Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:20
Beste allen,

Met de naderende terugleverboetes ben ik versneld gaan kijken naar een manier om mijn extra kWh in te zetten (ongeveer 2500-3000 kWh overschot). Ik heb altijd voor ogen gehad om van de gasgestookte cv-ketel naar een full-electric te gaan, over een jaar of 5. Maar nu de energiemarkt & overheid onvoorspelbaarder geworden is, is het idee van een hybride oplossing mij steeds beter gaan klinken.

Historisch gasverbruik (incl SWW):
20/21: 1700
21/22: 1200
22/23: 1150
23/24: 1100

Gasverbruik is ongeveer 12m3 per maand, huishouden van 2.

Dit is de 2e winter waar ik de maximum watertemperatuur begrensd heb op 35 graden, om te kijken of het huis het er warm genoeg door blijft. Dat gaat prima. Huis uit ’92, dubbel glas, standaard isolatie voor die tijd.
Afgiftesysteem BG:
- 60m2 vloerverwarming (hoh onbekend), kleine radiator (T22) in de gang, die het niet redt.
- 1e verdieping (82m2): 10 m2 vloerverwarming (slecht aangelegd), 2 handdoekradiatoren, 6 plaatradiatoren, variërend van T10 tot T33. Mogelijkheid tot upgraden bestaat indien dat nodig blijkt (de T33 heb ik zelf geïnstalleerd. Bijna alle radiatoren staan altijd een beetje open
- 2e verdieping (55m2): 1 excuusradiator. Deze verdieping is nu één grote ruimte, en wordt niet verwarmd, maar in de toekomst (in de komende 7/8 jaar) zullen hier slaapkamers in komen
SWW:
- Er is een mogelijkheid voor een SWW vat. Als deze als vervanging van de cv komt, is daar genoeg ruimte verwacht ik (op de 1e verdieping). Alternatief is deze op de 2e verdieping zetten, en daar het leidingwerk heenbrengen. Voor de toekomstgerichtheid zou ik voor een 300L vat gaan, maar de kijkrichting nu is hybride, en is dit toekomstfantasie. De cv ketel is een Nefit Aquapower CW5, uit 2010, waar binnenkort (onder garantie) een nieuwe warmtewisselaar ingezet wordt.
Warmtepompvoorkeur:
L/W. Stil vinden wij belangrijk (we hebben nu een L/L hangen op de slaapkamer om te koelen, en als bonus om te verwarmen, maar die buitenunit maakt een dusdanig lawaai bij verwarmen dat we ons daarvoor schamen en het eigenlijk niet durven te gebruiken. Energiezuinigheid telt behoorlijk, maar wel in verhouding tot de aanschafprijs, wat ook één van de redenen is dat de Quatt op het lijstje staat. Datalogging is een goede nice-to-have, maar volgens mij is dat met alle WP’s wel te fixen.

Als we de wet van Koevlaas er op naslaan, zou 1100m3 ongeveer 5kWh moeten vervangen. Echter, in ogenschouw nemende dat we nu 55m2 niet verwarmen, en dat in de toekomst wel willen doen, zou ik wel ruimer willen gaan zitten.

In het geval van Quatt zou dat dan op een Quatt Duo uitkomen, 3500 euro incl installatie (na aftrek subsidies).

Het specblad ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYnOZTlYFLtlINX-TgWkbhqelLU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i5M0fKmJgN3G7BSPNGG3otR2.png?f=fotoalbum_large
Specblad
Wie gaat het installeren?
Dit zal volledig uitbesteed worden. Iets anders dan meedenken over plaatsing, tillen, en koffiemaken kan ik niet bieden.

Qua locatie dacht ik aan deze plek; de cv ketel zit in de ruimte er onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWeUw2Ycm6OGJ6pAYYjD_tutlHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KloIhO4jt8CTX0IuCCTfQYgp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat jullie mee willen denken met mijn vraagstuk. Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:25

Carboy54

Duurzaamheid coach

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

assasinbats schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:01:
Beste allen,

Met de naderende terugleverboetes ben ik versneld gaan kijken naar een manier om mijn extra kWh in te zetten (ongeveer 2500-3000 kWh overschot). Ik heb altijd voor ogen gehad om van de gasgestookte cv-ketel naar een full-electric te gaan, over een jaar of 5. Maar nu de energiemarkt & overheid onvoorspelbaarder geworden is, is het idee van een hybride oplossing mij steeds beter gaan klinken.

Dit is de 2e winter waar ik de maximum watertemperatuur begrensd heb op 35 graden, om te kijken of het huis het er warm genoeg door blijft. Dat gaat prima. Huis uit ’92, dubbel glas, standaard isolatie voor die tijd.
Afgiftesysteem BG:
- 60m2 vloerverwarming (hoh onbekend), kleine radiator (T22) in de gang, die het niet redt.
- 1e verdieping (82m2): 10 m2 vloerverwarming (slecht aangelegd), 2 handdoekradiatoren, 6 plaatradiatoren, variërend van T10 tot T33. Mogelijkheid tot upgraden bestaat indien dat nodig blijkt (de T33 heb ik zelf geïnstalleerd. Bijna alle radiatoren staan altijd een beetje open
- 2e verdieping (55m2): 1 excuusradiator. Deze verdieping is nu één grote ruimte, en wordt niet verwarmd, maar in de toekomst (in de komende 7/8 jaar) zullen hier slaapkamers in komen
SWW:
- Er is een mogelijkheid voor een SWW vat. Als deze als vervanging van de cv komt, is daar genoeg ruimte verwacht ik (op de 1e verdieping). Alternatief is deze op de 2e verdieping zetten, en daar het leidingwerk heenbrengen. Voor de toekomstgerichtheid zou ik voor een 300L vat gaan, maar de kijkrichting nu is hybride, en is dit toekomstfantasie. De cv ketel is een Nefit Aquapower CW5, uit 2010, waar binnenkort (onder garantie) een nieuwe warmtewisselaar ingezet wordt.
Warmtepompvoorkeur:
L/W. Stil vinden wij belangrijk (we hebben nu een L/L hangen op de slaapkamer om te koelen, en als bonus om te verwarmen, maar die buitenunit maakt een dusdanig lawaai bij verwarmen dat we ons daarvoor schamen en het eigenlijk niet durven te gebruiken. Energiezuinigheid telt behoorlijk, maar wel in verhouding tot de aanschafprijs, wat ook één van de redenen is dat de Quatt op het lijstje staat. Datalogging is een goede nice-to-have, maar volgens mij is dat met alle WP’s wel te fixen.

Als we de wet van Koevlaas er op naslaan, zou 1100m3 ongeveer 5kWh moeten vervangen. Echter, in ogenschouw nemende dat we nu 55m2 niet verwarmen, en dat in de toekomst wel willen doen, zou ik wel ruimer willen gaan zitten.

In het geval van Quatt zou dat dan op een Quatt Duo uitkomen, 3500 euro incl installatie (na aftrek subsidies).

[Afbeelding]
Specblad
Dit zal volledig uitbesteed worden. Iets anders dan meedenken over plaatsing, tillen, en koffiemaken kan ik niet bieden.

[Afbeelding]

2 vragen komen bij mij spontaan op voor een dergelijke moderne woning met vvw. Waarom nog hybride en welke regio is de woning geplaatst?.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:50
Ik geloof dat hybride eigenlijk nooit de beste oplossing is.

Ik zou inderdaad gewoon voor full electric gaan, met dat verbruik. En zeker als je je huis op 35º ook warm krijgt. Scheelt je sowieso ook weer 300 euro vastrecht per jaar, als je verder geen gas gebruikt voor koken of een haard oid. En de kosten van een nieuwe cv-ketel, nu of over X jaar, die je dan toch eigenlijk niet meer nodig hebt.

Wij hebben gekozen voor een Vaillant aroTherm, mede / voornamelijk vanwege de geluidsproductie. Ik denk dat je met een 55/6 wel wegkomt (eventueel kan je
dan je airco van de slaapkamer naar de zolder verplaatsen) maar als je je zorgen maakt over de zolderverdieping kan je ook voor een 75/6 gaan.

Hij zou ook nog in de voortuin onder het raam kunnen staan als je hem niet naast de gevel van de buren wilt zetten maar dan is het wel mooier als je een route binnendoor hebt (bv via de kruipruimte naar binnen) anders krijg je een kabelgoot over je gevel.

[ Voor 12% gewijzigd door Compuchip87 op 31-03-2024 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:31
Lekker volledig elektrisch gaan, hybride lijkt me nergens voor nodig en is meestal gebaseerd op angst.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:55
assasinbats schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:01:
Beste allen,

Afgiftesysteem BG:
SWW:
Warmtepompvoorkeur:

[Afbeelding]
Specblad

[Afbeelding]

jup, lijkt sterk op bij mj thuis, ik zelf heb een enkele Quatt die tot zeer tevredenheid loopt met een gasverbruik van ruim 1200 m3 in 2022 naar nu onder de 200 m3, in de zomer een vergelijkbaar (iets minder) gasverbruik.

ik verwacht eigenlijk dat je met een enkele Quatt er ook zou kunnen komen, echter de meerprijs nu van een dubbele Quatt is dermate laag dat als je deze kunt plaatsen dat mede op de mogelijkheid van FE (later) wel een betere optie zou kunnen zijn. ook met je uitbreiding van je woonruimte denk ik niet zo gek idee om een maatje groter te gaan.

het voordeel is dat de Quatt Duo ook volledig terug kan moduleren naar 1 Quatt en de andere Quatt dus gewoon standby staat, ze wisselen zelfs dit regelmatig om, zodat beide op de zelfde draaiuren komen.

en laten we eerlijk zijn, een 10 kW warmtepomp voor 3.500 euro incl. volledige installatie, ik zie op dit moment gewoon geen andere die ook maar in de buurt daarvan komt. de in post genoemde vaillant is een hele mooie warmtepomp, echter daar zit ook een heel moi prijskaartje aan, schatting van ruim 10.000+ euro voor een FE versie denk ik (incl. de installatie) .

Kijk anders ook eens in ons eigen forum, Quatt Forum deel 2, helaas worden we door bepaalde lui blijkbaar namelijk niet helemaal voor vol aangezien, heeft blijkbaar iets te maken met een startup en zeer lage prijzen, blijkbaar verstoort quatt hiermee hun bus. geen idee.

als je hulp nodig hebt mbt een geluidsberekening, stuur maar een pm, ik help graag. overigens ook als je geen Quatt gaat nemen, maakt mij namelijk niets uit. als ik je huis zie is dat wel een uitdaging, ik verwacht niet dat die plek het gaat worden, zeker niet met een dubbele Quatt.
voortuin, afhankelijk of jou gemeente dit mbt de omgevingswet die dit jaar is ingegaan uberhaupt toestaat. zul je moeten vragen. :?

en ja, quatt is natuurlijk geen bekend en oud merk en komt pas om de hoek kijken, dus dat schrikt bepaalde mensen af, snap ik, zat er namelijk ook mee, maar toch de sprong in het diepe gewaagt, en zeker tot nu toe zeker geen spijt gehad. Mijn Quatt is na 1 jaar al bijna terugverdient. (2/3).

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 31-03-2024 16:52 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Scheelt heel wat input van andere Warmtepomp-advies gevraagd. Veel opties!

Overigens ga je de terugleverboetes niet oplossen met een WP. Zonnepanelen en je bent de klos. En als salderen ooit wordt afgeschaft helemaal. Maar dat is een ander topic.

@MacD007 Ga toch bijna denken dat je betaalt krijgt voor de promotie van dat ding. 8)

[ Voor 61% gewijzigd door MotorBeast op 31-03-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MotorBeast schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:50:

Overigens ga je de terugleverboetes niet oplossen met een WP. Zonnepanelen en je bent de klos. En als salderen ooit wordt afgeschaft helemaal. Maar dat is een ander topic.

@MacD007 Ga toch bijna denken dat je betaalt krijgt voor de promotie van dat ding. 8)
Was dat maar waar, maar laten we eerlijk zijn, de prijs van dat ding is onverslaanbaar, hoe lang heb jij nodig voordat je de warmtepomp er uit hebt ? wees eens eerlijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Gewoon full electric gaan, als je voldoende afgifte hebt, met name de vloerverwarming. Je kan even met een simpele infrarood warmtemeter zien hoe ver de buizen uit elkaar liggen, dan weet je de HoH afstand.

Op die plek wordt het inderdaad tricky om aan de geluidseisen te voldoen zonder omkasting. Ik schat dat dit zo'n meter van de erfgrens is?

En vol in het zicht aan de voorkant van het huis kan niet toegestaan zijn in je gemeente, zou ik zeker even checken.

[ Voor 28% gewijzigd door marvel27 op 31-03-2024 17:10 ]

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
MacD007 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:00:
[...]

Was dat maar waar, maar laten we eerlijk zijn, de prijs van dat ding is onverslaanbaar, hoe lang heb jij nodig voordat je de warmtepomp er uit hebt ? wees eens eerlijk ?
Euh... jaartje denk ik.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MacD007 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:00:
[...]

Heel lang met hybride @assasinbats omdat ik maar 900 tot 1200m3 (zonder houtkachel) per jaar verbruik. ;) Hybride duurt het helemaal een eeuwigheid met de vaste kosten van gas. Maar er is licht aan het einde van de tunnel. Meer en meer bedrijven gaan ook full electric plaatsen (installateur die me hybride aanbood gaat ook naar full sinds een maand) en concurrentie zal zijn werk gaan doen. Dan zullen de prijzen gaan zakken net als met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MotorBeast schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:18:
[...]

Heel lang met hybride @assasinbats omdat ik maar 900 tot 1200m3 (zonder houtkachel) per jaar verbruik. ;) Hybride duurt het helemaal een eeuwigheid met de vaste kosten van gas. Maar er is licht aan het einde van de tunnel. Meer en meer bedrijven gaan ook full electric plaatsen (installateur die me hybride aanbood gaat ook naar full sinds een maand) en concurrentie zal zijn werk gaan doen. Dan zullen de prijzen gaan zakken net als met zonnepanelen.
proficiaat, dan zou ik zeggen, ik hoop dat de rest ook meeluistert, want die prijsdaling zie ik nog niet zo, was pas bij een installateur die vroeg 18.000 euro voor een FE, had je nooit van zijn leven kunnen terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dus je warmtepomp FE heeft maar 2.000 euro incl. installatie gekost ? want dat is mijn jaarlijks verbruik op 1200m3 gas, dus of je moet giga veel gas gestookt hebben of je kunt niet rekenen of ik kan self niet meer rekenen :?

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 31-03-2024 18:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
MacD007 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:55:
[...]

Dus je warmtepomp FE heeft maar 2.000 euro incl. installatie gekost ? want dat is mijn jaarlijks verbruik op 1200m3 gas, dus of je moet giga veel gas gestookt hebben of je kunt niet rekenen :?
De warmtepomp was gratis na subsidie.
Handvol leidingwerk en wat apendages kwamen er nog bij.
Installatie eigenhandig.
Historische gasverbruik was ooit 3000m3 maar er is nog één en ander geïsoleerd dus die is niet helemaal representatief.
We mochten en mogen nog 100% salderen.
Ding staat nu voor de tweede winter.

Dus je hoort mij niet klagen.
Gasmeter is weg, dat vastrecht dus ook en die zal komende jaren alleen maar hoger worden.

Ik denk dat ik wel aardig kan rekenen...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ronald.42 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:00:
[...]

De warmtepomp was gratis na subsidie.
Handvol leidingwerk en wat apendages kwamen er nog bij.
Installatie eigenhandig.
Historische gasverbruik was ooit 3000m3 maar er is nog één en ander geïsoleerd dus die is niet helemaal representatief.
We mochten en mogen nog 100% salderen.
Ding staat nu voor de tweede winter.

Dus je hoort mij niet klagen.
Gasmeter is weg, dat vastrecht dus ook en die zal komende jaren alleen maar hoger worden.

Ik denk dat ik wel aardig kan rekenen...
Installatie eigenhandig.en subsidie :?
je weet hoe ze dat ook noemen ?

ik zie het alleen dat is voor de gewone consument dus niet mogelijk. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
MacD007 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:19:
[...]

Installatie eigenhandig.en subsidie :?
je weet hoe ze dat ook noemen ?

ik zie het alleen dat is voor de gewone consument dus niet mogelijk. :+
Nee ik weet niet hoe ze dat noemen.
Elke joker kan zichzelf inschrijven als installateur dus dan voldoen we aan alle regels. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MacD007 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:44:
[...]

jup, lijkt sterk op bij mj thuis, ik zelf heb een enkele Quatt die tot zeer tevredenheid loopt met een gasverbruik van ruim 1200 m3 in 2022 naar nu onder de 200 m3, in de zomer een vergelijkbaar (iets minder) gasverbruik.

ik verwacht eigenlijk dat je met een enkele Quatt er ook zou kunnen komen, echter de meerprijs nu van een dubbele Quatt is dermate laag dat als je deze kunt plaatsen dat mede op de mogelijkheid van FE (later) wel een betere optie zou kunnen zijn. ook met je uitbreiding van je woonruimte denk ik niet zo gek idee om een maatje groter te gaan.

het voordeel is dat de Quatt Duo ook volledig terug kan moduleren naar 1 Quatt en de andere Quatt dus gewoon standby staat, ze wisselen zelfs dit regelmatig om, zodat beide op de zelfde draaiuren komen.

en laten we eerlijk zijn, een 10 kW warmtepomp voor 3.500 euro incl. volledige installatie, ik zie op dit moment gewoon geen andere die ook maar in de buurt daarvan komt. de in post genoemde vaillant is een hele mooie warmtepomp, echter daar zit ook een heel moi prijskaartje aan, schatting van ruim 10.000+ euro voor een FE versie denk ik (incl. de installatie) .

Kijk anders ook eens in ons eigen forum, Quatt Forum deel 2, helaas worden we door bepaalde lui blijkbaar namelijk niet helemaal voor vol aangezien, heeft blijkbaar iets te maken met een startup en zeer lage prijzen, blijkbaar verstoort quatt hiermee hun bus. geen idee.

als je hulp nodig hebt mbt een geluidsberekening, stuur maar een pm, ik help graag. overigens ook als je geen Quatt gaat nemen, maakt mij namelijk niets uit. als ik je huis zie is dat wel een uitdaging, ik verwacht niet dat die plek het gaat worden, zeker niet met een dubbele Quatt.
voortuin, afhankelijk of jou gemeente dit mbt de omgevingswet die dit jaar is ingegaan uberhaupt toestaat. zul je moeten vragen. :?

en ja, quatt is natuurlijk geen bekend en oud merk en komt pas om de hoek kijken, dus dat schrikt bepaalde mensen af, snap ik, zat er namelijk ook mee, maar toch de sprong in het diepe gewaagt, en zeker tot nu toe zeker geen spijt gehad. Mijn Quatt is na 1 jaar al bijna terugverdient. (2/3).
Een Panasonic J serie 9 Kw is te koop in NL netto voor 1350 na subsidie. Dan houdt je 2150 euro over om hem door een pool ( net als bij Quatt ) erin te laten flikkeren ( sorry voor het taalgebruik) dat doet hij met plezier. Heb je geen startup met een onzekere toekomst en verbinding en een C merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MacD007 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:53:
[...]

proficiaat, dan zou ik zeggen, ik hoop dat de rest ook meeluistert, want die prijsdaling zie ik nog niet zo, was pas bij een installateur die vroeg 18.000 euro voor een FE, had je nooit van zijn leven kunnen terugverdienen.
De laatste die ik had 14 ex subsidie. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Zodra aanbod groter wordt zullen de prijzen gaan dalen. Economische wetmatigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:56
[...]

Ja is niet helemaal een eerlijke vergelijking omdat je met 2 quats ook 2 keer subsidie pakt he...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:19
Makrolon schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:05:
[...]

Ja is niet helemaal een eerlijke vergelijking omdat je met 2 quats ook 2 keer subsidie pakt he...
Andere merken kun je er ook 2 van plaatsen... De vraag is of de complexiteit van een dergelijk systeem wel gewenst is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MotorBeast schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:54:
[...]

De laatste die ik had 14 ex subsidie. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Zodra aanbod groter wordt zullen de prijzen gaan dalen. Economische wetmatigheid.
Tuurlijk, en die nette pool zoals jij die noemd geeft ook graag 2 jaar grantie op de installatie, tuurlijk dat kost je ook helemaal niets.
bel je hem 3 weken later, blijkt het nummer niet meer te bestaan. wat een perfecte service heb je dan.

De normale consument, en niet de tweaker hier, wil gewoon dat één bedrijf het komt leveren en installeren, ze hebben echt geen behoefde om dat allemaal zelf te regelen. ;w

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 31-03-2024 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Quatt is bezig met een FE oplossing die ook op bestaande installaties werkt.
Als ik het zo snel scan lukt warmhouden wel met een duo, zelfs als je voornamelijk op silent staat.
Qua sww is een warmtepompboiler zo geplaatst.

Quatt is scherp geprijsd omdat ze niet complexe woningen doen waardoor installatie niet lang duurt meestal. Gaatje boren, navelstreng erdoor, bypass aansluiten, wp op het dak yeeten en door.

[ Voor 30% gewijzigd door Erasmo op 31-03-2024 23:54 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Erasmo schreef op zondag 31 maart 2024 @ 23:52:
Als ik het zo snel scan lukt warmhouden wel met een duo, zelfs als je voornamelijk op silent staat.

Quatt is scherp geprijsd omdat ze niet complexe woningen doen waardoor installatie niet lang duurt meestal. Gaatje boren, navelstreng erdoor, bypass aansluiten, wp op het dak yeeten en door.
Ja, dat is zo, je zou je eigenlijk ook moeten afvragen of het ook gecompliceerd en dus duur zou moeten?
Het gros van onze huizen zijn nu een keer niet groot en gecompliceerd, dus daar een of andere high tech ding neer zetten heeft ook weinig zin.
Overigens verschilt dit niet zo veel met andere compacte mono bloks, die werken in principe allemaal het zelfde.
Quatt heeft met hun FE optie ook niet echt iets nieuws gedaan, het enige wat ze anders doen is de boiler en w/w warmtepomp die normaal gesproken in een unit zit uit elkaar hebben gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:19
All-Electric
Leef gasvrij. Kies voor elektrisch.

Upgrade je Quatt Hybrid vanaf €4.899

Ook bij Quatt is het laatste stukje dus gewoon kostbaar.

Erg kostbaar zelfs... Want dat SWW vat kost zelfs als je het heel, heel, heel erg luxe maakt <€2000.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:20
Carboy54 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:50:
[...]

2 vragen komen bij mij spontaan op voor een dergelijke moderne woning met vvw. Waarom nog hybride en welke regio is de woning geplaatst?.
De overweging voor hybride is tweeledig: de investeringsstap van hybride naar FE voelt groot (hybride via Quatt kan dus voor onder de 4000 eu investeringskosten, terwijl FE daar 10.000 eu aan toevoegt (op basis van offertes die ik hier op Tweakers wel voorbij zie komen). Hier wordt dan wel vastrecht (300 eu) bespaard, plus de variabele kosten (150 eu, hoewel daar wel elektra voor terugkomt).
Anderzijds vertrouw ik het overheidsbeleid niet helemaal. Het pad naar een gasloos bestaan was ingezet met het subsideren van zonnepalen & salderingsregeling, maar de tegenbeweging door de energieleveranciers met hun terugleverboetes wordt niet de kop in gedrukt. Op deze manier wed ik voor mijn gevoel op twee paarden.
Regio Zuid-Holland.
Compuchip87 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:57:
Ik geloof dat hybride eigenlijk nooit de beste oplossing is.

Ik zou inderdaad gewoon voor full electric gaan, met dat verbruik. En zeker als je je huis op 35º ook warm krijgt. Scheelt je sowieso ook weer 300 euro vastrecht per jaar, als je verder geen gas gebruikt voor koken of een haard oid. En de kosten van een nieuwe cv-ketel, nu of over X jaar, die je dan toch eigenlijk niet meer nodig hebt.

Wij hebben gekozen voor een Vaillant aroTherm, mede / voornamelijk vanwege de geluidsproductie. Ik denk dat je met een 55/6 wel wegkomt (eventueel kan je
dan je airco van de slaapkamer naar de zolder verplaatsen) maar als je je zorgen maakt over de zolderverdieping kan je ook voor een 75/6 gaan.

Hij zou ook nog in de voortuin onder het raam kunnen staan als je hem niet naast de gevel van de buren wilt zetten maar dan is het wel mooier als je een route binnendoor hebt (bv via de kruipruimte naar binnen) anders krijg je een kabelgoot over je gevel.
Bedankt voor de input. Ik zal eens in de areTherm duiken; ik ben hem wel eens tegengekomen in mijn zoektocht naar stille warmtepompen.
De airco op de slaapkamer is voornamelijk om te koelen, en die gaat daar niet weg zonder dat er een andere methode van koelen komt :P.
Voor het huis lijkt me niet het meest mooie qua oplossing, maar als blijkt dat het geluidstechnisch niet kan op mijn voorgestelde locatie, sta ik open voor andere suggesties.
[...]

Goed om te horen dat jij tevreden bent met de overstap. Een enkele Quatt voelt ook als mogelijk, maar zeker als bij het terugmoduleren één van de twee in Duo-opstelling afschakelt, dan is de meerprijs voor meer vermogen + de voorbereiding naar FE van Quatt zelf een logische volgende stap.
Ik lurk al een tijdje mee in het Quatt topic, net als bij meer WP topics.
De aangeboden hulp bij de geluidsberekening neem ik graag aan. Ik ben me wel in gaan lezen in de rekentool die de overheid aanreikt, maar daar moet ik nog meer voor studeren.
MotorBeast schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:50:

Als ik mijn overcapaciteit in de WP stop, en per jaar per saldo op 0kWh uitkom, dan kan er toch niks gerekend worden aan terugleverboete?
Dat het salderen eindig wordt is een gegeven, maar is dat een beweegreden naar FE?
marvel27 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:06:
Gewoon full electric gaan, als je voldoende afgifte hebt, met name de vloerverwarming. Je kan even met een simpele infrarood warmtemeter zien hoe ver de buizen uit elkaar liggen, dan weet je de HoH afstand.

Op die plek wordt het inderdaad tricky om aan de geluidseisen te voldoen zonder omkasting. Ik schat dat dit zo'n meter van de erfgrens is?

En vol in het zicht aan de voorkant van het huis kan niet toegestaan zijn in je gemeente, zou ik zeker even checken.
De vloer (graniet) reflecteert de IR behoorlijk. Krijg het met een warmtebeeldcamera ook niet goed in beeld.
De breedte van de garage is ongeveer 3 meter, en 8 meter diep. Er zitten geen ramen aan die kant bij de buren; alleen een zolderraam.
De gemeente is niet specifiek in wat de vereisten zijn voor de plaatsing van een warmtepomp. Ik zal contact met ze opnemen.
Carboy54 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:26:
[...]

Een Panasonic J serie 9 Kw is te koop in NL netto voor 1350 na subsidie. Dan houdt je 2150 euro over om hem door een pool ( net als bij Quatt ) erin te laten flikkeren ( sorry voor het taalgebruik) dat doet hij met plezier. Heb je geen startup met een onzekere toekomst en verbinding en een C merk.
Dat is nuttige info, maar ik twijfel of erkende installateurs met me in zee willen als ik zelf het hoofdonderdeel koop, en dat zij de installatie en inbedrijfstelling doen. Van een willekeurige Werkspotmeneer zou ik wel zenuwachtig worden.
Erasmo schreef op zondag 31 maart 2024 @ 23:52:

De installatie zoals ik hem voor ogen heb zou geen grote ingreep moeten zijn, alhoewel ik door alle input hier begin te twijfelen aan mijn voorgestelde locatie.
Ronald schreef op maandag 1 april 2024 @ 08:59:
All-Electric
Leef gasvrij. Kies voor elektrisch.

Upgrade je Quatt Hybrid vanaf €4.899

Ook bij Quatt is het laatste stukje dus gewoon kostbaar.

Erg kostbaar zelfs... Want dat SWW vat kost zelfs als je het heel, heel, heel erg luxe maakt <€2000.
Jep, die laatste 150m3 gas weghalen is een dure aangelegenheid, vandaar dat hybride een overweging aan het worden is. Ook het idee dat de investering in twee stappen kan vind ik een aantrekkelijk idee. Ik heb niet de intentie om diep in de financiele reserves te duiken als ik dat nauwelijks terugverdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MacD007 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 23:01:
[...]

Tuurlijk, en die nette pool zoals jij die noemd geeft ook graag 2 jaar grantie op de installatie, tuurlijk dat kost je ook helemaal niets.
bel je hem 3 weken later, blijkt het nummer niet meer te bestaan. wat een perfecte service heb je dan.

De normale consument, en niet de tweaker hier, wil gewoon dat één bedrijf het komt leveren en installeren, ze hebben echt geen behoefde om dat allemaal zelf te regelen. ;w
Welke Pool heb ik genoemd? :? 8)7 Geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MotorBeast schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:59:
[...]

Welke Pool heb ik genoemd? :? 8)7 Geen.
sorry, mea culpa, je hebt helemaal gelijk, was een andere poster. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-05 12:34
assasinbats schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:02:
Als ik mijn overcapaciteit in de WP stop, en per jaar per saldo op 0kWh uitkom, dan kan er toch niks gerekend worden aan terugleverboete?
Helaas wel. In de zomer hebben je panelen wsl overcapaciteit en daar betaal je TLK over (bij vrij veel aanbieders). Dat je die overcapaciteit in de winter gebruikt is leuk voor salderen maar ontwijk je de TLK niet mee.

Is ook de reden dat ik twijfel over een WP omdat die met name stroom in de winter nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mrwiggs schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 04:59:
[...]

Helaas wel. In de zomer hebben je panelen wsl overcapaciteit en daar betaal je TLK over (bij vrij veel aanbieders). Dat je die overcapaciteit in de winter gebruikt is leuk voor salderen maar ontwijk je de TLK niet mee.

Is ook de reden dat ik twijfel over een WP omdat die met name stroom in de winter nodig hebben.
Een warmtepomp zal in de meeste gevallen ook zonder zonnepanelen cq salderen een voordeel tegen een cv zijn, je boet uiteraard dan de kosten voor de benodigde stroom in, maar dat kun je mogelijk met een dynamisch contract welke ook in de winter soms lage prijzen kent (windkracht) deels oplossen.

Pagina: 1