bleekie schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:31:
Goedenavond,
Bij ons wordt over enkele maanden tijdens een verbouwing de volgende systemen geplaatst:
Mitsubishi electric
-Wandunit, MSZ-AP42 woonkamer
-Wandunit, MSZ-AP25 slaapkamer
-vloerunit, MFZ-KT25 zolder
-Buitenunit MXZ-4F72 buitenunit
-Wandunit, MSZ-AP42 woonkamer
-Buitenunit MXZ-3F68 buitenunit
Het huis is uit 1900 en slecht geïsoleerd. Al wordt dat tijdens die verbouwing wel deels aangepakt. (Dak isolatie, nieuwe kozijnen en nieuw glas) Gemiddeld gasverbruik is 2000m3 per jaar. En dat is bijna alleen verwarming.
Het systeem worden 2 Multi splits. Waarbij er 2 binnenunits (op verschillende buitenunits) in de woonkamer komen. (+\- 95m2 250m3)
En verder nog 5 binnen units in de kamers boven.
Het doel is om in de zomer een beetje te koelen. Maar het hoofddoel is om ermee te gaan verwarmen. Ik ben echt een leek als het aankomt op warmtepompen, maar ik ga er vanuit dat dit systeem genoeg vermogen heeft om dat te doen. (Cv blijft ook nog voorlopig, dus mochten we tekort komen kunnen we die altijd nog gebruiken)
Waar ik mij een beetje zorgen om maak (na het deels lezen van dit topic) is het verwarmen van de kinderkamers (2) in de nacht. Dit zijn kleine kamers (+/- 11m2, 27m3). Er zal dan verder weinig warmtevraag zijn. Gaat het dan wel goed met het minimum vermogen van de units/pendelen? En zo nee, wat is precies het gevolg hiervan? (Wat merk je ervan?)
En zitten er verder nog haken en ogen aan die ik niet heb voorzien?
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!
Alvast bedankt voor de moeite!
Het lijkt mij allemaal nogal ruim bemeten. Er zijn ook ap15 en ap20 units voor kleine ruimtes. 2x ap42 voor de woonkamer lijkt mij helemaal veel, zeker als er extra isolatie wordt toegevoegd en het verbruik nu 2000 m3 is voor een grote woning.
Installateurs adviseren vaak onnodig grote installaties.
Even de specs van de buitenunits opgezocht:
4f72 kleinste unit met 4 poorten, verwarming 3.40 - 8.60 kW
3f68 3 poorten, 2.60 - 8.60 kW
3f54 3 poorten, 2.60 - 7.00 kW
Dus voor de buitenunit met 4 poorten bestaat er geen kleinere. Voor de 3 poorten unit wel maar die heeft hetzelfde minimale vermogen, dus behalve dat die iets goedkoper is win je daar niets mee.
Volgens
https://www.mitsubishiele...MSZ-AP-Series-2022-02.pdf
ap25, 35, 42 min vermogen 1,3 kW
ap20 min vermogen 0,5 kW
Het is dus interessant om de ap20 te overwegen voor de slaapkamers. Deze zijn een stuk kleiner mbt afmetingen, dat is ook een voordeel en ze zullen ook minder snel pendelen. Nadeel is dat ze minder efficiënt verwarmen (maar dat is geen issue in een kleine ruimte met weinig warmte vraag) en dat ze in de horizontale uitblaas richting enkel met de hand instelbaar zijn.
Er is inderdaad wel het issue dat de buiten units een groter minimaal vermogen hebben dan 2 ap20 opgeteld. Dat betekent dat er ook warmte geleverd moet worden aan andere units om pendelen te voorkomen. Veel mensen laten in de woonkamer de airco bij stevige kou ook in de nacht aan, anders is het heel moeilijk om in de morgen op te warmen. Het extra energie verbruik is in de praktijk erg klein. Dan is het minimaal vermogen van de buitenunit dus ook geen probleem.
Pendelen is trouwens op zich niet erg, het is voornamelijk minder comfortabel. Dit speelt het meest in een woon of werk ruimte omdat het periodiek afkoelt. In een slaapkamer onder de dekens is dat geen echt probleem. Pendelen is uiteindelijk niet te voorkomen als het buiten warmer wordt.
[
Voor 27% gewijzigd door
tomtor op 25-03-2023 08:44
. Reden: specs en Toelichting ]