Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 150 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:53
Termy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:55:
[...]

Opbasis waarvan zeg je die "scheelt enorm"? Heb je zelf vergelijkingsmateriaal van voor en na op dezelfde locatie? En hoeveel scheelde het dan?

Ik overwoog hier eerst zonwering te installeren met de gedachte dat je zonder zonwering als het ware de deur van de koelkast open laat staan maar dat werd me in een topic op tweakers ontraden aangezien het verschil niet uit zou kunnen.
Gezien de offertes van ruim 7k+ voor zonwering en de absolute peanuts die koelen me afgelopen zomer bleek te kosten, zelfs zonder zonwering, kan ik me idd niet voorstellen dat het "enorm scheelt" en de moeite waard is. Daarentegen kan ik in de winter de instraling goed gebruiken.
Bij HR++ maakt het idd niet zoveel uit maar enkel of dubbel (thermopane) maakt het nog wel uit.

Geld kun je beter in glas stoppen idd.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:14
mr_evil08 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:55:
[...]

Bij HR++ maakt het idd niet zoveel uit maar enkel of dubbel (thermopane) maakt het nog wel uit.

& @Termy Als je het e.e.a. wil berekenen (HR++/HR+++ vs. gemiste solare winst) is mijn bijdrage
in "Het grote HR+++ glas en kozijn topic" misschien relevant.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ter overpeinzing. Ik vrees dat een L/L niet als hybride wordt gezien https://www.nu.nl/klimaat...n-hybride-warmtepomp.html

Dat wordt alsnog een hybride systeem voor verwarmen op termijn. Zit je daar met je L/L om te verwarmen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

MotorBeast schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:40:
[...]

Met een raam open slapen tijdens warmte doet hier bijna niets. Sinds ik het huis goed heb geisoleerd blijft warmte binnen. Top in de winter. Zelfs nu al niet. Vannacht boven ramen open gehad. Laagste temperatuur 19,8 graden boven.

Koop lekker een unit voor boven en genieten maar in de zomer. Niet te lang wachten want straks zijn er weer wachtrijen omdat iedereen ineens met hitte wakker wordt en dan een unit wil. Succes!
Mijn ma werkt bij het bedrijf waar ik hem bestel, dus meestal komt dat wel goed, Daikin is ook vrij snel leverbaar, sluit mooi aan in de app met m'n andere Daikin en ik betaal een familieprijs :+

Woensdag nog even een collega van mijn ma die ook even komt kijken wat het handigste is en dan gaat de bestelling de deur uit. Ik denk gewoon een 2,5kW wandmodel. Lekker relaxed slapen deze zomer! _/-\o_

En geen gas meer nodig om het een beetje dragelijk te houden in de winter.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 01-05-2023 19:58 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

mr_evil08 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:55:
[...]

Heb enkele jaren geleden mijn rotte kozijnen boven al vervangen voor kunststof kozijnen met HR++ gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

MotorBeast schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:33:

Dat wordt alsnog een hybride systeem voor verwarmen op termijn. Zit je daar met je L/L om te verwarmen. :X
Niks mis met lucht/lucht dat werkt hier prima.

Bij jou dan misschien niet maar dat moet je toch echt bij jezelf zoeken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:14

Termy

valt er nog wat te fragge?

MotorBeast schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:18:
[...]

Ik heb hier een serre met 12m2 glas verticaal (zonwering erboven). Tevens boven een slaapkamer op zuid met zo'n 7m2 glas. Op slaapkamer is nu 20 graden zonder airco, woonkamer 21,5 graden.. Toen ik nog geen folie had en nu warmtewerend glas was het makkelijk al zo'n 28 graden daar en in woonkamer. Instraling in de winter heb ik boven niet nodig, 19 graden constant of het moet -5 vriezen. Beneden pak ik nog wel instraling door dak serre maar die instraling is ook te verwaarlozen. Opbrengst zonnepanelen in de echte koude maanden zegt genoeg. Ronduit slecht.
Het is nu ook nog vrij fris buiten, dus dit is nog niet heel overtuigend. Sowieso is de vraag hoeveel meer het zou kosten om dat te koelen tov de kosten van zonwering of ander glas. Hier zou ik decennia kunnen koelen van de meerprijs van zonwering.

Wij hebben overigens zo'n 18m2 raam op zuid waar het in 2020 op z'n ergst 32 graden werd in een PC-kamer op de 1e verdieping en zo'n 28 in de slaapkamer ernaast. In de winter worden de kamers vanaf de 1e aardig verwarmd op een zonnige dag (helaas schaduw in de woonkamer). Makkelijk ruim boven de 20 graden in de uitbouw op zuid met 7m2 raam. Afgelopen zomer sinds 9 augustus airco en voor koelen 170 kWh gebruikt sindsdien, volgens Daikin. Een druppel op de opbrengst van de panelen en een fractie van verwarmen in de winter (zo'n 850 kWh totaal) of de kosten van zonwering.

Dat zonnepanelen het minder doen in de winter zegt overigens weinig tot niks over het nut van zoninstraling. De korte dag en slechte hoek zijn het probleem, waarvan dat laatste helemaal geen ding is voor zon door je raam (of juist gunstig dat de zon zo laag hangt ivm minder reflectie). In ons vorige appartement (nieuwbouw 2018) hoefden we nauwelijks te verwarmen en ging het soms zelfs koelen (WKO) aangezien we daar bijna volledig glas op zuid met open zicht hadden op de 3e verdieping.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ter overpeinzing. Ik vrees dat een L/L niet als hybride wordt gezien https://www.nu.nl/klimaat...n-hybride-warmtepomp.html

Want? Is het ineens verplicht om een hybride ketel op te hangen?

Nee. Je mag ook gewoon ervoor kiezen om voor L/L en een (warmtepomp)boiler te gaan. Of infrarood.. of elektrische vloerverwarming.

Het enige wat niet meer mag straks is een ouderwetse CV ketel ophangen.

Dat gezegd hebbende ben ik het verder nog steeds met je eens dat L/L niet ideaal is hoor. De warmtepompboiler wordt hier morgen in werking gesteld. Dan kan de CV eruit en de nieuwe binnenunit van de WP kan op de plek van de CV erin d:)b

[ Voor 15% gewijzigd door Glashelder op 01-05-2023 21:09 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Dan laat je een nieuwe combiketel ophangen met functie alleen warmwater en sluit je cv gedeelte later zelf weer aan.

Waar lees je dat L/L wp niet herkend wordt?
Nergens staat hoe je dient te verwarmen, kan alleen problemen geven met verkoopbaarheid huis.

Ben eerder bang dat men een hybride wil plaatsen die niet zelfstandig kan functioneren en alsnog met gas gaat bij verwarmen ipv doorgaan met proberen.

Op termijn ga ik toch over op l/w wp en zie l/l wp ook als tussenoplossing zolang de overheid niet duidelijk is.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 01-05-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
digifun schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:58:
[...]

Niks mis met lucht/lucht dat werkt hier prima.

Bij jou dan misschien niet maar dat moet je toch echt bij jezelf zoeken.
Als je nog afhankelijk bent van je ketel voor Sww en geen plek hebt voor een boiler ben je dus veroordeeld tot een ketel met hybride. Nb.wacht maar tot we weer eens een echte winter krijgen. Dan is L/L armoe troef.....yep vind ik (en dan heb ik nog een goed geisoleerd huis).

Opvallend is wel dat al langjarige gebruikers zoals ik @Glashelder en zelfs @mr_evil08 nu toch ook naar L/W willen. Als het top zou zijn met L/L zouden we dit niet willen.

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 01-05-2023 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:46:
[...]

Als je nog afhankelijk bent van je ketel voor Sww en geen plek hebt voor een boiler ben je dus veroordeeld tot een ketel met hybride. Nb.wacht maar tot we weer eens een echte winter krijgen. Dan is L/L armoe troef.....yep vind ik (en dan heb ik nog een goed geisoleerd huis).

Opvallend is wel dat al langjarige gebruikers zoals ik @Glashelder en zelfs @mr_evil08 nu toch ook naar L/W willen. Als het top zou zijn met L/L zouden we dit niet willen.
meningen mogen verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:36
elektriekert schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 06:54:
[...]

meningen mogen verschillen.
Dat is een beetje jammer dat je dat zegt :)

Het belangrijkste dat je geacht wordt te leren hier in dit topic is dat airco niet geschikt is voor verwarming :) Iedereen die anders denkt heeft zich onvoldoende ingelezen, heeft onvoldoende ervaring, heeft een twijfelachtige standaard of is een beetje dom :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Zullen we het niet overdrijven en het gezellig houden? :*)

L/L heeft zijn bestaansrecht, maar heeft ook gewoon zo zijn beperkingen, die erkend moeten worden. Ik persoonlijk vind L/L ideaal om heel snel geld te besparen op je energierekening. Hier heb ik een paar airco's uit Spanje overgevlogen en voor een prikkie laten installeren. In combinatie met de zonnepanelen heeft dat in een 4 jaar tijd een enorme besparing opgeleverd. Tegelijkertijd zit je met een set nadelen: geluid (stoor ik mezelf niet zo aan), warmteverdeling is wat minder als het buiten goed koud is en de belangrijkste: het hele huis wordt niet langer in zijn geheel verwarmd. Dat laatste is hier geen probleem omdat wij (nog) geen kinderen hebben en sommige kamers dus niet echt actief gebruikt worden. Wilde ik die wél verwarmen met L/L, dan had ik door het hele huis units op moeten hangen, en dan is L/L niet echt goedkoper meer dan L/W..

Wat ik wel leuk vind is dat ik en de rest van de overstappers naar L/W straks de vraag kunnen beantwoorden hoe L/L zich qua energieverbruik verhoudt tot L/W. Als ik de L/W fans mag geloven is de COP van L/W beter dan L/L, dus dat gaan we zien d:)b Natuurlijk moet daarmee rekening gehouden worden met het feit dat ik straks meer ruimtes kan verwarmen, maar of ik dat ga doen is nog maar de vraag. Overigens is tapwater hier straks strikt gescheiden van verwarming, want daar komt dus een aparte WPB voor (vandaag) :)

Overigens ga ik de L/L ook gewoon weer inschakelen hier als het echt heel koud wordt en de L/W eventueel over zou moeten schakelen op de backup heater. Liever twee warmtepompen die pompen dan COP1 *O*

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07:17
Dank voor de nuance. Dekt volgens mij volledig de lading van dit hele topic. verwarmen kan prima met L/L, maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:28
En hoe zit dat dan met een L/W wat betreft geluid om een heel huis te verwarmen? Wij hebben bijvoorbeeld alleen plek op het dak of de erker voor een unit. Dit is hout en zal geen feestje zijn voor de buurt en bij ons binnen. En dan nog het verbruik bij vrienden van ons jankt dat ding er regelmatig 24kwh per dag doorheen. Dit zal wel aan instellingen liggen maar dan verwacht ik dat een installateur dit goed instelt. Dit houd ons dus tegen om een L/W erbij te nemen. Zou wat mij betreft handiger zijn als ze een maximum bepalen voor m3 gas en dan de verplichting van een L/W daar aan koppelen.

Nu verwarmen wij met L/L's deze zijn in eerste instantie alleen aangeschaft om 4 slaapkamers en de woonkamer te koelen waarbij het met verwarmen toch een leuke besparing is van in maart 163 euro en in april 124 euro. Als backup een normale CV (staat nooit aan) en een gashaard (0.5m3 per uur) voor extreem veel warmte en gezelligheid.

Hier dus een tevreden gebruiker. Maar wij vinden een paar dagen 18.5 graden binnen ook prima als het -10 is en wij weer eens kunnen schaatsen 1x per 10 jaar. :+

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:34
gielz schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:41:
En dan nog het verbruik bij vrienden van ons jankt dat ding er regelmatig 24kwh per dag doorheen.
Als het echt koud is, is dat - uiteraard afhankelijk van je woning - met L/L toch niet anders?

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:25
MiBe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:14:
[...]

Als het echt koud is, is dat - uiteraard afhankelijk van je woning - met L/L toch niet anders?
Dit. Heb het idee dat veel mensen schrikken van het verbruik in kWh omdat ze zich onvoldoende inlezen. Terwijl het niet zo heel moelijk is om te achterhalen dat grofweg 1m3 = 2 kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 02-05-2023 10:22 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:05
L/L is vaak flexibeler met plaatsing. Unit buiten aan de muur en binnenunit aan de andere kant, 1 setje per verdieping of een dual / triple split voor boven ook en klaar. Meeste huizen hebben wel ruimte in de tuin of achtergevel daarvoor, maar datzelfde plek gebruiken voor een monoblock of split buitenunit die dan weer helemaal naar boven moet naar de technische ruimte met de boiler / oude CV is lastig.

[ Voor 20% gewijzigd door w00key op 02-05-2023 10:23 . Reden: Wrong quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MotorBeast schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:40:
[...]
Koop lekker een unit voor boven en genieten maar in de zomer. Niet te lang wachten want straks zijn er weer wachtrijen omdat iedereen ineens met hitte wakker wordt en dan een unit wil. Succes!
Werd net gebeld door mijn ma, wegens een tekort aan personeel kan plaatsing pas in week 45...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MiBe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:14:
[...]

Dat ligt er een beetje aan hoe 'regelmatig' dat regelmatig is. Als dat echt vaak is, dan is 24 kWh per dag wel heel erg veel. Er zijn genoeg horrorverhalen bekend van L/W warmtepompen die om de haverklap hun backup heaters aan zetten. Ja dan gaat het bizar hard met het verbruik.

Helaas zijn die verhalen zoals je ook hier weer ziet een eigen leven gaan leiden waardoor het merendeel van de bevolking overtuigd is dat ze niet uit de voeten kunnen met een warmtepomp of eerst hun hele huis op nieuwbouwstandaard moeten krijgen qua isolatie. De schreeuwers krijgen altijd het podium :) En de mensen met verstand van zaken sneeuwen onder.
JDx schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:36:
[...]

Werd net gebeld door mijn ma, wegens een tekort aan personeel kan plaatsing pas in week 45...
Welke regio? Ik had hier een installateur over de vloer die nog wel wat extra werk aan kon zei die ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Glashelder op 02-05-2023 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:38:
[...]

Dat ligt er een beetje aan hoe 'regelmatig' dat regelmatig is. Als dat echt vaak is, dan is 24 kWh per dag wel heel erg veel. Er zijn genoeg horrorverhalen bekend van L/W warmtepompen die om de haverklap hun backup heaters aan zetten. Ja dan gaat het bizar hard met het verbruik.

Helaas zijn die verhalen zoals je ook hier weer ziet een eigen leven gaan leiden waardoor het merendeel van de bevolking overtuigd is dat ze niet uit de voeten kunnen met een warmtepomp of eerst hun hele huis op nieuwbouwstandaard moeten krijgen qua isolatie. De schreeuwers krijgen altijd het podium :) En de mensen met verstand van zaken sneeuwen onder.
[...]

Welke regio? Ik had hier een installateur over de vloer die nog wel wat extra werk aan kon zei die ;)
Drenthe, weet niet of dat kan, bij de een bestellen en bij de ander laten monteren, maar ik wacht het eerst wel even af, volgens mij kent mijn pa ook nog een monteur die het misschien wel "in het weekend" kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dat denk ik niet, maar als ik 27 weken zou moeten wachten op een bestelling dan gaat er bij mij vrij onherroepelijk een streep door welk koopcontract dan ook. Dat is gewoon onredelijk lang IMO :)

Maar de monteur in kwestie is regio Alphen a/d Rijn, dus dat is wat ver weg dan. Hoewel alles natuurlijk mogelijk is, maar dan zal e.a. doorberekend worden uiteraard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-10 14:19
Over de kosten van L/W vs L/L weet ik het nog niet zo zeker, met L/W moet je naast de warmtepomp vaak ook nog je kachels vervangen zodat ze goed werken met lage temperatuur, dat kan een behoorlijk dure aangelegenheid zijn.

Overigens moet één overduidelijk voordeel van een L/L warmtepomp niet vergeten worden (wat ook in de titel van dit topic staat) ze kunnen ook koelen! Het hele huis vol hangen met L/L warmtepompen zal vast en zeker niet goedkoper zijn dan één L/W warmtepomp, maar je krijgt er wel meer comfort voor terug in de zomer, dat heeft bij ons uiteindelijk de doorslag gegeven.

Technisch gezien heb ik overigens ook mijn bedenkingen met L/W omdat er een extra omzetting plaats vind: van buiten lucht de warmte overzetten naar water, het water door leidingen je huis rondpompen en via radiatoren de warmte uit het water omzetten naar lucht. Ik heb het idee dat dit bij een L/L veel efficiënter werkt omdat je de warmte niet heel je radiator installatie rond hoeft te pompen. Ik snap overigens dat een L/L in principe hetzelfde doet, maar ik denk dat het leiding netwerk kleiner zal zijn en de koelvloeistof (R32) zal efficiënter zijn dan water denk ik. Maar dat zal uiteindelijk wel meevallen, anders was het niet zo populair denk ik.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Sjamo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:54:
[...]

Dat is een beetje jammer dat je dat zegt :)

Het belangrijkste dat je geacht wordt te leren hier in dit topic is dat airco niet geschikt is voor verwarming :) Iedereen die anders denkt heeft zich onvoldoende ingelezen, heeft onvoldoende ervaring, heeft een twijfelachtige standaard of is een beetje dom :)
Dan zou de naam van het topic ook aangepast moeten worden.

Als men een andere standaard heeft en maar een ruimte warm wil hebben, geen last van het geluid heeft etc. Etc.
Dan is die mening toch prima mijns inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:49:
Dat denk ik niet, maar als ik 27 weken zou moeten wachten op een bestelling dan gaat er bij mij vrij onherroepelijk een streep door welk koopcontract dan ook. Dat is gewoon onredelijk lang IMO :)

Maar de monteur in kwestie is regio Alphen a/d Rijn, dus dat is wat ver weg dan. Hoewel alles natuurlijk mogelijk is, maar dan zal e.a. doorberekend worden uiteraard ;)
Ook als je het voor de inkoopprijs kan krijgen? ;)

Maar goed, er komt vanzelf een oplossing bovendrijven, dat is bij mij altijd wel zo gelukkig.

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 02-05-2023 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Soepstengel schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:45:
Over de kosten van L/W vs L/L weet ik het nog niet zo zeker, met L/W moet je naast de warmtepomp vaak ook nog je kachels vervangen zodat ze goed werken met lage temperatuur, dat kan een behoorlijk dure aangelegenheid zijn.

Overigens moet één overduidelijk voordeel van een L/L warmtepomp niet vergeten worden (wat ook in de titel van dit topic staat) ze kunnen ook koelen! Het hele huis vol hangen met L/L warmtepompen zal vast en zeker niet goedkoper zijn dan één L/W warmtepomp, maar je krijgt er wel meer comfort voor terug in de zomer, dat heeft bij ons uiteindelijk de doorslag gegeven.

Technisch gezien heb ik overigens ook mijn bedenkingen met L/W omdat er een extra omzetting plaats vind: van buiten lucht de warmte overzetten naar water, het water door leidingen je huis rondpompen en via radiatoren de warmte uit het water omzetten naar lucht. Ik heb het idee dat dit bij een L/L veel efficiënter werkt omdat je de warmte niet heel je radiator installatie rond hoeft te pompen. Ik snap overigens dat een L/L in principe hetzelfde doet, maar ik denk dat het leiding netwerk kleiner zal zijn en de koelvloeistof (R32) zal efficiënter zijn dan water denk ik. Maar dat zal uiteindelijk wel meevallen, anders was het niet zo populair denk ik.
Daar staat weer tegenover dat een L/W systeem met een goed afgiftesysteem met lagere temperaturen kan werken. Schijnbaar is de COP bij L/W daarom hoger. Water kan nou eenmaal meer energie bevatten per liter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-10 20:06
gielz schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:41:
.... En dan nog het verbruik bij vrienden van ons jankt dat ding er regelmatig 24kwh per dag doorheen. Dit zal wel aan instellingen liggen maar dan verwacht ik dat een installateur dit goed instelt.
Glashelder schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:38:
[...]
Zo maar roepen dat 24 kWh per dag veel is zonder verdere context, is wel erg kortzichtig.

Wat oudere minder goed geisoleerde woningen en ook de wat grotere wel goed geisoleerde woningen hebben nu eenmaal een warmte verlies dat gecompenseerd moet worden om het op temperatuur te houden, en dan is 24 kWh niet heel onrealistisch bij gemiddelde etmaal buiten temperaturen onder de 5oC.

Ter vergelijk mijn airco verbruik om te verwarmen de afgelopen winter met de gemiddelde etmaal buiten temperatuur eronder.
Mijn huis is redelijk geisoleerd met 15cm Steenwol in de spouw maar wel vrijstaand en iets groter dan gemiddeld met 1050 m3 inhoud.
Je ziet dat in de koude periode in december, met veel defrosts, het verbruik richting de 60 kWh. per dag ging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-TS-pn7VopEouBkMgnCEG7NzHI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XbIp1lHVMxJwUmrmy3TE8YoF.png?f=user_large
Glashelder schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:33:
Wat ik wel leuk vind is dat ik en de rest van de overstappers naar L/W straks de vraag kunnen beantwoorden hoe L/L zich qua energieverbruik verhoudt tot L/W. Als ik de L/W fans mag geloven is de COP van L/W beter dan L/L, dus dat gaan we zien d:)b
Ik zit al meer dan een jaar op een WP te wachten, dus het zou er binnenkort toch een keer van moeten komen. Ik ben inderdaad ook benieuwd hoeveel beter de L/W het gaat doen qua efficientie. Ik heb losse Kamstrup warmte meters en kWh meters om een en ander goed te kunnen meten, dus met een beetje geluk weten we over een jaar meer.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Glashelder schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:40:
[...]

Daar staat weer tegenover dat een L/W systeem met een goed afgiftesysteem met lagere temperaturen kan werken. Schijnbaar is de COP bij L/W daarom hoger. Water kan nou eenmaal meer energie bevatten per liter.
Maar als je die energie gebruikt om de lucht in je kamer op te warmen maakt dat toch niet meer uit? Indien er vloerverwarming is, is dat wel een ander verhaal want dan sla je de warmte/koude op in de vloer, ik denk dat dat met radiatoren een stuk minder zal zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Soepstengel schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:37:
[...]

Maar als je die energie gebruikt om de lucht in je kamer op te warmen maakt dat toch niet meer uit? Indien er vloerverwarming is, is dat wel een ander verhaal want dan sla je de warmte/koude op in de vloer, ik denk dat dat met radiatoren een stuk minder zal zijn?
Jawel, want om die hogere luchttemperatuur te bereiken moet de warmtepomp harder werken :) Daar daalt de COP van. Het is wel zo dat een deel van die energie weer in je huis komt, ook met een warmtepomp, maar dat deel wat je 'wint' is COP1 (warmte-energie afkomstig van de compressor dat (deels) overgedragen wordt aan het koudemiddel).

Overigens zal de COP grofwg gelijk zijn aan een L/W als je airco lucht van pak en beet 30 graden kan produceren om de ruimte op temperatuur te houden (denk ik...). Of je nou 30 graden water of lucht produceert, ik denk niet dat dat uitmaakt.. (even afgezien dat water opwarmen meer energie kost dan lucht, het koelt ook minder snel af).
PentaClover schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:54:
Zo maar roepen dat 24 kWh per dag veel is zonder verdere context, is wel erg kortzichtig.
Ik roep dat niet 'zo maar', ik roep alleen maar dat het heel erg afhankelijk is van hoe vaak je die 24 kWh verstookt op dagelijkse basis ;) Als je dat gemiddeld elke dag doet dan is dat voor een gemiddeld huis best veel (niet veel voor een vila).

Overigens kleine milestone hier zojuist: de WPB draait. Gaskraan is dicht d:)b Nu even een maandje aankijken als 'afkoelperiode'.

[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 02-05-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Glashelder schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:13:
[...]

Jawel, want om die hogere luchttemperatuur te bereiken moet de warmtepomp harder werken :) Daar daalt de COP van. Het is wel zo dat een deel van die energie weer in je huis komt, ook met een warmtepomp, maar dat deel wat je 'wint' is COP1 (warmte-energie afkomstig van de compressor dat (deels) overgedragen wordt aan het koudemiddel).

Overigens zal de COP grofwg gelijk zijn aan een L/W als je airco lucht van pak en beet 30 graden kan produceren om de ruimte op temperatuur te houden (denk ik...). Of je nou 30 graden water of lucht produceert, ik denk niet dat dat uitmaakt.. (even afgezien dat water opwarmen meer energie kost dan lucht, het koelt ook minder snel af).

[...]

Ik roep dat niet 'zo maar', ik roep alleen maar dat het heel erg afhankelijk is van hoe vaak je die 24 kWh verstookt op dagelijkse basis ;) Als je dat gemiddeld elke dag doet dan is dat voor een gemiddeld huis best veel (niet veel voor een vila).

Overigens kleine milestone hier zojuist: de WPB draait. Gaskraan is dicht d:)b Nu even een maandje aankijken als 'afkoelperiode'.
aircos werken doorgaans (terms and conditions apply) op een uitblaastemperatuur van ergens tussen de 40 en 55 graden. dus de temperatuur van de ruimte is niet geweldig belangrijk qua efficientie. bij een L/W machine maakt de watertemperatuur veel meer uit.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
flippy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:22:
[...]

aircos werken doorgaans (terms and conditions apply) op een uitblaastemperatuur van ergens tussen de 40 en 55 graden. dus de temperatuur van de ruimte is niet geweldig belangrijk qua efficientie. bij een L/W machine maakt de watertemperatuur veel meer uit.
Prima, maar een L/W bij 30 graden zal toch vast efficiënter draaien dan een L/L bij 40?

Dat was een beetje het punt :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:56:
[...]

Prima, maar een L/W bij 30 graden zal toch vast efficiënter draaien dan een L/L bij 40?

Dat was een beetje het punt :p
L/W draait vrijwel altijd met een hogere COP door de veel grotere verdamper en dergelijke. pas als je in de buurt komt van de hogere watertemperaturen zal een L/L wel in gaan lopen. met zoiets als vloerverwarming zal L/W het altijd winnen.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 02-05-2023 15:04 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:33
Zelf hier nu sinds 4 jaar 3 LG units hangen, toentertijd met als doel om te koelen. Dat doen ze perfect, comfortabel en zuinig. Sinds vorig jaar de overstap gemaakt om met de L/L "bij te verwarmen" ipv alleen via de CV ketel. Dit beviel zo goed dat we nagenoeg alleen via L/L hebben verwarmd. Helaas was de LG multi opstelling voor verwarmen niet zo effecient qua verbruik (zoals bekend hier). Uiteindelijk hebben we nu voor beneden een MHI 35ZSX-WF single geplaatst en dat gaat als een "tiet".

Het vergelijk met de CV is niet helemaal fair uiteraard. Een CV kan sneller een ruimte of een heel huis verwarmen ... maar juist omdat we nu met L/L units werken ben je wel veel gerichter aan het verwarmen (er staat niet onnodig elders een radiator te fikken). Ons grootste nadeel was dat de badkamer op een gegeven moment erg frisjes werd. Dit hebben we opgelost met een klein ventilator kacheltje die bijna instant warmte genereert. Normaliter een inefficiënte manier voor verwarmen maar juist voor zo'n kleine ruimte en korte tijd heel efficiënt.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is; het is voor iedereen verschillend wat wel of niet goed werkt. Zoveel mensen zoveel wensen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Soepstengel schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:45:
Dat kan een L/W ook, maar niet onder het dauwpunt (of beter gezegd, dat wil je niet). In ons vorige appartement met WKO werd er prima via de vloer gekoeld.
Het verschil tussen L/L en L/W is aan welk medium de warmte overgebracht/onttrokken wordt, verder is het principe van een warmtepomp niet anders. Er zit geen water in de koelleiding van een L/W ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

renzo4000 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:11:
Zelf hier nu sinds 4 jaar 3 LG units hangen, toentertijd met als doel om te koelen. Dat doen ze perfect, comfortabel en zuinig. Sinds vorig jaar de overstap gemaakt om met de L/L "bij te verwarmen" ipv alleen via de CV ketel. Dit beviel zo goed dat we nagenoeg alleen via L/L hebben verwarmd. Helaas was de LG multi opstelling voor verwarmen niet zo effecient qua verbruik (zoals bekend hier). Uiteindelijk hebben we nu voor beneden een MHI 35ZSX-WF single geplaatst en dat gaat als een "tiet".

Het vergelijk met de CV is niet helemaal fair uiteraard. Een CV kan sneller een ruimte of een heel huis verwarmen ... maar juist omdat we nu met L/L units werken ben je wel veel gerichter aan het verwarmen (er staat niet onnodig elders een radiator te fikken). Ons grootste nadeel was dat de badkamer op een gegeven moment erg frisjes werd. Dit hebben we opgelost met een klein ventilator kacheltje die bijna instant warmte genereert. Normaliter een inefficiënte manier voor verwarmen maar juist voor zo'n kleine ruimte en korte tijd heel efficiënt.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is; het is voor iedereen verschillend wat wel of niet goed werkt. Zoveel mensen zoveel wensen.
je kan eventueel ook een infraroodpaneel ophangen in de badkamer. instant warmte en minder risico dan een straalkacheltje in een badkamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Glashelder schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:13:
[...]

Ah ja, mooie uitleg, dank!
Termy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:26:
[...]
Het verschil tussen L/L en L/W is aan welk medium de warmte overgebracht/onttrokken wordt, verder is het principe van een warmtepomp niet anders. Er zit geen water in de koelleiding van een L/W ;).
Mijn punt was daarom ook dat de extra omzetting naar water en dan naar lucht per definitie minder efficient is, alle (minder goed geïsoleerde) leidingen in huis verliezen de warmte/koude voordat ze bij hun doel zijn, soms is dat niet erg (de bekende warme plekjes op de vloer waar een leiding loopt) maar soms ook op plekken waar je dat niet per se wilt (de gang, trapgat etc.). Maar goed, dit ligt maar net aan hoe de warmte installatie geregeld is en of dat daarmee echt een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Soepstengel schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:34:
Mijn punt was daarom ook dat de extra omzetting naar water en dan naar lucht per definitie minder efficient is, alle (minder goed geïsoleerde) leidingen in huis verliezen de warmte/koude voordat ze bij hun doel zijn, soms is dat niet erg (de bekende warme plekjes op de vloer waar een leiding loopt) maar soms ook op plekken waar je dat niet per se wilt (de gang, trapgat etc.). Maar goed, dit ligt maar net aan hoe de warmte installatie geregeld is en of dat daarmee echt een probleem is.
Tja, is dat meer verlies dan warme lucht die direct afgezogen wordt door de ventilatie of vooral een plafond verwarmt? Gok van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Soepstengel schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:34:
[...]

Ah ja, mooie uitleg, dank!

[...]

niet helemaal zo. de gastemperatuur is lager in L/W machines omdat die hele efficientie warmtewisselaars hebben (er gaat immers water doorheen) dus de compressor hoeft niet zo heet gas te maken zoals een L/L machine dat moet doen. icm met een grotere verdamper (en wat andere details) levert dat netto een hogere COP op in het voordeel van de L/W machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:33
flippy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:28:
[...]

je kan eventueel ook een infraroodpaneel ophangen in de badkamer. instant warmte en minder risico dan een straalkacheltje in een badkamer...
Infrarood paneel suggereert instant warmte maar heeft echt wel opstarttijd nodig laat staan dat ie de hele ruimte snel op temp krijgt (je moet er echt goed onder staan). Overigens is dit een kacheltje die "geschikt" is voor een badkamer(een Rowenta Aqua nogwattus). Staat ruimschoots van douche/bad/wasbakken vandaan (de kabel heeft ook niet voldoende lengte om dat te bereiken). Tevens val/kantel bescherming mocht het voorkomen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:33
Termy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:36:
[...]

Tja, is dat meer verlies dan warme lucht die direct afgezogen wordt door de ventilatie of vooral een plafond verwarmd? Gok van niet.
Dat plafond vind ik wel grappig. Voor CV ketel hebben wij vloerverwarming beneden + radiatoren (Jaga Strada) boven. Die kreeg het in de slaapkamers nooit goed warm zonder dat je de huiskamer enorm moest opstoken.

Nu hebben wij sinds een klein jaar de MHI 35ZSX-W en die krijgt in zijn eentje een huis van ~135 m2 warm en zowel objectief (20 graden op meerdere thermometers/sensoren) als gevoelsmatig is het nu boven een stuk aangenamer. Het zou mij niet verbazen als dat komt omdat de airco een soort vloerverwarming doet voor de eerste verdieping (en dat is niet heel erg zo lang het binnenshuis blijft).

Ben nu wat met HomeAssistant en de L/L aan het pielen. Hebben niet heel veel warmteverlies 's nachts en het leek mij dan logischer om hem bij grote delta's tussen dag en nacht primair overdag te laten draaien. Alleen hoe voorkom je nu echt dat zo'n airco bij het aan springen gelijk in turbo modus gaat om alles warm te krijgen? Probeer nu de thermostaat maar in stapjes van 0,5 graden te verhogen (wat op de afstandsbediening überhaupt niet kan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
flippy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:03:
[...]

L/W draait vrijwel altijd met een hogere COP door de veel grotere verdamper en dergelijke. pas als je in de buurt komt van de hogere watertemperaturen zal een L/L wel in gaan lopen. met zoiets als vloerverwarming zal L/W het altijd winnen.
Pas je op met deze bewering? Een L/W monoblock die in de top sellers staat haalt maar een SCOP van 5.075 / 3.625 bij laag en gemiddelde watertemperatuur. De meeste single splits halen makkelijk 5+ en grotere multi 4.5+.

Hier is de Bosch EnviLine 7kW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzKQvUlzfQU9aK2_f8sIQcV397A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MXj1BQ8PamgDuAXNjEhT80u2.png?f=user_large

Om van ηS naar SCOP te komen deel je het door 40.

Dan krijg je 203/40=5.075, 145/40=3.625. Niet echt super impressive en als je dus radiatoren hebt hangen die geen "laagtemperatuur-toepassing" afgifte ondersteunen wordt je er niet echt blij van.

En hier is een andere populaire, dit keer een split ipv monoblock

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHySyCCn_w0aoTh3bT6eLxr9o8A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4xEvJk387rmrKNCRnSR0wDuV.png?f=user_large

COP van ~2.22 ... 6.58, niet echt veel beter dan de meeste L/L. Totaal komt uit op 132% of SCOP 3.3, denk dat dit over normale watertemperatuur gaat en niet specifiek 35 graden water, dus dit is wat je kan verwachten bij retrofit. Bij nieuwbouw met alle verdiepingen vloerverwarming + verdeler die slim is / zonegestuurd werkt dat vast beter maar hoeveel is de vraag, ik heb dat niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

w00key schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:21:
[...]

Pas je op met deze bewering? Een L/W monoblock die in de top sellers staat haalt maar een SCOP van 5.075 / 3.625 bij laag en gemiddelde watertemperatuur. De meeste single splits halen makkelijk 5+ en grotere multi 4.5+.

Hier is de Bosch EnviLine 7kW:

[Afbeelding]

Om van ηS naar SCOP te komen deel je het door 40.

Dan krijg je 203/40=5.075, 145/40=3.625. Niet echt super impressive en als je dus radiatoren hebt hangen die geen "laagtemperatuur-toepassing" afgifte ondersteunen wordt je er niet echt blij van.

En hier is een andere populaire, dit keer een split ipv monoblock

[Afbeelding]

COP van ~2.22 ... 6.58, niet echt veel beter dan de meeste L/L. Totaal komt uit op 132% of SCOP 3.3, denk dat dit over normale watertemperatuur gaat en niet specifiek 35 graden water, dus dit is wat je kan verwachten bij retrofit. Bij nieuwbouw met alle verdiepingen vloerverwarming + verdeler die slim is / zonegestuurd werkt dat vast beter maar hoeveel is de vraag, ik heb dat niet kunnen vinden.
Ik zei specifiek ook eerder dat terms and conditions apply.
Verschil zal in de prakijk groter zijn rond het vriespunt en daaronder. Rond de nominale 7 graden buitendemperatuur geloof ik het wel, pas als het oerhollands boutweer word zal het plaatje wel anders worden.
Met 25 a 30 graden water (vloerverwarming) zal L/L zijn L/W tegenhanger gewoon niet bij kunnen houden. Daarboven is het meer koffiedik maar ook lastig eerlijk te houden door de andere stijl van verwarmen die L/L eigenaren gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 02-05-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
renzo4000 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:52:
[...]

Infrarood paneel suggereert instant warmte maar heeft echt wel opstarttijd nodig laat staan dat ie de hele ruimte snel op temp krijgt (je moet er echt goed onder staan). Overigens is dit een kacheltje die "geschikt" is voor een badkamer(een Rowenta Aqua nogwattus). Staat ruimschoots van douche/bad/wasbakken vandaan (de kabel heeft ook niet voldoende lengte om dat te bereiken). Tevens val/kantel bescherming mocht het voorkomen.
Wij hebben min of meer dezelfde aanpak. Verwarmen met L-L airco, dan wat lagere temperaturen in de ruimten waar geen verdamper is geïnstalleerd, en de badkamer is gewoon fris.
Heb ik opgelost door een ADAX paneelkachel aan een muur te installeren. ADAX heeft een model met wifi besturing en dit model is 100% geschikt en veilig voor vochtige ruimten zoals badkamers. Kan ook gekoppeld worden met Tibber.
‘s Morgens een uurtje aan en heerlijk warm, en na het douchen is de boel een uur later ook weer droog.
Ik kan dit aanraden (en nee ik heb geen belang in ADAX :) ).

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
flippy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:25:
[...]

Ik zei specifiek ook eerder dat terms and conditions apply.
Verschil zal in de prakijk groter zijn rond het vriespunt en daaronder. Rond de nominale 7 graden buitendemperatuur geloof ik het wel, pas als het oerhollands boutweer word zal het plaatje wel anders worden.
Met 25 a 30 graden water (vloerverwarming) zal L/L zijn L/W tegenhanger gewoon niet bij kunnen houden. Daarboven is het meer koffiedik maar ook lastig eerlijk te houden door de andere stijl van verwarmen die L/L eigenaren gebruiken.
Daarom kijk je naar SCOP en seizoensgebonden energie-efficiëntie voor gemiddelde klimaat. Niet de Spaanse of Zweedse, gewoon zone Nederland / Frankrijk / Duitsland.

En daar presteert L/W gelijk (best case, met laag water temperatuur) of slechter dan L/L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:26
flippy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:41:
[...]

niet helemaal zo. de gastemperatuur is lager in L/W machines omdat die hele efficientie warmtewisselaars hebben (er gaat immers water doorheen) dus de compressor hoeft niet zo heet gas te maken zoals een L/L machine dat moet doen. icm met een grotere verdamper (en wat andere details) levert dat netto een hogere COP op in het voordeel van de L/W machine.
Een iets hogere COP is niet alles. L/W warmt ook massa op waarin je geen belang hebt (bij ons +/- 30m leiding als we de unit op de plek v.d. gasketel zouden plaatsen). De waterbuffer is niet altijd gunstig; er zit grofweg iets van 4 kWh energie in de opgewarmde leidingen. Terwijl de airco beneden direct warmte in het gewenste vertrek geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-10 17:39
Kleine sidequestion!

Is de lengte van de leidingen naar binnenunits van belang voor de zuinigheid?

Ik heb id woonkamer 2 maal 2 kw binnenunit. De buitenunit zit dichter bij de ene dan de andere. Vaak zet ik maar eentje op omdat het voldoende is.
Nu zou ik zweren dat diegene die dichter zit stukje zuiniger is dan de "verre" uit ondervinding. Scheelt zo'n 4 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PloegerY
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prvOvdJJ9VwlOQZCOYmjRyvrx00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAEzphQY32fSJ6Qd9h4rztPx.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee of dit realistisch is. Ik kan het bijna niet geloven, vanochtend de airco vergeten uit te zetten, met dit als verbruik. Tijdstip is vanaf 08:30 uur tot 18:00 uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
21kWh in twee uur is wel veel. 10kWh in een uur. Bij een COP van 5 zou dat 50kWh thermisch zijn.

Lijkt mij ergens een vautje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Rctworld schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:55:
[...]

Dat plafond vind ik wel grappig. Voor CV ketel hebben wij vloerverwarming beneden + radiatoren (Jaga Strada) boven. Die kreeg het in de slaapkamers nooit goed warm zonder dat je de huiskamer enorm moest opstoken.

Nu hebben wij sinds een klein jaar de MHI 35ZSX-W en die krijgt in zijn eentje een huis van ~135 m2 warm en zowel objectief (20 graden op meerdere thermometers/sensoren) als gevoelsmatig is het nu boven een stuk aangenamer. Het zou mij niet verbazen als dat komt omdat de airco een soort vloerverwarming doet voor de eerste verdieping (en dat is niet heel erg zo lang het binnenshuis blijft).

Ben nu wat met HomeAssistant en de L/L aan het pielen. Hebben niet heel veel warmteverlies 's nachts en het leek mij dan logischer om hem bij grote delta's tussen dag en nacht primair overdag te laten draaien. Alleen hoe voorkom je nu echt dat zo'n airco bij het aan springen gelijk in turbo modus gaat om alles warm te krijgen? Probeer nu de thermostaat maar in stapjes van 0,5 graden te verhogen (wat op de afstandsbediening überhaupt niet kan).
Misschien stond/staan je radiatoren boven slecht afgesteld waardoor je afgifte daar matig is en niet los van hoge afgifte in je woonkamer kan stoken.

Maar ja, als je warmteverlies naar boven niet erg vindt omdat je daar ook wilt verwarmen dan is het geen probleem natuurlijk, maar dat geldt voor een zolder bv niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:32

Vos

AFCA

PloegerY schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:10:
[Afbeelding]

Iemand enig idee of dit realistisch is. Ik kan het bijna niet geloven, vanochtend de airco vergeten uit te zetten, met dit als verbruik. Tijdstip is vanaf 08:30 uur tot 18:00 uur.
Dat is een foutje ja :). Ik heb er een Shelly tussen hangen, werkt stuk fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

flippy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:41:
[...]

Alleen heeft een lucht/lucht machine een hogere cop dan lucht/water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:09

Superbeagle

Always smile

digifun schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 07:16:
[...]

Alleen heeft een lucht/lucht machine een hogere cop dan lucht/water.
Vind je het erg om hier een voorbeeld van te noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Superbeagle schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:22:
[...]

Er staat echt een paar berichten terug een voorbeeld
w00key in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

[...]

Bv de gepatenteerde hyperheating technologie van Mitsubishi wat het beste op de markt is en alleen in lucht/lucht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:51
[...]

SCOP van de L/W pomp is vrij hoog bij 35 graden aanvoer. Stook je hoger dan kakt dit ontzettend snel in. Je zult dus iets van vloer verwarming of lage temperatuur radiatoren moeten hebben met de benodigde isolatie om die SCOP ook daadwerkelijk te halen. Voor veel mensen is een airco dan een nobrainer goedkoper je gas verbruik verminderen had bij ons niet gekund. Natuurlijk afhankelijk van de ruimte die je verwarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:39
digifun schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:56:
[...]

Bv de gepatenteerde hyperheating technologie van Mitsubishi wat het beste op de markt is en alleen in lucht/lucht is.
De Hyperheating bij lucht-lucht is volgens mij (grotendeels?) hetzelfde als de Zubadan-technologie bij lucht-water warmtepompen.

Mijn Hyperheating wordt binnen 2 weken geïnstalleerd dus ik hoop hier komende winter alvast mijn informatieve bijdrage over te kunnen leveren op het forum. In combinatie met de draadloze temperatuursensor van LED-maniak heb ik er toch wel vrij hoge verwachtingen van.

[ Voor 10% gewijzigd door Omerta op 03-05-2023 09:58 ]

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
PloegerY schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:10:
[Afbeelding]

Dat zou tussen 16:00 en 18:00 een gemiddeld opgenomen vermogen van 10.600W zijn. Je hebt drie volledige 16A groepen nodig om dat vermogen te kunnen leveren (en een 1-fase 40A meterkast zou dit überhaupt niet kunnen leveren). Het is ook ruim het drievoudige van wat mijn 8kW multisplit in theorie zou kunnen trekken als hij twee uur op vol vermogen zou draaien. Dus nee, dit is niet realistisch.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CyrielCC
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:42
@ASW1 @mrmartinuz @cmderks93 @D-SkyLimit @cerebrum @Ren-z

Ik heb een update over de fluittoon van de Haori. Toshiba en Intercool (Nederlandse Toshiba importeur) zijn bij ons weer langs geweest met een software update wat de fluittoon zou moeten verhelpen.

Het probleem is inmiddels bekend bij Toshiba en er zijn meerdere klachten uit meerdere landen gekomen van mensen die last hebben van precies dezelfde fluittoon als wij. Toshiba heeft in een test kamer dezelfde fluittoon weten te generen en heeft er een oplossing voor gevonden in de vorm van een software update. De fluittoon wordt veroorzaakt door bepaalde instellingen in de software die aangaan bij een buitentemperatuur van onder de 9 graden, wat dus overeenkomt met wat wij constateerden dat de fluittoon alleen voorkomt bij koudere buitentemperaturen. De fluittoon zelf wordt veroorzaakt door een combinatie van de compressor en een ventiel in de buitenunit wat via de leidingen naar binnen gaat. Hoe dit precies zit weet ik niet.

Zoals gezegd kan dit probleem verholpen worden met een software update, deze hebben ze bij ons geïnstalleerd. Jammer natuurlijk dat het nu te warm is om te testen, dus we zullen moeten wachten tot het najaar :)

Voor nu kan deze software update alleen ter plekke worden geïnstalleerd. Intercool kan dit doen. Toshiba heeft mij verteld dat je de klacht moet melden bij jouw installateur, waarna de installateur dit meldt bij Intercool, waarna Intercool langskomt om de update te installeren. Dit is de officiële procedure. Voor nieuwe Haori's wordt de software update af fabriek geïnstalleerd, en Toshiba is ook bezig met het klaar zetten van deze update in de app. Dan hoeft Intercool dus niet meer langs te komen. Ik weet niet zo goed wat de tijdslijn hiervan is.

Wij zijn in ieder geval blij dat dit nu (hoogst waarschijnlijk) is afgesloten, en dat we weer met plezier kunnen verwarmen in de winter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:30
CyrielCC schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:23:

Ik heb een update over de fluittoon van de Haori. Toshiba en Intercool (Nederlandse Toshiba importeur) zijn bij ons weer langs geweest met een software update wat de fluittoon zou moeten verhelpen.

Het probleem is inmiddels bekend bij Toshiba en er zijn meerdere klachten uit meerdere landen gekomen van mensen die last hebben van precies dezelfde fluittoon als wij. Toshiba heeft in een test kamer dezelfde fluittoon weten te generen en heeft er een oplossing voor gevonden in de vorm van een software update. De fluittoon wordt veroorzaakt door bepaalde instellingen in de software die aangaan bij een buitentemperatuur van onder de 9 graden, wat dus overeenkomt met wat wij constateerden dat de fluittoon alleen voorkomt bij koudere buitentemperaturen. De fluittoon zelf wordt veroorzaakt door een combinatie van de compressor en een ventiel in de buitenunit wat via de leidingen naar binnen gaat. Hoe dit precies zit weet ik niet.

Zoals gezegd kan dit probleem verholpen worden met een software update, deze hebben ze bij ons geïnstalleerd. Jammer natuurlijk dat het nu te warm is om te testen, dus we zullen moeten wachten tot het najaar :)

Voor nu kan deze software update alleen ter plekke worden geïnstalleerd. Intercool kan dit doen. Toshiba heeft mij verteld dat je de klacht moet melden bij jouw installateur, waarna de installateur dit meldt bij Intercool, waarna Intercool langskomt om de update te installeren. Dit is de officiële procedure. Voor nieuwe Haori's wordt de software update af fabriek geïnstalleerd, en Toshiba is ook bezig met het klaar zetten van deze update in de app. Dan hoeft Intercool dus niet meer langs te komen. Ik weet niet zo goed wat de tijdslijn hiervan is.

Wij zijn in ieder geval blij dat dit nu (hoogst waarschijnlijk) is afgesloten, en dat we weer met plezier kunnen verwarmen in de winter :)
Goed verhaal, bedankt voor je terugkoppeling.
Heel benieuwd in hoeverre die softwarematige aanpak het probleem verhelpen gaat.
Heb de mijne zelf via een Spaanse dozenschuiver aangeschaft dus officiele weg via installateur zal wel niks worden. Anderzijds nog genoeg tijd tot het volgende stookseizoen begint, en hopelijk is de update dan als OTA gepusht.

Edit, even voor future reference, als ik nu de app in ga zie ik staan adapter version 2.2.00 al kan dat ook iets anders zijn. CyrielCC welke versie staat daar bij jou nu?

[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 03-05-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Omerta schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:55:
[...]

De Hyperheating bij lucht-lucht is volgens mij (grotendeels?) hetzelfde als de Zubadan-technologie bij lucht-water warmtepompen.

Mijn Hyperheating wordt binnen 2 weken geïnstalleerd dus ik hoop hier komende winter alvast mijn informatieve bijdrage over te kunnen leveren op het forum. In combinatie met de draadloze temperatuursensor van LED-maniak heb ik er toch wel vrij hoge verwachtingen van.
Grotendeels hyperheating is dan iets moderner. Maar het zijn wel de compressortechnieken die met kop en schouders boven de rest uitsteken inclusief de grote warmtepompen van de europese merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyrielCC
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:42
ASW1 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:47:
[...]

Goed verhaal, bedankt voor je terugkoppeling.
Heel benieuwd in hoeverre die softwarematige aanpak het probleem verhelpen gaat.
Heb de mijne zelf via een Spaanse dozenschuiver aangeschaft dus officiele weg via installateur zal wel niks worden. Anderzijds nog genoeg tijd tot het volgende stookseizoen begint, en hopelijk is de update dan als OTA gepusht.

Edit, even voor future reference, als ik nu de app in ga zie ik staan adapter version 2.2.00 al kan dat ook iets anders zijn. CyrielCC welke versie staat daar bij jou nu?
Bij mij staat er ook 2.2.00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:39
digifun schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:18:
[...]

Grotendeels hyperheating is dan iets moderner. Maar het zijn wel de compressortechnieken die met kop en schouders boven de rest uitsteken inclusief de grote warmtepompen van de europese merken.
Je lijkt wel veel kennis te hebben over Hyperheating? Ik probeer al even om de werking van Hyperheating te snappen. Echter vind ik niet super veel informatie en ben ik technisch iets te beperkt vrees ik.

Kan jij in relatief simpele bewoording uitleggen hoe dit principe werkt?

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

aircos werken doorgaans (terms and conditions apply) op een uitblaastemperatuur van ergens tussen de 40 en 55 graden.
Er is vast iemand in dit topic die dit logt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Welke airco,s zijn dat?
Hier nooit voorbij de 45 graden max gekomen tijdens vorst en in praktijk altijd rond 25-35 graden.
Mischien in powerfull stand dat de 50 graden mogelijk is.

Gemeten met IR meter gericht op de wisselaar/verdamper.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 03-05-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:30
CyrielCC schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:22:
[...]

Bij mij staat er ook 2.2.00.
Hmm dan zal dat de versie van de interne wifi dongel wel zijn.
Verder in de app bij settings kan ik nog "Version 3.4.0" vinden, maar ik vermoed dat dat de versie van de app zelf is en niet die van de firmware van de Haori. Misschien blijft die verborgen voor gebruikers.
Zou misschien wel kunnen dat er een app-update komt en dat die dan een update naar de Haori pusht, maar dat zou ook net zo goed direct van een server naar de Haori kunnen gaan.
Het zou wel fijn zijn te weten of je die update hebt ontvangen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Omerta schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:32:
[...]

Je lijkt wel veel kennis te hebben over Hyperheating? Ik probeer al even om de werking van Hyperheating te snappen. Echter vind ik niet super veel informatie en ben ik technisch iets te beperkt vrees ik.
Heel kort. Het drijfgas koelt te veel af wordt daardoor kleiner. Dat zorgt ervoor dat de compressor niet optimaal werkt. Hyper heating spuit iets aan drijfgas in waardoor de compressor weer optimaal werkt. Hierdoor verbeterd de cop bij lage temperaturen zo'n beetje onder het vriespunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Puddi Puddin schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:56:
[...]

SCOP van de L/W pomp is vrij hoog bij 35 graden aanvoer. Stook je hoger dan kakt dit ontzettend snel in. Je zult dus iets van vloer verwarming of lage temperatuur radiatoren moeten hebben met de benodigde isolatie om die SCOP ook daadwerkelijk te halen. Voor veel mensen is een airco dan een nobrainer goedkoper je gas verbruik verminderen had bij ons niet gekund. Natuurlijk afhankelijk van de ruimte die je verwarmd.
Data van onze vrienden op de L/W thread, 2019.

Aanvoertemperatuur vs COP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peALzf4jyoC4mbQ5pVRjPFKasoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9ydOQTP41j97aCVrUGIldniP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fupi3XJF31ctlLMHFC2gPeidB8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v30X4tfJo3dIPiQV4AXI9nqG.png?f=user_large

Dat staat inderdaad zo op mijn spec sheet / data book. Bij 0 graden buiten scheelt 16 en 20 graden binnen maar 0.2 in COP, en bij warmer weer (zoals nu, 10-15 graden) kost het bijna niets om op te warmen tot 21/22 en dan hele nacht uit te laten (het wordt weer 5 graden vannacht).

(Note: tabel is voor MAX power afgifte, ik stuur echt geen 6.3kW richting mijn woonkamer nu, wordt een sauna. Dus die 5.6 COP wordt nog beter door lager toerental)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Ik dacht dat het stookseizoen al lang afgelopen zou zijn maar het gaat maar door met de graaddagen. 271 in April (voor 20 graden binnen), 9 per dag, en nog steeds 7.5 per dag voor de 1 en 2 mei.

Het is wel warmer dan 13 graaddag/dag van maart en 16 van februari maar het is best wel lang fris gebleven. Ik verbruik nog steeds ~4 kWh per dag, vs 8-12 toen het echt koud was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vraagje aan de kenners, hoe bereken ik of een unit gaat pendelen? Reden voor mijn vraag: ik kwam met hulp van tweakers tot de conclusie dat voor onze woonkamer/open keuken met totale inhoud van 150m3 een 3,5kW model (MHI SRK35ZS-W) voldoende zou moeten zijn om te koelen en eventueel als bijverwarming om gas te besparen. Bijverwarming omdat we al vloerverwarming hebben en dit willen blijven gebruiken ivm comfort (maar dan op 18 ipv 20 graden ofzo). Ons huis is goed geisoleerd en met zonnewering komt de temperatuur in woonkamer nooit boven de 27/28 graden uit. Het advies van tweakers is in lijn met de warmteverliesberekening, waarmee ik uitkom op 3,48kW voor deze ruimte.

Ondertussen heb ik meerdere installateurs in huis gehad en consequent raden ze stellig aan om voor een 5kW model te gaan (MHI SRK50ZS-W). Redenen: 3,5 is te krap, moet te hard werken voor een grote ruimte als deze en maakt dan meer herrie en heeft een hoog verbruik. Volgens 1 van de installateurs zou het zelfs slecht zijn voor de levensduur . Ze wezen me ook op richtlijnen van de fabrikant MHI waarmee je zelfs op 6kW of meer zou uitkomen.

Dus: ik begin te twijfelen. Het minimale vermogen scheelt 400 watt:

3,5kW model:
Koel capaciteit (kW) 3,5 (0,9~4,0)
Verwarmingscapaciteit (kW)4,0 (0,9~5,0)

5kW model:
Koel capaciteit (kW) 5,0 (1,3~5,5)
Verwarmingscapaciteit (kW)5,8 (1,3~6,6)

Hoe bereken ik of een 5kW unit gaat pendelen bij een lage koelvraag of lage warmte vraag in een redelijk goed geisoleerde ruimte van 150m3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
wian schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:21:
Vraagje aan de kenners, hoe bereken ik of een unit gaat pendelen? Reden voor mijn vraag: ik kwam met hulp van tweakers tot de conclusie dat voor onze woonkamer/open keuken met totale inhoud van 150m3 een 3,5kW model (MHI SRK35ZS-W) voldoende zou moeten zijn om te koelen en eventueel als bijverwarming om gas te besparen. Bijverwarming omdat we al vloerverwarming hebben en dit willen blijven gebruiken ivm comfort (maar dan op 18 ipv 20 graden ofzo). Ons huis is goed geisoleerd en met zonnewering komt de temperatuur in woonkamer nooit boven de 27/28 graden uit. Het advies van tweakers is in lijn met de warmteverliesberekening, waarmee ik uitkom op 3,48kW voor deze ruimtes.

Ondertussen heb ik meerdere installateurs in huis gehad en consequent raden ze stellig aan om voor een 5kW model te gaan (MHI SRK50ZS-W). Redenen: 3,5 is te krap, moet te hard werken voor een grote ruimte als deze en maakt dan meer herrie en heeft een hoog verbruik. Volgens 1 van de installateurs zou het zelfs slecht zijn voor de levensduur . Ze wezen me ook op richtlijnen van de fabrikant MHI waarmee je zelfs op 6kW of meer zou uitkomen.

3,5kW model:

5kW model:

Hoe bereken ik of een 5kW unit gaat pendelen bij een lage koelvraag of lage warmte vraag in een redelijk goed geisoleerde ruimte van 150m3?
Voor bijverwarmen heb je geen 5 kW nodig, dat is simpel. Je hebt zelf uitgerekend dat het zelfs als hoofdverwarming voldoende is (3.5 > 3.48 kW), met de vloerverwarming erbij heb je nog minder nodig.

Pendelen gaat over het voor en naseizoen, dus zo'n beetje nu; op 25-27 april was het gemiddeld 6.8, 6.1 en 8.9 graden, typisch lente / herfst weer en verwarmen is wel nodig om het binnen op 21 graden te houden. Als hoofdverwarming, voor 150 m2 / 350 m3 gebruik ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZt9itFLLsV0k-f1j8uZpManC5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fGXlj2uW8zx0w347fvkPTPdI.png?f=fotoalbum_large

Ergens tussen 300W en 800W. Omrekenen naar 50 m2 bijverwarmen, en dan schat ik dat je op 150 - 300W moet zitten, afhankelijk van instelling.

Terug naar de MHI:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlLZAJ3o2Cmnf536w2SG7vdhv4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4eCI77a3thBZO0vdjb0c5Dz0.png?f=fotoalbum_large

Het verschil is dus 0.19 - 1.45 kW vs 0.25 - 1.98 kW. De kleinere zal wel rustiger lopen en iig niet pieken naar 2kW; de mijne heeft ook de neiging om zomaar naar max te gaan (2500-3000W), voor eventjes, en na defrosts.

En beide zijn overkill tot het echt hard vriest, en dan heb je de CV / vloerverwarming nog als backup.

Koelen kost bijna niets. Ik gebruik 1400 kWh voor verwarmen en misschien 200 kWh voor koelen, de machine zit echt niets te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
Vraagje aan de kenners, hoe bereken ik of een unit gaat pendelen? Reden voor mijn vraag: ik kwam met hulp van tweakers tot de conclusie dat voor onze woonkamer/open keuken met totale inhoud van 150m3 een 3,5kW model (MHI SRK35ZS-W) voldoende zou moeten zijn om te koelen en eventueel als bijverwarming om gas te besparen. Bijverwarming omdat we al vloerverwarming hebben en dit willen blijven gebruiken ivm comfort (maar dan op 18 ipv 20 graden ofzo). Ons huis is goed geisoleerd en met zonnewering komt de temperatuur in woonkamer nooit boven de 27/28 graden uit. Het advies van tweakers is in lijn met de warmteverliesberekening, waarmee ik uitkom op 3,48kW voor deze ruimtes.

3,5kW model:

5kW model:

Daarvoor zal je exact het warmteverlies van je huis moeten weten en daar zijn heel veel variabelen op van toepassing. Buitentemperatuur en isolatie zijn hierbij natuurlijk de grootste factoren. De Koevlaas formule geeft een aardige indicatie maar is zeker niet heilig. Even simpel gezegd, als je een - in dit geval 3,5kW - kleinere unit koopt (die een wat lager minimumvermogen hebben) zal hij minder snel gaan pendelen, maar zelfs daarbij is het in de tussenseizoenen niet uit te sluiten (al helemaal als je huis redelijk goed geïsoleerd is), maar zal hij in de winter als het vriest misschien niet meer (goed) aan de warmtevraag kunnen voldoen (maar als je hem als bijverwarming gebruikt is dit sowieso een minder groot probleem). Anderzijds, een zwaardere unit - in dit geval een 5kW unit - heeft een wat hoger minimumvermogen en zal wat sneller gaan pendelen, maar je huis beter warm krijgen op het moment dat het buiten kouder wordt (maar dan heb je het dus meer over hoofdverwarming dan bijverwarming).

Want je kunt overwegen is om in plaats van de ZS naar de ZSX van MHI te kijken. De 3.5kW-versie heeft namelijk een relatief laag minimumvermogen maar voor verwarmen een zeer hoog maximumvermogen (zelfs nog meer dan de 5kW ZS). Echter, een paar gebruikers in dit topic die een dergelijke unit hebben hangen klagen erover dat hij boven een bepaalde buitentemperatuur (ik meen 11 of 12 graden) niet naar de laagste compressorstand terugmoduleert (wat de 3,5kW ZS dan weer wel doet), waardoor het minimumvermogen in die situatie weer wat hoger is en dus dan weer sneller zal gaan pendelen dan de ZS.

Je geeft aan het als bijverwarming te willen gebruiken zou ik eerder naar een kleinere unit neigen, maar omdat je vloerverwarming hebt zou ik zelf toch eerder voor L/W gaan dan L/L om helemaal geen gas meer te gebruiken voor verwarming. Met vloerverwarming kun je ook nog aardig koelen met een L/W warmtepomp, eventueel zou je er dan nog een relatief kleine L/L naast kunnen gebruiken mocht je het nog wat verder willen kunnen koelen. Maargoed, dat is hoe ik ertegenaan kijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:42:
[...]

Voor bijverwarmen heb je geen 5 kW nodig, dat is simpel. Je hebt zelf uitgerekend dat het zelfs als hoofdverwarming voldoende is (3.5 > 3.48 kW), met de vloerverwarming erbij heb je nog minder nodig.

Pendelen gaat over het voor en naseizoen, dus zo'n beetje nu; op 25-27 april was het gemiddeld 6.8, 6.1 en 8.9 graden, typisch lente / herfst weer en verwarmen is wel nodig om het binnen op 21 graden te houden. Als hoofdverwarming, voor 150 m2 / 350 m3 gebruik ik het volgende:

[Afbeelding]

Ergens tussen 300W en 800W. Omrekenen naar 50 m2 bijverwarmen, en dan schat ik dat je op 150 - 300W moet zitten, afhankelijk van instelling.

Terug naar de MHI:

[Afbeelding]

Het verschil is dus 0.19 - 1.45 kW vs 0.25 - 1.98 kW. De kleinere zal wel rustiger lopen en iig niet pieken naar 2kW; de mijne heeft ook de neiging om zomaar naar max te gaan (2500-3000W), voor eventjes, en na defrosts.

En beide zijn overkill tot het echt hard vriest, en dan heb je de CV / vloerverwarming nog als backup.

Koelen kost bijna niets. Ik gebruik 1400 kWh voor verwarmen en misschien 200 kWh voor koelen, de machine zit echt niets te doen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Dus als ik je goed begrijp zijn beiden overkill en kan ik gewoon voor de 3,5kW gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
[...]

Cv water rond pompen kost ook energie, het verbruik van een circulatie pomp mag je ook niet onderschatten. Met vloerverwarming heb je ook meestal 2 pompen Warmte verlies door leidingen in niet verwarmde ruimtes.
Een direct systeem is namelijk veel efficiënter dan een indirect systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
MiBe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:44:
[...]

Daarvoor zal je exact het warmteverlies van je huis moeten weten en daar zijn heel veel variabelen op van toepassing. Buitentemperatuur en isolatie zijn hierbij natuurlijk de grootste factoren. De Koevlaas formule geeft een aardige indicatie maar is zeker niet heilig. Even simpel gezegd, als je een - in dit geval 3,5kW - kleinere unit koopt (die een wat lager minimumvermogen hebben) zal hij minder snel gaan pendelen, maar zelfs daarbij is het in de tussenseizoenen niet uit te sluiten (al helemaal als je huis redelijk goed geïsoleerd is), maar zal hij in de winter als het vriest misschien niet meer (goed) aan de warmtevraag kunnen voldoen (maar als je hem als bijverwarming gebruikt is dit sowieso een minder groot probleem). Anderzijds, een zwaardere unit - in dit geval een 5kW unit - heeft een wat hoger minimumvermogen en zal wat sneller gaan pendelen, maar je huis beter warm krijgen op het moment dat het buiten kouder wordt (maar dan heb je het dus meer over hoofdverwarming dan bijverwarming).

Want je kunt overwegen is om in plaats van de ZS naar de ZSX van MHI te kijken. De 3.5kW-versie heeft namelijk een relatief laag minimumvermogen maar voor verwarmen een zeer hoog maximumvermogen (zelfs nog meer dan de 5kW ZS). Echter, een paar gebruikers in dit topic die een dergelijke unit hebben hangen klagen erover dat hij boven een bepaalde buitentemperatuur (ik meen 11 of 12 graden) niet naar de laagste compressorstand terugmoduleert (wat de 3,5kW ZS dan weer wel doet), waardoor het minimumvermogen in die situatie weer wat hoger is en dus dan weer sneller zal gaan pendelen dan de ZS.

Je geeft aan het als bijverwarming te willen gebruiken zou ik eerder naar een kleinere unit neigen, maar omdat je vloerverwarming hebt zou ik zelf toch eerder voor L/W gaan dan L/L om helemaal geen gas meer te gebruiken voor verwarming. Met vloerverwarming kun je ook nog aardig koelen met een L/W warmtepomp, eventueel zou je er dan nog een relatief kleine L/L naast kunnen gebruiken mocht je het nog wat verder willen kunnen koelen. Maargoed, dat is hoe ik ertegenaan kijk.
Ons primaire doel is koelen. En daar lees ik veel slechte dingen over omdat L/W niet het vocht uit de lucht haalt en sowieso veel minder effectief is qua koelen?

We hebben een minder dan 5 jaar oude HR CV ketel hangen die zijn werk uitstekend doet. In de verre toekomst zal deze wel vervangen worden door een L/W, maar dan dan nog is de L/L nuttig voor het koelen/bijverwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
wian schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:55:
[...]

Ons primaire doel is koelen. En daar lees ik veel slechte dingen over omdat L/W niet het vocht uit de lucht haalt en sowieso veel minder effectief is qua koelen?

We hebben een minder dan 5 jaar oude HR CV ketel hangen die zijn werk uitstekend doet. In de verre toekomst zal deze wel vervangen worden door een L/W, maar dan dan nog is de L/L nuttig voor het koelen/bijverwarmen.
Dat is zeker waar, qua koelen heeft L/L zeker voordelen t.o.v. L/W maar ook daar is een combinatie natuurlijk mogelijk (waarmee je dus ook voor koelen met een vrij kleine L/L toe zou kunnen die alsnog vocht uit de lucht haalt en minder hard hoeft te stampen omdat je L/W ook meekoelt, waarbij je dus ook minder last van het geluid van de L/L zal hebben).

Er trouwens ook aan gedacht om het wat verwarmen betreft in feite om te draaien? Om de L/L als hoofdverwarming te gebruiken en de CV juist als bijverwarming (om in ieder geval geen koude voeten te krijgen) in plaats van vice versa. Zeker de 3,5kW ZSX is krachtig zat om als hoofdverwarming te dienen (hoewel het vermoedelijk met de 3,5kW ZS nog prima lukt als de CV er zachtjes naast pruttelt) en zal veel efficiënter verwarmen, waarmee je dus meer op je gas bespaart (maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je dus iets meer last van geluid zal hebben, hoewel de MHI's tot de stilste units behoren als het om L/L gaat). Op die manier kun je de vloerverwarming waarschijnlijk ook met een zeer lage aanvoertemperatuur laten draaien, waardoor je CV ook aanzienlijk efficiënter werkt, met een nog lager gasverbruik tot gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-10 12:29
Vraagje aan de kenners, hoe bereken ik of een unit gaat pendelen? Reden voor mijn vraag: ik kwam met hulp van tweakers tot de conclusie dat voor onze woonkamer/open keuken met totale inhoud van 150m3 een 3,5kW model (MHI SRK35ZS-W) voldoende zou moeten zijn om te koelen en eventueel als bijverwarming om gas te besparen. Bijverwarming omdat we al vloerverwarming hebben en dit willen blijven gebruiken ivm comfort (maar dan op 18 ipv 20 graden ofzo). Ons huis is goed geisoleerd en met zonnewering komt de temperatuur in woonkamer nooit boven de 27/28 graden uit. Het advies van tweakers is in lijn met de warmteverliesberekening, waarmee ik uitkom op 3,48kW voor deze ruimte.

3,5kW model:

5kW model:

Klinkt als een vergelijkbaar verhaal als hier. Zo'n 140m3, goed geisoleerd huis, weinig lichtinval. Ook hier vloerverwarming aanwezig. Ik heb gekozen voor een 3,5 en afgelopen winter gekeken hoe dat ging als enige verwarming; conclusie, ook met 24/7 stoken moet ie er dan flink (lees; relatief meer) aan trekken en ga je hem wel meer dan gemiddeld horen. MAAR; het kan wel. Hier staat over het algemeen muziek of de tv wel aan, en dan heb je er geen last van zolang je er niet onder zit. Nu het wat warmer begint te worden gaat de 3,5 hier zelfs af en toe 'pendelen', al valt dat nog reuze mee. Hij pruttelt op zn laagste vermogen en gaat sporadisch even op 'pauze'. Mijn (persoonlijke) conclusie: ga je die 150m3 volledig willen verwarmen met L/L, pak dan de 5,0. Ga je hem als bijverwarming gebruiken; zeker de 3,5 doen.
(p.s.; ik ga volgende winter de vloerverwarming er weer bij aan doen als de temperatuur onder de 5 graden duikt. Nog even uitvogelen wat voor stookregime ik dan ga/moet aanhouden om de boel efficient op elkaar te laten inspelen, aangezien op een aanvoertemp. van 40 graden, en alle radiatoren in huis dicht behalve de vloerverwarming 55m2, het alsnog 0,7m3 per uur kost. Comfort kost geld schijnbaar.. :+ ).

[ Voor 3% gewijzigd door KoningPaulus op 03-05-2023 15:25 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
MiBe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:10:
[...]

Dat is zeker waar, qua koelen heeft L/L zeker voordelen t.o.v. L/W maar ook daar is een combinatie natuurlijk mogelijk (waarmee je dus ook voor koelen met een vrij kleine L/L toe zou kunnen die alsnog vocht uit de lucht haalt en minder hard hoeft te stampen omdat je L/W ook meekoelt, waarbij je dus ook minder last van het geluid van de L/L zal hebben).

Er trouwens ook aan gedacht om het wat verwarmen betreft in feite om te draaien? Om de L/L als hoofdverwarming te gebruiken en de CV juist als bijverwarming (om in ieder geval geen koude voeten te krijgen) in plaats van vice versa. Zeker de 3,5kW ZSX is krachtig zat om als hoofdverwarming te dienen (hoewel het vermoedelijk met de 3,5kW ZS nog prima lukt als de CV er zachtjes naast pruttelt) en zal veel efficiënter verwarmen, waarmee je dus meer op je gas bespaart (maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je dus iets meer last van geluid zal hebben, hoewel de MHI's tot de stilste units behoren als het om L/L gaat). Op die manier kun je de vloerverwarming waarschijnlijk ook met een zeer lage aanvoertemperatuur laten draaien, waardoor je CV ook aanzienlijk efficiënter werkt, met een nog lager gasverbruik tot gevolg.
Dat is zeker iets waar we mee zullen gaan experimenteren. We hebben voor 1 unit beneden gekozen (lees: de baas accepteert geen 2 units in de woonkamer/keuken) en het is even aftasten hoe comfortabel alleen L/L verwarming is. De CV is ingesteld via de "John Visser methode" dus op 75 graden maar met laag vermogen maar het is zeker een goede tip om ook de aanvoertemperatuur te verlagen. Dat is ook een goede voorbereiding op de verplichte L/W in de toekomst.

De ZSX zal ik ook even naar kijken, maar op het eerste gezicht is die een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MiBe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:10:
[...]
Re: koelen met L/W

Soms zit er wel duizend euro meerprijs op koelen, dat vind ik vrij fors voor iets dat niet kan koelen tot onder de dauwpunt; je wilt ook niet binnen met 24 graden @ 100% RH zitten.

Ik zou hoe dan ook kiezen voor een combinatie met L/L denk ik, bij huis v2, en dit keer aandringen op een kanaalsysteem. Je ziet ze vooral bij hotels, 1 per kamer, gemonteerd in de gang bij de deur; dat is stil (je kan er een demper in zetten, en ding omkasten met mineraalwol en gips) en kan het via slagen wel naar alle kamers boven verdelen zonder gezeik met pendelen / te weinig m2 per unit, en sowieso wil je geen 3 units op een verdieping hebben, dan krijg je van die monster multi's als de 4MXM68.

Misschien een kleine L/W erbij voor SWW + vloerverwarming op minimale vermogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
KoningPaulus schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:21:
[...]

Klinkt als een vergelijkbaar verhaal als hier. Zo'n 140m3, goed geisoleerd huis, weinig lichtinval. Ook hier vloerverwarming aanwezig. Ik heb gekozen voor een 3,5 en afgelopen winter gekeken hoe dat ging als enige verwarming; conclusie, ook met 24/7 stoken moet ie er dan flink (lees; relatief meer) aan trekken en ga je hem wel meer dan gemiddeld horen. MAAR; het kan wel. Hier staat over het algemeen muziek of de tv wel aan, en dan heb je er geen last van zolang je er niet onder zit. Nu het wat warmer begint te worden gaat de 3,5 hier zelfs af en toe 'pendelen', al valt dat nog reuze mee. Hij pruttelt op zn laagste vermogen en gaat sporadisch even op 'pauze'. Mijn (persoonlijke) conclusie: ga je die 150m3 volledig willen verwarmen met L/L, pak dan de 5,0. Ga je hem als bijverwarming gebruiken; zeker de 3,5 doen.
(p.s.; ik ga volgende winter de vloerverwarming er weer bij aan doen als de temperatuur onder de 5 graden duikt. Nog even uitvogelen wat voor stookregime ik dan ga/moet aanhouden om de boel efficient op elkaar te laten inspelen, aangezien op een aanvoertemp. van 40 graden, en alle radiatoren in huis dicht behalve de vloerverwarming 55m2, het alsnog 0,7m3 per uur kost. Comfort kost geld schijnbaar.. :+ ).
Ik denk dat je dit topic moet doorpluizen. In Januari gebruikte ik 165m3 gas oftewel 0,22m3/uur voor het verwarmen van het hele huis. Er valt voor jou vast winst te halen met het beter inregelen van je CV.

En weer een stem voor 3,5kW, bedankt :)

[ Voor 3% gewijzigd door wian op 03-05-2023 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
wian schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:35:
[...]

Ik denk dat je in het topic "waterzijdig inregelen" moet kijken. In Januari gebruikte ik 165m3 gas oftewel 0,22m3/uur voor het verwarmen van het hele huis. Er valt voor jou vast winst te halen met het beter inregelen van je CV.

En weer een stem voor 3,5kW, bedankt :)
Plus nog een stem voor 3.5 kW dan; 165 m3 gas is ~330 kWh verbruik of 10 kWh per dag, 416W gemiddeld.

De 3.5 kW van MHI kan 1.5 kW door de compressor jagen, met ~40% vermogen kan je je hele gasverbruik al vervangen :)

Ik zit dit jaar op 325, 198 (2 wk vakantie), 278, 161 kWh voor een heel huis. Gemiddeld vermogen van niks dus, maar om het goed te verdelen heb ik 3 units nodig, dus dat zit op een oversized LG MU3R19 waarop 3 binnenunits kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:40:
[...]

Plus nog een stem voor 3.5 kW dan; 165 m3 gas is ~330 kWh verbruik of 10 kWh per dag, 416W gemiddeld.

De 3.5 kW van MHI kan 1.5 kW door de compressor jagen, met ~40% vermogen kan je je hele gasverbruik al vervangen :)

Ik zit dit jaar op 325, 198 (2 wk vakantie), 278, 161 kWh voor een heel huis. Gemiddeld vermogen van niks dus, maar om het goed te verdelen heb ik 3 units nodig, dus dat zit op een oversized LG MU3R19 waarop 3 binnenunits kan.
Bedankt ;)

Laatste vraag; als hier over pendelen gesproken wordt gaat het altijd over verwarmen? Komt pendelen bij koelen minder voor? Of is het dan niet storend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
wian schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:42:
[...]

Bedankt ;)

Laatste vraag; als hier over pendelen gesproken wordt gaat het altijd over verwarmen? Komt pendelen bij koelen minder voor? Of is het dan niet storend?
Koelen komt ook voor, maar bij verwarmen is het storend omdat de ventilator wordt uitgezet om een koude wind te voorkomen; dat zorgt er dan voor dat de thermometer in de unit niet goed reageert op daling van ruimtetemperatuur, met grote schommelingen tot gevolg.

Bij koelen blijft de fan draaien, maar je merkt echt wel dat de compressor pauzes neemt, luchtvochtigheid schiet omhoog doordat je lucht blaas over de natte verdamper. Het is veel beter als deze gewoon rustig zijn werk kan doen zonder uit te gaan.

Koelen doe ik overigens niet echt op een programma, dus als ik het aan zet is het misschien wel 26 - 30 graden bij plafondhoogte; pendelen doet het dus niet echt in de woonkamer. Wel in de slaapkamer als ik het 's nachts aan laat, dan koelt het elk uur voor 10-15 minuten.

Daar is niets aan te doen behalve de voorgenoemde kanaalunit zodat je met 1 unit meer m2 kan bedienen, mijn (vrij forse) slaapkamer van 20 m2 is nog steeds te klein voor welke unit dan ook.

Misschien ga ik experimenteren met slaapkamer i.c.m. woonkamer te koelen, dan kan de minimum vermogen gedeeld worden over 50 + 20 m2, dat is wel een voordeel van een multi.

[ Voor 6% gewijzigd door w00key op 03-05-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:40:
[...]

Wacht even, die kan ik niet volgen. Er zit toch ong 10 kWh energie in 1m3 gas? Dan kom je op 1650kWh energie, oftewel 53,23kWh per dag . Met een SCOP van 4.7 is 11,32kWh/dag dus 472W/h gemiddeld bij verwarmen in Januari. Of is dit een onzinberekening :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07:17
Je begrijpt het niet, maar komt met jouw berekening bijna hetzelfde uit… als je van jouw 10 nou eens 8 of 9 maakt zit je er nog dichter bij. Gaat best prima dus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
wian schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:11:
[...]
Er zit toch ongeveer 10 kWh energie in 1m3 gas?
Ja, maar een ketel haalt geen 10 kWh uit 1m3 gas. Dat zit eerder ergens rond de 8 kWh. En dat rekent ook lekker makkelijk. Want met grofweg COP4 is het dan aantal m3 x 2 = schatting verbruik in kWh.

[ Voor 24% gewijzigd door GermanPivo op 03-05-2023 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Yup, dus allemaal beetje afgerond reken ik 1 m3 om naar 8 kWh thermische energie, en dan COP van 4 = 2 kWh.

m3 x2 = kWh, heel grof geschat en niet al te optimistisch. Alleen als het echt de hele dag gemiddeld op nul of minder zit kom je wat hoger uit, mijn unit zit op 0°C op een COP van 3.6 en op -10°C blijft er nog maar 3.2 over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-10 18:01
w00key schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:37:
[...]

Koelen komt ook voor, maar bij verwarmen is het storend omdat de ventilator wordt uitgezet om een koude wind te voorkomen; dat zorgt er dan voor dat de thermometer in de unit niet goed reageert op daling van ruimtetemperatuur, met grote schommelingen tot gevolg.
Het precieze gedrag is toch merk afhankelijk. Mijn ME gaat bij pendelen op de laagste blaas stand en zet de verticale uitblaasstand horizontaal. Totdat hij weer gaat verwarmen en dan gaat hij weer langzaam harder blazen en plaatst de verticale uitblaas richting weer in de originele stand. Variatie in de kamer temperatuur is minimaal, minder dan 0,5 graad.

Groen is mijn cv op de beneden verdieping
Blauw is de airco op de bovenste verdieping (ingesteld op 17 graden, het word dan ca 18)
Oranje is buiten temperatuur

Allemaal losse sensoren op 1,5 meter hoogte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fz07FLPxM6s-HwWrRHK50rUPY8Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y36ueKnDRTRhmaVwMuYDnUPc.png?f=fotoalbum_large

Ik ervaar dat verder niet als storend, maar permanent constant blazen is natuurlijk rustiger.

Ik heb twee 2.5 units waarmee ik de eerste en tweede verdieping verwarm maar het moet behoorlijk koud zijn (onder nul) willen ze helemaal niet pendelen en mijn huis uit 1998 is matig geïsoleerd met een klassieke stroom vretende mechanische ventilatie. Meestal gebruiken ze 270W, echt veel hoger komen ze niet, maximaal het dubbele bij een wat frissere start.

Bij de hogere temperaturen van nu (bv 10 graden buiten) is pendelen toch onvermijdelijk als je wat bij wilt verwarmen, dat geld toch voor iedere unit lijkt mij.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
tomtor schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:06:
Bij de hogere temperaturen van nu (bv 10 graden buiten) is pendelen toch onvermijdelijk als je wat bij wilt verwarmen, dat geld toch voor iedere unit lijkt mij.
Dat klopt. Niet eens alleen omdat het warmteverlies van de ruimte dan minder is, maar ook omdat de COP van je unit hoger is en bij een gelijk minimumvermogen is de warmteafgifte dus ook nog eens hoger. Vaak is het al genoeg om de unit alleen even aan te zetten om de ruimte op temperatuur te brengen, zeker in het voorjaar is het vaak zonnig genoeg om de ruimte bij dat soort buitentemperaturen prima op temperatuur te houden gedurende de dag. Afhankelijk van de isolatie houdt de woning die warmte 's avonds mogelijk nog prima vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-10 21:01
CyrielCC schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:23:

Top!
Heb je bericht direct doorgestuurd naar onze installateur. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:06
vandaag is het 24 graden buiten hier de buiten unit geeft aan 30 graden.
heb de binnen unit een perfera staan op 22 graden hij hij zegt zelf dat het al 26 graden bij de a/c is.

toen heb ik het verbruik nog niet onder de 160 watt gezien ( tenzij hij op standby gaat en de fan even uit )
had verwacht met deze warme buiten unit hij toch wel terug zou gaan naar 90watt of zo iets.

wat zijn de ervaringen van andere hier?

edit
net even ingezoomed en 120 wat het minimum even na het draaien stond hij op 21,5 later is hij iets gestegen nu op 22 en 140 watt min.
ik weet dat omstandigheden bij iedereen anders zijn en m3 en zo maar toch met de buiten unit zo vol in de zon had ik verwacht dat hij het beter zou doen gezien toen het maar 15 graden was buiten hij ~260 of zo iets deed.

[ Voor 30% gewijzigd door Maxwp op 04-05-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-09 16:36
Ik durf het al bijna niet te vragen, gezien links naar shops altijd mensen boos maakt, maar kan iemand een paar betrouwbaar webshops/winkels PM-en waar ik MHI hardware kan bestellen? Wil wat winkels vergelijken. Belgie is volgens mij ook niet een heel groot probleem tegenwoordig.

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:27
n0d3 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:15:
Ik durf het al bijna niet te vragen, gezien links naar shops altijd mensen boos maakt, maar kan iemand een paar betrouwbaar webshops/winkels PM-en waar ik MHI hardware kan bestellen? Wil wat winkels vergelijken. Belgie is volgens mij ook niet een heel groot probleem tegenwoordig.

Dm

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:13
Weet iemand of l/l warmtepompen ook binnen de nieuwe aangekondigde regelgeving vallen waar in gezegd wordt dat vanaf 2026 bij vervanging van de cv ketel op zijn minst een hybride warmtepomp geplaatst moet worden?
Ik overweeg namelijk l/l warmtepompen om te koelen en te verwarmen ivm het overschot van de zonnepanelen. Ik zou het vervelend vinden als ik nu veel geld in l/l warmtepompen steek en als ik dan over een aantal jaar de cv ga vervangen dan plots nog weer een hybride warmtepomp aan moet schaffen omdat de l/l warmtepompen niet binnen deze wetgeving vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Claes Maarten schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:45:
Weet iemand of l/l warmtepompen ook binnen de nieuwe aangekondigde regelgeving vallen waar in gezegd wordt dat vanaf 2026 bij vervanging van de cv ketel op zijn minst een hybride warmtepomp geplaatst moet worden?
Ik overweeg namelijk l/l warmtepompen om te koelen en te verwarmen ivm het overschot van de zonnepanelen. Ik zou het vervelend vinden als ik nu veel geld in l/l warmtepompen steek en als ik dan over een aantal jaar de cv ga vervangen dan plots nog weer een hybride warmtepomp aan moet schaffen omdat de l/l warmtepompen niet binnen deze wetgeving vallen.
Uitzondering:

Tot slot geldt de uitzondering voor de verplichte hybride warmtepomp voor gebouwen die al op een andere manier verduurzaamd gaan worden.

Of ze een airco als duurzaam willen zien blijft onzeker.

Het lijkt er dus wel op maar tot heden onzeker.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 04-05-2023 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een 'expert' aan het woord:

"projectmanager in de houtskeletbouw bij het bedrijf PxP Projects en heeft veel ervaring met het plaatsen van warmtepompen."
Bij de meeste warmtepompen is er nog elektriciteit nodig om woningen goed te kunnen opwarmen.
Oh, zijn er dan ook warmtepompen die geen elektriciteit nodig hebben?
Als het buiten kouder dan 5 graden Celsius is, dan moet de lucht-lucht warmtepomp bijwarmen met de elektrische spoelen die binnenin zitten. "Zo zit je de facto met een elektrische verwarming", legt Van Loon uit.
Bedoelt hij een defrost? Anders is onze cop bij -7 graden nog steeds 3,2
Bij de meeste warmtepompen wordt er dus nog heel veel elektriciteit verbruikt: "En als dat geen groene elektriciteit is dan is de warmtepomp in feite geen milieuvriendelijk alternatief meer. Je kan een warmtepomp daarom eigenlijk niet los zien van zonnepanelen"
Met zonnepanelen is het duurzamer, maar de elektriciteitsmix wordt ook steeds groener.
Ook bij de meest milieuvriendelijke water-water warmtepomp zijn er obstakels volgens Van Loon: "Als men een hele wijk hiermee wil verwarmen, met die boringen in de grond, dan loop je het risico om de bron (het grondwater) waaruit men die warmte put, uit te putten. Ook die hernieuwbare energieën zijn niet onuitputtelijk."
Bedoelt hij dat het water uitgeput raakt of dat de hele bodem te veel zal afkoelen/opwarmen? :?

Normaal gezien kijk ik nooit op Facebook, maar ik wilde toch eens de reacties op dit artikel zien, maar die waren nog erger dan het artikel zelf, tot en met 'klimaatontkenners'... met nog meer likes dan reacties...

Ook bij de uitspraak 'je huis moet goed geïsoleerd zijn' heb ik bedenkingen, toch voor een LL-systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:26
Lucht-water warmtepomp: Een meer geavanceerde pomp die werkt met een koelmiddel. De pomp is ook verbonden met een buitenunit, maar die is veel groter en zwaarder. Deze pomp is al een stuk duurder.
Alsof L/L zonder koelmiddel werkt en altijd een kleinere buitenunit heeft 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martin7182 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:40:
[...]

Alsof L/L zonder koelmiddel werkt en altijd een kleinere buitenunit heeft 8)7
Inderdaad, ik vraag me af hoe dat artikel de eindredactie gehaald heeft... En wat er aan de hand is met die 'expert'...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2023 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:06
Claes Maarten schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:45:
dan houd je toch je l/l voor verwarmen en vervangen je de cv voor een warmtepomp boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
mr_evil08 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:05:
[...]

Of ze een airco als duurzaam willen zien blijft onzeker.
Mwah, als dat als een l/l als duurzaam wordt gezien, dan had er nu ook al wel subsidie op gezeten...

Pagina: 1 ... 8 ... 150 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic