L/W warmtepomp voor grote woning - praktische vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peloxer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-06 12:21
Mijn vrouw en ik zijn bezig met een totaalrenovatie van een vrijstaande woning in België.
De gehele isolatieschil werd aangepakt en binnen wordt alles van nul terug opgebouwd (incl alle technieken).

Nu komt het moment om keuzes te maken voor het verwarmen en koelen + SWW in de woning.
Oorspronkelijk dacht ik aan een gasketel (doorstromer) voor VVW en SWW owv de eenvoudigheid van het systeem. Daarnaast zou ik dan een multisplit airco (5 binnenunits) voorzien voor koeling.
Hoe langer, hoe meer geraak ik overtuigd van een L/W warmtepomp waarbij we actieve koeling kunnen gebruiken.
Informatie woning
- vrijstaande woning, gelijkvloers, 1e en 2e verdieping
- 32cm cellulose in het dak, 15cm PUR in de muren en 14cm PUR op de vloer
- HR+++ glas
- mechanische ventilatie type D
- grote open leefruimte
- 4 slaapkamers
- 1 bureau
- 1 badkamer met voorziening om een 2e bij te plaatsen op zolder
- resultaat warmteverliesberekening: 10,51kW
Afgiftesysteem (te verwarmen vloeroppervlakte):
- gelijkvloers: 104,6 m² (+ 18,4m2 onverwarmde berging 10cm HoH
- 1e verdiep: 98,4m², 10cm HOH
- 2e verdiep: 90m² (+16,8m2 onverwarmde berging 10cm HOH

Totaal opp: 328,2 M2, waarvan 293m2 VVW te voorzien
SWW:
- Een al dan niet geïntegreerde boiler kan in de berging op het gelijkvloers staan
- Hoeveel liter er nodig is weet ik niet, links en rechts lees ik 200 liter? We zijn een gezin met 2 jonge kinderen. In de badkamer voorzien we wel een ligbad én regendouchen
- Een DWTW is hier in Vlaanderen niet echt ingeburgerd dus dat voorzien we niet
Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde: goedkoop, zuinig, design, milieuvriendelijk, DIY/tweakersvriendelijk, domotica-integratie, stil

De installatie wordt waarschijnlijk uitbesteed. Aangezien we in Vlaanderen momenteel een verhoogde premie kunnen ontvangen. Hieronder beknopt 2 offertes die ik reeds ontvangen heb.
Daarnaast hadden we ook een offerte voor een geothermische WP, maar dit kwam op +/- € 35k :+
Om de kosten te drukken dacht ik zelf een split WP te plaatsen en deze dan laten aan te sluiten door een bevriende installateur. Ik kijk dan vooral naar Mitsubishi of Vaillant maar sta zeker open voor andere adviezen.

Offerte A
Thermia Athena 14 HC met 180l boiler
buffervat 300l + bijkomende circulatiepomp (verplicht bij koeling?)
excl VVW materiaal

€ 25 941,80 (incl 6% BTW)

Offerte B
General Electric Waterstage Combi Comfort met externe 300l boiler (wcc13-300a)
excl VVW materiaal

€ 17 493,18 (incl 6% BTW)
Concrete vragen:
  1. Ik ben op zoek naar een diep modulerende WP, van vermoedelijk minimum 12kW? Of neem ik dit best nog ruimer?
  2. Is een extra boilervat aan te raden of overbodig?
  3. Wat kan ik verwachten van de actieve koeling? Op het 1e en 2e verdiep + een groot deel van het gelijkvloers voorzien we samengestelde parket. Voorzie ik toch best nog wachtbuizen om later aircoleidingen door te trekken of zou de actieve koeling alleen volstaan?
Alvast bedankt! :)

[ Voor 1% gewijzigd door Peloxer op 08-03-2024 13:55 . Reden: Corrigeren m2 ]

Beste antwoord (via Peloxer op 14-03-2024 14:09)

• Rezuno
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-01 23:35
Hey Peloxer,

Ik bevond mij vorig jaar in dezelfde situatie als jou, toen moest ik voor mijn nieuwbouwwoning in België beslissen welk verwarmingssysteem (en koelsysteem) ik ging plaatsen. De prijzen zijn heel hoog in België en omdat ik al een tijdje de warmtepomp topics op Tweakers volgde heb ik uiteindelijk beslist om deze zelf te installeren op basis van de informatie op het forum.

Ik wou toch eens reageren omdat ik er sinds vorige zomer woon en ondertussen al een winter en een warme zomerperiode heb meegemaakt.

Misschien kort mijn situatie: nieuwbouwwoning met 3 bewoonbare bouwlagen een stuk kleiner dan dat van jou (229m² totaal: 86m² gelijkvloers, 86m² eerste verdiep, 57m² zolder), iets minder geisoleerd dan jouw huis (12cm PUR muur, 22cm minerale wol dak, 10cm PUR vloer, PVC dubbel glas), ventilatie D, zuid-zuid-oost gericht en aangebouwd langs één kant. De eerste twee verdiepen overal vloerverwarming dus in totaal 172m².

Mijn warmteverliesberekening kwam op +-4kW. Ben je zeker dat de 10,51kW correct is? Lijkt me nogal veel voor dat isolatieniveau. Een collega met een gelijkaardig huis van 300m² kwam maar op +-7.5kW.

Zelf heb ik een 5kW warmtepomp omdat de meeste merken geen lager vermogen aanbieden dus mijn installatie is wat geoverdimensieerd. Meestal is dit geen probleem, maar bij zachte dagen van bv. 10°C kan de warmtepomp zijn warmte niet kwijt en moet deze af en toe uitschakelen.

Om op je eerste vraag te antwoorden: ik zou ten zeerste afraden van een té grote warmtepomp te nemen, en al zeker niet hoger dan 12kW. Hou rekening dat je de 10kW enkel nodig hebt bij -10°C wat in Vlaanderen hoogstens enkele uren per jaar voorkomt. De gemiddelde dagtemperatuur tijdens de winter in België is 5°C dus typisch zal je huis maar 5kW of minder nodig hebben. Warmtepompen van 12+kW kunnen niet zo ver terugmoduleren bij die temperaturen.
Meestal wordt bij warmtepompen het omgekeerde gedaan en met een beta-factor tussen 0.8 en 1.0 gewerkt: dus een warmtepomp plaatsen met slechts 80% tot 100% van het vereiste vermogen. In de praktijk zal dit altijd voldoende zijn, omdat er in huis ook andere warmtebronnen zijn (koken, wassen, lichaamswarmte, ...) en met zo veel thermische massa in je vloerverwarming kan je een korte koude periode overbruggen zonder dat je dit gaat merken aan de binnentemperatuur. Let wel op dat de warmtepomp het vermogen gegarandeerd bij -10°C want veel merken adverteren maximum vermogens die enkel gehaald worden bij +7°C en lager liggen bij temperaturen waarbij je dat vermogen echt nodig hebt.

Voor je tweede vraag van het boilervat volg ik de andere mensen in dit topic: kies voor een opstelling zónder buffervat en gebruik uitsluitend een boilervat. Het buffervat voegt enkel extra kosten en complexiteit toe, en afhankelijk van hoe de opstelling is kan het de efficiëntie van je warmtepomp ook nog verlagen. Vooral met zo een gigantische oppervlakte vloerverwarming heeft dit geen enkel nut.
Uit persoonlijke ervaring zou ik wel aanraden om minstens een boiler van 250L à 300L nemen voor een gezin van 4. 200L is te weinig als er meerdere mensen na elkaar zich douchen of baden. Voor ik verhuisd ben woonde ik nog bij mijn ouders en daar hadden we een 270L warmtepompboiler en als we achter elkaar wat uitgebreider douchten in het weekend was de boiler zo goed als leeg. Hou er rekening mee dat het met een warmtepomp ook enkele uren kan duren voor deze weer volledig op temperatuur is.

Tenslotte de actieve koeling met de vloer. Zoals de meeste mensen in dit topic had iedereen mij dit op voorhand afgeraden: mijn vloer zou continu nat zijn van de condens, vloerkoeling werkt niet en het gaat nauwelijks een graad afkoelen, het ging ondraaglijk zijn in huis van de hoge luchtvochtigheid, de schimmel ging op de muren groeien, etc... Uiteindelijk toch gekozen voor de actieve vloerkoeling omdat ik met 172m² vloerkoeling in theorie voldoende afgiftevermogen heb om het huis heel de zomer op temperatuur te houden.
Ik kan enkel zeggen dat ik hier heel tevreden over ben en het nog beter werkt dan ik zelf verwacht had. Mijn huis is zuidgericht en ik heb momenteel geen enkele zonnewering. Met de koeling actief kon ik het vrij goed op 24°C à 25°C houden op de zonnigste en warmste dagen. De koele vloer is ook heel aangenaam aan de voeten en doet het subjectief koeler aanvoelen dan het eigenlijk is. Eenmaal ik zonnewering op mijn zuidgerichte ramen heb denk ik wel dat ik het met gemak op 23°C kan houden, wat ik een heel goede temperatuur vind als het buiten 30°C+ is. De buren die zijn aangebouwd hebben met een bijna identiek huis hebben geen koeling en klaagden dat het 30°C was in hun woonkamer.

Is het even goed als een airco? Nee, want je kan bijvoorbeeld niet naar 20°C terugkoelen maar ik vind dit ook niet nodig. De luchtvochtigheid is een stuk hoger, maar daar merk je niet zo heel veel van behalve dat bijvoorbeeld een natte handdoek heel traag droogt. Je hebt alleszins geen last van droge ogen zoals je bij een klassieke airco vaak hebt.

Misschien één aandachtpuntje is wel dat je bijna overal parket wilt leggen. Dit is slecht voor de warmteoverdracht, dus ik weet niet of dit nu de beste combinatie is als je van plan bent om vloerverwarming te leggen. Zelf heb ik laminaat geplaatst op mijn verdiep met een speciale ondervloer voor vloerkoeling. Zelfs hiermee verlies je nog altijd 25% capaciteit. Met parket zal dit nog een stuk meer zijn en dan kan het wel zijn dat je koelvermogen te kort komt.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dat heb je netjes aangepakt hoor. Perfect voor een warmtepomp. Overal vloerverwarming betekent dat je veel flexibiliteit hebt qua grootte van de WP. Ver terugmoduleren wordt hierdoor ook minder belangrijk.

Vind de offertes wel schandalig duur btw.

Buffervat mag weggelaten worden, evenals de extra pomp, je vloer is de buffer. En het heeft niks met koeling te maken. Een installateur die dat zegt heeft geen verstand van zaken.

Airco's kunnen t.o.v. vloerkoeling de luchtvochtigheid laten zakken. Verreweg de beste koeling. Echter, zolang je het met de vloer aangenaam kan houden is dat veel efficiënter dan met airco's.
Kijk eventueel naar fancoils voor koelen (is ook een topic voor) maar levert wel wat uitdagingen wat betreft leidingisolatie

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-06 07:33
Aaah Vlaanderen, hier ook: de offertes voor warmtepompen gekregen en ze zijn werkelijk belachelijk.

Met én een premie van 3k én 6% btw, heb ik nog geen enkele offerte gehad die goedkoper uitkwam dan het zelf doen, zonder premie en met 21% btw. Warmtepompen zijn hier per definitie een luxeproduct dat goed doorgerekend wordt precies.

Ik vind het bovendien ook lastig om een goeie installateur te vinden, die bereid is bvb. zonder buffervat te werken (hier ook niet echt nodig). Van welke streek ben je? (regio Gent hier)

Ik zou kleiner dimensioneren en combineren met L/L airco? Op die manier heb je m.i. het beste van beide werelden. Koelen met L/W en VVW zal niet zo effectief zijn. Uw L/L kan ook tussenseizoen wat overbruggen en in uiterste nood wat 'helpen'. Op die manier kan je een iets kleinere L/W WP nemen, die wellicht ook iets verder kan terugmoduleren en efficiënter is.

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
verkeerslicht schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:15:
Dat heb je netjes aangepakt hoor. Perfect voor een warmtepomp. Overal vloerverwarming betekent dat je veel flexibiliteit hebt qua grootte van de WP. Ver terugmoduleren wordt hierdoor ook minder belangrijk.

Buffervat mag weggelaten worden, evenals de extra pomp, je vloer is de buffer. En het heeft niks met koeling te maken. Een installateur die dat zegt heeft geen verstand van zaken.

Airco's kunnen t.o.v. vloerkoeling de luchtvochtigheid laten zakken. Verreweg de beste koeling. Echter, zolang je het met de vloer aangenaam kan houden is dat veel efficiënter dan met airco's.
Kijk eventueel naar fancoils voor koelen (is ook een topic voor) maar levert wel wat uitdagingen wat betreft leidingisolatie
Koelen efficienter met L/W dan met airco's? Dat lijkt me stug. Ik verstook op 140m2 300kWh om in de warme periode huis op 23 graden te houden. Juni, juli, augustus. Veel zuiniger dan dit gaat je niet lukken volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
veel te groot allemaal. Je hebt een mega-geisoleerd huis van ~200 m2, ik kom met 35 W/m2 warmtevraag ongeveer 7.000 W. Warmteverliesberekeningen zijn altijd conservatief en zelfs daar zit je maar op 10kW. Ik zou kijken of je iemand kan vinden die een panasonic 9kW wil komen installeren. Mocht je er erg zin in hebben kun je het ook zelf doen, kost je een paar weekenden maar scheelt je zomaar 5.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:46:
[...]

Koelen efficienter met L/W dan met airco's? Dat lijkt me stug. Ik verstook op 140m2 300kWh om in de warme periode huis op 23 graden te houden. Juni, juli, augustus. Veel zuiniger dan dit gaat je niet lukken volgens mij.
De vloer koel je met bijvoorbeeld 16-18°C afhankelijk van de dauwpuntstemperatuur. Ta is daarmee veel hoger wat positief is voor de COP. Boven het dauwpunt koelen gaat met een airco niet terwijl een vloer ook dan nog een aanzienlijke koelcapaciteit heeft.

Maar eerlijk is eerlijk. koelen onder het dauwpunt is wel verreweg het lekkerst als het warm en vochtig is.

Fancoils zijn vergelijkbaar met airco's. Koelen ook onder het dauwpunt, maar ook daar heb je dan nog de luxe dat je bijvoorbeeld een uitblaastemperatuur van 14°C kunt instellen in plaats van 10°C. Geen idee hoe slim de kabouters dit in een airco regelen, want ook hier zitten inverters in. Maar je zit bij een airco in ieder geval vast aan de afgiftecapaciteit die in de binnenunit zit ingebouwd. Bij een warmtepomp kun je n fancoils in verschillende maten ophangen. Meer fancoils = Ta omhoog (of fanspeed omlaag voor minder geluid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-06 10:13
Prima waardes. En ik maar bedenken dat mijn uitkomst van 32,15 KWh zeer goed is...kom jij met ca 10KWh.
In jouw geval is het niet moeilijk. Je dient een warmtepomp te nemen die kleiner is of zeer goed kan terug moduleren naar bijvoorbeeld 2KWh. Dan zou ik je adviseren eens te kijken naar de modellen van CTC. Ik heb zelf de CTC614m. Ik denk dat dit ruim is voor je. En misschien is de CTC610M geschikt. Dat ga ik eens bekijken.
Het voordeel van deze apparaten zijn Zweedse kwaliteit, stil en prachtige waardes (zie hieronder screenshot van vanochtend bij vriespunt) Met gemak haalt deze een delta T van 2 en slechts op 20% van zijn maximaal vermogen van 120% (Bij ons staat deze standaard op 90% maximaal, omdat het simpelweg niet meer nodig heeft)

Ook voor sanitairwater heeft CTC prachtige oplossingen. Het is niet alleen goed, maar ook mooi om te zien. Niet van die airco-achtige producten. Oog voor detail & vakmanschap.

Jouw waardes zijn beter dan die van mij:( Ik denk dat als je ook gaat werken met leidingdiameter van min. DN32, liever DN40 en materiaal kunsstof of RVS zal je nooit meer om hoeven te kijken naar het systeem. Het kan simpelweg niet meer beter.

Er is nog wel een dingetje die ik extra heb aangepakt. En dat is de verdeler. En hoe dan? In ons geval is onze woning zonder inregeling zeer gelijk aan warmteafgifte. En daarom heb ik alle kranen opengezet, om de flow zo hoog mogelijk te krijgen. Maar waarom zou ik een verdeler met flowventielen en inregelkranen behouden in 3/4 of 1" maatvoering met alle weerstanden die daar in zitten.

Ik heb nu de Begetube collector met maatvoering 5/4" uit Belgie besteld bij Zbouw.be en de beste kogelkranen die je kunt krijgen met volle doorlaat bij Alupex.be. Het zit er nog niet in, want pas in Mei van dit jaar ga ik dit installeren, maar mijn verwachtingen zijn hoog.

In jouw geval is overigens een buffervat en extra pomp niet nodig, omdat je eenvoudig genoeg water inhoud hebt.

Koeling via de vloer zou ik niet adviseren, ook al denken andere daar anders over, om de reden dat je niets doet aan de luchtvochtigheid, deze maak je eigenlijk nog groter en is dus onbehaaglijk. Dat stukje zou ik proberen goed te krijgen middels screens voor de ramen of airco.

Deze waardes had in vanochtend, my beloved CTC614m

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dENAd4ajoQP6Eb1px3Yr-Q5I8x8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EwMrRbbauoHRuF6JCiqtZ5Z8.png?f=fotoalbum_large

https://ctcbenelux.com/over-ons-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10-2024
hoe gaat het dan met vloerkoeling EN airco's en ( en triple warmtewerend glas ) in de zomer ?
want daar gaan wij naartoe

ik hoop echt dat ik bijvoorbeeld de slaapkamer genoeg kan koelen in de avond, dat ik de airco snachts uit kan zetten en dat het lekker blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony71
Rotaderp2 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:45:
hoe gaat het dan met vloerkoeling EN airco's en ( en triple warmtewerend glas ) in de zomer ?
want daar gaan wij naartoe

ik hoop echt dat ik bijvoorbeeld de slaapkamer genoeg kan koelen in de avond, dat ik de airco snachts uit kan zetten en dat het lekker blijft.
Met zoveel koeling, zit je straks midden in de zomer met een winterjas op de bank;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
Tony71 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:57:
[...]

Met zoveel koeling, zit je straks midden in de zomer met een winterjas op de bank;)
lol, tegenwoordig met zulke warme zomer niet meer, na een paar dagen 30+ is het net een oven hier, de stenen absorberen alle warmte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony71
Belangrijk is om direct zonlicht via de raampartijen te voorkomen. Screens zijn vrij kostbaar maar met bijvoorbeeld schaduwdoek kun je mooie diy oplossingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peloxer
Ik had ook al gelezen dat vloerkoeling geen geweldige resultaten geeft (zeker in vgl met airco), maar heb toch ook al enkele goede ervaringen gehoord.

Indien ik niet vol zou inzetten op vloerkoeling kan ik de legafstand voor bepaalde ruimtes ook vergroten, wat weer wat kosten uitspaart qua meters leiding en grootte van de collectoren natuurlijk...

Ter info: zowel op het gelijkvloers als de zolder is er een berging/techn ruimte die ik niet voorzie van VVW maar waar wel de collectoren staan. Respectievelijk 21m2 en 18m2. Op de eerste verdieping dacht ik de collector eerst in de badkamer te plaatsen maar misschien is het beter om deze in het aparte toilet te plaatsen of zelfs in te bouwen in de muur van de gang?

Uit de reacties hierboven haal ik dat een l/w opstelling van 9 a 10 kw moet voldoen, zonder buffervat. Voor de koeling kan ik dan beter zorgen voor een aircosysteem owv de luchtvochtigheid. Voorwaarde van de vrouw was wel dat er geen 'lelijke bakken' aan de muur kwamen en dat er buiten geen kabelgoten op de gevel kwamen. Dus moet ik nu alles van leidingen of wachtbuizen al voorzien, alsook plaats in het valse plafond voor de inbouwunits.

Heeft het een meerwaarde om de grondplannen hier te uploaden om het geheel wat te verduidelijken?

@Tony71 : van het merk CTC had ik nog nooit gehoord. Ik bekijk het alvast!

[ Voor 3% gewijzigd door Peloxer op 08-03-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Peloxer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:15:
Ik had ook al gelezen dat vloerkoeling geen geweldige resultaten geeft (zeker in vgl met airco), maar heb toch ook al enkele goede ervaringen gehoord.

Indien ik niet vol zou inzetten op vloerkoeling kan ik de legafstand voor bepaalde ruimtes ook vergroten, wat weer wat kosten uitspaart qua meters leiding en grootte van de collectoren natuurlijk...

Ter info: zowel op het gelijkvloers als de zolder is er een berging/techn ruimte die ik niet voorzie van VVW maar waar wel de collectoren staan. Respectievelijk 21m2 en 18m2. Op de eerste verdieping dacht ik de collector eerst in de badkamer te plaatsen maar misschien is het beter om deze in het aparte toilet te plaatsen of zelfs in te bouwen in de muur van de gang?

Uit de reacties hierboven haal ik dat een l/w opstelling van 9 a 10 kw moet voldoen, zonder buffervat. Voor de koeling kan ik dan beter zorgen voor een aircosysteem owv de luchtvochtigheid. Voorwaarde van de vrouw was wel dat er geen 'lelijke bakken' aan de muur kwamen en dat er buiten geen kabelgoten op de gevel kwamen. Dus moet ik nu alles van leidingen of wachtbuizen al voorzien, alsook plaats in het valse plafond voor de inbouwunits.

Heeft het een meerwaarde om de grondplannen hier te uploaden om het geheel wat te verduidelijken?
Het is altijd belangrijk om iedereen, inclusief vrouwlief, vrolijk te stemmen. Tegenwoordig maken ze apparatuur met aandacht voor detail. Immers het oog wil ook wat. En even los van de vrouw in deze. De buren heb je waarschijnlijk ook nog. Gun ook deze het plezier om naar iets moois te kijken.

Wat je zegt, die lelijke kast aan de muur. Dat is niet voor iedereen a happy few.

Verder, hoe meer info en tijd je hebt, des te meer kom je te weten op tweakers.

Uiteindelijk wel de knoop doorhakken, want als je hier lang blijft hangen zijn er die je wederom aan het twijfelen brengen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peloxer
Gelukkig moet ik me al geen zorgen maken over de buren, aangezien de woning in zeer landelijk gebied ligt en de eerste buur op +/- 100m van ons woont. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
Tony71 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:09:
Belangrijk is om direct zonlicht via de raampartijen te voorkomen. Screens zijn vrij kostbaar maar met bijvoorbeeld schaduwdoek kun je mooie diy oplossingen maken.
schaduwdoek heb ik idd al voor de echt warme dagen ( scheelt echt al een heleboel ), maar we krijgen ook zonwerend glas....nu is de isolatie nog 0 met 40 jaar oud dubbelglas en totaal niet isolerende alu kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Rotaderp2 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:08:
[...]

schaduwdoek heb ik idd al voor de echt warme dagen ( scheelt echt al een heleboel ), maar we krijgen ook zonwerend glas....nu is de isolatie nog 0 met 40 jaar oud dubbelglas en totaal niet isolerende alu kozijnen.
Tegen kou kun je jezelf weren, warmte is veel moeilijker. Echter ben ik van mening dat je op de goede weg zit met hetgeen je aangeeft. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Peloxer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:15:
Vloerkoeling werkt echt wel heel goed hoor. Zeker met zoveel koelmassa als jij hebt. Het bijkomend voordeel is dat jij vvw in de verdiepingsvloeren hebt liggen. En kou valt omlaag, dus dat werkt optimaal. Zeker als de luchtvochtigheid nog niet zo hoog is kom je dan aan koeling niks tekort. Met hoge luchtvochtigheid gaan airco's vooral wat toevoegen

[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 08-03-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
verkeerslicht schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:18:
[...]

Vloerkoeling werkt echt wel heel goed hoor. Zeker met zove koelmassa als jij hebt. Het bijkomend voordeel is dat jij vvw in de verdiepingsvloeren hebt liggen. En kou valt omlaag, dus dat werkt optimaal. Zeker als de luchtvochtigheid nog niet zo hoog is kom je dan aan koeling niks tekort. Met hoge luchtvochtigheid gaan airco's vooral wat toevoegen
Je verhaal klopt wel, maar wanneer koel je in de lente of herfst. Dan ben je blij met 'gratis' warmte van de zon. In hartje zomer, waarin weken van 30+ dan heb je koeling nodig. Wil je dat met vloerkoeling doen...weet je hoe ongezond dat is? Luchtvochtigheid zeer hoog en temperatuur lager. Niet doen. Je moet de luchtvochtigheid omlaag brengen ivm schimmel etc. Airco is de enige oplossing of 4 weken lang antibiotica slikken;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Fr33z schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:50:
veel te groot allemaal. Je hebt een mega-geisoleerd huis van ~200 m2, ik kom met 35 W/m2 warmtevraag ongeveer 7.000 W. Warmteverliesberekeningen zijn altijd conservatief en zelfs daar zit je maar op 10kW. Ik zou kijken of je iemand kan vinden die een panasonic 9kW wil komen installeren. Mocht je er erg zin in hebben kun je het ook zelf doen, kost je een paar weekenden maar scheelt je zomaar 5.000 euro.
Ik kom op 279m2 als ik zijn lijstje optel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peloxer
@Navi ik heb net even de oppervlaktes nagekeken en ook aangepast in de beginpost. Had ergens een foutje gemaakt.

- gelijkvloers: 104,6 m² (+ 18,4m2 onverwarmde berging 10cm HoH
- 1e verdiep: 98,4m², 10cm HOH
- 2e verdiep: 90m² (+16,8m2 onverwarmde berging 10cm HOH

Totaal opp: 328,2 M2, waarvan 293m2 VVW te voorzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Tony71 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:13:
[...]

Je verhaal klopt wel, maar wanneer koel je in de lente of herfst. Dan ben je blij met 'gratis' warmte van de zon. In hartje zomer, waarin weken van 30+ dan heb je koeling nodig. Wil je dat met vloerkoeling doen...weet je hoe ongezond dat is? Luchtvochtigheid zeer hoog en temperatuur lager. Niet doen. Je moet de luchtvochtigheid omlaag brengen ivm schimmel etc. Airco is de enige oplossing of 4 weken lang antibiotica slikken;)
Ook in de zomer zijn er zat weken waarin het niet 30+°C is. In de weken van 30+ met hoge luchtvochtigheid is een airco veel beter (was ook m'n punt). Maar daaromheen is koeling d.m.v. de vloermassa koel te houden bijzonder efficiënt en werkt ook goed.

Belangrijk is trouwens ook waar je woont, want bijvoorbeeld een zeeklimaat is wat vochtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
hoe laag kan je trouwens vloerkoeling zetten met een PVC vloer ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Rotaderp2 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:15:
hoe laag kan je trouwens vloerkoeling zetten met een PVC vloer ?
Zo laag als de dauwpuntstemperatuur toelaat. Dat wil zeggen, deste lager de luchtvochtigheid, deste lager kan je in temperatuur gaan. Ga je te laag, dan krijg je een zwembad ;)

https://www.weerschip.nl/calc_Td.php

Meestal zit je met 18°C wel veilig.

[ Voor 10% gewijzigd door verkeerslicht op 08-03-2024 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
verkeerslicht schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 23:29:
[...]

Zo laag als de dauwpuntstemperatuur toelaat. Dat wil zeggen, deste lager de luchtvochtigheid, deste lager kan je in temperatuur gaan. Ga je te laag, dan krijg je een zwembad ;)

https://www.weerschip.nl/calc_Td.php

Meestal zit je met 18°C wel veilig.
dus met een airco kan je hem zelfs wat lager zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Rotaderp2 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:05:
[...]

dus met een airco kan je hem zelfs wat lager zetten :)
Exact! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-06 11:20
verkeerslicht schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:15:

Das niet waar hoor; ik denk dat die installateur juist veel ervaring heeft met grotere woningen en koeling. Bij serieuze koeling is een buffervat weldegelijk te adviseren.
Een eenmaal koude vloer kan weinig nog bufferen dior deze op de hysterese van de buffer afvoer stemmen krijg je veel rustiger draaigedrag van de warmtepomp.
Dit weet je alleen als je veel ervaring hebt met installatie met en zonder buffer icm koeling.

Als een adviseur zegt dat koeling rustig zonder buffer kan, omdat die goedkoop wil zijn tov de concurrentie dan moet je je pas gaan verbazen.

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 09-03-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Fr33z schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:50:
Ook hier een slecht en fout advies.
De Panasonic 9Kw is gewoon een 7kw en een lawaaibak die past niet bij de allure van zo’n woning. Dat wordt hele winters op BUH draaien.
En de interne pomp is niet toerijkend voor 250m2 aan vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Mijn advies is een Daikin Altherma 3 R W 11kw opstelling met 300L SWW tank en 200l buffervat en dauwpunt regeling voor koeling.
Deze zou in de BTW iets van 12.000,- mogen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:29:
[...]

Das niet waar hoor; ik denk dat die installateur juist veel ervaring heeft met grotere woningen en koeling. Bij serieuze koeling is een buffervat weldegelijk te adviseren.
Een eenmaal koude vloer kan weinig nog bufferen dior deze op de hysterese van de buffer afvoer stemmen krijg je veel rustiger draaigedrag van de warmtepomp.
Dit weet je alleen als je veel ervaring hebt met installatie met en zonder buffer icm koeling.

Als een adviseur zegt dat koeling rustig zonder buffer kan, omdat die goedkoop wil zijn tov de concurrentie dan moet je je pas gaan verbazen.
Met drie lagen vloer heb je echt geen extra buffer nodig, dat maak je mij niet wijs ;) Daarnaast zijn hier genoeg mensen op tweakers die met minder vloer prima koelervaring hebben.
Hoe dan ook, jij hebt er meer ervaring mee dan ik verder ;) dus wie weet zijn de ervaringen die ik lees van WC-eend, en heb jij gewoon gelijk. Zal me er verder niet aan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:33:
[...]

De Panasonic 9Kw is gewoon een 7kw en een lawaaibak die past niet bij de allure van zo’n woning. Dat wordt hele winters op BUH draaien.
Eens wat dit aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
verkeerslicht schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:41:
[...]

Met drie lagen vloer heb je echt geen extra buffer nodig, dat maak je mij niet wijs ;) Daarnaast zijn hier genoeg mensen op tweakers die met minder vloer prima koelervaring hebben.
Hoe dan ook, jij hebt er meer ervaring mee dan ik verder ;) dus wie weet zijn de ervaringen die ik lees van WC-eend, en heb jij gewoon gelijk. Zal me er verder niet aan wagen.
Zo’n woning met 3 bouwlagen en bijhorende naregeling (je wil geen slaapkamers op 23C ofzo omdat de vloer altijd doorwarmt) zijn heel andere gevallen dan de standaard nl rijtjeswoning of vinex woning. Dat kan wel goedkoop allemaal maar er is kans op ruis in de leidingen, slechte naregelbaarheid enz.
Ik vind daar hoort een nette technische ruimte bij, met een mooie drukgecompenseerd A+ pomp en buffervatje. Mooi in koper of RVS gemaakt en met een hele stille grote warmtepomp.

Viesman Buderus of Remko materiaal. Iets minder geld Mitsubishi of Daikin en dan houdt het wel op.

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 09-03-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:07:
[...]

Zo’n woning met 3 bouwlagen en bijhorende naregeling (je wil geen slaapkamers op 23C ofzo omdat de vloer altijd doorwarmt) zijn heel andere gevallen dan de standaard nl rijtjeswoning of vinex woning. Dat kan wel goedkoop allemaal maar er is kans op ruis in de leidingen, slechte naregelbaarheid enz.
Ik vind daar hoort een nette technische ruimte bij, met een mooie drukgecompenseerd A+ pomp en buffervatje. Mooi in koper of RVS gemaakt en met een hele stille grote warmtepomp.

Viesman Buderus of Remko materiaal. Iets minder geld Mitsubishi of Daikin en dan houdt het wel op.
Ik kan dat niet begrijpen eigenlijk. Met drie lagen vloerverwarming moet in iedergeval de warmtepomp niet krap genomen worden, dat ben ik met je eens. Eerder ruim. Maar tegelijkertijd heb je zoveel groepen waar het water moeiteloos doorheen kan. Hoezo zou dat het inregelen bemoeilijken? Je kunt zelfs probleemloos zones uitzetten, en dat zonder toegevoegd buffervat.. Nogmaals, ik ben slechts een theorie-man in dit opzicht, maar ik kan niet beredeneren dat de grootte van het huis en afgifte systeem uitmaakt voor het gebruiken van een buffer. Een groter afgiftesysyteem komt met een grotere warmtepomp (of twee in cascade) met vanzelf meer pompvermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
verkeerslicht schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:47:
[...]

Ik kan dat niet begrijpen eigenlijk. Met drie lagen vloerverwarming moet in iedergeval de warmtepomp niet krap genomen worden, dat ben ik met je eens. Eerder ruim. Maar tegelijkertijd heb je zoveel groepen waar het water moeiteloos doorheen kan. Hoezo zou dat het inregelen bemoeilijken? Je kunt zelfs probleemloos zones uitzetten, en dat zonder toegevoegd buffervat.. Nogmaals, ik ben slechts een theorie-man in dit opzicht, maar ik kan niet beredeneren dat de grootte van het huis en afgifte systeem uitmaakt voor het gebruiken van een buffer. Een groter afgiftesysyteem komt met een grotere warmtepomp (of twee in cascade) met vanzelf meer pompvermogen
Heel makkelijk. Zonder buffer betekent de warmtepomp systeem pomp gebruiken.
Die zet een toerental in die compleet niet kijkt naar de installatie maar de warmtepomp zelf. Begint altijd met koude installatie op 100% rpm en gaat dan als eea opgewarmd is op delta T 5K te regelen.
Je kunt je voorstellen dat dit telkens aan andere toerental en verschildruk is over de vloerlussen nagelang er meer of minder dichtgaan.

Met een secundaire pomp en parallel buffer kun je de groepen inregelen op een bepaalde verschildruk pomp, laat zeggen 3 meter tussen in uitgang pomp is ong tussen toevoer en afvoer. Omdat de pomp regelt op drukverschil zal de weerstand over een integelafsluiter altijd hetzelfde zijn en kun je heel exact een vloervlak vloergroep of convector inregelen op bv 2l/min. Zonder dat er invloed is van de pomp in de warmtepomp.
De defrost verloopt ook sneller omdat deze gelijk een sloot water uit de buffer pakt en niet de veel lagere vloertemp, die ligt ong 2K onder de laatste Tr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Technician- schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:29:
[...]

koelen of verwarmen maakt een vat niet uit. als er bij verwarmen geen vat nodig is en dat bij koelen ook niet. dit is 300 vierkante meter, niet 3000.

uberhaupt hoeft bij deze installatie geen vat, das gewoon klare onzin. het gros van de naregeling moet er gewoon uit en natuurlijk geen mengverdelers. zolang je meer dan 5 groepen altijd open hebt staan (de woonkamer, keuken en badkamer bijvoorbeeld) is er verder totaal geen extra troep nodig. de waterpomp in WP compenseert gewoon op de hogere vraag. en als er altijd een slordige 100m2 "beschikbaar" is voor een installatie zoals dit heeft een tank totaal geen meerwaarde.

zou aan de ene kant eerder neigen naar 2 kleintjes in cascade ipv 1 grote. qua subsidie komt dat ook leuker uit en je hebt veel meer keus in veel betere merken dat wat die offertes je bieden (Das gewoon B merken) en je kan dan gewoon 1 machine voor de BG gebruiken en een 2e voor de verdiepingen en SWW bedrijf.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 09-03-2024 15:07 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ik heb zelf zo’n huis en geen buffer want dat vind ik voor ons niet nodig.
Koelen is penselfest hier en dat kan ook niet anders de Ta mag niet onder de 15-17C komen de vloer is al koud, rond 20C dus de afgifte is gewoon belabberd tenzij je er fancoils bijzet.

Met koelen en buffer zou je de buffer kunnen laden tot 7C en met de secundaire pomp of een mengverdeler alleen voor koelbedrijf de dauwpuntsregeling kunnen doen.

Voor koeling hebben we meerdere airco’s bijgeplaatst. (Aangezien mij dat toch geen ruk kost)

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 09-03-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Technician- schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:33:
[...]

;) is goed, met je allure. knap dat je dat vanaf het toetsenbord kunt zien. Die interne pomp is wel een verstandige opmerking, dus voorruit, half puntje. (8>

ik herken me ook totaal niet in je bijdrage over koelen en pendelfestijn. Hier een 9 kw panasonic op slechts 35m2 vloerverwarming en paar convectoren en dat loopt in de zomer gewoon uren achter elkaar door met een normale Ta van 16-18C. Dus als je >200m2 vvw hebt zou je sowieso kunnen koelen zonder issues.

dat buffervat is ook onlogisch en werkt niet zoals jii blijkbaar voorstelt dat het werkt. Pendelen = te weinig afgifte en een buffervat doet daar niks aan. natuutlijk wel om flows te ontkoppelen als je aan beide kanten een pomp hebt, in dat geval snap ik je suggestie.

[ Voor 35% gewijzigd door Fr33z op 09-03-2024 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Fr33z schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:23:
[...]

;) is goed, met je allure. knap dat je dat vanaf het toetsenbord kunt zien. Die interne pomp is wel een verstandige opmerking, dus voorruit, half puntje. (8>
Heb onderhand wel wat feeling bij wat mensen willen, dat zie je al aan de woning, hoe dit verbouwt is met welke kwaliteit. En vooral de prijzen die ze daarvoor kregen, dat zegt wat in welke hoek ze zoeken.

Gisteren nog iemand die wou een L R290, met all in one unit, 40mm MLB ertussen, enorme buffer en dergelijke.
Tegen beter in stuurde ik optioneel een prijs met een normale J en een atlantic WPB boiler en geen buffer voor echt een fractie van de prijs. Prima advies zou je zeggen. Maar die reageerde bijna beledigend, dat ging ff niet door! Het moest dat dure spul worden.
Nou ja de klant is koning. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peloxer
@Technician- :
Alvast interessant dat jij een vergelijkbare woning hebt. Als ik het goed begrijp koel jij alleen via airco en gebruik jij de actieve koeling van de WP helemaal niet? Zijn er bij jou dan verschillende HOH-afstanden gehanteerd per ruimte, of toch ook alles op 10cm gelegd?

De offertes die ik heb ontvangen zijn beiden van een gereputeerde installateur uit de regio dus ik ga er wel van uit dat ze weten waar ze mee bezig zijn. Echter blijft voor mij de prijs zeker aan de hoge kant.

Als het zou blijken dat de vloerkoeling onvoldoende is tijdens warme maanden en we dan toch een aircosysteem nodig hebben, zou ik het jammer vinden om veel geld te hebben gestoken in een hoge kwaliteit warmtepomp met boiler (en eventueel buffervat). Terwijl een eenvoudige gascondensatieketel (met doorstroomfunctie voor SWW) + aircosysteem waarschijnlijk een pak goedkoper uitkomt. Al wordt dat natuurlijk bestempeld als heel wat minder ecologisch etc...
Sowieso kies ik liever voor een iets zwaardere warmtepomp die niet altijd op vol vermogen dient te draaien, maar kosten/baten moet het wel interessant blijven...

Ik ging er vanuit dat er voor elke verdieping (of op zijn minst voor het 1e en 2e) wel een bijkomende circulatiepomp nodig zou zijn of zie ik dat verkeerd? De eerste verdieping zit op niveau +345, de tweede ligt op +670.

Ondertussen heb ik ook nog bijkomende offertes ontvangen, maar die installateur had de voorkeur voor een systeem van WP voor de VVW + WPB voor het SWW voor. Dit zou, volgens hem, ervoor zorgen dat de hoofdWP constant op de beste COP kan werken, los van SWW-gebruik.
Offerte C
- LG 9kw WP (HU091MR.U44 buitenunit + HN091MR.NK5 binnenunit)
- LG 270l WPB (WH27S.F5)
€ 14 203,46 (incl 6% BTW)
Offerte D
- LG 9kw WP (HU091MR.U44 buitenunit + HN0913T.NK0 binnenunit met 200l interne boiler)
€ 13 737,06 (incl 6% BTW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Peloxer schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 23:14:
@Technician- :
Alvast interessant dat jij een vergelijkbare woning hebt. Als ik het goed begrijp koel jij alleen via airco en gebruik jij de actieve koeling van de WP helemaal niet? Zijn er bij jou dan verschillende HOH-afstanden gehanteerd per ruimte, of toch ook alles op 10cm gelegd?

De offertes die ik heb ontvangen zijn beiden van een gereputeerde installateur uit de regio dus ik ga er wel van uit dat ze weten waar ze mee bezig zijn. Echter blijft voor mij de prijs zeker aan de hoge kant.

Als het zou blijken dat de vloerkoeling onvoldoende is tijdens warme maanden en we dan toch een aircosysteem nodig hebben, zou ik het jammer vinden om veel geld te hebben gestoken in een hoge kwaliteit warmtepomp met boiler (en eventueel buffervat). Terwijl een eenvoudige gascondensatieketel (met doorstroomfunctie voor SWW) + aircosysteem waarschijnlijk een pak goedkoper uitkomt. Al wordt dat natuurlijk bestempeld als heel wat minder ecologisch etc...
Sowieso kies ik liever voor een iets zwaardere warmtepomp die niet altijd op vol vermogen dient te draaien, maar kosten/baten moet het wel interessant blijven...

Ik ging er vanuit dat er voor elke verdieping (of op zijn minst voor het 1e en 2e) wel een bijkomende circulatiepomp nodig zou zijn of zie ik dat verkeerd? De eerste verdieping zit op niveau +345, de tweede ligt op +670.

Ondertussen heb ik ook nog bijkomende offertes ontvangen, maar die installateur had de voorkeur voor een systeem van WP voor de VVW + WPB voor het SWW voor. Dit zou, volgens hem, ervoor zorgen dat de hoofdWP constant op de beste COP kan werken, los van SWW-gebruik.
Offerte C
- LG 9kw WP (HU091MR.U44 buitenunit + HN091MR.NK5 binnenunit)
- LG 270l WPB (WH27S.F5)
€ 14 203,46 (incl 6% BTW)
Offerte D
- LG 9kw WP (HU091MR.U44 buitenunit + HN0913T.NK0 binnenunit met 200l interne boiler)
€ 13 737,06 (incl 6% BTW)
Ben absoluut geen LG fan. En lijkt me te duur.
Een gewone monobloc 9kw + WPB is voldoende bv de Daikin EBLA09E3V3 met 3kw BUH.
Moet je voor 8-9K wel ergens kunnen scoren.

En nee je hebt niet meer pompen nodig voor verdiepingen
En ja koelen op de vloer werkt heel behoorlijk wel hoor. (Alleen niet bij tapijt)
Ik heb toevallig later allemaal airco ingebouwd voor de leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Wederom tegenstrijdige verhalen wat onzekerheid brengt voor de lezers...

Verwarmen met warmtepomp zonder buffer (open loop) als je genoeg waterinhoud hebt in je systeem (vloer; leidingen ed.)

Koelen via screens en de airco, vanwege comfort en hygiene.

(Koelen van de vloerverwarming in slaapkamers raad ik ten stelligste af i.v.m. gebrek aan verse lucht in kleinere ruimte waarin dan ook nog een zeer hoge luchtvochtigheid heerst door de vloerkoeling.
Voor ouderen en mensen met een verminderende weerstand absoluut een now go!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peloxer
@Tony71 : Dat probleem van vloerkoeling in de slaapkamers (of andere kleine ruimtes) wordt toch ook (deels) verholpen door het continu draaiende ventilatiesysteem vermoed ik?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Rezuno
Hey Peloxer,

Ik bevond mij vorig jaar in dezelfde situatie als jou, toen moest ik voor mijn nieuwbouwwoning in België beslissen welk verwarmingssysteem (en koelsysteem) ik ging plaatsen. De prijzen zijn heel hoog in België en omdat ik al een tijdje de warmtepomp topics op Tweakers volgde heb ik uiteindelijk beslist om deze zelf te installeren op basis van de informatie op het forum.

Ik wou toch eens reageren omdat ik er sinds vorige zomer woon en ondertussen al een winter en een warme zomerperiode heb meegemaakt.

Misschien kort mijn situatie: nieuwbouwwoning met 3 bewoonbare bouwlagen een stuk kleiner dan dat van jou (229m² totaal: 86m² gelijkvloers, 86m² eerste verdiep, 57m² zolder), iets minder geisoleerd dan jouw huis (12cm PUR muur, 22cm minerale wol dak, 10cm PUR vloer, PVC dubbel glas), ventilatie D, zuid-zuid-oost gericht en aangebouwd langs één kant. De eerste twee verdiepen overal vloerverwarming dus in totaal 172m².

Mijn warmteverliesberekening kwam op +-4kW. Ben je zeker dat de 10,51kW correct is? Lijkt me nogal veel voor dat isolatieniveau. Een collega met een gelijkaardig huis van 300m² kwam maar op +-7.5kW.

Zelf heb ik een 5kW warmtepomp omdat de meeste merken geen lager vermogen aanbieden dus mijn installatie is wat geoverdimensieerd. Meestal is dit geen probleem, maar bij zachte dagen van bv. 10°C kan de warmtepomp zijn warmte niet kwijt en moet deze af en toe uitschakelen.

Om op je eerste vraag te antwoorden: ik zou ten zeerste afraden van een té grote warmtepomp te nemen, en al zeker niet hoger dan 12kW. Hou rekening dat je de 10kW enkel nodig hebt bij -10°C wat in Vlaanderen hoogstens enkele uren per jaar voorkomt. De gemiddelde dagtemperatuur tijdens de winter in België is 5°C dus typisch zal je huis maar 5kW of minder nodig hebben. Warmtepompen van 12+kW kunnen niet zo ver terugmoduleren bij die temperaturen.
Meestal wordt bij warmtepompen het omgekeerde gedaan en met een beta-factor tussen 0.8 en 1.0 gewerkt: dus een warmtepomp plaatsen met slechts 80% tot 100% van het vereiste vermogen. In de praktijk zal dit altijd voldoende zijn, omdat er in huis ook andere warmtebronnen zijn (koken, wassen, lichaamswarmte, ...) en met zo veel thermische massa in je vloerverwarming kan je een korte koude periode overbruggen zonder dat je dit gaat merken aan de binnentemperatuur. Let wel op dat de warmtepomp het vermogen gegarandeerd bij -10°C want veel merken adverteren maximum vermogens die enkel gehaald worden bij +7°C en lager liggen bij temperaturen waarbij je dat vermogen echt nodig hebt.

Voor je tweede vraag van het boilervat volg ik de andere mensen in dit topic: kies voor een opstelling zónder buffervat en gebruik uitsluitend een boilervat. Het buffervat voegt enkel extra kosten en complexiteit toe, en afhankelijk van hoe de opstelling is kan het de efficiëntie van je warmtepomp ook nog verlagen. Vooral met zo een gigantische oppervlakte vloerverwarming heeft dit geen enkel nut.
Uit persoonlijke ervaring zou ik wel aanraden om minstens een boiler van 250L à 300L nemen voor een gezin van 4. 200L is te weinig als er meerdere mensen na elkaar zich douchen of baden. Voor ik verhuisd ben woonde ik nog bij mijn ouders en daar hadden we een 270L warmtepompboiler en als we achter elkaar wat uitgebreider douchten in het weekend was de boiler zo goed als leeg. Hou er rekening mee dat het met een warmtepomp ook enkele uren kan duren voor deze weer volledig op temperatuur is.

Tenslotte de actieve koeling met de vloer. Zoals de meeste mensen in dit topic had iedereen mij dit op voorhand afgeraden: mijn vloer zou continu nat zijn van de condens, vloerkoeling werkt niet en het gaat nauwelijks een graad afkoelen, het ging ondraaglijk zijn in huis van de hoge luchtvochtigheid, de schimmel ging op de muren groeien, etc... Uiteindelijk toch gekozen voor de actieve vloerkoeling omdat ik met 172m² vloerkoeling in theorie voldoende afgiftevermogen heb om het huis heel de zomer op temperatuur te houden.
Ik kan enkel zeggen dat ik hier heel tevreden over ben en het nog beter werkt dan ik zelf verwacht had. Mijn huis is zuidgericht en ik heb momenteel geen enkele zonnewering. Met de koeling actief kon ik het vrij goed op 24°C à 25°C houden op de zonnigste en warmste dagen. De koele vloer is ook heel aangenaam aan de voeten en doet het subjectief koeler aanvoelen dan het eigenlijk is. Eenmaal ik zonnewering op mijn zuidgerichte ramen heb denk ik wel dat ik het met gemak op 23°C kan houden, wat ik een heel goede temperatuur vind als het buiten 30°C+ is. De buren die zijn aangebouwd hebben met een bijna identiek huis hebben geen koeling en klaagden dat het 30°C was in hun woonkamer.

Is het even goed als een airco? Nee, want je kan bijvoorbeeld niet naar 20°C terugkoelen maar ik vind dit ook niet nodig. De luchtvochtigheid is een stuk hoger, maar daar merk je niet zo heel veel van behalve dat bijvoorbeeld een natte handdoek heel traag droogt. Je hebt alleszins geen last van droge ogen zoals je bij een klassieke airco vaak hebt.

Misschien één aandachtpuntje is wel dat je bijna overal parket wilt leggen. Dit is slecht voor de warmteoverdracht, dus ik weet niet of dit nu de beste combinatie is als je van plan bent om vloerverwarming te leggen. Zelf heb ik laminaat geplaatst op mijn verdiep met een speciale ondervloer voor vloerkoeling. Zelfs hiermee verlies je nog altijd 25% capaciteit. Met parket zal dit nog een stuk meer zijn en dan kan het wel zijn dat je koelvermogen te kort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peloxer
@Rezuno bedankt voor de uitleg! Ik heb ondertussen nog enkele positieve ervaringen gehoord over vloerkoeling en in combinatie met wat jij hier vertelt gaan we er toch sowieso voor kiezen. Als ik kan vermijden dat er airco's moeten komen, graag :).

Ik heb de warmteverliesberekening zelf gemaakt op verschillende websites, maar ik ga toch nog eens een herberekening doen om zeker te zijn. Als ik met een 9kw model bijvoorbeeld kan toekomen, graag.

Welke opstelling heb jij zelf staan? Ik vermoed dat voor mijn situatie een split WP met los boilervat (300l of meer) dan ideaal zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als airco of "echte" koeling een pre is zou ik zeker overwegen om wat fancoils te plaatsen. je kan dan met je warmtepomp condenserend koelen. met simpele vloermodellen (zie fancoil topic) heb je voor relatief weinig airco in de hele toko. enigste nadeel is dat je wat meer moet emmeren met geisoleerde leidingen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezuno
Peloxer schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:27:
Ik heb de warmteverliesberekening zelf gemaakt op verschillende websites, maar ik ga toch nog eens een herberekening doen om zeker te zijn. Als ik met een 9kw model bijvoorbeeld kan toekomen, graag.
Heb je geen EPB voorstudie moeten doen als je een grondige renovatie uitvoert? Indien je dat hebt kan je daar het warmteverlies uit halen. Voor mijn huis heb ik de indruk dat dit heel accuraat was. Zelf heb ik met allerlei online calculators proberen mijn warmteverlies uit te rekenen (bijvoorbeeld op bouw-energie.be) maar ik kwam ook altijd uit op héél hoge warmteverliezen, de gelinkte site schat in dat mijn huis bijvoorbeeld 9,5kW nodig heeft als het -10°C is in plaats van de 4kW van de EPB berekening 8)7
Peloxer schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:27:
Welke opstelling heb jij zelf staan? Ik vermoed dat voor mijn situatie een split WP met los boilervat (300l of meer) dan ideaal zou zijn.
Dat lijkt me inderdaad een goede opstelling voor jouw situatie.

Zelf heb ik een monoblock warmtepomp (Panasonic WH-MDC05J3E5) en een aparte warmtepompboiler (Atlantic Explorer v4 van 270L). De monoblock heeft als voordeel dat je die zelf kunt installeren zonder speciaal gereedschap, maar als een installateur het installeert kan je beter een split unit nemen omdat je dan niet het risico hebt dat de waterleidingen kunnen kapotvriezen bij een defect.
De keuze voor een warmtepompboiler bij mij was vooral om praktische redenen, de technische ruimte is op zolder en de buitenunit en boiler staan te ver uit elkaar. De aparte WP boiler was ook iets efficiënter en heeft als voordeel dat je gelijktijdig sanitair warm water kan opwarmen zonder de vloerverwarming te moeten onderbreken. Maar achteraf gezien is dit in een goed geïsoleerde woning niet ideaal want het is heel moeilijk om een WP boiler luchtdicht aangesloten te krijgen en het is ook een heel luidruchtig toestel als het in werking is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peloxer
Er is weldegelijk een EPB-studie uitgevoerd, maar die is zéér beperkt in mijn ogen. Nochtans hebben wij wel alle nodige info doorgegeven. Een degelijk uitgewerkte warmteverliesberekening zat hier zelfs niet bij... Dus ik moet een beetje roeien met de riemen die ik heb of een firma zoeken die me op korte termijn een correcte berekening kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

pak gewoon 9kw panasonic zolang ze nog te krijgen zijn (niet lang meer) en verder niet over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezuno
Peloxer schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 23:49:
Er is weldegelijk een EPB-studie uitgevoerd, maar die is zéér beperkt in mijn ogen. Nochtans hebben wij wel alle nodige info doorgegeven. Een degelijk uitgewerkte warmteverliesberekening zat hier zelfs niet bij... Dus ik moet een beetje roeien met de riemen die ik heb of een firma zoeken die me op korte termijn een correcte berekening kan maken.
Hmm, dat is vreemd. Kan je geen uitgebreider rapport vragen aan de EPB verslaggever? Normaal gebruiken alle verslaggevers de officiële EPB-software van Vlaanderen. Voor mijn huis heeft die software een rapport van 30 pagina's gegenereerd.

Het vereiste verwarmingsvermogen staat daar niet letterlijk in, maar normaal bevat het onder andere deze gegevens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZOuOQNh46_UdcR-egTQ9veuNPs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/49hJB9yONGIqGuhEmCAtZ4Iy.png?f=user_large

Bij mijn huis heb ik 129,66W verwarming nodig per graad temperatuurverschil. Dus als je binnen 21°C hebt en in het slechtste geval -10°C buiten krijg je: 129.66*31 = 4019,46W

Alternatief kan je een ruwe inschatting maken door te rekenen met de "netto-energiebehofte verwarming". In mijn voorbeeld: 32437,43MJ, dat is omgerekend 9010kWh verwarming op een jaar. Als vuistregel hier op het forum hanteren we dat je je verbruik in kWh deelt door 1650 om een schatting te hebben van het maximale vermogen van je warmtepomp: 9010/1650*1000 = 5460W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peloxer
Nog een vervolg vraagje: Heeft het zin om de lengte van de VVW kringen te beperken tot 80m? Leverancier van de materialen stelt dit voor owv efficiëntie bij gebruik van WP. Maar dat resulteert natuurlijk in grote collectoren met bijvoorbeeld 14 of 15 kringen op het GLVL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Peloxer schreef op maandag 25 maart 2024 @ 00:55:
Nog een vervolg vraagje: Heeft het zin om de lengte van de VVW kringen te beperken tot 80m? Leverancier van de materialen stelt dit voor owv efficiëntie bij gebruik van WP. Maar dat resulteert natuurlijk in grote collectoren met bijvoorbeeld 14 of 15 kringen op het GLVL.
ja, meer groepen helpt. zoioz wil je onder de 100m blijven.

veel belanrijker is echter dat je een installatie krijgt zonder buffertank en zonder extra pompen. dus de WP moet direct de vloer in gaan zonder tanks of wat dan ook ertussen. gewoon 32mm direct vanaf de warmtepomp de verdeler in. die verdeler heeft dus ook geen pomp. dat is iets waar je wel de vuist op tafel moet laten gaan.
dat houd dus ook in dat je woonkamer en zo GEEN naregeling heeft. die staat altijd open.
het niet hebben van een buffertank levert je makkelijk 10~15% hogere efficeintie op, dus dat is wel een stevige discussie waard met de installateur. let wel dat de installatie hierdoor een stuk goedkoper word en hij dus geld misloopt. vergeet niet waar ieders zijn belang ligt. die buffertank is onzin, die trekt een 12kW machine er in <5 minuten erdoor. niet vergeten dat je vloer alleen in de woonkamer al tientallen tonnen aan beton/massa is. dat kan veel meer warmte opslaan dan zon klein pistankje van 300 liter.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 25-03-2024 01:36 ]

Pagina: 1