ZonnigY schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:09:
[...]
Voor wat betreft het laatste. Ik had luchtverwarming die op dit moment bij de schroot ligt, dus geen idee.
Het systeem wordt nieuw aangelegd.
Vanaf de warmtepomp 35 meerlagenbuis
Aftakkingen 32 naar de verdelers vvw
Aftakkingen 26 naar de fancoils
Ik krijg vooralsnog man niet mee om zonder buffer erdoor te duwen. Die heeft meer vertrouwen in de installateur dan in in mijn installatiekennis. Ergens ook niet helemaal onlogisch

. Ben al blij dat ik hem heb meegekregen dat naregeling voor het grootste deel niet helpt.
@
ZonnigY
Lijkt me dat je met jouw technisch inzicht op zijn minst een goeie ‘educated guess’ kan maken.
Dat je installateur het niet wil is omdat die zich moet indekken. Als die meegaat in jouw wens en het blijkt niet (goed) te werken, dan heeft die een probleem en dat wil die vermijden.
Manlief is slechts volgend daarin.
In jouw situatie zou ik de installateur vrijwaren van zijn verantwoordelijkheid op dit punt en op de plek waar de buffer zou moeten komen twee aanpassingen maken:
1. In de retour komt een T waarvan de aftakking afgedopt wordt. Daar kan de ene kant van de buffer op komen als die toch nodig blijkt.
2. In de aanvoer een stuk buis met aan weerszijden een wartel, zodat je dat eruit kunt halen als er toch een buffer moet komen. In die ruimte komt dan de andere T plus de circulatiepomp voor het secundaire circuit.
Nu kun je zónder buffer proefdraaien. Mocht het niet lukken, dan kan die buffer zonder al teveel moeite er tussen gezet worden.
Ik zit met het omgekeerde. Ik heb een buffer (ik draai een Nibe S1255 W/W) en wil daar juist vanaf. binnenkort laat ik een driewegkraan monteren die buffer + circulatiepomp van het secundaire circuit overbrugt. Dan kan ik zonder gevaar over zonder buffer. Werkt dat niet, dan gaat de driewegkraan weer terug en draai ik zoals nu.
Ik verwacht een besparing zonder buffer doordat de uitgangstemperatuur van de WP met mss wel 2 graden omlaag kan. Mijn referentie is iemand hier om de hoek die sinds kort net zo’n WP heeft en altijd zonder buffer draaide. Werkt als een zonnetje
Edit:
Lees net
je reactie van vrijdag dat die buffer er definitief uitgaat. Gefeliciteerd met het resultaat!
Blijft de suggestie van de T in de retour en het stuk buis met 2x wartelverbinding om er later eenvoudig een buffer tussen te kunnen zetten.
[
Voor 6% gewijzigd door
Hippe Lip op 25-02-2024 22:49
]