Mijn ouders willen graag een airco aanschaffen om te verwarmen.
Bijgevoegd een schets van hun tweekapper (bouwjaar zo rond 1985).
Gasverbruik zo rond de 1300 per jaar voor bijna alleen verwarmen benedenverdieping waarbij ik denk dat de capaciteit vd radiatoren te wensen over laat (daar kan dus sowieso wel wat verbeterd worden).
Totaal oppervlakte is ongeveer 70m2. Keuken en woonkamer gescheiden door een deur.
Ze willen de airco in de keuken (met uitbouw) plaatsen (locatie blauw gemaakt) zodat deze naast keuken ook de woonkamer een beetje kan meenemen qua verwarming (wanneer deur tussen keuken en woonkamer open is).
Suggestie is om daar een Daikin Sensira 5kW te plaatsen.
Volgens mij niet het beste van het beste (verwarmen A+) maar daar is de prijs dan ook naar.
Ik zie dat dit model qua verwarmen een behoorlijke capaciteit heeft en ook redelijk terug kan moduleren.
Capaciteit verwarmen, kW 5,68 (1,36-6,60)
Verbruik Verwarmen, kW 1,07 (0,28-1,57)
Kan zo'n airco beide ruimtes een beetje warm houden door op een laag vermogen de gehele dag te verwarmen?
Of is het dan toch beter een multisplit te plaatsen (wat m.i. ook mogelijk is). Twee single splits gaat denk ik sowieso niet lukken want ik ben bang dat mijn ouders dat te gek vinden (2 buitenunits op het platte dak / aan de muur).