Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-09 17:47
Tony71 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:42:
[...]

5-10% meer halen uit je systeem en dan kom je met een voorbeeld als nachtverlaging.....hehehheee gekkie
Kan je ook normaal communiceren? Ik heb niet met je geknikkerd.

Wat ik hiermee bedoel, als je wil optimaliseren op het laagst mogelijke totale verbruik, is het (iig in mijn systeem) gunstiger om in het voor- en najaar met een nachtverlaging van 2K te werken. Dan maakt de unit kortere runs, op een hoger vermogen maar tegen een betere COP. En geeft zo dus een lager dag verbruik dan zonder het toepassen van een nachtverlaging.

Dit gaat echter ten kostte van het comfort, dus ik kies ervoor om het niet te doen, ten kostte van een iets (5-10%) hoger verbruik. Typisch iets wat je alleen goed kan bepalen door eea fijnmazig te meten.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 14:24
Hebben jullie de leidingen aan de buitenzijde bij de buitenunit geïsoleerd? Bij mij zie je de koelleidingen die minimaal geïsoleerd zijn met die witte isolatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsnzdVGkeQ1j5_5HVZ5elHpDPZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qx3OAzLfAkfeyeAS6Bld91W4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:27
Carboy54 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Bij lagere temperaturen en korte afstanden is het volgens de geleerden geen enkel probleem. Staat ook bij dat het geschikt is voor verwarmingssystemen.
Behalve dat het kabaal maakt als toevallig het dunnere stukje leidingwerk langs slaapkamers loopt bijvoorbeeld, stromend water is goed te horen en dat 24/7 gezien een warmtepomp vaak in bedrijf is.

Ik zou het niet doen, lagere binnendiameters dan voorgeschreven.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 07-03-2024 15:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 16:47
RonJ schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:21:
[...]

Kan je ook normaal communiceren? Ik heb niet met je geknikkerd.

Wat ik hiermee bedoel, als je wil optimaliseren op het laagst mogelijke totale verbruik, is het (iig in mijn systeem) gunstiger om in het voor- en najaar met een nachtverlaging van 2K te werken. Dan maakt de unit kortere runs, op een hoger vermogen maar tegen een betere COP. En geeft zo dus een lager dag verbruik dan zonder het toepassen van een nachtverlaging.

Dit gaat echter ten kostte van het comfort, dus ik kies ervoor om het niet te doen, ten kostte van een iets (5-10%) hoger verbruik. Typisch iets wat je alleen goed kan bepalen door eea fijnmazig te meten.
Ik ga uit dat je met een warmtepomp ook verwarmt middels vloerverwarming. Alle andere mogelijkheden zijn in mijn ogen onzin en werkt niet efficient. Als je dan veel kennis wilt delen en als een devils advocate de woorden van een ander wilt bespelen, vind ik persoonlijk het lachwekkend dat je met een voorbeeld komt als nachtverlaging. Dat is toch zo geweest. Past niet met LTV. Ik weet dan nu ook 100% zeker dat je geen goede DeltaT kan hebben. Maar goed dat is mijn mening. Een E-cop bestaat dus echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:12
verkeerslicht schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:12:
[...]

Met een hogere flow is je afgifte alleen maar hoger met dezelfde aanvoertemperatuur, dus de installateur heeft geen idee wat 'ie zegt helaas.
Een flowstoring kan gewoon voorkomen als je zo'n vuilfilter met een gaasje hebt die volloopt. Af en toe even open maken en schoonspoelen is dan een goed idee (zeker in het begin).

Op auto regelt je WP waaarschijnlijk op basis van dT, en kennelijk is 8L/m dan wel genoeg. Dit zegt ook iets over de grootte van het afgiftesysteem.
verkeerslicht schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:12:
[...]

Met een hogere flow is je afgifte alleen maar hoger met dezelfde aanvoertemperatuur, dus de installateur heeft geen idee wat 'ie zegt helaas.
Een flowstoring kan gewoon voorkomen als je zo'n vuilfilter met een gaasje hebt die volloopt. Af en toe even open maken en schoonspoelen is dan een goed idee (zeker in het begin).

Op auto regelt je WP waaarschijnlijk op basis van dT, en kennelijk is 8L/m dan wel genoeg. Dit zegt ook iets over de grootte van het afgiftesysteem.
Dat dacht ik dus ook al, maar ik kreeg hem met die radiatoren niet overtuigd...

Maar wat zegt dit dat over de grootte van het afgiftesysteem? Want dat verandert natuurlijk niet wanneer ik die modus op mijn wp verander van "vvw + radiatoren" naar "alleen vvw". Terwijl hij bij die laatste de flow heel rustig steeds verder op laat lopen tot hij bij die 20 l/m zit.

Overigens noemde de installateur de grootte wel en begon over een buffervat om het te vergroten.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Aziraphale schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:55:
Ten aanzien van de flow in mijn systeem: Moet die nu zo hoog mogelijk zijn of niet?

Dat is natuurlijk een te simpele vraag, dus hierbij de toelichting:

Mijn systeem bestaat uit een combinatie van nieuwe vloerverwarming in de woonkamer en verder nog radiatoren van het oude systeem, die over het algemeen niet met dikke buizen aangesloten zijn. De aanvoer gaat nog wel, maar er zijn ook stukjes 12mm koper. Vvw en de rest zijn qua aanvoer en retour wel volledig gescheiden.

Nu ben ik wat aan het experimenteren geweest en de Nibe kabouters vinden bij de instelling "automatisch vvw + radiatoren" (waar hij oorspronkelijk op stond) een flow van +/- 8 l/m wel genoeg. Dat leek mij echter wat weinig en daarom heb ik hem op "automatisch alleen vvw" gezet, wat de flow opkrikte naar zo'n 20 l/m, waarbij ik de indruk had dat dit stukken beter werkte omdat ik de stooklijn steeds verder omlaag kon zetten. De dT ging wel omlaag naar een graad of 2 en de radiator in de hal maakte wat geluid, maar verder draaide alles prima.

Tot ik een flowstoring kreeg, die volgens de wp door een vervuild filter zou komen. Dus installateur gebeld en die zei (nadat hij wat had schoongemaakt) dat mijn flow veel te hoog was en ik vanwege de radiatoren de boel weer op "automatisch vvw en radiatoren" moest zetten omdat met een hoge flow de afgifte te laag zou zijn. Dit zou dan voor die storing zorgen omdat de dT telaag zou zijn. Zo gezegd, zo gedaan, maar het zit me toch niet lekker. De flow is nu weer 8, maar ik heb de neiging om de stooklijn weer hoger te zetten omdat het in de woonkamer minder aangenaam is.

Wie heeft er nu gelijk? Ik met de neiging om de flow weer omhoog te laten gaan, of de installateur die zegt dat dat met die radiatoren niet kan vanwege te weinig afgifte?
Ik begrijp je volkomen en snap de installateur. Wat ik zou doen...
Ik zou je systeem (door een extern bedrijf) volledig laten flushen. Ook je radiatoren. Het hele systeem. Daarna kan jij je flow veel hoger zetten en geld besparen. DIt is nu een voorbeeld die aandacht nodig heeft.

Zelf doen?

https://www.boels.com/nl-nl/huren/cv-spoelcompressor/p/11531
https://rixax.nl/product/spoelcompressor-tbv-leidingen/

En anders bedrijfje inhuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Aziraphale @Tony71 Radiatoren kunnen prima mits ze overgedemotioneerd zijn en er ventilatoren onder doet.

Natuurlijk vloerverwarming en gevelverwarming is beter, zoveel redement verlies is het ook weer niet, ook zijn er lage temperatuur convector,s.

Vloerverwarming kan ook minder efficiënt zijn als je dik laminaat op gooit, moet het perfect dan is het plavuizen/gietvloer.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 07-03-2024 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-09 17:47
Tony71 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:32:
[...]

Ik ga uit dat je met een warmtepomp ook verwarmt middels vloerverwarming. Alle andere mogelijkheden zijn in mijn ogen onzin en werkt niet efficient. Als je dan veel kennis wilt delen en als een devils advocate de woorden van een ander wilt bespelen, vind ik persoonlijk het lachwekkend dat je met een voorbeeld komt als nachtverlaging. Dat is toch zo geweest. Past niet met LTV. Ik weet dan nu ook 100% zeker dat je geen goede DeltaT kan hebben. Maar goed dat is mijn mening. Een E-cop bestaat dus echt.
Je weet wel een hoop he? Alles behalve een direct antwoord dan. Ondanks dat het er totaal niets mee te maken heeft want je begint gewoon weer over totaal iets anders, ja ik heb vloerverwarming. Werkt perfect en efficiënt ook, met DT=5. >:)

Hier laat ik het verder maar even bij, ga maar iemand anders vervelen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
mr_evil08 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:40:
@Aziraphale Radiatoren kunnen prima mits ze overgedemotioneerd zijn en er ventilatoren onder doet.

Natuurlijk vloerverwarming en gevelverwarming is beter maar zoveel redement verlies is het ook weer niet.

Vloerverwarming kan ook minder efficiënt zijn als je dik laminaat op gooit, moet het perfect dan is het plavuizen/gietvloer.
Ik heb er een oude kerkvloer op liggen. Als het eenmaal opgewarmt is maakt het echt niks uit, tenzij je nachtverlaging gaat doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
RonJ schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:42:
[...]

Je weet wel een hoop he? Alles behalve een direct antwoord dan. Ondanks dat het er totaal niets mee te maken heeft want je begint gewoon weer over totaal iets anders, ja ik heb vloerverwarming. Werkt perfect en efficient, met DT=5 >:)

Hier laat ik het verder maar even bij, ga maar iemand anders vervelen.
Je weet wel een hoop he? Alles behalve een direct antwoord dan....hier zit een innerlijk tegenstrijdigheidje in, zegt dan meer over diegene die er mee komt dan de ander waar diegene het over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Tony71 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:43:
[...]

Ik heb er een oude kerkvloer op liggen. Als het eenmaal opgewarmt is maakt het echt niks uit, tenzij je nachtverlaging gaat doen natuurlijk.
Dat kan ook, overigens maakt het wel uit wat erop ligt, warmte wat niet naar boven straalt gaat naar onderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
mr_evil08 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:45:
[...]

Dat kan ook, overigens maakt het wel uit wat erop ligt, warmte wat niet naar boven straalt gaat naar onderen.
Dat klopt ook! Maar ik heb onder de vloer TONZON. Een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Aziraphale schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:34:
[...]

[...]

Dat dacht ik dus ook al, maar ik kreeg hem met die radiatoren niet overtuigd...

Maar wat zegt dit dat over de grootte van het afgiftesysteem? Want dat verandert natuurlijk niet wanneer ik die modus op mijn wp verander van "vvw + radiatoren" naar "alleen vvw". Terwijl hij bij die laatste de flow heel rustig steeds verder op laat lopen tot hij bij die 20 l/m zit.

Overigens noemde de installateur de grootte wel en begon over een buffervat om het te vergroten.
De grootte van je afgiftesysteem in combinatie met de stooklijninstelling bepaalt hoeveel vermogen er nodig is om tot gewenste Ta te komen (en vast te houden).
Als de flow op automatisch staat, zal de deze ergens op gebaseerd worden. Bij mijn WP is dat de dT. Die is hier stipt 4,2 (of het nu koud buiten is of warm). Bij Nibe kan dit iets anders werken, maar het idee blijft hetzelde.

Stooklijn en afgiftesysteem gaan hand in hand. Samen bepalen ze het afgiftevermogen.
Is het afgiftevermogen heel laag (met deze temperaturen logisch), dan is Ta heel snel gehaald, en moet de warmtepomp in flow omlaag om die dT op z'n setpoint te houden.

Je kunt als experiment proberen om de stooklijn hoger te zetten, en dan zul je zien dat de flow weer toeneemt.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Tony71 Die volg ik niet. Ik kan mijn flow nu ook prima omhoog gooien, er is alleen 1 radiator met dunne buisjes die gaat ruisen als de flow flink omhoog gaat.

@mr_evil08 Wat ik aan radiatoren heb is allemaal zwaar overgedimensioneerd en dat gaat inderdaad prima met ltv. Het lijkt alleen beter te draaien met de warmtepomp op de instelling voor alleen vloerverwarming.

@verkeerslicht Waar Nibe het precies op baseert weet ik niet, maar dT en graadminuten spelen zeker een rol. De flow gaat bij een hogere stooklijn echter niet omhoog, want toen die nog op 6 stond had ik ook een flow van 8 l/m. Pas toen ik die algemene instelling op "alleen vvw" zette begon de flow te stijgen. En ik zie ook niet dat de dT significant toeneemt bij een lagere flow.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony71
Aziraphale schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:09:
@Tony71 Die volg ik niet. Ik kan mijn flow nu ook prima omhoog gooien, er is alleen 1 radiator met dunne buisjes die gaat ruisen als de flow flink omhoog gaat.

@mr_evil08 Wat ik aan radiatoren heb is allemaal zwaar overgedimensioneerd en dat gaat inderdaad prima met ltv. Het lijkt alleen beter te draaien met de warmtepomp op de instelling voor alleen vloerverwarming.

@verkeerslicht Waar Nibe het precies op baseert weet ik niet, maar dT en graadminuten spelen zeker een rol. De flow gaat bij een hogere stooklijn echter niet omhoog, want toen die nog op 6 stond had ik ook een flow van 8 l/m. Pas toen ik die algemene instelling op "alleen vvw" zette begon de flow te stijgen. En ik zie ook niet dat de dT significant toeneemt bij een lagere flow.
Hoi!
Ik keek enkel naar de door jou genoemde 'flowstoring'. Een warmtepomp geeft dat niet aan bij een te hoge flow. Enkel bij een te lage flow of verstopping. Daarom mijn advies aan jou om je complete systeem incl. radiatoren te flushen.

Een hogere flow geeft meer comfort en lagere stookkosten. 8L per minuut is veel te weinig, dat lijkt meer voor een cv-ketel geschikt, niet voor een warmtepomp en dan ook nog een Nibe, het moederbedrijf van CTC!

Afgifte te laag door hoge flow....geloof dat nou niet aub.
Ik heb geregeld een delta T van 1. en maximaal 2. De wp past zich aan draait contine alleen op veel minder vermogen. Gaat prima!

[ Voor 14% gewijzigd door Tony71 op 07-03-2024 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Aziraphale schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:09:
Dan vermoed ik dat Nibe bij radiatoren bewust een lage flow aanhoudt omdat ze (misschien) dan uit gaan van weinig afgiftecapaciteit. Ik zou de regeling lekker op puur "vvw" zetten ;)

(Mijn WP haalt ook rare fratsen uit als ik de regeling op radiatoren zet. Dan kan bijvoorbeeld de stooklijn niet lager dan 35°C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:58
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 07-03-2024 17:40 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony71
*knip* het is geen wedstrijd wie de meeste offtopic onderwerpen in 5 zinnen kan proppen.

[ Voor 82% gewijzigd door twain4me op 07-03-2024 17:40 . Reden: offtopic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-09 16:04

Rzaan

Altijd zoekende

*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 07-03-2024 17:42 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:13

Carboy54

Duurzaamheid coach

Geen ruimte voor een verticale boiler? Hier een goed voorbeeld van een horizontale boiler achter een knieschot:

YouTube: Beurzen - Liggend voorraadvat - Itho Daalderop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpBhJ5i5CK7f1BjBDkDGC5v-fBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJRlvnA2KFabABBgKJ9wxY3p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Carboy54 op 07-03-2024 18:02 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 12:53
Carboy54 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:01:
Geen ruimte voor een verticale boiler? Hier een goed voorbeeld van een horizontale boiler achter een knieschot:

YouTube: Beurzen - Liggend voorraadvat - Itho Daalderop

[Afbeelding]
Wat doen ze toch vaag over de techniek in het vat.
“Speciale insert in het vat”

Kijk verder in de handleidingen en het volgende haal ik eruit.
Het is een RVS vat.
Het lijkt een verder helemaal leeg vat te zijn.
Er zit een inspectie deksel ad zijkant.
Cv water mag er niet in door ontbreken van een spiraal. Dit omdat dat horizontaal niet werkt.
Voor het aansluiten is een ….module nodig.
Dit is eigenlijk een RVS TSA met rvs pomp, deze circuleert het warme water door de boiler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2o7TGscSrrqlzlCE7ToiPBbmp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTmK5IsJumTRbXbPvSQm8FmC.jpg?f=fotoalbum_large

Die moet je er wel bijkopen dan.

Dit zegt verder niks of dit een goed of efficiënt product is want dat weet ik (nog) niet.
Voordeel is iig een hygiënisch rvs vat.

Nadeel is dat een tsa altijd wat verlaging van overdrachtstemperatuur oplevert.
En de platenwisselaar kan verkalken (in kalkrijke gebieden) net als bij een cv combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Technician- een waterontharder is dan dus ook geen overbodige luxe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

betaplayer schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:28:
[...]

Lijkt bij mij toch wat ver van de werkelijkheid te staan.

Ik zou hier *na* mijn isolatiewerken (vloer/gevel/stuk dak) nog meer verbruiken dan mijn huidig gasverbruik (+-12500kwh, oude semi-gerenoveerde rijwoning van 170m²), althans volgens die en andere tools.

Dat brengt wel wat discussie mee met de installateur over de dimensionering. (Ik zou liefst voor een PANA 7j of 9j gaan en het uitgespaarde geld desnoods later in een airco steken waarmee ik in uiterste nood wel zou kunnen bijstoken. Installateurs willen graag een T-CAP of zwaardere unit plaatsen. Zelfs een 9j is gek genoeg 1k duurder in België?)

Nu passen we wel een beperkte nachtverlaging toe, wat met WP grotendeels zal wegvallen, maar gemiddeld is ons huis nooit koeler dan 17°c 's nachts en overdag >19°c. We verwarmen het volledige huis ook (alle radiatoren staan 24/24 open).
En als je gaat rekenen met het dagverbruik en de daarbij behorende (gemiddelde) buitentemperatuur?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:19:
[...]

Wat doen ze toch vaag over de techniek in het vat.
“Speciale insert in het vat”

Kijk verder in de handleidingen en het volgende haal ik eruit.
Het is een RVS vat.
Het lijkt een verder helemaal leeg vat te zijn.
Er zit een inspectie deksel ad zijkant.
Cv water mag er niet in door ontbreken van een spiraal. Dit omdat dat horizontaal niet werkt.
Voor het aansluiten is een ….module nodig.
Dit is eigenlijk een RVS TSA met rvs pomp, deze circuleert het warme water door de boiler.

[Afbeelding]

Die moet je er wel bijkopen dan.

Dit zegt verder niks of dit een goed of efficiënt product is want dat weet ik (nog) niet.
Voordeel is iig een hygiënisch rvs vat.

Nadeel is dat een tsa altijd wat verlaging van overdrachtstemperatuur oplevert.
En de platenwisselaar kan verkalken (in kalkrijke gebieden) net als bij een cv combi.
Zal weinig problemen geven, de Mitsubishi cilinder-units werken op dezelfde manier alleen met een verticaal voorraadvat.

Deze constructies hebben als voordeel dat je netto inhoud zo’n 20-30 liter groter is als boilers met spiraal.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:06
Aziraphale schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:55:
Ten aanzien van de flow in mijn systeem: Moet die nu zo hoog mogelijk zijn of niet?

Dat is natuurlijk een te simpele vraag, dus hierbij de toelichting:

Mijn systeem bestaat uit een combinatie van nieuwe vloerverwarming in de woonkamer en verder nog radiatoren van het oude systeem, die over het algemeen niet met dikke buizen aangesloten zijn. De aanvoer gaat nog wel, maar er zijn ook stukjes 12mm koper. Vvw en de rest zijn qua aanvoer en retour wel volledig gescheiden.

Nu ben ik wat aan het experimenteren geweest en de Nibe kabouters vinden bij de instelling "automatisch vvw + radiatoren" (waar hij oorspronkelijk op stond) een flow van +/- 8 l/m wel genoeg. Dat leek mij echter wat weinig en daarom heb ik hem op "automatisch alleen vvw" gezet, wat de flow opkrikte naar zo'n 20 l/m, waarbij ik de indruk had dat dit stukken beter werkte omdat ik de stooklijn steeds verder omlaag kon zetten. De dT ging wel omlaag naar een graad of 2 en de radiator in de hal maakte wat geluid, maar verder draaide alles prima.

Tot ik een flowstoring kreeg, die volgens de wp door een vervuild filter zou komen. Dus installateur gebeld en die zei (nadat hij wat had schoongemaakt) dat mijn flow veel te hoog was en ik vanwege de radiatoren de boel weer op "automatisch vvw en radiatoren" moest zetten omdat met een hoge flow de afgifte te laag zou zijn. Dit zou dan voor die storing zorgen omdat de dT telaag zou zijn. Zo gezegd, zo gedaan, maar het zit me toch niet lekker. De flow is nu weer 8, maar ik heb de neiging om de stooklijn weer hoger te zetten omdat het in de woonkamer minder aangenaam is.

Wie heeft er nu gelijk? Ik met de neiging om de flow weer omhoog te laten gaan, of de installateur die zegt dat dat met die radiatoren niet kan vanwege te weinig afgifte?
flow verhogen -> Tr omhoog ->Tgemiddeld in afgifte omhoog -> meer afgifte bij gelijke Ta, dus Ta kan omlaag. -> COP verbetert

En wellicht zelf je vuilfilter schoonmaken :) ?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:56
DutchWing schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:07:
[...]

En als je gaat rekenen met het dagverbruik en de daarbij behorende (gemiddelde) buitentemperatuur?
Je bedoelt mijn huidig verbruik en graaddagen dan?

Dat heb ik gedaan: 9-10 januari waren vrij koude dagen.
Op die dagen kom ik op zo'n 0,264 kW warmteverlies per graad *28(delta t) = 7,39 kW. Dat is met mijn huidige setup: geen vloerisolatie, geen isolatie aan mijn noordgevel, beperkte isolatie in mijn bijbouw (+-39m²)

Ik kom daarmee vrijwel uit 'op' de koevlaasformule: 12500/1650= 7,57, maar dus bijlange na niet wat er gesuggereerd wordt door die berekeningen adhv van theoretisch warmteverlies, waar ik een WP van 9 à 10kW bij -10 aangeraden wordt *na* mijn bijkomende isolatie werken (vloer, gevel, bijbouw).

Als ik langere periodes bekijk, wordt het wat gunstiger, vermoedelijk omdat we wel eens een dagje hier en daar niet stookten: 9/11 -> 10/01, kom ik uit op 0,238kwh/graad ofwel zo'n 6,65 kW.

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
BarryH schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:55:
[...]

flow verhogen -> Tr omhoog ->Tgemiddeld in afgifte omhoog -> meer afgifte bij gelijke Ta, dus Ta kan omlaag. -> COP verbetert

En wellicht zelf je vuilfilter schoonmaken :) ?
Dat was dus wat ik ook al dacht, maar hij was behoorlijk duidelijk dat ik het mis had en het zo niet werkte. En aangezien ik hem hoog heb zitten begon ik toch te twijfelen.

Maar goed, volgende week hebben we weer een afspraak gepland staan voor wat anders en dan kan hij me direct laten zien hoe ik dat filtertje buiten schoon moet maken. Het zou me namelijk niet verbazen als dat toch wel smerig is, met die oude leidingen die ik nog in een deel van de installatie heb zitten. Er zitten wel TVL magneetfilters tussen, maar die houden vast niet alles tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laquaezzi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 21:52
Momenteel ben ik met de installateur bij ons thuis bezig om het ontwerp voor de warmtepomp verder vorm te geven. Ik had een lichte voorkeur voor Vaillant, de installateur geeft aan daar eigenlijk nooit mee te werken en geeft de voorkeur voor een Nefit Bosch of Itho (Amber). Voor de Nefit Bosch zou het gaan om de compress 5800i AW 5. Voor de Amber niet specifiek gehad over de grote, als ik de technische specificaties zo naast elkaar leg komt de 9,5 volgens mij het dichts in de buurt van de 5800i AW 5. De Nefit Bosch was voor mij onbekend en na zoeken op het forum wordt ik niet heel veel wijzer. Zijn er ervaringen te delen en wat zou een betere keuze zijn als het op de Nefit Bosch of de Itho Amber aankomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:13

Carboy54

Duurzaamheid coach

laquaezzi schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:03:
Momenteel ben ik met de installateur bij ons thuis bezig om het ontwerp voor de warmtepomp verder vorm te geven. Ik had een lichte voorkeur voor Vaillant, de installateur geeft aan daar eigenlijk nooit mee te werken en geeft de voorkeur voor een Nefit Bosch of Itho (Amber). Voor de Nefit Bosch zou het gaan om de compress 5800i AW 5. Voor de Amber niet specifiek gehad over de grote, als ik de technische specificaties zo naast elkaar leg komt de 9,5 volgens mij het dichts in de buurt van de 5800i AW 5. De Nefit Bosch was voor mij onbekend en na zoeken op het forum wordt ik niet heel veel wijzer. Zijn er ervaringen te delen en wat zou een betere keuze zijn als het op de Nefit Bosch of de Itho Amber aankomt?
Kijk op het Itho Amber topic met inmiddels vele gebruikers.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laquaezzi
Carboy54 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:16:
[...]

Kijk op het Itho Amber topic met inmiddels vele gebruikers.
Informatie uit het Amber topic trekken is niet het probleem. Die heb ik de afgelopen weken al aardig doorgespit toen ik de vergelijking wilde maken met de Vaillant. De Amber zou voor mij best een kandidaat kunnen zijn, maar ik kan gewoon geen gebruikerservaringen vinden van de Nefit Bosch voor een goede vergelijking. De ervaringen, gesprekken en informatie uitwisseling met deze installateur verlopen verder erg goed dus ik zal naar alle waarschijnlijkheid moeten kiezen tussen deze 2 merken/machines.

[ Voor 3% gewijzigd door laquaezzi op 07-03-2024 21:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:08
laquaezzi schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:03:
De Nefit Bosch bezitters zitten in het Nefit enviline forum:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1792551/0

Of het beter of slechter als de Itho is durf ik niet te zeggen. Das sowieso lastig, meeste mensen kopen maar een warmtepomp tegelijk. De 5800i is relatief nieuw, zijn er nog maar weinig van. Ik heb m in bestelling staan. De grote, 10.

[ Voor 5% gewijzigd door ZonnigY op 07-03-2024 22:04 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Sunri5e schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:23:
Hebben jullie de leidingen aan de buitenzijde bij de buitenunit geïsoleerd? Bij mij zie je de koelleidingen die minimaal geïsoleerd zijn met die witte isolatie.

[Afbeelding]
het is beter om (vooral de dikke leiding) goed te isoleren met een paar centimeter aan armaflex extra.

die leiding kan rustig 90 graden worden dus dat ga je merken als dat niet goed geisoleerd is, vooral op langere lengtes.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 07-03-2024 22:32 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 14:51
ConQuestador schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:41:
[...]

In de koudwater toevoer van je boiler zet je een watermeter, welke je uitleest met een ESP+nabijheidssensor (watermeter is dat ronde ding linksboven in de leiding):
[Afbeelding]

Vervolgens in home assistant wat knutselen, en je hebt precies wat je wil ;) (In mijn geval met een WPB, maar met een sanitair vat kan je uiteraard hetzelfde doen)
[Afbeelding]
Ik zat even naar deze te kijken. Hoe ontlucht je je aanvoerleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 00:39
Zwartoog schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:38:
[...]

Ik zat even naar deze te kijken. Hoe ontlucht je je aanvoerleiding?
Kraan openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peloxer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-08 09:30
Hierbij een link naar mijn net geopende thread, alle advies welkom.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2237630

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laquaezzi
ZonnigY schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:01:
[...]

De Nefit Bosch bezitters zitten in het Nefit enviline forum:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1792551/0

Of het beter of slechter als de Itho is durf ik niet te zeggen. Das sowieso lastig, meeste mensen kopen maar een warmtepomp tegelijk. De 5800i is relatief nieuw, zijn er nog maar weinig van. Ik heb m in bestelling staan. De grote, 10.
Thanks! Ik had het Nefit Bosch topic al even doorgespit maar ook daar weinig info over de 5800i AW. Waarschijnlijk ook omdat deze relatief nieuw is. Wat heeft voor jou de keuze gemaakt om te kiezen voor de Nefit Bosch in vergelijking met reeds 'bewezen' opties? Ga jij gebruik maken van de Tower (170 liter) met standaard 16 liter buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Koude temperaturen is geen enkel probleem voor de CTC614m. En doet het gewoon op minimaal vermogen. COP hoger dan ik geloven kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dENAd4ajoQP6Eb1px3Yr-Q5I8x8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EwMrRbbauoHRuF6JCiqtZ5Z8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tony71 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:49:
Koude temperaturen is geen enkel probleem voor de CTC614m. En doet het gewoon op minimaal vermogen. COP hoger dan ik geloven kan.

[Afbeelding]
Geweldige warmtepomp, echt ik snap niet waarom mensen nog een andere keuze maken. Die @Tony71 heeft echt de beste en de eCOP is beter dan ooit, bijna elke dag nieuwe records.

:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Ik zou het fantastisch vinden als voor deze ongelofelijk efficiënte warmtepompen
een eigen topic wordt geopend!
Voorstel: "Hoogefficiënte L/W-warmtepompen met de hoogste (s)COP"?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Tony71 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:49:
[Afbeelding]
Op dat plaatje zie ik geen COP. En volgens de posts hierboven meet je ook geen COP. Hoe kan die COP dan hoger zijn dan je geloven kan? Of droom je dat de COP hoger is dan je geloven kan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
Sunri5e schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:23:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBgDy3um6_kOp3oL38tfh7InPQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wK4IuMgyIRyhKfwN9VANjPzZ.jpg?f=fotoalbum_large

Die witte isolatie gewoon laten zitten, daar twee lagen armaflex omheen (gelijmd) en daar twee lagen PVC tape omheen.

PS. oude foto, want de WP staat inmiddels op een groter frame, maar het ging om de isolatie van de buitenleidingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 08-03-2024 11:15 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Andrehj schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:10:
[...]

Op dat plaatje zie ik geen COP. En je volgens de posts hierboven meet je ook geen COP. Hoe kan die COP dan hoger zijn dan je geloven kan? Of droom je dat de COP hoger is dan je geloven kan?
Dank jullie wel voor de lof! Ik voel me uiterst gevleid.
Er zijn drie factoren die invloed hebben op de COP van een warmtepomp dames en een aantal heren nml:

1. Delta T
2. De buitentemperatuur
3. De aanvoertemperatuur
4. Huey, Dewey and Louie

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Blihi
Tony71 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:15:
[...]

Dank jullie wel voor de lof! Ik voel me uiterst gevleid.
Er zijn drie factoren die invloed hebben op de COP van een warmtepomp dames en een aantal heren nml:

1. Delta T
2. De buitentemperatuur
3. De aanvoertemperatuur
4. Huey, Dewey and Louie
Helaas, u mag niet door voor de koelkast. De COP hangt af van de Tlift en de Tlift is het verschil tussen de buitentemperatuur en de aanvoertemperatuur. De delta-T doet er niet toe.

Oh en als je wilt heb ik wel data over enkele seizoenen van geijkte meters om dit te laten zien.

Dat je een kleine delta-T wilt is omdat je dan de Ta lager komt terwijl het afgegeven vermogen gelijk blijft, maar heeft niets met de COP te maken.

Simpel uitgelegd: Het afgiftevermogen wordt bepaald door de gemiddelde temperatuur van het afgiftesysteem, ofwel Tg = (Ta + Tr)/2

De COP wordt bepaald door de Tlift = (Ta - Tb), met de b van buiten Die zit bij een moderne warmtepomp rond de 50% van de Carnot-curve = 50% * ((273.15 + Tb) / Tlift) met Tb in graden Celcius.

Carnot is een theoretisch maximum: Als je de buitenlucht af zou koelen tot -273 graden Celsius en al die energie zonder verlies in je afgiftesysteem kunt stoppen ben je 100% Carnot efficient.

Een kleine delta-T (=Ta-Tr) zorgt ervoor dat bij een gegeven Tg de Ta zo klein mogelijk is en bij een zo laag mogelijke Ta is de Tlift ook zo laag mogelijk. Hoe lager de Tlift, hoe hoger de COP.

[ Voor 31% gewijzigd door Blihi op 08-03-2024 11:27 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 16:01
blb4 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:17:
[...]

type warmtepomp: ?
geschikte installateur: @gebruiker001 *O*
Type warmtepomp monoblock.
Je bedoelt dat ik 'm zelf kan installeren? Dat zie ik toch niet helemaal zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:25
Blihi schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:11:
[...]

[Afbeelding]

Die witte isolatie gewoon laten zitten, daar twee lagen armaflex omheen (gelijmd) en daar twee lagen PVC tape omheen.

PS. oude foto, want de WP staat inmiddels op een groter frame, maar het ging om de isolatie van de buitenleidingen.
Ook hier op den duur een nieuwe airco dus interessant om het alvast gezien te hebben. Hoe zit dat bij die bocht waar je het inregenen voorkomt. Daar ben ik nogal huiverig voor. Is dat een rubberen bocht ofzo die erover heen is getrokken of zit er gewoon isolatie over een pvc bocht :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Blihi schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:19:
[...]

Helaas, u mag niet door voor de koelkast. De COP hangt af van de Tlift en de Tlift is het verschil tussen de buitentemperatuur en de aanvoertemperatuur. De delta-T doet er niet toe.

Oh en als je wilt heb ik wel data over enkele seizoenen van geijkte meters om dit te laten zien.

Dat je een kleine delta-T wilt is omdat je dan de Ta lager komt terwijl het afgegeven vermogen gelijk blijft, maar heeft niets met de COP te maken.

Simpel uitgelegd: Het afgiftevermogen wordt bepaald door de gemiddelde temperatuur van het afgiftesysteem, ofwel Tg = (Ta + Tr)/2

De COP wordt bepaald door de Tlift = (Ta - Tb), met de b van buiten Die zit bij een moderne warmtepomp rond de 50% van de Carnot-curve = 50% * ((273.15 + Tb) / Tlift) met Tb in graden Celcius.

Carnot is een theoretisch maximum: Als je de buitenlucht af zou koelen tot -273 graden Celsius en al die energie zonder verlies in je afgiftesysteem kunt stoppen ben je 100% Carnot efficient.

Een kleine delta-T (=Ta-Tr) zorgt ervoor dat bij een gegeven Tg de Ta zo klein mogelijk is en bij een zo laag mogelijke Ta is de Tlift ook zo laag mogelijk. Hoe lager de Tlift, hoe hoger de COP.
Goed uitgelegd met een heel klein foutje! Zie je 'm?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Blihi
Dit soort reacties helpen niet. Als er ergens iets fout staat kun je dat expliciet maken, zo niet, dan niet. In de meeste van jouw laatste posts loop je een beetje te trollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Als we nu aan de 'bekende' gegevens een flow hangen van 2.6m3/h.
Wat kunnen we daar dan mee berekenen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
mister_muller schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:36:
[...]

Ook hier op den duur een nieuwe airco dus interessant om het alvast gezien te hebben. Hoe zit dat bij die bocht waar je het inregenen voorkomt. Daar ben ik nogal huiverig voor. Is dat een rubberen bocht ofzo die erover heen is getrokken of zit er gewoon isolatie over een pvc bocht :+ ?
Die "bocht" is een dakdoorvoer met 3x45 graden PP buizen. Die worden voor dit doel verkocht. Daar zit horrengaas overheen (niet heel netjes, maar dat boeit niet) om insecten geen kans te geven een nestje te maken in de buis.

Overigens is de dakdoorvoer van de airco netjes een setje: https://www.janwit.nl/kabeldoorvoer-met-pp-bochten-110-mm/

De dakdoorvoer van de WP is iets soortgelijks, maar dan zelf gemaakt. Dat is van oorsprong de rookgasafvoer van de CV. Daarvan is de aluminium plakplaat gewoon in het dak blijven zitten. Daar heb ik een 110mm PVC buis doorheen gestoken, met aan de bovenzijde dus 3 bochten van 45graden PP. Om die buis waterdicht aan te sluiten op de bestaande plakplaat is gebruik gemaakt van een rubber manchet van 110-160mm (https://www.topkoistore.n...oopsok-mof-160x110mm.html).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Tony71 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:52:
Het afgiftevermogen. Daar heb je nog steeds niets aan. Dan weet je bij benadering hoeveel warmte je hebt opgewekt (ongeveer dan, want je delta-T is nogal grof, de flow is nogal grof en de flow is ook niet constant. Als je die daadwerkelijk zou uitlezen zul je zien dat daar nog best wat variatie in zit).

Dan nog moet je je opgenomen vermogen ook daadwerkelijk meten (met geijkte meters en dus niet uit de WP zelf) om de COP te berekenen.

Maar dat staat los van het feit dat die delta-T niets met de COP van doen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tony71 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:52:
Inderdaad: verwarmingsvermogen (in kW) = flow (in L/sec) * 4.2 * Dt
COP = verwarmingsvermogen (in kW) / opgenomen vermogen (in kW)
De Dt heeft dus een evenredig verband met de COP.

Jouw metingen:
De Ta en Tr wordt zonder decimalen verstrekt.
Ta 26 (mogelijke range 25.5 – 26.4)
Tr 24 (mogelijke range 23.5 – 24.4)
Dus Dt mogelijke range 1.1 tot 2.9 K

Dus tussen de mogelijke Dt's zit een factor 2.6 verschil!
Dus met jouw meetwaarden kan je een range aan COPs hebben met een factor 2.6 verschil!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
SebastiaanPs schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:10:
[...]

Inderdaad: verwarmingsvermogen (in kW) = flow (in L/sec) * 4.2 * Dt
COP = verwarmingsvermogen (in kW) / opgenomen vermogen (in kW)
De Dt heeft dus een evenredig verband met de COP.
Nee, want als de delta-T twee keer zo groot is en de flow twee keer zo klein heb je exact hetzelfde vermogen. Er is dus geen enkel verband tussen COP en delta-T te trekken.
Jouw metingen:
De Ta en Tr wordt zonder decimalen verstrekt.
Ta 26 (mogelijke range 25.5 – 26.4)
Tr 24 (mogelijke range 23.5 – 24.4)
Dus Dt mogelijke range 1.1 tot 2.9 K

Dus tussen de mogelijke Dt's zit een factor 2.6 verschil!
Spijker, kop, raak. Je vergeet dat ook de flow niet nauwkeurig is. Die 2600 m3/uur zit ook een variatie in, dus het verschil is eigenlijk nog groter.
Dus met jouw meetwaarden kan je een range aan COPs hebben met een factor 2.6 verschil!
Zonder metingen kun je niets over COP zeggen. Soms meten de apparaten zelf iets van opgewekt en/of opgenomen vermogen en dat geeft al een benadering, maar vaak worden dan backup-elementen niet meegenomen. Wil je het echt weten, moet je externe meters toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blihi schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:26:
[...]
Nee, want als de delta-T twee keer zo groot is en de flow twee keer zo klein heb je exact hetzelfde vermogen. Er is dus geen enkel verband tussen COP en delta-T te trekken.
Ik bedoelde hier: als de andere factoren (flow en opgenomen vermogen) gelijk blijven. Sorry dat had duidelijker gekund. Verder op alle punten helemaal met je eens!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
SebastiaanPs schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:29:
[...]

Ik bedoelde hier: als de andere factoren (flow en opgenomen vermogen) gelijk blijven. Sorry dat had duidelijker gekund. Verder op alle punten helemaal met je eens!
Toch zit daar een denkfout in, want je kunt de delta-T niet sturen als je verder alles gelijk houdt. De delta-T is een afgeleide van de Ta, de flow en de karakteristieken van het afgiftesysteem.

De enige parameters die je kunt sturen zijn de Ta en de flow en bij een WP is dat eigenlijk heel makkelijk: Je wilt een zo hoog mogelijke flow, zodat je met een zo laag mogelijke Ta toch het benodigde afgiftevermogen hebt. De COP is dan een gevolg van die Ta in combinatie met de buitentemperatuur.

Als je de COP wilt verbeteren zit er niets anders op dan de Ta omlaag te brengen en de manieren om dat te doen zijn het verhogen van de flow, of het aanpassen van je afgiftesysteem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@SebastiaanPs Jouw berekening laat zien dat je het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour
bij een wp het liefst op +/-0,05 K precies (of beter) wil kunnen meten,
bij een deltaT van 4 K komt dit overeen met een fout van 2,5% in COP
bij een deltaT van 2K is de foutmarge 5,0% in COP
Daarom zitten in de betere flowmeters ook gekalibreerde en "gematchte" Pt-weerstanden.
Verder zit in deze flowmeters ook een extra tabel met de temperatuurafhankelijkheid van de
warmtecapaciteit van water, bij de gebruikelijke wp-temperaturen gemiddeld 4,16 kJ/(kg x K)

Bovenstaande over de COP onder de voorwaarde dat er geen fout in de flowmeting zit.
Ik heb zo'n vermoeden dat de foutmarge in de flowmeting niet verwaarloosbaar is.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Blihi schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:37:
[...]

Toch zit daar een denkfout in, want je kunt de delta-T niet sturen als je verder alles gelijk houdt. De delta-T is een afgeleide van de Ta, de flow en de karakteristieken van het afgiftesysteem.

De enige parameters die je kunt sturen zijn de Ta en de flow en bij een WP is dat eigenlijk heel makkelijk: Je wilt een zo hoog mogelijke flow, zodat je met een zo laag mogelijke Ta toch het benodigde afgiftevermogen hebt. De COP is dan een gevolg van die Ta in combinatie met de buitentemperatuur.

Als je de COP wilt verbeteren zit er niets anders op dan de Ta omlaag te brengen en de manieren om dat te doen zijn het verhogen van de flow, of het aanpassen van je afgiftesysteem.
Mijn bericht ging over meten en niet over sturen.
@Tony71 deelde een afbeelding met een Ta en Tr. Op dat moment is er een bepaalde flow en een bepaald opgenomen vermogen.
Op dat moment kan er, afhankelijk van de exacte Ta en Tr een variatie aan COP's zijn met een factor 2.6 verschil.
Op het gebied van sturen heb je helemaal gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony71
SebastiaanPs schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:52:
[...]

Mijn bericht ging over meten en niet over sturen.
@Tony71 deelde een afbeelding met een Ta en Tr. Op dat moment is er een bepaalde flow en een bepaald opgenomen vermogen.
Op dat moment kan er, afhankelijk van de exacte Ta en Tr een variatie aan COP's zijn met een factor 2.6 verschil.
Op het gebied van sturen heb je helemaal gelijk.
Meten is een momentopname en kan nooit gelijk zijn natuurkundig gezien. Er is maar een die het dichtsbij zit en dat ben jij.

Ik ben denk wel klaar hier. De meest voor de hand liggemde formule, die iedereen met een warmtepomp uit zijn hoofd moet kennen, wordt op verschillende wijze geïnterpreteerd. Leuk, maar het houdt een keer op.

Ik ga andere mensen helpen, zoals ik geholpen ben.

[ Voor 18% gewijzigd door Tony71 op 08-03-2024 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZonnigY
laquaezzi schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:15:
[...]

Thanks! Ik had het Nefit Bosch topic al even doorgespit maar ook daar weinig info over de 5800i AW. Waarschijnlijk ook omdat deze relatief nieuw is. Wat heeft voor jou de keuze gemaakt om te kiezen voor de Nefit Bosch in vergelijking met reeds 'bewezen' opties? Ga jij gebruik maken van de Tower (170 liter) met standaard 16 liter buffervat?
Dat is een heel traject geweest:
Eerst een installateur die alleen Bosch deed, later gewisseld omdat hij mijn totaal project niet aan kon .
Deze nieuwe 5800i gekozen omdat ik bijna 10 kW nodig had en de andere versies daarvan ofwel rebrands van budget lawaaibakken zijn. Ook past hij ruimte- en geluidstechnisch beter en vind ik de R290 een fijn idee.

In dit hele traject Bosch een aantal vragen gesteld en ze geven prima antwoord ook aan leken/consumenten, dat vind ik een enorme pre.

Onder tijdsdruk agv de wissel bij de andere installateur gevraagd of ze met Bosch konden werken en die gaf aan; prima optie. Daarbij gebleven dus.

Wij doen niet de tower maar hebben een apart 300l vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-09 14:08
ZonnigY schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:05:
[...]

Dat is een heel traject geweest:
Eerst een installateur die alleen Bosch deed, later gewisseld omdat hij mijn totaal project niet aan kon .
Deze nieuwe 5800i gekozen omdat ik bijna 10 kW nodig had en de andere versies daarvan ofwel rebrands van budget lawaaibakken zijn. Ook past hij ruimte- en geluidstechnisch beter en vind ik de R290 een fijn idee.

In dit hele traject Bosch een aantal vragen gesteld en ze geven prima antwoord ook aan leken/consumenten, dat vind ik een enorme pre.

Onder tijdsdruk agv de wissel bij de andere installateur gevraagd of ze met Bosch konden werken en die gaf aan; prima optie. Daarbij gebleven dus.

Wij doen niet de tower maar hebben een apart 300l vat.
Heb de ook vrij nieuwe 3400i gekozen. (7400i besteld maar de installateur had split gelegd haha)
Waarom vielen beide bij jou af?

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
PieterL schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:27:
[...]

Heb de ook vrij nieuwe 3400i gekozen. (7400i besteld maar de installateur had split gelegd haha)
Waarom vielen beide bij jou af?
7400i is er niet in het vermogen wat ik nodig heb.
Suffe installateur trouwens. Dan kun je nog zo goed nadenken over je wp, krijg je dit |:(

[ Voor 13% gewijzigd door ZonnigY op 08-03-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
ZonnigY schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:30:
[...]

7400i is er niet in het vermogen wat ik nodig heb.
Klopt
En de modernere 3400i?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
PieterL schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:31:
[...]

Klopt
En de modernere 3400i?
Ik wilde monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PieterL
Haha ... ik ook
Succes met de 5800i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
Carnot rendement etc. voor warmtepompadepten:
Voor een bruikbare uitleg met formule is misschien "warmtepomp berekenen" een startpunt (zou in principe in de topicstart kunnen staan) of beter in het "Ik wil-een-warmtepomp FAQ topic" (ook hier alleen maar als zoekterm "carnot-rendement"- helaas).

Notabene in het gedeelte over "Hoge Temperatuur Warmtepomp (HTW)" van warmtepompberekenen.nl
wordt het Carnot-rendement uitgelegd.

[ Voor 22% gewijzigd door dunklefaser op 08-03-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:34
dunklefaser schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:37:
@SebastiaanPs Jouw berekening laat zien dat je het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour
bij een wp het liefst op +/-0,05 K precies (of beter) wil kunnen meten,
bij een deltaT van 4 K komt dit overeen met een fout van 2,5% in COP
bij een deltaT van 2K is de foutmarge 5,0% in COP
Daarom zitten in de betere flowmeters ook gekalibreerde Pt-weerstanden.
Verder zit in deze flowmeters ook een extra tabel met de temperatuurafhankelijkheid van de
warmtecapaciteit van water, bij de gebruikelijke wp-temperaturen gemiddeld 4,16 kJ/(kg x K)

Bovenstaande over de COP onder de voorwaarde dat er geen fout in de flowmeting zit.
Ik heb zo'n vermoeden dat de foutmarge in de flowmeting niet verwaarloosbaar is.
Dit kunnen we nog verder nuanceren. Als je alleen geinteresseerd bent in COP is de absolute nauwkeurigheid van de temperatuur sensor niet belangrijk. In het meetbereik voor een warmtepomp moeten ze zo goed mogelijk gelijk zijn. De voorbeelden hierboven laten al zien wat een klein verschil in meetfout doet.
Daarom gebruikt Kamstrup gepairde sensoren en moet je het paartje vervangen als er één kapot is.

Ander ding wat nog niet benoemd is, hoe is de sensor bevestigd? Een sensor op een buis geplakt moet je heel goed isoleren, om een meetfout te vookomen. Maar op de buis zal die ook altijd een grotere tijdvertraging hebben in het volgen van een verandering in watertemperatuur tov wanneer ie in het water zit.

Temperatuursensoren in een warmtepomp zijn in de eerste plaats bedoeld voor het regelsysteem. En voor het regelsysteem maakt een systematische afwijking niet zoveel uit. Of ie nou een Ta van 25 of 26 C ziet, op beide kan die regelen. De finetuning is aan de gebruiker in de stooklijn. In mijn LG zie ik het terug, de sensoren zijn eenvoudige NTC sensoren die ook nog es thermisch niet het meest ideaal zijn gekoppeld.
Met die sensoren zal ik dus hooguit een pseudoCOP kunnen meten, leuke indicatie om verschillende momenten te vergelijken maar niet goed genoeg om met anderen te vergelijken.

@Tony71 hoe meet jij de watertemperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@BernieW Idd. "gepairde" of "gematchte" sensoren en ze moeten "direkt tauchend" zijn.
Dompelbuizen o.i.d. zijn niet (meer) toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Tony71 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:59:
[...]

Meten is een momentopname en kan nooit gelijk zijn natuurkundig gezien. Er is maar een die het dichtsbij zit en dat ben jij.

Ik ben denk wel klaar hier. De meest voor de hand liggemde formule, die iedereen met een warmtepomp uit zijn hoofd moet kennen, wordt op verschillende wijze geïnterpreteerd. Leuk, maar het houdt een keer op.

Ik ga andere mensen helpen, zoals ik geholpen ben.
Bedoel je: COP = P(thermisch) / P(elektrisch)?

Als je de moment-metingen van beiden weet (ongeacht, flow, delta, ta) dan heb je de momentane COP.
Als je de totale energie P(th) en P(el) hebt over een bepaald tijdsspan, dan heb je de COP over dat tijdsspan.

Jij kunt met je flow (afkomstig uit de warmtepomp zelf?) in ieder geval een benadering van het afgegeven vermogen berekenen. Dan rest nog een kWh-meter nodig om de COP te kunnen berekenen.

Andersom is er ook een berekening te doen:
Als jouw afgegeven vermogen op z'n laagst is (2,5kW volgens de specificaties van CTC, en overigens afhankelijk van de buitentemperatuur), en je zou een COP van 5 hebben, dan heb je een opgenomen vermogen van 500W (= 2500/5) (wat vrij laag is, maar niet onmogelijk).
Ik meen dat Pana J's minimaal 550W doen, en mijn WP doet minimaal 625W. Maar mogelijk is de CTC hier uitzondering op de regel, en kan met R407c (net als R410a) beter teruggemoduleerd worden dan met R32.

Het kan ook zijn dat je daadwerkelijk een veel hogere COP hebt en dat je WP constant aan het pendelen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:26
verkeerslicht schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:13:
[...]

Bedoel je: COP = P(thermisch) / P(elektrisch)?

Als je de moment-metingen van beiden weet (ongeacht, flow, delta, ta) dan heb je de momentane COP.
Als je de totale energie P(th) en P(el) hebt over een bepaald tijdsspan, dan heb je de COP over dat tijdsspan.

Jij kunt met je flow (afkomstig uit de warmtepomp zelf?) in ieder geval een benadering van het afgegeven vermogen berekenen. Dan rest nog een kWh-meter nodig om de COP te kunnen berekenen.

Andersom is er ook een berekening te doen:
Als jouw afgegeven vermogen op z'n laagst is (2,5kWh volgens de specificaties van CTC, en overigens afhankelijk van de buitentemperatuur), en je zou een COP van 5 hebben, dan heb je een opgenomen vermogen van 500Wh (= 2500/5) (wat vrij laag is, maar niet onmogelijk).
Ik meen dat Pana J's minimaal 550Wh doen, en mijn WP doet minimaal 625Wh. Maar mogelijk is de CTC hier uitzondering op de regel, en kan met R407c (net als R410a) beter teruggemoduleerd worden dan met R32.

Het kan ook zijn dat je daadwerkelijk een veel hogere COP hebt en dat je WP constant aan het pendelen is.
De eenheid van vermogen is Watt of Joule/seconde.
De eenheid van energie(hoeveelheid) is Wh. Meer gebruikt natuurlijk kWh voor huishoudens.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Monitoring februari 2024

De spreiding in COP is +/- 20% dus c.a 40% verschil tussen de beste en de slechtste. Dat geeft te denken want dit resultaat is evenredig aan de milieubelasting en kosten.
De verschillen tussen A-merk warmtepompen zijn klein dus moet de oorzaak gevonden worden in het hydraulische ontwerp, regeling, installatie, afgifte systeem of meetfouten. Warmtepompen zijn geen plug and play apparaten. Stel rustig vragen over de verschillen daar is het forum voor.

Er is een enorm verschil in warmtebehoefte van de woningen. De regeling zorg ervoor dat de benodigde warmte zich aanpast aan verliezen van de woning.

Het vermeden aardgas verbruik= geleverde warmte kWh/8,8 [m3]

Het goede nieuws is dat 50% van de toegevoerde elektriciteit duurzaam is. Warmtepompen worden dus steeds effectiever.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLK8qqBpGV3DVyVaZ2A3UoPu2Jk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RLEZZm3SW8DlVsGsPntZS60p.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ET5QV2WzTYubq74gsdy1H62zGvY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/feg7gsn3jKjkHXnFqCJENuL2.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ytB7b7uu_tyEAa1gBmNdgW41o0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mj8Bf6aZdzkwdNpCukF3UPnE.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Tomexergie Zou het interessant zijn de (gemiddelde) buitentemperaturen per maand
additioneel te registreren? - Misschien in de vorm van graaddagen per provincie o.i.d.?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
dunklefaser schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:14:
@Tomexergie Zou het interessant zijn de (gemiddelde) buitentemperaturen per maand
additioneel te registreren? - Misschien in de vorm van graaddagen per provincie o.i.d.?
Met graaddagen doen we weinig omdat we uitgaan van gemeten waarden.
Dit is al werk genoeg, we zouden nog veel meer kunnen doen, maar we houden het simpel (KIS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:42
@Tomexergie ik hou wel mijn eigen gemeten graaddagen bij en vergelijken die altijd met De Bilt dat is geen heel groot verschil. Het zou dus wel een idee kunnen zijn om eenmalig eens te kijken of er significante verschuivingen zijn als de graaddagen van dichtst bijzijnde meetstation wordt gebruikt.

Verder speelt de woning ook een grote rol. Ik heb bijvoorbeeld een woning met voorzetwanden en een combinatie van houten en schuimbeton vloeren. Heel weinig massa dus, waardoor ik vaak in de koude uren moet draaien om het op temperatuur te houden. Iemand die overdag kan draaien en de massa kan opwarmen kan natuurlijk een hogere cop halen.

Gezien mijn opzet met vooral radiatoren, beetje vloer en wandverwarming en dus gebrek aan massa ben ik al lang blij dat ik nu al een aantal maanden keurig op het gemiddelde uitkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:29

Seafarer

XXX

rykers schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:12:
@Tomexergie ik hou wel mijn eigen gemeten graaddagen bij en vergelijken die altijd met De Bilt dat is geen heel groot verschil. Het zou dus wel een idee kunnen zijn om eenmalig eens te kijken of er significante verschuivingen zijn als de graaddagen van dichtst bijzijnde meetstation wordt gebruikt.

Verder speelt de woning ook een grote rol. Ik heb bijvoorbeeld een woning met voorzetwanden en een combinatie van houten en schuimbeton vloeren. Heel weinig massa dus, waardoor ik vaak in de koude uren moet draaien om het op temperatuur te houden. Iemand die overdag kan draaien en de massa kan opwarmen kan natuurlijk een hogere cop halen.

Gezien mijn opzet met vooral radiatoren, beetje vloer en wandverwarming en dus gebrek aan massa ben ik al lang blij dat ik nu al een aantal maanden keurig op het gemiddelde uitkom :)
Maar nu heb je het voordeel dat je snel ad hoc kunt verwarmen. En weinig massa staat op te warmen die weer afkoelt als je weg bent. Toch?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09 15:19
Mijn WP hokje krijgt vorm. Er komt nog een sedumdakje op en ik mis nog 2 a 3 lamellen aan de voorkant. 1 zijkant en deels de achterkant zitten dicht incl. geluidsisolatie. Andere zijkant is open en een deel achter heeft ook lamellen.

Ik vraag me wel af of zo'n kast nog wat met de efficiëntie doet? De luchtstroom wordt immers beperkt. De achterkant heb ik wel meer open gelaten (minder schuine lamellen). Maarja het oog wil ook wat ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdopRj-4TtA7lvjB-ETLVwxWuAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azCRRBBvdTE9RQEOX7ACvMc1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcnQYPWSo5Iqi4DG81KdyDRnGYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bi9CbZa9PGhhyRj6x4oxL694.jpg?f=fotoalbum_large

Zal het eindresultaat nog even posten zodra die klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-09 11:09
Evanrvb schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:39:
Mijn WP hokje krijgt vorm. Er komt nog een sedumdakje op en ik mis nog 2 a 3 lamellen aan de voorkant. 1 zijkant en deels de achterkant zitten dicht incl. geluidsisolatie. Andere zijkant is open en een deel achter heeft ook lamellen.

Ik vraag me wel af of zo'n kast nog wat met de efficiëntie doet? De luchtstroom wordt immers beperkt. De achterkant heb ik wel meer open gelaten (minder schuine lamellen). Maarja het oog wil ook wat ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb zelf geen verschil kunnen constateren. Maar het staat en valt natuurlijk met het ontwerp. Extra weerstand voor de ventilator is natuurlijk ongewenst en aanzuigen van koude lucht ook.
Als het merkbaar slechter wordt dan haal je 'm weer weg. 🤷Houdt je van de straat.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:21

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er zal altijd wat lucht van de ventilator tegen de lamellen aankomen. Je moet er wel voor zorgen, dat die lucht niet weer aan de achterkant aangezogen kan worden. Dat had ik in het begin wel en kost veel efficientie en meer defrosts.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoek even in dit topic (en zijn voorgangers) op "kortsluiting" en "luchtkortsluiting". Ik denk namelijk dat je daar met dit kastje wel last van gaat krijgen (en het is ook nog eenvoudig te voorkomen).

Verder lijkt het dak van je hok precies vlak te liggen. Dat lijkt me ivm waterafvoer en vuilophoping niet handig (er is zeg maar een reden dat de meeste huizen schuine daken hebben...)

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 09-03-2024 12:26 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:42
Seafarer schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:34:
[...]

Maar nu heb je het voordeel dat je snel ad hoc kunt verwarmen. En weinig massa staat op te warmen die weer afkoelt als je weg bent. Toch?
Ad hoc verwarmen zit er niet echt in met een warmtepomp. Als ik dat zou willen moet ik de stooklijn flink verhogen wat juist weer veel slechter is voor de cop.

Daarnaast is er bij ons bijna altijd wel iemand thuis waardoor keuken en woonkamer op temperatuur moeten zijn. Ik pas alleen een lichte nachtverlaging toe van 1 graad.

Met gas had ik wel een forse nachtverlaging tot 15 graden en dan was het in een uur weer warm. Als ik dat nu doe heb ik meer dan een dag nodig met Ta 33.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-09 13:25
@Tomexergie
Is het een idee om instellingen te vergelijken tussen hogere en lagere COP?
Mijn COP voor SWW is bijvoorbeeld laag en ik ben er nog niet uit wat ik daar aan kan doen.
Het zal meer zijn dan wekelijkse legionella uitzetten.
Misschien zijn er algemene tips voor SWW die gedeeld kunnen worden.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Andrehj schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:19:
[...]

Zoek even in dit topic (en zijn voorgangers) op "kortsluiting" en "luchtkortsluiting". Ik denk namelijk dat je daar met dit kastje wel last van gaat krijgen (en het is ook nog eenvoudig te voorkomen).

Verder lijkt het dak van je hok precies vlak te liggen. Dat lijkt me ivm waterafvoer en vuilophoping niet handig (er is zeg maar een reden dat de meeste huizen schuine daken hebben...)
Ik kan inderdaad nog wel wat toevoegen om de ruimte tussen de aanvoer en de afvoer te blokeren.

Hij staat idd vlak maar dit is in mijn geval geen probleem er komt namelijk een bakje op met sedum erin waarbij ik aan 1 zijkant een wateruitloopje maak voor het overzocht. Dit bakje laat ik iets aflopen richting de uitloop.

Groene daken kunnen ook schuin maar zijn plat weer makkelijker ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gr8-jen schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:40:
@Tomexergie
Mijn COP voor SWW is bijvoorbeeld laag en ik ben er nog niet uit wat ik daar aan kan doen.
Deze kende je al?
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Ik heb mijn SWW setpoint inmiddels op 47 gr met een drop van 10 gr, werkt prima, geen problemen gehad. In praktijk krijg ik daarmee 1x per 2 dagen een SWW run. De sensor zit op ~1/3 van de bovenkant van het vat. SWW instelling staat op ECO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Ja dankje, het is de laatste tijd op 45 graden ook met 10 graden drop.
Ik heb het naar de bovenste sensor laten luisteren.
Misschien dat ik het aandurf om 1 x per 2 dagen te laten draaien. Maar dan moet ik de kids opvoeden, die laten het water aan tijdens de hele douchebeurt en dan kan het wel eens hard zakken ;) Het zou goed moeten gaan maar het is kiele kiele.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
@Tomexergie
Das simpel, de SWW setpoint terugzetten naar 45C. Opwarmen als de zon schijnt.
Meer kun je ook niet.

Maar wat is “niet goed”? SWW maken met warmtepomp gaat niet met geweldige COPs

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 09-03-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:30

hnq

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ben even benieuwd op welke manier de warmtepomp nu bereikbaar is.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Technician- schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:23:
[...]

Das simpel, de SWW setpoint terugzetten naar 45C. Opwarmen als de zon schijnt.
Meer kun je ook niet.

Maar wat is “niet goed”? SWW maken met warmtepomp gaat niet met geweldige COPs
Mij is altijd verteld dat SWW COP met 2.5 te halen is. Dat red ik wel , maar de legionella verbruik is zoveel dat deze het naar een wooping 2.2 verlaagt. Als ik anderen met 3+ zie staan, vraag ik mij af hoe ze dat doen. Dat red ik nog niet als ik legionella uit zet.

Die compressor gaat alsnog naar 80Hz voor die het afzwakt en het verbruik is dan te hoog. 60-50Hz is meer dan genoeg om het alsnog in 30 minuten op temp te krijgen.

Momenteel zet ik SWW op 55 graden als ik vind dat het moet opwarmen, ik zou bijna denken dat dat het verpest, maar ik weet nog niet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gr8-jen schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:49:
Mij is altijd verteld dat SWW COP met 2.5 te halen is. Dat red ik wel , maar de legionella verbruik is zoveel dat deze het naar een wooping 2.2 verlaagt. Als ik anderen met 3+ zie staan, vraag ik mij af hoe ze dat doen. Dat red ik nog niet als ik legionella uit zet.
In mijn statistieken zit niet het verbruik van het dompelelement verwerkt en kom ik over de afgelopen 12 maanden op een sCOP voor SWW van 3.44.
Als ik het verbruik (en de opbrengst) van het dompelelement meetel zit ik op sCOP 2.92.
2.2 vind ik wel heel erg laag.
Die compressor gaat alsnog naar 80Hz voor die het afzwakt en het verbruik is dan te hoog. 60-50Hz is meer dan genoeg om het alsnog in 30 minuten op temp te krijgen.

Momenteel zet ik SWW op 55 graden als ik vind dat het moet opwarmen, ik zou bijna denken dat dat het verpest, maar ik weet nog niet waarom.
Daar wordt het zeker niet beter van. Om dat SWW 55 graden te maken moet je Ta naar rond de 60! Dan is je rendement heel erg slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
gr8-jen schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:49:
[...]

Ik denk dat mensen met hoge SWW cop gewoon heel knieperig instellen. SWW setpoint op 39C enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Zelfde met mensen met SCOP >5 en radiatoren
Dat kan gewoon niet die zitten in 18C te bibberen met een dekentje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Technician- schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:00:
Zelfde met mensen met SCOP >5 en radiatoren
Dat kan gewoon niet die zitten in 18C te bibberen met een dekentje
Wat is een beetje de COP die met radiatoren te halen is? De mijne scoort heel erg laag, rond de 3… Ik probeer het een beetje te tweaker maar heb nog niet heel veel succes. Ta van tussen de 35 en 40 graden en één radiator met fans.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Evanrvb schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:43:
[...]

Ik kan inderdaad nog wel wat toevoegen om de ruimte tussen de aanvoer en de afvoer te blokeren.

Hij staat idd vlak maar dit is in mijn geval geen probleem er komt namelijk een bakje op met sedum erin waarbij ik aan 1 zijkant een wateruitloopje maak voor het overzocht. Dit bakje laat ik iets aflopen richting de uitloop.

Groene daken kunnen ook schuin maar zijn plat weer makkelijker ;)
Ik heb er bij mij een scheidingswand omheen gemaakt.
Sluit met schuim buisisolatie op de wp aan, mooi dicht en geeft geen trillingen door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eJcS_FfpWAQQVhRUKWbcZ0gyRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JiEqc4zuvyNvAfeW6Dnm8uL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2j8_bsHz2ZWSnqy4SKlSTZfLdaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSvL6AdBbDNFLrIUZFD14mPd.jpg?f=fotoalbum_large

Onderlangs is afgesloten met dikke armaflex.

[ Voor 38% gewijzigd door Ronald.42 op 09-03-2024 14:05 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:53
ErnstvV schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:03:
Wat is een beetje de COP die met radiatoren te halen is? De mijne scoort heel erg laag, rond de 3… Ik probeer het een beetje te tweaker maar heb nog niet heel veel succes. Ta van tussen de 35 en 40 graden en één radiator met fans.
sCOP weet ik nog niet maar februari was bij mij COP van 4

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFFoFkXdNCuNS96p1a_cnXWDucU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDwWuWpkfRUuSvab6Blv9pG4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3cWwlhJhn9n6fc0TgZSPAQyHso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnplj7feJlYnlC3erLopKElK.jpg?f=fotoalbum_large

Hoeveel fans? Ik overdrijf waarschijnlijk behoorlijk, maar met €85 aan losse 12cm computer ventilatoren op lage RPM, 4A 12V variabele adapter van €10 en 4 plakstrips van de Hornbach op een slimme stekker blaas ik letterlijk alle warmte van een radiator af.

[ Voor 3% gewijzigd door Whiskey48 op 09-03-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
assje schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:16:
[...]

sCOP weet ik nog niet maar februari was bij mij COP van 4
Ik moet de Chinese Dallas one wire sensoren nog vervangen door fatsoenlijke NTC om wat beter de water temperatuur te meten, maar een COP van 4 haal ik echt niet. Er gaat meestal rond de 1000W ik om tussen de 2,5 en 3 kW uit te komen. De flow is rond de 18l/m met een deltaT van tussen de twee en drie graden. Alleen als de boel een tijdje uit is geweest is de deltaT groter, maar dan het opgenomen vermogen ook.
Wel weinig defrosts, afgelopen nacht drie in acht uur tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Andrehj schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:58:
[...]

In mijn statistieken zit niet het verbruik van het dompelelement verwerkt en kom ik over de afgelopen 12 maanden op een sCOP voor SWW van 3.44.
Als ik het verbruik (en de opbrengst) van het dompelelement meetel zit ik op sCOP 2.92.
2.2 vind ik wel heel erg laag.

[...]

Daar wordt het zeker niet beter van. Om dat SWW 55 graden te maken moet je Ta naar rond de 60! Dan is je rendement heel erg slecht.
Het jammere van melcloud is dat de sensor niet is aangepast en het nog steeds de onderste sensor waarde laat zien. Als die is gezakt naar 40 graden, moet ik het minstens naar 50 zetten om SWW te triggeren.

Er is nog geen relatie tussen de temp van de 2 sensoren dat ik kan zeggen dat die andere zeker 3 graden warmer is volgens mij . Dat blijft gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
hnq schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:26:
[...]

Ben even benieuwd op welke manier de warmtepomp nu bereikbaar is.
(toekomstige) dakje eraf tillen vervolgens kast omhoog en opzij tillen.

Weegt wel wat maar met 2 man gemakkelijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Whiskey48 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:24:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoeveel fans? Ik overdrijf waarschijnlijk behoorlijk, maar met €85 aan losse 12cm computer ventilatoren op lage RPM, 4A 12V variabele adapter van €10 en 4 plakstrips van de Hornbach op een slimme stekker blaas ik letterlijk alle warmte van een radiator af.
Ik heb 15 8cm fans op een T22 van 1m80 liggen. De kamers worden ook prima warm, maar misschien moest ik de andere radiator ook maar van fans voorzien om de delta T bij de warmtepomp lager te krijgen. Bij de radiator met de fans is dat ongeveer 5 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Dat heeft idd niet te maken met wel of geen radiatoren maar met de Ta/Tr temperaturen.
Je zou met deze temperaturen (zeker met 35C) toch een iets hogere COP moeten halen.
Welke WP heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:30

hnq

Evanrvb schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:30:
[...]

(toekomstige) dakje eraf tillen vervolgens kast omhoog en opzij tillen.

Weegt wel wat maar met 2 man gemakkelijk te doen.
Dan zou ik je adviseren er geen sedumdakje van te maken. Daar kon je nog wel eens spijt van krijgen.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
@Tomexergie
Daar is het forum voor. Stel een paar concrete vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Technician- schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:19:
[...]

Dat heeft idd niet te maken met wel of geen radiatoren maar met de Ta/Tr temperaturen.
Je zou met deze temperaturen (zeker met 35C) toch een iets hogere COP moeten halen.
Welke WP heb je?
Ik heb een Midea MHC-V5W, de eerste generatie. Het lijkt er op dat het een geknepen 9 kW unit is, alle specificaties van de 5, 7 en 9 kW zijn hetzelfde. Ik krijg hem ook niet onder een minimumverbruik van 800W, dat helpt denk ik ook niet mee.
Pagina: 1 ... 117 ... 224 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)