M.b.t. geluid een 5kw buitenunit is een stuk duidelijker hoorbaar dan een 2.5, daarom zou ik die persoonlijk als het kan niet op de erfgrens gaan zetten. Over LG lees ik hier op tweakers weinig goeds.martijn1981 schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:08:
[...]
Toch nog even een vervolgvraag.
Mijn ouders willen voor nu een single split unit voor alleen de keuken / aanbouw. Evt later nog een unit voor de woonkamer apart. In totaal zo'n 85m3 oppervlakte voor de keuken.
Vandaag een nieuwe offerte gekregen. Die stelden 5KW voor mede vanwege het feit dat de uitbouw in de keuken een grote raampartij heeft (denk zelf zo'n 8m2). Is zo'n raampartij nu vaak een reden om een extra zware unit te nemen?
Voor mijn gevoel is een 3.5 KW meer dan voldoende voor die ruimte. Wat denken jullie?
Daarnaast stelt de installateur voor om de buitenunit beneden op de grond neer te zetten vlak bij de erfgrens van de buren. Dit ipv aan de zijkant van de woning aan de muur omdat er dan een gat door het platte dak gemaakt dient te worden.
Ik snap dat dit lastig is (moet dan een dakdekker komen) maar om ipv daarvan de buitenunit direct bij de erfgrens van de buren te zetten is ook niet optimaal lijkt me....
Suggestie van deze man is om een 5KW LG te nemen.
De vraag om 5kw te nemen ivm raampartij is lastig om dat zo te zeggen zonder dat je weet welk glas, type kozijnen, isolatie etc aanwezig is. Zelf hebben we hier een raampartij achter van 5,20 meter bij 2.4 meter trippel glas. Daar merk je niets van. Echter aan de voorzijde zit nog oud dubbelglas ( eind jaren 80 geplaatst) in het kozijn van 2,6m bij 1,6m en daar komt in de winter wel flinke kou vandaan, maar daar werken rolluiken of gordijnen goed voor.
Hier gebruiken we een 5kw op 60m2 en dan hoeft de airco alleen wat harder te werken als het echt goed vriest. Als je daar naar kijkt zou je verwachten dat een 3.5 op 85m3 voldoende moet zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door krijger_chris op 17-04-2023 22:47 ]
MDA COMPACT III - 260MHZ - 4GIG - Artemis Touch 4.01 WM6.1 WWE ROM /// Diamond - 528mhz - 4 GIG - WILDBERRY V1