Dag allemaal!
We zitten op dit moment midden in een renovatie van onze nieuw gekochte woning, en zijn volledig van plan om in verduurzaming (en hopelijk energierekening) e.e.a. te verbeteren.
Na het doorspitten van enkele 100-en pagina's aan forum doe ik graag een beroep op de wijsheid van eenieder!
2. Zijn er dingen die ik in mijn ontwerp kan aanpassen om het geheel efficiënter te maken (leidingdiameters, ligging WP, andere variabelen..)
3. Als ik met 32mm uponor uitkom op de verdelers, hebben die dan 'standaard' een aansluiting die hier groot genoeg voor is, of moet ik de vloerverwarmingspartij hier specifiek op instrueren?
4. Welke (monoblock) warmtepomp zouden jullie mij aanraden? Of misschien twee in serie?
5. Is het slim om een 'echte' warmteverliesberekening uit te laten voeren van vóór en na de extra isolatiemaatregelen, of is Ubakus voldoende?
Voormalig bewoonster woonde voornamelijk beneden en stookte minimaal. Dat gaat bij ons toch echt veranderen.
- Huis van 250 m2 woonoppervlak over 3 woonlagen, 850 m3 inhoud
- Spouwmuurisolatie 75mm steenwol, oud dubbelglas, 10cm tempex dakisolatie.
- Huis is gefundeerd en staat op droog zand (ik begrijp dat dat gunstiger is qua warmteverlies).
- De BG vloer wordt als volgt opgebouwd: 80mm tempex, 80mm beton, 5mm aluflex folie, 60mm dekvloer met vloerverwarming. De eerste tempex en betonlaag blijven liggen. Gaan ervan uit dat volledig uitbreken gegeven de bestaande isolatie geen meerwaarde heeft.
Hoewel het historisch gasverbruik dus niet beschikbaar is, schatten een aantal installateurs de benodigde capaciteit in op tussen de 11KW en 15KW. Een 'simpele' warmteverliesberekening op het internet komt uit op c. 12 KW.
Wat de schatting van het verbruik moeilijker maakt, is het feit dat we parallel de komende jaren ook verder isoleren. Het glas wordt vervangen en het dak wordt bij de vernieuwing ook nageïsoleerd. Omdat de huidige CV nu al 20+ jaar oud is, wil ik er niet op gokken dat deze het na ingrijpende verbouwing blijft doen.
Daarom is het uitgangspunt ook om geen radiatoren terug te plaatsen.
Concreet in oppervlaktes:
- Begane grond - 90 m2
- Eerste verdieping - 80 m2
- Tweede verdieping - 80m2
Ik ga ervan uit dat de begane grond verdeler altijd open zal staan. Wil de verdiepingen en/of vertrekken wel los kunnen regelen. Heb goede dingen gelezen over het Danfoss Icon regelsysteem hiervoor. Pro: ook op 24v te regelen. Geen batterijtjes, dat scheelt weer.
- Keuken zal via een 7L Quooker gedaan worden, en als dat op is wachten we maar even.
- Geen plan voor DWTW; het is al millimeterwerk om e.e.a. er in de badkamer in te krijgen, en de opbrengst van een dergelijk systeem is relatief klein.
- Prioriteiten op volgorde: zuinig, goedkoop, stil, domotica-integratie, verkrijgbaarheid, design, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Ik probeer in de maandelijkse monitoring lijstjes te kijken naar 'passende' warmtepompen en lees goede ervaringen over bv. Panasonic en Ecodan, maar weet niet of dat in deze vermogensbereiken nog steeds goed is. Een installateur raadde me recent de ATAG 150T aan.
De warmtepomp moet ook kunnen koelen, en goed terug kunnen moduleren i.v.m. de nog te nemen isolatiemaatregelen.
Integratie in HAS is mooi meegenomen, maar idealiter zonder dat dit soldeerwerk vereist

- 2x enkele Terrendis grondleiding (vanwege evt. warmteoverdracht in een dubbele) van 40mm worden het woonhuis ingebracht, en splitsen daar naar 2x 32mm. Eén daarvan is voor beneden, en de ander voedt de verdiepingen (die ook weer splitst naar 2x 32mm, of beter naar 2x 28mm?).
We zitten op dit moment midden in een renovatie van onze nieuw gekochte woning, en zijn volledig van plan om in verduurzaming (en hopelijk energierekening) e.e.a. te verbeteren.
Na het doorspitten van enkele 100-en pagina's aan forum doe ik graag een beroep op de wijsheid van eenieder!
Wat ik me afvraag:
1. Is de stap naar all-electric verwarmen 'logisch' voor deze situatie?2. Zijn er dingen die ik in mijn ontwerp kan aanpassen om het geheel efficiënter te maken (leidingdiameters, ligging WP, andere variabelen..)
3. Als ik met 32mm uponor uitkom op de verdelers, hebben die dan 'standaard' een aansluiting die hier groot genoeg voor is, of moet ik de vloerverwarmingspartij hier specifiek op instrueren?
4. Welke (monoblock) warmtepomp zouden jullie mij aanraden? Of misschien twee in serie?
5. Is het slim om een 'echte' warmteverliesberekening uit te laten voeren van vóór en na de extra isolatiemaatregelen, of is Ubakus voldoende?
Huidig verbruik:
- Historisch gasverbruik onbekend- Huis van 250 m2 woonoppervlak over 3 woonlagen, 850 m3 inhoud
- Spouwmuurisolatie 75mm steenwol, oud dubbelglas, 10cm tempex dakisolatie.
- Huis is gefundeerd en staat op droog zand (ik begrijp dat dat gunstiger is qua warmteverlies).
- De BG vloer wordt als volgt opgebouwd: 80mm tempex, 80mm beton, 5mm aluflex folie, 60mm dekvloer met vloerverwarming. De eerste tempex en betonlaag blijven liggen. Gaan ervan uit dat volledig uitbreken gegeven de bestaande isolatie geen meerwaarde heeft.
Hoewel het historisch gasverbruik dus niet beschikbaar is, schatten een aantal installateurs de benodigde capaciteit in op tussen de 11KW en 15KW. Een 'simpele' warmteverliesberekening op het internet komt uit op c. 12 KW.
Wat de schatting van het verbruik moeilijker maakt, is het feit dat we parallel de komende jaren ook verder isoleren. Het glas wordt vervangen en het dak wordt bij de vernieuwing ook nageïsoleerd. Omdat de huidige CV nu al 20+ jaar oud is, wil ik er niet op gokken dat deze het na ingrijpende verbouwing blijft doen.
Afgiftesysteem:
Overal wordt nieuwe vloerverwarming ingefreesd. 16mm leidingen, 10mm hart op hart. Alle leidingen worden vernieuwd. Verdelers worden kunststof en pomploos. Mij is verzekerd dat ons afgiftesysteem hiermee voldoende groot is om het huis 'op standje sauna' warm te kunnen krijgenConcreet in oppervlaktes:
- Begane grond - 90 m2
- Eerste verdieping - 80 m2
- Tweede verdieping - 80m2
Ik ga ervan uit dat de begane grond verdeler altijd open zal staan. Wil de verdiepingen en/of vertrekken wel los kunnen regelen. Heb goede dingen gelezen over het Danfoss Icon regelsysteem hiervoor. Pro: ook op 24v te regelen. Geen batterijtjes, dat scheelt weer.
SWW:
- Een SWW voorziening is nodig voor de badkamers op de 1e en 2e verdieping. Ik ga nu uit van een 270L warmtepompboiler op de plek van de oude CV ketel. Dat houdt de SWW leidingen kort. Desnoods een doorstroomverwarmer erachter (krachtstroom wordt sowieso omhoog getrokken)- Keuken zal via een 7L Quooker gedaan worden, en als dat op is wachten we maar even.
- Geen plan voor DWTW; het is al millimeterwerk om e.e.a. er in de badkamer in te krijgen, en de opbrengst van een dergelijk systeem is relatief klein.
Warmtepompvoorkeur:
- L/W vanwege de kosten. Monoblock vanwege de DIY-insteek.- Prioriteiten op volgorde: zuinig, goedkoop, stil, domotica-integratie, verkrijgbaarheid, design, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Ik probeer in de maandelijkse monitoring lijstjes te kijken naar 'passende' warmtepompen en lees goede ervaringen over bv. Panasonic en Ecodan, maar weet niet of dat in deze vermogensbereiken nog steeds goed is. Een installateur raadde me recent de ATAG 150T aan.
De warmtepomp moet ook kunnen koelen, en goed terug kunnen moduleren i.v.m. de nog te nemen isolatiemaatregelen.
Integratie in HAS is mooi meegenomen, maar idealiter zonder dat dit soldeerwerk vereist
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf waar mogelijk en verantwoord. Daar waar verzekering gaat spelen of het gevaarlijk wordt, laat ik het graag over aan iemand met meer achtergrond & opleiding dan Youtube filmpjesLocatie WP en leidingen
- Ik zat eraan te denken eenmonoblock op het dak van mijn garage te plaatsen, die 8m gescheiden is van het woonhuis.- 2x enkele Terrendis grondleiding (vanwege evt. warmteoverdracht in een dubbele) van 40mm worden het woonhuis ingebracht, en splitsen daar naar 2x 32mm. Eén daarvan is voor beneden, en de ander voedt de verdiepingen (die ook weer splitst naar 2x 32mm, of beter naar 2x 28mm?).
/f/image/x69C6NBE6UifOOE7GDHBsmhi.png?f=fotoalbum_large)