Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:06
MotorBeast schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:07:
[...]

Ik hoop met 300 liter wellicht straks met zijn 2-en in de toekomst maar 1 x per 2 dagen op te hoeven warmen. Lijkt me ook wel zuinig.
Daar ging het niet om. Het ging over de grootte van de boiler en hoe groot het stilstandsverlies is. Maakt mij niet uit hoeveel iemand stinkt met 1 keer in de x dagen douchen ;)

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
bensss schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:24:
[...]

Daar ging het niet om. Het ging over de grootte van de boiler en hoe groot het stilstandsverlies is. Maakt mij niet uit hoeveel iemand stinkt met 1 keer in de x dagen douchen ;)
Vanwege het stistandsverllies met 300 liter hoop ik er dus langer mee te doen. Dat bedoelde ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
silverball schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:59:

Dus op de radiatoren een tweewegklep die dichtgaat tijdens een tapwater run; en daarna direct weer opengaan gestuurd door de WP, en op de vvw een tweewegklep die stuurt op de SWW-run en een temperatuursensor <45 °C om niet direct te heet water in de vvw te laten lopen vanuit de SWW-run.

Mis ik iets, zou dit een optie zijn?
Bereken eens om hoeveel water van 60 graden het gaat.

Stel dat je 10L water hebt wat je 30K afkoelt. Dan heb je 1,3 MJ energie. Stel dat je dat over 1 ton beton verdeelt (daar zit je zo op!). Dan warmt je beton slechts 1,5 graad op.

Tuurlijk, bij de verdeler zal de vloer mogelijk iets meer opwarmen. Maar dat is echt niet meteen een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 16:47
MotorBeast schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:05:
[...]

Onderaan aan de streep is de netto investering niet veel duurder/goedkoper. En zeker hier niet want de aan/afvoer pijpen voor een WP Boiler wordt ook weer kunst en vliegwerk. En backup? Tja, hadden we die met de ketel ook? Nee. Dan maar douchen met (oh nee bij) de buurvrouw. :+
Die mooie buurvrouw van jou heeft vast een heerlijke douche;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
MotorBeast schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:43:
[...]

Vanwege het stistandsverllies met 300 liter hoop ik er dus langer mee te doen. Dat bedoelde ik.
Maar daar ging het dus niet om.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
Tony71 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:46:
[...]

Wat dacht je van twee keer subsidie. Koud douchen als de wp het 'even' niet meer doet?
Heb er nu 1 met een Viessmann Vitocal 262-A die het niet doet, gelukkig hing de ketel er nog en kon ik de boel weer ongedaan maken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
SebastiaanPs schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:40:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat de ervaren installateur @koevlaas2 hier wel eens heeft aangeraden om de WP in de zomer niet uit te schakelen. Af en toe moet de pomp draaien om te zorgen dat hij niet vast gaat zitten.
Maar kan het nu niet zo snel terugvinden.
Kunnen anderen (of @koevlaas2 himself) dit bevestigen?

Edit: toch iets terug kunnen vinden
Pietje555 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Nee niet uitschakelen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 16:01
DutchWing schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:43:
[...]

Expansievat kun je het beste in de retour (zuigzijde) nabij de circulatiepomp zetten, zie dit stukje van Remeha met tekst en uitleg.

De voordruk van expansievat zit 0,5-1,0 bar onder de statische druk.
Thnx, voor de verwijzing. Maar daar is sprake van een leiding die afgesloten kan worden en dan snap ik dat daar het expansievat niet op moet worden aangesloten. De verbinding met SWW-vat retour leiding staat bij mij altijd open. Dan kan het expansievat denk ik ook direct achter het SWW-vat in de retour. Zeker omdat dit bijna het hoogste punt is van het systeem waardoor de druk in lager gelegen delen altijd zal toenemen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSoi1WLGSxHfRlgf-3s0j_j-NYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBHi0jidmfartj8Cydnyf6cg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ik heb eens een plaatje van een leidingschema gezien waarin aanvoer en retour van radiator leidingen wordt omgedraaid in geval van koelen. Ik kan dit plaatje nergens meer vinden. Weet iemand hier nog een schema of een beschrijving van? Wat ik wil is dat tijdens het koelen in de zomer het water in tegengestelde richting door de leidingen stroom, zodat de gehele radiator koud wordt, omdat de retour van de radiator dan bovenin zit ipv onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:11

Seafarer

XXX

gebruiker001 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:24:
[...]

Thnx, voor de verwijzing. Maar daar is sprake van een leiding die afgesloten kan worden en dan snap ik dat daar het expansievat niet op moet worden aangesloten. De verbinding met SWW-vat retour leiding staat bij mij altijd open. Dan kan het expansievat denk ik ook direct achter het SWW-vat in de retour. Zeker omdat dit bijna het hoogste punt is van het systeem waardoor de druk in lager gelegen delen altijd zal toenemen. [Afbeelding]
Zou het niet verstandiger zijn om wat radiatoren door FCU's te vervangen.?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06:56
Ik ben geinteresserd in een Wolf CHA 07 pomp. Dus mailtje gestuurd naar Wolf voor wat technische info. Kreeg gelijk een offerte. Enkel de WP met binnenunit kost 8700 ex. btw. Dat is fors.

In Duitsland bij Immotec staat identiek dezelfde pomp voor 6767 euro Incl. btw. Dat scheelt bijna 4000 euro.

Maar als ik de pomp in Duitsland zou kopen willen ze (Wolf NL) geen service en 5 jaar garantie geven.

Op zich is dat begrijpelijk, maar hoe doen jullie dat hier met inbedrijfstellen en garantie als je iets in
Duitsland koopt?

Uiteraard kennen ze daar vast ook het consumentenrecht zoals wij dat hier kennen dus kun je vast terug naar de winkel waar die gekocht is.

Maar stellen hun ook geen voorwaarden betreft inbedrijfstellen en garantie die daarmee samenhangt?

Volgens mij toch een hoop Tweakers die in Duitlsand hun spulletjes kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Nu online

hnq

Ik ben op zoek naar een Tweakers-vriendelijke installateur/loodgieter die positief staat t.o.v. dhz installatie van warmtepompen. Regio noord Nederland, bij voorkeur Friesland. Iemand tips?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Seafarer schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:10:
[...]

Zou het niet verstandiger zijn om wat radiatoren door FCU's te vervangen.?
De leidingen voor radiatoren zijn ingestort in betonnen vloer dus niet geïsoleerd. En ook is de diameter waarschijnlijk te klein. Dus ook met fcu kan ik niet heel goed koelen. Eerst de warmtepomp maar eens een zomer op de radiatoren laten draaien. Daarna kan ik altijd nog fcu of toch losse airco. Dat gaat geen invloed hebben hoe ik nu de installatie ga aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Guido7619 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:39:
Ik ben geinteresserd in een Wolf CHA 07 pomp. Dus mailtje gestuurd naar Wolf voor wat technische info. Kreeg gelijk een offerte. Enkel de WP met binnenunit kost 8700 ex. btw. Dat is fors.

In Duitsland bij Immotec staat identiek dezelfde pomp voor 6767 euro Incl. btw. Dat scheelt bijna 4000 euro.

Maar als ik de pomp in Duitsland zou kopen willen ze (Wolf NL) geen service en 5 jaar garantie geven.

Op zich is dat begrijpelijk, maar hoe doen jullie dat hier met inbedrijfstellen en garantie als je iets in
Duitsland koopt?

Uiteraard kennen ze daar vast ook het consumentenrecht zoals wij dat hier kennen dus kun je vast terug naar de winkel waar die gekocht is.

Maar stellen hun ook geen voorwaarden betreft inbedrijfstellen en garantie die daarmee samenhangt?

Je kunt dat toch in Duitsland vragen hoe ze tegenover deze situatie staan ?

Het is wel een belachelijk prijs verschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Duitsland koopt?

of je koopt gewoon een panasonic in nederland voor 1000 euro na subsidie. stuk makkelijker, geen gezeik met garantie and argument kan nog gemaakt worden dat het een betere machine is voor het geld ook....

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 01-03-2024 22:40 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:50
[...]

Wat dacht je van twee keer subsidie. Koud douchen als de wp het 'even' niet meer doet?
Wel een extra apparaat van 2k in huis wat elke 10-15 jaar of eerder als je pech hebt vervangen moet worden

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Froggy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 21:32

Froggy

...

True schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:58:
[...]

Gemiddelde leeftijd cv-ketel: 15 jr.
Onderhoud per jaar grofweg 90€
15*90 = 1350
15 jr * vastrecht gas (250€?) = 3750
______+
5100 €

Je hoeft maar iets aan extra onderhoudskosten (of inflatie te hebben) en je zit al honderden Euro's boven de investering van full-electric

En niet vergeten, na die 15 jr. Ga je weer je cv vervangen voor nog weer 2k of ga je over op full-electric en gooi je je hybride-WP weg en leg je dan die 10,5k neer en hoop je nog 1k terug te krijgen voor je 15jr oude hybride-WP + cv ketel?

Qua kosten is de investering voor full-electric het gewoon waard, als je dan ook nog in een A-label 2008 woning zit ben je volgens mij al bijna klaar. Enige is of je de overstap naar full-electric wil maken én of je de investering wilt doen, beide moet je zelf beantwoorden wij kunnen enkel vragen beantwoorden (althans anderen ik kan alleen een beetje dom rekenen en weet niets van WP'en af).

Edit: als ik 3% inflatie voor 15 jaar reken is het bij het gegeven onderhoud én vastrecht 1673€ en 4649€ samen dus 1222€ meer. :X
De voordelen van AE boven hybride zijn duidelijk, maar ik denk te lezen dat Ferry's punt is dat offertes voor AE buitensporig veel hoger zijn dan hybride.

Dat is ook wat ik zelf herken:
- Offertes voor hybride i.c.m. nieuwe CV-ketel: 8000-9000.
- Offertes voor AE 14000-17000
Beide zonder aftrek subsidie.

Naar mijn idee hebben een CV-ketel en een boilervat (ongeveer) een vergelijkbare prijs. Het ene voor het andere vervangen zal dus voor de totaalprijs van een offerte (behoudens installatiewerkzaamheden en ietsje meerprijs aan materiaal) een dergelijk groot verschil niet rechtvaardigen.
Installateurs hiermee confronterend reageren ze met dat AE toch echt veel meer werk is...
Ik heb nog niet de juiste installateur getroffen denk ik.

iRacing

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Tomexergie schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:44:
Resultaten monitoring januari 2024

In Januari moest de warmtepomp hard werken door veel defrost’s, vorst en grote temperatuur verschillen. Dit is goed te zien in de resultaten, grote spreiding en zelf bij vloerverwarming een COP rond de 4.

Het positieve is dat door de grote spreiding er ook een potentieel zichtbaar wordt om te verbeteren:
Bijvoorbeeld:
* Warmtepompen die het gewoon slecht doen onder deze omstandigheden
b.v. een slechte defrost regeling waardoor ze vollopen met ijs.
* Regeltechnisch niet goed zijn afgesteld; te hoge stooklijnen, flow te laag enz
* Het hydraulische ontwerp zorgt voor te hoge aanvoertemperatuur en onnodige menging van CV water.
* Thermostatische ventielen die de balans verstoren van de CV installatie.

Uit de grafiek blijkt dat een MCOP van 4,5 gemakkelijk haalbaar is. Het verschil met WP’s met een COP rond 3 is 50% . De warmtepomp is ongemerkt je bankrekening aan het plunderen maar vooral voor het milieu 50% meer CO2 uitstoot bij de krachtcentrale . Onder mijn vrienden zijn er die zeggen “waar maak je je druk om”, ik wil gewoon een warmtepomp, knop aan , als het maar warm genoeg is in huis. Al die zeikers van jouw forum die doen maar en bovendien heb ik PV panelen die de WP volledig dekken en mijn Tesla heeft ook geen CO2 uitstoot. Ik doe genoeg voor het milieu. Ik ga carnaval vieren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voordat de monitoring van februari wordt gepost toch nog even wat opmerkingen over januari.

Ik zie dat de 3 Quatt's bijzonder laag presteren met COP's rond de 3. Is dat al besproken? Wat kan de reden zijn? Ze draaien wel op een hoge Ta maar dan zou COP=4 gemiddeld normaal zijn. Gezien de specificaties is de Quatt een normale R32 WP. Als je 33% meer kWh verbruikt dan gemiddeld dan is er iets aan de hand.

Meetfout, installatie, afstelling ? Het is interessant om de oorzaak te achterhalen. Ik zal een vraag stellen via PM bij monitoring februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07:41
Tomexergie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:45:
[...]

Voordat de monitoring van februari wordt gepost toch nog even wat opmerkingen over januari.

Ik zie dat de 3 Quatt's bijzonder laag presteren met COP's rond de 3. Is dat al besproken? Wat kan de reden zijn? Ze draaien wel op een hoge Ta maar dan zou COP=4 gemiddeld normaal zijn. Gezien de specificaties is de Quatt een normale R32 WP. Als je 33% meer kWh verbruikt dan gemiddeld dan is er iets aan de hand.

Meetfout, installatie, afstelling ? Het is interessant om de oorzaak te achterhalen. Ik zal een vraag stellen via PM bij monitoring februari.
Als 1 van de Quatt deelnemers:
- meetfout: zal zeker meespelen, elektrisch meet ik via Homewizard MID kWh meter maar voor warmte opbrengst ben ik afhankelijk van ingebouwde sensoren. Gezien prijspeil van Quatt kunnen die er best 5-10% ernaast zitten (ingebouwde kWh meter geeft ook 5-10% afwijkende/hogere waardes vergeleken met MID kWh meter )
- afstelling: Quatt is continu aan het sleutelen aan het algoritme, dus dit zal nog niet ideaal zijn. Zo werd er eerst onder de 5 graden punctueel om de 55 minuten gedefrost, inmiddels niet meer. Ik heb wel het idee dat beneden de 5 graden de COP Een flinke duikvlucht neemt.
- afgifte: ik heb alleen radiatoren (niet bijster veel afgifte) die ik niet waterzijdig kan inregelen (dit staat op mijn lijst om aan te pakken in komend jaar)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-09 09:56
[...]

Een collega heeft ook 2 x Quatt, hij heeft een huis uit iets van 2016 ofzo.
Hij zit nog wel aan het gas maar die is goed gezakt.
Hij kon niet veel zeggen over verbruik en opbrengst omdat er zoveel afwijkingen in zaten. Bij elkaar is zijn verbruik wel wat hoger.
Van wat ik begrijp kun je ook niet zelf aanpassen qua instellingen.
Maar aan de andere kant: hij was door de gekke subsidie regeling wel ruim 5k goedkoper uit dan mij. Dan kun je wel wat stoken :)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Carboy54 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:05:
[...]

Vergeet niet dat warmtepomp boilers extra onderhoud vragen en veelvuldig defect gaan zeker die van Edel Auer en zijn R 290 klonen ! Als het mogelijk is kies dan voor een indirecte boiler via de warmtepomp.
Ik snap je,maar bij mij heerst toch het idee dat een monobloc je enkel voor verwarming moet gebruiken LT. Hoge temperaturen vind die niet zo fijn. Het sanitair water kan ik met de warmtepompboiler inregelen zoals ik wil...zonodig volledig electrisch bijvoorbeel bij overtollig pv stroom.

Het is wel zo dat het geluid een dingetje is. Is gewoon storend, maar omdat mijn pv overschot nog ruimte heeft denk ik erover om de warmtepompboiler te verwarmen tot 35 graden en daarna het op comfort te houden via electrische element. Een beetje van beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
ZonnigY schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:22:
[...]

Je douched toch net zo koud als de wpb het 'even' niet meer doet...
In de boiler zit natuurlijk ook nog een electrisch element!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
bensss schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:24:
[...]

Is het niet slimmer een kleine warmtepompboilertje te kopen deze te laten verwarmen tot 30 graden daarna de rest met naverwarming/doorstromertje. Het verschil tussen 30 en de temperatuur die je instelt is dan niet meer zo groot en zuiniger en altijd plenty aan heet water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10-2024
gr8-jen schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:19:
[...]

Een collega heeft ook 2 x Quatt, hij heeft een huis uit iets van 2016 ofzo.
Hij zit nog wel aan het gas maar die is goed gezakt.
Hij kon niet veel zeggen over verbruik en opbrengst omdat er zoveel afwijkingen in zaten. Bij elkaar is zijn verbruik wel wat hoger.
Van wat ik begrijp kun je ook niet zelf aanpassen qua instellingen.
Maar aan de andere kant: hij was door de gekke subsidie regeling wel ruim 5k goedkoper uit dan mij. Dan kun je wel wat stoken :)
zo goedkoop is die quatt toch niet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rotaderp2
weet iemand het geluidsverschil tussen een Elga ACE 6Kw monoblock en een Itho amber 6.5 kw monoblock ?
is de Itho duidelijk stiller of valt dat in de praktijk wel mee ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
Toby-Wan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:45:
[...]

Als 1 van de Quatt deelnemers:
- meetfout: zal zeker meespelen, elektrisch meet ik via Homewizard MID kWh meter maar voor warmte opbrengst ben ik afhankelijk van ingebouwde sensoren. Gezien prijspeil van Quatt kunnen die er best 5-10% ernaast zitten (ingebouwde kWh meter geeft ook 5-10% afwijkende/hogere waardes vergeleken met MID kWh meter )
- afstelling: Quatt is continu aan het sleutelen aan het algoritme, dus dit zal nog niet ideaal zijn. Zo werd er eerst onder de 5 graden punctueel om de 55 minuten gedefrost, inmiddels niet meer. Ik heb wel het idee dat beneden de 5 graden de COP Een flinke duikvlucht neemt.
- afgifte: ik heb alleen radiatoren (niet bijster veel afgifte) die ik niet waterzijdig kan inregelen (dit staat op mijn lijst om aan te pakken in komend jaar)
Ik heb ook radiatoren, maar zijn overgedimensionerd omdat het huis in het isolatieloze tijdperk is gebouwd. Met dat oude Elgaatje van 8 jaar oud haal ik een sCOP van 4 dekking 87% van het aardgasverbruik.
Een moderne Quatt moet het dus veel beter doen.

Ik durf te stellen dat het inwendige proces (compressor, condensor, verdamper) van alle deelnemende warmtepompen goed is. De cijfers liggen, bij goed afstelling en installatie, dicht bij elkaar. Veel componenten komen uit dezelfde fabriek. Het gaat dus om de regeling, hardware en software en het hydraulische systeem (de pijpen, verdelers, pompen). Daarnaast het afgifte systeem dat de vereiste aanvoertemperatuur bepaalt waarmee de woning op temperatuur blijft.

Een beetje teveel defrosten verklaart dat verschil niet. Maar te hoge aanvoertemperaturen (Ta) kunnen de COP naar beneden laten duikelen. Onnodige menging, dichtdraaien van radiatoren en uiteraard te kleine oppervlakte voor de warmteafgifte laten de Ta stijgen.Ook de regeling kan de Ta onnodig verhogen. Vooral bij weersafhankelijke regeling.

Goed afstellen van de weerafhankelijke regeling of over gaan op de ruimte thermostaat. Alle thermostatische ventielen van radiatoren open zetten. Radiatoren boosten met ventilatoren.
Maar ook de pompflow controleren. Te lage pompflow geeft hoge Ta. (15 liter per minuut is OK)

Hebben we op dit forum een checklist? Moet die nog gemaakt worden? Of alleen losse adviezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
gebruiker001 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:04:
[...]

De leidingen voor radiatoren zijn ingestort in betonnen vloer dus niet geïsoleerd. En ook is de diameter waarschijnlijk te klein. Dus ook met fcu kan ik niet heel goed koelen. Eerst de warmtepomp maar eens een zomer op de radiatoren laten draaien. Daarna kan ik altijd nog fcu of toch losse airco. Dat gaat geen invloed hebben hoe ik nu de installatie ga aanbrengen.
Weet je zeker of dat een probleem is?
Leidingen in de betonvloer liggen vaak in een mantelbuis. Er zal wel iets van warmte-overdracht naar de vloer zijn, maar zo veel hoeft dat niet te zijn. Vroeger liep daar ook gewoon water van 80 graden door, zonder dat de vloer zelf overdreven veel opwarmde.

Qua dikte: ja hmm, standaard 16mm MLB zal niet optimaal zijn nee. Als je er meerderen hebt, valt het misschien nog wel mee.

Ik kan ook prima begrijpen als je eerst radiatoren wil proberen, maar ik zou er niet te veel geld in steken met bv automatische kleppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:47
[...]

Nav deze opmerking: is er een specificatie op basis waarvan de maandelijkse gegevens aangeleverd moeten worden? Werk je met COP van compressor of systeem COP? En als ‘t systeem COP is, warmtemeting na parallel buffervat (indien aanwezig) en elektriciteitsverbruik inclusief eventuele secundaire pomp?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
blb4 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:32:
[...]

Nav deze opmerking: is er een specificatie op basis waarvan de maandelijkse gegevens aangeleverd moeten worden? Werk je met COP van compressor of systeem COP? En als ‘t systeem COP is, warmtemeting na parallel buffervat (indien aanwezig) en elektriciteitsverbruik inclusief eventuele secundaire pomp?
Voor de Monitoring trekken we de systeem grens om de warmtepomp, wat gaat er in en wat gaat er uit meten. De warmtepomp is een blackbox.
Op de intro van dit topic staat een vragen lijst.

ER in: Toegevoerde elektriciteit meten via de WP menu of een stopcontact meter (Daar betaal je voor)
Er uit: De geleverde warmte via een externe warmtemeter die geplaatst is in de uitgaande leidingen van de warmtepomp naar het CV systeem. De meesten gebruiken een gecertificeerde warmtemeter (b.v.Kamstrup)
Maar de warmtemeter kan ook via het menu van de warmtepomp, mits deze een interne warmtemeter heeft.
Niet alle warmtepompen hebben een interne warmte meter.

De COP in de tabel is = geleverde warmte/ toegevoerde elektriciteit per maand.

Stel COP=4
Dan geeft 1 kWh elektriciteit 4 kWh warmte naar de woning.

1 m3 aardgas= 9 kWh warmte dus 1kWh elektra kun je met de warmtepomp vergelijk met 4/9=0,44 m3 aardgas.
Max tarief: 1 kWh elekt 0,3 eur en 1 m3 aardgas 1,4 euro
Kosten vergelijk= 0,3 eur betaal ik voor elektra en vermijd 0,6 eur aardgas. Winst 0,3 eur Besparing 50%
Als je meet kun je de besparing berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Tomexergie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:17:
[...]

Ik heb ook radiatoren, maar zijn overgedimensionerd omdat het huis in het isolatieloze tijdperk is gebouwd. Met dat oude Elgaatje van 8 jaar oud haal ik een sCOP van 4 dekking 87% van het aardgasverbruik.
Een moderne Quatt moet het dus veel beter doen.

Ik durf te stellen dat het inwendige proces (compressor, condensor, verdamper) van alle deelnemende warmtepompen goed is. De cijfers liggen, bij goed afstelling en installatie, dicht bij elkaar. Veel componenten komen uit dezelfde fabriek. Het gaat dus om de regeling, hardware en software en het hydraulische systeem (de pijpen, verdelers, pompen). Daarnaast het afgifte systeem dat de vereiste aanvoertemperatuur bepaalt waarmee de woning op temperatuur blijft.

Een beetje teveel defrosten verklaart dat verschil niet. Maar te hoge aanvoertemperaturen (Ta) kunnen de COP naar beneden laten duikelen. Onnodige menging, dichtdraaien van radiatoren en uiteraard te kleine oppervlakte voor de warmteafgifte laten de Ta stijgen.Ook de regeling kan de Ta onnodig verhogen. Vooral bij weersafhankelijke regeling.

Goed afstellen van de weerafhankelijke regeling of over gaan op de ruimte thermostaat. Alle thermostatische ventielen van radiatoren open zetten. Radiatoren boosten met ventilatoren.
Maar ook de pompflow controleren. Te lage pompflow geeft hoge Ta. (15 liter per minuut is OK)

Hebben we op dit forum een checklist? Moet die nog gemaakt worden? Of alleen losse adviezen?
Mijn radiatoren zijn eerder onder-gedimensioneerd maar wel redelijk ok isolatie (1995) (zelfs nog 2xT10 in woonkamer). Ik heb wel alles open en stook 24/7 op 20 graden (geen zone of naregeling fratsen)
Debiet staat vanuit Quatt vast op 800 L/u
Verder zijn instellingen van Quatt een 'black box'

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
marcop23 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:24:
[...]

Weet je zeker of dat een probleem is?
Leidingen in de betonvloer liggen vaak in een mantelbuis. Er zal wel iets van warmte-overdracht naar de vloer zijn, maar zo veel hoeft dat niet te zijn. Vroeger liep daar ook gewoon water van 80 graden door, zonder dat de vloer zelf overdreven veel opwarmde.

Qua dikte: ja hmm, standaard 16mm MLB zal niet optimaal zijn nee. Als je er meerderen hebt, valt het misschien nog wel mee.

Ik kan ook prima begrijpen als je eerst radiatoren wil proberen, maar ik zou er niet te veel geld in steken met bv automatische kleppen.
De leidingen liggen in een mantelbuis, maar is dat voldoende? En in de koof in de hoek van de trap zit er ook wel een mantelbuis omheen, maar daar zal ik dan toch condens met plasjes water gaan krijgen dus dat lijkt mij onwenselijk. En dan moet er tpv iedere cpu een condensafvoer gemaakt worden. Een flinke ingreep lijkt mij. Het zou mooi zijn als de warmtepomp ook de koeling boven kan verzorgen maar als het toch te vaak te warm wordt dan misschien toch een airco met lelijke leidingen aan de buitengevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-09 19:45
gebruiker001 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:32:
[...]

De leidingen liggen in een mantelbuis, maar is dat voldoende? En in de koof in de hoek van de trap zit er ook wel een mantelbuis omheen, maar daar zal ik dan toch condens met plasjes water gaan krijgen dus dat lijkt mij onwenselijk. En dan moet er tpv iedere cpu een condensafvoer gemaakt worden. Een flinke ingreep lijkt mij. Het zou mooi zijn als de warmtepomp ook de koeling boven kan verzorgen maar als het toch te vaak te warm wordt dan misschien toch een airco met lelijke leidingen aan de buitengevel.
Ze kunnen ook aan de binnenkant. :+

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:47
Tomexergie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:55:
[...]

Voor de Monitoring trekken we de systeem grens om de warmtepomp, wat gaat er in en wat gaat er uit meten. De warmtepomp is een blackbox.
Op de intro van dit topic staat een vragen lijst.

ER in: Toegevoerde elektriciteit meten via de WP menu of een stopcontact meter (Daar betaal je voor)
Er uit: De geleverde warmte via een externe warmtemeter die geplaatst is in de uitgaande leidingen van de warmtepomp naar het CV systeem. De meesten gebruiken een gecertificeerde warmtemeter (b.v.Kamstrup)
Maar de warmtemeter kan ook via het menu van de warmtepomp, mits deze een interne warmtemeter heeft.
Niet alle warmtepompen hebben een interne warmte meter.

De COP in de tabel is = geleverde warmte/ toegevoerde elektriciteit per maand.

Stel COP=4
Dan geeft 1 kWh elektriciteit 4 kWh warmte naar de woning.

1 m3 aardgas= 9 kWh warmte dus 1kWh elektra kun je met de warmtepomp vergelijk met 4/9=0,44 m3 aardgas.
Max tarief: 1 kWh elekt 0,3 eur en 1 m3 aardgas 1,4 euro
Kosten vergelijk= 0,3 eur betaal ik voor elektra en vermijd 0,6 eur aardgas. Winst 0,3 eur Besparing 50%
Als je meet kun je de besparing berekenen.
Dank! toch nog wel vragen: wat gebeurt er met defrosts en extra elektrisch bijstoken (tijden defrost maar mogelijk ook als compressor 't niet trekt? En bij combi met DHW met elektrische bijstook tijdens legionellarun?

Tijdens defrost wordt warmte onttrokken aan de woning, wordt daar voor gecompenseerd? De meeste warmtemeters (die van mij ook) registreren alleen geleverde warmte, niet geleverde koelte.
Ik meet kWh met 2 meters, 1 voor de WP zelf, de ander meet kWh externe boiler (1,5 kW) maar ook kWh elektrisch bijstook tijdens defrost (indien de WP dat nodig vind). Neem je in de monitoring die elektrische elementen niet mee?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Toby-Wan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:26:
[...]

Mijn radiatoren zijn eerder onder-gedimensioneerd maar wel redelijk ok isolatie (1995) (zelfs nog 2xT10 in woonkamer). Ik heb wel alles open en stook 24/7 op 20 graden (geen zone of naregeling fratsen)
Het gaat om de aanvoer temperatuur. Als die bij 2C buiten onder de 40C is moet je een redelijke COP kunnen halen. Bij mij is Ta 39C bij 2C buiten. 800 l/u vind ik aan de lage kant, want als de HR bij komt (bij hybride bedrijf) dan zakt de flow ver in en wordt de dT over de WP groter. Als je deze hoger kunt zetten zou ik dat doen. Wordt de flow gemeten?

Als de isolatie is aangebracht nadat de radiatoren zijn geplaatst, dan zou je op lagere temperaturen moeten kunnen draaien. Tenzij de radiatoren te krap berekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Rotaderp2 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:37:
[...]

zo goedkoop is die quatt toch niet ?
De tweede WP krijg je dubbele subsidie |:( . (Het is een tweede maatregel )

Toen kon je het voor 3k ofzo krijgen, ik doe er nog 1k bij voor de zekerheid. Dan is het echt wel zoveel goedkoper dan mijn installatie.
Alleen heeft hij nog steeds gas en dus vastrecht, verbruik, onderhoud en afschrijvingen en voor mijn gevoel hoge verbruik

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
blb4 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:45:
[...]

Dank! toch nog wel vragen: wat gebeurt er met defrosts en extra elektrisch bijstoken (tijden defrost maar mogelijk ook als compressor 't niet trekt? En bij combi met DHW met elektrische bijstook tijdens legionellarun?

Tijdens defrost wordt warmte onttrokken aan de woning, wordt daar voor gecompenseerd? De meeste warmtemeters (die van mij ook) registreren alleen geleverde warmte, niet geleverde koelte.
Ik meet kWh met 2 meters, 1 voor de WP zelf, de ander meet kWh externe boiler (1,5 kW) maar ook kWh elektrisch bijstook tijdens defrost (indien de WP dat nodig vind). Neem je in de monitoring die elektrische elementen niet mee?
Goede vraag. De defrosts zijn al vaak aan de orde gekomen. Het warmteverlies van een defrost is i.v.m. de korste tijdsduur heel beperkt 1 tot 2% verlies. Het heeft op de COP meting geen groot effect. Omdat onze COP meting als indicatief wordt gezien nemen we dit verlies niet mee.
Aan de andere kant als een WP te weinig defrosts heeft en daardoor met ijs dichtslibt, dan is het effect op de COP veel groter.
In principe nemen we de bijstook elektr of gas niet mee. Vaak staan de elektrische elementen op een aparte groep. In het menu van de warmtepomp staat bijstook dat ook apart, zo niet, dan hebben we een probleem. Als dat niet gesplitst wordt kun je de COP niet goed vaststellen. Maar van de 40 deelnemers heb ik nog niet van dit probleem gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
gr8-jen schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:51:
[...]

Toen kon je het voor 3k ofzo krijgen, ik doe er nog 1k bij voor de zekerheid. Dan is het echt wel zoveel goedkoper dan mijn installatie.
Alleen heeft hij nog steeds gas en dus vastrecht, verbruik, onderhoud en afschrijvingen en voor mijn gevoel hoge verbruik
dubbele subsidie ? hoe dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Rotaderp2 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:01:
[...]

dubbele subsidie ? hoe dan ?
Het is een 2de maatregel
Tip: uw subsidiebedrag voor isolatiemaatregelen verdubbelt als u meer dan één isolatiemaatregel uitvoert. Dit geldt ook als u een isolatiemaatregel combineert met de installatie van een warmtepomp, zonneboiler of aansluiting op een warmtenet. Vraag hiervoor subsidie aan binnen 24 maanden na het uitvoeren van de 1e maatregel.
Ik heb geen plek voor een warmtepompboiler, anders had ik het gedaan, en alles is al geïsoleerd dus dat kan ook niet. Maar sommige mensen die meer kunnen doen kunnen veel compenseren als ze waar ze de meeste subsidie voor krijgen als laatste doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-09 11:43

Rzaan

Altijd zoekende

gr8-jen schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:11:
[...]

Het is een 2de maatregel
Maar wordt dat ook zo gezien?
Bij isolerend glas bijvoorbeeld kun je maar 1x meedoen. Latere verbouwingen tellen niet meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rba26
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 17:41
gr8-jen schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:51:
[...]

Geldt alleen voor isolatie toch? Anders zou twee warmtepompen in veel gevallen stukken voordeliger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 23:04
Deze info is volgens mij nog actueel: https://www.rijksoverheid...or-isolatie-en-warmtepomp

Het gaat dus om verduurzamingsmaatregelen; niet om isolatie per sé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Ik vind het ook raar, maar ik denk het bij dat bedrijf een loophole gevonden hebben.
1 voor warm water en 1 voor verwarming. Dit staat zelf op de site. (Het is wel een hybride, wat je vaak niet nodig hebt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yva8A814Z2lnXAe_WQA8rCMwT9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/beca2ZH0Fl6GLJjqZpqQXVCo.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Ik heb geen plek voor cv en WP zonder de leidingen uit te breiden en plek op te offeren. Dat zullen er wel meer zijn. Ik vertrouw hun verwachte sCOP ook nog niet. Ik wacht wel tot het bij hem een jaar draait en hoeveel gas hij alsnog verbruikt

[ Voor 17% gewijzigd door gr8-jen op 02-03-2024 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Duitsland koopt?

Je betaalt dus 4k voor die garantie... Ik zou die 4k lekker in mijn zak houden en de pomp in D bestellen. En dan, mocht ie een keer stuk gaan (kleine kans) er rekening mee houden dat je dat ooit zelf moet betalen. Van dat bespaarde geld lukt dat makkelijk.
Gewoon zelf installeren en een installateur zoeken die even een bonnetje voor de "inbedrijfstelling" schrijft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat dacht je van twee keer subsidie.
Die subsidie is ongeveer even groot als de meerprijs van een WP-boiler tov een SWW-vat + driewegklep. Geen voordeel dus.
Koud douchen als de wp het 'even' niet meer doet?
De faalkans van een WP-boiler is niet kleiner dan die van een gewone WP. Dus dat argument is ook niet geldig.
En als je een dompelelement in je SWW-vat hebt (sowieso aan te raden ivm legionellacyclus), dan kun je die altijd handmatig aan zetten als je WP ooit stuk mocht zijn. Met een WP-boiler (of CV-ketel) lukt dat niet, of in ieder geval niet zo gemakkelijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
Rzaan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:14:
[...]

Maar wordt dat ook zo gezien?
Bij isolerend glas bijvoorbeeld kun je maar 1x meedoen. Latere verbouwingen tellen niet meer mee.
je krijgt geen dubbele subsidie op warmtepompen, alleen op isolatie/kozijnen/glas !

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toby-Wan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:26:
Wat is je aanvoertemperatuur bij bijvoorbeeld 2 graden (zoals @Tomexergie die hanteert)?
Want T10 radiatoren zijn wel extreem minimaal natuurlijk. Kun je die niet verbreden (liefst naar T33)?
Ook die 800 l/u (13 lpm) houdt niet bepaald over.

Vanwege die black box van Quatt zou ik zelfs al kreeg ik geld toe zo'n ding nooit willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:35:
[...]

Je betaalt dus 4k voor die garantie... Ik zou die 4k lekker in mijn zak houden en de pomp in D bestellen. En dan, mocht ie een keer stuk gaan (kleine kans) er rekening mee houden dat je dat ooit zelf moet betalen. Van dat bespaarde geld lukt dat makkelijk.
Gewoon zelf installeren en een installateur zoeken die even een bonnetje voor de "inbedrijfstelling" schrijft.
Inderdaad, dat is een beetje waar het op neerkomt. Maar ze willen wel graag zelf de pomp leveren en de verkoper ging intern bespreken wat hiermee te doen, want hij gaf ruiterlijk toe dat het prijsverschil belachelijk is.

Ook nog mail gestuurd naar Immotec in Duitsland hoe het zit met garantie. Want mocht de pomp kapot gaan, blijft er altijd nog garantie via Immotec lijkt mij.

Dit zal waarschijnlijk maar 2 jaar zijn, en Wolf wil 5 jaar garantie geven als je bij hun koopt en door hun in bedrijf laat stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:35:
[...]

Wat is in jouw ogen de ideale setup voor verwarming en sanitair waarbij rekening gehouden wordt met prijs, eenvoud en flexibiliteit, dat laatste vooral inzake de politiek.

Mijn situatie is deze:

11.000 Kwh opwek pv-systeem
Monobloc CTC614M
Auer edel eau 175L rvs tank op retour vloerverwarming.
Over de Auer ben ik niet helemaal zeker sinds kort, omdat deze niet onafhankelijk is van de warmtepomp aangezien deze op de cv zit die warmtepomp aanwakkert. Daarnaast erger ik me meer aan het geluid. Dus ik bedacht om de Auer met de warmtepomp 35 ipv 60 graden te maken (vinden warmtepomp fijn) en de rest met elektrisch element op comfort stand. Hierdoor nog steeds geluid alleen minder lang en mijn overschot pv gebruiken.

Tis net makkeluk maar ook niet moeilijk, maar alles kost tijd en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71

Duitsland koopt?

IK heb mijn CTC6140M ook uit Zweden gehaald en met garantie (Europa). Kost wel het een en ander op het moment, maar toen ik het kocht in 2022 was ik voor een kleine 6100 euro klaar en moest de subsidie er nog van af worden gehaald. Je moet niet zo bezorgd zijn. Je gaat toch niet een dergelijk groot bedrag betalen voor garantie. Koop er dan gewoon 2 heb je ook garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tony71 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:15:
Wat is in jouw ogen de ideale setup voor verwarming en sanitair waarbij rekening gehouden wordt met prijs, eenvoud en flexibiliteit, dat laatste vooral inzake de politiek.
Politiek is onberekenbaar, dus die laat ik even buiten beschouwing.

Technisch ideaal:
- Op alle verdiepingen natbouw VVW met pomploze verdeler
- Goed geïsoleerde tussenwoning met WTW ventilatie
- Geen buffervat
- Geen zoneregeling
- Korte leidinglengte tussen SWW-vat en binnenunit (of, in geval van monoblock, tussen SWW-vat en WP).

Op dat tussenwoning na voldoet onze woning aan bovenstaande rijtje.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 02-03-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Tony71 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:27:
[...]

Is het niet slimmer een kleine warmtepompboilertje te kopen deze te laten verwarmen tot 30 graden daarna de rest met naverwarming/doorstromertje. Het verschil tussen 30 en de temperatuur die je instelt is dan niet meer zo groot en zuiniger en altijd plenty aan heet water
Wel een interessant idee maar ik denk dat een correcte gedimensioneerde wpb of voorraadvat met backup element toch een stuk zuiniger is (COP=2.5-3.0). Als je dan een keer (incidenteel) op de grens van je hoeveelheid warm water zit dan kan je even boosten met element.

Het valt me op dat er heel veel mensen gigantische vaten installeren en daar is nog een hoop energie/ruimteverlies te winnen. Meeste huizen zijn niet zo groot dus ruimtebeslag en constructieve overwegingen ivm gewicht zijn ook een factor die hiervoor pleiten.

Ik zou iedereen aanraden om een wpb/voorraadvat te dimensioneren op de water hoeveelheid die je dagelijks verbruikt in ongeveer 95% van de dagen. En als iemand in het gezin dan zekerheid wil over die laatste 5 procent dan is een back up heater/doorstromer ook nog een optie.

Overwegingen:

- extra isoleren van wpb/voorraadvat voor vermindering stilstandsverlies
- douche wtw voor vergroten van nuttige inhoud wpb /voorraadvat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Tony71 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:20:
[...]

IK heb mijn CTC6140M ook uit Zweden gehaald en met garantie (Europa). Kost wel het een en ander op het moment, maar toen ik het kocht in 2022 was ik voor een kleine 6100 euro klaar en moest de subsidie er nog van af worden gehaald. Je moet niet zo bezorgd zijn. Je gaat toch niet een dergelijk groot bedrag betalen voor garantie. Koop er dan gewoon 2 heb je ook garantie.
Was idd niet van plan zoveel extra te betalen en ben er ook niet heel bezorgd over. Was gewoon benieuwd of er mensen zijn die wel eens met garantie te maken hebben gehad met een uit het buitenland gehaalde en zelf geinstaleerde pomp.

Ik haal regelmatig spullen uit Duitsland. bv. Festool gereedschap. Maar die doen totaal niet moeilijk daarover. Serienummer online registreren en de garantie van 3 jaar is gewoon geldig in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
gr8-jen schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:28:
Ik vind het ook raar, maar ik denk het bij dat bedrijf een loophole gevonden hebben.
1 voor warm water en 1 voor verwarming. Dit staat zelf op de site. (Het is wel een hybride, wat je vaak niet nodig hebt)
[Afbeelding]

Edit:
Ik heb geen plek voor cv en WP zonder de leidingen uit te breiden en plek op te offeren. Dat zullen er wel meer zijn. Ik vertrouw hun verwachte sCOP ook nog niet. Ik wacht wel tot het bij hem een jaar draait en hoeveel gas hij alsnog verbruikt
Nee, de genoemde Quatt FE oplossing bestaat eigenlijk uit twee onderdelen.
1) een (veelal Quatt Duo, wat infeite twee losse Quatt zijn, en je dus daar ook gewoon twee keer subsidie over krijgt, helemaal conform wt en regelgeving en dus geen loophole) in een hybride uitvoering, dus ook alleen voor de verwarming bedoeld (kan geen SWW maken).
2) een upgrade naar FE door een buffervat en een W/W warmtepomp met een electrische backup waarmee je van de hybride dus een volwaardige FE maakt, de combinatie W/W warmtepomp en buffervat werkt zelfs twee kanten op, dus kan je daarmee ook je "hybride" warmtepomp mee ondersteunen.

in de TS van Ervaringen met Quatt deel 2 is dit uitvoerig beschreven.

Hun systeem lijkt veel op een Auer Edel EAU waarbij echter de W/W warmtepomp in een klein aparte kast is gezet en het buffervat (verschillende maten mogelijk) daardoor ook kleiner is. De W/W warmtepomp is overigens met R290 Koudemiddel, ideaal voor de hogere benodigde temperaturen.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 02-03-2024 15:10 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:16

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Guido7619 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:37:
[...]

Was idd niet van plan zoveel extra te betalen en ben er ook niet heel bezorgd over. Was gewoon benieuwd of er mensen zijn die wel eens met garantie te maken hebben gehad met een uit het buitenland gehaalde en zelf geinstaleerde pomp.
Het hangt van zowel het merk als de leverancier af, mijn Pana 7J bleek een DOA te zijn en die werd via de Duitse shop onder garantie gerepareerd.
Althans ik heb zelf de diagnose gedaan mbv de servicemanual en daar ging de leverancier in mee waarna hij een printplaat opstuurde die hij kon bestellen.
Deze heb ik zelf geplaatst nadat ik had aangegeven dit soort dingen vaker (professioneel) te doen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:24:
[...]

Politiek is onberekenbaar, dus die laat ik even buiten beschouwing.

Technisch ideaal:
- Op alle verdiepingen natbouw VVW met pomploze verdeler
- Goed geïsoleerde tussenwoning met WTW ventilatie
- Geen buffervat
- Geen zoneregeling
- Korte leidinglengte tussen SWW-vat en binnenunit (of, in geval van monoblock, tussen SWW-vat en WP).

Op dat tussenwoning na voldoet onze woning aan bovenstaande rijtje.
De gewenste temperatuur voor sanitair is het werk van monoblock? Hoe groot is dat vat en hoe lang zijn de runs om die gwenste temperatuur voor het vat te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Guido7619 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:37:
[...]

Ik haal regelmatig spullen uit Duitsland. bv. Festool gereedschap. Maar die doen totaal niet moeilijk daarover. Serienummer online registreren en de garantie van 3 jaar is gewoon geldig in Nederland.
Ik denk dat als je het echt hard gaat spelen mbt garantie geen enkele zelfrespecterend bedrijf je laat zitten. Zeker niet als ze ook in NL gevestigd zijn. Ik zeg: DOEN! Maar koop dan wel iets van uitmuntende kwaliteit!
WOLF; CTC etc

[ Voor 4% gewijzigd door Tony71 op 02-03-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-09 17:39

SBL

[...]

Ik denk dat het bij mij in de (gebrekkige) afgifte zit. Radiatoren staan altijd open en heb wel ventilatoren maar dan nog is het aan de krappe kant en heb dus een hoge Ta nodig waarbij ook het vermogen van de WP aan de krappe kant is, zodat samenwerking met CVketel nodig is.
De elektriciteitsmeting van Quatt zelf geeft bij mij paar % meer verbruik dan HomeWizard. Van temp+flowmeter=warmtemeter van Quatt heb ik geen backup, maar ook geen reden om te twijfelen. Defrost warmte die aan het systeem wordt onttrokken wordt hier in mindering gebracht. Quatt werkt niet met buffervaten.
Er zijn ook Quatt eigenaren die veel betere COPs hebben.
Quatt heeft me netto €2700 gekost en ik gebruik ruim 85% minder gas met SCOP van ~3,7. Ik ben wel tevreden en kan aan de afgifte en isolatiekant nog dingen verbeteren.
Het rendement bij Teslanerd is wel laag voor zijn watertemperaturen. Daar is de oorzaak nog niet van gevonden.
De flow is bij Quatt in beginsel altijd 800l/uur (ook als de CVketel meedraait), deltaT varieert met vermogen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!
savagenld schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:19:
Gaat een te grote boilervat nadelen opleveren, bv qua energie verbruik?

Ik was van plan om een 300l vat te laten installeren, maar de installateur vandaag gaf aan dat 500l ook past en naast een kleine extra aanschaf geen nadelen heeft. Dan kan de temperatuur wat lager, maar zal met de legionella run wel weer verder opgewarmd moeten worden.
Vooral dat laatste kost bij zo'n groot vat onevenredig veel COP=1 energie.
In de praktijk kunnen 90% van de Tweakers in dit topic prima uit de voeten met een 300 liter vat. Er zijn er zelfs nog best een boel die het met slechts 200 liter doen.
De dames in huis douchen/badderen graag, en dat zal in de toekomst alleen maar meer worden schat ik. Dus wat extra marge is nooit weg :)
Die dames kun je ook opvoeden. Is hier ook prima gelukt. Zodanig zelfs dat het 300 liter vat gemiddeld minder dan 1x per 2 dagen wordt opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
SBL schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:24:
[...]

Ik denk dat het bij mij in de (gebrekkige) afgifte zit. Radiatoren staan altijd open en heb wel ventilatoren maar dan nog is het aan de krappe kant en heb dus een hoge Ta nodig waarbij ook het vermogen van de WP aan de krappe kant is, zodat samenwerking met CVketel nodig is.
De elektriciteitsmeting van Quatt zelf geeft bij mij paar % meer verbruik dan HomeWizard. Van temp+flowmeter=warmtemeter van Quatt heb ik geen backup, maar ook geen reden om te twijfelen. Defrost warmte die aan het systeem wordt onttrokken wordt hier in mindering gebracht. Quatt werkt niet met buffervaten.
Er zijn ook Quatt eigenaren die veel betere COPs hebben.
Quatt heeft me netto €2700 gekost en ik gebruik ruim 85% minder gas met SCOP van ~3,7. Ik ben wel tevreden en kan aan de afgifte en isolatiekant nog dingen verbeteren.
Het rendement bij Teslanerd is wel laag voor zijn watertemperaturen. Daar is de oorzaak nog niet van gevonden.
De flow is bij Quatt in beginsel altijd 800l/uur (ook als de CVketel meedraait), deltaT varieert met vermogen.
Waar de warmtepomp op reageert is Ta en Tb. Slechte resultaten moeten dus bij de Ta liggen:
Zo maar een paar checks:
-Hoe zit het met de instelling van de stooklijn? te hoog? Ruimte compensatie?
-Hoe zit het met het hydraulische installatie? Een open verdeler kan ongewenst menging veroorzaken, vooral als het CV systeem een te lage flow heeft.
- Is het CV systeem ingeregeld (met voetventielen)
- Zijn de flows niet te laag naar de radiatoren waardoor ze minder warmte afgeven? Gevolg een hogere Ta om dat te compenseren.
-Zit er een terugslagklep in het ketel circuit?
- Hoe weet je dat er 800l/h circuleert? Meestal wordt dat niet geregeld, maar een instelling op de pomp. Wordt dat gemeten?Kun je het aflezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 05:41
bensss schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:29:
[...]

Overwegingen:

- extra isoleren van wpb/voorraadvat voor vermindering stilstandsverlies
- douche wtw voor vergroten van nuttige inhoud wpb /voorraadvat
Een doucheWTW is als het ook maar een heel klein beetje kan een absolute no-brainer om te plaatsen. Als er iets simpel en goed renderend is is dat het wel. In feite maakt die je boilervat 3x zo groot.

Extra isoleren is ook altijd aan te bevelen, mits je de electronica maar vrij laat.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 02-03-2024 16:28 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Tony71 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:21:
[...]

Ik snap je,maar bij mij heerst toch het idee dat een monobloc je enkel voor verwarming moet gebruiken LT. Hoge temperaturen vind die niet zo fijn. Het sanitair water kan ik met de warmtepompboiler inregelen zoals ik wil...zonodig volledig electrisch bijvoorbeel bij overtollig pv stroom.

Het is wel zo dat het geluid een dingetje is. Is gewoon storend, maar omdat mijn pv overschot nog ruimte heeft denk ik erover om de warmtepompboiler te verwarmen tot 35 graden en daarna het op comfort te houden via electrische element. Een beetje van beiden.
Of het een mono is of een split maakt niks uit.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!
RonJ schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:27:
Een doucheWTW is als het ook maar een heel klein beetje kan een absolute no-brainer om te plaatsen. Als er iets simpel en goed renderend is is dat het wel. In feite maakt die je boilervat 3x zo groot.
Dat is met een SWWvat op bijvoorbeeld 46 graden zeker niet het geval. Dan is het hooguit enkele tientallen procenten extra capaciteit.
En aangezien zo'n dwtw inclusief installatie vaak richting de 1 k€ kost, geeft dat een tvt van vele, vele jaren.
Reken maar mee.

Hier (gezin 4P) gebruikten we de afgelopen 12 maanden 276 kWh voor SWW.
Stel dat een DWTW daar 30% op zou besparen (wat al erg hoog is met je SWW op max 46 graden), dan zouden we dus 83 kWh per jaar kunnen besparen.
Ik krijg voor mijn PV-overschot de komende jaren nog 11.5 cent, maar de meeste Nederlanders veel minder. Laat het gemiddeld 8 cent zijn.
8 cent maal 83 kWh is € 6.64 besparing per jaar...

Als je daarmee 1 k€ moet terugverdienen duurt dat ca 150 jaar. Sterker nog, als je de rente ook meerekent is de investering überhaupt niet terug te verdienen.

Om een DWTW een no-brainer te noemen gaat mij dus duidelijk te ver. Duidelijk renderend is ie zeker niet.
Bovendien: daar waar andere energiebesparende maatregelen (zoals extra isolatie, drievoudig glas of balansventilatie) direct ook het comfort verhogen, is dat bij een DWTW niet het geval, mijn douchewater wordt er niet warmer van. Dat maakt de investering in een DWTW nog lastiger te verantwoorden.

Voor meer info: Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

[ Voor 51% gewijzigd door Andrehj op 02-03-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:13
Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:39:
[...]

Die subsidie is ongeveer even groot als de meerprijs van een WP-boiler tov een SWW-vat + driewegklep. Geen voordeel dus.

[...]

De faalkans van een WP-boiler is niet kleiner dan die van een gewone WP. Dus dat argument is ook niet geldig.
En als je een dompelelement in je SWW-vat hebt (sowieso aan te raden ivm legionellacyclus), dan kun je die altijd handmatig aan zetten als je WP ooit stuk mocht zijn. Met een WP-boiler (of CV-ketel) lukt dat niet, of in ieder geval niet zo gemakkelijk.
Dat element zit standaard in de wpboiler en kun je gewoon in het menu aanzetten als gebruiker. Makkelijker kan niet.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
snameroc schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:21:
Dat element zit standaard in de wpboiler en kun je gewoon in het menu aanzetten als gebruiker. Makkelijker kan niet.
Dat klopt, maar als de wpboiler stuk is dan kun je (afhankelijk van wat er stuk is) dat element ook niet meer inschakelen. Bij een dompelelement wat door een extern relais wordt ingeschakeld, kun je door dat relais handmatig te bedienen het element aan zetten. Dat blijft een meer fail-safe backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:13
Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:58:
[...]

Dat klopt, maar als de wpboiler stuk is dan kun je (afhankelijk van wat er stuk is) dat element ook niet meer inschakelen. Bij een dompelelement wat door een extern relais wordt ingeschakeld, kun je door dat relais handmatig te bedienen het element aan zetten. Dat blijft een meer fail-safe backup.
Bij vaillant /dimplex wel hoor.
Of bedoel je bij een water lek maar dat geld voor iedere boiler.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rba26
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 17:41
Rotaderp2 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:41:
[...]

je krijgt geen dubbele subsidie op warmtepompen, alleen op isolatie/kozijnen/glas !
Klopt, maar snap nu hoe ze het doen: je kan wel twee keer subsidie aanvragen voor twee warmtepompen. Door de duo constructie valt dus twee keer te incasseren, met maar 1 installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Ik denk dat dit inderdaad niet alleen te maken heeft met de WP zelf. De cijfers zijn prima (A+++ bij 35°C aanvoer). De kosten van een Quatt, incl. installatie zijn heel laag, €2999,- tot €3499,- waar je normaal bedragen van 10-15k langs ziet komen.

Om toch winstgevend te zijn zal Quatt ergens in de kosten moeten snijden, en dat is (denk ik) tijd en aandacht aan de installatie zelf. Leidingwerk te beperkt, te hoge Ta, geen aandacht voor het inregelen.

Overigens vind ik de prijs dan alsnog heel netjes. Besteed nog 2k aan beter leidingwerk + inregelen, en je bent alsnog veel goedkoper uit dan de meesten.

Opvallend detail is trouwens de ventilator met 5 schoepen in plaats van de gangbare 3. Geen idee wat dat voor effect heeft in de praktijk op geluid/airflow.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +2 Henk 'm!
verkeerslicht schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:49:
[...]

Ik denk dat dit inderdaad niet alleen te maken heeft met de WP zelf. De cijfers zijn prima (A+++ bij 35°C aanvoer). De kosten van een Quatt, incl. installatie zijn heel laag, €2999,- tot €3499,- waar je normaal bedragen van 10-15k langs ziet komen.

Om toch winstgevend te zijn zal Quatt ergens in de kosten moeten snijden, en dat is (denk ik) tijd en aandacht aan de installatie zelf. Leidingwerk te beperkt, te hoge Ta, geen aandacht voor het inregelen.

Overigens vind ik de prijs dan alsnog heel netjes. Besteed nog 2k aan beter leidingwerk + inregelen, en je bent alsnog veel goedkoper uit dan de meesten.

Opvallend detail is trouwens de ventilator met 5 schoepen in plaats van de gangbare 3. Geen idee wat dat voor effect heeft in de praktijk op geluid/airflow.
Vergeet je hier niet twee dingen?
1) hij kan niet all electric functioneren
2) je kan niet inregelen (‘black box’ zoals hierboven gezegd)

Dat, plus de afhankelijkheid van het bedrijf/de cloud maakt het voor mij een no go.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-09 17:39

SBL

Tomexergie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:52:
[...]

Waar de warmtepomp op reageert is Ta en Tb. Slechte resultaten moeten dus bij de Ta liggen:
Zo maar een paar checks:
-Hoe zit het met de instelling van de stooklijn? te hoog? Ruimte compensatie?
-Hoe zit het met het hydraulische installatie? Een open verdeler kan ongewenst menging veroorzaken, vooral als het CV systeem een te lage flow heeft.
- Is het CV systeem ingeregeld (met voetventielen)
- Zijn de flows niet te laag naar de radiatoren waardoor ze minder warmte afgeven? Gevolg een hogere Ta om dat te compenseren.
-Zit er een terugslagklep in het ketel circuit?
- Hoe weet je dat er 800l/h circuleert? Meestal wordt dat niet geregeld, maar een instelling op de pomp. Wordt dat gemeten?Kun je het aflezen?
De stooklijn is een door Quatt ingestelde stooklijn, die aan de hand van ruimtetemperatuur wordt gecorrigeerd. De instelling voor mij was te laag, wat na koele start tot correcties met te hoge watertemperturen leidde. Is in februari aangepast, dus moet beetje beter gaan.
Ik denk dat WAR stooklijn zuiniger is, maar dat is (vooralsnog?) geen optie bij Quatt.
Ik heb geen verdeler want alleen radiatoren (met convectoren en ventilatoren).
800l/h wordf geregeld door Quatt pomp en is af te lezen. 95% van de tijd tussen 790 en 810l/u.
CVsysteem heb ik redelijk ingeregeld met ali-express warmtecamera om retourtemperaturen en delta per radiator af te stemmen. Niet met voetventielen maar met ouderwetse (geen thermostaat) draaiknoppen.
Zorgenkindje: Op zolder een T10 radiator met 2x3 speedcomforts in kamer die onvoldoende warm wordt.
De 150W bodemplaatverwarming bij Quatt dempt COP bij lage buitentemperaturen, zie splitsing in grafiek.
Bijgaand een grafiek van watertemperatuur vs COP. is dit bij jullie veel beter? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHLeR9t_AwSPQv9JcqvVneLJKzU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AXJgqtdjMfQEVpj0YYSfAvAV.jpg?f=user_large

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:38
[...]

Heeft niet veel zin om bij een Quatt ander leidingwerk aan te leggen, het debiet is maximaal 800 liter per uur. Ook bij een dubbele Quatt vreemd genoeg, dan zullen ze wel naar dT 10 gaan ofzo ipv hoger debiet. De leidingset die ze gebruiken heeft een binnendiameter van 20mm en dat is voldoende voor het debiet. Inregelen bij een Quatt kun je zelf schijnbaar weinig aan doen.

De Quatt is voor veel huishoudens best een prima oplossing. Goedkoop, alles via één partij en als er wat is kan de fabrikant het op afstand aan passen. En intussen ook als all electric verkrijgbaar met een ombouw setje. Dat is bij de meeste fabrikanten ook niet mogelijk. Dan mag je vaak een volledig nieuwe wp aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:02:
[...]

Dat, plus de afhankelijkheid van het bedrijf/de cloud maakt het voor mij een no go.
Ik had niet alle berichten hierboven gelezen.
punt 1 zal in de toekomst wel mogelijk zijn als ik de site van Quatt lees?
punt 2 bedoelde ik meer op de waterzijdige manier. Als ze bijvoorbeeld dat ding alleen maar op de leidingen aansluiten, en vervolgens (bijvoorbeeld) alles zone-geregeld laten zitten, dan wordt er niet het maximale uit gehaald.

Dat cloud-afhankelijke, en het gemis zelf te kunnen instellen zou mij trouwens ook volledig tegenhouden. Stel dat het bedrijf failliet gaat, wat dan?
Anderzijds lijkt het me fantastisch voor de mensen die er wat minder kaas van gegeten hebben, bijvoorbeeld oudere mensen die de energie er niet meer voor kunnen opbrengen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:57
SebastiaanPs schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:02:
[...]

Dit, plus dat ik persoonlijk totaal afknap op het subsidieharken.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!
verkeerslicht schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:14:
[...]
punt 2 bedoelde ik meer op de waterzijdige manier. Als ze bijvoorbeeld dat ding alleen maar op de leidingen aansluiten, en vervolgens (bijvoorbeeld) alles zone-geregeld laten zitten, dan wordt er niet het maximale uit gehaald.
Goed punt! Daar zal zeker veel winst te halen zijn. Ook met nachtverlaging weglaten of minimaliseren etc.
Dat cloud-afhankelijke, en het gemis zelf te kunnen instellen zou mij trouwens ook volledig tegenhouden. Stel dat het bedrijf failliet gaat, wat dan?
Exact dat!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

Inderdaad heel hoge Ta's.
In onderstaande grafiek zie je de COP t.o.v. (Ta-Tb) Boven de 40C kun je bij een hybride systeem beter op 100% HR draaien. De sCOP zal hierdoor omhoog gaan. Mijn WP laat ik altijd doordraaien bij -7 zie ik via de Kamstrup nog een COP van 3,2. Maar gemiddeld kom ik op sCOP 4,1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2hObzL3O2L0FZzqSRC1Vcb8lm0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sKlqkbH5F3C94W8XOmD1KHgK.png?f=user_large

Mijn CV systeem heeft bij -2C ongeveer een Ta van 45C nodig.
Ik heb een zelf gemaakte booster in de convector put en een huiskamer radiator.
Misschien is het in jouw geval nodig om het CV systeem en isolatie aan te pakken,
Heb je al eens een transmissie berekening gemaakt van de woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Insert12 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:06:
[...]

Heeft niet veel zin om bij een Quatt ander leidingwerk aan te leggen, het debiet is maximaal 800 liter per uur. Ook bij een dubbele Quatt vreemd genoeg, dan zullen ze wel naar dT 10 gaan ofzo ipv hoger debiet. De leidingset die ze gebruiken heeft een binnendiameter van 20mm en dat is voldoende voor het debiet. Inregelen bij een Quatt kun je zelf schijnbaar weinig aan doen.

De Quatt is voor veel huishoudens best een prima oplossing. Goedkoop, alles via één partij en als er wat is kan de fabrikant het op afstand aan passen. En intussen ook als all electric verkrijgbaar met een ombouw setje. Dat is bij de meeste fabrikanten ook niet mogelijk. Dan mag je vaak een volledig nieuwe wp aanschaffen.
Max. 800l/u (13,3l/m) klinkt wel inderdaad als een hybride oplossing. Daar zit ik ook op bij mildere temperaturen met mijn all electric, en dat is prima. Bij de koudere temperaturen zit ik soms aan de 30l/m.

Die Quatt duo zijn er toch gewoon 2 naast elkaar? In dat geval is het niet vreemd dat de pompsnelheid niet omhoog gaat. Misschien dat ze met de all -electric ombouw er wel een sterkere pomp inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Tomexergie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:22:
[...]

Inderdaad heel hoge Ta's.
In onderstaande grafiek zie je de COP t.o.v. (Ta-Tb) Boven de 40C kun je bij een hybride systeem beter op 100% HR draaien. De sCOP zal hierdoor omhoog gaan. Mijn WP laat ik altijd doordraaien bij -7 zie ik via de Kamstrup nog een COP van 3,2. Maar gemiddeld kom ik op sCOP 4,1

[Afbeelding]

Mijn CV systeem heeft bij -2C ongeveer een Ta van 45C nodig.
Ik heb een zelf gemaakte booster in de convector put en een huiskamer radiator.
Misschien is het in jouw geval nodig om het CV systeem en isolatie aan te pakken,
Heb je al eens een transmissie berekening gemaakt van de woning?
Ik heb zelf geen Quatt hoor. Droeg alleen wat suggesties aan waarom de gemeten COP van de Quatt deelnemers wat lager kon zijn.

p.s. Als jij met 45°C bij -2 nog steeds een COP hebt van 3,2 bij -7°C is dat verschrikkelijk netjes.
edit: Als jij (gok) 50°C Ta hebt bij -7°C met een COP van 3,2 dan heb je op dat moment een carnot rendement van 68,5%

[ Voor 4% gewijzigd door verkeerslicht op 02-03-2024 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:38
verkeerslicht schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:30:
[...]

Max. 800l/u (13,3l/m) klinkt wel inderdaad als een hybride oplossing. Daar zit ik ook op bij mildere temperaturen met mijn all electric, en dat is prima. Bij de koudere temperaturen zit ik soms aan de 30l/m.

Die Quatt duo zijn er toch gewoon 2 naast elkaar? In dat geval is het niet vreemd dat de pompsnelheid niet omhoog gaat. Misschien dat ze met de all -electric ombouw er wel een sterkere pomp inzetten?
800 liter per uur is 4,5kW met dT5. Dat heeft alleen met vermogen te maken, niet met hybride of all electric. In mijn woning is 4,5kW genoeg bij -7 en dan gaat er dus zo'n 800 liter per uur door de vloer.

Die duo Quatt lijken twee units in serie te zijn, dus ook twee waterpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-09 14:38
Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:55:
[...]

Dat is met een SWWvat op bijvoorbeeld 46 graden zeker niet het geval. Dan is het hooguit enkele tientallen procenten extra capaciteit.
En aangezien zo'n dwtw inclusief installatie vaak richting de 1 k€ kost, geeft dat een tvt van vele, vele jaren.
Reken maar mee.

Hier (gezin 4P) gebruikten we de afgelopen 12 maanden 276 kWh voor SWW.
Stel dat een DWTW daar 30% op zou besparen (wat al erg hoog is met je SWW op max 46 graden), dan zouden we dus 83 kWh per jaar kunnen besparen.
Ik krijg voor mijn PV-overschot de komende jaren nog 11.5 cent, maar de meeste Nederlanders veel minder. Laat het gemiddeld 8 cent zijn.
8 cent maal 83 kWh is € 6.64 besparing per jaar...

Als je daarmee 1 k€ moet terugverdienen duurt dat ca 150 jaar. Sterker nog, als je de rente ook meerekent is de investering überhaupt niet terug te verdienen.

Om een DWTW een no-brainer te noemen gaat mij dus duidelijk te ver. Duidelijk renderend is ie zeker niet.
Bovendien: daar waar andere energiebesparende maatregelen (zoals extra isolatie, drievoudig glas of balansventilatie) direct ook het comfort verhogen, is dat bij een DWTW niet het geval, mijn douchewater wordt er niet warmer van. Dat maakt de investering in een DWTW nog lastiger te verantwoorden.

Voor meer info: Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?
Jij gaat uit van pv overschot. Anderen betalen gewoon 30 cent per kWh

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris 407 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:01:
Jij gaat uit van pv overschot. Anderen betalen gewoon 30 cent per kWh
Dan wordt de terugverdientijd 150/30*8 = 40 jaar. Nog steeds niet bijzonder rendabel dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Tomexergie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:00:
[...]

Goede vraag. De defrosts zijn al vaak aan de orde gekomen. Het warmteverlies van een defrost is i.v.m. de korste tijdsduur heel beperkt 1 tot 2% verlies. Het heeft op de COP meting geen groot effect. Omdat onze COP meting als indicatief wordt gezien nemen we dit verlies niet mee.
Aan de andere kant als een WP te weinig defrosts heeft en daardoor met ijs dichtslibt, dan is het effect op de COP veel groter.
In principe nemen we de bijstook elektr of gas niet mee. Vaak staan de elektrische elementen op een aparte groep. In het menu van de warmtepomp staat bijstook dat ook apart, zo niet, dan hebben we een probleem. Als dat niet gesplitst wordt kun je de COP niet goed vaststellen. Maar van de 40 deelnemers heb ik nog niet van dit probleem gehoord.
Poeh, gevoelsmatig zeg ik dat ik je stelling over het beperkte verlies bij een defrost niet kan beamen.
Ik kan het niet meten maar heb het ook niet onderzocht maar mijn beeld is dat in zo'n dag met meerdere defrosts je gerust 1 kWh per defrost kunt rekenen want na de defrost begin mijn 9J met volle bak te verwarmen en pas na 2 uur komt hij te bezinning dat het wel een tandje lager kan. Maar wellicht geldt deze constatering niet voor elk merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-09 14:38
Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:10:
[...]

Dan wordt de terugverdientijd 150/30*8 = 40 jaar. Nog steeds niet bijzonder rendabel dus...
Nee, in dit rekenvoorbeeld niet nee. Ik wil alleen maar aangeven dat ik merk dat je (in het algemeen) regelmatig uitgaat van je eigen situatie en dat er voor anderen best use cases kunnen zijn voor wat dan ook.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

Ik heb begrepen dat ze in serie staan. Dus het water van de ene pomp wordt de andere ingepompt.
Dan wordt de flow ook niet hoger, de druk wel.

(bij parallel bedrijf, met voldoende leiding diameter krijg je meer flow.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
[...]

De duo zijn inderdaad 2 units in serie, debiet blijft 800 l/u en de dT gaat omhoog om meer vermogen te leveren (2e unit heef ook meetbare lagere COP dan de eerste unit)

All-electric upgrade heeft nog steeds dezelfde buitenunit (s) als basis, maar krijgt ipv de CV ketel een W/W warmtepomp die warmte uit CV systeem haalt en in een boilervat (of "warmtebatterij") stopt (a la Auer Edel eau), echter deze W/W WP kan ook warmte uit boilervat halen om weer in CV systeem te stoppen.. (heb hier ook nodige vraagtekens bij, kan nooit veel energie 'opslaan'. Ik ga wel kijken voor een andere WPB)

Ik snap de reacties over de black box hier volledig, echter het was dit of niks (WAF, zij gelooft de vaak niet al te positieve berichten over WPs in de media..).
Daarnaast heb ik m nog voor de initiële prijs van 1700,- kunnen laten installeren, en kan elektra verbruik volledig wegstrepen tegen PV overschot. Zolang de Quatt werkt, hou ik een flinke klap geld in m'n zak en zodra ie de geest geeft, heeft ie z'n aanschaf meer de terugverdiend en komt er meer gerenommeerde WP voor terug (vrouw heeft inmiddels ook dat inzicht gekregen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Insert12 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:06:
[...]
All electric set is niet bepaald goedkoop meer te noemen. Minimaal 4800 + (waarschijnlijk) 1000 voor extra buitenunit.
een losse WPB + backup element voor de CV systeem is flink goedkoper te regelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
nokiaan958GB schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:21:
[...]

Poeh, gevoelsmatig zeg ik dat ik je stelling over het beperkte verlies bij een defrost niet kan beamen.
Ik kan het niet meten maar heb het ook niet onderzocht maar mijn beeld is dat in zo'n dag met meerdere defrosts je gerust 1 kWh per defrost kunt rekenen want na de defrost begin mijn 9J met volle bak te verwarmen en pas na 2 uur komt hij te bezinning dat het wel een tandje lager kan. Maar wellicht geldt deze constatering niet voor elk merk.
Een van de deelnemers van de monitoring heeft dat via de koelfunctie van de Kampstrup gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
verkeerslicht schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:33:
[...]

Ik heb zelf geen Quatt hoor. Droeg alleen wat suggesties aan waarom de gemeten COP van de Quatt deelnemers wat lager kon zijn.

p.s. Als jij met 45°C bij -2 nog steeds een COP hebt van 3,2 bij -7°C is dat verschrikkelijk netjes.
edit: Als jij (gok) 50°C Ta hebt bij -7°C met een COP van 3,2 dan heb je op dat moment een carnot rendement van 68,5%
Het was de meting via de Kamstrup. Een moment meting. Je weet niet wat de inloed is van de dynamica en het weer op dat moment. Het kan zijn dat de temperatuur bij de WP wat hoger is dan mijn meting. In ieder geval hen ik nooit een COP onder de 3 kunnen waarnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nokiaan958GB schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:21:
[...]

Dat effect is ook zeker groter dan een paar procent. Zie ook mijn eerdere post hier.

Andrehj heeft hier wel eens aangetoond dat de koeling (in kWh) door defrosts zo'n 3,6-7,6% bedraagt van de verwarming (in kWh) op een serie koude dagen met daggemiddelden rond het vriespunt (29 nov t/m 5 dec).

Dat is per dag en de WP staat meestal niet de hele dag te defrosten. Dus in ‘defrosturen’ is het effect waarschijnlijk eerder aan de bovenkant van deze range of nog wat hoger.

Uiteraard moet de WP na het onttrekken van warmte voor een defrost eerst compenseren om weer op pre-defrost warmteniveau te komen, dus de benodigde warmte voor defrosts is denk ik circa 7,2-15,2% van de totaal geproduceerde warmte op deze dagen met defrosts.

De verbruikte elektriciteit voor defrosts als percentage van de totaal verbruikte elektriciteit voor verwarming zal nog wat hoger liggen doordat de COP op hoog vermogen en aan het begin van runs relatief laag is.

Dus de extra elektriciteit benodigd voor defrosts is zeker meer dan een paar procent.

Ook het effect op de verwarmingscapaciteit is groter dan een paar procent, dat komt met name doordat je ‘verwarmingstijd’ mist in de tijd dat de WP defrost en in de compensatietijd direct daarna.
In één voorbeeld zag ik dat de WP zelfs 19/49 minuten verwarmingstijd verloor (39%). Zie de blauw en rood gemarkeerde grafieken in mijn eerdere post hier. NB deze grafieken kan je alleen zo analyseren bij WPen met een constante flow tijdens verwarming en defrosts (zoals bij Mitsubishi Electric).

Niet voor niks zie je dat gebruikers met een (te) krap gekozen WP dat gaan merken op het moment dat de WP gaat defrosten.

Edit: overigens hebben defrosts over een heel jaar gezien denk ik maar heel weinig effect op de COP, dat ben ik helemaal met @Tomexergie eens.

[ Voor 5% gewijzigd door SebastiaanPs op 03-03-2024 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op zondag 3 maart 2024 @ 07:00:
[...]

Dat effect is ook zeker groter dan een paar procent. Zie ook mijn eerdere post hier.

Andrehj heeft hier wel eens aangetoond dat de koeling (in kWh) door defrosts zo'n 3,6-7,6% bedraagt van de verwarming (in kWh) op een serie koude dagen met daggemiddelden rond het vriespunt (29 nov t/m 5 dec).

Dat is per dag en de WP staat meestal niet de hele dag te defrosten. Dus in ‘defrosturen’ is het effect waarschijnlijk eerder aan de bovenkant van deze range of nog wat hoger.

Uiteraard moet de WP na het onttrekken van warmte voor een defrost eerst compenseren om weer op pre-defrost warmteniveau te komen, dus de benodigde warmte voor defrosts is denk ik circa 7,2-15,2% van de totaal geproduceerde warmte op deze dagen met defrosts.

De verbruikte elektriciteit voor defrosts als percentage van de totaal verbruikte elektriciteit voor verwarming zal nog wat hoger liggen doordat de COP op hoog vermogen en aan het begin van runs relatief laag is.

Dus de extra elektriciteit benodigd voor defrosts is zeker meer dan een paar procent.

Ook het effect op de verwarmingscapaciteit is groter dan een paar procent, dat komt met name doordat je ‘verwarmingstijd’ mist in de tijd dat de WP defrost en in de compensatietijd direct daarna.
In één voorbeeld zag ik dat de WP zelfs 19/49 minuten verwarmingstijd verloor (39%). Zie de blauw en rood gemarkeerde grafieken in mijn eerdere post hier. NB deze grafieken kan je alleen zo analyseren bij WPen met een constante flow tijdens verwarming en defrosts (zoals bij Mitsubishi Electric).

Niet voor niks zie je dat gebruikers met een (te) krap gekozen WP dat gaan merken op het moment dat de WP gaat defrosten.

Edit: overigens hebben defrosts over een heel jaar gezien denk ik maar heel weinig effect op de COP, dat ben ik helemaal met @Tomexergie eens.
Er zijn wp's die structureel om het uur defrosts uitvoeren beneden de 5°C. Met een dergelijke defroststrategie wordt het negatieve effect onevenredig groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Tomexergie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:54:
[...]

Het was de meting via de Kamstrup. Een moment meting. Je weet niet wat de inloed is van de dynamica en het weer op dat moment. Het kan zijn dat de temperatuur bij de WP wat hoger is dan mijn meting. In ieder geval hen ik nooit een COP onder de 3 kunnen waarnemen.
Dat is hoe dan ook erg netjes. Ik zie met mijn wp ongeveer dezelfde COP alleen dan met een aanvoer van 34°C bij -7°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-09 19:05
SebastiaanPs schreef op zondag 3 maart 2024 @ 07:00:
[...]

Hier eens even gekeken waar het in mijn geval in afgelopen januari over gaat wat betreft defrost verbruik:
Januari 2024:
Warmte geleverd aan het huis: 2256 kWh
Voor defrost warmte ontrokken aan het huis: 67,4 kWh
De onttrokken warmte voor defrosts was hier in januari 3%

Elektrisch verbruik WP tijdens warmte leveren: 575 kWh
Elektrisch verbruik WP tijdens defrosts: 13,9 kWh
De defrosts zijn 2.4% van het elektrisch verbruik.

Enkele procenten lijkt daarmee een terechte omschrijving. En op jaarbasis komt dit nog een stuk lager.
PS: in de oorspronkelijke post stond de onjuiste waarde voor het verbruik tijdens de defrosts. Het percentage was wel juist.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Henielma schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:58:
[...]

Hier eens even gekeken waar het in mijn geval in afgelopen januari over gaat wat betreft defrost verbruik:
Januari 2024:

Elektrisch verbruik WP tijdens defrosts: 67,4 kWh

Enkele procenten lijkt daarmee een terechte omschrijving. En op jaarbasis komt dit nog een stuk lager.
Lees even mijn post hierboven, je mist een deel van de effecten. Op jaarbasis zal het inderdaad minder dan enkele procenten zijn. Op defrostdagen is het stukken meer.

[ Voor 6% gewijzigd door SebastiaanPs op 03-03-2024 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

Januari 2024:

Een dan was dit een extreem natte winter.
Op gevoel kun je niet afgaan, meten is weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:39
[...]

Januari 2024:

Ik heb het ook even bekeken:

Warmte geleverd aan het huis: 2026 kWh
Voor defrost warmte onttrokken aan het huis: 56,3 kWh
De onttrokken warmte voor defrosts was hier in januari 2.8%

Elektrisch verbruik WP tijdens warmte leveren: 511 kWh
Elektrisch verbruik WP tijdens defrosts: 7,7 kWh
De defrosts zijn 1.5% van het elektrisch verbruik.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Tomexergie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:47:
Een van de deelnemers van de monitoring heeft dat via de koelfunctie van de Kampstrup gemeten.
Ik weet niet of je mij bedoelt, maar ik meet dat permanent via de cooling energy en heating energy registers van de Kamstrup energiemeter.
Ik trek de cooling energy ook consequent af van de heating energy in de data die ik voor jouw statistieken opstuur.
De beroerdste dag deze winter was 5 december 2023, toen de WP via defrosts 6.2 kWh aan de woning onttrok en 82.1 kWh toevoerde. Energieverlies dus 7.6%.

Uit de koude periode van 6 januari t/m 20 januari laat zich een gemiddelde bepalen:
1343.9 kWh toegevoerd en 51.5 kWh verloren door defrosts. Dat komt dus neer op zo'n 4% aan energieverlies.

Wat echter wel erg opvalt (en waar velen denk ik ook over vallen) is het netto vermogensverlies omdat de WP na een defrost eerst de afkoeling door de defrost weer ongedaan moet maken. Daardoor kakt vooral bij vochtig weer rond het vriespunt (wat we vaak hebben in de NL-winter) het netto vermogen van de WP in. Als je dan een (te) krappe WP hebt gekocht, ga je dat wel merken.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 03-03-2024 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
En om dat verlies te compenseren loeit deze zo hard dat het soms echt in 45 minuten weer moet defrosten. En dan blijft het daarin hangen }:|

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:40:
[...]

Ik weet niet of je mij bedoelt, maar ik meet dat permanent via de cooling energy en heating energy registers van de Kamstrup energiemeter.
Ik trek de cooling energy ook consequent af van de heating energy in de data die ik voor jouw statistieken opstuur.
De beroerdste dag deze winter was 5 december 2023, toen de WP via defrosts 6.2 kWh aan de woning onttrok en 82.1 kWh toevoerde. Energieverlies dus 7.6%.

Uit de koude periode van 6 januari t/m 20 januari laat zich een gemiddelde bepalen:
1343.9 kWh toegevoerd en 51.5 kWh verloren door defrosts. Dat komt dus neer op zo'n 4% aan energieverlies.
De tijdens defrosts onttrokken warmte moet eerst weer worden aangevuld om op pre-defrostniveau te komen (zoals jij hieronder ook beschrijft), dus het thermische verlies is:
- 5 december: (2* 6.2 kWh) / (82.1 - 6.2 kWh) = 19.5%.
- 6 t/m 20 januari: (2*51.5 kWh) / (1343.9 - 51.5) = 8.0%.

Edit: het is ook als volgt uit te leggen. De warmte die je met defrosts onttrekt moet je eerst actief produceren en daarna actief onttrekken. Het geheel gaat verloren. Dus vandaar de cooling energy *2 voor de totale verloren thermische energie.

@Andrehj ik ben benieuwd of je het op dit punt met mij eens bent.

Daarbovenop komen voor het elektriciteitsverbruik nog de genoemde effecten op de COP tijdens defrost-uren:
- in het begin van een run een lagere COP
- bij hoger vermogen een lagere COP
Wat echter wel erg opvalt (en waar velen denk ik ook over vallen) is het netto vermogensverlies omdat de WP na een defrost eerst de afkoeling door de defrost weer ongedaan moet maken. Daardoor kakt vooral bij vochtig weer rond het vriespunt (wat we vaak hebben in de NL-winter) het netto vermogen van de WP in. Als je dan een (te) krappe WP hebt gekocht, ga je dat wel merken.
Exact dit!

Ik denk dat de conclusies moeten zijn:
- tijdens defrost-uren is het effect van defrosts op het elektrische verbruik en met name op de verwarmingscapaciteit best aanzienlijk (grafieken in mijn eerdere posts)
- op dag- of weekniveau is het effect beperkt (metingen @Andrehj en berekeningen hierboven)
- op maand- of jaarniveau is het effect van defrosts minimaal

[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 03-03-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:16

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je kan het effect van de defrost beperken door gebruik van een element toe te staan zoals bij Panasonic kan.
Ik heb die 3kW liever niet met mijn 1 fase aansluiting maar het is wel mogelijk.
Gevolg is minder onttrekking aan de woning en een deel van die 3kW gaat je huis weer in.
Mogelijk heb je dan minder defrosts omdat de wp minder werk heeft aan het herstel.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
gr8-jen schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:37:
En om dat verlies te compenseren loeit deze zo hard dat het soms echt in 45 minuten weer moet defrosten. En dan blijft het daarin hangen }:|
Is dat wat jullie defrostmania noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-09 11:55
Super uitgelegd die belasting van defrosts. Dank!
Heb de wp pas 4 maanden en snap het verschijnen van defrosts nog steeds niet.
Hier zag ik bij buitentemperatuur:
11 of 12 gr: af en toe een defrost
5 tot 10gr: geen defrosts
onder de 5 gr: 1 defrost per uur
onder de 2 gr: 1 defrost per half uur
Heb niet enig idee van de logica hiervan. Waarschijnlijk jullie wel!?

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:19
Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:10:
[...]

Ik zit inderdaad even te vergelijken met mijn metingen van een paar jaar terug, ik kwam erop uit dat het zeer rendabel is:
Zwartoog in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"

De elektraprijs voor teruglevering komen de meesten niet aan, dus is gewoon dokken. Dan is er nog:
- jouw verbruik ligt erg laag. Heel netjes, maar hier wordt toch vaak wat langer gedouched. Mijn verbruik is 2x de jouwe
- Installatie heb ik zelf gedaan, dus geen 1k maar 600 euro.

Dan zakt de tvt al naar 12 jaar. Dus ok, "no-brainer" is het misschien niet, maar afhankelijk van de situatie kun je al heel snel in een gunstige tvt komen.

Ander groot voordeel: de tijd die je WP in de winter bezig is met verwarmen is aanzienlijk korter, ofwel de tijd die je huis niet wordt verwarmd tijdens een SWW is merkbaar korter.
Pagina: 1 ... 114 ... 225 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)