WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Das vrij veel geld voor 2 slangen hoorTony71 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:53:
[...]
Geen EPDM aub: Op marktplaats nieuw in doos te koop met hoge korting tov nieuw. https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2087058371
Cavitatie komt in CV-installaties niet of nauwelijks voor.Tony71 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:15:
[...]
1. Ontstaat door cavitatie; te weinig druk aan de zuigzijde pomp; te kleine diameter leiding en te hoog in zeta-optelsom. Uiteraard is er een grens aan verplaatsingssnelheid, denk maar aan sonic-boom bij de F35. Maar dat is niet het geval bij 0,8-0,9 L/sec verplaatsing.
Bij warmtepomp-temperaturen (ca 30°C) al helemaal niet. Je zou dan aan de zuigzijde van de pomp een absolute druk moeten hebben in de ordegrootte van 50 mbar. Onzin. Dat gebeurt gewoon niet.
Zwerius Kriegsman
Valliant heeft ze.SalexSun schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:35:
[...]
Bedankt, deze zijn helaas veel te lang en het is wat krap omdat er niet echt rekening mee is gehouden. Vandaar de voorkeur voor rvs ribbelbuis, die lijkt wat flexibeler mbt op maat maken
snameroc
Volgens mij begrijp je mij niet, maar probeer je mij wel te snappen...Andrehj schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:23:
[...]
Wacht even. Eerst roep je dat een Kamstrup storingsgevoelig, onnauwkeurig en flow beperkend is, en als ik dan om enige toelichting of bewijs vraag dan vind je eigenlijk alleen de look van het alternatief beter?![]()
Daarmee geef je dus toe dat die beweringen helemaal nergens op gebaseerd waren? Waarom typ je dat dan?
Komt waarschijnlijk door de hoeveelheid aan tekst. Maakt het ingewikkeld. Ik gebruik graag industrieel apparatuur daar waar mogelijk, zo ook voor de clamp on flow energy measurement device...
De kamstrup is niet industrieel in mijn ogen en heeft niet de kwaliteit van wat ik zoek.
Als we zo blijven praten, wordt het nooit helder meer voor de normale man/vrouw. Heb je weleens met Grundfoss gebeld en gevraagd hoe zij een schema zouden opstellen voor een warmtepomp.Zwerius schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:31:
[...]
Cavitatie komt in CV-installaties niet of nauwelijks voor.
Bij warmtepomp-temperaturen (ca 30°C) al helemaal niet. Je zou dan aan de zuigzijde van de pomp een absolute druk moeten hebben in de ordegrootte van 50 mbar. Onzin. Dat gebeurt gewoon niet.
Dit is mijn lijstje in de mate van belangrijkheid:
1. CV pomp
2 Installareur
3 Leidingwerk/appendages
4 warmtepomp
Daarin ben ik waarschijnlijk anders dan gemiddeld. Alleen door anders te denken, heb je vernieuwing;)
m.i. is voor gewoon huishoudelijk gebruik een Kamstrup of soortgelijk prima. Eigenlijk al overkill (je kan ook zonder) maar fijn en fit for purpose als je serieus je WP wil monitoren.Tony71 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:56:
[...]
Volgens mij begrijp je mij niet, maar probeer je mij wel te snappen...
Komt waarschijnlijk door de hoeveelheid aan tekst. Maakt het ingewikkeld. Ik gebruik graag industrieel apparatuur daar waar mogelijk, zo ook voor de clamp on flow energy measurement device...
De kamstrup is niet industrieel in mijn ogen...
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik ben het daar mee eens. Voor mij is 24/7 monitoren niet belangrijk. 1 seizoen volstaat en de rest houd ik bij via Uplink. Daarom ook de clamp on. Deze heb ik er in 10 seconden van de leiding verwijderd.blb4 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:07:
[...]
m.i. is voor gewoon huishoudelijk gebruik een Kamstrup of soortgelijk prima. Eigenlijk al overkill (je kan ook zonder) maar fijn en fit for purpose als je serieus je WP wil monitoren.
Kamstrup zit juist enorm veel in de industrie en semi industrie. Met hun ultrasoon meters is er juist het voordeel dat er nauwlijks of geen weerstand is. Ligt maar net hoe groot je de meerduidigheid pakt maar daar zit geen enkele vernauwing in, is gewoon een rechte buis.blb4 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:07:
[...]
m.i. is voor gewoon huishoudelijk gebruik een Kamstrup of soortgelijk prima. Eigenlijk al overkill (je kan ook zonder) maar fijn en fit for purpose als je serieus je WP wil monitoren.
Flauwekul verhaal van Easy-fitt om nog slangen te verkopen. De TAQ-flex bijv van Ramirex is ook epdm maar die hebben allemaal een innerliner tegenwoordig die ze zuurstofdicht maakt.
Bij der-schlangenfritze.de heet dat O2stop.
Kosten nog geen 20% van wat jij betaalde.
(Sssst niet doorvertellen)
Of pak als je butyl wil, oxytight van fikaflex bij Wildkamp
https://www.wildkamp.nl/product/-/15539078
[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 05-03-2024 23:28 ]
Ik doe mijn best. Ik denk dat mijn eigen SWW-verbruik ca gehalveerd is sinds de laatste 3 jaar. Maar ik woon hier niet alleen..... Wel zoek ik de grens op qua boilertemperatuur/watervoorraad, zodat de langdouchers in huis "vanzelf" korter gaan douchenAndrehj schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:27:
[...]
Bij zo veel SWW-gebruik (en geen PV-overschot) heeft een DWTW inderdaad eerder zin, maar als je echt een groen hart hebt, zorg je dat je SWW-gebruik veel lager wordt. Dat staat niet voor niets bovenaan in mijn lijstje met SWW tips. Dan verbruik je niet alleen minder elektriciteit maar ook nog minder schaars kraanwater.

Die slangen van Vaillant lijken spiraalbuizen te zijn, dus niet uittrekbaar. https://www.vanwalraven.c...03/groups/g+c+p+a+nr+view
[ Voor 42% gewijzigd door SalexSun op 06-03-2024 09:01 ]
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Dit is HVAC-Flex van RaminexSalexSun schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:57:
@Tony71 @Technician- @snameroc weet een van jullie of deze uittrekbare rvs slangen geschikt zijn? Dus zonder rubber/kunststof binnenslang. Mijn enige zorg is dat deze wellicht na verloop van tijd scheuren agv trillingen. https://easy-fitt.nl/uitr...de-slangen/4200-11-75130/
Die slangen van Vaillant lijken spiraalbuizen te zijn, dus niet uittrekbaar. https://www.vanwalraven.c...03/groups/g+c+p+a+nr+view
https://www.raminex.nl/nl...-flex/groups/g+c+p+a+view
Is niet aan te komen.
Je hebt ze ook in pers, kijk die prijs dan!
https://www.techniekwebsh...ing-brons-uitwendige.html
[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 06-03-2024 09:07 ]
Deze zijn zeker geschikt. Hebben wel iets meer weerstand door de ribbel. Persoonlijk niets gelezen of gehoord over scheuren ed. Ben je hier bezorgd over dan kun je overwegen om een Bluetooth waterlekdetector te plaatsen op een stuk leiding voor ca. 2 tientjes (binnen 30 sec geinstalleerd). Klaar:)SalexSun schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:57:
@Tony71 @Technician- @snameroc weet een van jullie of deze uittrekbare rvs slangen geschikt zijn? Dus zonder rubber/kunststof binnenslang. Mijn enige zorg is dat deze wellicht na verloop van tijd scheuren agv trillingen.
Die slangen van Vaillant lijken spiraalbuizen te zijn, dus niet uittrekbaar
https://easy-fitt.nl/uitr...de-slangen/4200-11-75130/
Persoonlijk ben ik gegaan voor de iets flexibelere uitvoering met butyl binnenslang. Veel duurder, maar toch maar gedaan omdat dit nodig was.
mijn vragen waren:
Kun je staven waarom een kamstrup (of soortgelijk) niet nauwkeurig genoeg is?
Zie jij de industrie deze gebruiken?
waar baseer je de storingsgevoeligheid op?
Waarom denk je dat er een drukverlies is?
welke clamp on meter gebruik je?
Als deze geijkt is, maakt het niet uit welke je neemt.
Je beantwoord mijn(en andermans) vragen niet of ontwijkend. Het is duidelijk dat je maar wat roept, en dat je kennelijk zelf geen clamp-on meter hebt.
Jammer, want als er slimmere/goedkopere/betere alternatieven zijn op een bepaald gebied is dat alleen maar toe te juichen.
Om af te leiden hang je vervolgens een verhaal op over een lage dT, abnormale leidingdiameters en diffusiedichte slangen.
Reden van het gebruik van een Kamstrup (of in mijn geval een Engelmann Sensostar U):
- Nauwkeurige (ultrasone) meting
- MID klasse 2 gecertificeerd (EN 1434-1)
- Uitlezen via Modbus of (W)Mbus optioneel
- Betaalbaar (Bij groter debiet >qp3,5 wordt het wel duur, maar dan ben je ook van de drukval af)
- Betrouwbaar (nog niet op Tweakers iemand tegengekomen die er problemen mee had)
/f/image/IPJtCAkNmhmWq7aTCAGqLXXZ.png?f=fotoalbum_large)
Met name is hier belangrijk de flow-sensor, waarvan de nauwekeurigheid oploopt met de flowsnelheid.
Een lage dT klinkt ideaal, maar verwacht er geen wonderen van. Er zit een optimum kosten/baten plaatje aan, en zoals gewoonlijk moet je voor de laatste paar procenten extra enorm in de buidel tasten. Mogelijk gaat zelfs het hoger benodigde pomp-vermogen het voordeel zelfs teniet doen.
Daarnaast is de pomp in de wp met 25mm (binnenmaat) leidingwerk vaak krachtig genoeg om aan de gewenste flow te komen. Die gaat niet groter worden door dikker leidingwerk, want die is afgestemd op het vermogen van de warmtepomp. Daarmee is het uberhaupt de vraag of een dT van 2°C uberhaupt werkt.
Mijn wp is al gestopt (e.g. pendelen) voordat die dT van 2°C bereikt is.
[ Voor 10% gewijzigd door verkeerslicht op 06-03-2024 09:48 ]
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Probeer 't zou ik zeggen. Accuraat genoeg waarschijnlijk.Whiskey48 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:02:
[...]
[Afbeelding]
Aquaro Smart Water meter (kickstarter, nu tijdelijk even wat goedkoper).
OF
[Afbeelding]
FLUME, hier is ook een Homey app voor.
Ik kwam deze ooit tegen. Lijkt me geinig om het warm sanitairwater verbruik te monitoren was m'n gedachte.
Geen idee hoe accuraat dit is, hoeft voor mij niet exact te zijn, een goede indicatie zou al top zijn!
Ik ga voor die kickstarter van aquaro. Een kickstarter is niet risicovrij of dit door gaat, maar gezien de prijs van USD 129 en de techniek niet nieuw is durf ik het wel uit te uitproberen.verkeerslicht schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:25:
[...]
Probeer 't zou ik zeggen. Accuraat genoeg waarschijnlijk.
Is Home Wizard niet een optie? Die draait hier prima op mn watermeter. https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-watermeter/Whiskey48 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:27:
[...]
Ik ga voor die kickstarter van aquaro. Een kickstarter is niet risicovrij of dit door gaat, maar gezien de prijs van USD 129 en de techniek niet nieuw is wil ik h wel uitproberen.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Die gebruik ik nu, maar wil graag het verbruik van m'n 240L sanitairvat in de gaten houden.bensss schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:37:
[...]
Is Home Wizard niet een optie? Die draait hier prima op mn watermeter. https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-watermeter/
De watermeter van HomeWizard in de meterkast meet al je waterverbruik, incl de wasmachine, vaatwasser, zwembadje ect zeg maar.
ahh, op die fiets. Maar heb je dan aan een kWh meter niet genoeg? Als je weet hoeveel je per douchebeurt verbruikt en je legt het naast je waterverbruik (ff checken dat je geen andere gebruikers hebt op dat moment) dan weet je toch precies hoeveel kWh per douchebeurt incl de hoeveelheid liters?Whiskey48 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:45:
[...]
Die gebruik ik nu, maar wil graag het verbruik van m'n 240L sanitairvat in de gaten houden.
De watermeter van HomeWizard in de meterkast meet al je waterverbruik, incl de wasmachine, vaatwasser, zwembadje ect zeg maar.
Edit: ben er even vanuit gegaan dat je een losse boiler hebt.
[ Voor 4% gewijzigd door bensss op 06-03-2024 09:52 ]
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 18:01
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Is een losse "standaard" watermeter icm een 2e HW voor je vat plaatsen dan niet veel handiger? Dan heb je alles in één app/historie-DB zitten en kost ongeveer net zoveel.Whiskey48 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:45:
[...]
Die gebruik ik nu, maar wil graag het verbruik van m'n 240L sanitairvat in de gaten houden.
All-electric.
De monoblok warmtepomp verwarmd m'n sanitairvat 1x per dag. Dus als ik ga douchen verbruik ik geen stroom, enkel wordt er koud water terug toegevoegd in het sanitairvat. Voor $129 vind ik het wel een leuke gadget om het warme waterverbruik te monitoren. Mocht ik het niet meer nodig vinden zet ik hem weer op Marktplaats.bensss schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:50:
[...]
ahh, op die fiets. Maar heb je dan aan een kWh meter niet genoeg? Als je weet hoeveel je per douchebeurt verbruikt en je legt het naast je waterverbruik (ff checken dat je geen andere gebruikers hebt op dat moment) dan weet je toch precies hoeveel kWh per douchebeurt incl de hoeveelheid liters?
Edit: ben er even vanuit gegaan dat je een losse boiler hebt.
(er komt wel nog een knop (fysiek of op m'n telefoon) waarmee ik het sanitairwater op dat moment weer even kan opwarmen mbv de warmtepomp of desnoods de BackUpHeater dmv de SmartGrid functie, maar dat duurt dan even voor het water is bijgewarmd)
Maar ik krijg een horizontaal vat van 240L (vergelijkbaar met een verticaal vat van 200L volgens de medewerkers van de fabrikant) ... dat moet eigenlijk ruim voldoende zijn voor een gezin met 2 kids met een waterbesparende douchekop).
... Ik kijk eerst even hoe het gaat. De SmartGrid functie kan ik altijd al via m'n telefoon even aanzetten mocht dat nodig zijn, of ik gebruik zo'n kleine magnetische IKEA TRÅDFRI AAN/UIT knop ervoor die ik ergens hoog plaats.
(korte klik aan = bijwarmen zonder BUH, lange klik aan = bijwarmen met de 3kW BackUpHeater, voor een bepaalde tijd).
[ Voor 49% gewijzigd door Whiskey48 op 06-03-2024 11:16 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
martijn v o schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:01:
Ik heb nog nooit een liggend vat gezien wat goed werkt, en een element van 3kW schakelen met een ikea stekker? Weet je dat zeker?
:strip_exif()/f/image/x9C7HXf4UEbYMNwdOChfEgLv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga het ervaren
Het was óf een staand vat, of een liggend elders en ruimte voor een studeerkamer met korter leidingwerk.
Haha, nee met de ikea schakelaar zet ik de Smart Grid optie UIT/AAN1/AAN2, dit mbv een Shelly Uni aangesloten op de Smart Grid aansluiting op de warmtepomp.
[ Voor 34% gewijzigd door Whiskey48 op 06-03-2024 12:29 ]
Zie op dit forum veel manieren om het verbruik in te schatten, dus zeker eens dat er meerdere wegen naar Rome leiden.dunklefaser schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:00:
Een tweaker heeft vermoedelijk geen WVB nodig om zijn verwarmingssysteem (met een wp) te dimensioneren.
En met een WVB ben je er nog lang niet, EP-W adviseurs worden er wel beter van.
Wel benieuwd; hoe bedoel je 'ben je er nog lang niet'? Naast een inschatting van warmteverlies (evt voor én na isolatie), welke andere zaken zijn van belang om mee te nemen in de dimensionering?
Ik denk dat je vergeet dat bewonersgedrag ook erg meespeelt, iets waar installateurs niet altijd rekening mee houden, men wil een ruimteverwarming systeem(alleen beneden) ipv het hele huis verwarmen bijvoorbeeld.Tony71 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:15:
[...]
Ik kijk naar een oplossing voor iedereen, maar de meeste woningen voldoen niet aan de huidige bouwnormen. Wat ik wel weet is dat deze groep niet moet beginnen met een warmtepomp zonder eerst toe te werken naar een warmtepompgeschiktheid situatie. Hoeveel mensen niet eens een warmte-verliesrekeing laten maken is gewoon niet oke. Ik ben een voorstander van het wettelijk te verplichten, alvorens over te stappen naar all electric. Dit om de druk weg te nemen bij onze kostbare installateurs.
Dan het volgende van Label G naar A++++ is zeer kostbaar en gaan de meesten ook niet doen en plaatsen argeloos een warmtepomp. Leven in de veronderstelling leven dat de installateur dit wel weet of regelt? Wat dus ook niet zo is!
Dan is het amper rendabel om boven extra te isoleren(als je huis al label C is).
Mensen die nooit afgiftepunten op slaapkamers/gang/toilet open hebben gehad komt best vaak voor, hebben die behoefte niet.
Hier ook geen warmteverliesberekening, wel bouwtekeningen opgevraagd en nattevingerwerk, all-electric is probleemloos mogelijk hier.
(Net als de stand van de thermonstaat veel zegt, iemand die tot 18 of 22c verwarmd maakt nogal uit...)
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 06-03-2024 16:37 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik heb recent een installatie in bedrijf gesteld bij iemand met een liggend SWW vat. In dit geval was er geen andere optie (simpelweg geen ruimte), maar werkte het prima.martijn v o schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:01:
Ik heb nog nooit een liggend vat gezien wat goed werkt, en een element van 3kW schakelen met een ikea stekker? Weet je dat zeker?
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
Mooi die CTC en dan niet te vergeten dat er een boiler hangt aan de retour voor sanitair.
/f/image/MZxb5hiMJUevSFYDF3uPA3gh.png?f=fotoalbum_large)
De max RPS heb ik lager gezet op 90 omdat de 120 nooit nodig blijkt. De modulatiebereik van dit apparaat is uitstekend te noemen. Kan terugmoduleren tot ca. 2 KW.
Is zijn geld toen in 2021 meer dan waard.
[ Voor 16% gewijzigd door Tony71 op 06-03-2024 17:01 ]
Misschien kunnen @RonJ , @Andrehj en @ZonnigY hierover meer vertellen (Zij gaven iig een thumbs-up).Ali11baba schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:21:
[...]
Zie op dit forum veel manieren om het verbruik in te schatten, dus zeker eens dat er meerdere wegen naar Rome leiden.
Wel benieuwd; hoe bedoel je 'ben je er nog lang niet'? Naast een inschatting van warmteverlies (evt voor én na isolatie), welke andere zaken zijn van belang om mee te nemen in de dimensionering?
Ik ben ook maar een simpele energiecoach en heb zelf (nog) geen warmtepomp.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Mijn thumbs up betrof het niet nodig hebben van een WVB.dunklefaser schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:16:
[...]
Misschien kunnen @RonJ , @Andrehj en @ZonnigY hierover meer vertellen (Zij gaven iig een thumbs-up).
WP vermogen uitrekenen a.d.h.v. het gasverbruik (per jaar én op een aantal koude dagen teruggerekend naar de ontwerptemperatuur) blijkt in dit topic al jaren een betrouwbaarder methode.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat wordt alleen lastig in een huis dat heel anders bewoond werd en verbouwd gaat worden. Maar het is zoals ik in je eigen topic al schreef ook gewoon een goede optie om toch even op een ketel te blijven en daar ervaring mee op te doen.
De kwaliteit van de commerciële warmteverliesberekeningen loopt ook nogal uiteen. Eigenlijk kan je voor prijzen rond de 200 euro (grofweg 2 uurtjes) nooit een écht goede calculatie maken van een dergelijk groot huis. Dus, gaan ze werken met apps en/of kant-en-klare modellen waarin de aannames zich opstapelen. Dan wordt het uiteindelijk ook maar weer een semi-onderbouwde greep in de lucht. Dat kan je dan net zo goed zelf doen met een rekenmodelletje wat je van internet trekt.
Naast een berekening op basis van het gasverbruik (op basis van koevlaas (zie TS) dan wel het maximale verbruik op de koudste dag) en een WVB door een energieadviseur kan je ook gaan rekenen met een gemiddelde warmtebehoefte per m2 of terugrekenen vanuit de afgifte. Meer dan het afgiftevermogen zal je toch niet kwijt kunnen. Dit zijn wel veel onnauwkeuriger' methodes natuurlijk.
@dunklefaser Waar blijft die eigen warmtepomp dan? Een coach die niet practiced wat ie preached neem ik toch wat minder serieus ;-)
All-electric.
Ik had in mijn vorige woning ivm beschikbare ruimte een liggend eboiler vat. Buiten dat er zich véél meer kalk in verzamelde werkte die verder prima hoor.martijn v o schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:01:
Ik heb nog nooit een liggend vat gezien wat goed werkt
All-electric.
Alle, van het huidige gasverbruik (per stookseizoen, koude periode, koudste 24 uur etc.), afgeleide warmteverliezen vallen (een stuk?) lager uit.
Natuurlijk heb je het gasverbruik voor warm water voor de schatting van het warmteverlies afgetrokken (hopelijk).
Als je gemiddelde kamertemperatuur lager ligt dan de temperaturen van een WVB (altijd het geval?)
kan je dan met een vermogenstoeslag van ca. 7% per graad "rekenen"?
@Ali11baba De dimensionering gaat natuurlijk ook over voldoende warmteafgifte bij de gewenste aanvoertemperaturen. Dit is soms wat lastiger te realiseren dan
een, bij het nominale warmteverlies passende, warmtepomp "op te hangen".
[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 06-03-2024 21:12 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat komt imho omdat een WVB altijd vanuit een bepaald (commercieel) belang wordt opgesteld. Een adviseur of installateur heeft er alle belang bij om eerder te groot/veel dan te klein/weinig te gaan zitten. Te klein levert hem namelijk gezeik en potentieel hoge kosten op, een te grote hoort ie 9/10x nooit meer wat over en de hogere verbruikskosten zijn toch voor de klant. Het hoeft maar marginaal die kant op af te wijken in een stapeling van aannames om uiteindelijk toch veel te hoog uit te komen.dunklefaser schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:48:
@Andrehj , @RonJ Waarbij de WVB waarschijnlijk het grootste warmteverlies berekend.
Alle van het huidige gasverbruik (per stookseizoen, koude periode, koudste 24 uur etc.) afgeleide warmteverliezen vallen (een stuk?) lager uit.
Natuurlijk heb je het gasverbruik voor warm water voor de schatting van het warmteverlies afgetrokken (hopelijk).
Als je gemiddelde kamertemperatuur lager ligt dan de temperaturen van een WVB (altijd het geval?)
kan je dan met een vermogenstoeslag van ca. 7% per graad "rekenen"?
Ik heb de guesstimates op basis van gasverbruik hier nog niet fout zien gaan iig, maar ik kan wat gemist hebben natuurlijk.
Mbt de "vermogenstoeslag", 7% is wel erg veel. Reken eerder met de helft. Maar je maakt hier een grote fout wat mij betreft, door uit te gaan van een voor de huidige bewoner specifiek stook- of leefgedrag. Installaties met een levensduur van 20 jaar+ ontwerp en bouw je niet alleen voor jezelf, maar ook voor een ander. Of toch voor jezelf, maar dan in een andere levensfase, bij ziekte, etc.
Ik vind daarom persoonlijk dat je toch altijd de installatie zo moet dimensioneren dat je voldoende vermogen hebt om "gewoon" op 21C te stoken en alle ruimtes te verwarmen. Hetzelfde geldt voor boilervaten, daar moeten imho altijd 4 personen mee kunnen douchen (e.g. genoeg water voor minimaal 30min bij de doorstroming van de hoofddouche).
Dan kan je natuurlijk als bewoner alsnog een leuke besparing realiseren door toch op 18-19C te gaan verwarmen, maar dan ben je daar niet toe beperkt, want dat kan wel eens heel vervelend uitpakken achteraf. Niemand kan 20 jaar vooruitkijken in het leven.
[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 06-03-2024 18:08 ]
All-electric.
Zelf doen is niet in jouw voordeel, maar werkt dan eigenlijk tegen je.
Goedkoop isoleren kan prima met piepschuimplaten. Super sterk, licht en veel opgeslagen lucht. Met lijmpistool heb je dit in een weekend in de kruipruimte en zolder zitten.
Tempex voor dakisolatie wordt niet gedaan ivm brandgevaar.Tony71 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:12:
Een erkend warmte verliesberekening waarin de uitkomst groter is dan Label A, geeft je ook nog recht op een korting op je hypotheekrente van 0,15%. Dan is dat snel terug verdient.
Zelf doen is niet in jouw voordeel, maar werkt dan eigenlijk tegen je.
Goedkoop isoleren kan prima met piepschuimplaten. Super sterk, licht en veel opgeslagen lucht. Met lijmpistool heb je dit in een weekend in de kruipruimte en zolder zitten.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Dus als je een gemiddelde kamertemperatuur in de woon/leefvertrekken van 19°C hebt
en in de badkamer van 22°C (normtemperatuur), kan je dan het "experimentele" warmteverlies
(in W/K) met 1,03 vermenigvuldigen om tot het werkelijke warmteverlies te komen?
Ik heb ergens gelezen dat bij 1 K hogere kamertemperatuur het (gas)verbruik met ca. 6-7% toeneemt.
Totdat het stookpatroon veranderd door nieuwe bewoners of een andere situatie. Genoeg gezinnen die sinds de Oekraïne oorlog de thermostaat op 18 hebben staan en alleen de benedenverdieping maar meer verwarmen. Komt er een nieuw gezin in die de thermostaat naar 20 draait en besluit de hele woning te verwarmen dan heb je zomaar opeens meer vermogen nodig en heb je kans dat je nat gaat.Andrehj schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:24:
[...]
Mijn thumbs up betrof het niet nodig hebben van een WVB.
WP vermogen uitrekenen a.d.h.v. het gasverbruik (per jaar én op een aantal koude dagen teruggerekend naar de ontwerptemperatuur) blijkt in dit topic al jaren een betrouwbaarder methode.
Juist om problemen hiermee te voorkomen maak je een warmteverliesberekening.
Ik kijk naar het gasverbruik op eem dag bij -7 als basis. Zekerheidshalve rond ik die dan naar boven af.Insert12 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:43:
[...]
Totdat het stookpatroon veranderd door nieuwe bewoners of een andere situatie. Genoeg gezinnen die sinds de Oekraïne oorlog de thermostaat op 18 hebben staan en alleen de benedenverdieping maar meer verwarmen. Komt er een nieuw gezin in die de thermostaat naar 20 draait en besluit de hele woning te verwarmen dan heb je zomaar opeens meer vermogen nodig en heb je kans dat je nat gaat.
Juist om problemen hiermee te voorkomen maak je een warmteverliesberekening.
Ik wilde een warmtepomp, kwam iemand kijken, deze maakte foto's en ging de ramen opmeten. Verder kon hij me niks vertellen over de opties. Dit koste me €180.
Daarna kreeg ik het bericht dat zijn collega's voor €350 extra een warmteverliesberekening konden maken.
Dit was een bekende van de radio reclame, ik dacht een goed bedrijf. Maar man wat wordt je genaaid. Ik kon geen offerte krijgen zonder warmteverliesberekening, maar kon wel op ca €20K a €25K rekenen voor een all electric optie afhankelijk van m'n wensem. (Ik gebruik ca 1300 kuub aan gas.
Nee hoor, laat mij maar gewoon slim zijn.
[ Voor 30% gewijzigd door Whiskey48 op 06-03-2024 19:55 ]
Over het algemeen is EPS een brandveilig materiaal, al hangt het brandgedrag af van de stoffen die gebruikt worden om de EPS-parels te binden tijdens het productieproces.mr_evil08 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:17:
[...]
Tempex voor dakisolatie wordt niet gedaan ivm brandgevaar.
Informatie hierover inwinnen is dan zeker zoals jij ook aangeeft wel belangrijk.
Reken je het dan om naar graaddagen met verschillende binnentemperaturen en ook nog eens met de volledige woning die op temperatuur gehouden wordt?Whiskey48 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:49:
[...]
Ik kijk naar het gasverbruik op eem dag bij -7 als basis. Zekerheidshalve rond ik die dan naar boven af.
Als er geen geplande wijzigingen / verbeteringen op de planning staat gebruik je gewoon de gebruikelijke formules op basis van jaarverbruik of verbruik op een erg koude dag. Als er wel allerlei verbeteringen op de planning staat wil je wel weten wat dat voor effect heeft op 't warmteverlies, dit kan dan gevolg hebben voor 't benodigde vermogen van de WP.dunklefaser schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:16:
[...]
Misschien kunnen @RonJ , @Andrehj en @ZonnigY hierover meer vertellen (Zij gaven iig een thumbs-up).
Als collega simpele energiecoach gebruik ik hiervoor een WVB 'op een bierviltje'. Ik kom vooral bij huizen uit 1900 - 1960 over de vloer en heb in excel een heel simpele WVB model gemaakt. Ik gooi daar de gegevens van 't huis in (x m2 enkel glas, y m2 dubbel etc), inschatting van ventilatieverlies, efficiëntie van de cv ketel etc en daar komt dan een berekend warmteverlies en dus ook gasgebruik (per jaar). Dit kan je dan controleren met de jaaropgave en eventueel bijstellen. Dan kan je vervolgens de nieuwe situatie invoeren en dan rolt er een besparing uit (en een toekomstig gasverbruik of elektriciteitsverbruik). Op basis van de toekomstige gasverbruik kan je vervolgens weer met de bekende formules 't maximaal benodigde vermogen van de WP bepalen.
/f/image/i8SVo6REZh8eVGez8wrrW0sF.png?f=fotoalbum_large)
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Een paar jaar terug stond ik ook voor het dilemma...nieuwe warmtepomp of cv ketel. Heb toen een CV ketel gekocht de Vaillant Hr-ketel ecoTEC exclusive. Omdat deze goed kon moduleren heb ik het op de laagste vermogensstand gezet en gekeken of ik hiermee de winter kon trotseren. Toen dat bevestigd werd, heb ik direct een warmtepomp gekocht de CTC614M. De ketel na 2 jaar op marktplaats gezet en een goede prijs voor gekregen omdat er een tekort was van die dingen.
Warmtepompstagelopen heet dat. Liefst natuurlijk met je huidige ketel maar veel ketels hebben wel problemen met lage aanvoertemperaturen, ze gaan snel pendelen omdat 't minimale vermogen vrij groot is (vaak 4 kW of nog hoger).Tony71 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:59:
Op deze manier kun je ook bekijken of je huis geschikt is....
Een paar jaar terug stond ik ook voor het dilemma...nieuwe warmtepomp of cv ketel. Heb toen een CV ketel gekocht de Vaillant Hr-ketel ecoTEC exclusive. Omdat deze goed kon moduleren heb ik het op de laagste vermogensstand gezet en gekeken of ik hiermee de winter kon trotseren. Toen dat bevestigd werd, heb ik direct een warmtepomp gekocht de CTC614M. De ketel na 2 jaar op marktplaats gezet en een goede prijs voor gekregen omdat er een tekort was van die dingen.
Interessante benadering en in zekere zin bekend. Ik gebruik ook (heel soms) een vergelijkbareblb4 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:59:
[...]
Als er geen geplande wijzigingen / verbeteringen op de planning staat gebruik je gewoon de gebruikelijke formules op basis van jaarverbruik of verbruik op een erg koude dag. Als er wel allerlei verbeteringen op de planning staat wil je wel weten wat dat voor effect heeft op 't warmteverlies, dit kan dan gevolg hebben voor 't benodigde vermogen van de WP.
Als collega simpele energiecoach gebruik ik hiervoor een WVB 'op een bierviltje'. Ik kom vooral bij huizen uit 1900 - 1960 over de vloer en heb in excel een heel simpele WVB model gemaakt. Ik gooi daar de gegevens van 't huis in (x m2 enkel glas, y m2 dubbel etc), inschatting van ventilatieverlies, efficiëntie van de cv ketel etc en daar komt dan een berekend warmteverlies en dus ook gasgebruik (per jaar). Dit kan je dan controleren met de jaaropgave en eventueel bijstellen. Dan kan je vervolgens de nieuwe situatie invoeren en dan rolt er een besparing uit (en een toekomstig gasverbruik of elektriciteitsverbruik). Op basis van de toekomstige gasverbruik kan je vervolgens weer met de bekende formules 't maximaal benodigde vermogen van de WP bepalen.
[Afbeelding]
"poor man's" WVB van een collega energiecoach van een energiecafé in de buurt.
Basis zijn gegevens van het BAG (via QGIS te laden) welke naderhand finetuning ondergaan.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
hahah warmtepompstagelopen staat nu ook in de Dikke van Daalen zekerblb4 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:03:
[...]
Warmtepompstagelopen heet dat. Liefst natuurlijk met je huidige ketel maar veel ketels hebben wel problemen met lage aanvoertemperaturen, ze gaan snel pendelen omdat 't minimale vermogen vrij groot is (vaak 4 kW of nog hoger).
Als je ervoor kan zorgen dat je warmteafgifte al warmtepompgeschikt is gaat de ketel niet pendelen,blb4 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:03:
[...]
Warmtepompstagelopen heet dat. Liefst natuurlijk met je huidige ketel maar veel ketels hebben wel problemen met lage aanvoertemperaturen, ze gaan snel pendelen omdat 't minimale vermogen vrij groot is (vaak 4 kW of nog hoger).
ook heb je een ketel met bijna 8 kW als ondere modulatiegrens.
Grotere radiator(en) + gebooste convectoren pompen ook bij < 35°C aanvoer de 8 kW warmte de ruimte in
zonder dat de ketel "pendelt". Een oude vloerverwarming als bijverwarming helpt "een beetje" mee.
deltaT 6,0 K @ ca. 1150 l/h - het vermogen kan je hiermee berekenen
Maar dit is mijn eigen beperkte ervaring.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/azD2V5hmpSdkNlkNX1copY6R.jpg?f=user_large)
gewenste kamertemperatuur wordt bereikt en is constant
M'n huis is maar 130m2 en heb een hele oude cv. Enkel de vloerverwarming beneden staat aan, verder niks. Dan is het beneden 20 graden en ol zolder 19.Insert12 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:53:
[...]
Reken je het dan om naar graaddagen met verschillende binnentemperaturen en ook nog eens met de volledige woning die op temperatuur gehouden wordt?
Het hele huis is dan ongeveer dezelfde temperatuur. Ik heb overal top-down isolerende duettes voor de ramen en degelijke gordijnen die ik dicht doen behalve bij de tochtroosters. Er gaat amper warmte naar buiten via de ramen.
Met een nieuwe CV zal ik vast minder verbuiken, dat spreekt wel weer voor een warmteverliesberekening
[ Voor 21% gewijzigd door Whiskey48 op 06-03-2024 20:02 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Whiskey48 op 06-03-2024 20:00 ]
Vergeef me, off topic. Is dus niet bedoeld voor enige discussie, maar puur voor informatie de brochure van het verbond van verzekeraars: Brandgedrag van IsolatiematerialenTony71 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:50:
[...]
Over het algemeen is EPS een brandveilig materiaal, al hangt het brandgedrag af van de stoffen die gebruikt worden om de EPS-parels te binden tijdens het productieproces.
...
Maar ook veel verkopers van isolatiematerialen hebben voorlichtingspagina's over brand- en rookgedrag van isolatiematerialen.
In het algemeen kun je beter geen EPS nemen als brandveiligheid een rol speelt!!
Daar kun je uiteraard door het gebruik van de methode van koude dagen terugrekenen naar de ontwerptemperatuur prima voor compenseren. Dan maak je het temperatuurverschil gewoon twee graden hoger.Insert12 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:43:
Totdat het stookpatroon veranderd door nieuwe bewoners of een andere situatie. Genoeg gezinnen die sinds de Oekraïne oorlog de thermostaat op 18 hebben staan en alleen de benedenverdieping maar meer verwarmen. Komt er een nieuw gezin in die de thermostaat naar 20 draait en besluit de hele woning te verwarmen dan heb je zomaar opeens meer vermogen nodig en heb je kans dat je nat gaat.
Mooie warmtepomp, zonder meer. Met 51 dB(A) ook ongekend stil.Tony71 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:54:
Temperaturen zijn met 8 graden mild. Geen enkele defrost, loopt continue op laagst vermogen 20% En Delta T van 1.
Mooi die CTC en dan niet te vergeten dat er een boiler hangt aan de retour voor sanitair.
[Afbeelding]
De max RPS heb ik lager gezet op 90 omdat de 120 nooit nodig blijkt. De modulatiebereik van dit apparaat is uitstekend te noemen. Kan terugmoduleren tot ca. 2 KW.
Defrosts zouden ook niet voor mogen komen bij 8°C
Maar wat doet de COP op zo'n moment?
Raambekleding helpt idd. Tijdens mijn experimentje scheelde het wel tot 2 graden en dat waren enkel inbetweens gordijnen. Wel vaker de lampjes aan, want door het 'koude licht' in de winter en dan de gordijntjes dicht, verdiende de ruimtes wel wat extra gezelligheid.Whiskey48 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:58:
[...]
M'n huis is maar 130m2 en heb een hele oude cv. Enkel de vloerverwarming beneden staat aan, verder niks. Dan is het beneden 20 graden en ol zolder 19.
Het hele huis is dan ongeveer dezelfde temperatuur. Ik heb overal top-down isolerende duettes voor de ramen en degelijke gordijnen die ik dicht doen behalve bij de tochtroosters. Er gaat amper warmte naar buiten via de ramen.
Met een nieuwe CV zal ik vast minder verbuiken, dat spreekt wel weer voor een warmteverliesberekening
COP meet ik nu niet. Vanaf mei 2024 t/m mei 2025 wel weer omdat de installatie op de schop gaat. We zullen zien.verkeerslicht schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:48:
[...]
Mooie warmtepomp, zonder meer. Met 51 dB(A) ook ongekend stil.
Defrosts zouden ook niet voor mogen komen bij 8°C
Maar wat doet de COP op zo'n moment?
Maar zoals vandaag weet ik uit ervaring is de COP zeer zeer hoog.
Mijn thumbs up betrof het er nog niet zijn met een warmteverliesberekening.dunklefaser schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:16:
[...]
Als je een goede installatie wil moet je ook nog:
- Inschatten wat je moet met warm water.
- Voor de berekening heel veel weten van je huis.
- Weten wat je met het huis gaat doen zodat de warmtepomp in de toekomst ook nog past.
- En dan nog een installateur vinden dieje geen hybride aanpraat
- Snappen dat de ene 10 kW pomp niet 10 kW is en de ander wel.
En de lijst gaat maar door en door en door.
Tegen die tijd heb je dit forum allang gevonden en goede andere benaderingen waardoor je het net zo goed zonder had kunnen doen.
Ik ben overigens ook een simpele energiecoach
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Leuk een CTC, heb je een foto van de WP zelf?Tony71 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:54:
Temperaturen zijn met 8 graden mild. Geen enkele defrost, loopt continue op laagst vermogen 20% En Delta T van 1.
[Afbeelding]
Honeywell heeft de T6 Pro thermostaat, ook in wifi uitvoering (in Nl is de pro niet verkrijgbaar wat ik zie)
Maar deze heeft erg veel in en uitgangen en kan de complete hybride aansturing van warmtepomp en ketel/e Heater doen. En omschakeling koeling.
Of bv een cascade van 2 warmtepompen sturen.
Deze ga ik testen:
https://www.honeywellhome...at-2-cool-th6320wf2003-u/
[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 07-03-2024 08:13 ]
Ik ga het niet voor je in het lijstje doen, maar bij dezeTechnician- schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 07:20:
[...]
Leuk een CTC, heb je een foto van de WP zelf?
/f/image/6SRlLMDaaFGofAblyv2Fhyl3.png?f=fotoalbum_large)
1x defrost en Delta T van 2,1 in de nacht. Temperatuur is hetzelfde als altijd.The__Virus schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:25:
Hoe gaat het bij jullie eigenlijk op een dag als gisteren: rond de 1 graad buiten en mistig, dus heel vochtig. Veel defrosts? Blijft het nog warm binnen? En gebruik je wel of geen nachtverlaging?
Ik heb geen defrosts gehad. Ik pas 1 graad nachtverlaging toe (ik heb alleen convectoren/radiatoren).The__Virus schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:25:
Hoe gaat het bij jullie eigenlijk op een dag als gisteren: rond de 1 graad buiten en mistig, dus heel vochtig. Veel defrosts? Blijft het nog warm binnen? En gebruik je wel of geen nachtverlaging?
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Het duurde ook niet lang ca 2 minuten, normaal is bij mij een defrost langer. Kan ook zijn dat het iets is om de compressor weer terug in balans te krijgen of zo iets.hansvk schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:00:
[...]
Ik heb geen defrosts gehad. Ik pas 1 graad nachtverlaging toe (ik heb alleen convectoren/radiatoren).
Gisteren niets aan de hand, maar herinner me ook meer zon dan mist.The__Virus schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:25:
Nu 3 graden en 86% en vannacht al 6 defrosts gehad, bij 0,5graad nachtverlaging.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
laagste temperatuur gemeten vannacht van 1,2 graden (Friesland)
Ik laat hier de wp nu 24/7 doorkabbelen op een te lage aanvoertemperatuur. Temperatuur binnen daalt hierdoor 's nachts ietsjes, maar dit wordt overdags met het zonnetje weer ruimschoots goedgemaakt.The__Virus schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:25:
Geen defrosts. Hier 1,4°C geweest vanochtendvroeg met vorst aan de grond.
knipperdeknip, uw mede users vinden het fijn als u ontopic blijft...
[ Voor 52% gewijzigd door teacher op 07-03-2024 13:04 ]
Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride
Lijkt bij mij toch wat ver van de werkelijkheid te staan.DutchWing schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:15:
@dunklefaser via Bouw-energie.be kun je zelf een gratis warmteverliesberekening maken. Aardige indicatie mits juist ingevuld.
Ik zou hier *na* mijn isolatiewerken (vloer/gevel/stuk dak) nog meer verbruiken dan mijn huidig gasverbruik (+-12500kwh, oude semi-gerenoveerde rijwoning van 170m²), althans volgens die en andere tools.
Dat brengt wel wat discussie mee met de installateur over de dimensionering. (Ik zou liefst voor een PANA 7j of 9j gaan en het uitgespaarde geld desnoods later in een airco steken waarmee ik in uiterste nood wel zou kunnen bijstoken. Installateurs willen graag een T-CAP of zwaardere unit plaatsen. Zelfs een 9j is gek genoeg 1k duurder in België?)
Nu passen we wel een beperkte nachtverlaging toe, wat met WP grotendeels zal wegvallen, maar gemiddeld is ons huis nooit koeler dan 17°c 's nachts en overdag >19°c. We verwarmen het volledige huis ook (alle radiatoren staan 24/24 open).
https://www.instagram.com/anafollotofbricks/
Mooi 2 in 1 systeem.Ik geloof tot 4 KWh vermogen.RobEppink schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:07:
Ik weet dat deze vraag niet bij dit topic past; maar toch.
Heeft iemand ervaring/informatie/een link omtrent een warmtepomp op de ventilatie-unit; een ventilatiewarmtepomp?
- Zou dus goed gebruikt kunnen worden voor bijverwarming;
- Sanitair;
- Kleinere woningen met een zeer goede energielabel A+++ zoals appartement
Bedoel je https://www.der-schlauchfritze.de/ en O2 Stopp? Ik kon op https://www.der-schlauchfritze.de/ geen flexibele rvs slang vinden die diffusiedicht is.Technician- schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:11:
[...]
Bij der-schlangenfritze.de heet dat O2stop.
Kosten nog geen 20% van wat jij betaalde.
(Sssst niet doorvertellen)
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik had ook nog even contact gehad met rvsslangen.nl, maar ook zij gaven aan dat de kwalificatie diffusiedicht wel serieus genomen moeten worden. Het is kostbaar, maar je komt jezelf binnen 2 jaar tegen als je slangen gebruikt die dat niet zijn.RichieB schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:19:
[...]
Bedoel je https://www.der-schlauchfritze.de/ en O2 Stopp? Ik kon op https://www.der-schlauchfritze.de/ geen flexibele rvs slang vinden die diffusiedicht is.
Ik had zelf de verkeerde besteld DN32, maar die bleek bij de fitting geen 32, maar 26 mm te zijn. Nu krijg ik DN40 die bij de fitting 32/33mm zijn en voor de helft.
De DN32 staan op internet. Ik moet ze kwijt. Bied maar als je wilt;)
Bij lagere temperaturen en korte afstanden is het volgens de geleerden geen enkel probleem. Staat ook bij dat het geschikt is voor verwarmingssystemen.Tony71 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:38:
[...]
Ik had ook nog even contact gehad met rvsslangen.nl, maar ook zij gaven aan dat de kwalificatie diffusiedicht wel serieus genomen moeten worden. Het is kostbaar, maar je komt jezelf binnen 2 jaar tegen als je slangen gebruikt die dat niet zijn.
Ik had zelf de verkeerde besteld DN32, maar die bleek bij de fitting geen 32, maar 26 mm te zijn. Nu krijg ik DN40 die bij de fitting 32/33mm zijn en voor de helft.
De DN32 staan op internet. Ik moet ze kwijt. Bied maar als je wilt;)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik neem het zekere voor het onzekere. Volg mijn gevoel.Carboy54 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:42:
[...]
Bij lagere temperaturen en korte afstanden is het volgens de geleerden geen enkel probleem. Staat ook bij dat het geschikt is voor verwarmingssystemen.
Immers...!00 jaar geleden vertelden de geleerden ons ook dat de aarde plat was;)
100 jaar geleden waren er nog geen warmtepompen. Bij twijfel vraag je het onze warmtepomp encyclopedie @flippy die heeft dit eerder gemeld.Tony71 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:59:
[...]
Ik neem het zekere voor het onzekere. Volg mijn gevoel.
Immers...!00 jaar geleden vertelden de geleerden ons ook dat de aarde plat was;)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Aha, dan volg ik je helemaal. Wil je dan bij elke post met een claim xyz vermelden dat het gebaseerd is op je gevoel? Dan kunnen gebruikers van dit topic meteen een keuze maken tussen posts van gevoelsmensen en flatearthers om hun keuzes op te baserenTony71 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:59:
[...]
Ik neem het zekere voor het onzekere. Volg mijn gevoel.

Ehm, 1912 de eerste😉Carboy54 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:05:
[...]
100 jaar geleden waren er nog geen warmtepompen.
Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl
Het eerste werkende prototype/concept was ergens in 1855 of zo, een slordige 170 jaar geleden.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Een ventilatiewarmtepomp vertrekt al van een verkeerd uitgangspunt; ventilatiesysteem type C zonder vraagsturing. Je hebt dus een forse hoeveelheid ventilatielucht nodig voor zo'n ventilatieWP, veel meer dan je nodig hebt voor goede ventilatie en dat heeft dus tot gevolg dan je je huis enorm aan 't afkoelen bent door de constante aanvoer van koude lucht. Dat moet dan vervolgens weer worden opgewekt door de WP, geen slim systeem dus.Tony71 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:30:
[...]
Mooi 2 in 1 systeem.Ik geloof tot 4 KWh vermogen.
- Zou dus goed gebruikt kunnen worden voor bijverwarming;
- Sanitair;
- Kleinere woningen met een zeer goede energielabel A+++ zoals appartement
Dit was trouwens ook 1 van de valkuilen van de ITHO Vincent; de COP wordt opgegeven op basis van een enorme hoeveelheid ventilatielucht waardoor 't effectieve vermogen van de Vincent veel kleiner is dan wat is opgegeven.
De simpelste en voordeligste verbetering voor een bestaand ventilatiesysteem type C is deze vraaggestuurd (CO2 niveau) te maken. Beter nog deze ombouwen tot type D met WTW maar da's wat meer moeite.
Von rittinger.flippy schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:26:
[...]
Het eerste werkende prototype/concept was ergens in 1855 of zo, een slordige 170 jaar geleden.

Wise enough to play the fool
(vermoedelijk in de uitverkoop) weet ik bijna voldoende. De 6,8,12 en 16 M gebruiken nog R410A.
[de 610 M, 614 M en 622 M (vaak te groot? voor NL en 3 x 400V) gebruiken R407C].
Volgens de datasheets, welke @Andrehj al citeerde, hebben ze blijkbaar een lager vermogen onder realistische (genormeerde?) condities.
De dakdekker die misschien mijn platdak van de garage gaat renoveren installeert nu ook warmtepompen
vertelde hij me gisteren.
Monobloc's uiteraard en altijd met (serieel) buffervat - merk "domusa" Dual Clima R warmtepomp-6 kW.
[ Voor 50% gewijzigd door dunklefaser op 07-03-2024 18:51 ]
Ik wist wel dat jij een van de betere warmtepomp hebt. Heb je een foto hiervan?dunklefaser schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:38:
Als ik de NL CTC website bezoek en dan nog simpele aan/uit wp's voor consumenten zie
(vermoedelijk in de uitverkoop) weet ik bijna voldoende. De 6,8,12 en 16 M gebruiken nog R410A.
[de 610 M, 614 M en 622 M (vaak te groot voor NL en 3 x 400V) gebruiken R407C].
De dakdekker die misschien mijn platdak van de garage gaat renoveren installeert nu ook warmtepompen
vertelde hij me gisteren.
Monobloc's uiteraard en altijd met (serieel) buffervat - merk "domusa" Dual Clima R warmtepomp-6 kW.
Welk koelmiddel gebruikt jouw apparaat?
De koelmiddelen in de CTC's geven de beste efficientie en worden industrieel veel toegepast.Daarnaast mogen ze gewoon bijgevuld worden, zelfs na 2030.
Nu is de CTC wel kostbaar en niet voor iedereen een acceptabel prijsje. Qua COP/SCOP is er niet een, geloof me die de waardes van deze warmtepompen kan evenaren.
[ Voor 17% gewijzigd door Tony71 op 07-03-2024 13:59 ]
Te groot valt wel mee hoor. De naamgeving is ietwat misleidend. De 614 heeft 7,67kW en de 610 5,88kW over bij -10°C.dunklefaser schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:38:
Als ik de NL CTC website bezoek en dan nog simpele aan/uit wp's voor consumenten zie
[de 610 M, 614 M en 622 M (vaak te groot voor NL en 3 x 400V) gebruiken R407C].
en 3x400V is toch ook niet erg?
Kan je een voorbeeld geven van de m3 benodigde lucht bij een dergelijk systeem? Bij de NIBE S735 wordt een voorbeeld gegeven met 175m3 wat een doorgaans type C ook bijna doet?blb4 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:50:
[...]
Een ventilatiewarmtepomp vertrekt al van een verkeerd uitgangspunt; ventilatiesysteem type C zonder vraagsturing. Je hebt dus een forse hoeveelheid ventilatielucht nodig voor zo'n ventilatieWP, veel meer dan je nodig hebt voor goede ventilatie en dat heeft dus tot gevolg dan je je huis enorm aan 't afkoelen bent door de constante aanvoer van koude lucht. Dat moet dan vervolgens weer worden opgewekt door de WP, geen slim systeem dus.
Dit was trouwens ook 1 van de valkuilen van de ITHO Vincent; de COP wordt opgegeven op basis van een enorme hoeveelheid ventilatielucht waardoor 't effectieve vermogen van de Vincent veel kleiner is dan wat is opgegeven.
De simpelste en voordeligste verbetering voor een bestaand ventilatiesysteem type C is deze vraaggestuurd (CO2 niveau) te maken. Beter nog deze ombouwen tot type D met WTW maar da's wat meer moeite.
https://assetstore.nibe.s...rage/ODgxMzUxLzAvbWFzdGVy (pagina 11) Is dit bij andere systemen significant hoger?
Dat is mooi, wel hebben een nieuwe COP versie namelijk de e-COP, en nee dit is dus niet de electrische COP maar de ervarings COP.Tony71 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:07:
[...]
COP meet ik nu niet. Vanaf mei 2024 t/m mei 2025 wel weer omdat de installatie op de schop gaat. We zullen zien.
Maar zoals vandaag weet ik uit ervaring is de COP zeer zeer hoog.
dat is dus dergelijk als een b-COP = buikgevoel COP.
laten we het nu even duidelijk houden, een COP is een verhoudingsgetal tussen twee bekende werkelijke gegevens en ervaringswaarden zijn altijd leuk maar hebben bij een COP niets te zoeken, sorry.
Je kunt het hooguit vermoeden maar weten is het zeker niet.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Misschien moet de 'e-cop' er maar komen, want de meeste zien hun warmtepompsysteem bijna hobbymatig.MacD007 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:05:
[...]
Dat is mooi, wel hebben een nieuwe COP versie namelijk de e-COP, en nee dit is dus niet de electrische COP maar de ervarings COP.![]()
dat is dus dergelijk als een b-COP = buikgevoel COP.
laten we het nu even duidelijk houden, een COP is een verhoudingsgetal tussen twee bekende werkelijke gegevens en ervaringswaarden zijn altijd leuk maar hebben bij een COP niets te zoeken, sorry.
Je kunt het hooguit vermoeden maar weten is het zeker niet.
Overigens kun je met mijn screenshot van gister zien dat ik draai op een Delta T van 1. Het is dan niet zo moeilijk lijkt me om de COP uit te rekenen bij benadering.
Voor indusriele toepassingen zie ik het nut van monitoren echt wel, maar voor je woning, nee! Een overzicht van een compleet seizoen of jaar is voldoende. Immers als je nog zuiniger wilt, stook je toch gewoon een graadje lager of ga je ipv dagelijk douchen 1 x in de week. Dat bespaart veel meer dan lopen pielen met warmtemeters en weet ik veel wat.
Een goed systeem hoeft niet met vergrootglas bekeken te worden.
Maar ik ben een voorstander van de E-COP. Want ja in deze woke tijd is daar wel plek voor denk ik.
En die g-cop is wel degelijk heel handig om op dagniveau te weten als je de laatste 5-10% efficiency uit je configuratie wil halen. Ik noem maar een voorbeeld, om exact te berekenen waar bij jouw installatie/woning het omslagpunt zit tussen 24/7 verwarmen en bijv. gaan werken met een nachtverlaging.
All-electric.
5-10% meer halen uit je systeem en dan kom je met een voorbeeld als nachtverlaging..... *knip*RonJ schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:28:
Ik doe alleen aan de g-cop, de daadwerkelijk gemeten COP. En die heeft géén causaal verband met je DT an sich. De rest is imho maar gelul in de ruimte. Ik kan ook wel blijven roepen dat ik een SCOP van 6 haal, proof or it didn't happen.
En die g-cop is wel degelijk heel handig om op dagniveau te weten als je de laatste 5-10% efficiency uit je configuratie wil halen. Ik noem maar een voorbeeld, om exact te berekenen waar bij jouw installatie/woning het omslagpunt zit tussen 24/7 verwarmen en bijv. gaan werken met een nachtverlaging.
[ Voor 1% gewijzigd door twain4me op 07-03-2024 18:25 . Reden: op de man ]
Zonder vergelijkingsmateriaal is er geen vergelijking te maken. Dus dat is een 'goeie' ingecopt.Get!em schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:36:
[Afbeelding]
Mag het even weer om zinnige zaken gaan?
Maar zo klein in vermogen en dan toch 3 x 400 V?verkeerslicht schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:56:
[...]
Te groot valt wel mee hoor. De naamgeving is ietwat misleidend. De 614 heeft 7,67kW en de 610 5,88kW over bij -10°C.
en 3x400V is toch ook niet erg?
Ik viel m.n. over de aan/uit wp voor consumenten en over de wat "verouderde" koelmiddelen,
maar zo lang deze nog volop beschikbaar zijn . . .
Foto, foto Groepsfoto van jou en...het apparaat;)dunklefaser schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:48:
[...]
Maar zo klein in vermogen en dan toch 3 x 400 V?
Ik viel m.n. over de aan/uit wp voor consumenten en over de wat "verouderde" koelmiddelen,
maar zo lang deze nog volop beschikbaar zijn . . .
[ Voor 89% gewijzigd door marvel27 op 07-03-2024 17:15 ]
Geloof me ik ga mijn eigen verwachtingen overtreffen met mijn 'doen' denkwijze.
Dat is natuurlijk een te simpele vraag, dus hierbij de toelichting:
Mijn systeem bestaat uit een combinatie van nieuwe vloerverwarming in de woonkamer en verder nog radiatoren van het oude systeem, die over het algemeen niet met dikke buizen aangesloten zijn. De aanvoer gaat nog wel, maar er zijn ook stukjes 12mm koper. Vvw en de rest zijn qua aanvoer en retour wel volledig gescheiden.
Nu ben ik wat aan het experimenteren geweest en de Nibe kabouters vinden bij de instelling "automatisch vvw + radiatoren" (waar hij oorspronkelijk op stond) een flow van +/- 8 l/m wel genoeg. Dat leek mij echter wat weinig en daarom heb ik hem op "automatisch alleen vvw" gezet, wat de flow opkrikte naar zo'n 20 l/m, waarbij ik de indruk had dat dit stukken beter werkte omdat ik de stooklijn steeds verder omlaag kon zetten. De dT ging wel omlaag naar een graad of 2 en de radiator in de hal maakte wat geluid, maar verder draaide alles prima.
Tot ik een flowstoring kreeg, die volgens de wp door een vervuild filter zou komen. Dus installateur gebeld en die zei (nadat hij wat had schoongemaakt) dat mijn flow veel te hoog was en ik vanwege de radiatoren de boel weer op "automatisch vvw en radiatoren" moest zetten omdat met een hoge flow de afgifte te laag zou zijn. Dit zou dan voor die storing zorgen omdat de dT telaag zou zijn. Zo gezegd, zo gedaan, maar het zit me toch niet lekker. De flow is nu weer 8, maar ik heb de neiging om de stooklijn weer hoger te zetten omdat het in de woonkamer minder aangenaam is.
Wie heeft er nu gelijk? Ik met de neiging om de flow weer omhoog te laten gaan, of de installateur die zegt dat dat met die radiatoren niet kan vanwege te weinig afgifte?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Dan moet je deze fabrikant gelovenTony71 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:43:
[...]
Zonder vergelijkingsmateriaal is er geen vergelijking te maken. Dus dat is een 'goeie' ingecopt.

Met een hogere flow is je afgifte alleen maar hoger met dezelfde aanvoertemperatuur, dus de installateur heeft geen idee wat 'ie zegt helaas.Aziraphale schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:55:
Ten aanzien van de flow in mijn systeem: Moet die nu zo hoog mogelijk zijn of niet?
Dat is natuurlijk een te simpele vraag, dus hierbij de toelichting:
Mijn systeem bestaat uit een combinatie van nieuwe vloerverwarming in de woonkamer en verder nog radiatoren van het oude systeem, die over het algemeen niet met dikke buizen aangesloten zijn. De aanvoer gaat nog wel, maar er zijn ook stukjes 12mm koper. Vvw en de rest zijn qua aanvoer en retour wel volledig gescheiden.
Nu ben ik wat aan het experimenteren geweest en de Nibe kabouters vinden bij de instelling "automatisch vvw + radiatoren" (waar hij oorspronkelijk op stond) een flow van +/- 8 l/m wel genoeg. Dat leek mij echter wat weinig en daarom heb ik hem op "automatisch alleen vvw" gezet, wat de flow opkrikte naar zo'n 20 l/m, waarbij ik de indruk had dat dit stukken beter werkte omdat ik de stooklijn steeds verder omlaag kon zetten. De dT ging wel omlaag naar een graad of 2 en de radiator in de hal maakte wat geluid, maar verder draaide alles prima.
Tot ik een flowstoring kreeg, die volgens de wp door een vervuild filter zou komen. Dus installateur gebeld en die zei (nadat hij wat had schoongemaakt) dat mijn flow veel te hoog was en ik vanwege de radiatoren de boel weer op "automatisch vvw en radiatoren" moest zetten omdat met een hoge flow de afgifte te laag zou zijn. Dit zou dan voor die storing zorgen omdat de dT telaag zou zijn. Zo gezegd, zo gedaan, maar het zit me toch niet lekker. De flow is nu weer 8, maar ik heb de neiging om de stooklijn weer hoger te zetten omdat het in de woonkamer minder aangenaam is.
Wie heeft er nu gelijk? Ik met de neiging om de flow weer omhoog te laten gaan, of de installateur die zegt dat dat met die radiatoren niet kan vanwege te weinig afgifte?
Een flowstoring kan gewoon voorkomen als je zo'n vuilfilter met een gaasje hebt die volloopt. Af en toe even open maken en schoonspoelen is dan een goed idee (zeker in het begin).
Op auto regelt je WP waaarschijnlijk op basis van dT, en kennelijk is 8L/m dan wel genoeg. Dit zegt ook iets over de grootte van het afgiftesysteem.
Bij mijn oude ELGA werkt nachtverlaging boven een minimum temperatuur van 5 graden goed: ik laat vanaf 1200 de temperatuur langzaam stijgen en dan draait de ELGA alleen van 1200-2300Tony71 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:42:
[...]
5-10% meer halen uit je systeem en dan kom je met een voorbeeld als nachtverlaging.....hehehheee gekkie
Nb. Specifieke use case omdat ik geregeld heb dat de gasketel niet bijspringt
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt