Airco slim maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VanillaPriest
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-04 12:31
Goedemorgen,

Ik bezit meerdere Mitsubishi Heavy Industries airco's, modellen 3x 20zs-s en 3x 50 zs-s (en 2x scm50zs-s buiten).

Deze heb ik in 2019 aangeschaft, en eigenlijk niets dan goeds.

Ik wil ze echter graag op gaan nemen in mijn smarthome omgeving (amateur zeker geen pro) en daarvoor heb ik denk ik de Mitsubishi heavy WiFi module (AM-MHI-01) of de Mitsubishi Electric WiFi module (MAC-5671F-E).

Mijn amateurisme ziet niet echt een verschil tussen deze twee zaken, en ze zijn beide even duur (gemiddeld).
Misschien is de een ouder dan de ander, geen idee.

Nu is mijn vraag, is dit de enige manier? Ik gebruik alles van HiHome (Tuya platform), maar kom bij hen geen alternatief tegen, nog of ik de airco's met bovenstaande modules op kan nemen in deze omgeving.

Mitsubishi verteld dat je een app kunt gebruiken nadat je deze module hebt geplaatst, maar dat is dus weer een App.

Iemand toevallig dit of zo'n soort projectje al achter de rug? En in de stemming om flink met tips en ervaringen te strooien? Ik zou er erg gelukkig van worden.

Alvast bedankt voor je input.

[ Voor 0% gewijzigd door VanillaPriest op 16-09-2021 11:42 . Reden: taalfoutje ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-05 12:58

Mavamaarten

Omdat het kan!

Er zijn nog alternatieven, je kan ook via IR het een en ander regelen. Broadlink heeft bv. IR blasters die je kan koppelen in Home Assistant, Tado heeft ook een slimme aircobediening in het assortiment.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Hier de AM-MHI-01 in gebruik, daarbij komt de App "Airconwithme" maar die gebruik ik zelden. Via HomeAssistant bedien ik ze handmatig maar ook via automations.

Pixal in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

IR Blasters lijkt me wel echt een laatste redmiddel. Met de wifi modules krijg je ook feedback over huidige temperatuur etc.

[ Voor 19% gewijzigd door Pixal op 16-09-2021 11:48 ]

• VanillaPriest
Mavamaarten schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:46:
Er zijn nog alternatieven, je kan ook via IR het een en ander regelen. Broadlink heeft bv. IR blasters die je kan koppelen in Home Assistant, Tado heeft ook een slimme aircobediening in het assortiment.
Het onderzoek waard, dankjewel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VanillaPriest
Pixal schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:48:
Hier de AM-MHI-01 in gebruik, daarbij komt de App "Airconwithme" maar die gebruik ik zelden. Via HomeAssistant bedien ik ze handmatig maar ook via automations.

Pixal in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

IR Blasters lijkt me wel echt een laatste redmiddel. Met de wifi modules krijg je ook feedback over huidige temperatuur etc.
En je hebt dezelfde airco neem ik aan?

Was het installeren lastig, of was het gewoon inprikken en klaar?

Ik ben nog niet bekend met HomeAssistant, ook iets om te onderzoeken dankjewel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:48
Mitsubishi Electric en Mitsubishi Heavy Industries zijn twee verschillende merken. Voor zover ik weet zijn wifi units niet uitwisselbaar tussen de twee, maar heb het nooit geprobeerd. Nadeel vind ik dat je vast zit aan een app van airconwithme, en dat die app niet zo denderend schijnt te zijn. Je kan wel integreren met Home Assistant, maar dat gaat dan alsnog via de cloud.

Ik ben de 'zelfbouw' route gegaan met deze: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl Er is iemand bezig met een design dat je kan laten assembleren zodat het plug en play is. En anders kan je zelf ook aan het solderen gaan, met perfboard.

Grote voordeel van dat project is dat je de software en hardware in eigen hand hebt. Ik gebruik het zelf in combinatie met een MQTT server en Home Assistant. Werkt prima voor mij. En als je 6 units hebt scheelt het ook nog best wat in de kosten denk ik.

Installatie is hoe dan ook inprikken en klaar. Maar daarvoor moet je wel de witte kap er af halen. Als je een doorvoer hebt aan de zijkant is het wat lastiger dan als hij aan de achterkant zit, maar het is goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Laatst online: 21:47
Naast https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl (die met MQTT werkt) is er ook nog een ESPHome variant, die kan je hier vinden: https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome

De ESPHome versie heb ik getest en werkt prima, maar mijn beide airco's heb ik toch draaiend met de MQTT variant in HomeAssistant, omdat die veel sensoren uit kan lezen van de airco's.

En geen cloud, alles in je eigen domotica, heel fijn. :)

Wat voor smarthome platform gebruik je nu?

[ Voor 5% gewijzigd door DaLass op 16-09-2021 13:11 ]

Mijn advertenties op V&A

• VanillaPriest
DaLass schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:10:

Wat voor smarthome platform gebruik je nu?
Ik gebruik de App van HiHome (Tunya), maar ben een Apple gebruiker van huis uit.
Ik heb echter nog niet naar 'Woning' gekeken (al lees ik er wel goede dingen over).
Toen ik begon met investeren (geld uitgeven) was er nog weinig HomeKit op de markt, en de betaalbaarheid zou een eigen topic kunnen krijgen van wat er wel aanwezig was.

Ik heb de app van HiHome ook wel eens met een ander schilletje gezien, en ben er op zichzelf niet erg ontevreden over.
Kan mij echter wel voorstellen dat als je nu (is het plan) thermostaat en airco met elkaar gaat koppelen je snel tegen beperkingen aan gaat lopen (al is dit een aanname).

Maw, ik ben nog zoekende, maar zou het jammer vinden als ik al mijn lampen slimme stekkers, camera's en deurverklikkers etc opnieuw zou moeten aanschaffen. (of meerdere apps moet gaan gebruiken)

• DaLass
  • Laatst online: 21:47
Het lastige waar je tegenaan loopt met een platform als HiHome is dat je niet alle vrijheid hebt om alles door elkaar te gebruiken. Ik zie dat ze bijvoorbeeld wel Zigbee radiatorkranen hebben, maar niets om iets met een airco te doen, laat staan specifiek voor MHI.

Ik heb heel bewust voor HomeAssistant gekozen om verschillende platformen door elkaar te gebruiken. Zo heb ik IKEA Tradfri, Xiaomi Aqara, Philips Hue, SolarEdge, Shelly en nog wat dingen door elkaar in 1 omgeving, met 1 app op mijn telefoon. Je moet daar alleen wel even wat tijd in steken om zoiets in te stellen en je hebt iets nodig om HomeAssistant op te draaien.

Daarna zijn de mogelijkheden (bijna) eindeloos.

Mijn advertenties op V&A

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:52
Mavamaarten schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:46:
Ik gebruik Tado voor mijn airco's en dat werkt prima. Gebruik het ook i.c.m. Homey. Ik heb wel een Maxicool(staat niet in de app maar een ander model van een ander merk werkt wel. Tijdens het instellen heb ik wel gezien dat mitsubishi er in staat. Als je een afstandsbediening hebt met een scherm dan kan je er bijna van uit gaan dat het werkt.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• VanillaPriest
DaLass schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:36:
Het lastige waar je tegenaan loopt met een platform als HiHome is dat je niet alle vrijheid hebt om alles door elkaar te gebruiken. Ik zie dat ze bijvoorbeeld wel Zigbee radiatorkranen hebben, maar niets om iets met een airco te doen, laat staan specifiek voor MHI.

Ik heb heel bewust voor HomeAssistant gekozen om verschillende platformen door elkaar te gebruiken. Zo heb ik IKEA Tradfri, Xiaomi Aqara, Philips Hue, SolarEdge, Shelly en nog wat dingen door elkaar in 1 omgeving, met 1 app op mijn telefoon. Je moet daar alleen wel even wat tijd in steken om zoiets in te stellen en je hebt iets nodig om HomeAssistant op te draaien.

Daarna zijn de mogelijkheden (bijna) eindeloos.
Ik heb ook ooit geklooid met HomeBridge (open source) om Tuya compatible te maken met HomeKit.
Vond het veel werk en ik weet niet meer precies waarom ik er toen mee gestopt was, ik ken het principe dus zeker wel

Laatst (maand of wat terug) was ik bij een vriend waarmee ik toen samen had lopen klooien, en die vertelde mij over Hoobs, dat was precies wat wij deden, maar dan zonder een computer en zonder klooien.

Ik moet dat dus nog even onderzoeken, het scheelt iig een losse computer (en haar stroom) en geprogrammeer, en mocht ik HomeKit niets vinden is het ook compatible met Amazone en Google.

Bedankt dat je mij uit wilde leggen waarom jij hebt gekozen wat je uitgekozen hebt.

• VanillaPriest
Daniel. schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:42:
[...]

Ik gebruik Tado voor mijn airco's en dat werkt prima. Gebruik het ook i.c.m. Homey. Ik heb wel een Maxicool(staat niet in de app maar een ander model van een ander merk werkt wel. Tijdens het instellen heb ik wel gezien dat mitsubishi er in staat. Als je een afstandsbediening hebt met een scherm dan kan je er bijna van uit gaan dat het werkt.
Dankjewel, ik ga er naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 13:21
Daniel. schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:42:
[...]

Ik ben toevallig hiermee bezig, ik heb Wifi bediening op mijn airco en dat werkt prima.
Het gaat er mij om dat de tempertuur niet echt overeenkomt, ik krijg het niet comfortabel in de hele ruimte.

Gebruik jij de thermostaat modus of de normale modus?
Want de thermostaat modus lijkt mij interessant omdat dan de temperatuur op de tado zelf wordt gemeten.

Edit, als ik het goed begrijp zet de Tado de airco op max koelen of verwarmen en schakelt dan uit als de temperatuur is bereikt.
Dat slaat nergens op, slecht voor de levensduur voor je airco, het comfort en het energieverbruik.

[ Voor 12% gewijzigd door -Junkiexp- op 06-11-2021 12:29 ]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:52
-Junkiexp- schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:22:
[...]

Ik ben toevallig hiermee bezig, ik heb Wifi bediening op mijn airco en dat werkt prima.
Het gaat er mij om dat de tempertuur niet echt overeenkomt, ik krijg het niet comfortabel in de hele ruimte.

Gebruik jij de thermostaat modus of de normale modus?
Want de thermostaat modus lijkt mij interessant omdat dan de temperatuur op de tado zelf wordt gemeten.

Edit, als ik het goed begrijp zet de Tado de airco op max koelen of verwarmen en schakelt dan uit als de temperatuur is bereikt.
Dat slaat nergens op, slecht voor de levensduur voor je airco, het comfort en het energieverbruik.
Bij mijn Airco Tado stelt Tado de airco in op de juiste temperatuur, die gaat dan ook verder alles regelen. De Tado module heeft wel een temperatuur meting maar die wijkt bij mij standaard een graden af, kan je corrigeren, maar Tado verstuurt alleen een signaal naar mijn airco met daarbij de juiste instellingen. Dus temperatuur 20 graden, verwarmen, ventilatie auto. Ik heb een Maxicool wellicht werkt het bij een ander merk anders.

Voorbeelden hoe het bij mij is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8WvFzru0BwTKwN39d44T0vkWpQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Ch7jeOZ3NLrT9tp7HcPQfASY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dm9JyhW3DLRDPsRrCWjuAPjBzg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/b7H6fxFrJmMNs0qdtBS7EKdP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-5Hdj4LTe6jtu-B_7GfxoMlTy8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dvQ47W1hGUvHsoIz6ur8CZib.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqPydnwSKg5kLON9fude8pH9jhs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/L2MVczXqgLKh004AnJpTPKch.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ne_IBk2SEgGw8ljVbtEn5j8kynE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MW7ii8lIyE7RuryouAl8OZoh.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 45% gewijzigd door Daniel. op 06-11-2021 14:36 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoaWah
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-04 09:57
Wij hebben ook twee Mitsubishi Heavy Industries aangeschaft (ZSX en ZS) we hebben de Intensis modules meteen laten inbouwen. Ook hier is het huilen troef met de bijbehorende Airconwithme app, geen tot zeer slechte mogelijkheden in vergelijking met de normale afstandsbediening. Sinds het najaar wilde ik het weekprogramma weer aanzetten om te verwarmen. Maar tot mijn verbazing werkt dat niet meer met de afstandsbediening. Coolmark geeft aan dat de programma functie van de Ab niet werkt als er en Wifi module inzit, en laat die wifi module nu geen mogelijkheid hebben om voor elke dag afzonderlijk een programma te maken. Waardeloos dus.

Ik zat nu deze threat te lezen en zag HomeAssistant en MHI-AC-Ctrl-ESPHome voorbij komen. Zeer interessant maar voor mij nagenoeg technisch abacadabra. Ik raak er de draad in kwijt.

Wat zouden er voor plug en play mogelijkheden kunnen zijn (buiten de IR modules) voor een niet zo technisch iemand als ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Wij krijgen binnenkort de MHI SRK35ZS-W, maar als ik het zo lees hoef ik de Wifi module er niet bij te bestellen want de app is dus ruk?
Ik heb wel een Shelly Plug om het stroomverbruik van de airco te gaan meten.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterSieverink
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-02 20:33
Je kunt (blijkbaar) airco's met de airconwithme module prima koppelen in Home Assistant en vanaf daar besturen. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, dat staat in de kerstvakantie op de planning.

Maar via deze en deze linkjes moet de integratie vanuit airconwithme mogelijk zijn en kun je dus de waardeloze app omzeilen.

Het mooiste was als deze airco de melcloud module ondersteunt maar daar lijkt het niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:42
@JoaWah Tado of Sensibo.

Hier ook MHI in 4 kamers en gebruik Sensibo i.c.m. Homey om het hele gebeuren te regelen. Maar met alleen de apps van Tado/Sensibo kan je ook heel eenvoudig een hoop instellen.

[ Voor 30% gewijzigd door GermanPivo op 15-12-2021 16:22 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• JoaWah
GermanPivo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:21:
@JoaWah Tado of Sensibo.

Hier ook MHI in 4 kamers en gebruik Sensibo i.c.m. Homey om het hele gebeuren te regelen. Maar met alleen de apps van Tado/Sensibo kan je ook heel eenvoudig een hoop instellen.
Thanks, dat zijn IR (infrarood) zenders, eenrichtingsverkeer communicatie met de airco. Ziet er goed uit maar nadeel is dat de airco niet terug reageert.

Zelf kwam ik de Aidoo van Airzone tegen, deze wordt intern aangesloten en communicatie is in twee richtingen, iemand ervaring met deze en de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bachhus2018
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-12-2022
JoaWah schreef op donderdag 16 december 2021 @ 23:20:

[...]

Zelf kwam ik de Aidoo van Airzone tegen, deze wordt intern aangesloten en communicatie is in twee richtingen, iemand ervaring met deze en de app?
Daar ben ik ook geïnteresseerd in. De IR oplossing van bijv. Tado meten niet zelf de temperatuur maar neemt hem van de airco over en de thermostaat in mijn Panasonic CS-FZ50WKE meet niet de juiste temperatuur. Die thermostaat zit in het apparaat en meet de temp in de behuizing en die is heel anders dan midden in de woonkamer.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een andere vorm van aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Bachhus2018 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:05:
[...]

Daar ben ik ook geïnteresseerd in. De IR oplossing van bijv. Tado meten niet zelf de temperatuur maar neemt hem van de airco over en de thermostaat in mijn Panasonic CS-FZ50WKE meet niet de juiste temperatuur. Die thermostaat zit in het apparaat en meet de temp in de behuizing en die is heel anders dan midden in de woonkamer.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een andere vorm van aansturing.
Tado meet wel zelf de temperatuur, maar kan deze niet doorsturen naar de airco. ;) Verder vervangt Tado inderdaad puur de functies van de afstandsbediening.

Aidoo ziet er inderdaad interessant uit, maar het is me niet helemaal duidelijk of deze wel de interne temperatuur kan overrulen. Heb het idee dat hij enkel de door de airco gemeten temperatuur weergeeft. Met dit printplaatje kan het in ieder geval wel (MQQT) en kan je hem in HomeAssistant hangen oid.

[ Voor 20% gewijzigd door GermanPivo op 07-01-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bachhus2018
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-12-2022
[quote]GermanPivo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:15:
[...]

ik heb nu een vraag uitstaan over de Panasonic CZ-RTC6BLW. Die zou wel als externe thermostaat kunnen werken en aangestuurd kunnen worden door een app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoaWah
Mijn installateur staat in contact met importeur Coolmark nadat ik rechtstreeks had aangeklopt. Intensis komt met een nieuwe module de alle functionaliteiten gaat hebben. Er is ook een cloud based module van Intensis die ook zo moeten werken. Allen met de 'n de airco ingebouwde temperatuur sensor.
Ook geven ze bij Coolmark aan dat er nog andere mogelijkheden zijn, welke zeiden ze niet in hun mail.
Ik heb voor meer info gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 11:37

Redwood

The Truth Is In Here

JoaWah schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:09:
Mijn installateur staat in contact met importeur Coolmark nadat ik rechtstreeks had aangeklopt. Intensis komt met een nieuwe module de alle functionaliteiten gaat hebben. Er is ook een cloud based module van Intensis die ook zo moeten werken. Allen met de 'n de airco ingebouwde temperatuur sensor.
Ook geven ze bij Coolmark aan dat er nog andere mogelijkheden zijn, welke zeiden ze niet in hun mail.
Ik heb voor meer info gevraagd.
Ik denk dat er een paar dingen door elkaar worden gehaald. Voor zover ik weet is de Intesis AC Cloud module de nieuwe. Deze ondersteund ook Google Assistant, Amazon Alexa en meer.

De Airconwithme module is op zich prima, alleen dus heel basic. De meeste mensen willen enkel van afstand de airco aan willen zitten of programma’s maken, wat dus prima kan met de airconwithme.
Voor de Homey is hier trouwens wel een APP voor.

Voor zover ik weet komt er geen nieuwe Intesis module.

Desondanks de MHI airco’s misschien wel de allerbeste machines zijn die er zijn, is de connectiviteit simpel weg niet bestaand.

Overigens heb ik thuis 5 airco’s.
Een Samsung multi met 3, waarvan de app inmiddels uitgefaseerd is. Een MHI zonder WiFi. Ga deze week de Homey koppelen.

En een Panasonic met comfortcloud.

De keren dat ik de app heb gebruikt in de laatste 5 jaar is op één hand te tellen. Je kunt er gewoon bar weinig mee.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoaWah
Volgens Coolmark komt er dus wel nieuwe Wifi module.
Hier een citaat uit mail via mijn installateur van Coolmark:

Er zijn nieuwere wifi modules onderweg. Daar zou ik dan zeker even op wachten om de juiste keuze te kunnen maken. (Vermoedelijk hebben deze meer functies.)

Naast de airconwithme verkopen wij al even de AC-Cloud control van intesis. Informatie hierover vind u op de website van intesis. Deze is een stuk uitgebreider. Dit omdat hij web based is en dus ook via een pc ingeregeld kan worden. Deze module heeft een uitgebreidere timer functie maar dan wel alleen te bedienen via het portal dus ook niet via de bediening zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoaWah
Redwood schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:36:
[...]

Ik denk dat er een paar dingen door elkaar worden gehaald. Voor zover ik weet is de Intesis AC Cloud module de nieuwe. [...]
Volgens Coolmark komt er dus wel nieuwe Wifi module, dus naast de cloud-based module.

Hier een citaat uit mail via mijn installateur van Coolmark:

"Er zijn nieuwere wifi modules onderweg. Daar zou ik dan zeker even op wachten om de juiste keuze te kunnen maken. (Vermoedelijk hebben deze meer functies.)

Naast de airconwithme verkopen wij al even de AC-Cloud control van intesis. Informatie hierover vind u op de website van intesis. Deze is een stuk uitgebreider. Dit omdat hij web based is en dus ook via een pc ingeregeld kan worden. Deze module heeft een uitgebreidere timer functie maar dan wel alleen te bedienen via het portal dus ook niet via de bediening zelf."

Dus nog even afwachten... 🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:39
Ik gebruik zelf de switchbot hub in combinatie met Homey, niet geweldig maar hij doet wat ik wil.
Beetje vergelijkbaar met de Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 18:14
Goedendag. Ik heb een vraag. Ik heb net de opdracht gegeven om een Mitsubishi HI airco te laten plaatsen. 1 buitenunit en 3 binnenunits. De Tado Smart Airco controller ook alvast gekocht. Nu ben ik ineens een beetje onzeker. Heb ik de Wifi modules nodig in de binnenunits om de Tado te kunnen laten werken? Ik was in de versonderstelling dat ik die nodig had zodat de Tado de units via de Wifi module kan bedienen. Of heb ik dat mis? Ik kan namelijk nu nog de Wifi units afbestellen.

Mijn idee is om de Tado in de meterkast te hangen maar als ik mij er wat meer in verdiep heb je 1 Tado per AC binnenunit nodig. Als dat zo is dan is het een behoorlijk prehistorisch systeem. namelijk een Infrarood controller via een app?

[ Voor 17% gewijzigd door Kogel op 11-03-2022 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Kogel schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:01:
Goedendag. Ik heb een vraag. Ik heb net de opdracht gegeven om een Mitsubishi HI airco te laten plaatsen. 1 buitenunit en 3 binnenunits. De Tado Smart Airco controller ook alvast gekocht. Nu ben ik ineens een beetje onzeker. Heb ik de Wifi modules nodig in de binnenunits om de Tado te kunnen laten werken? Ik was in de versonderstelling dat ik die nodig had zodat de Tado de units via de Wifi module kan bedienen. Of heb ik dat mis? Ik kan namelijk nu nog de Wifi units afbestellen.

Mijn idee is om de Tado in de meterkast te hangen maar als ik mij er wat meer in verdiep heb je 1 Tado per AC binnenunit nodig. Als dat zo is dan is het een behoorlijk prehistorisch systeem. namelijk een Infrarood controller via een app?
Wifi controller heb je niet nodig. En klopt inderdaad; een tado per binnenunit. Gebruik zelf Sensibo, zelfde principe, inderdaad neemt tado enkel de functies van de AB over, maar wel makkelijk schema’s maken en integreren met bijvoorbeeld Homey.

Krijg je wel de nieuwste WiFi modules? Is wel een verbetering en je kan temperatuur per 0,5 graden instellen.

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 11-03-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
Ok dank. Maar wat is dan wijsheid? Wel de WiFi modules bestellen of zonder WiFi module en alleen Tado?
In je antwoord geef je namelijk aan dat je de WiFi controller niet nodig hebt maar later vraag je of ik wel de laatste WiFi modules krijg? @GermanPivo

[ Voor 42% gewijzigd door Kogel op 12-03-2022 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Kogel schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 06:49:
Ok dank. Maar wat is dan wijsheid? Wel de WiFi modules bestellen of zonder WiFi module en alleen Tado?
In je antwoord geef je namelijk aan dat je de WiFi controller niet nodig hebt maar later vraag je of ik wel de laatste WiFi modules krijg? @GermanPivo
Dat moet je toch echt zelf beslissen. ;) De nieuwe (WiFi RAC) hebben dan nog het voordeel van de 0.5 graden instelling, maar als je de oude wifi modules krijg/niks met automatisering wilt doen, zou ik het niet sowieso doen.

Ik heb de wifi modules niet en mis ze ook niet. Ook nog nooit een 'misfire' gehad.
Als je tado in de aanbieding koopt (€70), ook goedkoper dan de wifi modules. Als je zelf een beetje handig bent en het wilt koppelen met Home Assistant bijvoorbeeld, kan je ook zelf een wifi module maken of scoren via deze tweaker (als ie ze nog maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
@GermanPivo Super dank je wel. Ik wilde alleen even weten of ik ze zou missen. Maar dat is dan niet het geval als ik de Tado's ipv de wifi modules installeer. Goed weekeinde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
Nou, De boel is hier geïnstalleerd. 8Kw buitenunit van MB HI en 3 binnenunits (4e mogelijk). Ik heb 3 Tado Smart Air Controllers. Drama hoe die dingen te installeren zijn. 1 was DOA maar intussen vervangen. Drama omdat hij dingen via homekit wil doen en ik wil niks met homekit te maken hebben. Maar goed. Het werkt nu allemaal. Op zich mooi systeem. App werkt goed etc. Ik heb wel een fiks nadeel ontdekt. Als je naast de app ook nog de gewone afstandsbediening gebruikt dan weet je dus niet meer wat er klopt. Dus aan via afstandbediening betekent dat de unit in de Tado app nog uit staat. Ik snap dat maar toch irritant (de Airco ontvangt alleen maar en communiceert niet terug). Ik vraag mij af of det met die nieuwe Wifi module ook zo is?

En daarnaast snap ik ook niks van dat HomeKit gedoe. Ik heb 3 Tado controllers. En als ik in de Tado app op HomeKit druk (HomeKit app heb ik niet geïnstalleerd) dan zie ik 2 Tado’s waarvan 1 niet bereikbaar. Maar de app werkt prima met alle 3 airco’s. Dus wat betekent die homekit sectie in de Tado app?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWb8BI4Jjj3eWsiCvzCxgUOq9w4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/teEy0E3s0eUtMtAGnpwoOihi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PogWQRYcWSq0cPUU6rR5YCRWQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvVrlIqXgeZ0EBKCwhEVFi03.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Kogel op 28-03-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 19:27
Iemand ervaring met de MHI ZSX en de lamellenstand met de Tado bediening. Onthoud hij de laatste 3d stand of centreert hij het naar het midden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kogel
StormRider schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:05:
Iemand ervaring met de MHI ZSX en de lamellenstand met de Tado bediening. Onthoud hij de laatste 3d stand of centreert hij het naar het midden?
Ik heb het even voor je getest en hij onthoudt de laatste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
Oh super, dank voor je antwoord. En kan je de temperatuurmeting ook laten uitvoeren door de airco zelf? Hoe gaat Tado hier mee om? Is dit een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
StormRider schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:02:
Oh super, dank voor je antwoord. En kan je de temperatuurmeting ook laten uitvoeren door de airco zelf? Hoe gaat Tado hier mee om? Is dit een optie?
Lees dit maar even: https://community.tado.co...tatic-vs-non-thermostatic

Het komt er op neer dat als je de Tado in Non Thermostatic mode zet (standaard) dat de Airco de temperatuur bepaald en je veel meer settings kan bedienen. Als je hem in thermostatic zet bepaalt de Tado de temperatuur op basis van de temperatuur gemeten door de Tado. Maar je verliest allerlei instellingen.

[ Voor 29% gewijzigd door Kogel op 29-03-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
Kogel schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:45:
[...]

Lees dit maar even: https://community.tado.co...tatic-vs-non-thermostatic

Het komt er op neer dat als je de Tado in Non Thermostatic mode zet (standaard) dat de Airco de temperatuur bepaald en je veel meer settings kan bedienen. Als je hem in thermostatic zet bepaalt de Tado de temperatuur op basis van de temperatuur gemeten door de Tado. Maar je verliest allerlei instellingen.
Thnx voor de info. In heb de Tado binnen maar krijg hem helaas niet in normal mode. Waar zit deze optie precies?

Hier zie ik het namelijk niet:

Tap on Settings, select the Room containing the AC, tap Air Conditioner, and then the Switch to Non-Thermostatic Control option will be at the bottom of the page.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5VzWv5gW1Je69_Mq0TIRiPGc28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uanl5mQB1wstL8fe3tRK75p2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door StormRider op 07-04-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
Hier staat denk ik het antwoord. Sommige airco;s accepteren alleen maar de meer efficiënte standaard mode. Die kan je dus niet omzetten naar Thermostaat Mode. Die blijven staan in de Non Thermostaat mode. Overigens lijkt mij dat zelf ook beter. Dan heb je veel meer controle

https://support.tado.com/...ften-how-can-i-avoid-this

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSanderZone
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-05 19:24
Die intensis lijkt wel heel erg op de Airconwithme omgeving :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savage008
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-05 10:35
TheSanderZone schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:11:
Die intensis lijkt wel heel erg op de Airconwithme omgeving :?
De Airconwithme app hoort dan ook bij de intesis wifi module.
Deze is te koppelen met homey of home assistant.

Er is ook een nieuwe wifi module van mhi zelf( zei de monteur?!?), daar hoor de SmartM-air app bij.
Deze heb ik , is helaas nog niet te koppelen met homey of home assistant.

[ Voor 18% gewijzigd door Savage008 op 27-07-2022 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheSanderZone
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-05 19:24
Tja, de SmartM-air app, heb ik ook voor mijn drie MHI's. Traag en bevat niet alles wat de airco's kunnen.
[Maar 1999 belde, ze willen hun diskette drive terug... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luminatus
  • Laatst online: 20:54
De laatste WiFi-module voor de MHI is volgens mij inderdaad de WF-RAC in combinatie met de Smart M-Air app. Er stond bij dat de module van 2022 is.
De app is wel een stuk beter dan de oude Airconwithme app maar het voelt allemaal nog steeds een beetje gedateerd. Je kunt de Eco modus er bijvoorbeeld niet mee inschakelen.
Erg jammer maar hopelijk komen er nog updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 21:41
Hier ook sinds kort de WF-Rac modules, maar vind de app, snelheid en functies een bedrijf als MHI onwaardig. Hoop - en ga er eigenlijk vanuit - dat er op korte termijn wel de nodige updates komen.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:43
Iemand nog verder gekomen qua aanroepen commando’s die in de smart m-air app zitten?
Heb hier 3 airco’s hangen en de meest gebruikte instelling op favoriet 1 staan bij allemaal. Je bent alleen toch een paar minuten bezig als je via de app bij alle 3 favoriet 1 wilt starten. Idealiter doe je dat met 1 druk op de knop natuurlijk.

Zelfde geldt voor het uitzetten met nalooptijd van 2 uur ivm schimmelpreventie. Uitzetten via de app met deze nalooptijd kan niet. Via de afstandsbediening wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justianus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-01 12:54
Heb sinds kort een mitsubishi srk zsx in de woonkamer hangen om ook als verwarming te gebruiken.

De wf rac module geplaatst

Nu missen er een hoop functies in de smar air app (zoals eco modus en night set back) due Ik wil gebruiken voor het weekprogramma

Dus dan maar een weekprogramma via de AB gemaakt, maar het lijkt erop dat de airco daar niet op reageert (op de AB lijkt de unit aan te staan terwijl hij gewoon uit staat)

Klopt het dat de timer functie van de ab uitgeschakeld wordt wanneer je de wifi module erin hebt zitten?

Zou wel een aanfluiting zijn anno 2022

In dat geval moet ik de module uitschakelen via het menu van de AB?

Alvast bedankt voor je hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luminatus
justianus schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:44:
Heb sinds kort een mitsubishi srk zsx in de woonkamer hangen om ook als verwarming te gebruiken.

De wf rac module geplaatst

Nu missen er een hoop functies in de smar air app (zoals eco modus en night set back) due Ik wil gebruiken voor het weekprogramma

Dus dan maar een weekprogramma via de AB gemaakt, maar het lijkt erop dat de airco daar niet op reageert (op de AB lijkt de unit aan te staan terwijl hij gewoon uit staat)

Klopt het dat de timer functie van de ab uitgeschakeld wordt wanneer je de wifi module erin hebt zitten?

Zou wel een aanfluiting zijn anno 2022

In dat geval moet ik de module uitschakelen via het menu van de AB?

Alvast bedankt voor je hulp
Bij een bestelpagina van de WiFi-module zie ik het volgende staan:
"Na installatie van de wifi module vervallen alle timer en sleep modus functies op de afstandsbediening, deze is dan alleen via de app te bedienen."

Zojuist heb ik zelf een programma via de Weektimer in de app ingesteld en dat ging bij mij prima. Ergens halverwege de ingestelde minuut ging de unit aan en hetzelfde voor uitschakelen.

De functie night set back heb je waarschijnlijk niet nodig als je zelf in de weektimer een nachtverlaging kunst instellen. De Eco modus is wel echt een gemis.
Heb dit ook, zoals anderen, in een review van de app in de App store aangegeven. Hopelijk komt dit nog.

Ik weet overigens niet hoeveel verschil dit maakt qua verbruik. Misschien heeft iemand anders dit inzichtelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justianus
Ik heb nu via de AB de wifi uit gezet, hopelijk kan ik dan de weektimer via de AB gebruiken

Overigens ook heel vreemd dat je niet lager kan dan 18 graden in de verwarmingsmodus, ik zou bijvoorbeeld snachts de temp op 13 willen zetten

Mij is verteld dat de nieuwste airco's van MHI vanaf volgend jaar de wf-rac zullen hebben ingebouwd en dat de smart air app updates zal krijgen

Voor nu uitschakelen en hopen dat de app snel verbeterd wordt

[ Voor 30% gewijzigd door justianus op 20-09-2022 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proxes
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-09-2022
Goedenavond,

Ook ik heb een set airco's hangen van mitsubisi.

Zoals justianus al zei, de airco kan niet onder de 18 graden komen met het verwarmen.
Ook ik zou graag een lagere temperatuur hebben als ik niet in de ruimte ben (denk aan 15 graden ongeveer)

Is dit met de wifi module wel mogelijk om in te stellen? Ik zag iets van een nachtverlagings optie? Kan je daarin zelf een temperatuur aangeven?

Alvast bedankt voor de hulp!

• Luminatus
Proxes schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:58:
Goedenavond,

Zoals justianus al zei, de airco kan niet onder de 18 graden komen met het verwarmen.
Ook ik zou graag een lagere temperatuur hebben als ik niet in de ruimte ben (denk aan 15 graden ongeveer)

Is dit met de wifi module wel mogelijk om in te stellen? Ik zag iets van een nachtverlagings optie? Kan je daarin zelf een temperatuur aangeven?

Helaas is het met de WiFi-module ook niet mogelijk om een temperatuur onder de 18 graden in te stellen.
Hoop zelf ook dat dit nog wel gaat komen maar als de afstandsbediening het ook niet heeft ben ik er bang voor.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:57
justianus schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:52:
Ik heb nu via de AB de wifi uit gezet, hopelijk kan ik dan de weektimer via de AB gebruiken
En wat was het resultaat?

• GermanPivo
Proxes schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:58:
Goedenavond,

Misschien dat je de temperatuurcorrectie bij verwarmen nog kan uitzetten. Verschilt wel per ruimte of dat goed werkt of niet, maar het is een poging waard. Hier kan ik in de wintermaanden onze zolder op 16 graden houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUttihC0IqjXeEzcEPSj1XEFx8U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zqaMKdL1JzUcSdWUAYmgqACa.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 28-09-2022 20:24 ]

• Proxes
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-09-2022
GermanPivo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:20:
[...]

Misschien dat je de temperatuurcorrectie bij verwarmen nog kan uitzetten. Verschilt wel per ruimte of dat goed werkt of niet, maar het is een poging waard. Hier kan ik in de wintermaanden onze zolder op 16 graden houden.
[Afbeelding]
Thanks, ik heb het in de keuken nu zo ingesteld. Tenminste, ik hoorde 2x pip ipv 1x zoals hierboven aangegeven. ik ga het even testen en kijken of het werkt. 16 graden zou voor mij een schappelijke temperatuur zijn. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justianus
WiFi uitzetten via de AB is niet voldoende

Je moet echt het plugje van de wifi module eruit trekken om de timer via de AB te kunnen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 21:59
Redwood schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:36:
[...]

Ik denk dat er een paar dingen door elkaar worden gehaald. Voor zover ik weet is de Intesis AC Cloud module de nieuwe. Deze ondersteund ook Google Assistant, Amazon Alexa en meer.

De Airconwithme module is op zich prima, alleen dus heel basic. De meeste mensen willen enkel van afstand de airco aan willen zitten of programma’s maken, wat dus prima kan met de airconwithme.
Voor de Homey is hier trouwens wel een APP voor.

Desondanks de MHI airco’s misschien wel de allerbeste machines zijn die er zijn, is de connectiviteit simpel weg niet bestaand.

Overigens heb ik thuis 5 airco’s.
Een Samsung multi met 3, waarvan de app inmiddels uitgefaseerd is. Een MHI zonder WiFi. Ga deze week de Homey koppelen.

En een Panasonic met comfortcloud.

De keren dat ik de app heb gebruikt in de laatste 5 jaar is op één hand te tellen. Je kunt er gewoon bar weinig mee.
Ik ben benieuwd welke app je gebruikt hebt in Homey om je heavy te koppelen want ik kan deze niet vinden.
Gebruik nu Sensibo ivm Homey en de heavy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

SpikeHome schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:02:
[...]

Ik ben benieuwd welke app je gebruikt hebt in Homey om je heavy te koppelen want ik kan deze niet vinden.
Gebruik nu Sensibo ivm Homey en de heavy.
https://store.homey.community/app/com.intesis.acwm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Heb je wel de Intesis module? Het is wat verwarrend, MHI werkt met 3 modules. De eigen MHI module, de Intesis Cloud module en de Intesis/airconwithme. De homey app is voor deze laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Redwood ik krijg 2 andere heavy's erbij de huidige heb ik met sensibo.
Hoor net dat ze nieuwe modules gebruiken nu voor de heavy mitsu die van Smart m-air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

SpikeHome schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:23:
@Redwood ik krijg 2 andere heavy's erbij de huidige heb ik met sensibo.
Hoor net dat ze nieuwe modules gebruiken nu voor de heavy mitsu die van Smart m-air
Dat zijn in principe ‘de eigen modules’, en voorzover ik weet is daar geen app voor. Al zou dat op basis van die intesis app niet heel ingewikkeld zijn om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Redwood schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:28:
[...]

Dat zijn in principe ‘de eigen modules’, en voorzover ik weet is daar geen app voor. Al zou dat op basis van die intesis app niet heel ingewikkeld zijn om te maken.
ik ben niet echt een programmeur om die app te maken.
dus wieowie ziet dat zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDJDJD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-02 13:32
Hoi, ik heb geen MHI maar LG slimme airco's. Ik zou ze graag de kamer op 12graden laten houden in de winter. De minimale temperatuur die ik kan instellen (via de app of AB) is 16gr.

Heeft iemand ervaring met Tuya icm met een thermostaat en/of hygrometer? Dat is misschien veel goedkoper dan een Tado of vergelijkbaar?

gr
J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:03
Volgende week worden mijn Mitsubishi Heavy airco geïnstalleerd.
Nu zag ik dat de Tado controllers voor airco in de aanbieding zijn voor 69 euro. Ik gebruik voor de rest van het huis ook HomeKit dus dat komt mooi uit.

Ik vroeg me alleen af wat anno 2023 de beste optie is om de airco’s op afstand te bedienen.
Wat ik zo lees is dat de Tado wat beperkter is dan via de eigen WiFi module. Klopt dat?
HomeKit zou mooi zijn maar is niet vereist.

Verder zag ik nog Intesis voorbij komen, maar die zijn behoorlijk aan de prijs.

Is er iemand met ervaring met de WiFi module en Tado en goed de verschillen kan aangeven?

Pagina: 1