9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Jazeker, wordt ook verkocht als Maxicool. Het wordt geclassificeerd als een b-merk, je merkt het vooral aan de afwerking. Mijn schoonouders hebben een Maxicool en het oogt eerlijk gezegd wat goedkoop (zie afbeelding), maar werkt verder prima. Wat voor compressor in de buitenunit hangt weet ik niet precies.Rob roelofs 1 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:42:
Kennen jullie het merk Tosot?
Onze buren hebben er een maar nooit van gehoord…
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1XxWEnlNFqhWXsX0K4Sebboz.jpg?f=user_large)
[ Voor 19% gewijzigd door SmoothTweaker op 12-04-2023 21:50 ]
En toch moet je ergens starten toch? 500-600, 1300, dat is een start punt. Zonder dat weet je helemaal niets.Kevf schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:28:
[...]
We praten langs elkaar geloof ik. Heb je mijn eerste post gelezen? Want dat is precies hoe je dat had kunnen weten. Ik kan mijn gasverbruik niet goed inschatten vanwege onregelmatig gebruik van de houtkachel, een bovenverdieping die ik sinds dit jaar niet meer verwarm en de corona jaren. Dit jaar zal het 500-600 zijn. Het jaar met het meeste verbruik was een dikke 1300. Maar beide genoemde jaren zijn met extreem veel variabelen die verschilden per jaar waarvan 1 grote variabele de houtkachel is.
Dan ga je terug naar de start post:
1000 x 8 = 8000 / 1650 = 4.8 kW.Koevlaasformule is: Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.
Als je de houtkachel blijf gebruiken kan je ook voor een 3.5 kW kiezen.
[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 13-04-2023 00:03 ]
Klopt, is ook maar een beginnetje, maar raden zonder m3 getal of enige andere informatie = good luck.MotorBeast schreef op donderdag 13 april 2023 @ 00:01:
@w00key Koevlaas is voor een L/L in 1 ruimte een verkeerd uitgangspunt. Deze gaat uit van je totale gasverbruik in je hele woning inclusief SWW. Voor een L/L is de warmteverliesberekening een betere benadering. @wian Warmteverliesberekening maken en voor koelen is zelfs minder toereikend.
Heb niet voor niets paar keer naar topic start gewezen zonder success

Met de vermogens bij elkaar opgeteld kom ik iig nooit boven de 3600W:
:strip_exif()/f/image/OuG7XXBWIj90QWtJocfJ9rVp.jpg?f=fotoalbum_large)
Die getallen betreffen de absolute piek wanneer de compressor op toeren komt, dat zal kortstondig zijn. Een standaard 16 A automaat met B-karakteristiek kan dat hebben. Het gecombineerde maximale continu vermogen is zo'n 2,4 kW en dat past prima.
Een inverter warmtepomp draait zelden lange tijd op maximaal vermogen, in de praktijk zul je zien dat het continuvermogen geregeld rond de 40% ligt. Als je een driefase meterkast hebt dan kun je er over nadenken om ze beide een eigen groep te geven en deze over twee fasen te verdelen maar noodzakelijk is het voor mijn gevoel niet.
Volgens mij is dat niet maximaal vermogen maar nominaal. Dat past dus niet als ze flink aan de bak moeten. Mijn 2.5 unit trekt makkelijk lange tijd 1600 W als het moet. En max. gaat hij over de 1800 W.FrankHe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:56:
@zeezuiper @Activate
Die getallen betreffen de absolute piek wanneer de compressor op toeren komt, dat zal kortstondig zijn. Een standaard 16 A automaat met B-karakteristiek kan dat hebben. Het gecombineerde maximale continu vermogen is zo'n 2,4 kW en dat past prima.
Een inverter warmtepomp draait zelden lange tijd op maximaal vermogen, in de praktijk zul je zien dat het continuvermogen geregeld rond de 40% ligt. Als je een driefase meterkast hebt dan kun je er over nadenken om ze beide een eigen groep te geven en deze over twee fasen te verdelen maar noodzakelijk is het voor mijn gevoel niet.
[ Voor 91% gewijzigd door Martin7182 op 13-04-2023 14:56 ]
Er staat bij max running current niet iets van Peak current?FrankHe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:56:
@zeezuiper @Activate
B16 is inderdaad 5x16A = 80A piek maar hier wordt gesproken over 9+14,5 = 23,5
Ik zou het niet doen...
Hier geen formules maar een kwestie van invullenKevf schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:10:
[...]
I know, maar zoals omschreven in mijn post weet ik niet hoe ik de formules in mijn geval kan gebruiken. Aangezien zowel het gasverbruik fluctueert vanwege de houtkachel als de ruimtes die moeten worden verwarmd en verkoeld.
Uit TS:
https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Ja als je continue stookt dan haal je het maximale vermogen natuurlijk nooit. Maar bij adhoc stoken en na lange afwezigheid staat de unit zo een uur of wat te stampen. Of je moet de stille modus aanzetten.Henniegrw schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:10:
Hier bijna een jaar een 3,5 kW op de overloop en een 5 kW in de woonkamer. "Redelijk" geïsoleerd huis uit 52. Beide op dezelfde groep. maximale vermogens opname 1800 W begin dit jaar, volgens de homewizard meter. Overloop continue op 18 graden. Woonkamer nacht en overdag 20 graden, smiddags verhoging. Units zijn van MHI. Let er alleen wel op dat je voedings kabel 2,5mm2 is. Gerenommeerde installeur die dit regelmatig op deze manier deed. Qua maximale opname, de gelijktijdigheid factor speelt ook mee. Hoe groot is de kans dat je ze beide op echt het maximaal vermogen hebt draaien. In de koude dagen zat die op de overloop nog regelmatig te pendelen.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf in welke ruimte de units hangen. Op een overloop heb je snel teveel vermogen. Maar die 14.5 A voor de 5 kW unit haal je waarschijnlijk wel in een grote kamer die koud is.
[ Voor 48% gewijzigd door Martin7182 op 13-04-2023 16:46 ]
Als ik mijn 8kW unit volle bak laat draaien om het huis na afwezigheid terug op te warmen zie ik inderdaad soms een opname tot zo'n 3100 à 3200W. Echter is dat (/230V) nog altijd maar zo'n 13.5A, het lijkt me dus onwaarschijnlijk dat die 5kW unit de 14.5A gaat halen. Echter, als je een 5kW en een 3.5kW tegelijk volle bak laat stampen zouden ze gecombineerd nog iets hoger kunnen zitten dan mijn 8kW, dus samen komen ze wel dicht in de buurt van wat je op een enkele 16A-groep kunt draaien, al denk ik dat het net zou moeten kunnen.Martin7182 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:44:
[...]
Ja als je continue stookt dan haal je het maximale vermogen natuurlijk nooit. Maar bij adhoc stoken en na lange afwezigheid staat de unit zo een uur of wat te stampen. Of je moet de stille modus aanzetten.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf in welke ruimte de units hangen. Op een overloop heb je snel teveel vermogen. Maar die 14.5 A voor de 5 kW unit haal je waarschijnlijk wel in een grote kamer die koud is.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
In mijn beleving is die 14,5 A niet continu maar kortstondig, maar ik kan het mis hebben?Martin7182 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:44:
[...]
Ja als je continue stookt dan haal je het maximale vermogen natuurlijk nooit. Maar bij adhoc stoken en na lange afwezigheid staat de unit zo een uur of wat te stampen. Of je moet de stille modus aanzetten.
Even rekenen, 14,5 A bij 230 V met een arbeidsfactor van 0,85 maakt 2,84 kW elektrisch. Bij 5 kW thermisch is dat een COP van onder de 2, of te wel echt heel erg slecht. Zijn dit realistische waardes?
Op dat moment verlies je bij een driefase-aansluiting met 25 A hoofdzekeringen volledig je selectiviteit.SmoothTweaker schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:01:
Ik weet niet of het mag maar kan je de B16 niet omwisselen voor een B20?
In veel meterkasten (waaronder die van ons, 3x25A) verlies je dan selectiviteit.SmoothTweaker schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:01:
Ik weet niet of het mag maar kan je de B16 niet omwisselen voor een B20?
Edit: Sorry ik keek niet goed, @FrankHe was me al voor
[ Voor 16% gewijzigd door MiBe op 13-04-2023 17:19 ]
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Sowieso met automaten als hoofdzekering ipv smeltzekeringen is het geen eis volgens mij.
[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 13-04-2023 17:20 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ok, misschien blijft de max. voor die 5 kW unit iets onder de 14.5 A, maar het is vermoedelijk zeker geen kortstondige piek. Dit baseer ik op mijn eigen ervaringen met een 2.5 kW unit die gewoon lange tijd veel stroom trekt, hoger dan nominaal, als het nodig is. 5 kW thermisch gaat hij toch wel dik overheen mag ik hopen? Mijn 2.5 kW unit haalt al bijna 6 kW.FrankHe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:01:
[...]
In mijn beleving is die 14,5 A niet continu maar kortstondig, maar ik kan het mis hebben?
Even rekenen, 14,5 A bij 230 V met een arbeidsfactor van 0,85 maakt 2,84 kW elektrisch. Bij 5 kW thermisch is dat een COP van onder de 2, of te wel echt heel erg slecht. Zijn dit realistische waardes?
Bedenk wel dat een 5kW airco vaak meer dan 5kW kan leveren voor verwarmen. Voor een 5kW MHI ZS is dit bijvoorbeeld tot 6.6kW en voor een 5kW MHI ZSX zelfs tot 8.2kW.FrankHe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:01:
[...]
Bij 5 kW thermisch is dat een COP van onder de 2, of te wel echt heel erg slecht. Zijn dit realistische waardes?
[ Voor 40% gewijzigd door Proton_ op 13-04-2023 21:45 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik de woonkamer hangt een src 35 zs-w. Verwarmt top, helaas wel een pendel festijn. Dat stoort niet echt.
Wat wel stoort: op lage toeren is de ventilator rol in onbalans en tikt heel zacht. (Weinig geluid, maar wel storend) Zijn er anderen die dit ook probleem ook ervaren. Wat hebben jullie er aan gedaan?
Hangt een src 20 zs-w in de bijkeuken, maar omdat ik daar nooit dit heb ik het hier nog niet gehoord. Zijn de ventilator rollen eventueel uit te wisselen?
Geen idee of die rollen uitwisselbaar zijn tussen die types, maar jouw installatie is nét nieuw. Dan is dit toch onacceptabel! Dan ga je toch niet met rollen wisselen
[ Voor 42% gewijzigd door Glashelder op 15-04-2023 01:14 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Een pendelfestijn met deze buitentemperaturen en zon is niet heel raar.plaspvd schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:05:
Sinds een week een mhi multi draaien in huis. Mooi ding, toch een vraag.
Ik de woonkamer hangt een src 35 zs-w. Verwarmt top, helaas wel een pendel festijn. Dat stoort niet echt.
Wat wel stoort: op lage toeren is de ventilator rol in onbalans en tikt heel zacht. (Weinig geluid, maar wel storend) Zijn er anderen die dit ook probleem ook ervaren. Wat hebben jullie er aan gedaan?
Als het geluid van rechts komt dan zit het in de motor, zit het links dan aan de kant van het eindlager. Eindlager is een glijlager, dus dat lager zelf gaan niet snel tikken.
Als je de kappen verwijderd, dan zie je links het eindlager zitten in een rubberen omhulsel. Ik heb een klein wiggetje geplaats tussen het rubber en plastic van de behuizing, en het probleem was opgelost.
Check ook even dit bericht.
Die rollen zijn universeel, dus zou je kunnen proberen.Hangt een src 20 zs-w in de bijkeuken, maar omdat ik daar nooit dit heb ik het hier nog niet gehoord. Zijn de ventilator rollen eventueel uit te wisselen?
[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 15-04-2023 08:03 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Alleen nog radiator in badkamer omdat de ketel dat nodig heeft. Hier moet ik nog wat qua termostaat op verzinnen, die hangt nu in woonkamer wat niet echt handig is. Rest van radiatoren zijn huis uit en kan altijd de houtkachel aanslingeren als ik daar behoefte aan heb.
Dank @Proton_ voor in juiste draadje plaatsen
[ Voor 5% gewijzigd door mutsje op 15-04-2023 15:34 ]
Wij bezitten sinds november vorig jaar over een Daikin multisplit waarbij een 6.8kW buitenunit is verbonden met één 4.2kW binnenunit (woonkamer) en twee 2kW units op de slaapkamers boven. De configuratie heeft sinds november 24/7 gedraaid en is uitsluitend gebruikt om onze woning te verwarmen. Nu de binnentemperatuur vandaag (a.g.v. combinatie veel raampartijen, veel zon en beperkte isolatie) zeer rap oploopt toch ook maar eens gaan experimenteren met koelen om goed voorbereid te zijn op écht warme temperaturen.
Alle drie de binnenunits staan nu op de Koel-modus. Echter is alleen de unit in de woonkamer op dit moment ingeschakeld, de twee kleinere units op de bovenverdieping staan uit. Vóór inschakeling van het koelprogramma gaf de unit in de woonkamer o.b.v. de interne sensor een temperatuur van 28C aan, de beide boven units gaven 20C aan. Nu een uur en circa 0.7kW aan opgenomen vermogen later is de temperatuur in de woonkamer zeer minimaal afgenomen van 28C naar slechts 27.5C, dit ondanks dat de woonkamer unit op een behoorlijke fan snelheid en zónder vraagbesturing heeft staan draaien. Niet dat de lucht die eruit kwam nou heel erg koud was als je het mij vroeg maar duidelijk wel iets kouder dan de warme lucht die al in de woonkamer hing. Nog véél opvallender was echter dat één van de twee units boven ineens een temperatuur van 8C aangeeft terwijl de andere unit boven (die letterlijk 2 meter verder hangt in een naastgelegen kamer met beide deuren open!) nog gewoon 20C meet. Let wel, de beide boven units staan dus UIT!
Toch maar even boven gaan kijken. De unit die qua temperatuur nog steeds hetzelfde meet als een uur geleden doet inderdaad niks en maakt verder ook geen geluid, zoals je zou verwachten van een uitgeschakelde unit. De andere unit boven die dus plots een fors lagere temperatuur meet maakte wel degelijk geluid! De klep was gesloten maar er was een duidelijk sissend geluid hoorbaar. Als je je hand onder de unit hangt is ook duidelijk een zeer zachte maar bovenal ijskoude luchtstroom voelbaar, totaal niet raar dat die unit zelf 8C meet dus!
Maar hoe kan dit? Ik snap dat, aangezien het een multisplit configuratie betreft, de onderlinge units zijn verbonden en dat er her en der dus wat stromingen tussen/door de leidingen kunnen vloeien. Maar hoe kan het dat twee identieke units die beide zijn UITgeschakeld zo anders reageren? Waarom maakt de ene zo'n sissend geluid en komt hier voelbaar ijskoude lucht uit (met de klep gesloten) terwijl de andere binnenunit niks van dit alles heeft. Sowieso vind ik het vreemd dat voornoemde unit die UITgeschakeld staat een luchtstroom produceert die zoveel kouder is dan de woonkamer-unit die daadwerkelijk INgeschakeld staat aangezien dat de enige ruimte is waar we op dit moment koele lucht nodig hebben. Het feit dat de woonkamer temperatuur met een INgeschakelde unit in een uur tijd ook slechts 0.5C graad is afgekoeld terwijl een andere ruimte waarin een UITgeschakelde hangt in hetzelfde tijdsbesprek ruim 12C is afgekoeld doet m.i. vermoeden dat er iets niet helemaal pluis is.
Ik ben zéker van plan om na het weekend onze installateur te bellen om e.e.a. na te vragen en bij voorkeur na te laten kijken, maar ik ben toch wel benieuwd of meer mensen zich herkennen in bovenstaande zodat ik goed beslagen ten ijs kan komen
SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11
Vorig jaar hebben we deze airco laten installeren:
:strip_exif()/f/image/6EBKcurWnKldqEQsy59KycG3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zXtJmCAQYIObj8WI6S4WIsm3.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een MHI-25ZSX met een nominaal vermogen van 3.2 kW (verwarmen). We gebruiken deze unit als hoofdverwarming voor een redelijk goed geïsoleerd huis uit 1999. Vloeroppervlak +/- 135 m2, inhoud +/- 280 m3. Voormalig gasverbruik was +/- 250 m3/j voor verwarmen. We stookten met gas ook alleen de benedenverdieping.
In totaal staat de teller nu op 398 kWh, gestookt van 15-okt-2022 t/m 14-apr-2023, precies 6 maanden dus. De eerste en laatste paar weken amper gestookt. Er tussenin vrijwel dagelijks m.u.v. vakanties. Overdag meestal tussen 07:00 en 23:00 en 's nachts altijd uit. M.u.v. een paar koude dagen heeft de buitenunit eigenlijk uitsluitend in stille modus gedraaid. Het vermogen piekt dan rond 350 W en naar mijn idee geeft het minder snel bevriezing van de warmtewisselaar. De thermostaat stond meestal op 21 graden of iets hoger; in de keuken werd het dan 20 a 21 graden. Met de tussendeur open naar de gang werd het boven 16 a 18 graden.
Wat viel mee:
- De ruimte wordt na een paar minuten al warm en dat kost maar heel weinig energie.
- Het geschatte m3*2 verbruik heb ik niet gehaald terwijl de unit toch veel langer en vaker draaide dan de Cv-ketel. We waren ook vaker en langer thuis dan vroeger.
- Je hoeft 's avonds niet uren van tevoren de thermostaat naar beneden te draaien zoals bij een Cv-ketel.
Wat viel tegen:
- Het verhoogde minimale vermogen rond 12 graden buitentemperatuur zorgt voor eerder pendelgedrag. Dit schijnt specifiek voor MHI-ZSX te zijn.
Al met al een hele goede investering, en weer een stapje verder van het gas af
Kan het zijn dat je woonkamer unit en de koude unit boven verkeerd aangesloten zijn? Wat gebeurt er als je alleen die slaapkamer unit laat koelen?BvdM91 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:27:
Maar hoe kan het dat twee identieke units die beide zijn UITgeschakeld zo anders reageren? Waarom maakt de ene zo'n sissend geluid en komt hier voelbaar ijskoude lucht uit (met de klep gesloten) terwijl de andere binnenunit niks van dit alles heeft.
Goede vraag waarop ik het antwoord (voor nu) even schuldig moet blijven. Sowieso hebben we nog nooit (alleen) die desbetreffende slaapkamer unit aangehad aangezien die in een ruimte hangt die we pas volgende maand in gebruik gaan nemen.user109731 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:40:
[...]
Kan het zijn dat je woonkamer unit en de koude unit boven verkeerd aangesloten zijn? Wat gebeurt er als je alleen die slaapkamer unit laat koelen?
Ik zal z.s.m. een poging wagen en terugkoppelen wat er dan wel/niet op valt. Waar zou ik in deze extra op moeten letten wat zou kunnen duiden op een foutieve aansluiting? Helaas kan ik nu geen poging wagen aangezien de unit nog een dermate lage temperatuur meet dat er bij inschakelen niks zal gebeuren (laagst mogelijke setpoint is 18C).
SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11
Dan kan je 'm toch op verwarmen zetten om te testen? Bij foutieve aansluiting zou dat toch ook duidelijk moeten worden? Of heb ik het verkeerd voor?BvdM91 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:02:
[...]
Goede vraag waarop ik het antwoord (voor nu) even schuldig moet blijven. Sowieso hebben we nog nooit (alleen) die desbetreffende slaapkamer unit aangehad aangezien die in een ruimte hangt die we pas volgende maand in gebruik gaan nemen.
Ik zal z.s.m. een poging wagen en terugkoppelen wat er dan wel/niet op valt. Waar zou ik in deze extra op moeten letten wat zou kunnen duiden op een foutieve aansluiting? Helaas kan ik nu geen poging wagen aangezien de unit nog een dermate lage temperatuur meet dat er bij inschakelen niks zal gebeuren (laagst mogelijke setpoint is 18C).
MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS
Je kan die wel even op ventileren zetten, dan meet die na een paar minuten de correcte temp.BvdM91 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:02:
[...]
Goede vraag waarop ik het antwoord (voor nu) even schuldig moet blijven. Sowieso hebben we nog nooit (alleen) die desbetreffende slaapkamer unit aangehad aangezien die in een ruimte hangt die we pas volgende maand in gebruik gaan nemen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Lijkt toch iets niet helemaal lekker te gaan... Ook wel opvallend dat de foutmelding voor de woonkamer unit (een 4.2kw Perferra) andere is da voor de twee slaapkamer units (beide 2kW Perferra's).
:strip_exif()/f/image/1aX9QbyL5RUKTALR7OP8BCxl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door BvdM91 op 15-04-2023 18:53 ]
Even de installateur bellen, lijkt er op dat een en ander verkeerd aangesloten is. Ook de eerste a5 melding zou je zou kunnen interpreteren.BvdM91 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:48:
@user109731 @Omerta @Tommie12
Lijkt toch iets niet helemaal lekker te gaan... Ook wel opvallend dat de foutmelding voor de woonkamer unit (een 4.2kw Perferra) andere is da voor de twee slaapkamer units (beide 2kW Perferra's).
[Afbeelding]
I have no special talent. I am only passionately curious.
Ik ben benieuwd of dat het is, en of je unit zich dan ook anders gaat gedragen bij verwarmen als het opgelost is.
Staat me iets van bij dat je op een multi kan instellen dat koelen en/of verwarmen geblokkeerd kan worden. Dat gebruiken ze in hotels. Even zoeken op internet en/of de technische handleiding. Niet de algemene handleiding.BvdM91 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:48:
[Afbeelding]
Sowieso, trek eerst de stroom er maar eens vanaf en doe op die manier een harde reset. Even stroomloos laten en de boel weer opstarten.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 15-04-2023 19:19 ]
Staan wel alle units op stand koelen? Want als er twee units uitstaan (op verwarmen) en 1 unit actief aan op koelen dan gaat het volgens mij ook niet goed.BvdM91 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:48:
[Afbeelding]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Diagnose is duidelijk: de leidingen die zijn aangesloten matchen niet met de communicatiekabels. Ongelofelijk echt dat installateurs dat soort basic fouten maken.. je bent echt niet de eerste in dit topic namelijkBvdM91 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:27:
Zijn er toevallig meer mensen met een Daikin multisplit die onderstaande situatie herkennen en wellicht een verklaring c.q. oplossing hebben hiervoor?
Wij bezitten sinds november vorig jaar over een Daikin multisplit waarbij een 6.8kW buitenunit is verbonden met één 4.2kW binnenunit (woonkamer) en twee 2kW units op de slaapkamers boven. De configuratie heeft sinds november 24/7 gedraaid en is uitsluitend gebruikt om onze woning te verwarmen. Nu de binnentemperatuur vandaag (a.g.v. combinatie veel raampartijen, veel zon en beperkte isolatie) zeer rap oploopt toch ook maar eens gaan experimenteren met koelen om goed voorbereid te zijn op écht warme temperaturen.
Alle drie de binnenunits staan nu op de Koel-modus. Echter is alleen de unit in de woonkamer op dit moment ingeschakeld, de twee kleinere units op de bovenverdieping staan uit. Vóór inschakeling van het koelprogramma gaf de unit in de woonkamer o.b.v. de interne sensor een temperatuur van 28C aan, de beide boven units gaven 20C aan. Nu een uur en circa 0.7kW aan opgenomen vermogen later is de temperatuur in de woonkamer zeer minimaal afgenomen van 28C naar slechts 27.5C, dit ondanks dat de woonkamer unit op een behoorlijke fan snelheid en zónder vraagbesturing heeft staan draaien. Niet dat de lucht die eruit kwam nou heel erg koud was als je het mij vroeg maar duidelijk wel iets kouder dan de warme lucht die al in de woonkamer hing. Nog véél opvallender was echter dat één van de twee units boven ineens een temperatuur van 8C aangeeft terwijl de andere unit boven (die letterlijk 2 meter verder hangt in een naastgelegen kamer met beide deuren open!) nog gewoon 20C meet. Let wel, de beide boven units staan dus UIT!
Toch maar even boven gaan kijken. De unit die qua temperatuur nog steeds hetzelfde meet als een uur geleden doet inderdaad niks en maakt verder ook geen geluid, zoals je zou verwachten van een uitgeschakelde unit. De andere unit boven die dus plots een fors lagere temperatuur meet maakte wel degelijk geluid! De klep was gesloten maar er was een duidelijk sissend geluid hoorbaar. Als je je hand onder de unit hangt is ook duidelijk een zeer zachte maar bovenal ijskoude luchtstroom voelbaar, totaal niet raar dat die unit zelf 8C meet dus!
Maar hoe kan dit? Ik snap dat, aangezien het een multisplit configuratie betreft, de onderlinge units zijn verbonden en dat er her en der dus wat stromingen tussen/door de leidingen kunnen vloeien. Maar hoe kan het dat twee identieke units die beide zijn UITgeschakeld zo anders reageren? Waarom maakt de ene zo'n sissend geluid en komt hier voelbaar ijskoude lucht uit (met de klep gesloten) terwijl de andere binnenunit niks van dit alles heeft. Sowieso vind ik het vreemd dat voornoemde unit die UITgeschakeld staat een luchtstroom produceert die zoveel kouder is dan de woonkamer-unit die daadwerkelijk INgeschakeld staat aangezien dat de enige ruimte is waar we op dit moment koele lucht nodig hebben. Het feit dat de woonkamer temperatuur met een INgeschakelde unit in een uur tijd ook slechts 0.5C graad is afgekoeld terwijl een andere ruimte waarin een UITgeschakelde hangt in hetzelfde tijdsbesprek ruim 12C is afgekoeld doet m.i. vermoeden dat er iets niet helemaal pluis is.
Ik ben zéker van plan om na het weekend onze installateur te bellen om e.e.a. na te vragen en bij voorkeur na te laten kijken, maar ik ben toch wel benieuwd of meer mensen zich herkennen in bovenstaande zodat ik goed beslagen ten ijs kan komen
Dit wordt inderdaad zeker weten een belletje naar de installateur maandag, wordt vervolgd! Overigens heb ik deze combi van foutmeldingen 1x eerder gezien meen ik mij te herinneren. Destijds toevallig ook toen we alle units bij wijze van testen op koelen hadden gezet, maar toen weten we die foutmeldingen nog aan mogelijk te lage buitentemperatuur rond de 0 graden.user109731 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:06:
Voor foutcode UH wordt als een van de oorzaken "Freeze protection (A5) function is active on another indoor" genoemd als ik snel zoek, dus dat zou het kunnen verklaren. Klinkt wel alsof de woonkamer unit en de slaapkamer unit mogelijk verkeerd/kruislings aangesloten zijn.
Ik ben benieuwd of dat het is, en of je unit zich dan ook anders gaat gedragen bij verwarmen als het opgelost is.
Met verwarmen hebben we deze codes in vijf maanden nog nooit gezien. Wel al paar keer opgevallen dat de desbetreffende 2kW slaapkamer unit bij identiek ingestelde setpoints o.i. veel harder, warmer én effectiever blies dan de andere 2Kw unit bij gelijke condities. Maar omdat we de 'problematische' slaapkamer unit tot op heden zelden gebruiken en niemand die ruimte nog gebruikt hebben we dat nooit aantoonbaar hard kunnen maken.
Ben ook zeer benieuwd wat er loos is en of er na veranderingen ook nog verbeteringen komen, zeker t.a.v. het verbruik. Ondanks de 'strenge' winter, beperkte isolatie, een woonkamer unit die 24u per dag ingeschakeld was i.c.m. en een relatief inefficiënte 6.8kW buitenunit vind ik 2.100kW aan opgenomen vermogen sinds medio november toch fors aan de hoge kant. Op voorhand gingen wij ervan uit dit op jaarbasis te verbruiken... Wordt vervolgd dus!
Daar ga ik nog even naar op zoek, dank! Een harde reset middels volledig loskoppelen van de stroom hebben we al eens eerder gedaan maar dat bleek het probleem niet te verhelpen helaas.MotorBeast schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:13:
[...]
Staat me iets van bij dat je op een multi kan instellen dat koelen en/of verwarmen geblokkeerd kan worden. Dat gebruiken ze in hotels. Even zoeken op internet en/of de technische handleiding. Niet de algemene handleiding.
Sowieso, trek eerst de stroom er maar eens vanaf en doe op die manier een harde reset. Even stroomloos laten en de boel weer opstarten.
Klopt, dan krijg je inderdaad een foutmelding van conflicterende bedrijfsstanden. Die is ons welbekendServee schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:22:
[...]
Staan wel alle units op stand koelen? Want als er twee units uitstaan (op verwarmen) en 1 unit actief aan op koelen dan gaat het volgens mij ook niet goed.
ga er maar vannuit dat het niet tof aangesloten is. dat is dit soort fouten meestal. zie het ook vaak als de aarde niet goed aangesloten is.BvdM91 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:48:
[Afbeelding]
dat of er is een sensor van een binendeel niet tof.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 15-04-2023 20:13 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Zeker! Maken vooral gebruik van de 2 van de 3 units maar in voorbije maanden ook al meerdere dagen/uren alle drie de units gelijktijdig op verwarmen gehad zonder problemen. D.w.z. zonder foutmeldingen o.i.d.. Hooguit dat één van de twee 2kW units op onze slaapkamers m.i. meer power heeft (warmere lucht en hogere fan snelheid) bij identieke setpoints/kamertemperatuur/instellingen. Bovenstaande foutmeldingen tot op heden alleen gehad wanneer de units op koelen staan.MotorBeast schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:03:
@BvdM91 Maar je kan wel met allemaal verwarmen of niet? Dan is het niet verkeerd aangesloten anders zou dat ook niet kunnen.
Ongetwijfeld een vreemde vraag, maar zou het nog kunnen zijn dat alleen de leidingen/kabels t.a.v. de koeling foutief zijn aangesloten of lopen deze altijd gelijk met de warmteleidingen/kabels?
Zijn dezelfde leidingen. Proces wordt alleen omgekeerd.BvdM91 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:31:
[...]
Zeker! Maken vooral gebruik van de 2 van de 3 units maar in voorbije maanden ook al meerdere dagen/uren alle drie de units gelijktijdig op verwarmen gehad zonder problemen. D.w.z. zonder foutmeldingen o.i.d.. Hooguit dat één van de twee 2kW units op onze slaapkamers m.i. meer power heeft (warmere lucht en hogere fan snelheid) bij identieke setpoints/kamertemperatuur/instellingen. Bovenstaande foutmeldingen tot op heden alleen gehad wanneer de units op koelen staan.
Ongetwijfeld een vreemde vraag, maar zou het nog kunnen zijn dat alleen de leidingen/kabels t.a.v. de koeling foutief zijn aangesloten of lopen deze altijd gelijk met de warmteleidingen/kabels?
:strip_exif()/f/image/vbnylQOUeEvp18rnwjMj7E56.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag de tijd gehad en de buitenunit open gemaakt. Ik snap dat hier water in blijft staan… er zit 1 gat met een opstaande rand in en die 4 gaten bovenin werken ook niet echt zo…
Heb er maar wat gaatjes bijgeboord, zo kan het water beter weg..nu wachten tot het weer eens langer vriest en kijken of de mega herrie dan weg is en de bak leeg blijft..
2100KW is echt bizar veel heb vergelijkbare Daikin (perferra) setup (4.2 woonkamer 2 slaapkamer en 2.5 zolder (vloermodel)) op de 6.8kW buitenunit en november en december was rond de 250-300 KWH voor verwarmen in een huis uit 1953....BvdM91 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:43:
[...]
Ben ook zeer benieuwd wat er loos is en of er na veranderingen ook nog verbeteringen komen, zeker t.a.v. het verbruik. Ondanks de 'strenge' winter, beperkte isolatie, een woonkamer unit die 24u per dag ingeschakeld was i.c.m. en een relatief inefficiënte 6.8kW buitenunit vind ik 2.100kW aan opgenomen vermogen sinds medio november toch fors aan de hoge kant. Op voorhand gingen wij ervan uit dit op jaarbasis te verbruiken... Wordt vervolgd dus!
In Januari werd het al fors minder. Ten opzichte van vorig jaar met gas stoken heb ik bijna 300 euro bespaard per maand met de toen geldende tarieven.
Als ik in de Daikin App kijkt heb ik sinds Juli 2022 (dus ook koelen) zo'n 1100 KWH totaal verbruikt.
Er zit dus iets niet helemaal lekker lijkt mij bij jouw....
Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT
Ik zit op 1200-1600 kWh per jaar.
Ohw dat begrijp ik alleen is het bij mij vanaf juli tot nu die 1100 en bij hem vanaf November tot nu. Behoorlijk groot verschil, tenzij zoals je al zegt hij een veel hogere setpoint had, mijne was ingesteld op 19 graden en dan verwarmde hij tot 23 dan stopte hij met verwarmen tot het er weer onder zakte. Eigenlijk te warm maar voor het stroomverbruik meer dan prima.w00key schreef op zondag 16 april 2023 @ 00:58:
Niet iedereen heeft dezelfde setpoint en huis, 2000 kWh per seizoen is prima als je van een gemiddeld huis komt. Die verbruiken 1200-1500 m3 per jaar afhankelijk van bron en standaard is m3 x2 = kWh.
Ik zit op 1200-1600 kWh per jaar.
Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT
Wellicht handig om toch e.e.a. nader te duiden voor de contextJoenino schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:02:
[...]
Ohw dat begrijp ik alleen is het bij mij vanaf juli tot nu die 1100 en bij hem vanaf November tot nu. Behoorlijk groot verschil, tenzij zoals je al zegt hij een veel hogere setpoint had, mijne was ingesteld op 19 graden en dan verwarmde hij tot 23 dan stopte hij met verwarmen tot het er weer onder zakte. Eigenlijk te warm maar voor het stroomverbruik meer dan prima.
Historisch gasvergebruik voor verwarmen is wat lastig te duiden aangezien we pas twee jaar in deze woning zitten, maar in de voorbije twee seizoenen zaten we rond de 1.000-1.100 kuub/m3 op jaarbasis voor verwarmen. Daarbij komt ook dat we in de voorbije twee jaren alleen écht stookte vanaf het einde v/d middag en 's avonds/'s ochtends (i.v.m. werk) en we afgelopen winter (i.v.m. vele thuis zijn i.v.m. zwangerschapsverlof vriendin) in ieder geval de woonkamer vrijwel continu hebben warm gehouden.
De 2kW unit op de kinderkamer boven heeft sinds november pas heel sporadisch aangestaan, deze neemt in de Daikin app dan ook maar 2.5% van het totale verbruik voor zijn rekening. De 2Kw unit op onze eigen slaapkamer heeft weliswaar dagelijks doch alleen van 22:00-06:00 aangestaan i.c.m. een vrij beperkte setpoint à 15C. Deze unit heeft circa 8% van het totale verbruik geconsumeerd. Niet geheel onverwachts zit de grootste klapper bij de 4.2Kw unit in onze woonkamer met een verbruik van circa 89% (ca 1900kWh) binnen het totaal. Deze heeft dan ook 24/7 aangestaan. In november/december met een setpoint overdag/'snachts van 19C en vanaf einde middag/avond op 21-22C. Vanaf januari is de setpoint óók overdag opgeschroefd naar circa 21-22C en is deze alleen 's nachts nog terug gegaan naar 19C.
Al met al wel de nodige verschillen meen ik met jouw situatie (voor zover ik daar zicht op heb) wat e.e.a. wellicht zou kunnen verklaren, al blijft het onmogelijk om situaties 1-op-1 te vergelijken. Feit blijft natuurlijk dat 2.100kWh een forse hoeveelheid is, zéker als je dit allemaal moet afnemen bij een energieleverancier aangezien zonnepanelen geen optie zijn i.v.m. asbest in het dak. Daar staat tegenover dat wij afgelopen winter nog aankeken tegen gasprijzen van €2.55 per kuub incl belastingen (sinds 1 april is dit gezakt naar €1.64 per kuub) terwijl we tot eind 2024 nog mogen genieten van elektriciteitstarieven à €0.30 per kWh inclusief belasting. Een snelle rekensom leert dat we ondanks die 2.100kWh aan opgenomen vermogen (à €0.30) nog een flinke smak geld hebben bespaard t.o.v. 1.000+ kuub gas (à €2.55 of €1.64). Zéker als je beseft dat wij helaas in zeer beperkte mate aanspraak kunnen maken op het prijsplafond i.v.m. een gedeelde gasaansluiting met onze buren (lang verhaal, maar kan écht niet anders). Doel is nu om z.s.m. een overkapping in de tuin te plaatsen en daar binnen 2 jaar panelen op te plaatsen zodat we hopelijk, mits het salderen nog iets langer écht interessant blijft, ietwat meer zelfvoorzienender kunnen zijn wat betreft de stroomleveranties.
Je dak saneren, isoleren en dubbelglas + kozijnen vervangen is misschien wel de beste optie. Maar het klinkt ook zeker alsof er iets verwisseld is in je installatie.BvdM91 schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:26:
[...]
Wellicht handig om toch e.e.a. nader te duiden voor de context. Betreft in ons geval een twee-onder-een-kap dijkwoning uit 1890 waarbij de woonkamer aan drie van de vier zijdes flinke raampartijen heeft met ouderwets dubbelglas. Muren (enkelsteens) evenals het dak zijn enkele decennia geleden na-geïsoleerd maar resterende effectiviteit daarvan anno 2023 betwijfel ik.
Historisch gasvergebruik voor verwarmen is wat lastig te duiden aangezien we pas twee jaar in deze woning zitten, maar in de voorbije twee seizoenen zaten we rond de 1.000-1.100 kuub/m3 op jaarbasis voor verwarmen. Daarbij komt ook dat we in de voorbije twee jaren alleen écht stookte vanaf het einde v/d middag en 's avonds/'s ochtends (i.v.m. werk) en we afgelopen winter (i.v.m. vele thuis zijn i.v.m. zwangerschapsverlof vriendin) in ieder geval de woonkamer vrijwel continu hebben warm gehouden.
De 2kW unit op de kinderkamer boven heeft sinds november pas heel sporadisch aangestaan, deze neemt in de Daikin app dan ook maar 2.5% van het totale verbruik voor zijn rekening. De 2Kw unit op onze eigen slaapkamer heeft weliswaar dagelijks doch alleen van 22:00-06:00 aangestaan i.c.m. een vrij beperkte setpoint à 15C. Deze unit heeft circa 8% van het totale verbruik geconsumeerd. Niet geheel onverwachts zit de grootste klapper bij de 4.2Kw unit in onze woonkamer met een verbruik van circa 89% (ca 1900kWh) binnen het totaal. Deze heeft dan ook 24/7 aangestaan. In november/december met een setpoint overdag/'snachts van 19C en vanaf einde middag/avond op 21-22C. Vanaf januari is de setpoint óók overdag opgeschroefd naar circa 21-22C en is deze alleen 's nachts nog terug gegaan naar 19C.
Al met al wel de nodige verschillen meen ik met jouw situatie (voor zover ik daar zicht op heb) wat e.e.a. wellicht zou kunnen verklaren, al blijft het onmogelijk om situaties 1-op-1 te vergelijken. Feit blijft natuurlijk dat 2.100kWh een forse hoeveelheid is, zéker als je dit allemaal moet afnemen bij een energieleverancier aangezien zonnepanelen geen optie zijn i.v.m. asbest in het dak. Daar staat tegenover dat wij afgelopen winter nog aankeken tegen gasprijzen van €2.55 per kuub incl belastingen (sinds 1 april is dit gezakt naar €1.64 per kuub) terwijl we tot eind 2024 nog mogen genieten van elektriciteitstarieven à €0.30 per kWh inclusief belasting. Een snelle rekensom leert dat we ondanks die 2.100kWh aan opgenomen vermogen (à €0.30) nog een flinke smak geld hebben bespaard t.o.v. 1.000+ kuub gas (à €2.55 of €1.64). Zéker als je beseft dat wij helaas in zeer beperkte mate aanspraak kunnen maken op het prijsplafond i.v.m. een gedeelde gasaansluiting met onze buren (lang verhaal, maar kan écht niet anders). Doel is nu om z.s.m. een overkapping in de tuin te plaatsen en daar binnen 2 jaar panelen op te plaatsen zodat we hopelijk, mits het salderen nog iets langer écht interessant blijft, ietwat meer zelfvoorzienender kunnen zijn wat betreft de stroomleveranties.
Heb je ook een onafhankelijke meting van het gebruik? Ik vraag me af hoe accuraat de Daikin app is bij verkeerde aansluiting aangezien het zelfs bij goede aansluiting al wat afwijkingen laat zien tov kWh meters.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Bel even je installateur. Ik had dit ook (srk-25 zs-w), en het tikkende geluid werd steeds erger. Volgens mijn installateur is het een bekend probleem met slechte lagers bij mhi. De lager wordt binnenkort binnen de garantie vervangen.plaspvd schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:05:
Sinds een week [...] src 35 zs-w. [...] Wat wel stoort: op lage toeren is de ventilator rol in onbalans en tikt heel zacht.
Soortgenoot hier.KikkerMario schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:00:
[...]
Bel even je installateur. Ik had dit ook (srk-25 zs-w), en het tikkende geluid werd steeds erger. Volgens mijn installateur is het een bekend probleem met slechte lagers bij mhi. De lager wordt binnenkort binnen de garantie vervangen.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Goed, so be it, ik heb de pompjes verwijderd. Nu heb ik vervolgens een sleuf gemaakt in de muur, waar dus de condensafvoer in kan.
Nu restte nog de vraag, dit is niet gebeurd bij de 2 andere units, maar, zou de condensafvoer die dus in de muur komt, nog geïsoleerd moeten worden?
Het eerste stukje condensafvoer (van Mitsubishi) is wel geïsoleerd. Ik kan, in de slangen / koppelingen die je daarop kan doen, niet per se ook isolatie erbij vinden.
Dus de gewetensvraag: Condensafvoer ribbelslang "koud" in de muur, of toch nog isolatie eroverheen?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Bijna onhoorbaar nu! Mocht je een onderdeelnummer weten hoor ik het graag van je, leg ik die vast op voorraad.
Hier ook 3 Daikin airco’s in gebruik (5 kw, 2,5 kw en 2,5 kw). Alleen al die in de woonkamer heeft sinds november tot en met vandaag (ik draai 24/7) ruim 2160 kWh gebruikt.BvdM91 schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:26:
[...]
Wellicht handig om toch e.e.a. nader te duiden voor de context. Betreft in ons geval een twee-onder-een-kap dijkwoning uit 1890 waarbij de woonkamer aan drie van de vier zijdes flinke raampartijen heeft met ouderwets dubbelglas. Muren (enkelsteens) evenals het dak zijn enkele decennia geleden na-geïsoleerd maar resterende effectiviteit daarvan anno 2023 betwijfel ik.
De airco in de open keuken heeft ruim 530 kWh verstookt (is 1 grote open ruimte met de woonkamer). Slaapkamer 180 kWh verstookt.
Totaal dus 2870 kWh in ruim 5,5 maand tijd. De 5 kw draait zoals gezegd 24/7. De andere 2 airco’s niet.
Situatie: vrijstaande woning met een groot raampartij en allerlei open ruimtes (vandaar ook 2 airco’s op de open benedenverdieping).
Dus ik schrik niet zo van jouw gebruik. Wij doen hier ‘s nachts ook aan een verlaging naar +/- 17 graden setpoint en dan in de ochtend plussen we op naar 20-22 graden setpoint.
Tenzij er Tweakers zijn die zeggen wat een gigantisch verbruik.. maar als ik het zo wat vergelijk dan komt het aardig overeen.
[ Voor 4% gewijzigd door henidde op 16-04-2023 11:23 ]
.
de oorzaak is dat de waaier niet goed in het midden zit. die moet je dus even losmaken (schroef aan motorzijde) en de waaier iets opzij schuiven.plaspvd schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:08:
@KikkerMario ik ben zelf de installateur, dus die vlieger gaat helaas niet op. Heb het trucje met het ringetje ook toegepast. Scooper in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Bijna onhoorbaar nu! Mocht je een onderdeelnummer weten hoor ik het graag van je, leg ik die vast op voorraad.
de ring werkt maar de lager slijt enorm hard hierdoor.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Heb hier het lager onlangs vervangen, maar getik bleef. Wiggetje op de bekende plek heeft het opgelost, maar binnenkort eens kijken of de ventilatorrol wel goed in het midden zit n.a.v. @flippy z'n opmerking hierboven.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
als ze slecht worden kan je ook (preventief) een spuitbus met HHS vet pakken van wurth. dat kan je zo spuiten in het gaatje van de lager. vooral als ze ouder worden is dat goede methode om ze stil te krijgen en houden.GermanPivo schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:57:
@Tanuki @plaspvd Linker lager heeft nummer SSA923C136
Heb hier het lager onlangs vervangen, maar getik bleef. Wiggetje op de bekende plek heeft het opgelost, maar binnenkort eens kijken of de ventilatorrol wel goed in het midden zit n.a.v. @flippy z'n opmerking hierboven.
voor lagergeluid aan motorzijde is er geen andere oplossing dan motor vervangen.
Saneren, isoleren en dubbelglas/kozijnen staan zeker op de planning doch op de héél lange baan (helaas) c.q. 10 jaar+. Als starter is het na aanschaf en een fikse verbouwing keuzes maken en met een beperkt budget waren airco's in ons geval de enige en tevens beste oplossing op de korte en middellange termijn.Termy schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:52:
[...]
Je dak saneren, isoleren en dubbelglas + kozijnen vervangen is misschien wel de beste optie. Maar het klinkt ook zeker alsof er iets verwisseld is in je installatie.
Heb je ook een onafhankelijke meting van het gebruik? Ik vraag me af hoe accuraat de Daikin app is bij verkeerde aansluiting aangezien het zelfs bij goede aansluiting al wat afwijkingen laat zien tov kWh meters.
Wat betreft een onafhankelijke meting heb ik de buitenunit aangesloten op een HomeWizard stopcontact, die komt uit op de door mij genoemde 2.100kWh, de Daikin app zelf gaat richting de 2.300kWh. Echter aangezien ik de HomeWizard pas 1-2 weken ná installatie van de airco ertussen heb geplaatst acht ik dat de waarde uit de Daikin app redelijk overeenkomt met de werkelijke situatie.
Hartstikke mooi verbruik. Zou betekenen dat je om te verwarmen zo'n 1000/1200m3 gas zou verstoken. 500m3 voor koken en SWW maakt 1500m3 gas. Totaal geen vreemd verbruik. Lager altijd mooi, heb ik, maar staat wel duizenden euro's aan isolatie tegenover.BvdM91 schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:10:
[...]
Saneren, isoleren en dubbelglas/kozijnen staan zeker op de planning doch op de héél lange baan (helaas) c.q. 10 jaar+. Als starter is het na aanschaf en een fikse verbouwing keuzes maken en met een beperkt budget waren airco's in ons geval de enige en tevens beste oplossing op de korte en middellange termijn.
Wat betreft een onafhankelijke meting heb ik de buitenunit aangesloten op een HomeWizard stopcontact, die komt uit op de door mij genoemde 2.100kWh, de Daikin app zelf gaat richting de 2.300kWh. Echter aangezien ik de HomeWizard pas 1-2 weken ná installatie van de airco ertussen heb geplaatst acht ik dat de waarde uit de Daikin app redelijk overeenkomt met de werkelijke situatie.
2000 kWh x €0.40 is maar €800 per jaar, om de helft daarvan te besparen heb je een flinke investering nodig met een 10-20 jaar terugverdientijd. Paar duizend euro aan panelen leveren netto waarschijnlijk meer op, zelfs als die kWh's voor de helft worden afgerekend na afschaffen salderen.
Het is anders bij een label F of G woning waar letterlijk elke maand bijna duizend euro aan gas werd verstookt, dan is stap 1, airco, al een besparing van de helft in € en extra isoleren is geen luxe.
Isoleren, en upgrades zoals WTW doe je meestal meer voor comfort. Beetje meer of minder verbruik is minder boeiend.
Verder hoeft je unit niet bij lage temperaturen op standje orkaan om de boel warm te houden en kan ik met overbemeten radiatoren over op L/W.
Heb mijn dak al 10 jaar geleden geisoleerd. Scheelde me 25 a 30 % gas. Zet toch lekker aan en al lang terugverdiend.
[ Voor 47% gewijzigd door MotorBeast op 16-04-2023 13:15 ]
1.7 kWh, dat is het waarschijnlijk voor vandaag.
Seizoen teller staat op ~1400 kWh sinds november, daarvoor stond het op koelen. Prijs per kWh was eerst 0.70 tot december (maar we kregen 2x €190 steun), vanaf dat moment 0.30 gemiddeld (dynamisch contract), en dit jaar meer aan energiebelasting en inkoop vergoeding betaald dan echt aan stroom (0.17 vs 0.13). ~€420 voor 1 winter.
Op dit moment pruttelt de unit op laagste compressorsnelheid setting 20 graden. Vandaag 1,2kWh tot nu toe.
Verder staat de zon tegenwoordig alweer hoog genoeg dat er vrijwel geen verwarming nodig is. Met een paar zonnige dagen achter elkaar ging het in de woonkamer alweer richting 22 graden dus ik ging al bijna koelen
Overigens is het totale verbruik van de unit in de woonkamer dit stookseizoen zo'n 750 kWh volgens ONECTA. Nov-mrt, grofweg.
[ Voor 10% gewijzigd door Termy op 16-04-2023 14:49 ]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Zelfde hier. Appartement en in april is het al snel op temperatuur door de zon. In de ochtend gaat de airco één keer even aan, maar echt nodig is het niet meer.w00key schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:23:
Is het stookseizoen bij jullie ook bijna over? Hier is de kou uit de muren en draaide de airco maar 1 keer in de ochtend, van 9 tot 12. Met alles uit stabiliseert kamertemperatuur op ongeveer 20°C.
Ik doe pas mee vanaf eind januari maar het valt niet tegen. December maar eens afwachten...
Ik ben benieuwd hoe het met koelen gaat deze zomer, toch wel de reden waarom ik de airco heb aangeschaft... Hopelijk kan die vooral overdag pruttelen als de zon schijnt en valt dat mooi samen met lagere dynamische uurtarieven
Dan zal hij ook wel pruttelen alleen als je hem dan uitzet als je de tarieven niet meer leuk vindt, warmt je huis binnen notime weer op. De zon warmt namelijk je stenen muur keihard op de hele dag, buffert daarin en die warmte komt gewoon naar binnen zodra de unit uitstaat. En als het een zomer wordt met hoge luchtvochtigheid is bij uitzetten binnen zeer snel weer klam en vochtig binnen. Koelen kost bijna niets dus ik zou me over de kosten niet druk maken.user109731 schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:38:
[...]
Zelfde hier. Appartement en in april is het al snel op temperatuur door de zon. In de ochtend gaat de airco één keer even aan, maar echt nodig is het niet meer.
Ik doe pas mee vanaf eind januari maar het valt niet tegen. December maar eens afwachten...
Ik ben benieuwd hoe het met koelen gaat deze zomer, toch wel de reden waarom ik de airco heb aangeschaft... Hopelijk kan die vooral overdag pruttelen als de zon schijnt en valt dat mooi samen met lagere dynamische uurtarieven
Vandaag tot nu toe 6,2 kWh. Standje laag en setpoint 19 graden.MotorBeast schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:45:
@w00key Dat bewijst dan maar weer dat aan/uit weinig tot geen minder verbruik oplevert. Ik zit hier op 1203kWh voor een heel huis van 140m2 met bij echt koud weer (onder 5 graden buiten) 24/7 stoken beneden. Eerlijkheid gebied me te melden dat ik ook nog een 1m3 hout heb gestookt. Maar dat is te verwaarlozen.
Op dit moment pruttelt de unit op laagste compressorsnelheid setting 20 graden. Vandaag 1,2kWh tot nu toe.
Dat is op zich nog wel een groot verschil. Hier ruim 5 kWh meer. Draai nog steeds 24/7.
Jij vandaag ook 24/7 of pas op een bepaald tijdstip aan?
[ Voor 4% gewijzigd door henidde op 16-04-2023 19:02 ]
.
Goed om te weten. Zoveel mogelijk goedkope groene stroom gebruiken is eigenlijk meer een sport dan dat het voor het geld is; dit appartement gebruikt nauwelijks stroom/gas. Als het minder comfortabel wordt dan is langer draaien ook prima, vooral tijdens die paar weken hittegolf. We gaan weer experimenteren de komende maandenMotorBeast schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:35:
Dan zal hij ook wel pruttelen alleen als je hem dan uitzet als je de tarieven niet meer leuk vindt, warmt je huis binnen notime weer op. De zon warmt namelijk je stenen muur keihard op de hele dag, buffert daarin en die warmte komt gewoon naar binnen zodra de unit uitstaat. En als het een zomer wordt met hoge luchtvochtigheid is bij uitzetten binnen zeer snel weer klam en vochtig binnen. Koelen kost bijna niets dus ik zou me over de kosten niet druk maken.
Hier geen 24/7. Als ik beneden kom in de ochtend is het zonder verwarming 19 a 19,5 graad. Staat overdag op 20 en vanaf 16.00 uur op 21 graden. 24/7 doe ik alleen bij 5 graden overdag in de winter en bij 30 graden in de zomer.henidde schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:00:
[...]
Vandaag tot nu toe 6,2 kWh. Standje laag en setpoint 19 graden.
Dat is op zich nog wel een groot verschil. Hier ruim 5 kWh meer. Draai nog steeds 24/7.
Jij vandaag ook 24/7 of pas op een bepaald tijdstip aan?
Zowel met verwarmen als koelen blijft bij grote koude en hitte alles op temperatuur. Ik vind het het comfortabelst als ik in de winter niet op een koude bank zit en met koude muren zit die koude afstralen. Tevens heb ik een gruwelijke hekel aan een unit die als een gek staat te blazen en in mijn huis leert de ervaring dat het weinig tot niets uitmaakt in verbruik. Het hard opstoken en/of koelen vreet nu eenmaal veel stroom doordat de Cop dan naar beneden gaat. Temperatuur zo constant mogelijk houden in huis is mijn devies.user109731 schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:15:
[...]
Goed om te weten. Zoveel mogelijk goedkope groene stroom gebruiken is eigenlijk meer een sport dan dat het voor het geld is; dit appartement gebruikt nauwelijks stroom/gas. Als het minder comfortabel wordt dan is langer draaien ook prima, vooral tijdens die paar weken hittegolf. We gaan weer experimenteren de komende maanden
Zoek in het oude topic maar eens op 24/7. Veel over geschreven al zijn er mensen die dan weer zweren bij adhoc.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 16-04-2023 19:32 ]
Dit klinkt als verkeerd aangesloten binnen units. Met verwarmen merk je dat niet omdat door het bleeden alle kleppen open staan. Met koelen ga je dit wel merken, 1 unit wordt dan koud en de andere lijkt niets te doenBvdM91 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:27:
Zijn er toevallig meer mensen met een Daikin multisplit die onderstaande situatie herkennen en wellicht een verklaring c.q. oplossing hebben hiervoor?
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Volgens je eigen zeggen verwarm je alleen 24/7 met de airco onder de 5 graden overdag, en boven 0 graden. Bij vorst heb je dit stookseizoen volgens eigen zeggen verwarmd met je cv omdat het verschil in geld maar 3 euro per dag was omdat je met de airco ruim 19kWh per dag verbruikte, plus dat je het comfortabeler vond.MotorBeast schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:45:
@w00key Dat bewijst dan maar weer dat aan/uit weinig tot geen minder verbruik oplevert. Ik zit hier op 1203kWh voor een heel huis van 140m2 met bij echt koud weer (onder 5 graden buiten) 24/7 stoken beneden. Eerlijkheid gebied me te melden dat ik ook nog een 1m3 hout heb gestookt. Maar dat is te verwaarlozen.
Ik weet niet of jouw verbruik bij 24/7 verwarmen met de airco representatief is om te kunnen concluderen dat het verschil met ad hoc verwarmen maar heel klein is. Zo te zien heb je nauwelijks 24/7 verwarmt met de airco.
Daar dan nog de warmte bijrekenen van een m3 hout wat je verstookt hebt, wat bepaald niet verwaarloosbaar is, maakt dat ik je conclusie nietszeggend vind.
Wij hebben geen dynamisch contract, maar wel zonnepanelen, en koelen (en verwarmen) zoveel mogelijk alleen op eigen zonne-energie.user109731 schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:38:
[...]
Zelfde hier. Appartement en in april is het al snel op temperatuur door de zon. In de ochtend gaat de airco één keer even aan, maar echt nodig is het niet meer.
We koelen hier vooral overdag. Afhankelijk van de temperatuur binnen beginnen we zonodig met koelen tussen 12 en 17 uur. Dat brengt de temperatuur hier voldoende terug (meestal naar 24 a 25 graden), dat we het in de nacht ook prima kunnen volhouden. De slaapkamer boven koelen we zonodig meestal 2 a 3 uur voor het slapen gaan.
Bij echt hoge temperaturen koelen we het overdag soms 1 a 2 graden verder terug, zodat we iets meer reserve hebben.
Hier resulteert het in een huis wat niet erg koud is, maar voor ons prima vol te houden. Verder hebben we bij echt warm weer wel altijd de plafondventilator waar we zijn aan wanneer de airco uit is. Samen met het teruggekoelde huis prettig.
Voor verwarmen is het iets lastiger, maar we hebben gemerkt dat het voor ons goed werkt om in de nacht niet te verwarmen (tenzij extreem weer waarbij onze woonkamer onder de 15 graden zakt).
Bijna altijd is het overdag warmer, en vaak ook minder vochtig, wat de efficientie van de airco erg ophoogt en rond het vriespunt (de kans op op) defrosts minder maakt, vooral bij zonnig weer.
Meestal hou ik overdag de temperatuur, luchtvochtigheid in onze omgeving in de gaten, plus eventuele productie van de zonnepanelen, en daarmee begin ik bij echt koud weer meestal tussen 9 en 11 met verwarmen.
Hoe lang en/of hoeveel ik overdag verwarm hangt af van de omstandigheden. De afgelopen weken verwarm ik meestal een paar uur per dag/paar dagen.
Voor ons betekent dit dat we het koelen bijna alleen op eigen zonne-energie doen, en dat ons stroomverbruik voor de airco voor verwarmen tov 24/7 bijna halveert (per graaddag).
Zo omgaan met de airco (het gebruik er van) is voor ons hobby, geen noodzaak. We betaalden vorig jaar zo'n 13 cent /kWh, en dit jaar zo'n 21 cent /kWh. En hier werkt het goed.
[ Voor 8% gewijzigd door Sjamo op 17-04-2023 10:12 ]
Als je de omkasting wat onder spanning zet is het een poosje over, maar het begint vanzelf weer.
Ik heb het nu al een jaar opgelost door wat PFTE spray in het linker lager te spuiten.
[ Voor 4% gewijzigd door Y10 op 17-04-2023 13:08 . Reden: Aanvullende tekst ]
Waar heb je dat precies gespoten?Y10 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:50:
Over het tikkende geluid van de MHI, ik heb het ook gehad.
Als je de omkasting wat onder spanning zet is het een poosje over, maar het begint vanzelf weer.
Ik heb het nu al een jaar opgelost door er wat PFTE spray in te spuiten.
Eens. Op N=1 basis kun je sowieso geen harde conclusies trekken. Ik zou kunnen beweren dat adhoc stoken veel zuiniger is omdat we zo dit eerste seizoen maar 400 kWh hebben verbruikt voor ons 135 m2 huis. Maar dat slaat ook nergens op; geen huis is hetzelfde en geen seizoen is hetzelfde. En de comfortwensen van individuen zijn ook niet gelijk.Sjamo schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:40:
[...]
Volgens je eigen zeggen verwarm je alleen 24/7 met de airco onder de 5 graden overdag, en boven 0 graden. Bij vorst heb je dit stookseizoen volgens eigen zeggen verwarmd met je cv omdat het verschil in geld maar 3 euro per dag was omdat je met de airco ruim 19kWh per dag verbruikte, plus dat je het comfortabeler vond.
Ik weet niet of jouw verbruik bij 24/7 verwarmen met de airco representatief is om te kunnen concluderen dat het verschil met ad hoc verwarmen maar heel klein is. Zo te zien heb je nauwelijks 24/7 verwarmt met de airco.
Daar dan nog de warmte bijrekenen van een m3 hout wat je verstookt hebt, wat bepaald niet verwaarloosbaar is, maakt dat ik je conclusie nietszeggend vind.
'k Weet niet of je het weet, maar 1 m3 hout (beukenhout) heeft een calorische waarde van 7200 MJ wat overeenkomt met 2000 kWh, dus ik zou het niet verwaarlozen noemen.MotorBeast schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:45:
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Wat is het voordeel om de plafondventilator te gebruiken ipv de airco ?Sjamo schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:05:
[...]
Hier resulteert het in een huis wat niet erg koud is, maar voor ons prima vol te houden. Verder hebben we bij echt warm weer wel altijd de plafondventilator waar we zijn aan wanneer de airco uit is. Samen met het teruggekoelde huis prettig.
Een airco kan ook "ventileren" ipv koelen.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Wij kiezen altijd voor de optie die de minste stroom verbruikt bij voldoende opbrengst/resultaat.mr_evil08 schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:47:
[...]
Wat is het voordeel om de plafondventilator te gebruiken ipv de airco ?
Een airco kan ook "ventileren" ipv koelen.
Om die reden kiezen we altijd eerst voor de plafondventilator omdat die minder stroom verbruikt, terwijl hij in veel gevallen goed voldoet. Zo kiezen wij bij veel warmte gedurende de nacht ook liever voor de nachtfunctie (8 uur lang temperatuur buiten tov binnen checken en bij voldoende verschil actief lucht van buiten naar binnen blazen) van onze decentrale ventilatie dan voor airco, omdat het verbruik van de ventilatie hier minimaal is.
Wij zijn erg blij met onze airco, gebruiken die graag en het verbruik is beslist niet hoog te noemen, maar wanneer we betere (minder stroomverbruik) alternatieven hebben dan kiezen we daarvoor.
Ik bedoel de airco op "ventileren" zetten of plafondventilator maakt toch niks uit?Sjamo schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:59:
[...]
Wij kiezen altijd voor de optie die de minste stroom verbruikt bij voldoende opbrengst/resultaat.
Om die reden kiezen we altijd voor de plafondventilator omdat die minder stroom verbruikt, terwijl hij in veel gevallen goed voldoet. Zo kiezen wij bij veel warmte gedurende de nacht ook liever voor de nachtfunctie (8 uur lang temperatuur buiten tov binnen checken en bij voldoende verschil actief lucht van buiten naar binnen blazen) van onze decentrale ventilatie dan voor airco, omdat het verbruik van de ventilatie hier minimaal is.
Wij zijn erg blij met onze airco, gebruiken die graag en het verbruik is beslist niet hoog te noemen, maar wanneer we betere (minder stroomverbruik) alternatieven hebben dan kiezen we daarvoor.
Zit daar werkelijk verschil in? In beide gevallen blijft de buitenunit uit.
(Ik zelf koel ook maar heel weinig met de airco maar dat is omdat ik het niet prettig vind de tocht, terwijl bij verwarmen geen hinder).
Koelen gebeurd alleen tijdens hittegolf met warme nachten.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 17-04-2023 12:13 ]
Ik denk dat ik niet goed begrijp waar je naartoe wil.mr_evil08 schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:11:
[...]
Ik bedoel de airco op "ventileren" zetten of plafondventilator maakt toch niks uit?
Zit daar werkelijk verschil in? In beide gevallen blijft de buitenunit uit.
(Ik zelf koel ook maar heel weinig met de airco maar dat is omdat ik het niet prettig vind de tocht, terwijl bij verwarmen geen hinder).
Koelen gebeurd alleen tijdens hittegolf met warme nachten.
Wat zou wat jou betreft het voordeel zijn van het gebruik van de fanstand van de airco boven het gebruik van onze plafondventilator die recht boven onze zithoek hangt?
Bovendien, en dit is puur gokken omdat ik hier geen technische onderbouwing voor heb, maar ik denk dat ik gevoelsmatig liever de gebruiksuren van de plafondventilator gebruik dan die van de airco. Wanneer er storing komt door gebruik is de plafondventilator veel makkelijker en goedkoper te vervangen dan een airco-unit.
2000 kWh komt overeen met 220 a 250 m3 gas, daar stookte ik voorheen mijn huis een heel jaar mee warmyingli405 schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:43:
[...]
'k Weet niet of je het weet, maar 1 m3 hout (beukenhout) heeft een calorische waarde van 7200 MJ wat overeenkomt met 2000 kWh, dus ik zou het niet verwaarlozen noemen.
1 dag 24 uur gestookt met HR Ketel om te testen of L/W hier kan bij vorst. Het was toen -8.Sjamo schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:40:
[...]
Volgens je eigen zeggen verwarm je alleen 24/7 met de airco onder de 5 graden overdag, en boven 0 graden. Bij vorst heb je dit stookseizoen volgens eigen zeggen verwarmd met je cv omdat het verschil in geld maar 3 euro per dag was omdat je met de airco ruim 19kWh per dag verbruikte, plus dat je het comfortabeler vond.
[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 17-04-2023 13:05 ]
250m3 x 8,8 = 2200kwhMartin7182 schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:32:
[...]
2000 kWh komt overeen met 220 a 250 m3 gas, daar stookte ik voorheen mijn huis een heel jaar mee warm
Dat zou dus moeten zijn 2200/3,5=628kwh verbruik.
Euh, Mag toch hopen dat je airco meer dan COP 1 doet want dat is bedroevend. , als je maar 250m3 wegtikt voor ong 2200kwh stroom.
Daarmee zeg je eigenlijk dat ik weinig uit moet doen op wat je zegt.MotorBeast schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:49:
[...]
1 dag 24 uur gestookt met HR Ketel om te testen of L/W hier kan bij vorst. Het was toen -8.Rest van de tijd 24/7 en 1m3 hout is verwaarloosbaar met alle deuren open naar boven en boven om 140m2 te verwarmen. Verder is hier altijd iemand thuis en is de gemiddelde temperatuur 20 graden.Ik vind mijn conclusie helemaal top.
In je eigen post heb je het duidelijk over Na de test, over dat comfort belangrijk is, en dat de airco weer aangaat wanneer de temperatuur weer boven 0 komt, omdat het prijsverschil tussen airco en cv op 0 graden en lager te klein is voor jullie, tov het verschil in comfort.
22m3 verstookt met de ketel, rest is SWW/koken.Sjamo schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:12:
[...]
Daarmee zeg je eigenlijk dat ik weinig uit moet doen op wat je zegt.
In je eigen post heb je het duidelijk over Na de test, over dat comfort belangrijk is, en dat de airco weer aangaat wanneer de temperatuur weer boven 0 komt, omdat het prijsverschil tussen airco en cv op 0 graden en lager te klein is voor jullie, tov het verschil in comfort.
Gasverbruik
Periode: 14 nov 2022 t/m 31 mrt 2023
Totaal
189,51 m3
Verwarming
22,27 m3
Per gewogen graaddag
0,011 m3
Gemiddeld totale verbruik voor een hoekwoning
838 m3
Waarom denk je dat ik een houtkachel heb? Daar kan geen L/L tegenop bij echte koude voor comfort. Zaaaaalig. Al stook ik wel steeds minder.
Stroomverbruik Wp
Periode: 14 nov 2022 t/m 30 mrt 2023
Totaal
1160,99 kWh
Verwarming
1160,99 kWh
Per gewogen graaddag
0,555 kWh
Maar doe gewoon je eigen ding. Ik vind mijn verbruik minimaal op 140m2 met een heel huis comfortabel. Als jij dat niet vindt en het anders doet....vooral doen.
[ Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 17-04-2023 13:22 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Eksit op 17-04-2023 17:45 ]
Eksit
Allemaal rook.MotorBeast schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:14:
[...]
22m3 verstookt met de ketel, rest is SWW/koken.
Gasverbruik
Periode: 14 nov 2022 t/m 31 mrt 2023
Totaal
189,51 m3
Verwarming
22,27 m3
Per gewogen graaddag
0,011 m3
Gemiddeld totale verbruik voor een hoekwoning
838 m3
Waarom denk je dat ik een houtkachel heb? Daar kan geen L/L tegenop bij echte koude voor comfort. Zaaaaalig. Al stook ik wel steeds minder.
Dit is wat je zelf zegt.
:strip_exif()/f/image/9EW09JMyrJ9v8m8ZVb1L0Ecn.jpg?f=fotoalbum_large)
klopt. Maar heb ik niet gedaan want boven de 500m3 gaat mijn vastrecht naar boven. Heb dus daarom alsnog de houtkachel gestookt. Dat wilde ik niet meer doen ivm fijnstof en hout is ook niet echt goedkoop meer.Sjamo schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:22:
[...]
Allemaal rook.
Dit is wat je zelf zegt.
[Afbeelding]
Rook komt uit mijn houtkachel
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 17-04-2023 13:28 ]
Nee, het ging hier om 2000 kWh thermisch uiteraard.mr_evil08 schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:09:
[...]
250m3 x 8,8 = 2200kwh
Dat zou dus moeten zijn 2200/3,5=628kwh verbruik.
Euh, Mag toch hopen dat je airco meer dan COP 1 doet want dat is bedroevend. , als je maar 250m3 wegtikt voor ong 2200kwh stroom.
Heeft iemand hier input op?Tanuki schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:06:
Afgelopen jaar zijn bij mij 4 airco binnenunits geïnstalleerd. 2 ervan zijn geïnstalleerd met een pompje "dat is super stil, hoor je niks van" zei de installateur. Nou, die zijn dus wel duidelijk te horen. En ook veel te vaak.
Goed, so be it, ik heb de pompjes verwijderd. Nu heb ik vervolgens een sleuf gemaakt in de muur, waar dus de condensafvoer in kan.Dit gaan we dan weer dicht smeren met roodband of vergelijkbaar en dan weer netjes verven.
Nu restte nog de vraag, dit is niet gebeurd bij de 2 andere units, maar, zou de condensafvoer die dus in de muur komt, nog geïsoleerd moeten worden?
Het eerste stukje condensafvoer (van Mitsubishi) is wel geïsoleerd. Ik kan, in de slangen / koppelingen die je daarop kan doen, niet per se ook isolatie erbij vinden.
Dus de gewetensvraag: Condensafvoer ribbelslang "koud" in de muur, of toch nog isolatie eroverheen?
Waar het Sjamo om ging is dat je vergelijking mank gaatMotorBeast schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:23:
[...]
klopt. Maar heb ik niet gedaan want boven de 500m3 gaat mijn vastrecht naar boven. Heb dus daarom alsnog de houtkachel gestookt. Dat wilde ik niet meer doen ivm fijnstof en hout is ook niet echt goedkoop meer.
Rook komt uit mijn houtkachel, de cijfers uit Mindergas.nl wat ik al 10 jaar bijhoud.
Je vergelijkt ‘X’ met ‘Y’ terwijl je naast je verwarmingsbron ‘Y’ ook nog gebruik maakt van verwarmingbron ‘Z’ en bron ‘A’ , maar ‘A’ telt niet mee want nu staan alle deuren open en er is altijd iemand thuis.
Maar jij vind je conclusie prima zo.
2 situaties vergelijken met verschillende variabelen is niet duidelijk in mijn optiek.
Bedankt, ook de originele poster, voor deze truc. Werkt bij mij ook perfect. Geen getik meer bij lage toeren.plaspvd schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:08:
@KikkerMario ik ben zelf de installateur, dus die vlieger gaat helaas niet op. Heb het trucje met het ringetje ook toegepast. Scooper in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Toch nog even een vervolgvraag.krijger_chris schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:16:
[...]
Fijn om te lezen dat het helpt. En twee zaken wat er nog niet genoemd was is de wifi, dat is bij de comfora en sensira een optie ( ik heb beide units, vandaar dat ik het kan vergelijken) en de comfora kan je het energieverbruik mee uitlezen en met een sensira niet.
Mijn ouders willen voor nu een single split unit voor alleen de keuken / aanbouw. Evt later nog een unit voor de woonkamer apart. In totaal zo'n 85m3 oppervlakte voor de keuken.
Vandaag een nieuwe offerte gekregen. Die stelden 5KW voor mede vanwege het feit dat de uitbouw in de keuken een grote raampartij heeft (denk zelf zo'n 8m2). Is zo'n raampartij nu vaak een reden om een extra zware unit te nemen?
Voor mijn gevoel is een 3.5 KW meer dan voldoende voor die ruimte. Wat denken jullie?
Daarnaast stelt de installateur voor om de buitenunit beneden op de grond neer te zetten vlak bij de erfgrens van de buren. Dit ipv aan de zijkant van de woning aan de muur omdat er dan een gat door het platte dak gemaakt dient te worden.
Ik snap dat dit lastig is (moet dan een dakdekker komen) maar om ipv daarvan de buitenunit direct bij de erfgrens van de buren te zetten is ook niet optimaal lijkt me....
Suggestie van deze man is om een 5KW LG te nemen.
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic