Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
flippy schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 17:51:
[...]

gezien ik zelf in het vakgebied zit weet ik donders goed hoe lang men moet wachten als er geen verwarming meer is en dat is niet weken maar uren. er zijn zat bedrijven die 24/7 diensten hebben waar je gewoon naar kan bellen en die staan als het nodig is zaterdagnacht om 3 uur snachts gewoon te werken om de boel in elk geval weer provisorisch aan de gang te krijgen.

ik weet ook 100% zeker dat ik in de winter een stuk minder lang hoef te wachten op een aircobedrijf dan een cvketel toko. en dat geld voor zowel commericeel als residentieel werk. hoe jij het schetst is gewoon klare onzin. de consument is echt niet zo hulpeloos als men doet voorkomen. 2 minuten op google en je hebt een waslijst aan telefoonnummers.
dat jij in het vak zit was mij allang bekend, helaas weet ik ook dat het lang niet allemaal zo zit zo als jij dat aangeeft, mogelijk dat je eigen installateur die hem geplaatst heeft daar nog wel sneller iets wil doen, maar heb je hem zoals zo veel hier gewoon zelf gekocht op internet en hem dan wel of niet zelf geplaatst vrees ik toch dat het wat anders loopt.
probeer maar eens een eigen warmtepomp die je uit spanje hebt gekocht hier door een goede installateur te laten plaatsen. Je weet daar het antwoord zelf ook al.

en voor mij hoef je echt geen onderhoudscontract af te sluiten, dat moet iedereen zelf weten.
Ik snap alleen waarom dat heel veel mensen wel willen. is gewoon een stukje gemoedsrust. en ja , dat kost dus ook gewoon geld, alleen de zon gaat voor niets op (en ook weer onder).

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

de mensen die zelf een machine hebben gekocht en geinstalleerd zullen uberhaupt niet zo snel een externe reparateur nodig hebben, die pakken gewoon de servicehandleiding en doen de meeste reparaties zelf dus ook dat is een situatie die niet echt voorkomt in de prakijk.

en in de commericele wereld zit vrijwel niemand aan installaties die men zelf neer heeft gezet dus dat is echt geen probleem als je naar de wat grotere bedrijven of juist de hele kleine gaat.

het gat erom dat je het bracht dat een onderhoudscontract verplicht is bij een warmtepomp. dat is het dus simpelweg niet zo.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 06-04-2024 18:33 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Andrehj schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 17:59:
[...]

Sorry, maar dit klopt niet. Die 7.5 kW WP zal niet ineens 500 kWh meer verbruiken dan de 6 kW versie. Afhankelijk van het afgiftesysteem en hoe de COP's zijn zou hij zelfs wel zuiniger kunnen zijn (omdat je bijvoorbeeld ook in de winter overdag bij hogere temperatuur meer warmte in de woning kunt pompen).
Hoeveel elektriciteit een WP per jaar hangt vooral af van de warmtevraag, en die verandert immers niet.

Hier staat een 8 kW WP in de tuin, en die verbruikt per jaar slechts zo'n 1690 kWh voor verwarmen en SWW.
het zijn gewoon de cijfers uit de TS op basis van de koevlaas2 formule van ik wil een warmtepomp. en ja het zijn afgronde circa getallen, omdat de beste man nog helemaal geen merk en type heeft gekozen. Dus jou verbruik kan hiervan best eens afwijken.

TS ik wil een WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:21
flippy schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 18:18:
[...]

daar zit nog steeds geen verschil tussen CV en warmtepomp. je zit met beide met hetzelfde probleem. of het nu alleen ketel is, hibride of full electric.
kosten voor storingstarief heb je zoizo. of je betaalt paar honderd aan hoog tarief of aan elk jaar een contract waar je waarschijnlijk vele jaren niks van terugziet. ik zie het vershil niet helemaal...

enigste voordeel van een fatsoenlijke warmtepomp is dat een warmtepomp in de meeste gevallen gewoon door draait op het noodelement. probleem bij een hibrideoplossing als het toch zo koud is draait alleen de ketel in je hibrideopstelling (want je hibride warmtepomp werkt niet als het vriest) dus als je ketel een probleem heeft zit je alsnog zonder verwarming.

onder de streep is het dus een puur acedemische discussie want of je kan niemand vinden, of ze komen pas dagen later en als ze geweest zijn kan je nog dagen wachten op onderdelen en een monteur.

ik zet wel een straalkacheltje neer in de tussentijd....
Daarom sluit je dus een onderhoudscontract af, dan komen ze binnen 24 uur. Dat is zeg maar een van de USP's van een onderhoudscontract.

De tijd dat hybrides niks deden onder het vriespunt ligt ook al weer wat jaren achter ons trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Insert12 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 18:46:
[...]
De tijd dat hybrides niks deden onder het vriespunt ligt ook al weer wat jaren achter ons trouwens.
nee, hoor. die worden nog steeds erg actief geinstalleerd omdat die meer marge geven op een installatie en de installateur baanzekerheid heeft omdat die units weigeren te werken zonder gasketel en ook niet om te bouwen zijn naar gasloos achteraf. de daikin intergas combinatie is een perfect voorbeeld en super populair bij gasketelboeren, die unit werkt wel onder de 0 maar niet zonder gasketel. ik kom zulke installaties die niet gasloos kunnen werken ook vaak tegen in kleine bedrijfspanden.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 06-04-2024 19:26 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

daar zit nog steeds geen verschil tussen CV en warmtepomp. je zit met beide met hetzelfde probleem. of het nu alleen ketel is, hibride of full electric.
kosten voor storingstarief heb je zoizo. of je betaalt paar honderd aan hoog tarief of aan elk jaar een contract waar je waarschijnlijk vele jaren niks van terugziet. ik zie het vershil niet helemaal...

enigste voordeel van een fatsoenlijke warmtepomp is dat een warmtepomp in de meeste gevallen gewoon door draait op het noodelement. probleem bij een hibrideoplossing als het toch zo koud is draait alleen de ketel in je hibrideopstelling (want je hibride warmtepomp werkt niet als het vriest)
nou nou, die hier verafschuwde warmtepomp draaide anders best mooi, en dat bij -10 graden buiten. mijn gasverbruik was in de hele maand januari nog geen 38 m3 gas! waarbij overigens 12 dagen bij waren waar ik geen enkel druppel gas nodig had, en 1 dag met net 50% aandeel van de CV ketel.

ik weet, dat is natuurlijk super slecht voor een hybride warmtepomp :?
dus als je ketel een probleem heeft zit je alsnog zonder verwarming.

onder de streep is het dus een puur acedemische discussie want of je kan niemand vinden, of ze komen pas dagen later en als ze geweest zijn kan je nog dagen wachten op onderdelen en een monteur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MacD007 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:28:
[...]

nou nou, die hier verafschuwde warmtepomp draaide anders best mooi, en dat bij -10 graden buiten. mijn gasverbruik was in de hele maand januari nog geen 38 m3 gas! waarbij overigens 12 dagen bij waren waar ik geen enkel druppel gas nodig had, en 1 dag met net 50% aandeel van de CV ketel.

[...]
ik haalde 0 kuub gas bij -12 dus ik kan inderdaad niet zeggen dat ik onder de indruk raak van die cijfers.

je hoeft niet constant je aankoop te blijven verdedigen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:00
MacD007 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:28:
[...]

[...]
Heb je ook de gebruikte Elektriciteit voor de Quatt voor die maand en welke kamertemperatuur is gebruikelijk bij jou?

Dan kunnen we het wat meer vergelijken, want ik kon niet vinden of je jouw gegevens ook aan Tomexergie doorgeeft elke maand, maar misschien heb ik er overheen gekeken.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
flippy schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:24:
[...]

nee, hoor. die worden nog steeds erg actief geinstalleerd omdat die meer marge geven op een installatie en de installateur baanzekerheid heeft omdat die units weigeren te werken zonder gasketel en ook niet om te bouwen zijn naar gasloos achteraf. de daikin intergas combinatie is een perfect voorbeeld en super populair bij gasketelboeren, die unit werkt wel onder de 0 maar niet zonder gasketel. ik kom zulke installaties die niet gasloos kunnen werken ook vaak tegen in kleine bedrijfspanden.
Dat is een ander punt dan dat hybride warmtepompen niet zouden werken bij vrieskou. Maar ja, daar zul je de juiste wp op moeten selecteren als je later eenvoudig om wil schakelen naar All Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Insert12 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:51:
[...]

Dat is een ander punt dan dat hybride warmtepompen niet zouden werken bij vrieskou. Maar ja, daar zul je de juiste wp op moeten selecteren als je later eenvoudig om wil schakelen naar All Electric.
daar zit dus vaak het probleem, de installateurs trekken steeds meer een harde lijn in welke units ze voeren en je ziet nog steeds erg vaak installaties die -expres- niet kunnen werken zonder gasketel en/of niet op de WP kunnen draaien als het in de buurt van het vriespunt komt.
ik heb van meerdere installatiejongens al te horen gekregen dat ze expres zulke units uitzoeken omdat "warmtepompen onzin zijn" of omdat men steeds over 20 jaar aan gasketels willen werken of beide.

natuurlijk kan je een WP erneer zetten die tot -25 werkt. maar dan is het nut van die hele ketel er ook niet meer als de WP voldoende vermogen heeft. en dat is waar men een probleem mee heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 06-04-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-09 22:11
[...]

enigste voordeel van een fatsoenlijke warmtepomp is dat een warmtepomp in de meeste gevallen gewoon door draait op het noodelement. probleem bij een hibrideoplossing als het toch zo koud is draait alleen de ketel in je hibrideopstelling (want je hibride warmtepomp werkt niet als het vriest) dus als je ketel een probleem heeft zit je alsnog zonder verwarming.

Waarom zou een warmtepomp niet werken als het vriest?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

in navolging van het schuurtje: ook gelijk een ombouw voor de warmtepomp gemaakt (ik moest toch het hout laten bezorgen)

De panasonic warmtepomp kon ook wel wat bescherming gebruiken merkte ik. Het frame is expres open gehouden voor voldoende luchtaanvoer rondom.

ombouw moet ook gelijk 2 wees-zonnepanelen huisvesten. het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZfSN8wY/IMG-2208.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4d7vBT2/IMG-2216.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mFZB5fC/IMG-2217.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/68j3msr/IMG-2218.jpg

ombouw is voorzien van ventilatierooster welke makkelijk los te schroeven voor evt. onderhoud. ombouw is verankerd aan balkonmuurtje EN aan de houten muur (op de steunbalken)

testopstelling zonnepanelen
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GJWG93p/IMG-2232.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Hx5wZsq/IMG-2233.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Bq2C7ym/IMG-2234.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KVHZtcg/IMG-2235.jpg

uiteindelijk maar gelijk op ombouw gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MVnscx0/IMG-2236.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Pc8rKLc/IMG-2237.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vzyVWwL/IMG-2238.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QbVdrgY/IMG-2242.jpg

Eindresultaat wel prima, kan er onderdoor lopen zonder mijn hoofd te steunen. alles is ook retestabiel. ondanks de harde wind vanmiddag
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dW1BXnz/IMG-2244.jpg

Ik ga morgen nog wel verder inrichten.

Doel is dus puur bescherming, opslag en plekje voor de zonnepanelen. niet geluidsreductie

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

DaanTriple7 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:28:
[...]

Sommige hybrides waren zo ingesteld, of tot max -4.
Maar heb ook gewoon afgelopen jaar met een hybride verwarmd, ondanks slechte afgifte tot nu toe minder dan 8m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Jojan265 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:46:
[...]

Heb je ook de gebruikte Elektriciteit voor de Quatt voor die maand en welke kamertemperatuur is gebruikelijk bij jou?

Dan kunnen we het wat meer vergelijken, want ik kon niet vinden of je jouw gegevens ook aan Tomexergie doorgeeft elke maand, maar misschien heb ik er overheen gekeken.
Ja, ik beschik over deze info, maar ik geef deze tot nu toe niet door aan tomexergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 18:34:
het zijn gewoon de cijfers uit de TS op basis van de koevlaas2 formule van ik wil een warmtepomp. en
Daarin staat nergens dat een grotere warmtepomp meer verbruikt. Zowel in de WP faq als via de koevlaasformule wordt uitgegaan van het oude gasverbruik, en dat wordt gebruikt om het vermogen van de WP te bepalen.
Om dan vervolgens het elektriciteitsgebruik van die WP te bepalen kun je gebruik maken van de richtlijn die een factor 2 à 2.5 aanhoudt (dus elektriciteitsgebruik is ongeveer 2 à 2.5 maal het oude gasverbruik). Ook in die richtlijn zie je geen WP-vermogen terug.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DaanTriple7 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:28:
[...]

een boel warmtepompen voor hybride gebruik hebben niet de mogelijkheid om te ontdooien dus deze moeten stoppen met werken rond de 4~5 graden boven 0 om invriezen te voorkomen. andere kunnen weer niet lager dan -5 bijvoorbeeld omdat het ontwerp versimpelt is ten omzichte van een "Echte" warmtepomp of ze kunnen niet ontwooien zonder externe hulp van een electrisch element of ketel. allemaal zaken wat kosten bespaart en de winst voor de installateur vergroot. immers zit jij nu vast aan een warmtepomp EN een ketel voor de aankomende 20 jaar. meer winst voor hem/haar, meer kosten voor jouw.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 06-04-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
MacD007 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:53:
[...]

Ja, ik beschik over deze info, maar ik geef deze tot nu toe niet door aan tomexergie.
Ben je misschien genegen om de cijfers van januari dan met ons te delen, waarbij vooral ook de kamertemperatuur van belang is. En voor SWW is het van belang hoeveel personen er gemiddeld dagelijks douchen.

Dan kunnen we misschien een vergelijking maken tussen de Quatt in hybride opstelling en een all electric alternatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 22:58
Andrehj schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:25:
[...]

Zoals in de topics hier al vele malen is uitgelegd: Honeywell Evohome is volstrekt ongeschikt om te gebruiken in combinatie met een WP omdat die met PWM werkt en steeds maar een paar minuten warmte vraagt, terwijl je WP gewoon uren achter elkaar rustig wil draaien.
Dat systeem hoort gewoon in de kliko.
Verreweg het beste is het eenmalig inregelen van je afgiftesysteem, eventueel aangevuld met een hysterese-regeling op een paar groepen of kamers (master-slave).
En elke keer als dit geroepen wordt, zeg ik dat dit bij mij met radiatoren en nageïsoleerd jaren 70 huis (dus geen op en top geïsoleerd nieuwbouwhuis) prima werkt. Ik ga echt mijn zolder niet de hele week warm houden als ik daar max. 1x per week zit.
Ik heb wel een tijdrelais tussen de Evohome en de warmtepomp, om de korte schakelingen af te vangen.
Is het ideaal? Nee, maar ik had het systeem al en ben blij met het comfort en bedieningsgemak. Mijn energieverbruik was ook maar 1716kWh afgelopen jaar voor verwarming en sww. Woonkamer en badkamer tussen 15u en 22u op 20,5. Daarbuiten ingesteld op 19 graden.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Joris 407 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:33:
[...]

En elke keer als dit geroepen wordt, zeg ik dat dit bij mij met radiatoren en nageïsoleerd jaren 70 huis (dus geen op en top geïsoleerd nieuwbouwhuis) prima werkt. Ik ga echt mijn zolder niet de hele week warm houden als ik daar max. 1x per week zit.
Ik heb wel een tijdrelais tussen de Evohome en de warmtepomp, om de korte schakelingen af te vangen.
Is het ideaal? Nee, maar ik had het systeem al en ben blij met het comfort en bedieningsgemak. Mijn energieverbruik was ook maar 1716kWh afgelopen jaar voor verwarming en sww. Woonkamer en badkamer tussen 15u en 22u op 20,5. Daarbuiten ingesteld op 19 graden.
er is nogal een verschil tussen 1 ruimte uitzetten en je hele woning actief naregelen. hij bedoelt het laatste. met een ruimte zoals een zolder naregelen is niks mis. je moet dat alleen niet doen met een heel huis. dan ben je het paard achter de kar spannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 23:40
Ik heb het plan opgevat in onze nieuwe bestaande woning vvw mét zoneregeling aan te laten leggen. De zoneregeling is bedoeld voor de eerste verdieping. Daar komen de slaapkamers en een werkkamer voor mijn vrouw.
Onze slaapkamer wil ik nl op een lagere temp houden dan de kamers van de kinderen. Wij slapen graag in een frisse kamer (16,5 graad), de kinderen (middelbare school) maken op hun kamer hun huiswerk etc. Dat laat ik ze graag op een hogere temperatuur doen, zeg 19,5 graad.
Met zoneregeling wil ik dus de verschillende vertrekken op de eerste verdieping op verschillende temperaturen regelen. De begane grond wordt 1 zone met een constante temperatuur. Lijkt me geen probleem, toch?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Wij hebben al bijna 20 jaar de verwarming niet aan op onze slaapkamer. Overdag staat de slaapkamerdeur open, dat is voldoende voor "zoneregeling" ..... Keep It Simple ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:16
koksie schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:02:
Ik heb het plan opgevat in onze nieuwe bestaande woning vvw mét zoneregeling aan te laten leggen. De zoneregeling is bedoeld voor de eerste verdieping. Daar komen de slaapkamers en een werkkamer voor mijn vrouw.
Onze slaapkamer wil ik nl op een lagere temp houden dan de kamers van de kinderen. Wij slapen graag in een frisse kamer (16,5 graad), de kinderen (middelbare school) maken op hun kamer hun huiswerk etc. Dat laat ik ze graag op een hogere temperatuur doen, zeg 19,5 graad.
Met zoneregeling wil ik dus de verschillende vertrekken op de eerste verdieping op verschillende temperaturen regelen. De begane grond wordt 1 zone met een constante temperatuur. Lijkt me geen probleem, toch?
Onze situatie. De studenten in je huis willen 19 graden . Nem benieuwd naar de manieren om dat in te regelen

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
koksie schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:02:
Als je dan wilt, dat als de kinderen thuis komen en de kamer dan nog opgestookt moet worden tot ca. 19.5 graden, zou ik een airco voor die erbij kamers overwegen. Dan kun je heel snel de gevoelstemperatuur in die kamers omhoog brengen en in de zomer heb je er ook nog wat aan, want in een nieuwbouw huis valt het niet mee om de warmte weer uit je huis te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 23:40
Jojan265 schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:19:
[...]

Als je dan wilt, dat als de kinderen thuis komen en de kamer dan nog opgestookt moet worden tot ca. 19.5 graden, zou ik een airco voor die erbij kamers overwegen. Dan kun je heel snel de gevoelstemperatuur in die kamers omhoog brengen en in de zomer heb je er ook nog wat aan, want in een nieuwbouw huis valt het niet mee om de warmte weer uit je huis te krijgen.
Nee, ik ben van plan de kamers via de vvw op een constante temperatuur te houden, maar per kamer dus wel enigszins verschillende temperaturen. Dus niet elke dag proberen af hoc op te stoken wanneer nodig en af te laten koelen, dat gaat 'm niet worden met een wp en vvw. Het zijn 4 slaapkamers, een werkkamer en een badkamer. Dus om daar allemaal airco's op te hangen is ook erg prijzig en dan wint vvw het denk ik qua prijs maar zeker qua comfort.

Het is een bestaande woning uit 1989 dus daar moet sowieso qua isolatie nog flink wat aan gebeuren. In zomer willen we ook een beetje niet-condenserend koelen via de vvw voor wat het waard is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:51
Andrehj schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:25:
[...]

Zoals in de topics hier al vele malen is uitgelegd: Honeywell Evohome is volstrekt ongeschikt om te gebruiken in combinatie met een WP omdat die met PWM werkt en steeds maar een paar minuten warmte vraagt, terwijl je WP gewoon uren achter elkaar rustig wil draaien.
Dat systeem hoort gewoon in de kliko.
Verreweg het beste is het eenmalig inregelen van je afgiftesysteem, eventueel aangevuld met een hysterese-regeling op een paar groepen of kamers (master-slave).
Standaard is evohome instelbaar met een minimale aan-tijd van 30minuten, minimale uittijd van 10 minuten en max 1 schakeling per uur. Dit valt volgens mij niet helemaal binnen de norm binnen tweakers, maar wel binnen de norm binnen installatie Nederland. Zelf heb ik voor gekozen om tussen evohome en de warmtepomp een vertragingsrelais te zetten die 30 minuten een signaal afgeeft nadat evohome uit-gaat. Hiermee overbrug ik de 10minuten uit die evohome vaak toepast en daarmee heb ik uren lange runs. Ik denk dat een duurzamere oplossing is dan systeem in de kliko te deponeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:57
koksie schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:26:
[...]

Nee, ik ben van plan de kamers via de vvw op een constante temperatuur te houden, maar per kamer dus wel enigszins verschillende temperaturen. Dus niet elke dag proberen af hoc op te stoken wanneer nodig en af te laten koelen, dat gaat 'm niet worden met een wp en vvw. Het zijn 4 slaapkamers, een werkkamer en een badkamer.
Dit is ook op te lossen met waterzijdig inregelen (meer of minder knijpen) IPV dure/complexe naregeling

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
koksie schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:26:
[...]

Nee, ik ben van plan de kamers via de vvw op een constante temperatuur te houden, maar per kamer dus wel enigszins verschillende temperaturen. Dus niet elke dag proberen af hoc op te stoken wanneer nodig en af te laten koelen, dat gaat 'm niet worden met een wp en vvw. Het zijn 4 slaapkamers, een werkkamer en een badkamer. Dus om daar allemaal airco's op te hangen is ook erg prijzig en dan wint vvw het denk ik qua prijs maar zeker qua comfort.

Het is een bestaande woning uit 1989 dus daar moet sowieso qua isolatie nog flink wat aan gebeuren. In zomer willen we ook een beetje niet-condenserend koelen via de vvw voor wat het waard is.
Ok. Dan snap ik je wel. Dat moet op zich geen probleem zijn. De benedenverdieping is dan het warmst en leg je aan zonder zones. De vertrekken boven krijgen elk een eigen zone, die de desbetreffende vertrekken een lagere temperatuur kunnen geven t.o.v. beneden. Voor verwarming is dat wel simpel te maken. Je wilt ook koelen, maar dan moet je er rekening mee houden, dat de thermostaten andersom moeten werken voor de vertrekken boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris 407 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:33:
Maar dan bevestig je toch wat ik schreef? Je moet een tijdrelais toevoegen om de veel te korte schakeltijden van Evohome te verbeteren, en je regelt een deel van je huis (de zolder) na, terwijl (voor zover ik je begrepen heb) het grootste deel van je afgifte altijd open staat.
Ik denk dat we het aardig eens zijn, en dat jij voor een huis uit de jaren 70 een zeer netjes energieverbruik hebt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dashlane schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:29:
Standaard is evohome instelbaar met een minimale aan-tijd van 30minuten, minimale uittijd van 10 minuten en max 1 schakeling per uur. Dit valt volgens mij niet helemaal binnen de norm binnen tweakers, maar wel binnen de norm binnen installatie Nederland. Zelf heb ik voor gekozen om tussen evohome en de warmtepomp een vertragingsrelais te zetten die 30 minuten een signaal afgeeft nadat evohome uit-gaat. Hiermee overbrug ik de 10minuten uit die evohome vaak toepast en daarmee heb ik uren lange runs. Ik denk dat een duurzamere oplossing is dan systeem in de kliko te deponeren.
Dat klopt denk ik wel, maar het blijft waanzinnig jammer dat je zelf een vertragingsrelais moet toevoegen aan een systeem van honderden (bij een installateur vaak duizenden) euro's om het een beetje redelijk te laten werken. Als ik bij Honeywell zou werken zou ik me de ogen uit de kop schamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raapschuit
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik woon in een veel te groot huis (800m3) waarvan ik meestal maar een klein deel verwarm.
Omdat we boven alleen een studeerkamer met een airco verwarmen verstoken we momenteel minder dan 1000m3 gas p/j
Het dak ligt vol zonnepanelen, dus stroom genoeg.

Ik wil graag van het gas af, maar zou om het hele huis te kunnen verwarmen een WP moeten aanschaffen met een flink vermogen. Dat zou betekenen dat de WP op het moment dat ik alleen de woonkamer verwarm als een malle gaat pendelen. Zijn er WP die hier wel goed mee om kunnen gaan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Interessante info over het werkelijke temperatuurbereik van R290 warmtepompen.

Naar aanleiding van meldingen over Amber warmtepompen die gisteren de legionellarun grotendeels of geheel op het element deden, postte @bommer deze interessante grafiek, waaruit blijkt dat de Amber weliswaar 70°C water kan maken (ideaal voor de legionellacyclus), maar dat dit slechts in een zeer beperkt buitentemperatuurbereik kan (alleen tussen 0 en 15 graden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuIiztwYoehkiE0i-aAcuyBZAgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yZAe3pJ9kuB9UdUPngKWZOHV.png?f=fotoalbum_large
Edit 25-05: Er is inmiddels een software-update geweest waardoor het temperatuurbereik waarbinnen de Amber 70°C water kan maken is vergroot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGmPxTANZrjQwGyyGfVixnfW2S0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XBWQzSNYegwwdTSwyJF9G8GS.png?f=user_large
Als ik die grafiek van de Itho Amber vergelijk met deze van Mitsubishi (van R32 warmtepompen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BeGLRBENWHKkwQXmsxhsvoZsSo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i9UwWp4YLMp7FQglVADd22DQ.jpg?f=user_large
dan blijkt dat een R32 warmtepomp boven een buitentemperatuur van ca 22 graden een hogere aanvoertemperatuur kan halen dan een Itho Amber R290 warmtepomp. Dat is nogal relevant als je in de zomer midden overdag (met maximale COP) je legionellacyclus wilt draaien.
Vooral ook omdat de besturing van de Amber er dan blijkbaar voor kiest om in dergelijke gevallen dan soms maar de hele cyclus op het element te doen.

Weet iemand hoe dit gaat bij andere merken? Vaillant is hier ook nogal goed vertegenwoordigd met R290 warmtepompen. Hoe gaat het daar? @Proton_?
Edit: Grafiek van Vaillant toegevoegd, met dank aan @Proton_ :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4ygZnOSwsBFnRawxp2U42ZK_wY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/viE3vs93ChA32Frh49EfVd2p.png?f=user_large
Het bruikbare temperatuurbereik blijkt bij Vaillant dus groter dan bij de Itho Amber.

Edit 2, met dank aan @DutchWing : We hebben een winnaar! Hier het temperatuurbereik van een R290 Mitsubishi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DopTJm1MIlJmQe33e5NwODkMRVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKwu99FUsXJmAu2rWZmUpxdu.jpg?f=fotoalbum_large
Die haalt gewoon van -15 tot +35 een aanvoertemperatuur van 75°C! Dat zal wel dramatische gevolgen hebben voor de COP, maar het betekent in ieder geval dat je voor de legionellacyclus geen element meer nodig hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 25-05-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
MacD007 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:11:
[...]

daar zou je wel eens gelijk in kunnen krijgen, vrees ik. of dat nu zo erg is, vraag ik me af.
Ze hebben afgelopen 2 jaar bij mij in de wijk pas alle gasleidingen vervangen, ikzelf heb dit jaar een hele nieuwe gasleiding in het huis gekregen.
dus ik verwacht ook dat deze leidingen nog wel even blijven zitten.
_/-\o_
2050 duurt nog wel even...
Sommige wijken zijn de gasleidingen zo oud dat ze vervangen moeten worden uit veiligheidsoverwegingen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Raapschuit schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:23:
Ik woon in een veel te groot huis (800m3) waarvan ik meestal maar een klein deel verwarm.
Omdat we boven alleen een studeerkamer met een airco verwarmen verstoken we momenteel minder dan 1000m3 gas p/j

Ik wil graag van het gas af, maar zou om het hele huis te kunnen verwarmen een WP moeten aanschaffen met een flink vermogen. Dat zou betekenen dat de WP op het moment dat ik alleen de woonkamer verwarm als een malle gaat pendelen. Zijn er WP die hier wel goed mee om kunnen gaan?
als je een 9kW unit neer zou zetten zal dat ruimschoots voldoende zijn om goed bij te kunnen trekken in de winter.

maar niet vergeten dat je ook meer verwarmt dan alleen de kamer omdat de warmte gewoon doortrekt door de woning. dus dat je woonkamer alleen aanstaat is leuk maar de rest komt ook gewoon mee. met een warmtepomp doe je dat gewoon netter omdat dat hele idee van zo klein mogelijk kamertje aanzetten om geld te besparen juist averechts werkt. je moet niet een warmtepomp gebruiken alsof het een gasketel is. dat ding staat aan en laat je aan. dus ook de omliggende kamers zoals de keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
flippy schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:52:
[...]

als je een 9kW unit neer zou zetten zal dat ruimschoots voldoende zijn om goed bij te kunnen trekken in de winter.

maar niet vergeten dat je ook meer verwarmt dan alleen de kamer omdat de warmte gewoon doortrekt door de woning. dus dat je woonkamer alleen aanstaat is leuk maar de rest komt ook gewoon mee. met een warmtepomp doe je dat gewoon netter omdat dat hele idee van zo klein mogelijk kamertje aanzetten om geld te besparen juist averechts werkt. je moet niet een warmtepomp gebruiken alsof het een gasketel is. dat ding staat aan en laat je aan. dus ook de omliggende kamers zoals de keuken.
@Raapschuit Als je nu 1000 m3 gas gebruikt, zou je met een WP niet meer dan 7 kW nodig hebben. Wij stoken bijna ook alleen maar beneden ( boven alleen de badkamer) en als het wat kouder wordt, gaan de radiatoren op de werkkamer en de kamer van onze zoon mee open. Dat houdt het huis genoeg op warmte. Met vloerverwarming beneden is pendelen geen enkel probleem.

We zitten ongeveer in dezelfde situatie: 1100 m3 gas/jaar voor verwarmen (175 m2/710m3) en 175 m3 gas voor SWW (3 personen). Dat laatste doe ik nu met een aparte WPboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:15
MacD007 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:11:
[...]

daar zou je wel eens gelijk in kunnen krijgen, vrees ik. of dat nu zo erg is, vraag ik me af.
Ze hebben afgelopen 2 jaar bij mij in de wijk pas alle gasleidingen vervangen, ikzelf heb dit jaar een hele nieuwe gasleiding in het huis gekregen.
dus ik verwacht ook dat deze leidingen nog wel even blijven zitten.
_/-\o_
Onze leiding was 5 jaar. Toch ging het eruit toen ik er niet meer voor betaalde ;)

[ Voor 38% gewijzigd door gr8-jen op 07-04-2024 11:40 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nee. Je zult het minimale vermogen kwijt moeten. (Of een buffervat van 2 kuub plaatsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:16
flippy schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 19:55:
[...]

daar zit dus vaak het probleem, de installateurs trekken steeds meer een harde lijn in welke units ze voeren en je ziet nog steeds erg vaak installaties die -expres- niet kunnen werken zonder gasketel en/of niet op de WP kunnen draaien als het in de buurt van het vriespunt komt.
ik heb van meerdere installatiejongens al te horen gekregen dat ze expres zulke units uitzoeken omdat "warmtepompen onzin zijn" of omdat men steeds over 20 jaar aan gasketels willen werken of beide.

natuurlijk kan je een WP erneer zetten die tot -25 werkt. maar dan is het nut van die hele ketel er ook niet meer als de WP voldoende vermogen heeft. en dat is waar men een probleem mee heeft.
Zou de beperking tot een merk, hier voor warmtepompen, niet ook nog iets met kwantumkortingen en een voorkeursbehandeling bij storingen en (installatie)problemen te maken hebben?
Een installatie die altijd werkt is natuurlijk een hybride opstelling - geen twijfel mogelijk,
daarna misschien? een split all-in-one (toren met ingebouwde boiler)
op de plek van de cv-ketel installatie.
Weinig/geen aanpassing aan de huidige installatie nodig ("denkt" de installateur)?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dunklefaser schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:07:
[...]

Zou de beperking tot een merk, hier voor warmtepompen, niet ook nog iets met kwantumkortingen en een voorkeursbehandeling bij storingen en (installatie)problemen te maken hebben?
Een installatie die altijd werkt is natuurlijk een hybride opstelling - geen twijfel mogelijk,
daarna misschien? een split all-in-one (toren met ingebouwde boiler)
op de plek van de cv-ketel installatie.
Weinig/geen aanpassing aan de huidige installatie nodig ("denkt" de installateur)?
het is een combinatie.
gasketelinstallateurs vinden warmtepompen in de basis gewoon niks dus men blijft bij het merk die ze al voeren, dus de valliants en remea en intergas/daikin is wat men gaat installeren. immers is de ketel hetzelfde dus dat is wat de boer kent en wilt vreten.

en het is echt niet zo dat een hibride installatie "altijd" werkt. omdat men nog steeds hetzelfde doet (stekker erin, voelen dat de leiding warm word en weg zijn ze) is er nog steeds 0 kennis als het gaat om fatsoenlijk in bedrijf stellen waardoor dus de eigenaar met torenhoge rekeningen achterblijft omdat de warmtepomp bijvoorbeeld nooit aanslaat of na 10 minuten weer uitgaat en overschakelt naar gas omdat het te lang duurt of andere stomme installatiefouten. en dat is niet alleen bij particulieren maar ook bij bedrijfspanden waar zulke zaken vaak via een systeem zoals Priva word geregeld en die regeltechnieker die dat inprogrameert geen flauw ideee heeft wat ie aan het doen is. ik heb in de afgelopen winter al meerder malen een volle dag moeten spenderen samen met een regelman om in flinke bedrijfspanden de boel goed af te moeten regelen zodat het fatsoenlijk loopt.
1 goed voorbeeld was een pand waarbij de regeling de warmtepomp (500kW) welgeteld 2 minuten de tijd gaf om het pand (slordige 30.000m2) op temperatuur te krijgen voor de ketel aansprong. fun fact: het duurt 3 minuten voor die warmtepomp begint met warmte produceren en 10 minuten voor die op volle kracht draait.... :F

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 07-04-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BO]Legolas
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 08:34
MacD007 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 17:11:
[...]

en laten we eerlijk zijn die warmtepomp voor 10 k is dus eigenlijk met mijn cijfers al te veel.
Jij was degene die zei dat zo'n onderhoudscontract verwaarloosbaar is, maar die 1250 euro besparing daarop wordt niet minder als je voor minder dan 10k naar FE kan.

Op 10k is die 1250 al 12,5%. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik hetzelfde product tegen 12,5% korting ergens anders kan krijgen, dan ga ik naar de concurrent. Stel dat jij FE kan gaan voor 5k, dan hebben we het over 25%. Nogmaals, niet bepaald klein bier wat je voor het gemak even buiten beschouwing laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@flippy Ik denk dat we ons hier tot particuliere installaties kunnen/moeten beperken.

Deze installaties zijn blijkbaar voorlopig? al lastig genoeg voor veel installatiebedrijven/installateurs.
Reden: kennis, kunde, ervaring? Passende training?
(De gewone pijpfitter kunnen we we waarschijnlijk sowieso buiten beschouwing laten.)

Wat mij dan een beetje verbaast dat men niet veel meer over deze "suboptimale" wp-installaties
bij particulieren hoort en leest.
Waarschijnlijk komen de klachten alsnog als de mensen de eerste energierekeningen krijgen?

Misschien is het daarom ook zo dat sommige wp-producenten de installatie op afstand (via Internet)
willen monitoren, afstellen/finetunen etc.??

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dunklefaser schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:52:
@flippy Ik denk dat we ons hier tot particuliere installaties kunnen/moeten beperken.

Deze installaties zijn blijkbaar voorlopig? al lastig genoeg voor veel installatiebedrijven/installateurs.
Reden: kennis, kunde, ervaring? Passende training?
(De gewone pijpfitter kunnen we we waarschijnlijk sowieso buiten beschouwing laten.)

Wat mij dan een beetje verbaast dat men niet veel meer over deze "suboptimale" wp-installaties
bij particulieren hoort en leest.
Waarschijnlijk komen de klachten alsnog als de mensen de eerste energierekeningen krijgen?

Misschien is het daarom ook zo dat sommige wp-producenten de installatie op afstand (via Internet)
willen monitoren, afstellen/finetunen etc.??
er is een flinke overlap tussen particulier en commericeel. ik zie aan beide kanten indentieke problemen en "mentaliteit" van de verschillende partijen.

probleem is inderdaad dat verreweg de meeste mensen alleen de jaarafrekeing zien en daar hun oordeel op vellen of de installatie goed werkt. en simpelweg omdat voor de meeste een nieuwe hybride unit vaak 20 jaar nieuwer is dan wat ze hadden is er zoizo een flinke dip in kosten ongeacht hoe slecht de installateur hun werk heeft gedaan. maar het is vrijwel nooit op het beste dat men daadwerkelijk uit de installatie kan krijgen als men een paar uur spendeert aan het goede inregelen van het hele systeem. en daar is bij de installateurs zowel de kennis niet aanwezig als de mentaliteit om het te doen of om het te leren om te doen. en als men wat leert is het van andere gasketeljongens die nog steeds met een strak gezicht vertellen dat je "Water de tijd moet geven om af te koelen" en overige oudewijvenverhalen die 30 jaar geleden al niet klopten is hetgene wat ze leren ook niet echt geweldig.
en de reden dat de nieuwe spelers op afstand willen inloggen is simpelweg omdat de ervaring en kennis er niet is en natuurlijk dat hele cloud gebeuren een verdienmodel is/word en als de onderstuening stops je maar een hele nieuwe machine moet gaan kopen. niet vergeten waar de belangen liggen van elke partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 22:58
Andrehj schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:07:
[...]

Maar dan bevestig je toch wat ik schreef? Je moet een tijdrelais toevoegen om de veel te korte schakeltijden van Evohome te verbeteren, en je regelt een deel van je huis (de zolder) na, terwijl (voor zover ik je begrepen heb) het grootste deel van je afgifte altijd open staat.
Ik denk dat we het aardig eens zijn, en dat jij voor een huis uit de jaren 70 een zeer netjes energieverbruik hebt.
Ook zonder het tijdrelais is het tegenwoordig aardig goed werkbaar met de BDR91T, met 1 schakeling per uur. Ik heb zonder en met tijdrelais getest en zag geen verschil. Bij de BDR91 (zonder T) is een tijdrelais wel echt nodig). Als je vanaf scratch opnieuw begint, zou ik geen evohome meer kiezen, maar als je het al in huis had met gas-cv vind ik de prullenbak ook niet echt duurzaam.

Om volledig te zijn: in de woonkamer hebben we 3 radiatoren, waarvan er 2 niet voorzien zijn van een evohome knop, maar altijd open staan. Dus als er warmtevraag is vanuit de woonkamer zijn er 3 radiatoren open. Als er alleen vanuit de badkamer vraag is staan er ook 3 open: 1 in de badkamer en de 2 ongeregelde in de woonkamer. Het standaard schema is zo ingesteld dat woonkamer en badkamer tegelijkertijd open en dicht gaan. In dit geval staan er dus 4 radiatoren open. Dit is het grootste deel van de tijd. Zolder en slaapkamers van dochters gaan alleen open naar behoefte, maar daarbij staan dus altijd die 2 niet-nageregelde radiatoren van de woonkamer open.
Verder eens.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:34:

Naar aanleiding van meldingen over Amber warmtepompen die gisteren de legionellarun grotendeels of geheel op het element deden, postte @bommer deze interessante grafiek, waaruit blijkt dat de Amber weliswaar 70°C water kan maken (ideaal voor de legionellacyclus), maar dat dit slechts in een zeer beperkt buitentemperatuurbereik kan (alleen tussen 0 en 15 graden):
[Afbeelding]
Als ik die grafiek van de Itho Amber vergelijk met deze van Mitsubishi (van R32 warmtepompen):
[Afbeelding]
dan blijkt dat een R32 warmtepomp boven een buitentemperatuur van ca 22 graden een hogere aanvoertemperatuur kan halen dan een R290 warmtepomp. Dat is nogal relevant als je in de zomer midden overdag (met maximale COP) je legionellacyclus wilt draaien.
Vooral ook omdat de besturing van de Amber er dan blijkbaar voor kiest om in dergelijke gevallen dan maar de hele cyclus op het element te doen.

Weet iemand hoe dit gaat bij andere merken? Vaillant is hier ook nogal goed vertegenwoordigd met R290 warmtepompen. Hoe gaat het daar? @Proton_?
[Afbeelding]
Het bruikbare temperatuurbereik blijkt bij Vaillant dus veel groter dan bij de Itho Amber.
Wat mis ik nu, is de hygiene boiler een "total no go"? Dan heb je die legionella runs toch ook niet nodig?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@flippy Wat vind je (en anderen) van de volgende passage van een recent ontvangen offerte
van een groter, regionaal actief installatiebedrijf:

Disclaimer van een groter, regionaal installatiebedrijf:

Geluid
Vanaf 1 april 2021 gelden voor nieuwe bouwaanvragen en bestaande bouw waarvoor geen aanvraag gedaan hoeft te worden nieuwe geluidseisen voor warmtepompen. De max.geluidsdruk bij een verblijfruimte van de buren mag ’s avonds niet hoger zijn dan 40 dB(A) en overdag 45 dB(A).
Daarbij geldt dat een tuin ook een verblijfsruimte is. Is er geen verblijfsruimte op de erfgrens, dan geldt de eis bij de dichtstbijzijnde verblijfsruimte, bijvoorbeeld een te openen raam.
Verschil geluidsdrukniveau en geluidsvermogen. Als men een geluidsdrukniveau aangeeft dan is de waarde al gecorrigeerd met een bepaalde afstand. Het geluidsvermogen is het geluid van de bron zelf.
Let dus goed op met het vergelijken van verschillende waardes van geluid.
Het uitgangspunt moet dus zijn het geluidsvermogen (aan de bron) hetgeen u kunt checken op het CE label van de warmtepomp.
De Daikin buitendelen behoren tot de stilste in de markt. Het geluidsvermogen bedraagt 60 dBa.
Op 1 meter afstand is het geluid afgenomen en hebben ze een geluidsdrukniveau van 47 a 48 dBa.

Om aan de nieuwe eisen te voldoen (40 dBa op de erfgrens in de nacht) moet de buitenunit op ± 5 meter afstand staan tot aan de erfgrens met de buren.
Let wel ! Geluid is een lastige materie en is van meerdere factoren afhankelijk. Bovengenoemde waardes zijn indicatief, u bent zelf verantwoordelijk en kunt aan onze vuistregels geen rechten ontlenen. Wilt u zeker zijn van de zaak laat dan een geluidsberekening maken door een gespecialiseerd bureau.
==============
Wilt u even bij het kruisje tekenen? (De plaats van de buitenunit is in de offerte niet aangegeven.)
Ze maken zich er wel relatief makkelijk vanaf, of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[Afbeelding]
[Afbeelding]
dan blijkt dat een R32 warmtepomp boven een buitentemperatuur van ca 22 graden een hogere aanvoertemperatuur kan halen dan een R290 warmtepomp. Dat is nogal relevant als je in de zomer midden overdag (met maximale COP) je legionellacyclus wilt draaien.
Vooral ook omdat de besturing van de Amber er dan blijkbaar voor kiest om in dergelijke gevallen dan maar de hele cyclus op het element te doen.

[Afbeelding]
Het bruikbare temperatuurbereik blijkt bij Vaillant dus veel groter dan bij de Itho Amber.
En daarom stapt Mitsubishi als een van de laatste in de R290 trein ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DopTJm1MIlJmQe33e5NwODkMRVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKwu99FUsXJmAu2rWZmUpxdu.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Toby-Wan schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:42:
[...]

Dit is ook op te lossen met waterzijdig inregelen (meer of minder knijpen) IPV dure/complexe naregeling
Of de klassieke (analoge) thermostaatkraan? Zeker als je het constant wil verwarmen, één keer instellen op de gewenste temperatuur en het loopt vanzelf dicht als het te warm wordt en weer open als het kouder wordt. Wil je het wat warmer of kouder dan draai je de knop een beetje verder open of dicht.
Kost geen drol en je bereikt hetzelfde doel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dunklefaser schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:58:
@flippy Wat vind je (en anderen) van de volgende passage van een recent ontvangen offerte

Geluid
Vanaf 1 april 2021 gelden voor nieuwe bouwaanvragen en bestaande bouw waarvoor geen aanvraag gedaan hoeft te worden nieuwe geluidseisen voor warmtepompen. De max.geluidsdruk bij een verblijfruimte van de buren mag ’s avonds niet hoger zijn dan 40 dB(A) en overdag 45 dB(A).
Daarbij geldt dat een tuin ook een verblijfsruimte is. Is er geen verblijfsruimte op de erfgrens, dan geldt de eis bij de dichtstbijzijnde verblijfsruimte, bijvoorbeeld een te openen raam.
Verschil geluidsdrukniveau en geluidsvermogen. Als men een geluidsdrukniveau aangeeft dan is de waarde al gecorrigeerd met een bepaalde afstand. Het geluidsvermogen is het geluid van de bron zelf.
Het uitgangspunt moet dus zijn het geluidsvermogen (aan de bron) hetgeen u kunt checken op het CE label van de warmtepomp.
De Daikin buitendelen behoren tot de stilste in de markt. Het geluidsvermogen bedraagt 60 dBa.
Op 1 meter afstand is het geluid afgenomen en hebben ze een geluidsdrukniveau van 47 a 48 dBa.

Om aan de nieuwe eisen te voldoen (40 dBa op de erfgrens in de nacht) moet de buitenunit op ± 5 meter afstand staan tot aan de erfgrens met de buren.
Let wel ! Geluid is een lastige materie en is van meerdere factoren afhankelijk. Bovengenoemde waardes zijn indicatief, u bent zelf verantwoordelijk en kunt aan onze vuistregels geen rechten ontlenen. Wilt u zeker zijn van de zaak laat dan een geluidsberekening maken door een gespecialiseerd bureau.
==============
Wilt u even bij het kruisje tekenen? (De plaats van de buitenunit is in de offerte niet aangegeven.)
en tuin is niet een verblijfsruimte dus dat klopt al niet en dat daikin de stilste is ook niet.

en als men op 1 meter 47db meten is het op 5 meter afstand al onder de 33 dus daar klopt ook al geen biet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017

Carboy54

Duurzaamheid coach

DutchWing schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:05:
[...]

[Afbeelding]
Zoals reeds eerder vermeld R290 heeft voor en nadelen. Een simpele oplossing is de legionellarun 1x per week indien noodzakelijk met R290 dus in de uren te doen dat het in de zomerperiode koeler is en niet overdag dus. Bij 20 graden gaat het overigens hier nog steeds prima op alleen de compressor. Voordeel van het Windows scherm van de Amber is dat er in de toekomst op dit gebied veel kan worden geautomatiseerd. Er zijn nu al klanten zijn die dit al hebben gerealiseerd :-)

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 07-04-2024 14:20 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017

Carboy54

Duurzaamheid coach

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Legionella doe je bij 62 graden en 70 graden is hiervoor niet noodzakelijk en de bandbreedte is dus van -7 tot 23 graden. In de winter dus lekker overdag en in de zomer in de ochtend. En als het een keer mis gaat is het nog steeds hetzelfde beeld als bij R32 het laatste stukje met het element. Geen probleem maken van iets wat er niet is op R290. En ja Mitsubishi houdt vast aan R32 maar moet vanzelf ook over naar R 290 8)7 Itho kiest voor deze eigenschappen voor de levensduur van de compressor. @flippy heeft hier al eens een uitleg aan besteed en dat het op dit moment een verstandige keuze is.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 07-04-2024 14:31 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
flippy schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:19:
[...]

en tuin is niet een verblijfsruimte dus dat klopt al niet en dat daikin de stilste is ook niet.

en als men op 1 meter 47db meten is het op 5 meter afstand al onder de 33 dus daar klopt ook al geen biet van.
Mij ging het m.n. om de ontbrekende bereidheid en kennis? bij een groter installatiebedrijf
het geluid van buitenunits "op de erfgrens" te berekenen.
Zij kennen blijkbaar nog niet eens een gespecialiseerd bedrijf (wat dan vermoedelijk ook alleen maar het rekentool van de Rijksoverheid gebruikt)
Maar ik verwacht voor de aanneemsom waarschijnlijk te veel 8)7

Ze zijn wel bereid en in staat "passende? suskasten" te verkopen en te monteren:
-3dB(A) € 2115,-
-9dB(A) € 2875,- in passende RAL kleur + € 975,- _O- :Y

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 07-04-2024 15:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Carboy54 schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:19:
[...]

Zoals reeds eerder vermeld R290 heeft voor en nadelen. Een simpele oplossing is de legionellarun 1x per week indien noodzakelijk met R290 dus in de uren te doen dat het in de zomerperiode koeler is en niet overdag dus. Bij 20 graden gaat het overigens hier nog steeds prima op alleen de compressor. Voordeel van het Windows scherm van de Amber is dat er in de toekomst op dit gebied veel kan worden geautomatiseerd. Er zijn nu al klanten zijn die dit al hebben gerealiseerd :-)
Natuurlijk is 75 graden verre van ideaal.
Leuk voor een legionella run misschien, maar in de winterperiode zie je dat diverse merken toch het elektrisch element nodig hebben voor een legionella run of om de compressor te beschermen.

Bij meer merken kun je dingen automatiseren, maar voor de meeste gebruikers helemaal niet interessant. Die willen gewoon dat het werkt en dat ze besparen ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

De vraag die je beter kun stellen is hoe waarom je rekening moet gaan houden met je hele huis als je uiteindelijk toch alleen je woonkamer, hal en keuken wilt verwarmen?

Want die studeerkamer heeft dus al zijn eigen locaal systeem.

ik zou me dus mn op deze ruimtes gaan fucusen en daar +/- 20% bij op tellen (ivm met het warmteverlies naar de andere ruimtes toe). maar meer dan ook niet.

je vraag wat je ook zou moeten stellen is waarom wil je van het gas af ?

je verbruik nu is wat mijn verbruik van voor een warmtepomp was, van mijn 1100 m3 gas verbruik is nu nog maar iets meer dan 150 m3 gas over, voornamelijk SSW, afgelopen stookseizoen heb ik nog geen 54 m3 voor verwarming (en ja , is dus een hybride warmtepomp van 5kW) nodig gehad, dat had overigens zelfs nog ruim onder de 50 m3 geweest (koudwatervrees toen het onder -10 graden werd, achteraf kon dat de warmtepomp met een kleine ondersteuning prima zelf, dus 1 dag onnodig overgeschakeld naar de CV). :)

stroomkosten zijn door 100% saldering niet aanwezig. :)

met mijn 150m3 restgas zie ik op dit moment nog geen noodzaak om volledig van het gas af te gaan. de ROI is mij op dit moment gewoon nog veel te lang.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 07-04-2024 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
MacD007 schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:17:
[...]

De vraag die je beter kun stellen is hoe waarom je rekening moet gaan houden met je hele huis als je uiteindelijk toch alleen je woonkamer, hal en keuken wilt verwarmen?

Want die studeerkamer heeft dus al zijn eigen locaal systeem.

ik zou me dus mn op deze ruimtes gaan fucusen en daar +/- 20% bij op tellen (ivm met het warmteverlies naar de andere ruimtes toe). maar meer dan ook niet.

je vraag wat je ook zou moeten stellen is waarom wil je van het gas af ?

je verbruik nu is wat mijn verbruik van voor een warmtepomp was, van mijn 1100 m3 gas verbruik is nu nog maar iets meer dan 150 m3 gas over, voornamelijk SSW, afgelopen stookseizoen heb ik nog geen 54 m3 voor verwarming (en ja , is dus een hybride warmtepomp van 5kW) nodig gehad, dat had overigens zelfs nog ruim onder de 50 m3 geweest (koudwatervrees toen het onder -10 graden werd, achteraf kon dat de warmtepomp met een kleine ondersteuning prima zelf, dus 1 dag onnodig overgeschakeld naar de CV). :)

stroomkosten zijn door 100% saldering niet aanwezig. :)

met mijn 150m3 restgas zie ik op dit moment nog geen noodzaak om volledig van het gas af te gaan. de ROI is mij op dit moment gewoon nog veel te lang.
De vraag waarom van het gas af is allang beantwoord. Groningen, Rusland, klimaat verminderde afhankelijkheid en portemonnee. Kies welk je belangrijk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
overhyped schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:05:
[...]

De vraag waarom van het gas af is allang beantwoord. Groningen, Rusland, klimaat verminderde afhankelijkheid en portemonnee. Kies welk je belangrijk vindt.
1 Groningen
2 Rusland
3 Klimaat
4 portemonnee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
dunklefaser schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:58:

Geluid
" artikel 3.8 Bouwbesluit lid 2: Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een perceel voor een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai."

dus het gaat hier niet om dB(A) maar om dB!
er bestaat helemaal geen link richting "een verblijfsruimte" maar op basis van de erfgrens richting een ander erf die ook een woonfunctie heeft, bij alle andere functies is deze grenswaarde dus niet van toepassing.
Ja, maar dat is een aanvullende voorwaarde m.b.t. een raam cq deur (te open deel hiervan).
op zich klopt dit, je ziet overigens dat nog heel veel fabrikanten zich achter de geluidsdruk waarde verschuilen, mede omdat deze een lagere waarde laat zien, alleen betreft het hier dus een totaal andere waarde.
De opmerking mbt het CE label is volledig onjuist, op het CE label komt geen geluidswaarde in voor, zou zelfs niet eens mogen. Wat men vermoedelijk bedoeld is het ErP Energielabel, dat overigens geen CE label is, (andere EU wetgeving), maar ook deze geluidswaarde op het energielabel mag in Nederland niet voor het berekenen gebruikt worden omdat de voorwaarden van deze waarde niet overeenkomen met de voorwaarden van het geluidsvermogen op 100% vol vermogen, evnetueel aangevuld met de fabrieksmatig ingestelde silentmode (ook dan weer op 100% vol vermogen bij deze silentmode).
Helaas is dit onzin, met 1m afstand krijg je nooit een reductie van 12-13 dB, als dat zo was hadden we in Nederland geen geluidsproblemen met warmtepompen ed.
bedenk hierbij dat -3dB als een halvering van het geluid betreft. los dat hier ook nog met twee verschillende waarde word gesproken, de een geluidsvermogen (Lwa) en de ander geluidsdruk (Lpa).

de juiste formule : Lpa = Lwa - 8 - 20 x log(d) (d is afstand in meters), maar is voor dergelijk korte afstanden niet toepassbaar (Deze formules gelden alleen voor bronnen die klein zijn in verhouding tot de afstand d(m) tussen bron. (overigen is log(1)=0)

op basis van deze formule incl rekening houdend met de refelecite (=+3 dB) zou je eerder uitkomen op min 55 dB, waarschijnlijker bij deze korte afstand is echter 57dB.
zou de gratis berekening mbv de overheidstool hiervoor niet goedkoper (=gratis) zijn, plus je ziet direct het effect.

er zitten zoveel fouten in die kleine stuk tekst, ik zou toch maar uit gaan kijken naar een andere leverancier, je ziet, groot zegt dus ook niet meer alles. :?
==============

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
overhyped schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:05:
[...]

@Jojan265 en als mijn antwoord nu is; geen van bovenstaande, :?

vergeet niet dat het lijkt wel dat het een hype is om "van het gas af te moeten", ik zelf zie dat "moeten" echter helemaal niet zo zitten.
Kijk als je om wat voor redenen dit wil is het prima, maar wees daar wel met name aan je zelf duidelijk over, elke redenen dan ook is dan goed, er bestaan dus ook geen off-redenen hierover. En dat is dus voor iedereen anders. en dus niet als de lemingen die zogenaamd achterelkaar de kliff af rennen, wat overigens een fabel is.

Maar ik zie ook veel mensen de denken dat je van het gas af "moeten" terwijl ze eigenlijk als je doorvraagd daar helemaal niet achter staan, en dan heb ik dus wel daar mijn twijfels over.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
MacD007 schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:21:
[...]

vergeet niet dat het lijkt wel dat het een hype is om "van het gas af te moeten", ik zelf zie dat "moeten" echter helemaal niet zo zitten.
Kijk als je om wat voor redenen dit wil is het prima, maar wees daar wel met name aan je zelf duidelijk over, elke redenen dan ook is dan goed, er bestaan dus ook geen off-redenen hierover. En dat is dus voor iedereen anders. en dus niet als de lemingen die zogenaamd achterelkaar de kliff af rennen, wat overigens een fabel is.

Maar ik zie ook veel mensen de denken dat je van het gas af "moeten" terwijl ze eigenlijk als je doorvraagd daar helemaal niet achter staan, en dan heb ik dus wel daar mijn twijfels over.
Afgezien van kosten en tvt is er maar 1 reden dat we van fossiel af moeten.....opwarming aarde (als het al niet te laat is ). Ik weet het niet maar 24 graden op 06 april is niet normaal. :N Toen ik nog een kleine jongen was waren we blij als het met Koninginnendag (30 april) een beetje redelijk weer was. Nu roept iedereen....lekker weer joh en vinden we het al normaal. 8)7 Ben bang dat mijn kinderen op hun 50ste weg koken als het zomer is met 40 graden plus weken aan een stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:07
[...]

Maar we moeten dus wel van de fossiele brandstoffen (of eigenlijk alle brandstoffen) af, of we dat nu leuk vinden of niet. Dan kunnen mensen daar persoonlijk wel niet achter staan, maar dat boeit in het grotere geheel bar weinig. En hybride systemen kunnen een prima bijdrage aan de overgang leveren, maar dan wel graag all-electric ready en niet met de insteek dat er ten allen tijde nog bijverbrand moet worden.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]
niemand "moet" het, dat is gewoon hoe de maatschappij praat momenteel. mensen WILLEN minder betalen voor het verwarmen van hun huis, als je dat wilt MOET je een warmtepomp nemen. en uiteindelijk MOET je van het gas af, dat is niet een willen nee, dat is een moet.

pracitsch niemand gaat uit de goedheid van hun hart beter voor het miljeu zijn, het moet een betere en goedkopere oplossing zijn. niet anders dan waarom mensen steeds meer electrisch gaan rijden en de eerste electrische rijders mensen waren die veel rijden omdat de kosten goedkoper zijn dan met diesel. mensen nemen een warmtepomp omdat het hun stookkosten grofweg halveert.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 07-04-2024 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Nu online
[...]

Dat we van het gas af moeten is geen mening.

Dat iemand er nu geen prioriteit aan geeft snap ik, geld kan je maar 1 keer investeren, en als alles goed werkt goed werkt zijn er logischere zaken. Maar als je de redenen niet belangrijk vindt of geloofd snap je het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MotorBeast schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:30:
[...]

Afgezien van kosten en tvt is er maar 1 reden dat we van fossiel af moeten.....opwarming aarde (als het al niet te laat is ). Ik weet het niet maar 24 graden op 06 april is niet normaal. :N Toen ik nog een kleine jongen was waren we blij als het met Koninginnendag (30 april) een beetje redelijk weer was. Nu roept iedereen....lekker weer joh en vinden we het al normaal. 8)7 Ben bang dat mijn kinderen op hun 50ste weg koken als het zomer is met 40 graden plus weken aan een stuk.
kijk, met een dergelijk antwoord kan ik prima leven, d:)b
vind ik overigens zelf ook zo
Echter als je jan modaal vraag waarom hij eigenlijk "van het gas af moet"staat die met zijn bek vol tanden. je vreemd aan te kijken. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Nu online
[...]

Naast klimaat op 1, wil ik de politiek ook niet uitschakelen. Als we voortvarender van ‘t gas af gegaan waren had Rusland nu niet zo’n grote mond.

Maargoed, off-topic :) warmtepompen: jay :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:29

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

MacD007 schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:57:
[...]

Echter als je jan modaal vraag waarom hij eigenlijk "van het gas af moet"staat die met zijn bek vol tanden. je vreemd aan te kijken. :?
Behalve deze Jan André dan, gasloos sinds 2016 terwijl bijna niemand daar toen ook maar over na dacht :)
Behalve dan de groep die zich met mij sterk maakte om gratis van het gas af te kunnen gaan.
Sterker nog, zelfs met een absoluut minimum inkomen heb ik mijn wp kunnen aanschaffen met uiteraard veel dhz werk en het kneden van bepaalde regels :9
Ik geef toe dat de kosten met een (ver) onder modaal inkomen een grote rol spelen, de wp heb ik vanwege het comfort gedaan want verwarmen ging met de airco's op zich goed behalve dat ik niet alle kamers warm kon krijgen of pas na lange tijd.
Wat het verbruik betreft verwacht ik gelijk uit te komen met de airco's die wat krap bemeten zijn en nu alleen nog hoeven te koelen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
[...]

Er zijn nu al berichten over vrieskou na volgend weekend. Ook weer zo'n uitschieter. Die uitschieters horen er bij, op basis van één dag 24 graden kun je niks zeggen. Wel dat er een trendlijn waarneembaar is met hogere gemiddelde temperaturen. Daarom is er ook niks mis met de hybride wp plicht vanaf 2026, dat gaat een enorme vermindering van het nationale gasverbruik opleveren.
DutchWing schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:05:
[...]

[Afbeelding]
Dat Mitsubishi nu pas met R290 komt is natuurlijk vooral vanwege de onduidelijkheid over de F gassen regeling vanuit Europa. De cijfers over toegestane GWP getallen na 2026 zijn nogal aan verandering onderhevig geweest. Pas op het laatst werd duidelijk dat R32 er buiten ging vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Speedy-Andre schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:19:
[...]

Behalve deze Jan André dan, gasloos sinds 2016 terwijl bijna niemand daar toen ook maar over na dacht :)
Behalve dan de groep die zich met mij sterk maakte om gratis van het gas af te kunnen gaan.
Sterker nog, zelfs met een absoluut minimum inkomen heb ik mijn wp kunnen aanschaffen met uiteraard veel dhz werk en het kneden van bepaalde regels :9
Ik geef toe dat de kosten met een (ver) onder modaal inkomen een grote rol spelen, de wp heb ik vanwege het comfort gedaan want verwarmen ging met de airco's op zich goed behalve dat ik niet alle kamers warm kon krijgen of pas na lange tijd.
Wat het verbruik betreft verwacht ik gelijk uit te komen met de airco's die wat krap bemeten zijn en nu alleen nog hoeven te koelen.
Kijk, wat ik dus al zij, zolang je actief daar mee bezig bent, is het prima. En iedereen heeft daar dus zijn eigen redenen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
[...]

Ik woon zelf in Groningen (buiten het aardbevingsgebied) en heb veel collega's die wel in het aardbevingsgebied wonen. Ik heb zelfs een directe collega die er overspanning van is geworden van de aardbevingsproblematiek. Dus dat we van het gas af moeten of in ieder geval geen gas meer uit Groningen is voor mij een no-brainer. En als we nu het gas moeten invoeren via zeer vervuilende schepen, dan ben ik toch echt een voorstander om van het gas af te gaan.

Voor mijn eigen situatie ben ik dus nu sinds januari 2023 volledig van het gas af en heb er extra zonnepanelen op het dak laten leggen. Mijn energierekening is nu dan ook € -30,- per maand terwijl ik er ook nog een elektrische auto op na houdt.

Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar doordat ik nu all-electric ben en dat compenseer met zonne-energie ben ik denk ik goedkoper uit dan in een hybride situatie. Mede doordat het salderen waarschijnlijk nog een tijdje zo doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:29

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

MacD007 schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:24:
[...]

Kijk, wat ik dus al zij, zolang je actief daar mee bezig bent, is het prima. En iedereen heeft daar dus zijn eigen redenen voor.
Ik wilde even dat Jan-Modaal verhaal ontkrachten, ik ken er genoeg die zich geen wp kunnen veroorloven omdat de investering via de 'normale' weg absurd hoog is vergeleken met een nieuwe cv ketel.
Alleen al in mijn buurt werden in 3 woningen zoals de mijne cv ketels vervangen nu het nog mag.
Geen gedoe, alleen een andere tegen de muur plakken en ze kunnen de staatskas weer flink spekken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:36:
[...]

Ik wilde even dat Jan-Modaal verhaal ontkrachten, ik ken er genoeg die zich geen wp kunnen veroorloven omdat de investering via de 'normale' weg absurd hoog is vergeleken met een nieuwe cv ketel.
Alleen al in mijn buurt werden in 3 woningen zoals de mijne cv ketels vervangen nu het nog mag.
Geen gedoe, alleen een andere tegen de muur plakken en ze kunnen de staatskas weer flink spekken.
Het is ook een enorme bult geld om van gas naar all electric te gaan als je zelf niet handig bent.
Ik kan bijna alles zelf en dan is het prima te behappen.

Maar als ik 15 tot 20K of nog meer moest aftikken was het hier niet gebeurd.
Dan maar door met hout stoken en een paar kuub gas voor sww en koken.

Nu hebben we 42 panelen en alles elektrisch plus de gaspijp is weg.
Ik denk dat ik een hartverzakking krijg van de prijs als ik alles had uit moeten besteden.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:44:
[...]

niemand "moet" het, dat is gewoon hoe de maatschappij praat momenteel. mensen WILLEN minder betalen voor het verwarmen van hun huis, als je dat wilt MOET je een warmtepomp nemen. en uiteindelijk MOET je van het gas af, dat is niet een willen nee, dat is een moet.

pracitsch niemand gaat uit de goedheid van hun hart beter voor het miljeu zijn, het moet een betere en goedkopere oplossing zijn. niet anders dan waarom mensen steeds meer electrisch gaan rijden en de eerste electrische rijders mensen waren die veel rijden omdat de kosten goedkoper zijn dan met diesel. mensen nemen een warmtepomp omdat het hun stookkosten grofweg halveert.
Als ik een ketel neem a €2400,- incl montage spaar ik ongeveer 10 mille uit tov full electric. Als ik die 10 mille simpelweg in ETF Ishares MSCI World steek levert me dat veel meer rendement op dan die full electric. Ik nam ook 11 jaar geleden zonnepanelen om mijn steentje bij te dragen. Dat het ook geld opleverde was mooi. En vergeet niet, als straks de helft of meer van Nederland elektrisch verwarmt zal de prijs van stroom en de belastingen daarop gewoon omhoog gaan. Gepakt word je altijd, linksom, rechtsom. Ik wil het dus voor andere redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Insert12 schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:22:
[...]

Er zijn nu al berichten over vrieskou na volgend weekend. Ook weer zo'n uitschieter. Die uitschieters horen er bij, op basis van één dag 24 graden kun je niks zeggen. Wel dat er een trendlijn waarneembaar is met hogere gemiddelde temperaturen. Daarom is er ook niks mis met de hybride wp plicht vanaf 2026, dat gaat een enorme vermindering van het nationale gasverbruik opleveren.
Jawel. Gas is beeeeeeeeeeeeeeeeeeh. En we hebben het niet meer bijna gratis. Hybride is hier met 900m3 per jaar gewoon onzin. Begin eerst al die HR Ketels maar eens waterzijdig in te regelen. Heb je geen hybride meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Seafarer schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:58:
Wat mis ik nu, is de hygiene boiler een "total no go"?
Geen idee waar je dit uit afleidt. Volgens mij heb ik het helemaal niet over hygieneboilers gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:10:
[...]

Geen idee waar je dit uit afleidt. Volgens mij heb ik het helemaal niet over hygieneboilers gehad...
Ik doelde op de posts hierboven.

En als je een legionella run doet dan heb je geen hygiëne boiler.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
MotorBeast schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:53:
[...]

Als ik een ketel neem a €2400,- incl montage spaar ik ongeveer 10 mille uit tov full electric. Als ik die 10 mille simpelweg in ETF Ishares MSCI World steek levert me dat veel meer rendement op dan die full electric. Ik nam ook 11 jaar geleden zonnepanelen om mijn steentje bij te dragen. Dat het ook geld opleverde was mooi. En vergeet niet, als straks de helft of meer van Nederland elektrisch verwarmt zal de prijs van stroom en de belastingen daarop gewoon omhoog gaan. Gepakt word je altijd, linksom, rechtsom. Ik wil het dus voor andere redenen.
Jij hebt het geld dan nog. Veel gezinnen hebben niet eens genoeg vermogen om een nieuwe cv ketel af te tikken. Dan huren ze er een, of via het warmtefonds lenen ze dan geld voor als er straks een hybride wp bij moet komen.

Als ik nu opeens een hybride wp + ketel zou moeten plaatsen dan kan ik dat ook niet eens betalen trouwens. Dan zou dat ook hier gefinancierd moeten worden via een lening. Zit je meteen weer aan €50 €125 per maand hogere vaste lasten en dus ook impact op de maandelijkse spaarquote.

Edit: bedrag voor een persoonlijke lening gecheckt voor 10k en 10 jaar. Duurder dan verwacht.
MotorBeast schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:57:
[...]

Jawel. Gas is beeeeeeeeeeeeeeeeeeh. En we hebben het niet meer bijna gratis. Hybride is hier met 900m3 per jaar gewoon onzin. Begin eerst al die HR Ketels maar eens waterzijdig in te regelen. Heb je geen hybride meer nodig.
Mwoah, €1,11 per m3 gas is alsnog niet duur. €0,25 per kWh ook niet trouwens. En er is niks mis met een goed ingeregelde gas gestookte installatie wat dat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@MacD007 Dank je voor de uitgebreide - punt voor punt - uiteenzetting hierboven.
Interessant is dat de aanbieder uiteindelijk alle verantwoordelijkheid bij de consument neerlegt
en eigenlijk een verkeerd c.q minimaal onvolledig advies geeft. - Dit is tenminste mijn indruk.

Als 'goedmakertje" worden nog suskasten aangeboden (ca. € 2200 - € 2900 passende kleur + € 900 _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
RichieB schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:13:
[...]

Bij welk merk kan je voor €1000 meer 3 kW extra bij -7 °C krijgen?

[...]

Mijn totale budget (na subsidie) is nu €2500. Dus we hebben het over een 100% meerkost. Dat vind ik best wel spannend.
Sorry voor mijn late reactie. Ik begrijp je punt. Als je inderdaad alleen de warmtepomp aansluit (of vervangt) op een bestaand systeem, dan gaat de meerprijs procentueel ineens veel meer verschil maken.

3kW extra boven de 7,5kW grens is inderdaad niet zo makkelijk te vinden voor €1000,- meerprijs. Ik zag bij wat speuren dat bijvoorbeeld een Vaillant iets van €1800,- extra kost (VWL 105/6 vs 75/6) voor grofweg 2,5kW extra vermogen.

Midea heeft wat minder meerkosten (ca. €1000,-) voor een paar kW extra (uiteraard smaak of je die route wilt gaan), maar in die prijsrichting heb je ook Panasonic T-cap modellen met het gewenste vermogen.
Uiteraard blijft belangrijk dat je afgiftesysteem moet kunnen omgaan met de minimale vermogens die hierbij horen.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:15

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

2 jaar terug toen ik bezig was met het plaatsen van de warmtepomp, vroeg de buurvrouw. Ik heb hier toch geen last van qua geluid. Nee hoor! Jullie garage zit er nog tussen en jullie tuin zit achter en naast de garage. Maar ja, om gezeur te voorkomen toch de buitenunit maar aan de ander kant van onze woning geplaatst (achter mijn garage).

Kom ik vandaag thuis van het werk, zegt mijn vrouw. Je moet eens naar de badkamer lopen en even bij de buren op het garage dak kijken.

Staat daar toch een Daikin 8kw buitenunit op het dak van de buren gericht naar onze woning. Zit zo’n 6mtr tussen.

Ik ben benieuwd wat ik ga horen.
En anders maar een bakkie gaan doen bij de buren. Kijken of zij haar eigen reactie nog weet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSwGRO5GIXWD4W3dVJGLBWZ0zcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELsjWKwAOW2nrZhOoYhLe8k3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Speedyace op 08-04-2024 16:22 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Speedyace schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:20:
2 jaar terug toen ik bezig was met het plaatsen van de warmtepomp, vroeg de buurvrouw. Ik heb hier toch geen last van qua geluid. Nee hoor! Jullie garage zit er nog tussen en jullie tuin zit achter en naast de garage. Maar ja, om gezeur te voorkomen toch de buitenunit maar aan de ander kant van onze woning geplaatst (achter mijn garage).

Kom ik vandaag thuis van het werk, zegt mijn vrouw. Je moet eens naar de badkamer lopen en even bij de buren op het garage dak kijken.

Staat daar toch een Daikin 8kw buitenunit op het dak van de buren gericht naar onze woning. Zit zo’n 6mtr tussen.

Ik ben benieuwd wat ik ga horen.
En anders maar een bakkie gaan doen bij de buren. Kijken of zij haar eigen reactie nog weet.

[Afbeelding]
Buiten dat dit niet de stilste units zijn die je kunt krijgen (zeg maar bijna het tegenovergestelde..) moet ik eerlijk zeggen dat ik het qua uiterlijk voor mijn verdriet niet zou willen hebben :o

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

RichieB schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:13:
[...]

Bij welk merk kan je voor €1000 meer 3 kW extra bij -7 °C krijgen?

[...]

Mijn totale budget (na subsidie) is nu €2500. Dus we hebben het over een 100% meerkost. Dat vind ik best wel spannend.
Itho Amber, warmteservice:

9,5 = 4800
12,5 = 5700

Bij de 12,5 heb je 300 meer subsidie (3300) die er nog af gaat. Bij -7C is er ongeveer 2kW meer vermogen over, maar dat zijn dus de getallen die dit jaar nog bijgewerkt worden.

Voldoet dus niet geheel aan je wens van 3kW, maar de stijging in prijs is dan ook minder dan 1000Eur :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:28:
[...]

Itho Amber, warmteservice:

9,5 = 4800
12,5 = 5700

Bij de 12,5 heb je 300 meer subsidie (3300) die er nog af gaat. Bij -7C is er ongeveer 2kW meer vermogen over, maar dat zijn dus de getallen die dit jaar nog bijgewerkt worden.

Voldoet dus niet geheel aan je wens van 3kW, maar de stijging in prijs is dan ook minder dan 1000Eur :P
Alleen de amber 120 is eigenlijk een 7,9kW (A-7W34) warmtepomp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:58
Kuusj schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:24:
[...]

Buiten dat dit niet de stilste units zijn die je kunt krijgen (zeg maar bijna het tegenovergestelde..)
Geen idee waar je dit op baseert? Hier moet ik ervoor gaan hangen om te luisteren of ie wel aan staat.

Hoewel de unit op de foto een andere look heeft dan hier, dus geen idee of dit een hybride unit is (en of die even stil zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
danny.s schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:48:
[...]

Hier moet ik ervoor gaan hangen om te luisteren of ie wel aan staat.

Hoewel de unit op de foto een andere look heeft dan hier, dus geen idee of dit een hybride unit is (en of die even stil zijn).
Je moet gaan luisteren wanneer het mistig is en rond -1 / 2 graden.
Op dit moment is elke warmtepomp stil.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 08-04-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:51:
[...]

Klopt. Hier staat de L/L al bijna een week uit. Stil joh. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

verkeerslicht schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:12:
[...]

Alleen de amber 120 is eigenlijk een 7,9kW (A-7W34) warmtepomp ;)
Klopt ja, met deze getallen.

Maar er lijken nieuwe getallen aan te komen adhv nieuwe testen, zie amber topic. Geen idee hoeveel het gaat wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Vraag; een kennis van me gaat een huis kopen/flink verbouwen. Jaren 30 huis maar wordt geïsoleerd en vloerverwarming begane grond en 1e verdieping.

De aannemer kan een Panasonic L serie plaatsen of een alpha innotec hybrox 8. (Beide 180L warmwatervat en R290 dus denk qua specs redelijk gelijk).

De Alpha is wel een stuk duurder maar wordt geadviseerd door de aannemer boven de Panasonic. Maar gezien er geen onbeperkt budget is, kan je denk ik net zo goed voor de Panasonic gaan wat ook topspul is.
Misschien een vraag die niet zo makkelijk te beantwoorden is zonder verdere informatie, maar is hier misschien een mening dat Alpha Innotec idd een superieur product is tov andere merken? Ik zou de Panasonic technisch moderner achten eigenlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 08-04-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:54:
[...]

Klopt. Hier staat de L/L al bijna een week uit. Stil joh. :+
Hier staat die nog gewoon aan, om even savonds en overdag de kou eruit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:07
Whiskey48 schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:09:
Vraag; een kennis van me gaat een huis kopen/flink verbouwen. Jaren 30 huis maar wordt geïsoleerd en vloerverwarming begane grond en 1e verdieping.

De aannemer kan een Panasonic L serie plaatsen of een alpha innotec hybrox 8. (Beide 180L warmwatervat en R290 dus denk qua specs redelijk gelijk).

De Alpha is wel een stuk duurder maar wordt geadviseerd door de aannemer boven de Panasonic. Maar gezien er geen onbeperkt budget is, kan je denk ik net zo goed voor de Panasonic gaan wat ook topspul is.
Misschien een vraag die niet zo makkelijk te beantwoorden is zonder verdere informatie, maar is hier misschien een mening dat Alpha Innotec idd een superieur product is tov andere merken? Ik zou de Panasonic technisch moderner achten eigenlijk.
AI is een meer "premium" merk dan Pana en wordt in Duitsland geproduceerd. Dat maakt het hele verhaal al duurder. Verder is het tegenwoordig gewoon een dochter van Nibe, maar dat zijn wel meer merken (o.a. Itho)

Kwalitatief zijn het, voor zover ik weet, prima machines, maar de aannemer zal er mogelijk ook meer aan verdienen dan aan Pana.

[ Voor 5% gewijzigd door Aziraphale op 08-04-2024 19:22 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:58
mr_evil08 schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:51:
[...]

Ja snap dat hij op dit moment (voor verwarming) op minimaal vermogen draait en dus stil is. Maar ook met SWW op maximaal vermogen en toen het -7 was kon ik hem nauwelijks horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
danny.s schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:24:
[...]

Ja snap dat hij op dit moment (voor verwarming) op minimaal vermogen draait en dus stil is. Maar ook met SWW op maximaal vermogen en toen het -7 was kon ik hem nauwelijks horen.
Als ik me niet heel erg vergis speelt het subjectieve bij de beoordeling van de geluidsproductie
in eerste instantie geen rol. Maar het gaat idd om het "maximale geluid".

Voor een objectieve beoordeling heeft de overheid het rekentool laten "ontwikkelen"
wat een berekening van het geluid mogelijk moet maken.

Als je met de uitkomst van een berekening voor jouw installatie (door de gemeente) niet eens bent
kan je een contra-expertise op eigen kosten laten maken, wat iig duur is.

Just my 3 dB(A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
danny.s schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:24:
[...]

helaas is dat een heel subjetieve uitspraak, ik wil daarmee niet zeggen dat je hier onjuiste dingen aangeeft, echter is een menselijk oor helaas hiervoor niet de juiste meetlat.

het gaat hier ook niet dat hij met SWW op max vermogen aan het draaien is, de wetgeving gaat er van uit dat hij op het maximale vermogen draait (en dus niet in SWW modus) maar in verwarmingsmodus en dat het geluidsvermogen wordt bepaald (dat gebreurt dus in een lab). Het geluidsvermogen kun je dus ook niet (direct) horen cq met een geluidsmeter direct gaan meten.

In feite gaat men hier van de worste case senario uit, in de praktijk zal een warmtepomp veelal wel minder lawaai maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
@Speedyace Hij staat wel netjes op veren, dus de buren zullen weinig last van trillingen hebben.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:19
Ik sta op het punt om mijn CV ketel te moeten vervangen, hij gaat nog wel even mee maar uiteindelijk is het een keer klaar. Ik verstook 1200 M3 gas per jaar voor verwarming en warm water, alleen voor de douche, cooker in de keuken. 110m2 2 onder 1 kap is het huis en qua isolatie gaat de zolder beter geïsoleerd worden en komt vloerisolatie onder de houten vloer.

Nu heb ik wat offertes liggen en die gaan allemaal uit van vloerverwarming en een hybride opstelling. Hierbij moeten de radiatoren ook vervangen worden, dat is op de verdieping geen ramp dat is toch oud, maar in de woonkamer en keuken zijn ze recent, T33 met een totaal wattage van 7029.

Echter als ik kijk naar de kosten daarvan dan ga ik dat er niet uithalen.

Nu is er natuurlijk veel aan gelegen om zoveel mogelijk van het gas af te gaan. Ik ben best bereid om daarin te investeren maar als het even kan zou ik de optie prefereer zonder dat de hele vloer eruit moet en er nieuwe radiatoren in moeten.

Daarnaast als ik al de topics hier zo doorlees moet je een (halve) expert zijn om het systeem na de eerste in bedrijfsstelling lekker te laten werken voor jouw situatie.

Ik hoef niet het onderste uit de kan voor wat betreft optimale besparing. Met 1200 M3 per jaar kan ik het wel uitzingen, ook als het stijgt. Wel zou ik graag iets doen voor het milieu.

Ik dacht in al mijn naïviteit en na wat lezen her en der in de topics dat ik met alleen radiatoren en een hybride opstelling toch wel aardig wat gas kan besparen om zo de enorme ingreep van vloerverwarming te voorkomen en het rendabel te houden.

Dus ik dacht ik ga voor iets als een Nibe S2125 en een nieuwe CV van intergas, dan test ik dat een winter uit en kan ik altijd nog kiezen om Full Electric te gaan. Of ben ik te optimistisch? En is simpelweg een CV ophangen gewoon de enige optie als ik niet de vloerverwarming route kies ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Buurman draait met alleen radiatoren en zelfgemaakte boosters ventilatoren eronder een huis uit 1991 (zonder extreme extra isolatie) op een warmtepomp. Voor de echt koude dagen heeft hij een pelletkachel in de woonkamer als backup. Kwam ie de winter prima mee door en heeft zijn pellet voorraad minder dan de helft van zijn inschatting vooraf opgestookt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
CornermanNL schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:43:
Nu heb ik wat offertes liggen en die gaan allemaal uit van vloerverwarming en een hybride opstelling. Hierbij moeten de radiatoren ook vervangen worden, dat is op de verdieping geen ramp dat is toch oud, maar in de woonkamer en keuken zijn ze recent, T33 met een totaal wattage van 7029.

Offertes met vloerverwarming i.c.m. hybride mogen meteen de prullenbak in.
Nu is er natuurlijk veel aan gelegen om zoveel mogelijk van het gas af te gaan. Ik ben best bereid om daarin te investeren maar als het even kan zou ik de optie prefereer zonder dat de hele vloer eruit moet en er nieuwe radiatoren in moeten.
Vloerverwarming is wel aan te raden als je het geld ervoor hebt, maar met afdoende grote radiatoren is full electric ook werkbaar. Het hangt alleen van het vermogen bij lage watertemperatuur af. Ik lees hierboven 7029Watt, maar bij welke watertemperatuur is dat? De fabrikant specificeert doorgaans bij 75/65/20°C. Maar jij wil weten wat je bij 35/30/20 (of zelfs lager) nog overhoudt.
Zorg er ook voor dat de hoofdleidingen adequaat dik zijn (32x3mlb of 28mm staal of koper)
Daarnaast als ik al de topics hier zo doorlees moet je een (halve) expert zijn om het systeem na de eerste in bedrijfsstelling lekker te laten werken voor jouw situatie.

Ik hoef niet het onderste uit de kan voor wat betreft optimale besparing. Met 1200 M3 per jaar kan ik het wel uitzingen, ook als het stijgt. Wel zou ik graag iets doen voor het milieu.
Valt heus mee, maar hier wordt wat meer getweakt dan gemiddeld. Meestal kun je al prima resultaten behalen met voorgeprogrammeerde stooklijnen. Voorwaarde is wel een goede waterzijdige inregeling. Daar gaat het vaak mis.
Ik dacht in al mijn naïviteit en na wat lezen her en der in de topics dat ik met alleen radiatoren en een hybride opstelling toch wel aardig wat gas kan besparen om zo de enorme ingreep van vloerverwarming te voorkomen en het rendabel te houden.

Dus ik dacht ik ga voor iets als een Nibe S2125 en een nieuwe CV van intergas, dan test ik dat een winter uit en kan ik altijd nog kiezen om Full Electric te gaan. Of ben ik te optimistisch? En is simpelweg een CV ophangen gewoon de enige optie als ik niet de vloerverwarming route kies ?
Als je hier wat langer rondhuist, dan zal je lezen dat de voorkeur meestal uitgaat naar full electric. Hybride is meestal een suboptimale oplossing waarbij je minder hoeft na te denken over de situatie, leidingwerk en afgifte. Mooi makkelijk dus voor menig installateur, maar een beetje een halve oplossing in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:19
@Get!em Pallet kachel of houtstook is voor mij geen optie als backup. Dus dat valt af. Maar als ik het zo lees had het ook wel gelukt zonder? Of is jouw inschatting dan dat het dan penibel zou worden.

@verkeerslicht Dank voor je uitgebreide reactie, inderdaad ik heb de afgelopen tijd menig topic doorgelezen en gezien dat full electric de voorkeur geniet, maar ik ben wat geïntimideerd door de tweaks die mensen doen en de kennis die velen hebben. En ook wel door de problemen die sommige ervaren aan installaties.

Bedoel je met "Offertes met vloerverwarming i.c.m. hybride mogen meteen de prullenbak in" , dat je dan eigenlijk altijd gelijk voor Full Electric kan gaan? (ik denk dat je dat bedoelde ;). ) Of dat ik prima een hybride opstelling kan maken met mijn bestaande situatie? Dus warmtepomp er nu gewoon naast zonder vloerverwarming?

Vloerverwarming zou ik kunnen betalen, maar buiten dat dat alleen al heel duur was voor de vierkante meters is het voor mij veel te veel gedoe, vloer er helemaal uit, alles uit de woonkamer. Dat kan ik nergens kwijt dus ergens opslag huren. Ik kan zelf niet sjouwen dus dat wordt een bedrijf inhuren. Ook geen malse offertes van gekregen. En ik kan de keuken niet meenemen vanwege de vloer. zou wel weer kunnen maar dat geeft echt een zooi. En ik moet dan een tijdje mijn huis uit, wat voor mij een behoorlijke aanslag is.

Dus als ik het even kan vermijden dan graag ;)

De temperatuur staat meestal op 18 graden, bij hele koude dagen gaat hij weleens naar 19 of 20, meestal alleen in de avond als ik stilzit en moe ben. Zou ik er dan mee uitkomen?

Als ik mijn huidige systeem ga nalopen en beter afstel, dus de waterzijdige inregeling op orde maak en dan eens ga kijken wat het doet, en dan de afweging maak. Alhoewel ik dan een winter moet hopen dat de CV het uithoudt. En dan aan de hand van de data een afweging maak, is dat wellicht de beste optie.

[ Voor 17% gewijzigd door CornermanNL op 09-04-2024 13:46 . Reden: aanvulling vv ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

CornermanNL schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:35:
@Get!em Pallet kachel of houtstook is voor mij geen optie als backup. Dus dat valt af. Maar als ik het zo lees had het ook wel gelukt zonder? Of is jouw inschatting dan dat het dan penibel zou worden.
Kan ik niet inschatten. Ik ga in iedergeval zelf nu (zelfde type huis) voor full-electric zonder pellet, maar wel met vvw beneden.

Maar wat ik lees wat sommigen doen: nog wat extra 2kW ventilator kacheltjes als het echt penibel wordt als backup. Als je genoeg PV opwek hebt en kunt salderen is daar ook niet zo veel mee aan de hand.

Ik kreeg afgelopen 2 weken in een kaal huis (zonder radiatoren of vvw, kaal beton) met dat soort kacheltjes het huis wel warm.

[ Voor 28% gewijzigd door Get!em op 09-04-2024 13:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
CornermanNL schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:35:
@verkeerslicht Dank voor je uitgebreide reactie, inderdaad ik heb de afgelopen tijd menig topic doorgelezen en gezien dat full electric de voorkeur geniet, maar ik ben wat geïntimideerd door de tweaks die mensen doen en de kennis die velen hebben. En ook wel door de problemen die sommige ervaren aan installaties.
Begrijpelijk. Het is ook wel nuttig om er een beetje in te verdiepen, gezien tweaken van een warmtepomp meer oplevert dan tweaken van een gasketel. Alleen gaat men (mij inbegrepen) weleens een beetje over the top hier ;) Met basale kennis en wat boeren verstand kom je een heel eind.
Bedoel je met "Offertes met vloerverwarming i.c.m. hybride mogen meteen de prullenbak in" , dat je dan eigenlijk altijd gelijk voor Full Electric kan gaan? (ik denk dat je dat bedoelde ;). ) Of dat ik prima een hybride opstelling kan maken met mijn bestaande situatie? Dus warmtepomp er nu gewoon naast zonder vloerverwarming?
In ieder geval bedoelde ik dat vloerverwarming en hybride een oneigenlijke keuze is. Vloerverwarming (niet als bijverwarming) is vanzelf capabel om op lage temperatuur te draaien. Een hybride (gasketel) gaat dus niks toevoegen, omdat deze de vloerverwarming moet gaan voeren met dezelfde lage temperatuur.

Dan is er inderdaad ook nog de discussie wat uberhaupt het nut van hybride is, waar de meningen over verdeeld zijn.
In het kader van "grote snappen snel thuis" is er wel wat te zeggen voor hybride, namelijk: Je hoeft weinig tot niks te veranderen aan de bestaande installatie, en als de warmtepomp het niet meer trekt, neemt de gasketel het over. Het nadeel is dat op die manier de (hybride)warmtepomp niet zo efficiënt werkt als in potentie mogelijk is, en je hebt als nog een gasketel nodig voor het "echte" werk. Een beetje een halve oplossing dus.
Ga je vervolgens je leidingwerk/afgifte upgraden zodat de hybride wp wel efficiënt werkt, dan heeft de gasketel geen nut meer en had je beter meteen full el. kunnen gaan. Dus, hoewel ik geneigd ben te zeggen; "doe het goed of doe het niet", is het een persoonlijke afweging.
De temperatuur staat meestal op 18 graden, bij hele koude dagen gaat hij weleens naar 19 of 20, meestal alleen in de avond als ik stilzit en moe ben. Zou ik er dan mee uitkomen?
Hoe bedoel je deze vraag?
Als ik mijn huidige systeem ga nalopen en beter afstel, dus de waterzijdige inregeling op orde maak en dan eens ga kijken wat het doet, en dan de afweging maak. Alhoewel ik dan een winter moet hopen dat de CV het uithoudt. En dan aan de hand van de data een afweging maak, is dat wellicht de beste optie.
Dat is sowieso geen slecht idee. Je weet je jaarverbruik, en daarmee kun je een kloppende inschatting maken voor het benodigd vermogen van de wp. Maar om de geschiktheid van het afgiftesysteem na te gaan kun je inderdaad alvast inregelen, en kijken hoe het systeem zich houdt bij 45°C aanvoer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 08:47
Ik sta op het punt om mijn CV ketel te moeten vervangen, hij gaat nog wel even mee maar uiteindelijk is het een keer klaar. Ik verstook 1200 M3 gas per jaar voor verwarming en warm water, alleen voor de douche, cooker in de keuken. 110m2 2 onder 1 kap is het huis en qua isolatie gaat de zolder beter geïsoleerd worden en komt vloerisolatie onder de houten vloer.

Het is zeker niet naïef en je gaat zeker veel gas kunnen besparen met hybride. Ik had een verbruik van 1200-1600 M3. Ook alleen radiatoren, in de kamer/keuken meest T22 en een enkele T11. Wel boosters eronder gemaakt. Vanaf eind oktober geen gas meer verbruikt voor CV. Temperaturen weer op standje comfort zoals voor de energie crisis, COP van 4,3. SWW doen we met een WPB van 200liter (4-5 personen). Backup voor zowel CV als SWW. Omdat de de CV-ketel het SWW van 55 naar 60 gr brengt toch nog een 6m3 per maand. Eerste jaar met de WP zal dus op circa 72m3 gas uitkomen. Verder door de hybride opstelling geen stress bij een koude periode of wanneer de hele familie incl aanhang na elkaar wil douchen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:24
Nu heb ik wat offertes liggen en die gaan allemaal uit van vloerverwarming en een hybride opstelling.
Ik ben 't met @verkeerslicht eens: "Offertes met vloerverwarming i.c.m. hybride mogen meteen de prullenbak in". Dat zijn dus al jou offertes, die bedrijven hebben 't niet begrepen en zijn af.

Als je gaat overstappen naar vvw dan is er geen enkele reden meer om nog gasgestookt te gaan verwarmen, vvw werk met lage temperaturen waar de WP heer en meester is.

Juist als je niet wil overstappen naar vvw kan er een reden zijn om hybride te gaan toepassen. Die reden is dan dat bij lage watertemperatuur de boel bij lage buitentemperaturen niet warm kan houden. Maar liever ga je eerst na hoeveel aanpassingen je mogelijk moet doen om de hut met watertemperatuur < 40 graden warm te houden, dat valt vaak erg mee.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online

Jan2023

KISS

Hallo,
Je zou niet de eerste zijn die zonder vloerverwarming een full electric Warmtepomp gebruikt voor verwarming.

Beetje afhankelijk van de isolatie van je woning hoe goed dat gaat.
Mijn TIP : laat die T33 radiatoren voorlopig echt maar hangen , hoe meer inhoudt in je afgifte systeem des te beter.
En al eens een winter gedraaid met je cv watertemperatuur op 45 graden ?
Bespaart het nodige aan gas en geeft een indicatie of het wat wordt met een WP

En bedenk , je kan je cv ketel altijd nog (even ) houden voor sanitair warm water.
Je moet maar net plek hebben voor zo,n groot boilervat.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Pagina: 1 ... 124 ... 224 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)