Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 140 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijger_chris
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-05 17:45
martijn1981 schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:08:
[...]

Toch nog even een vervolgvraag.

Mijn ouders willen voor nu een single split unit voor alleen de keuken / aanbouw. Evt later nog een unit voor de woonkamer apart. In totaal zo'n 85m3 oppervlakte voor de keuken.
Vandaag een nieuwe offerte gekregen. Die stelden 5KW voor mede vanwege het feit dat de uitbouw in de keuken een grote raampartij heeft (denk zelf zo'n 8m2). Is zo'n raampartij nu vaak een reden om een extra zware unit te nemen?
Voor mijn gevoel is een 3.5 KW meer dan voldoende voor die ruimte. Wat denken jullie?

Daarnaast stelt de installateur voor om de buitenunit beneden op de grond neer te zetten vlak bij de erfgrens van de buren. Dit ipv aan de zijkant van de woning aan de muur omdat er dan een gat door het platte dak gemaakt dient te worden.
Ik snap dat dit lastig is (moet dan een dakdekker komen) maar om ipv daarvan de buitenunit direct bij de erfgrens van de buren te zetten is ook niet optimaal lijkt me....
Suggestie van deze man is om een 5KW LG te nemen.
M.b.t. geluid een 5kw buitenunit is een stuk duidelijker hoorbaar dan een 2.5, daarom zou ik die persoonlijk als het kan niet op de erfgrens gaan zetten. Over LG lees ik hier op tweakers weinig goeds.

De vraag om 5kw te nemen ivm raampartij is lastig om dat zo te zeggen zonder dat je weet welk glas, type kozijnen, isolatie etc aanwezig is. Zelf hebben we hier een raampartij achter van 5,20 meter bij 2.4 meter trippel glas. Daar merk je niets van. Echter aan de voorzijde zit nog oud dubbelglas ( eind jaren 80 geplaatst) in het kozijn van 2,6m bij 1,6m en daar komt in de winter wel flinke kou vandaan, maar daar werken rolluiken of gordijnen goed voor.

Hier gebruiken we een 5kw op 60m2 en dan hoeft de airco alleen wat harder te werken als het echt goed vriest. Als je daar naar kijkt zou je verwachten dat een 3.5 op 85m3 voldoende moet zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door krijger_chris op 17-04-2023 22:47 ]

MDA COMPACT III - 260MHZ - 4GIG - Artemis Touch 4.01 WM6.1 WWE ROM /// Diamond - 528mhz - 4 GIG - WILDBERRY V1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-05 17:18
martijn1981 schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:08:
[...]

Toch nog even een vervolgvraag.

Mijn ouders willen voor nu een single split unit voor alleen de keuken / aanbouw. Evt later nog een unit voor de woonkamer apart. In totaal zo'n 85m3 oppervlakte voor de keuken.
Vandaag een nieuwe offerte gekregen. Die stelden 5KW voor mede vanwege het feit dat de uitbouw in de keuken een grote raampartij heeft (denk zelf zo'n 8m2). Is zo'n raampartij nu vaak een reden om een extra zware unit te nemen?
Voor mijn gevoel is een 3.5 KW meer dan voldoende voor die ruimte. Wat denken jullie?

Daarnaast stelt de installateur voor om de buitenunit beneden op de grond neer te zetten vlak bij de erfgrens van de buren. Dit ipv aan de zijkant van de woning aan de muur omdat er dan een gat door het platte dak gemaakt dient te worden.
Ik snap dat dit lastig is (moet dan een dakdekker komen) maar om ipv daarvan de buitenunit direct bij de erfgrens van de buren te zetten is ook niet optimaal lijkt me....
Suggestie van deze man is om een 5KW LG te nemen.
Niet doen vanwege te hoog minimaal vermogen, voor koelen kom je er nog mee weg maar bij verwarmen niet, ik zou het laten berekenen met buitenzonwering erbij.

Op de grond is in algemeen stiller dan aan de muur gezien je dan nog iets voor kan zetten waardoor geluid minder ver komt.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 17-04-2023 22:47 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
krijger_chris schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:41:
[...]

M.b.t. geluid een 5kw buitenunit is een stuk duidelijker hoorbaar dan een 2.5, daarom zou ik die persoonlijk als het kan niet op de erfgrens gaan zetten. Over LG lees ik hier op tweakers weinig goeds.

De vraag om 5kw te nemen ivm raampartij is lastig om dat zo te zeggen zonder dat je weet welk glas, type kozijnen, isolatie etc aanwezig is. Zelf hebben we hier een raampartij achter van 5,20 meter bij 2.4 meter trippel glas. Daar merk je niets van. Echter aan de voorzijde zit nog oud dubbelglas ( eind jaren 80 geplaatst) in het kozijn van 2,6m bij 1,6m en daar komt in de winter wel flinke kou vandaan, maar daar werken rolluiken of gordijnen goed voor.

Hier gebruiken we een 5kw op 60m2 en dan hoeft de airco alleen wat harder te werken als het echt goed vriest. Als je daar naar kijkt zou je verwachten dat een 3.5 op 85m3 voldoende moet zijn.
Dat vermoeden heb ik dus ook, een 3.5 zou prima moeten werken (evt kan Cv nog als backup functioneren). Zonet even op youtube gekeken naar het geluid wat een LG 5KW produceeert op vol vermogen, dat is niet mis.
Niet dat dit vaak voorkomt maar ik zou dit niet op mijn erfgrens willen want krijg je zeker gezeur mee met de buren.
Ik snap ook niet dat een installateur met zo'n suggestie komt om zo'n unit daar neer te willen zetten ipv aan de zijkant van het huis (tweekapper), ook al is wellicht op de erfgrens makkelijker qua installatie. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:10
martijn1981 schreef op maandag 17 april 2023 @ 23:00:
[...]

Ik snap ook niet dat een installateur met zo'n suggestie komt om zo'n unit daar neer te willen zetten ipv aan de zijkant van het huis (tweekapper), ook al is wellicht op de erfgrens makkelijker qua installatie. :?
Misschien is zijn marge hoger op die unit, of heeft hij er meer ervaring mee. Qua plaatsing denk ik dat je dit ook beter van tevoren zelf kunt bepalen, evt. met hulp van anderen. En dan gewoon een installateur erbij zoeken i.p.v. andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
BvdM91 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:27:
Zijn er toevallig meer mensen met een Daikin multisplit die onderstaande situatie herkennen en wellicht een verklaring c.q. oplossing hebben hiervoor?

Wij bezitten sinds november vorig jaar over een Daikin multisplit waarbij een 6.8kW buitenunit is verbonden met één 4.2kW binnenunit (woonkamer) en twee 2kW units op de slaapkamers boven. De configuratie heeft sinds november 24/7 gedraaid en is uitsluitend gebruikt om onze woning te verwarmen. Nu de binnentemperatuur vandaag (a.g.v. combinatie veel raampartijen, veel zon en beperkte isolatie) zeer rap oploopt toch ook maar eens gaan experimenteren met koelen om goed voorbereid te zijn op écht warme temperaturen.

Alle drie de binnenunits staan nu op de Koel-modus. Echter is alleen de unit in de woonkamer op dit moment ingeschakeld, de twee kleinere units op de bovenverdieping staan uit. Vóór inschakeling van het koelprogramma gaf de unit in de woonkamer o.b.v. de interne sensor een temperatuur van 28C aan, de beide boven units gaven 20C aan. Nu een uur en circa 0.7kW aan opgenomen vermogen later is de temperatuur in de woonkamer zeer minimaal afgenomen van 28C naar slechts 27.5C, dit ondanks dat de woonkamer unit op een behoorlijke fan snelheid en zónder vraagbesturing heeft staan draaien. Niet dat de lucht die eruit kwam nou heel erg koud was als je het mij vroeg maar duidelijk wel iets kouder dan de warme lucht die al in de woonkamer hing. Nog véél opvallender was echter dat één van de twee units boven ineens een temperatuur van 8C aangeeft terwijl de andere unit boven (die letterlijk 2 meter verder hangt in een naastgelegen kamer met beide deuren open!) nog gewoon 20C meet. Let wel, de beide boven units staan dus UIT!

Toch maar even boven gaan kijken. De unit die qua temperatuur nog steeds hetzelfde meet als een uur geleden doet inderdaad niks en maakt verder ook geen geluid, zoals je zou verwachten van een uitgeschakelde unit. De andere unit boven die dus plots een fors lagere temperatuur meet maakte wel degelijk geluid! De klep was gesloten maar er was een duidelijk sissend geluid hoorbaar. Als je je hand onder de unit hangt is ook duidelijk een zeer zachte maar bovenal ijskoude luchtstroom voelbaar, totaal niet raar dat die unit zelf 8C meet dus!

Maar hoe kan dit? Ik snap dat, aangezien het een multisplit configuratie betreft, de onderlinge units zijn verbonden en dat er her en der dus wat stromingen tussen/door de leidingen kunnen vloeien. Maar hoe kan het dat twee identieke units die beide zijn UITgeschakeld zo anders reageren? Waarom maakt de ene zo'n sissend geluid en komt hier voelbaar ijskoude lucht uit (met de klep gesloten) terwijl de andere binnenunit niks van dit alles heeft. Sowieso vind ik het vreemd dat voornoemde unit die UITgeschakeld staat een luchtstroom produceert die zoveel kouder is dan de woonkamer-unit die daadwerkelijk INgeschakeld staat aangezien dat de enige ruimte is waar we op dit moment koele lucht nodig hebben. Het feit dat de woonkamer temperatuur met een INgeschakelde unit in een uur tijd ook slechts 0.5C graad is afgekoeld terwijl een andere ruimte waarin een UITgeschakelde hangt in hetzelfde tijdsbesprek ruim 12C is afgekoeld doet m.i. vermoeden dat er iets niet helemaal pluis is.

Ik ben zéker van plan om na het weekend onze installateur te bellen om e.e.a. na te vragen en bij voorkeur na te laten kijken, maar ik ben toch wel benieuwd of meer mensen zich herkennen in bovenstaande zodat ik goed beslagen ten ijs kan komen :)
100% zeker dat de koelleidingen en de bekabeling niet correct zijn aangesloten, in koeling staan de expansie ventielen open (of half open volgens de oververhitting) van de ruimtes die moeten gekoeld worden, de ruimtes die uit staan of op temperatuur zijn staan ze dicht. Bij verwarming staan alle ventielen open en werkt de verwarming wel correct. Laat best de installateur zo snel mogelijk komen om dit correct aan te sluiten, ik zou nu ook niet meer koelen kans bestaat dat er vloeistof naar je compressor gaat en schade kan aanbrengen aan de compressor omdat je nu een verdamper gaat gaan koelen waarvan de ventilator uit staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Zijn er meer hier die het verbruik van de airco op Mindergas.nl bijhouden?

Ben benieuwd naar het verloop van de kWh/graaddag, ik verwacht dat het kWh/graaddag met de langzaam oplopende temperaturen ook langzaam zou moeten dalen ivm beter wordende COP. Het tegenovergestelde lijkt nu te gebeuren.

Hoe ziet jullie kWh/graaddag grafiek eruit? Hier op 24 oktober de airco gestart en sindsdien 24/7 op 20C gestookt, nu bezig met alleen overdag te stoken om te zien of ik de grafiek kan afbuigen naar beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsj6K3349Hr5U4vGIuD6QjAw11Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ziEbttScJR4mholZkMDkbFOA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Stokertje schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:22:

Ben benieuwd naar het verloop van de kWh/graaddag, ik verwacht dat het kWh/graaddag met de langzaam oplopende temperaturen ook langzaam zou moeten dalen ivm beter wordende COP. Het tegenovergestelde lijkt nu te gebeuren.

Hoe ziet jullie kWh/graaddag grafiek eruit? Hier op 24 oktober de airco gestart en sindsdien 24/7 op 20C gestookt, nu bezig met alleen overdag te stoken om te zien of ik de grafiek kan afbuigen naar beneden.

[Afbeelding]
Ik hou het niet bij op mindergas.nl.
December/Januari/februari stook ik 24/7 met kleine nachtverlaging tot 2c(gebeurd met tijdklok ik zit er verder niet aan), doorgaans verwarm ik hier op 21.5 een Daikin singlesplit 3.5kw voor ong 30m2, tussenwoning, mijn huis is niet geen "gemiddelde huis" zo is er ook een WTW aanwezig inmiddels.

Rond maart programmering aangepast naar alleen overdag verwarmen, sinds april alleen nog ad-hoc stoken gezien de zon al veel doet.

Afbeelding bijgesneden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fJ12u0AtYjI0p01qG0hnpR7rRc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8RpehLgCxADwPMfKY3Gbr9aT.png?f=user_large

December was 224,0, november 122,2, oktober 54.9 kwh, Blauw is koeling: 19,8kwh in het jaar.

mbt COP daling/verbetering maakt weinig uit is mijn ervaring, staat ook in Daikin handleiding mbt redement bij welk temp, tijdens vorst is COP nog steeds prima, alleen als je spreekt over -10 komt COP onder 3.

Energieverbruik neemt hoofdzakelijk toe omdat mijn huis meer warmteverlies heeft en niet het dalende redement, de-frosts stellen ook niet zoveel voor gezien om de 5u voor 10 minuten rond 700 watt, rond vriespunt is vervelender dan keiharde vorst.

@icecreamfarmer Ik heb gekozen voor combinatie en niet meteen gas eruit doen gezien ik het comfort van SWW niet wil missen, een boiler raakt "leeg" en moet altijd warmgehouden worden(stilstandverlies), ik kan nog op CV verwarmen maar gebeurd niet in praktijk.
Wanneer de CV ketel "versleten" is kijk ik wel weer.

De airco heeft al in praktijk tot -12 buitentemperaturen als hoofdverwarming functioneerd en ging prima.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 19-04-2023 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvdM91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-05 21:26
Hespy schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:37:
[...]

100% zeker dat de koelleidingen en de bekabeling niet correct zijn aangesloten, in koeling staan de expansie ventielen open (of half open volgens de oververhitting) van de ruimtes die moeten gekoeld worden, de ruimtes die uit staan of op temperatuur zijn staan ze dicht. Bij verwarming staan alle ventielen open en werkt de verwarming wel correct. Laat best de installateur zo snel mogelijk komen om dit correct aan te sluiten, ik zou nu ook niet meer koelen kans bestaat dat er vloeistof naar je compressor gaat en schade kan aanbrengen aan de compressor omdat je nu een verdamper gaat gaan koelen waarvan de ventilator uit staat
Dank voor de toelichting en tip om tot nadere orde even niet te koelen, dat wordt ramen open houden 8)7. Eerder deze week direct met installateur gebeld en die komt a.s. maandag langs om te kijken en e.e.a. na te lopen. Zal naderhand zéker even terugkoppeling geven hier!

SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-05 13:30

[Afbeelding]
Nee, maar ik kan wel een grafiekje maken van wat ik zelf bij houd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27AdzBAKdZIQTbjGknxV9n9EKmw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XMK51syMFbd61tK417o3RyQu.png?f=user_large

Ik heb ook het 1 weeks voortschrijdend gemiddelde in het groen erin geplot omdat het van dag tot dag nogal op en neer stuiterd, dan zie je de trend een stukje beter.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
PentaClover schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:22:
[...]

Nee, maar ik kan wel een grafiekje maken van wat ik zelf bij houd:

[Afbeelding]

Ik heb ook het 1 weeks voortschrijdend gemiddelde in het groen erin geplot omdat het van dag tot dag nogal op en neer stuiterd, dan zie je de trend een stukje beter.
Mooi gedaan! Zie dat jou kWh/graaddag bij het langzaam warmer worden wel langzaam zakt. Dat was ook mijn verwachting als het warmer wordt en de COP zou moeten stijgen. Zal het in de gaten houden, kan mogelijk ook een indicatie zijn dat er wat aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
mr_evil08 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:34:
[...]

Ik hou het niet bij op mindergas.nl.
December/Januari/februari stook ik 24/7 met kleine nachtverlaging tot 2c(gebeurd met tijdklok ik zit er verder niet aan), doorgaans verwarm ik hier op 21.5 een Daikin singlesplit 3.5kw voor ong 30m2, tussenwoning, mijn huis is niet geen "gemiddelde huis" zo is er ook een WTW aanwezig inmiddels.

Rond maart programmering aangepast naar alleen overdag verwarmen, sinds april alleen nog ad-hoc stoken gezien de zon al veel doet.

Afbeelding bijgesneden:
[Afbeelding]

December was 224,0, november 122,2, oktober 54.9 kwh, Blauw is koeling: 19,8kwh in het jaar.

mbt COP daling/verbetering maakt weinig uit is mijn ervaring, staat ook in Daikin handleiding mbt redement bij welk temp, tijdens vorst is COP nog steeds prima, alleen als je spreekt over -10 komt COP onder 3.

Energieverbruik neemt hoofdzakelijk toe omdat mijn huis meer warmteverlies heeft en niet het dalende redement, de-frosts stellen ook niet zoveel voor gezien om de 5u voor 10 minuten rond 700 watt, rond vriespunt is vervelender dan keiharde vorst.

@icecreamfarmer Ik heb gekozen voor combinatie en niet meteen gas eruit doen gezien ik het comfort van SWW niet wil missen, een boiler raakt "leeg" en moet altijd warmgehouden worden(stilstandverlies), ik kan nog op CV verwarmen maar gebeurd niet in praktijk.
Wanneer de CV ketel "versleten" is kijk ik wel weer.

De airco heeft al in praktijk tot -12 buitentemperaturen als hoofdverwarming functioneerd en ging prima.
Bedankt voor je uitgebreide uiteenzetting, mijn vraag ging specifiek over het verbruik in kWh per graaddag en dat is wat anders dan jij hier toont. :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-05 15:42
Martin7182 schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:59:
@Tanuki geen ervaring mee, maar ik zou het zonder isolatie doen; 's zomers vriest het niet en 's winters doet een condensafvoer niets.
Het gaat dan ook niet om het vriezen maar het feit dat er koud water doorheen stroomt. Dit zou kunnen condenseren en er dus misschien voor kunnen zorgen dat je stucwerk vochtig word/eraf valt.

Ik denk zelf dat als je goed afschot erin hebt het wel goed moet gaan, dan stroomt het snel genoeg weg. Die ribbelslang hoort van binnen ook glad te zijn dus zal geen water in blijven staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
EPICOSAURUS schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:57:
[...]

Het gaat dan ook niet om het vriezen maar het feit dat er koud water doorheen stroomt. Dit zou kunnen condenseren en er dus misschien voor kunnen zorgen dat je stucwerk vochtig word/eraf valt.

Ik denk zelf dat als je goed afschot erin hebt het wel goed moet gaan, dan stroomt het snel genoeg weg. Die ribbelslang hoort van binnen ook glad te zijn dus zal geen water in blijven staan.
Ik zou er sowieso niet aan beginnen, er komt op den duur ook vuil en slijmvorming vanuit de binnenunit door naar buiten en als dat verstopt raakt kun je gaan breken. Je kunt dit eventueel vertragen/voorkomen door in het koel seizoen lekbak tabletten gebruiken.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:30

[Afbeelding]
Ik hou het niet bij in een grafiek, maar wel op papier.

Bij ons is er een duidelijk dalende lijn in verbruik per graaddag wanneer we verder van december/januari komen. Dit jaar was het verschil groter dan vorig jaar omdat we in zowel december als januari geexperimenteerd hebben met 24/7 verwarmen ipv van onze gebruikelijke manier.

Wat mij betreft kan je niet zeggen dat een airco hier in een bepaald gedrag moet tonen, ik denk dat het helemaal afhangt van de omstandigheden.

Volgens mijn logica draait een airco die zeer minimaal gekozen is qua vermogen, liefst single split, zuiniger en beter wanneer je 24/7 verwarmt in veel gevallen. Ik vermoed dat zo'n airco daarmee ook het patroon laat zien van lager verbruik per graaddag verder van jan/dec af, omdat het systeem zich minder hoeft in te spannen en efficienter gaat draaien door hogere temperatuur.

Ik denk dat dit zelfde ook geldt voor een zwaarder gekozen systeem waarmee je vooral ad hoc verwarmt, omdat dat de kracht is van een zwaarder gekozen systeem tov de omgeving waarin het is geplaatst. Dus ik verwacht daar eenzelfde lijn.

Wanneer je vooral 24/7 verwarmt met een naar verhouding zwaarder systeem, verwacht ik dat het verbruik buiten de maanden dec/jan gelijk blijft of gaat oplopen. Daar ligt niet de kracht van zo'n systeem, en dan zal het hogere verbruik per uur zwaar gaan wegen bij 24/7 gebruiken.

Ik denk dat dit 1 van de redenen is om naar veel meer te kijken voor aanschaf van een airco dan alleen naar hoe groot is de ruimte die ik wil verwarmen en hoe goed of slecht is deze geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
EPICOSAURUS schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:57:
[...]

Zal dat beetje koude water echt problemen kunnen geven? In een dichtgestucte muur zit toch bijna geen lucht waaruit water kan condenseren? Hooguit waar de buis de muur ingaat, maar die heb je bij een normale afvoer naar buiten ook. Of zou je die ook moeten isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Stokertje
Graaddagen vergelijken met elkaar kan sowieso niet als je de jaren ervoor niet mee pakt als vergelijkingsmateriaal.

Of de verwarmde ruimte(s) op zuid of noord zijn maakt behoorlijk uit, hoe wil jij dan de COP bepalen ?
Net als de warmtepomp op zuid of noord staat, om de COP te bepalen kan alleen snachts.

De graaddagen calculator,s gaan er allemaal vanuit dat je de gehele huis verwarmd wat regelmatig niet zo is.
De zon heeft hier een te groot invloed waardoor het te onbetrouwbaar is.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 20-04-2023 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mr_evil08 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:27:

Of de verwarmde ruimte(s) op zuid of noord zijn maakt behoorlijk uit, hoe wil jij dan de COP bepalen ?
Net als de warmtepomp op zuid of noord staat, om de COP te bepalen kan alleen snachts.
Je kunt toch 'gewoon' het thermisch afgegeven vermogen delen door het opgenomen elektrisch vermogen. Thermisch vermogen = (uitblaastemp - inzuigtemp) × luchtmassaverplaatsing/s × soortelijke warmte van lucht. Met evt. een correctiefactor voor de lagere relatieve luchtvochtigheid.

Alleen even opletten dat je thermometer niet in direct zonlicht staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
mr_evil08 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:27:
@Stokertje
Graaddagen vergelijken met elkaar kan sowieso niet als je de jaren ervoor niet mee pakt als vergelijkingsmateriaal.

De graaddagen calculator,s gaan er allemaal vanuit dat je de gehele huis verwarmd wat regelmatig niet zo is.
De zon heeft hier een te groot invloed waardoor het te onbetrouwbaar is.
Ik wil geen cop bepalen, en ook niet vergelijken met vorig jaar, dat heb ik ook niet gezegd. ;)

Mijn punt was: waarom loopt mijn verbruik per graaddag langzaam op terwijl de cop door de langzaam hoger wordende buitentemperatuur beter zou moeten worden en daardoor het aantal kwh/graaddag MINDER. De unit wordt met een hogere cop immers efficiënter waardoor het verbruik per graaddag zou moeten dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:34
Stokertje schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:11:
[...]

Ik wil geen cop bepalen, en ook niet vergelijken met vorig jaar, dat heb ik ook niet gezegd. ;)

Mijn punt was: waarom loopt mijn verbruik per graaddag langzaam op terwijl de cop door de langzaam hoger wordende buitentemperatuur beter zou moeten worden en daardoor het aantal kwh/graaddag MINDER. De unit wordt met een hogere cop immers efficiënter waardoor het verbruik per graaddag zou moeten dalen.
Laat je het te lang draaien? Mijn multisplit unit (LG MU3R19, 3000W piek) houdt hier van onder de 400W te gaan, 300W kan hij, heb dat vaker gemeten, maar efficiëncy is lager dan 450W en is vrij vlak tot boven de kW.

Gisteren met echt gratis stroom heb ik geprobeerd om mijn dagverbruik in een paar uur te verstoken, is redelijk gelukt, en er kwam een idioot grote hoeveelheid warmte uit alle 3 binnenunits. Na 16:00 uur mocht alles lekker uit en uit blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:00
Komende week wordt onze 3,5 MHI geïnstalleerd.
Hier mijn topic.

Erboven is het balkon van de bovenburen dus de airco staat 95% van de tijd droog. Een omkasting had ik dus niet gepland. Zoals te zien in het topic: Wij hebben flagstones op terras en die liggen relatief los op het zand met split ertussen. De installateur geeft aan dat hij de airco met bigfeet op het terras kan plaatsen. Ik twijfel of dit de juiste weg is en er kans is op resonantie en/of dat het op den duur scheef komt te staan.

Daarom dacht ik in de maten van de bigfeet een betonnen fundering te gieten op het zand. Of kan dit gewoon op het terras staan? Ik heb ook nog een paar grote betontegels die zou ik daar neer kunnen leggen in de plaats van enkele flagstones.

Iemand een mening?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onestone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:17

Onestone

Saabje, 550Nm 400paardjes

Stokertje schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:11:
[...]

Misschien heeft de best stevige oostenwind er mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:29
Vandaag zijn mijn units geplaatst. MHI 20 ZSX singles voor beide kantoren, en een 63ZR voor de woonkamer. Installatie is allemaal soepel verlopen. Hangt keurig, en ze vallen minder op dan waar we rekening mee hielden.

Had meteen commentaar van de buren te pakken. Ze (vriendelijk) uitgelegd dat dit geen "warmtepomp" (Ze maakten zich zorgen om de spreekwoordelijke l/w warmtepomp) is, maar precies zo'n zelfde soort unit als bij hun (op ongeveer dezelfde plek tov onze woning) op de slaapkamermuur hangt. En uiteraard, dat als ze er last van hadden, ze direct contact moeten opnemen, dan gaan we kijken wat we er aan kunnen doen. En dat ik die zorgen begrijp, omdat ik die ook had bij hun unit, en dat ik die nog nooit heb gehoord.

Sowieso grenzen de tuinen benedenwinds aan een dubbele rij beukenbomen van 25m hoog, ca 15-20m afstand), staat er een groene heg tussen de tuinen, wonen we op 500m van een drukke autoweg, 800m van een drukke spoorverbinding, en vliegt schiphol hier ook regelmatig overheen. Kunnen ze hem horen als ze tussen de huizen staan? Mogelijk, als je er naar op zoek bent. In de zitkuil in de tuin? Niet; sowieso omdat hij bij dat soort weer niet aan zal staan. In de woonkamer? Ook niet, zelfs niet met de deuren open.

[ Voor 4% gewijzigd door ijdod op 20-04-2023 18:50 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:01
Heeft er iemand een idee wat normaal standy verbruik is?
Ik heb 1 buiten unit + 3 binnenunits van mitsubishi electric.

Heb sinds een tijdje een meter van HomeWizard er tussen zitten.
Deze neemt constant 11W.
De voorbije 4 dagen was dit al 1kWh. Zonder dat deze in gebruik zijn.
Enigste is dat ze wel met wifi verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-05 11:54
Stinu schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:38:

Deze neemt constant 11W.
Ja dat is normaal. Zoek hier in het forum op carter verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:47

Deze neemt constant 11W.
Die 11 W is de voeding van de wifi.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-04 13:20

Deze neemt constant 11W.
Zoals @Tommie12 ook al noemde, je hebt 3 wifi units. Als je die niet gebruikt zou je ze kunnen verwijderen of je kan als je de airco niet gebruikt in die maanden de airco van de netspanning halen.

Dit verbruik komt neer op 3 cent per binnen unit per dag bij 40 cent per kWh, dat is toch heel beschaafd. Ik zou dat gewoon accepteren.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
tomtor schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 07:59:
[...]

Zoals @Tommie12 ook al noemde, je hebt 3 wifi units. Als je die niet gebruikt zou je ze kunnen verwijderen of je kan als je de airco niet gebruikt in die maanden de airco van de netspanning halen.

Dit verbruik komt neer op 3 cent per binnen unit per dag bij 40 cent per kWh, dat is toch heel beschaafd. Ik zou dat gewoon accepteren.
4 W per unit vind ik eigenlijk best wel veel, ook als wifi daarvan misschien maar 2 W gebruikt. Ter vergelijking, een Sonoff wifi stekker gebruikt maar ~0.5 W.
Voor mij een van de redenen om geen wifi te installeren in de binnenunit. We stoken alleen als we thuis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor

Deze neemt constant 11W.
Toch maar even zelf gemeten. Mijn 2 single splits (AP25) gebruiken samen in rust 1,3W met wifi aan, dus 0,65W per unit. Ook met een tweede goedkopere meter gechecked, die geeft ook 1W aan!

De power factor is echter 0.18, dus een meter die daar niet voor corrigeert komt op een waarde van meer dan 5 maal zo veel (8 VA geeft mijn meter). Ik denk dat dat het probleem met jouw meting/meter is.

Het verbruik is dus veel lager dan je denkt of er is inderdaad iets vreemds aan de hand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYoTgCmv2j3I4sYXpcX7AU0UuLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZV9c13cZHE039KWXdmPAVo3.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dbesLgyfBCF5LTFfFEAGSaxb6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8AB5cfSNs394Obchi60reHY.jpg?f=fotoalbum_large

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:01
tomtor schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:12:
[...]

Toch maar even zelf gemeten. Mijn 2 single splits (AP25) gebruiken samen in rust 1,3W met wifi aan, dus 0,65W per unit. Ook met een tweede goedkopere meter gechecked, die geeft ook 1W aan!

De power factor is echter 0.18, dus een meter die daar niet voor corrigeert komt op een waarde van meer dan 5 maal zo veel (8 VA geeft mijn meter). Ik denk dat dat het probleem met jouw meting/meter is.

Het verbruik is dus veel lager dan je denkt of er is inderdaad iets vreemds aan de hand.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb deze meter er tussen zitten:
https://www.homewizard.com/nl-be/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
Ik weet niet hoe "correct" deze is.

Helaas niet mogelijk om enkel wifi "makkelijk" los te koppelen op de units.

In de winter gebruiken we vooral de binnenunit in de woonkamer.
In de zomer die van de 2 slaapkamers.

Is het slecht om in het tussenseizoen de volledige groep zonder stroom te zetten voor langere tijd?
Ik heb alleen de mogelijkheid om in de groepenkast de volledige groep uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-03 09:05
Hey allen,

ik zit me te oriënteren op de MHI SR series van airco's en was eigenlijk benieuwd of iemand weet wanneer de 2024 catalogus uit komt (en of het de moeite waard is om daarop te wachten).

Op https://www.mhi.com/group/maco/products/downloads zijn wel alle versies te vinden, maar geen post-date, dus geen idee hoe oud ze zijn. archive.org heeft enkel snapshots van mei, dus niet echt nuttig. Nu zag ik in mei 2022 iig nog niet de 2023 catalogus, dus ik verwacht dit dan ook niet voor de zomer?

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

n0d3 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:41:
Hey allen,

ik zit me te oriënteren op de MHI SR series van airco's en was eigenlijk benieuwd of iemand weet wanneer de 2024 catalogus uit komt (en of het de moeite waard is om daarop te wachten).

Op https://www.mhi.com/group/maco/products/downloads zijn wel alle versies te vinden, maar geen post-date, dus geen idee hoe oud ze zijn. archive.org heeft enkel snapshots van mei, dus niet echt nuttig. Nu zag ik in mei 2022 iig nog niet de 2023 catalogus, dus ik verwacht dit dan ook niet voor de zomer?
gewoon halen wat je nu kan krijgen. wachten heeft 0 zin en de boel word alleen maar duurder.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-05 09:25
Iemand enig idee wat met de app aan de hand is? Heeft altijd gewerkt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4eGjWMxRqcXWl_CampQ5AHPvJUY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/78An0MMXjqoLsRaiXkyYrOdb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:34
mikin schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:03:
Iemand enig idee wat met de app aan de hand is? Heeft altijd gewerkt.[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N26F7lXl0aWjz2vvR_xVweOoYMo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jXrPhEGNP1ONTsxHtTQspkRk.png?f=user_large

(Server issues, try again later, of check je internet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomuitrotterdam
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-05 11:34
Iemand enig idee wat met de app aan de hand is? Heeft altijd gewerkt.[Afbeelding]
zelfde hier, service eruit ?
[lijkt op login server, want naam wordt ook niet vermeld]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Probleempje met de server, was gisterenavond ook heel even. Lost zich vanzelf op.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Stinu schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:11:
[...]

Is het slecht om in het tussenseizoen de volledige groep zonder stroom te zetten voor langere tijd?
Ik heb alleen de mogelijkheid om in de groepenkast de volledige groep uit te zetten.
Spanningsloos maken van de warmtepomp voor een (lange) periode is niet erg, doe het zelf ook door na het stookseizoen de spanning eraf te halen en gaat er alleen in tijdens een hittegolf ivm koelen.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 21-04-2023 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-05 15:58
[...]

Dat verbruik komt voornamelijk door de carterverwarming niet enkel WiFi, die gebruikt misschien 0-3w voor 3 binnenunits. Stroom er af kan zeker maar als je de stroom er weer op zet dan wel even een paar uur wachten voordat je het systeem in gebruik neemt.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
mr_evil08 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:03:
[...]

Spanningsloos maken van de warmtepomp voor een (lange) periode is niet erg, doe het zelf ook door na het stookseizoen de spanning eraf te halen en gaat er alleen in tijdens een hittegolf ivm koelen.
Bij Daikin kan je op de buitengoep een fiche uittrekken, dan blijft de wifi werken maar verbruikt dan 0W (onmeetbaar met de Holewizard dinrail meter) ipv 5w, enkel ieder uur 5min 6w voor zijn metingen te doen om dan te beslissen als de carter moet verwarmd worden. Zie mijn vorige posts Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rMvUfGtPeuvLBcR0jxGhMVUNJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZyMD5BWnhejhyqJKxMPkUb52.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
[...]

De HomeWizard meet schijnbaar vermogen (spanning x stroom = VA) wat ik uit de schaarse documentatie kan opmaken. Het werkelijke verbruik is dus 2W, geen 11W. In de meeste gevallen zal de afwijking veel kleiner zijn, bv bij echt verwarmen maar in dit geval dus niet.

Als je twijfelt kan je al je groepen uitschakelen behalve de airco groep. Je digitale meter in de meterkast zal dan waarschijnlijk circa 4W als gebruik tonen. 2W voor de airco en 2W voor de HomeWizard.

De airco groep uitzetten voor een periode kan zonder problemen (minder zinnig indien slechts 2W gebruik), maar daar hebben de anderen al op gereageerd.

[ Voor 1% gewijzigd door tomtor op 21-04-2023 20:28 . Reden: HomeWizard gebruik 2W ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtor
.

[ Voor 99% gewijzigd door tomtor op 21-04-2023 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
Hey allen,

De modellen met ingebouwde wifi (WF) die je nu ziet waren ongeveer eind vorig jaar in NL leverbaar.
En hoe langer je wacht hoe duurder ze worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
Hespy schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:43:
[...]

Bij Daikin kan je op de buitengoep een fiche uittrekken, dan blijft de wifi werken maar verbruikt dan 0W (onmeetbaar met de Holewizard dinrail meter) ipv 5w, enkel ieder uur 5min 6w voor zijn metingen te doen om dan te beslissen als de carter moet verwarmd worden. Zie mijn vorige posts [Afbeelding]
Bij mijn setup is het afhankelijk van de temperatuur, kantelpunt voor wel/geen carterverwarming ligt tussen de 10-12c.

Team-RiNo in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:29
Ik heb het beeld dat een MHI binnenunit met wifi-af-fabriek (-WF) functioneel hetzelfde is als een non-wifi model met de los toegevoegde wifi unit; met als verschil dat het binden van de wifi bij de een met de AB kan, en bij de ander met het knopje op de wifi module. Klopt dat? (Dit nav een verkeerde levering (W ipv WF), wat men met de losse wifi module wil oplossen.)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-05 12:44
Hespy schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:43:
[...]

Bij Daikin kan je op de buitengoep een fiche uittrekken, dan blijft de wifi werken maar verbruikt dan 0W (onmeetbaar met de Holewizard dinrail meter) ipv 5w, enkel ieder uur 5min 6w voor zijn metingen te doen om dan te beslissen als de carter moet verwarmd worden. Zie mijn vorige posts [Afbeelding]
Die pieken zijn echt zo raar wat dat betreft. Toen ik er net een Daikin WiFi module in had gezet, zag ik in de oude Daikin Residential Controller standaard de buitentemperatuur niet wanneer ie uit was en verbruikte het hele systeem altijd constant 1.4W in rust.

Toen op een gegeven moment had ik de module bijgewerkt, toen viel het me op dat ik wel de buitentemperatuur in de RC app zag terwijl de unit uit stond. Sindsdien hoor ik exact op het uur een relais klikken in de binnenunit, zie ik een piek van 10w van een paar seconden lang die meteen wegzakt zodra het relais weer uitklikt en kan ik in HA terugzien dat de gelogde temperatuur steeds verandert gedurende die pieken. Lekker spartaanse manier om de buitentemperatuur te meten, ik neem maar aannamens dat Daikin affabriek geen logica had geimplementeerd om de buitentemperatuur van een RXF25C ook wanneer de boel uit was.

Grappige is, ik heb van de winter nog nooit maar enig teken gezien dat de carterverwarming was aangeslagen terwijl de unit uit was, ook toen heb ik alleen maar zo'n verbruikspatroon als hier gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2zmpUHCLnDVWrYTp4qtFS5zTpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QmShqacEdCVtcLrOnj1p5ZU4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door VikeeVeekie op 22-04-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
VikeeVeekie schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 14:21:
[...]

Die pieken zijn echt zo raar wat dat betreft. Toen ik er net een Daikin WiFi module in had gezet, zag ik in de oude Daikin Residential Controller standaard de buitentemperatuur niet wanneer ie uit was en verbruikte het hele systeem altijd constant 1.4W in rust.

Toen op een gegeven moment had ik de module bijgewerkt, toen viel het me op dat ik wel de buitentemperatuur in de RC app zag terwijl de unit uit stond. Sindsdien hoor ik exact op het uur een relais klikken in de binnenunit, zie ik een piek van 10w van een paar seconden lang die meteen wegzakt zodra het relais weer uitklikt en kan ik in HA terugzien dat de gelogde temperatuur steeds verandert gedurende die pieken. Lekker spartaanse manier om de buitentemperatuur te meten, ik neem maar aannamens dat Daikin affabriek geen logica had geimplementeerd om de buitentemperatuur van een RXF25C ook wanneer de boel uit was.

Grappige is, ik heb van de winter nog nooit maar enig teken gezien dat de carterverwarming was aangeslagen terwijl de unit uit was, ook toen heb ik alleen maar zo'n verbruikspatroon als hier gezien.

[Afbeelding]
Van heel deze winter heb ik 1 nacht de carter verwarming zien aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:56
Hallo L/L kenners en liefhebbers! Ik ben zelf op zoek naar airco’s voor onze woning. Ik heb een apart topic aangemaakt en zou het enorm waarderen als jullie mee willen kijken met de offertes die ik heb gekregen. Wellicht hebben jullie goede tips en feedback. Dank alvast.

Dit is mijn topic: Airconditioning offertes - feedback gevraagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-05 09:13
Wij zouden goed jullie input kunnen gebruiken op onze airco-offertes. Alvast bedankt!

Airco-offertes RetroTycoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-05 15:42
ijdod schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:00:
Ik heb het beeld dat een MHI binnenunit met wifi-af-fabriek (-WF) functioneel hetzelfde is als een non-wifi model met de los toegevoegde wifi unit; met als verschil dat het binden van de wifi bij de een met de AB kan, en bij de ander met het knopje op de wifi module. Klopt dat? (Dit nav een verkeerde levering (W ipv WF), wat men met de losse wifi module wil oplossen.)
Is identiek. Je kunt de module op dezelfde manier met de afstandsbediening verbinden. Enige verschil is dat het logo op een andere plek zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredXP
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Wij zouden ook heel graag verstandige en vooral onpartijdige input krijgen voor onze installatie.
Topic is aangemaakt op: Airco - Plaatsing in U-ruimte

Alvast veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-03 12:05

Jammie

Da's pas lekker!

Mijn Daikin Perfera airco's FVXM50A en FTXM20R werken perfect, maar ik heb een vraag over het handmatig aan/uit zetten van de units.

Als ik de units handmatig aan zet met de knop op het apparaat, dan komt dit niet overeen met de instellingen in de app of op de afstandsbediening. De units starten dan altijd op in een soort default modus: de stand Auto (terwijl ik ze in de app en via de afstandbediening in de stand Verwarmen heb staan) en een andere temperatuur.

Dit is natuurlijk geen groot probleem, omdat het snel weer kan worden aangepast. Maar het is soms toch handig om de apparaten handmatig aan te zetten als ik er toch langs loop. Ik vraag me af of die default opstartmodus kan worden aangepast of dat er een andere manier is waarbij het handmatig aan zetten via de knop de instellingen van de afstandsbediening of de app overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eksit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-05 20:42
Binnenkort wil ik mijn eigen airco installeren uitgezonderd het in bedrijfstellen.

Ik heb een leiding van 12 m1 met 5 bochten nodig en zie nogal op om dat in 1 stuk aan te leggen met een paar keer bochten maken en weer recht maken. Nu kwam ik fastpipe tegen. Dit kost mij de helft en ziet er heel gemakkelijk uit.

Weet iemand redenen om dit niet te gebruiken? Volgens mij kan dit gewoon er op vast geschroefd worden door een bedrijf wat het in bedrijf stelt.

Eksit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:32

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

is er een mogelijkheid om de 'aan/uit led lampje' van een Daikin Perfera uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kan iemand misschien uitleggen wat eventuele nadelen zijn van een split unit airco die wellicht te overbemeten is ?
Ik lees in de startpost iets over pendelen, maar dat is bij een inverter airco niet of minder van toepassing ?

Ik sta op het moment voor een aanschaf van een split unit vloer airco van Daikin,
FVXM25A of een FVXM35A.
Deze wil ik in een tour caravan gaan plaatsen. De caravan staat op een vaste plaats, er gaat niet meer mee gereden worden.

Hiervoor was de caravan voorzien van een 2.5KW dakairco, maar die had echt onvoldoende capaciteit om de caravan op een zeer warme zomerdag een enigzins comfortabele temperatuur te krijgen.

Nu is een split airco, zeker van een gerenommeerd merk wel een stuk efficiënter dan zo'n overpriced kampeer prul.
Maar gezien het relatief klein prijsverschil neig ik toch om een 3.5kw versie te nemen.

Standaard rekenmodellen gaan niet echt op in mijn situatie, zon caravan is echt een oven als een hele dag de volle zon erop staat.
Vandaar zon 2.5kw dakairco dan ook zeker niet voldoende was.
In de nacht ging het overigens wel prima, wel met te veel herrie en hinderlijk schudden van de caravan als de compressor uit/aan slaat. (dak aircos zijn nogal primitief vergeleken met splitunits)

Zou een 3.5kw model ook probleemloos zijn werk kunnen doen in de nachturen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Xqlus1ve schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:56:
is er een mogelijkheid om de 'aan/uit led lampje' van een Daikin Perfera uit te schakelen?
Via afstandsbediening. Uit mijn hoofd via het "lampje" daarop. Ik dacht rechtsonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Madshark schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:56:
Kan iemand misschien uitleggen wat eventuele nadelen zijn van een split unit airco die wellicht te overbemeten is ?
Ik lees in de startpost iets over pendelen, maar dat is bij een inverter airco niet of minder van toepassing ?

Ik sta op het moment voor een aanschaf van een split unit vloer airco van Daikin,
FVXM25A of een FVXM35A.
Deze wil ik in een tour caravan gaan plaatsen. De caravan staat op een vaste plaats, er gaat niet meer mee gereden worden.

Hiervoor was de caravan voorzien van een 2.5KW dakairco, maar die had echt onvoldoende capaciteit om de caravan op een zeer warme zomerdag een enigzins comfortabele temperatuur te krijgen.

Nu is een split airco, zeker van een gerenommeerd merk wel een stuk efficiënter dan zo'n overpriced kampeer prul.
Maar gezien het relatief klein prijsverschil neig ik toch om een 3.5kw versie te nemen.

Standaard rekenmodellen gaan niet echt op in mijn situatie, zon caravan is echt een oven als een hele dag de volle zon erop staat.
In de nacht ging het overigens wel prima, wel met te veel herrie en hinderlijk schudden van de caravan als de compressor uit/aan slaat. (dak aircos zijn nogal primitief vergeleken met splitunits)

Met een 3,5 houd je normaal gesproken een woonkamer van 60m2 wel koel. Lijkt mij voor een caravan behoorlijk overkill. Pendelen krijg je als setpoint bereikt is en unit zijn minimaal vermogen te groot is en niet kwijt kan. Gaat ten koste van comfort, stroomverbruik en wat extra slijtage compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Jammie schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:46:
Mijn Daikin Perfera airco's FVXM50A en FTXM20R werken perfect, maar ik heb een vraag over het handmatig aan/uit zetten van de units.

Als ik de units handmatig aan zet met de knop op het apparaat, dan komt dit niet overeen met de instellingen in de app of op de afstandsbediening. De units starten dan altijd op in een soort default modus: de stand Auto (terwijl ik ze in de app en via de afstandbediening in de stand Verwarmen heb staan) en een andere temperatuur.

Dit is natuurlijk geen groot probleem, omdat het snel weer kan worden aangepast. Maar het is soms toch handig om de apparaten handmatig aan te zetten als ik er toch langs loop. Ik vraag me af of die default opstartmodus kan worden aangepast of dat er een andere manier is waarbij het handmatig aan zetten via de knop de instellingen van de afstandsbediening of de app overneemt.
Dat lijkt me niet gewenst, de knop is de noodbediening zodat je nog iets kunt als de AB kapot gaat. Volgens mij worden de laatst gebruikte instellingen ook niet bewaard in de airco, maar in de AB die bij elk commando de complete set instellingen opstuurt. Het zit er dus dik in dat het zonder hardwareaanpassingen niet eens kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
Lijkt mij voor een caravan behoorlijk overkill
Nou eh nee, die onderschatting had ik ook gemaakt. Het is ook niet ongebruikelijk dat mijn type caravan wel eens met 2 2.5kw dakairco's worden voorzien.
Met de zon erop, zijn het echt broeikastjes of oventjes, hoe je het ook wilt noemen ;)
Zie bijvoorbeeld afgelopen week, toen we eventjes een middagje zon hadden, buiten 12~14 graden, in de caravan 26.
Pendelen krijg je als setpoint bereikt is en unit zijn minimaal vermogen te groot is en niet kwijt kan.
Dat is inderdaad mijn punt van zorg. Koelen overdag geloof ik wel, maar in de nacht zal veel minder capaciteit nodig zijn.
Dus als ik het goed begrijp, zal een inverter unit dan dus ook kunnen gaan pendelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4tuNrZPipfmV7w9Wwhw1qcA_HQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LXlZUv6FbOyktNuyvk7BCp6Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MotorBeast schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:05:
[...]

Met een 3,5 houd je normaal gesproken een woonkamer van 60m2 wel koel. Lijkt mij voor een caravan behoorlijk overkill. Pendelen krijg je als setpoint bereikt is en unit zijn minimaal vermogen te groot is en niet kwijt kan. Gaat ten koste van comfort, stroomverbruik en wat extra slijtage compressor.
Je moet voor de grap eens googlen hoeveel capaciteit de gemiddelde auto airco heeft. Dan schrik je nog denk ik.

3,5 kW (12.000 BTU) lijkt zo’n beetje standaard, tot nog veel meer voor dikke SUV’s :X Een auto heeft natuurlijk veel meer instraling van de zon dan de gemiddeld woonkamer. En daarnaast ventileer je relatief gezien enorm veel in een auto vergeleken met een woonkamer.

3,5 kW of meer voor een caravan lijkt me helemaal niet gek. Die dingen hebben ook de isolatie van Fred Flinstone’s huis.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:32:
[...]

Je moet voor de grap eens googlen hoeveel capaciteit de gemiddelde auto airco heeft. Dan schrik je nog denk ik.

3,5 kW (12.000 BTU) lijkt zo’n beetje standaard, tot nog veel meer voor dikke SUV’s :X Een auto heeft natuurlijk veel meer instraling van de zon dan de gemiddeld woonkamer. En daarnaast ventileer je relatief gezien enorm veel in een auto vergeleken met een woonkamer.

3,5 kW of meer voor een caravan lijkt me helemaal niet gek. Die dingen hebben ook de isolatie van Fred Flinstone’s huis.
Isolatie valt niet tegen hoor. Ik heb ook een caravan en met koude zet ik maar zelden de verwarming aan. Het is geen auto met alleen plaatstaal. Er zit tussen de binnen- en buitenwand isolatie. Probleem is de zoninstraling op de plastic ruitjes. Ik heb in de zomer op mijn dakraam daarom ook een folie geplakt. Maar eens ideaal is het niet. Ik red het in de caravan nog steeds met een old fashion ventilator.

Ik zou een caravan airco pakken die je in een bank monteert met leidingen die je op verschillende punten in je caravan laat uitstromen. https://www.truma.com/int...x-air-conditioning-system Er bestaan ook units die op de plek van je verwarming komen van je caravan.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 24-04-2023 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:47
[...]

En je wil een auto die 60°C is na vertrek heel snel naar 25 krijgen, dat is iets heel anders dan een hele dag rustig doorkachelen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
[...]
Qua isolatie in caravans, hangt het heel sterk af van het merk en type.
Mijn caravan is dan wat dat betreft weer het andere uiterste.
Dak en wanden zijn iets van 70mm dik, aluminium buitenkant, dan iets van 2cm tempex (of hoe je dat piepschuim moet noemen), dan iets van 4 cm glaswol en uiteindelijk een redelijk dikke houtplaat.

Waar iedereen op de camping na een warme zomerdag, savonds even wat raampjes overzet en de caravan lekker koel maakt, stap ik in een 30+ graden hok, dat totaan de ochtend, ondanks alle ramen open, die temperatuur wel blijft aanhouden.
Het is dan ook die 'opgeslagen' warmte wat eigenlijk een probleem is.
Na een nachtje koelen, heb ik dan wel weer het voordeel dat totaan het middaguur de boel nog lekker koel blijft binnen ;)
MotorBeast schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:39:
[...]
Ik zou een caravan airco pakken die je in een bank monteert met leidingen die je op verschillende punten in je caravan laat uitstromen. https://www.truma.com/int...x-air-conditioning-system Er bestaan ook units die op de plek van je verwarming komen van je caravan.
Ja ik ken ze. Vreselijke ondingen, zeer matig koelcapaciteit, wellicht prima voor een <4.5m caravan, maken een bak herrie, erg veel storingen en erg onzuinig in gebruik.
Wat eigenlijk wel een beetje opgaat voor alle caravan ontworpen airco's. Primitieve Chinese troep, wat voor de hoofdprijs verkocht wordt.
Daarom mijn recente dakairo verkocht, en voor dat budget koop ik makkelijk een 3.5kw Daikin vloerairco voor terug.
Betere koeling, meer stilte, meer comfort. Op voorwaarde dat mijn caravan nooit meer achter een auto gaat.

[ Voor 32% gewijzigd door Madshark op 24-04-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Madshark schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:50:
[...]

Qua isolatie in caravans, hangt het heel sterk af van het merk en type.
Mijn caravan is dan wat dat betreft weer het andere uiterste.
Dak en wanden zijn iets van 70mm dik, aluminium buitenkant, dan iets van 2cm tempex (of hoe je dat piepschuim moet noemen), dan iets van 4 cm glaswol en uiteindelijk een redelijk dikke houtplaat.

Waar iedereen op de camping na een warme zomerdag, savonds even wat raampjes overzet en de caravan lekker koel maakt, stap ik in een 30+ graden hok, dat totaan de ochtend, ondanks alle ramen open, die temperatuur wel blijft aanhouden.
Het is dan ook die 'opgeslagen' warmte wat eigenlijk een probleem is.
Na een nachtje koelen, heb ik dan wel weer het voordeel dat totaan het middaguur de boel nog lekker koel blijft binnen ;)
Dus gewoon heel de dag aan laten (doe ik overigens thuis ook met hittegolf) en dan zal het allemaal wel meevallen. Koel houden vraagt veel minder vermogen dan knallen.Sowieso wil je in een caravan al helemaal niet knallen en in een ijskoude wind zitten met een ijspegel aan je neus. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BvdM91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-05 21:26
BvdM91 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:44:
[...]

Dank voor de toelichting en tip om tot nadere orde even niet te koelen, dat wordt ramen open houden 8)7. Eerder deze week direct met installateur gebeld en die komt a.s. maandag langs om te kijken en e.e.a. na te lopen. Zal naderhand zéker even terugkoppeling geven hier!
Installateur is net de deur uit en bleek inderdaad iets niet helemaal juist met de bedrading! Het feit dat er bij een uitgeschakelde unit duidelijk koelvloeistof te horen was bleek al voldoende indicatie, nog los van eventuele stoingsmeldingen.

Bedrading en leidingen zijn aangepast en alles zou nu moeten werken, wij zijn benieuwd!

SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

De knop op de binnenunit is een noodprocedure om hem toch te kunnen starten, hij gaat dan op 25 graden? verwarmen, dat is een vaste setting.

In de App zou het zichtbaar moeten worden als je refresh,ed op de AB niet gezien dat 1 weg communicatie is.

Ofwel met App of AB aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-03 12:05

Jammie

Da's pas lekker!

mr_evil08 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:38:
De knop op de binnenunit is een noodprocedure om hem toch te kunnen starten, hij gaat dan op 25 graden? verwarmen, dat is een vaste setting.
In de App zou het zichtbaar moeten worden als je refresh,ed op de AB niet gezien dat 1 weg communicatie is. Ofwel met App of AB aanzetten.
Ok, duidelijk. Bedankt.

[ Voor 36% gewijzigd door Jammie op 24-04-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:02
BvdM91 schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:54:
[...]

Installateur is net de deur uit en bleek inderdaad iets niet helemaal juist met de bedrading! Het feit dat er bij een uitgeschakelde unit duidelijk koelvloeistof te horen was bleek al voldoende indicatie, nog los van eventuele stoingsmeldingen.

Bedrading en leidingen zijn aangepast en alles zou nu moeten werken, wij zijn benieuwd!
Kan ik hieruit veronderstellen dat hij de bekabeling had verwisseld met elkaar waardoor de koelmiddel door de verkeerde unit heen liep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:38:
[...]

In de App zou het zichtbaar moeten worden als je refresh,ed op de AB niet gezien dat 1 weg communicatie is.

Ofwel met App of AB aanzetten.
Mag met Domoticz ook? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myztic881
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-03 19:24
Ik heb een MHI srk35zsx-wft.
Is het mogelijk om de bewegingssensor uit te schakelen? Of moet er dan een tapeje op. :)
Ik wil hem nml bij deze temperaturen op eco niet steeds weer aan laten slaan bij elke minimale beweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Myztic881 schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:09:
Ik heb een MHI srk35zsx-wft.
Is het mogelijk om de bewegingssensor uit te schakelen? Of moet er dan een tapeje op. :)
Ik wil hem nml bij deze temperaturen op eco niet steeds weer aan laten slaan bij elke minimale beweging.
Dan kun je beter eco gewoon niet gebruiken. Met eco en een stukje tape gaat de temperatuur bij verwarmen naar 15 °C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03PEcTHIoJLQPgm7EyP6euVzYWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bnH1S9hsP00EoaQIOYJ3dHY6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-05 16:53
Ik ga een airco ophangen in de hal op zolder (daar geen vragen over ;))
Nu zijn we op tweakers, en wil ik hem lokaal kunnen aansturen via Home Assistant.
In de start post staat al wat informatie maar ik ben benieuwd naar de persoonlijke ervaringen.

Is er iemand die bewust een bepaald merk heeft gekozen voor de lokale API? Is er uberhaupt nog een?

Ik neig naar een MHI met een Wemos D1 mini erop om hem te besturen via HA.
Maar ik las ook dat @LED-Maniak voor de normale Mitsubishi's (ME) een bordje heeft gemaakt met externe thermostaat

[ Voor 4% gewijzigd door Kodess op 25-04-2023 13:49 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:50
Kodess schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:27:
Nu zijn we op tweakers, en wil ik hem lokaal kunnen aansturen via Home Assistant.
In de start post staat al wat informatie maar ik ben benieuwd naar de persoonlijke ervaringen.

Is er iemand die bewust een bepaald merk heeft gekozen voor de lokale API? Is er uberhaupt nog een?

Ik neig naar een MHI met een ESP bordje erop om hem te besturen via HA.
Maar ik las ook dat @LED-Maniak voor de normale Mitsubishi's een bordje heeft gemaakt....
Daarvoor zal je wel voor een Mitsubishi Electric moeten gaan, want dat is op dit moment de enige compatibele met de climacontroller.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Madshark schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:56:

FVXM25A of een FVXM35A.

Ik zou ook voor een 3,5kw gaan omdat het prijsverschil niet al te groot is en het minimale vermogen bijna hetzelfde, maar waar staat je caravan? België/Nederland zuiden van Frankrijk Spanje? Staat hij heel de dag in de volle zon of half schaduw van de bomen? Los daarvan kom je er in de herfst winter ook? Een gemiddelde caravan kachel op gas is tussen 5 en 7Kw aan verwarming vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Kodess schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:27:

Ik neig naar een MHI met een Wemos D1 mini erop om hem te besturen via HA.
Maar ik las ook dat @LED-Maniak voor de normale Mitsubishi's (ME) een bordje heeft gemaakt met externe thermostaat
Ik heb weer specifiek voor Daikin gekozen, lokaal aansturen of via automations werkt helemaal naar wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Xqlus1ve schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:37:
[...]

Ik heb weer specifiek voor Daikin gekozen, lokaal aansturen of via automations werkt helemaal naar wens.
Voor zover ik weet zijn de nieuwe Daikin's niet meer lokaal aan te sturen maar alleen via de Cloud/Servers van Daikin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
LED-Maniak schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:39:
[...]

Daarvoor zal je wel voor een Mitsubishi Electric moeten gaan, want dat is op dit moment de enige compatibele met de climacontroller.
En dit dan? v&a aangeboden: MHI Airco ESP WiFi controller Voor MHI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

MotorBeast schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:57:
[...]

Voor zover ik weet zijn de nieuwe Daikin's niet meer lokaal aan te sturen maar alleen via de Cloud/Servers van Daikin.
Oh ik denk dat je gelijk heb, want ik ben ingelogd op mijn Daikin account via HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
ja precies dat bedoelde ik ook met wat er in de topicstart staat.
Maar dat is natuurlijk zonder externe thermostaat. (toevallig wel erg handig voor mijn situatie, namelijk hal)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Kodess schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:38:
[...]

ja precies dat bedoelde ik ook met wat er in de topicstart staat.
Maar dat is natuurlijk zonder externe thermostaat. (toevallig wel erg handig voor mijn situatie, namelijk hal)
Even zoeken in de vorige topic. Zijn er volgens mij een aantal die daarmee werken. Anders script met externe meter gebruiken. Vast wel iets over te vinden. Ik zou hier dat kunnen doen met Domoticz maar geen behoefte aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Xqlus1ve schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:21:
[...]

Oh ik denk dat je gelijk heb, want ik ben ingelogd op mijn Daikin account via HA.
Alleen de oude wifi controllers hebben lokale mogelijkheid. Die heb ik toevallig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyTrax
  • Laatst online: 18-05-2024
Eksit schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:50:
Binnenkort wil ik mijn eigen airco installeren uitgezonderd het in bedrijfstellen.

Ik heb een leiding van 12 m1 met 5 bochten nodig en zie nogal op om dat in 1 stuk aan te leggen met een paar keer bochten maken en weer recht maken. Nu kwam ik fastpipe tegen. Dit kost mij de helft en ziet er heel gemakkelijk uit.

Weet iemand redenen om dit niet te gebruiken? Volgens mij kan dit gewoon er op vast geschroefd worden door een bedrijf wat het in bedrijf stelt.
Ja het kan gewoon aan de unit vastgeschroefd worden, koppelingen zijn van messing en vrij fragiel. Nieuwe kan alleen een bedrijf met een speciale perstang er aan persen, die heeft bijna niemand.
Verder blijft het kunststof wat zich nog maar moet bewijzen over de jaren, praten wel over temperaturen van 60 graden bij 40 bar.

Koperen koelleiding is een stuk goedkoper dan dit spul, en die gaat gegarandeerd niet lek (m.u.v. corrosieve omstandigheden of poreus koper).
Buigen daarvan is ook prima met de hand te doen.

Ik blijf in ieder geval van dat kunststof af, überhaupt van installaties van anderen.
Want uiteindelijk wordt de installateur (en degene die er het laatste aan gewerkt heeft) er op aangekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyTrax
Martin7182 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:47:
[...]

4 W per unit vind ik eigenlijk best wel veel, ook als wifi daarvan misschien maar 2 W gebruikt. Ter vergelijking, een Sonoff wifi stekker gebruikt maar ~0.5 W.
Voor mij een van de redenen om geen wifi te installeren in de binnenunit. We stoken alleen als we thuis zijn.
Kom op, waar praten we over.
48W per dag, 17,52kWh per jaar.
Met een stroomprijs van €0,40 praten we dan over €7,01.
Ga je ’s avonds ook in het donker zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTrax
Hey allen,

Komt voor zover bekend onder de installateurs nog niets nieuws aan, importeurs hebben ook net hun nieuwe catalogussen uitgebracht.
Het nieuwste is nu de SRK-ZTL, een soort tussenlijn die niet echt veel goedkoper is.
Heeft veel langer geduurd dan verwacht om die te introduceren door de marktomstandigheden, zou er een jaar geleden al zijn.

https://www.stulz-benelux...ieuwe-compacte-srk-ztl-w/

En je blijft toch niet altijd het nieuwste houden, zelfde als met een televisie.
Vandaag kopen en volgende maand is er weer iets beters/mooiers/luxers etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
RoyTrax schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:24:
[...]

Als je algemeen zo denkt loopt het flink op over alle apparaten in huis, er is niks mis met makkelijk besparen wat je niet nodig hebt. En het is nog wel wat meer dan dat 24x4 = 96Wh * 3 units = 288Wh * 365 = 105,12kWh * 0,4 = €24,05 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:50
RoyTrax schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:20:
[...]

Ja het kan gewoon aan de unit vastgeschroefd worden, koppelingen zijn van messing en vrij fragiel. Nieuwe kan alleen een bedrijf met een speciale perstang er aan persen, die heeft bijna niemand.
Verder blijft het kunststof wat zich nog maar moet bewijzen over de jaren, praten wel over temperaturen van 60 graden bij 40 bar.

Koperen koelleiding is een stuk goedkoper dan dit spul, en die gaat gegarandeerd niet lek (m.u.v. corrosieve omstandigheden of poreus koper).
Buigen daarvan is ook prima met de hand te doen.

Ik blijf in ieder geval van dat kunststof af, überhaupt van installaties van anderen.
Want uiteindelijk wordt de installateur (en degene die er het laatste aan gewerkt heeft) er op aangekeken.
Hoezo vrij fragiel? De kans dat je een fastpipe koppeling stuk draait is een stuk kleiner dan de flare van een standaard koperen leiding.

Ik heb twee dubbele airco's hiermee uitgevoerd en het bedrijf in de link heeft de leidingen op maat geleverd en met de post verzonden. Zeker als je veel rare bochten moet maken kort achter elkaar is fastpipe erg prettig werken.

Zo spannend is het allemaal niet dat kunststof. In andere industrieen wordt dat al jaar en dag gebruikt(denk aan automobiel en industrie). Het is niet een enkele kunststof leiding maar meerlaagleiding zoals water- en gasleidingen in nieuwbouwhuizen, alleen dan nog meer lagen. Misschien zijn we allemaal wel iets te conservatief. ;)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Team-RiNo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:35:
[...]

Als je algemeen zo denkt loopt het flink op over alle apparaten in huis, er is niks mis met makkelijk besparen wat je niet nodig hebt. En het is nog wel wat meer dan dat 24x4 = 96Wh * 3 units = 288Wh * 365 = 105,12kWh * 0,4 = €24,05 per jaar.
Daar word je rijk van €0,07 per dag. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtor
MotorBeast schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:58:
[...]

Daar word je rijk van €0,07 per dag. 8)
Het gebruik is in werkelijkheid maar 0,65W ipv 4W dus het is ca 1 cent per dag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
tomtor schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:05:
[...]

Het gebruik is in werkelijkheid maar 0,65W ipv 4W dus het is ca 1 cent per dag :)
Er zijn veel van dit soort verbruik gevallen. Magnetron met klokje, hebben hier 3 wekkers in huis, router 24/7 aan, NAS met Domoticz erop etc etc. Denk dat iedereen die hier zijn best doet om te verwarmen met een WP zich nergens voor heeft te schamen. Onze footprint is al fors lager dan de gemiddelde Nederlander.

Maar het blijft Tweakers. Sommige persen graag het uiterste eruit. Doen waar je je goed bij voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
RoyTrax schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:24:
[...]

Ik vind het best zinnig om te kijken naar onnodig stand by verbruik. Wat vreemd om daar zo smalend over te doen.

Onze airco verbruikt standaard zo'n 7W stand by, 8,5W nu we in 2 units een wifi-module hebben. Ik vind dat best veel.
Door naar dit soort dingen te kijken hebben we hier onlangs veranderingen aangebracht waarmee we zo'n 300kWh op jaarbasis besparen. Op een totaal jaarverbruik van rond de 3300kWh is dat bijna 10%.

Ons gaat het niet om het geld. Wij betalen maar 21,5 cent per kWh. Maar iedere kWh is er 1.

De vergelijking met 's avonds in het donker zitten raakt kant noch wal. Als je het al moet vergelijken is het met overdag de lampen laten branden, of wanneer er niemand is of baat bij heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Sjamo schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:20:
[...]

Ik vind het best zinnig om te kijken naar onnodig stand by verbruik. Wat vreemd om daar zo smalend over te doen.

Onze airco verbruikt standaard zo'n 7W stand by, 8,5W nu we in 2 units een wifi-module hebben. Ik vind dat best veel.
Door naar dit soort dingen te kijken hebben we hier onlangs veranderingen aangebracht waarmee we zo'n 300kWh op jaarbasis besparen. Op een totaal jaarverbruik van rond de 3300kWh is dat bijna 10%.

Ons gaat het niet om het geld. Wij betalen maar 21,5 cent per kWh. Maar iedere kWh is er 1.

De vergelijking met 's avonds in het donker zitten raakt kant noch wal. Als je het al moet vergelijken is het met overdag de lampen laten branden, of wanneer er niemand is of baat bij heeft.
Volgens mij zit @Martin7182 de halve zomer met de rolluiken dicht, dus sowieso meer licht aan of loopt hij mogelijk met een opwindbaar led lampje op z’n hoofd door de woning _O-

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Eens dat je het zoveel mogelijk moet voorkomen. (y) Maar uit praktische overwegingen laat ik sommige dingen toch aan. In relatie tot L/L bijvoorbeeld ben ik uitermate blij met mijn lokale Wifi, Nas met Domoticz en het aansturen daarmee van de L/L. Kan dat zuiniger door de boel allemaal uit te zetten? Ja. Maar mijn gemak en comfort mag ook wat kosten. De zonnepanelen vangen dit extra verbruik dan wel weer op en die paar kWh die dan niet het net meer op gaan zal ook de wereld niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MotorBeast schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:45:
[...]

Eens dat je het zoveel mogelijk moet voorkomen. (y) Maar uit praktische overwegingen laat ik sommige dingen toch aan. In relatie tot L/L bijvoorbeeld ben ik uitermate blij met mijn lokale Wifi, Nas met Domoticz en het aansturen daarmee van de L/L. Kan dat zuiniger door de boel allemaal uit te zetten? Ja. Maar mijn gemak en comfort mag ook wat kosten. De zonnepanelen vangen dit extra verbruik dan wel weer op en die paar kWh die dan niet het net meer op gaan zal ook de wereld niet redden.
Ik denk dat je niet begrijpt wat ik bedoel.

Wij hebben dus net met veel blijdschap ons vermoedelijke verbruik met zo'n 300kWh op jaarbasis terug kunnen brengen. Tegelijkertijd hebben we ook een aquarium dat ongeveer hetzelfde zal verbruiken per jaar. Ons vorige aquarium dat we hadden verbruikte rond de 800 a 900kWh/jr en dat hebben we niet weggedaan vanwege het stroomverbruik, alhoewel het minder worden ervan een plezierige bijkomstigheid was.

Al zouden we 18 aquaria hebben, dan nog kan ik kijken naar eventueel onnodig stroomverbruik, het energieverbruik dat geen enkel nuttig doel dient waarbij plezier en comfort ook nuttig zijn.

Bezuinigen op "nodig" energieverbruik zoals veel mensen nu helaas gedwongen moeten doen vind ik iets anders. Wanneer een extreem lage besparing in geld staat tegenover iets dat daadwerkelijk plezier, comfort of gezondheid wegneemt, dan is het handig te kijken of het echt nodig is of dat het ook anders opgelost kan worden.

Maar nutteloos energieverbruik, dat is wat mij betreft een andere zaak. Ik denk dat daar heel veel meer te halen valt dan sommige mensen denken. En hierbij bleek bij ons dat vele kleintjes een onverwacht groot effect hadden.

Ik zie overigens geen enkele ruimte om deze post on topic te brengen :) Excuses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyTrax
LED-Maniak schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:35:
[...]

Hoezo vrij fragiel? De kans dat je een fastpipe koppeling stuk draait is een stuk kleiner dan de flare van een standaard koperen leiding.

Ik heb twee dubbele airco's hiermee uitgevoerd en het bedrijf in de link heeft de leidingen op maat geleverd en met de post verzonden. Zeker als je veel rare bochten moet maken kort achter elkaar is fastpipe erg prettig werken.

Zo spannend is het allemaal niet dat kunststof. In andere industrieen wordt dat al jaar en dag gebruikt(denk aan automobiel en industrie). Het is niet een enkele kunststof leiding maar meerlaagleiding zoals water- en gasleidingen in nieuwbouwhuizen, alleen dan nog meer lagen. Misschien zijn we allemaal wel iets te conservatief. ;)
Alle keren dat ik Fastpipe heb gezien (als installateur zijnde) was het ellende.
Een fatsoenlijk gemaakte flare draai je niet zomaar kapot, die kun je zo hard aandraaien dat de rest afbreekt.

Een slang is makkelijker dan een koperen leiding, beter is het alleen niet.
Een 1/4x3/8 koperen leiding kun je ook alle kanten op buigen, wel maar 1x.

Kunststof wordt inderdaad in vele industrieën gebruikt, ook in woonhuizen voor waterleidingen (en ook die sneuvelen soms).
Ik weet dat ze 3 laags zijn, waterleiding (Henco) is 5 laags.
Drukken, temperaturen, olie en externe invloeden gaan op langere termijn voor problemen zorgen.

Koperen koelleiding kun je ook persen, een paar jaar geleden noemden ze de bedrijven die dat niet deden ook nog conservatief. De meeste bedrijven die het toen deden komen er nu zelf van terug door de vele lekkages 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyTrax
[...]

Een lamp heeft een functie, een WiFi module heeft een functie.
Bij beide komen kosten kijken, je WiFi netwerk kost ook geld, en je externe verbinding ook.
Je kunt ook met een oplaadbaar zaklampje door je huis lopen of televisie kijken op je telefoon in plaats van een hele televisie 😉
De vraag is waar trek je de grens, als het van die laatste kWhs af moet hangen.
Ik maak me er sowieso geen zorgen over, op de 10.000kWh+ valt het nieteens op.

Tot zover off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ja, op 10.000 kWh valt het niet op. Maar wij gebruiken nog geen 2000 kWh. Als ik wifi handig zou vinden, dan had ik een unit met wifi aangeschaft. Maar wij stoken alleen als we thuis zijn, daarom is de standaard AB goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
Kodess schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:38:
Nee hoor, je kan:
- er met een draad een DS18B20 aanhangen als externe temp sensor
- er elke x sec een temperatuur naar toe sturen vanuit HA oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
jobr schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:51:
[...]

Nee hoor, je kan:
- er met een draad een DS18B20 aanhangen als externe temp sensor
- er elke x sec een temperatuur naar toe sturen vanuit HA oid
Jij hebt het nu over een MHI toch?
Met de tip van MotorBeast ben ik in het vorige topic gaan zoeken en kon ik (wel met moeite omdat niemand terug linkt naar vorige posts maar gewoon zegt 'scroll iets terug') vinden dat je de MHI met die MHI-AC-Ctrl inderdaad een temperatuur kan sturen via MQTT

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Kodess schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:31:
[...]

Jij hebt het nu over een MHI toch?
Met de tip van MotorBeast ben ik in het vorige topic gaan zoeken en kon ik (wel met moeite omdat niemand terug linkt naar vorige posts maar gewoon zegt 'scroll iets terug') vinden dat je de MHI met die MHI-AC-Ctrl inderdaad een temperatuur kan sturen via MQTT
Was de post niet gepint? Ik weet ook niet meer precies waar het stond. Vind het al knap dat ik het nog weet als Daikin fan. :+

Als je het naadje van de kous wil weten even @AUijtdehaag berichtje sturen. Die bouwt die dingen.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 26-04-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 10:19

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSBELGGPuHhPm3tKiBVGcUqbVTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvchRogvx9P5yVU5qQVJeGT6.jpg?f=fotoalbum_large

Mooi nieuws volgens mij voor ons als bijna geen gasverbruikers :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Falcon schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:37:
[Afbeelding]

Mooi nieuws volgens mij voor ons als bijna geen gasverbruikers :)
Vastrecht is al lager onder de 500m3.
Pagina: 1 ... 6 ... 140 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic