Airconditioning offertes - feedback gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Nu online
Alvast bedankt voor het openen en lezen van dit topic. Mijn doel is om feedback op te halen op de verkregen offertes voor airconditioning. Niet alleen qua prijs maar vooral ook de voorgestelde producten en set-up.

Om het enigszins leesbaar te houden heb ik gekozen voor een logische indeling. Laat het weten als er informatie mist.
Wensen/doelen
  • Koelen van werkkamers en slaapkamer in de zomer. De beide werkkamers zullen wel regelmatig tegelijk worden gekoeld maar nooit tegelijkertijd met de slaapkamer
  • (Bij)verwarmen in voor- en najaar. Radiatoren blijven wel aanwezig. Verwarmen is niet het hoofddoel
  • Stille buitenunit om overlast voor buren te voorkomen
  • Maximaal energiezuinig voor zowel verwarmen als koelen
  • Integratie in smarthome
Plattegronden
1e verdieping met werkkamer 1 en werkkamer 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRW95Rml5PDjoevZPCa6d8G-AFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ap6HbMcAbocsge9J0dsJPlHg.jpg?f=fotoalbum_large

2e verdieping met slaapkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hW4J0Oj338LD2rOZWS3dd0kW2jY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZe5Zpq43UuMkzP7rllTP3fO.jpg?f=fotoalbum_large
Afmetingen ruimtes
Werkkamer 1: 13,4m2 / 31,88m3
Werkkamer 2: 4,07m2 / 9,7m3
Slaapkamer: 33,28m2 / 80,21m3
Details van de woning
  • Bouwjaar 1903
  • Isolatie werkkamers 1e verdieping: buitenmuur enkelsteens, binnenmuur 60mm glaswol, dubbel glas
  • Isolatie slaapkamer 2e verdieping: buitenmuur 100mm RW DUO 433, dak 90mm PIR, HR++ glas
Foto's mogelijke plekken buitenunit
Aanbouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RY17mUpb0ouL_K9QiNH79ifl8Qg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jG2o0uKt1EZtaxmqZOxAq63U.jpg?f=fotoalbum_large

Dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHR7-bgRVd11NuzL0x1Lp9Nh9nQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgyZ40VhzySw3O5pjwK8qosS.jpg?f=fotoalbum_large
Reeds verkregen offertes
Offerte 1: 1 buitenunit op dak aanbouw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4YBco6HqxDVlCYCMYOTligjRvI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xXugGEw6v5SZz54DpR1lCDLt.png?f=user_large
Offerte 2: 1 buitenunit op dak aanbouw en 1 buitenunit op dak 2e verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emZpl0JO9pVS3lnBk_i_Gt49MYQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gOGlO8TK7ddfAhTD9WgO4GuJ.png?f=user_large
Offerte 3: 1 buitenunit op dak aanbouw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xl1UdZS-PTcOeJJQQg0efvGiUvU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qm4WZEOYN0RZnT80byCV8UCo.png?f=user_large
Offerte 4: 1 buitenunit op dak aanbouw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LvU6-aF4nPTHqGS2KV2atnqSyw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NFrFbjt0yAPt3vuNyYAmnu1B.png?f=user_large
Offerte 5: 1 buitenunit op dak aanbouw en 1 buitenunit op dak 2e verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywq5SQgkzEx0_HEFvz2eyUNmvRY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4VFskFZBNWE6lhpG5lnOzOhl.png?f=user_large
Vragen
  1. Wat vinden jullie van de offertes?
  2. Welke optie is het meest stil voor de buren: de variant met 1 buitenunit voor alle 3 de binnenunits of de variant met 2 buitenunits waarvan 1 op het dak voor 1 binnenunit en 1 op de aanbouw voor 2 binnenunits??

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenVerweij op 22-04-2023 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-10 18:01
Dat is lastig kiezen!

My 2 cents:

Bij 2 kleine buiten units die minder hard moeten werken dan 1 hard werkende grotere buiten unit, dan zijn 2 de twee kleine units normaal gesproken stiller bij elkaar opgeteld, maar niets is zo lastig als het voorspellen van geluids(over)last. De unit op je uitbouw heeft reflectie van een muur, ik zou verwachten dat die meer geluid richting achterburen geeft dan een unit op je bovenste platte dak.

Bij 2 buitenunits heb je redundantie bij storingen, dus dat zou mijn voorkeur hebben. Ik heb zelf 2 buitenunits 4 meter van elkaar op mijn platte dak en die hoor je niet bij normaal verwarmen als je op het dak staat.

Aandachtspuntje is natuurlijk schaduw van een buitenunit bij je zonnepanelen, maar daar had je waarschijnlijk al over nagedacht.

Ik vind verder de prijzen verbazend dicht bij elkaar liggen. Mbt merk, ik heb zelf ME en dus geen ervaring met MHI of Daikin, maar ik zou kiezen op uiterlijk van de binnenunits als dat een rol speelt in je huishouden.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:25
Ik zou de buitenunit(s) sowieso op het dak zetten. Zo te zien zit je niet zo ver van je buren af - met buitenunit op de aanbouw verwacht ik dat dat sneller overlast op gaat leveren.

Als je zeker weet dat je slaapkamer nooit tegelijk gaat draaien, dan verstandiger om deze op een single te zetten. Offerte 5 valt qua opstelling af, want combineert slaapkamer met werkkamer, dus een van de twee ruimtes staat nooit aan. Dat is ongunstig op een multi, maar kan vast anders als je dat aangeeft.

Levert offerte 1 zelf Sensibo Sky mee? Want die kan je dan beter zelf aanschaffen voor de helft van zijn prijs. Of SRK ZS-WF vragen, want anderen kunnen die ook al leveren.

[ Voor 12% gewijzigd door GermanPivo op 23-04-2023 08:57 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-10 13:54
Off 4, je hebt of de werkkamers of de slaapkamer waarschijnlijk? Maar dan zou ik de buitenunit op het dak laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Nu online
Dank voor de reacties tot zover en delen van eigen ervaringen.
tomtor schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:40:
De unit op je uitbouw heeft reflectie van een muur, ik zou verwachten dat die meer geluid richting achterburen geeft dan een unit op je bovenste platte dak.
Overlast voor achterburen ben ik inderdaad ook bang voor als ik de unit op de aanbouw zet. Van onze achtergevel tot die van de achterburen is slechts 16 meter. Als ik hem op de aanbouw plaats, nog slechts 12 meter van buitenunit tot achtergevel buren (en slechts ~4 meter tot hun achtertuin.
Aandachtspuntje is natuurlijk schaduw van een buitenunit bij je zonnepanelen, maar daar had je waarschijnlijk al over nagedacht.
Schaduw op de zonnepanelen is inderdaad een dingetje. De voorkant van het huis (zeg maar rechts op de foto) ligt op Noord dus dat is gelukkig wel het meest gunstige scenario.
Ik vind verder de prijzen verbazend dicht bij elkaar liggen.
Offerte 2 t/m 5 zijn verschillende varianten van dezelfde partij.

@GermanPivo Dank voor de tip om de Sensibo zelf aan de schaffen of voor het WiFi model van de airco te gaan. Ik zal het ze vragen.

@lothar Buitenunit het dak lijkt inderdaad het beste. Complicerende factor is dat het dak niet heel lekker bereikbaar is. Dus dat maakt onderhoud weer lastiger of duurder.

Zijn er nog regels/risico’s aan plaatsing op het dak? Mag ik het bijvoorbeeld pal aan de voor- of achterkant van het dak zetten? Of heb ik dan kans dat bij een flinke wind de airco op de straat ligt? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@JeroenVerweij Dak met houtenbalken en houten dakplaten? Zo ja, niet doen. Je krijgt dan waarschijnlijk te maken met geluid binnen.

Verder dit risico Airco's omgewaaid, hoe nu verder? Ze hebben toevallig hier van de week een unit op een dakkapel gezet en zie de fan nu al draaien op de kracht van de wind. Ik zie de bui al hangen bij een forse storm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Nu online
@MotorBeast Ja, houten balken inderdaad! Heel erg bedankt voor het linken van dat topic. Ik ga het nu even doornemen.

Overigens is de aanbouw beneden ook een houten constructie. Mocht daar de buitenunit ook geluid/trillingen geven, dan lijkt me dat wel een minder groot probleem aangezien we 2 verdiepingen hoger slapen en 1 verdieping hoger werken.

[ Voor 49% gewijzigd door JeroenVerweij op 23-04-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

offerte 4 pakken en de slaapkamer aanpassen naar ook een 2 of 2.5. das meer dan zat.

en bigfoots van een meter, niet de 60cm versies anders dondert die om tijdens een leuke zuidwester. bonuspunten als ze blokken gebruiken om de units te verzwaren.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 23-04-2023 12:54 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
JeroenVerweij schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:47:
@MotorBeast Ja, houten balken inderdaad! Heel erg bedankt voor het linken van dat topic. Ik ga het nu even doornemen.

Overigens is de aanbouw beneden ook een houten constructie. Mocht daar de buitenunit ook geluid/trillingen geven, dan lijkt me dat wel een minder groot probleem aangezien we 2 verdiepingen hoger slapen en 1 verdieping hoger werken.
Zou er wel van die veren tussen zetten in ieder geval. Tussen de unit en de bigfoots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Nu online
flippy schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:53:
offerte 4 pakken en de slaapkamer aanpassen naar ook een 2 of 2.5. das meer dan zat.

en bigfoots van een meter, niet de 60cm versies anders dondert die om tijdens een leuke zuidwester. bonuspunten als ze blokken gebruiken om de units te verzwaren.
Dank! Offerte 4 is plaatsing op aanbouw. Zijn langere bigfoots (en eventueel blikken) daar ook nodig? De aanbouw is namelijk maar een paar meter hoog en omdat de huizen zo dicht op elkaar staan hier, waait het nooit super hard daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

JeroenVerweij schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:29:
[...]

Dank! Offerte 4 is plaatsing op aanbouw. Zijn langere bigfoots (en eventueel blikken) daar ook nodig? De aanbouw is namelijk maar een paar meter hoog en omdat de huizen zo dicht op elkaar staan hier, waait het nooit super hard daar.
de langere bigfoots zijn zodat je die op tegels kan zetten en de langere versies dempen het resoneren beter.

ook voor montage ophet dak heb je langere nodig maar dan helemaal tegels eronder ipv aleen de uiteindes zodat ze niet wegglijden en omvallen.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 23-04-2023 13:32 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1