aansluiten volgens het Tichelmann principe om zo efficiënt tapwater te kunnen verwarmen. Voor verwarming een eigen wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
DaanTriple7 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:59:
[Afbeelding]

De reacties staan vol met mensen die walgen van de 'subsidie graaiende Nederlander' die zich rijk rekende bij het leggen van zonnepanelen.

1. Hoe kan het dat mensen zo benadeeld worden? Dat is (voor nu) toch een eigen keuze zo lang ze bij dezelfde energieleverancier blijven?

2. En hierom relevant voor dit topic:

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvbuTUnL_OaELfnAdqGJwmTYFrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KmpVUPUh27Vzz5AP9Sbqv1M.jpg?f=fotoalbum_large

En vandaag staat er weer een stuk in het AD dat een goed ingesteld systeem juist enorm veel scheelt.

(kan ik me in vinden, ik ga ook van EUR 250pm naar een teruggave elke maand door m'n goed/doordacht
opgezette warmtepomp en zonnepanelen.
Een goed advies hielp hier wel bij wat niet vanzelfsprekend is heb ik gemerkt. Gelukkig via Tweakers veel informatie en een goede installateur kunnen vinden. Heeft me een geld bespaard en een stuk betere opstelling opgeleverd die ik ook logisch vond. (met dergelijke uitgaven heb ik wel eens de neiging om ook zelf even een beetje uit te zoeken hoe het zit voor ik zoveel geld uitgeef).
Dit bleek helaas ook erg nodig, ik heb de meest belachelijke en prijzige offertes gehad welke allemaal de énige juiste optie zou zijn voor mij. Alles uiteraard op voorraad en snel geïnstalleerd. ... Uiteindelijk dus even gewacht op goed advies en tot deze spullen beschikbaar waren).

[ Voor 25% gewijzigd door Whiskey48 op 30-03-2024 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
Alleen zaken zoals het frezen van vvw lijkt mij een kostbare aangelegenheid.
Dat valt (relatief gezien) eigenlijk wel mee. Ik heb het door deze installateur laten doen. De prijzen staan online in de link.

De meeste kosten maak je over het algemeen voor de nieuwe afwerkvloer. Maar als je die toch al wilde vervangen...
vloer beneden RC 2,5 ((Dit kan in wellicht nog verhogen als ik vloerverwarming plaats met extra folie?)) [...] ik neem aan dat bij het “installeren“ van de vvw ook nog eea gedaan kan worden ter bevordering van de isolatiewaarde.
Helaas, zo'n folie helpt weinig tot niets tegen het geleiden van warmte. Vloerisolatie moet je tegen de onderkant van de vloer doen, in de kruipruimte.

Als je gaat frezen, kan je niet eens een folie er onder leggen. Omdat je alleen maar sleuven hebt voor de slangen.

[ Voor 5% gewijzigd door marcop23 op 29-03-2024 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:07

Carboy54

Duurzaamheid coach

Whiskey48 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:17:
[...]

[Afbeelding]

En vandaag staat er weer een stuk in het AD dat een goed ingesteld systeem juist enorm veel scheelt.

(kan ik me in vinden, ik ga ook van EUR 250pm naar een teruggave elke maand door m'n goed/doordacht
opgezette warmtepomp en zonnepanelen.
Een goed advies hielp hier wel bij wat niet vanzelfsprekend is heb ik gemerkt. Gelukkig via Tweakers veel informatie en een goede installateur kunnen vinden. Heeft me een geld bespaard en een stuk betere opstelling opgeleverd die ik ook logisch vond. (met dergelijke uitgaven heb ik wel eens de neiging om ook zelf even een beetje uit te zoeken hoe het zit voor ik zoveel geld uitgeef. Dit bleek helaas ook erg nodig, ik heb de meest belachelijke en prijzige offertes gehad welke allemaal de énige juiste optie zou zijn voor mij. Alles uiteraard op voorraad en snel geïnstalleerd. ... Uiteindelijk dus even gewacht op goed advies en tot deze spullen beschikbaar waren).
Bedankt voor het compliment 👏

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010

Advies?
De verwarming zou ik dimensioneren op basis van historisch gemiddeld m³ verbruik van een paar koude dagen (-7 tot -10). En dan dagen dat er niet gedouched werd. Ik vermoed dat je genoeg afgifte hebt waar VV ligt, maar zeer belangrijk om te berekenen wat je overhoudt aan vermogen met je radiatoren als je LTV (<40C Ta) toepast (met bijv Hytools app berekenen en de dimensies van je radiator).

Tapwater: beter om te kijken naar hoeveel liters erdoorheengaan zijn op een dag dat het gebruikt wordt en hier ruim boven gaan zitten. Misschien eens een week naar de watermeter kijken ter controle (niet historisch kijken in een corona-jaar!).

Je kunt overwegen opnieuw de systemen los van elkaar te doen, want een WP die tapwater voor een sportkantine moet maken mag wel aan de bak op een dag met veel trainingen/wedstrijden en dan mis je flink wat verwarmingstijd. Ook cascade is dan niet per sé de oplossing.

En dan nog bedenken/berekenen of je continue wilt gaan stoken in de binnenruimtes of dat je nachtverlaging of zelfs meerdere dagen verlaging doet als er niemand is. Als het een tochthol is of als je 5/2 bezetting hebt valt daar misschien iets te besparen. Of juist een kleinere WP als je continue stookt.... Lagere investeringskosten. Zoveel keuzes.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
Kort vraagje, kan een boilervat als buffervat gebruikt worden? Ik zoek een buffer om mijn systeem inhoud ietsje te vergroten. Nu kom ik soms ook boiler vaten tegen voor leuk geld. Zolang de aansluitingen groot genoeg zijn kan het dan? Dan dop ik de spiraal gewoon af. Of zie ik iets over het hoofd?

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023

Jan2023

KISS

[...]

Mijn advies:

je moet ten alle tijde zien te voorkomen dat die watervoerende leidingen de konstruktie raken bij een doorvoer.
Dat gaat gewoon geluidsoverlast opleveren.
In huis.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
Jan2023 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:56:
[...]

Mijn advies:

je moet ten alle tijde zien te voorkomen dat die watervoerende leidingen de konstruktie raken bij een doorvoer.
Dat gaat gewoon geluidsoverlast opleveren.
In huis.
ja, daar heb je gelijk, echter hier zal de isolatie als demper tussen de leiding en muurdoorvoor werken, er is dus geen fysiek contact tussen leiding en muurdoorvoer.
let er wel op dat tijdens de doorvoor de isolatie niet beschadigd wordt, want dat zie ik als een groter risico.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08

als je besluit om over de gehele benedenverdieping VVW aan te leggen zou je er ook voor kunnen kiezen om gewoon deze op de bestaande vloer te leggen, je komt dan wel iets hoogte omhoog, maar dat zal veelal geen groot probleem zijn. ook kun je dan ook direct een betere isolatie onder de VVW toepassen, wat met frezen gewoon niet lukt.

Wat voor glas heb jij in de nieuwe woning ? dubbel glas en hoe oud is deze, mogelijk de tip om mn in de woonkamer / keuken deze door HR++ te vervangen, je verhoogd daardoor de isolatie en dus je warmteverlies aanzienlijk en dat is bij de warmtepomp toch wel behoorlijk belangrijk.

kijk ook maar eens bij ons forum Ervaringen met Quatt deel 2; Link Quatt Forum wil je een no nonsens warmtepomp met zelfs gasloos is dat mogelijk ook een idee. Overigens heeft VEH de Quatt nu ook gekozen als een van hun warmtepompen in het collectieve aankoop voor warmtepompen. Link VEH collectieve inkoop warmtepompen

ik stel altijd wel een vraagteken naar de wens voor gasloos, veelal wegen de kosten niet op voor de baten.
om je een voorbeeld hiervan te geven:
mijn gasverbruik voor warmtepomp was circa 1200-1400 m3 per jaar, na de warmtepomp (hybride) was deze gedaald tot onder de 200 m3. Deze warmtepomp heeft mij miner dan 2.000 euro gekost en is door mijn zonnepanelen (ik gebruik netto geen stroom) binnen 1,5 jaar betaald.
en ik heb zowel VVW als ook radiatoren in een redelijk groot huis.
De stap om deze laatste minder dan 200m3 echter naar nul te brengen kost mij zeker 5.000 euro, Daar heb ik dus zeker 10 jaar voor nodig om deze terug te verdienen. Ik zal de stap pas maken als ik ook mijn nog goede CV moet gaan vervangen, want dan worden de meerkosten nog maar circa 2.500 euro.

Als ik echter zie dat je voor een FE warmtepomp al snel 8.000-12.000 euro kwijt bent, heb ik daar mijn twijfels over.
[...]

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 30-03-2024 12:09 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Pagina: 1 ... 122 ... 224 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)