Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 150 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Kodess schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:31:
[...]

Jij hebt het nu over een MHI toch?
Met de tip van MotorBeast ben ik in het vorige topic gaan zoeken en kon ik (wel met moeite omdat niemand terug linkt naar vorige posts maar gewoon zegt 'scroll iets terug') vinden dat je de MHI met die MHI-AC-Ctrl inderdaad een temperatuur kan sturen via MQTT
Ja zeker. Hier kun je van alles vinden. Of hier
Als je specifieke vragen mag je die ook hier stellen.
Of je mag mij een PM sturen (ik maak regelmatig wijzigingen in de mhi-ac-ctrl software). Ik maak of verkoop die modules niet.

[ Voor 22% gewijzigd door jobr op 26-04-2023 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-10 18:27
Ik vind zelf MHI-AC-CTRL echt super werken zeker om zo min mogelijk cloud afhankelijk te zijn of onverwachte updates die je niet wilt.
De ESPhome versie is prima te installeren. Met mttq kan je ook met halve graden werken. Geen idee of het nog meer voordelen heeft.

Er is ook nog een MHI specifiek topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-10 12:29
MotorBeast schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:38:
[...]

Vastrecht is al lager onder de 500m3.
Win-win toch? Dat lagere vastrecht wordt meestal automatisch verrekend op de jaarafrekening toch?
Tikkie off-topic, maar ik ga daar dit jaar voor het eerst ook onder komen dankzij m'n twee MHI's :*)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:11
KoningPaulus schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:48:
[...]

Win-win toch? Dat lagere vastrecht wordt meestal automatisch verrekend op de jaarafrekening toch?
Tikkie off-topic, maar ik ga daar dit jaar voor het eerst ook onder komen dankzij m'n twee MHI's :*)
Jazeker, daar hoef je normaalgesproken niets voor te doen. Ik zou sowieso wel altijd even de jaarafrekening controleren, al is het alleen maar voor eigen begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ik heb het geld bij elkaar voor een 2e warmtepomp, woensdag komt er eindelijk iemand langs voor de beste plaatsing en vermogen boven.

Beneden gebruik ik een 3,5kW voor 31m2, boven hoeven eigenlijk maar 2 slaapkamers verwarmd te worden en in de zomer alleen de slaapkamer aan de zuid kant gekoeld, maar er mag natuurlijk best wel wat warmte naar de overige slaapkamers sijpelen zodat er helemaal geen gas meer nodig is.

Het gaat om ongeveer 20m2, maar als hij op de overloop komt zit je wel met het trapgat, ben benieuwd naar het advies van de expert, het is een collega van mijn moeder dus zal niet zomaar de duurste aanbevelen.

In het geval dat het het handigste is in de hoofd slaapkamer aan de zuid kant is het nog de vraag of het een wandmodel of vloermodel gaat worden. Het plafond is 2,40m boven dus een wandmodel zou wel erg laag komen, zou nog net niet mijn hoofd stoten denk ik.

Alleen is een een vloermodel duurder en je kan nooit je bed verplaatsen of een kast ofzo op die plek plaatsen.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:15
@JDx Een vloermodel kun je op de plek van de radiator neerzetten ofwel voor het raam daar staan doorgaans geen andere objecten.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

mr_evil08 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:43:
@JDx Een vloermodel kun je op de plek van de radiator neerzetten ofwel voor het raam daar staan doorgaans geen andere objecten.
Die radiator is alleen nog niet weg en hij komt dan achter het gordijn, dat is ook niet echt handig, dan zou hij net zo goed bovenin de hoek tegen het raam kunnen, scheelt ook weer 250 omdat het een wandmodel is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxEInBc0_978f2wj9uuafL6iLTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l7IjgBw3t6XEHraOIRwZHBJi.png?f=fotoalbum_large

Zou het liefst een vloermodel zien links van de TV, dan kan hij ook makkelijker de overloop en slaapkamer aan de overzijde een beetje verwarm/verkoelen.

[ Voor 34% gewijzigd door JDx op 27-04-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

LED-Maniak schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:35:
[...]

Hoezo vrij fragiel? De kans dat je een fastpipe koppeling stuk draait is een stuk kleiner dan de flare van een standaard koperen leiding.

Ik heb twee dubbele airco's hiermee uitgevoerd en het bedrijf in de link heeft de leidingen op maat geleverd en met de post verzonden. Zeker als je veel rare bochten moet maken kort achter elkaar is fastpipe erg prettig werken.

Zo spannend is het allemaal niet dat kunststof. In andere industrieen wordt dat al jaar en dag gebruikt(denk aan automobiel en industrie). Het is niet een enkele kunststof leiding maar meerlaagleiding zoals water- en gasleidingen in nieuwbouwhuizen, alleen dan nog meer lagen. Misschien zijn we allemaal wel iets te conservatief. ;)
Water en gasleidingen in de bouw is toch Wiku? Dat is koper met een kunstof mantel.
Kunstof leidingen werden in de jaren 70 wel gebruikt in huizen omdat er toen te weinig goed koper was en lood niet meer mocht. Die werden hard en knapten nog wel eens bij herstelwerk. In auto's werd wel eens nylon gebruikt maar niet veel voor zover ik weet. En slangetje van een carterventilatie is sneller vervangen dan een koelleiding van een airco.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
mwk schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:42:
[...]

Water en gasleidingen in de bouw is toch Wiku? Dat is koper met een kunstof mantel.
Kunstof leidingen werden in de jaren 70 wel gebruikt in huizen omdat er toen te weinig goed koper was en lood niet meer mocht. Die werden hard en knapten nog wel eens bij herstelwerk. In auto's werd wel eens nylon gebruikt maar niet veel voor zover ik weet. En slangetje van een carterventilatie is sneller vervangen dan een koelleiding van een airco.
Is tegenwoordig vrijwel allemaal vol meerlaags kunststof. Eerste kunststofleidingen waren 1 of 2 laags. Tegenwoordig al 5 laags waarvan een aluminiumlaag(ivm. zuurstof diffusie). De fastpipe gaat nog iets verder door er zelfs een mesh in te stoppen(ivm. hoge druk):
Afbeeldingslocatie: https://www.elettronew.com/31624-large_default/kit-tecnogas-fast-pipe-pipes-air-conditioners-3-meters-1-4-3-8.jpg

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:03
MotorBeast schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:38:
[...]

Vastrecht is al lager onder de 500m3.
Wordt dit automatisch ‘toegepast’? Of moet je hier nog iets voor doen?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
henidde schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:49:
[...]

Het enige wat je moet doen is minder dan 500m3 gas verstoken. De rest komt goed bij je afrekening.

Resultaat is alleen dat verhoudingsgewijs bij weinig gasverbruik je kuubjes heel duur worden die je nog verbruikt. Als je bijvoorbeeld nog maar 250m3 verbruikt zit op iedere kuub nog zo'n €1,- vastrecht. Au.

[ Voor 26% gewijzigd door MotorBeast op 27-04-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:03
MotorBeast schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:01:
[...]

Het enige wat je moet doen is minder dan 500m3 gas verstoken. De rest komt goed bij je afrekening.

Resultaat is alleen dat verhoudingsgewijs bij weinig gasverbruik je kuubjes heel duur worden die je nog verbruikt. Als je bijvoorbeeld nog maar 250m3 verbruikt zit op iedere kuub nog zo'n €1,- vastrecht. Au.
We zitten hier op 0m3. Gas (nog) niet afgesloten.

.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
henidde schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:06:
[...]

We zitten hier op 0m3. Gas (nog) niet afgesloten.
Dan is het helemaal duur. Betalen voor geen gebruik. Netbeheerder is blij met je. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
henidde schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:49:
[...]

mbt vastrecht gas gaat automatisch maar daarvoor moet je wel 2 jaar achtereen onder 500 m3 gas blijven, de 1e keer doen ze dat niet want dan is het ja maar blah blah blah.
En dan ook niet 499m3 hebben maar 400 m3 bijvoorbeeld anders heb je alsnog kans in hoger tarief te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mr_evil08 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:04:
[...]

mbt vastrecht gas gaat automatisch maar daarvoor moet je wel 2 jaar achtereen onder 500 m3 gas blijven, de 1e keer doen ze dat niet want dan is het ja maar blah blah blah.
En dan ook niet 499m3 hebben maar 400 m3 bijvoorbeeld anders heb je alsnog kans in hoger tarief te komen.
Toelichting hierop: de netbeheerder gebruikt een of andere vage (geheime) formule voor een 'standaard jaarverbruik', maar op een of andere manier komt die berekening altijd veel hoger uit dan wat je daadwerkelijk verbruikt.

Gebruik je 450m3, dan komt die berekening ergens op 510m3 en dan val je alsnog in het dure tarief 8)7

Ze gaan nog uit van temperaturen uit 1963 denk ik.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-10 12:29
Glashelder schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:29:
[...]

Toelichting hierop: de netbeheerder gebruikt een of andere vage (geheime) formule voor een 'standaard jaarverbruik', maar op een of andere manier komt die berekening altijd veel hoger uit dan wat je daadwerkelijk verbruikt.

Gebruik je 450m3, dan komt die berekening ergens op 510m3 en dan val je alsnog in het dure tarief 8)7

Dit moet je dus gaan uitvechten met de netbeheerder en niet je leverancier?

En beetje back on topic; april is toch nog best koud maar lijk op 100kWh af te gaan om de hele maand april de benedenverdieping aangenaam te houden. Hij moduleert niet (meer) terug tot het uiterste minimum, 180-200, maar blijft nu meestal rond 300-350wh hangen.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:29:
[...]

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt maar dat is zo ongeveer mijn verbruik en ik heb gewoon lager tarief. Bij Enexis overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MotorBeast schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:57:
[...]

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt maar dat is zo ongeveer mijn verbruik en ik heb gewoon lager tarief. Bij Enexis overigens.
Zelf aan de stok gehad met Liander en er loopt hier een heel topic over ;)

Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:07:
[...]

Zelf aan de stok gehad met Liander en er loopt hier een heel topic over ;)

Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar
Ik heb al 3 jaar geen enkel probleem. Kreeg zo'n week of 4 nog verzoek van Greenchoice om meterstand door te geven voor netbeheerder (heb hier nog old fashion meters). Misschien doet Enexis zijn werk beter.

Ach ja. 1 geluk, het scheelt niet zoveel. Maar toch, je hebt er recht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MotorBeast schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:13:
[...]

Ik heb al 3 jaar geen enkel probleem. Kreeg zo'n week of 4 nog verzoek van Greenchoice om meterstand door te geven voor netbeheerder (heb hier nog old fashion meters). Misschien doet Enexis zijn werk beter.

Ach ja. 1 geluk, het scheelt niet zoveel. Maar toch, je hebt er recht op.
Enexis komt ook veelvoudig voor in het door mij gelinkte topic ;)

Wellicht heb je gewoon mazzel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:16:
[...]

Enexis komt ook veelvoudig voor in het door mij gelinkte topic ;)

Wellicht heb je gewoon mazzel.
Nou nog met de Staatsloterij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesnam
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 13:20
Hi allemaal,

Omdat ik nul verstand heb van airco's ben ik bezig een paar offerte uit te vragen. Situatie:

- Grote woonkamer (+/- 50m2) met aansluitend een werkkamer. (+/- 10m2) Allebei gedeelltelijk onder een uitbouw, waar het in de zomer flink warm kan worden en in de winter aan stadsverwarming een vermogen kost om goed warm te krijgen en houden.

- 1e verdieping met overloop met 3 slaapkamers
- 2e verdieping met zolder overloop + werkplek met slaapkamer

Idee is om 2 opties op te vragen:

1 multisplit voor de woonkamer en werkkamer met 2 aparte binnenunits
1 multisplit voor de 1e en 2e verdieping met 2 binnenunits

of

1 Singlesplit voor de woon- en werkkamer met 1 binnenunit in de woonkamer
1 Multisplit voor de 1e en 2e verdieping met 2 binnenunits.

Voor beide opties zullen 2 nieuwe groepen gemaakt moeten worden. Er moet gekoeld en verwarmd kunnen worden.

Eerste offerte is inmiddels terug en komt uit rond de 12K voor optie 1 en 10,5K voor optie 2 incl. installatie. Ook voor de electra.

Is dit realistisch? Want dan kan ik installateur 2 wel afzeggen want boven de 10K gaat m niet worden. Of kan ik beter doorsparen voor een warmtepomp en het anders aanpakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Wesnam schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:35:
Hi allemaal,

Omdat ik nul verstand heb van airco's ben ik bezig een paar offerte uit te vragen. Situatie:

- Grote woonkamer (+/- 50m2) met aansluitend een werkkamer. (+/- 10m2) Allebei gedeelltelijk onder een uitbouw, waar het in de zomer flink warm kan worden en in de winter aan stadsverwarming een vermogen kost om goed warm te krijgen en houden.

- 1e verdieping met overloop met 3 slaapkamers
- 2e verdieping met zolder overloop + werkplek met slaapkamer

Idee is om 2 opties op te vragen:

1 multisplit voor de woonkamer en werkkamer met 2 aparte binnenunits
1 multisplit voor de 1e en 2e verdieping met 2 binnenunits

of

1 Singlesplit voor de woon- en werkkamer met 1 binnenunit in de woonkamer
1 Multisplit voor de 1e en 2e verdieping met 2 binnenunits.

Voor beide opties zullen 2 nieuwe groepen gemaakt moeten worden. Er moet gekoeld en verwarmd kunnen worden.

Eerste offerte is inmiddels terug en komt uit rond de 12K voor optie 1 en 10,5K voor optie 2 incl. installatie. Ook voor de electra.

Is dit realistisch? Want dan kan ik installateur 2 wel afzeggen want boven de 10K gaat m niet worden. Of kan ik beter doorsparen voor een warmtepomp en het anders aanpakken?
Zijn het gouden units? :+ Ik heb 3 jaar geleden 3 units Daikin Perfera voor €5500,- laten plaatsen. Natuurlijk is alles duurder geworden maar dit lijkt me behoorlijk over de top.

Verder zijn nieuwe groepen niet altijd nodig. Bij mij zit het gewoon op bestaande groepen.

Met dit soort bedragen zou ik nog even doorsparen en L/W nemen met fancoils om te koelen. Lees je op je gemak eens in in het oude L/L topic en ook het L/W topic en weeg zelf af waar je voorkeur naar uitgaat. Alles heeft zijn eigen voor- en nadelen.

NB: ik zou met een monopolist als stadsverwarming helemaal van het gas af gaan. Stroom alleen kan je zelf kiezen wie je gaat leveren.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 29-04-2023 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Ja 3 jaar geleden hier ook een perfera 2100,- voor een 3,5kw

Laatst nog een bij laten hangen kosten 3600,-......

Spijt dat ik dat niet gelijk 3 jaar geleden heb laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesnam
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 13:20
MotorBeast schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:15:
[...
NB: ik zou met een monopolist als stadsverwarming helemaal van het gas af gaan. Stroom alleen kan je zelf kiezen wie je gaat leveren.
Ben al van het gas af. Alle warmte loopt via stadsverwarming, dus misschien toch een volledige warmtepomp overwegen. Stroom loopt via Zonneplan. Met een EV wel zo handig dat dynamische tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Wesnam schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:43:
[...]

Ben al van het gas af. Alle warmte loopt via stadsverwarming, dus misschien toch een volledige warmtepomp overwegen. Stroom loopt via Zonneplan. Met een EV wel zo handig dat dynamische tarief.
Ken je situatie niet maar als een monoblock kan met een boiler (eventueel kan ook WP Boiler) en je kan een loodgieter vinden die het aansluit (of zelf) ben je schat ik net zo duur uit als met die 10 mille L/L (zit ook subsidie op). Alleen heb je koelen dan nog niet voor elkaar. NB: ik bedoelde als je maar van zo'n monopolist af ben. Ik zie tarieven voorbij komen waar de honden geen brood van lusten.

Neem de tijd en lees je goed in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:51
Onze MHI 3,5 hangt.

Ik wilde volgende programmering instellen:
0600 - 0830 18gr
0830 -2230 20gr
2230 - 0600 uit
Altijd iemand thuis en baby van 2mnd.
Balkon met slaapkamerraam van bovenburen recht boven de unit en recht achter de schutting het raam van de slaapkamer van de zijburen.

WiFi unit moet nog komen dus moet het met de afstandsbediening doen. Best nog een klus.

Houd ik met deze programmering de buitenunit een beetje stil?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
Airco ga je gewoon horen. Ze maken lawaai. Als je buren niet klagen prima. Als je zeikers hebt heb je een probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

GudZ schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:16:
Onze MHI 3,5 hangt.

Ik wilde volgende programmering instellen:
0600 - 0830 18gr
0830 -2230 20gr
2230 - 0600 uit
Altijd iemand thuis en baby van 2mnd.
Balkon met slaapkamerraam van bovenburen recht boven de unit en recht achter de schutting het raam van de slaapkamer van de zijburen.

WiFi unit moet nog komen dus moet het met de afstandsbediening doen. Best nog een klus.

Houd ik met deze programmering de buitenunit een beetje stil?
Kleiner temperatuursverschil aanhouden. 2 graden proberennin te halen betekent dat ie in vollast moet voor een poos. Dat ga je horen. Kan beter in tredes van 1 graad per uur werken als je de unit buiten stil wilt houden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
flippy schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:28:
[...]

Kleiner temperatuursverschil aanhouden. 2 graden proberennin te halen betekent dat ie in vollast moet voor een poos. Dat ga je horen. Kan beter in tredes van 1 graad per uur werken als je de unit buiten stil wilt houden.
Of gewoon constante temperatuur aanhouden op 19,5 24/7 veel zal het niet schelen in verbruik wel in comfort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Hespy schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 23:47:
[...]

Of gewoon constante temperatuur aanhouden op 19,5 24/7 veel zal het niet schelen in verbruik wel in comfort
En geluid?
Misschien heb ik dan wel defrosts in de nacht zou dat uitmaken voor de perceptie van m'n buren, met wie ik aan alle zijden een goede verstandhouding heb maar die zeer conservatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

GudZ schreef op zondag 30 april 2023 @ 04:00:
[...]

En geluid?
Misschien heb ik dan wel defrosts in de nacht zou dat uitmaken voor de perceptie van m'n buren, met wie ik aan alle zijden een goede verstandhouding heb maar die zeer conservatief zijn.
Bij een nachtverlaging tot 18c loopt de machine heel erg rustig en zul je bijna geen defrosts krijgen
, zelfs de binnenunit hoor je dan niet.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:14
digifun schreef op zondag 30 april 2023 @ 06:34:
[...]

Bij een nachtverlaging tot 18c loopt de machine heel erg rustig en zul je bijna geen defrosts krijgen
, zelfs de binnenunit hoor je dan niet.
Dat kan je niet zo maar en zo stellig beweren. Het hangt ook enorm af van je isolatie.
Als het -5 vriest gaat die unit ook ‘s nachts draaien en defrosten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Tommie12 schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:38:
[...]

Dat kan je niet zo maar en zo stellig beweren. Het hangt ook enorm af van je isolatie.
Mijn warmteverlies bij -10 met 20gr binnentemperatuur is ca. 4,5kW. De machine zal het tot onder nul redden maar dan moet ie wel aan de bak dus dan ga ik s nachts met de ketel stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:14
GudZ schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:14:
[...]

Mijn warmteverlies bij -10 met 20gr binnentemperatuur is ca. 4,5kW. De machine zal het tot onder nul redden maar dan moet ie wel aan de bak dus dan ga ik s nachts met de ketel stoken.
Maar je kan al defrosts krijgen als het buiten 2-3 graden boven nul is, zeker bij heel vochtig weer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:34
Hespy schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 23:47:
[...]

Dat hangt echt enorm af van je woning (en hoeveel je thuis bent). Hier is 24/7 stoken significant minder zuinig dan ad hoc en merk hier weinig tot geen comfortverlies (ook dat laatste hangt enorm van je woning af).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
MiBe schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:17:
[...]

Dat hangt echt enorm af van je woning (en hoeveel je thuis bent). Hier is 24/7 stoken significant minder zuinig dan ad hoc en merk hier weinig tot geen comfortverlies (ook dat laatste hangt enorm van je woning af).
Gudz schreef "Altijd iemand thuis en baby van 2mnd"
Idd als er heel de dag niemand thuis is heeft het ook weinig zin om te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
GudZ schreef op zondag 30 april 2023 @ 04:00:
[...]

En geluid?
Proefondervindelijk zal je verschillende situaties moeten uitproberen, een aircogroep is nog altijd geen illegale rave party. Staat hij op blokken of hangt hij aan de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:01
Hespy schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:25:
[...]

Idd als er heel de dag niemand thuis is heeft het ook weinig zin om te verwarmen.
Hier 24/7 iemand thuis, geen baby, geen 24/7 verwarmen.

Nu is het minimaal opgenomen vermogen van een single lager (180-200W?) dan een multi, (de onze 320W), maar dan nog.

Bij de singles heb je ook silent voor tijdens de nacht toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Sjamo op 30-04-2023 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
Sjamo schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:35:
[...]

Hier 24/7 iemand thuis, geen baby, geen 24/7 verwarmen.

Nu is het minimaal opgenomen vermogen van een single lager (180-200W?) dan een multi, (de onze 320W), maar dan nog.

Bij de singles heb je ook silent voor tijdens de nacht toch?
Mijn Daikin 35 single draait 80% van de tijd+-200w overdag gaat hij af en toe naar +-120w.
Als ik hem s nachts af leg zie je hem in het begin naar de 600w gaan om dan af te zakken na 1u tot +-200w.

[ Voor 10% gewijzigd door Hespy op 30-04-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Hespy schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:13:
[...]

Mijn Daikin 35 single draait 80% van de tijd+-200w overdag gaat hij af en toe naar +-120w.
Als ik hem s nachts af leg zie je hem in het begin naar de 600w gaan om dan af te zakken na 1u tot +-200w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Hespy schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:25:
[...]

Maar ook als je woning niet al teveel warmteverlies heeft kun je hem 's nachts prima uitzetten als je slaapt. Dat kan al flink schelen, want 's nachts (zeker in de winter) is je COP het slechtst door de lagere temperatuur.

Disclaimer: Met een dynamisch energiecontract kan het soms overigens alsnog interessant zijn om ondanks de slechte COP juist door te stoken i.v.m. de lage stroomprijs 's nachts, maar dat geldt niet voor een regulier contract.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
MiBe schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:45:
[...]

Maar ook als je woning niet al teveel warmteverlies heeft kun je hem 's nachts prima uitzetten als je slaapt. Dat kan al flink schelen, want 's nachts (zeker in de winter) is je COP het slechtst door de lagere temperatuur.
Je COP kun je beïnvloeden door in de nachten de fanstand hoger te zetten, als de ruimte goed is geïsoleerd en op temperatuur is zal de wp efficiënter gaan werken omdat deze dan makkelijker de warmte kwijt kan. Bij een minder geïsoleerde ruimte zal dit juist tot een hoger verbruik leiden. Wel meer geluid uiteraard.

Hier scheelt het amper in verbruik om 24/7 te stoken al is nacht uit natuurlijk op jaarbasis wel goedkoper maar dat is weer een hele andere discussie mbt comfort.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
24/7 of niet? Waar ken ik die discussie toch van? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Servee schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:55:
[...]

Je COP kun je beïnvloeden door in de nachten de fanstand hoger te zetten, als de ruimte goed is geïsoleerd en op temperatuur is zal de wp efficiënter gaan werken omdat deze dan makkelijker de warmte kwijt kan. Bij een minder geïsoleerde ruimte zal dit juist tot een hoger verbruik leiden. Wel meer geluid uiteraard.
Ik weet niet precies hoe Daikin op hogere fanstand reageert, maar bij MHI knalt het verbruik omhoog in plaats van dat hij netjes terugmoduleert (met pendelgedrag tot gevolg, want hij stampt in korte tijd de ruimte vol met warmte, gaat weer uit en herhaalt dat vervolgens zodra het weer is afgekoeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Tommie12 schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:38:
[...]

Hier draait een mhi 3.5 in een matig geïsoleerde grote kamer. Machine is 's nachts heel rustig met nachtverlaging zowel binnen als buiten. Zo rustig dat die bijna nooit defrost, wat je ook niet hoort als de ramen dicht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
digifun schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:32:
[...]

Hier draait een mhi 3.5 in een matig geïsoleerde grote kamer. Machine is 's nachts heel rustig met nachtverlaging zowel binnen als buiten. Zo rustig dat die bijna nooit defrost, wat je ook niet hoort als de ramen dicht zijn.
Wat zijn je settings, temp, fan, nacht overdag?

Unit staat hier op het terras op bigfeet. Bij sommige frequenties hoor ik ietsjes resonantie in de kast maar de laagste stand is eigenlijk niet hoorbaar tov omgevingsgeluid. Maar s nachts wil het hier nog wel eens doodstil zijn als er geen seizoenwerkersdisco in één van de appartement bij de achtertuinen is. En dan gaat het mij met name om m'n buren die hun balkon met open slaapkamerraam recht over de unit hebben hangen.

Gelukkig hebben ze de hele zomer om alvast aan de unit te wennen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MiBe schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:28:
[...]

Ik weet niet precies hoe Daikin op hogere fanstand reageert, maar bij MHI knalt het verbruik omhoog in plaats van dat hij netjes terugmoduleert (met pendelgedrag tot gevolg, want hij stampt in korte tijd de ruimte vol met warmte, gaat weer uit en herhaalt dat vervolgens zodra het weer is afgekoeld).
Denk niet dat het specifiek MHI of Daikin gedrag is maar de inhoud (m3) versus vermogen speelt natuurlijk ook nog mee naast isolatie en geldende buitentemperatuur.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:24:
24/7 of niet? Waar ken ik die discussie toch van? :+
Hou jij je er ff buiten skreewert :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:07
MiBe schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:28:
[...]

Ik heb een multisplit waar hoofdzakelijk een FTXM42R op draait en met de ventilator in stand 3 bepaald de airco alsnog zelf op welke stand hij draait met een maximum van 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

GudZ schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:58:
[...]

Wat zijn je settings, temp, fan, nacht overdag?

Unit staat hier op het terras op bigfeet. Bij sommige frequenties hoor ik ietsjes resonantie in de kast maar de laagste stand is eigenlijk niet hoorbaar tov omgevingsgeluid. Maar s nachts wil het hier nog wel eens doodstil zijn als er geen seizoenwerkersdisco in één van de appartement bij de achtertuinen is. En dan gaat het mij met name om m'n buren die hun balkon met open slaapkamerraam recht over de unit hebben hangen.
's Nachts op 18c met de klep op de hoogste stand en de fan op auto, op bigfeet in de tuin. Kamer is het oude stalgedeelte van een boerderijtje, dus groot. Verbazingwekkend hoe zuinig dat wel niet is. Machine loopt dan op zo'n lage capaciteit dat die ook niet bevriest.

's Ochtends 2 airco's aan en met 10 minuten is de kamer alweer op temperatuur.

Als je het zelf in de gaten houdt kun je 's nachts verwarmen zonder dat de buren er last van hebben en de mhi's zijn de stilste machines op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:29:
[...]

Ik heb een multisplit waar hoofdzakelijk een FTXM42R op draait en met de ventilator in stand 3 bepaald de airco alsnog zelf op welke stand hij draait met een maximum van 3
Daikin moduleert idd terug indien nodig tot stand 4, stand 5 gaat volgens mij volgas tot uit. Voor zover ik weet doet MHI dat ook, maar als er simpelweg teveel vermogen in de ruimte hangt dan krijg je een aan/uit airco, ook met Daikin. Daarom is de capaciteit berekening zo belangrijk.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MiBe schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:45:
[...]
Dat ligt niet alleen aan de COP maar ook andere factoren spelen mee, bij gas CV had je dat net zo goed.
Je ventilatie/tochtroosters is ook een groot gat waar bij luchtverwarming veel warmte ontsnapt, door die lagere nachttemperaturen ontsnapt er nog meer warmte, voel voor de grap maar eens bij de roosters als de L/L WP aan is en buiten koud.

Hier zie ik maar een zeer minimaal verschil tussen uit en aan laten, maar ik heb dan ook een WTW en doe de goed geisoleerde gordijnen savonds dicht, dit huis is overigens prima geisoleerd.

Laatst was de CV boer hier die gelooft ook nog steeds dat je met COP 1-2 verwarmd tijdens vorst. :o
Er gaat nog een hoop misinformatie rond, ook Lucht/lucht warmtepompen techniek heeft niet stil gestaan met 10 jaar geleden.

Een defrost gebeurd hier om de 5 uur tijdens -5/-10 en beetje afhankelijk hoe de luchtvochtigheid buiten is, vaak is die bij vorst laag.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 30-04-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
mr_evil08 schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:10:
[...]

Dat ligt niet alleen aan de COP maar ook andere factoren spelen mee, bij gas CV had je dat net zo goed.
Je ventilatie/tochtroosters is ook een groot gat waar bij luchtverwarming veel warmte ontsnapt, door die lagere nachttemperaturen ontsnapt er nog meer warmte, voel voor de grap maar eens bij de roosters als de L/L WP aan is en buiten koud.

Hier zie ik maar een zeer minimaal verschil tussen uit en aan laten, maar ik heb dan ook een WTW en doe de goed geisoleerde gordijnen savonds dicht, dit huis is overigens prima geisoleerd.

Laatst was de CV boer hier die gelooft ook nog steeds dat je met COP 1-2 verwarmd tijdens vorst. :o
Er gaat nog een hoop misinformatie rond, ook Lucht/lucht warmtepompen techniek heeft niet stil gestaan met 10 jaar geleden.

Een defrost gebeurd hier om de 5 uur tijdens -5/-10 en beetje afhankelijk hoe de luchtvochtigheid buiten is, vaak is die bij vorst laag.
Helemaal waar, er zijn veel variabelen die hierin een rol spelen. De beste manier om uit te vinden wat voor jouw woning / stookgedrag werkt is gewoon uitproberen en meten, dan ben je er zo achter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
MiBe schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:47:
[...]

Helemaal waar, er zijn veel variabelen die hierin een rol spelen. De beste manier om uit te vinden wat voor jouw woning / stookgedrag werkt is gewoon uitproberen en meten, dan ben je er zo achter :)
MHI 3,5kW
Het was daarnet 20,5 graad in huis. De unit aangezet op 21 op 3d auto, fanspeed auto en silent mode en hij ging wel ff ietsjes stampen.

Na 1 minuut is hij teruggemoduleerd 190W en inmiddels zelfs 170W.

Zijn er trucjes om die piek bij opstarten te reduceren en zo snel mogelijk naar de lage modulatie te gaan? Kan me geen biet schelen hoe lang het duurt om het warm te krijgen maar als ik daar voor de winter achter ben heb ik in ieder geval een goede basis straks.

Of zal die wifi module uitkomst brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
GudZ schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:35:
[...]

MHI 3,5kW
Het was daarnet 20,5 graad in huis. De unit aangezet op 21 op 3d auto, fanspeed auto en silent mode en hij ging wel ff ietsjes stampen.

Zijn er trucjes om die piek bij opstarten te reduceren en zo snel mogelijk naar de lage modulatie te gaan? Kan me geen biet schelen hoe lang het duurt om het warm te krijgen maar als ik daar voor de winter achter ben heb ik in ieder geval een goede basis straks.

Of zal die wifi module uitkomst brengen?
Dat gedrag en dat stampen (lees hoog verbruik door lage Cop) is precies de reden dat de 24/7-ers hem in de winter niet uitzetten.Bij dagen zoals de afgelopen weken heb ik hem ook adhoc aan maar is het hard blazen zo voorbij en met temperaturen boven de 10 graden is de Cop hoog genoeg.

Je moet het natuurlijk zelf weten maar waarom aanzetten als het 20,5 is in huis? Zon doet op dagen zoals vandaag toch genoeg en 20,5 is lijkt me aangenaam. Vandaag laat ik de zon mijn huis warm bakken. Het is nu 22,5 graden binnen maar vanavond buiten weer koud. Heb dan wel heel veel glas op zuid die zijn werk doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
MiBe schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:47:
[...]

Had er 2 jaar van monitoren middels Domoticz, graadagen, klepstanden en fanstanden voor nodig. 8) Uit de hand gelopen hobby.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 30-04-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik kwam iemand tegen die een LG PQRCUDS0 bedrade controller heeft ge-reverse-engineered. Hij heeft een ESPHome component gemaakt zodat z'n LG units met Home Assistant te gebruiken zijn met een externe temperatuursensor en eigen code voor regeling. Dat wil ik ook! :)

Uitgebreide serie posts: https://flameeyes.blog/tag/lg-pqrcuds0/
Code: https://github.com/Flameeyes/esphome-lg-pqrcuds0
Jaar later: https://www.facebook.com/...t/posts/3328890270715653/

Code voor het regelen van de temperatuur voor verwarmen: https://github.com/Flamee...e/lg-pqrcuds0.h#L119-L130

Ik kan alleen niet goed vinden met welke units de LG PQRCUDS0 controller compatibel is...

[ Voor 3% gewijzigd door user109731 op 30-04-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
user109731 schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:47:
Ik kwam iemand tegen die een LG PQRCUDS0 bedrade controller heeft ge-reverse-engineered. Hij heeft een ESPHome component gemaakt zodat z'n LG units met Home Assistant te gebruiken zijn met een externe temperatuursensor en eigen code voor regeling. Dat wil ik ook! :)

Uitgebreide serie posts: https://flameeyes.blog/tag/lg-pqrcuds0/
Code: https://github.com/Flameeyes/esphome-lg-pqrcuds0
Jaar later: https://www.facebook.com/...t/posts/3328890270715653/

Code voor het regelen van de temperatuur voor verwarmen: https://github.com/Flamee...e/lg-pqrcuds0.h#L119-L130

Ik kan alleen niet goed vinden met welke units de LG PQRCUDS0 controller compatibel is...
Even een sniffer er aan en je ziet het protocol om te vergelijken.. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Servee schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:08:
[...]

Daikin moduleert idd terug indien nodig tot stand 4, stand 5 gaat volgens mij volgas tot uit. Voor zover ik weet doet MHI dat ook, maar als er simpelweg teveel vermogen in de ruimte hangt dan krijg je een aan/uit airco, ook met Daikin. Daarom is de capaciteit berekening zo belangrijk.
Laat ik nou toevallig een capaciteitsberekening hebben gemaakt.
Vanwege de niet ideale hanging zou ik de lucht langer willen forceren om verder weg te blazen.
Maar dit doet hij dus gewoon niet, vandaar dat ik de NTC op het PCB wil vervangen met een bedrade naar de andere hoek in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:00:
Even een sniffer er aan en je ziet het protocol om te vergelijken.. :)
Inderdaad, maar helaas ben ik niet zo'n held met hardware en elektronica :/ Veel te bang dat ik iets kapot maak en dat is ook zo'n gedoe met een vrij nieuwe unit...

De LG units die een aantal tweakers gebruiken werkt officieel met de PREMTB001 controller volgens mij en die heeft dezelfde 3-draden/12V aansluiting als zijn controller. Het zou me niet verbazen als het allemaal gewoon werkt of met kleine aanpassingen (hij documenteert het hele proces heel uitgebreid dus zou te volgen moeten zijn).

is er een handige tweaker met een oude LG unit op een zolderkamer ofzo die het leuk vind om een en ander te proberen? ik ga me sowieso even inlezen met zijn blog / YouTube serie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
GudZ schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:16:
Je weet neem ik aan dat die timer instellingen met je RC straks niet meer werken als je de WiFi module aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:56:
[...]

Laat ik nou toevallig een capaciteitsberekening hebben gemaakt.
Vanwege de niet ideale hanging zou ik de lucht langer willen forceren om verder weg te blazen.
Maar dit doet hij dus gewoon niet, vandaar dat ik de NTC op het PCB wil vervangen met een bedrade naar de andere hoek in de woonkamer.
Ja dan loop je ook spaak, een juiste capaciteit berekening gaat hand in hand met een ideale plaatsing.
Die remote is er voor de nieuwe Perfera. Enige nadeel is dat het ten koste zou gaan van de app benadering wat ik ervan begreep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WD6YiwnBTurLZzVqazGK1S2cbio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9K7tDcrT9bCBtmlWIhiqUEr.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Servee schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:14:
[...]

Ja dan loop je ook spaak, een juiste capaciteit berekening gaat hand in hand met een ideale plaatsing.
Die remote is er voor de nieuwe Perfera. Enige nadeel is dat het ten koste zou gaan van de app benadering wat ik ervan begreep.

[Afbeelding]
Ik ben me van alles op de hoogte, wij hebben ook geen spijt van onze keuze.

Wel had ik het vermoeden dat de sensor verplaatst zal moeten worden en dat is ook gebleken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13:52
In een ander tweakers topic verwees iemand naar onderstaand toestel. Het lijkt een lucht/lucht wp en wtw unit in één. De afgezogen lucht dient als bron voor de wp. Die kan de retour lucht flink verwarmen tot 2.45 kW.

https://www.airview.nl/pr...g/elfofresh-evo-cpan-yin/

Dit toestel heeft dus geen buitenunit, kan zowel verwarmen als koelen. Zelfs bij een gering afzuigdebiet nog een aardige capaciteit en een mooie COP. Ik vind dit een zeer interessant toestel en zie dit goed werken in combinatie met een (al dan niet kanaalmodel) airco. Het zou de koudeval van ventilatieroosters in ieder geval oplossen.
Maar er zijn vast ook nadelen en zit nog met wat vragen. Zo vraag me af of defrosts uitgesloten zijn aangezien de bron de binnenlucht is maar heeft natuurlijk wel te maken met buitenlucht die wel onder nul graden kan zijn.

Any thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:08
jelte247 schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:04:
In een ander tweakers topic verwees iemand naar onderstaand toestel. Het lijkt een lucht/lucht wp en wtw unit in één. De afgezogen lucht dient als bron voor de wp. Die kan de retour lucht flink verwarmen tot 2.45 kW.

https://www.airview.nl/pr...g/elfofresh-evo-cpan-yin/

Dit toestel heeft dus geen buitenunit, kan zowel verwarmen als koelen. Zelfs bij een gering afzuigdebiet nog een aardige capaciteit en een mooie COP. Ik vind dit een zeer interessant toestel en zie dit goed werken in combinatie met een (al dan niet kanaalmodel) airco. Het zou de koudeval van ventilatieroosters in ieder geval oplossen.
Maar er zijn vast ook nadelen en zit nog met wat vragen. Zo vraag me af of defrosts uitgesloten zijn aangezien de bron de binnenlucht is maar heeft natuurlijk wel te maken met buitenlucht die wel onder nul graden kan zijn.

Any thoughts?
Grappig idee, maar het is geen passieve WTW die met 25W ventilatievermogen bijna 100% van de voelbare warmte terugwint. Hier zit een ~300W compressor in die verwarmt of koelt afhankelijk van buitentemperatuur.

Bij verwarming zit is wordt ~20C binnenlucht afgekoeld tot nul en naar buiten geblazen, en omgekeerd koude buitenlucht warm gemaakt. Defrost kan simpel moduleren van de compressor zijn, minder vermogen = koude zijde bevriest niet. Maar ~2 kW terugwinnen is niet impressive, dat haalt mijn Q350 ook makkelijk, met een passief enthalpie kruisstroomwisselaar.

Bij koeling werkt het wel beter dan de standaard WTW, deze kunnen hooguit erg warme buitenlucht koelen tot binnentemperatuur en niet 2 kW extra koelen door de uitlaat extra op te warmen. En dat is voldoende voor meeste Nederlandse huizen.

Verwacht overigens niet dat het heel veel kan verwarmen, zeker als het wat kouder is. Het systeem moet blazen om warmte terug te krijgen en de 2.5 kW gaat dan vooral op aan ventilatieverlies.

-5 buiten naar 25 graden brengen (+30C verschil) @ 250 m3/uur @ 50% RV kost 2.5 kW, dus erg warm blaast het niet in, alle energie is al kwijt aan verse lucht richting huis op te warmen. Mijn airco binnenunit blaast 40-60 graden warme lucht uit, die gebruikt lekker ~20 graden binnenlucht als aanvoer en maakt dat warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13:52
w00key schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:44:
[...]

-5 buiten naar 25 graden brengen (+30C verschil) @ 250 m3/uur @ 50% RV kost 2.5 kW,
Ik kan je berekeningen niet helemaal volgen. Dat het opwarmen van de buitenlucht van -5 naar 25 graden zoveel energie kost neem ik van je aan. Maar een warmtepomp haalt dat toch met een bepaalde COP?

In de downloads bij die link wordt er gesproken van een verwarmingscappaciteit van ongeveer 2kW bij -5 graden buitenlucht tegen een cop van minimaal 4 oplopend tot meer dan 7 (afhankelijk van het afzuigdebiet)
Is dit nu een broodje aap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:08
jelte247 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 00:04:
[...]

Ik kan je berekeningen niet helemaal volgen. Dat het opwarmen van de buitenlucht van -5 naar 25 graden zoveel energie kost neem ik van je aan. Maar een warmtepomp haalt dat toch met een bepaalde COP?

In de downloads bij die link wordt er gesproken van een verwarmingscappaciteit van ongeveer 2kW bij -5 graden buitenlucht tegen een cop van minimaal 4 oplopend tot meer dan 7 (afhankelijk van het afzuigdebiet)
Is dit nu een broodje aap?
http://hvac-calculator.co...&hum1=50&temp2=25&vol=250

Als je -5 graden lucht aanzuig en warm wilt maken kost dat energie. Soortelijke energie (J/kg/K) temperatuur verschil x volume x soortelijk gewicht (kg/m2) voor lucht met water erin.

Linkje boven is een shortcut, je kan dat vast ook handmatig op Wolfram Alpha intypen. Die 2.5 kW van de warmtepomp wordt opgemaakt met ventilatielucht opwarmen.

Normale airco buitenunit maakt van -5 nog kouder, -15/20 is niet ongewoon, maar blaast dat lekker buiten in het rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-10 18:27
GudZ schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:35:
[...]

MHI 3,5kW

Heb je de ZS of ZSX?
Hoe meet je het verbruik. Bij mn MHI-AC-CTRL die standaard op 230v staat gaat nooit onder de 250W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myriadmysteries
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-12-2024
Beste Tweakers,
Graag even advies gevraagd voor de installatie van een MHI 50zs-w.
Ik ga deze binnenkort in mijn woonkamer laten plaatsen. De installateur wil deze graag op een bestaande stopcontact aansluiten. En voor de aarde wordt deze buitenin de grond “geschoten?” Is dat normaal?

Of is het beter dat ik een nieuwe stroomkabel laat leggen op de meterkast met een eigen groep?
Toevallig heb ik op de geplande plek een loze kabel liggen en ook een lege groep staan in de meterkast.

Alvast thx als iemand kan delen hoe dat zit.

Fijne maandag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-10 23:20
Myriadmysteries schreef op maandag 1 mei 2023 @ 07:42:
Beste Tweakers,
Ik ga deze binnenkort in mijn woonkamer laten plaatsen. De installateur wil deze graag op een bestaande stopcontact aansluiten. En voor de aarde wordt deze buitenin de grond “geschoten?” Is dat normaal?

Of is het beter dat ik een nieuwe stroomkabel laat leggen op de meterkast met een eigen groep?
Toevallig heb ik op de geplande plek een loze kabel liggen en ook een lege groep staan in de meterkast.

Fijne maandag!
Ik zou er zeker voor kiezen om die loze leiding en groep te gebruiken. Het voorwerk is dan al gedaan...
Eventueel zou je er misschien zelf 3x 2,5mm kabel door kunnen trekken om wat kosten te besparen.
Op een bestaande groep aansluiten kan wel maar erg netjes is dat niet. En je mist op die groep dus ook nog de aarde. Volgens de specificaties kan hij 2500 watt verbruiken, dat zal niet continu zijn maar het is wel een fors apparaat. Ik zou die zelf toch liever op een eigen groep zetten.

Of een aardpen slaan netjes/toegestaan is weet ik niet.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Als je een tweede aardpen slaat, moet je wel zeker zijn dat het potentiaal van die aarde hetzelfde is als die in de meterkast(dit om je automaat door te kunnen laten slaan). Hier in huis ligt dat ook, maar die aardpennen zijn op 15 meter wel met elkaar verbonden met een draad. Ik zou het niet doen. Gewoon een extra draad trekken vanaf je meterkast.

[ Voor 21% gewijzigd door LED-Maniak op 01-05-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Woensdag komt iemand kijken wat het beste past bij mij boven.

- slaapkamer of overloop
- 2,5kW of 3,5kW
- vloer of wand

Ik denk dat ik wel genoeg heb aan 2,5 in de slaapkamer, maar op de overloop is 3,5 misschien handiger om het echt krachtig de slaapkamers in te krijgen.

In de slaapkamer zou ik graag een vloermodel willen omdat het mooier is, maar of dat die extra 300 euro nou waard is voor een kamer waar je alleen maar slaapt.

Voor de prijs van een 2,5kW vloer heb je een 3,5kW wand. Wil sowieso een Daikin omdat ik die al heb. Kan je ze eigenlijk in de app ook koppelen? Dat de ene uit gaat als de ander aan gaat bijvoorbeeld?

Edit: voordeel van de overloop is bij mij ook dat de buitenunit in de voortuin kan, heb ik er niet 2 in de achtertuin. Of eventueel op het dak, weet niet of dat lukt met de zonnepanelen. De zonnepanelen staan zo ver mogelijk naar achteren en als de buitenunit er voor komt zit je met schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U11klPJ.png

Op groen staat al een buitenunit, op het terras zeg maar.

[ Voor 23% gewijzigd door JDx op 01-05-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
@JDx

Overloop is alleen handig als je een deur naar de zolder hebt. Anders word het op zolder een sauna.

Ik spreek uit ervaring...

Beste zou zijn een multisplit met in elke kamer een aparte unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Wortel87 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:17:
@JDx

Overloop is alleen handig als je een deur naar de zolder hebt. Anders word het op zolder een sauna.

Ik spreek uit ervaring...

Beste zou zijn een multisplit met in elke kamer een aparte unit.
Ik heb plat dak, plafond is maar 2,40 hoog en gebruik maar 1 slaapkamer. De 2e slaapkamer was mijn gameroom, maar omdat ik beneden al een airco heb voor verwarmen/koelen staat de PC daar.

Als hij op de overloop beide slaapkamers een beetje goed kan koelen en verwarmen, dan gaat de PC daar ook weer heen, als dat te lastig wordt komt er alleen eentje in de slaapkamer aan de zuidkant.

[ Voor 29% gewijzigd door JDx op 01-05-2023 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Willempie27 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 04:01:
[...]

Heb je de ZS of ZSX?
Hoe meet je het verbruik. Bij mn MHI-AC-CTRL die standaard op 230v staat gaat nooit onder de 250W.
ZS
Ik meet het verbruik met een slimme stekker op Wi-Fi.

Vannacht is het huis tussen zonder verwarming 22:30 - 08:30 teruggekoeld van 23 naar 19,5 graad.
Daarnet ingesteld op 20 graden en hij gooide 'm eerst naar 600W om daarna stapsgewijs binnen 1 minuut terug te moduleren naar 192W.

Standby-verbruik lijkt voor nu nog mee te vallen, het schommelt tussen 13 - 18 W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
JDx schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:19:
[...]

Ik heb plat dak, plafond is maar 2,40 hoog en gebruik maar 1 slaapkamer. De 2e slaapkamer was mijn gameroom, maar omdat ik beneden al een airco heb voor verwarmen/koelen staat de PC daar.
Elke inrichting is anders natuurlijk.
Wij hebben een unit in het trapgat en 1 op de slaapkamer. Als ik nu moest kiezen dan koos ik die in het trapgat.

De trap is de verbindende factor met beneden, dus in de winter maakt deze unit hier dat degene in de woonkamer minder hard hoeft te werken.

Wanneer ik de unit op de slaapkamer aan doe, dan blijven het meer 2 eilanden. Het oppervlak per verdieping is hier een 38m2 en de 2,5 voldoet hier goed in het trapgat, samen met onze 3,5 beneden (beide mhi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sjamo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:33:
[...]

Elke inrichting is anders natuurlijk.
Wij hebben een unit in het trapgat en 1 op de slaapkamer. Als ik nu moest kiezen dan koos ik die in het trapgat.

De trap is de verbindende factor met beneden, dus in de winter maakt deze unit hier dat degene in de woonkamer minder hard hoeft te werken.

Wanneer ik de unit op de slaapkamer aan doe, dan blijven het meer 2 eilanden. Het oppervlak per verdieping is hier een 38m2 en de 2,5 voldoet hier goed in het trapgat, samen met onze 3,5 beneden (beide mhi).
Maar je hebt dan totaal geen deur ofzo tussen boven en beneden? Ik heb nog wel een deur van de woonkamer naar de gang/trapgat, als die dicht is heeft beneden niet zo veel te doen met boven (denk ik).

Het hoeft ook geen 21 graden te worden in de kamers, deze winter was het ronde 14/15 met als dieptepunt een keertje 9,5 toen heb ik het gas er weer bij aan gedaan. In de zomer kan het 35+ worden, als dat maar gewoon onder de 25 blijft is het ook goed.

Trapgat/overloop zou wel het mooiste zijn voor mij, kan ik gewoon een goedkoper wandmodel doen, die hele ruimte is toch al lelijk _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door JDx op 01-05-2023 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
JDx schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:35:
[...]

Maar je hebt dan totaal geen deur ofzo tussen boven en beneden? Ik heb nog wel een deur van de woonkamer naar de gang/trapgat, als die dicht is heeft beneden niet zo veel te doen met boven (denk ik).
Wij hebben een deur van de woonkamer naar de gang, maar die staat hier (tenzij het hard vriest) altijd zo'n 10cm open tbv ventilatie (ventilatieroosters beneden en boven). Ook hebben we een dik gevoerd gordijn beneden bii de trap opgang, maar desgewenst schuiven we die open.

Ik bedoelde meer, een kamerdeur houdt niet veel tegen. Wanneer je alleen je woonkamer verwarmt of koelt, dan moet die unit harder werken omdat er steeds kou/warmte vanuit de gang gevoed wordt.

Je gaf in de winter dacht ik ook aan dat je op enig moment de kamerdeur open zette om de rest van het huis iets warm te kriigen. Dat hoeft dan niet meer, en doordat de gang ook een beetje warm is zal de unit beneden waarschijnlijk wat rustiger kunnen draaien.

Maar dat is hoe het hier werkt. Zoals ik zei, elk huis is anders, en natuurlijk zijn overal de omstandigheden anders.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 01-05-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:51

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

@JDx Hoe wil jij je condenafvoeren laten lopen?

Zoals het nu ingetekend moet je lange afstanden overbruggen met je condensafvoer op afschot. Dat is geen prettig gezicht als dat weer naar buiten moet geleid worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
JDx schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:57:
Woensdag komt iemand kijken wat het beste past bij mij boven.

- slaapkamer of overloop
- 2,5kW of 3,5kW
- vloer of wand

Ik denk dat ik wel genoeg heb aan 2,5 in de slaapkamer, maar op de overloop is 3,5 misschien handiger om het echt krachtig de slaapkamers in te krijgen.

In de slaapkamer zou ik graag een vloermodel willen omdat het mooier is, maar of dat die extra 300 euro nou waard is voor een kamer waar je alleen maar slaapt.

Voor de prijs van een 2,5kW vloer heb je een 3,5kW wand. Wil sowieso een Daikin omdat ik die al heb. Kan je ze eigenlijk in de app ook koppelen? Dat de ene uit gaat als de ander aan gaat bijvoorbeeld?

Edit: voordeel van de overloop is bij mij ook dat de buitenunit in de voortuin kan, heb ik er niet 2 in de achtertuin. Of eventueel op het dak, weet niet of dat lukt met de zonnepanelen. De zonnepanelen staan zo ver mogelijk naar achteren en als de buitenunit er voor komt zit je met schaduw.

[Afbeelding]

Op groen staat al een buitenunit, op het terras zeg maar.
3,5 is zinloos. Je kan niet krachtiger koelen/verwarmen dan dat je referentieruimte toelaat. Een overloop is klein (neem ik aan) dus een zo klein mogelijke unit hangen anders pendelt hij als een gek. Ik doe hier 40m2 boven met een 2 Daikin Perfera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Myriadmysteries schreef op maandag 1 mei 2023 @ 07:42:
Beste Tweakers,

Fijne maandag!
Gaat hier al 3 jaar goed op die manier met grondpen. Heb geen kruipruimte of loze leiding dus kon hier niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MotorBeast schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:07:
[...]

3,5 is zinloos. Je kan niet krachtiger koelen/verwarmen dan dat je referentieruimte toelaat. Een overloop is klein (neem ik aan) dus een zo klein mogelijke unit hangen anders pendelt hij als een gek. Ik doe hier 40m2 boven met een 2 Daikin Perfera.
Heb wel alle deuren open naar de slaapkamers dan he? Maar snap je punt, kan me voorstellen dat hij dan die kleine ruimte zelf heel snel warm of koud krijgt voordat het ook maar naar de andere kamers kan trekken.

Het gaat er ook gewoon om dat het niet ijskoud wordt in de winter en bloedheet in de zomer.

Dus +15 in de winter en -25 in de zomer. Ik vind 15 graden op de slaapkamer prima in de winter, onder de 25 kan ik wel bij slapen in de zomer. Doordat de slaapkamer op zuid zit en plat dak wordt het soms wel 40.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
JDx schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:18:
[...]

Heb wel alle deuren open naar de slaapkamers dan he? Maar snap je punt, kan me voorstellen dat hij dan die kleine ruimte zelf heel snel warm of koud krijgt voordat het ook maar naar de andere kamers kan trekken.

Het gaat er ook gewoon om dat het niet ijskoud wordt in de winter en bloedheet in de zomer.

Dus +15 in de winter en -25 in de zomer. Ik vind 15 graden op de slaapkamer prima in de winter, onder de 25 kan ik wel bij slapen in de zomer. Doordat de slaapkamer op zuid zit en plat dak wordt het soms wel 40.
Deuren open werkt maar je zal de tijd moeten nemen. Even snel knallen en snel op temperatuur zal niet werken. Daarom heeft een zware unit ook geen enkel nut. Hang hem in de warmste kamer op zuid. Hier ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MotorBeast schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:31:
[...]

Deuren open werkt maar je zal de tijd moeten nemen. Even snel knallen en snel op temperatuur zal niet werken. Daarom heeft een zware unit ook geen enkel nut. Hang hem in de warmste kamer op zuid. Hier ook gedaan.
Nou dat zou mooi zijn, die is ook het goedkoopst haha.

Het is echt nu al flink warm binnen, zowel in de woonkamer als boven rond de 25, de buitenunit van de airco beneden staat vol in de zon en die geeft 28 aan. Beneden heb ik nog een zonnescherm, boven niks aan de buitenkant, alleen gordijnen aan de binnenkort.

Met de koele nachten nu is het ook snel weer 17-19, maar vanaf eind mei/juni koelt het ook niet meer af boven en lig ik weken wakker en te zweten in de slaapkamer.

Voordeel is ook dat ik dan in feite van het gas af kan, in ieder geval boven ga ik dan denk ik de radiatoren verwijderen, aangezien eentje lekt en zelfs als ik die dicht heb lekt er nog ergens iets, want ik moet de ketel elke maand bijvullen. Die kan dan gewoon op alleen warm water, als ie het begeeft, alleen een boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
JDx schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:03:
[...]

Het is echt nu al flink warm binnen, zowel in de woonkamer als boven rond de 25, de buitenunit van de airco beneden staat vol in de zon en die geeft 28 aan. Beneden heb ik nog een zonnescherm, boven niks aan de buitenkant, alleen gordijnen aan de binnenkort.
Wellicht het geld dat je uitspaart met die goedkopere unit investeren in goede zonwering boven? :)

Met goede zonwering kun je vaak sowieso met een wat kleinere unit af. Bij gebrek aan goede zonwering zal de kamer zelf ook meer warmte absorberen waarmee je al snel voor langere tijd moet draaien om het goed koel te krijgen, waar je anders vermoedelijk wegkomt met een paar uurtjes laten draaien voordat je naar bed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
JDx schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:03:
[...]

Met de koele nachten nu is het ook snel weer 17-19, maar vanaf eind mei/juni koelt het ook niet meer af boven en lig ik weken wakker en te zweten in de slaapkamer.

Voordeel is ook dat ik dan in feite van het gas af kan, in ieder geval boven ga ik dan denk ik de radiatoren verwijderen, aangezien eentje lekt en zelfs als ik die dicht heb lekt er nog ergens iets, want ik moet de ketel elke maand bijvullen. Die kan dan gewoon op alleen warm water, als ie het begeeft, alleen een boiler.
Ik heb nu warmtewerend glas maar daarvoor dit: https://www.raamfolie-winkel.nl/zonwerende-raamfolie Werkt als een malle als je geen zonwering wenst. Niet dat ik geen koeling meer nodig heb maar het scheelt enorm. Nadeel, in de winter ook geen zonwarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MiBe schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:21:
[...]

Wellicht het geld dat je uitspaart met die goedkopere unit investeren in goede zonwering boven? :)

Met goede zonwering kun je vaak sowieso met een wat kleinere unit af. Bij gebrek aan goede zonwering zal de kamer zelf ook meer warmte absorberen waarmee je al snel voor langere tijd moet draaien om het goed koel te krijgen, waar je anders vermoedelijk wegkomt met een paar uurtjes laten draaien voordat je naar bed gaat.
Als je de hele verdieping wil koelen/verwarmen met 1 unit ga je dat niet redden met een paar uurtjes. Hier draait hij bij 30 graden plus gewoon 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
MotorBeast schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:28:
[...]

Als je de hele verdieping wil koelen/verwarmen met 1 unit ga je dat niet redden met een paar uurtjes. Hier draait hij bij 30 graden plus gewoon 24/7.
Ligt eraan hoe ver het overdag oploopt natuurlijk en goede zonwering (maar ook isolatie) is daar essentieel in. Als ik overdag de rolluiken dicht gooi en de airco voor het slapengaan een paar uur aanzet blijft het 's nachts koel genoeg om bij te slapen (moet er wel bij zeggen dat wij een unit in die specifieke kamer hebben hangen). Laat ik de rolluiken open zit er dusdanig veel warmte in de slaapkamer dat de lucht gewoon weer terug opwarmt zodra de unit uitstaat waarbij het gedurende de nacht weer te warm wordt. Zie net echter dat @JDx een plat dak heeft, dat had ik even over het hoofd gezien, daarmee kan het sowieso een stuk lastiger worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

MotorBeast schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:27:
[...]

Ik heb nu warmtewerend glas maar daarvoor dit: https://www.raamfolie-winkel.nl/zonwerende-raamfolie Werkt als een malle als je geen zonwering wenst. Niet dat ik geen koeling meer nodig heb maar het scheelt enorm. Nadeel, in de winter ook geen zonwarmte.
Opbasis waarvan zeg je die "scheelt enorm"? Heb je zelf vergelijkingsmateriaal van voor en na op dezelfde locatie? En hoeveel scheelde het dan?

Ik overwoog hier eerst zonwering te installeren met de gedachte dat je zonder zonwering als het ware de deur van de koelkast open laat staan maar dat werd me in een topic op tweakers ontraden aangezien het verschil niet uit zou kunnen.
Gezien de offertes van ruim 7k+ voor zonwering en de absolute peanuts die koelen me afgelopen zomer bleek te kosten, zelfs zonder zonwering, kan ik me idd niet voorstellen dat het "enorm scheelt" en de moeite waard is. Daarentegen kan ik in de winter de instraling goed gebruiken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MotorBeast schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:28:
[...]

De bedoeling is gewoon om hem 24/7 op 15 verwarmen te zetten in de winter en 25 koelen in de zomer en dan zou ik best wel genoeg kunnen hebben aan een 2,5kW ja, lekker rustig doorkabbelen.

Daikin kennende draait ie alleen het nodig is, ben zeer tevreden over mijn 3,5kW in de woonkamer, die heb ik alweer wat jaartjes. Aangezien 25 nu al behoorlijk klam aan voelt misschien 22/23 in de zomer.

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 01-05-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MiBe schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:41:
[...]
Zie net echter dat @JDx een plat dak heeft, dat had ik even over het hoofd gezien, daarmee kan het sowieso een stuk lastiger worden.
Klopt, de warmte en kou komt echt van alle kanten.

Het is niet zo'n rijke buurt, zeg maar gewoon achterstandswijk, maar de mensen met een beetje geld, vooral gepensioneerden die hier al 20 jaar wonen hebben een airco of 2.

[ Voor 22% gewijzigd door JDx op 01-05-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MiBe schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:41:
[...]

Ligt eraan hoe ver het overdag oploopt natuurlijk en goede zonwering (maar ook isolatie) is daar essentieel in. Als ik overdag de rolluiken dicht gooi en de airco voor het slapengaan een paar uur aanzet blijft het 's nachts koel genoeg om bij te slapen (moet er wel bij zeggen dat wij een unit in die specifieke kamer hebben hangen). Laat ik de rolluiken open zit er dusdanig veel warmte in de slaapkamer dat de lucht gewoon weer terug opwarmt zodra de unit uitstaat waarbij het gedurende de nacht weer te warm wordt. Zie net echter dat @JDx een plat dak heeft, dat had ik even over het hoofd gezien, daarmee kan het sowieso een stuk lastiger worden.
Warmte zit gewoon lekker in je muren. En we hebben het hier niet over 1 kamer koelen maar 1 verdieping met 1 unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MotorBeast schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:11:
[...]

Warmte zit gewoon lekker in je muren. En we hebben het hier niet over 1 kamer koelen maar 1 verdieping met 1 unit.
Ja dramatisch is dat, na een week hittegolf kan ik de hele dag en nacht de ramen open zetten, maar als ik ze dicht doe schiet het zo weer van 24 naar 29 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Termy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:55:
[...]

Opbasis waarvan zeg je die "scheelt enorm"? Heb je zelf vergelijkingsmateriaal van voor en na op dezelfde locatie? En hoeveel scheelde het dan?

Ik overwoog hier eerst zonwering te installeren met de gedachte dat je zonder zonwering als het ware de deur van de koelkast open laat staan maar dat werd me in een topic op tweakers ontraden aangezien het verschil niet uit zou kunnen.
Gezien de offertes van ruim 7k+ voor zonwering en de absolute peanuts die koelen me afgelopen zomer bleek te kosten, zelfs zonder zonwering, kan ik me idd niet voorstellen dat het "enorm scheelt" en de moeite waard is. Daarentegen kan ik in de winter de instraling goed gebruiken.
Ik heb hier een serre met 12m2 glas verticaal (zonwering erboven). Tevens boven een slaapkamer op zuid met zo'n 7m2 glas. Op slaapkamer is nu 20 graden zonder airco, woonkamer 21,5 graden.. Toen ik nog geen folie had en nu warmtewerend glas was het makkelijk al zo'n 28 graden daar en in woonkamer. Instraling in de winter heb ik boven niet nodig, 19 graden constant of het moet -5 vriezen. Beneden pak ik nog wel instraling door dak serre maar die instraling is ook te verwaarlozen. Opbrengst zonnepanelen in de echte koude maanden zegt genoeg. Ronduit slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
JDx schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:13:
[...]

Ja dramatisch is dat, na een week hittegolf kan ik de hele dag en nacht de ramen open zetten, maar als ik ze dicht doe schiet het zo weer van 24 naar 29 bijvoorbeeld.
Overdag altijd dichthouden. Ook zonder airco. Warme fohn naar binnen halen, koelt helemaal niets. Warmt juist op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:07:
[...]

Daar is die externe temperatuur sensor dan weer voor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
JDx schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:13:
[...]

Dat is een flinke sprong inderdaad, zoveel stijgt het hier gedurende een hele nacht nog niet. Dat platte dak zal ook niet helpen wat dat betreft. Verder zoals @MotorBeast al aangeeft, ramen overdag beter dichtlaten. Je wil ze in principe pas open hebben zodra de buitentemperatuur lager is dan de binnentemperatuur, anders warm je de boel alleen maar verder op. Zelf heb ik ze vaak nog langer dicht want soms daalt de buitentemperatuur al wel onder de binnentemperatuur, maar als het nog zonnig is kan dit ervoor zorgen dat de binnentemperatuur alsnog blijft stijgen en heeft het meer effect om de zonwering dicht te laten dan het raam open te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MotorBeast schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:19:
[...]

Overdag altijd dichthouden. Ook zonder airco. Warme fohn naar binnen halen, koelt helemaal niets. Warmt juist op.
Ik zei na een hittegolf he, dus als het buiten weer 20 graden is en binnen nog 30, zet ik alles open, maar al koelt het af naar 22, als ik alles voor het slapen gaan dicht doe is het de volgende ochtend weer 29.

Aangezien ik naast een drukke weg woon is slapen met het raam open bijna niet te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 01-05-2023 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
JDx schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:53:
[...]

Ik zei na een hittegolf he, dus als het buiten weer 20 graden is en binnen nog 30, zet ik alles open, maar al koelt het af naar 22, als ik alles voor het slapen gaan dicht doe is het de volgende ochtend weer 29.

Aangezien ik naast een drukke weg woon is slapen met het raam open bijna niet te doen.
Met een raam open slapen tijdens warmte doet hier bijna niets. Sinds ik het huis goed heb geisoleerd blijft warmte binnen. Top in de winter. Zelfs nu al niet. Vannacht boven ramen open gehad. Laagste temperatuur 19,8 graden boven.

Koop lekker een unit voor boven en genieten maar in de zomer. Niet te lang wachten want straks zijn er weer wachtrijen omdat iedereen ineens met hitte wakker wordt en dan een unit wil. Succes!
Pagina: 1 ... 7 ... 150 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic