flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:26:
[...]
ik kom helemaal niet met 1 standaard, ik zeg niet welke je moet kopen maar welk vermogen je nodig hebt om het historische verbruik af te dekken, dus voor 1:1 vervanging zonder aanpassingen aan de woning, exact hetzelfde wat men doet met een airco.
en ja, het is heel simpel want het is heel simpel. omrekenformules voor gas naar warmtepomp zijn al lang en breed uitgerekend en zijn enorm stabiel. de momenten dat ze niet werken (in de negatieve zin) zijn meer dan extreem zeldzaam en is er doorgaans een veel groter probleem zoals installatiefouten of de menselijke factor (dus verkeerd thermostaatgedrag bijvoorbeeld).
iedereen gebruikt het huis anders, de ene stookt de toko op 21 en de ander een nog groter huis op 18 of alleen de woonkamer van een 1930 huis. onder de streep hangt daar een energieverbruik aan die neerslaat op het jaarlijkse gasverbruik van die woning. en verder hoeft men alleen dat gasverbruik om te zetten naar een gemiddelde vermogensvraag. dat is geen hogere wiskunde of geheim. men pakt gewoon het aantal kuub gas, doet dat omrekenen naar nuttige warmte (dus maal

en deelt dat door het aantal stookuren in nederland, dus 1650.
geen geheim en is onafhankelijk van factoren zoals isolatie of het afgiftesysteem. het is puur een omzetting van wat men nodig heeft om de gasketel te vervangen voor iets anders. dat kan zelfs een electrisce CV zijn.
fun fact: dat werkt ook voor aircos maar dan moet men wel goed kijken naar de effectieve warmteproductie bij -7, en die is veel lager dan bij L/W machines dus men heeft dan een kunstmatig grotere airco nodig om dezelfde warmte te krijgen als het kouder is als de airco hoofdverwarming moet zijn als vervanging voor gas.
als je in ze zomer koeling wilt is een airco makkelijk en snelle oplossing voor nu, maar het is geen vervanging voor hoofdverwarming in een woning. dat is iets voor later op te pakken eventueel maar een airco alleen installeren als verwarming is niet handig en zonde van het geld op de lang termijn. het is wel handig om te kijken naar het hele plaatje en wat het doel uiteindelijk is. dat kan dus zijn dat je iemand beter kan adviseren om naar een L/W machine te kijken eerst.
Nee, zo simpel is het niet.
Ik heb voor ons huis verschillende rekenformules gebruikt om te kijken wat we nodig zouden hebben en daar kwamen verschillende adviezen uit.
Als ik kijk naar de koevlaas-formule dan komt daar voor ons historisch gasverbruik een benodigd vermogen bij - 10 °C buiten uit van 2,42kW. Ons huidige systeem levert bij - 10 volgens de datasheet nog 4,7kW. Dat is dus bijna het dubbele.
Uiteraard kan ik niet zeggen hoe het was gegaan wanneer we daadwerkelijk zo'n laag vermogen beschikbaar zouden hebben als volgens de koevlaas-formule geschikt zou zijn omdat ik dat niet in onze situatie getest heb.
Wat ik wel weet is dat ons huidige, volgens velen overbemeten, systeem hier perfect voldoet, en zelfs toen het wat kouder werd (korte momenten van - 8°C buiten) stevig aan de bak moest. Het draaide niet op de top maar het draaide ook zeker niet op z'n laagste vermogen. Ons systeem pendelt niet voor verwarmen tenzij het buiten rond de 15°C is, en dat is redelijk standaard. Bovendien is het pendelen eigenlijk terugmoduleren waarbij het verbruik lager wordt dan je volgens de data op de datasheet mag verwachten.
Wel was ons systeem voldoende om geen last te hebben van momenten met veel defrosts anders dan een erg hoog verbruik. Maar qua comfort geen probleem. Ook is ons systeem in staat ruimtes vlot te verwarmen en koelen waar nodig.
Bij koelen "pendelt" ons systeem vaak, maar ook daar vertaalt zich dat naar een verbruik dat aanzienlijk lager ligt dan je op basis van de datasheet mag verwachten. Dus lager dan het opgegeven minimaal opgenomen vermogen.
Dus, bijna dubbel het vermogen hier van wat volgens de koevlaas-formule (welke volgens Koevlaas zelf niet bedoeld is voor airco), en toch geen vermogen-gerelateerde problemen, geen gependel op een manier die comfortproblemen of hoger verbruik geeft. En volgens een eerdere post in dit topic is pendelen niet schadelijk voor een unit qua slijtage, net zoals het dat voor koelkasten etc niet is. Wel een huis dat prettig en afdoende gekoeld en verwarmd kan worden.
Dus waar komt die constante schreeuw voor minder minder minder vandaan. Ik snap het niet.
Ik denk dat verdeling van vermogen en plaatsing van units belangrijk is, ik denk dat het van belang is een merk te kiezen dat qua specificaties en eigenschappen past bij wat je nodig hebt. En ook belangrijk om te checken wat je ongeveer nodig gaat hebben. Maar ik denk dat het goed is om, wanneer al die andere dingen kloppen, en wanneer je een systeem hebt dat goed kan terugmoduleren, het berekende advies als minimum te zien en zelf nog eens goed en logisch na te denken of je met de gekozen vermogens je hele huis op temperatuur kan krijgen en houden volgens de comfortwensen. Ook wanneer het erg koud of warm is buiten wat juist dan heb je je systeem nodig.
En voor ons, met onze "overbemeten" airco-installatie, functioneert dit prima als hoofdverwarming. Al kreeg ik geld toe, dan zou ik niet naar een lucht/water warmtepomp willen. Maar misschien werkt het wel juist zo goed voor ons omdat we juist niet zo minimaal zijn gaan zitten qua vermogen.
Verder zou ik graag onderbouwing van je zien voor je opmerking dat airco niet wordt gezien als volwaardige verwarming, anders dan jouw eigen mening.
Hierbij de link van een youtube-video met verzamelde ervaringen van airco-gebruikers.
YouTube: 50 Uitslag Enquete: Wat zijn de beste airco - warmtepompen om mee te...