Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marpas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-07 23:12
Dag Allen,

Mijn ecodan Warmtepomp draait inmiddels ruim een jaar. (zelf geïnstalleerd).
Ik heb een losstaand 300 liter boilervat waar ik had warme drinkwater in opwarm.
In het vat zit een een 35m lange spiraal waar het CV water rondpompt om het drinkwater in het vat te verwarmen.

Ik heb destijds gekozen voor de Nexus PAWT-300L/LE2, deze kon ingezet worden als warm water boiler en hygiëne boiler. Met de lange spiraal heb ik extra veel m2 warmteafgifte, de tweede spiraal wil ik in de toekomst inzetten voor een zonnecollector.

Het binnenvat is van RVS 2304, maar toch zit er een magnesium anode in. De leverancier zei dat dit was om de minimale corrosie toch tegen te gaan.

Gisteravond heb ik een inspectie uitgevoerd en de anode eruit gehaald. Hier was letterlijk niets meer van over na 11 maanden. Tijdens het verwijderen was de anode zo broos geworden dat deze uit elkaar viel en nu grotendeels onderin de boiler ligt (dat wordt doorspoelen, omdat er nu af en toe een korreltje uit de badkraan komt).

Is een Magnesium Anode überhaupt noodzakelijk met een RVS vat? En is het normaal dat deze zo snel uit elkaar valt in brokken? Het warme drinkwater is ook altijd een wat wazig en dus niet 100% helder.

Dit is er over van de magnesium anode, de witte aanslag ligt nu onderin de boiler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgvB5h06-bqg_CnQzzckaxl0EEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9fklvD7a3V6U60zR63UqO98.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet de dompelbuis eruit welke recht onder de anode zit, een deel zal natuurlijk kalkaanslag zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJyz1GL5zWrPER7dBtPSzvOnMyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWdHOhNQubqswgVqBo5RHMNU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Marpas op 15-03-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Er zit 5 jaar garantie op las ik. En de anode wordt ook vermeld in de specs. Vraag de leverancier.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:32
Dit is absurd, kijk eens bij mijn ervaring met een stalen vat, en een zo goed als nieuwe anode:
Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:50
Ik meende dat bij 100% onthard water dit kan gebeuren; heb je een ontharder?
Bij de Hitachi All in one warmtepompen met RVS vat zit standaard ook magnesium anode.. die wij vooraf montage er uit moeten halen.
Ik heb er al eens een vraag over gesteld: magnesium anode in combi-WP: juist verwijderen?

[ Voor 23% gewijzigd door natural colour op 15-03-2024 17:39 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:24
@Marpas : Heel bijzonder. Ik heb van mijn stalen vat na twee jaar de anode geïnspecteerd, en hier het verslag gepost:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
(anode was nog als nieuw).
In jouw geval zou je elk half jaar of nog vaker een anode moeten vervangen....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Hier staat een heel verhaal over het materiaal en de anode.
https://www.klimaatcomfor...TCOMFORTGRONINGEN.NL_.pdf

Volgens mij snapt die firma niet waarom ze er een anode hebben ingezet aangezien dat RVS al zo corrosie beschermend was?

Ik zou trouwens gewoon de anode eruit laten en een stop erin draaien (garantie tot aan de deur maar ik verwacht 15jaar plus geen probleem)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Hoe hebben ze hem aangesloten?

Maak eens een goede overzichtsfoto met wat waarop zit:

- koudwater.
- Warmwater.
- Aanvoer warmtepomp.
- Retour warmtepomp.

Een hygiëne boiler moet je drinkwater aansluiten op de RVS spiraal en de warmtepomp op het vat, juist omgekeerd.

Logische verklaring is:
- verkeerd aangesloten, anders gaat een anode nooit zo snel.

Edit:
Je zegt het zelf al:
Ik heb een losstaand 300 liter boilervat waar ik had warme drinkwater in opwarm.
In het vat zit een een 35m lange spiraal waar het CV water rondpompt om het drinkwater in het vat te verwarmen.
Vraag even na bij de fabrikant, want een hygiëne boiler sluit je drinkwater aan op het spiraal ipv het vat.

[ Voor 84% gewijzigd door DutchWing op 15-03-2024 18:56 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marpas
natural colour schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:24:
Ik meende dat bij 100% onthard water dit kan gebeuren; heb je een ontharder?
Bij de Hitachi All in one warmtepompen met RVS vat zit standaard ook magnesium anode.. die wij vooraf montage er uit moeten halen.
Ik heb er al eens een vraag over gesteld: magnesium anode in combi-WP: juist verwijderen?
Nee ik heb (nog) geen ontharder. Ja ik heb de anode er nu ook uitgehaald, die had niet veel nut meer gezien deze compleet is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Marpas
Gevonden:
Duplex 2304 RVS tapwater boiler (1x RVS wave-wisselaar)
De PAWT/LE1 boiler kunt u goed combineren met verwarmingsketels en solarinstallaties. Door het gebruik van de warmtewisselaar in de boiler is het mogelijk om een groot tapwatercomfort te realiseren. De solar boilers van Nexus™ zorgen ervoor dat een bad in mum van tijd gevuld is en maken het mogelijk om op meerdere punten tegelijk warm water te tappen. Zo heeft men overal en snel een royale hoeveelheid warm water. De PAWT/LE1 is leverbaar met een inhoud van 200 liter tot en met 1000 liter.
Dus je installateur op het matje roepen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marpas
DutchWing schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:00:

- koudwater.
- Warmwater.
- Aanvoer warmtepomp.
- Retour warmtepomp.

Een hygiëne boiler moet je drinkwater aansluiten op de RVS spiraal en de warmtepomp op het vat, juist omgekeerd.
Deze boiler is zover ik kan zien ook niet geëmailleerd.

Binnenvat durf ik even niet te zeggen… kan ook niet 1,2,3 een goede handleiding vinden.

Logische verklaring is:
- verkeerd aangesloten.

Edit:
Je zegt het zelf al:

[...]

Vraag even na bij de fabrikant!!!

Zie link:

https://installtek.nl/pro...e-boiler-pawt-300lle2-959

PAWT-300L/LE2 Hygiëne-boiler met dubbele hoog rendement RVS warmtewisselaar.
Specificatie
Binnentank: 1mm Duplex 2304 RVS
Binnentank: Ø 500
Buitentank: Ø 600 Gegalvaniseerd frosted staal
Hoogte: 1560mm
Isolatie: 50mm Polyurethaan foam
Aansluitingen: RVS 316L
2x Spiraal warmtewisselaars: Wave roestvrij staal (RVS)
Gewicht: 60 kg
Kleur: Dark Grey
Het feit dat dit model als hygiëneboiler wordt weergeven had mij ook aan het twijfelen gebracht, dus heb ik destijds contact opgenomen met de leverancier (clima-xl / installtek)

Het binnenvat is van RVS 2304 :)

Ik heb vandaag ook een bericht gestuurd rondom de anode situatie, hier nog geen reactie op.

Zij gaven het onderstaande aan:

Na aanleiding van uw vraag m.b.t. onze PAWT-300L-LE2 sanitair boiler met 2 warmtespiralen zal ik deze zo goed mogelijk beantwoorden.

Uw vraag:
Ik: We willen deze boiler inzetten als reguliere boiler/buffervat i.c.m. een warmtepompsysteem.
Leverancier: OK Duidelijk !
Ik: CV-water zal door de lange spiraal gaan en het tapwater in het vat opwarmen.
Leverancier: Dit is natuurlijk mogelijk, zoals u het beschrijft:
U sluit de warmtepomp aan op de lange spiraal 28mm in de sanitair boiler, en op deze manier verwarmt u het omgevingswater ( 300L) in de RVS tank.

Ik: Het tapwater in de boiler zal vervolgens als (drink)water worden gebruikt, douchen e.t.c.
LeverancierDit is correct !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Marpas schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:15:
[...]

Het feit dat dit model als hygiëneboiler wordt weergeven had mij ook aan het twijfelen gebracht, dus heb ik destijds contact opgenomen met de leverancier (clima-xl / installtek)

Ik heb vandaag ook een bericht gestuurd rondom de anode situatie, hier nog geen reactie op.

Zij gaven het onderstaande aan:

Na aanleiding van uw vraag m.b.t. onze PAWT-300L-LE2 sanitair boiler met 2 warmtespiralen zal ik deze zo goed mogelijk beantwoorden.

Uw vraag:
Ik: We willen deze boiler inzetten als reguliere boiler/buffervat i.c.m. een warmtepompsysteem.
Leverancier: OK Duidelijk !
Ik: CV-water zal door de lange spiraal gaan en het tapwater in het vat opwarmen.
Leverancier: Dit is natuurlijk mogelijk, zoals u het beschrijft:
U sluit de warmtepomp aan op de lange spiraal 28mm in de sanitair boiler, en op deze manier verwarmt u het omgevingswater ( 300L) in de RVS tank.

Ik: Het tapwater in de boiler zal vervolgens als (drink)water worden gebruikt, douchen e.t.c.
LeverancierDit is correct !!
Brochure aansluitschema is vaag, maar op blz 7, kopje warmtewisselaar staat het omschreven:
https://www.klimaatcomfor...TCOMFORTGRONINGEN.NL_.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
DutchWing schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:00:

- koudwater.
- Warmwater.
- Aanvoer warmtepomp.
- Retour warmtepomp.

Deze boiler is zover ik kan zien ook niet geëmailleerd.

Binnenvat durf ik even niet te zeggen… kan ook niet 1,2,3 een goede handleiding vinden.

Logische verklaring is:
- verkeerd aangesloten.

Edit:
Je zegt het zelf al:

[...]

Vraag even na bij de fabrikant!!!

Zie link:

https://installtek.nl/pro...e-boiler-pawt-300lle2-959

PAWT-300L/LE2 Hygiëne-boiler met dubbele hoog rendement RVS warmtewisselaar.
Specificatie
Binnentank: 1mm Duplex 2304 RVS
Binnentank: Ø 500
Buitentank: Ø 600 Gegalvaniseerd frosted staal
Hoogte: 1560mm
Isolatie: 50mm Polyurethaan foam
Aansluitingen: RVS 316L
2x Spiraal warmtewisselaars: Wave roestvrij staal (RVS)
Gewicht: 60 kg
Kleur: Dark Grey
Roep je nou zomaar wat?
Want in de beschrijving staat duidelijk dat SWW gewoon door het vat gaat.
TS gaf aan data er residu van de anode uit de kraan kwam, dus SWW zit op het vat aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIidN_bppADMqb77Rp4ZbgHSBvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrqdQPekoAGPYeRZg9OFQm2p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:28:
[...]

Roep je nou zomaar wat?
Want in de beschrijving staat duidelijk dat SWW gewoon door het vat gaat.
TS gaf aan data er residu van de anode uit de kraan kwam, dus SWW zit op het vat aangesloten.

[Afbeelding]
Een hygiëne boiler sluit je drinkwater altijd op de RVS spiraal aan. Anders moet de fabrikant het geen hygiëne boiler noemen. Hoor je als installateur gewoon te weten!

In de beschrijving staat het dus niet heel duidelijk verwoord, tekening maakt er nog meer een potje van…

Gelukkig geeft de brochure meer duidelijkheid, zoals hierboven al link doorgestuurd.
Alleen zelfs dit kun je nog op 2 manieren lezen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3oC8gJFZBSI7rbnGzSuCMX5cXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvgbT0Vb8nYfFoK9IkemUUbx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 15-03-2024 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
DutchWing schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:50:
[...]

Een hygiëne boiler sluit je drinkwater altijd op de RVS spiraal aan. Anders moet de fabrikant het geen hygiëne boiler noemen. Hoor je als installateur gewoon te weten!

In de beschrijving staat het dus niet heel duidelijk verwoord, tekening maakt er nog meer een potje van…

Gelukkig geeft de brochure meer duidelijkheid, zoals hierboven al link doorgestuurd.
Alleen zelfs dit kun je nog op 2 manieren lezen…

[Afbeelding]
Er staat tapwaterboiler?
En het plaatje is aardig duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:56:
[...]

Er staat tapwaterboiler?
En het plaatje is aardig duidelijk.
Op de index pagina staat Hygiëne boilers met 1x RVS-wave spiraal warmtewisselaar, Duplex 2304 RVS.

En de pagina erna staat Hygiëne spiraal…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBo3djbzbNmkuLoWpHVY64KqLOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udV62ijXRjx08E7ICEg6uv3g.jpg?f=fotoalbum_large

Internet noemen het ook een hygiëne boiler.

De fabrikant is niet heel duidelijk, het plaatje geeft de indruk dat het weer geen hygiëne boiler is, dat ben ik volkomen met je eens.

@Marpas moet het gewoon even navragen, want bij een hygiëne boiler sluit je drinkwater nooit op het vat maar op de rvs spiraal aan.
Indien de boiler toch zoals @Technician- aangeeft gewoon op het vat aangesloten kan worden, dan moet de fabrikant het geen hygiëne boiler of spiraal noemen, want dat werkt enorm verwarrend!

[ Voor 33% gewijzigd door DutchWing op 15-03-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Het is roestvaststaal geen roestvrij.

Altijd verstandig om een anode te gebruiken bij staal en water. Je ziet nu wel dat het nodig is.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marpas
Het is inderdaad allemaal heel tegenstrijdig, de leverancier zegt (zoals mijn eerdere post) dat het gewoon mogelijk is de boiler in te zetten als tapwater boiler. Waar de anode dan hoort in dit verhaal is dan de vraag.

Ik ga de fabrikant zelf eens mailen voor wat meer informatie.

Kleine update:

Ik ben momenteel de boiler aan het spoelen, tuinslang op de onderste kraan van het vat rechtstreeks naar de badkuip. Wat ik daar tegenkom word je ook niet bepaald vrolijk van...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5akbC8fsDgkIdnuF1nD-Wxs98l8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrB1S9UQ4CeDkIpr3240z5zN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visser.m
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:46
Ik heb net een bestelling van eenzelfde boiler bij Installtek in voorbereiding, alleen het type met 1 spiraal van 32mm.

Ik wil deze ook aansluiten als warm tapwater voorraad, en was ook in verwarring door de aanduiding hygiëneboiler. Installtek geeft bij mij ook aan dat aansluiten op beide manieren mogelijk is.

Het vat wordt niet standaard geleverd met anode en dat was in mijn geval ook niet nodig is mij verteld. Dus die opening wil ik afdoppen, zoals TS nu ook gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Marpas schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:01:
Het is inderdaad allemaal heel tegenstrijdig, de leverancier zegt (zoals mijn eerdere post) dat het gewoon mogelijk is de boiler in te zetten als tapwater boiler. Waar de anode dan hoort in dit verhaal is dan de vraag.

Ik ga de fabrikant zelf eens mailen voor wat meer informatie.

Kleine update:

Ik ben momenteel de boiler aan het spoelen, tuinslang op de onderste kraan van het vat rechtstreeks naar de badkuip. Wat ik daar tegenkom word je ook niet bepaald vrolijk van...

[Afbeelding]
Dat valt mee hoor, normaal tap je boven af. Vuil zit er altijd wel onderin een boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
digifun schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:09:
Het is roestvaststaal geen roestvrij.

Altijd verstandig om een anode te gebruiken bij staal en water. Je ziet nu wel dat het nodig is.
Nou hoogwaardig rvs is wel degelijk voldoende corrosie proof bij zoet water.
Er zit bijna nooit een opofferingsanode in een rvs boiler.
Ws is hier sprake van een “overbescherming” reactie die teveel stroom duwt en de anode opvreet.

Lees ook:
https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/4375/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marpas
Kleine update, ik heb inmiddels bericht gehad van de leverancier. De anode blijkt dus helemaal niet nodig te zijn en is dus een fout vanuit de fabrikant / leverancier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USOv45hLRr5qed3b7rwBQIoxbqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OayW4zGudranF77Kr007Odlm.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de bijgevoegde pdf voor de liefhebber.
https://drive.google.com/...r-94rKq/view?usp=drivesdk

[ Voor 255% gewijzigd door Marpas op 20-03-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:32
Dat is allemaal leuk en aardig, maar jouw belangrijkste vraag, nl. de 2e wordt totaal niet beantwoord, en als het "normaal" is, dan zou ik daarvan graag een uitleg zien; zo niet, dan OOK!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marpas
Naalroc schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:34:
Dat is allemaal leuk en aardig, maar jouw belangrijkste vraag, nl. de 2e wordt totaal niet beantwoord, en als het "normaal" is, dan zou ik daarvan graag een uitleg zien; zo niet, dan OOK!
Ja dat weten ze waarschijnlijk zelf ook niet :+

De spanningsreeks tussen RVS en Magnesium is naar mijn mening gewoon te hoog, waardoor het magnesium te snel degradeert en compleet verguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DumDumDum
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:12
Even een vraagje. Ik wil een 150 liter boiler aansluiten aan de Centrale verwarming. Via een houtkachel wil ik het water in het vat opwarmen. CV water is in principe "dood" water. Wordt de Anode dan ook aangetast? Als ik ieder jaar de anode moet vervangen, dan moet er ieder jaar "vers" water in het circuit gepompt worden.
Pagina: 1