Waarom zou je dat niet doen?hnq schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:22:
[...]
Dan zou ik je adviseren er geen sedumdakje van te maken. Daar kon je nog wel eens spijt van krijgen.
Ah denk dat Midea bij die temperaturen gewoon een niet te hoge COP heeft.ErnstvV schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:28:
[...]
Ik heb een Midea MHC-V5W, de eerste generatie. Het lijkt er op dat het een geknepen 9 kW unit is, alle specificaties van de 5, 7 en 9 kW zijn hetzelfde. Ik krijg hem ook niet onder een minimumverbruik van 800W, dat helpt denk ik ook niet mee.
Lijkt mij ook geen probleem.
Mooi opstaand randje maken stukje folie erin en een paar sedum cassettes.
Klaar is @Evanrvb
Die enkele keer dat je eens bij dat ding moet zijn zal het zich wel redden.
Staat hier nu ruim 2 jaar onaangeroerd wat zou je aan dat ding moeten doen ook.
Of je moet enorm veel stof en ellende opzuigen dat je hem regelmatig moet schoonmaken of zo..
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Mooi dakje
Ik ga een dikke plaat gebruiken die op de constructie komt te liggen. Verstevigingsbalkjes eronder. Folie erop en folie eronder (ivm defrosts) klein los randje erom en sedum erin.
Wil een wat dunnere laag sedum en substraat gebruiken om het licht te houden. Wordt experimenteren om te kijken of het dan voldoende vocht vasthoud.
Die ene keer dat de plaat eraf moet ondersteun je de plaat een beetje en dan hout (hehe) die het wel hoor. In totaal is het ook nog geen vierkante meter aan sedum.
Ik ga een dikke plaat gebruiken die op de constructie komt te liggen. Verstevigingsbalkjes eronder. Folie erop en folie eronder (ivm defrosts) klein los randje erom en sedum erin.
Wil een wat dunnere laag sedum en substraat gebruiken om het licht te houden. Wordt experimenteren om te kijken of het dan voldoende vocht vasthoud.
Die ene keer dat de plaat eraf moet ondersteun je de plaat een beetje en dan hout (hehe) die het wel hoor. In totaal is het ook nog geen vierkante meter aan sedum.
Wat zijn eigenlijk goede merken voor (open) verdelers? Ik zoek een 4-groeps open verdeler die ook geschikt is voor koelen.
Dat zou kunnen, dan hebben ze dat in de documentatie wel goed verhuld. Hij zou gewoon een COP van 5 moeten hebben bij 2 graden buiten en 35 graden water temperatuur. Nouja, maar eens kijken of ik de afgifte misschien kan verhogen. Misschien eens met de pompsnelheid spelen, kijken of dat nog wat doet met afgifte.Technician- schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:53:
[...]
Ah denk dat Midea bij die temperaturen gewoon een niet te hoge COP heeft.
Welke delta T draait deze dan?ErnstvV schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:02:
[...]
Dat zou kunnen, dan hebben ze dat in de documentatie wel goed verhuld. Hij zou gewoon een COP van 5 moeten hebben bij 2 graden buiten en 35 graden water temperatuur. Nouja, maar eens kijken of ik de afgifte misschien kan verhogen. Misschien eens met de pompsnelheid spelen, kijken of dat nog wat doet met afgifte.
Als die 5K is kun je nog naar 3K door grotere pomp snelheid maar vrees voor ruis in je leidingen.
Opzich wel raar, ook midea komt goed uit onafhankelijke certificeringtesten.
Ik heb zelf 3 stuks VTE verdelers gekocht, alles zit hier op (temp sensor, druk meter, flow meters, en kogelkranen) en dat voor een scherpe prijs.Thiazzz schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:46:
Wat zijn eigenlijk goede merken voor (open) verdelers? Ik zoek een 4-groeps open verdeler die ook geschikt is voor koelen.
[ Voor 17% gewijzigd door ConQuestador op 09-03-2024 18:39 ]
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Succes😀Evanrvb schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:45:
Mooi dakje![]()
Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl
Als die rond zijn target temperatuur van 35 graden komt, is de deltaT rond de 2 graden, met een afgegeven vermogen van rond de 2300W. Maar daar voor heeft die ongeveer 1000W aan stroom nodig. Als die nog opwarmt richting target is het verschil wel groter en afgegeven vermogen ook wel hoger, maar het opgenomen vermogen ook.Technician- schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:28:
[...]
Welke delta T draait deze dan?
Als die 5K is kun je nog naar 3K door grotere pomp snelheid maar vrees voor ruis in je leidingen.
Ik haal nu ongeveer 18l/m als de meeste radiatoren open staan, als de meeste dicht zijn door de Tado’s zit ik rond de 14l/m door de drie die altijd open staan.
Waar vind je die fans zo goedkoop?!Whiskey48 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:24:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoeveel fans? Ik overdrijf waarschijnlijk behoorlijk, maar met €85 aan losse 12cm computer ventilatoren op lage RPM, 4A 12V variabele adapter van €10 en 4 plakstrips van de Hornbach op een slimme stekker blaas ik letterlijk alle warmte van een radiator af.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
De oudere generatie Mideas scoort wat minder goed, en heeft meer moeite met terugmoduleren. COP zou niet heel slecht moeten zijn.Technician- schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:28:
[...]
Welke delta T draait deze dan?
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Dan zou ik nog eens kijken of je wat meer aan isolatie/kierdichting en/of extra afgifte kan doen. Ik heb in de woonkamer nu een (oude) convectorput en een Jaga strada convector met op beide ventilatoren en we hebben ‘t hier in 1 uur met ~32 graden weer van 17 naar 19 graden.rykers schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:28:
[...]
Ad hoc verwarmen zit er niet echt in met een warmtepomp. Als ik dat zou willen moet ik de stooklijn flink verhogen wat juist weer veel slechter is voor de cop.
Daarnaast is er bij ons bijna altijd wel iemand thuis waardoor keuken en woonkamer op temperatuur moeten zijn. Ik pas alleen een lichte nachtverlaging toe van 1 graad.
Met gas had ik wel een forse nachtverlaging tot 15 graden en dan was het in een uur weer warm. Als ik dat nu doe heb ik meer dan een dag nodig met Ta 33.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 22:07
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
@ErnstvV Als die COP met oplegsensoren of ingebouwde temperatuurmeting gemeten is zou ik er niet te zwaar aan tillen. Hoe verhoudt je kWh verbruik zich tot het historisch gasverbruik? Dat zegt m.i. meer.
En als je echt wil weten hoe het zit, dan wil je gewoon een betrouwbare meter.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Haha thanks!
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik heb nu nog van die goedkope Chinese Dallas one wire clonen die duidelijk niet goed meten en een Sika flowmeter. Ze meten een aanvoer temperatuur die lager is dan de NTC die ik op de radiator met de fans heb en lager is dan de retour volgens de warmtepomp is. Vandaar dat ik de nog wil vervangen door NTCs die als het goed is iets minder slecht zijn. Ten opzichte van historisch gasverbruik is ook niet heel goed. Gisteren was het een koude nacht maar heeft die ongeveer 10kWh op gemaakt, daar waar ik normaal ongeveer voor 20kWh gas zou verbruiken.Proton_ schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:00:
@ErnstvV Als die COP met oplegsensoren of ingebouwde temperatuurmeting gemeten is zou ik er niet te zwaar aan tillen. Hoe verhoudt je kWh verbruik zich tot het historisch gasverbruik? Dat zegt m.i. meer.
Het positive is dat het wel warm wordt ik huis zonder dat de ketel nodig is en er ook amper defrosts gedaan worden.
Helft pricewatch, andere helft pricewatch vraag&aanbod (als nieuw).
mCOP februari 5,1 met radiatoren & convectoren,Ta in feb ~ 32 graden en temperatuur overdag ingesteld op 19, ‘s avonds op 19,5, meestal schiet de temperatuur een paar tienden door.Technician- schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:00:
Zelfde met mensen met SCOP >5 en radiatoren
Dat kan gewoon niet die zitten in 18C te bibberen met een dekentje
O ja, warmte onttrokken tijden defros is van warmteopbrengt afgetrokken & elektriciteitsgebruik tijdens defrost is opgeteld bij elektriciteitsgebruik.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Suggesties waar ik die kan halen/vinden? #dtvWhiskey48 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:24:
4A 12V variabele adapter van €10
(Ben nogal wantrouwerig om random troep in huis te halen, dat in brand kan vliegen)
[ Voor 17% gewijzigd door betaplayer op 09-03-2024 20:39 ]
https://www.instagram.com/anafollotofbricks/
- Proton_
@betaplayer alle tips & trucs over het zelf bouwen van radiatorboosters vind je in LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Als je onder de 15fans blijft is dit fantastisch:betaplayer schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:39:
[...]
Suggesties waar ik die kan halen/vinden? #dtv
(Ben nogal wantrouwerig om random troep in huis te halen, dat in brand kan vliegen)
https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50
Deze houd zelfs rekening met verwarmen, koelen en zelfs defrosts!
Die ken ikWhiskey48 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:05:
[...]
Als je onder de 15fans blijft is dit fantastisch:
https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50
Deze houd zelfs rekening met verwarmen, koelen en zelfs defrosts!
https://www.instagram.com/anafollotofbricks/
Ik heb net een specifiek topic gemaakt voor het invullen van de WPAC rekentool van de overheid. En ook een topic specifiek voor warmtepompen en tussenwoningen, met oa een overzicht van welke je WP's je op welke locatie moet plaatsen om aan de geluidseisen voldoen. Spoiler: Vaillant gaat goede zaken doen 😉
@Andrehj
@Andrehj
[ Voor 47% gewijzigd door marvel27 op 10-03-2024 09:51 ]
Ah nee ids, bij 20 fans werkte de pwm niet meer, dus deze besteld. Amazon of bol.com zal ook vast zoiets verkopen.
Goed initiatief! Ik heb een link naar dat topic toegevoegd aan de TS van dit topic, onder de kop "Links naar andere topics gerelateerd aan L/W warmtepompen", zodat je topic goed gevonden wordt.marvel27 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:52:
Ik heb net een specifiek topic gemaakt voor het invullen van de WPAC rekentool van de overheid.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Vooral mijn keuken aanbouw duurt lang met verwarmen. Kierdichting is wel goed met nieuwe deuren en deels nieuwe kozijnen. Ook is daar de jaren 80 spouw gevuld met aminotherm. Dakisolatie vervangen en de helft vloerisolatie (anderen deel zit boven de kelder).blb4 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:00:
[...]
Dan zou ik nog eens kijken of je wat meer aan isolatie/kierdichting en/of extra afgifte kan doen. Ik heb in de woonkamer nu een (oude) convectorput en een Jaga strada convector met op beide ventilatoren en we hebben ‘t hier in 1 uur met ~32 graden weer van 17 naar 19 graden.
Het probleem is meer dat ik zoveel oppervlak heb aan buitengevels en dus beperkte isolatie.
De woonkamer heeft relatief weinig afgiftecapaciteit en ook 3 buitenmuren. Maar dat is bewust zodat je k af en toe de houtkachel nog kan gebruiken.
Maar wel goed punt die kierdichting.
Deze winter draai ik nog een test met buffervat in serie of parallel. Na die keuze ben ik denk ik wel aardig klaar met optimaliseren zonder dat daarvoor grote verbouwingen nodig zijn (zoals meer vloerverwarming of balansventilatie)
Eerlijk gezegd vraag ik me af hoe handig het is dat je nu twee topics hebt geopende waarvan de inhoud (en de specifieke problemen) voor een groot deel overeen zal komen. Maar de tijd zal dat leren.marvel27 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:52:
Ik heb net een specifiek topic gemaakt voor het invullen van de WPAC rekentool van de overheid. En ook een topic specifiek voor warmtepompen en tussenwoningen, met oa een overzicht van welke je WP's je op welke locatie moet plaatsen om aan de geluidseisen voldoen. Spoiler: Vaillant gaat goede zaken doen 😉
@Andrehj
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het WPAC topic is zeer breed bedoeld, voor alle types huizen en voor WP's en airco's. Het tussenwoningen en wp topic is bedoeld voor alle aspecten van specifiek WP's in tussenwoningen. Ik heb nu het geluidsaspect uitgewerkt, maar in een van de eerste para's geef ik ook aan dat vermogensbepaling bv een topic zou kunnen zijn.Andrehj schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:53:
[...]
Eerlijk gezegd vraag ik me af hoe handig het is dat je nu twee topics hebt geopende waarvan de inhoud (en de specifieke problemen) voor een groot deel overeen zal komen. Maar de tijd zal dat leren.
Ik zie dus het nut wel voor een specifiek topic, maar goed, time will tell inderdaad
Ik heb dezelfde vraag. Ik kom het tegen voor Microflex en AustroPUR.Guus. schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:53:
Bij gebruik van Terrendis of soortgelijke grondleiding, maken jullie dan ook gebruik van fixpunten? Of volstaat het ook om de buitenmantel van de leiding goed te fixeren bij binnenkomst door muur? Bijvoorbeeld met een flink hoek anker o.i.d? Lees hier en daar over gevaar van thermische uitzetting - wat kan een gevolg zijn?
Is het fixeren van de leidingen noodzakelijk of overkill als je maar een meter of 6 geïsoleerde leiding in de grond legt?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Het is een beetje overkill. Ik heb 4m ingegraven. Daar ligt 1.000kg aarde op. Die buis gaat echt nergens meer heen. Het wordt voornamelijk geadviseerd om schade door uitzetting van de transportbuizen aan je installatie binnen te voorkomen. Maar daar gaat hij in een bocht de kruipruimte in, en vervolgens over op flexibel. Dus volgens mij loopt dat wel los en zit er wel wat ruimte voor speling.RichieB schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:49:
[...]
Ik heb dezelfde vraag. Ik kom het tegen voor Microflex en AustroPUR.
Is het fixeren van de leidingen noodzakelijk of overkill als je maar een meter of 6 geïsoleerde leiding in de grond legt?
Het gaat vooral om het compressor geluid. Alleen hout lijkt mij geen goede geluid demping.Evanrvb schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:39:
Mijn WP hokje krijgt vorm. Er komt nog een sedumdakje op en ik mis nog 2 a 3 lamellen aan de voorkant. 1 zijkant en deels de achterkant zitten dicht incl. geluidsisolatie. Andere zijkant is open en een deel achter heeft ook lamellen.
Ik vraag me wel af of zo'n kast nog wat met de efficiëntie doet? De luchtstroom wordt immers beperkt. De achterkant heb ik wel meer open gelaten (minder schuine lamellen). Maarja het oog wil ook wat
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zal het eindresultaat nog even posten zodra die klaar is.
Vooral zwaar geluiddempend materiaal gebruiken bij deze frequenties. Achter tegen de muur een noppen schuim. Aan de binnenkant van de kast zware matten die voor wasmachine demping worden gebruikt o.a.bij Hornbach. Vastzetten met RVS parkers en ringen.
Mijn SWW vat 200L staat op 53⁰C met een drop van 8⁰C. Ik begon met 45⁰C en 10⁰C drop maar heb hem stapsgewijs steeds verder verhoogd bij tekort warm water. Mijn COP voor SWW komt nu ook op 2,2 en in de winter zelfs lager dan dat.Andrehj schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:58:
2.2 vind ik wel heel erg laag.
Daar wordt het zeker niet beter van. Om dat SWW 55 graden te maken moet je Ta naar rond de 60! Dan is je rendement heel erg slecht.
Onze jonge kinderen gaan keer of 3 per week in bad, ook al gaat er maar een klein laagje in het bad blijkt het toch snel problemen met beschikbaarheid warm water te geven, dit valt me best wel tegen. Enkel douchen lijkt niet snel een probleem (6L/min) maar met een bad is het snel te weinig. Aanvullend lastig wanneer je een beetje warm water bij het bad wil doen, als je nog maar 40⁰c beschikbaar hebt schiet dat nauwelijks op.
We hebben de WP nu een jaar, onderstaande behaalde COP op basis van interne metingen. Voor verwarming lijkt het aannemelijk dat de COP een stuk gaat verbeteren sinds de verkeerd gemonteerde aanvoer/retour gecorrigeerd is. Verwarming op enkel radiatoren zonder boosters o.i.d. Laagste Ta waar hij op draait is 33,5⁰c met een delta van 2⁰c, dat lijkt het minimum om zijn vermogen kwijt te kunnen.
:strip_exif()/f/image/0V7okgQkZAkrhwQrxQbTwEU5.jpg?f=fotoalbum_large)
Op dagen met weinig verbruik doorgaans niet meer dan 4 runs, pendelen blijkt niet een issue ondanks radiatoren en warmtepomp waarvan maximum opbrengst waarschijnlijk 150% van maximum afgifte is.
:strip_exif()/f/image/hGyouvJOkLP8D5MxwU3DCpXO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door assje op 11-03-2024 13:07 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik ben bezig te spullen te bestellen voor mijn warmtepomp. De voeding voor pomp en SWW vat heb ik allemaal, inclusief werkschakelaars en de juiste alamats in de groepenkast.
Maar ik weet niet goed welk signaal/stuurstroom draad ik moet nemen gezien er veel keuze is.
Ik wil eigelijk zo goed mogelijk voorbereidt zijn op mogelijke wijzigingen of veranderingen trek liever een draad teveel dan te weinig.
Het betreft een Wolf CHA monoblock warmtepomp met een binnenunit waar alle electronica in zit. Er moet een afgeschermde kabel gelegd worden vanaf BI naar BU. 3 aders.
Maar waar kan/moet ik nog meer rekening mee houden. Ik bestel er ook een KWh meter met So puls uitgang bij. Dat zijn 2 aders.
Dan heb ik geloof ik nog een dauwpunts sensor en maximaal thermostaat sensor nodig?
Het liefst bestel ik een rol van 100 meter om in 1 keer klaar te zijn.
iemand die mij enigzins op weg kan helpen? Ook meer algemeen, iets wat voor alle WP zal voldoen want de finale beslissing voor Wolf is nog niet gemaakt.
Het is dus geen probleem als ik ergens 4 aderig draad aanleg waar ik er nu maar 2 van nodig zal hebben.
Ik bestel alles bij Sander V maar die heeft geen signaal draad met afscherming dus moet ik toch al uitwijken naar een ander adres.
Ik wil grondkabel omdat het deels door de kruipruimte zal gaan.
Maar ik weet niet goed welk signaal/stuurstroom draad ik moet nemen gezien er veel keuze is.
Ik wil eigelijk zo goed mogelijk voorbereidt zijn op mogelijke wijzigingen of veranderingen trek liever een draad teveel dan te weinig.
Het betreft een Wolf CHA monoblock warmtepomp met een binnenunit waar alle electronica in zit. Er moet een afgeschermde kabel gelegd worden vanaf BI naar BU. 3 aders.
Maar waar kan/moet ik nog meer rekening mee houden. Ik bestel er ook een KWh meter met So puls uitgang bij. Dat zijn 2 aders.
Dan heb ik geloof ik nog een dauwpunts sensor en maximaal thermostaat sensor nodig?
Het liefst bestel ik een rol van 100 meter om in 1 keer klaar te zijn.
iemand die mij enigzins op weg kan helpen? Ook meer algemeen, iets wat voor alle WP zal voldoen want de finale beslissing voor Wolf is nog niet gemaakt.
Het is dus geen probleem als ik ergens 4 aderig draad aanleg waar ik er nu maar 2 van nodig zal hebben.
Ik bestel alles bij Sander V maar die heeft geen signaal draad met afscherming dus moet ik toch al uitwijken naar een ander adres.
Daarom wordt er, zeker als er veel gebadderd wordt, niet voor niets in dit topic meestal geadviseerd om een 300L vat te nemen.assje schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:58:
Mijn SWW vat 200L staat op 53⁰C met een drop van 8⁰C. Ik begon met 45⁰C en 10⁰C drop maar heb hem stapsgewijs steeds verder verhoogd bij tekort warm water. Mijn COP voor SWW komt nu ook op 2,2 en in de winter zelfs lager dan dat.
Onze jonge kinderen gaan keer of 3 per week in bad, ook al gaat er maar een klein laagje in het bad blijkt het toch snel problemen met beschikbaarheid warm water te geven, dit valt me best wel tegen. Enkel douchen lijkt niet snel een probleem (6L/min) maar met een bad is het snel te weinig. Aanvullend lastig wanneer je een beetje warm water bij het bad wil doen, als je nog maar 40⁰c beschikbaar hebt schiet dat nauwelijks op.
De specs van die kabel vind je in de installatiehandleiding. Bij de meeste merken is (net als bij een airco) een 4G1 of 4G1.5 kabel zonder afscherming voldoende. De Lapp Olflex 110 is met zijn genummerde aders dan ideaal. Maar die is dus niet afgeschermd.Guido7619 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:54:
Ik ben bezig te spullen te bestellen voor mijn warmtepomp. De voeding voor pomp en SWW vat heb ik allemaal, inclusief werkschakelaars en de juiste alamats in de groepenkast.
Die komt toch in je meterkast. Dus niet relevant als kabel tussen binnen- en buitenunit.Maar waar kan/moet ik nog meer rekening mee houden. Ik bestel er ook een KWh meter met So puls uitgang bij. Dat zijn 2 aders.
Die sluit je normaliter, net als de overige sensoren, kleppen en pompen aan op de binnenunit. Dus ook niet relevant voor de kabel naar buiten.Dan heb ik geloof ik nog een dauwpunts sensor en maximaal thermostaat sensor nodig?
In een kruipruimte hoef je (in het zicht) geen grondkabel toe te passen. Grondkabel is alleen nodig in de grond, waar het risico op doorsteken met een schop of graafmachine groot is. Ik zou gewoon een passende kabel kiezen en die netjes in een buisje langs de rand of het plafond van de kruiptuimte leggen.Het liefst bestel ik een rol van 100 meter om in 1 keer klaar te zijn.
Ik ken Wolf niet, maar normaliter leg je (als er ook een binnenunit is) naar de buitenunit twee kabels: Eentje naar de meterkast voor de voeding, en eentje naar de binnenunit voor de besturing en de voeding van de binnenunit.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 11-03-2024 17:17 ]
[quote]Andrehj schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:15:
[...]
De specs van die kabel vind je in de installatiehandleiding. Bij de meeste merken is (net als bij een airco) een 4G1 of 4G1.5 kabel zonder afscherming voldoende. De Lapp Olflex 110 is met zijn genummerde aders dan ideaal. Maar die is dus niet afgeschermd.
De handleiding is summier:
"modbus kabel, minimaal 3x0,5mm, maximaal 30 meter, afgeschermde leiding"
Ik heb ook nog kabel nodig naar de garage enz. Daarom liever gewoon 1 rol bestelen welke ik overal voor kan gebruiken dan voor elke sensor een ander soort kabel te gebruiken.
Beter mee verlegen dan om verlegen zeg ik altijd. Een extra adertje kan altijd van pas komen.
Ik wil wel een kabel die tegen water kan want mijn kruipruimte is niet altijd droog. En in de kruipruimte zit aan de onderkant van dat piepschuim tegen de vloer dus kan daar niks op vastmaken.
Wil het wel in pvc buizen leggen.
[...]
De specs van die kabel vind je in de installatiehandleiding. Bij de meeste merken is (net als bij een airco) een 4G1 of 4G1.5 kabel zonder afscherming voldoende. De Lapp Olflex 110 is met zijn genummerde aders dan ideaal. Maar die is dus niet afgeschermd.
Ik heb ook nog kabel nodig naar de garage enz. Daarom liever gewoon 1 rol bestelen welke ik overal voor kan gebruiken dan voor elke sensor een ander soort kabel te gebruiken.
Beter mee verlegen dan om verlegen zeg ik altijd. Een extra adertje kan altijd van pas komen.
Ik wil wel een kabel die tegen water kan want mijn kruipruimte is niet altijd droog. En in de kruipruimte zit aan de onderkant van dat piepschuim tegen de vloer dus kan daar niks op vastmaken.
Dank u. Staat hier in de offerte.Andrehj schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:08:
[...]
Daarom wordt er, zeker als er veel gebadderd wordt, niet voor niets in dit topic meestal geadviseerd om een 300L vat te nemen.
Ik heb advies nodig. Ik krijg een woning/appartement met een 24KW doorstroomtoestel en dus een zware energieaansluiting. Hier wil ik direct vanaf.
Doorstroomtoestel:
https://www.masterwatt.co...ocus?code=200560024#specs
Nu zit ik te kijken naar de volgende waterwarmtepomp:
https://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/model/paw-dhw100w-1/
- Knip - verkeerde topic. Ik vraag even in het WPB topic advies.
Doorstroomtoestel:
Nu zit ik te kijken naar de volgende waterwarmtepomp:
https://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/model/paw-dhw100w-1/
- Knip - verkeerde topic. Ik vraag even in het WPB topic advies.
[ Voor 36% gewijzigd door TumTum op 11-03-2024 19:57 ]
24 kW?! Wat voor hoofdaansluiting hoort daar bij?TumTum schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:03:
Ik heb advies nodig. Ik krijg een woning/appartement met een 24KW doorstroomtoestel en dus een zware energieaansluiting. Hier wil ik direct vanaf.
Doorstroomtoestel:
Degene die dat verzonnen heeft hoeft het bijbehorende vastrecht vast niet zelf te betalen....
Even opbouwend: kun je niet veel beter een standaard warmtepompboiler installeren? Zie Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Edit: dat is die Panasonic dus. Vragen daarover kun je in bovenstaande topic kwijt.
Die doorstromer kan toch gewoon op Marktplaats?
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 11-03-2024 19:17 ]
Klopt, bedankt voor je reactie. Ik zag net dat er een apart topic voor is. 24Kw idd voor woningen van 38 t/m 60m2 voor alleen warm water. Verder niets bijzonders. Helaas konden we er niets tegen doen. Dus moeten we ze vervangen en de aansluiting verlagen. Aansluiting is trouwens 3x35A.Andrehj schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:14:
[...]
24 kW?! Wat voor hoofdaansluiting hoort daar bij?
Degene die dat verzonnen heeft hoeft het bijbehorende vastrecht vast niet zelf te betalen....
Even opbouwend: kun je niet veel beter een standaard warmtepompboiler installeren? Zie Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Misschien wel een leuk plaatje voor inzicht in 't functioneren van (de gelaagdheid van) een boiler, in dit geval een Panasonic 192 liter exemplaar.
roze lijn: DHW Target (50 graden);
oranje lijn: DHW Temp van de temperatuurvoeler op ongeveer 2/3 van de hoogte van het vat;
paarse lijn: DHW Temp bij de warmwater uitlaat (bovenaan);
blauwe lijn: koud water inlaat;
groene lijn: (koud) water gebruik per dag in liters;
Op 9-3 start na 13:00u DHW run met daarna een legionella run, DHW Temp gaat naar 62 graden;
om 15:30u gaat de wasmachine aan (hot fill);
om 17:07u wordt bad gevuld, in 1 uur tijd 160! liter water;
hierna wordt er nog een 2de was (hot fill) gedaan;
's avonds is de DHW temperatuur inmiddels tot 44 graden gedaald, temperatuur bij de uitlaat blijft wel zo'n 5 graden warmer.
De volgende dag wordt er om 10:15u gedoucht. Blijkbaar was de warmwatervoorraad al behoorlijk verbruikt want de DHW temperatuur (oranje lijn) daalt in no-time naar 22 graden waardoor de WP DHW run start (compressorfrequentie maar uit te grafiek weggelaten). Interessant is wel dat DHW uilaat temperatuur veel hoger bleef, die is niet onder de 38 graden gekomen, ook geen klachten ontvangen
. Tijdens de opwarming van de boiler is er ook weer een was gedraaid (met hot fill) en is de DHW temperatuur weer netjes op 51 graden gekomen.
roze lijn: DHW Target (50 graden);
oranje lijn: DHW Temp van de temperatuurvoeler op ongeveer 2/3 van de hoogte van het vat;
paarse lijn: DHW Temp bij de warmwater uitlaat (bovenaan);
blauwe lijn: koud water inlaat;
groene lijn: (koud) water gebruik per dag in liters;
Op 9-3 start na 13:00u DHW run met daarna een legionella run, DHW Temp gaat naar 62 graden;
om 15:30u gaat de wasmachine aan (hot fill);
om 17:07u wordt bad gevuld, in 1 uur tijd 160! liter water;
hierna wordt er nog een 2de was (hot fill) gedaan;
's avonds is de DHW temperatuur inmiddels tot 44 graden gedaald, temperatuur bij de uitlaat blijft wel zo'n 5 graden warmer.
De volgende dag wordt er om 10:15u gedoucht. Blijkbaar was de warmwatervoorraad al behoorlijk verbruikt want de DHW temperatuur (oranje lijn) daalt in no-time naar 22 graden waardoor de WP DHW run start (compressorfrequentie maar uit te grafiek weggelaten). Interessant is wel dat DHW uilaat temperatuur veel hoger bleef, die is niet onder de 38 graden gekomen, ook geen klachten ontvangen
/f/image/12Yvdku0kwFGefkt8Ep3gbik.png?f=fotoalbum_large)
3x35x230= 24 kW..... pffff, je kan in dat ding 't volledige vermogen van je aansluiting kwijt. Hier een heel all-electric hh inclusief EV op 3x25A. Denk de Stedin dit soort dingen ook wel wil verbieden tussen 16:00u en 21:00u... Verstandig dat je hier vanaf wil, volgens mij is de BC daarvoor niet heel ingewikkeld.TumTum schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:16:
[...]
Klopt, bedankt voor je reactie. Ik zag net dat er een apart topic voor is. 24Kw idd voor woningen van 38 t/m 60m2 voor alleen warm water. Verder niets bijzonders. Helaas konden we er niets tegen doen. Dus moeten we ze vervangen en de aansluiting verlagen. Aansluiting is trouwens 3x35A.
Ik heb nu ook maar mijn eigen topic aangemaakt. Ieder advies wordt gewaardeerd!
gebruiker001 in "Vragen tbv overstappen L/W Monoblock en SWW-vat"
gebruiker001 in "Vragen tbv overstappen L/W Monoblock en SWW-vat"
De opmerkingen hier laatst over Epdm of butyl in de RVS flex slangen heeft me aan het denken gezet. Zag dat fixaflex uit België veel gebruikt maakt van butyl.
Heb nu door de fabriek slangen laten maken in butyl en met de juiste koppeling voor bv Panasonic 1.1/4” wartel. En andere zijde 28mm.
Voor directe koppeling met het systeem.
Heb nu door de fabriek slangen laten maken in butyl en met de juiste koppeling voor bv Panasonic 1.1/4” wartel. En andere zijde 28mm.
Voor directe koppeling met het systeem.
@Technician- De productnaam van fixaflex hiervoor is Oxytight. Ben je met maatwerk goedkoper uit dan COTS?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Als je er 50 besteld welRichieB schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:17:
@Technician- De productnaam van fixaflex hiervoor is Oxytight. Ben je met maatwerk goedkoper uit dan COTS?
Dit zal mss een ander merk zijn, maar zo te zien leverbaar en een prima prijsTechnician- schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:05:
[...]
Dit is HVAC-Flex van Raminex
https://www.raminex.nl/nl...-flex/groups/g+c+p+a+view
Is niet aan te komen.
Je hebt ze ook in pers, kijk die prijs dan!
https://www.techniekwebsh...ing-brons-uitwendige.html
1x wartelmoer
https://www.qpool24.com/n...220-mm-i-a-met-afdichting
2x wartelmoer
https://www.qpool24.com/n...220-mm-i-i-met-afdichting
Zo’n RVS buis/wartelmoer/koppeling mag toch gewoon op een messing koppeling worden geschroeft? Dat levert toch geen problemen op mbt oxidatie ofzo?
[ Voor 14% gewijzigd door SalexSun op 12-03-2024 16:34 ]
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Ik heb ze gewoon op voorraad. Geïsoleerd en met 2x 1 1/4 aansluiting past deze rechtstreeks op de Panasonic en Amber.SalexSun schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:11:
[...]
Dit zal mss een ander merk zijn, maar zo te zien leverbaar en een prima prijs
1x wartelmoer
https://www.qpool24.com/n...220-mm-i-a-met-afdichting
2x wartelmoer
https://www.qpool24.com/n...220-mm-i-i-met-afdichting
Zo’n RVS buis/moer/koppeling mag toch gewoon op een messing koppeling worden geschroeft? Dat levert toch geen problemen op mbt oxidatie ofzo?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Die ik link zijn volledig rvs. Als ik het goed zie heb je enkel met epdm binnenslang(?)Carboy54 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:35:
[...]
Ik heb ze gewoon op voorraad. Geïsoleerd en met 2x 1 1/4 aansluiting past deze rechtstreeks op de Panasonic en Amber.
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
EPDM over 50 cm is bij Ltv geen issue zeggen de geleerden en zijn voor verwarming doeleinden geschikt volgens de producent maar alternatieven heb ik uiteraard ook:SalexSun schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:30:
[...]
Die ik link zijn volledig rvs. Als ik het goed zie heb je enkel met epdm binnenslang(?)
:strip_exif()/f/image/LStbQUPg1uuNrwq88lQQ9VsW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 12-03-2024 18:07 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Zelf gebruik ik UTP ofGuido7619 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:47:
[quote]Andrehj schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:15:
[...]
https://www.eibabo.nl/div...1G2zQlJGRnU4aAjTDEALw_wcB
Ze zijn mooi, maar ik neem aan dat je er nog een laag Armaflex omheen doet?Carboy54 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:04:
[...]
EPDM over 50 cm is bij Ltv geen issue zeggen de geleerden en zijn voor verwarming doeleinden geschikt volgens de producent maar alternatieven heb ik uiteraard ook:[Afbeelding]
(met m'n warmtecamera zag ik toch nog veel warmte bij zulke diameters isolatie van m'n leidingen).
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Natuurlijk een 2e laag ook over de wartels en daarover pvc tape.dof schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 00:52:
[...]
Ze zijn mooi, maar ik neem aan dat je er nog een laag Armaflex omheen doet?
(met m'n warmtecamera zag ik toch nog veel warmte bij zulke diameters isolatie van m'n leidingen).
Heb je advies over welke Armaflex isolatiebuis hieroverheen past? Ik heb DN32 RVS-flex buizen van WP naar Terrendis: https://edelstahlwellrohr...5mm-1000m-IG-IG/AEW-15076, en DN25 van Terrendis naar binnenunit (Vaillant 5kW, dus kan prima) maar welke isolatieschalen nu goed passen kom ik niet zo uit..Carboy54 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:04:
[...]
EPDM over 50 cm is bij Ltv geen issue zeggen de geleerden en zijn voor verwarming doeleinden geschikt volgens de producent maar alternatieven heb ik uiteraard ook:[Afbeelding]
Wil hier 25mm zeggen dat het om DN25 gaan of zou dat de buitenmaat van de buis zijn? https://www.vanwalraven.c...zwart/groups/g+c+p+a+view
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Ik heb 13mm armaflex er zelf omheen geplakt. Dat werkt heel makkelijk, is in meerdere lagen te plakken.Kuusj schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:49:
[...]
Heb je advies over welke Armaflex isolatiebuis hieroverheen past? Ik heb DN32 RVS-flex buizen van WP naar Terrendis
https://www.ventilatiesho...Ns7sMkn20ZFMaAvGdEALw_wcB
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Dat lijkt me een prima omschrijving. Maar ik zou Wolf wel even vragen waar ze 0.5 mm² modbus kabel willen kopen, want de gebruikelijke Modbus (RS485 kabel) is 24 AWG, oftewel 0.25 mm². En dat werkt prima over zeer grote afstanden.Guido7619 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:47:
Ja, dat gaat natuurlijk niet. Je kunt niet één soort kabel voor elke toepassing gebruiken. Het is niet voor niets dat er honderden (of duizenden?) verschillende typen kabel bestaan.Ik heb ook nog kabel nodig naar de garage enz. Daarom liever gewoon 1 rol bestelen welke ik overal voor kan gebruiken dan voor elke sensor een ander soort kabel te gebruiken.
Een driefasen voedingskabel ziet er echt heel anders uit dan een kabel voor een modbus-signaaltje.
Ik neem aan dat ze 0,5 mm diameter bedoelen, dan zit je goed met 0,25mm²?Andrehj schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:01:
[...]
Dat lijkt me een prima omschrijving. Maar ik zou Wolf wel even vragen waar ze 0.5 mm² modbus kabel willen kopen, want de gebruikelijke Modbus (RS485 kabel) is 24 AWG, oftewel 0.25 mm². En dat werkt prima over zeer grote afstanden.
[ Voor 5% gewijzigd door Tinkerer84 op 13-03-2024 11:02 ]
Zo simpel ben ik ook weer niet. Maar ik raak wel een beetje het spoor bijster om het verschil te weten tussen alle soorten kabeltjes voor stuurstroom, signaal. Alarm. modbus, knx. enz.enz.Andrehj schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:01:
[...]
Dat lijkt me een prima omschrijving. Maar ik zou Wolf wel even vragen waar ze 0.5 mm² modbus kabel willen kopen, want de gebruikelijke Modbus (RS485 kabel) is 24 AWG, oftewel 0.25 mm². En dat werkt prima over zeer grote afstanden.
[...]
Ja, dat gaat natuurlijk niet. Je kunt niet één soort kabel voor elke toepassing gebruiken. Het is niet voor niets dat er honderden (of duizenden?) verschillende typen kabel bestaan.
Een driefasen voedingskabel ziet er echt heel anders uit dan een kabel voor een modbus-signaaltje.
Ik moet een kabeltje hebben voor 3 CT klemmen naar een Zappi. Dan een kabeltje voor een puls uitgang KWh meter. kabeltje voor dauwpunts sensor. Maximaal thermostaat en dat soort toepassingen.
Die kabel wilde ik het liefst allemaal gelijk houden. Dus gewoon 1 rol van 100 meter. En ja, vast een beetje overkill of een ader te veel voor de ene toepassing, maar weer voldoende voor een andere.
Is wel makkelijker bestellen en draden trekken als alles hetzelde is.
Dus als ik 4G1 bestel, heb ik 4 aders van 1 mm. Voor die CT klemmen bestel ik dan wel een stukje kabel met 8 aders.
En een apart stukje afgeschermd van 5 meter voor BI naar BU.
Dan zou ik er aardig moeten zijn. De rest is gewoon in huis en beschermd in buis en leg ik apart van voedingskabels om interferentie te voorkomen.
sturstromen zijn laag vermogen dus dunne draden maar moeten wel het voltage kunnen hebben. dus voor 220v stuurstromen zoals thermostaatsignalen van een warmtepomp (die zijn 220) heb je dus eigenlijk gewoon huishoudsnoer nodig alleen vanwege de isolatie, niet het vermogen wat erdoor gaat.Guido7619 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:18:
[...]
Zo simpel ben ik ook weer niet. Maar ik raak wel een beetje het spoor bijster om het verschil te weten tussen alle soorten kabeltjes voor stuurstroom, signaal. Alarm. modbus, knx. enz.enz.
Ik moet een kabeltje hebben voor 3 CT klemmen naar een Zappi. Dan een kabeltje voor een puls uitgang KWh meter. kabeltje voor dauwpunts sensor. Maximaal thermostaat en dat soort toepassingen.
Die kabel wilde ik het liefst allemaal gelijk houden. Dus gewoon 1 rol van 100 meter. En ja, vast een beetje overkill of een ader te veel voor de ene toepassing, maar weer voldoende voor een andere.
Dus als ik 4G1 bestel, heb ik 4 aders van 1 mm. Voor die CT klemmen bestel ik dan wel een stukje kabel met 8 aders.
Dan zou ik er aardig moeten zijn. De rest is gewoon in huis en beschermd in buis en leg ik apart van voedingskabels om interferentie te voorkomen.
voor kabels waar data overheen gaat zoals modbus moet het getwist zijn om storingen tegen te houden. daarom is cat5 kabel heel populair omdat het erg goedkoop is en overal te rkijgen.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Nee. Voor kabel benoem je nooit de diameter, maar altijd het oppervlak van de geleider.Tinkerer84 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:00:
Ik neem aan dat ze 0,5 mm diameter bedoelen, dan zit je goed met 0,25mm²?
(Uitgezonderd de buitendiameter, omdat je die vaak nodig hebt voor het gat waar een kabel door moet, of, in de machinebouw, om je kabelketting te dimensioneren.)
Voor de meesten daarvan kun je gewoon CAT6 UTP gebruiken. Als je ook nog afscherming wilt, dan koop je S/UTP of F/UTP die de adertjes afschermen.Guido7619 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:18:
Zo simpel ben ik ook weer niet. Maar ik raak wel een beetje het spoor bijster om het verschil te weten tussen alle soorten kabeltjes voor stuurstroom, signaal. Alarm. modbus, knx. enz.enz.
Probleem is die gekke modbus kabel die Wolf wil, want bovenstaande vind je niet in 0.5mm².
De meesten daarvan kunnen ook gewoon met bovenstaande UTP kabel. Je moet alleen even letten op de thermostaatkabel: Er zijn merken (maar lang niet allemaal!) die een 230V signaal schakelen, dus dan moet de isolatie daarvoor geschikt zijn.Ik moet een kabeltje hebben voor 3 CT klemmen naar een Zappi. Dan een kabeltje voor een puls uitgang KWh meter. kabeltje voor dauwpunts sensor. Maximaal thermostaat en dat soort toepassingen.
Wel even oppassen met CT klemmen. Als je ze al om een stroomvoeren kabel hebt zitten zijn er varianten die belachelijk hoge spanningen aan hun uitgang maken. Het zijn dan open stroombronnen, daar kan hele hoge spanningen ontstaan. Dus niet zomaar even aan de draden zitten of een stekkertje in drukken zonder de leiding waar die om heen zit stroomloos te maken.Guido7619 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:18:
[...]
- Proton_
@Andrehj (en @Guido7619 ) Op zich bestaat bestaat zo'n kabel wel (afgeschermd 0.5 mm²) maar ik zou voor rs485 op 9600 baud met huishoudafstanden gewoon pakken wat je hebt: cat5, telefoon of dropveter.
Bij cat5 of 6 kan je ook aderparen met dezelfde kleur samen nemen, de paren zijn onderling ook getwist.
Dan zit je ook aan 0.5 mm².
Mochten de klemmen in de Wolf niet geschikt zijn voor zulke dunne aders en daarom minimaal 0.5 mm² eisen, dan is samenslaan met een adereindhuls sowieso een goed idee.
Bij cat5 of 6 kan je ook aderparen met dezelfde kleur samen nemen, de paren zijn onderling ook getwist.
Dan zit je ook aan 0.5 mm².
Mochten de klemmen in de Wolf niet geschikt zijn voor zulke dunne aders en daarom minimaal 0.5 mm² eisen, dan is samenslaan met een adereindhuls sowieso een goed idee.
Dat is een standaard stuurstroomkabel. Die ken ik uiteraard ook wel. Maar voor zover ik weet heeft een modbuskabel de kabels voor A en B getwist. En dat is in een gewone stuurstroomkabel niet zo.Proton_ schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:31:
@Andrehj (en @Guido7619 ) Op zich bestaat bestaat zo'n kabel wel (afgeschermd 0.5 mm²)
Mee eens. Over een relatief korte afstand van 30 meter gaat dat vast wel werken.maar ik zou voor rs485 op 9600 baud met huishoudafstanden gewoon pakken wat je hebt: cat5, telefoon of dropveter.
Zoek maar eens op 1x4 en norm 88.Andrehj schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:35:
[...]
Dat is een standaard stuurstroomkabel. Die ken ik uiteraard ook wel. Maar voor zover ik weet heeft een modbuskabel de kabels voor A en B getwist. En dat is in een gewone stuurstroomkabel niet zo.
[...]
Mee eens. Over een relatief korte afstand van 30 meter gaat dat vast wel werken.
Inderdaad de "ouderwetse" ptt kabel voor in huis.
0,5 en is getwist.
Maar die is niet afgeschermd en voldoet daarmee niet aan het voorschrift van Wolf.Simpel360 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:28:
Zoek maar eens op 1x4 en norm 88.
Inderdaad de "ouderwetse" ptt kabel voor in huis.
0,5 en is getwist.
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
In hoeverre zegt de norm (nen1010) iets over het toepassen van de werkschakelaars of scheider van de monobloc warmtepomp?
Ik deed eerder gewoon 2 werkschakelaars of scheiders. Vind ik ook logisch op de eoa manier.
Opzich snap ik ook 1 apparaat en 1 handeling spanningsvrij maken. Maar ook wel gedoe met 5 aderige kabel en “kookgroep”
Dat lijkt me ook niet de bedoeling.
De officiële aansluit instructie Daikin (netjes zonder buffer overigens) zegt ook gewoon 2 groepen, 2 werkschakelaars.
https://acrobat.adobe.com...4b-4261-adde-7e2fadcfcae9
Toughts?
Ik deed eerder gewoon 2 werkschakelaars of scheiders. Vind ik ook logisch op de eoa manier.
Opzich snap ik ook 1 apparaat en 1 handeling spanningsvrij maken. Maar ook wel gedoe met 5 aderige kabel en “kookgroep”
De officiële aansluit instructie Daikin (netjes zonder buffer overigens) zegt ook gewoon 2 groepen, 2 werkschakelaars.
Toughts?
[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 13-03-2024 21:32 ]
Een werkschakelaar is in de industrie niet bedoeld voor electrische werkzaam heden maar voor mechanische werkzaamheden. Bij elektrische werkzaamheden moet je hem in de meterkast spanningsloos maken.
snameroc
Die is er ook afgeschermde variant.Andrehj schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:28:
[...]
Maar die is niet afgeschermd en voldoet daarmee niet aan het voorschrift van Wolf.
De werkschakelaar naast het apparaat dient ervoor dat je bij werkzaamheden het apparaat stroomloos kunt maken zonder dat je het risico loopt dat iemand anders hem weer inschakelt terwijl jij er aan het werk bent (stroomloos op zowel de nul als de fase(s), dus een volledige lastscheiding).Technician- schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:31:
In hoeverre zegt de norm (nen1010) iets over het toepassen van de werkschakelaars of scheider van de monobloc warmtepomp?
Toughts?
Hoe je dat doet moet je op zich zelf weten. Dat stroomloos maken kun je ook door de installatieautomaat uit te schakelen in de groepenkast (maar niet door er een ouderwetse stop uit te draaien, want dan scheid je de nul niet). Je kunt ook een groepenkast met slot hebben die je op slot kunt doen als je de betreffende groep uitschakelt, of de installatieautomaat zelf even verzegelen met een tye-wrap. Het voordeel van een werkschakelaar is dat je hem kunt zien.
Wat je niet wilt is dat iemand niet weet/ziet dat jij aan het werk bent in een apparaat en dat deze de stroom er weer op zet.
(Overigens moet hij natuurlijk wel goed gemonteerd worden, dus niet zoals ik ooit een foto zag: Werkschakelaar op de buitenunit geschroefd over een inspectiepaneel. Dan moet de werkschakelaar er af om er bij te kunnen en is het alsnog niet veilig).
Ik heb zelf wel een werkschakelaar bij de buitenunit van de warmtepomp, maar niet bij de buitenunit van de airco. Beide zijn door een extern bedrijf aangesloten, dus niet door mijzelf. Blijkbaar zijn de meningen over het wel of niet toepassen van zo'n schakelaar verdeeld.
[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 14-03-2024 07:47 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ik heb jaren als serviconteur gewerkt in o.a. de koeling enz.Blihi schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:45:
[...]
De werkschakelaar naast het apparaat dient ervoor dat je bij werkzaamheden het apparaat stroomloos kunt maken zonder dat je het risico loopt dat iemand anders hem weer inschakelt terwijl jij er aan het werk bent (stroomloos op zowel de nul als de fase(s), dus een volledige lastscheiding).
Hoe je dat doet moet je op zich zelf weten. Dat stroomloos maken kun je ook door de installatieautomaat uit te schakelen in de groepenkast (maar niet door er een ouderwetse stop uit te draaien, want dan scheid je de nul niet). Je kunt ook een groepenkast met slot hebben die je op slot kunt doen als je de betreffende groep uitschakelt, of de installatieautomaat zelf even verzegelen met een tye-wrap. Het voordeel van een werkschakelaar is dat je hem kunt zien.
Wat je niet wilt is dat iemand niet weet/ziet dat jij aan het werk bent in een apparaat en dat deze de stroom er weer op zet.
(Overigens moet hij natuurlijk wel goed gemonteerd worden, dus niet zoals ik ooit een foto zag: Werkschakelaar op de buitenunit geschroefd over een inspectiepaneel. Dan moet de werkschakelaar er af om er bij te kunnen en is het alsnog niet veilig).
Ik heb zelf wel een werkschakelaar bij de buitenunit van de warmtepomp, maar niet bij de buitenunit van de airco. Beide zijn door een extern bedrijf aangesloten, dus niet door mijzelf. Blijkbaar zijn de meningen over het wel of niet toepassen van zo'n schakelaar verdeeld.
Uit ervaring kan ik zeggen dat een werkschakelaar alleen maar gezeik oplevert en niets opbrengt.
Als ik werkte aan de installatie deed ik net zo lief de groep uit in de groepenkast (kan ook een blokkade op)
Maar bij storingen was het vaak de werkschakelaar. Water erin, losgetrilde connectie, slechte connectie en half weggetikt. Enz.
Maar vooral toch vocht wat er soms inloopt.
Ik plaats wel werkschakelaars omdat je anders ruzie krijgt met fabrikanten of andere “wijsneuzen” die anders je werk afkraken maar met tegenzin.
Precies, als je inderdaad ook netjes zo'n blokkade in de groepenkast maakt kan het prima.
Het "probleem" is natuurlijk dat de handleiding niet kan zien of jouw groepenkast voorzien is van 2-polige automaten, of dat daar 1-polige automaten of smeltpatronen in zitten. Voor de zekerheid zeggen ze dus maar dat er een werkschakelaar aangelegd moet worden.
Het "probleem" is natuurlijk dat de handleiding niet kan zien of jouw groepenkast voorzien is van 2-polige automaten, of dat daar 1-polige automaten of smeltpatronen in zitten. Voor de zekerheid zeggen ze dus maar dat er een werkschakelaar aangelegd moet worden.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Het gebruikelijke niveau van elektrische montage door warmtepomp/zonnepanelen/laadpaal monteurs dus.Technician- schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:53:
[...]
Maar bij storingen was het vaak de werkschakelaar. Water erin, losgetrilde connectie, slechte connectie en half weggetikt. Enz.
Maar vooral toch vocht wat er soms inloopt.
Bij gebruik van een goede schakelaar, de invoer van onderen en met de juiste wartels plus eea netjes aandraaien met een momentschroevendraaier en dit gebeurd allemaal niet. Maar dat schijnt allemaal zó enorm moeilijk te zijn.
Verder zou ik bij je eigen installatie vooral kijken wat praktisch is, soms (bij storingen bijvoorbeeld) is een "remote schakelaar" (net als een buitenstopcontact trouwens) bij de unit juist wel heel handig, dan hoef je niet elke keer van het dak af naar de meterkast. Als bedrijf heb je eigenlijk geen keuze en snap ik niet dat je voor die paar tientjes tegen de voorschriften ingaat, ondanks wat je er verder zelf van vindt.
All-electric.
Frustratie nummer 1 wartels aan de boven zijdeRonJ schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:54:
[...]
Het gebruikelijke niveau van elektrische montage door warmtepomp/zonnepanelen/laadpaal monteurs dus.
Bij gebruik van een goede schakelaar, de invoer van onderen en/of met de juiste wartels plus eea netjes aandraaien met een momentschroevendraaier en dit gebeurd allemaal niet. Maar dat schijnt allemaal zó enorm moeilijk te zijn.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Even afgezien van officiele normen begreep ik altijd dat het common sense was om werkschakelaars -in het zicht van werkzaamheden aan een apparaat- te gebruiken, zodat je mede monteur niet toevallig, per ongeluk of met opzetTechnician- schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:31:
Toughts?
Maar aangezien ik vrijwel altijd alleen aan apparaten knutsel volg ik het maar is het geen big deal .
Verder vindt ik het wel netjes staan (als je het goed doet). Blijkbaar heb jij daar minder goede ervaringen (vocht in werkschakelaars? Hoe krijgen ze het voor elkaar

Kunnen heel veel oorzaken voor zijn:dof schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:57:
[...]
Even afgezien van officiele normen begreep ik altijd dat het common sense was om werkschakelaars -in het zicht van werkzaamheden aan een apparaat- te gebruiken, zodat je mede monteur niet toevallig, per ongeluk of met opzetde stroom weer aan het apparaat zet. Vandaar het zo altijd gevolgd.
Maar aangezien ik vrijwel altijd alleen aan apparaten knutsel volg ik het maar is het geen big deal .
Verder vindt ik het wel netjes staan (als je het goed doet). Blijkbaar heb jij daar minder goede ervaringen (vocht in werkschakelaars? Hoe krijgen ze het voor elkaar. Kapje niet goed dichtgemaakt).
Schroeven niet in de daarvoor bestemde plaats, maar gewoon dwars door de achterplaat, wartels aan de zij- of bovenkant en niet goed vastgedraaid, AliExpres schakelaar die niet waterdicht is, scheuren in de behuizing omdat de ondergrond niet helemaal vlak is, openingen tussen deksel en behuizing omdat de ondergrond niet vlak is, rubberen pakking vergeten of scheef....
Been there, done that (all of the above), maar wel allemaal gewoon thuis in mijn eigen tuinverlichting

Allemaal te gehaast werk dunkt me.Blihi schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:00:
[...]
Kunnen heel veel oorzaken voor zijn:
Schroeven niet in de daarvoor bestemde plaats, maar gewoon dwars door de achterplaat, wartels aan de zij- of bovenkant en niet goed vastgedraaid, AliExpres schakelaar die niet waterdicht is, scheuren in de behuizing omdat de ondergrond niet helemaal vlak is, openingen tussen deksel en behuizing omdat de ondergrond niet vlak is, rubberen pakking vergeten of scheef....
Been there, done that (all of the above), maar wel allemaal gewoon thuis in mijn eigen tuinverlichting
Trouwens; 'k heb een hekel aan die gemeen rood-gele werkschakelaars, maar vindt die van grijze van ABB wel mooi. En buiten doe ik er een omgekeerd rubberen kapje op voor fraaiere afwatering
En dat de handel er af kan (zie foto) is soms ook handig (kinderhandjes...).
/f/image/CkgVkXxEcpxCMFyf8mEu2H0A.png?f=fotoalbum_large)
PS. jaja, ik weet het, ik moet nog een plastic buis om die kabel doen
Daar heb je toch dopjes voor m20-m25 met dunne schroefdaad, geen idee of het past nooit uitgeprobeerd.dof schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:06:
[...]
Allemaal te gehaast werk dunkt me.
Trouwens; 'k heb een hekel aan die gemeen rood-gele werkschakelaars, maar vindt die van grijze van ABB wel mooi. En buiten doe ik er een omgekeerd rubberen kapje op voor fraaiere afwatering![]()
En dat de handel er af kan (zie foto) is soms ook handig (kinderhandjes...).
[Afbeelding]
PS. jaja, ik weet het, ik moet nog een plastic buis om die kabel doen
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Zou kunnen, maar nooit naar gezocht. Vond deze wel prima.DutchWing schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:19:
[...]
Daar heb je toch dopjes voor m20-m25 met dunne schroefdaad, geen idee of het past nooit uitgeprobeerd.
Na jaren van service ben je heel creatief.dof schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:57:
[...]
Even afgezien van officiele normen begreep ik altijd dat het common sense was om werkschakelaars -in het zicht van werkzaamheden aan een apparaat- te gebruiken, zodat je mede monteur niet toevallig, per ongeluk of met opzetde stroom weer aan het apparaat zet. Vandaar het zo altijd gevolgd.
Verder vindt ik het wel netjes staan (als je het goed doet). Blijkbaar heb jij daar minder goede ervaringen (vocht in werkschakelaars? Hoe krijgen ze het voor elkaar. Kapje niet goed dichtgemaakt? Wartels aan bovenkant? Scheuren in doos? dom dom allemaal).
Wat ik vaak deed is de bedrading onder spanning eraf schroeven een lasdoos erop met een kabel met WCD eraan. Of onder de uitgaande klem van de werkschakelaar en je hebt gelijk 230V op een groot dak. Bv voor een vacuümpomp.
Of in panden waar men geen idee heeft waar de groepenkast zit.
Maar dit zijn geen aan te raden dingen hoor
Vooral in de horeca koeling wil je niet weten wat je tegenkomt, wat die lui soms op een dak hebben staan

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 14-03-2024 12:10 ]
Tja, zelf doe ik ook veel dingen tijdens het onder spanning staan, inderdaad niet aan te raden maar daar ben ik dan zelf verantwoordelijk en ken m'n eigen talenten en failures. Wanneer ik iets moet maken voor mogelijke andere betrokkenen ben ik zeer voorzichtig en probeer alles heel zo veilig mogelijk te maken.Technician- schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:09:
[...]
Na jaren van service ben je heel creatief.
Wat ik vaak deed is de bedrading onder spanning eraf schroeven een lasdoos erop met een kabel met WCD eraan. Of onder de uitgaande klem van de werkschakelaar en je hebt gelijk 230V op een groot dak. Bv voor een vacuümpomp.
Of in panden waar men geen idee heeft waar de groepenkast zit.
Maar dit zijn geen aan te raden dingen hoor
Vooral in de horeca koeling wil je niet weten wat je tegenkomt, wat die lui soms op een dak hebben staan
BTW, ik ken de horeca branche vrij goed en ga dan eens in (kleine) restaurant keukens naar elektra kijken (als je het vet er omheen weg kunt krabben)
Anyway (om on topic te blijven) werkschakelaars bij WP's buiten lijken me verstandig. Maar als je werkschakelaars binnen gaat plaatsen (uit zicht) kun IMO je net zo goed de automaat bij de meterkast gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door dof op 14-03-2024 12:46 ]
Eens, en idd ik plaats ze altijd buiten.dof schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:42:
[...]
Tja, zelf doe ik ook veel dingen tijdens het onder spanning staan, inderdaad niet aan te raden maar daar ben ik dan zelf verantwoordelijk en ken m'n eigen talenten en failures. Wanneer ik iets moet maken voor mogelijke andere betrokkenen ben ik zeer voorzichtig en probeer alles heel zo veilig mogelijk te maken.
BTW, ik ken de horeca branche vrij goed en ga dan eens in (kleine) restaurant keukens naar elektra kijken (als je het vet er omheen weg kunt krabben)
Anyway (om on topic te blijven) werkschakelaars bij WP's buiten lijken me verstandig. Maar als je werkschakelaars binnen gaat plaatsen (uit zicht) kun IMO je net zo goed de automaat bij de meterkast gebruiken.
Maar wel gewoon 2 st
Kom ook op locaties waarbij alles met 3 personen gaat en lockouttagout is en dan is een scheef oog naar elektra al not done
Daar doen ze 3! Slotjes op een werkschakelaar en de sleutels in een kluisje en die weer op slot.
Die 3 personen moeten allemaal eerst vrij geven en dan mag pas de spanning er weer op.
Heb al meegemaakt na zo’n hele procedure dat ik moest zeggen na sein spanningsvrij; STOP
Iedeeen boos en opgewonden. Hadden ze een stuurstroom schakelaar gelocked en de hoofdtstroom stond wel uit maar was slechts gescheiden door een magneetcontactor in de regelkast.
3 van die zwaar betaalde figuren met rode blosjes.
Weer tekeiningen erbij veel discussie.
[ Voor 29% gewijzigd door Technician- op 14-03-2024 13:00 ]
Dat is niet met elke hypotheek zo toch?Tony71 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:12:
Een erkend warmte verliesberekening waarin de uitkomst groter is dan Label A, geeft je ook nog recht op een korting op je hypotheekrente van 0,15%. Dan is dat snel terug verdient.
Zelf doen is niet in jouw voordeel, maar werkt dan eigenlijk tegen je.
Goedkoop isoleren kan prima met piepschuimplaten. Super sterk, licht en veel opgeslagen lucht. Met lijmpistool heb je dit in een weekend in de kruipruimte en zolder zitten.
Klopt. Is geen wettelijke regeling of een standaard praktijk van alle banken.
Wel kun je volgens de overheid een hogere hypotheek krijgen mbt het toepassen van duurzaamheidsregelingen.
Nee, zeker niet met elke hypotheek.
En bovendien, bij een deel van de hypotheken die dat wel hebben, geldt de korting pas bij de start van de eerstvolgende rentevaste periode. Let dus goed op of een dergelijke hypotheek de wijziging van label H-B --> A ook tijdens de looptijd korting geeft.
Als je namelijk je huis koopt en dan verduurzaamt en je rentevaste periode staat op 10 jaar, dan kun je er pas over 10 jaar van profiteren.
Bijv Obvion, promoot de duurzaamheids hypotheek, maar het Label in relatie tot rentekorting wordt alleen beoordeeld bij passeren bij Notaris.
Bij Triodos kun je gewoon een nieuwe taxatie en energielabel tussentijds inleveren.
[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 14-03-2024 14:51 ]
Weet iemand wat een koudstop is? Iets om te voorkomen dat je de badkamer zou koelen wanneer je met je WP gaat koelen.
Soort klep die dicht moet gaan? Op google kan ik met "koudstop" niks vinden.
Soort klep die dicht moet gaan? Op google kan ik met "koudstop" niks vinden.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Dank je. Nu duidelijk hoe dit werkt en wat dit is. Koelstop is the word.
Ben heel tevreden over de “Sharkbite” montage methode in 28 composiet buis.
Koppelingen met heel grote doorlaat.
Montage gaat heel snel en schoon.
Helemaal geen draadkoppelingen meer met loctite e.d.
Met slang 1.1/4” x 28mm en sharkbite 28 sok super snelle aansluiting.
Buis 3M is perfecte lengte past in veel station wagens.
Let wel, grote voordeel is dat het zeker 40% goedkoper is zelfs dan meerlagenbuis 32 en bijhorende perskoppelingen.
:strip_exif()/f/image/1WfJEeltOJuIHTTJguiucLnB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wa6RTdGXP0gUYCeHV0vNWge8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FwFz8CbSzBeu9eDkM0ZLM0Df.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Afcj1nvwBuNdrPHQ2ZhshXFv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/As0kPdyIoeF4x0U6aPeRAyFA.jpg?f=fotoalbum_large)
Al de leiding afgeperst op 10 bar met gesloten afsluiters. En keihard aan de koppeling getrokken. Geen beweging in te krijgen.
Koppelingen met heel grote doorlaat.
Montage gaat heel snel en schoon.
Helemaal geen draadkoppelingen meer met loctite e.d.
Met slang 1.1/4” x 28mm en sharkbite 28 sok super snelle aansluiting.
Buis 3M is perfecte lengte past in veel station wagens.
Let wel, grote voordeel is dat het zeker 40% goedkoper is zelfs dan meerlagenbuis 32 en bijhorende perskoppelingen.
:strip_exif()/f/image/1WfJEeltOJuIHTTJguiucLnB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wa6RTdGXP0gUYCeHV0vNWge8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FwFz8CbSzBeu9eDkM0ZLM0Df.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Afcj1nvwBuNdrPHQ2ZhshXFv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/As0kPdyIoeF4x0U6aPeRAyFA.jpg?f=fotoalbum_large)
Al de leiding afgeperst op 10 bar met gesloten afsluiters. En keihard aan de koppeling getrokken. Geen beweging in te krijgen.
@Technician- Wel jammer van die haakse knietjes. Daar had ook prima een mooie bocht kunnen zitten.
Op mijn duim?Andrehj schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:35:
@Technician- Wel jammer van die haakse knietjes. Daar had ook prima een mooie bocht kunnen zitten.
Ik buig alle bochten trouwens. Deze zijn voor de pakketten die mensen gebruiken die niet willen/kunnen buigen.
Trouwens denk ik dat gezien de enorme grote doorlaat daar een verwaarloosbare kleine weerstand op zit met 30 l/min.
Ps voor de DHZ’ers tip, deze buigtang is enorm makkelijk en bruikbaar waar een buigijzer niet wegkomt of een buigveer te zwaar is (32mm)
https://amzn.eu/d/9HWZwZK
[ Voor 46% gewijzigd door Technician- op 15-03-2024 13:48 ]
Nvm
[ Voor 99% gewijzigd door Nico_GTR op 15-03-2024 15:50 ]
Hoi allen,
Ik heb nu ongeveer een jaar mijn Ecodan warmtepomp draaien. Ik heb een externe 300 liter RVS SWW boiler. Hier zit ook een magnesium anode in, maar daar heb ik mijn vraagtekens bij. Ik heb een apart topic gestart met wat meer info. RVS SWW Boiler Magnesium Anode?
Ik hoor graag wat jullie bevindingen zijn rondom de setup, ik heb namelijk nog niet echt concrete informatie kunnen vinden.
Ik heb nu ongeveer een jaar mijn Ecodan warmtepomp draaien. Ik heb een externe 300 liter RVS SWW boiler. Hier zit ook een magnesium anode in, maar daar heb ik mijn vraagtekens bij. Ik heb een apart topic gestart met wat meer info. RVS SWW Boiler Magnesium Anode?
Ik hoor graag wat jullie bevindingen zijn rondom de setup, ik heb namelijk nog niet echt concrete informatie kunnen vinden.
Deze heb ik ook, is idd heel erg makkelijk in gebruik en is goedkoop.Technician- schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:44:
[...]
Ps voor de DHZ’ers tip, deze buigtang is enorm makkelijk en bruikbaar waar een buigijzer niet wegkomt of een buigveer te zwaar is (32mm)
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Lache, mooi klein ding. Ik kende alleen de grootte met hydrauliek pomp.Technician- schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:44:
[...]
Op mijn duim?
Ik buig alle bochten trouwens. Deze zijn voor de pakketten die mensen gebruiken die niet willen/kunnen buigen.
Trouwens denk ik dat gezien de enorme grote doorlaat daar een verwaarloosbare kleine weerstand op zit met 30 l/min.
Ben je tevreden als je 22mm zicht werk maakt?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt