Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 150 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-10 18:27
Het is hier momenteel 8,25 graden buiten en heb zojuist een defrost gehad van 3,5 minuut. Is dit normaal?
Het gaat om een MHI 35ZS.

De laatste was zondag ochtend om 5 uur toen was het een graad of 2 buiten dus normaal
Het doet het overigens verder prima en gebruikt minimaal stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:28

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Willempie27 schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:31:
Het is hier momenteel 8,25 graden buiten en heb zojuist een defrost gehad van 3,5 minuut. Is dit normaal?
Het gaat om een MHI 35ZS.

De laatste was zondag ochtend om 5 uur toen was het een graad of 2 buiten dus normaal
Het doet het overigens verder prima en gebruikt minimaal stroom.
Waarschijnlijk gewoon pendelen omdat de gevraagde temperatuur bereikt is. Gebeurt bij mij nu ook omdat het zonnetje in mijn huisje schijnt.

*pendelen, airco gaat in standby omdat gewenste temperatuur is bereikt
*defrost, airco gaat ontdooien omdat deze bevroren is

[ Voor 19% gewijzigd door vdr01 op 03-04-2023 19:28 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 21:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik vraag me idd af of mensen pendelen gewoon verwarren met defrosts. Ik heb dit jaar nog geen defrost gehad.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Het is bij mij zeker geen verwarring. Lees hem uit met MHI-AC-CTRL. Ook de uitlaatstemperatuur liep flink op naar de 15°c.

Ik zag overigens ook geen plas water eronder liggen.

[ Voor 18% gewijzigd door Willempie27 op 03-04-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:36
Willempie27 schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:06:
Het is bij mij zeker geen verwarring. Lees hem uit met MHI-AC-CTRL. Ook de uitlaatstemperatuur liep flink op naar de 15°c.

Mijn LG doet nog steeds doodleuk elke 3 uur een oil return cycle. Dat is gewoon op max vermogen de compressor in koelstand draaien, binnen bevriest het en buitendeel wordt heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online

Kan ook een tekort aan koudemiddel zijn, dan kun je met hogere temperaturen ook defrosts krijgen. Normaliter heb je met 8 graden nooit defrosts.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
w00key schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:30:
[...]

Mijn LG doet nog steeds doodleuk elke 3 uur een oil return cycle. Dat is gewoon op max vermogen de compressor in koelstand draaien, binnen bevriest het en buitendeel wordt heet.
Dat is gewoon een lomp ding met techniek uit 1800 >:) _O-

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 07:32

Uitblaastemperatuur van je binnenunit?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
GermanPivo schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:45:
[...]

Uitblaastemperatuur van je binnenunit?
Nee de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Termy schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:34:
Ik vraag me idd af of mensen pendelen gewoon verwarren met defrosts. Ik heb dit jaar nog geen defrost gehad.
Bij een MHI kun je dat erg duidelijk zien aan de knipperende groene led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:47
Termy schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:34:
Defrosts zijn er dit jaar ook geweest alleen minder dan vorig jaar.
Bij een defrost gaat hier de binnenunit sissen en stopt de fan tijdelijk voor 10 minuten en is zeer duidelijk te horen hier, totaal niet vergelijkbaar met pendelen.

Vanacht zijn de temperaturen ook wel beneden 0 geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 04-04-2023 18:37 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ik heb de binnenfilters schoongemaakt. Er zat wel wat stof in. Zondag was er ook grote schoonmaak dus er dwarrelde wel wat stof rond. De hele nacht heeft die aan gestaan en alleen vanmorgen om half 6 een defrost. De uitblaas temperatuur van de buitenunit was -0.75 graden. Dus lijkt me vrij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:43
mr_evil08 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:35:
[...]

Defrosts zijn er dit jaar ook geweest alleen minder dan vorig jaar.
Bij een defrost gaat hier de binnenunit sissen en stopt de fan tijdelijk voor 10 minuten en is zeer duidelijk te horen hier, totaal niet vergelijkbaar met pendelen.

Vanacht zijn de temperaturen ook wel beneden 0 geweest.
ik begin me af te vragen of het ook niet komt hoe goed de units is gevacummeerd en al het vocht eruit is getrokken
ik denk dat een unit waar dit niet is gebeurd eerder ook gaat bevriezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Maxwp schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:56:
[...]

ik begin me af te vragen of het ook niet komt hoe goed de units is gevacummeerd en al het vocht eruit is getrokken
ik denk dat een unit waar dit niet is gebeurd eerder ook gaat bevriezen?
Is ook per merk verschillend hebben wij gezien in vorige topic.
Daikin bijvoorbeeld wacht heel lang met een defrost, slaat geheel wit aan en dan duurt het nog wel even voordat de de-frost komt terwijl andere merken dat eerder doen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 04-04-2023 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mr_evil08 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:58:
[...]

Daikin bijvoorbeeld wacht heel lang met een defrost, slaat geheel wit aan en dan duurt het nog wel even voordat de de-frost komt terwijl andere merken dat eerder doen.
heb daikin maar dat ( perfera ) heb ik nog niet gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
mr_evil08 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:58:
[...]

Persoonlijk vind ik dat Daikin Perfera mono split zeer weinig defrosts heeft, vanaf het kouder begint te worden dan 1gr buiten temperatuur. Vanaf het warmer wordt dan 2gr geen defrosts meer. Alles hangt af van het gebruik, laat je de ruimte af koelen dan heeft hij meer vermogen nodig om op te warmen, laat je 24u aan staan dan verbruikt hij maar +-200W en is de oppervlakte van de buitengroep groter tov hij meer vermogen moet leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:42
Nog iemand die zijn buitenunit op een plat bitumen dak heeft staan? Toch gek dat de temperatuur daar zo snel kan oplopen. Mijn thermometer in de schaduw geeft 9 graden aan. _/-\o_

Hoe zijn jullie ervaringen in de zomer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K10P5OUf1NVq9v_oGIYuwzzopaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TKJejVWsFnMzACnIBMq9AcXL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfwriNR0IT3HUccLJNnoIpAD-cE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1T7p0RPdjYHfHMGoEQ3OaZCb.jpg?f=user_large

Zou de COP ook stijgen als ik nu verwarm? Niettegenstaande dat de zon mijn appartement al heeft opgewarmd en al mijn ramen ook openstaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oH_6shCsW7zGhW0LEWIM1t6FrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ETzHcEkz1zI13ClxnYt5DnS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
MXMan schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:14:
Nog iemand die zijn buitenunit op een plat bitumen dak heeft staan? Toch gek dat de temperatuur daar zo snel kan oplopen. Mijn thermometer in de schaduw geeft 9 graden aan. _/-\o_

Hoe zijn jullie ervaringen in de zomer?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zou de COP ook stijgen als ik nu verwarm? Niettegenstaande dat de zon mijn appartement al heeft opgewarmd en al mijn ramen ook openstaan.

[Afbeelding]
Ja dat maakt uit, hier soortgelijk geval buitenunit op zuid naast een stenen muur en klinkers, wordt ook snel warm, maar je kan er niks mee om precies de reden wat je zegt gezien je woning indirect al opgewarmd wordt, werkt alleen in het nadeel tijdens zomer bij koelbedrijf, dit kost een beetje meer energie.

Extra opwarmen om savonds de warmte te gebruiken werkt ook niet, luchtverwarming kun je slecht een buffer mee maken, dan zou je dat langdurig moeten doen.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 05-04-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:44
Volgens mij kun je met een airco net zo goed een warmtebuffer opbouwen; het is gewoon een kWh rekensommetje. Met b.v. een CV stop je in een kwartier ~8 kWh in je huis, met een airco duurt dat uren en dan heb je dezelfde buffer opgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Martin7182 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:57:
Volgens mij kun je met een airco net zo goed een warmtebuffer opbouwen; het is gewoon een kWh rekensommetje. Met b.v. een CV stop je in een kwartier ~8 kWh in je huis, met een airco duurt dat uren en dan heb je dezelfde buffer opgebouwd.
Nee hoor. Zelfs als ik in de winter (onder de 5 graden overdag en nacht) 24/7 draai (juist omdat je geen buffer opbouwt) en ik zet hem uit (als test vaak gedaan en vroeger wel nachtverlaging gedaan) is er binnen notime een graad vanaf in de woonkamer. Met mijn Hr Ketel kon ik makkelijk 1,5 uur van tevoren mijn verwarming uitzetten en bleef het lang warm. Zo ook met de houtkachel. Nu heb ik hem in de nacht wel gewoon uit want de zon warmt de muren voldoende op. Warme lucht verwarming is heel wat anders stralingswarmte. Dat is ook de reden dat defrosts zeker bij harde vorst zo enorm comfort verlagend zijn. Onmiddellijk temperatuur dropping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:56:
[...]

Nee hoor. Zelfs als ik in de winter (onder de 5 graden overdag en nacht) 24/7 draai (juist omdat je geen buffer opbouwt) en ik zet hem uit (als test vaak gedaan en vroeger wel nachtverlaging gedaan) is er binnen notime een graad vanaf in de woonkamer. Met mijn Hr Ketel kon ik makkelijk 1,5 uur van tevoren mijn verwarming uitzetten en bleef het lang warm. Zo ook met de houtkachel. Nu heb ik hem in de nacht wel gewoon uit want de zon warmt de muren voldoende op. Warme lucht verwarming is heel wat anders stralingswarmte. Dat is ook de reden dat defrosts zeker bij harde vorst zo enorm comfort verlagend zijn. Onmiddellijk temperatuur dropping.
Waar zit het lek (letterlijk) bij jou dan? Hier wordt de warmte identiek gebufferd. CV gaat wel veel sneller want ~30kW vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 03-10 21:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik herken het beeld van @MotorBeast wel hoor, ondanks m'n nieuwbouwhuis. Als ik de vloerverwarming gebruik en die voor het slapen wegdraai, dan is de volgende ochtend bij temps rond het vriespunt de kamer nauwelijks een halve graad afgekoeld. Van 20.0 naar 19.5, 2 winters geleden. Deze winter zakt de temp al in een paar uur van rond de 20 naar rond de 18 zodra ik de airco uit zet. Je mist die enorme buffer van de vloer (in mijn geval) en het helpt natuurlijk ook niet dat ik de 'warmtebron' (de lucht) actief aan't wegzuigen ben met de ventilatie. Daar heeft zo'n vloer ook een stuk minder last van.

De oplossing is om de airco gewoon niet uit te zetten ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:12:
[...]

Waar zit het lek (letterlijk) bij jou dan? Hier wordt de warmte identiek gebufferd. CV gaat wel veel sneller want ~30kW vermogen.
Geen lek. Anders zou ik het probleem ook hebben met een Hr Ketel en de houtkachel. Ik pomp geen 30kW vermogen me huis in. Die 30 gebruik ik alleen voor warm water. Sterker mijn Hr Ketel is/was begrenst op max 10. Lager kon niet. Max aanvoer 45 graden.

Mooi voorbeeld vandaag. Muur waar de zon op heeft gestaan staat een thermometer die meet nu 22,4 graden. De thermometer aan de schaduw zijde meet nu 20,5 in dezelfde ruimte. Stralingswarmte van de zon doet zijn werk. Zo ook met stralingswarmte van radiatoren in de winter. Muur is dus de buffer en dat bereik je niet of zeer weinig met L/L.

[ Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 05-04-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Met radiatoren warm je lokaal (muurtje achter, vloer met buizen, plafond boven) sterk op. Met een airco blaas je lucht dat maar net iets warmer is dan je kamer rond, verdeelt wel snel en efficient, maar dat is ook zo weer weg.

Je kan een hoge setpoint instellen met lage fan speed om datzelfde te bereiken, ik doe dat weleens met volledig omhoog richten. Na uitzetten blijft temperatuur op tafelhoogte gewoon stabiel voor uren, kost wel meer stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 20:18
@Martin7182 Sws geen vergelijking tussen een CV met radiatoren vs een airco. Als je met een CV hebt gestookt en je zet hem uit dan blijven de (ijzeren) radiatoren gevuld met water nog zeker een uur "nastralen".

Wat wel helpt, zoals reeds aangeven, is om 24/7 te verwarmen om zoveel mogelijk massa op temperatuur te houden. Dit zorgt m.i. voor een gelijkmatiger verloop van je temperatuur in huis ipv in de ochtend eerst maximaal proberen de boel op temperatuur te krijgen. Met name op koudere dagen is dit vaak ook nog eens voordeliger.

Maar goed zoals vaker gemeld is geen huis hetzelfde en verschilt dit per persoon.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

MotorBeast schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:56:
[...]

offtopic:
Tot zover de voornemens:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ach ja. Dacht laat ik maar weer eens wat leven blazen in dit topic wat bijna dood is getuige de minimale posts hier en jouw reactie ook. :+ Je doet wel heel veel moeite mijn posts terug te zoeken. Dat siert je dan wel weer.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 05-04-2023 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:23
MotorBeast schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:38:
[...]

Ach ja. Dacht laat ik maar weer eens wat leven blazen in dit topic wat bijna dood is getuige de minimale posts hier en jouw reactie ook. :+
Nu wordt er niet meer eindeloos herhaalt en post iedereen in zijn eigen topic... is het weer niet goed!
_O-

zie topic warning :+
Er is veel veranderd sinds dat je weg bent ;)

[ Voor 8% gewijzigd door elektriekert op 05-04-2023 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
elektriekert schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:40:
[...]

Nu wordt er niet meer eindeloos herhaalt en post iedereen in zijn eigen topic... is het weer niet goed!
_O-

zie topic warning :+
Er is veel veranderd sinds dat je weg bent ;)
Wordt nog steeds herhaald hier. Het verhaal over bufferen in muren, meubels, convectie- en stralingswarmte etc is tot in den treure uitgekauwd in de vorige 2 topics. ;)

Lees nog altijd mee. Weinig nieuws onder de zon hier. Als we alle gepinde posten zouden samenvatten van de oude topics denk ik dat je alles wel hebt gedekt.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 05-04-2023 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Denk dat dat bij heel veel grote topics wel aan de orde is. Als oud gediende in die topics heb je na een tijdje alles wel gezien.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
renzo4000 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:49:
@Martin7182 Sws geen vergelijking tussen een CV met radiatoren vs een airco. Als je met een CV hebt gestookt en je zet hem uit dan blijven de (ijzeren) radiatoren gevuld met water nog zeker een uur "nastralen".

Wat wel helpt, zoals reeds aangeven, is om 24/7 te verwarmen om zoveel mogelijk massa op temperatuur te houden. Dit zorgt m.i. voor een gelijkmatiger verloop van je temperatuur in huis ipv in de ochtend eerst maximaal proberen de boel op temperatuur te krijgen. Met name op koudere dagen is dit vaak ook nog eens voordeliger.

Maar goed zoals vaker gemeld is geen huis hetzelfde en verschilt dit per persoon.
Inderdaad, zo werkt het hier ook; een kwartier de CV-ketel aan en ik heb 8 kWh binnengehaald. Met de airco doe ik daar normaalgesproken 2 uur over. Met CV verwarm je ook voornamelijk de lucht en uitzetten kun je beter vergelijken met de airco na 2 uur pas uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:46:
Denk dat dat bij heel veel grote topics wel aan de orde is. Als oud gediende in die topics heb je na een tijdje alles wel gezien.
Jij weet net zo goed als ik dat in de oude topics gewoon veel info te vinden is. Ik weet zeker dat nieuwe gebruikers die niet gaan lezen of erin zoeken. Ik vind nog altijd het eerste topic Verwarmen met L/L het allerbeste topic. En uiteindelijk is L/L gewoon niet zo spannend en moeilijk om in te richten.

Er is maar 1 reden dat ik hier bijna niet ben meer. Precies de reden naar waar wordt gelinkt en geen zin meer om week na week in herhaling te vallen.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 05-04-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Laat ik het zo zeggen: met CV heb je een grote warmwaterbuffer. De muren daarentegen bufferen de warmte identiek via de lucht.

[ Voor 60% gewijzigd door Martin7182 op 05-04-2023 20:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
MotorBeast schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:43:
[...]

Wordt nog steeds herhaald hier. Het verhaal over bufferen in muren, meubels, convectie- en stralingswarmte etc is tot in den treure uitgekauwd in de vorige 2 topics. ;)

Lees nog altijd mee. Weinig nieuws onder de zon hier. Als we alle gepinde posten zouden samenvatten van de oude topics denk ik dat je alles wel hebt gedekt.
Dat is helemaal geen slecht idee.
Topic Start voorzien van alle gepinde posts met een skone titel erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
elektriekert schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:54:
[...]

Dat is helemaal geen slecht idee.
Topic Start voorzien van alle gepinde posts met een skone titel erbij
Leef je uit en meld je aan als topic starter. Heb ik ook een tijdje gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
MotorBeast schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:58:
[...]

Leef je uit en meld je aan als topic starter. Heb ik ook een tijdje gedaan.
Hoho, jouw idee, aan jou de eer ;)

Ik moet thuis het komende jaar nog aardig de handen uit de mouwen steken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
elektriekert schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:05:
[...]

Hoho, jouw idee, aan jou de eer ;)

Ik moet thuis het komende jaar nog aardig de handen uit de mouwen steken :+
Nee dank u. Mijn interesse ligt niet meer bij L/L. Ja om te koelen, 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MotorBeast schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:52:
[...]

Jij weet net zo goed als ik dat in de oude topics gewoon veel info te vinden is. Ik weet zeker dat nieuwe gebruikers die niet gaan lezen of erin zoeken. Ik vind nog altijd het eerste topic Verwarmen met L/L het allerbeste topic. En uiteindelijk is L/L gewoon niet zo spannend en moeilijk om in te richten.

Er is maar 1 reden dat ik hier bijna niet ben meer. Precies de reden naar waar wordt gelinkt en geen zin meer om week na week in herhaling te vallen.
Wat ik zeg: dat geldt voor legio ‘grote topics’. En het eerste topic was ‘het beste’ omdat daar nog alles nieuw was.

Ik ben hier om een soortgelijke reden als jij niet zo actief meer. Ik vond het gezeur rondom dit onderwerp vervelend worden. Veel betweterigheid..

Maar goed, lijkt me goed als dit topic hierna weer ontopic verder gaat.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
^^^

Ipv mensen “wegpesten” kun je beter inhoudelijke feedback geven en mensen proberen verder te helpen. Iedereen is anders, reageert anders en staat anders in het leven. De sfeer word alleen maar meer verpest als bepaalde personen maar blijven gallen over een ander…

Leven en laten leven….

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Servee schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:05:
^^^

Ipv mensen “wegpesten” kun je beter inhoudelijke feedback geven en mensen proberen verder te helpen. Iedereen is anders, reageert anders en staat anders in het leven. De sfeer word alleen maar meer verpest als bepaalde personen maar blijven gallen over een ander…

Leven en laten leven….
Wat ik zeg.. ik kwam hier al nauwelijks meer ;)

En wat ik zei was niet gericht tegen @MotorBeast specifiek. Ik herken de kritiek en ben het ermee eens. Maar we hebben er geen goede oplossingen voor helaas. Of ik heb iets gemist :) Als iemand goede suggesties heeft..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
het is koud buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Martin7182 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:57:
Met een airco doe je minder aan stralingswarmte wat nodig is om echt massa/buffer op te bouwen zoals bij vloerverwarming gebeurd, een buffer opbouwen kan wel maar duurt ontzettend lang.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 06-04-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:04

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

mr_evil08 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:28:
[...]

Met een airco doe je minder aan stralingswarmte wat nodig is om echt massa/buffer op te bouwen zoals bij vloerverwarming gebeurd, een buffer opbouwen kan wel maar duurt ontzettend lang.
Bij mij gaat de airco s'middags of s'avonds uit, en s'ochtens pas weer aan (nieuwbouw huis, woonkamer 90m3). dan verbruik ik circa 3 a 5kWh per dag. Als ik de airco de hele nacht laat draaien ben ik veel meer stroom kwijt. Mijn temperatuur zakt ongeveer 1,5 a 2 graden over een nacht met een buitentemperatuur van circa 0 a 5 graden.

Het opwarmen van van de woonkamer met temperaturen rond de 3 a 5 graden is binnen een half uur veranderd van 18 naar 20,5. ik gaa daar niet een hele nacht de airco voor laten draaien op een eco modus, want dan verbruikt hij nog steeds 200 / 300 watt per uur (3,5kW Emura).

Overigens mensen die aan het roeptoeteren waren een tijd geleden dat een airco in de hoek plaatsen van een 11 meter lange woonkamer voor verschillende warmte zones zorgen zijn of super gevoelige kou kleumen, over overdrijven nogal. mijn gehele woonkamer is aangenaam dezelfde temperatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dat je temperatuurverschillen krijgt als een airco niet centraal hangt is voornamelijk als het buiten heel koud is (hier dan). Als het -5 of kouder is dan kan je merken dat het bij de ramen wat kouder is, ondanks HR++ en HR+++.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:19
Xqlus1ve schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:22:
[...]

Overigens mensen die aan het roeptoeteren waren een tijd geleden dat een airco in de hoek plaatsen van een 11 meter lange woonkamer voor verschillende warmte zones zorgen zijn of super gevoelige kou kleumen, over overdrijven nogal. mijn gehele woonkamer is aangenaam dezelfde temperatuur.
Voor iedereen is de situatie natuurlijk anders zo hebben wij 'dubbelglas' uit het tijdperk dat er nog dinosaurussen rond liepen en dan heb je dus echt wel temperatuur verschil in de woonkamer zeker als de temperatuur rond het nul punt zakt. Wij laten de airco zelf 24/7 aan omdat deze zelf terug moduleert onder de 200 watt of volledig stopt met een praktisch verbruik van nul als de temperatuur echt bereikt is. Stel we zouden hem 's nachts uit zetten dan loopt hij in de ochtend inderdaad flink te bufferen maar dan heeft hij echt de gehele ochtend nodig om weer maximaal terug te moduleren ondanks dat de temperatuur gemeten bij de airco binnen een half uur zijn set point heeft behaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Glashelder schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:28:
Dat je temperatuurverschillen krijgt als een airco niet centraal hangt is voornamelijk als het buiten heel koud is (hier dan). Als het -5 of kouder is dan kan je merken dat het bij de ramen wat kouder is, ondanks HR++ en HR+++.
Ik kan je vertellen dat met vloerverwarming ik dat soms ook merkte (achterzijde huis, ramen van vloer tot plafond over bijna de gehele breedte), met de airco heb ik daar momenteel geen last van want daar hangt hij in de hoek :)
Puddi Puddin schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:32:
[...]

Voor iedereen is de situatie natuurlijk anders zo hebben wij 'dubbelglas' uit het tijdperk dat er nog dinosaurussen rond liepen en dan heb je dus echt wel temperatuur verschil in de woonkamer zeker als de temperatuur rond het nul punt zakt. Wij laten de airco zelf 24/7 aan omdat deze zelf terug moduleert onder de 200 watt of volledig stopt met een praktisch verbruik van nul als de temperatuur echt bereikt is. Stel we zouden hem 's nachts uit zetten dan loopt hij in de ochtend inderdaad flink te bufferen maar dan heeft hij echt de gehele ochtend nodig om weer maximaal terug te moduleren ondanks dat de temperatuur gemeten bij de airco binnen een half uur zijn set point heeft behaald.
Ik zal het is weer is een keer uit proberen, maar tot nu toe kost het me meer stroomt dan enkel van ochtend tot middag/avond. De bedoeling is dat het aangenaam is wanneer we er zijn, en als we er niet zijn boeit het mij geen pepernoot welke temperatuur het is in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 11:34
[...]

Bij mij gaat de airco s'middags of s'avonds uit, en s'ochtens pas weer aan (nieuwbouw huis, woonkamer 90m3). dan verbruik ik circa 3 a 5kWh per dag. Als ik de airco de hele nacht laat draaien ben ik veel meer stroom kwijt. Mijn temperatuur zakt ongeveer 1,5 a 2 graden over een nacht met een buitentemperatuur van circa 0 a 5 graden.

Het opwarmen van van de woonkamer met temperaturen rond de 3 a 5 graden is binnen een half uur veranderd van 18 naar 20,5. ik gaa daar niet een hele nacht de airco voor laten draaien op een eco modus, want dan verbruikt hij nog steeds 200 / 300 watt per uur (3,5kW Emura).

Dat laatste hangt wel enorm af van de isolatie. Uit je gegevens blijkt dat je niet in een ongeisoleerde ruimt zit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Tommie12 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:16:
[...]

Dat laatste hangt wel enorm af van de isolatie. Uit je gegevens blijkt dat je niet in een ongeisoleerde ruimt zit.
De tweakers die hiervoor aan het waarschuwen waren en het afraden, liever midden van de kamer met een goot op afschot voor circa 4 a 5 meter of 2 binnenunits plaatsen wisten uit mijn vraag met info wat voor type huis ik had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Xqlus1ve schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:24:
[...]

De tweakers die hiervoor aan het waarschuwen waren en het afraden, liever midden van de kamer met een goot op afschot voor circa 4 a 5 meter of 2 binnenunits plaatsen wisten uit mijn vraag met info wat voor type huis ik had.
Jij hebt dat ding nu net hangen volgens mij. En hoe koud was het deze winter? Niet. En zeker met een goed geisoleerd huis niet koud. We spreken je wel weer als het -5 is met gierende wind rond je huis en de deuren toch een paar keer open en dicht gaan. Dan "roeptoeter" jij niet meer en ben jij de koukleum.

Sowieso klopt je setpoint al nooit met een unit in de hoek en als je straks gaat koelen en de zon meer op jouw hoek staat is het ijskoud in jouw hoek en warmer aan de andere kant of omgekeerd. Waarom hangen er rondom radiatoren en/of VV over de gehele verdieping? Voor egale verdeling van de warmte. Zo moet je ook met een unit werken en dan heb je maar 1 punt.

Maar al die mensen met meerjarige ervaring die geheel belangeloos je probeerde te helpen roeptoeteren maar wat. Erg respectloze opmerking ondanks dat je zelf wellicht een andere conclusie trekt. Waarom droogt overal het vrijwilligerswerk zo op? Precies om deze reden. NB: kijk even naar je onderschrift. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 06-04-2023 11:14 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 12:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

kunnen we even stoppen met welles/nietessen alstublieftdankuwel? Uw mede tweakers zullen u dankbaar zijn

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

helaas is het geen roeptoeteren, dit is een eigenschap/beperking van luchtverwarming die je niet kan omzeilen, Stralingswarmte rijkt maar tot ongeveer 2-3 meter(afhankelijk hoe heet je verwarmd), de rest is convectie.

Wanneer een binnenunit 11 meter moet overbruggen gaat de lucht onderweg langs allerlei objecten en met name langs ramen kan het sterk afkoelen, hierdoor krijg je tocht, tocht voelt voor de mens een stuk kouder aan dan het werkelijk is, comfort/koude luchtstroom is inmiddels veelvuldig besproken hier.

Je bevestigd dit nogmaals doordat in een half uur tijd 1,5 tot 2 graden de luchttemperatuur laat opwarmen, in die tijd is onmogelijk de massa opgewarmd, de koude luchtstroom blijft nog wel even, je kan het nog iets onderdrukken door de ventilator vol gas te zetten.

Wij respecteren ieder zijn keuze en jij vind het in jouw geval prima.

Dit huis heeft van oorsprong heteluchtverwarming, "als het niets uitmaakt want mensen roeptoeteren maar" had de bouwer ook wel de makkelijkste optie gekozen door alles aan 1 kant te hangen, hier hangen de roosters ook midden in het huis(wordt ook wel eens direct bij ramen gedaan).

jouw verbruik is hier vergelijkbaar met 24h verwarmen, doorverwarmen of niet maakt weinig uit hier(de 1e 48h hoger verbruik doordat het huis/objecten nog koud zijn) en bij een betonwoning kan dat nog veel langer duren, ik heb geen idee hoe jouw ventilatie is geregelt maar hier hangt een WTW.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 06-04-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
reageren op moderatie is offtopic en dat weet je, please don't.

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 06-04-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-10 09:13
Dit is de hele winter al het beeld van onze Daikin RXM35R buitenunit als het buiten koud is en hij hard moet werken.

Slechts de onderste 3/5 van de heatpipes lijkt actief te zijn. Dit maakte de toch al vrij kleine warmtewisselaar nog een stuk kleiner. Kan dit een gevolg zijn van te weinig koelmiddel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZYG16AhmFRtUIP7Dw24EFl_ipI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aj1pp4lqmlWklamsDAodL0Zd.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 11:34
nMad schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:05:
Dit is de hele winter al het beeld van onze Daikin RXM35R buitenunit als het buiten koud is en hij hard moet werken.

Slechts de onderste 3/5 van de heatpipes lijkt actief te zijn. Dit maakte de toch al vrij kleine warmtewisselaar nog een stuk kleiner. Kan dit een gevolg zijn van te weinig koelmiddel?

[Afbeelding]
Heb je daar al wat langer naar gekeken?
Ik heb de 9kW versie, en zie ook regelmatig wat rijp, maar dat varieert dan. De ene keer bovenaan, dan weer onderaan, en bij vriesweer af en toe een defrost. Ik heb de indruk dat bij de grote units de ww telkens in stukjes gebruikt wordt, en dat er op die manier geprobeerd wordt om defrosts te vermijden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
nMad schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:05:

[Afbeelding]
Geen idee, bij mij als de buitenunit echt bevriest is de hele achter en zijkant spierwit maar in beginsel en bij lichte aangroei is ook dat gedeelte als eerste aan gevroren . Dat is ook precies het luchtstroom gedeelte dus denk ik ergens ook wel logisch dat die als eerste gaat bevriezen. Kan ook dat jouw unit niet veel meer nodig heeft? Er zit een gemeten temperatuur én tijdvak gebonden aan defrosts.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Tommie12 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:17:
[...]

Heb je daar al wat langer naar gekeken?
Ik heb de 9kW versie, en zie ook regelmatig wat rijp, maar dat varieert dan. De ene keer bovenaan, dan weer onderaan, en bij vriesweer af en toe een defrost. Ik heb de indruk dat bij de grote units de ww telkens in stukjes gebruikt wordt, en dat er op die manier geprobeerd wordt om defrosts te vermijden.
Ja. Heb dit wel eens langer geobserveerd. Er heeft nog nooit rijp gezeten op het bovenste 2/5 deel. Het varieert dus niet.
Servee schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:18:
[...]

Geen idee, bij mij als de buitenunit echt bevriest is de hele achter en zijkant spierwit maar in beginsel en bij lichte aangroei is ook dat gedeelte als eerste aan gevroren . Dat is ook precies het luchtstroom gedeelte dus denk ik ergens ook wel logisch dat die als eerste gaat bevriezen. Kan ook dat jouw unit niet veel meer nodig heeft? Er zit een gemeten temperatuur én tijdvak gebonden aan defrosts.
Binnenunit betreft een FVXM35A (vloermodel dus). Die heeft deze winter soms echt wel hard aan de bak gemoeten om de woonkamer op temperatuur te houden. Maar ook dan was slechts het onderste 3/5 deel wit. Lijkt het alsof niet de gehele w.w. wordt "ingezet"..

Installateur heeft nu wel aangeboden om bij volgende servicebeurt het koelmiddel eruit te pompen, te wegen, en weer met goede hoeveelheid te vullen. Om uit te sluiten dat er te weinig koelmiddel in zit. Hij kon verder niet bevestigen of ontkennen dat dit een probleem is.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
nMad schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:29:
[...]

Ja. Heb dit wel eens langer geobserveerd. Er heeft nog nooit rijp gezeten op het bovenste 2/5 deel. Het varieert dus niet.
[...]

Binnenunit betreft een FVXM35A (vloermodel dus). Die heeft deze winter soms echt wel hard aan de bak gemoeten om de woonkamer op temperatuur te houden. Maar ook dan was slechts het onderste 3/5 deel wit. Lijkt het alsof niet de gehele w.w. wordt "ingezet"..

Installateur heeft nu wel aangeboden om bij volgende servicebeurt het koelmiddel eruit te pompen, te wegen, en weer met goede hoeveelheid te vullen. Om uit te sluiten dat er te weinig koelmiddel in zit. Hij kon verder niet bevestigen of ontkennen dat dit een probleem is.
Koelmiddel eruit pompen en wegen? :? Hij kan gewoon meten met de juiste apparatuur of de druk voldoende is en eventueel bijvullen. Lijkt me stug dat dat het probleem is want dan had je het niet meer warm gekregen volgens mij bij echte koude. Ik heb het verschijnsel ook wel eens gezien bij mijn multi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:59

silverball

De wagen voor moderne mensen

mr_evil08 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:28:
[...]

helaas is het geen roeptoeteren, dit is een eigenschap/beperking van luchtverwarming die je niet kan omzeilen, Stralingswarmte rijkt maar tot ongeveer 2-3 meter(afhankelijk hoe heet je verwarmd), de rest is convectie.

Wanneer een binnenunit 11 meter moet overbruggen gaat de lucht onderweg langs allerlei objecten en met name langs ramen kan het sterk afkoelen, hierdoor krijg je tocht, tocht voelt voor de mens een stuk kouder aan dan het werkelijk is, comfort/koude luchtstroom is inmiddels veelvuldig besproken hier.
Denk dat het allemaal vrij subjectief is en tevens afhankelijk van veel variabelen.

Situatieschets:

Op kantoor hier is het hier tussen de 15 en 25 graden omdat collega's graag spelen met de knoppen van de vloerverwarming (geen thermostaat). Soms veel te warm en soms te koud.

Vandaag was het een graad of 15, we hebben de LG split in ons (vrijwel dichte) hok van 5x5 aangezet en de eerste paar uur vond ik het helemaal niets, het helpt ook niet dat dat ding direct naar mij staat te blazen op maximaal 3 meter afstand.

Ondertussen is alles in de ruimte wel opgewarmd en lijkt de airco op minimaal vermogen te draaien; defrosts (pfoe wat veel!) merk ik eigenlijk niets van; maar dat is sinds een uur of 15, en ik zit hier al vanaf 08:30. Het is lekker behagelijk en alles wat ik vastpak voelt ook warm.

Mocht ik ooit iets met l/l gaan doen zal ik dus waarschijnlijk wel 24/7 stoken, want vanochtend vond ik het echt onprettig vanwege de luchtstroming en het lawaai.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:31
ik vraag me af wat nou eigenlijk slim is om te doen,
ik heb net een MHI gekocht en daar kan ik een wifi-module bij kopen, maar ik zou de bediening ook via een Tado bediening kunnen doen...
in huis heb ik al een Tado voor de CV waardoor ik neig naar de bediening via de Tado aircobediening.
Mis ik iets als ik voor Tado ga en niet voor de Wifi module? Heeft iemand ervaring met de Tado voor een SRC35?
Als ik voor de wifimodule zou moeten gaan, zou ik deze dan achteraf zelf kunnen installeren, of is hier een monteur voor nodig (heb namelijk al gezien dat het via de installateur nogal duur is).

Overigens bedankt voor alle informatie op dit forum. Dankzij jullie heb ik het advies voor een 5KW hard in de wind geslagen en ben voor de 3.5 gegaan. Volgens de beste man kon het prima met de 3.5, maar hij zou persoonlijk voor de 5 gaan.... Oke, bedankt voor je input, ik wil graag de 3.5

oh ja, ik maak gebruik van Home Assistant. weet niet hoe makkelijk de wifi module koppelt met HA...

[ Voor 5% gewijzigd door Rijo038 op 06-04-2023 16:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 07:32
Rijo038 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:03:
ik heb net een MHI gekocht en daar kan ik een wifi-module bij kopen, maar ik zou de bediening ook via een Tado bediening kunnen doen...
in huis heb ik al een Tado voor de CV waardoor ik neig naar de bediening via de Tado aircobediening.
Mis ik iets als ik voor Tado ga en niet voor de Wifi module? Heeft iemand ervaring met de Tado voor een SRC35?
Als ik voor de wifimodule zou moeten gaan, zou ik deze dan achteraf zelf kunnen installeren, of is hier een monteur voor nodig (heb namelijk al gezien dat het via de installateur nogal duur is).

Overigens bedankt voor alle informatie op dit forum. Dankzij jullie heb ik het advies voor een 5KW hard in de wind geslagen en ben voor de 3.5 gegaan. Volgens de beste man kon het prima met de 3.5, maar hij zou persoonlijk voor de 5 gaan.... Oke, bedankt voor je input, ik wil graag de 3.5
Lees ook even hier: Airco slim maken

Achteraf installeren kan prima zelf - je moet alleen de kappen verwijderen (paar schroeven los, paar clipjes los en klaar).

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
MotorBeast schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:08:
[...]

Koelmiddel eruit pompen en wegen? :? Hij kan gewoon meten met de juiste apparatuur of de druk voldoende is en eventueel bijvullen. Lijkt me stug dat dat het probleem is want dan had je het niet meer warm gekregen volgens mij bij echte koude. Ik heb het verschijnsel ook wel eens gezien bij mijn multi.
Neen, enkel door te wegen kan men het nagaan als er voldoende koelmiddel op zit, vroeger bij de niet inverters ging dit wel.

Ofwel onvoldoende koelmiddel door een lek,
Ofwel een circuit die dicht is gelast in de fabriek of een verstopping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Rijo038 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:03:

oh ja, ik maak gebruik van Home Assistant. weet niet hoe makkelijk de wifi module koppelt met HA...
Je kan ook nog kijken naar een MHI-AC-Ctrl module voor circa 40 euro (zie V&A). Kun je ook koppelen met HA. Moet je dan zelf inbouwen (op dezelfde manier als de WF-RAC WiFi module).
Kun je nog wat meer monitoren. Maar grootste voordeel is dat je de interne temperatuur sensor kan vervangen door vanuit bijv HA een (kamer) temp te sturen. Of door een DS18B20 gebruiken verbonden met een kabel.
https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl of https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome

HA met WF-RAC : https://community.home-as...wf-rac-smart-m-air/411025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
[b]nMad schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:29:[/

Bij te weinig koel middel zou je verwachten dat juist de buitenunit snel dichtvriest omdat bij die vraag deze juist harder moet werken. Heb je vraagbesturing en/of buitenunit stil soms dan ook aanstaan? Dan beperkt je de buitenunit in vermogen en zal dan ook maar een deel van de capaciteit gebruiken.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Hespy schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:35:
[...]

Neen, enkel door te wegen kan men het nagaan als er voldoende koelmiddel op zit, vroeger bij de niet inverters ging dit wel.

Ofwel onvoldoende koelmiddel door een lek,
Ofwel een circuit die dicht is gelast in de fabriek of een verstopping.
Vreemd dan toch dat ze bij mijn installatie van de multi gewoon een meter erop hebben gezet en hebben bijgevuld ivm langere lengtes leidingen dan de af fabriek vulling toeliet. Maar het is mijn vak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
MotorBeast schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:37:
[...]

Vreemd dan toch dat ze bij mijn installatie van de multi gewoon een meter erop hebben gezet en hebben bijgevuld ivm langere lengtes leidingen dan de af fabriek vulling toeliet. Maar het is mijn vak niet.
Bij de opstart hangt men er een 4 weg manifold aan om te vacuümeren en eventueel bij te vullen als de leidingen langer zijn dan voorgeschreven volgens de voorvulling van het toestel, X aantal gram per bijkomende meter. Op de manifold kan je de condensatietemperatuur/druk of verdampingstemperatuur/druk aflezen. Maar niet de inhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Servee schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:29:
[...]

Bij te weinig koel middel zou je verwachten dat juist de buitenunit snel dichtvriest omdat bij die vraag deze juist harder moet werken. Heb je vraagbesturing en/of buitenunit stil soms dan ook aanstaan? Dan beperkt je de buitenunit in vermogen en zal dan ook maar een deel van de capaciteit gebruiken.
Alle beperkende functies staan uit. Installatie werkt verder ook wel prima zover ik kan inschatten.

Maar vind het wel een bijzonder fenomeen dat slechts een deel van de warmtewisselaar wordt "ingezet". Lijkt mij de efficiëntie niet ten goede komen.

Als ik er op dit forum nog iemand is met Daikin Perfera 3.5 kW vloermodel met RXM35 buitendeel hoor ik zijn/haar observeringen graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent_Bob
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-09 23:34

Silent_Bob

What the f*ck is the Internet?

nMad schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:09:
[...]

Alle beperkende functies staan uit. Installatie werkt verder ook wel prima zover ik kan inschatten.

Maar vind het wel een bijzonder fenomeen dat slechts een deel van de warmtewisselaar wordt "ingezet". Lijkt mij de efficiëntie niet ten goede komen.

Als ik er op dit forum nog iemand is met Daikin Perfera 3.5 kW vloermodel met RXM35 buitendeel hoor ik zijn/haar observeringen graag :)
Niet hetzelfde model maar ervaar wel hetzelfde met mijn unit voor de woonkamer (Emura 3 wandmodel FTXJ25A + RXJ25A)
Zou dit nog gaan onderzoeken maar nog niet aan toegekomen, unit werkt naar behoren ook geen opvallend gedrag qua stroomverbruik en defrosts etc.

Opvallend is dat mijn unit voor de slaapkamer dat niet heeft, daar enkele keren verwarming aangehad zag toen dat alle pipes gebruikt werden.
Allebei exact zelfde model trouwens. (tegelijk besteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
[...]

Bij welke buitentemperatuur is die foto genomen? Bij mijn perfera 35 zie je vanaf rond de 3 gr geen ijsvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Hespy schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:23:
[...]

Bij welke buitentemperatuur is die foto genomen? Bij mijn perfera 35 zie je vanaf rond de 3 gr geen ijsvorming.
Dit was rond het vriespunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
MotorBeast schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:08:
[...]

Je mag niet zomaar bijvullen. De reden is dat als er koudemiddel te kort is er wss ook een lek is, en dat moet eerst uitgezocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:05
Goedendag,

Ik heb sinds vorig jaar zomer een Mitsubishi Airco, buitenunit SRC35ZS-W 3.5kW en wandunit SRK35ZS-W 3.5kW. Al vanaf het begin maakt de buitenunit compressor flink lawaai, zoals een slechte koelkast.
Op half/vol vermogen hoor ik het zelfs binnen, dit kan niet de bedoeling zijn.

De installateur is niet meer te bereiken en ik zou heel graag het opgelost zien.
Hebben jullie een idee waar het aan kan liggen? Zoals geschreven het is al vanaf het begin.
Er trilt niets mee, hij staat buiten op de grond om rubberen bigfoots.

Zal ik hem openmaken en kijken hoe die compressor is gemonteerd?
Hoor graag jullie advies.

groet,
Jeroen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
grotegok schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:30:
Goedendag,

Ik heb sinds vorig jaar zomer een Mitsubishi Airco, buitenunit SRC35ZS-W 3.5kW en wandunit SRK35ZS-W 3.5kW. Al vanaf het begin maakt de buitenunit compressor flink lawaai, zoals een slechte koelkast.

De installateur is niet meer te bereiken en ik zou heel graag het opgelost zien.
Hebben jullie een idee waar het aan kan liggen? Zoals geschreven het is al vanaf het begin.

groet,
Jeroen
Dat laat je er toch een andere MHI monteur bij komen ?
Er zit nog garantie op neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:05
jobr schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:55:
[...]

Dat laat je er toch een andere MHI monteur bij komen ?
Er zit nog garantie op neem ik aan.
Jazeker, maar dan alleen garantie op materiaal en niet de monteur.
Ik ga er achteraan, was alleen even benieuwd of ik misschien even kon onderzoeken.
Ik begrijp dat het compressor geluid niet zo duidelijk aanwezig mag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
grotegok schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:49:
[...]

Jazeker, maar dan alleen garantie op materiaal en niet de monteur.
Ik ga er achteraan, was alleen even benieuwd of ik misschien even kon onderzoeken.
Ik begrijp dat het compressor geluid niet zo duidelijk aanwezig mag zijn.
Je zou de buitenunit even kunnen open schroeven en zelf op onderzoek uit gaan toch, als je de spanning er maar even helemaal vanaf haalt kan er weinig gebeuren. Als de unit met kappen eraf nog steeds herrie maakt na aanschakelen kun je mogelijk het zo vinden, maakt de compressor die herrie dan zou je de installateur erbij kunnen halen. Let wel op dat de kappen het geluid wel dempen dus zonder kappen maken ze allemaal meer geluid.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
grotegok schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:30:
Goedendag,

groet,
Jeroen
Als de compressor inwendig uit balans is of mechanisch defect kan je er weinig aan doen. Het kan ook de ventilator zijn die uit balans is. Als het al vanaf het begin is zou ik met deze uitleg naar de fabrikant gaan en melden dat de installateur niet meer te bereiken is, zij zullen een andere installateur adviseren zelf hebben ze ook een technische afdeling meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 20:40
Hoe warmer het wordt, hoe minder ik snap van de stookcurve van onze mhi srk 35 zsx-w.

Airco staat ingesteld op 19 graden; en blijft aan/uit gaan waarbij ie toch redelijk hard blaast.
6min aan, 4 min uit. Ook als de doel temp al gehaald is. De 2 graden correctie is al uitgeschakeld.

Instellen op 18 boeit m totaal niet, en geeft hetzelfde gedrag.

Ondertussen is het 22,5 graden op de thermostaat, geeft de airco zelf 25 graden aan. En toch vrolijk door blijven stoken.

3D auto stond aan; die heb ik nu eens uitgezet om te kijken of dat scheelt.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:28

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Krypt schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:48:
Hoe warmer het wordt, hoe minder ik snap van de stookcurve van onze mhi srk 35 zsx-w.

Airco staat ingesteld op 19 graden; en blijft aan/uit gaan waarbij ie toch redelijk hard blaast.
6min aan, 4 min uit. Ook als de doel temp al gehaald is. De 2 graden correctie is al uitgeschakeld.

Ondertussen is het 22,5 graden op de thermostaat, geeft de airco zelf 25 graden aan. En toch vrolijk door blijven stoken.

Wellicht kan uitzetten, daarna even helemaal van de stroom af, helpen. Een reboot :+

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:57
vdr01 schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:49:
[...]

Wellicht kan uitzetten, daarna even helemaal van de stroom af, helpen. Een reboot :+
Zit er dan Windows in dit apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Stillekracht schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:18:
[...]

Zit er dan Windows in dit apparaat?
Microsoft Heavy Industries.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-05 14:41
[...] Als ik er op dit forum nog iemand is met Daikin Perfera 3.5 kW vloermodel met RXM35 buitendeel hoor ik zijn/haar observeringen graag :)
Ik heb sinds november de Daikin FVXM-35A + RXM35R combinatie (ze hebben bij mij ook hard moeten werken deze winter). De ijsvorming op de buitenunit is echter wel op de gehele zijkant te zien, niet zoals bij jou maar een deel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Krypt schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:48:

Klinkt als een (warmte)luchtbel bij de binnenunit, gezien je airco 25 graden aangeeft wordt dat nog eens bevestigd, wanneer de airco uitvalt daalt de temperatuur zo 2a 3 graden om vervolgens weer aan te gaan en te denken het is sterk afgekoelt.

Je kan dit verminderen door de uitblaasklep verder naar voren/boven te richten, en de eco/bespaarstanden inschakelen om de airco te forceren rustiger te starten.

Deze Daikin deed dat ook, gewoon stug doorstoken maar dat kon ik aanpassen met de SU codes en de voeler op een andere plek hangen waardoor het probleem verdwenen is.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 11-04-2023 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mr_evil08 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:44:
[...]

Je kan dit verminderen door de uitblaasklep verder naar voren/boven te richten, en de eco/bespaarstanden inschakelen om de airco te forceren rustiger te starten.
Dat laatste werkt bij MHI-ZSX niet, althans niet bij de mijne. De airco start bij grote warmtevraag altijd op vol vermogen. Na een paar minuten regelt hij wel terug, maar dan is het kwaad misschien al geschied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

invriespartroon is vrij normaal voor dit model. bovenste deel word als het goed is gebruikt vloeibaar koudemiddel verder af te koelen.

afhankelijk van model en type kan het zo zijn dat bepaalde delen eerder invriezen. bij andere modellen krijg je vaak eerst 2 stroken ijs voor die helemaal dichtvriest.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
champain schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:57:
[...]

Ik heb sinds november de Daikin FVXM-35A + RXM35R combinatie (ze hebben bij mij ook hard moeten werken deze winter). De ijsvorming op de buitenunit is echter wel op de gehele zijkant te zien, niet zoals bij jou maar een deel....
Dank voor je reactie, bijzonder dat dit per unit zo verschillend is!
flippy schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:24:
[...]

invriespartroon is vrij normaal voor dit model. bovenste deel word als het goed is gebruikt vloeibaar koudemiddel verder af te koelen.

afhankelijk van model en type kan het zo zijn dat bepaalde delen eerder invriezen. bij andere modellen krijg je vaak eerst 2 stroken ijs voor die helemaal dichtvriest.
Jij ook bedankt voor deze informatieve post! Fijn om te horen dat het normaal blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-08 22:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_XI2--gRCyuWQbAF7Rehk9SHJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sXOhgLhSm8PHV2Qp6y97EJqA.png?f=fotoalbum_large

Mijn ouders willen graag een airco aanschaffen om te verwarmen.
Bijgevoegd een schets van hun tweekapper (bouwjaar zo rond 1985).
Gasverbruik zo rond de 1300 per jaar voor bijna alleen verwarmen benedenverdieping waarbij ik denk dat de capaciteit vd radiatoren te wensen over laat (daar kan dus sowieso wel wat verbeterd worden).

Totaal oppervlakte is ongeveer 70m2. Keuken en woonkamer gescheiden door een deur.
Ze willen de airco in de keuken (met uitbouw) plaatsen (locatie blauw gemaakt) zodat deze naast keuken ook de woonkamer een beetje kan meenemen qua verwarming (wanneer deur tussen keuken en woonkamer open is).

Suggestie is om daar een Daikin Sensira 5kW te plaatsen.
Volgens mij niet het beste van het beste (verwarmen A+) maar daar is de prijs dan ook naar.

Ik zie dat dit model qua verwarmen een behoorlijke capaciteit heeft en ook redelijk terug kan moduleren.
Capaciteit verwarmen, kW 5,68 (1,36-6,60)
Verbruik Verwarmen, kW 1,07 (0,28-1,57)

Kan zo'n airco beide ruimtes een beetje warm houden door op een laag vermogen de gehele dag te verwarmen?
Of is het dan toch beter een multisplit te plaatsen (wat m.i. ook mogelijk is). Twee single splits gaat denk ik sowieso niet lukken want ik ben bang dat mijn ouders dat te gek vinden (2 buitenunits op het platte dak / aan de muur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
martijn1981 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:44:
[Afbeelding]

Gasverbruik zo rond de 1300 per jaar voor bijna alleen verwarmen benedenverdieping waarbij ik denk dat de capaciteit vd radiatoren te wensen over laat (daar kan dus sowieso wel wat verbeterd worden).

Totaal oppervlakte is ongeveer 70m2. Keuken en woonkamer gescheiden door een deur.
Ze willen de airco in de keuken (met uitbouw) plaatsen (locatie blauw gemaakt) zodat deze naast keuken ook de woonkamer een beetje kan meenemen qua verwarming (wanneer deur tussen keuken en woonkamer open is).

Volgens mij niet het beste van het beste (verwarmen A+) maar daar is de prijs dan ook naar.

Ik zie dat dit model qua verwarmen een behoorlijke capaciteit heeft en ook redelijk terug kan moduleren.

Kan zo'n airco beide ruimtes een beetje warm houden door op een laag vermogen de gehele dag te verwarmen?
Of is het dan toch beter een multisplit te plaatsen (wat m.i. ook mogelijk is). Twee single splits gaat denk ik sowieso niet lukken want ik ben bang dat mijn ouders dat te gek vinden (2 buitenunits op het platte dak / aan de muur).
Ik zou minimaal voor een comfora of perfera gaan als je bij Daikin wil blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[Afbeelding]

als men bij daikin wilt blijven pak dan een duo split met 2 FVXM-A binnendelen. die zet je gewoon op de plek van een radiator aan beide kanten van het huis, dus 1 in de keuken en de andere in de woonkamer. geen lelijke puist aan de muur maar gewoon een radiator die ook over de vloer kan blazen. als je hoogte beperkt is onder ramen kan je de F versie pakken. stiller en VEEL comfortabeler and 1 wandmodel in een hoekje ergens.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1981
flippy schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:16:
[...]

als men bij daikin wilt blijven pak dan een duo split met 2 FVXM-A binnendelen. die zet je gewoon op de plek van een radiator aan beide kanten van het huis, dus 1 in de keuken en de andere in de woonkamer. geen lelijke puist aan de muur maar gewoon een radiator die ook over de vloer kan blazen. als je hoogte beperkt is onder ramen kan je de F versie pakken. stiller en VEEL comfortabeler.
Daikin is zeker niet een must. Dat is een optie welke is geboden door een installateur.

Vloermodel zou evt kunnen (ipv gashaard in de woonkamer en ik de keuken is ook wel plek) maar weet niet of ze twee units extra op de grond willen. Alle radiatoren welke er staan gaan zeker niet bij voorbaat weg....

Verder is zo'n duo split vloermodel (bijv. https://www.climasense.nl...lti-split-buitenunit.html) flink wat duurder (zonder installatiekosten) als de aangeboden sensira van 5kw.
Zelfde geldt ook een duo split met 2 wandmodellen, bijv. https://www.climasense.nl...lti-split-buitendeel.html (weke dan wel weer iets goedkoper is dan het vloermodel).

Zelf geloof ik best dat 2 kleine units iets beter gaat werken maar de vraag is gaat een single split sensira 5kw (of evt. een iets recentere variant of evt. een airco van een ander merk), welke op een laag vermogen kan draaien (Verbruik Verwarmen, kW 1,07 (0,28-1,57)), "werken" of gaat dat in zo'n situatie een grote teleurstelling zijn en kom je er bij wijze van spreken niet onderuit om bijv. een multi split variant aan te schaffen (welke sowieso duurder is).
Dat het bijv. in de woonkamer iets minder aangenaam is qua temperatuur is denk ik nog niet zo'n ramp. Belangrijkste is dat de airo op een laag vermogen kan verwarmen en de keuken (waar men veel verblijft) op temperatuur houdt en daarbij ook nog warmte afgeeft in de woonkamer (via de open deur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

martijn1981 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 00:28:
[...]

Daikin is zeker niet een must. Dat is een optie welke is geboden door een installateur.

Vloermodel zou evt kunnen (ipv gashaard in de woonkamer en ik de keuken is ook wel plek) maar weet niet of ze twee units extra op de grond willen. Alle radiatoren welke er staan gaan zeker niet bij voorbaat weg....

Verder is zo'n duo split vloermodel (bijv. https://www.climasense.nl...lti-split-buitenunit.html) flink wat duurder (zonder installatiekosten) als de aangeboden sensira van 5kw.
Zelfde geldt ook een duo split met 2 wandmodellen, bijv. https://www.climasense.nl...lti-split-buitendeel.html (weke dan wel weer iets goedkoper is dan het vloermodel).

Zelf geloof ik best dat 2 kleine units iets beter gaat werken maar de vraag is gaat een single split sensira 5kw (of evt. een iets recentere variant of evt. een airco van een ander merk), welke op een laag vermogen kan draaien (Verbruik Verwarmen, kW 1,07 (0,28-1,57)), "werken" of gaat dat in zo'n situatie een grote teleurstelling zijn en kom je er bij wijze van spreken niet onderuit om bijv. een multi split variant aan te schaffen (welke sowieso duurder is).
Dat het bijv. in de woonkamer iets minder aangenaam is qua temperatuur is denk ik nog niet zo'n ramp. Belangrijkste is dat de airo op een laag vermogen kan verwarmen en de keuken (waar men veel verblijft) op temperatuur houdt en daarbij ook nog warmte afgeeft in de woonkamer (via de open deur).
Als die mensen alleen de BG verwarmen zal je met een duo split 90% van het gasverbruik af kunnen halen. Die extra uitgave (plus het comfort van airco in de zomer) "betaalt" zich dan weer terug in het feit dat de cv dan alleen nog gebruikt word voor het douchen en einde der tijden winters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
martijn1981 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 00:28:
[...]

Luchtdebiet / geluid wat uit een 5kw unit is een bak herrie, vervolgens zet men op fluisterstand waardoor de ruimte een stuk slechter gelijkmatig opwarmt of eerlijk gezegt mogelijk helemaal niet gelijkmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijger_chris
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-10 18:54
[Afbeelding]

Zelf heb ik gekozen voor de 5kw comfora, maar dat is vanwege dat het bij ons een open ruimte is. +- 60m2 met een plafond op 2,65m. In onze situatie halen we het lage verbruik, waardoor de fan vaak in de lage stand staat (de fluisterstand wordt bij ons niet gebruikt) en daardoor niet aanwezig is in de ruimte, maar wel alles goed warm houdt, ook met de koude dagen. Wel is de buitenunit duidelijk meer aanwezig als je buitenstaat ten opzichte van de 2.5 buitenunits.

De reden waarom ik voor de comfora of hoger zou gaan is dat de ruimte gelijkmatiger opwarmt doordat de lamelen niet alleen op en neer gaan zoals bij de sensira, maar ook van links naar rechts. Dit zorgt duidelijk ervoor dat de ruimte gelijkmatiger verwamt en warm bijft, zonder dat je er zelf last van hebt. Ook hebben wij nauwelijks temperatuur verschillen aangezien de airco de binnen temperatuur goed oppeil houdt zonder grote verschillen, maar dat is in onze situatie ( geen idee hoe de isolatie bij jou is).

[ Voor 45% gewijzigd door krijger_chris op 12-04-2023 09:45 ]

MDA COMPACT III - 260MHZ - 4GIG - Artemis Touch 4.01 WM6.1 WWE ROM /// Diamond - 528mhz - 4 GIG - WILDBERRY V1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 20:32
Ik heb een vraag over het vermogen. De genoemde formules aan de hand van gasverbruik of m3x 30 - 50 heb ik gezien maar zijn moeilijk toe te passen in onze situatie. De reden is dat ik het gasvebruik erg lastig kan inschatten aangezien we soms wel en soms niet met hout stoken. De hoeveelheid stoken is daarnaast ontzettend verschillend per jaar en daarnaast willen we naar nog minder hout stoken. Daarnaast is de airco bedoelt voor verwarmen in de winter en verkoelen in de zomer. Echter in de zomer moet dezelfde unit er een ruimte (de slaapkamer) bij verkoelen. We hebben vloerverwarming (en een houtkachel) dus op zich hoeft de airco niet per se altijd de hoofdverwarming te zijn als het buiten heel erg koud is. Koelen in de zomer alleen op de echt warme dagen.

Situatie: de woonkamer is 185m3. Goed geisoleerd maar wel met twee grote raampartijen aan beide kanten. De slaapkamer is nog eens ongeveer 50-60 m3.

Hoe bereken ik hiervoor de benodigde capaciteit? De geoffreerde offerte is een Mitsubishi van 6.3kw. Maar ik wil eigenlijk zelf ook aan het rekenen gaan.

Extra vraag: heeft iemand ervaring met het wrappen dan wel spuiten van de airco? Een witte unit gaat in ons huis namelijk erg lelijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Kevf schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:45:
Ik heb een vraag over het vermogen. De genoemde formules aan de hand van gasverbruik of m3x 30 - 50 heb ik gezien maar zijn moeilijk toe te passen in onze situatie. De reden is dat ik het gasvebruik erg lastig kan inschatten aangezien we soms wel en soms niet met hout stoken. De hoeveelheid stoken is daarnaast ontzettend verschillend per jaar en daarnaast willen we naar nog minder hout stoken. Daarnaast is de airco bedoelt voor verwarmen in de winter en verkoelen in de zomer. Echter in de zomer moet dezelfde unit er een ruimte (de slaapkamer) bij verkoelen. We hebben vloerverwarming (en een houtkachel) dus op zich hoeft de airco niet per se altijd de hoofdverwarming te zijn als het buiten heel erg koud is. Koelen in de zomer alleen op de echt warme dagen.

Situatie: de woonkamer is 185m3. Goed geisoleerd maar wel met twee grote raampartijen aan beide kanten. De slaapkamer is nog eens ongeveer 50-60 m3.

Hoe bereken ik hiervoor de benodigde capaciteit? De geoffreerde offerte is een Mitsubishi van 6.3kw. Maar ik wil eigenlijk zelf ook aan het rekenen gaan.

Extra vraag: heeft iemand ervaring met het wrappen dan wel spuiten van de airco? Een witte unit gaat in ons huis namelijk erg lelijk worden.
Zie start post. Er staat een lap tekst over "Hoeveel vermogen heb ik nodig?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1981
flippy schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:18:
[...]

Als die mensen alleen de BG verwarmen zal je met een duo split 90% van het gasverbruik af kunnen halen. Die extra uitgave (plus het comfort van airco in de zomer) "betaalt" zich dan weer terug in het feit dat de cv dan alleen nog gebruikt word voor het douchen en einde der tijden winters.
Mijn ouders verwarmen idd alleen de BG. Aan mij de taak om duidelijk te maken / te onderbouwen dat het beter is een duo split te kopen in plaats van single split van 5KW.
Maakt het in die zin nog uit om voor een 4KW of 5KW buitenunit te gaan in dit geval of maakt het niet heel erg veel uit?
mr_evil08 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:29:
[...]

Luchtdebiet / geluid wat uit een 5kw unit is een bak herrie, vervolgens zet men op fluisterstand waardoor de ruimte een stuk slechter gelijkmatig opwarmt of eerlijk gezegt mogelijk helemaal niet gelijkmatig.
Dank je! O.a. geluid productie van de verschillende oplossingen moet ik gewoon in kaart brengen zodat de verschillen voor mijn ouders duidelijk zijn.
krijger_chris schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:51:
[...]

Zelf heb ik gekozen voor de 5kw comfora, maar dat is vanwege dat het bij ons een open ruimte is. +- 60m2 met een plafond op 2,65m. In onze situatie halen we het lage verbruik, waardoor de fan vaak in de lage stand staat (de fluisterstand wordt bij ons niet gebruikt) en daardoor niet aanwezig is in de ruimte, maar wel alles goed warm houdt, ook met de koude dagen. Wel is de buitenunit duidelijk meer aanwezig als je buitenstaat ten opzichte van de 2.5 buitenunits.

De reden waarom ik voor de comfora of hoger zou gaan is dat de ruimte gelijkmatiger opwarmt doordat de lamelen niet alleen op en neer gaan zoals bij de sensira, maar ook van links naar rechts. Dit zorgt duidelijk ervoor dat de ruimte gelijkmatiger verwamt en warm bijft, zonder dat je er zelf last van hebt. Ook hebben wij nauwelijks temperatuur verschillen aangezien de airco de binnen temperatuur goed oppeil houdt zonder grote verschillen, maar dat is in onze situatie ( geen idee hoe de isolatie bij jou is).
Bij ons is de ruimte dus wel iets groter en ook opgedeeld in twee stukken met een deur ertussen. Dat is dus wel een groot verschil.
Twee 2.5 buitenunits gaat m niet worden. Of het wordt een 5KW split of een duo split met 1 buitenunit en 2 binnenunits zoals @flippy aangaf.
Goed punt van de lamellen, daarin zit dus ook verschil.

Al met al genoeg te kiezen. Echter al deze punten zijn denk ik niet aan bod gekomen (informatie wat mijn ouders kregen was summier, zelfs het type was niet duidelijk......).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevf
w00key schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:39:
[...]

Zie start post. Er staat een lap tekst over "Hoeveel vermogen heb ik nodig?"
I know, maar zoals omschreven in mijn post weet ik niet hoe ik de formules in mijn geval kan gebruiken. Aangezien zowel het gasverbruik fluctueert vanwege de houtkachel als de ruimtes die moeten worden verwarmd en verkoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Kevf schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:10:
[...]

I know, maar zoals omschreven in mijn post weet ik niet hoe ik de formules in mijn geval kan gebruiken. Aangezien zowel het gasverbruik fluctueert vanwege de houtkachel als de ruimtes die moeten worden verwarmd en verkoeld.
Hoe moeten wij dat dan weten :)

Neem gewoon een getal voor gasverbruik toen het koud was en begin daarmee, vul iets in en dan kunnen we verder. We weten niet eens hoeveel m3 gas je verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevf
w00key schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:42:
[...]

Hoe moeten wij dat dan weten :)

Neem gewoon een getal voor gasverbruik toen het koud was en begin daarmee, vul iets in en dan kunnen we verder. We weten niet eens hoeveel m3 gas je verbruikt.
We praten langs elkaar geloof ik. Heb je mijn eerste post gelezen? Want dat is precies hoe je dat had kunnen weten. Ik kan mijn gasverbruik niet goed inschatten vanwege onregelmatig gebruik van de houtkachel, een bovenverdieping die ik sinds dit jaar niet meer verwarm en de corona jaren. Dit jaar zal het 500-600 zijn. Het jaar met het meeste verbruik was een dikke 1300. Maar beide genoemde jaren zijn met extreem veel variabelen die verschilden per jaar waarvan 1 grote variabele de houtkachel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:59

silverball

De wagen voor moderne mensen

flippy schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:16:
[...]

als men bij daikin wilt blijven pak dan een duo split met 2 FVXM-A binnendelen. die zet je gewoon op de plek van een radiator aan beide kanten van het huis
Dat ziet er eigenlijk wel interessant uit. Kan zo'n ding (of de SRF-ZMX) ook redelijkerwijs onder een vensterbank geplaatst worden? Anders gevraagd; blaast hij vooral over de vloer of omhoog?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

silverball schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:39:
[...]

Dat ziet er eigenlijk wel interessant uit. Kan zo'n ding (of de SRF-ZMX) ook redelijkerwijs onder een vensterbank geplaatst worden? Anders gevraagd; blaast hij vooral over de vloer of omhoog?
de vensterbank moet niet recht boven de uitblaas zitten. die blaast wel grotendeels aan de voorzijde maar het kan zijn dat je hem 5 a 10cm verder van de muur moet zetten als je een versnterbank hebt die helemaal over de bestaande radiator hangt. normaal blaast ie onder 45 graden omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijger_chris
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-10 18:54
martijn1981 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:43:
[...]

Mijn ouders verwarmen idd alleen de BG. Aan mij de taak om duidelijk te maken / te onderbouwen dat het beter is een duo split te kopen in plaats van single split van 5KW.
Maakt het in die zin nog uit om voor een 4KW of 5KW buitenunit te gaan in dit geval of maakt het niet heel erg veel uit?

[...]

Dank je! O.a. geluid productie van de verschillende oplossingen moet ik gewoon in kaart brengen zodat de verschillen voor mijn ouders duidelijk zijn.

[...]

Bij ons is de ruimte dus wel iets groter en ook opgedeeld in twee stukken met een deur ertussen. Dat is dus wel een groot verschil.
Twee 2.5 buitenunits gaat m niet worden. Of het wordt een 5KW split of een duo split met 1 buitenunit en 2 binnenunits zoals @flippy aangaf.
Goed punt van de lamellen, daarin zit dus ook verschil.

Al met al genoeg te kiezen. Echter al deze punten zijn denk ik niet aan bod gekomen (informatie wat mijn ouders kregen was summier, zelfs het type was niet duidelijk......).
Fijn om te lezen dat het helpt. En twee zaken wat er nog niet genoemd was is de wifi, dat is bij de comfora en sensira een optie ( ik heb beide units, vandaar dat ik het kan vergelijken) en de comfora kan je het energieverbruik mee uitlezen en met een sensira niet.

MDA COMPACT III - 260MHZ - 4GIG - Artemis Touch 4.01 WM6.1 WWE ROM /// Diamond - 528mhz - 4 GIG - WILDBERRY V1

Pagina: 1 ... 4 ... 150 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic