Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:56
Guido7619 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:25:
[...]

Is dat wat jullie defrostmania noemen?
Die ken ik nog niet maar het klopt wel. Het werkt verder wel om het warm te houden en het is redelijk zuinig. Maar toch mis ik wel intelligentie ook al is de SUZ de goedkopere versie.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
PieterL schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:42:
Super uitgelegd die belasting van defrosts. Dank!
Heb de wp pas 4 maanden en snap het verschijnen van defrosts nog steeds niet.
Hier zag ik bij buitentemperatuur:
11 of 12 gr: af en toe een defrost
5 tot 10gr: geen defrosts
onder de 5 gr: 1 defrost per uur
onder de 2 gr: 1 defrost per half uur
Heb niet enig idee van de logica hiervan. Waarschijnlijk jullie wel!?
De logica is "beter voorkomen dan genezen" in dit geval.

Idealiter vinden defrosts alleen plaats als de verdamper daadwerkelijk bevroren is.
Echter, een warmtepomp kan dat niet echt weten en moet dus gokken of een defrost nodig is of niet. Dit gebeurt op twee manieren of een combi daarvan:
  1. Vast tijdsinterval op basis van de buitentemperatuur
  2. Trendanalyse van de verdampertemperatuur en koelgastemperatuur, waarbij een bepaalde daling van temperatuur binnen een bepaalde tijdsspan wordt aangenomen dat de verdamper is aangevroren.
De eerste werkt betrouwbaar, maar minder efficient, omdat er dan defrosts kunnen plaatsvinden die niet nodig zijn.

Kanttekening: onlogische defrosts kunnen ook voorkomen bij een tekort aan koelmiddel (lek).

[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 03-03-2024 14:03 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:21
Het aantal defrosts heeft ook te maken met de luchtvochtigheid. Als het 12 graden is maar heel vochtig kan je (kennelijk) een defrost krijgen maar als het 5 graden is en de lucht vrij droog niet. Rond de 2 graden zal je altijd defrosts krijgen omdat er altijd een beetje vocht in de lucht zit die dan gewoon aanvriest.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@RichieB Het klopt dat het luchtvochtigheid-afhankelijk is, maar een defrost is echt alleen nodig als de verdamper onder nul komt (en het dauwpunt boven de verdampertemperatuur komt).
Als je een dT van meer dan pakweg 6K hebt over je verdamper dan is er iets mis (recirculatie, verstopping, fan stuk, koudemiddeltekort etc). Boven de 6 graden buitentemperatuur kan je anders geen zinvolle defrosts hebben. Bij 12 graden is het gewoon vreemd en vraagt het om verder onderzoek.

(die 6K mag ook 4, 5 of 7 zijn wat mij betreft maar 12 is echt teveel)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
RichieB schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:21:
[...]

Het aantal defrosts heeft ook te maken met de luchtvochtigheid. Als het 12 graden is maar heel vochtig kan je (kennelijk) een defrost krijgen maar als het 5 graden is en de lucht vrij droog niet. Rond de 2 graden zal je altijd defrosts krijgen omdat er altijd een beetje vocht in de lucht zit die dan gewoon aanvriest.
Dan moet je wel erg veel warmte onttrekken aan de verdamper om bij 12 graden al een defrost te hebben. De buitenlucht is nog zo warm dat dat haast niet zou moeten gebeuren. Heb je van dat geval de verdampertemeratuur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:59:
[...]

De tijdens defrosts onttrokken warmte moet eerst weer worden aangevuld om op pre-defrostniveau te komen (zoals jij hieronder ook beschrijft), dus het thermische verlies is:
- 5 december: (2* 6.2 kWh) / (82.1 - 6.2 kWh) = 19.5%.
- 6 t/m 20 januari: (2*51.5 kWh) / (1343.9 - 51.5) = 8.0%.

Edit: de warmte die je met defrosts onttrekt moet je eerst actief produceren en daarna actief onttrekken. Het geheel gaat verloren. Dus vandaar de cooling energy *2 voor de totale verloren thermische energie.
Je berekent te rigoureus. Er is extra elektrisch verbruik om de defrost uit te voeren. Daarnaast moet er inderdaad meer warmte geleverd worden ter compensatie van het koelen maar die hoeft niet dubbel berekend te worden.
@Andrehj's extra warmteverlies a.g.v koelenergie voor de defrost is 6,2kWh. 82,1-6,2 = 75,9. Dus er is 108,17% van de warmtevraag geleverd.
Ik denk dat de conclusies moeten zijn:
- tijdens defrost-uren is het effect van defrosts op het elektrische verbruik en met name op de verwarmingscapaciteit best aanzienlijk (grafieken in mijn eerdere posts)
- op dag- of weekniveau is het effect beperkt (metingen @Andrehj en berekeningen hierboven)
- op maand- of jaarniveau is het effect van defrosts minimaal
De conclusie zal zeker kunnen kloppen bij de wp van Andrehj (en anderen), maar ik blijf erbij dat dit weleens heel anders kan zijn bij wp's die dus onder de 5°C ongelimiteerd defrosts uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:55
ErnstvV schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:44:
[...]

Dan moet je wel erg veel warmte onttrekken aan de verdamper om bij 12 graden al een defrost te hebben. De buitenlucht is nog zo warm dat dat haast niet zou moeten gebeuren. Heb je van dat geval de verdampertemeratuur?
Zo snel niet.
Wel van vanmorgen. Was 1 defrost. Buiten was het bijna 11gr. De nieuw run startte, de verdamper ging van de bijna 11gr naar -10, dan naar 20, dan naar -4 en loopt dan in de run naar 6.5

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Ik zou hem toch eens na laten kijken dan, het klinkt haast alsof er te weinig gas in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PieterL
Verkeerslicht, Proton_ en ErnstvV geven aan dat foute defrosts vaak komen door te weinig koudemiddel.
Krijg Nefit/Bosch snel op bezoek hiervoor. Ben benieuwd.
Dank voor jullie opmerkingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:59:
[...]

De tijdens defrosts onttrokken warmte moet eerst weer worden aangevuld om op pre-defrostniveau te komen (zoals jij hieronder ook beschrijft), dus het thermische verlies is:
- 5 december: (2* 6.2 kWh) / (82.1 - 6.2 kWh) = 19.5%.
- 6 t/m 20 januari: (2*51.5 kWh) / (1343.9 - 51.5) = 8.0%.

Edit: het is ook als volgt uit te leggen. De warmte die je met defrosts onttrekt moet je eerst actief produceren en daarna actief onttrekken. Het geheel gaat verloren. Dus vandaar de cooling energy *2 voor de totale verloren thermische energie.
Waarom gaat al die energie verloren? Een gedeelte zal inderdaad gebruikt wordt voor het smelten van het ijs, die ben je kwijt. Maar de verdamper warmt ook flink op, die krijg je gedeeltelijk weer terug als die weer in verwarmstand gaat. Mijn verdamper wordt ruim 30 graden tijdens een defrost, die krijg je dan weer terug bij verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:12
Sorry voor het uitgebreide verhaal, als onderstaande bevestigd kan worden, zal ik een eigen topic aanmaken voor verdere keuzes etc.

I.v.m. de perikelen met het geluid van de buurman zijn warmtepomp, stonden het afgelopen jaar mijn eigen plannen op een laag pitje en ben ik behalve verder in en meelezen niet verder gekomen.

(voor de geïnteresseerden:
https://gathering.tweaker...message/78152366#78152366)

Wij hebben een eindwoning, tijd lang de gedachte gehad om de wp ook in de achtertuin te zetten.
Na al dit gedoe zij mijn vrouw waarom zet je hem niet in de voortuin, staat hij niet in de weg en heeft niemand er last van. Bijkomend voordeel is dat ik de leidingen niet door de kamer hoef te werken (vloer op staal).

SWW wil ik met een split wp boiler maken, welke aan de zijgevel komt, boven de garage.

Om te voorkomen dat ik dezelfde fout maak als mijn buurman heb ik m.b.t. de rekensheet het geluid berekend.
Hij komt voor de voorgevel. Aan de linkerzijde de woning van de buren (dichtstbijzijnde belending), bovenzijde straat en rechterzijde onze oprit.
Minimale afstand tussen de buren en zijkant wp is 2m. Waarschijnlijk iets meer.

Ik heb het andersom proberen te berekenen, de situatie getekend en daarna de dB verhoogd totdat er aan de linkerzijde 40 dB bij de erfgrens stond.

Wat ik niet helemaal kan volgen is dat als ik bij bronsterkte 53 dB + 2 dB marge invoer, het geluidsniveau op de erfgrens 40 dB is, maar de waarde bij berekend toelaatbaar geluidsniveau 55 dB is. Als ik bij bronsterkte 55 dB zonder marge invul, laat de sheet op de tekening 42 dB zien bij de erfgrens.
Maar het berekend maximaal geluidsniveau is wel 55 dB.

Concreet twee vragen:
Bereken ik het op de juiste wijze?
En als ik het op de juiste wijze bereken, wat moet ik dan aanhouden als maximale geluidssterkte? 53 of 55 dB?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6jK-KzZD6FhPWlx_434PHLtJpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewb3XBByL5JQUuEOYXBBIQpX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:10:
[...]

Dan wordt de terugverdientijd 150/30*8 = 40 jaar. Nog steeds niet bijzonder rendabel dus...
Voor oudere huizen met nieuwere hypotheken is er nog een rekenfactor:
Als je Energielabel een extra + krijgt door een dwtw, kan dat soms zomaar 0,05 op je hypotheekrente schelen. Nu is een dwtw nooit een bepalende factor in zijn eentje, maar hij telt wel. :P

Geldt ook voor evt te verkrijgen bouwdepot met duurzaamheidsbesparingsberekening en extra te lenen bedrag.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 03-03-2024 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 23:04
...perikelen met het geluid van de buurman zijn warmtepomp...
@Johan-1986
Ik heb van dit topic geleerd dat je door goed inregelen een wp stiller kunt krijgen. Misschien als tip voor je buurman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Johan-1986 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:54:
Sorry voor het uitgebreide verhaal, als onderstaande bevestigd kan worden, zal ik een eigen topic aanmaken voor verdere keuzes etc.

I.v.m. de perikelen met het geluid van de buurman zijn warmtepomp, stonden het afgelopen jaar mijn eigen plannen op een laag pitje en ben ik behalve verder in en meelezen niet verder gekomen.

(voor de geïnteresseerden:
https://gathering.tweaker...message/78152366#78152366)

Wij hebben een eindwoning, tijd lang de gedachte gehad om de wp ook in de achtertuin te zetten.
Na al dit gedoe zij mijn vrouw waarom zet je hem niet in de voortuin, staat hij niet in de weg en heeft niemand er last van. Bijkomend voordeel is dat ik de leidingen niet door de kamer hoef te werken (vloer op staal).
Beste Johan, ik doe hier voor veel mensen hier op tweakers hulp bij het berekenen van locaties van m’n warmtepompen.

Even een vraag, wat is in jou ogen een eindwoning (= hoekwoning van een rij ? )

Voor hulp doe ik dit wel buiten een forum om direct via een pm, dus als je hulp wilt kan ik je deze aanbieden.
Om het juist te beoordelen heb ik nog wat aanvullende gegevens nodig en a.u.b. ook een foto.
Dit doe ik overigens geheel gratis.

Mbt plaatsing van een warmtepomp aan de voorkant zijn de omgevingsvergunning van jou gemeente belangrijk, e.e.a. Is namelijk met de nieuwe omgevingswet begin dit jaar veranderd.

Om je een idee te geven, dit is een voorbeeld van de VNG, er zijn verschillende gemeenten die deze min of meer gewijzigde vorm gebruiken.
In de rode gebieden is een plaatsing van een warmtepomp niet vergunningsvrij cq niet mogelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fje8RIXmIEYVwhgLWeSOklO8oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQJliTAYp3gx4wAAEhgfDPfs.jpg?f=fotoalbum_large

Dus je zult eerst bij je gemeente moeten vragen welke voorwaarden er in jou gemeente gelden. Dat kan behoorlijk verschillen.

De eisen mbt geluid komen echter niet uit de omgevingswet maar zijn onderdeel van het bouwbesluit en dus overal gelijk.
SWW wil ik met een split wp boiler maken, welke aan de zijgevel komt, boven de garage.

Om te voorkomen dat ik dezelfde fout maak als mijn buurman heb ik m.b.t. de rekensheet het geluid berekend.
Hij komt voor de voorgevel. Aan de linkerzijde de woning van de buren (dichtstbijzijnde belending), bovenzijde straat en rechterzijde onze oprit.
Minimale afstand tussen de buren en zijkant wp is 2m. Waarschijnlijk iets meer.

Ik heb het andersom proberen te berekenen, de situatie getekend en daarna de dB verhoogd totdat er aan de linkerzijde 40 dB bij de erfgrens stond.
het is niet alleen de erfgrens, maar ook een deur of raam kan hier een rol spelen.
Wat ik niet helemaal kan volgen is dat als ik bij bronsterkte 53 dB + 2 dB marge invoer, het geluidsniveau op de erfgrens 40 dB is, maar de waarde bij berekend toelaatbaar geluidsniveau 55 dB is. Als ik bij bronsterkte 55 dB zonder marge invul, laat de sheet op de tekening 42 dB zien bij de erfgrens.
Maar het berekend maximaal geluidsniveau is wel 55 dB.

Concreet twee vragen:
Bereken ik het op de juiste wijze?
En als ik het op de juiste wijze bereken, wat moet ik dan aanhouden als maximale geluidssterkte? 53 of 55 dB?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

[Afbeelding]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Elsdeniep schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:58:
[...]

@Johan-1986
Ik heb van dit topic geleerd dat je door goed inregelen een wp stiller kunt krijgen. Misschien als tip voor je buurman.
Formeel heeft dit echter geen enkele invloed, omdat het geluidsprofiel uitsluitend van een standaard geluidsvermogen niveau wordt bepaald.
Dat het natuurlijk in de praktijk wel effect kan hebben is juist, overigens kun je dat ook nog met meer aanpassingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:42
Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:10:
[...]

Dan wordt de terugverdientijd 150/30*8 = 40 jaar. Nog steeds niet bijzonder rendabel dus...
Er zijn ook nog andere factoren dan tvt, in mijn geval kan de boilerinhoud kleiner waardoor ik onder het schuine dak wel ruimte heb. En het geeft rust in mn hoofd dat als die warmte niet zomaar wegspoelt O-)

O, en 40 jaar tvt is best prima voor iets structureels, telt ook mee voor de waarde van het huis.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:29
MacD007 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:50:
[...]

Formeel heeft dit echter geen enkele invloed, omdat het geluidsprofiel uitsluitend van een standaard geluidsvermogen niveau wordt bepaald.
Dat het natuurlijk in de praktijk wel effect kan hebben is juist, overigens kun je dat ook nog met meer aanpassingen doen.
Hier zijn hele discussies over gevoerd, mijn conclusie is dat je mag werken met ‘t (maximale) geluidsniveau van jou specifieke installatie.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
blb4 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 01:22:
[...]

Hier zijn hele discussies over gevoerd, mijn conclusie is dat je mag werken met ‘t (maximale) geluidsniveau van jou specifieke installatie.
Ik ben bang van niet, deze geluidsvermogenniveaus moeten namelijk door een gecertificeerde instellingen ( bv kiwa of tuv) gevalideerd zijn. Deze tests worden conform strenge voorwaarden en normen doorgevoerd.
Andere geluidswaarden zoals de geluidsdruk kun je helaas voor de bereking van de geluidseisen t.b.v. de plaatsing niet gebruiken.

Helaas zie je nog steeds een heleboel merken van warmtepompen die deze waarden behoorlijk verstoren en eerder met hun geluidsdruk waarden gaan pronken. Deze geluidsdruk waarden kun je helaas niet gebruiken om te kijken of jou locatie aan de Nederlandse normen en eisen voldoet. Daarvoor heb je echt de geluidsvermogen waarde nodig. ( en ja die zijn in het algemeen een stuk hoger dan de waarde van de geluidsdruk, die laatste is echt een totaal andere waarde ookal zijn beide in dB uitgedrukt)
Heeft de warmtepomp ook een gecertificeerde stille waarde mag deze tevens hiervoor gebruikt worden. Uiteraard ben je dan gehouden deze stille waarde ook te gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 04-03-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
MacD007 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:45:
[...]

Beste Johan, ik doe hier voor veel mensen hier op tweakers hulp bij het berekenen van locaties van m’n warmtepompen.

Voor hulp doe ik dit wel buiten een forum om direct via een pm, dus als je hulp wilt kan ik je deze aanbieden.
Om het juist te beoordelen heb ik nog wat aanvullende gegevens nodig en a.u.b. ook een foto.

Mbt plaatsing van een warmtepomp aan de voorkant zijn de omgevingsvergunning van jou gemeente belangrijk, e.e.a. Is namelijk met de nieuwe omgevingswet begin dit jaar veranderd.

Om je een idee te geven, dit is een voorbeeld van de VNG, er zijn verschillende gemeenten die deze min of meer gewijzigde vorm gebruiken.
In de rode gebieden is een plaatsing van een warmtepomp niet vergunningsvrij cq niet mogelijk.
[Afbeelding]

Dus je zult eerst bij je gemeente moeten vragen welke voorwaarden er in jou gemeente gelden. Dat kan behoorlijk verschillen.

De eisen mbt geluid komen echter niet uit de omgevingswet maar zijn onderdeel van het bouwbesluit en dus overal gelijk.

[...]
het is niet alleen de erfgrens, maar ook een deur of raam kan hier een rol spelen.

[...]
Bedankt, ik stuur je vandaag een bericht met aanvullende informatie en foto's!

M.b.t. de buren. Zij hebben ongeveer een jaar geleden een lg 9kw monobloc laten plaatsen. Voor verwarming en sww. Achtertuin tussenwoning tegen de erfafscheiding. Inmiddels vanalles geprobeerd, verder naar achteren geplaatst, isolatie tegen de schutting, een reduct kast, op veren geplaatst. Maar er komt zo'n zwaar, laag geluid uit wat bijna niet te dempen is en maatregelen weinig effect hebben.
Verder alle bovenstaande punten wel uitgevoerd en de relatie is verder niet slecht dus wij zitten ook niet te wachten op een juridisch traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Defrots:

Het aantal defrots hangt af van de buitentemperatuur en de RV. Deze worden beide gemeten. Bij vorst met lage RV zie je het aantal defrots weer dalen. De warmtetraagheid van het CV systeem bepaalt de daling van de Ta. Bij mij (Elga + zwaar CV systeem) zie je Ta nauwelijks dalen en heeft geen invloed op de warmte levering. De interne software van de WP bepaalt de duur en frequentie van de defrots. Dat kan bij ieder merk verschillend zijn. De WP heeft geen oogjes die de ijsaangroei kunnen waarnemen. Alles is gebaseerd op RV en Tb. Als de WP te lang blijft koelen dan moet er daarna meer warmte worden toegevoerd om dat te compenseren.

De bevindingen op dit forum zijn gebaseerd op gemiddeld winterweer. We hebben nu rond de 0C extreem veel vocht gehad dit jaar met dus een zeer hoge RV. Het kan zijn dat daardoor meer (koel) energie in de defrots is gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Hier onder de grafieken van Elga elektrisch vermogen en de buiten temperatuur en RV van Gilze-Rijen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwXTQdLufeoUARwC_xdT779aIiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MCe27dGsRqsezidLR7d4fA7l.png?f=fotoalbum_large

Het algolrithme is heel logisch en duidelijk een functie van Tb en RV.
Er wordt weliswaar warmte uit de woning onttrokken, maar het toegevoerde elektisch vermogen daalt ook tijdens de defrosts. Daarna moet de WP de ontrokken warmte weer toevoeren met een COP van 4.

Dit was wat betreft vocht een afwijkende winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10-2024
krijg net een mail dat de leidingen van de vloerverwarming korter worden gefreesd als er gebruik gemaakt gaat worden van een warmtepomp, en waarschijnlijk ook een open verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:44
Tomexergie schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:40:
Hier onder de grafieken van Elga elektrisch vermogen en de buiten temperatuur en RV van Gilze-Rijen.

[Afbeelding]

Het algolrithme is heel logisch en duidelijk een functie van Tb en RV.
Er wordt weliswaar warmte uit de woning onttrokken, maar het toegevoerde elektisch vermogen daalt ook tijdens de defrosts. Daarna moet de WP de ontrokken warmte weer toevoeren met een COP van 4.

Dit was wat betreft vocht een afwijkende winter.
Vanuit deze grafiek lijkt er veel te zeggen voor een kleine verhoging van de temperatuur tussen 13.00 en 17.00 en dan die temp vasthouden tot 2 uur voor bedtijd. Daar heb je binnen de hele avond profijt van en het scheelt je in de late avond misschien ook wat defrosts.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 16:47
Johan-1986 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:03:
[...]

Bedankt, ik stuur je vandaag een bericht met aanvullende informatie en foto's!

M.b.t. de buren. Zij hebben ongeveer een jaar geleden een lg 9kw monobloc laten plaatsen. Voor verwarming en sww. Achtertuin tussenwoning tegen de erfafscheiding. Inmiddels vanalles geprobeerd, verder naar achteren geplaatst, isolatie tegen de schutting, een reduct kast, op veren geplaatst. Maar er komt zo'n zwaar, laag geluid uit wat bijna niet te dempen is en maatregelen weinig effect hebben.
Verder alle bovenstaande punten wel uitgevoerd en de relatie is verder niet slecht dus wij zitten ook niet te wachten op een juridisch traject.
Ik wil niet vervelend doen, maar dit is voor mij de reden dat ik voor de CTC614m heb gekozen. Niet normaal zo stil.

Ik heb er ook wat beplanting omheen geplaatst zodat dit geluiden verandered in geritsel van bladeren in de wind. Maakt het in mijn geval moeilijk om onderscheid te maken tussen pomp en wind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:42
MacD007 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:45:
[...]

[Afbeelding]

[...]

[...]
Eigenlijk best wel zuur plaatje, want geluidstechnich is juist de wegkant van een woning ideaal. Slaapkamerkant is meestal de stille kant van een huizenblok. En 40 dB is nog steeds een pokkehard en gekmakend geluid als je daar een beejte gevoelig voor bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Tomexergie schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:21:
[...]

Defrots:

Het aantal defrots hangt af van de buitentemperatuur en de RV. Deze worden beide gemeten. Bij vorst met lage RV zie je het aantal defrots weer dalen. De warmtetraagheid van het CV systeem bepaalt de daling van de Ta. Bij mij (Elga + zwaar CV systeem) zie je Ta nauwelijks dalen en heeft geen invloed op de warmte levering. De interne software van de WP bepaalt de duur en frequentie van de defrots. Dat kan bij ieder merk verschillend zijn. De WP heeft geen oogjes die de ijsaangroei kunnen waarnemen. Alles is gebaseerd op RV en Tb. Als de WP te lang blijft koelen dan moet er daarna meer warmte worden toegevoerd om dat te compenseren.

De bevindingen op dit forum zijn gebaseerd op gemiddeld winterweer. We hebben nu rond de 0C extreem veel vocht gehad dit jaar met dus een zeer hoge RV. Het kan zijn dat daardoor meer (koel) energie in de defrots is gaan zitten.
Dus het zijn de RV en de Ta. Helder. Dank!

Opvallende dagen hier waren de volgende:

3/3 waren 2 defrosts per dag
RV 45/46% Tb 10/10,5 graden

27/2 waren 1 defrost per uur
RV 41/39% Tb 4.4/2 graden

28/2 waren 1 defrost per half uur
RV 39/38% Tb 2/1.7 graden

Is dit normaal voor een moderne wp? Of moet ik dit bespreken met de fabrikant? (heb een bezoek van hen gevraagd)

Het viel me op omdat met die vele frosts per half uur ook het stroomgebruik van de wp de helft hoger was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
PieterL schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:33:
[...]

Dus het zijn de RV en de Ta. Helder. Dank!

Opvallende dagen hier waren de volgende:

3/3 waren 2 defrosts per dag
RV 45/46% Tb 10/10,5 graden

27/2 waren 1 defrost per uur
RV 41/39% Tb 4.4/2 graden

28/2 waren 1 defrost per half uur
RV 39/38% Tb 2/1.7 graden

Is dit normaal voor een moderne wp? Of moet ik dit bespreken met de fabrikant? (heb een bezoek van hen gevraagd)

Het viel me op omdat met die vele frosts per half uur ook het stroomgebruik van de wp de helft hoger was.
Op 3/3 Tb 10C zou hij geen defrosts moeten doen
Op 28/2 Tb 2C wel, maar hoe kom je aan RV 38% , super droog winterweer en dat was het niet.

Welke WP heb je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:09
Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:55:
[...]

Dat is met een SWWvat op bijvoorbeeld 46 graden zeker niet het geval. Dan is het hooguit enkele tientallen procenten extra capaciteit.
En aangezien zo'n dwtw inclusief installatie vaak richting de 1 k€ kost, geeft dat een tvt van vele, vele jaren.
Reken maar mee.

Hier (gezin 4P) gebruikten we de afgelopen 12 maanden 276 kWh voor SWW.
Stel dat een DWTW daar 30% op zou besparen (wat al erg hoog is met je SWW op max 46 graden), dan zouden we dus 83 kWh per jaar kunnen besparen.
Ik krijg voor mijn PV-overschot de komende jaren nog 11.5 cent, maar de meeste Nederlanders veel minder. Laat het gemiddeld 8 cent zijn.
8 cent maal 83 kWh is € 6.64 besparing per jaar...

Als je daarmee 1 k€ moet terugverdienen duurt dat ca 150 jaar. Sterker nog, als je de rente ook meerekent is de investering überhaupt niet terug te verdienen.

Om een DWTW een no-brainer te noemen gaat mij dus duidelijk te ver. Duidelijk renderend is ie zeker niet.
Bovendien: daar waar andere energiebesparende maatregelen (zoals extra isolatie, drievoudig glas of balansventilatie) direct ook het comfort verhogen, is dat bij een DWTW niet het geval, mijn douchewater wordt er niet warmer van. Dat maakt de investering in een DWTW nog lastiger te verantwoorden.

Voor meer info: Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?
Je hebt gelijk, 3x zo groot was wel ietwat optimistisch. Dank ook voor deze topic-link, ik heb een stukje teruggelezen en zal binnenkort eens met de IR-camera naar de DWTW kijken om de DT te meten.

Maar je stapelt nu ook wel weer heel veel negatieve aannames op elkaar om het ding de grond in te rekenen, als je alles vanuit een lage TLV (en ja, dat is nu de markt) en jouw extreem lage verbruik gaat berekenen rendeert er bijna niks meer. Laten we niet doen alsof dat de gemiddelde situatie is.

Mbt het rendement, Technea geeft hiervoor 62,5% op conform de NTA8800 normering (gratis te krijgen bij de NEN, zie bladzijde 545+ en 1090+). Daarbij kijken ze alleen helemaal niet naar de aanvoertemperatuur vanuit je vat als ik het zo snel bekijk. Je kijkt dan alleen naar hoeveel % warmte je terugwint uit de afvoer, daar is de aanvoertemperatuur aan de warme kant geen factor in. Kom je hiermee echter heel dicht bij de Tdouche van 40C, dan ga ik met je mee en is de mengverhouding idd ongunstiger.

Algoed, je kan natuurlijk ook een paar van jouw aannames naar het normale trekken en een heel ander sommetje maken. Wij zaten vorig jaar op zo'n 800kWh voor SWW (met DWTW dus). Dat kan zeker beter, zo zaten er bijv. geen thermosifons aan het boilervat en stoken wij 'm naar 53, het leidingwerk heb ik gisteren eindelijk opgelost. Maar goed, laten we een gemiddelde waarde pakken. Ik vind 340m3 gas als gemiddeld SWW-verbruik voor een huishouden. Dat is thermisch bij 90% rendement ~3MWh/jaar. Pakken we een SCOP van 3 voor een gemiddelde warmtepompboiler of boilervat-aan-een-WP, dan kom ik op zo'n 1MWh/jaar uit voor SWW. Dat is dan exclusief legionelleruns op het element e.d. Het energielabel van wat populaire modellen van Atlantic, Edel, Daikin, Pana, Nibe zitten gemiddeld allemaal rond de 1200/jaar, maar laten we maar even conservatief rekenen met de 1MWh.

Pakken we dan 30% rendement (wat wel weer heel laag is, ik schat het praktijkrendement van een verticale dwtw eerder op >40% bij een verticale, maar ik ga het zeker nameten :) ), dan heb je het in het conservatieve scenario over 300kWh/jaar besparing (en ons jaarverbruik klopt dan wel aardig). Bij 30ct/kWh als huidig gemiddeld markttarief voor stroom, dan levert dat dus een minimale besparing op van EUR90/jaar. Reken je wat optimistischer met 1200kWh verbruik en 40% besparing dan kom je al op 144 euro/jaar besparing.

Een doucheWTW van de bekende merken (Technea, Itho), kost zo'n 500 euro. Laten we er 550 van maken met wat koppelingen, PVC leiding en een -sifon. Een beetje tweaker kan toch zelf wel een buis ophangen en een paar koppelingen aandraaien en anders neem je dit mee in je uitbesteedde badkamerverbouwing en zijn de meerkosten ook nihil, dus ik laat de installatie waar jij 500 euro aan wil besteden toch maar even buiten beschouwing.

Dan zit ik op een TVT tussen de 4 en 6 jaar afhankelijk van je aannames. Dat lijkt me dan toch echt nog steeds een no-brainer voor de meeste mensen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:36
Guido7619 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:53:
[...]

Inderdaad, dat is een beetje waar het op neerkomt. Maar ze willen wel graag zelf de pomp leveren en de verkoper ging intern bespreken wat hiermee te doen, want hij gaf ruiterlijk toe dat het prijsverschil belachelijk is.

Ook nog mail gestuurd naar Immotec in Duitsland hoe het zit met garantie. Want mocht de pomp kapot gaan, blijft er altijd nog garantie via Immotec lijkt mij.

Dit zal waarschijnlijk maar 2 jaar zijn, en Wolf wil 5 jaar garantie geven als je bij hun koopt en door hun in bedrijf laat stellen.
Reactie van Immotec gekregen. Garantie verloopt via Wolf Nederland. Waarbij Wolf Nederland dan zegt geen garantie te verlenen als je hun pomp in Duitsland koopt.

Verder 350 euro bezorgkosten of zelf ophalen. Dan haal ik het zelf wel, kan ik gelijk de koperbuis en fittingen ophalen. Ook dat scheelt alweer flink met Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:57
Tony71 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:13:
[...]

Ik wil niet vervelend doen, maar dit is voor mij de reden dat ik voor de CTC614m heb gekozen. Niet normaal zo stil.

Ik heb er ook wat beplanting omheen geplaatst zodat dit geluiden verandered in geritsel van bladeren in de wind. Maakt het in mijn geval moeilijk om onderscheid te maken tussen pomp en wind.
Maar ook wel heel erg aan de prijs. Althans wat ik zo snel zie op gogel. Is die jij hebt ook een 9kw?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rotaderp2 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:53:
krijg net een mail dat de leidingen van de vloerverwarming korter worden gefreesd als er gebruik gemaakt gaat worden van een warmtepomp, en waarschijnlijk ook een open verdeler.
hoe er wel rekening mee dat een open verdeler in combinatie met een hybride warmtepomp geen goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Tomexergie schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:48:
[...]

Op 28/2 Tb 2C wel, maar hoe kom je aan RV 38% , super droog winterweer en dat was het niet.

Welke WP heb je?
Bosch-Nefit 3400i 10kw all el
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJ-vWh9bOD9sorr1xrqM5ezO_Oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBrZ4a4T7V96LDEd1ykLM1jR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Foute foto ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Tomexergie schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:48:
[...]

Welke WP heb je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ybnwd_NfgP5-XcrIVP804pgS4po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ctbd10fz3aMqzFXcqn5lM9Ok.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Tony71 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:13:
[...]

ik wil niet verveldend doen, maar deze actie met beplanting heeft nul effect omdat bij een berekening niet wordt uitgegaan van wat jij denkt te horen(zeer subjectief) maar alleen gekeken naar harde feiten, zijnde de geluidsvermogen(niveau) en dat (helaas) ook nog bij vol vermogen.
Overigens planten vinden de koude lucht die uit de warmtepomp komt helemaal niet fijn en zullen dus doodgaan cq blad verliezen (ze denken dat het winder is).
ook een houten schutting heeft in feite nul effect, het moet echt een stenen muur of een dikke glasplaat zijn die dan ook nog een geen openingen (ook niet aan de zijkanten mag hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:45
RichieB schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:21:
[...]

Dan moet het wel een bagger WP zijn die continue op vollast draait voor hoge temperaturen voor je afgiftesysteem.

12 graden buiten is wel heel onrealistisch, klinkt eerder een defect als te weinig koelmiddel/lek.
Ook tijdens mist hoort bij 12 graden niet te gebeuren.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 04-03-2024 12:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Dat komt uit je thermostaat, dus dat zal binnen zijn :) Ik neem aan dat je warmtepomp buiten staat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
MacD007 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:37:
[...]
hoe er wel rekening mee dat een open verdeler in combinatie met een hybride warmtepomp geen goed idee is.
Vanaf de bouw zitten hier in de wijk pomploze verdelers direct aan de gasketel, werkt prima.
Je moet natuurlijk wel maatregelen nemen dat er geen superheet water de vloer in gaat (ketelinstelling, maximaalthermostaat).
Eea hangt ook af van de minimale modulatie van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Zwartoog schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:47:
[...]

Eigenlijk best wel zuur plaatje, want geluidstechnich is juist de wegkant van een woning ideaal. Slaapkamerkant is meestal de stille kant van een huizenblok. En 40 dB is nog steeds een pokkehard en gekmakend geluid als je daar een beejte gevoelig voor bent.
ben het helemaal met je eens, maar jammer spelen daar andere aspecten (mn welstand, het oog wil ook wat enz) ook een behoorlijke rol in, je vraagd je wel af of daar wel de juiste afwegingen worden gemaakt.
het vervelende is dat dit dermate onzoorzichtig is, zou eigenlijk in deze tijden niet meer mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony71
pc_slopert schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:31:
[...]

Maar ook wel heel erg aan de prijs. Althans wat ik zo snel zie op gogel. Is die jij hebt ook een 9kw?
Ze zijn nu idd zeer prijzig, veel meer dan 2 jaar geleden, toen ik het kocht. Over de grens zie je betere aanbiedingen overigens!
Voor mij was kwaliteit en geluid het belangrijkst omdat deze 2 met elkaar verbonden zijn. Hoe minder de kwaliteit, des temeer geluid het apparaat gaat maken.
De CTC614M is van Zweedse bodem, dochter van Nibe ondertussen. En als ik het ex- en interieur van het apparaat bekijk, ben ik blij dat ik hiervoor heb gekozen. Kwaliteit spat er van af. Modulatiebereik van 20% tot 120% welke pompen kunnen dat?

Ik draai gemiddeld met Delta T van 2. Met efficientie van ruim boven de 500% Ik geloof niet dat er hier iemand is die deze waardes kan halen.

Ik verwacht binnenkort nog hoger uit te komen door het verwijderen van buffervat en extra pomp. Het zal me niks verbazen dat we richting 550% of hoger gaan op jaarbasis. Wat hoger is dan CTC volgens hun testwijze kunnen bereiken, maar dat komt omdat anders configureren...met buffervat, extra pomp etc.

Maar goed prijzen zijn nu wel anders dan 2 jaar terug. Ik betaalde een kleine 6200 euro voor de 614M en dan mocht de subsidie nog er van af.

[ Voor 5% gewijzigd door Tony71 op 04-03-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
MacD007 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:42:
[...]

ik wil niet verveldend doen, maar deze actie met beplanting heeft nul effect omdat bij een berekening niet wordt uitgegaan van wat jij denkt te horen(zeer subjectief) maar alleen gekeken naar harde feiten, zijnde de geluidsvermogen(niveau) en dat (helaas) ook nog bij vol vermogen.
Overigens planten vinden de koude lucht die uit de warmtepomp komt helemaal niet fijn en zullen dus doodgaan cq blad verliezen (ze denken dat het winder is).
ook een houten schutting heeft in feite nul effect, het moet echt een stenen muur of een dikke glasplaat zijn die dan ook nog een geen openingen (ook niet aan de zijkanten mag hebben).
Sorry dat ik niet helemaal duidelijk was. Wat ik bedoel te zeggen is, kies voor kwaliteit, omdat dit inherent is aan de geluidsproductie van het apparaat. Onze CTC614M is onverslaanbaar qua geluidreductie. Daarnaast heb ik een alinea verder aangegeven hoe het geluid voor mezelf wat meer heb kunnen reduceren. De berekening heeft daar uiteraard niets mee te maken.

[ Voor 39% gewijzigd door Tony71 op 04-03-2024 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-09 11:09
Tony71 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:08:
[...]

Ze zijn nu idd zeer prijzig, veel meer dan 2 jaar geleden, toen ik het kocht. Over de grens zie je betere aanbiedingen overigens!
Voor mij was kwaliteit en geluid het belangrijkst omdat deze 2 met elkaar verbonden zijn. Hoe minder de kwaliteit, des temeer geluid het apparaat gaat maken.
De CTC614M is van Zweedse bodem, dochter van Nibe ondertussen. En als ik het ex- en interieur van het apparaat bekijk, ben ik blij dat ik hiervoor heb gekozen. Kwaliteit spat er van af. Modulatiebereik van 20% tot 120% welke pompen kunnen dat?

Ik draai gemiddeld met Delta T van 2. Met efficientie van ruim boven de 500% Ik geloof niet dat er hier iemand is die deze waardes kan halen.

Ik verwacht binnenkort nog hoger uit te komen door het verwijderen van buffervat en extra pomp. Het zal me niks verbazen dat we richting 550% of hoger gaan op jaarbasis. Wat hoger is dan CTC volgens hun testwijze kunnen bereiken, maar dat komt omdat anders configureren...met buffervat, extra pomp etc.

Maar goed prijzen zijn nu wel anders dan 2 jaar terug. Ik betaalde een kleine 6200 euro voor de 614M en dan mocht de subsidie nog er van af.
Toch wat beter kijken want SCOP 5+ is helemaal niet zo bijzonder in dit topic. Ik doe met mijn budget Atlantic Fujitsu Siemens Techneco en wat voor namen allemaal nog meer ook gewoon 5.5 Maakt wel wat herrie en de kwaliteit spat er niet vanaf. :+

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony71
LacsapOV schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:51:
[...]

Toch wat beter kijken want SCOP 5+ is helemaal niet zo bijzonder in dit topic. Ik doe met mijn budget Atlantic Fujitsu Siemens Techneco en wat voor namen allemaal nog meer ook gewoon 5.5 Maakt wel wat herrie en de kwaliteit spat er niet vanaf. :+
Een SCOP van 5,5 is echt goed. Heel veel beter kan bijna niet met lucht-water over een heel seizoen. Ik was even vergeten dat er bij mij ook nog een warmtepompboiler aan de retour (water-water) hangt van 175L voor sanitair. Anders zou ik nu ruim boven de 5,5 en richitng 6 gaan en zonder buffer en extra pomp hoger dan 6!?
Heb flow/debiet van 2,9m3/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-09 11:09
Tony71 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:09:
[...]

Een SCOP van 5,5 is echt goed. Heel veel beter kan bijna niet met lucht-water over een heel seizoen. Ik was even vergeten dat er bij mij ook nog een warmtepompboiler aan de retour (water-water) hangt van 175L voor sanitair. Anders zou ik nu ruim boven de 5,5 en richitng 6 gaan en zonder buffer en extra pomp hoger dan 6!?
In de praktijk inderdaad niet. (27gr Ta gemiddeld is niet veel meer aan te verbeteren)

Een nieuwbouwwoning doet het wat betreft SCOP ook niet beter dan een wat oudere woning. De oudere woning moet namelijk eind September al aan de bak waar de nieuwbouwwoning 3-4 weken later begint. Al met al praat je dan al snel over een week of 6 aan stoken op relatief hoge buitentemperatuur, goed voor de SCOP.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Naar aanleiding van de posts een paar pagina's terug heb ik eens naar mijn defrost energie gekeken en ik zie hier tussen de 0.41% en de 7.89% per dag langs komen afhankelijk van hoe vaak er ge-defrosts moest worden.

Het gemiddelde van de aaneengesloten dagen dat er ge-defrost moest worden was zowel in de periode in december als de periode in januari zo'n 4% hier. (Dec=4.23%, Jan 3.84%)

De ergste dag hier was 15 Jan toen is er 13.6 kWh aan defrost energie naar buiten gegaan op een totaal van 172.3 kWh die naar binnen is gehaald die dag. (= 7.89%)

Als ik naar het totaal van het stook seizoen tot nu toe kijk is het slechts 1.26% en zal alleen maar minder worden. Dus in het grote geheel van een compleet seizoen valt het weg in de meet ruis.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RonJ schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:02:
Pakken we dan 30% rendement (wat wel weer heel laag is, ik schat het praktijkrendement van een verticale dwtw eerder op >40% bij een verticale, maar ik ga het zeker nameten :) ), dan heb je het in het conservatieve scenario over 300kWh/jaar besparing (en ons jaarverbruik klopt dan wel aardig). Bij 30ct/kWh als huidig gemiddeld markttarief voor stroom, dan levert dat dus een minimale besparing op van EUR90/jaar. Reken je wat optimistischer met 1200kWh verbruik en 40% besparing dan kom je al op 144 euro/jaar besparing.
1200 kWh elektrisch voor alleen SWW is echt waanzinnig.
Maar even rekenen met echte getallen:
In de statistieken van @Tomexergie zie je dat er in januari rond de 50 kWh voor SWW werd verbruikt. In januari verbruik je ongeveer 12% van het jaarverbruik voor SWW (omdat het koude water dan kouder is dan in de zomer en de COP van de WP lager). Dat betekent dat een gemiddeld jaarverbruik voor SWW rond de 420 kWh ligt. Circa een derde van jouw aanname dus.

Bovendien vergeet jij ook dat een DWTW alleen werkt tijdens het douchen. Gezinnen die veel aan SWW verbruiken zullen dat ook voor een (groot) deel in het bad doen. En dan werkt je DWTW niet. Hetzelfde geldt voor het warm water wat je verbruikt in de keuken, bijkeuken of om de auto te wassen.

En daarna vergeet je nog de stilstandsverliezen van het SWW-vat. Die zijn behoorlijk significant en verminderen ook niet door een DWTW (worden zelfs iets hoger doordat het water onderin het vat warmer is dan zonder).
In getallen voor een gemiddeld 300 litervat: 50W*24h/dag*365dgn/jr*0.001Wh/kWh / 3 (cop) = 146 kWh elektrisch.

In werkelijkheid zal het aantal kWh voor SWW waar daadwerkelijk met de DWTW iets op te besparen is afhankelijk van de situatie ver of heel ver onder die 420 kWh liggen, ik zou voor een realistische gemiddelde waarde rekenen met ca 250 kWh.
Een doucheWTW van de bekende merken (Technea, Itho), kost zo'n 500 euro. Laten we er 550 van maken met wat koppelingen, PVC leiding en een -sifon. Een beetje tweaker kan toch zelf wel een buis ophangen en een paar koppelingen aandraaien en anders neem je dit mee in je uitbesteedde badkamerverbouwing en zijn de meerkosten ook nihil, dus ik laat de installatie waar jij 500 euro aan wil besteden toch maar even buiten beschouwing.
Ik wil die niet besteden, maar ga uit van daadwerkelijke offertes of meerwerkbedragen die diverse Tweakers hier hebben gepost. Als je het zelf doet lukt het misschien net voor 550 euro (en zelf dat is al krap). Maar zelfs hier op Tweakers.net laten de meesten zo'n buis gewoon installeren en gaat de prijs echt richting (en waarschijnlijk over) de 1000 euro.
Dan zit ik op een TVT tussen de 4 en 6 jaar afhankelijk van je aannames. Dat lijkt me dan toch echt nog steeds een no-brainer voor de meeste mensen.
Post dan eens een echte berekening op basis van een concreet geval? Want jij tovert met getallen en bent vooral bezig om naar een gewenst resultaat toe te rekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 04-03-2024 20:24 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
SBL schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:02:
[...]
De 150W bodemplaatverwarming bij Quatt dempt COP bij lage buitentemperaturen, zie splitsing in grafiek.
Bijgaand een grafiek van watertemperatuur vs COP. is dit bij jullie veel beter? [Afbeelding]
Je puntenwolk is wel heeel erg een wolk zeg maar. Dat kan komen door veel meetruis, of een WP die steeds een andere regel strategie gebruikt, of een combinatie daarvan.

Bij mij ziet het er zo uit, bij temperaturen boven de 6oC heb ik verschillende regel strategie-en geprobeerd, vandaar dat de punten daar wat minder strak op 1 lijn liggen dan daaronder.

Mijn Ta lag tussen de 25.5oC en de 31.4oC te schommelen waarbij de Ta automatisch opgehoogd wordt om met het minimum vermogen van de WP in de pas te lopen wat er in resulteerd dat deze na een nachtverlaging na een uur of 3-4 opwarmen zo'n 28oC is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qpAVKoKSGML0BO_Id-i1CISwIc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QRb82sKDpX70liRPDdZO2D7J.jpg?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:44
Andrehj schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:46:
[...]

Maar even rekenen met echte getallen:
In de statistieken van @Tomexergie zie je dat er in januari rond de 50 kWh voor SWW werd verbruikt. In januari verbruik je ongeveer 12% van het jaarverbruik voor SWW (omdat het koude water dan kouder is dan in de zomer en de COP van de WP lager). Dat betekent dat een gemiddeld jaarverbruik voor SWW rond de 420 kWh ligt. Circa een derde van jouw aanname dus.

Bovendien vergeet jij ook dat een DWTW alleen werkt tijdens het douchen. Gezinnen die veel aan SWW verbruiken zullen dat ook voor een (groot) deel in het bad doen. En dan werkt je DWTW niet. Hetzelfde geldt voor het warm water wat je verbruikt in de keuken, bijkeuken of om de auto te wassen.

En daarna vergeet je nog de stilstandsverliezen van het SWW-vat. Die zijn behoorlijk significant en verminderen ook niet door een DWTW (worden zelfs iets hoger doordat het water onderin het vat warmer is dan zonder).
In getallen voor een gemiddeld 300 litervat: 50W*24h/dag*365dgn/jr*0.001Wh/kWh / 3 (cop) = 146 kWh elektrisch.

In werkelijkheid zal het aantal kWh voor SWW waar daadwerkelijk met de DWTW iets op te besparen is afhankelijk van de situatie ver of heel ver onder die 420 kWh liggen, ik zou voor een realistische gemiddelde waarde rekenen met ca 250 kWh.

[...]

Ik wil die niet besteden, maar ga uit van daadwerkelijke offertes of meerwerkbedragen die diverse Tweakers hier hebben gepost. Als je het zelf doet lukt het misschien net voor 550 euro (en zelf dat is al krap). Maar zelfs hier op Tweakers.net laten de meesten zo'n buis gewoon installeren en gaat de prijs echt richting (en waarschijnlijk over) de 1000 euro.

[...]

Post dan eens een echte berekening op basis van een concreet geval? Want jij tovert met getallen en bent vooral bezig om naar een gewenst resultaat toe te rekenen.
Ik ben het met je eens dat een dwtw niet het gouden ei is. Je bent nu echter wel erg conservatief.

Stilstandsverliezen zullen niet noemenswaardig toenemen. Door de dwtw is simpelweg minder vaak een warm water run nodig. Gemiddelde temperatuur in het vat is om het even.

50 kWh is gemiddeld maar de range is groot.

En wie wast in hemelsnaam zijn auto met warm water en overweegt een dwtw?

Niet iedereen heeft een warmtepomp. En zelfs met een warmtepomp is het een investering met een tvt van ca 30 jaar bij redelijk spaarzaam douchen. Geen no brainer, maar voor gezinnen met kinderen of gewoon een groen hart best de moeite waard.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

5,5 is goud hoor. Er zijn er maar enkelen die rond deze waarden zitten hier op dit forum
(zie ook laatste sCOP resultate uit dit topic: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11")
Ik zit nu op 5,3 (zal niet zoveel stijgen in de laatste maanden van dit stookseizoen)

Heb je al eens een heel stookseizoen gemeten (evt. met een goede warmtemeter zoals een kamstrup oid?)

[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 04-03-2024 21:34 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Defrost impact berekenen: thermisch, elektrisch, verwarmingscapaciteit.

Thermisch: zoals eerder gezegd wordt er eerst warmte onttrokken (defrost), welke daarna moet worden aangevuld om het huis op pre-defrostniveau te krijgen (compensatiefase), daarna is de WP pas weer netto aan het verwarmen.

@Andrehj beschrijft hier en hier hoe hij dit effect terecht in zijn COP verrekent: totale warmteproductie – onttrokken warmte = netto verwarming. Dit deelt hij door het totale opgenomen vermogen.
Ook @Proton_ beschrijft hier hoe hij de netto warmteopbrengst deelt door het elektriciteitsverbruik. Op een simpele en elegante manier trouwens.

Twee voorbeelden ter illustratie, 1e met veel impact, 2e met weinig impact:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubzvdmytltLXhlZDCcjdZygMYUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2vsjBVNDcEu7M4pj2Eh5nYVy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1BLaqq_blmafikMCrYNbOKZJsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5S7MwUGLY8eX5HwSgOtNak7f.png?f=fotoalbum_large

Elektrisch: het opgenomen vermogen tijdens zowel de defrost als de compensatiefase gaat verloren, want dit geheel resulteert niet in netto verwarming.
Het is niet terecht om alleen het opgenomen vermogen tijdens de defrost (fase A) te tellen, zoals hier en hier wordt gedaan. Daarmee wordt het effect onderschat. Het opgenomen vermogen A en B gaat verloren.

Het opgenomen vermogen tijdens de defrost is relatief laag, maar stukken hoger in de compensatiefase, zoals ook hieronder in een oude grafiek van @Grolsch te zien is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wInldwMOb69xbSkrjaf1ByYBU6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qvKTR4blfE0WaVQkAUQfKwzj.png?f=fotoalbum_large

Om een idee van het effect te krijgen per uur of per defrost:
- @PentaClover berekende hier een elektrisch verlies van 402 Wh per defrost (Valliant)
- @klump4u toont hier een opgenomen vermogen in een uur met vs. zonder defrost van 1.32 kWh vs. 1.10 kWh (+20%; Panasonic Monobloc)
- @Proton_ liet hier zien dat de COP (incl defrosts) 3.85 was in een 12-uurs window met 2 defrosts, versus 3.44 in een 12-uurs periode met 11 defrosts (beide gemiddelde Tb 0.7 gr; Valliant). Dus +12% elektriciteit in de laatste periode.

Op maandniveau was de onttrokken warmte door defrosts in januari zo’n 3-4% van de totale warmteproductie, zoals gerapporteerd door @PentaClover , @Henielma en @Jojan265 . Het percentage extra opgenomen vermogen door defrosts zal op maandniveau iets hoger liggen door het meetellen van fases A en B, maar minder dan 2x dit percentage. Op jaarniveau is het bijna verwaarloosbaar.

Verwarmingscapaciteit: de verloren verwarmingstijd (door de defrost en compensatiefase) is soms aanzienlijk, zoals ik hier laat zien (39% in één voorbeeld, in een ander voorbeeld 15% in een uur).

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
SebastiaanPs schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:14:
....

Om een idee van het effect te krijgen per uur of per defrost:
- @PentaClover berekende hier een elektrisch verlies van 402 Wh per defrost (Daikin)
...
Mijn Airco's zijn van Daikin, maar de WP is een Vaillant 125/5 R410 Split.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PentaClover schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:30:
[...]

Mijn Airco's zijn van Daikin, maar de WP is een Vaillant 125/5 R410 Split.
Sorry, meteen aangepast :)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 16:01
Toch nog even een check van mijn ontwerp. Ik heb het expansievat in de SWW retourleiding MLB25*2.5 op 15 m vanaf de warmtepomp. Gaat dit risico geven op te lage druk (onder atmosferisch)? Ik verwacht het niet maar ik ben onervaren op dit gebied. Is verder het schema compleet zo?
Mijn volgende stap zal zijn het kiezen van een merk en type warmtepomp om daarna een geschikte installateur zien te vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2QWcZUtIJwDOyZIK56DIOAZfQI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NirJg9sV6RnpdasCnjwsYM1y.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
@SebastiaanPs, helemaal eens. Ik heb nu in NodeRed alle verschillende situaties aan 't uitsplitsen naar Heat, Cool, DHW, Defrost en Total. Nog best wat gedoe.

EnergyOUT:
Mijn Kamstrup meet alleen Heat Energie maar wel negatief vermogen. Ik bereken (Delta)CoolEnergy met de formules:
DeltaCoolEnergy = PowerValue * -TimeDelta/3600000
CoolEnergy = CoolEnergy + DeltaCoolEnergy
Waarbij TimeDelta de tijd is tussen een na laatste en laatste meting in microseconden.

Vervolgens bepaal ik aan de hand van pos/neg vermogen, 3wayvalve en Defrost state of er Heat, DHW, Cool of Defrost geleverd wordt. Defrost Energy wordt van Heat of DHW afgetrokken op basis van 3wayvalve.

Total Energy is Heat + DHW + Cool - Defrost (alles is nuttig behalve Defrost).

EnergyIN:
Voor EnergyIN doe ik net zoiets, Energy tijdens Defrost tel ik op bij HEAT of DHW afhankelijk van 3wayvalve, Cool bepaal ik op basis van HP_Cool_Power (indien deze > 0 is wordt er gekoeld).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
gebruiker001 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:39:
Toch nog even een check van mijn ontwerp. Ik heb het expansievat in de SWW retourleiding MLB25*2.5 op 15 m vanaf de warmtepomp. Gaat dit risico geven op te lage druk (onder atmosferisch)? Ik verwacht het niet maar ik ben onervaren op dit gebied. Is verder het schema compleet zo?
Mijn volgende stap zal zijn het kiezen van een merk en type warmtepomp om daarna een geschikte installateur zien te vinden.
[Afbeelding]
type warmtepomp: ?
geschikte installateur: @gebruiker001 *O*

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:46:
[...]

Ik deed met een 200 liter vat en een gezin van 4 op jaarbasis iets meer dan 900kWh zonder Douche-WTW.
Douche-WTW is afgelopen mei geïnstalleerd en mijn lopende jaar-totaal voor SWW-verbruik is inmiddels al gedaald naar 600kWh. Ik verwacht op jaarbasis dankzij de Douche-WTW rond de 500 kWh uit te gaan komen, zodra ik hem een jaar heb.
Dat is dus in mijn geval een besparing van 400 x 0,30 = €120 per jaar.
Er kan weinig stuk aan een koperen pijp, dus hij kan makkelijk 30-50 jaar daar zijn ding blijven doen. Niet alleen vanuit een groen hart, ook financieel een prima investering (of liever gezegd: "een no-brainer" ;) ).

(ik zal in juni als ik mijn DoucheWTW een jaar heb wat grafiekjes en detail-statistieken in het Douche-WTW-topic posten voor de liefhebber)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Zwartoog schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:47:
[...]

Die van mij staat ook naar de weg toe gericht om die reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
[...]

@Tony71 mooi dat jij heel tevreden bent met de door jouw aangeschafte warmtepomp maar ik zie jouw resultaten niet in het overzicht dat maandelijks bijgehouden wordt. Hoe zijn deze waarden bepaald met een losse energie en warmtemeter of afgelezen? Heb je ook geluidsmetingen verricht in db's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
gebruiker001 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:39:
Toch nog even een check van mijn ontwerp.
[Afbeelding]
Welke watertemperatuur ga je gebruiken? Dit omdat je ook radiotoren gaat aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Mijn vriend heeft en Elga Ace 6kW laten installeren. De installatie zag er netjes uit maar bij 11C buiten was ook de leiding naar de CV ketel warm. Het schema erbij genomen en daaruit blijkt dat er een terugslagklep K gemonteerd had moeten worden.
Maar als het het schema volg staat de HR ketel in serie met de WP. Als de pomp van de HR stopt dan circuleert er geen water meer naar de HR, ook zonder terugslagklep, of zie ik dat verkeerd? Is het terecht dat de installateur de terugslagklep heeft weggelaten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSKnU4saBFKENdmO8Km4D-_8Bbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NZhxym9QT1KYkW5nGkUOlefx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 16:01
tweakfdr schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 05:42:
[...]

Welke watertemperatuur ga je gebruiken? Dit omdat je ook radiotoren gaat aansluiten.
De radiatoren zitten in de bestaande situatie en worden in de toekomst misschien gebruikt als de kinderen groter worden maar met watertemperatuur van 30-35 graden zullen ze weinig doen. Misschien nog eens een ventilator erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
verkeerslicht schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:52:
[...]

5,5 is goud hoor. Er zijn er maar enkelen die rond deze waarden zitten hier op dit forum
(zie ook laatste sCOP resultate uit dit topic: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11")
Ik zit nu op 5,3 (zal niet zoveel stijgen in de laatste maanden van dit stookseizoen)

Heb je al eens een heel stookseizoen gemeten (evt. met een goede warmtemeter zoals een kamstrup oid?)
De Kamstrup gebruik ik niet. Ben overigens geen voorstander van dergelijke meetinstrumenten. Niet nauwkeurig genoeg, storingsgevoelig en leveren drukverlies op. Eigenlijk snap ik nog steeds niet waarom 'tweakers' dit blijven gebruiken.

Ik gebruik liever een flexibele clamp on ultrasone meter. Deze worden ook door de indusrtie gebruikt. En kennen niet de nadelen zoals hierboven omschreven.

Ik betrap mezelf er op dat ik ook met enige regelmaat een snelle hoofdberekeningen maak om conclusies te trekken.

Maar goed eerste tip voor de mensen hier die overwegen een warmtepomp te nemen...
Laat AUB een warmte verliesberekening maken. Ga eerst daarmee aan de slag. Daar zit de meeste winst in.
Daarna hoef je maar 1 x een seizoensmeting te doen van je systeem en je bent klaar.

Bij mij duurde het overigens 2 jaar voordat ik wist wat er moest veranderen, maar dat kwam door gebrek aan tijd.

We hebben een zuinig woning gecreeerd. Van A naar A++++. En de Delta T zo laag mogelijk (lager dan 2) door de flow te verhogen en drukverlies te beperken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Tony71 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:59:
[...]

De Kamstrup gebruik ik niet. Ben overigens geen voorstander van dergelijke meetinstrumenten. Niet nauwkeurig genoeg, storingsgevoelig en leveren drukverlies op. Eigenlijk snap ik nog steeds niet waarom 'tweakers' dit blijven gebruiken.

Ik gebruik liever een flexibele clamp on ultrasone meter. Deze worden ook door de indusrtie gebruikt. En kennen niet de nadelen zoals hierboven omschreven.
Mooi om een alternatief van de reguliere warmtemeter te zien (die ook nog eens op het bestaande leidingwerk te monteren is)

Enkele vragen:
  1. Kun je staven waarom een kamstrup (of soortgelijk) niet nauwkeurig genoeg is?
  2. waar baseer je de storingsgevoeligheid op?
  3. welke clamp on meter gebruik je?
Ik betrap mezelf er op dat ik ook met enige regelmaat een snelle hoofdberekeningen maak om conclusies te trekken.
Hoofdrekenen is niks mis mee. Zijn alleen wel kloppende cijfers voor nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
verkeerslicht schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:38:
[...]

Mooi om een alternatief van de reguliere warmtemeter te zien (die ook nog eens op het bestaande leidingwerk te monteren is)

Enkele vragen:
  1. Kun je staven waarom een kamstrup (of soortgelijk) niet nauwkeurig genoeg is?
  2. Zie jij de industrie deze gebruiken?
  3. waar baseer je de storingsgevoeligheid op?
  4. Waarom denk je dat er een drukverlies is?
  5. welke clamp on meter gebruik je?
  6. Als deze geijkt is, maakt het niet uit welke je neemt.
[...]

Hoofdrekenen is niks mis mee. Zijn alleen wel kloppende cijfers voor nodig ;) Van MAVO naar MBO en verder naar HBO;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:05
[...]

Enkele vragen:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIKLV5yPdzldcK8pY6D3cccIgo0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uwSm92xX1UwdT2izApOA8UJg.jpg?f=user_large

Aquaro Smart Water meter (kickstarter, nu tijdelijk even wat goedkoper).

OF

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SgJ-fGGD2Om20IaGxzboWxWlmQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ppntBNT9n7wKHB4ZgOCdXG7d.png?f=user_large
FLUME, hier is ook een Homey app voor.

Ik kwam deze ooit tegen. Lijkt me geinig om het warm sanitairwater verbruik te monitoren was m'n gedachte.

Geen idee hoe accuraat dit is, hoeft voor mij niet exact te zijn, een goede indicatie zou al top zijn!

[ Voor 40% gewijzigd door Whiskey48 op 05-03-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
[...]

Enkele vragen:
[...]

Ff alle gekheid op een stokje. Meten is weten dat klopt. Ik gebruik het enkel doelgericht om het te verbeteren, niet enkel om er naar te kijken, daarom installeer ik in mei mijn systeem nog een keer. Maar dan beter!

Via de app myuplink kan ik ook veel parameters achterhalen over ons systeem.

Mijn doel is het hele jaar door te verwarmen met maximale Delta T van 2. Dit bereik ik door extreem hoge flow 2.9m3/h. Verdeler met flowmeters en inregelkranen worden verwijdert en vervangen door 5/4"Begetube collector met volle doorlaat minikraantjes. Waardoor ik nauwelijk weerstand heb. Inregelen hoeft bij ons niet. Helaas heb ik 16x2 mm, maar voor onze woning mag dat. Echter 18x2 zou beter zijn.

Ik vind eigenlijk maar 1 zaak binnen het systeem he belangrijkste en dat is de flow. Hoe hoger dit is des te lager is de Delta T, hoe hoger de COP, SCOP. Daarom ben ik ook van mening dat leidingdiameters eerder richting DN32 of DN40 dienen te gaan dan wat ik hier soms lees.

Ook het regelmatig schoonmaken van de leidingen is belangrijk. Ik hoor men zeggen dat het systeem bij hun luchtdicht is en er geen vervuiling kan optreden. Fout geredeneerd in mijn opinie...Elke pers, knel of iets dergelijk is niet 100% zuurstofdicht. En dus is er vervuiling en dan heb ik het nog niet eens over de RVS slangen die men buiten bij de warmtepomp installeert met EPDM!

Dat zijn de zaken waar je op moet letten en dient te tackelen...dan is 5.5 SCOP easy. Hoger behoort tot de mogelijkheid wanneer je geen buffer hebt en extra pomp. Er zijn nog een aantal zaken belangrijk, zoals leidingwerkmateriaal, maxi zeta-waarde, locatie appendages etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
Tony71 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:53:
Enkele vragen:
Kun je staven waarom een kamstrup (of soortgelijk) niet nauwkeurig genoeg is?
Zie jij de industrie deze gebruiken?
waar baseer je de storingsgevoeligheid op?
Waarom denk je dat er een drukverlies is?
welke clamp on meter gebruik je?
Als deze geijkt is, maakt het niet uit welke je neemt.
- Ja, de "industrie" gebruikt deze volop. Bij het merendeel van de woningen met stads- of blokverwarming hangt er een Kamstrup meter bij de wisselaar. Idem bij wijken met gedeelde grondbronnen icm W/W WP's.

- Waarom denk je dat een vernauwing van een paar cm naar 20mm zoveel drukverlies oplevert?

- Een kamstrup is ook geijkt (en gecertificeerd).

Kortom, kom eens met argumenten die hout snijden.

Ik kan je er wel één geven, de interne sensoren van mijn Altherma 3 wijken vrijwel niet af van wat de Kamstrup meet. Achteraf was het dus niet echt het geld waard om de warmteopbrengst ook nog eens extern te meten, maarja, dan had ik dit ook niet kunnen weten en dit zal wellicht per exemplaar verschillen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Tony71 eigenlijk worden die in de industrie ook wel gebruikt, alleen is nauwkeurigheid daar zelden nodig dus is een indicatie van vermogen ook wel OK.
Een beetje warmtemeter is trouwens ook ultrasoon...
De 403 is verkrijgbaar tot DN50 met 15 m³/h, voldoende nauwkeurig vanaf ca 1 m3/h. Drukval is dan te laag om in het grafiekje te laten zien, dus minder dan 0,01 bar.

De (on)nauwkeurigheid waar jij nog niets over gezegd hebt zit 'm vooral in de dT meting. Zeker bij zo'n opvallend lage dT waar jij op draait is een afwijking van 20 mK al significant.
Hoe heb je jouw temperatuurmeting (sensor+A/D conversie etc) geijkt? Hoe zorg je voor gelijktijdige sampling van debiet en dT?

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 05-03-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
RonJ schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:17:
[...]

- Ja, de "industrie" gebruikt deze volop. Bij het merendeel van de woningen met stads- of blokverwarming hangt er een Kamstrup meter bij de wisselaar. Idem bij wijken met gedeelde grondbronnen icm W/W WP's.

- Waarom denk je dat een vernauwing van een paar cm naar 20mm zoveel drukverlies oplevert?

- Een kamstrup is ook geijkt (en gecertificeerd).

Kortom, kom eens met argumenten die hout snijden.

Ik kan je er wel één geven, de interne sensoren van mijn Altherma 3 wijken vrijwel niet af van wat de Kamstrup meet. Achteraf was het dus niet echt het geld waard om de warmteopbrengst ook nog eens extern te meten, maarja, dan had ik dit ook niet kunnen weten en dit zal wellicht per exemplaar verschillen.
Je zegt eigenlijk zelf al. De industrie wil 'bewijs' zien. Het moet 'hufterproof' zijn. Ik erger me al aan het feit dat het leidingwerk in de warmtepomp niet hoger is dan 28 mm. Dan kom je aan met wat doet een kleine vernauwing van 20mm. Kom op, hoor nou wat je zegt.

Er is niet alleen maar drukverlies, maar ook turbelentie na de vernauwing die waarschijnlijk niet meer verdwijnt tot dat het bij de laadpomp komt en dan heeft men ruis, te weinig druk:)

Ik wil van mijn warmtepomp geen hobby maken, want hobbies kosten veel geld. Wat ik wel heb is dat ik moeilijk iets kan laten zitten als het beter kan. Kost iets meer, maar heeft een doel.

[ Voor 6% gewijzigd door Tony71 op 05-03-2024 13:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
Tony71 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:16:
[...]

Mijn doel is het hele jaar door te verwarmen met maximale Delta T van 2. Dit bereik ik door extreem hoge flow 2.9m3/h. Verdeler met flowmeters en inregelkranen worden verwijdert en vervangen door 5/4"Begetube collector met volle doorlaat minikraantjes. Waardoor ik nauwelijk weerstand heb. Inregelen hoeft bij ons niet. Helaas heb ik 16x2 mm, maar voor onze woning mag dat. Echter 18x2 zou beter zijn.

Ik vind eigenlijk maar 1 zaak binnen het systeem he belangrijkste en dat is de flow. Hoe hoger dit is des te lager is de Delta T, hoe hoger de COP, SCOP. Daarom ben ik ook van mening dat leidingdiameters eerder richting DN32 of DN40 dienen te gaan dan wat ik hier soms lees.
Wat voegt die enorme flow uiteindelijk precies toe? Je kan dan naar DT=2 en dús kan je aanvoertemperatuur 1,5K omlaag tov DT5. Dat levert je dan een 3% hoger rendement op ongeveer (2% per K lagere Ta was hier de gemeten consensus). Daar staat weer een iets hoger pompverbruik tegenover, dus je zal ergens rond de 2,5% verbetering uitkomen. Je afgifte zal met 16x2 slangetjes echt niet beter worden. Dus dat is het voor de gemiddelde koper helemaal niet waard tov de meerprijs van DN40 leidingwerk en een peperdure messingverdeler die geen enkele vvw-boer wil leveren.
Ook het regelmatig schoonmaken van de leidingen is belangrijk. Ik hoor men zeggen dat het systeem bij hun luchtdicht is en er geen vervuiling kan optreden. Fout geredeneerd in mijn opinie...Elke pers, knel of iets dergelijk is niet 100% zuurstofdicht. En dus is er vervuiling en dan heb ik het nog niet eens over de RVS slangen die men buiten bij de warmtepomp installeert met EPDM!
Bij staal en/of alles koper misschien wel. Ik heb net afgelopen weekend alles geflushed (CV systeem en vvw-verdeler) en er kwam na 2 jaar echt kraakhelder schoon water uit. Ook het ingebouwde magneetfilter vangt niks (logisch met PEX).
Dat zijn de zaken waar je op moet letten en dient te tackelen...dan is 5.5 SCOP easy. Hoger behoort tot de mogelijkheid wanneer je geen buffer hebt en extra pomp. Er zijn nog een aantal zaken belangrijk, zoals leidingwerkmateriaal, maxi zeta-waarde, locatie appendages etc.
Daar ben ik het dan wel weer mee eens, 5.5 is idd easy te behalen met een goed (=simpel) systeem zonder overbodige meuk. Maar daar heb je echt geen DN40 leidingen en een flow van 50l/min voor nodig.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Tony71 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:24:
[...]

Je zegt eigenlijk zelf al. De industrie wil 'bewijs' zien. Het moet 'hufterproof' zijn. Ik erger me al aan het feit dat het leidingwerk in de warmtepomp niet hoger is dan 28 mm. Dan kom je aan met wat doet een kleine vernauwing van 20mm. Kom op, hoor nou wat je zegt.

Er is niet alleen maar drukverlies, maar ook turbelentie na de vernauwing die waarschijnlijk niet meer verdwijnt tot dat het bij de laadpomp komt en dan heeft men ruis, te weinig druk:)

Ik wil van mijn warmtepomp geen hobby maken, want hobbies kosten veel geld. Wat ik wel heb is dat ik moeilijk iets kan laten zitten als het beter kan. Kost iets meer, maar heeft een doel.
Er moet iets afgerekend worden zonder discussies, dus gebruik je goed, geijkt en gecertificeerd meetspul van een bewezen fabrikant. Ergo, Kamstrup is al tijden de marktstandaard.

Ik hoor wat ik zeg, namelijk dat drukverlies op zo'n kleine vernauwing nihil is. De formule om dit te berekenen is namelijk niet voor niets een functie van de leidinglengte.

Ik zal straks eens meten of ik ruis kan meten op de leiding voor en na de kamstrup. Het is namelijk niet te horen, sowieso moet ik heel goed luisteren of de unit uberhaupt staat te werken met dit weer.

En ja, tuurlijk ontstaat er wát turbilentie, maar de ultrasoonmeter plaats je na de uitgang. We waren het net eens dat er geen extra pompen nodig zijn, dus welke inlaat van de laadpomp? Die is er niet.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
RonJ schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:26:
[...]

Wat voegt die enorme flow uiteindelijk precies toe? Je kan dan naar DT=2 en dús kan je aanvoertemperatuur 1,5K omlaag tov DT5. Dat levert je dan een 3% hoger rendement op ongeveer (2% per K lagere Ta was hier de gemeten consensus). Daar staat weer een iets hoger pompverbruik tegenover, dus je zal ergens rond de 2,5% verbetering uitkomen. Je afgifte zal met 16x2 slangetjes echt niet beter worden. Dus dat is het voor de gemiddelde koper helemaal niet waard tov de meerprijs van DN40 leidingwerk en een peperdure messingverdeler die geen enkele vvw-boer wil leveren.

[...]

Bij staal en/of alles koper misschien wel. Ik heb net afgelopen weekend alles geflushed (CV systeem en vvw-verdeler) en er kwam na 2 jaar echt kraakhelder schoon water uit. Ook het ingebouwde magneetfilter vangt niks (logisch met PEX).

[...]

Daar ben ik het dan wel weer mee eens, 5.5 is idd easy te behalen met een goed (=simpel) systeem zonder overbodige meuk. Maar daar heb je echt geen DN40 leidingen en een flow van 50l/min voor nodig.
Grotere diameters bieden meer speelruimte. Meer flow mogelijk zonder de pomp hoger te zetten, wat weer rust in het systeem brengt.

Het is niet de vraag wat de pomp kan, die zijn vaak sterk genoeg. Het probleem zit 'm in de aanwezige druk aan de zuigzijde van de pomp. Als deze te laag is, gaat de pomp min of meer tegen zichzelf in draaien en ontstaat er cavitatie. Daarom is het belangrijk om grote en nogmaals grote leidingdiameters te gebruiken.

De winst die je calculeert is te beperkt. Denk aan slijtage appendages etc.

Flushen van leidingwerk is mooi, maar wat versta jij onder flushen en schoon water?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
RonJ schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:33:
[...]

Er moet iets afgerekend worden, dus gebruik je goed en geijkt spul van een bewezen fabrikant. Ergo, Kamstrup is de marktstandaard.

Ik hoor wat ik zeg, namelijk dat drukverlies op zo'n kleine vernauwing nihil is. De formule om dit te berekenen is namelijk niet voor niets een functie van de leidinglengte.

Ik zal straks eens meten of ik ruis kan meten op de leiding voor en na de kamstrup. Het is namelijk niet te horen, sowieso moet ik heel goed luisteren of de unit uberhaupt staat te werken met dit weer.

En ja, tuurlijk ontstaat er wát turbilentie, maar de ultrasoonmeter plaats je na de uitgang. We waren het net eens dat er geen extra pompen nodig zijn, dus welke inlaat van de laadpomp? Die is er niet.
Kijk, als jij tevreden bent, wie ben ik dan om er iets van te vinden. Het gaat me niet om de discussie met een individu, maar om 'starters' de informeren over het waarom zoveel mensen achteraf niet helemaal tevreden zijn over hun systeem. De 'tweakers' hier hebben allemaal hun eigen geloof en daarin volharden zij. Prima. Ik heb mijn geloof en volhard daarin:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony71
Whiskey48 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:02:
[...]

[Afbeelding]

https://www.myaquaro.com/...5W_61JUlUTqeeZw57wcRtg-8m

Ik kwam deze ooit tegen. Lijkt me geinig om het warm sanitairwater verbruik te monitoren was m'n gedachte.
Geen idee hoe accuraat dit is, hoeft voor mij niet exact te zijn, een goede indicatie zou al top zijn!
Altijd leuk! Maar je dient dan bij lekkage wel de kraan dicht te kunnen zetten als je bijvoorbeeld in je zwembroek ligt te poedelen aan het Gardameer.

https://www.conrad.nl/nl/...2446222.html?refresh=true

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
Tony71 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:34:
[...]

Grotere diameters bieden meer speelruimte. Meer flow mogelijk zonder de pomp hoger te zetten, wat weer rust in het systeem brengt.

Het is niet de vraag wat de pomp kan, die zijn vaak sterk genoeg. Het probleem zit 'm in de aanwezige druk aan de zuigzijde van de pomp. Als deze te laag is, gaat de pomp min of meer tegen zichzelf in draaien en ontstaat er cavitatie. Daarom is het belangrijk om grote en nogmaals grote leidingdiameters te gebruiken.

De winst die je calculeert is te beperkt. Denk aan slijtage appendages etc.

Flushen van leidingwerk is mooi, maar wat versta jij onder flushen en schoon water?!
Dat snap ik, maar hoeveel speelruimte heb je nodig en heeft nog toegevoegde waarde? Speelruimte is ook een manier om het gebrek aan een goed ontwerp achteraf te compenseren. Een flow van 50l/min is in een huisinstallatie gewoon nergens voor nodig en voegt ook nauwelijks iets toe.

Als je gewoon de door de fabrikant aanbevolen diameter aanhoudt (in mijn geval 1", dat komt ook als aansluiting onder uit de unit en gaat door een 1"/DN20 kamstrup setup voor een cm of 20 in totaal en daarna meteen weer over in 32mm pex naar de verdeler), hoef je je echt niet druk te maken over teveel onderdruk aan de zuigzijde in een systeem van normale lengte/omvang.

En wat moet er precies slijten aan de appendages? En hoe maakt een verdubbelde flowsnelheid dat precies beter? Ik snap oprecht je punt niet.

Wat ik versta onder flushen is het systeem volledig laten doorspoelen met schoon leidingwater. Het water dat er vervolgens uitloopt laat je in/door een speciekuip/emmer lopen, dan zie je of er troep/vervuiling uit je leidingwerk komt. Ik zag geen enkele verkleuring of vervuiling na 2 jaar in het gesloten systeem gezet te hebben.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Tony71 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:39:
[...]

Kijk, als jij tevreden bent, wie ben ik dan om er iets van te vinden. Het gaat me niet om de discussie met een individu, maar om 'starters' de informeren over het waarom zoveel mensen achteraf niet helemaal tevreden zijn over hun systeem. De 'tweakers' hier hebben allemaal hun eigen geloof en daarin volharden zij. Prima. Ik heb mijn geloof en volhard daarin:)
Same. Veel plezier met je enorme flow en DN40 leidingwerk verder hoor, mij om het even. Net als dat ik tevreden ben met het functioneren van de kamstrup, ondanks dat ik het achteraf denk ik niet opnieuw zou doen.

Beide zaken hebben alleen simpelweg niets te maken met slecht functioneren van- of niet tevreden zijn over de systemen en de posts die daarover hier voorbijkomen, die problemen zitten in hele andere zaken. Bij de juiste, aanbevolen diameter leidingwerk voegt nog groter gaan niets toe en een kamstrup heeft dus ook nauwelijks invloed op de totale flow of drukval in het systeem.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:22
Ik sluit me aan bij wat @Proton_ schrijft: bij een deltaT van maar 2 K (of minder?)
worden kleinste (gemeten) temperatuurverschillen/afwijkingen significanter.

Verder mag de doorstroming in de meetbuis van de ultrasone sensor
naar mijn weten (afstand = sigaanlooptijd zender/ontvanger)
niet te langzaam maar ook niet te snel zijn,
anders nemen ook hier de relatieve meetfouten waarschijnlijk toe.

Misschien kan dit vermoeden iemand bevestigen (of ontkrachten)?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
dunklefaser schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:10:
Ik sluit me aan bij wat @Proton_ schrijft: bij een deltaT van maar 2 K (of minder?)
worden kleinste (gemeten) temperatuurverschillen/afwijkingen significanter.

Verder mag de doorstroming in de meetbuis van de ultrasone sensor
naar mijn weten (afstand = sigaanlooptijd zender/ontvanger)
niet te langzaam maar ook niet te snel zijn,
anders nemen ook hier de relatieve meetfouten waarschijnlijk toe.

Misschien kan dit vermoeden iemand bevestigen (of ontkrachten)?
*knip*
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand ook maar enige problemen had omdat zijn flow hoog was.
*knip*

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 05-03-2024 19:18 . Reden: op de man en vaagheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:05
Tony71 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:45:
[...]

Altijd leuk! Maar je dient dan bij lekkage wel de kraan dicht te kunnen zetten als je bijvoorbeeld in je zwembroek ligt te poedelen aan het Gardameer.

https://www.conrad.nl/nl/...2446222.html?refresh=true
Haha, ook een leuke. Ook voor EUR 40 niet eens zo duur. Voor grote woningen met veel leindingen en een zwembadinstallatie oid zeker interessant.

Ik ben eigenlijk alleen geïnteresseerd in de hoeveelheid warm sanitair water op een dag, dit zou ik dan evt op een schermpje ergens in huis te toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Whiskey48 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:01:
[...]

Haha, ook een leuke. Ook voor EUR 40 niet eens zo duur. Voor grote woningen met veel leindingen en een zwembadinstallatie oid zeker interessant.

Ik ben eigenlijk alleen geïnteresseerd in de hoeveelheid warm sanitair water op een dag, dit zou ik dan evt op een schermpje ergens in huis te toveren.
Al het water wat je verbruikt is toch sanitairwater? Dus dat kan je dan aflezen op je watermeter in de meterkast, maar je wilt waarschijnlijk een 'wifi-watermeter'?

Trouwens...ik denk dat 'water' weleens een dingetje gaat worden op tweakers. Ik zie prijsstijgingen van 70% voorbij komen in sommige gemeenten. Als dat net zo gaat als in Duitsland...

warmtepomp = regenwaterpomp (regenwater is niet geschikt voor drink en douche sanitair)

[ Voor 3% gewijzigd door Tony71 op 05-03-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
Nico_GTR schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 01:36:
[...]

Die van mij staat ook naar de weg toe gericht om die reden.
Ook in de voortuin?
Wat is je afstand tot buren en de weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Whiskey48 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:01:
[...]

In de koudwater toevoer van je boiler zet je een watermeter, welke je uitleest met een ESP+nabijheidssensor (watermeter is dat ronde ding linksboven in de leiding):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1IvTODNuR2RFG1mOzOdvnGL5OM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJl8c71HOZihnWDqsvzuINpg.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens in home assistant wat knutselen, en je hebt precies wat je wil ;) (In mijn geval met een WPB, maar met een sanitair vat kan je uiteraard hetzelfde doen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFd8IuqlGsn8yxc_wsYjd5WH-YI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbXrmrvY06uQX02qZtx4H5um.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:26
ConQuestador schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:41:
[...]
In de koudwater toevoer van je boiler zet je een watermeter, welke je uitleest met een ESP+nabijheidssensor (watermeter is dat ronde ding linksboven in de leiding):
Kan je daar wat dieper op in gaan? lijkt me wel interessant, om koud water uit te meten, en ik weet nog dat die watermetertjes in Dlnd weinig kosten. Maar hoe lees je die uit dan? Er draait iets, dus met een proxy sensor? Op de foto zie ik niets van uitlezen....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Johan-1986 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:31:
[...]

Ook in de voortuin?
Wat is je afstand tot buren en de weg?
In de voortuin afstand tot de buren is 5 meter en 12 meter. Afstand tot de stoep 3,5 afstand tot de weg 8 meter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9j2dlYCmXXwipGEYUPMLV5lekaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVMA78GDkY9IpHe0He1shGkZ.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag een klusje aan deze jongen, krijg je zere voeten van alleen al als je er omheen loopt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ocaj schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:39:
Ik deed met een 200 liter vat en een gezin van 4 op jaarbasis iets meer dan 900kWh zonder Douche-WTW.
Douche-WTW is afgelopen mei geïnstalleerd en mijn lopende jaar-totaal voor SWW-verbruik is inmiddels al gedaald naar 600kWh. Ik verwacht op jaarbasis dankzij de Douche-WTW rond de 500 kWh uit te gaan komen, zodra ik hem een jaar heb.
Dat is dus in mijn geval een besparing van 400 x 0,30 = €120 per jaar.
Er kan weinig stuk aan een koperen pijp, dus hij kan makkelijk 30-50 jaar daar zijn ding blijven doen. Niet alleen vanuit een groen hart, ook financieel een prima investering (of liever gezegd: "een no-brainer" ;) ).

(ik zal in juni als ik mijn DoucheWTW een jaar heb wat grafiekjes en detail-statistieken in het Douche-WTW-topic posten voor de liefhebber)
Bij zo veel SWW-gebruik (en geen PV-overschot) heeft een DWTW inderdaad eerder zin, maar als je echt een groen hart hebt, zorg je dat je SWW-gebruik veel lager wordt. Dat staat niet voor niets bovenaan in mijn lijstje met SWW tips. Dan verbruik je niet alleen minder elektriciteit maar ook nog minder schaars kraanwater.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomexergie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:19:
Mijn vriend heeft en Elga Ace 6kW laten installeren. De installatie zag er netjes uit maar bij 11C buiten was ook de leiding naar de CV ketel warm. Het schema erbij genomen en daaruit blijkt dat er een terugslagklep K gemonteerd had moeten worden.
Maar als het het schema volg staat de HR ketel in serie met de WP. Als de pomp van de HR stopt dan circuleert er geen water meer naar de HR, ook zonder terugslagklep, of zie ik dat verkeerd? Is het terecht dat de installateur de terugslagklep heeft weggelaten?

[Afbeelding]
Deze vraag zou ik stellen in Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
Nico_GTR schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:43:
[...]

In de voortuin afstand tot de buren is 5 meter en 12 meter. Afstand tot de stoep 3,5 afstand tot de weg 8 meter.
Bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tony71 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:59:
Kun je die beweringen staven? Even mijn ervaringen:

Over de nauwkeurigheid:
De Kamstrups komen met een calibratiecertificaat. Verder kun je in de datasheet de nauwkeurigheid vinden. Die is zeer hoog. Ook heb ik eens op een beurs iemand gesproken die calibratiesystemen voor energiemeters leverde, en uit eerste hand wist dat de Kamstrups de nauwkeurigste op de markt waren. Ze worden niet voor niets als MID warmtemeters voor warmteleveranciers gebruikt.

Over storingsgevoeligheid:
Meter zit er bij mij nu meer dan drie jaar in met nul storingen. Ook in de Kamstrup topics hier op Tweakers.net heb ik nog nooit over een storing gelezen. Veel storingen lijkt dus overdreven.

Over drukverlies:
Alles wat je in een leiding monteert geeft iets drukverlies, maar ik kon tussen voor en na montage van mijn Kamstrup geen verschil in flow meten. Die bleef gewoon max 23 lpm. Het drukverlies van een juist geselecteerde meter is dus zeker geen reden om die niet te gebruiken en blijft alleszins binnen de perken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Naalroc schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:19:
[...]
Kan je daar wat dieper op in gaan? lijkt me wel interessant, om koud water uit te meten, en ik weet nog dat die watermetertjes in Dlnd weinig kosten. Maar hoe lees je die uit dan? Er draait iets, dus met een proxy sensor? Op de foto zie ik niets van uitlezen....
ziehier een kant en klare handleiding ;)

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik 'm nog niet perfect heb gekregen. Als de draaischijf precies half onder de sensor hangt krijg ik soms valse metingen die ik er nog niet echt uitgefilterd heb kunnen krijgen. Desondanks herken je de valse metingen wel in de data, dus het geeft me nog steeds een goed inzicht in hoeveel warm water de diverse personen in ons huishouden gebruiken bij het douchen.

[ Voor 27% gewijzigd door ConQuestador op 05-03-2024 17:45 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tony71 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:49:
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand ook maar enige problemen had omdat zijn flow hoog was.
Ikke wel. Te hoge flow heeft een aantal duidelijke nadelen:
1. Ruis in de leidingen
2. Onnodig hoog stroomverbruik van je pomp (wat de COP-winst compenseert).
3. Enorm dikke leidingen nodig (duurder en lastiger te verwerken).

Zoals je al vaak is voorgerekend zijn de standaard 26mm (inwendig) leidingen voor 90% van de huishoudens echt prima. Veel nieuwbouw tussenwoningen die met max 4 kW uit komen kunnen ook met 20mm inwendig nog wel uit.

[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 06-03-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Andrehj schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:44:
[...]

Ikke wel. Te hoge flow heeft een aantal duidelijke nadelen:
1. Ruis in de leidingen
2. Onnodig hoog stroomverbruik van je pomp (wat de COP-winst compenseerd).
3. Enorm dikke leidingen nodig (duurder en lastiger te verwerken).

Zoals je al vaak is voorgerekend zijn de standaard 26mm (inwendig) leidingen voor 90% van de huishoudens echt prima. Veel nieuwbouw tussenwoningen die met max 4 kW uit komen kunnen ook met 20mm inwendig nog wel uit.
1. Ontstaat door cavitatie; te weinig druk aan de zuigzijde pomp; te kleine diameter leiding en te hoog in zeta-optelsom. Uiteraard is er een grens aan verplaatsingssnelheid, denk maar aan sonic-boom bij de F35. Maar dat is niet het geval bij 0,8-0,9 L/sec verplaatsing.

2. Grotere diameter geeft je de mogelijkheid om pomp zachter te zetten en toch te voldoen aan je benodigde flow en het is idd iets duurder, maar maakt dat veel uit als je besloten hebt er voor te gaan.

3. Boven de 28 mm buigen is al een ding. Maar hoeft ook niet. Je hebt daar fittingen voor en die heb je in nog veel grotere maten dan DN32 of DN40

Ik kijk naar een oplossing voor iedereen, maar de meeste woningen voldoen niet aan de huidige bouwnormen. Wat ik wel weet is dat deze groep niet moet beginnen met een warmtepomp zonder eerst toe te werken naar een warmtepompgeschiktheid situatie. Hoeveel mensen niet eens een warmte-verliesrekeing laten maken is gewoon niet oke. Ik ben een voorstander van het wettelijk te verplichten, alvorens over te stappen naar all electric. Dit om de druk weg te nemen bij onze kostbare installateurs.

Dan het volgende van Label G naar A++++ is zeer kostbaar en gaan de meesten ook niet doen en plaatsen argeloos een warmtepomp. Leven in de veronderstelling leven dat de installateur dit wel weet of regelt? Wat dus ook niet zo is!

Met mijn hoe-warmtepomp-redenatie heb je flexibilteit en minder probleempjes. Het is wel zo dat kwaliteit kostbaar is, maar iig niet aan mode onderhevig.

Maar eerlijk is eerlijk....mijn systeem gaat ook op de schop. Buffervat en extra pomp exit en alles wil ik in RVS en nog grotere maat, om het compleet geruisloos te laten zijn, zodat je zelfs rustig kunt slapen in dezelfde ruimte als waar het systeem binnen opgesteld staat....zzzzz

Een goedkoper adres voor je RVS vind je hier:

https://www.nl-metalen.nl/contents/nl/d8_Pagina_8.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Technician- schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:00:
[Afbeelding]
Vandaag een klusje aan deze jongen, krijg je zere voeten van alleen al als je er omheen loopt :P
Fantastisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Andrehj schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:27:
[...]

Bij zo veel SWW-gebruik (en geen PV-overschot) heeft een DWTW inderdaad eerder zin, maar als je echt een groen hart hebt, zorg je dat je SWW-gebruik veel lager wordt. Dat staat niet voor niets bovenaan in mijn lijstje met SWW tips. Dan verbruik je niet alleen minder elektriciteit maar ook nog minder schaars kraanwater.
https://www.drogist.nl/sc...1urzuVC-9TrxoCRlwQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Andrehj schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:35:
[...]

Kun je die beweringen staven? Even mijn ervaringen:

Over de nauwkeurigheid:
De Kamstrups komen met een calibratiecertificaat. Verder kun je in de datasheet de nauwkeurigheid vinden. Die is zeer hoog. Ook heb ik eens op een beurs iemand gesproken die calibratiesystemen voor energiemeters leverde, en uit eerste hand wist dat de Kamstrups de nauwkeurigste op de markt waren. Ze worden niet voor niets als MID warmtemeters voor warmteleveranciers gebruikt.

Over storingsgevoeligheid:
Meter zit er bij mij nu meer dan drie jaar in met nul storingen. Ook in de Kamstrup topics hier op Tweakers.net heb ik nog nooit over een storing gelezen. Veel storingen lijkt dus overdreven.

Over drukverlies:
Alles wat je in een leiding monteert geeft iets drukverlies, maar ik kon tussen voor en na montage van mijn Kamstrup geen verschil in flow meten. Die bleef gewoon max 23 lpm. Het drukverlies van een juist geselecteerde meter is dus zeker geen reden om die niet te gebruiken en blijft alleszins binnen de perken.
Het zou goed kunnen. Ieder zijn voorkeur. Ik ben gecharmeerd van de industriele look, niet te verwarren met de meubelkeuze bij Leenbakker natuurlijk. Want op dat gebied houd ik meer van scandinavisch;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Vraagje voor de kenners. Onze warmtepomp is momenteel direct op 32mm meerlagenbuis aangesloten. Dus: WP 1inch -> 1inch perskoppeling.

Om mogelijk problemen als gevolg van spanningen te voorkomen wil ik dit aanpassen zodat het laatste stukje met flex is aangesloten. Geluid is geen punt in de huidige situatie.

Hier lees ik dat hiervoor voornamelijk RVS omvlochten (EPDM?) slang wordt gebruikt. Mijn vraag is of hiervoor RVS ribbelbuis geschikt is. Ik vraag het omdat RVS ribbelbuis vermoedelijk beter toepasbaar is op de huidige situatie. Zoiets dus https://www.qpool24.com/n...8k1IVe8iNE-dYGO9iDMRKN_jc

[ Voor 15% gewijzigd door SalexSun op 05-03-2024 19:33 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
SalexSun schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:46:
Vraagje voor de kenners. Onze warmtepomp is momenteel direct op 32mm meerlagenbuis aangesloten. Dus: WP 1inch -> 1inch perskoppeling.

Om mogelijk problemen als gevolg van spanningen te voorkomen wil ik dit aanpassen zodat het laatste stukje met flex is aangesloten. Geluid is geen punt in de huidige situatie.

Hier lees ik dat hiervoor voornamelijk RVS omvlochten EPDM slang wordt gebruikt. Mijn vraag is of hiervoor RVS ribbelbuis geschikt is. Ik vraag het omdat RVS ribbelbuis vermoedelijk beter toepasbaar is op de huidige situatie
Geen EPDM aub: Op marktplaats nieuw in doos te koop met hoge korting tov nieuw. https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2087058371

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali11baba
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:03
Dag allemaal, voor onze bodemloze geldput leuke renovatie :+ heb ik een nieuw topic geopend voor onze L/W warmtepomp ambities.

Alle input wordt erg gewaardeerd! :)

Hulp bij WP keuze bij voor verduurzaming, 12-15KW?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:22
Een tweaker heeft vermoedelijk geen WVB nodig om zijn verwarmingssysteem (met een wp) te dimensioneren.
En met een WVB ben je er nog lang niet, EP-W adviseurs worden er wel beter van.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 05-03-2024 19:08 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Tony71 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:53:
[...]

Geen EPDM aub: Op marktplaats nieuw in doos te koop met hoge korting tov nieuw. https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2087058371
Bedankt, deze zijn helaas veel te lang en het is wat krap omdat er niet echt rekening mee is gehouden. Vandaar de voorkeur voor rvs ribbelbuis, die lijkt wat flexibeler mbt op maat maken

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Pagina: 1 ... 115 ... 225 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)