Beste allen,
Met de naderende terugleverboetes ben ik versneld gaan kijken naar een manier om mijn extra kWh in te zetten (ongeveer 2500-3000 kWh overschot). Ik heb altijd voor ogen gehad om van de gasgestookte cv-ketel naar een full-electric te gaan, over een jaar of 5. Maar nu de energiemarkt & overheid onvoorspelbaarder geworden is, is het idee van een hybride oplossing mij steeds beter gaan klinken.
Historisch gasverbruik (incl SWW):
20/21: 1700
21/22: 1200
22/23: 1150
23/24: 1100
Gasverbruik is ongeveer 12m3 per maand, huishouden van 2.
Dit is de 2e winter waar ik de maximum watertemperatuur begrensd heb op 35 graden, om te kijken of het huis het er warm genoeg door blijft. Dat gaat prima. Huis uit ’92, dubbel glas, standaard isolatie voor die tijd.
- 1e verdieping (82m2): 10 m2 vloerverwarming (slecht aangelegd), 2 handdoekradiatoren, 6 plaatradiatoren, variërend van T10 tot T33. Mogelijkheid tot upgraden bestaat indien dat nodig blijkt (de T33 heb ik zelf geïnstalleerd. Bijna alle radiatoren staan altijd een beetje open
- 2e verdieping (55m2): 1 excuusradiator. Deze verdieping is nu één grote ruimte, en wordt niet verwarmd, maar in de toekomst (in de komende 7/8 jaar) zullen hier slaapkamers in komen
Als we de wet van Koevlaas er op naslaan, zou 1100m3 ongeveer 5kWh moeten vervangen. Echter, in ogenschouw nemende dat we nu 55m2 niet verwarmen, en dat in de toekomst wel willen doen, zou ik wel ruimer willen gaan zitten.
In het geval van Quatt zou dat dan op een Quatt Duo uitkomen, 3500 euro incl installatie (na aftrek subsidies).
Het specblad ziet er zo uit:
/f/image/i5M0fKmJgN3G7BSPNGG3otR2.png?f=fotoalbum_large)
Specblad
Qua locatie dacht ik aan deze plek; de cv ketel zit in de ruimte er onder.
:strip_exif()/f/image/KloIhO4jt8CTX0IuCCTfQYgp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoop dat jullie mee willen denken met mijn vraagstuk. Alvast bedankt!
Met de naderende terugleverboetes ben ik versneld gaan kijken naar een manier om mijn extra kWh in te zetten (ongeveer 2500-3000 kWh overschot). Ik heb altijd voor ogen gehad om van de gasgestookte cv-ketel naar een full-electric te gaan, over een jaar of 5. Maar nu de energiemarkt & overheid onvoorspelbaarder geworden is, is het idee van een hybride oplossing mij steeds beter gaan klinken.
Historisch gasverbruik (incl SWW):
20/21: 1700
21/22: 1200
22/23: 1150
23/24: 1100
Gasverbruik is ongeveer 12m3 per maand, huishouden van 2.
Dit is de 2e winter waar ik de maximum watertemperatuur begrensd heb op 35 graden, om te kijken of het huis het er warm genoeg door blijft. Dat gaat prima. Huis uit ’92, dubbel glas, standaard isolatie voor die tijd.
Afgiftesysteem BG:
- 60m2 vloerverwarming (hoh onbekend), kleine radiator (T22) in de gang, die het niet redt.- 1e verdieping (82m2): 10 m2 vloerverwarming (slecht aangelegd), 2 handdoekradiatoren, 6 plaatradiatoren, variërend van T10 tot T33. Mogelijkheid tot upgraden bestaat indien dat nodig blijkt (de T33 heb ik zelf geïnstalleerd. Bijna alle radiatoren staan altijd een beetje open
- 2e verdieping (55m2): 1 excuusradiator. Deze verdieping is nu één grote ruimte, en wordt niet verwarmd, maar in de toekomst (in de komende 7/8 jaar) zullen hier slaapkamers in komen
SWW:
- Er is een mogelijkheid voor een SWW vat. Als deze als vervanging van de cv komt, is daar genoeg ruimte verwacht ik (op de 1e verdieping). Alternatief is deze op de 2e verdieping zetten, en daar het leidingwerk heenbrengen. Voor de toekomstgerichtheid zou ik voor een 300L vat gaan, maar de kijkrichting nu is hybride, en is dit toekomstfantasie. De cv ketel is een Nefit Aquapower CW5, uit 2010, waar binnenkort (onder garantie) een nieuwe warmtewisselaar ingezet wordt.Warmtepompvoorkeur:
L/W. Stil vinden wij belangrijk (we hebben nu een L/L hangen op de slaapkamer om te koelen, en als bonus om te verwarmen, maar die buitenunit maakt een dusdanig lawaai bij verwarmen dat we ons daarvoor schamen en het eigenlijk niet durven te gebruiken. Energiezuinigheid telt behoorlijk, maar wel in verhouding tot de aanschafprijs, wat ook één van de redenen is dat de Quatt op het lijstje staat. Datalogging is een goede nice-to-have, maar volgens mij is dat met alle WP’s wel te fixen.Als we de wet van Koevlaas er op naslaan, zou 1100m3 ongeveer 5kWh moeten vervangen. Echter, in ogenschouw nemende dat we nu 55m2 niet verwarmen, en dat in de toekomst wel willen doen, zou ik wel ruimer willen gaan zitten.
In het geval van Quatt zou dat dan op een Quatt Duo uitkomen, 3500 euro incl installatie (na aftrek subsidies).
Het specblad ziet er zo uit:
/f/image/i5M0fKmJgN3G7BSPNGG3otR2.png?f=fotoalbum_large)
Specblad
Wie gaat het installeren?
Dit zal volledig uitbesteed worden. Iets anders dan meedenken over plaatsing, tillen, en koffiemaken kan ik niet bieden.Qua locatie dacht ik aan deze plek; de cv ketel zit in de ruimte er onder.
:strip_exif()/f/image/KloIhO4jt8CTX0IuCCTfQYgp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoop dat jullie mee willen denken met mijn vraagstuk. Alvast bedankt!