Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:48
Seafarer schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:06:
[...]

Lache, mooi klein ding. Ik kende alleen de grootte met hydrauliek pomp.

Ben je tevreden als je 22mm zicht werk maakt?
Dat buigtangding is alleen voor koper en kunststof.

Koper buig ik met de CPS blackmax die is nog stukken degelijker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmflTtrw6misuM-0ZfkYT6lT9dQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zkxqaK6KXS0z6zBaP70jRS9r.jpg?f=user_large

Verder snap ik niet wat je bedoelt met tevreden met 22mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:09

Seafarer

XXX

Technician- schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:22:
[...]

Dat buigtangding is alleen voor koper en kunststof.

Koper buig ik met de CPS blackmax die is nog stukken degelijker.
[Afbeelding]

Verder snap ik niet wat je bedoelt met tevreden met 22mm?
Dat de bocht er netjes uitziet bij buigen van koper 22mm.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Seafarer schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:25:
[...]

Dat de bocht er netjes uitziet bij buigen van koper 22mm.
Welke bocht?

Oh of de tang netjes buigt?
Ja veel strakker (zonder ribbels) dan een gewone buigtang.
Alleen met die van Amazon kun je denk ik geen hardkoper (vaak) buigen. Die is voor halfzacht koper en meerlagenbuis. (Staat ook in de advertentie en 22mm bestaat niet bij MLB)

Voor hardkoper zijn ze er ook wel. De buigvormen moeten precies goed zijn, ribbels kunnen dan niet voorkomen.

Dus vandaar dat ik je vraag niet snapte, je vroeg iets wat je er niet mee kan.

[ Voor 56% gewijzigd door Technician- op 15-03-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Technician- schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:44:
[...]

Op mijn duim? :D

Ik buig alle bochten trouwens. Deze zijn voor de pakketten die mensen gebruiken die niet willen/kunnen buigen.
Trouwens denk ik dat gezien de enorme grote doorlaat daar een verwaarloosbare kleine weerstand op zit met 30 l/min.

Ps voor de DHZ’ers tip, deze buigtang is enorm makkelijk en bruikbaar waar een buigijzer niet wegkomt of een buigveer te zwaar is (32mm)
https://amzn.eu/d/9HWZwZK
Wat dacht je van deze organische bocht, had toevallig een haaks ding over:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2SSQWZ6tkWUu2wc7bjHa-iZRbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6Dc0OloPwYxzTjmrFBCp5yL.jpg?f=fotoalbum_large

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Technician-
joezzt schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:42:
[...]

Wat dacht je van deze organische bocht, had toevallig een haaks ding over:
[Afbeelding]
Wat vind je er nou zelf van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Door het gat bovenin de kast (en de tuinslang die daar doorheen loopt) lijkt het alsof de installatie permanent koud water toevoer nodig heeft :+

Voor de rest natuurlijk keurig gedaan d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:06

Carboy54

Duurzaamheid coach

nokiaan958GB schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:48:
[...]

Door het gat bovenin de kast (en de tuinslang die daar doorheen loopt) lijkt het alsof de installatie permanent koud water toevoer nodig heeft :+

Voor de rest natuurlijk keurig gedaan d:)b
Die tuinslang is de vulslang en...klant is altijd koning👏

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Technician- schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:37:
[...]

Wat vind je er nou zelf van?
Ik vind er niks van , het werkt 🥳

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:20
Beste tweakers,

Al enige tijd lees ik mij in op dit forum. Met oog op het versterkt broeikaseffect zou ik graag het huis verwarmen d.m.v. een warmtepomp, maar financieel is het op lange termijn natuurlijk ook erg interessant.

Ik twijfel alleen erg of mijn leidingwerk wel geschikt is. De ketel hangt nu op zolder en splits zich direct op in drieën:
- tak 1 verwarmt 3 kamers, begint als 22mm koper, 15mm koper de radiatoren in
- tak 2 verwarmt 2 kamers, begint als 22mm koper, 15mm koper de radiatoren in
- tak 3 verwarmt de BG, 25mm meerlagenbuis, loopt vanaf zolder naar de kruipruimte. Verdeelt zich daar naar 4x 16mm koper/mlb.

Ik zou een warmtepomp nodig hebben die bij -10 7kw haalt, dus bijvoorbeeld en pana 9kw. De tabel die ik op warmtepomp-weetjes vond geeft 28 koper (uitwendig) als uitkomst bij ΔT5, met als toevoeging dat dit gaat om de hoofdleiding en dat als het leidingwerk zich opsplitst met gedeeld vermogen gerekend moet worden.

Een monoblock zou in de kruipruimte op de 25mlb aangesloten kunnen worden. Vervangen van de 16mm leidingen in de kruipruimte kan vrij eenvoudig, de rest wordt een grote verbouwing (openbreken vloerisolatie en een koof in de badkamer voor de 25mm mlb, openbreken dakisolatie voor de 22mm koperen buizen).

Is mijn wens all-electric wens haalbaar met het huidige leidingwerk? Of zal ik zonder een grote verbouwing genoegen moeten nemen met een 6kw hybride?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:42
Eijsbeer schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:09:
Beste tweakers,

Al enige tijd lees ik mij in op dit forum. Met oog op het versterkt broeikaseffect zou ik graag het huis verwarmen d.m.v. een warmtepomp, maar financieel is het op lange termijn natuurlijk ook erg interessant.

Ik twijfel alleen erg of mijn leidingwerk wel geschikt is. De ketel hangt nu op zolder en splits zich direct op in drieën:
- tak 1 verwarmt 3 kamers, begint als 22mm koper, 15mm koper de radiatoren in
- tak 2 verwarmt 2 kamers, begint als 22mm koper, 15mm koper de radiatoren in
- tak 3 verwarmt de BG, 25mm meerlagenbuis, loopt vanaf zolder naar de kruipruimte. Verdeelt zich daar naar 4x 16mm koper/mlb.

Ik zou een warmtepomp nodig hebben die bij -10 7kw haalt, dus bijvoorbeeld en pana 9kw. De tabel die ik op warmtepomp-weetjes vond geeft 28 koper (uitwendig) als uitkomst bij ΔT5, met als toevoeging dat dit gaat om de hoofdleiding en dat als het leidingwerk zich opsplitst met gedeeld vermogen gerekend moet worden.

Een monoblock zou in de kruipruimte op de 25mlb aangesloten kunnen worden. Vervangen van de 16mm leidingen in de kruipruimte kan vrij eenvoudig, de rest wordt een grote verbouwing (openbreken vloerisolatie en een koof in de badkamer voor de 25mm mlb, openbreken dakisolatie voor de 22mm koperen buizen).

Is mijn wens all-electric wens haalbaar met het huidige leidingwerk? Of zal ik zonder een grote verbouwing genoegen moeten nemen met een 6kw hybride?
Ik zou eens gaan kijken naar een Quatt Duo, heeft meer dan voldoende vermogen 9 kW, en kan volgens mij prima met je beschreven invoer kunnen werken, en heeft zelfs nog een optie voor FE later.
En dit voor nog geen netto 4.000 euro.
Een Quatt (mono) werkte bij mij prima zelfs bij -10 C, met maar zeer beperkte ondersteuning vanuit de cv.
Er is hier op tweakers een zeer actief forum (deel 2) te vinden. Kom maar gerust een kijkje nemen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Insert12 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:57:
[...]

Onder andere Remeha, Nefit, Wolf en Ferroli hebben hem al in het programma.
Is de Remeha Monobloc 2 awhp 8 MR een midea ja?

Is er al een Remeha monobloc topic?

Dit is nu de J serie Panasonic weg is misschien een interessante prijsvechter vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:48:
[...]

Dit is nu de J serie Panasonic weg is misschien een interessante prijsvechter vervanging.
Is dit niet de Remeha Mercuria ACE Monoblock?
Deze heeft toch ook een binnenunit ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:12
DutchWing schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:09:
[...]

Is dit niet de Remeha Mercuria ACE Monoblock?
Deze heeft toch ook een binnenunit ;)
Lijkt op een custom voor Remeha, bij Midea zelf moet je voor alle accessoires als thermostaten een kabel naar de buitenunit trekken. Dat is ook vrij onpraktisch natuurlijk. Zo te zien hebben ze een aantal delen uit de buitenunit gehaald en daarbij een binnenunit ontworpen zodat alle accessoires binnen aangesloten worden met daarbij een stukje leidingwerk voor de back-up heater, expansievat en flowmeter. Er gaat nu alleen nog een Ebus kabel naar de buitenunit.

Deze buitenunit is verder gelijk aan de Midea Arctic, Ferroli Omnia M3.2, Bosch Compress AWF2000 en nog een hoop anderen voor zover ik kan beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
RBM zerofrost 1” ook in de markt.
Daalt de prijs (eindelijk) sterk door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Insert12 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:31:
[...]

Lijkt op een custom voor Remeha, bij Midea zelf moet je voor alle accessoires als thermostaten een kabel naar de buitenunit trekken. Dat is ook vrij onpraktisch natuurlijk. Zo te zien hebben ze een aantal delen uit de buitenunit gehaald en daarbij een binnenunit ontworpen zodat alle accessoires binnen aangesloten worden met daarbij een stukje leidingwerk voor de back-up heater, expansievat en flowmeter. Er gaat nu alleen nog een Ebus kabel naar de buitenunit.

Deze buitenunit is verder gelijk aan de Midea Arctic, Ferroli Omnia M3.2, Bosch Compress AWF2000 en nog een hoop anderen voor zover ik kan beoordelen.
Ik volg je niet.
Volgens mij is het een volwaardige monobloc. En krijg je een Ebus aangesloten binnen opgestelde regelunit erbij.
De Etwist als thermostaat.
Maar geen backup Heater.
Remeha maakt alleen ontwerpen met een cv ketel (verrassend?)

Kijk maar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oW8YEO_MDKP6RjAG7OuAFEft2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQgDAo0bCG1sGmcWZUVpFYmQ.jpg?f=fotoalbum_large

Voordeel als mensen echt toch soms naar gas willen schakelen kan Remeha de ketel opentherm en netjes aansturen.

Daarin falen de echte warmtepomp leveranciers, als Panasonic Daikin Mitsubishi e.d. maar das logisch die gaan uit van all electric.

Denk dat Remeha bewust zonder een BUH levert want dan blijft een cv ketel vlg Remeha “nodig.”

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 16-03-2024 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Technician- schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:33:
[...]

Ik volg je niet.
Volgens mij is het een volwaardige monobloc. En krijg je een Ebus aangesloten binnen opgestelde regelunit erbij.
De Etwist als thermostaat.
Maar geen backup Heater.
Remeha maakt alleen ontwerpen met een cv ketel (verrassend?)

Kijk maar
[Afbeelding]

Voordeel als mensen echt toch soms naar gas willen schakelen kan Remeha de ketel opentherm en netjes aansturen.

Daarin falen de echte warmtepomp leveranciers, als Panasonic Daikin Mitsubishi e.d. maar das logisch die gaan uit van all electric.

Denk dat Remeha bewust zonder een BUH levert want dan blijft een cv ketel vlg Remeha “nodig.”
Ze verkopen hem hybride als Elga Ace monoblock en all alectric als Mercuria Ace monoblock. Bij de all electric krijg je de binnenunit met back-up heater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Insert12 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:48:
[...]

Ze verkopen hem hybride als Elga Ace monoblock en all alectric als Mercuria Ace monoblock. Bij de all electric krijg je de binnenunit met back-up heater.
Ooh zoo. Maar volgens mij moet het prima werken zonder binnenunit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:48:
[...]

Panasonic J serie weg??? Hoeveel wil je er door mij geleverd hebben? Reken op 2025 voor dat deze kanjer wordt vervangen door een gelijkwaardige M met R290. Prijs prestatie van de J is momenteel top.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 16-03-2024 23:20 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Technician- schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:36:
RBM zerofrost 1” ook in de markt.
Daalt de prijs (eindelijk) sterk door.
Heeft iemand daar een doorsnede tekening van? Met google krijg ik dat niet boven water.

(of onvoldoende zoekskills ;) )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

MacD007 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:45:
[...]

Ik zou eens gaan kijken naar een Quatt Duo, heeft meer dan voldoende vermogen 9 kW, en kan volgens mij prima met je beschreven invoer kunnen werken, en heeft zelfs nog een optie voor FE later.
En dit voor nog geen netto 4.000 euro.
Een Quatt (mono) werkte bij mij prima zelfs bij -10 C, met maar zeer beperkte ondersteuning vanuit de cv.
Er is hier op tweakers een zeer actief forum (deel 2) te vinden. Kom maar gerust een kijkje nemen.
de quatt is nog steeds status prototype dus wees terughoudend in het aanbieden van deze machine.

nog afgezien dat het idioot is om 2 machines neer te zetten terwijl 1 panasonic het met 1 vinger in de neus afkan en nog geen 1000 euro kost na subsidie.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
flippy schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:11:
[...]

de quatt is nog steeds status prototype dus wees terughoudend in het aanbieden van deze machine.
dat is jouw mening, anderen kunnen daar wellicht anders over denken, met bijna ondertussen 6000 verkochte systemen alleen in Nederland kun je daar ook anders over denken.
En waarom zou ik daar voorzichtig over moeten zijn, heb jij dan deze ervaring uit eigen hand ? Of hoe kom je aan deze in mijn ogen behoorlijke waarschuwing?
nog afgezien dat het idioot is om 2 machines neer te zetten terwijl 1 panasonic het met 1 vinger in de neus afkan en nog geen 1000 euro kost na subsidie.
En welke warmtepomp mag dat dan niet zijn, ik neem aan inclusief installatie anders kun je de subsidie namelijk niet claimen.

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 17-03-2024 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MacD007 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:21:
[...]
dat is jouw mening, anderen kunnen daar wellicht anders over denken, met bijna ondertussen 6000 verkochte systemen alleen in Nederland kun je daar ook anders over denken.
dat is geen mening, dat is een feit. en de houdige gebruikers zijn nog steeds betatesters door de manier van aansturing en installatie. en zolang de unit niet aan het werk te krijgen is of aan te passen zonder verbinding met het moederschip zal dat ook niet veranderen.

het is niet erg dat je positief bent over een product maar wees wel open en eerlijk erover als je zieltjes probeert te winnen.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 17-03-2024 00:32 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
flippy schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:26:
[...]

dat is geen mening, dat is een feit. en de houdige gebruikers zijn nog steeds betatesters door de manier van aansturing en installatie. en zolang de unit niet aan het werk te krijgen is of aan te passen zonder verbinding met het moederschip zal dat ook niet veranderen.
omdat jij dit meent, om wat voor goed bedoelde redenen dan ook betekend nog niet dat het een feit is, het is nog steeds een mening.
Die respecteer ik ook, maar betekent niet dat ik daar dus anders over denk en ik dat ook met mijn eigen ervaring kan staven.
het is niet erg dat je positief bent over een product maar wees wel open en eerlijk erover als je zieltjes probeert te winnen.
Waar ben ik dan in jou ogen niet eerlijk en open?

Sorry, maar dit soort reacties zijn juist in mijn ogen verdacht. Overigens gaf je geen antwoord op mijn directe vraag n.a.v. je eigen statement van een warmtepomp minder dan 1000 euro netto, ik denk namelijk dat je daarmee een heleboel mensen blij mee zou kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

zo reageren helpt niet

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 17-03-2024 06:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:23
MacD007 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:34:
[...]
omdat jij dit meend, om wat voor goed bedoelde redenen dan ook betekend nog niet dat het een feit is, het is nog steeds een mening.
Die respecteer ik ook, maar betekend niet dat ik daar dus anders over denk en ik dat ook met mijn eigen ervaring kan staven.

[...]
Betekent
Meent

Waarom zou iemand die werkzaam is op dat gebied dat niet als feit kunnen brengen?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Insert12
hansvk schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:40:
[...]

Betekent
Meent

Waarom zou iemand die werkzaam is op dat gebied dat niet als feit kunnen brengen?
Het is simpelweg niet waar. Quatt heeft een andere filosofie bij haar warmtepompen dan Panasonic. Betekent niet dat het ene slecht is en het ander goed.

Dat verhaal over een warmtepomp voor €1000 is ook zo'n fabel. Dat is de kale warmtepomp zonder installatiemateriaal en zelf geïnstalleerd maar toch met aftrek van subsidie. Volgens de regels mag je zelf niet installeren als je subsidie wil claimen, dus kan dit niet waar gemaakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:49
Ik kwam deze bijzondere plaatsing tegen van de buitenunit op funda
https://www.funda.nl/koop...-68/#360-foto-achtertuin2
Staat die warmtepomp nu de hoek van het huis te bevriezen!? |:(

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:15
Nee, dat is een vertekening door het cirkelvormige patroon van het plastic rooster, volgens mij.
Maar wat een schitterende achtertuin daar, om jaloers op te zijn.!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hansvk schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:40:
[...]

Betekent
Meent

Bedankt, is aangepast. Het was laat, stom van me.

Mbt tot de laatste zin, feiten zijn op toetsbare gegevens gebaseerd, in de wetenschap zie je daarom dat men pear-reviews toepast en dus alleen een wetenschappelijke mening ook daar nog niet direct tot een feit wordt beschouwd.
Of het moet een uitkomst zijn van een erkende berekening, dan is de uitkomst dus een feit.
Alleen omdat de beste tweaker een bekende installateur is, ik ken deze beste man niet persoonlijk, maakt zijn uitspraken dit niet automatisch tot een feit. Helaas worden feiten en meningen vaak door elkaar gehaald.

Overigens zie dat feiten zelf maar een beperkte leverduur hebben, door nieuwe erkentenissen kunnen zelfs feiten geen feiten meer zijn.
Vroeger was het een feit dat de aarde plat was, ondertussen weten we het beter, hoewel er nog genoeg mensen rondlopen die nog steeds denken dat de aarde plat is. Maar dit is wel erg off-topic dus snel weer terug naar een on-topic post. Sorry. _/-\o_

[ Voor 62% gewijzigd door MacD007 op 17-03-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Naalroc schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:52:
Nee, dat is een vertekening door het cirkelvormige patroon van het plastic rooster, volgens mij.
Maar wat een schitterende achtertuin daar, om jaloers op te zijn.!
Als ik een 3d foto pak en een beetje inzoom totdat de verhoudingen rond die unit kloppen, dan zie ik ook alleen maar muur koeling.

Tuin is rolstoel vriendelijk. Niet mooi wel praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ZonnigY schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:37:
Ik kwam deze bijzondere plaatsing tegen van de buitenunit op funda
https://www.funda.nl/koop...-68/#360-foto-achtertuin2
Staat die warmtepomp nu de hoek van het huis te bevriezen!? |:(
Ben bang dat de beste man de installatie handleiding niet gelezen heeft, zal geen optimale werking hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 22:31
De schutting is niet luchtdicht dus het zal wel meevallen

snameroc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
Nou ja nu allemaal leuk en aardig die Quatt en hoop dat het zo blijft.
De waarschuwing van flippy is op zijn plaats wel meen ik.
Want hoeveel startups gaan wel niet ten onder, zelfs goed draaiende zoals Bamboe bakfietsen en in den beginnen Zero Factory.
En als een systeem dan niet autonoom functioneert zit je dan met de figuurlijke gebakken peren.
(Laten we eerlijk zijn, wie bakt er nou peren?)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
flippy schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:11:
[...]

Voor jou is dat ding zo goedkoop omdat jij dat ding zelf kan plaatsen en met jou nog wat andere mensen hier op het topic. De meerderheid van de kopers bezitten niet de kennis, vaardigheden en gereedschappen om het zelf te doen en zijn gewoon afhankelijk van een betrouwbare installateur en dan ben je met full electric gewoon niet onder de 10 mille klaar. En met hybride inclusief nieuwe ketel 6 mille. Het is net zoiets dat ik roep dat administratie, zelfstandig pensioen opbouwen en financiële planning voeren voor je bedrijf gratis en makkelijk is. Ja voor mij omdat ik een financiële achtergrond heb en alle kennis/vaardigheden op dat vlak heb. Wil niet zeggen dat ik dat aanraad aan mensen die er totaal geen kaas van hebben gegeten met alle risico's van dien. Hetzelfde geldt voor WP's.

Startups blijf ik in deze handel wel ver van weg. Die willen gewoon snel geld verdienen aan de hype die WP heet op dit moment. Niet voor niets zitten ze in hybride want dat is ook een hype terwijl full electric vaak beter is en gewoon kan. Hetzelfde zag je in de zonnepanelen cowboy markt.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 17-03-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:00

ewf

MotorBeast schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:46:
[...]

Voor jou is dat ding zo goedkoop omdat jij dat ding zelf kan plaatsen en met jou nog wat andere mensen hier op het topic. De meerderheid van de kopers bezitten niet de kennis, vaardigheden en gereedschappen om het zelf te doen en zijn gewoon afhankelijk van een betrouwbare installateur en dan ben je met full electric gewoon niet onder de 10 mille klaar. En met hybride inclusief nieuwe ketel 6 mille. Het is net zoiets dat ik roep dat administratie, zelfstandig pensioen opbouwen en financiële planning voeren voor je bedrijf gratis en makkelijk is. Ja voor mij omdat ik een financiële achtergrond heb en alle kennis/vaardigheden op dat vlak heb. Wil niet zeggen dat ik dat aanraad aan mensen die er totaal geen kaas van hebben gegeten met alle risico's van dien. Hetzelfde geldt voor WP's.
Kun je wel makkelijk stellen maar als je eens vraagt de boel te specificeren, die 10K voor all electric, zie je dat de onderdelen nog niet de helft uit maken van het totaal en dan begin ik mij toch op het (kalende;-) achterhoofd te krabben... Net zoals offertes voor zonnepanelen alleen totaalbedrag en als je dan naar de onderlen kijkt....

Begrijp dat de schoorsteen mot roken maar soms is die wel heel dik! :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

dat is helemaal niet wat ik zeg. ik kijk in de basis naar de prijs van de machine. alle randzaken zoals wat je zelf doet of laat doen is voor de rest gelijk ongeacht het merk. quatt is daar een lastige in omdat die een "standaard" prijs hebben en alles daarbuiten is extra en alles in house word gedaan en jij nog steeds een prototype machine zonder bediening koopt.
dat een hybride met een nieuwe ketel goedkoper is dan een FE oplossing is natuurlijk debiel, dat is hoe de markt/installateurs je gewoon glashard oplichten maar dat is een compleet andere discussie om te houden.
ik kijk alleen naar materiaalkosten. welke afspraken mensen hebben met hun installateurs staat daar los van.

voor een simpele FE installatie zit je qua materiaal rond de 3k na subsidie, de rest is manuren. als je dan doodleuk een offerte van 10+ onder je neus krijgt met subsidie terwijl een SWW tank even duur is als een nieuwe gasketel momenteel (zonder de nieuwe aanpassingen!) maar er dan ineens 4k van de prijs afgaat dan zou je eens kritisch moeten gaan kijken wat er precies speelt bij die installateur en vooral goed kijken naar het formaat van zijn duimen waar hij die offertes uit zit te zuigen....

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 17-03-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ewf schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:00:
[...]

Kun je wel makkelijk stellen maar als je eens vraagt de boel te specificeren, die 10K voor all electric, zie je dat de onderdelen nog niet de helft uit maken van het totaal en dan begin ik mij toch op het (kalende;-) achterhoofd te krabben... Net zoals offertes voor zonnepanelen alleen totaalbedrag en als je dan naar de onderlen kijkt....

Wat vind je een redelijk bedrag per uur voor een monteur? Je gaat niemand meer vinden voor 5 tientjes per uur. Mijn vrouw is ook ZZP-er en die komt voor dat bedrag haar bed ook niet uit. Een ZZP-er moet alles betalen van dat geld en dat is meer dan de gemiddelde klant zich beseft. En ja wet van vraag en aanbod. Aangezien monteurs (en zeker goede) schaars zijn, gaat de prijs naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ewf schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:00:
[...]

Dat is gewoon niet waar, heb gisteren nog een offerte voor all electric gemaakt waarbij ik dacht op 8,5K wel klaar te zijn. (Voor een bekende in de buurt, dus wou echt scherp zijn)
Die kwam ook op 10,5K inc BTW maar daar zit echt alleen maar 16u in. Zo’n €1000,-
Al de rest graag naar groothandels met kleine marge voor mezelf. Zo’n vetpot is het nou ook niet behalve als je dezelfd installatie voor 16K + kunt verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:07:
[...]

Wat vind je een redelijk bedrag per uur voor een monteur? Je gaat niemand meer vinden voor 5 tientjes per uur. Mijn vrouw is ook ZZP-er en die komt voor dat bedrag haar bed ook niet uit. Een ZZP-er moet alles betalen van dat geld en dat is meer dan de gemiddelde klant zich beseft. En ja wet van vraag en aanbod. Aangezien monteurs (en zeker goede) schaars zijn, gaat de prijs naar boven.
goed, 3 dagen werk (rustig aan) maal 8 uur maal 100 euro, zit je op nog geen 2500 inc voor de consument en dan mag er een gouden strik om die unit zitten als hij klaar is. mis ik nog steeds 4k die zijn achterzak in gaat als we echt praten over een ZZper en niet een BV/holding met een glazen kantoor.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 17-03-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:04:
[...]

dat is helemaal niet wat ik zeg. ik kijk in de basis naar de prijs van de machine. alle randzaken zoals wat je zelf doet of laat doen is voor de rest gelijk ongeacht het merk. quatt is daar een lastige in omdat die een "standaard" prijs hebben en alles daarbuiten is extra en alles in house word gedaan en jij nog steeds een prototype machine zonder bediening koopt.
dat een hybride met een nieuwe ketel goedkoper is dan een FE oplossing is natuurlijk debiel, dat is hoe de markt/installateurs je gewoon glashard oplichten maar dat is een compleet andere discussie om te houden.
ik kijk alleen naar materiaalkosten. welke afspraken mensen hebben met hun installateurs staat daar los van.

voor een simpele FE installatie zit je qua materiaal rond de 3k na subsidie, de rest is manuren. als je dan doodleuk een offerte van 10+ onder je neus krijgt met subsidie terwijl een SWW tank even duur is als een nieuwe gasketel momenteel (zonder de nieuwe aanpassingen!) maar er dan ineens 4k van de prijs afgaat dan zou je eens kritisch moeten gaan kijken wat er precies speelt bij die installateur en vooral goed kijken naar het formaat van zijn duimen waar hij die offertes uit zit te zuigen....
Dat bedrag van 3k kan nooit kloppen voor al je materiaal. Offerte die ik nu heb liggen kost alleen de Vaillant WP plus RVS boiler na subsidie al € 5700,-. Moet er nog allerlei spul bij en montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:08:
[...]

Dat is gewoon niet waar, heb gisteren nog een offerte voor all electric gemaakt waarbij ik dacht op 8,5K wel klaar te zijn. (Voor een bekende in de buurt, dus wou echt scherp zijn)
Die kwam ook op 10,5K inc BTW maar daar zit echt alleen maar 16u in. Zo’n €1000,-
Al de rest graag naar groothandels met kleine marge voor mezelf. Zo’n vetpot is het nou ook niet behalve als je dezelfd installatie voor 16K + kunt verkopen.
€62,50 per uur? Ik vind ze niet en vind het anno 2024 wel heel weinig. Jij moet ook kunnen leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Bij Quatt flikkeren ze de boel er in 1 dag in met dit fraaie resultaat en de warmtepomp zelf stond op 2 plastic voetjes op een tegelpad te bibberen. En een stekker als werkschakelaar 😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfSpC8mg_lAjSQIOoTSsvWnU-9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irugRvtRnAArRr4zgwtzeVgY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Carboy54 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:19:
Bij Quatt flikkeren ze de boel er in 1 dag in met dit fraaie resultaat en de warmtepomp zelf stond op 2 plastic voetjes op een tegelpad. En een stekker als werkschakelaar 😄

[Afbeelding]
Zo doe ik het als ik het zelf doe. _O- Daarom begin er dus niet zelf aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MotorBeast schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:20:
[...]

Zo doe ik het als ik het zelf doe. _O- Daarom begin er dus niet zelf aan. ;)
Lijkt mij sterk dat je met een beetje aandacht het zelf niet beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Carboy54 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:22:
[...]

Lijkt mij sterk dat je met een beetje aandacht het zelf niet beter kan.
Nog erger dus. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:09:
[...]

goed, 3 dagen werk (rustig aan) maal 8 uur maal 100 euro, zit je op nog geen 2500 inc voor de consument en dan mag er een gouden strik om die unit zitten als hij klaar is. mis ik nog steeds 4k die zijn achterzak in gaat als we echt praten over een ZZper en niet een BV/holding met een glazen kantoor.
Das gewoon niet waar, een all electric met kut marge voor mij. Prijzen incl btw
WP 4500
Opstel spul 50
Isolatie. 100
MLB 400
MLB Kop 270
Vorstkleppen. 300
Bekabeling 300
Groepen ennspul 200
WPB 2100
Aansluiting WPB. 300

Is alleen al materiaal €8520.-

Krijg je nog een zooi afval en pallets die afgevoerd moeten worden wat uur admin en adviesgesprekken misschien nog eens langs voor vragen. En je hebt nog 1500 over om die hele terungzooi aan te sluiten.

Dan ben je nog een bak kwijt aan “vergeten kosten” verbruik boren, diamant boren, slijtage gereedschap. Bakken met allerlei schroeven en pluggen en tape en kleinigheden.

Nou nou wat loopt men binnen.
Ze zijn er wel bij maar dat zijn vooral bedrijven met een waterhoofd die in een duur kantoorpand zitten met veel personeel en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:16:
[...]

Dat bedrag van 3k kan nooit kloppen voor al je materiaal. Offerte die ik nu heb liggen kost alleen de Vaillant WP plus RVS boiler na subsidie al € 5700,-. Moet er nog allerlei spul bij en montage.
korte trip op google:

1k na subsidie: https://warmtepomp.myonli...dule-isde-subsidie-2-925/

reguliere stalen SWW tank zit ergens rond de 1000 denk ik zo tegenwoordig of 1500 voor een mooie rvs tank, of je pakt een WBP die kost 1800 met 750 subsidie, zit je rond de 2 a 2,5 als je ruim rekent voor de tank en de WP.
dan heb je nog 500~1000 over voor materiaal.

je kan het natuurlijk een stuk ingewikkelder maken maar er zit geen vershcil in de montage van een warmtepomp deel tussen FE en hibride voor het warmtepompdeel. die kosten zijn indentiek. het enigste verschil is het SWW deel, en dat deel is niet 4k meer in materiaal en uren.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 17-03-2024 16:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:34:
[...]

korte trip op google:

1k na subsidie: https://warmtepomp.myonli...dule-isde-subsidie-2-925/

reguliere stalen SWW tank zit ergens rond de 1000 denk ik zo tegenwoordig of 1500 voor een mooie rvs tank, of je pakt een WBP die kost 1800 met 750 subsidie, zit je rond de 2 a 2,5 als je ruim rekent voor de tank en de WP.
dan heb je nog 500~1000 over voor materiaal.

je kan het natuurlijk een stuk ingewikkelder maken maar er zit geen vershcil in de montage van een warmtepomp deel tussen FE en hibride voor het warmtepompdeel. die kosten zijn indentiek. het enigste verschil is het SWW deel, en dat deel is niet 4k meer in materiaal en uren.
Ik denk dat jouw probleem is dat je exotische internet prijzen ziet. Als je zelf ondernemer was en de facturen van groothandelaren stromen binnen snap je wat ik bedoel.
En voor de klant komt ook BTW erbij hè?
Materiaal is ontzettend duur geworden gewoon.

En als je een paar installaties per week wilt verstouwen moet je gewoon een goede snelle groothandel hebben en kun je niet voor elke poep en scheet in Duitsland of op Amazon kijken.

Verder wil je liefst alles van 1 of 2 groothandelaren weg, dan wordt er niet moellijk gedaan als er iets niet deugt en vlot en kosteloos omgewisseld.
Zo heeft de eindklant er ook wat aan. Stabiliteit in proces en onderdelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 17-03-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:42:
[...]

Ik denk dat jouw probleem is dat je exotische internet prijzen ziet. Als je zelf ondernemer was en de facturen van groothandelaren stromen binnen snap je wat ik bedoel.
En voor de klant komt ook BTW erbij hè?
Materiaal is ontzettend duur geworden gewoon.

En als je een paar installaties per week wilt verstouwen moet je gewoon een goede snelle groothandel hebben en kun je niet voor elke poep en scheet in Duitsland of op Amazon kijken.
de prijs die ik linkte is gewoon de reguliere prijs hier in nederland voor zover ik het kan zien als particulier inclusief de btw. en dat is gewoon inclusief de marge van de webshop die ook garantiewerk moet incalculeren.

maar dat terzijde, hoe krijg je het voor elkaar om 500 uit te geven aan kabels en 2 automaatjes?

en 400 inc voor MLB is wel serieus, daar koop je bekant 50 meter 32mm voor tegenwoordig. goed zit wel wat bevestiging bij maar dan nog. als de prijsverschillen zo groot zijn als ze zelf claimt dan kan je als bedrijf beter gewoon bij de online shops gaan bestellen lijkt het me om de marge wat te vergoten.

maar dit alles is leuk en wel, maar dat verklaart nog steeds niet het enorme gat van 4k tussen een SWW tank en een nieuwe gasketel met alle nieuwe prut die daarbij tegenwoordig nodig is. immers is het WP deel van zowel een hibride als een FE installatie gelijk, dus de lijkst met kosten is indentiek tot men bij het SWW deel aankomt. een gasketel die bij de groothandel is grofweg even duur is als een losse SWW tank dus dat gat van 4k is lastig te verklaren...

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 17-03-2024 17:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:00

ewf

Technician- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:33:
[...]

WP 4500
Opstel spul 50
Isolatie. 100
MLB 400
MLB Kop 270
Vorstkleppen. 300
Bekabeling 300
Groepen ennspul 200
WPB 2100
Aansluiting WPB. 300

Krijg je nog een zooi afval en pallets die afgevoerd moeten worden wat uur admin en adviesgesprekken misschien nog eens langs voor vragen. En je hebt nog 1500 over om die hele terungzooi aan te sluiten.

Dan ben je nog een bak kwijt aan “vergeten kosten” verbruik boren, diamant boren, slijtage gereedschap. Bakken met allerlei schroeven en pluggen en tape en kleinigheden.

Ze zijn er wel bij maar dat zijn vooral bedrijven met een waterhoofd die in een duur kantoorpand zitten met veel personeel en dergelijke.
En dan kan je er zo'n 4K€ subsidie aftrekken en kom je op € 4500,- toch nog een aardig gat naar 10K€!! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:49:
[...]

de prijs die ik linkte is gewoon de reguliere prijs hier in nederland voor zover ik het kan zien als particulier inclusief de btw. en dat is gewoon inclusief de marge van de webshop die ook garantiewerk moet incalculeren.

maar dat terzijde, hoe krijg je het voor elkaar om 500 uit te geven aan kabels en 2 automaatjes?

en 400 inc voor MLB is wel serieus, daar koop je bekant 50 meter 32mm voor tegenwoordig. goed zit wel wat bevestiging bij maar dan nog. als de prijsverschillen zo groot zijn als ze zelf claimt dan kan je als bedrijf beter gewoon bij de online shops gaan bestellen lijkt het me om de marge wat te vergoten.

maar dit alles is leuk en wel, maar dat verklaart nog steeds niet het enorme gat van 4k tussen een SWW tank en een nieuwe gasketel met alle nieuwe prut die daarbij tegenwoordig nodig is. immers is het WP deel van zowel een hibride als een FE installatie gelijk, dus de lijkst met kosten is indentiek tot men bij het SWW deel aankomt. een gasketel die bij de groothandel is grofweg even duur is als een losse SWW tank dus dat gat van 4k is lastig te verklaren...
maar het punt is, en ik rekende het voor, dat je aan materiaal al 8K kwijt bent.

Kijk je een beetje naar serieuze merken zoals Mitsubishi E, Stiebel Elton, alpha innotec, viessmann endergelijke dan is 10.000 tot 20.000 courant.

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 17-03-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:24
Ik ben bezig een boiler te installeren die door de warmtepomp verwarmd gaat worden. Nu heb ik een vraagje over het "enkele buis circulatie" probleem. Ik heb hier begrepen dat als de warmwater uitgang van je boiler omhoog gaat, je een warmte sifon moet toepassen om te voorkomen dat het warme water in de buis gaat circuleren en de buis over grotere lengte warmte blijft afgeven. Als de buis naar beneden loopt hoeft dit niet.

Nu loopt bij mij de buis eerst 2 meter horizontaal, gaat dan 30cm omhoog en meteen daarna weer 30cm omlaag. Dat laatste kun je volgens mij beschouwen als een warmte sifon. Is het nu nog wenselijk om direct bij de boiler nog een extra warmte sifon te maken? Of is de circulatie in een horizontale buis gering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:23:
[...]
maar het punt is, en ik rekende het voor, dat je aan materiaal al 8K kwijt bent
en dat verklaart nog steeds niet het gat van 4k tussen een FE en hibride offerte. en daar gaat het mij even om.het WP deel is immers indentiek in materiaal en uren en het prijsverschil tussen een nieuwe ketel en een losse tank is ook 0.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 17-03-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ewf schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:12:
[...]

En dan kan je er zo'n 4K€ subsidie aftrekken en kom je op € 4500,- toch nog een aardig gat naar 10K€!! 8)7
We rekenen zonder subsidie aftrek.
En gat tussen wat en wat?

Hoe ik ook reken, met de hele goedkope WP van pana lukt het voor iets minder maar je komt altijd wel op 10K voor WP + Tank + materialen + uren zonder gek te doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Technician- op 17-03-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjan78
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-05 15:06
Al een tijdje lees ik mee in de diverse topics over warmtepompen omdat ik deze in de toekomst ook aan wil schaffen. Nu vanwege een verbouwing, met o.a. aanleg vloerverwarming, is alles wat in een stroomversnelling gekomen.
Ik heb hier een apart topic voor gemaakt en zou jullie input erg op prijs stellen!

DIY in "Advies warmtepomp - PVC vloer - opstookprotocol"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:24:
[...]

We rekenen zonder subsidie aftrek.
En gat tussen wat en wat?

Hoe ik ook reken, met de hele goedkope WP van pana lukt het voor iets minder maar je komt altijd wel op 10K voor WP + Tank + materialen + uren zonder gek te doen.
De weeffout zit denk ik in het feit dat je een WP bij een dozenschuiver die tientallen per week/maand verkoopt zonder service of wat dan ook goedkoper kan aanschaffen. Koop je zo'n ding in het buitenland nog goedkoper. Dan haal je materiaal ook bij de goedkoopste die bijna geen marge maken, maar door volume marge maken. Dan ga je zo'n ding zelf installeren, mag uren kosten want eigen tijd is gratis (eigenlijk niet want in die tijd kan je ook geld verdienen >:) ) en dat zet je dan af tegen een installateur. Damned wat is dat duur. Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken al neem ik het niet op voor veel installateurs want de meeste zijn echt de weg kwijt wbt hun prijzen.

Hier een offerte die ik ooit heb gekregen:
221110 4
Materiaalstaat warmtepompen :
Omschrijving aantal
Ecodan Zubadan Inverter Warmtepomp
Verwarming nom. (A7/W35) : 8,0kW
Verwarming max. (A‐10/W35) : 10,2kW
Geluidsniveau 45 dB(A)
Afmetingen HxBxD 1.020x1.050x480
Ecodan Cylinder unit 300 liter
2 kW back‐up heater
Inhoud boilervat 300L
Afmeting HxBxD 2.050x595x680
Magnetische vuil‐ en luchtafscheider universeel
28mm
Terugslagklep DN25
Sensoren tbv aanvoer‐en retour leidingen buffervat
Buffervat 80L
Leidingwerk, isolatie en appendages (zowel
waterzijdig als koeltechnisch)
Montage en in bedrijf stellen

Cilinderunit – 300 liter boiler € 21.929,00
Totaal excl. btw € 21.929,00
21% btw € 4.605,09
Totaal incl. btw € 26.534,09

Die wil met zijn 45e met pensioen denk ik. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:33
Technician- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:33:
[...]

WP 4500
Opstel spul 50
Isolatie. 100
MLB 400
MLB Kop 270
Vorstkleppen. 300
Bekabeling 300
Groepen ennspul 200
WPB 2100
Aansluiting WPB. 300

Ik weet niet welk merk en type warmtepomp je hebt aangeboden, maar een 7 kW is toch behoorlijk wat goedkoper met groothandelsprijzen.

En als je zo'n 2 á 3 WP per week installeert, zou ik toch echt je MLB uit Duitsland halen. Op MLB en koppelingen kun je daar zeker ca. € 400,- op besparen. Met dat aantal kun je zeker een groot aantal koppelingen en buis op voorraad inkopen.

Dus dan ben ik wel met @flippy eens, dat het zeker wel wat goedkoper kan. Voor subsidie ben je dan aan materiaal ca. € 7500,- kwijt. Na subsidie dus ca. € 3700,-. Dan komt er alleen nog installatie kosten overheen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Jojan265 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:56:
[...]

Ik weet niet welk merk en type warmtepomp je hebt aangeboden, maar een 7 kW is toch behoorlijk wat goedkoper met groothandelsprijzen.

En als je zo'n 2 á 3 WP per week installeert, zou ik toch echt je MLB uit Duitsland halen. Op MLB en koppelingen kun je daar zeker ca. € 400,- op besparen. Met dat aantal kun je zeker een groot aantal koppelingen en buis op voorraad inkopen.

Dus dan ben ik wel met @flippy eens, dat het zeker wel wat goedkoper kan. Voor subsidie ben je dan aan materiaal ca. € 7500,- kwijt. Na subsidie dus ca. € 3700,-. Dan komt er alleen nog installatie kosten overheen.
Dat is allemaal gelul in de marge. Winkelen in Duitsland is helemaal niet gek om eens te doen voor grote materialen maar je neemt ook een risico.
Volgens mij is bv de MLB die je veel in Du inkoopt afgekeurde Italiaanse leiding, je ziet eraan dat het aluminium flinterdun is.
De leiding is veel lichter dan Henco/Uponor, en de dikte is niet consistent.

Verder is een €4500 incl BTW een heel normale en zelfs vrij goedkope prijs voor een heel systeem. Een kleine uitzondering daargelaten.

Neem een Amber, Vaillant en dergelijke.
B.V. Vaillant komt nog vanalles bij wat vrij duur is.
regelunit, ethernet gayeway, sensocontrol 720.
Alleen toevallig Panasonic is een stuk goedkoper dan de rest. Daar kun je niet de hele markt op prijzen.

Let wel, €4500 is maar €3700 ex BTW.
Ga jij maar eens kijken wat voor complete A merken je daar van kunt kopen?

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 17-03-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Technician- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:07:
[...]

Dat is allemaal gelul in de marge. Winkelen in Duitsland is helemaal niet gek om eens te doen voor grote materialen maar je neemt ook een risico.
Volgens mij is bv de MLB die je veel in Du inkoopt afgekeurde Italiaanse leiding, je ziet eraan dat het aluminium flinterdun is.
De leiding is veel lichter dan Henco/Uponor, en de dikte is niet consistent.
Heb je daar ervaring mee dan? Ik heb nu 3 keer MLB uit Duitsland gehaald en kan me totaal niet vinden in jouw commentaar. Ik snap echt niet waarom Uponor in NLD zoveel duurder is dan bijv. Pipetec in Dld. De MLB ligt ongeveer op een prijsniveau van 40% van Uponor in NLD en de koppelingen op ca. 50%. Ik vind € 1000,- geen gelul in de marge op een prijs van € 8700. Volgens mij is dat ca. 11,5%.
Verder is een €4500 incl BTW een heel normale en zelfs vrij goedkope prijs voor een heel systeem. Een kleine uitzondering daargelaten.

Neem een Amber, Vaillant en dergelijke.
B.V. Vaillant komt nog vanalles bij wat vrij duur is.
regelunit, ethernet gayeway, sensocontrol 720.
Alleen toevallig Panasonic is een stuk goedkoper dan de rest. Daar kun je niet de hele markt op prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Jojan265 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:14:
[...]

Heb je daar ervaring mee dan? Ik heb nu 3 keer MLB uit Duitsland gehaald en kan me totaal niet vinden in jouw commentaar. Ik snap echt niet waarom Uponor in NLD zoveel duurder is dan bijv. Pipetec in Dld. De MLB ligt ongeveer op een prijsniveau van 40% van Uponor in NLD en de koppelingen op ca. 50%. Ik vind € 1000,- geen gelul in de marge op een prijs van € 8700. Volgens mij is dat ca. 11,5%.

[...]
Zeker heb ik er ervaring mee. Beur maar eens een zelfde rol op uponor of Duitse webshop buis.
De Duitse is de helft lichter. En meet maar eens daarna de buitenmantel met een schuifmaat van beide.

Stel je gebruikt Henco of Uponor in een groot systeem met 1 kilometer buis, en 500 koppelingen. Er zit een fabrieksfout in waardoor de lagen ontbinden en je blazen en lekkage krijgt binnen 2 jaar (en langer)
Uponor vergoed in zo’n geval het hele project.
De uren materialen en koppelingen.

Denk je dat de Duitse webshop dat ook doet?

Stel je hebt Duitse webshop buis gebruikt al voor 50 kleine installaties. De eerste belt na 6 maanden met zwelling op de buis, en ineens daarna nog een en nog een…

Het is heel wat anders dan thuis bij jezelf. Daar durf ik ook alles.

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 17-03-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jojan265 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:14:
[...]

[...]
ik ben in de uponor fabriek geweest, als je ziet hoe hun werken verklaart dat wel de hogere prijs. ze spenderen onderhand meer tijd aan quality control dan fabrikage.
wij laten het leidingwerk aan een onderaanemer over maar wij hebben staande contracten dat we werken uitsluitend met uponor in de industrie en grote commericele installaties. al is dat ook deels omdat onze opdrachtgevers ook bepaalde eisen stellen en dan kom je vrij snel uit bij merken zoals uponor en armaflex en niet de goedkopere varianten daarvan. dus voor het gemak hebben we gewoon een staande order dat we alleen met "A" merken werken.

de prijsverschillen tussen de landen voor hetzelfde spul is gewoon kapitalisme op zijn best. daar valt weinig aan te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 17-03-2024 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Technician- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:30:
[...]

Zeker heb ik er ervaring mee. Beur maar eens een zelfde rol op uponor of Duitse webshop buis.
De Duitse is de helft lichter. En meet maar eens daarna de buitenmantel met een schuifmaat van beide.

Stel je gebruikt Henco of Uponor in een groot systeem met 1 kilometer buis, en 500 koppelingen. Er zit een fabrieksfout in waardoor de lagen ontbinden en je blazen en lekkage krijgt binnen 2 jaar (en langer)
Uponor vergoed in zo’n geval het hele project.
De uren materialen en koppelingen.

Denk je dat de Duitse webshop dat ook doet?

Stel je hebt Duitse webshop buis gebruikt al voor 50 kleine installaties. De eerste belt na 6 maanden met zwelling op de buis, en ineens daarna nog een en nog een…

Het is heel wat anders dan thuis bij jezelf. Daar durf ik ook alles.
Ik had het ook over projecten bij mensen thuis. Daar gaat echt geen kilometer buis in. En de enige meldingen die ik heb gezien waarbij de MLB een fabrieksfout had en de lagen ontbonden, was met Uponor. Ik hou me graag aanbevolen voor voorbeelden van Pipetec.

Voor een bedrijf snap ik dat de prijs van het materiaal ondergeschikt is aan de kwaliteit (ik werk ook in de industrie). Derving is dermate hoger dan de prijs van het project. Voor een huis installatie is dat anders. En volgens mij hadden we het daarover.

En wat bedoel je met het meten van de buitenmantel? Bedoel je daarmee de buitendiameter of de wanddikte. Ik heb het wel eens gemeten en het is precies volgens specificatie. 32x3 is 32 mm buiten en de wanddikte is 3 mm. Ook 26x3 is 26mm en de wanddikte is 3 mm.

Hieronder de specs van Pipetec en Uponor. Volgens mij zit er nagenoeg geen verschil in gewicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dknbulel3f8xKh9qfbgitN-vXyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T0ddt1FaPWL5JOdweNkWD1rh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtiNAsTDv9pDuAKvIYE0V_o9gjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AsZWjUKENQ4JWM7NUYHEsMyr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Jojan265 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:34:
[...]

Ik had het ook over projecten bij mensen thuis. Daar gaat echt geen kilometer buis in. En de enige meldingen die ik heb gezien waarbij de MLB een fabrieksfout had en de lagen ontbonden, was met Uponor. Ik hou me graag aanbevolen voor voorbeelden van Pipetec.

Voor een bedrijf snap ik dat de prijs van het materiaal ondergeschikt is aan de kwaliteit (ik werk ook in de industrie). Derving is dermate hoger dan de prijs van het project. Voor een huis installatie is dat anders. En volgens mij hadden we het daarover.

En wat bedoel je met het meten van de buitenmantel? Bedoel je daarmee de buitendiameter of de wanddikte. Ik heb het wel eens gemeten en het is precies volgens specificatie. 32x3 is 32 mm buiten en de wanddikte is 3 mm. Ook 26x3 is 26mm en de wanddikte is 3 mm.

Hieronder de specs van Pipetec en Uponor. Volgens mij zit er nagenoeg geen verschil in gewicht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ken pipetec niet. Wat ik uit Du haalde was van Der-Schlauchfrits en dat was Italiaans maandagmorgen spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Technician- schreef op maandag 18 maart 2024 @ 03:05:
[...]

Ik ken pipetec niet. Wat ik uit Du haalde was van Der-Schlauchfrits en dat was Italiaans maandagmorgen spul.
Tja, als je dat hebt gebruikt, snap ik je wel. Maar je kunt niet alles over 1 kam scheren wat uit Du komt.

Dan zou ik je aanraden om toch eens een keer Pipetec te laten komen en de benodigde koppelingen. Je bent echt minder dan de helft kwijt en het lijkt echt degelijk spul. Voor je klanten fijn, dat ze (hoewel jij dit geneuzel in de marge noemt) zo'n 10% goedkoper kunnen.

Ik heb nog geen negatieve dingen kunnen lezen over Pipetec.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:05
Zo, besloten maar weer wat dieper in m’n bubbel te duiken en alle warmtepomp groepen op Facebook op ‘niet meer volgen’ gezet. Wordt toch zo moe van alle CV installateurs. Als ik nog 1 keer iemand hoor roepen dat je altijd een parallel buffer moet plaatsen ‘omdat je dan zulke mooie runs’ krijgt wordt ik gek denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
[...]

Klopt en een eerlijke installateur vinden is schaars, als je hybride wil gaan ze allemaal een nieuwe ketel erbij aansmeren terwijl er geen noodzaak is volgens de handleiding van de fabrikant, ga je ze erop wijzen dan worden ze kwaad, zo zijn er nog een aantal zaken, net als je warmte elementen(back-up) kan weglaten in bepaalde situatie,s.

Installateurs willen alleen iets opleveren voor het complete huis ipv afstemmen op de bewoner wat bakken met geld kan schelen.

Full-electric kost 10-12K als je het laat doen via een installateur inderdaad.
Eigenlijk zou je een minimaal setup moeten laten plaatsen door de installateur en zelf gaan uitbouwen om een hoop geld te besparen...

@overhyped Dat hoorde ik hier ook vaak door installateurs, beter voor energiebesparing en levensduur, yea right een 40L buffervat, die is sowieso binnen een paar minuten "leeg", kun je beter alle afgiftepunten open zetten als pendelen het probleem is.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 18-03-2024 10:18 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Carboy54 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:19:
Bij Quatt flikkeren ze de boel er in 1 dag in met dit fraaie resultaat en de warmtepomp zelf stond op 2 plastic voetjes op een tegelpad te bibberen. En een stekker als werkschakelaar 😄

[Afbeelding]
https://quatt.recruitee.c...emonteur-warmtepompen-2-4

Die Tesla Y moet ergens van betaald worden he :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:02
Heb nu een half jaar ervaring met een wp met 50L buffer, pomploze verdeler en alleen 120m2 vvw.
Is er iemand onder jullie deskundigen die mij ook maar 1 voordeel kan noemen van dat bufferding?
Met 1 voordeel ben ik al blij ...

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:06:
[...]

Full-electric kost 10-12K als je het laat doen via een installateur inderdaad.
mis nog steeds de verklaring waarom een hybride 4k of meer goedkoper uitvalt dan FE terwijl de materiaalkosten en manuren onder de streep hetzelfde zijn.
PieterL schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:40:
Heb nu een half jaar ervaring met een wp met 50L buffer, pomploze verdeler en alleen 120m2 vvw.
Is er iemand onder jullie deskundigen die mij ook maar 1 voordeel kan noemen van dat bufferding?
je helpt de installateur sneller aan zijn nieuwe bmw.

[ Voor 35% gewijzigd door flippy op 18-03-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Voor zover ik heb begrepen (ben ook maar consument):

Als niet je hele systeem bestaat uit VVW (welke altijd open staat), maar ook uit (lage temperatuur en dus ook weinig inhoud) convectoren die niet altijd open staan (bijv slaapkamers), kan een buffervat nodig zijn om de volume toe te voegen aan je systeem om pendelen te voorkomen.

Ik las ergens een vuistregel:
Onthoud die vuistregel: 20 liter buffer per kW warmtepomp vermogen minus 1,5 liter per m² vloerverwarming die altijd open blijft staan. Dan heb je lang plezier van de warmtepomp (compressor) !

Dit geld ook voor een modulerende warmtepomp: neem daar voor de buffer inhoud bepaling het minimaal modulatie vermogen.
Ben benieuwd of dit dus ook echt klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:25
Get!em schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:46:
[...]

Als niet je hele systeem bestaat uit VVW (welke altijd open staat), maar ook uit (lage temperatuur en dus ook weinig inhoud) convectoren die niet altijd open staan (bijv slaapkamers), kan een buffervat nodig zijn om de volume toe te voegen aan je systeem om pendelen te voorkomen.

[...]

Op zich klopt het dat je bij een te kleine systeeminhoud een buffervat nodig hebt om de systeeminhoud te vergroten. Bij vloerverwarming in je systeem is dat echter vrijwel nooit het geval. Ik heb een gecombineerd systeem met 55 m2 vloerverwarming en zonder buffervat en kan daarmee prima verwarmen wanneer ik de radiatoren op de slaapkamers dicht heb staan.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ook nog iets om rekening mee te houden (alhoewel voor de particuliere markt dit niet veel voorkomt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBofjsCKny1HoZ7fED2qnxieSUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y70fN9rPbMuy8GwXl6YvAHRp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaSLCVcEV4ekgU-_1v7rIYwTzbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMlJtpzjovdAHzoIXCg8J5Ze.jpg?f=fotoalbum_large

HFOs lektest verplicht >2kg hermetisch
Maar >3kg residentieel (wat dat exact moge zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
flippy schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:41:
[...]
mis nog steeds de verklaring waarom een hybride 4k of meer goedkoper uitvalt dan FE terwijl de materiaalkosten en manuren onder de streep hetzelfde zijn.
[...]
All-electric heeft SWW erbij net als een back-up element.
Ik probeer het ook nog helder te krijgen waar de meerkosten nu werkelijk in zitten, zit nog in offerte traject.

En ze willen de meterkast uitbreiden naar 3 fase, maar dat hoeft opzich niet gezien de WP klein is(ook all-electric).

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 18-03-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:20:
[...]

All-electric heeft SWW erbij net als een back-up element.
Ik probeer het ook nog helder te krijgen waar de meerkosten nu werkelijk in zitten, zit nog in offerte traject.
een hibride heeft een nieuwe gasketel wat grofweg evenveel kost als een tank dus dat kan het ook niet zijn.
en een dompel element kost niet 4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
flippy schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:21:
[...]

een hibride heeft een nieuwe gasketel wat grofweg evenveel kost als een tank dus dat kan het ook niet zijn.
en een dompel element kost niet 4k.
Niet helemaal, een hybride kan op een bestaande ketel zoals de Elga Ece of Intergas Xtend, installateurs willen graag een nieuwe ketel bij aansmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:45:
[...]

Niet helemaal, een hybride kan op een bestaande ketel zoals de Elga Ece of Intergas Xtend, installateurs willen graag een nieuwe ketel bij aansmeren.
dat kan ja, maar dat doen ze niet. immers is de ketel altijd te oud of werkt niet samen. installateurs zijn immers de experts he.

maar dan nog maak je daar geen 4k verschil mee.
Technician- schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:19:
Ook nog iets om rekening mee te houden (alhoewel voor de particuliere markt dit niet veel voorkomt)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

HFOs lektest verplicht >2kg hermetisch
Maar >3kg residentieel (wat dat exact moge zijn)
wil wel eens de "residentiele" machine zien die meer dan 3 kilo propaan erin heeft zitten en binnen staat....
grove rekensom geeft dat een vermogen van rond de 25kW. straf villaatje mag dat wezen die dat nodig heeft...

[ Voor 53% gewijzigd door flippy op 18-03-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

[...]

Al gezocht op buffervat hier? Dat is echt tot in den treure besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:24:
[...]

en dat verklaart nog steeds niet het gat van 4k tussen een FE en hibride offerte. en daar gaat het mij even om.het WP deel is immers indentiek in materiaal en uren en het prijsverschil tussen een nieuwe ketel en een losse tank is ook 0.
Ik heb deze vraag gesteld en kreeg dit als antwoord:
Hybride vs Full Electric:

Intergas xtend 5kW compleet pakket incl. toebehoren. = €4076,-

Binnenunit
Buitenunit
Opstellingsbalken 600mm
Werkschakelaar.
Incomfort basis II
Intergas comfort touch thermostaat
Keerklep
Vuilfilter 22
Voorschakelvat 20 liter

aroTHERM plus 55/6 = €4910,-

Soleco – trillingsdemperset = €50,-
Flexibel aansluitset 0,4 m = €120,-
SensorCOMFORT VRC 720 = €378,-
VWZ AI besturingsmodule = €300,-
Vuilafscheider 28mm = €130,-
Vorstbeveiligingsklep = €305,-

Meerprijs full electric: €2117,-

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Montage hybride 1,5 dag/2 man = 629,20 (cv ketel halve dag 2 man) + 1452 (warmtepomp 1 dag 2 man) = 2081,20 incl. btw.

Montage full electric 2 dagen/2man = €2904,-

Meerprijs full electric: €822,80

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Intergas xtreme 36 cw5 incl. toebehoren = €2200,-

Ketelaansluitpakket rood
Rolux 5G dakdoorvoer parallel
Rookgasafvoer + luchttoevoer incl beugels.

300 liter RVS boiler = €2100,-

Warmtepomp expansievatset = €146,-
Driewegklep DN20 = €158,-
Aansluitmateriaal t.b.v boiler +/- €650,-

Meerprijs full electric: €854,-

Overige montage materiaal

Meerprijs full electric: +/- €250,-

Spoelen leidingwerk + spoelpomp = €130,-

Meerprijs full electric: €130,-

Betonboorder = €350,-

Meerprijs full electric: €350,-

Hijswerkzaamheden = €150,-

Meerprijs full electric: €150,-

Totaal meerprijs: €4673,80 Hybride vs Full Electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

das een beste duim waar ze dat uit hebben lopen zuigen zeg. ze doen echt moeite om het verschil zo groot mogelijk te maken.
je zou bijna zeggen dat ze bang zijn dat ze hun werk kwijt raken als niemand straks meer een gasketel heeft....

[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 18-03-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:04:
[...]

dat kan ja, maar dat doen ze niet. immers is de ketel altijd te oud of werkt niet samen. installateurs zijn immers de experts he.

maar dan nog maak je daar geen 4k verschil mee.

[...]

wil wel eens de "residentiele" machine zien die meer dan 3 kilo propaan erin heeft zitten en binnen staat....
grove rekensom geeft dat een vermogen van rond de 25kW. straf villaatje mag dat wezen die dat nodig heeft...
Die regel betreft HFO’s en niet de natuurlijke koudemiddelen.
Dus HFO 1KG niet herm >2kg herm en >3kg herm residentieel -> verplicht jaarlijks onderhoud (lekdetectie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:21
MotorBeast schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:10:
[...]

Al gezocht op buffervat hier? Dat is echt tot in den treure besproken.
ik was kwijt aan installatiekosten van Full electric warmtepomp(en):
eentje voor de verwarming (monobloc) incl buffervat en een warmtepompboiler voor tapwater:
2462 ex btw monteren, materiaal, manuren, borenbeton en aansluiten en in bedrijfstellen van beide warmtepompen op 16-10-2023.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
NielsvdBeek schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:22:
[...]

ik was kwijt aan installatiekosten van Full electric warmtepomp(en):
eentje voor de verwarming (monobloc) incl buffervat en een warmtepompboiler voor tapwater:
2462 ex btw monteren, materiaal, manuren, borenbeton en aansluiten en in bedrijfstellen van beide warmtepompen op 16-10-2023.
Kan aan mij liggen maar snap niet wat je schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:18:
das een beste duim waar ze dat uit hebben lopen zuigen zeg. ze doen echt moeite om het verschil zo groot mogelijk te maken.
je zou bijna zeggen dat ze bang zijn dat ze hun werk kwijt raken als niemand straks meer een gasketel heeft....
Dit is gewoon loos roepen in de ruimte. Hier kan niemand iets mee. Waar wordt dan gezogen? Het komt bij mij plausibel over.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 18-03-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:21
MotorBeast schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:27:
[...]

Kan aan mij liggen maar snap niet wat je schrijft.
mocht je willen vergelijken met de kosten full electric dan heb je mogelijk hier iets aan t.a.v. de installatiekosten.
Zo niet ook prima

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Omschrijving Aantal Prijs Totaal
Installeren Aquapura 14HT Inverter
-Monteren en aansluiten op bestaande Radiatoren/Vloerverwarming Systeem
-in bedrijfstellen
-Leveren en monteren Honeywell round T6 Thermostaat Met RF Module
-Leveren Installatie materiaal 1,00 1.801,90 1.801,90
Installeren ECO 300i
-Monteren en aansluiten op bestaande drinkwater Installatie
-Leveren Installatie materiaal 1,00 660,00 660,00
Honeywell round T6 Thermostaat Met RF Module 1,00 -149,93 -149,93
Arbeidsloon vervangen radiatoren 6,00 45,00 270,00
Arbeidsloon plaatsen KWH meter 1,00 45,00 45,00
Materiaal DiversT.B.V Meterkast 1,00 54,90 54,90
MeerwerkStek monteur I.v.m soldeerwerkzaamheden dubbel paneel 1,00 85,00 85,00

[ Voor 53% gewijzigd door NielsvdBeek op 18-03-2024 12:32 ]

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:35
MotorBeast schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:15:
[...]

Ik heb deze vraag gesteld en kreeg dit als antwoord:
(...)

Montage hybride 1,5 dag/2 man = 629,20 (cv ketel halve dag 2 man) + 1452 (warmtepomp 1 dag 2 man) = 2081,20 incl. btw.

Montage full electric 2 dagen/2man = €2904,-

Meerprijs full electric: €822,80
Dit kan toch niet dezelfde firma zijn?
2,5 dagen/2man kost 822 euro *minder* dan 2dagen/2man voor full electric? (Zo is het natuurlijk niet moeilijk dat all electric zo veel duurder is.)

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-05 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Je hebt drie situaties:
• opwarmen. Duurt alleen maar langer met een buffervat
• constante temperatuur. Stel dat het buffervat geen verlies heeft, heeft het geen effect op je systeem. Meer waterinhoud dat niet afkoelt zorgt niet voor een hogere belasting. In de praktijk zal het buffervat wel enig verlies hebben, dus wat je doet is de ruimte waar het buffervat staat opwarmen.
• pendelen/afkoelen. Doordat het buffervat enige inhoud heeft wat nu als warm water door je systeem kan stromen zal het iets langer duren dat het huis afkoelt. Hoe lang? Weet ik niet. Praktijkeervaring met 50l buffervat is dat het CV water na een half uur al 5 graden kouder is. Dan heb je niet veel verwarming meer.

IMHO zal een buffervat niet kunnen voorkomen dat je systeem gaat pendelen. Het kan hoogstens de uitschakelduur van de pendel verlengen terwijl je dan nog enige warmteafgifte hebt.
Maar dat laatste betwijfel ik want de verschiltemperatuur gaat bij mij vrij snel naar 0 als de WP uit staat.

Ik heb alleen radiatoren en heb het minimale open waarmee ik enigszins weg kan komen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17:42
In de handleiding van de warmtepomp staat als het goed is iets over de minimale systeeminhoud. Het zou kunnen dat de buffer daarvoor nodig is, maar waarschijnlijk niet.

Als dit een parallelbuffer is, dan kan dat sowieso omgebouwd worden naar een seriebuffer. Als het nu al een seriebuffer is en je hebt voldoende systeeminhoud zonder die seriebuffer, dan heb je hem niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:28:
[...]

Dit is gewoon loos roepen in de ruimte. Hier kan niemand iets mee. Waar wordt dan gezogen? Het komt bij mij plausibel over.
als dit 2 offertes zijn van dezelfde toko zou ik ze eens naast elkaar leggen en punt voor punt vergelijken.
de hibride heeft een split opstelling, dus met f gas, lees je verder niks over qua kosten.
bij de FE moet er ineens trillingsdempers, slangen vuilafscheiders, vorstkleppen en honderden euros aan modules bij.
manuren is ineens bijna 1000 euro duurder voor 4 uurtjes meerwerk
een SWW tank kost ineens 2100 euro en 1000 euro aan fittingen. 8)7
er moet ineens de leidingen gespoeld worden bij een FE en door beton worden geboord wat schijnbaar bij de hybride niet hoeft en natuurlijk hijsen want dat ding kan niet gewoon op de grond staan.

dus ja, daar word flink wat uit een duim gezogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Maasluip schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:01:
[...]

Je hebt drie situaties:
• constante temperatuur. Stel dat het buffervat geen verlies heeft, heeft het geen effect op je systeem. Meer waterinhoud dat niet afkoelt zorgt niet voor een hogere belasting. In de praktijk zal het buffervat wel enig verlies hebben, dus wat je doet is de ruimte waar het buffervat staat opwarmen.
• pendelen/afkoelen. Doordat het buffervat enige inhoud heeft wat nu als warm water door je systeem kan stromen zal het iets langer duren dat het huis afkoelt. Hoe lang? Weet ik niet. Praktijkeervaring met 50l buffervat is dat het CV water na een half uur al 5 graden kouder is. Dan heb je niet veel verwarming meer.

IMHO zal een buffervat niet kunnen voorkomen dat je systeem gaat pendelen. Het kan hoogstens de uitschakelduur van de pendel verlengen terwijl je dan nog enige warmteafgifte hebt.
Maar dat laatste betwijfel ik want de verschiltemperatuur gaat bij mij vrij snel naar 0 als de WP uit staat.

Ik heb alleen radiatoren en heb het minimale open waarmee ik enigszins weg kan komen.
Het enige buffervat wat zinvol is is bij te weinig watervolume een serieel buffervat als laatste in de retour. Een parallel buffervat heb je nodig bij zones die door de regeling allemaal dicht kunnen lopen maar dat is voor de benedenverdieping meestal helemaal niet nodig. Zie de diverse toelichtingen van Itho en toepasbaar voor de meeste systemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkfzP58tuC9STptHqsxLHW70iOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghKWosBJH3fvpKS3qYxTsbVS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17:42
Maasluip schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:01:
[...]

Je hebt drie situaties:

Zelfs dat uitstellen is maar zeer beperkt. Je verpompt al snel 20 liter/min, dus je pompt die buffer in 3 minuten leeg. Het verlengt de periodes aan en uit (bij pendelen) slechts marginaal, waardoor je de kans loopt dat je niet meer in pendelgedrag, maar in low-load terecht komt. Maar daarvoor alleen zou ik de buffer niet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-05 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Carboy54 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:37:
[...]

Zie de diverse toelichtingen van Itho en toepasbaar voor de meeste systemen:

[Afbeelding]
Maar dat is met een WP+CV. Ik zat aan alleen WP te denken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Maasluip schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:42:
[...]

Maar dat is met een WP+CV. Ik zat aan alleen WP te denken.
Dat maakt in principe niet uit. Het gaat om leidingdiameter en waterinhoud de 2 belangrijkste zaken voor een goed functionerende warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VYaI-DceT52-e6jmRdgsxqblJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/REiTsfvSivfFzn9fI5W97grv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zie geregeld (op dit subforum) mooie schema's voorbij komen van woningen met de plaatsingen van de radiatoren en het leidingwerk. Wat gebruiken jullie hiervoor? Dan kan ik ook zoiets maken voor een WP-advies topic wat nog in de pen zit.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

[...]

Om te testen: Bypass over je vat. Gaat het niet, Bypass kraan weer dicht. Dan maar zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-05 15:55
*knip* linkdrop, zie Duurzame Energie en Installaties - Beleid

[ Voor 84% gewijzigd door Proton_ op 18-03-2024 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verkeerd begrepen. Meer volume voorkomt pendelen niet. En zeker niet een 40 liter vaatje.
Zo'n vat kun je toevoegen om meer systeeminhoud te verkrijgen. Dat heb je nodig voor een stabiel regelgedrag, en vooral ook om voldoende warmte in je systeem te hebben voor defrosts. Is in de praktijk alleen nodig bij convectoren met weinig inhoud, of bijvoorbeeld bij droogbouw VVW (ook met weinig inhoud).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:17

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Pure reclame en ook nog een nieuwe COP in wp-town:
de sCOPPV van 9,6! Meteen octrooi aanvragen!
Voor de rest wachten we gewoon op de officiële keuringsrapporten.

Kijk altijd naar het maximale Geluidsvermogensniveau volgens EN12102-12
(alles andere telt niet voor de wet)
54,1 dB (A) voor het kleinere model - 55 voor het grotere
met of zonder de (integrale?) omkasting van de warmtepomp?

[ Voor 23% gewijzigd door dunklefaser op 18-03-2024 18:22 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:53
Nu mijn Panasonic 5J in werking is gesteld en aan de vloerverwarming van de benedenverdieping is gekoppeld ben ik de installatie voor de bovenverdieping aan het uitwerken. Ik heb voor elke kamer een tweedehands T33 op de kop getikt en ben van plan met 26mm meerlagenbuis elke radiator aan te sluiten. Om de radiatoren in te kunnen regelen is een voetventiel / onderblok denk ik handig, maar ik twijfel een beetje hoe deze aan te sluiten. De meeste voetventielen hebben een 3/4 inch aansluiting, het lijkt me dan ook voldoende om een overgangsstuk van 26mm naar 3/4 inch te persen? Of is hier een betere manier voor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ko7nOX4czgi5lPWD7nPNFUXG7w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yK5LR3AlumY42y4yx8a7P3wt.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcrG2hzGP4_18sesvwJWEDB1HNs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1oTMpnPHeLIZybNrjVmjhN5e.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Het lijkt er op dat Technea de warmtepompen van Ovum gaat verkopen.
Dat is goed nieuws, k ben benieuwd naar de prijs :)
Vergelijk
https://www.technea.nl/s-...st-efficiente-warmtepomp/
met
https://www.ovum.at/nl/produkte/luft-die-koenigsklasse/

Die warmtepomp met sCOP 6 was vorig jaar al voorbijgekomen in het vorige deeltje: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" .
Het zou volgens de datasheet daadwerkelijk bij EN14825 omstandigheden getest zijn.

Je mag 'm ook zo'n beetje bij de buren zetten en dan nog steeds aan de geluidsnorm voldoen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-05 15:55
dunklefaser schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:18:
[...]

Pure reclame en ook nog een nieuwe COP in wp-town:
de sCOPPV van 9,6! Meteen octrooi aanvragen!
Voor de rest wachten we gewoon op de officiële keuringsrapporten.
Ik denk dat het wel 'klopt',maar ook een heel hoog prijskaartje heeft.
Pagina: 1 ... 119 ... 210 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)