Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:04
reinhrst schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:10:
[...]

Ah yes, dit is het bijna! Alleen hier lijken beide zones altijd aan te staan en wordt 1 zone bijgemengd en heeft een extra pomp (H14/H15). Ik gok dat dit is om LT vloerverwarming en HT radiatoren op 1 systeem te kunnen draaien.
Ik zou graag een 3-weg klep bij de aftakking rechts-boven H8 willen (zodat zone 1 of zone 2 wordt geselecteerd).

Het documentje waar je dit uit gekopieerd hebt, is zeker niet toegankelijk voor leken :X :+?
Dit schema komt uit de Panasonic schema generator op https://www.panasonicproclub.com Je kan daar zelf om een account vragen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
ErnstvV schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:00:
[...]

Wanneer gaat dat ook al weer uit de lucht?

Mijn Duitse meter heeft een RS485 interface met een vastgelegd protocol, daar kan gewoon een aparte communicatiemodule op aangesloten worden. Nu alleen nog 100% netwerkdekking…
Zo zou 't m.i. moeten, gestandaardiseerde interface (HW/SW) en dan een aparte communicatiemodule.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ConQuestador schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:57:
panasonic heeft 'm gewoon in de buitenunit zitten hoor ;)
Dat lijkt leuk, totdat je in de Panasonic topics steeds weer leest dat er daardoor ook een verwarmingslint dat expansievat vorstvrij moet houden.
Er zijn hele topics (ook buiten NL) aan gewijd om dat expansievat uit de binnenunit te halen en te verplaatsen naar binnen de geïsoleerde schil, wat voor een expansievat echt een veel logischer plek is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blb4 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:30:
Er worden nu ook warmtepompen op de markt gebracht met volgens mij alleen 4G communicatiemogelijkheid; 't bewijs dat de leverancier er vanuit gaat dat de WP geen lang leven beschoren is.
Welke WP werkt er op 4G? Je mag hier best dergelijke fabrikanten bij de naam noemen, zodat aspirant-kopers tenminste weten welke merken ze moeten vermijden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:27
Andrehj schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:15:
[...]

Dat lijkt leuk, totdat je in de Panasonic topics steeds weer leest dat er daardoor ook een verwarmingslint dat expansievat vorstvrij moet houden.
Er zijn hele topics (ook buiten NL) aan gewijd om dat expansievat uit de binnenunit te halen en te verplaatsen naar binnen de geïsoleerde schil, wat voor een expansievat echt een veel logischer plek is.
Ik heb dan ook niet gezegd of ik het een positief danwel negatief punt vind, de vraag was puur dat de persoon waarop ik reageerde zei dat hij geen monoblocken kende waar het expansievat reeds in zat.

Ikzelf heb naast het expansievat in de WP ook nog een expansievat in mijn huis, aangezien ik boven het maximum systeemvolume kom. Ik zou het vat dus af kunnen doppen en een paar W kunnen besparen. Het is me alleen de moeite niet waard, dus ik draai gewoon met 2 expansievaten nu.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:06

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat expansievat lint werkt maar zelden, voor zo ver ik heb gezien alleen als de pomp lang stil staat bij vorst.
Draait de pomp dan heb je dat verbruik en zonder pomp gaat je warme water tenminste niet naar buiten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Andrehj schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:17:
[...]

Welke WP werkt er op 4G? Je mag hier best dergelijke fabrikanten bij de naam noemen, zodat aspirant-kopers tenminste weten welke merken ze moeten vermijden.
Voor zover ik heb kunnen nagaan de Wp's van weheat (blackbird en sparrow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
[...]

Je zou denken dat als het vriest, de warmtepomp zelf draait en daarmee zelf de boel vorstvrij houdt.
Als je het logische van een expansievat naar binnen verplaatsen door trekt zou je ook kunnen stellen dat de pomp misschien ook maar beter naar binnen kan, die kan immers ook bevriezen. En dan misschien de platenwisselaar ook maar. Zou zoiets eigenlijk al bestaan? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
ErnstvV schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:14:
[...]

Je zou denken dat als het vriest, de warmtepomp zelf draait en daarmee zelf de boel vorstvrij houdt.
Als je het logische van een expansievat naar binnen verplaatsen door trekt zou je ook kunnen stellen dat de pomp misschien ook maar beter naar binnen kan, die kan immers ook bevriezen. En dan misschien de platenwisselaar ook maar. Zou zoiets eigenlijk al bestaan? ;)
bijna: YouTube: Löten und Dämmen, Elektro und Funktionstest #07 DIY Einbau der Panas...

[ Voor 9% gewijzigd door blb4 op 28-02-2024 17:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Bravo

Second Best

ErnstvV schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:14:
[...]

Haha, jazeker! Maar dan is het geen monoblock meer, maar een split.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-09 19:51
Expansievat heeft geen doorstroming maar stilstaand water, dus die kan in theorie bevriezen als het echt heel koud is.
Vandaar dat lint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:50
Speedy-Andre schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:30:
Dat expansievat lint werkt maar zelden, voor zo ver ik heb gezien alleen als de pomp lang stil staat bij vorst.
Draait de pomp dan heb je dat verbruik en zonder pomp gaat je warme water tenminste niet naar buiten.
Vanacht ging ie hier aan. Warmtepomp deed toen zelf niks ivm nachtverlaging..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:06

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Makrolon schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:11:
[...]

Vanacht ging ie hier aan. Warmtepomp deed toen zelf niks ivm nachtverlaging..
Hier was ie van 2:00-4:00 aan, daarna was het kennelijk te warm en 5:10 deed de thermostaat de wp aan omdat de kamertemperatuur op een setpoint kwam.
Draai je zonder thermostaat dan zal de pomp blijven draaien en blijft het lint uit omdat het water minder afkoelt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
MONITORING februari 2024 warmtepompen. S.v.p. inleveren via PM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Tomexergie Je bent een dag te vroeg, we hebben een schrikkeljaar :)

Maar een vooraankondiging is natuurlijk ook slim.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Andrehj schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:17:
[...]

"beste" voorbeeld als je dat zo mag noemen is de quatt. daar zit het moederschip achter de knoppen en jij niet. erg leuk tot de toko over de kop gaat (en/of gehackt word) en je met een machine zit die je effectief niet meer kan bedienen. grofweg een panasonic of mitsu zonder bedieningspaneel.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 28-02-2024 19:51 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:50:
[...]

"beste" voorbeeld als je dat zo mag noemen is de quatt. daar zit het moederschip achter de knoppen en jij niet.
DeWarmte heeft toch ook zo’n unit waarbij alles vanuit de cloud ingesteld moet worden? Daar houd ik ook niet van. Ik ben graag baas over mijn eigen apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techcynic
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:43
Dag Tweakers,
Ik ben een warmtepomp aan het kopen, idealiter all electric. De opties rondom de warm water voorziening zijn mij echter niet duidelijk.

Ik kan slecht vinden hoe warmte overdracht naar de boiler verloopt op de sites van verschillende leveranciers, zelfs bellen met nefit of nibe leverde geen bevredigend antwoord op. Een installateur (nefit Bosch) wist me te vertellen dat er "een kastje" tussen de warmtepomp enerzijds en de vloerverwarming en boiler anderzijds hing die zorgde dat ook de boiler warm werd. Wat er in dat kastje gebeurde werd niet duidelijk Verschillende leveranciers lijken een tweede lucht-water warmtepomp voor te stellen. Lijkt mij zonde. Een gewone electrische boiler wil ik eigenlijk ook niet.

Zijn er ook water-water warmtepompen die gebruik maken van de warmte van de verwarming? Hoe kan ik herkennen wat voor techniek de leveranciers gebruiken om de boiler te verwarmen?

Ik vermoed dat het vrij simpel is maar ik kom er niet uit. Elke hulp word gewaardeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:15

MrFish

Untitled

Techcynic schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:41:
Dag Tweakers,
Ik ben een warmtepomp aan het kopen, idealiter all electric. De opties rondom de warm water voorziening zijn mij echter niet duidelijk.

Ik kan slecht vinden hoe warmte overdracht naar de boiler verloopt op de sites van verschillende leveranciers, zelfs bellen met nefit of nibe leverde geen bevredigend antwoord op. Een installateur (nefit Bosch) wist me te vertellen dat er "een kastje" tussen de warmtepomp enerzijds en de vloerverwarming en boiler anderzijds hing die zorgde dat ook de boiler warm werd. Wat er in dat kastje gebeurde werd niet duidelijk Verschillende leveranciers lijken een tweede lucht-water warmtepomp voor te stellen. Lijkt mij zonde. Een gewone electrische boiler wil ik eigenlijk ook niet.

Zijn er ook water-water warmtepompen die gebruik maken van de warmte van de verwarming? Hoe kan ik herkennen wat voor techniek de leveranciers gebruiken om de boiler te verwarmen?

Ik vermoed dat het vrij simpel is maar ik kom er niet uit. Elke hulp word gewaardeerd!
Zoek even op ‘driewegklep’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@Techcynic Als een installateur het op deze manier uitlegt zonder "driewegklep" te noemen zou ik die niet meer binnen laten. Daar kan alleen maar ellende van komen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-09 11:09
RichieB schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:39:
@Techcynic Als een installateur het op deze manier uitlegt zonder "driewegklep" te noemen zou ik die niet meer binnen laten. Daar kan alleen maar ellende van komen.
Hier hebben ze het over kabouters

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
LacsapOV schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:50:
[...]

Die zou ik ook niet binnen laten en gewoon in de tuin laten staan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dag Tweakers,

Even in hoofdlijnen heb je 3. veel voorkomende configuraties.

1. Een warmtepompboiler, te vergelijken een een warmtepompdroger alleen je kan de luchtinlaat en uitlaat op een doorvoer naar buiten aansluiten.

2. Een binnenunit iets groter als een cv ketel formaat (split/mono) waarop de buitenunit zit aangesloten, hierin zit een omschakelklep tussen boiler/cv-bedrijf, elektrisch element en afhankelijk van het merk ook de circulatiepomp in. Ook verkrijgbaar met een ingebouwde boiler, dan is deze iets groter als het formaat koelkast.
- Sommige hebben geen ingebouwde driewegklep (omschakelklep).

3. Een monoblock met losse driewegklep, buiten staat de warmtepomp en binnen zit een omschakelklep tussen boiler/cv-bedrijf.
- Sommige merken hebben binnen ook een losse kast voor de elektronica/aansturing van de warmtepomp.

* Een omschakelklep stuurt de flow richting de boiler tijdens boiler bedrijf en richting de cv voor de verwarming en/of koelbedrijf.

** Voor nu even de lucht/water systemen genoemd.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:50:
"beste" voorbeeld als je dat zo mag noemen is de quatt. daar zit het moederschip achter de knoppen en jij niet. erg leuk tot de toko over de kop gaat (en/of gehackt word) en je met een machine zit die je effectief niet meer kan bedienen. grofweg een panasonic of mitsu zonder bedieningspaneel.
Meen je nou serieus dat er geen bedieningspaneel op die WP zit en je dus voor de bediening afhankelijk bent van een 4G verbinding en een app? Dat kan toch niet waar zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:07:
[...]

Meen je nou serieus dat er geen bedieningspaneel op die WP zit en je dus voor de bediening afhankelijk bent van een 4G verbinding en een app? Dat kan toch niet waar zijn?
De laatste keer dat ik er eentje in de vingers had zijn de "ingewikkelde" dingen zoals stooklijnen en zo niet bedienbaar moet je quatt bellen, als eigenaar mag je eigenlijk alleen beetje met wat basisdingen pielen. Een instalteeursmenu kan je al helemaal vergeten.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
LacsapOV schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:50:
[...]

Ik legde laatst per ongeluk aan een klant uit dat er kabouters in de unit zitten die aan de touwtjes trekken, die keek me raar aan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-09 17:39

SBL

[...]

Er is inderdaad geen bedieningspaneel bij een Quatt. Monoblock staat buiten, via modbus aangesloten op mini-kastje binnen (CiC) die met input van thermostaat de WP en/of de CV-ketel aanstuurt.
Die CiC is via wifi uit te lezen. Ook is er een app waarin veel verbruiksinformatie erg overzichtelijk wordt weergegeven incl alle historie.
Geen internet of 4G nodig om te draaien. Basisstooklijn ingesteld door Quatt (dat is onhandig) en deze wordt bijgestuurd op basis van gevraagde en gemeten temperatuur door thermostaat.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Uit de Quatt topic start:
"Quatt berekent met deze gegevens een warmteverliesprofiel (min of meer grove benadering) van je warmteverlies en bepaalt hierbij de basisinstelling in de CIC voor jou. Deze waarde kun je zelf niet wijzigen. Als blijkt dat de Quatt toch niet zoals bedoelt werkt, neem dan contact op met Quatt waarna zij, na het checken van de dan beschikbare metingen uit de CIC, deze basisinstelling gaan aanpassen."

"Instellingen als keuze voor een instelbare stooklijn, door de gebruiker in te stellen watertemperatuur, pompsnelheid, warmteverlies en dergelijke zijn helaas (nog) niet door de gebruiker in te stellen.
De stooklijn alsmede de watertemperatuur zijn afhankelijk van de buitentemperatuur en worden bepaald door de CIC."

CIC = Commander in Chief = aansturing Quatt

Het regelgedrag van de Quatt is dus afhankelijk van instellingen die het bedrijf bepaalt, zoals bijv. het warmteverlies. Als de gebruiker deze parameters veranderd wil hebben, dan wordt er niet altijd even vlot gereageerd.

Lees maar eens deze posts:
Flesym in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
MWink in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
jroz2001 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Lijkt me niet zo prettig, deze afhankelijkheid.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Kan uit ervaring zeggen dat dit bijzonder weinig voorkomt. De wp draait hier tijdens vorst doorlopend, waarbij ik wel moet zeggen dat ik puur WAR draai bij lage buitentemperaturen, en de wp dus niet uitgaat tijdens vorst.

Mensen die met nachtverlaging draaien tijdens de koudere momenten zullen er wel last van hebben.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
SebastiaanPs schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:31:
[...]

Uit de Quatt topic start:
"Quatt berekent met deze gegevens een warmteverliesprofiel (min of meer grove benadering) van je warmteverlies en bepaalt hierbij de basisinstelling in de CIC voor jou. Deze waarde kun je zelf niet wijzigen. Als blijkt dat de Quatt toch niet zoals bedoelt werkt, neem dan contact op met Quatt waarna zij, na het checken van de dan beschikbare metingen uit de CIC, deze basisinstelling gaan aanpassen."

"Instellingen als keuze voor een instelbare stooklijn, door de gebruiker in te stellen watertemperatuur, pompsnelheid, warmteverlies en dergelijke zijn helaas (nog) niet door de gebruiker in te stellen.
De stooklijn alsmede de watertemperatuur zijn afhankelijk van de buitentemperatuur en worden bepaald door de CIC."

CIC = Commander in Chief = aansturing Quatt

Het regelgedrag van de Quatt is dus afhankelijk van instellingen die het bedrijf bepaalt, zoals bijv. het warmteverlies. Als de gebruiker deze parameters veranderd wil hebben, dan wordt er niet altijd even vlot gereageerd.

Lees maar eens deze posts:
Flesym in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
MWink in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
jroz2001 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Lijkt me niet zo prettig, deze afhankelijkheid.
Opzich snap ik de bedoeling van Quat goed.

bij tal van installaties gaat het mis en komt de klant erachter na een jaar dat de energie rekening wel erg hoog is.

met veel data en snelle pcs kan Quatt min of meer garanderen dat hun product rendeert en werkt en op grote schaal wijzigingen doorvoeren.

de absoluut grote fout is dat de klant het zelf niet bepaalt. beter zou zijn monitoren en fouten of verbeteringen automatisch melden. maar de klant zelf laten instellen (indien gewenst).
en ook zonder enige connectie
moet dit kunnen.

ik ken meer van dit soort voorbeelden, bij softwaren en GBS data bwdrijven. die draaien vaak op 2-3 slimme jongens die alles weten. er na 2-3 jaar helemaal klaar mee zijn. dan komen er middelmatige mensen en wel 5-6 die het "even overnemen " en dat duurt een jaar en dan zijn ze weg.

• ErnstvV
  • Niet online
Technician- schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:56:
Expansievat heeft geen doorstroming maar stilstaand water, dus die kan in theorie bevriezen als het echt heel koud is.
Vandaar dat lint.
Je zou toch denken dat als een fabrikant specificeert dat een unit tot ver onder het vriespunt gebruikt kan worden, ze ook wel nagedacht hebben over de situaties dat de unit inderdaad even geen warmte maakt bij temperaturen onder nul, en maatregelen zoals isolatie en verwarmingslinten toegepast hebben. Zodat zolang de unit onder spanning staat je er geen omkijken naar hebt en niet zelf dingen hoeft aan te passen aan de unit.

• Technician-
ErnstvV schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 07:22:
[...]

Je zou toch denken dat als een fabrikant specificeert dat een unit tot ver onder het vriespunt gebruikt kan worden, ze ook wel nagedacht hebben over de situaties dat de unit inderdaad even geen warmte maakt bij temperaturen onder nul, en maatregelen zoals isolatie en verwarmingslinten toegepast hebben. Zodat zolang de unit onder spanning staat je er geen omkijken naar hebt en niet zelf dingen hoeft aan te passen aan de unit.
Ja daar gaat het over, er zit dus een verwarmingslint aan.

• Techcynic
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:43
Dank voor de reacties.
3. Een monoblock met losse driewegklep, buiten staat de warmtepomp en binnen zit een omschakelklep tussen boiler/cv-bedrijf.
@DutchWing maar hoe gebeurt dan de warmteoverdracht? Ik ga ervan uit dat het water circuit door de warmtepomp gesloten is? Dat er geen vers kraanwater door de pomp naar de boiler loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-09 09:43

ErikKo

Rippie

Techcynic schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:42:
Dank voor de reacties.

[...]

@DutchWing maar hoe gebeurt dan de warmteoverdracht? Ik ga ervan uit dat het water circuit door de warmtepomp gesloten is? Dat er geen vers kraanwater door de pomp naar de boiler loopt?
Het water uit de warmtepomp loopt door een spiraal in de boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09 18:19
Techcynic schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:42:
Dank voor de reacties.

[...]

Zie bijv. dit Panasonic boilervat.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• blb4
ErnstvV schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 07:22:
[...]

Dat is - natuurlijk - ook zo. Zolang er spanning op staat en de installatie in orde is (bijvoorbeeld waterdruk op orde), is er niets aan de hand.

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 16:01
Insert12 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:18:
[...]

Enkel nog een expansievat toevoegen in de retour. Ik zou persoonlijk ook het stuk leiding naar de boiler in 32mm maken.
Mag het expansievat niet direct naast het SWW vat in de retour? Deze retourleiding staat toch altijd in open verbinding met de rest van de leidingen dus als hier de druk geregeld wordt gaat het toch voor heel het systeem goed? In mijn huidige cv ketel opstelling zit hier ook het drukvat. Dit drukvat is dan ook gelijk het vulpunt toch. Nu zet ik dit drukvat eens in de 2 jaar op 1,8 bar. Als ik dat met de warmtepomp doe die 4 meter lager staat dan is de druk in de warmtepomp 1,8+0,4 = 2,2 bar.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

gebruiker001 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Mag het expansievat niet direct naast het SWW vat in de retour? Deze retourleiding staat toch altijd in open verbinding met de rest van de leidingen dus als hier de druk geregeld wordt gaat het toch voor heel het systeem goed? In mijn huidige cv ketel opstelling zit hier ook het drukvat. Dit drukvat is dan ook gelijk het vulpunt toch. Nu zet ik dit drukvat eens in de 2 jaar op 1,8 bar. Als ik dat met de warmtepomp doe die 4 meter lager staat dan is de druk in de warmtepomp 1,8+0,4 = 2,2 bar.
Expansievat kun je het beste in de retour (zuigzijde) nabij de circulatiepomp zetten, zie dit stukje van Remeha met tekst en uitleg.

De voordruk van expansievat zit 0,5-1,0 bar onder de statische druk.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:44

Seafarer

XXX

DutchWing schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:43:
[...]

Expansievat kun je het beste in de retour nabij de circulatiepomp zetten, zie dit stukje van Remeha met tekst en uitleg.

De voordruk van expansievat zit 0,5-1,0 bar onder de statische druk.
Bijzonder.

Vat of expansie vat in de retour of zuig van de pomp is okay. Dat geld ook voor instalaties met heel veel kilowatten.

Maaaaar die opmerkingen over een vat in de pers kan ik totaal niet plaatsen!!!! Met thermostaat kranen die dicht lopen.

Iemand die me dat uit kan leggen. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Ik ben een beetje verbaasd over wat hij aan het doen is. Ik neem toch aan dat de platenwisselaar etc af fabriek geïsoleerd is, waarom al dit werk, hopen op een beter rendement?

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-09 18:54
Stel ik laat een Remeha Elga Ace 4 kW hybride warmtepomp installeren en ik wil de van de toekomst (noodgedwongen) toch van het gas af, kan er dan simpelweg een 4kW buitendeel bijgeplaatst worden samen met een boiler om het all-electric te maken? (4+4 = 8, uit een all-electric offerte haal ik dat 8kW genoeg is) of moet er tegen die tijd een nieuwe buitenunit + boiler worden geplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-09 13:50
FerryHidden schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:49:
Stel ik laat een Remeha Elga Ace 4 kW hybride warmtepomp installeren en ik wil de van de toekomst (noodgedwongen) toch van het gas af, kan er dan simpelweg een 4kW buitendeel bijgeplaatst worden samen met een boiler om het all-electric te maken? (4+4 = 8, uit een all-electric offerte haal ik dat 8kW genoeg is) of moet er tegen die tijd een nieuwe buitenunit + boiler worden geplaatst?
De keus voor een Elga Ace 6 zou slimmer zijn !!
Er zijn bezitters van deze Elga Ace 6 die van het gas af zijn en alleen met wat aanpassingen dus van het gasnet af zijn.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:44

Seafarer

XXX

Theovelders schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:02:
[...]

De keus voor een Elga Ace 6 zou slimmer zijn !!
Er zijn bezitters van deze Elga Ace 6 die van het gas af zijn en alleen met wat aanpassingen dus van het gasnet af zijn.
Financieel slimmer of technisch gezien slimmer?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Die vraag kun je beter stellen in het juiste topic → Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
ErnstvV schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:31:
[...]

Ik ben een beetje verbaasd over wat hij aan het doen is. Ik neem toch aan dat de platenwisselaar etc af fabriek geïsoleerd is, waarom al dit werk, hopen op een beter rendement?
Volgens mij is hij vooral een hobbyist die volledig losgaat gewoon omdat 't kan.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-09 19:45
Heb je een goede reden dan om niet nu al full electric te gaan?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Klopt mijn schema om dmv de WP ook een SWW-vat aan te sturen? Volgens mij moet ik dan een elektrische kogelkraan voor mijn vvw-verdeler plaatsen, maar ook een driewegklep voor het naar de radiatoren gaat. De kogelkraan en driewegklep moeten dan tegelijkertijd schakelen.

Misschien een noob-vraag, maar hoe stuur je die elektrische kleppen aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Px0V_1Cs3FNHI_hqQBV3-npsnW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Ju4eh4GVO2nBgyQCVoPEnRG.png?f=fotoalbum_large

• FerryHidden
Erwin_83 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:57:
[...]

Heb je een goede reden dan om niet nu al full electric te gaan?
Ik vind de investering nogal hoog. Scheelt grofweg 6000 euro.

• ErnstvV
  • Niet online
Meestal heeft de warmtepomp een electrische uitgang voor het aansturen van een 3 weg klep voor heet water opwarmen.

• MrFish

MrFish

Untitled

FerryHidden schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:47:
[...]

Ik vind de investering nogal hoog. Scheelt grofweg 6000 euro.
Kun je dat staven? Waarom zou een CV+WP goedkoper zijn dan alleen een WP? Een goede all electric warmtepomp moet ruim onder de 10k€ kunnen, zelfs als je alles uitbesteedt.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:20
marvel27 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:44:
Klopt mijn schema om dmv de WP ook een SWW-vat aan te sturen? Volgens mij moet ik dan een elektrische kogelkraan voor mijn vvw-verdeler plaatsen, maar ook een driewegklep voor het naar de radiatoren gaat. De kogelkraan en driewegklep moeten dan tegelijkertijd schakelen.

Misschien een noob-vraag, maar hoe stuur je die elektrische kleppen aan?

[Afbeelding]
De 3-wegklep moet voor de splitsing. Dan heb je die klep bij de verdeler niet nodig.

Maar dit staat toch ook uitgelegd in de installatiehandleiding?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• FerryHidden
MrFish schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:20:
[...]

Kun je dat staven? Waarom zou een CV+WP goedkoper zijn dan alleen een WP? Een goede all electric warmtepomp moet ruim onder de 10k€ kunnen, zelfs als je alles uitbesteedt.
Ja zeker. Ik heb de volgende offertes(geen actuele offertes trouwens, stammen nog uit 2022)
Context: woning uit 2008 energielabel A met hoofd-vloerverwarming begane grond, gasverbruik per jaar 1030 kuub en 15 zonnepanelen.

Hybride:
Nieuwe CV Ketel: €2500 (indicatie)

Remeha Elga Ace 4KW €5600

2500 + 5600 = €8100 (vóór subsidie), gaat nog 2400 euro subsidie vanaf, netto:

€5700

All-electric:
Atlantic Loria 6008 8 kW, 300 liter vat €13500 (vóór subsidie), gaat nog 2850 euro subsidie vanaf, netto:
€10650

Verschil all-electric vs hybride:

€10650 - €5700 = €4950 (iets minder dan ik aanvankelijk schreef trouwens)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

FerryHidden schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:47:
[...]

Ja zeker. Ik heb de volgende offertes(geen actuele offertes trouwens, stammen nog uit 2022)
Context: woning uit 2008 energielabel A met hoofd-vloerverwarming begane grond, gasverbruik per jaar 1030 kuub en 15 zonnepanelen.

Hybride:

€5700

All-electric:
Atlantic Loria 6008 8 kW, 300 liter vat €13500 (vóór subsidie), gaat nog 2850 euro subsidie vanaf, netto:
€10650

Gemiddelde leeftijd cv-ketel: 15 jr.
Onderhoud per jaar grofweg 90€
15*90 = 1350
15 jr * vastrecht gas (250€?) = 3750
______+
5100 €

Je hoeft maar iets aan extra onderhoudskosten (of inflatie te hebben) en je zit al honderden Euro's boven de investering van full-electric

En niet vergeten, na die 15 jr. Ga je weer je cv vervangen voor nog weer 2k of ga je over op full-electric en gooi je je hybride-WP weg en leg je dan die 10,5k neer en hoop je nog 1k terug te krijgen voor je 15jr oude hybride-WP + cv ketel?

Qua kosten is de investering voor full-electric het gewoon waard, als je dan ook nog in een A-label 2008 woning zit ben je volgens mij al bijna klaar. Enige is of je de overstap naar full-electric wil maken én of je de investering wilt doen, beide moet je zelf beantwoorden wij kunnen enkel vragen beantwoorden (althans anderen ik kan alleen een beetje dom rekenen en weet niets van WP'en af).

Edit: als ik 3% inflatie voor 15 jaar reken is het bij het gegeven onderhoud én vastrecht 1673€ en 4649€ samen dus 1222€ meer. :X

[ Voor 3% gewijzigd door True op 29-02-2024 21:05 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:27
True schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:58:
[...]

Gemiddelde leeftijd cv-ketel zonder enige vorm van onderhoud: 15 jr.
Onderhoud per jaar grofweg 90€
15*90 = 1350
15 jr * vastrecht gas (250€?) = 3750
______+
5100 €

Je hoeft maar iets aan extra onderhoudskosten (of inflatie te hebben) en je zit al honderden Euro's boven de investering van full-electric

En niet vergeten, na die 15 jr. Ga je weer je cv vervangen voor nog weer 2k of ga je over op full-electric en gooi je je hybride-WP weg en leg je dan die 10,5k neer en hoop je nog 1k terug te krijgen voor je 15jr oude hybride-WP + cv ketel?

Qua kosten is de investering voor full-electric het gewoon waard, als je dan ook nog in een A-label 2008 woning zit ben je volgens mij al bijna klaar. Enige is of je de overstap naar full-electric wil maken én of je de investering wilt doen, beide moet je zelf beantwoorden wij kunnen enkel vragen beantwoorden (althans anderen ik kan alleen een beetje dom rekenen en weet niets van WP'en af).
En dan vergeet je ook nog, dat je goedkoper uit bent met je energiekosten voor all-electric. Als ik bijv. stel, dat je 70% gas kunt besparen en ik even voor het gemak het electriciteitsverbruik in kWh 2x het bespaarde gas doe, dan bespaar je ook nog eens ca.€ 140,- per jaar. Dit loopt w.s. ook nog op, doordat de energiebelasting op gas omhoog gaat en voor electriciteit naar beneden.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Jojan265 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:05:
[...]

En dan vergeet je ook nog, dat je goedkoper uit bent met je energiekosten voor all-electric. Als ik bijv. stel, dat je 70% gas kunt besparen en ik even voor het gemak het electriciteitsverbruik in kWh 2x het bespaarde gas doe, dan bespaar je ook nog eens ca.€ 140,- per jaar. Dit loopt w.s. ook nog op, doordat de energiebelasting op gas omhoog gaat en voor electriciteit naar beneden.
Doel je hier op z'n PV-installatie? Zo niet, leg uit want dan snap ik het niet.
Zo wel, eens je mag nu nog salderen dus die 15*??? Wp zullen ook zeker helpen. Als je geen WP of EV-auto hebt kom je aan het verkopen bij een gemiddeld huishouden. (behalve als het misschien 200 Wp panelen uit 2008 zijn .. )

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:27
True schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:08:
[...]

Doel je hier op z'n PV-installatie? Zo niet, leg uit want dan snap ik het niet.
Zo wel, eens je mag nu nog salderen dus die 15*??? Wp zullen ook zeker helpen. Als je geen WP of EV-auto hebt kom je aan het verkopen bij een gemiddeld huishouden. (behalve als het misschien 200 Wp panelen uit 2008 zijn .. )
70% gas besparing met hybride = 721 m3. Blijft dus over 1030 - 721 = 309 m3 a € 1,2 = € 371,-
Voor die 70% gas besparing moet ca. 2 x 721 = 1442 kWh voor de WP gestookt worden a € 0,35 = € 505,-

Voor All-electric: 2100 kWh a € 0,35 = € 735. Verschil ca. € 141,-

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• marvel27
  • Nu online
Blihi schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:03:
[...]

De 3-wegklep moet voor de splitsing. Dan heb je die klep bij de verdeler niet nodig.

Maar dit staat toch ook uitgelegd in de installatiehandleiding?
Voor de splitsing gaat alleen niet lukken in mijn geval, want dan wordt de buis naar boven ook dichtgezet. Ik kan geen bijkomende buis naar boven leggen. Het huis is binnen afgewerkt. De buis naar boven die er nu ligt verbindt momenteel de verdeler met de cv ketel. Hij is 25x2.8, en dus iets dunner dan ik zou willen. Maar gaat als de wp er is dus enkel voor radiatoren en sww dienen.

Ik denk dat ik er dan niet aan ontsnap om de elektrische kogelkraan te plaatsen bij de verdeler.

Edit: staat overigens niets over in de installatiehandleiding van de Arotherm die ik op het oog heb,

[ Voor 6% gewijzigd door marvel27 op 29-02-2024 23:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

FerryHidden schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:47:
[...]

Hybride:

€5700

All-electric:
€10650

Dit bewijst ook maar weer eens dat installateurs voor een hybride wél scherpe offertes kunnen uitbrengen, maar voor all-electric niet. Een FE WP is op zich namelijk echt niet duurder dan een hybride. Sterker nog, vrijwel elke FE WP kan ook een CV-ketel hybride aansturen. Maar met een huis uit 2008 en zo'n laag gasverbruik is full-electric écht een nobrainer.

In toevoeging op de (uitstekende) berekeningen hierboven, laten we even rekenen. Met zo'n 1000 kuub gas per jaar kom je op een WP die 5 kW moet kunnen leveren bij -10°C (koevlaas). Neem een Daikin 6 kW monoblock (daadwerkelijk 6 kW bij -10), ca € 4600 of <insert hier je favoriete monoblock>. Subsidie: € 3.075,- (en nu ook nog 10 jaar garantie en €500 cashback bij Daikin, tellen we even niet mee).

Neem een RVS vat (250 L, ca € 1700) of een WPB (ca €2100, 725€ subsidie).

Dan zit je in totaal aan ~3300 aan groot materiaal, ná subsidie. Laat daar nog 2000 euro aan installatie en klein materiaal bijkomen, dan zit je nog ruim onder jouw 5700€. Dat is toch niet duurder? En, zoals hierboven nagerekend, de besparingen per jaar zijn groot.

[ Voor 3% gewijzigd door MrFish op 29-02-2024 21:43 ]

• Technician-
Kent iemand de Keyter nordic Warmtepompen en de range 100-300 KW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:06:
die kleintjes niet, heb tot zover alleen aan de 1MW formaat gezeten. zie wel steeds meer kleintjes op locaties waar men wat meer te besteden heeft.

mooi spul. niet goedkoop maar wel mooi spul.

fijne service afdeling.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 29-02-2024 22:23 ]

• Technician-
flippy schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:11:
[...]

die kleintjes niet, heb tot zover alleen aan de 1MW formaat gezeten. zie wel steeds meer kleintjes op locaties waar men wat meer te besteden heeft.

mooi spul. niet goedkoop maar wel mooi spul.

fijne service afdeling.
Ken ook een paar kleintjes en zie ze steeds meer maar zelf meer ervaring met Trane, Carrier ed.
Zien er goed (gebouwd) uit. Maar service is key inderdaad. Nou volgende week eens een paar van die pompen beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-09 21:20
Ik ben sinds oktober 2023 bezig met een project warmtepompen om 14mW warmte per uur te genereren uit reactor warmte. De reactor warmte zit in koelwater van 30 graden wat afgekoeld moet worden en die warmte gaan wij omzetten in warm water van 90 graden C om droog lijnen te verwarmen en zodoende stoom te gaan verminderen. Er zijn verschillende warmtepomp leveranciers met 4 units en 1 leverancier met 1 turbo machine, koelmiddel wat wordt aangeboden is iso butaan of ammoniak. Opgenomen vermogen wordt zo’n 4 megawatt.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

corsat schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 06:59:
Ik ben sinds oktober 2023 bezig met een project warmtepompen om 14mW warmte per uur te genereren uit reactor warmte. De reactor warmte zit in koelwater van 30 graden wat afgekoeld moet worden en die warmte gaan wij omzetten in warm water van 90 graden C om droog lijnen te verwarmen en zodoende stoom te gaan verminderen. Er zijn verschillende warmtepomp leveranciers met 4 units en 1 leverancier met 1 turbo machine, koelmiddel wat wordt aangeboden is iso butaan of ammoniak. Opgenomen vermogen wordt zo’n 4 megawatt.
Zie zulke projecten vaker in mn werk. Als je eens inhoudelijk wilt sparren met iemand die word geconfronteerd met de problemen achteraf moet je maar eens een berichtje sturen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
Technician- schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:06:
Ja, doen ze bij onze Utiliteitsvestiging veel mee. Erg goed spul! Weinig gedoe mee, goeie service inderdaad maar ook goede pre-sales en engineering (meedenken met ontwerp enzo). Kans is klein dat je daar spijt van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:46
marvel27 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:30:
[...]

Voor de splitsing gaat alleen niet lukken in mijn geval, want dan wordt de buis naar boven ook dichtgezet. Ik kan geen bijkomende buis naar boven leggen. Het huis is binnen afgewerkt. De buis naar boven die er nu ligt verbindt momenteel de verdeler met de cv ketel. Hij is 25x2.8, en dus iets dunner dan ik zou willen. Maar gaat als de wp er is dus enkel voor radiatoren en sww dienen.

Ik denk dat ik er dan niet aan ontsnap om de elektrische kogelkraan te plaatsen bij de verdeler.

Edit: staat overigens niets over in de installatiehandleiding van de Arotherm die ik op het oog heb,
Creatieve oplossing, ik denk dat dit prima kan werken.

Heb je in de installatiehandleiding van de VWZ AI gekeken (het regelkastje wat binnen hangt)? Daar staat bij Vaillant de informatie over besturing, en dat is het apparaat die de driewegklep omschakelt. Al zul je daar ook geen waterzijdige schema's vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
ErnstvV schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:31:
[...]

Ik heb zn filmpjes uit interesse gezien. Je moet het inderdaad zien als een hobbyist/techneut die het maximale er uit wil halen. Hij ziet wat dingen die niet perfect zijn, en wil er gewoon tijd in stoppen om het naar zijn hand te zetten.

Bijvoorbeeld: de 'schroefbussen' (noem je dat zo? De draadaansluitingen waar je de cv-leidingen aansluit) zitten bij de Panasonic J-serie blijkbaar direct aan de behuizing geschroefd. Maar daarmee lekt er dus warmte vanuit het cv-water direct de behuizing in, die bij koud weer gewoon ijskoud kan zijn. Dat vindt hij jammer, dus verwijdert hij die hele schroefbus en dus soldeert hij de cv-leiding gewoon meteen op de warmtewisselaar :+

En de warmtewisselaar zit blijkbaar aan de achterkant geïsoleerd, maar aan de voorkant niet.

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 01-03-2024 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Runner15 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:05:
[...]

Ja, doen ze bij onze Utiliteitsvestiging veel mee. Erg goed spul! Weinig gedoe mee, goeie service inderdaad maar ook goede pre-sales en engineering (meedenken met ontwerp enzo). Kans is klein dat je daar spijt van krijgt.
Mooi, deze gaan we serieus meenemen in de bestellligen.
Mijn tactiek was jaren om 1 merk te nemen, en zodoende inkoopvoordeel en kennis bij de monteurs (ook de mindere) op te bouwen. Deze machines altijd online te zetten.
Zelfs een hoge druk storing e.d. kun je analyseren en resetten op afstand (kunnen veel machines wel)
Zodoende hadden we voor klanten een ideale sutauatie.
Maar vind dat die grote partij nu steeds vaker verstek laat gaan in de service en zeker bij garantie gevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
Technician- schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:16:
[...]

Mijn tactiek was jaren om 1 merk te nemen, en zodoende inkoopvoordeel en kennis bij de monteurs (ook de mindere) op te bouwen. Deze machines altijd online te zetten.
Zelfs een hoge druk storing e.d. kun je analyseren en resetten op afstand (kunnen veel machines wel)
Maar vind dat die grote partij nu steeds vaker verstek laat gaan in de service en zeker bij garantie gevallen
Ja, logisch en gebeurt veel. Daarom is het voor kleine partijen zo moeilijk om er tussen te komen. Maar precies wat je zegt: een warmtepomp verkopen en neerzetten is 1 ding. Goed acteren bij storingen is iets heel anders en is eigenlijk veel belangrijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 22:21
Gaat een te grote boilervat nadelen opleveren, bv qua energie verbruik?

Ik was van plan om een 300l vat te laten installeren, maar de installateur vandaag gaf aan dat 500l ook past en naast een kleine extra aanschaf geen nadelen heeft. Dan kan de temperatuur wat lager, maar zal met de legionella run wel weer verder opgewarmd moeten worden.

De dames in huis douchen/badderen graag, en dat zal in de toekomst alleen maar meer worden schat ik. Dus wat extra marge is nooit weg :)

[ Voor 17% gewijzigd door savagenld op 01-03-2024 09:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

savagenld schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:19:
Gaat een te grote boilervat nadelen opleveren, bv qua energie verbruik?

Ik was van plan om een 300l vat te laten installeren, maar de installateur vandaag gaf aan dat 500l ook past en naast een kleine extra aanschaf geen nadelen heeft. Dan kan de temperatuur wat lager, maar zal met de legionella run wel weer verder opgewarmd moeten worden.
groter vat betekent ook minder verliezen als je ook de temperatuur verlaagt. als je de tank op dezelfde temperatuur houd (wat dus niet nodig is) dan schiet je er niks mee op.
Technician- schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:16:
[...]

keiter doet het wel goed op dat vlak. heb meerdere mensen geproken in het afgelopen jaar van die club en het is wel duidelijk dat ze op vakkennis (en wat passie) hebben geselecteerd in hun interviews. vrijwel iedereen die ik heb gesproken heeft daadwerkelijk interesse in het vak en dat is erg zeldzaam aan het worden als je bij sommige andere merken/importeurs gaat kijken. kan niet voor iedereen spreken natuurlijk maar als ik naar het totale plaatje kijk van de kwaliteit machines tot hun service en verkoop zit het snor. dat weten ze stiekem ook wel en daar zit hun meerprijs ook in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
marvel27 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:30:
[...]

Aha, op die manier. Dan is dit inderdaad wel een manier, dus met een extra kraan. Die kun je gewoon parallel aan de eerste aansluiten, maar je zult dus wel bedrading tussen de WP en beide kleppen moeten hebben.

Voor aansluitschema's van specifieke warmtepompen kun je het beste even in merk-specifieke topics kijken.

Let er ook op dat tijdens SWW bedrijf, de aanvoerleiding gevuld wordt met 60 graden water. Als je dan omschakelt naar verwarmingsbedrijf, wordt dat water de verwarming in gestuurd. Ook daarom is het belangrijk om de 3-wegklep zo dicht mogelijk bij de WP te hebben.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 16:47
snip

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 01-03-2024 10:09 . Reden: Dit hoort in V&A ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Nu online
Thanks @Blihi en @marcop23! Ik zou de klep bij de verdeler wel bedraad kunnen aansluiten op de Vaillant VZW AI, onder de keukenkastjes door. Maar de klep op zolder bij de boiler gaat niet lukken: ik krijg de kabel niet tot in de keuken waar de VZW hangt. Zijn die kleppen ook draadloos te schakelen? Ik draai Home Assistant thuis, dus dat biedt waarschijnlijk wel mogelijkheden, maar ik ben zeker geen expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Laatst online: 22-09 22:02
verkeerde topic. :)

[ Voor 97% gewijzigd door thezs op 01-03-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Ik ben op zoek naar de standaard plastic 'dopjes' die op een vloerverwarmingsverdeler zitten om de flow te regelen (M28). Ik zoek me suf. Iemand de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thezs schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:40:
Ik heb sinds een paar dagen een Haier Tundra 2.5kw in mijn werkruimte hangen. Wat mij opvalt is dat hij de huidige temperatuur als hij op koelen staat anders weergeeft dan wanneer hij op verwarmen staat. Bijvoorbeeld, ik druk op de 'cool' knop op de afstandsbediening, dan geeft hij even de doeltemperatuur aan en schakelt dan over naar 26 graden huidige temperatuur. Vervolgens druk ik op 'heat', geeft hij wederom even de doeltemperatuur aan en schakelt dan over naar 22 graden huidige temperatuur. Via de app zie ik ook dat de airco de huidige temperatuur 4 tot 5 graden anders leest afhankelijk van welke stand hij staat.

Ik heb een ZigBee sensortje in de ruimte staan en deze geeft 21,4 graden aan, dus de airco unit lijkt goed te zitten tijdens het verwarmen maar denkt bij het koelen in eens dat de ruimte stukken warmer is.

Heeft iemand ervaring met een Haier (of ander merk natuurlijk) die dit doet?
Volgens mij is dit een airco en zit je dus in het verkeerde topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Laatst online: 22-09 22:02
Andrehj schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:43:
[...]

Volgens mij is dit een airco en zit je dus in het verkeerde topic.
je hebt helemaal gelijk, mijn fout!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
marvel27 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:32:
Thanks @Blihi en @marcop23! Ik zou de klep bij de verdeler wel bedraad kunnen aansluiten op de Vaillant VZW AI, onder de keukenkastjes door. Maar de klep op zolder bij de boiler gaat niet lukken: ik krijg de kabel niet tot in de keuken waar de VZW hangt. Zijn die kleppen ook draadloos te schakelen? Ik draai Home Assistant thuis, dus dat biedt waarschijnlijk wel mogelijkheden, maar ik ben zeker geen expert.
Dan ga ik even heel bot zijn, maar het antwoord is: "nee, doe het niet". Want naast de stuurdraden voor de kleppen, zul je ook stroomvoorziening voor het backup-element aan moeten leggen.

Je vragen hier laten inderdaad zien dat je echt nog de basiskennis mist en als je dan allerlei kunstgrepen uit gaat halen met afstandsbesturing en relais dan krijg je een installatie die totaal niet te onderhouden is door een installateur.

Waarschijnlijk ben je beter af met een warmtepompboiler voor warm water, los van het monoblock, maar ook dan heb je wel voldoende voeding nodig naar de ruimte waar die boiler moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony71
Dre schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:47:
Hoe sluiten jullie de warmtepomp flexibel aan qua waterleidingen. De warmtepomp staat in de tuin, maar de grond zakt langzaam. De slangen moeten dus een beetje meebewegen met de warmtepomp. Nu heb ik flexibele slangen gevonden met EPDM binnenslang en RVS omvlochten. Maar ik vraag me af of EPDM een geschikt materiaal is voor de centrale verwarming. Hoe zouden jullie dat aansluiten? Circa 70cm te overbruggen.
Ik adviseer slangen met butyl binnenwerk van O2-stopp (rvsslangen.nl) Deze staan ook rond de middag op marktplaats in DN32 voor een schappelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
Dag Tweakers,

De binnenunit regelt dat, daar zit een 3-weg klep in.
Als er warmwater gemaakt moet worden gaat de klep anders en toert de warmtepomp op, hetzelfde als een CV gasketel dat doet, dit gaat met een apparte leiding naar de boiler.

Echter die binnenunit,s zijn wel erg duur, ik zag bij Valliant dat ze 1200 euro koste...

Ik denk aan een monoblock warmtepomp zonder binnenunit, die kan direct op de vloerverwarming maar dan heb je geen warmwater erbij.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
mr_evil08 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:04:
[...]

Als er warmwater gemaakt moet worden gaat de klep anders en toert de warmtepomp op, hetzelfde als een CV gasketel dat doet, dit gaat met een apparte leiding naar de boiler.

Echter die binnenunit,s zijn wel erg duur, ik zag bij Valliant dat ze 1200 euro koste...

Ik denk aan een monoblock warmtepomp zonder binnenunit, die kan direct op de vloerverwarming maar dan heb je geen warmwater erbij.
Verwarming zou ik zoveel mogelijk gescheiden houden van sanitairwater. Zo kun je in de zomer de warmtepomp uitzetten. Scheelt weer slijtage en onderhoud. Ik heb zelf mijn water middels de water water warmtepomboiler van Auer edel Eau. Deze sluit je aan op je retour van je verdeleraansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Tony71 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:21:
[...]

Verwarming zou ik zoveel mogelijk gescheiden houden van sanitairwater. Zo kun je in de zomer de warmtepomp uitzetten. Scheelt weer slijtage en onderhoud. Ik heb zelf mijn water middels de water water warmtepomboiler van Auer edel Eau. Deze sluit je aan op je retour van je verdeleraansluiting.
Dat is natuurlijk lood om oud ijzer. Want nu slijt je compressor alleen op een andere plek, in de WP boiler. Ik kies nu toch liever voor een RVS vat en een stil huis. WP ooit versleten, buiten de WP omhangen en niet weer ooit een zware WP boiler naar boven sleuren.

@mr_evil08 Ik heb nu een offerte met een Mono en daarachter een driewegklep voor de boiler. Dus ik snap je opmerking even niet.

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 01-03-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik meen mij te herinneren dat de ervaren installateur @koevlaas2 hier wel eens heeft aangeraden om de WP in de zomer niet uit te schakelen. Af en toe moet de pomp draaien om te zorgen dat hij niet vast gaat zitten.
Maar kan het nu niet zo snel terugvinden.
Kunnen anderen (of @koevlaas2 himself) dit bevestigen?

Edit: toch iets terug kunnen vinden
Pietje555 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 15% gewijzigd door SebastiaanPs op 01-03-2024 13:05 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
SebastiaanPs schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:40:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat de ervaren installateur @koevlaas2 hier wel eens heeft aangeraden om de WP in de zomer niet uit te schakelen. Af en toe moet de pomp draaien om te zorgen dat hij niet vast gaat zitten.
Maar kan het nu niet zo snel terugvinden.
Kunnen anderen (of @koevlaas2 himself) dit bevestigen?
Natuurlijk moet je de WP niet uitzetten. Laat dat ding gewoon op spanning staan zodat hij zijn interne bewakingssystemen aan laat. Sluipverbruik van mijn WP is 7.2 Watt. Dus in de periodes dat er geen warmtevraag is verbruikt hij 0.16 kWh per dag (2 uur lang wordt er SWW gemaakt, dan staat hij sowieso aan).

Stel dat dat de hele zomerperiode is april t/m september is, dan zit je op een krappe 30 kWh, ofwel nog geen 9 euro aan stroom. Dat kan er wel af hoor.

En dan gebruik ik hem ook nog om te koelen, dus voor mij is het nog veel minder.

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 01-03-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
mr_evil08 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:04:
[...]

Je kan bij Vaillant de VWZ AI (besturingsmodule) nemen met losse driewegklep. Scheelt weer een bergje geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:29

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Vergeet niet dat warmtepomp boilers extra onderhoud vragen en veelvuldig defect gaan zeker die van Edel Auer en zijn R 290 klonen ! Als het mogelijk is kies dan voor een indirecte boiler via de warmtepomp.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
MotorBeast schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:28:
[...]

@mr_evil08 Ik heb nu een offerte met een Mono en daarachter een driewegklep voor de boiler. Dus ik snap je opmerking even niet.
driewegklep zit in de binnenunit meestal, de binnenunit kan je weglaten bij een mono als je geen warmwater erbij hoeft.

(Zou ook in de buitenunit kunnen zitten).

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 01-03-2024 13:24 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
MrFish schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:40:
Ik ben op zoek naar de standaard plastic 'dopjes' die op een vloerverwarmingsverdeler zitten om de flow te regelen (M28). Ik zoek me suf. Iemand de gouden tip?
Die dopjes zijn niet om de flow te regelen. Daar zijn flowregelaars voor. Die dopjes zijn afdekdopjes. Daarvoor in de plaats kun je kleppen op de verdeler monteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
flippy schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:26:
[...]

groter vat betekent ook minder verliezen als je ook de temperatuur verlaagt. als je de tank op dezelfde temperatuur houd (wat dus niet nodig is) dan schiet je er niks mee op.
@savagenld, de stilstandverliezen van een grote boiler zijn minder dan van een kleinere boiler, de hoeveelheid verliesoppervlak per liter is kleiner bij een grote boiler.

Voorbeeld: stel 1 liter in kubus heeft 600 cm2/liter, 1000 liter heeft maar 60 cm2/liter verliesoppervlak, dat is een factor 10 minder en daarmee is ook ‘t warmteverlies veel kleiner. Dat zal geen factor 10 zijn want warmte gaat meer aan bovenkant verloren maar ‘t is in dit - extreme - voorbeeld wel zeer significant.

Boilers hebben een verplicht energielabel waarop ‘t warmteverlies in Watt (en geloof ik ook
kWh/dag) staat aangegeven, deze waarden zijn voor grotere boilers van dezelfde serie relatief lager dan de kleinere.

Dus ook als je dezelfde temperatuur in de boiler hebt heeft een grotere boiler minder verlies. Vervolgens kan je waarschijnlijk ook met een lagere temperatuur in de boiler toe en dat geeft nog weer minder verlies en hoger rendement van de WP (COP wordt lager bij hoge watertemperatuur). Oftewel op 3 fronten voordeel voor een grotere boiler.

Daar staan natuurlijk ook wat nadelen tegenover:
Hogere (aanschaf)kosten, meer ruimte, hoger vloerbelasting, hoger warmteverlies als je regelmatig lange tijden niet aanwezig bent en WP met boiler dan helemaal uitzet.

[ Voor 22% gewijzigd door blb4 op 01-03-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4

[ Voor 99% gewijzigd door blb4 op 01-03-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Blihi schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:25:
[...]

Die dopjes zijn niet om de flow te regelen. Daar zijn flowregelaars voor. Die dopjes zijn afdekdopjes. Daarvoor in de plaats kun je kleppen op de verdeler monteren.
Thanks! De handleiding van de verdeler was hier vaag over en leek te suggereren wat ik schreef, maar nu ik het nog een keer lees denk ik inderdaad dat ze bedoelen wat jij schrijft. Thanks.

(De aannemer had een volledige master-master zoneregeling met 5 zones in een appartement van 60 m^2 geplaatst. Lekker zinnig.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
blb4 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:51:
[...]

@savagenld, de stilstandverliezen van een grote boiler zijn minder dan van een kleinere boiler, de hoeveelheid verliesoppervlak per liter is kleiner bij een grote boiler.

Voorbeeld: stel 1 liter in kubus heeft 600 cm2/liter, 1000 liter heeft maar 60 cm2/liter verliesoppervlak, dat is een factor 10 minder en daarmee is ook ‘t warmteverlies veel kleiner. Dat zal geen factor 10 zijn want warmte gaat meer aan bovenkant verloren maar ‘t is in dit - extreme - voorbeeld wel zeer significant.

Boilers hebben een verplicht energielabel waarop ‘t warmteverlies in Watt (en geloof ik ook
kWh/dag) staat aangegeven, deze waarden zijn voor grotere boilers van dezelfde serie lager dan de kleinere.

Dus ook als je dezelfde temperatuur in de boiler hebt heeft een grotere boiler minder verlies. Vervolgens kan je waarschijnlijk ook met een lagere temperatuur in de boiler toe en dat geeft nog weer minder verlies en hoger rendement van de WP (COP wordt lager bij hoge watertemperatuur). Oftewel op 3 fronten voordeel voor een grotere boiler.

Daar staan natuurlijk ook wat nadelen tegenover:
Hogere (aanschaf)kosten, meer ruimte, hoger vloerbelasting, hoger warmteverlies als je regelmatig lange tijden niet aanwezig bent en WP met boiler dan helemaal uitzet.
Dit klopt op zich wel als je naar warmteverlies per liter inhoud van je boiler kijkt. Echter, je moet naar het warmteverlies naar nuttige inhoud van je boiler kijken. Als je gemiddeld slechts 50% van 300l gebruikt dan heb je met een 500l boiler wel meer stilstandsverlies per 150l. Dus een goeie inschatting maken van hoeveel liter je werkelijk verbruikt en daar je boiler op dimensioneren is het meest zuinige.

Dat een installateur je een grotere unit wil verkopen omdat het kan is niet zo’n goeie motivatie :+

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
MotorBeast schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:28:
[...]

Dat is natuurlijk lood om oud ijzer. Want nu slijt je compressor alleen op een andere plek, in de WP boiler. Ik kies nu toch liever voor een RVS vat en een stil huis. WP ooit versleten, buiten de WP omhangen en niet weer ooit een zware WP boiler naar boven sleuren.

Wat dacht je van twee keer subsidie. Koud douchen als de wp het 'even' niet meer doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Toch kun je stilstand verlies ook verminderen door eerder je boiler uit te zetten als je weet dat je er enige dagen of langer niet bent.

Dan is het water alvast een stukje koeler dan 48 graden en heb je dus minder verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:02

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik ben voornemens een monoblock in de tuin te zetten en een losse tapwaterboiler op m'n zolder te zetten omdat ik vanaf de kruipruimte niet behoorlijk op zolder kom zonder de badkamer af te breken.

Nadeel is dat ik naast de boiler aan het werk ben, thuiswerkplek, en hij door een vlizoluik naar boven moet; hij zou dus idealiter stil zijn en hij kan ook niet te groot worden; een vervelende combi voor een WP-boiler.

Nu zat ik mij net te bedenken; op het CV circuit, 22mm dunwandig, zitten onderweg naar zolder een vvw verdeler en 2x radiator, kan ik die niet gewoon met een paar kleppen dichtzetten voor een SWW-run, en dan het restje te hete water later gewoon in die radiatoren kwijt?

Dus op de radiatoren een tweewegklep die dichtgaat tijdens een tapwater run; en daarna direct weer opengaan gestuurd door de WP, en op de vvw een tweewegklep die stuurt op de SWW-run en een temperatuursensor <45 °C om niet direct te heet water in de vvw te laten lopen vanuit de SWW-run.

Mis ik iets, zou dit een optie zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door silverball op 01-03-2024 15:05 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Tony71 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:46:
[...]

Wat dacht je van twee keer subsidie. Koud douchen als de wp het 'even' niet meer doet?
Onderaan aan de streep is de netto investering niet veel duurder/goedkoper. En zeker hier niet want de aan/afvoer pijpen voor een WP Boiler wordt ook weer kunst en vliegwerk. En backup? Tja, hadden we die met de ketel ook? Nee. Dan maar douchen met (oh nee bij) de buurvrouw. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
bensss schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:30:
[...]

Dit klopt op zich wel als je naar warmteverlies per liter inhoud van je boiler kijkt. Echter, je moet naar het warmteverlies naar nuttige inhoud van je boiler kijken. Als je gemiddeld slechts 50% van 300l gebruikt dan heb je met een 500l boiler wel meer stilstandsverlies per 150l. Dus een goeie inschatting maken van hoeveel liter je werkelijk verbruikt en daar je boiler op dimensioneren is het meest zuinige.

Dat een installateur je een grotere unit wil verkopen omdat het kan is niet zo’n goeie motivatie :+
Ik hoop met 300 liter wellicht straks met zijn 2-en in de toekomst maar 1 x per 2 dagen op te hoeven warmen. Lijkt me ook wel zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

silverball schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:59:
Ik ben voornemens een monoblock in de tuin te zetten en een losse tapwaterboiler op m'n zolder te zetten omdat ik vanaf de kruipruimte niet behoorlijk op zolder kom zonder de badkamer af te breken.

Nadeel is dat ik naast de boiler aan het werk ben, thuiswerkplek, en hij door een vlizoluik naar boven moet; hij zou dus idealiter stil zijn en hij kan ook niet te groot worden; een vervelende combi voor een WP-boiler.

Nu zat ik mij net te bedenken; op het CV circuit, 22mm dunwandig, zitten onderweg naar zolder een vvw verdeler en 2x radiator, kan ik die niet gewoon met een paar kleppen dichtzetten voor een SWW-run, en dan het restje te hete water later gewoon in die radiatoren kwijt?

Dus op de radiatoren een tweewegklep die dichtgaat tijdens een tapwater run; en daarna direct weer opengaan gestuurd door de WP, en op de vvw een tweewegklep die stuurt op de SWW-run en een temperatuursensor <45 °C om niet direct te heet water in de vvw te laten lopen vanuit de SWW-run.

Mis ik iets, zou dit een optie zijn?
Alles kan maar lijkt me wel erg complex. Is een Atlantic Calypso 100 L niet iets voor je? Als je die iets warmer stookt heb je daar misschien genoeg aan, en hij is redelijk compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:02

silverball

De wagen voor moderne mensen

MrFish schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:13:
[...]

Alles kan maar lijkt me wel erg complex. Is een Atlantic Calypso 100 L niet iets voor je? Als je die iets warmer stookt heb je daar misschien genoeg aan, en hij is redelijk compact.
Dat denk ik wel maar:
  • Geluidsvermogen op 2 meter: 50 dB(A)
maak ik mij een beetje zorgen om. Wellicht dat je om bepaalde tijden puur op het elektrisch element kan stoken dankzij het PV contact, dan zou het al wat minder spannend zijn.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:29
Tony71 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:46:
[...]

Je douched toch net zo koud als de wpb het 'even' niet meer doet...

[ Voor 17% gewijzigd door ZonnigY op 01-03-2024 15:22 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Pagina: 1 ... 113 ... 225 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)