Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:47
Jammie schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:37:
Ik heb nog een andere vraag. Mijn twee airco's hebben beide een vaste stroomaansluiting (dus geen stekker). Om hun stroomverbruik te meten kan ik dus niet met de Homewizard Energy Sockets werken.

De airco's hebben wel elk hun eigen groep in mijn groepenkast (3 fasen). Dus elke airco zit op zijn eigen groep. Daarom zit ik te denken aan de Homewizard kWh Meter. Ik kan echter niet ontdekken of deze meter per groep meet.

Kan ik via die kWh meter het verbruik per groep meten of is er een andere manier om het verbruik van mijn twee airco's te meten?
Nee, dat kan niet. Deze moet je dan twee keer hebben.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-03 12:05

Jammie

Da's pas lekker!

GermanPivo schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:42:
[...]

Nee, dat kan niet. Deze moet je dan twee keer hebben.
Bedankt. Dan weet ik genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05:07
Ik heb nog een andere vraag. Mijn twee airco's hebben beide een vaste stroomaansluiting (dus geen stekker). Om hun stroomverbruik te meten kan ik dus niet met de Homewizard Energy Sockets werken.

De airco's hebben wel elk hun eigen groep in mijn groepenkast (3 fasen). Dus elke airco zit op zijn eigen groep. Daarom zit ik te denken aan de Homewizard kWh Meter. Ik kan echter niet ontdekken of deze meter per groep meet.

Kan ik via die kWh meter het verbruik per groep meten of is er een andere manier om het verbruik van mijn twee airco's te meten?
Je kunt het ook via een Shelly EM doen. Als ze wel op dezelfde fase zitten zelfs met eentje, met de beide CT-klemmen aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:01
Jammie schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:42:
In mijn woonkamer heb ik sinds deze week een Daikin Perfera 5 kW (vloermodel FVXM50A + buitenunit RXM50R). Het lijkt alsof de airco de temperatuur op de stand verwarmen constant hoger houdt dan ik wil (ik bedoel niet de offset). Het verlagen van de set temperatuur heeft geen zin.

Voorbeeld: als ik de werkelijke temperatuur in mijn woonkamer op 20 graden wil hebben, moet ik de set temperatuur van de airco op 17 graden zetten. De werkelijke kamertemperatuur bereikt vrij snel (half uurtje of zo) de gewenste 20 graden. Maar na plm 2 uur stijgt de kamertemperatuur toch steeds naar 20,5 graden en blijft vervolgens stabiel. Om de temperatuur te laten dalen zet ik het set point op bijvoorbeeld 15 graden, maar de kamertemperatuur blijft 20,5 graden en daalt niet meer, tenzij ik de airco helemaal uit zet.

Kan dit te maken hebben met het feit dat de 5 kW misschien te groot is voor mijn (matig geïsoleerde) woonkamer van 130 m3 en kan ik hier met vraagbesturing misschien iets aan doen?
Normaal gesproken zou de airco uit moeten gaan als je de setpoint al laag hebt staan(en al 2c afwijkt), tenminste hier wel, halve graden is lastig bij airco,s niet allemaal trekt daar wat van aan.

Maar met dit weer heeft zo beetje elke airco last van het minimaal vermogen, vanmiddag kon ik net zo goed de deur open zetten want het was aardig warm op buiten, hier sloeg de airco wel automatisch af en bleef de helemiddag uit.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:20:
[...]

Maar met dit weer heeft zo beetje elke airco last van het minimaal vermogen, vanmiddag kon ik net zo goed de deur open zetten want het was aardig warm op buiten, hier sloeg de airco wel automatisch af en bleef de helemiddag uit.
Hier niet hoor, geen zon gezien vandaag en pas rond 12 uur kwam de temperatuur pas rond de 10 graden uit dan heb ik nog echt geen enkele “last” van het minimaal vermogen of pendelen. Zodra we richting de 15/16 graden met zon gaan gaat hier de boel pas pendelen op 155m3 met een 3,5kW.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:29

Ja, die meet de groep waarop ie is aangesloten. Als iedere airco een aparte groep heeft, heb je er dus 2 nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Servee schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:39:
[...]

Hier niet hoor, geen zon gezien vandaag en pas rond 12 uur kwam de temperatuur pas rond de 10 graden uit dan heb ik nog echt geen enkele “last” van het minimaal vermogen of pendelen. Zodra we richting de 15/16 graden met zon gaan gaat hier de boel pas pendelen op 155m3 met een 3,5kW.
Hier was het 18+ buiten met zon, wat een verschillen in een klein land zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

mr_evil08 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:20:
[...]

Normaal gesproken zou de airco uit moeten gaan als je de setpoint al laag hebt staan(en al 2c afwijkt), tenminste hier wel, halve graden is lastig bij airco,s niet allemaal trekt daar wat van aan.

Vreemd genoeg leek de airco niet uit te gaan, maar bleef een beetje lauw-koude lucht blazen (stand: verwarming, setpoint 17 graden).

Overigens was het gisteren, toen de kamertemperatuur dus niet lager ging dan 20,5 graden en de airco niet uit ging, buiten 18 graden. Vandaag was het buiten 12 graden en bleef de kamertemperatuur met een setpoint van opnieuw 17 graden wél op 19 graden, dus onder de 20,5 graden. Maar vandaag stond de airco korter aan dan gisteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 13:50
Jammie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 01:52:
[...]

Vreemd genoeg leek de airco niet uit te gaan, maar bleef een beetje lauw-koude lucht blazen (stand: verwarming, setpoint 17 graden).

Overigens was het gisteren, toen de kamertemperatuur dus niet lager ging dan 20,5 graden en de airco niet uit ging, buiten 18 graden. Vandaag was het buiten 12 graden en bleef de kamertemperatuur met een setpoint van opnieuw 17 graden wél op 19 graden, dus onder de 20,5 graden. Maar vandaag stond de airco korter aan dan gisteren.
Bij mn MHI gaat de compressor uit maar de binnenunit blijft zachtjes op stand 1 blazen. Wellicht hetzelfde bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tims95
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-02 21:24
Wat is de invloed van lange koelleiding lengtes?
Ik zou mijn buitenunit op 15À18 meter afstand willen plaatsen. De 3MXM52A met 2 binnenunits. De specs spreken van een maximale afstand van 25meter of 50meter in totaal. De reden is het geluid zo ver mogelijk van mijn woning te krijgen (rijwoning).

Jinko [8x 420wp☆OOST][8x420wp☆WEST] APS [ds3-l] / Daikin 3MXM52A -[ FTXA35R - FTXM20R ]]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:53
tims95 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:58:
Wat is de invloed van lange koelleiding lengtes?
Ik zou mijn buitenunit op 15À18 meter afstand willen plaatsen. De 3MXM52A met 2 binnenunits. De specs spreken van een maximale afstand van 25meter of 50meter in totaal. De reden is het geluid zo ver mogelijk van mijn woning te krijgen (rijwoning).
Klinkt toch wel een beetje overkill (en vooral weggegooid geld) als je weet dat je binnens- en buitenshuis er amper iets van hoort.
Hier kan je bij mij op het dak de 3MXM68A horen met 3 binnenunits (die alle 3 op dat moment op powerful aan het draaien zijn)

YouTube: 3MXM68A Geluid

Op volgend kanaal heb je nog tig aantal voorbeelden van andere buitenunits:

https://www.youtube.com/@klimaattechnieknederland8858

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ben het daar niet mee eens. Geluid is zo situatie afhankelijk dat ik ze zelf ook graag zo ver mogelijk van ruimtes plaats waar mensen zich eraan kunnen storen :) Zeker niet nu er ook echt keiharde wettelijke stokken zijn waar mee geslagen kan worden. Die stok is er ook als je het apparaat helemaal aan de grens van de erfgrens plaatst waar niemand er last van heeft, maar de kans dat er dan iemand gaat klagen is een stuk kleiner :+

Wat de invloed van die leidingen betreft: heb begrepen dat de capaciteit ietsjes achteruit gaat maar veel scheelt het allemaal niet. Ik heb hier units op 20, 15 en 12 meter (allemaal single splits).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Voor MHI-ZSX lijkt de leidinglengte niet uit te maken bij verwarmen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEy01k4dhOjNGv6SwH4I6qI5fLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E6WkakDT1CzCwtC2U55uFAHC.png?f=fotoalbum_large

Ander leuk detail: hoe kouder het wordt, hoe minder verlies a.g.v. bevriezing en ijsvrij maken v.d. warmtewisselaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benitez
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-05 14:39
Hoe gaan jullie om met tijdelijk verwarmen van andere ruimtes, zoals een badkamer, wanneer de airco op de benedenverdieping als hoofdverwarming wordt gebruikt terwijl beneden ook de centrale thermostaat van de CV hangt?

Ik heb een installateur gevraagd om een offerte voor decentrale temperatuurregeling, die nu op de proppen komt met een EVO Home temperatuurregeling, bestaande uit in totaal 6 nieuwe radiatorkranen met knoppen en bedieningspaneel voor de lieve som van 2500 euro(!).
Dit moet toch ook veel goedkoper kunnen? Belangrijkste voor mij is dat ik de badkamer warm kan krijgen obv gas onhankelijk van de centrale cv (benedenverdieping zouden radiatoren dan dichtgedraaid kunnen worden als de airco aanstaat, voor studeerkamer zou een IR paneel eventueel ook nog kunnen volstaan ipv slimme thermostaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
Benitez schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:40:
Hoe gaan jullie om met tijdelijk verwarmen van andere ruimtes, zoals een badkamer, wanneer de airco op de benedenverdieping als hoofdverwarming wordt gebruikt terwijl beneden ook de centrale thermostaat van de CV hangt?

Ik heb een installateur gevraagd om een offerte voor decentrale temperatuurregeling, die nu op de proppen komt met een EVO Home temperatuurregeling, bestaande uit in totaal 6 nieuwe radiatorkranen met knoppen en bedieningspaneel voor de lieve som van 2500 euro(!).
Dit moet toch ook veel goedkoper kunnen? Belangrijkste voor mij is dat ik de badkamer warm kan krijgen obv gas onhankelijk van de centrale cv (benedenverdieping zouden radiatoren dan dichtgedraaid kunnen worden als de airco aanstaat, voor studeerkamer zou een IR paneel eventueel ook nog kunnen volstaan ipv slimme thermostaat).
Ik heb de radiatoren op de benedenverdieping allemaal dichtgedraaid. Als het echt koud wordt zet ik de (aan/uit) thermostaat in de woonkamer even 1-2 uur op 25 graden om de eerste verdieping wat op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:24
Kent iemand een installateur/bedrijf die een kanaalairco durft te installeren bij een particulier / normaal huis?

Ik zie bij veel bedrijven dat ze dat niet aanbieden, en bedrijven die kanaal aanbieden willen ze eigenlijk alleen in kantoren ophangen.
Hij hoeft alleen opgehangen te worden op zolder, de kanalen doe ik dan zelf naar de ruimtes.

Reden voor kanalenairco is dat ik 300 kuub gas verbruik, dus voor verwarmen heb ik maar heel weinig vermogen nodig van een l/l warmtepomp. Maar ik wil wel meer dan alleen de woonkamer kunnen verwarmen (en meteen koelen uiteraard, mijn zolderkamer is afgelopen zomer 28 graden geworden en niet afgekoeld tot de winter begon)

[ Voor 7% gewijzigd door Kodess op 20-03-2023 14:47 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:04

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Kodess schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:46:
Kent iemand een installateur/bedrijf die een kanaalairco durft te installeren bij een particulier / normaal huis?

Ik zie bij veel bedrijven dat ze dat niet aanbieden, en bedrijven die kanaal aanbieden willen ze eigenlijk alleen in kantoren ophangen.
Hij hoeft alleen opgehangen te worden op zolder, de kanalen doe ik dan zelf naar de ruimtes.

Reden voor kanalenairco is dat ik 300 kuub gas verbruik, dus voor verwarmen heb ik maar heel weinig vermogen nodig van een l/l warmtepomp. Maar ik wil wel meer dan alleen de woonkamer kunnen verwarmen (en meteen koelen uiteraard, mijn zolderkamer is afgelopen zomer 28 graden geworden en niet afgekoeld tot de winter begon)
Werkspot klinkt prima hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06:08

In het verleden heb ik dit gedaan door Tado te installeren, zodat de CV wel aangaat voor de badkamer en niet in de woonkamer.
Sinds een aantal weken hebben we een IR paneel aan het plafond in de badkamer hangen, dat is heel erg chil 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

https://www.warmteservice...%2B1-zones-set/p/37655421 + Zoofy. Kost wat maar dan heb je ook wat.

Ik heb oude domme kranen vervangen door thermostatisch geschikte hoekkranen, dan de Evohome knop er op. Werkt prima i.c.m. airco, op de koudste dagen kan je dan even de badkamer en kinderkamer aanzetten via de app, op een programma of even tijdelijk.

Tado heeft dat ook, je hebt een thermostaat nodig, knoppen per radiator dat gestuurd moet worden en een ontvanger bij de ketel die hem aan zet (aan/uit of OpenTherm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Ik heb hier zoneregeling.
Honeywell 2-weg klep van € 120 en 2e aan/uit thermonstaat van € 69,50, ik was voor 200 euro klaar, gewoon zelf tussen hangen, deze intergas CV ketel ondersteunde het(wordt ook openhaard functie genoemd).

Toen gas nog niet duur was gebruikte ik het...
Inmiddels 3kw ventilatorkachel welke goedkoper doet(ivm saldering), gewoon BAM aan bij aanwezig en uit bij afwezig, gezien kleine badkamer gaat het razendsnel met opwarmen en daardoor toch zuinig.

Een draadloze thermonstaat is een goedkope optie zoals de Google Nest dan kan je hem overal neerzetten in huis, deze kun je eenvoudig zelf aansluiten.

Systemen als Tado ben je ook een bypass nodig in je CV gezien er altijd een mechanische failsafe moet zijn. (voorkomen van blokkade in je CV mbt doorstroming).

Wanneer je zonnepanelen hebt met overschot kun je dat beter opmaken.

[ Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 20-03-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Niet :) Nou ja, er hangt nu wel een simpele straalkachel in de badkamer.

Maar ik heb ook een extra thermostaat op de bovenverdieping via twee ongebruikte aders v.d. telefoonlijn, parallel geschakeld aan de thermostaat beneden. Je kunt zoals gezegd ook voor een draadloze oplossing kiezen, maar die kost geld zowel qua aanschaf als stroomverbruik. Ik gebruik de thermostaten overigens niet omdat de CV uit staat.

[ Voor 10% gewijzigd door Martin7182 op 20-03-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-05 08:41
Deed ik vroeger al met mijn open haard: thermostaatkranen beneden dicht draaien als ik de haard aan had
Boven op zolder alles open en daar een extra goedkope aan uit thermostaat. Die zette ik dan hoger. Even dicipline maar werkte perfect. Haard (in dit geval airco) aan en boven ook heerlijk warm (of even de warmte er in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerzon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-05 15:41
werkspot.
[/quote]
Nee een koeltechnische bedrijf, ze installeren voornamelijk koelvitrines bij slagers en vis verkopers.

[ Voor 72% gewijzigd door gerzon op 20-03-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

gerzon schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:24:
Bij mijn wordt een Brink SWB B-10 HRD vervangen door een Toshiba kanaalunit door Climate32 een bedrijf uit Nunspeet.
werkspot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Willempie27 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 01:58:
[...]

Bij mn MHI gaat de compressor uit maar de binnenunit blijft zachtjes op stand 1 blazen. Wellicht hetzelfde bij jou.
Zou best kunnen. Hoe weet je eigenlijk of de compressor draait? Kan je het horen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Jammie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:07:
[...]

Zou best kunnen. Hoe weet je eigenlijk of de compressor draait? Kan je het horen?
Door naar de buitenunit kijken of die grote blazer draait, of piekverbruik stroom.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 20-03-2023 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 13:50
Jammie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:07:
[...]

Ik heb MHI-AC-CTRL waar je dat kan zien. Maar je kan ook kijken of de buitenunit draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 19:32
@Processorkoeler

Ik zat nog even in het oude topic te lezen over de problemen met jouw ME.

Hoeveel ruimte zit er om de buitenunit heen? Heb je daar een (bovenaf) foto van?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08:26
Goedenavond,

Ik overweeg 1 of meerdere airco’s te plaatsen. Ik zit nog volledig in de oriënterende fase maar heb al wel vast een meer algemene vraag voor ik überhaupt verder ga onderzoeken.

Onze woning is zo’n 120m2 (tussenwoning). Beneden in de woonkamer is een open trap naar de 1e verdieping en recht boven die trap is een open trap naar de 2e verdieping die volledig is ingericht als grote slaapkamer (zo’n 32m2). Ik zou vooral een airco willen ok de grote slaapkamer op de 2e verdieping, aangezien het daar onder plat dak in de zomer makkelijk 33-35 graden wordt.

Is een airco überhaupt een optie met deze indeling? Ik twijfel omdat het zo open is en ik dan wellicht de 2e verdieping niet effectief kan koelen omdat de kou naar beneden verdwijnt via de open trappen. Lijkt me ook net heel efficiënt voor de airco? Of is dit prima te doen en moet ik alleen rekening houden met goede plaatsing van de airco en juiste vermogen?

Dank alvast voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-05 12:49
JeroenVerweij schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:42:
Onze woning is zo’n 120m2 (tussenwoning). Beneden in de woonkamer is een open trap naar de 1e verdieping en recht boven die trap is een open trap naar de 2e verdieping die volledig is ingericht als grote slaapkamer (zo’n 32m2). Ik zou vooral een airco willen ok de grote slaapkamer op de 2e verdieping, aangezien het daar onder plat dak in de zomer makkelijk 33-35 graden wordt.

Is een airco überhaupt een optie met deze indeling? Ik twijfel omdat het zo open is en ik dan wellicht de 2e verdieping niet effectief kan koelen omdat de kou naar beneden verdwijnt via de open trappen. Lijkt me ook net heel efficiënt voor de airco? Of is dit prima te doen en moet ik alleen rekening houden met goede plaatsing van de airco en juiste vermogen?
Er zal inderdaad koude lucht stromen via de open trappen naar de lagere verdiepingen. Die koel je dus mee en dat kost energie. Veel mensen vinden dit geen nadeel, omdat je daardoor ook op de lagere verdiepingen wat koeling brengt zonder daar een airco op te hangen. De kamer waar de airco hangt zal altijd het sterkst afkoelen, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat je die niet koel krijgt.
Ieder huis is anders en plaatsing en grootte van de airco zijn wel belangrijk. Vooral de plaatsing kan veel verschil maken.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:09
JeroenVerweij schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:42:
Goedenavond,

Ik overweeg 1 of meerdere airco’s te plaatsen. Ik zit nog volledig in de oriënterende fase maar heb al wel vast een meer algemene vraag voor ik überhaupt verder ga onderzoeken.

Dank alvast voor het meedenken!
Wij slapen altijd met de deur open en de kinderen ook. Tot nu toe nog nooit een probleem geweest om te koelen op de fluisterstand of stand 1 (2.5kw) met 38 graden buiten. Het energiegebruik zal vast wel wat hoger zijn maar wij slapen heerlijk.

6320wp O/Z/W | Zendure 2400 AC | Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
gielz schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:01:
[...]

Wij slapen altijd met de deur open en de kinderen ook. Tot nu toe nog nooit een probleem geweest om te koelen op de fluisterstand of stand 1 (2.5kw) met 38 graden buiten. Het energiegebruik zal vast wel wat hoger zijn maar wij slapen heerlijk.
Heeft dat niet te maken met dat een airco ook ontvochtigd ?
De temperatuur zakt niet zoveel maar de gevoelstemperatuur behoorlijk gezien de lucht droger wordt.

Tenminste dat heb ik hier altijd wel als ik ga koelen, de temperatuur hoeft maar weinig te zakken en toch voelt het fris ineens.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 21-03-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
mr_evil08 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:17:
[...]

Heeft dat niet te maken met dat een airco ook ontvochtigd ?
De temperatuur zakt niet zoveel maar de gevoelstemperatuur behoorlijk gezien de lucht droger wordt.

Tenminste dat heb ik hier altijd wel als ik ga koelen, de temperatuur hoeft maar weinig te zakken en toch voelt het fris ineens.
Je ziet wel een flinke daling inderdaad en dan voelt het meteen frisser aan. Maar ook de externe meters geven aan dat het koeler is. Ik zet hem daarom nooit lager dan 22 graden.

6320wp O/Z/W | Zendure 2400 AC | Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08:26
Dank voor het meedenken en delen van jullie ervaringen, @tomtor en @gielz! Ik ga mij verder verdiepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 16:27
ralphkeb schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:59:
[...]
Sinds een aantal weken hebben we een IR paneel aan het plafond in de badkamer hangen, dat is heel erg chil 8)
Hoe snel voelt het warm aan met zo'n ding? Want nu gooien wij de deur van de badkamer steeds wagenwijd open zodat hij mee opgewarmd wordt door de airco, maar dit is op z'n zachtst gezegd niet ideaal (het is in ieder geval niet steenkoud meer maar die deur continu open maakt de overloop niet bepaald toegankelijker).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06:08
MiBe schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:46:
[...]

Hoe snel voelt het warm aan met zo'n ding? Want nu gooien wij de deur van de badkamer steeds wagenwijd open zodat hij mee opgewarmd wordt door de airco, maar dit is op z'n zachtst gezegd niet ideaal (het is in ieder geval niet steenkoud meer maar die deur continu open maakt de overloop niet bepaald toegankelijker).
Met een minuut of 10 wordt het al aardig lekker in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
MiBe schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:46:
[...]

Minstens 10-15 minuten opwarmtijd met een bereik van max 3 meter eronder, praktijk 1 stap naast het paneel = koud.
Deze bereik haal je bij de hoge vermogens panelen en niet met een 300 watt paneeltje.
In theorie zijn IR panelen zuiniger maar in praktijk niet terug te zien als het om zeer kleine ruimtes gaat zoals een badkamer of je afzuiging moet op stand turbo staan.

Je hebt een heet hoofd en koude voeten(vanuitgaand dat het aan het plafond hangt).
Heb ze gehad en weer weg gedaan en terug op een ventilatorkachel, een staaf in de handdoekradiator heb ik ook maar dan duurt het opwarmen te lang (geneuzel met tijdklok steeds).

De omgeving bleef koud aanvoelen met IR, in mijn situatie moest ik meer panelen ophangen maar dan kom ik op hetzelfde uit als een gewone ventilatorkachel, ook een ventilatorkachel heeft geen problemen mee om in rap tempo de zaak opwarmen(wanneer je een fatzoenlijke gebruikt).

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 23-03-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xboarder
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-02 22:02
Dank, ik dacht gooi het in dit topic om geen onnodige losse topics aan te maken. Zo ook prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-05 19:39

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Volgende week laat ik 5 MHI units plaatsen in mijn vrij grote woning. Leuk project. Ik heb alles berekend, voorbereid en ingetekend. Met dank aan alle kennis hier.

Nu geeft mijn installateur het advies om op 2 posities de binnenunits tóch in de hoek te plaatsen. Dit ter voorkoming van een lelijke leidinggoot op de binnenmuur.
Ik wil, waar mogelijk, een hoekplaatsing voorkomen om een betere verspreiding van de warme lucht te krijgen en de binnenunit niet in zijn eigen "warme luchtbel" te hangen.

Hoe gaan jullie in zo'n situatie om met de lelijke leidinggoot op de binnenmuur? Zijn er goede tips om dit toch esthetisch weer in orde te krijgen. Mag ook iets creatiefs zijn, zoals een dummy kabelgoot aan de andere zijde van de binnenunit, zodat het lijkt alsof dit een soort wanddecoratie is. Eventueel met een ledstrip er boven op, zodat je mooi indirect licht op het plafond schijnt...

2e vraag: Wat zijn de meningen over een binnenunit recht boven je bed aan het hoofdeinde? Een stille unit lijkt me juist op de slaapkamer belangrijk. Is dit een no-go, als in, dit moet je echt nooit doen? Laten we uitgaan van een gemiddelde-gevoeligheid-voor-geluid-tijdens-slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Gasoline1234 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:58:

Hoe gaan jullie in zo'n situatie om met de lelijke leidinggoot op de binnenmuur? Zijn er goede tips om dit toch esthetisch weer in orde te krijgen. Mag ook iets creatiefs zijn, zoals een dummy kabelgoot aan de andere zijde van de binnenunit, zodat het lijkt alsof dit een soort wanddecoratie is. Eventueel met een ledstrip er boven op, zodat je mooi indirect licht op het plafond schijnt...

2e vraag: Wat zijn de meningen over een binnenunit recht boven je bed aan het hoofdeinde? Een stille unit lijkt me juist op de slaapkamer belangrijk. Is dit een no-go, als in, dit moet je echt nooit doen? Laten we uitgaan van een gemiddelde-gevoeligheid-voor-geluid-tijdens-slapen.
Gewoon alles de muur in laten frezen 8) Zonder gekkigheid, mijn unit hangt ook in de hoek, is 11,2m diep, en heb het idee dat het overal in huis even warm is. Hoe dit zich bij 5 graden, 0 en -10 zich gaat uit pakken weet ik nog niet.

En bij ons in de slaapkamer hangt hij ook boven ons hoofd, dat is fijner dan recht tegenover dat hij op je stata te blazen (dat vind ik heel prettig maar de vrouwlief niet). De units zijn er stil (heb een daikin) maar als je er naar gaat zoeken hoor je hem wel natuurlijk, het is en blijft 19 decibel. En stille ventilator op stand 1 hoor je trouwens ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtor
@Gasoline1234 Bij ons hangt hij als compromis een centimeter of 60 uit de hoek, dan vind ik de goot niet storen en verwacht ik een betere circulatie dan strak in de hoek. Een langere goot zou ik zelf niet doen om esthetische redenen. Hij hangt ook boven mijn hoofdeinde, is beter dan tocht als hij tegenover je bed hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcjEDPUKo-0jd0cVEkQXN_MlRV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcliMPKYDUrREEWGTZ7iO1WJ.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels is de muur achter de Airco in een andere kleur geschilderd en de goot is mee geschilderd. Heb daar nu geen foto van, maar ziet er prima uit.

[ Voor 45% gewijzigd door tomtor op 24-03-2023 16:46 . Reden: foto ]

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 09:37
Volgende week laat ik 5 MHI units plaatsen in mijn vrij grote woning. Leuk project. Ik heb alles berekend, voorbereid en ingetekend. Met dank aan alle kennis hier.

Nu geeft mijn installateur het advies om op 2 posities de binnenunits tóch in de hoek te plaatsen. Dit ter voorkoming van een lelijke leidinggoot op de binnenmuur.
Ik wil, waar mogelijk, een hoekplaatsing voorkomen om een betere verspreiding van de warme lucht te krijgen en de binnenunit niet in zijn eigen "warme luchtbel" te hangen.

Iemand in dit forum heeft de airco kap en leidinggoot in de kleur van de muur gespoten.
Even zoeken je vind vast wel hoe hij het heeft gedaan.
De foto zag er erg goed uit :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:47
Goedenavond,

Bij ons wordt over enkele maanden tijdens een verbouwing de volgende systemen geplaatst:

Mitsubishi electric
-Wandunit, MSZ-AP42 woonkamer
-Wandunit, MSZ-AP25 slaapkamer
-vloerunit, MFZ-KT25 zolder
-Buitenunit MXZ-4F72 buitenunit

-Buitenunit MXZ-3F68 buitenunit

Het huis is uit 1900 en slecht geïsoleerd. Al wordt dat tijdens die verbouwing wel deels aangepakt. (Dak isolatie, nieuwe kozijnen en nieuw glas) Gemiddeld gasverbruik is 2000m3 per jaar. En dat is bijna alleen verwarming.

Het systeem worden 2 Multi splits. Waarbij er 2 binnenunits (op verschillende buitenunits) in de woonkamer komen. (+\- 95m2 250m3)

En verder nog 5 binnen units in de kamers boven.

Het doel is om in de zomer een beetje te koelen. Maar het hoofddoel is om ermee te gaan verwarmen. Ik ben echt een leek als het aankomt op warmtepompen, maar ik ga er vanuit dat dit systeem genoeg vermogen heeft om dat te doen. (Cv blijft ook nog voorlopig, dus mochten we tekort komen kunnen we die altijd nog gebruiken)

Waar ik mij een beetje zorgen om maak (na het deels lezen van dit topic) is het verwarmen van de kinderkamers (2) in de nacht. Dit zijn kleine kamers (+/- 11m2, 27m3). Er zal dan verder weinig warmtevraag zijn. Gaat het dan wel goed met het minimum vermogen van de units/pendelen? En zo nee, wat is precies het gevolg hiervan? (Wat merk je ervan?)
En zitten er verder nog haken en ogen aan die ik niet heb voorzien?
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

Alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Laatst online: 31-05 12:11

Hier hangt de unit beneden ook in een hoek. Geen last van mindere verspreiding. Let wel op, afhankelijk van het type wellicht, dat als je het in een linkerhoek hangt je niet makkelijk de volledige ventilatierol eruit kunt halen om hem te reinigen/ afspuiten. Bij een unit had ik dat achteraf anders moeten doen.

Een unit hangt hier ook boven het hoofdeinde. Altijd beter dan vanaf de andere in je gezicht worden geblazen. Met de binnenunit op stil/ fluisterstand viel het mij reuze mee. Het horizontaal en verticaal draaien staat dan sowieso wel uit. Zou het volgende keer niet anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ik zag een nogal lage temperatuur bij mij woonkamer unit als die af stond, 17 graden, dat klopte volgens mij niet. Ben erachter gekomen dat het gat waar de slangen doorheen lopen (welk van de buitenkant is afgepurd eigenlijk nog flink tocht. Wat zou het advies zijn, verder afpurren via de binnenkant of vol proppen met doeken / isolatie?

Inmiddels via de binnenzijde afgepurd, PUR geeft ook een goede isolatiewaarde.

[ Voor 11% gewijzigd door Xqlus1ve op 25-03-2023 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:32
bleekie schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:31:

Waar ik mij een beetje zorgen om maak (na het deels lezen van dit topic) is het verwarmen van de kinderkamers (2) in de nacht. Dit zijn kleine kamers (+/- 11m2, 27m3). Er zal dan verder weinig warmtevraag zijn. Gaat het dan wel goed met het minimum vermogen van de units/pendelen? En zo nee, wat is precies het gevolg hiervan? (Wat merk je ervan?)

Zulke kleine slaapkamers hebben maar heel weinig warmte nodig om op 18° te blijven. Dat wordt dus pendelen met de airco’s die jij hebt. Of het moet -10° zijn met een felle oosten wind.

De ervaring zal leren of dit pendelen een probleem is voor de kids.

Je kunt er weinig aan doen, anders dan de warmte vraag verhogen door een raam en/of een deur open te zetten. Maar ja, dat is ook weer zo wat….
Mogelijk is de isolatie van deze slaapkamers voldoende om zonder verwarming de nacht door te komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Pim57 op 24-03-2023 22:26 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Xqlus1ve schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:54:
Ik zag een nogal lage temperatuur bij mij woonkamer unit als die af stond, 17 graden, dat klopte volgens mij niet. Ben erachter gekomen dat het gat waar de slangen doorheen lopen (welk van de buitenkant is afgepurd eigenlijk nog flink tocht. Wat zou het advies zijn, verder afpurren via de binnenkant of vol proppen met doeken / isolatie?
Bij ons aan de binnenkant heb ik noppenfolie in het gat gestopt. Gratis en je kunt het weer makkelijk verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtor
bleekie schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:31:
Goedenavond,

Bij ons wordt over enkele maanden tijdens een verbouwing de volgende systemen geplaatst:

Mitsubishi electric
-vloerunit, MFZ-KT25 zolder
-Buitenunit MXZ-4F72 buitenunit

-Buitenunit MXZ-3F68 buitenunit

Het huis is uit 1900 en slecht geïsoleerd. Al wordt dat tijdens die verbouwing wel deels aangepakt. (Dak isolatie, nieuwe kozijnen en nieuw glas) Gemiddeld gasverbruik is 2000m3 per jaar. En dat is bijna alleen verwarming.

Het systeem worden 2 Multi splits. Waarbij er 2 binnenunits (op verschillende buitenunits) in de woonkamer komen. (+\- 95m2 250m3)

En verder nog 5 binnen units in de kamers boven.

Het doel is om in de zomer een beetje te koelen. Maar het hoofddoel is om ermee te gaan verwarmen. Ik ben echt een leek als het aankomt op warmtepompen, maar ik ga er vanuit dat dit systeem genoeg vermogen heeft om dat te doen. (Cv blijft ook nog voorlopig, dus mochten we tekort komen kunnen we die altijd nog gebruiken)

Het lijkt mij allemaal nogal ruim bemeten. Er zijn ook ap15 en ap20 units voor kleine ruimtes. 2x ap42 voor de woonkamer lijkt mij helemaal veel, zeker als er extra isolatie wordt toegevoegd en het verbruik nu 2000 m3 is voor een grote woning.

Installateurs adviseren vaak onnodig grote installaties.

Even de specs van de buitenunits opgezocht:

4f72 kleinste unit met 4 poorten, verwarming 3.40 - 8.60 kW
3f68 3 poorten, 2.60 - 8.60 kW
3f54 3 poorten, 2.60 - 7.00 kW

Dus voor de buitenunit met 4 poorten bestaat er geen kleinere. Voor de 3 poorten unit wel maar die heeft hetzelfde minimale vermogen, dus behalve dat die iets goedkoper is win je daar niets mee.

Volgens https://www.mitsubishiele...MSZ-AP-Series-2022-02.pdf

ap25, 35, 42 min vermogen 1,3 kW
ap20 min vermogen 0,5 kW

Het is dus interessant om de ap20 te overwegen voor de slaapkamers. Deze zijn een stuk kleiner mbt afmetingen, dat is ook een voordeel en ze zullen ook minder snel pendelen. Nadeel is dat ze minder efficiënt verwarmen (maar dat is geen issue in een kleine ruimte met weinig warmte vraag) en dat ze in de horizontale uitblaas richting enkel met de hand instelbaar zijn.

Er is inderdaad wel het issue dat de buiten units een groter minimaal vermogen hebben dan 2 ap20 opgeteld. Dat betekent dat er ook warmte geleverd moet worden aan andere units om pendelen te voorkomen. Veel mensen laten in de woonkamer de airco bij stevige kou ook in de nacht aan, anders is het heel moeilijk om in de morgen op te warmen. Het extra energie verbruik is in de praktijk erg klein. Dan is het minimaal vermogen van de buitenunit dus ook geen probleem.

Pendelen is trouwens op zich niet erg, het is voornamelijk minder comfortabel. Dit speelt het meest in een woon of werk ruimte omdat het periodiek afkoelt. In een slaapkamer onder de dekens is dat geen echt probleem. Pendelen is uiteindelijk niet te voorkomen als het buiten warmer wordt.

[ Voor 27% gewijzigd door tomtor op 25-03-2023 08:44 . Reden: specs en Toelichting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Een slaapkamer is niet dusdanig groot dat het uitmaakt kwa geluid of je hem bij de voeteneinde of hoofdeinde hangt, ik ga uit van een doorsnee slaapkamer van 4 bij 4.

Als 19 dbA al teveel is moet je er niet aan beginnen.
mbt in de hoek hangen kijk daarmee uit, en kijk ook uit wat mensen hier vinden want de definitie "het is hier warm" is heel verschillend 1 vind 16c kamertemperatuur prima dan kom je er idd mee weg maar de ander moet het 22c zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 25-03-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024

Bij ons in de slaapkamer hangt hij centraal boven het hoofdeinde, hij blaast op onze voeten.
In de living centraal boven de zetel, hij blaast op de salon tafel. Zeer tevreden van de opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-05 19:39

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Kingsolo schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:41:
[...]

Hier hangt de unit beneden ook in een hoek. Geen last van mindere verspreiding. Let wel op, afhankelijk van het type wellicht, dat als je het in een linkerhoek hangt je niet makkelijk de volledige ventilatierol eruit kunt halen om hem te reinigen/ afspuiten. Bij een unit had ik dat achteraf anders moeten doen.

Een unit hangt hier ook boven het hoofdeinde. Altijd beter dan vanaf de andere in je gezicht worden geblazen. Met de binnenunit op stil/ fluisterstand viel het mij reuze mee. Het horizontaal en verticaal draaien staat dan sowieso wel uit. Zou het volgende keer niet anders doen.
Dankjewel voor de tip over de ventilatierol. 1 van de 5 binnenunits zou inderdaad in een linkerhoek moeten komen. Het betreft een MHI SRK/SRC35ZSX. Ik kan uit het schema niet afleiden aan welke kanten een ventilatierol uit te nemen zou zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0q6mvNalFSYLBvf_IpmZqhebJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YlqA42GfosqTA1nGh0103Tdh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
Gasoline1234 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:50:
[...]

Dankjewel voor de tip over de ventilatierol. 1 van de 5 binnenunits zou inderdaad in een linkerhoek moeten komen. Het betreft een MHI SRK/SRC35ZSX. Ik kan uit het schema niet afleiden aan welke kanten een ventilatierol uit te nemen zou zijn:

[Afbeelding]
Hij moet minimaal 100mm van de muur hangen links en rechts en minimaal 65mm van het plafond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:47
@Gasoline1234 Ventilatorrol neem je uit aan de linkerzijde.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Heeft iemand tips over het waaien van een airco? Het volgende is het geval.

Ik werk thuis in een slaapkamer op de eerste verdieping die ik heb ingericht als kantoor. Het kamertje is maar klein (zie plaatje), dus heb ik er sinds een week een 2 kW Daikin Perfera hangen (FTXM20R + buitenunit RXM20R9). Het apparaat werkt perfect, maar ik voel wel duidelijk de wind van het blazen (stand: verwarmen, ventilatorsnelheid: binnenunit stil, uitblaasrichting horizontaal en verticaal: draaien uit). De positie van de airco maakt niets uit. Waar ik ook ga zitten in het kantoor, overal is de wind voelbaar. Dit komt natuurlijk omdat het zo'n kleine ruimte is.

Toch vraag ik me af wat ik kan doen om de wind niet rechtstreeks op mijn lijf te krijgen. Want zelfs warme wind voelt koud aan als hij langs je blaast. Ik heb de horizontale en verticale uitblaasrichtingen al op alle mogelijke manieren aangepast. Wat het best werkt is als ik de unit zo hoog mogelijk laat uitblazen en zoveel mogelijk naar het raam toe.

Wat nog beter werkt is een plankje horizontaal onder de unit te bevestigen (heb getest met karton en plakband) waardoor de wind nóg hoger uitblaast en in elk geval wordt voorkomen dat er een luchtstroom naar beneden waait. Ik heb echter de indruk dat de airco zijn warmte dan niet goed kwijt kan en de ruimte niet goed op temperatuur kan brengen.

Iemand anders nog een idee hoe ik de windstroom kan verminderen of voorkomen dat hij op mij blaast? Alle tips zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLJyoyVYWoUldcyP499hlpSJRNY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VAuOToYK8BLzK1D88K4eIT3w.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Jammie Je voelt koude wind voornamelijk omdat je ruimte niet door en door verwarmt is. Je mengt dus te koude lucht met warme lucht. Mijn advies, zet hem ruim op tijd aan en op auto fan (moduleert vanzelf terug) en 3D luchtstroom (links/rechts en onder/boven aan). Je zal zien dat het dan minder is. Al zal je altijd wind voelen alleen met minder temperatuur verschil. Luchtstroming is gewoon een nadeel van L/L te samen met altijd geluid.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 26-03-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Jammie schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:55:

Ik werk thuis in een slaapkamer op de eerste verdieping die ik heb ingericht als kantoor. Het kamertje is maar klein (zie plaatje), dus heb ik er sinds een week een 2 kW Daikin Perfera hangen (FTXM20R + buitenunit RXM20R9). Het apparaat werkt perfect, maar ik voel wel duidelijk de wind van het blazen (stand: verwarmen, ventilatorsnelheid: binnenunit stil, uitblaasrichting horizontaal en verticaal: draaien uit). De positie van de airco maakt niets uit. Waar ik ook ga zitten in het kantoor, overal is de wind voelbaar. Dit komt natuurlijk omdat het zo'n kleine ruimte is.

Toch vraag ik me af wat ik kan doen om de wind niet rechtstreeks op mijn lijf te krijgen. Want zelfs warme wind voelt koud aan als hij langs je blaast. Ik heb de horizontale en verticale uitblaasrichtingen al op alle mogelijke manieren aangepast. Wat het best werkt is als ik de unit zo hoog mogelijk laat uitblazen en zoveel mogelijk naar het raam toe.

Wat nog beter werkt is een plankje horizontaal onder de unit te bevestigen (heb getest met karton en plakband) waardoor de wind nóg hoger uitblaast en in elk geval wordt voorkomen dat er een luchtstroom naar beneden waait. Ik heb echter de indruk dat de airco zijn warmte dan niet goed kwijt kan en de ruimte niet goed op temperatuur kan brengen.

Iemand anders nog een idee hoe ik de windstroom kan verminderen of voorkomen dat hij op mij blaast? Alle tips zijn welkom!

[Afbeelding]
Je kan high fan + swing gebruiken om de kamer door en door warm te krijgen een uur of 2 eerder dan je werkdag begint.

24/7 aan laten kan ook maar ik ben er wat minder fan van. Mijn verbruik is dan hoger maar mijn LG heeft ook lager rendement bij erg laag vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

MotorBeast schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:24:
@Jammie Je voelt koude wind voornamelijk omdat je ruimte niet door en door verwarmt is. Je mengt dus te koude lucht met warme lucht. Mijn advies, zet hem ruim op tijd aan en op auto fan (moduleert vanzelf terug) en 3D luchtstroom (links/rechts en onder/boven aan). Je zal zien dat het dan minder is. Al zal je altijd wind voelen alleen met minder temperatuur verschil. Luchtstroming is gewoon een nadeel van L/L te samen met altijd geluid.
Wow, wat een goede tip. Helemaal niet aan die koude + warme luchtstroom gedacht. Ik ga ermee experimenteren en laat hier weten hoe het gaat. Thanks! Ook aan @w00key

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

[Afbeelding]
Je zit bij het raam daar zal altijd koude straling vandaan komen, niets voor niets hangen radiatoren altijd onder een raam, die continue koude luchtstroom herken ik dat heb ik verholpen met een (D)WTW, hier komt altijd minimaal 20c lucht naar binnen(30c als ik op een knop druk).

Op het raam richten verminder je het wat je al doet.
De koustraling vanuit het raam kan je ook verminderen door bijvoorbeeld plissegordijnen (duo/dubbel) op te hangen(lichtdoorlatende variant zijn ook al goed) , of overgordijnen nemen(vitrage helpt niks).

Raamroosters zijn zeer oncomfortabel bij luchtverwarming, voor goede comfort dient de ruimte luchtdicht te zijn, 1 gat en je hebt continue een koude luchtstroming aanwezig hoe lang je ook gaat verwarmen.

Wat @MotorBeast Zegt klopt, eerder beginnen stoken kan je het ook verminderen.

Warme lucht voelt een mens zo goed als niet als het niet bijgemengd wordt met koude vanuit de ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:29:
[...]

Je zit bij het raam daar zal altijd koude straling vandaan komen, niets voor niets hangen radiatoren altijd onder een raam, die continue koude luchtstroom herken ik dat heb ik verholpen met een (D)WTW, hier komt altijd minimaal 20c lucht naar binnen(30c als ik op een knop druk).

De koustraling vanuit het raam kan je ook verminderen door bijvoorbeeld plissegordijnen (duo/dubbel) op te hangen(lichtdoorlatende variant zijn ook al goed) , of overgordijnen nemen(vitrage helpt niks).

Raamroosters zijn zeer oncomfortabel bij luchtverwarming, voor goede comfort dient de ruimte luchtdicht te zijn, 1 gat en je hebt continue een koude luchtstroming aanwezig hoe lang je ook gaat verwarmen.

Warme lucht voelt een mens zo goed als niet als het niet bijgemengd wordt met koude vanuit de ventilatie.
Ik moet zeggen dat ik sinds HR++ totaal geen last meer heb van koudestraling. En ik heb toch "maar" 12m2 glas in mijn serre en roosters. Je moet gewoon niet te adhoc verwarmen (en koelen als het straks weer warm wordt). Maar daarover is in het oude topic ruim voldoende genoeg geschreven door ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:21:
[...]
Ik moet zeggen dat ik sinds HR++ totaal geen last meer heb van koudestraling. En ik heb toch "maar" 12m2 glas in mijn serre en roosters. Je moet gewoon niet te adhoc verwarmen (en koelen als het straks weer warm wordt). Maar daarover is in het oude topic ruim voldoende genoeg geschreven door ons.
Bijzonder, maar ik ben ook een koukleum en vooral als je wat dichterbij zit voel je zeker wel koudestraling.
Glas is nog steeds een slechte isolator tegenover een standaard muurtje.
Glas hier heeft u1,1 ofwel HR++

Dubbelglas heeft R waarde 0,333 en HR++ 0,833 voor de mensen die willen weten hoe goed het is.
HR++ is vergelijkbaar met 3-3,5cm glaswol isolatie in een muur.

Dit eind jaren 80 huis heeft al 8cm glaswol ofwel R waarde 2.00
Pas HR+++ of vacuumglas wordt het interessant, maar staat een stevig prijskaartje tegenover.

Die koudestraling blijft bij glas, met doorstoken kan je het verminderen maar niet wegnemen net als raamroosters funest zijn gezien de kou net zo hard weer binnen komt en zich in de kamer gaat mengen met de warme lucht waardoor je een heerlijke tochtgevoel krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 26-03-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-05 10:38
Tot zover ik me kan herinneren, was het in het verleden zo dat je het beste hier een linkje kon plaatsen naar je eigen topic :)

dus bij deze n0d3 in "Van het gas af, Lucht-Lucht voor verwarmen, koelen en douche"

Ik heb al antwoorden ontvangen over subsiedie (niet mogelijk dus) en dat het een slechte/goede oplossing is :)

Waar ik nog beetje mee zit, is gekozen producten feedback; installatie plan beetje goed idee.

Alvast bedankt :)

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:38
xHEMANx schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:46:
[...]

Zat nog te wachten op @LED-Maniak voor zijn knutsel, maar die heb ik al een hele tijd niet meer gezien...
Ik ben weer van de partij na een lange tijd afwezig te zijn ivm. persoonlijke omstandigheden.

Helaas nog geen oplossing voor de MHI. Inmiddels heb ik wel ruim voldoende Mitsubishi Electric setjes beschikbaar. Ze staan in Vraag & Aanbod voor de geinteresseerden. :)

(nu nog even op alle DM's reageren.. loop hopeloos achter!)

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 26-03-2023 18:22 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
n0d3 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:15:
Tot zover ik me kan herinneren, was het in het verleden zo dat je het beste hier een linkje kon plaatsen naar je eigen topic :)

dus bij deze n0d3 in "Van het gas af, Lucht-Lucht voor verwarmen, koelen en douche"

Ik heb al antwoorden ontvangen over subsiedie (niet mogelijk dus) en dat het een slechte/goede oplossing is :)

Waar ik nog beetje mee zit, is gekozen producten feedback; installatie plan beetje goed idee.

Alvast bedankt :)
Ik wijd er niet teveel over uit maar 7kW in je woonkamer? Daar stook in mijn hele huis 140m2 uit "78 mee warm. 1 X 3,5 meeeeeer dan voldoende.

https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Oude topic veel toelichting over te vinden hoe te berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:47
tomtor schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:29:
[...]

Het lijkt mij allemaal nogal ruim bemeten. Er zijn ook ap15 en ap20 units voor kleine ruimtes. 2x ap42 voor de woonkamer lijkt mij helemaal veel, zeker als er extra isolatie wordt toegevoegd en het verbruik nu 2000 m3 is voor een grote woning.

Installateurs adviseren vaak onnodig grote installaties.

Even de specs van de buitenunits opgezocht:

4f72 kleinste unit met 4 poorten, verwarming 3.40 - 8.60 kW
3f68 3 poorten, 2.60 - 8.60 kW
3f54 3 poorten, 2.60 - 7.00 kW

Dus voor de buitenunit met 4 poorten bestaat er geen kleinere. Voor de 3 poorten unit wel maar die heeft hetzelfde minimale vermogen, dus behalve dat die iets goedkoper is win je daar niets mee.

Volgens https://www.mitsubishiele...MSZ-AP-Series-2022-02.pdf

ap25, 35, 42 min vermogen 1,3 kW
ap20 min vermogen 0,5 kW

Het is dus interessant om de ap20 te overwegen voor de slaapkamers. Deze zijn een stuk kleiner mbt afmetingen, dat is ook een voordeel en ze zullen ook minder snel pendelen. Nadeel is dat ze minder efficiënt verwarmen (maar dat is geen issue in een kleine ruimte met weinig warmte vraag) en dat ze in de horizontale uitblaas richting enkel met de hand instelbaar zijn.

Er is inderdaad wel het issue dat de buiten units een groter minimaal vermogen hebben dan 2 ap20 opgeteld. Dat betekent dat er ook warmte geleverd moet worden aan andere units om pendelen te voorkomen. Veel mensen laten in de woonkamer de airco bij stevige kou ook in de nacht aan, anders is het heel moeilijk om in de morgen op te warmen. Het extra energie verbruik is in de praktijk erg klein. Dan is het minimaal vermogen van de buitenunit dus ook geen probleem.

Pendelen is trouwens op zich niet erg, het is voornamelijk minder comfortabel. Dit speelt het meest in een woon of werk ruimte omdat het periodiek afkoelt. In een slaapkamer onder de dekens is dat geen echt probleem. Pendelen is uiteindelijk niet te voorkomen als het buiten warmer wordt.
Hartelijk dank voor het advies, ik ga er nog even over nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 09:29
LED-Maniak schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:21:
[...]

Ik ben weer van de partij na een lange tijd afwezig te zijn ivm. persoonlijke omstandigheden.

Helaas nog geen oplossing voor de MHI. Inmiddels heb ik wel ruim voldoende Mitsubishi Electric setjes beschikbaar. Ze staan in Vraag & Aanbod voor de geinteresseerden. :)

(nu nog even op alle DM's reageren.. loop hopeloos achter!)
En Panasonic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:43

[Afbeelding]
hoe hoog is je kamer
ik zou een scherm achter je zetten en de ac helemala naar beneden laten blazen. dan komt er nog wel wat maar allemaal indirect

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Zo'n kleine ruimte wordt met de kleinste unit nog een pendelfestijn. Ik zou de temperatuur op 25 °C of hoger instellen en de warme wind lekker laten waaien *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Martin7182 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:46:
Zo'n kleine ruimte wordt met de kleinste unit nog een pendelfestijn. Ik zou de temperatuur op 25 °C of hoger instellen en de warme wind lekker laten waaien *O*
Dan zou ik voor de boost modus gaan, kan je alvast lekker wennen aan de zomer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
LED-Maniak schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:21:
[...]
Welke problemen voor de MHI? Ben beetje nieuwsgierig nu :)

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0d3
MotorBeast schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:16:
[...]

Ik wijd er niet teveel over uit maar 7kW in je woonkamer? Daar stook in mijn hele huis 140m2 uit "78 mee warm. 1 X 3,5 meeeeeer dan voldoende.

https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Oude topic veel toelichting over te vinden hoe te berekenen.
15kW volgens die site voor alles. 4*2 + 2*3.5 == 15 kW. Dus alles bijelkaar niet zo heel gek?

Pak ik enkel de benedenverdieping, exact 3.5 kW. Dus 'meeeeer' dan genoeg wil ik dat zeker niet noemen. Overigens, kwam ik op andere sites uit op 4.7kW voor enkel de woonkamer. Dus al pak je voor het gemak 4 of 4.5; dan vind ik 3.5 wel spannend.

Om voor achter hetzelfde te houden kwa unit sizes e.g. en de warmte vraag in de woonkamer (worst case scenario) te verdelen vind ik ook niet zo gek.

2 * 3.0 was ook prima geweest, maar dat bestaat niet. Nu kan je zeggen 'doe dan 2.5 * 2' en daar heb ik zeker aan gedacht en is ook zeker een optie. Maar voor het geld is het verschil te klein en dan is 1tje bijna altijd te weinig. En bij defrosts zit je daar dan ook weer mee. Heb je warmte vraag van 3.5 - 4k en zit je met een 2.5k unit te pompen. Het kan, maar is het handig? Als er maar 1 aanstaan op minder koude dagen, prima. Zitten we tv te kijken, dan die in de eethoek aan, makkelijk toch? Is het iets kouder, 2 stilletjes aan ... :D

[ Voor 5% gewijzigd door n0d3 op 27-03-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-05 12:05
Graag een reality check:

Sinds begin december draait hier een lucht/water WP (thermastage). Ons gasverbruik (CV+SWW) was 4800kWh, dus ik hoopte met de WP op een elek verbruik van +/- 1200 kWh uit te komen. De realiteit is dat ik voor SWW op een vrij stabiele 20kWh per maand zit en voor verwarming nog maar 300 kWh heb nodig gehad. Ons stookseizoen is nu voorbij, dus als ik ruim extrapoleer, dan kom ik op 250kWh voor SWW uit per jaar, en misschien 400-500kWh voor CV. Deze metingen komen uit de WP, maar op basis van de teller denk ik dat ze vrij juist zijn.
De enige zinvolle verklaring zou zijn dat de gasketel hyper inefficiënt was in ons zwaar geïsoleerde woning. Zijn er hier mensen die een gelijkaardige ervaring hebben?

(We gebruiken relatief kleine radiatoren, dus helaas draait de WP nog op vrij hoge temp (min 35 max 45 - bij -10) een heel hoge COP lijkt me dan ook niet de verklaring te kunnen zijn?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
n0d3 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:22:
[...]

15kW volgens die site voor alles. 4*2 + 2*3.5 == 15 kW. Dus alles bijelkaar niet zo heel gek?

Pak ik enkel de benedenverdieping, exact 3.5 kW. Dus 'meeeeer' dan genoeg wil ik dat zeker niet noemen. Overigens, kwam ik op andere sites uit op 4.7kW voor enkel de woonkamer. Dus al pak je voor het gemak 4 of 4.5; dan vind ik 3.5 wel spannend.

Om voor achter hetzelfde te houden kwa unit sizes e.g. en de warmte vraag in de woonkamer (worst case scenario) te verdelen vind ik ook niet zo gek.

2 * 3.0 was ook prima geweest, maar dat bestaat niet. Nu kan je zeggen 'doe dan 2.5 * 2' en daar heb ik zeker aan gedacht en is ook zeker een optie. Maar voor het geld is het verschil te klein en dan is 1tje bijna altijd te weinig. En bij defrosts zit je daar dan ook weer mee. Heb je warmte vraag van 3.5 - 4k en zit je met een 2.5k unit te pompen. Het kan, maar is het handig? Als er maar 1 aanstaan op minder koude dagen, prima. Zitten we tv te kijken, dan die in de eethoek aan, makkelijk toch? Is het iets kouder, 2 stilletjes aan ... :D
Ik denk dat je iets niet goed doet. Met 15kW stook je een huis van zo'n 300/350m2 normaal gesproken warm. Als je een L/W zou nemen heb je dan zo ongeveer het grootste te pakken wat in de particuliere markt te koop is. Mijn woonkamer is 55m2 met 12m2 glas en ik gebruik een 4,2 en die is al te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Towap schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:22:
Graag een reality check:

Sinds begin december draait hier een lucht/water WP (thermastage). Ons gasverbruik (CV+SWW) was 4800kWh, dus ik hoopte met de WP op een elek verbruik van +/- 1200 kWh uit te komen. De realiteit is dat ik voor SWW op een vrij stabiele 20kWh per maand zit en voor verwarming nog maar 300 kWh heb nodig gehad. Ons stookseizoen is nu voorbij, dus als ik ruim extrapoleer, dan kom ik op 250kWh voor SWW uit per jaar, en misschien 400-500kWh voor CV. Deze metingen komen uit de WP, maar op basis van de teller denk ik dat ze vrij juist zijn.
De enige zinvolle verklaring zou zijn dat de gasketel hyper inefficiënt was in ons zwaar geïsoleerde woning. Zijn er hier mensen die een gelijkaardige ervaring hebben?

(We gebruiken relatief kleine radiatoren, dus helaas draait de WP nog op vrij hoge temp (min 35 max 45 - bij -10) een heel hoge COP lijkt me dan ook niet de verklaring te kunnen zijn?)
Dit is L/L overigens maar 4800:8 zou zo'n 600m3 gas zijn. Je doet nu 500kWh maal ongeveer Cop4= 2000Kwh. Ik denk dus dat je ketel niet best was. Normaal gesproken is het je gasverbruik maal 2 ongeveer. Waarschijnlijk had je je HR Ketel niet waterzijdig ingeregeld. Een te kleine Delta t met hoge aanvoer dus te weinig condensatie. Met een L/W Wp heb je juist een kleine Delta t nodig en als je nu dus niet waterzijdig hebt ingeregeld is dat juist gunstig en zuinig.

Of had je een VR ketel? Maar groot verschil ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:04
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door Sjamo op 27-03-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-05 12:05
MotorBeast schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:00:
[...]

Dit is L/L overigens maar 4800:8 zou zo'n 600m3 gas zijn. Je doet nu 500kWh maal ongeveer Cop4= 2000Kwh. Ik denk dus dat je ketel niet best was. Normaal gesproken is het je gasverbruik maal 2 ongeveer. Waarschijnlijk had je je HR Ketel niet waterzijdig ingeregeld. Een te kleine Delta t met hoge aanvoer dus te weinig condensatie. Met een L/W Wp heb je juist een kleine Delta t nodig en als je nu dus niet waterzijdig hebt ingeregeld is dat juist gunstig en zuinig.

Of had je een VR ketel? Maar groot verschil ja.
Het probleem was inderdaad dat onze HR ketel slechts kon moduleren tot 8kW en dat de radiatoren zelfs bij hoge temperatuur dat vermogen helemaal niet kwijt konden. Ik wist dat de boel niet goed ingeregeld was, maar dat het zo'n groot verschil ging maken had ik nooit verwacht. Vandaar dat ik even peilde of dit wel meer voor komt.
(het gas hier in BE was toen ongeveer 10kWh per m³, ons verbruik was rond de 480m³. )
De delta T is de reden dat de min aanvoer temp nu 35° is, dan is delta 2à3 graden, ga ik nog lager dan valt de compressor soms uit. Er komen wel nog 2 jaga's bij, zodat ie beter zijn warmte kwijt kan, hopelijk kunnen we dan naar 30°c ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Towap schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:25:
[...]

Het probleem was inderdaad dat onze HR ketel slechts kon moduleren tot 8kW en dat de radiatoren zelfs bij hoge temperatuur dat vermogen helemaal niet kwijt konden. Ik wist dat de boel niet goed ingeregeld was, maar dat het zo'n groot verschil ging maken had ik nooit verwacht. Vandaar dat ik even peilde of dit wel meer voor komt.
(het gas hier in BE was toen ongeveer 10kWh per m³, ons verbruik was rond de 480m³. )
De delta T is de reden dat de min aanvoer temp nu 35° is, dan is delta 2à3 graden, ga ik nog lager dan valt de compressor soms uit. Er komen wel nog 2 jaga's bij, zodat ie beter zijn warmte kwijt kan, hopelijk kunnen we dan naar 30°c ofzo.
Met zo'n laag verbruik nu zou ik die kosten niet meer maken. Je kan overigens ook fan's onder je bestaande radiatoren plaatsen voor meer afgifte. Maar aub verder in L/W als je nog vragen hebt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:20
De meeste leveranciers/installateurs in Nederland leveren nog altijd de Mitsubishi Heavy SRK/SRC35ZSX-W versie met de losse WiFi module. Vele emails heb ik er al aan gewaagd... Een beetje jammer als er net een WF model uit is met reeds ingebouwde WiFi. Nu snap ik dat men de voorraadmodellen graag kwijt wil, maar is er iemand met ervaringen/tips welke leverancier/installateur de WF versie al standaard levert? Graag zou ik hier een offerte bij aanvragen, levertijd is niet van belang. Prijs uiteraard wel... :)

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
Ribruijn schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:53:
De meeste leveranciers/installateurs in Nederland leveren nog altijd de Mitsubishi Heavy SRK/SRC35ZSX-W versie met de losse WiFi module. Vele emails heb ik er al aan gewaagd... Een beetje jammer als er net een WF model uit is met reeds ingebouwde WiFi. Nu snap ik dat men de voorraadmodellen graag kwijt wil, maar is er iemand met ervaringen/tips welke leverancier/installateur de WF versie al standaard levert? Graag zou ik hier een offerte bij aanvragen, levertijd is niet van belang. Prijs uiteraard wel... :)

Dank!
KlimaatTechniek Kalter uit Hengelo heeft een vorig jaar november bestelde SRK35ZS-WF (voor hem nu de standaard) een paar weken terug geïnstalleerd bij familie van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
MotorBeast schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:33:
[...]

Ik denk dat je iets niet goed doet. Met 15kW stook je een huis van zo'n 300/350m2 normaal gesproken warm. Als je een L/W zou nemen heb je dan zo ongeveer het grootste te pakken wat in de particuliere markt te koop is. Mijn woonkamer is 55m2 met 12m2 glas en ik gebruik een 4,2 en die is al te groot.
Even groot als mijn woonkamer dus, ik gok ook 2.80 of zo hoog. dus een 3.5 is dan toch prima. Goed, zou dus 2x2.0 kunnen doen, want ik wil dan a) reserve, b) stilte en c) ook warm hebben bij defrost :) tevens, moet een unit de gehele verdieping warm krijgen, vanuit een hoek, dus dat wordt met een enkele een blaas monster.

Maar 2x2 of 2x2.5 is zeker een optie en ga daar nog wel eens het sommetje voor doen. want als 2.5 het warm genoeg kan houden, terwijl de andere aan het de-frosten is prima, scheelt toch weer wat poen. Maar een enkele 3.5 vind ik toch wat aan de krappe kant en vrees om teveel (kleine) nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@MotorBeast Hoe kom jij aan die berekening?
Mensen/energieadviseurs gaan altijd vanuit dat je hele huis verwarmd wordt wat in praktijk best vaak niet het geval is.

Lucht/Lucht WP heeft de idiale omstandigheden als warmtepomp omdat de wisselaar in de verwarmde ruimte staat en vanuit een volledig gesioleerde leiding naar de warmtepomp loopt wat ook nog eens zeer kort is.

Ik was 14m2 gas kwijt en nu 7kwh op een strenge vorstdag, CV systeem was perfect afgesteld en nagekeken, puur vanwege het feit dat 7.9kw teveel is kan het niet efficient, tegenwoordig hebben ze dubbele platenwisselaar waardoor 4kw mogelijk is maar ook dat is teveel.

Mijn gemiddelde piekvermogen is 300 watt, dat komt uit op ongeveer 1.2kw... geen enkele gasketel kan dat.
Ketel is hier ook een HR ketel die wel efficient was met warm tapwater maar verwarmen waardeloos.
In het voor/najaar is de gemiddelde verbruik 160 watt...

Ik verwarm op 22c ik hou wel van een beetje warmte.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 27-03-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

mr_evil08 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:29:
[...]

Toch nog even terugkomen op mijn vraag over het waaien, ook voor @MotorBeast

Het werkt inderdaad heel goed om de airco langer van tevoren aan te laten staan, met de fan op automatisch en 3D bewegingen. Maar als ik in die ruimte ga werken, dan moet ik wel weer alles terugzetten op stille ventilator en niet meer 3D, anders komt de wind van alle kanten. Maar het advies werkt gewoon.

Wel nog een andere vraag:

Mijn kantoorkamer ligt pal op het zuiden. Op een dag als vandaag, met volop zon, wordt het vrij heet op die kamer. Mooi dus, want dan hoeft de airco niet aan (of juist op koelen). Maar één ding vind ik vreemd. Vanochtend deed ik de airco vol aan om de ruimte op te warmen. Daarna ging ik werken en zette ik de airco op zijn stille stand. Ondertussen warme de zon de kamer flink op, tot 24 graden. Ik dacht dat ik de airco gewoon aan kon laten staan, omdat hij bij die temperatuur toch niets meer zou doen (stand: verwarmen). Maar hoe warmer de kamer werd, des te meer begon de airco koelere (geen koude) lucht te blazen.

Hoe kan dat? Je zou verwachten dat de airco dan gewoon niets zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
@mr_evil08 wat bedoel je met "gemiddelde piekvermogen"? Gemiddelde van dagelijkse piek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:54
Jammie schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:58:
[...]

Het werkt inderdaad heel goed om de airco langer van tevoren aan te laten staan, met de fan op automatisch en 3D bewegingen. Maar als ik in die ruimte ga werken, dan moet ik wel weer alles terugzetten op stille ventilator en niet meer 3D, anders komt de wind van alle kanten. Maar het advies werkt gewoon.

Mijn kantoorkamer ligt pal op het zuiden. Op een dag als vandaag, met volop zon, wordt het vrij heet op die kamer. Mooi dus, want dan hoeft de airco niet aan (of juist op koelen). Maar één ding vind ik vreemd. Vanochtend deed ik de airco vol aan om de ruimte op te warmen. Daarna ging ik werken en zette ik de airco op zijn stille stand. Ondertussen warme de zon de kamer flink op, tot 24 graden. Ik dacht dat ik de airco gewoon aan kon laten staan, omdat hij bij die temperatuur toch niets meer zou doen (stand: verwarmen). Maar hoe warmer de kamer werd, des te meer begon de airco koelere (geen koude) lucht te blazen.

Op welke stand heb je de airco? Ik zou hem gewoon op verwarmen laten bij ons moduleert ie netjes terug en gaat zelfs helemaal uit als we flink de zon in de woonkamer hebben. Auto stand klinkt leuk maar doet vaak net niet wat je wilt dat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Als de airco op verwarm stand staat zou die niet mogen gaan koelen, wel kan de airco nog 2c doorschieten mbt verwarmen en op de laagste stand aanvoelen als koelen omdat de temperatuur wat eruit komt vrij koel is.

Je zit er gewoon te dicht op en voelt elke poep en scheet, doorgaans blaast een airco heel zacht op de laatste verwarm stand en voel je dat niet, hier blaast die ook zacht door als je de hand ervoor houdt en voelt het "koud" aan.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 27-03-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

mr_evil08 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:17:
[...]

Als de airco op verwarm stand staat zou die niet mogen gaan koelen, wel kan de airco nog 2c doorschieten mbt verwarmen en op de laagste stand aanvoelen als koelen omdat de temperatuur wat eruit komt vrij koel is.

Je zit er gewoon te dicht op en voelt elke poep en scheet, doorgaans blaast een airco heel zacht op de laatste verwarm stand en voel je dat niet, hier blaast die ook zacht door als je de hand ervoor houdt en voelt het "koud" aan.
Ik denk inderdaad dat dit het geval is. Ik zal er wel aan wennen, denk ik. Uitzoeken wat het beste werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Puddi Puddin schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:16:
[...]

Op welke stand heb je de airco? Ik zou hem gewoon op verwarmen laten bij ons moduleert ie netjes terug en gaat zelfs helemaal uit als we flink de zon in de woonkamer hebben. Auto stand klinkt leuk maar doet vaak net niet wat je wilt dat hij doet.
Hier moduleert hij ook goed terug en gaat soms uit. Maar vaak blijft hij een beetje blazen, en dat voelt dus koud aan. Waarschijnlijk omdat ik er veel te dicht op zit. Ik denk dat @mr_evil08 hierin gelijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Jammie schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:38:
[...]

Ik denk inderdaad dat dit het geval is. Ik zal er wel aan wennen, denk ik. Uitzoeken wat het beste werkt.
Ik heb zelf ook een relatief klein kantoortje maar ik richt de lamellen gewoon volledig naar de zijkant (weg van waar ik zit uiteraard) en heb dan geen last meer van de luchtstroom. Heb hem nog wel gewoon op 45 graden naar beneden staan, maar dan (in dit geval) volledig naar rechts gericht waar ik ietsjes linksonder de unit zit.

Zelfs als hij (vroeg in de ochtend) iets harder blaast voel ik er op die manier eigenlijk niets van :)

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MiBe schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:44:
[...]

Ik heb zelf ook een relatief klein kantoortje maar ik richt de lamellen gewoon volledig naar de zijkant (weg van waar ik zit uiteraard) en heb dan geen last meer van de luchtstroom. Heb hem nog wel gewoon op 45 graden naar beneden staan, maar dan (in dit geval) volledig naar rechts gericht waar ik ietsjes linksonder de unit zit.

Zelfs als hij (vroeg in de ochtend) iets harder blaast voel ik er op die manier eigenlijk niets van :)
Lijkt me sterk, bij een klein hokje voel je hoe dan ook de wind want kaatst meteen via de muur retour, zelfs op fluisterstand heb je dat effect, dat komt omdat de circulatievoud boven de 6 komt.

@Jammie
Je kan het verminderen door onderstaand op te hangen, ik heb er zelf geen ervaring mee.
https://www.item4you.nl/W...ome-Cooler-Winddicht.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
mr_evil08 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:01:
[...]

Lijkt me sterk, bij een klein hokje voel je hoe dan ook de wind want kaatst meteen via de muur retour, zelfs op fluisterstand heb je dat effect, dat komt omdat de circulatievoud boven de 6 komt.
Precies daar was ik aanvankelijk (voor installatie) dus ook bang voor, maar ik voel er echt helemaal niets van. Ik moet hem handmatig op de hoogste fanstand gooien wil ik het voelen via weerkaatsing op de muren, maar dat is een ventilatorstand die ik in de praktijk nooit zal gebruiken voor het verwarmen van dat kleine kamertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

mr_evil08 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:01:
[...]

@Jammie
Je kan het verminderen door onderstaand op te hangen, ik heb er zelf geen ervaring mee.
https://www.item4you.nl/W...ome-Cooler-Winddicht.html
Ik was al wat aan het experimenteren met een plankje en plakband, maar dit is een leuk en goedkoop dingetje om eens uit te proberen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

MiBe schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:10:
[...]

Precies daar was ik aanvankelijk (voor installatie) dus ook bang voor, maar ik voel er echt helemaal niets van. Ik moet hem handmatig op de hoogste fanstand gooien wil ik het voelen via weerkaatsing op de muren, maar dat is een ventilatorstand die ik in de praktijk nooit zal gebruiken voor het verwarmen van dat kleine kamertje.
Bijzonder inderdaad. Bij mij maakt het niet uit. Bijna overal waar ik ga zitten voel ik de wind, hoe ik de richting ook draai. Misschien heb jij wel ontzettend veel mazzel gehad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Jammie schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:27:
[...]

Bijzonder inderdaad. Bij mij maakt het niet uit. Bijna overal waar ik ga zitten voel ik de wind, hoe ik de richting ook draai. Misschien heb jij wel ontzettend veel mazzel gehad. :)
Of ik ben gewoon totaal ongevoelig, dat kan natuurlijk ook :9

Maar alle gekheid op een stokje, hij blaast hier wel een soort van de hoek van de kamer in in plaats van rechtsstreeks richting een muur, misschien dat dat de weerkaatsing breekt ofzo? (had geen natuurkunde in mijn vakkenpakket dus hier kunnen andere mensen vast meer zinnige dingen over zeggen dan ik :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Jammie schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:27:
[...]

Heb jij wel of geen raamroosters, zet die eens dicht als je ze hebt als test, daar kan ook vervelende tocht wegkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 27-03-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:36
Zijn er al updates geweest zodat je met de MHI WF-RAC module het systeem via de app toch op ECO stand krijgt?

Weet iemand of dit met de SRK**ZS-WF (met onboard wifi) binnen unit gaat?

Zo nee, zou dit software of toch hardware (mocht dit nog steeds niet gaan) zijn waar de eventuele beperking zit?

[ Voor 6% gewijzigd door Vogels60 op 27-03-2023 17:46 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:45
Ik ben op zoek naar wat advies omtrent het plaatsen van een airco/warmtepomp aan een voorzetwand die voorzien is van folie en isolatie:
Afbeeldingslocatie: https://vdm-prd01.praxiscdn.nl/vdm/media/picture/picture/99502/Muur_isoleren_4.jpg

Ik ben bang dat de Airco monteur hier gewoon een boor op zet om naar de buitenmuur te boren. Maar daarmee ook de dampdichte folie en mogelijk isolatie sloopt.

Om die reden wil ik dit voorbereiden. Maar heb geen idee hoe ik de leidingen van de airco vanaf de gipsplaat dampdicht naar de buitenmuur krijg?

Zelfde verhaal met de elektra aansluiting voor de buitenunit.

Omdat de vraag wat lang is heb ik een nieuw topic geopend, hopelijk kan iemand mij uitsluitsel geven hierover _/-\o_
>>> Airco buitenmuur zonder spouw met isolatie voorzetwand <<<

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Vogels60 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:39:
Zijn er al updates geweest zodat je met de MHI WF-RAC module het systeem via de app toch op ECO stand krijgt?

Weet iemand of dit met de SRK**ZS-WF (met onboard wifi) binnen unit gaat?

Zo nee, zou dit software of toch hardware (mocht dit nog steeds niet gaan) zijn waar de eventuele beperking zit?
Er is sinds aug 2022 geen nieuwe update meer geweest van de app.
Als het niet in de app zit dat gaat het ook niet met de SRK**ZS-WF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Fidelity schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:50:
Ik ben op zoek naar wat advies omtrent het plaatsen van een airco/warmtepomp aan een voorzetwand die voorzien is van folie en isolatie:
[Afbeelding]

Ik ben bang dat de Airco monteur hier gewoon een boor op zet om naar de buitenmuur te boren. Maar daarmee ook de dampdichte folie en mogelijk isolatie sloopt.

Om die reden wil ik dit voorbereiden. Maar heb geen idee hoe ik de leidingen van de airco vanaf de gipsplaat dampdicht naar de buitenmuur krijg?

Zelfde verhaal met de elektra aansluiting voor de buitenunit.

Omdat de vraag wat lang is heb ik een nieuw topic geopend, hopelijk kan iemand mij uitsluitsel geven hierover _/-\o_
>>> Airco buitenmuur zonder spouw met isolatie voorzetwand <<<
Je hebt een luchtdichte folie en een vochtscherm als goed is.
Aan beide kanten weer dichtmaken met siloconenkit is voldoende, siliconenkit kan beter tegen hitte dan andere kitsoorten.

Een Luchtdicht Doorvoermanchet voegt niks toe tegenover kit.
En hoe wil je aan de buitenzeide uberhoupt die doorvoermachet erop krijgen zonder de hele muur te slopen?.

Ik zou mij eerder zorgen maken om een binnenunit aan een gipswand gezien dat als klankkast kan functioneren, probeer deze aan minstens 1 balk te laten bevestigen.

Airoboeren gaan in algemeen voorzichtiger mee om, als je zonnepanelen cowboys hebt die rammen zo de boor door het dak en maken het niet eens meer luchtdicht.

Ik heb hier houtskeletbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Zoals ik al zei, dat is 1 van de nadelen van L/L. Luchtstroming blijft er altijd. Je kan het alleen tot een minimum beperken.

Tweede vraag: Niet kiezen voor auto stand maar enkel voor verwarmen of koelen. Wel de fan op auto zetten. Als het goed is gaat hij vanzelf naar fluisterstand. Zeker in zo'n kleine kamer. Het kan ook met de offset te maken hebben. Hier gaat hij in deze tijd van het jaar gewoon uit met zon op de ramen. Iedere kWh is er 1. Regeling van L/L blijft aan prullen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:45
mr_evil08 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:50:
[...]
En hoe wil je aan de buitenzeide uberhoupt die doorvoermachet erop krijgen zonder de hele muur te slopen?.
Dat is precies mijn punt. Ik boor het gat vooraf door en plaats daarna dampremmende folie + isolatie. Zodat de aircoboer daarna mijn dampremmende folie + isolatie niet sloopt. Of zeg ik nu iets heel geks?

Ik zie niet hoe zij bij een afgewerkte voorzetwand dit achteraf correct door gaan voeren zonder de isolatie + folie te slopen?
Pagina: 1 2 ... 140 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic