20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Vraag
Alle reacties
Wat is het exacte typenummer?
Online vind ik dat TAW-270RHC een rvs vat heeft.
Als het wel een stalen emaille vat is en er is geen elektrische anode, dan heb je echt die magnesium opofferingsanode nodig. En moet die ook vervangen worden zodra die bijna opgeofferd is.
Als het wel een rvs vat is vind ik het gek dat er uberhaubt een magnesiumanode in zit.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
De Hitachi combi wp in kwestie heeft inderdaad een RVS vat dat maakt de fabrieksmatig ingebouwde magnesium anode overbodig, die er dus door de monteur wordt verwijderd.
Foutje door een al te enthousiaste productiemedewerker van de wp mss?
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
u can fool all people some time and fool some people alltime
En toch is een opofferingsanode doorgaans vele malen sneller weg als er een waterontharder is en die het water volledig onthard. Een kg magnesium weg in een jaar is dan geen uitzondering.digifun schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 02:37:
Een anode is tegen corrosie in het systeem en dat heeft helemaal niks met de kwaliteit van het drinkwater te maken. Een anode weghalen is dus minder bescherming.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Stalen Buffervat 500liter +-50-60 graden continu.
Gemailerde coating aan de binnenkant.
Hier zit een magnesium anode in van +-1 meter
Echter gaat elke keer onze douchekop dichtzitten.
Wij hebben een waterontharder en de dh is circa 1a 2.
Op de anode zit een soort van drap. Deze anode is nu circa 1,5 a 2 jaar in gebruik.
Wie heeft hier de oplossing?
Waar wij zelf aan denken is een elektrische anode of eventueel een waterfilter van een x aantal mu
:strip_exif()/f/image/ZtJeynse1GchHMj2f28OY6VY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door zonnepaneelxl op 29-05-2023 16:12 ]
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Waterontharder achter de WP zetten als dit kan? dan komen de zouten van de ontharder niet door de WP heen.zonnepaneelxl schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:10:
Waar wij zelf aan denken is een elektrische anode of eventueel een waterfilter van een x aantal mu
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Té zacht water is ook niet goed... dit lees ik via Google en hoor ik van mijn werkgever (installatietechniek).zonnepaneelxl schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:10:
Wij hebben hier een soortgelijk probleem en zoek hier een goede oplossing voor.
Stalen Buffervat 500liter +-50-60 graden continu.
Gemailerde coating aan de binnenkant.
Hier zit een magnesium anode in van +-1 meter
Echter gaat elke keer onze douchekop dichtzitten.
Wij hebben een waterontharder en de dh is circa 1a 2.
Op de anode zit een soort van drap. Deze anode is nu circa 1,5 a 2 jaar in gebruik.
[Afbeelding]
Veroorzaakt mss juist die drap van de anode... maar ik ben geen chemicus
Er komt geen zout water uit een ontharder.pimNH schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:26:
[...]
Waterontharder achter de WP zetten als dit kan? dan komen de zouten van de ontharder niet door de WP heen.
Een ontharder gebruikt zout om het hars te regenereren, het pekelwater verdwijnt in het riool.
Als het goed is, is er voor je buffervat een minimale DH opgegegen, ga je hier onder zitten, dan heb je kans op problemen.
In de badkamer is het ook 2dh nadat het uit het buffervat komt.
In eerste instantie dachten wij er zit kalk in het water maar nu na dat er een extra elektrisch element van 11kw is bijgeplaatst is de anode gecontroleerd en deze is licht weggevreten en voorzien van een drap / smurrie.
Hogere hardheid is niet gewenst in verband met de tegels en douche schermen.
Niemand anders die dit ook ondervind met een buffervat en anode?
Ik lees namelijk dat er nog wel eens een titanium anode op gelijkstroom word gebruikt en deze slijt niet.
Je hebt denk ik geen stalen buffervat maar een stalen boiler. Een buffervat is gevuld met CV water en heeft geen anode.
Een magnesium opofferingsanode slijt inderdaad heel snel als je volledig of sterk onthard water hebt.
Ook met een elektrische (titanium) anode is het tricky om water verder dan 4 duitse graden te ontharden.
Ik zie 4 oplossingen in volgorde van moeilijkheid en effect:
- Doorgaan zoals je nu doet. De magnesiumanode zal versneld slijten en dus in je douchekop terecht blijven komen.
- Hardheid verhogen naar 4 Duitse graden en kijken hoe het dan gaat. Is mogelijk ook beter voor je vaatwasser, wasmachine etc.
- Elektrische anode icm water van 4 Duitse graden.
- Stalen boiler vervangen door rvs boiler. (geen anode nodig)