Mijn vrouw en ik zijn bezig met een totaalrenovatie van een vrijstaande woning in België.
De gehele isolatieschil werd aangepakt en binnen wordt alles van nul terug opgebouwd (incl alle technieken).
Nu komt het moment om keuzes te maken voor het verwarmen en koelen + SWW in de woning.
Oorspronkelijk dacht ik aan een gasketel (doorstromer) voor VVW en SWW owv de eenvoudigheid van het systeem. Daarnaast zou ik dan een multisplit airco (5 binnenunits) voorzien voor koeling.
Hoe langer, hoe meer geraak ik overtuigd van een L/W warmtepomp waarbij we actieve koeling kunnen gebruiken.
- 32cm cellulose in het dak, 15cm PUR in de muren en 14cm PUR op de vloer
- HR+++ glas
- mechanische ventilatie type D
- grote open leefruimte
- 4 slaapkamers
- 1 bureau
- 1 badkamer met voorziening om een 2e bij te plaatsen op zolder
- resultaat warmteverliesberekening: 10,51kW
- 1e verdiep: 98,4m², 10cm HOH
- 2e verdiep: 90m² (+16,8m2 onverwarmde berging 10cm HOH
Totaal opp: 328,2 M2, waarvan 293m2 VVW te voorzien
- Hoeveel liter er nodig is weet ik niet, links en rechts lees ik 200 liter? We zijn een gezin met 2 jonge kinderen. In de badkamer voorzien we wel een ligbad én regendouchen
- Een DWTW is hier in Vlaanderen niet echt ingeburgerd dus dat voorzien we niet
De installatie wordt waarschijnlijk uitbesteed. Aangezien we in Vlaanderen momenteel een verhoogde premie kunnen ontvangen. Hieronder beknopt 2 offertes die ik reeds ontvangen heb.
Daarnaast hadden we ook een offerte voor een geothermische WP, maar dit kwam op +/- € 35k
Om de kosten te drukken dacht ik zelf een split WP te plaatsen en deze dan laten aan te sluiten door een bevriende installateur. Ik kijk dan vooral naar Mitsubishi of Vaillant maar sta zeker open voor andere adviezen.
Offerte A
Thermia Athena 14 HC met 180l boiler
buffervat 300l + bijkomende circulatiepomp (verplicht bij koeling?)
excl VVW materiaal
€ 25 941,80 (incl 6% BTW)
Offerte B
General Electric Waterstage Combi Comfort met externe 300l boiler (wcc13-300a)
excl VVW materiaal
€ 17 493,18 (incl 6% BTW)
De gehele isolatieschil werd aangepakt en binnen wordt alles van nul terug opgebouwd (incl alle technieken).
Nu komt het moment om keuzes te maken voor het verwarmen en koelen + SWW in de woning.
Oorspronkelijk dacht ik aan een gasketel (doorstromer) voor VVW en SWW owv de eenvoudigheid van het systeem. Daarnaast zou ik dan een multisplit airco (5 binnenunits) voorzien voor koeling.
Hoe langer, hoe meer geraak ik overtuigd van een L/W warmtepomp waarbij we actieve koeling kunnen gebruiken.
Informatie woning
- vrijstaande woning, gelijkvloers, 1e en 2e verdieping- 32cm cellulose in het dak, 15cm PUR in de muren en 14cm PUR op de vloer
- HR+++ glas
- mechanische ventilatie type D
- grote open leefruimte
- 4 slaapkamers
- 1 bureau
- 1 badkamer met voorziening om een 2e bij te plaatsen op zolder
- resultaat warmteverliesberekening: 10,51kW
Afgiftesysteem (te verwarmen vloeroppervlakte):
- gelijkvloers: 104,6 m² (+ 18,4m2 onverwarmde berging 10cm HoH- 1e verdiep: 98,4m², 10cm HOH
- 2e verdiep: 90m² (+16,8m2 onverwarmde berging 10cm HOH
Totaal opp: 328,2 M2, waarvan 293m2 VVW te voorzien
SWW:
- Een al dan niet geïntegreerde boiler kan in de berging op het gelijkvloers staan- Hoeveel liter er nodig is weet ik niet, links en rechts lees ik 200 liter? We zijn een gezin met 2 jonge kinderen. In de badkamer voorzien we wel een ligbad én regendouchen
- Een DWTW is hier in Vlaanderen niet echt ingeburgerd dus dat voorzien we niet
Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde: goedkoop, zuinig, design, milieuvriendelijk, DIY/tweakersvriendelijk, domotica-integratie, stilDe installatie wordt waarschijnlijk uitbesteed. Aangezien we in Vlaanderen momenteel een verhoogde premie kunnen ontvangen. Hieronder beknopt 2 offertes die ik reeds ontvangen heb.
Daarnaast hadden we ook een offerte voor een geothermische WP, maar dit kwam op +/- € 35k
Om de kosten te drukken dacht ik zelf een split WP te plaatsen en deze dan laten aan te sluiten door een bevriende installateur. Ik kijk dan vooral naar Mitsubishi of Vaillant maar sta zeker open voor andere adviezen.
Offerte A
Thermia Athena 14 HC met 180l boiler
buffervat 300l + bijkomende circulatiepomp (verplicht bij koeling?)
excl VVW materiaal
€ 25 941,80 (incl 6% BTW)
Offerte B
General Electric Waterstage Combi Comfort met externe 300l boiler (wcc13-300a)
excl VVW materiaal
€ 17 493,18 (incl 6% BTW)
Concrete vragen:
- Ik ben op zoek naar een diep modulerende WP, van vermoedelijk minimum 12kW? Of neem ik dit best nog ruimer?
- Is een extra boilervat aan te raden of overbodig?
- Wat kan ik verwachten van de actieve koeling? Op het 1e en 2e verdiep + een groot deel van het gelijkvloers voorzien we samengestelde parket. Voorzie ik toch best nog wachtbuizen om later aircoleidingen door te trekken of zou de actieve koeling alleen volstaan?
[ Voor 1% gewijzigd door Peloxer op 08-03-2024 13:55 . Reden: Corrigeren m2 ]