Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hallo, we overwegen een lucht/lucht warmtepomp op de overloop te plaatsen. Het is de bedoeling om ermee te koelen, niet verwarmen. De baas wil eigenlijk geen "lelijke bakken" in of om het huis, maar vorig jaar hadden we een mobiele unit op de overloop geplaatst en dat beviel prima (voor ons hoeft het blijkbaar binnen niet strak 20 graden te zijn, 5 graden verschil met buiten bleek vaak al een verademing om goed te kunnen slapen en werken). Hier een tekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ymx0Cyb7-i3snRICxPGxi8g8B8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4XcD0ioz6YiyeCHaEJKXN0K8.png?f=fotoalbum_large

Dat blauwe ding is waar we de binnen unit zouden willen plaatsen, meteen aan de buitenkant komt de buiten unit. De totale inhoud is van de overloop en 3 kamers is 125m3 (factor 30 = 3750W), maar vaak gebruiken we maar 2 kamers. Daarnaast willen we een unit in woonkamer/open keuken kunnen koelen met een totale inhoud van 150m3 (4500W) en een zolder kamer met een inhoud van 52m3 (1560W).

Waarschijnlijk koelen we overdag voornamelijk de benedenverdieping (4500W) en 's-nachts de bovenverdieping en zolder (max 5310W). Ik zou graag wat goed advies willen hebben mbt de sizing en het aantal buitenunits. Wat is wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 14:15
wian schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:35:
Hallo, we overwegen een lucht/lucht warmtepomp op de overloop te plaatsen. Het is de bedoeling om ermee te koelen, niet verwarmen. De baas wil eigenlijk geen "lelijke bakken" in of om het huis, maar vorig jaar hadden we een mobiele unit op de overloop geplaatst en dat beviel prima (voor ons hoeft het blijkbaar binnen niet strak 20 graden te zijn, 5 graden verschil met buiten bleek vaak al een verademing om goed te kunnen slapen en werken). Hier een tekening:

[Afbeelding]

Dat blauwe ding is waar we de binnen unit zouden willen plaatsen, meteen aan de buitenkant komt de buiten unit. De totale inhoud is van de overloop en 3 kamers is 125m3 (factor 30 = 3750kW), maar vaak gebruiken we maar 2 kamers. Daarnaast willen we een unit in woonkamer/open keuken kunnen koelen met een totale inhoud van 150m3 (4500kW) en een zolder kamer met een inhoud van 52m3 (1560kW).

Waarschijnlijk koelen we overdag voornamelijk de benedenverdieping (4500kW) en 's-nachts de bovenverdieping en zolder (max 5310kW). Ik zou graag wat goed advies willen hebben mbt de sizing en het aantal buitenunits. Wat is wijsheid?
Wat is/was het vermogen van die mobiele unit?

In beginsel moet 2,5 kW hier lukken, zeker wanneer je aangeeft eigenlijk maar twee van de drie ruimtes te willen koelen. Met wat zonwering of gordijnen gaat die 2,5 kW zeker lukken en bespaar je ook nog eens elektriciteit.

Wanneer je ook wilt verwarmen, je geeft aan dat niet te willen, dan zou je nog een 3,5 kW kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
MotorBeast schreef op donderdag 13 april 2023 @ 00:01:
@w00key Koevlaas is voor een L/L in 1 ruimte een verkeerd uitgangspunt. Deze gaat uit van je totale gasverbruik in je hele woning inclusief SWW. Voor een L/L is de warmteverliesberekening een betere benadering. @wian Warmteverliesberekening maken en voor koelen is zelfs minder toereikend.
Warmteverliesberekening gedaan en hierbij alleen de te koelen ruimtes meegenomen:
netto energiebehoefte: 6.15kW

Betekent dit dat ik 1 buitenunit nodig heb van 6.15kW? Of heb ik maar de helft nodig omdat we meestal maar de helft koelen (beneden overdag, boven 's-avonds)?

Wat gebeurd er eigenlijk als je een warmtepomp overbelast? Stel ik koop een 3,5kW maar zet dan alle binnenunits aan?

[ Voor 12% gewijzigd door wian op 13-04-2023 17:37 . Reden: vraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
FrankHe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:42:
[...]

Wat is/was het vermogen van die mobiele unit?

In beginsel moet 2,5 kW hier lukken, zeker wanneer je aangeeft eigenlijk maar twee van de drie ruimtes te willen koelen. Met wat zonwering of gordijnen gaat die 2,5 kW zeker lukken en bespaar je ook nog eens elektriciteit.

Wanneer je ook wilt verwarmen, je geeft aan dat niet te willen, dan zou je nog een 3,5 kW kunnen overwegen.
Thanks. De mobiele unit was 11000BTU. We hebben zonwering aan de buitenkant wat inderdaad behoorlijk scheelt.

[ Voor 6% gewijzigd door wian op 13-04-2023 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
wian schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:25:
[...]

Warmteverliesberekening gedaan en hierbij alleen de te koelen ruimtes meegenomen:

Betekent dit dat ik 1 buitenunit nodig heb van 6.15kW? Of heb ik maar de helft nodig omdat we meestal maar de helft koelen (beneden overdag, boven 's-avonds)?

Wat gebeurd er eigenlijk als je een warmtepomp overbelast? Stel ik koop een 3,5kW maar zet dan alle binnenunits aan?
Afdoende zonwering en/of gordijnen houdt al de nodige hitte buiten waardoor je kunt downsizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
wian schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:28:
[...]

Thanks. De mobiele unit was 11000BTU. We hebben zonwering aan de buitenkant wat inderdaad behoorlijk scheelt.
Dat komt overeen met 3,2 kW. In beginsel durf ik wel een 2,5 kW unit te adviseren omdat deze, mits van een goed merk, voldoende capaciteit zou moeten bieden. Kun jij je herinneren hoe het pendelgedrag van die mobiele unit was. Om de hoeveel tijd sprong die aan en weer uit? Als dat met regelmaat was dan moet en 2,5 kW inverter prima voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Glashelder schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:19:
Is die selectiviteit niet een tijd geleden een advies geworden ipv een harde eis?

Sowieso met automaten als hoofdzekering ipv smeltzekeringen is het geen eis volgens mij.
Eigenlijk is een B16 automaat achter een D25 al onvoldoende selectief. Selectiviteit is in de woningbouw voor zover ik weet nooit een harde eis geweest maar wel een min of meer dwingend advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Martin7182 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:24:
[...]

Ok, misschien blijft de max. voor die 5 kW unit iets onder de 14.5 A, maar het is vermoedelijk zeker geen kortstondige piek. Dit baseer ik op mijn eigen ervaringen met een 2.5 kW unit die gewoon lange tijd veel stroom trekt, hoger dan nominaal, als het nodig is. 5 kW thermisch gaat hij toch wel dik overheen mag ik hopen? Mijn 2.5 kW unit haalt al bijna 6 kW.
Die 6 kW thermisch haal je bij ideale omstandigheden buiten, dan zit je COP ver boven de 4 en loop je richting de 8 of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
FrankHe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:43:
[...]

Dat komt overeen met 3,2 kW. In beginsel durf ik wel een 2,5 kW unit te adviseren omdat deze, mits van een goed merk, voldoende capaciteit zou moeten bieden. Kun jij je herinneren hoe het pendelgedrag van die mobiele unit was. Om de hoeveel tijd sprong die aan en weer uit? Als dat met regelmaat was dan moet en 2,5 kW inverter prima voldoen.
Die mobiele unit stond constant aan, dat kwam natuurlijk ook omdat er koude lucht door het trapgat weglekt. Het wordt sowieso een goed merk (ik neig naar MHI of ME). Grote kans dat een 2,5kW unit het al beter zal doen dan die no-name mobiele airco, maar neig voor de zekerheid toch naar een 3,5kW. Of is dat onverstandig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
wian schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:55:
[...]

Die mobiele unit stond constant aan, dat kwam natuurlijk ook omdat er koude lucht door het trapgat weglekt. Het wordt sowieso een goed merk (ik neig naar MHI of ME). Grote kans dat een 2,5kW unit het al beter zal doen dan die no-name mobiele airco, maar neig voor de zekerheid toch naar een 3,5kW. Of is dat onverstandig?
Het verschil tussen 2,5 en 3,5 kW is niet gigantisch groot. Wanneer je het vermoeden hebt dat je in de toekomst wellicht ook wilt (bij)verwarmen dan zou je naar de 3,5 kW kunnen kijken.

Zelf gebruik ik de verwarmfunctie op dit moment, in het overgangsseizoen, omdat het de ruimte snel aangenaam maakt. Ik woon in een appartement met vloerverwarming als hoofdverwarming en die is van nature erg traag. Grote pui op het zuiden in woonkamer en slaapkamer waarbij de zon het huis snel opwarmt maar zodra de zon weg is dan is het prettig om de airconditioning wat warme lucht te laten uitblazen. 2,5 kW units in zowel slaapkamer als woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

6,15 is neem ik aan voor je hele huis? Mijn advies, reken alleen ruimte A uit. Doe dat per L/L.

Als je 150m3 voor je woonkamer hebt te koelen kan je bij normale isolatie en eventueel zonwering makkelijk toe met een 3 (voor verwarmen iets zwaarder pakken). Boven 2,5 of zelfs 2 en zolder ook een 2. Ik doe hier zo'n 140m3 met een 4,2 en dat is met koelen echt zware overkill. Nb: tip, met echte warmte buiten kan je beter 24/7 permanent koelen. Dan is en blijft alles zalig koel en draait je unit echt fluisterstil en is zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-05 17:46
[...]
Dan zal die langzaam optoeren naar vollast voor ongeveer 30 minuten en dan terugschalen naar norm vermogen, zijn inverters geen aan/uit airco,s.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
De capaciteit van een warmtepomp is overigens geen vast gegeven, het geadverteerde vermogen verschilt naar gelang de omstandigheden. Een 2,5 kW of 3,5 kW unit zijn geen exacte waardes. De opgegeven capaciteit is slechts een gemiddelde. Koeling werkt op basis van het verdampen en condenseren van een vloeistof / gas en dat maakt dat temperatuurverschillen van invloed zijn op de druk waarop het systeem z'n werk kan doen. Hoe groter het temperatuurverschil hoe harder een warmtepomp moet werken. Hoe kleiner het temperatuurverschil hoe hoger het rendement zal zijn.

In verschillende ruimtes en op verschillende momenten van de dag heb je wellicht een andere koel- of verwarmingsbehoefte. Daar zul je op moeten letten en op basis daarvan de opstelling en benodigde capaciteit vaststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:10
Er zijn ook binnenunits die in plaats op plek van radiator gaan.

https://alklima.nl/leveri...g/binnenunits/vloer-units

Kun je er ook mooi duurzaam mee verwarmen…
Kost in de meeste gevallen minder dan gas.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisnotmyname
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-05 20:38
Ik twijfelde ook tussen de 2,5, 3,5 en 5 kW van Mitsubishi. Het prijsverschil van 2,5 en 3,5 was toen minimaal.

De 5 kW was niet alleen fors duurder maar had ook een hoge minimaal vermogen zodat die bij een te kleine ruimte de hele tijd zou gaan pendelen. Daarbij is de 5 kW ook nog eens dikker en maakt meer geluid.

Op advies van de installateur zijn we voor de 3,5 kW gegaan ook al zou ik aan de 2,5 genoeg moeten hebben.

Ik ben heel blij met de keuze voor de 3,5 omdat die 9 vd 10 keer heel rustig in de eco-stand werkt en als die een keer aan de slag moet dan is die ook heel krachtig als het moet.

Ik kan niet goed over andere types oordelen maar ben wel heel blij met de SRK 35, het stroomverbruik valt mij ook alles mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Mitsubishi Electric en Mitsubishi Heavy Industries maken beide warmtepompen van topkwaliteit.

De hogere investering verdien je terug in het lagere elektriciteitsverbruik. Goedkopere merken zijn in dat opzichte duurkoop, een lagere initiële investering komt met hogere gebruikskosten. Naast een goed rendement van de hardware zit er vaak ook het nodige verschil in de software. De betere merken hebben nagedacht over het energiegebruik van zowat alle componenten van het systeem. Met een doordachte aansturing van de ventilator buiten en binnen kan bijvoorbeeld ook het nodige aan elektriciteit worden bespaard, verschillende kleine dingen die samen onder de streep best een verschil maken.

Bij sommige modellen zijn de 2,5 en 3,5 kW variant voor mijn gevoel exact dezelfde unit alleen lijkt de 2,5 kW dan een softwarematige beperking opgelegd te hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
FrankHe schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:52:
Mitsubishi Electric en Mitsubishi Heavy Industries maken beide warmtepompen van topkwaliteit.

De hogere investering verdien je terug in het lagere elektriciteitsverbruik. Goedkopere merken zijn in dat opzichte duurkoop, een lagere initiële investering komt met hogere gebruikskosten. Naast een goed rendement van de hardware zit er vaak ook het nodige verschil in de software. De betere merken hebben nagedacht over het energiegebruik van zowat alle componenten van het systeem. Met een doordachte aansturing van de ventilator buiten en binnen kan bijvoorbeeld ook het nodige aan elektriciteit worden bespaard, verschillende kleine dingen die samen onder de streep best een verschil maken.

Bij sommige modellen zijn de 2,5 en 3,5 kW variant voor mijn gevoel exact dezelfde unit alleen lijkt de 2,5 kW dan een softwarematige beperking opgelegd te hebben gekregen.
Het wordt sowieso ME of MHI. Ik neig naar MHI omdat die hier populair lijken en goed in HomeAssistant te integreren zijn.

Als ik alles op een rijtje zet, kom ik hierop uit:
VerdiepingInhoud Warmteverlies berekeningTweakers Advies
Zolder52m31.83 kWh2 kWh
Slaapkamers 1e verdieping125m33.14 kWh3.5 kWh
Woonkamer/keuken150m33.48 kWh3.5 kWh

Dus de sizing voor de 3 binnenunits is duidelijk. Volgende beslissing is single-split of multi-split (of beide). Wat is het slimste qua buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisnotmyname
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-05 20:38
Single split en multi split heeft beide voordelen, je zal zelf even moeten kijken welke oplossing het beste bij je past.

Voor de buitenruimte zal je moeten kijken of je 3 losse systemen kan plaatsen of dat je alleen een enkele grote kwijt kan.

3 losse systemen heeft een voordeel bij storingen of vervanging want dan doen de andere het nog wel maar een multi kan weer een prijsvoordeel hebben.

En zo zijn er vast nog wel wat zaken waar je op kan letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Zelf heb ik een multi-split met drie binnenunits, dat komt omdat ik in een appartement woon en er op het balkon slechts één buitenunit geplaatst kan worden, een bepaling in de splitsingsakte. Een multi-split heeft als voordeel dat het minimale vermogen over meerdere binnenunits verdeeld wordt. Daar staat tegenover dat een single-split doorgaans een lager minimaal vermogen heeft dan een multi-split, in de praktijk zou dit niet zoveel verschil moeten maken. Wat betreft prijs komt een opstelling met drie single-splits of een multi-split doorgaans op ongeveer hetzelfde uit. In beginsel zou ik voor drie losse systemen kiezen, dus drie buitenunits met ieder een eigen binnenunit.
Pagina: 1