Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 150 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:34
MotorBeast schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:07:
[...]

Wel de fan op auto zetten. Als het goed is gaat hij vanzelf naar fluisterstand. Zeker in zo'n kleine kamer.
Dit is sowieso een goed punt inderdaad. Ik weet niet precies hoe het bij andere merken zit, maar naar mijn idee toert de ventilator bij mijn MHI ZS binnenunits verder terug op auto dan wanneer ik hem handmatig op fanstand 1 zet (of er is iets mis met mijn gehoor).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-10 08:21
mr_evil08 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:50:
[...]

Ik zou mij eerder zorgen maken om een binnenunit aan een gipswand gezien dat als klankkast kan functioneren, probeer deze aan minstens 1 balk te laten bevestigen.
Ik zou dit inderdaad ook echt nooit zo willen, aan de ene kant omdat je nooit goed beide steunen in een balk krijgt en bovendien ook ivm geluid en resonanties….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 15:01

Jammie

Da's pas lekker!

MotorBeast schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:07:
[...]

Zoals ik al zei, dat is 1 van de nadelen van L/L. Luchtstroming blijft er altijd. Je kan het alleen tot een minimum beperken.

Tweede vraag: Niet kiezen voor auto stand maar enkel voor verwarmen of koelen. Wel de fan op auto zetten. Als het goed is gaat hij vanzelf naar fluisterstand. Zeker in zo'n kleine kamer. Het kan ook met de offset te maken hebben. Hier gaat hij in deze tijd van het jaar gewoon uit met zon op de ramen. Iedere kWh is er 1. Regeling van L/L blijft aan prullen helaas.
Hij staat op verwarmen. Fan staat op 'Binnenunit Stil'. Als ik de fan op auto zet gaat hij vaak nog meer waaien.

Bedoel je dat ik de offset moet veranderen? Het klopt dat de aangegeven en werkelijke temperatuur flink afwijken, maar dat zijn slechts nummers toch? Heeft weinig met het waaien te maken?

Je zegt: 'Hier gaat hij in deze tijd van het jaar gewoon uit met zon op de ramen.' Bedoel je: handmatig? Dus gewoon de airco uitzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Jammie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 02:30:
[...]

Hij staat op verwarmen. Fan staat op 'Binnenunit Stil'. Als ik de fan op auto zet gaat hij vaak nog meer waaien.

Bedoel je dat ik de offset moet veranderen? Het klopt dat de aangegeven en werkelijke temperatuur flink afwijken, maar dat zijn slechts nummers toch? Heeft weinig met het waaien te maken?

Je zegt: 'Hier gaat hij in deze tijd van het jaar gewoon uit met zon op de ramen.' Bedoel je: handmatig? Dus gewoon de airco uitzetten?
Als hij in zo'n kleine ruimte niet uit zichzelf naar fluisterstand gaat dan is of je kamer niet door en door warm (koude muren) of je hebt (te) veel warmteverlies. Niet voor niets stook ik bij echte koude buiten 24/7. Het duurt met L/L een eeuwigheid voordat de koude uit je muren is. Zoek maar eens in het oude topic op 24/7. NB; handmatig op fluisterstand zetten jaagt je gebruik omhoog.

Offset veranderen heeft helaas weinig nut. Bij mij klopt de correctie weer niet als het buiten warmer wordt.

Als ik weet dat het zonnig weer wordt in deze tijd van het jaar zet ik mijn unit in de woonkamer niet eens aan omdat ik weet dat de zon mijn ruimte wel naar plus 20 graden brengt. Gratis warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:19
Jammie schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:58:
Ondertussen warme de zon de kamer flink op, tot 24 graden. Ik dacht dat ik de airco gewoon aan kon laten staan, omdat hij bij die temperatuur toch niets meer zou doen (stand: verwarmen). Maar hoe warmer de kamer werd, des te meer begon de airco koelere (geen koude) lucht te blazen.

Hoe kan dat? Je zou verwachten dat de airco dan gewoon niets zou doen.
Om te kunnen weten hoe warm het is moet de unit wel wat lucht rondblazen om warmte goed te verdelen, anders kan het plaatselijk boven heel warm zijn en op tafelhoogte al koud zijn. Dat is nadeel van een temperatuur sensor zo hoog op de wand hebben, dus nadeel van wandunit airco's in het algemeen.

Een thermostaatknop van de CV of de wandbediening heeft daar veel minder last van.

Een airco is veel minder set and forget, ik zet hem regelmatig hoger / lager / uit afhankelijk van of er iemand aanwezig is, stroomprijs (zie Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.) en temperatuur buiten (buiten warm = hogere COP, buiten erg koud = langer verwarmen, ook 's nachts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:35
Fidelity schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:36:
[...]

Dat is precies mijn punt. Ik boor het gat vooraf door en plaats daarna dampremmende folie + isolatie. Zodat de aircoboer daarna mijn dampremmende folie + isolatie niet sloopt. Of zeg ik nu iets heel geks?

Ik zie niet hoe zij bij een afgewerkte voorzetwand dit achteraf correct door gaan voeren zonder de isolatie + folie te slopen?
Of jij of de aircoboer met de boor erdoor gaat maakt niet uit of die persoon kan echt niet boren door spastisch in de rond gaan met de boor, het slopen van de folie valt daarom wel mee.

Jij krijgt het nooit meer goed luchtdicht of je moet de gipswand etc opnieuw plaatsen, ik zie niet in wat een PVC buis nog toevoegt.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 28-03-2023 12:08 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-10 09:26
mr_evil08 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:08:
Jij krijgt het nooit meer goed luchtdicht of je moet de gipswand etc opnieuw plaatsen, ik zie niet in wat een PVC buis nog toevoegt.
Ik plaats zelf de gips voorzetwand voordat de aircoboer komt. Dan kan ik toch alles voorbereiden door de PVC buis te leggen en dus zelf te zorgen dat alles luchtdicht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Fidelity schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:09:
[...]

Ik plaats zelf de gips voorzetwand voordat de aircoboer komt. Dan kan ik toch alles voorbereiden door de PVC buis te leggen en dus zelf te zorgen dat alles luchtdicht is?
Klopt dan wel, hou rekening mee dat ze waarschijnlijk voor 80mm gat gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-10 12:39
Sinds afgelopen weekend helemaal blij geworden met het verbruik van onze 3,5 kw MHI in de woonkamer, na het vervangen van de 40 jaar oude kozijnen met klepraampjes, dubbel glas wat de naam dubbel glas niet mag dragen en in de keuken en bijkeuken zelfs nog enkel glas door kunststof kozijnen met HR++ glas is het verbruik drastisch gezakt.

Van een ingestelde temperatuur op de airco van 25 graden en redelijk wat geluid om de kamer, woonkamer en bijkeuken op 21 graden te krijgen met een verbruik tussen de 400 en 550 W nu naar een ingestelde temperatuur van 21 graden, waarmee het 20,8 graden binnen wordt met een zo goed als stille airco en een verbruik van 200 a 230 W _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 23:37

Processorkoeler

Geen stock koeler

Speedfightserv schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:48:
@Processorkoeler

Ik zat nog even in het oude topic te lezen over de problemen met jouw ME.

Hoeveel ruimte zit er om de buitenunit heen? Heb je daar een (bovenaf) foto van?
Sorry voor de iets latere reactie!
Hier een foto. Ook van bovenaf, het is een muurbeugel dus is er wel op gemaakt I guess.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlxeAx1U8N6p16HyVk91_KhRiNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AJWPltpLXkLuPUdTjAXcCXx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52MarbKLJ9l7XuQuzmcwn02xkaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vi6P9STE56pFe9AMOk6HJIFn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Processorkoeler op 28-03-2023 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Processorkoeler schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:09:
[...]

Hier een foto. Ook van bovenaf, het is een muurbeugel dus is er wel op gemaakt I guess.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt beter isolatie tape over je leiding isolatie doen want zodra de vogels dit hebben ontdekt dan heb je binnen no time kaal leidingwerk.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Servee schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:22:
[...]

Je kunt beter isolatie tape over je leiding isolatie doen want zodra de vogels dit hebben ontdekt dan heb je binnen no time kaal leidingwerk.
Yes, is inmiddels gedaan, foto's waren nog van voor de plaatsing. Installateur vond het overigens onnodig en was niet blij dat ik het alsnog wilde (maar gelukkig zie ik die nooit meer terug!)

Is er iets mis met de plaatsing verder? Nee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Processorkoeler schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:42:
[...]

Yes, is inmiddels gedaan, foto's waren nog van voor de plaatsing. Installateur vond het overigens onnodig en was niet blij dat ik het alsnog wilde (maar gelukkig zie ik die nooit meer terug!)

Is er iets mis met de plaatsing verder? Nee toch?
Oké dan is dat iig geregeld. Ik zou de leidingen niet dwars achter de buitenunit laten lopen, ik zou willen dat de aanzuigende kant zoveel mogelijk vrij zou zijn. Nu blokkeer je aardig de inkomende luchtstroom. Onder de beugel langs was beter geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 28-03-2023 15:55 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Servee schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:54:
[...]

Oké dan is dat iig geregeld. Ik zou de leidingen niet dwars achter de buitenunit laten lopen, ik zou willen dat de aanzuigende kant zoveel mogelijk vrij zou zijn. Nu blokkeer je aardig de inkomende luchtstroom.
Hoe zouden die dan moeten lopen?
Installateur had het gat aan de "andere kant" moeten maken (andere opening binnenunit), maarja hij was al begonnen met boren. Vind de leidingen ook wat strak staan, geen lus erin, noem het maar op. Gewoon een amateurinstallatie is het 8)7

Zou dit invloed hebben? Genoeg aanzuigruimte toch denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Processorkoeler De monteur heeft de buitenunit wel erg dicht in de hoek geplaatst, het mag volgens de handleiding maar handig is een 2e gezien de buitenunit zijn eigen kou/warmte gedeelterlijk weer kan aanzuigen.

En idd de leidingen intapen wat al gezegt is.
Buitenunit zuigt aan van achter en blaast uit van voren.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 28-03-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Processorkoeler schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:55:
[...]

Hoe zouden die dan moeten lopen?
Installateur had het gat aan de "andere kant" moeten maken (andere opening binnenunit), maarja hij was al begonnen met boren. Vind de leidingen ook wat strak staan, geen lus erin, noem het maar op. Gewoon een amateurinstallatie is het 8)7

Zou dit invloed hebben? Genoeg aanzuigruimte toch denk ik?
Je luchtweerstand verandert als de inkomende kant belemmert word. De flow word dus lager en/of je systeem moet harder werken om dezelfde hoeveelheid te condenseren. Zal geen mega probleem zijn maar ik zou het zo niet willen hebben.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

mr_evil08 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:06:
@Processorkoeler De monteur heeft de buitenunit wel erg dicht in de hoek geplaatst, het mag volgens de handleiding maar handig is een 2e gezien de buitenunit zijn eigen kou/warmte gedeelterlijk weer kan aanzuigen.

En idd de leidingen intapen wat al gezegt is.
Ja op het aspect van handig had alles anders gemogen.
Er zit trouwens nog wel ruimte tussen het hout links en de gevel waar lucht doorheen kan.
Is er een manier om te 'meten'
Je luchtweerstand verandert als de inkomende kant belemmert word. De flow word dus lager en/of je systeem moet harder werken om dezelfde hoeveelheid te condenseren. Zal geen mega probleem zijn maar ik zou het zo niet willen hebben.
Ja achteraf gezien had ik een andere installateur genomen. Ik sluit niet uit dat ik het leidingwerk opnieuw laat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 14:26
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoeveel ruimte heeft hij om weg te blazen? De problemen die jij omschreef klonk heel erg alsof de uitgeblazen lucht weer terug komt en hij daardoor niet genoeg capaciteit kan leveren. :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

MotorBeast schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:26:
[...]

Als hij in zo'n kleine ruimte niet uit zichzelf naar fluisterstand gaat dan is of je kamer niet door en door warm (koude muren) of je hebt (te) veel warmteverlies. Niet voor niets stook ik bij echte koude buiten 24/7. Het duurt met L/L een eeuwigheid voordat de koude uit je muren is. Zoek maar eens in het oude topic op 24/7. NB; handmatig op fluisterstand zetten jaagt je gebruik omhoog.

Offset veranderen heeft helaas weinig nut. Bij mij klopt de correctie weer niet als het buiten warmer wordt.

Als ik weet dat het zonnig weer wordt in deze tijd van het jaar zet ik mijn unit in de woonkamer niet eens aan omdat ik weet dat de zon mijn ruimte wel naar plus 20 graden brengt. Gratis warmte.
Ik ga het eens proberen op ventilatorstand automatisch. Heb ik tot nu toe niet gedaan, omdat ik dacht dat dit nog meer wind zou opleveren. Maar misschien wordt de ruimte hierdoor beter opgewarmd. Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

w00key schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:45:
[...]
Een airco is veel minder set and forget, ik zet hem regelmatig hoger / lager / uit afhankelijk van of er iemand aanwezig is, stroomprijs (zie Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.) en temperatuur buiten (buiten warm = hogere COP, buiten erg koud = langer verwarmen, ook 's nachts).
Het is echt een andere manier van verwarmen. Ik begin daar nu ook achter te komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Speedfightserv schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:24:
[...]

Hoeveel ruimte heeft hij om weg te blazen? De problemen die jij omschreef klonk heel erg alsof de uitgeblazen lucht weer terug komt en hij daardoor niet genoeg capaciteit kan leveren. :)
Relatief wat. De buitenunit hangt aan de zijgevel. Aan de andere kant is de zijgevel van het andere hoekhuis. Hij hangt dus in een poort. Schetsje (kadaster luchtfoto):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGhA6rH2Q4U_uvKzwBh9QSyFF6c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ckxATy9MkG9DBNtFkh0f6eND.png?f=user_large

rood: buitenunit
geel: poort

Ik dacht nog, misschien komt er koude lucht langs waaien, maar dan toch, als het buiten -5 is dan is de lucht ook koud toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Processorkoeler op 28-03-2023 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Processorkoeler schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:02:
[...]

Relatief wat. De buitenunit hangt aan de zijgevel. Aan de andere kant is de zijgevel van het andere hoekhuis. Hij hangt dus in een poort. Schetsje (kadaster luchtfoto):

[Afbeelding]

rood: buitenunit
geel: poort

Ik dacht nog, misschien komt er koude lucht langs waaien, maar dan toch, als het buiten -5 is dan is de lucht ook koud toch?
Dan heeft hij dus 1 meter? Dat is erg weinig. Met koelen kom je daar misschien mee weg maar met verwarmen heeft hij veel meer verse lucht nodig. Hij creëert nu een soort wervel waardoor de gebruikte lucht naar achteren wordt geduwd en het weer opzuigt. Hij moet eigenlijk die lucht vrij weg kunnen blazen om optimaal te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Jammie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:51:
[...]

Het is echt een andere manier van verwarmen. Ik begin daar nu ook achter te komen. ;)
Schaam je niet hoor om soms nog de CV aan te zetten, gebeurd hier wel eens bij strenge vorst, de warmtepomp kan het prima aan hier maar aan de vloer wordt het net even te koud zonder een wervelwind door de kamer.

Beide systemen werken dan samen hier.
Dan stookt de vloerverwarming mee hier, maar vind het wel prettig als de L/L WP mee doet dan alleen op vloerverwarming, geeft net even meer comfort.

De L/L WP gebruik ik als "hybride" wat 90% van de verwarmingsbehoefte doet door het jaar, gezien warmwater knap lastig is om over te gaan op stroom (boilers vreten veel energie) wil ik nog even niet de gasdoorstromer missen.

Rond 150m3 gas per jaar zit ik.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 28-03-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:04

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Wat mij opgevallen was, is dat de leidingen die in mijn buiten aangesloten zitten, nog deels bloot liggen buiten de afdekkap, dit is zo gedaan omdat ze de leidingen gesoldeerd hebben, kan dit kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 17:06
Ribruijn schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:53:
De meeste leveranciers/installateurs in Nederland leveren nog altijd de Mitsubishi Heavy SRK/SRC35ZSX-W versie met de losse WiFi module. Vele emails heb ik er al aan gewaagd... Een beetje jammer als er net een WF model uit is met reeds ingebouwde WiFi. Nu snap ik dat men de voorraadmodellen graag kwijt wil, maar is er iemand met ervaringen/tips welke leverancier/installateur de WF versie al standaard levert? Graag zou ik hier een offerte bij aanvragen, levertijd is niet van belang. Prijs uiteraard wel... :)

Dank!
Is niet zo’n punt hoor, werkt identiek. Meerprijs van ingebouwde wifi tov een losse module is 40% meer bij de 35zsx.
Lever ze zelf ook niet standaard omdat de meerprijzen van WF modellen soms dus bizar veel hoger zijn. Daarnaast is voor 95% van de mensen wifi helemaal geen behoefte dus dan besparen ze die kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Speedfightserv schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:47:
[...]

Dan heeft hij dus 1 meter? Dat is erg weinig. Met koelen kom je daar misschien mee weg maar met verwarmen heeft hij veel meer verse lucht nodig. Hij creëert nu een soort wervel waardoor de gebruikte lucht naar achteren wordt geduwd en het weer opzuigt. Hij moet eigenlijk die lucht vrij weg kunnen blazen om optimaal te werken.
Is wel meer dan 'n meter hoor, en er is vrije lucht in de poort. Zal morgen bij daglicht eens 'n foto maken.
Heb hem de laatste week niet gebruikt, maar het komt wel op temperatuur. Vind de defrosts wel wat vaker. Maar ik heb ook weinig referentiemateriaal in soortgelijke situaties. Buren hebben andere merk en soort airco's en die staan op de dakkapellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Jammie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:49:
[...]

Ik ga het eens proberen op ventilatorstand automatisch. Heb ik tot nu toe niet gedaan, omdat ik dacht dat dit nog meer wind zou opleveren. Maar misschien wordt de ruimte hierdoor beter opgewarmd. Dank voor de tip.
Nog even een update over de ventilatorstand:

Op mijn kleine werkkamertje werkt de automatische ventilatorstand perfect om de ruimte zo snel mogelijk op te warmen. Daarna moet ik echter de stand 'Binnenunit Stil' gebruiken, omdat het anders toch te veel blijft waaien. Dit komt gewoon omdat de ruimte eigenlijk veel te klein is, zelfs voor de kleinste airco. Maar is niet erg. Het opwarmen op de auto stand gaat nu fantastisch, juist veel beter dan de stille stand. Dus @MotorBeast, nogmaals dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 11:14
Goedemorgen,

Ik overweeg om een vloermodel-airco aan te schaffen om mijn (rijtjes)huis in de winter mee te verwarmen en zo wat van mijn overschot aan zonnestroom in te zetten. (De verwachte opbrengst van mn panelen is ongeveer 2600 kwh, terwijl mn verbruik op +- 2000 schommelt, dus heel veel is het niet, maar alle beetjes zijn mooi meegenomen toch?)

De bedoeling is dat de airco vooraan in de woonkamer komt (staat nog een open keuken voor), en de buitenunit in de voortuin. Heb inmiddels een offerte gehad en ben nog eigenlijk benieuwd naar drie dingen:

- Ik had gehoopt dat de condens via de afvoer van de wasbak in de keuken kon worden gedaan. Maar volgens de installateur is een condenspomp onvermijdelijk omdat er geen afschot kan worden gemaakt (kennelijk zit de leiding bij zon vloermodel echt laag?)
- Hij zei echter dat de pomp inactief is als er verwarmt wordt, omdat de condensatie dan buiten plaatsvindt. Klinkt plausibel. Maar wil wel zeker weten dat dat ding toch niet stationair draait dan, weten jullie dat?
- Ik heb her en der gelezen dat buitenunits van airco's hard geluid kunnen maken tijdens verwarmen. Dat wil ik echt voorkomen. De keuze voor de voortuin lijkt me redelijk veilig, omdat de buren daar zelf nooit zitten en hun keukens daaraan grenzen, niet de woonkamer. Maar zou dat geluid zo hard kunnen zijn dat het door hun buitenmuren heen komt? Wat is jullie ervaring? Ik neig naar een Daikin (FVXM35A) of Mitsubishi (KT35VG / SUZ-M35VA) van 3.5 kwh.

En beetje offtopic:
- De reden waarom ik voor een airco kies, is omdat ons gasverbruik al vrij laag is (+- 500 kuub per jaar) en de investering van een hybride warmtepomp echt niet te rechtvaardigen is. Een Quatt of DeWarmte AO hebben wel mijn interesse, maar vrees daar support een beetje als die ballon ooit klapt. Dan zit je daar met een apparaat van duizenden euro's terwijl geen monteur weet wat voor type dat is.
Ik denk zelfs dat een airco financieel lastig rendabel te maken is, met ons huidige verbruik. Want ik vrees dat de besparing niet meer wordt dan 300 euro per jaar, tel daar een onderhoudscontract van 200 per jaar bij op en je houdt nog maar bar weinig over. :( Maar wil graag iets doen voor het milieu, dus denk dat dit dan de snelste quick win is toch?

Samengevat:
- Goed geïsoleerd rijtjeshuis uit 2008. Woonkamer is ongeveer 125 m3.
- Stroomverbruik van 2000, opwekken uit panelen 2600
- Gasverbruik +- 500 euro per jaar
- Investering airco straks: 3000 euro inclusief installatie?

Motivatie:
- Gasverbruik verder verminderen (voor milieu, en fijn om minder afhankelijk te zijn bij extreme prijsstijging)
- Mijn teveel aan zonnestroom nuttig te gebruiken
- Verwarmen nu eigenlijk alleen de woonkamer, dus airco klinkt logisch
- Eigenlijk liever hybride warmtepomp, zodat alle kamers verwarmd kunnen worden. Maar die investering lijkt me totaal niet rendabel. Toch?

Grootste zorgen:
- Geluid?
- Condenspomp, hoor ik die?

Oke tis nogal lange post geworden, ben benieuwd of jullie me wat nieuwe inzichten kunnen geven :-D Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 07:32
@Remuzzz Zoek even in het vorige topic, want genoeg besproken daar, maar een onderhoudscontract heb je écht niet nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door GermanPivo op 29-03-2023 09:49 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Remuzzz Klopt dat je met 500m3 per jaar nauwelijks iets bespaart. Ik zat op 900/950m3 en het scheelt mij zo'n 3 tientjes per maand (heb nog steeds oude tarieven gelukkig). Rekenen even met 1m3 wordt zo'n 2 tot 2,2 kWh en je weet wat het voor je doet. Koelen in de zomer is wel mooi meegenomen maar rijk ga je niet worden van zowel L/L, hybride als L/W.

Nb: je zou voor verwarmen ook kunnen kijken naar een L/W Monoblock. Die kan je wellicht zelf plaatsen als je handig bent. Kan je ook hybride draaien en ben je met subsidie net zo duur uit.

[ Voor 37% gewijzigd door MotorBeast op 29-03-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
Remuzzz schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:39:
Goedemorgen,

Ik overweeg om een vloermodel-airco aan te schaffen om mijn (rijtjes)huis in de winter mee te verwarmen en zo wat van mijn overschot aan zonnestroom in te zetten. (De verwachte opbrengst van mn panelen is ongeveer 2600 kwh, terwijl mn verbruik op +- 2000 schommelt, dus heel veel is het niet, maar alle beetjes zijn mooi meegenomen toch?)

De bedoeling is dat de airco vooraan in de woonkamer komt (staat nog een open keuken voor), en de buitenunit in de voortuin. Heb inmiddels een offerte gehad en ben nog eigenlijk benieuwd naar drie dingen:

- Ik had gehoopt dat de condens via de afvoer van de wasbak in de keuken kon worden gedaan. Maar volgens de installateur is een condenspomp onvermijdelijk omdat er geen afschot kan worden gemaakt (kennelijk zit de leiding bij zon vloermodel echt laag?)
- Hij zei echter dat de pomp inactief is als er verwarmt wordt, omdat de condensatie dan buiten plaatsvindt. Klinkt plausibel. Maar wil wel zeker weten dat dat ding toch niet stationair draait dan, weten jullie dat?
- Ik heb her en der gelezen dat buitenunits van airco's hard geluid kunnen maken tijdens verwarmen. Dat wil ik echt voorkomen. De keuze voor de voortuin lijkt me redelijk veilig, omdat de buren daar zelf nooit zitten en hun keukens daaraan grenzen, niet de woonkamer. Maar zou dat geluid zo hard kunnen zijn dat het door hun buitenmuren heen komt? Wat is jullie ervaring? Ik neig naar een Daikin (FVXM35A) of Mitsubishi (KT35VG / SUZ-M35VA) van 3.5 kwh.

En beetje offtopic:
- De reden waarom ik voor een airco kies, is omdat ons gasverbruik al vrij laag is (+- 500 kuub per jaar) en de investering van een hybride warmtepomp echt niet te rechtvaardigen is. Een Quatt of DeWarmte AO hebben wel mijn interesse, maar vrees daar support een beetje als die ballon ooit klapt. Dan zit je daar met een apparaat van duizenden euro's terwijl geen monteur weet wat voor type dat is.
Ik denk zelfs dat een airco financieel lastig rendabel te maken is, met ons huidige verbruik. Want ik vrees dat de besparing niet meer wordt dan 300 euro per jaar, tel daar een onderhoudscontract van 200 per jaar bij op en je houdt nog maar bar weinig over. :( Maar wil graag iets doen voor het milieu, dus denk dat dit dan de snelste quick win is toch?

Samengevat:
- Goed geïsoleerd rijtjeshuis uit 2008. Woonkamer is ongeveer 125 m3.
- Stroomverbruik van 2000, opwekken uit panelen 2600
- Gasverbruik +- 500 euro per jaar
- Investering airco straks: 3000 euro inclusief installatie?

Motivatie:
- Gasverbruik verder verminderen (voor milieu, en fijn om minder afhankelijk te zijn bij extreme prijsstijging)
- Mijn teveel aan zonnestroom nuttig te gebruiken
- Verwarmen nu eigenlijk alleen de woonkamer, dus airco klinkt logisch
- Eigenlijk liever hybride warmtepomp, zodat alle kamers verwarmd kunnen worden. Maar die investering lijkt me totaal niet rendabel. Toch?

Grootste zorgen:
- Geluid?
- Condenspomp, hoor ik die?

Oke tis nogal lange post geworden, ben benieuwd of jullie me wat nieuwe inzichten kunnen geven :-D Alvast bedankt!
Wij zaten qua verbruik tussen 550-600m2 woning uit 1987 met een grote open woonkamer nu is dat naar schatting 200m2. Gezien de gas prijs destijds hebben we de airco aangeschaft en deze heeft zich voor 75% terug verdiend van oktober tot nu als ik reken met het gas verbruik uit 2021. Echter hebben wij zelf de airco binnen en buiten unit aangeschaft en het installeren uitbesteed waardoor we deze net onder de 1000 euro hebben kunnen plaatsen. In jou situatie lijkt het me logischer om naar een Monoblock L/W pomp te kijken en eventueel wat panelen bij te leggen zeker omdat je voorlopig nog met het prijsplafond zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:57:
@Remuzzz Klopt dat je met 500m3 per jaar nauwelijks iets bespaart. Ik zat op 900/950m3 en het scheelt mij zo'n 3 tientjes per maand (heb nog steeds oude tarieven gelukkig). Rekenen even met 1m3 wordt zo'n 2 tot 2,2 kWh en je weet wat het voor je doet. Koelen in de zomer is wel mooi meegenomen maar rijk ga je niet worden van zowel L/L, hybride als L/W.

Nb: je zou voor verwarmen ook kunnen kijken naar een L/W Monoblock. Die kan je wellicht zelf plaatsen als je handig bent. Kan je ook hybride draaien en ben je met subsidie net zo duur uit.
mbt zelf plaatsen neem je risico om het uit te moeten vechten met de fabrikant als er iets mee is terwijl als je bij een installateur neerlegt het zijn probleem wordt, fabrikanten hebben nog een regeltje in de garantievoorwaarden namelijk dat je vakbekwaam moet zijn waardoor je stevig in de schoenen moet staan om je gelijk te halen.

Niet overal is de consumentenrecht klakkeloos van toepassing.

mbt gasbesparing ga ik verder niet meer op in dat is sterk per woning verschillend, wel is het zo dat bij L/L WP je afgiftesysteem en warmtepomp perfect op elkaar afgestemd zijn maar wel weer een beetje verlies hebt doordat warmte naar het plafond stijgt en bij vloerverwarming niet het geval maar daar heb je weer last om te moeten stoken bij afwezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:27
mr_evil08 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:37:
[...]

mbt zelf plaatsen neem je risico om het uit te moeten vechten met de fabrikant als er iets mee is terwijl als je bij een installateur neerlegt het zijn probleem wordt, fabrikanten hebben nog een regeltje in de garantievoorwaarden namelijk dat je vakbekwaam moet zijn waardoor je stevig in de schoenen moet staan om je gelijk te halen.
Dat ligt eraan. Ik heb hem wel hier in NL gekocht welke met een bedrijf samenwerkt die hem in bedrijf stelt en zo ook gewoon de garantie ontvang. Er zijn meerdere die dat doen met hun eigen service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Remuzzz schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:39:
Ik heb zelf sinds 2 weken een Daikin Perfera 5 kW (vloermodel) FVXM50A in mijn woonkamer op de begane grond in een rijtjeshuis. De buitenunit RXM50R staat achter in mijn achtertuin, tegen de wand van de schuur. Afschot was geen issue, volgens mijn installateur. Hij vroeg me om vooraf een geul te graven van plm 20x20 cm diep vanaf de achtergevel tot aan de schuur, die ik na installatie weer heb dichtgegooid. Ik heb gezien dat er een zwart slangetje in de geul loopt, waarin het condenswater wegvloeit. Waarschijnlijk loopt dat gewoon in de bodem weg. Geen idee of dat de juiste manier is, maar de airco werkt voortreffelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Jammie schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:56:
[...]

Ik heb zelf sinds 2 weken een Daikin Perfera 5 kW (vloermodel) FVXM50A in mijn woonkamer op de begane grond in een rijtjeshuis. De buitenunit RXM50R staat achter in mijn achtertuin, tegen de wand van de schuur. Afschot was geen issue, volgens mijn installateur. Hij vroeg me om vooraf een geul te graven van plm 20x20 cm diep vanaf de achtergevel tot aan de schuur, die ik na installatie weer heb dichtgegooid. Ik heb gezien dat er een zwart slangetje in de geul loopt, waarin het condenswater wegvloeit. Waarschijnlijk loopt dat gewoon in de bodem weg. Geen idee of dat de juiste manier is, maar de airco werkt voortreffelijk.
Condensvorming gebeurt pas bij koelen, niet verwarmen, in de zomer weet je het pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 20:18
[...]

Dat ligt dan wel een beetje aan je ondergrond. In de zomer worden er liters vocht afgevoerd. Zolang de drainage goed genoeg is zal dat geen probleem zijn. Je kan voor de zekerheid wat dieper uitgraven een een flinke laag grind/kiezels erin doen en dan pas de slang en daarover grond.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 11:14
Thanks voor jullie reacties allemaal!
[...]

Klinkt als een goede oplossing wel, als het water wegloopt lijkt het afschot me goed toch? Ik denk alleen dat bij mij de situatie wellicht iets anders is, omdat de airco tegen een zijmuur komt te staan, en de leidingen dan eerst over de grond achter de keuken moeten lopen en daarna pas door de muur naar buiten kunnen.

Zal bij een volgende offerte nog eens vragen hoe een andere installateur daarover denkt. Hoe is het geluid van de buitenunit van die Daikin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Loopt je condensafvoer in de grond? :? Geheid dat je dan een probleem krijgt want op de condensafvoer staat geen enkele druk en ben je afhankelijk van het afschot. Tevens wil deze als je je lekbak van je binnenunit niet regelmatig ontsmet al wat lastiger gaan vloeien en zelfs uiteindelijk dicht gaan zitten. Fingers crossed met een vochtige klamme zomer. NB: afvoer van de buitenunit is ook drukloos.

@Remuzzz Je condensafvoer hoeft niet met je koelleidingen te lopen. Die kan je op de kortste weg van je binnenunit naar buiten afvoeren waar dan ook. En geluid is subjectief. De een vindt het stil buiten (ik buiten wel, binnen niet) de ander klaagt altijd (eventueel een jaloerse buurman 8) ).

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 29-03-2023 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nvt

[ Voor 110% gewijzigd door mr_evil08 op 29-03-2023 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

MotorBeast schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:33:
[...]
Loopt je condensafvoer in de grond? :? Geheid dat je dan een probleem krijgt want op de condensafvoer staat geen enkele druk en ben je afhankelijk van het afschot. Tevens wil deze als je je lekbak van je binnenunit niet regelmatig ontsmet al wat lastiger gaan vloeien en zelfs uiteindelijk dicht gaan zitten. Fingers crossed met een vochtige klamme zomer. NB: afvoer van de buitenunit is ook drukloos.
Haha, ik heb het toch maar even nagevraagd bij de installateur. Maar ik heb het verkeerd gezien (en net zelf nog bij de airco gecheckt). De condensafvoer loopt niet in het zand, maar komt een stukje boven het maaiveld achter een plastic kapje in mijn achtergevel uit. Het water loopt dus gewoon over de ondergrond weg.

In mijn geval hoefde er dus geen pomp te worden geïnstalleerd, als antwoord op @Remuzzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Speedfightserv schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:47:
[...]

Hier nog wat betere foto's (let niet op de takkezooi :P )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQRWzwfhwokU-158xE38tRwbtr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyngQHOyyZEGtGD5tpVNitac.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MDPFwiaU9SwHwyWERVMg6ljQqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ffYUAYOZnFv5m0LLJt5soiPC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Processorkoeler schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:54:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een openbaar voetpad ofwel mbt vandalisme wel iets om rekening mee te houden mbt de WP.
Iemand die er niet mee eens is even de werkschakelaar overhalen bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 29-03-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

mr_evil08 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:06:
[...]

Een openbaar voetpad ofwel mbt vandalisme wel iets om rekening mee te houden mbt de WP.
Yes wil er nog wat omheen doen, goed om rekening mee te houden. Zou niet de eerste keer zijn dat er wat stuk gaat. Maargoed als je echt iets stuk wil hebben lukt het toch wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Meer is altijd beter maar hij moet prima zijn lucht kwijt kunnen zo :) (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Jammie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:50:
[...]

Nog even een update over de ventilatorstand:

Op mijn kleine werkkamertje werkt de automatische ventilatorstand perfect om de ruimte zo snel mogelijk op te warmen. Daarna moet ik echter de stand 'Binnenunit Stil' gebruiken, omdat het anders toch te veel blijft waaien. Dit komt gewoon omdat de ruimte eigenlijk veel te klein is, zelfs voor de kleinste airco. Maar is niet erg. Het opwarmen op de auto stand gaat nu fantastisch, juist veel beter dan de stille stand. Dus @MotorBeast, nogmaals dank voor de tip.
Even reminder.
Niet om de pret te bederven maar het stookseizoen nadert zijn einde, inmiddels is de zon dusdanig krachtig dat de massa in huis opgewarmd wordt ondanks bewolkt weer.

Inmiddels zijn hier de onverwarmde ruimte,s al met 2c gestegen, ook aan noord zijde.
Massa warm je niet zo makkelijk op met luchtverwarming dat kan minstens 48h achtereen duren, zeker met beton.

Hier heb ik inmiddels ook al de programmering eraf gehaald van 24/7 stoken naar ad-hoc.
Raambekleding kan je veel winst uit halen dan voel je ook fors minder stralingskou.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 29-03-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

mr_evil08 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:05:
[...]

Even reminder.
Niet om de pret te bederven maar het stookseizoen nadert zijn einde, inmiddels is de zon dusdanig krachtig dat de massa in huis opgewarmd wordt ondanks bewolkt weer.

Inmiddels zijn hier de onverwarmde ruimte,s al met 2c gestegen, ook aan noord zijde.
Massa warm je niet zo makkelijk op met luchtverwarming dat kan minstens 48h achtereen duren, zeker met beton.

Hier heb ik inmiddels ook al de programmering eraf gehaald van 24/7 stoken naar ad-hoc.
Raambekleding kan je veel winst uit halen dan voel je ook fors minder stralingskou.
Vergeleken met vorig jaar is het nog redelijk koud momenteel (en dat zag ik tot voor kort ook nog aan mijn gasverbruik) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:52
Zijn er nog andere mensen die nog altijd de Daikin binnenunits in Google Home enkel als airconditioners zien en enkel de mogelijkheid hebben om de snelheid van de ventilator aan te passen?

Ik heb dit probleem een aantal weken geleden gemeld bij Daikin maar nog geen respons gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uioSOSL3uG9x6z4EnvfZ6qJaiY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZVVJ0U8H9YfeyuE7qwcB8TTT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XTdcgxzPk8CG-XxfZ4gjgoB6Wg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RfRQekA8Iww4MnjPsz4MBKqY.png?f=fotoalbum_tile

In Amazon Alexa werkt alles nog altijd prima

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APStd7E0V4XZkgpz5mQ2vY-U2mY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UgYIL0BxJH90sHwiIvjs7apd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ep1V7T_X90TGh5_DeATBcihykH0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/G6LSIXndPvhk4UPdbF2dACpe.png?f=fotoalbum_tile

Edit: met thumbnails. bedankt @GermanPivo voor de tip!

[ Voor 33% gewijzigd door MXMan op 30-03-2023 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
offtopic:
@MXMan Maak even tumbnails van je screenshots ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Xqlus1ve schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:39:
[...]

Vergeleken met vorig jaar is het nog redelijk koud momenteel (en dat zag ik tot voor kort ook nog aan mijn gasverbruik) :+
Ik werk met soort van predictive heating, helemaal handmatig door naar KNMI te kijken. Vandaag wordt het 13 graden, maar vanaf zondag is het 's nachts weer rond de vriespunt wat veel warmteverlies oplevert. Ik ga lekker extra hard doorstoken om dan minder te hoeven gebruiken, totale benodigde kWh warmte is zelfde maar zo kan ik het naar binnen pompen met extra hoge COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Er komt gelukkig wel meer zon aan. Ik zit op de hoek zuid/west met grote ramen dus het aantal zonuren beïnvloed enorm hoe hard de airco moet werken. Maart was bedroevend slecht met relatief weinig zonuren, vooral vergeleken met vorig jaar (toen > 250, dit jaar niet eens de helft).

Ik verwarm nu twee maanden met de airco dus het was wel een goede test. Helaas nog geen echt koude dagen meegemaakt. December/januari eens afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Laatst online: 29-09 21:36
[...]

Ik moest meer aan gevaar van spelende kinderen denken die takjes erin stoppen, want leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
w00key schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:45:
[...]
Een l/l warmtepomp kan prima net zo set-and-forget zijn als je CV.
Voor de CV gebruikten we een weekprogramma en dit weekprogramma draait nu nagenoeg gelijk in de MHI Smart M-Air app.
De remote van de Airco hebben we al maanden niet aangeraakt en sinds eind december heb ik net zoveel in de Smart M-Air app gezeten als ik voorheen in de app van de CV zat.

Het weekprogramma via de app draait overigens de afgelopen 2 maanden een stuk constanter dan in december/januari, toen sloeg deze nog wel eens een programma over.

Dynamische prijzen vind ik geen argument, dat geldt in zekere zin ook voor de gasprijzen.
Dat het in het begin wellicht niet set and forget is kan ik wel begrijpen, maar zodra je weet welk comfort je wilt en met welke instellingen van de airco je dit kunt bereiken is het prima set-and-forget, zelfs met weekschema's waarvan verschillende dagen verschillende instellingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
[...]

Zeker iets om rekening mee te houden. Bij mij dus 2 keer de werkschakelaar uitgezet door kinderen kort achter elkaar. Gelukkig stond die wel uitgeschakeld. Dacht onderweg zet de airco even aan tot ik zag dat die niet beschikbaar was dus dacht eerder aan een internetstoring. Ik ga er wel nog behuizing van hout en gaas omheen bouwen de werkschakelaar is denk ik niet echt interessant meer voor de kinderen omdat er ook niks gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:54
Ik heb een airco om mijn slaapkamer mee te koelen (onder betonnen+bitumen dak). Afgelopen winter heb ik gekeken of ik in koude periodes (rond vriespunt) een besparing kon realiseren door de airco op verwarmen te zetten. Ik had tevens een ventilator in de deuropening naar de overloop gezet om circulatie te bevorderen.
Mijn conclusie na enkele in mijn ogen representatieve periodes van enkele dagen: totale verbruik gaat omhoog. Ik had een extra uurverbruik van 300wh. Dat gedurende een hele dag. Het leek er op dat er een minimumverbruik was van 200watt die de airco vroeg om aan te blijven staan (itt koelmodus, dan is het meestal 100watt). Mijn rekensommetjes t.o.v. het gasverbruik in vergelijkbaar weer was gunstiger voor gasverbruik.

In mijn situatie heb ik er voor gekozen om de airco niet te gebruiken om te verwarmen. Dit lijkt in mijn geval, met airco op de slaapkamer, hogere stookkosten te geven.

Waar ik benieuwd naar ben is het minimum vermogen dat een airco nodig lijkt te hebben om te verwarmen. Herkennen jullie de hogere minimumvermogens tijdens verwarmingsbedrijf? Hoe hoog is dat bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-10 18:08
[...]

Je kunt de aanzuig kant meer vrij maken door de koel leidingen wat meer naar boven te doen. Dit kun je zelf doen want je hoeft geen scherpe bochten (gevaar voor knikken) te maken.
Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfUwX-knYZRuGf0fP67RuYYlLvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGrlvKz0LeyDi03XsuTHashC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Pim57 op 31-03-2023 23:43 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

Kanoet schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:14:
Ik heb een airco om mijn slaapkamer mee te koelen (onder betonnen+bitumen dak). Afgelopen winter heb ik gekeken of ik in koude periodes (rond vriespunt) een besparing kon realiseren door de airco op verwarmen te zetten. Ik had tevens een ventilator in de deuropening naar de overloop gezet om circulatie te bevorderen.
Mijn conclusie na enkele in mijn ogen representatieve periodes van enkele dagen: totale verbruik gaat omhoog. Ik had een extra uurverbruik van 300wh. Dat gedurende een hele dag. Het leek er op dat er een minimumverbruik was van 200watt die de airco vroeg om aan te blijven staan (itt koelmodus, dan is het meestal 100watt). Mijn rekensommetjes t.o.v. het gasverbruik in vergelijkbaar weer was gunstiger voor gasverbruik.

In mijn situatie heb ik er voor gekozen om de airco niet te gebruiken om te verwarmen. Dit lijkt in mijn geval, met airco op de slaapkamer, hogere stookkosten te geven.

Waar ik benieuwd naar ben is het minimum vermogen dat een airco nodig lijkt te hebben om te verwarmen. Herkennen jullie de hogere minimumvermogens tijdens verwarmingsbedrijf? Hoe hoog is dat bij jullie?
Hoeveel gas zou het anders gebruiken? Zonder die data valt er niks zinnigs te zeggen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Termy schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 00:54:
[...]

Hoeveel gas zou het anders gebruiken? Zonder die data valt er niks zinnigs te zeggen.
Het daadwerkelijke verbruik is niet relevant. Ik merk dat in vergelijkbare periodes verwarmen met airco meer kost dan de gasketel. De variabele is de lokale opstelling van de airco maar ik merk ook dat de airco een bepaald minimum vermogen trekt waardoor het inefficiënt lijkt te zijn. Wie herkent dit?

[ Voor 38% gewijzigd door Kanoet op 01-04-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@Kanoet wat voor airco is het precies? Hoe groot is je kamer? Komt er dan constant warme lucht uit? Bij 200-300W lijkt het me dat hij constant aan het verwarmen is, maar daar is meer over te zeggen als we weten wat voor type en capaciteit airco je hebt hangen.

Hij hangt niet in de luchtstroom van een ventilatierooster oid?

[ Voor 11% gewijzigd door user109731 op 01-04-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Kanoet schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:52:
[...]

Het daadwerkelijke verbruik is niet relevant. Ik merk dat in vergelijkbare periodes verwarmen met airco meer kost dan de gasketel. De variabele is de lokale opstelling van de airco maar ik merk ook dat de airco een bepaald minimum vermogen trekt waardoor het inefficiënt lijkt te zijn. Wie herkent dit?
Dit herken ik totaal niet, en met de cijfers die je hierboven schrijft voelt het alsof je een verkeerde meting of berekening doet.

Laten we die 300 watt nemen als het opgenomen vermorgen, dat is met een COP van 5; 1500 watt aan warmte.
Deze COP is met deze temperaturen prima haalbaar.
Doe dat 8 uur lang en je hebt 8x 300wh =2400watt aan elektra verbruikt voor 1500x8= 12000watt aan warmte.
1 Kuub gas bevat op z'n best 9000 watt aan warmte, ofwel je hebt 1,3 m3 nodig voor dezelfde hoeveelheid warmte.

Rekenend met het prijsplafond:
2,4kw x 0,40 = € 0.96
1,3 m3 x 1,45 = € 1,86

In bovenstaande rekenvoorbeeld begrjip ik niet dat een WP meer kost dan een gasketel bij jou.
Ben je zeker van je berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Willempie27 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:09:
[...]

Zeker iets om rekening mee te houden. Bij mij dus 2 keer de werkschakelaar uitgezet door kinderen kort achter elkaar. Gelukkig stond die wel uitgeschakeld. Dacht onderweg zet de airco even aan tot ik zag dat die niet beschikbaar was dus dacht eerder aan een internetstoring. Ik ga er wel nog behuizing van hout en gaas omheen bouwen de werkschakelaar is denk ik niet echt interessant meer voor de kinderen omdat er ook niks gebeurd.
Iemand met kwade bedoelingen zou de werkschakelaar in korte tijd aan/uit/aan/uit/aan/uit etc doen, geen idee hoe goed de apparatuur daar tegen kan, het is d00m denken maar niet onmogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:49
Kanoet schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:14:
Mijn conclusie na enkele in mijn ogen representatieve periodes van enkele dagen: totale verbruik gaat omhoog. Ik had een extra uurverbruik van 300wh. Dat gedurende een hele dag.
Dan heb je wel de meest ongunstige omstandigheden gekozen; rond het vriespunt gebruikt een airco ongeveer evenveel energie als een CV ketel. Het precieze getal hangt van veel factoren af en is niet eenvoudig te meten.
Een airco is met name voordelig als je:
- ook ermee in het voor- en naseizoen verwarmt.
- stroom over hebt die je slecht kunt verkopen.
- van het gas af zou kunnen en zo de vaste kosten van de gasaansluiting kunt uitsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Frag1le schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:05:
[...]

Voor de CV gebruikten we een weekprogramma en dit weekprogramma draait nu nagenoeg gelijk in de MHI Smart M-Air app.
De remote van de Airco hebben we al maanden niet aangeraakt en sinds eind december heb ik net zoveel in de Smart M-Air app gezeten als ik voorheen in de app van de CV zat.

Het weekprogramma via de app draait overigens de afgelopen 2 maanden een stuk constanter dan in december/januari, toen sloeg deze nog wel eens een programma over.

Dynamische prijzen vind ik geen argument, dat geldt in zekere zin ook voor de gasprijzen.
Dat het in het begin wellicht niet set and forget is kan ik wel begrijpen, maar zodra je weet welk comfort je wilt en met welke instellingen van de airco je dit kunt bereiken is het prima set-and-forget, zelfs met weekschema's waarvan verschillende dagen verschillende instellingen hebben.
De LG app heeft maar zeer beperkte mogelijkheden voor programmering. Dingen als nachtverlaging moet je lekker met de hand doen elke dag. En wat nu het meeste handelingen kost is richten van de fan.

Aanwezig: naar plafond toe, luchtstroom is niet fijn voor mensen.
Afwezig: blaas maar 45 graden naar beneden of rond met swing, thermometer op eettafel zegt dat het veel efficienter is.

Je kan natuurlijk gewoon meer kWh tegenaan gooien met plafond setting only, maar je moet je setpoint dan duidelijk hoger zetten om zelfde temperatuur op "woonhoogte" te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-10 08:21
w00key schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:37:
[...]

De LG app heeft maar zeer beperkte mogelijkheden voor programmering. Dingen als nachtverlaging moet je lekker met de hand doen elke dag. En wat nu het meeste handelingen kost is richten van de fan.

Aanwezig: naar plafond toe, luchtstroom is niet fijn voor mensen.
Afwezig: blaas maar 45 graden naar beneden of rond met swing, thermometer op eettafel zegt dat het veel efficienter is.

Je kan natuurlijk gewoon meer kWh tegenaan gooien met plafond setting only, maar je moet je setpoint dan duidelijk hoger zetten om zelfde temperatuur op "woonhoogte" te bereiken.
Ik lees alleen maar negatieve verhalen over LG, slecht verwarmen en dus blijkbaar ook een waardeloze app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:01
Frag1le schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:05:
[...]

oh gelukkig! ik ben momenteel een tijdje aan het meelezen omdat we van plan zijn toe te treden tot de club van airco verwarmers. Als we dan alleen maar aan het knooien zijn met instellingen om alles op het juiste comfort te houden, zou ik het toch nog eens gaan overwegen om het niet te doen. Ik mag graag een tijdje prutsen om de juiste instellingen te vinden, maar daarna moet het toch wel zoveel mogelijk automatisch werken. Dank dus voor de nuance.

Komende week een adviesgesprek met een installateur. Ben erg benieuwd waar ze mee gaan komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Martin7182 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:29:
[...]

Dan heb je wel de meest ongunstige omstandigheden gekozen; rond het vriespunt gebruikt een airco ongeveer evenveel energie als een CV ketel. Het precieze getal hangt van veel factoren af en is niet eenvoudig te meten.
- van het gas af zou kunnen en zo de vaste kosten van de gasaansluiting kunt uitsparen.
Nee dat was vroeger zo, kies een degelijke AAA airco dan kan zelfs tot -10 voordeliger zijn, COP 2,8 is gelijk aan CV, hier kan ik gerust bij -10 doorverwarmen ermee nog los van zonnepanelen.
Wel worden de verschillen kleiner tijdens vorst.

Inmiddels zijn de gasprijzen tegenover stroom al zo krom geworden dat je al heel erg je best moet doen wil gas nog goedkoper zijn.

Bij luchtverwarming is uiterst belangrijk dat je huis luchtdicht is(isolatie hoeft niet perfect te zijn), je ventilatiesysteem in huis is dus ook belangrijk.

Ik ken zelfs mensen die goedkoper uitzijn met een convectorkachel tegenover CV ketel, vind ook raar maar ze lieten het zien en we hebben het nauwkeurig handmatig nagerekend met de cijfers(zijn mensen in appartementen ofwel laag energiebehoefte).

[ Voor 49% gewijzigd door mr_evil08 op 01-04-2023 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Martin7182 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:29:
[...]

Met de MHI heb ik hier zelfs bij -7 graden voordeliger 24/7 gestookt dan een vergelijkbare dag in december 2021 toen we nog met de CV stookten.
Zelfde comfort, ofwel dezelfde warmtebehoefte en het scheelde zelfs bij -7 graden nog 50%.
(ik reken dan niet mee dat ik een dynamische contract heb en eigenlijk nog gunstiger uit was omdat een kWh toen <10 cent was.)

15 kWh bij een COP van 4 bij -7 (60000 watt warmte) vs 6,4 m3 (57600 watt warmte)
ofwel € 6 euro vs € 9,28

50% meer dus (prijsplafond prijzen)

Dat niet iedereen dit haalt dat begrijp ik, niet iedereen heeft dezelfde isolatie en niet dezelfde warmtevraag.
Maar het kan dus wel, en dan ben ik van mening dat onze warmtevraag groter is dan anderen hier.

Ik raad je aan om echt een goede berekening te maken voordat je dit soort uitspraken doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Frag1le schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:25:
[...]
15 kWh bij een COP van 4 bij -7 (60000 watt warmte) vs 6,4 m3 (57600 watt warmte)
ofwel € 6 euro vs € 9,28
Let wel op dat COP heel veel scheelt tussen modellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biqJ0z_4TzAcHuadF5VbvUqvG3Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BsAJdltUoQGEJ8xEchkKJ0iZ.png?f=user_large

Van https://www.eurovent-cert...pant/model/show/199576105, https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201418840, https://www.eurovent-cert...pant/model/show/200358118

Bij partial load die hoort bij de Pdesign. Mijn MU3R19 is vrij stabiel met crazy vermogen tot erg koud, maar als het warmer wordt kan hij niet 1:7+ verwarmen helaas, blijft steken rond de 4.5/5.

De MHI levert op Tbivalent 3.0 kW @ 2.4 COP.

Maar bij -7 kan je over het algemeen rekenen op 2.5 tot 3. Behalve bij Daikin, die is efficiënter maar levert niet genoeg kWs, limiet zit in de warmtewisselaar dus de compressor heeft niks te doen = hoge COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
w00key schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:35:
[...]

Let wel op dat COP heel veel scheelt tussen modellen.

[Afbeelding]

Van https://www.eurovent-cert...pant/model/show/199576105, https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201418840, https://www.eurovent-cert...pant/model/show/200358118

Bij partial load die hoort bij de Pdesign. Mijn MU3R19 is vrij stabiel met crazy vermogen tot erg koud, maar als het warmer wordt kan hij niet 1:7+ verwarmen helaas, blijft steken rond de 4.5/5.

De MHI levert op Tbivalent 3.0 kW @ 2.4 COP.

Maar bij -7 kan je over het algemeen rekenen op 2.5 tot 3. Behalve bij Daikin, die is efficiënter maar levert niet genoeg kWs, limiet zit in de warmtewisselaar dus de compressor heeft niks te doen = hoge COP.
Mijn berekening is terug gerekend van het uiteindelijke verbruik van m3 vs kWhs op een vergelijkbare dag.
Het is nooit de hele dag -7, over deze dag kan de warmtevraag verschillen door afwezigheid, door zon op de gevel, etc.
Ik heb dus zo goed mogelijk proberen te rekenen met een vergelijkbare dag (qua temperatuur, qua zonnenuren, qua luchtvochtigheid etc) waar onze warmtevraag hetzelfde was.
Vervolgens kan ik dus gewoon terugrekenen wat ik uiteindelijk verbruikt heb voor het stoken.

Is dit 100% accuraat, zeker niet.

Overigens monitor ik het verbruik nu 5 maanden en heb meerdere steekproeven gedaan.
Ik geen enkel geval was stoken op gas gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Frag1le schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:50:
[...]

Mijn berekening is terug gerekend van het uiteindelijke verbruik van m3 vs kWhs op een vergelijkbare dag.
Het is nooit de hele dag -7, over deze dag kan de warmtevraag verschillen door afwezigheid, door zon op de gevel, etc.
Ik heb dus zo goed mogelijk proberen te rekenen met een vergelijkbare dag (qua temperatuur, qua zonnenuren, qua luchtvochtigheid etc) waar onze warmtevraag hetzelfde was.
Vervolgens kan ik dus gewoon terugrekenen wat ik uiteindelijk verbruikt heb voor het stoken.

Is dit 100% accuraat, zeker niet.

Overigens monitor ik het verbruik nu 5 maanden en heb meerdere steekproeven gedaan.
Ik geen enkel geval was stoken op gas gunstiger.
Dat zeker. Maar als je moet rekenen zonder metingen is 1:2.5-3 een goede start punt, en beter is gewoon je model opzoeken bij Eurovent, dat is gedaan bij een standaard test conditie, geen gezeur met zon en huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:07
Kan iemand mij helpen bij de aanschaf van een airco cover voor een 5 kW buitenunit op de grond op 2 bigfoot schokdempers? Ik heb het nodige op het internet te koop zien staan, maar ben vooral geïnteresseerd in ervaringen en adviezen. Onderwerpen:
[list]
• grootte (precies passend of royale ruimte om de unit vrij laten)
• geluidsisolatie (helpt het en laat de kast volgende lucht door)
• lamellen (rondom of alleen bij lucht toe- en afvoer)
• merken van covers
• materiaal (voor- en nadelen van aluminium, hout, plastic)
• hoe worden de leidingen verwerkt in de cover (moeten leidingen strak tegen de muur zitten, zijn er uitsparingen in de cover, of moet je deze er zelf uit zagen)
• mogelijkheden zelf te bepalen (RAL) kleur of print (bijvoorbeeld houten bekisting print op aluminium cover)
• verstelbare pootjes (nice to have of noodzaak)
• andere tips
[/list]

Zie nieuw topic: Airco cover/kast

[ Voor 4% gewijzigd door Amersfoort op 01-04-2023 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Amersfoort schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:46:
Kan iemand mij helpen bij de aanschaf van een airco cover voor een 5 kW buitenunit op de grond op 2 bigfoot schokdempers?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ursXFtO4Lgd6oCsOzuLjmGqWeKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RhYbFtCWBEfsWjIyyDUIBsbz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Xqlus1ve op 01-04-2023 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Kanoet schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:52:
[...]

Huh? Juist wel. Als je stelt dat gas efficiënter is dan moet je weten hoeveel energie je in je huis hebt gestopt tegen welk verbruik. Waarom zou dat minimum vermogen inefficiënt zijn?

Lees je beter in zou ik zeggen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mr_evil08 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:58:
[...]

Nee dat was vroeger zo, kies een degelijke AAA airco dan kan zelfs tot -10 voordeliger zijn, COP 2,8 is gelijk aan CV, hier kan ik gerust bij -10 doorverwarmen ermee nog los van zonnepanelen.
Wel worden de verschillen kleiner tijdens vorst.

Inmiddels zijn de gasprijzen tegenover stroom al zo krom geworden dat je al heel erg je best moet doen wil gas nog goedkoper zijn.

Bij luchtverwarming is uiterst belangrijk dat je huis luchtdicht is(isolatie hoeft niet perfect te zijn), je ventilatiesysteem in huis is dus ook belangrijk.

Ik ken zelfs mensen die goedkoper uitzijn met een convectorkachel tegenover CV ketel, vind ook raar maar ze lieten het zien en we hebben het nauwkeurig handmatig nagerekend met de cijfers(zijn mensen in appartementen ofwel laag energiebehoefte).
Neem je wel de defrosts mee? Die heb je voornamelijk rond het vriespunt. Met "ongeveer" bedoel ik dat het niet zoveel scheelt, het kan inderdaad iets voordeliger zijn, maar niet heel veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:07
Wanneer te kiezen voor muurmontage of vloermontage voor een buiten unit op de begane grond? Qua ruimte zijn beide opties mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Amersfoort schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:18:
Wanneer te kiezen voor muurmontage of vloermontage voor een buiten unit op de begane grond? Qua ruimte zijn beide opties mogelijk.
Ben zelf voor vloer montage gegaan. Zou alleen bij herhaling 40CM Bigfoot gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Als je geen last kan hebben van doordreunen (omdat ie hangt aan een garage bijv..) => muur.

Anders op de grond.

Aan de straatkant ook altijd op de grond. Is dan niet vergunningsplichtig.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Bijna niet te zeggen. Hangt af van de unit, plek op de muur, plek op de grond.
Als je hem op een schone stevige ondergrond kan zetten op stevige balken is dat mooi.
Ik heb twee units aan de muur. Een 3MXM40 aan de ene kant en een 4MXM68 aan de andere kant.
De 4 resoneert op de laagste frequentie en dat geeft een zware brom in de woonkamer. De andere hangt op exact dezelfde beugels en geeft geen resonantie. Hangt wel een etage hoger boven de garage waar de muur korter is.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Termy schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:05:
[...]

Huh? Juist wel. Als je stelt dat gas efficiënter is dan moet je weten hoeveel energie je in je huis hebt gestopt tegen welk verbruik. Waarom zou dat minimum vermogen inefficiënt zijn?

Lees je beter in zou ik zeggen.
Nee sorry, graag wat meer respect voor mijn vraag en afbakening daarvan. Vragen? PB

Andere users bedankt voor het aangeven dat jullie het niet herkennen dat het minimumvermogen hoger is. Hieruit blijkt dus dat mijn negatieve ervaringen met andere variabelen te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@Kanoet welke airco heb je? Bij b.v. de MHI-ZSX wordt het minimumvermogen hoger onder de 4 °C. Bij mij verdubbelt het ongeveer en gaat ook naar zo'n 300 W. Maar rond het vriespunt heb ik dat vermogen ook wel nodig om het huis op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Kanoet schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:33:
[...]

Nee sorry, graag wat meer respect voor mijn vraag en afbakening daarvan. Vragen? PB

Andere users bedankt voor het aangeven dat jullie het niet herkennen dat het minimumvermogen hoger is. Hieruit blijkt dus dat mijn negatieve ervaringen met andere variabelen te maken heeft.
Nee sorry, je geeft gewoon te weinig informatie om iets zinnigs te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Martin7182 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:10:
[...]

Neem je wel de defrosts mee? Die heb je voornamelijk rond het vriespunt. Met "ongeveer" bedoel ik dat het niet zoveel scheelt, het kan inderdaad iets voordeliger zijn, maar niet heel veel :)
De-frosts vallen wel mee, rond 0 graden is dat meer dan bij -5 of -10 is mijn ervaring, kwakelweer kunnen ze slecht tegen terwijl kale vorst weer meevalt.
Hier gebeurd het eens in de 5 uur vaak.

Ondanks deze Daikin "kennelijk" minder warmte levert dan andere merken bij -10 heb ik daar absoluut geen last van(vermogen is ook voldoende bij strenge vorst hier).

Als ik naar andere merken kijk doen die veel vaker een de-frost.
Een de-frost is 700 watt voor 5-10 minuten, valt wel mee dus.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 02-04-2023 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:08
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
wat is dat hok ernaast? vrij smal en tegelijk groot voor een buiten unit in te plaatsen
zo kan iedereen aan je ac komen . en idd vandalisme etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
mr_evil08 schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:21:
[...]

De-frosts vallen wel mee, rond 0 graden is dat meer dan bij -5 of -10 is mijn ervaring, kwakelweer kunnen ze slecht tegen terwijl kale vorst weer meevalt.
Hier gebeurd het eens in de 5 uur vaak.

Ondanks deze Daikin "kennelijk" minder warmte levert dan andere merken bij -10 heb ik daar absoluut geen last van(vermogen is ook voldoende bij strenge vorst hier).

Als ik naar andere merken kijk doen die veel vaker een de-frost.
Een de-frost is 700 watt voor 5-10 minuten, valt wel mee dus.
Hoe vertaal je "valt wel mee" naar verminderde COP? Het ging er hier om of het verwarmen met een airco rond het vriespunt meer kost dan met gas. Ik heb zelf ook een A+++ airco die het dan beter doet dan gemiddeld, maar ik heb zo'n vermoeden dat @Kanoet een gemiddelde airco heeft die rond het vriespunt niet veel efficienter is dan de gasketel.
Laten we de voordelen niet overdrijven; als je alleen naar vorsttemperaturen kijkt, dan doet geen enkele airco het veel beter dan een gasketel, zowel qua kosten als prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Martin7182 schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:41:
[...]

Hoe vertaal je "valt wel mee" naar verminderde COP? Het ging er hier om of het verwarmen met een airco rond het vriespunt meer kost dan met gas. Ik heb zelf ook een A+++ airco die het dan beter doet dan gemiddeld, maar ik heb zo'n vermoeden dat @Kanoet een gemiddelde airco heeft die rond het vriespunt niet veel efficienter is dan de gasketel.
Laten we de voordelen niet overdrijven; als je alleen naar vorsttemperaturen kijkt, dan doet geen enkele airco het veel beter dan een gasketel, zowel qua kosten als prestaties.
Even kijkend op mijn Airco die nog COP 3.19 bij -10 doet en een gasketel gelijk staat met COP 2,8.
In het vorige topic staan genoeg cijfers daarover, ik ga niet weer opnieuw beginnen.

De "gemiddelde" airco moet wel heel belabberd zijn wil het verschil echt zo weinig zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door mr_evil08 op 02-04-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 10:27
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
DeadMetal schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:17:
ik ging er vanuit dat R32 tegenwoordig de standaard is, maar mijne blijkt met R410A gevuld te zijn, dit zie ik op de sticker op de buitenunit.
Foto van de sticker maken? De units komen voorgevuld uit de fabriek maar vaak kunnen ze op beide draaien. De SCM60ZS-W, als het die is, komt normaal met R32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mr_evil08 schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:10:
[...]

Even kijkend op mijn Airco die nog COP 3.19 bij -10 doet en een gasketel gelijk staat met COP 2,8.
In het vorige topic staan genoeg cijfers daarover, ik ga niet weer opnieuw beginnen.

De "gemiddelde" airco moet wel heel belabberd zijn wil het verschil echt zo weinig zijn.
Dat zal allemaal best, in het vorige topic klaagde men ook steen en been over defrosts rond het vriespunt. Het gaat hier niet over jouw of mijn airco bij -10, maar over het geval van @Kanoet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Martin7182 schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:45:
[...]

Dat zal allemaal best, in het vorige topic klaagde men ook steen en been over defrosts rond het vriespunt. Het gaat hier niet over jouw of mijn airco bij -10, maar over het geval van @Kanoet :)
Mensen klagen wel vaker over onzin. Er wordt geklaagd over defrost maar het is vermogen dat tekort komt. Kijk ook goed naar de precieze modellen, sommigen kopen een "3.5 kW" omdat een 2.0/2.5 niet genoeg is voor de woonkamer, maar hebben niet gezien dat sommige 3.5 kW modellen maar een design heating capacity hebben van ~2.5 kW, itt tot bijvoorbeeld MHI, LG die 3.0-3.5 kW leveren bij -10.

Je merkt dat alleen als het kouder wordt, boven de nul kan ieder airco het wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
w00key schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:44:
[...]

Foto van de sticker maken? De units komen voorgevuld uit de fabriek maar vaak kunnen ze op beide draaien. De SCM60ZS-W, als het die is, komt normaal met R32.
Voorgevuld heb je het over de buiten unit. Dezekan dan ook alleen op het gas draaien waarmee die is voorgevuld. Ik meen zelfs gelezen te hebben als er door een leiding een ander soort gas is gegaan en je zou een andere buitenunit nemen dan de leidingen dan wel vervangen moeten worden.

Het binnen model ZS-W kan op beide soorten gas werken afhankelijk van de buitenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWfcFauKoSaFXIi6A9IA7KMkR4Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hjiEs6fT3NZGP7SVTtRvvUXQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:31
Knip, verplaast naar specifiek topic.

[ Voor 94% gewijzigd door EVfan op 02-04-2023 19:48 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
EVfan schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:42:
Ik heb een al wat oudere airco, merk Friax, om mijn in een hoge kruipruimte aangelegde wijnkelder te koelen tot 11-12 graden en op de juiste (65-75%j luchtvochtigheid te houden.
Het ding maakt echter veel lawaai en is verre van zuinig, en is inmddels ook alweer 15 jaar oud.
Ik ben al een tijdje aan het overwegen om een modernere airco aan te schaffen, split unit.
Maar essentieel is dat deze minimaal 14 graden kan halen, en een beheerd geregelde luchtvochtigheid als aangegeven kan creëren.
Ik zag dat een Daikin Ururu Sarara wel kan bevochtigen, maar kan niet vinden tot welke temperatuur deze kan koelen en of de luchtvochtigheid beheerst te regelen is.
Met een gepubliceerde COP van 5 moet deze unit veel zuiger zijn dan mijn huidige oude Friax.
Maar is deze airco geschikt voor mijn wijnkelder?
Heeft iemand ervaring met zo’n airco?
Of heeft iemand een andere optie om te overwegen voor mijn eisen?
Dank voor het meedenken.
Naast dat specifieke situaties in een eigen topic horen, heb je al een topic voor deze vraag.
Zuinigere oplossing voor grote klimaatruimte flessen wijn?

Lijkt me makkelijker om alle reacties bij elkaar te houden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Maxwp schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:13:
[...]

wat is dat hok ernaast? vrij smal en tegelijk groot voor een buiten unit in te plaatsen
zo kan iedereen aan je ac komen . en idd vandalisme etc.
Hier staan fietsen e.d., maar te weinig luchtflow om die unit daar te doen. Ga dat ook niet meer verplaatsen, er komt nog wat omheen. Alles kan wel kapot als je wilt, dus echt 100% preventie krijg je niet. Maar ik snap het idee, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 10:27
w00key schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:44:
[...]

Ah! Ik heb de SCM60ZS-W op de offerte staan, maar de SCM60ZM-S1 is geplaatst welke gevuld is met R410A...
Wat nu? 8)7

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:18
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/k53Kcsv6/Screenshot-2023-04-02-at-21-40-24.png

Zo, weer een aantal Mitsubishi Electric setjes klaar en grootste gedeelte is alweer onderweg. :D :Y)
Hopelijk delen mensen die er een of meerdere ontvangen hun ervaring.
Ben heel erg benieuwd. Heeft namelijk een hoop werk in gezeten. :)

[edit]
Voor wie al eens een bericht had gestuurd maar geen reactie: stuur even opnieuw. :)

[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 02-04-2023 23:50 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

LED-Maniak schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:42:
[Afbeelding]

Zo, weer een aantal Mitsubishi Electric setjes klaar en grootste gedeelte is alweer onderweg. :D :Y)
Hopelijk delen mensen die er een of meerdere ontvangen hun ervaring.
Ben heel erg benieuwd. Heeft namelijk een hoop werk in gezeten. :)

[edit]
Voor wie al eens een bericht had gestuurd maar geen reactie: stuur even opnieuw. :)
Heb je een demo video of iets hiervan? ZOnet je V&A-advertentie gevonden en ik ben wel errrrug benieuwd!
Vervangt dit in principe de sensor in je binnenunit? Ik lees wat over een bijgeleverde draadloze thermostaat, weet je of die het ook doet als je airco uit staat (in stand-by/sluimer-achtige stand meet 'ie alsnog de temperatuur).

Wat kun je verder in de webinterface zien behalve uptime, temp en humidity? Ik ben benieuwd naar iets waar ik kan zien hoe "hard" de airco blaast, dus hoeveel % van het vermogen, of hoeveel kW warmte eruit komt (niet de fanstand).

[ Voor 25% gewijzigd door Processorkoeler op 03-04-2023 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:18
Processorkoeler schreef op maandag 3 april 2023 @ 00:00:
[...]

Heb je een demo video of iets hiervan? ZOnet je V&A-advertentie gevonden en ik ben wel errrrug benieuwd!
Helaas (nog) niet echt, waar ben je precies naar op zoek? Iets wat onduidelijk is? :)

Ik heb de sensor bij mij boven de bank van de zithoek geplaatst. De temperatuur is daar altijd perfect als ingesteld.

[edit]
Wat de airco uitstuurt kan je zien. Vermogen stuurt hij zelf niet uit. Daar zou je iets van een homewizard voor moeten gebruiken. De SCOP waarde is wat lastiger te bepalen.

De interface is een alternatief voor de (trage) melcloud app die er iig. hier al een paar keer uit heeft gelegen en hij maakt het mogelijk een externe sensor te gebruiken. Daarnaast kan je hem aansturen via je eigen lokale home automation.

Ook als de airco uit staat dan doet de thermometer het. Dus de temperatuurgrafieken blijven doorlopen. Of wil je dat hij automatisch aan gaat bij een bepaalde ondergrens? Dat valt zeker te pushen bij een volgende firmware update.

[ Voor 42% gewijzigd door LED-Maniak op 03-04-2023 00:10 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

LED-Maniak schreef op maandag 3 april 2023 @ 00:04:
[...]

Helaas (nog) niet echt, waar ben je precies naar op zoek? Iets wat onduidelijk is? :)

Ik heb de sensor bij mij boven de bank van de zithoek geplaatst. De temperatuur is daar altijd perfect als ingesteld.
Ik had net 1 tel na je reply wat geëdit 8)7 dus zie hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-10 12:36
Ik lees hier vaak dat men deuren open zet om warmte te verspreiden door de woning van de ene naar de andere ruimte. In de VS worden aircos meer gebruikt dan hier en daar gebruiken ze simpele "heat transfer fans" Is dit niet een goeie om bijvoorbeeld slaapkamers te laten profiteren van een arico op de overloop?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTOH86IyH_uM8ifMm75VNUw10Bs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7eJHw2pLon2fZ0HKH5AgouTT.jpg?f=user_large

Brink heeft met de indoor mixfan ook zoiets. Die wordt echter gebruikt als de luchtkwaliteit niet voldoende is in een vertrek. De indoor mixfan is co2 gestuurd. Warmte zou je toch ook zo kunnen verplaatsten?

Het zou ook andersom kunnen. Als een werkkamer te klein is voor een losse unit en er grote kans op pendelen ontstaat kun je met zon systeem wat rust brengen door de warmte of kou naar naastgelegen vertrekken te geleiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
jelte247 schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:49:
Ik lees hier vaak dat men deuren open zet om warmte te verspreiden door de woning van de ene naar de andere ruimte. In de VS worden aircos meer gebruikt dan hier en daar gebruiken ze simpele "heat transfer fans" Is dit niet een goeie om bijvoorbeeld slaapkamers te laten profiteren van een arico op de overloop?

[Afbeelding]

Brink heeft met de indoor mixfan ook zoiets. Die wordt echter gebruikt als de luchtkwaliteit niet voldoende is in een vertrek. De indoor mixfan is co2 gestuurd. Warmte zou je toch ook zo kunnen verplaatsten?

Het zou ook andersom kunnen. Als een werkkamer te klein is voor een losse unit en er grote kans op pendelen ontstaat kun je met zon systeem wat rust brengen door de warmte of kou naar naastgelegen vertrekken te geleiden.
Dat is toch precies hetzelfde als een kanaal airco/balansventilatiesysteem maar dan zonder unit.
In amerika is het een stuk makkelijker om zaken in te bouwen doordat ze met houtskeletbouw werken, hier in Nederland gebruiken wij beton ofwel het plafond(vaak muren ook) is altijd van beton.

In dat geval kun je net zo goed direct een kanaalairco plaatsen.
Ik heb het eens met de heteluchtverwarmingsysteem geprobeerd maar gaf geen noemswaardig effect tenzij de woonkamer werd opgestookt naar sauna temperaturen.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 03-04-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-10 12:36
mr_evil08 schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:10:
[...]

Dat is toch precies hetzelfde als een kanaal airco/balansventilatiesysteem maar dan zonder unit.
In amerika is het een stuk makkelijker om zaken in te bouwen doordat ze met houtskeletbouw werken, hier in Nederland gebruiken wij beton ofwel het plafond(vaak muren ook) is altijd van beton.

In dat geval kun je net zo goed direct een kanaalairco plaatsen.
Klopt hoor. Ik zit zelf ook aan een kanaalmodel te denken. Ik woon in een heel klein huis en de kamers zijn derhalve ook klein maar de plafonds zijn heel erg hoog. Ik dacht met een kanaalmodel bij het plafond in elke ruimte af te zuigen en laag bij de grond de warme lucht in de vertrekken uit te laten blazen. In veel gevallen lijkt dit omslachtig maar het feit wil dat ik tussen de kamers een bedstedewand heb met heel veel loze ruimte en ik heel makkelijk kanalen over de zojuist geïsoleerde bovenverdieping kan aanleggen. (houten plafonds) Dat zie ik wel voor me. Nu vind ik het spannend om alleen op lucht lucht te vertrouwen in de winters. Als ik nu een kleine pelletkachel plaats in de woonkamer, zou ik dan de kanaalunit kunnen gebruiken om de warmte naar de andere vertrekken te kunnen verplaatsen? Dan staat de warmtepompfunctie uit maar de ventilatie aan. Los ik meteen het probleem op dat bijna elke pelletkachel te sterk lijkt voor mijn 22m2 woonkamer. Heeft elke airco zon ventilatiefunctie?
Pagina: 1 ... 3 ... 150 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic