Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 150 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

GermanPivo schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 00:00:
[...]

Mwah, als dat als een l/l als duurzaam wordt gezien, dan had er nu ook al wel subsidie op gezeten...
In België krijg je onder deze voorwaarden wel subsidie:
U kunt de warmtepomp gebruiken voor actieve koeling, mits te voldoen aan volgende 3 voorwaarden:
- de warmtepomp is de enige centrale verwarming voor het gehele gebouw.
- en er is een fotovoltaïsche installatie aanwezig in het gebouw.
- en de eindfactuur van de warmtepomp dateert van 1 juli 2022 of later.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
@mr_evil08 @Claes Maarten

Ik zit er ook mee. Heb 2 airco's een boven en een beneden waar ik gewoon mee verwarm. Mijn cv ketel doet de laatste 3 jaar alleen dienst voor tapwater.

Zou van de zotte zijn als ik in 2026 een hybride pomp mag gaan hangen puur voor de sier. 3 units aan de buitenmuur.... Aan een rijtjes huis de gemeente gaat hier sowieso niet mee akkoord.

Snap inderdaad ook niet dat een airco niet als duurzaam gezien word.

Ik twijfel wel op het moment dat je in zo'n situatie komt en je laat een rechter er naar kijken hoe hier over geoordeeld gaat worden. Een airco is gewoon een warmtepomp daar valt niet aan onderuit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Nou, die "expert" is langs geweest en dat heeft niet veel geholpen. Ja ik denk(!) dat 2,5kW wel goed is boven en de locatie is een beetje aan jezelf, hij zou hier kunnen, of hier of hier.

Ja, klopt, daar, daar of daar en ik denk(!) ook dat 2,5kW voldoende is.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:16
Wortel87 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 07:47:

Ik zit er ook mee. Heb 2 airco's een boven en een beneden waar ik gewoon mee verwarm. Mijn cv ketel doet de laatste 3 jaar alleen dienst voor tapwater.

Zou van de zotte zijn als ik in 2026 een hybride pomp mag gaan hangen puur voor de sier. 3 units aan de buitenmuur.... Aan een rijtjes huis de gemeente gaat hier sowieso niet mee akkoord.

Ik twijfel wel op het moment dat je in zo'n situatie komt en je laat een rechter er naar kijken hoe hier over geoordeeld gaat worden. Een airco is gewoon een warmtepomp daar valt niet aan onderuit te komen.
Ik denk dat het punt niet is of airco als duurzaam wordt gezien, uiteraard is het gewoon een warmtepomp.

Probleem voor bijvoorbeeld subsidie is dat veel mensen airco zullen gebruiken voor koelen, niet of nauwelijks verwarmen. In die zin heeft airco juist een verslechterend effect op duurzaamheid omdat het verbruik van energie zal toenemen ipv afnemen. Naar ik heb begrepen is het zo dat je (op enkele types?) subsidie kan krijgen mits je de koelende functie permanent laat uitschakelen. Dat ik daar over las is te lang geleden om nog precies te weten hoe het zit sorry.

Maar wanneer je airco wil blijven gebruiken icm gas-verwarming en/of een gasketel voor warm water, dan zie ik het probleem voor 2026 inderdaad. Er wordt, helaas, zelden over airco gesproken wanneer het over deze dingen gaat. Misschien zou daar eens een vraag over gesteld moeten worden bij een instantie die zich daar mee bezig houdt, alhoewel ik geen idee heb wie daar iets zinnigs over kan zeggen.

Mij lijkt het dat er gas-ketels te koop blijven voor alle eerder genoemde uitzonderingen, maar geen idee hoe dan bepaald wordt of je die wel of niet mag kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:23:
Een 'expert' aan het woord:

"projectmanager in de houtskeletbouw bij het bedrijf PxP Projects en heeft veel ervaring met het plaatsen van warmtepompen."

[...]

Oh, zijn er dan ook warmtepompen die geen elektriciteit nodig hebben?

[...]
Bedoelt hij een defrost? Anders is onze cop bij -7 graden nog steeds 3,2

[...]
Met zonnepanelen is het duurzamer, maar de elektriciteitsmix wordt ook steeds groener.

[...]
Bedoelt hij dat het water uitgeput raakt of dat de hele bodem te veel zal afkoelen/opwarmen? :?

Normaal gezien kijk ik nooit op Facebook, maar ik wilde toch eens de reacties op dit artikel zien, maar die waren nog erger dan het artikel zelf, tot en met 'klimaatontkenners'... met nog meer likes dan reacties...

Ook bij de uitspraak 'je huis moet goed geïsoleerd zijn' heb ik bedenkingen, toch voor een LL-systeem.
Wat een achterlijke :+

Bij mijn weten zijn er geen L/L systemen met backup heaters..

Dit is dus weer zo’n schreeuwer zonder verstand van zaken die media-aandacht krijgt. En we ons maar afvragen waarom de reputatie van de media zo slecht is :F
Sjamo schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:14:
[...]

Ik denk dat het punt niet is of airco als duurzaam wordt gezien, uiteraard is het gewoon een warmtepomp.

Probleem voor bijvoorbeeld subsidie is dat veel mensen airco zullen gebruiken voor koelen, niet of nauwelijks verwarmen. In die zin heeft airco juist een verslechterend effect op duurzaamheid omdat het verbruik van energie zal toenemen ipv afnemen. Naar ik heb begrepen is het zo dat je (op enkele types?) subsidie kan krijgen mits je de koelende functie permanent laat uitschakelen. Dat ik daar over las is te lang geleden om nog precies te weten hoe het zit sorry.

Maar wanneer je airco wil blijven gebruiken icm gas-verwarming en/of een gasketel voor warm water, dan zie ik het probleem voor 2026 inderdaad. Er wordt, helaas, zelden over airco gesproken wanneer het over deze dingen gaat. Misschien zou daar eens een vraag over gesteld moeten worden bij een instantie die zich daar mee bezig houdt, alhoewel ik geen idee heb wie daar iets zinnigs over kan zeggen.

Mij lijkt het dat er gas-ketels te koop blijven voor alle eerder genoemde uitzonderingen, maar geen idee hoe dan bepaald wordt of je die wel of niet mag kopen.
Ik denk dat het probleem samen te vatten is tot een kernwoord: lobby.

Airco is een te goedkope oplossing voor installatiebedrijven. Daar wordt niet genoeg aan verdiend. L/W kan ook gewoon koelen en dat vind men prima.

Men zou namelijk ook prima kunnen eisen dat de CV installatie moet verdwijnen als je met airco’s wilt verwarmen (voor warm water moet je dan uiteraard een boiler nemen).

Maar wellicht komt het straks toch, want gas gaat duurder worden naarmate je meer verbruik per 2024…

[ Voor 41% gewijzigd door Glashelder op 05-05-2023 08:27 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
@Sjamo

Ik ben het niet helemaal met je eens. Er was inderdaad een tijd dat een airco voornamelijk voor het koelen werd gebruikt. Maar ik ken al 8 mensen in mijn omgeving die een airco hebben aangeschaft om er hoofdzakelijk mee te verwarmen.

Een l/w warmtepomp kan ook koelen. Niet zo geweldig. Maar ik denk dat de meeste mensen in de zomer deze echt wel op standje koelen zet.

Hoe je het voor elkaar krijgt zou niet uit moeten maken. Ik ben van 900m3 gas naar 200m3 gegaan. Kon minder zijn als de vrouw niet zo lang doucht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Glashelder schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:22:
[...]

Wat een achterlijke :+

Bij mijn weten zijn er geen L/L systemen met backup heaters..

Dit is dus weer zo’n schreeuwer zonder verstand van zaken die media-aandacht krijgt. En we ons maar afvragen waarom de reputatie van de media zo slecht is :F

[...]

Ik denk dat het probleem samen te vatten is tot een kernwoord: lobby.

Airco is een te goedkope oplossing voor installatiebedrijven. Daar wordt niet genoeg aan verdiend. L/W kan ook gewoon koelen en dat vind men prima.

Men zou namelijk ook prima kunnen eisen dat de CV installatie moet verdwijnen als je met airco’s wilt verwarmen (voor warm water moet je dan uiteraard een boiler nemen).

Maar wellicht komt het straks toch, want gas gaat duurder worden naarmate je meer verbruik per 2024…
Dat van lobby klinkt erg logisch.

Ik vind het, los van wat ik eerder schreef, ook jammer. Ik denk dat airco zeker niet geschikt is voor iedereen maar dat is warmtepomp lucht/water ook niet. Overal zie je dat men spreekt over warmtepomp, en dat dan als default de lucht/water bedoelt wordt, zelfs in het stukje warmtepomp kiezen hier op tweakers. Airco krijgt een paar regels, maar eigenlijk wordt alleen over lucht/water gesproken. Ik vind dat jammer omdat en, mensen voor wie airco geschikt kan zijn er niet over lezen en, mensen krijgen nauwelijks te lezen wat mogelijke nadelen zijn.
Volgens mij is daar, wanneer het gaat om kiezen veel te winnen met betere informatie.
En niet alleen op tweakers, ik zie op veelgebruikte sites die gebruikt worden voor informatie over, en keuzes maken mbt tot duurzaamheid, vaak bedroevend slechte (achterhaalde?) informatie staan over het gebruik van airco voor verwarming. En wederom, wat echt mogelijke nadelen kunnen zijn voor mensen lees je weinig.

Overigens is het feit dat je geen subsidie krijgt voor airco's misschien ook gelijk de reden dat ze qua prijs niet omhoog schieten? Wij kochten onze warmtepompboiler in de tijd dat de subsidies net weer hoger werden, en je zag zo de prijzen overal weer evenredig omhoog gaan.
Onze installateur voor de wpb begon zelfs al over, ja maar, u krijgt toch die subsidie, toen de prijs voor installatie van de wpb hoger was op de factuur dan afgesproken.

Ik ben benieuwd wat men hiermee gaat doen, want volgens mij zijn er best veel mensen die (nu nog) airco voor verwarming combineren met cv. Ik ga het volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomuitrotterdam
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-09 01:29
Wortel87 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 07:47:

Even een vraag tussendoor:
Waarom nog je ketel in stand houden/vervangen, en geen warmtepompboiler genomen/nemen?
[de druk op levering/installatie lijkt er een beetje af te zijn, dus prijzen gaan vast nog omlaag]
Vraag het omdat ik zelf die stap nu aan het zetten ben (na LL voor verwarming vanaf november)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Men kan zich inderdaad meerdere vragen stellen:
- wordt de airco enkel gebruikt om te koelen?
- zijn er zonnepanelen aanwezig?
- wordt er ook 's nachts mee gekoeld?*
- wordt hij als bijverwarming of als hoofdverwarming gebruikt?
- is het huis goed geïsoleerd? met slechte isolatie zal je meer verbruiken, maar dat is met gas ook zo

*ik ben van plan om enkel overdag met het overschot aan zonne-energie te koelen, zodat ik 's nachts door kom zonder extra verbruik van het net.

worst case: enkel koelen zonder eigen energie van zonnepanelen
best case: koelen en verwarmen zonder gasaansluiting, met zo veel mogelijk eigen opwek, in een goed geïsoleerd huis.

Wij hebben vanaf 13/1 geen gas meer en vanaf 6/4 zonnepanelen. Ondanks de frisse april heb ik toch minder van het net genomen dan eender welke juli (augustus 2019 was uitzonderlijk wegens lange afwezigheid).

De 2e helft van januari (koudste maand) was kouder dan gemiddeld, als ik het verbruik na 13/1 doortrek naar een hele maand zou ik in januari 298 kWh verbruiken. Zelfs als je dat x12 maanden zou doen komen we nog maar aan 3600 kWh, terwijl we toen ook nog geen zonnepanelen hadden. Een gemiddeld gasverwarmend gezin verbruikt 3000-3500 kWh elektriciteit. Ik schat dat ons jaarlijks totaalverbruik 2700 kWh zal zijn, met de zonnepanelen misschien 1500-2000 van het net? Is op voorhand moeilijk in te schatten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLkM5A2CZUWfNsS0nJVPpqSI_GU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwLckfSsP5xpfwUSROScebIb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Wortel87 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:26:
@Sjamo

Ik ben het niet helemaal met je eens. Er was inderdaad een tijd dat een airco voornamelijk voor het koelen werd gebruikt. Maar ik ken al 8 mensen in mijn omgeving die een airco hebben aangeschaft om er hoofdzakelijk mee te verwarmen.

Een l/w warmtepomp kan ook koelen. Niet zo geweldig. Maar ik denk dat de meeste mensen in de zomer deze echt wel op standje koelen zet.

Hoe je het voor elkaar krijgt zou niet uit moeten maken. Ik ben van 900m3 gas naar 200m3 gegaan. Kon minder zijn als de vrouw niet zo lang doucht ;)
Maar voor de meeste mensen is dat toch wel een vrij recente ontwikkeling, vooral gevoed door de sterk gerezen gasprijzen. Daarvoor was kopen van airco tbv koeling toch echt wel de norm dacht ik.

Wij zijn van 500 a 600m3 gas voor verwarmen, naar dit jaar zo'n 750kWh stroom gegaan dmv airco.
Koelen is hier ongeveer 100-200kWh per zomer).

We zijn van 300 m3 gas naar zo'n 800kWh stroom gegaan voor warm water (warmtepompboiler en e-boiler).

Voor ons is airco dus een goede stap geweest richting meer duurzaam energieverbruik, ook omdat het goed past bij onze wensen qua verwarming en comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
@tomuitrotterdam

Een warmtepomp boiler is een idee natuurlijk.

Maar dan heb ik zo'n herrie ding boven op zolder staan. Die het vast leuk vind om snachts aan te springen.

De cv is ideaal voor dat beetje gas. Voor een klein bedrag heb je een nieuwe.

We koken nog steeds op gas. Dan vraag je je af waarom geen inductie? We zitten op 1x 35A. Met een 1 fase omvormer van 5kw voor de zonnepanelen. Ga ik naar 3x25A moet ik ook een nieuwe omvormer aanschaffen. Of 600,- pj extra aftikken voor een 3x35A aansluiting.

En het is natuurlijk fijn om een backup te hebben als een systeem besluit uit te vallen. Zodat je er toch lekker warm bij zit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Wortel87 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:07:
@tomuitrotterdam

Maar dan heb ik zo'n herrie ding boven op zolder staan. Die het vast leuk vind om snachts aan te springen.

We koken nog steeds op gas. Dan vraag je je af waarom geen inductie? We zitten op 1x 35A. Met een 1 fase omvormer van 5kw voor de zonnepanelen. Ga ik naar 3x25A moet ik ook een nieuwe omvormer aanschaffen. Of 600,- pj extra aftikken voor een 3x35A aansluiting.

En het is natuurlijk fijn om een backup te hebben als een systeem besluit uit te vallen. Zodat je er toch lekker warm bij zit.
Je kan volgens mij elke WPB zo instellen dat ‘s nachts de WP niet mag draaien. Hier kan dat gewoon via een app :)

En herrie ding.. hier staat ie in de schuur en als de deur dicht is hoor je er niets van. Mijn schuur is 2,5 bij 2,5 ofzo en als ie draait is het geluidsniveau binnen zo’n 50 dB. Dat is een rustig gesprek qua geluidsniveau.

Met 35A kan je overigens prima elektrisch koken hoor. Dat is 8050 watt. Zelfs met elektrisch koken, wpb en airco verwarming ga je daar in de praktijk vaak niet aan komen. En als je tijdelijk die 8050 watt overschrijdt, dan vliegt echt niet meteen je hoofdzekering eruit hoor. Je kan best kortstondig even 10 kW door die zekering trekken.

En wat je omvormer betreft als je toch naar 3x25 zou gaan: dat kan je prima in stand houden. Met 3 fase kan je alsnog 5750 watt per fase terug leveren.

Overigens nog wat anders.
Het hele probleem met gas is juist dat het bi-zar duur is voor dat kleine beetje. Het afgelopen jaar heb ik € 450,93 betaald aan gas. Voor 110,53 m3. Dat is € 4,08 per kuub :+ Als ik dat 3 jaar volhoudt dan heb ik al een nieuwe CV ketel aan gas weggegooid :+ Een goeie douchebeurt kost met die bedragen overigens zo een euro 8)7

Hier gaat het gas daarom volgende maand eruit als de WPB het goed blijft doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 05-05-2023 09:27 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag:

Mijn ouders hebben een 3,5 KW airco als bijverwarming en koeling, ze hebben nu ook zonnepanelen. De airco kan de woonruimte en keuken verwarmen, voor de badkamer zou een elektrisch blazertje of infraroodpanelen volstaan, voor de bureau zou er eventueel een 2e kleinere airco kunnen komen.

Volgens de EPC-simulator hebben ze label C met weinig ruimte tot verbetering, ze hebben wel een houtkachel als backup. Als hun gasverwarming defect zou gaan, zou ik het een goed idee vinden om die te vervangen door een WP-boiler (goedkoper en hoge subsidie) en eventueel een extra unit in de bureau. Maar zij zouden opnieuw voor gas kiezen, hoewel dat duurder zal worden en de subsidie zal afbouwen.

Ik heb voorgesteld om volgende winter tijdens een koude week enkel met airco te verwarmen en hun verbruik te monitoren, dan zullen we waarschijnlijk een beter idee hebben, hoewel het moeilijk te vergelijken is omdat hun SWW ook met gas is.

Denken jullie dat het een goed idee is om in hun situatie bij gas te blijven? Als het echt koud is gebruiken ze nu sowieso de houtkachel, maar misschien wordt dat in de toekomst verboden als bijverwarming (België). Anderzijds zou een nieuwe gasketel tegen dan ook verboden kunnen zijn. Een hybride toestel kan ook een oplossing zijn, met de huidige airco als hoofdverwarming en de hybride vooral als SWW-verwarmer en backup voor koude dagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
@Glashelder

Dankje voor je input. Is zeker iets om over na te denken.

Wat betreft de omvormer klopt niet. Een 5kw moet afgezekerd worden op 25A.

Ga je die achter een 25A hoofdzekering zetten mis je de selectiviteit. Dat mag gewoon niet.

Een 4kw gaat volgens mij net wel. Maar goed die heb ik niet hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het artikel is verdwenen, zal niet toevallig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:52
Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:57:
Men kan zich inderdaad meerdere vragen stellen:
- wordt de airco enkel gebruikt om te koelen?
- zijn er zonnepanelen aanwezig?
- wordt er ook 's nachts mee gekoeld?*
- wordt hij als bijverwarming of als hoofdverwarming gebruikt?
- is het huis goed geïsoleerd? met slechte isolatie zal je meer verbruiken, maar dat is met gas ook zo

*ik ben van plan om enkel overdag met het overschot aan zonne-energie te koelen, zodat ik 's nachts door kom zonder extra verbruik van het net.

worst case: enkel koelen zonder eigen energie van zonnepanelen
best case: koelen en verwarmen zonder gasaansluiting, met zo veel mogelijk eigen opwek, in een goed geïsoleerd huis.

Wij hebben vanaf 13/1 geen gas meer en vanaf 6/4 zonnepanelen. Ondanks de frisse april heb ik toch minder van het net genomen dan eender welke juli (augustus 2019 was uitzonderlijk wegens lange afwezigheid).

De 2e helft van januari (koudste maand) was kouder dan gemiddeld, als ik het verbruik na 13/1 doortrek naar een hele maand zou ik in januari 298 kWh verbruiken. Zelfs als je dat x12 maanden zou doen komen we nog maar aan 3600 kWh, terwijl we toen ook nog geen zonnepanelen hadden. Een gemiddeld gasverwarmend gezin verbruikt 3000-3500 kWh elektriciteit. Ik schat dat ons jaarlijks totaalverbruik 2700 kWh zal zijn, met de zonnepanelen misschien 1500-2000 van het net? Is op voorhand moeilijk in te schatten.

[Afbeelding]
Wellicht speelt dit ook nog mee:

“Our increasingly hot summers drive the demand for air conditioning. However, air conditioning adds to the heat outside. Scientists estimate that under a realistic set of circumstances, “waste heat from air conditioners exacerbated the heat island effect, the phenomenon in which densely packed cities experience higher temperatures than similarly situated rural areas.”[18] Air conditioning could add as much as 1 degree Celsius (nearly 2 degrees Fahrenheit) to the heat of a city.”

Bron: https://www.brookings.edu...litics-of-climate-change/

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:52
henidde schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:50:
[...]

“Our increasingly hot summers drive the demand for air conditioning. However, air conditioning adds to the heat outside. Scientists estimate that under a realistic set of circumstances, “waste heat from air conditioners exacerbated the heat island effect, the phenomenon in which densely packed cities experience higher temperatures than similarly situated rural areas.”[18] Air conditioning could add as much as 1 degree Celsius (nearly 2 degrees Fahrenheit) to the heat of a city.”

Airco heeft dus ook zijn impact op het milieu.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henidde schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:50:
[...]

Is dat voor een deel niet gewoon de hitte van binnen die naar buiten gaat? :)
henidde schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:51:
[...]

'het milieu' is veel gezegd, als je koelt met je eigen opgewekte energie zie ik geen probleem, het grootste effect bij een hitte-eiland komt door beton en gebrek aan beplanting (vocht)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2023 09:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Wortel87 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:45:
@Glashelder

Ga je die achter een 25A hoofdzekering zetten mis je de selectiviteit. Dat mag gewoon niet.

Afaik is dat tegenwoordig een advies.

Maar ik negeer dat advies graag in combinatie met zonnepanelen. Dan klapt de hoofdzekering er maar een keer uit ;)

Een 5 kW omvormer zal nooit meer dan 5 kW kunnen produceren dus logisch redenerend volgt daaruit dat je nooit een zekering die 5,7 kW kan hebben eruit kan laten klappen.
[...]

Airco heeft zeker milieu impact. Waar echter onvoldoende aandacht voor is is dat L/L goedkoop is, daardoor voor veel mensen bereikbaar is, en dat de totale rekensom - zelfs met koelen - milieutechnisch positief is. Dat kleine beetje energie wat koelen kost t.o.v. wat je aan uitstoot bespaard met een gasketel.. :)

Maar het gaat in Nederland niet om het milieu. Het gaat om de harde euro’s. Als het om het milieu ging dan hadden we:

- Thuiswerkrecht. Scheelt heel veel kilometers, maar kost de schatkist accijnzen.
- Gratis OV. Kost tientallen miljarden, maar dat kost het uitkopen van boeren ook. Scheelt ook bakken met accijnzen voor de schatkist :)

Het bedrijfsleven moet kunnen verdienen en de schatkist moet gevuld worden ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Glashelder op 05-05-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:06
Sjamo schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:14:
[...]

een cv warmtepomp word in de zomer gebruikt om koelere water door de vloer verwarming te laten lopen en geschikte radiatoren maar daar word dan weer geen geruchtbaarheid aan gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Glashelder schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:07:
[...]

Afaik is dat tegenwoordig een advies.

Maar ik negeer dat advies graag in combinatie met zonnepanelen. Dan klapt de hoofdzekering er maar een keer uit ;)

Een 5 kW omvormer zal nooit meer dan 5 kW kunnen produceren dus logisch redenerend volgt daaruit dat je nooit een zekering die 5,7 kW kan hebben eruit kan laten klappen.

[...]

Airco heeft zeker milieu impact. Waar echter onvoldoende aandacht voor is is dat L/L goedkoop is, daardoor voor veel mensen bereikbaar is, en dat de totale rekensom - zelfs met koelen - milieutechnisch positief is. Dat kleine beetje energie wat koelen kost t.o.v. wat je aan uitstoot bespaard met een gasketel.. :)

Maar het gaat in Nederland niet om het milieu. Het gaat om de harde euro’s. Als het om het milieu ging dan hadden we:

- Thuiswerkrecht. Scheelt heel veel kilometers, maar kost de schatkist accijnzen.
- Gratis OV. Kost tientallen miljarden, maar dat kost het uitkopen van boeren ook. Scheelt ook bakken met accijnzen voor de schatkist :)

Het bedrijfsleven moet kunnen verdienen en de schatkist moet gevuld worden ;)
selectiveteit is puur dat de hoofdzekering er niet uitklapt in plaats van alleen 1 groep in huis
dat is puur voor het comfort dat niet je hele huis er gelijk uit ligt bij kortsluiting of overgebruik.
je mag zelfs wel 30 ampere doen op 25 hoofdzekering alleen heeft dat niet veel zin ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:25
[...]

En in de winter is het door alle warmtepompen dan vast ook 2 graden kouder in de stad :+

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Maxwp schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:18:
[...]

selectiveteit is puur dat de hoofdzekering er niet uitklapt in plaats van alleen 1 groep in huis
dat is puur voor het comfort dat niet je hele huis er gelijk uit ligt bij kortsluiting of overgebruik.
je mag zelfs wel 30 ampere doen op 25 hoofdzekering alleen heeft dat niet veel zin ;-)
I know.. maar hier op Tweakers moet altijd alles strikt volgens het boekje he ;)

Ik ken iemand met 25 kW aan panelen en die levert geregeld 20 kW terug over 3x25 :X Gaat vooralsnog goed..

Maar we gaan wel heel offtopic :+
Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:29:
Ik heb een vraag:

Mijn ouders hebben een 3,5 KW airco als bijverwarming en koeling, ze hebben nu ook zonnepanelen. De airco kan de woonruimte en keuken verwarmen, voor de badkamer zou een elektrisch blazertje of infraroodpanelen volstaan, voor de bureau zou er eventueel een 2e kleinere airco kunnen komen.

Volgens de EPC-simulator hebben ze label C met weinig ruimte tot verbetering, ze hebben wel een houtkachel als backup. Als hun gasverwarming defect zou gaan, zou ik het een goed idee vinden om die te vervangen door een WP-boiler (goedkoper en hoge subsidie) en eventueel een extra unit in de bureau. Maar zij zouden opnieuw voor gas kiezen, hoewel dat duurder zal worden en de subsidie zal afbouwen.

Ik heb voorgesteld om volgende winter tijdens een koude week enkel met airco te verwarmen en hun verbruik te monitoren, dan zullen we waarschijnlijk een beter idee hebben, hoewel het moeilijk te vergelijken is omdat hun SWW ook met gas is.

Denken jullie dat het een goed idee is om in hun situatie bij gas te blijven? Als het echt koud is gebruiken ze nu sowieso de houtkachel, maar misschien wordt dat in de toekomst verboden als bijverwarming (België). Anderzijds zou een nieuwe gasketel tegen dan ook verboden kunnen zijn. Een hybride toestel kan ook een oplossing zijn, met de huidige airco als hoofdverwarming en de hybride vooral als SWW-verwarmer en backup voor koude dagen.
Ligt aan de leeftijd van je ouders.

Want laten we eerlijk zijn: als die 75+ zijn dan is er de kans dat ze de hogere kosten niet terug verdienen. Daar komt nog eens bij dat mensen van die leeftijdsgroep vaak meer geld te besteden hebben. Zolang je betaald, heeft gas nou eenmaal bepaalde voordelen boven de duurzame alternatieven.

Ik merk dat dat laatste bij veel mensen op leeftijd een grotere rol speelt dan geld. Ze zijn gewoon bang om in de kou te zitten of dat ze de investeringen niet terugverdienen.

[ Voor 66% gewijzigd door Glashelder op 05-05-2023 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:07
Glashelder schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:21:
[...]

I know.. maar hier op Tweakers moet altijd alles strikt volgens het boekje he ;)

Ik ken iemand met 25 kW aan panelen en die levert geregeld 20 kW terug over 3x25 :X Gaat vooralsnog goed..

Maar we gaan wel heel offtopic :+

[...]

Ligt aan de leeftijd van je ouders.

Want laten we eerlijk zijn: als die 75+ zijn dan is er de kans dat ze de hogere kosten niet terug verdienen. Daar komt nog eens bij dat mensen van die leeftijdsgroep vaak meer geld te besteden hebben. Zolang je betaald, heeft gas nou eenmaal bepaalde voordelen boven de duurzame alternatieven.

Ik merk dat dat laatste bij veel mensen op leeftijd een grotere rol speelt dan geld. Ze zijn gewoon bang om in de kou te zitten of dat ze de investeringen niet terugverdienen.
@Verwijderd
Een nieuwe ketel wordt ook niet 'terugverdiend'. L/L i.c.m. WP boiler biedt veel voordelen. Er zijn bijvoorbeeld nogal wat tegenstrijdige argumenten bij veel senioren/gasblijvers hier in onze VvE, die heb ik hieronder opgesomd. De beslissing ligt echter bij hen. Ik zou ze zelf alle nadelen laten opschrijven en dan vragen of ze zelf ook voordelen kunnen vinden/bedenken/bespreken met vrienden, wel zo eerlijk om het van twee kanten te bekijken. Bespreek deze voor- en tegens met je ouders en maak een som van de twee/drie opties aan investeringen met ROI en NPV. Eigen vergaarde informatie is herkenbaar, betrouwbaar en wie weet wat ze opsteken in het proces. Misschien komen ze hier wel op uit:
  • Investering te hoog (ketel kost geld en jaarlijks vastrecht en m³. L/L WP kun je met gesaldeerde kWh draaien. Wat zijn de ROI en NPV van de alternatieven? Pas als je ze uitrekent en naast elkaar legt kun je de beslissing verantwoorden)
  • Geen comfort (L/L/ is warmte wanneer je wilt, decentraal aansturen om te besparen, je kunt jezelf wegblazen nota bene)
  • Geluid (ketel/leidingen/wasmachine van elkaars buren hoort iedereen binnen, buitenunit staat buiten en hoort niemand)
  • Binnenklimaat (kan al niet slechter - de meeste oude huizen hebben geen centrale mechanische ventilatie- ik wel natuurlijk)
  • Zonnepanelen leveren alleen in de zomer en ik stook in de winter (zonnepanelen zijn geen vereiste bij elektrificatie van het pand. Wel leuke bijvangst nu nog met salderen)
  • Impact op woningwaarde (relatieve waardestijging van je woning t.o.v. niet-geëlektrificeerde panden)
  • Onbetrouwbaar (juist met drie units blijf je weg bij één point of failure en als je niet van uitval houdt kun je altijd nog een batterij installeren om in eilandmodus te blijven draaien, hoe zou je dit met gas doen?)
  • Onbewezen techniek (Canada, VS, Scandinavië verwarmen ze al decennia met L/L WP, jouw ouders trouwens ook al zelf)
  • Te weinig SSW capaciteit (Planbaar bij installatie a.d.h.v. je behoefte en altijd direct warm uit de leiding)
Ter illustratie:
Mijn vader heeft in de afgelopen 12 jaar een boerderij gerenoveerd met 6 appartementen erin, alles met een dikke centrale ketel, warmtebuffer en SSW buffer. Zijn energiecontract loopt ook een keer af en toen ik elektrificatie met hem besprak ging hij bijna door het dak. Hij noemde allemaal negatieve N=1 verhalen op die je zo vaak via de mainstream media binnenkrijgt. Ik ga deze zomer op Tweakers zijn installatie posten en kijken hoe ver ik kom met alle inzichten tot een maatwerkadvies. Dit lever ik dan aan en dan ligt uiteindelijk de bal bij hem ondanks mijn frustratie (hij heeft nota bene 48 panelen en zou de eerste jaren volledig kunnen salderen).

Mensen overtuigen zichzelf dus het beste wat je kunt doen is ze een rijk pallet aan bronnen aanbieden. Soms valt de beslissing niet maar veelal wel ookal duurt het even. Succes en ben benieuwd wat ze uiteindelijk doen!

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomuitrotterdam
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-09 01:29
@tomuitrotterdam

Heb afgelopen jaar 45m3 gebruikt (puur douchen: verwarmen/koken deed ik cop 1:1 heaters en later dus LL) en betaalde daar 325 voor: komt dus ongeveer neer op euro per douchebeurt.

Mij lijkt dat je met zonnepanelen beter kunt instellen dat boiler met die stroom opwarmt, dus overdag: ben je je eigen stroom ook op juiste moment aan het gebruiken (en eventueel later -als je flex gaat- tegen beste voorwaarden)

Kwa zwaarte/capaciteit van je aansluiting kan ik niet veel toevoegen/adviseren behalve dan dat ik in Stedin gebied zit [waar 3*25 gelijke prijzen heeft als 1*35].

Het gevoel van backup is wel fijn, maar persoonlijk vind ik gevoel dat er geen brandbare gassen door mijn huis hoeven te lopen, en -zodra elektriciteitsnet helemaal groen is- we niet meer afhankelijk zijn van verbranden van fossiele ook wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:27
@tomuitrotterdam

Wees niet te bang voor een inductie kookplaat, ik zit op 1x 35A en kook er prima op. Je moet echt heel lang, heel ver over 35A om dat te trippen. Verder verwarm ik all electric, dus ook dat is geen probleem. Ik let wel op dat ik niet oven + vaatwasser + wasmachine + droger + fornuis tegelijk op max zet, dat is te veel (~58A). Maar start je ze gespreid, dan mogen ze wel tegelijk draaien, water in vaat/wasmachine al warm = alleen pomp / motor verbruikt niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDS9zq50gxyG3krDapGREUPTwdQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dpajYpjPK7sp99t3CpPY4els.png?f=user_large

Je mag er minuten tot bijna een uur doorgaan met ~50% overload. Automaat type B tript magnetisch tussen 3-5x stroom, en anders zit je in de thermische gedeelte waarbij het heel rustig opwarmt en afkoelt afhankelijk van stroom.

In de wijk 1 straat verderop is geen eens gas, alleen warmtenet, en die koken allemaal op inductie, op 1x 35A. Nooit gehoord dat iemand zonder stroom zat door te enthousiast wokken in de afgelopen 10 jaar.

Warmtepompboiler is mijn volgend project als de CV er mee ophoudt, of een all electric combi die ook SWW doet. Klein model, 4 kW is genoeg, voor de rest warm ik gewoon bij met de airco. Die heeft afgelopen 2 seizoenen niet echt hard hoeven werken, max 12 kWh per dag of 500W gemiddeld, dat kan elke L/W warmtepomp wel aan.

Hij moet wel op een plat dak op 10+ meter hoogte, dus dat gaat wel tegen een meerprijs van €1k voor lift en extra persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:14
w00key schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:52:
[...]

Wees niet te bang voor een inductie kookplaat, ik zit op 1x 35A en kook er prima op. Je moet echt heel lang, heel ver over 35A om dat te trippen. Verder verwarm ik all electric, dus ook dat is geen probleem. Ik let wel op dat ik niet oven + vaatwasser + wasmachine + droger + fornuis tegelijk op max zet, dat is te veel (~58A). Maar start je ze gespreid, dan mogen ze wel tegelijk draaien, water in vaat/wasmachine al warm = alleen pomp / motor verbruikt niets.

[Afbeelding]

Je mag er minuten tot bijna een uur doorgaan met ~50% overload. Automaat type B tript magnetisch tussen 3-5x stroom, en anders zit je in de thermische gedeelte waarbij het heel rustig opwarmt en afkoelt afhankelijk van stroom.

In de wijk 1 straat verderop is geen eens gas, alleen warmtenet, en die koken allemaal op inductie, op 1x 35A. Nooit gehoord dat iemand zonder stroom zat door te enthousiast wokken in de afgelopen 10 jaar.
Ik heb ook geregeld pieken naar over de 9kW op een fase (3x25A) en dat gaat prima zolang je maar niet langdurig zoveel stroom vraagt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6dbOGp8n93860kZbdkDN5F-3U4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PnRRG8kRzmfm3IT6HACKfLR.jpg?f=fotoalbum_large

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Destynx schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:21:
[...]

Ik heb ook geregeld pieken naar over de 9kW op een fase (3x25A) en dat gaat prima zolang je maar niet langdurig zoveel stroom vraagt. [Afbeelding]
9kW / 240 / 25 = 150%, dat inderdaad is ongeveer de "echte" max.

Wat dat betreft was het een prima keuze om mijn installatie op de slaapkamer groep te zetten, ding trekt toch geen 3 kW, moet alleen niet gek gaan doen met elektrische kachels op dezelfde groep. 240 x 16 x ~1.5 = 5760W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Ff vraagje
Of weet iemand het juiste topic voor deze vraag?

Kan ik oude leidingen die gevuld waren met r410a weer hergebruiken voor een nieuwe installatie met r32?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
Ff vraagje

Kan ik oude leidingen die gevuld waren met r410a weer hergebruiken voor een nieuwe installatie met r32?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Ruud888 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:29:
Ff vraagje

As mentioned above, dry nitrogen purge to remove any remaining oil etc. As R410A is made up of 50% R32, there should not be an oil compatibility or return problem.
https://www.refrigeration...work-with-a-new-R32-split

Maar wel een installateur vinden die dat durft. Hebben we ook gedaan toen we heeeeele oude units 5/10 kW hebben vervangen door nieuwere. Soms worden units zelfs verkocht als retrofit-compatible, maar dat zijn vaak commerciële units vanaf 10/20 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ff vraagje

het kan wel maar als de leidingen er al 15+ jaar liggen moet je ze gewoon vervangen.

let ook goed op de vereiste diameters. modernere units hebben vaak andere diameters nodig en dat mag je absoluut niet veranderen.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 05-05-2023 16:41 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:52
Ff vraagje

R410a bestaat uit 50% r32 en er wordt gelijkwaardige olie gebruikt. Zou technisch moeten kunnen maar kan me voorstellen dat veel instalateurs hier niet aan willen beginnen.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de VRT een interview over warmtepompen: https://vrtnws.be/p.mnBZ5qGvVD9

Geen woord over lucht-lucht, op een bepaald moment heeft hij het over 2 soorten: lucht-water en grond-water. Verder wel een stuk beter dan het andere interview dat ik gisteren postte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
w00key schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:38:
[...]

[...]

https://www.refrigeration...work-with-a-new-R32-split

Maar wel een installateur vinden die dat durft. Hebben we ook gedaan toen we heeeeele oude units 5/10 kW hebben vervangen door nieuwere. Soms worden units zelfs verkocht als retrofit-compatible, maar dat zijn vaak commerciële units vanaf 10/20 kW.
R410 en R32 werken met dezelfde POE synthetische olie en zijn +- zelfde drukken. Mag zeker geen probleem geven. Leiding diameters wel nog te bekijken.

De aircos van heel vroeger met R22 werken met minerale oliën en daarvoor moeten de leidingen gespoeld worden maar de drukken zijn ook veel lager waardoor de leiding diameter veel te groot zijn. De retrofit toestellen hebben ook een speciale oliefilter hiervoor ingebouwd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRjADeIW2buwaujTCTAcIBI5Ygw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TEG9GM7lhHw9q8HIRNnD1M7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJ0HNQdNaQWLIwa-wBP8hlZY2Qk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UrJS8KxmPpAJ2UQxngxmCEDK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Hespy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:00:
[...]

R410 en R32 werken met dezelfde POE synthetische olie en zijn +- zelfde drukken. Mag zeker geen probleem geven. Leiding diameters wel nog te bekijken.

De aircos van heel vroeger met R22 werken met minerale oliën en daarvoor moeten de leidingen gespoeld worden maar de drukken zijn ook veel lager waardoor de leiding diameter veel te groot zijn. De retrofit toestellen hebben ook een speciale oliefilter hiervoor ingebouwd.[Afbeelding]

[Afbeelding]
als je R22 of ouder systeem aan het vervangen bent moeten de leidingen er gewoon uit ook al zijn de maten goed, van hergebruik is geen sprake dan. geen zelfrespecterend bedrijf zal zulke leidingen hergebruiken en ook nog een garantie geven. geen enkele fabrikant geeft je ook garantie bij hergebruik dus dan sta je daar met het korte strootje als installateur zijnde.

bedrijf waar ik voor werk trekt ook de grens bij 410, dus als het 407 is of ouder dan 20 jaar gaat her er gewoon uit of we doen het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 05-05-2023 21:33 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
flippy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:28:
[...]

als je R22 of ouder systeem aan het vervangen bent moeten de leidingen er gewoon uit ook al zijn de maten goed, van hergebruik is geen sprake dan. geen zelfrespecterend bedrijf zal zulke leidingen hergebruiken en ook nog een garantie geven. geen enkele fabrikant geeft je ook garantie bij hergebruik dus dan sta je daar met het korte strootje als installateur zijnde.

bedrijf waar ik voor werk trekt ook de grens bij 410, dus als het 407 is of ouder dan 20 jaar gaat her er gewoon uit of we doen het niet.
Nu wordt dit idd niet meer gedaan maar 10 a 15 jaar geleden wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Hespy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:39:
[...]

Nu wordt dit idd niet meer gedaan maar 10 a 15 jaar geleden wel.
toendertijd was het al niet helemaal frisse bedoeling.

erg populair bij de toko's die alleen geld gaven voor "ff gas bijvullen voor deze ene keer" (voor 10 jaar) ipv daadwerkelijk repareren...

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 05-05-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Ruud888 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:27:
Ff vraagje
Of weet iemand het juiste topic voor deze vraag?

Dankje voor jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:21
Binnenkort laten we een airco plaatsen ter vervanging van de huidige CV installatie. Is het onze situatie nog zinnig om ook vloerisolatie te plaatsen?

We hebben een rijtjeswoning uit 1980 met een broodjesvloer en plavuizen. Deze is nu in de winter lekker warm door de vloerverwarming. Echter, de vloer is totaal niet voorzien van isolatie. Dit kunnen we doen door de onderkant van de vloer te isoleren vanuit de kruipruimte, maar alleen met een RD waarde van 3,5; hoger gaat helaas niet. Met vloerverwarming gaat dit ongetwijfeld minder energie kosten, maar gaat het dus ook wat opleveren -anders dan iets minder koude voeten-, met verwarmen via de airco?

Het gaat om een ruimte van 45m2 met woonkamer, eetkamer en keuken. De ramen zijn al HR++ en gevel isolatie is helaas niet mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

zeezuiper schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:38:
Binnenkort laten we een airco plaatsen ter vervanging van de huidige CV installatie. Is het onze situatie nog zinnig om ook vloerisolatie te plaatsen?

We hebben een rijtjeswoning uit 1980 met een broodjesvloer en plavuizen. Deze is nu in de winter lekker warm door de vloerverwarming. Echter, de vloer is totaal niet voorzien van isolatie. Dit kunnen we doen door de onderkant van de vloer te isoleren vanuit de kruipruimte, maar alleen met een RD waarde van 3,5; hoger gaat helaas niet. Met vloerverwarming gaat dit ongetwijfeld minder energie kosten, maar gaat het dus ook wat opleveren -anders dan iets minder koude voeten-, met verwarmen via de airco?

Het gaat om een ruimte van 45m2 met woonkamer, eetkamer en keuken. De ramen zijn al HR++ en gevel isolatie is helaas niet mogelijk.
met aircos word het alleen maar erger doordat de warmte niet in de vloer trekt. isolatie gaat daar niks aan veranderen. wilje zuiniger stoken moet je gewoon dat geld van de isolatie steken in een L/W warmtepomp en niet een airco.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 05-05-2023 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key

Wat is je gas verbruik en wat voor airco wordt er geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Gaat prima werken met een airco veel goedkoper/efficienter dan een warmtepomp. Beter is het om daarbij te investeren in isolatie van je binnenschil daar haal je de grote rendementen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Je laat 1 airco plaatsen ter vervanging van je complete CV ketel?

Ik ga aankomende week een 2e airco bestellen, heb er eentje beneden en krijg dan ook eentje boven, daarna ga ik voorzichtig de radiatoren boven verwijderen, die zijn allemaal verschillend en gaar aangesloten (ooit een hobby project ofzo geweest met 2e hands spul van vorige eigenaar), maar ik laat voorlopig de CV ketel nog hangen en de 2 radiatoren in de woonkamer ook nog.

In de winter krijg je defrosts, bij extreem koud weer moet ie keihard werken. Ik heb een 3,5kW op 31m2. Ik denk dat ik pas bij 3 airco's de CV ketel helemaal weg zou doen of in ieder geval op enkel tapwater.

[ Voor 23% gewijzigd door JDx op 06-05-2023 06:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:54
Wortel87 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:45:
@Glashelder

Ik heb een 5 kW een fase omvormer op een 3 maal 25A installatie hangen. En die is afgezekerd met 25A. Net als jij kwam ik van een 1-fase 35A installatie.
De installateur geeft aan dat, hoewel een 25A niet volgens de selectiviteitsregels, het volkomen veilig is.
Overigens zit de lader van de EV op diezelfde fase en laad ik de auto’s (met 24A, 5,6 kW) vaak als de panelen flink opbrengen. Daarmee is de netto belasting van de zekering minimaal.
Deze installatie draait nu sinds zomer 22 en ook in de winter geen enkel issue gehad.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
JDx schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 06:16:
[...]

Ik denk dat ik pas bij 3 airco's de CV ketel helemaal weg zou doen of in ieder geval op enkel tapwater.
Ik zou pas de CV weg doen als je alle leefbare ruimtes kan verwarmen. Volgens mij moet je namelijk slaapkamers volgens het bouwbesluit kunnen verwarmen dus je kan bij eventuele verkoop problemen krijgen als je die niet kunt verwarmen.

Dit is ook een van de redenen dat ik na jaren toch voor L/W ga.

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 06-05-2023 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 07:31:
[...]

Ik zou pas de CV weg doen als je alle leefbare ruimtes kan verwarmen. Volgens mij moet je namelijk slaapkamers volgens het bouwbesluit kunnen verwarmen dus je kan bij eventuele verkoop problemen krijgen als je die niet kunt verwarmen.

Dit is ook een van de redenen dat ik na jaren toch voor L/W ga.
Van wanneer is dat bouwbesluit dan, want vroeger zat er helemaal geen verwarming op de bovenverdieping in deze woning, alleen beneden. In mijn vorige appartement had de slaapkamer ook geen verwarming, alleen een gaskachel in de woonkamer en een mini roostertje naar de slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Poe, daar vraag je me wat. Ik heb het meerdere keren op dit forum gelezen, dus waar het precies staat.. dat antwoord moet ik je nog even schuldig blijven.

Het is in ieder geval iets wat het even waard is om uit te zoeken. Ik zou me sowieso goed afvragen of eventuele kopers het wenselijk vinden als airco de hoofdverwaming is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
JDx schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 06:16:
[...]
Je laat 1 airco plaatsen ter vervanging van je complete CV ketel?
Nee hoor, 1 airco per verdieping komt ervoor in de plaats. En dan nog blijft de CV voorlopig hangen als backup.

Maar dat is nu dus even niet de vraag. Gaat de isolatie financieel ook voordeel brengen icm deze nieuwe airco of is het alleen een stukje comfort?

Er komt in de woonkamer een MHI airco van 5 kWh, de binnenunit komt aan de wand boven de tv in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
@zeezuiper

Een woning verliest het meeste door de vloer en het dak.

Van dubbelglas naar bijv hr++ glas is de winst niet zo groot bij een rijtjes huis. Kwa comfort en koudeval ga je er wel op voorruit.

Het nadeel van isoleren is dat je de kosten er gewoon amper uit krijgt. Leuk voor de volgende bewoner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:32:
Ik zou me sowieso goed afvragen of eventuele kopers het wenselijk vinden als airco de hoofdverwaming is :)
Ja, die radiatoren boven moeten sowieso worden vervangen, dat is allemaal 25 jaar oud 2e hands spul, want in elke kamer zit een ander model en allemaal amateuristisch aangesloten. En ik ga geen dure L/W of hybride ketel plaatsen voor de volgende bewoners, dat moeten ze zelf dan maar doen :9

Ben van plan om dit huis sowieso nog 10 jaar te houden, dus dat zien we dan wel weer. De ketel lekt, een radiator lekt, die zit nu dicht, maar dan nog moet ik elke maand bijvullen, ben er liever van af. Komt er alleen nog een keer een kostenpost voor warm water, denk gewoon een boiler.

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 06-05-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
zeezuiper schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:47:
[...]

Nee hoor, 1 airco per verdieping komt ervoor in de plaats. En dan nog blijft de CV voorlopig hangen als backup.

Maar dat is nu dus even niet de vraag. Gaat de isolatie financieel ook voordeel brengen icm deze nieuwe airco of is het alleen een stukje comfort?

Er komt in de woonkamer een MHI airco van 5 kWh, de binnenunit komt aan de wand boven de tv in de woonkamer.
Wat je ook doet verwarmen met gas, L/L L/W W/W, hout, kolen, mazout, het is altijd interessant om je vloer te gaan isoleren, jij zeker omdat je het kan via de kruipruimte. Terugverdientijd zal langer zijn dan dakisolatie. Hoe ga je isoleren ga je er platen tegen hangen of Pu ertegen laten spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:25
[...]

‘Alleen’ comfort bestaat niet. Want comfort staat gelijk aan koudebruggen. Als je warmte verliest via de vloer, is het oncomfortabel, maar dus ook een koudebrug naar je kruipruimte.

En als je met airco gaat verwarmen blijft echt alles koud in de ruimte. Een plavuizenvloer met nauwelijks isolatie en dan verwarmen via lucht is echt verschrikkelijk. Dat werd geaccepteerd in de jaren 80.

Of hrt financieel uitkan weet ik niet. Maar moet alles toch financieel gedreven zijn? Je woont in je huis. Daar haal je woongenot uit voor jou en je gezin. Als dat dan eens 1000 euro kost voor wat isolatie… :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
t14wo schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:57:
[...]

En als je met airco gaat verwarmen blijft echt alles koud in de ruimte.
Dit vraagt wat nuance want als je 24/7 verwarmt dan is dit niet zo. Om die reden doe ik dat gewoon het gehele stookseizoen. Veel relaxter dan constant die temperatuur aan te lopen passen :p Naar mijn mening moet je sowieso niet stoken met een WP alsof het een CV is.

En omdat alles op temperatuur is, kost het de airco nauwelijks vermogen de boel op temperatuur te houden. Het systeem draait dan lekker rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:25
Glashelder schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:06:
[...]

Dit vraagt wat nuance want als je 24/7 verwarmt dan is dit niet zo. Om die reden doe ik dat gewoon het gehele stookseizoen. Veel relaxter dan constant die temperatuur aan te lopen passen :p Naar mijn mening moet je sowieso niet stoken met een WP alsof het een CV is.

En omdat alles op temperatuur is, kost het de airco nauwelijks vermogen de boel op temperatuur te houden. Het systeem draait dan lekker rustig.
Ja nu moet ik zeggen dat ik met name praat uit ervaring met het verwarmen van een zolder. Maar ook na een hele dag vanaf 7 uur is het om 18u zodra ik dat ding uitdoe meteen koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
[...]

Nogmaals, wat is je gasverbruik afgelopen jaar? Aan de hand daarvan kunnen we gaan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Hespy schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:48:
[...]
Hoe ga je isoleren ga je er platen tegen hangen of Pu ertegen laten spuiten?
Ik heb nu een offerte van €2100 liggen voor het aanbrengen van PIF aan de onderzijde van de vloer. PUR willen we absoluut niet en heel veel andere alternatieven heb ik nog niet kunnen vinden.

Qua gasverbruik zitten we met zijn 4 en op 900m3 (verwarming en warm water). Echter, ik heb extra zonnepanelen en dus een overschot aan elektriciteit (ongeveer 3000kWh).

Alleen voor het comfort en niet voor het geld is een overweging. Maar ik was gewoon benieuwd of dat inderdaad zo is, of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
zeezuiper schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:34:
[...]

Ik heb nu een offerte van €2100 liggen voor het aanbrengen van PIF aan de onderzijde van de vloer. PUR willen we absoluut niet en heel veel andere alternatieven heb ik nog niet kunnen vinden.

Qua gasverbruik zitten we met zijn 4 en op 900m3 (verwarming en warm water). Echter, ik heb extra zonnepanelen en dus een overschot aan elektriciteit (ongeveer 3000kWh).

Alleen voor het comfort en niet voor het geld is een overweging. Maar ik was gewoon benieuwd of dat inderdaad zo is, of niet.
Daar ga je niet heel veel meer op besparen. 900 m3 wordt ongeveer 1800 kWh, misschien bespaar je daar een kwart op = 450 kWh x 0.30 = €135 per jaar, maar nog minder als het alleen om teruglevertarief gaat @ 0.10-0.20/kWh.

Comfort: dat moet je maar zelf bepalen, is lastig te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
t14wo schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:10:
[...]

Ja nu moet ik zeggen dat ik met name praat uit ervaring met het verwarmen van een zolder. Maar ook na een hele dag vanaf 7 uur is het om 18u zodra ik dat ding uitdoe meteen koud.
Dit kan ook aan je dakisolatie liggen. Is deze 6cm conform de normen van 25 jaar geleden, of 16cm conform 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
@zeezuiper

Bespaar je het geld. Je gaat hier eigenlijk niks meer vanaf snoepen. Meschien 100m3 En als je geen vloerverwarming hebt is je vloer sowieso koud in de winter. Hier zit 15cm tempex onder de vloer. En in de winter loop je graag op sloffen. Als ik de gaskraan open zou zetten en de vloerverwarming opstook gaat de kou er net vanaf. Maar blijft nog wel wat fris. ,(Tegels)

Gewoon een knappe airco nee hangen en dan zet je die maar een graadje hoger met je overschot. Kost je het minste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Hespy schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:57:
[...]

Dit kan ook aan je dakisolatie liggen. Is deze 6cm conform de normen van 25 jaar geleden, of 16cm conform 2021
was het in 2019 nog 10 cm?
zie dit overal nog gebruikt worden 10 cm meer word vaak niet gedaan of het moet nieuwbouw zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

met zn 4e? zo dat is aardig laag zeker een goed geïsoleerd huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:08
[...]

Wij hebben bij het deel kruipruimte slecht balkenlaag met daarop een houten ondervloer, dan parket en daarop een clickpvc vloer.

Toen de airco hing ben ik vrij snel de kruipruimte gaan isoleren met Tonzon.
Hier ging het comfort flink door omhoog doordat de lucht minder werd afgekoeld door de ijskoude vloer.

Dit voelde als een koufront tegen je benen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:13
tomuitrotterdam schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:52:
[...]

Even een vraag tussendoor:
Waarom nog je ketel in stand houden/vervangen, en geen warmtepompboiler genomen/nemen?
[de druk op levering/installatie lijkt er een beetje af te zijn, dus prijzen gaan vast nog omlaag]
Vraag het omdat ik zelf die stap nu aan het zetten ben (na LL voor verwarming vanaf november)
Omdat ik het met strenge vorst met een warmtepomp niet redt. Een paar jaar geleden hadden we redelijk vorst icm sneeuw. Op dat moment had ik al een logger die het gasverbruik bij hield en daaruit bleek dat ik meerdere dagen meerdere uren met 8 kW stond te stoken in de ochtenden. Dat ga je met een WP niet redden op zulke momenten en ik weet dat het advies is om dan constant te stoken om je warmtelek op te vangen maar de WAF is hier in huis wel een dingetje en kou op dat soort dagen wordt niet geaccepteerd.
In tussentijd heb ik wel veel zonnepanelen gelegd (23 stuks, waarvan 2750 wattpiek O, 2450 wattpiek Z en 4050 wattpiek W) en ik wil met de stroom die ik opwek weer gaan stoken. Vooral in het voorjaar en najaar zal ik hier een flink deel van mijn gasverbruik weg kunnen snoepen en in de zomer, als er toch flinke overschot is, het huis enigszins op een behaaglijk temperatuur te houden.
Ik hoop hier mee onder de 800 m^3/jaar te komen en dus minder belasting te betalen (ja het draait ,ook, bij mij om de euro's).

Ik ga eens wat instanties aanschrijven over de vraag mag je na 2026 een CV ketel vervangen zonder extra acties als je al een L/L WP hebt die kan verwarmen? Ik ben heel benieuwd wat ik te horen krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Claes Maarten schreef op zondag 7 mei 2023 @ 00:03:
[...]

Omdat ik het met strenge vorst met een warmtepomp niet redt. Een paar jaar geleden hadden we redelijk vorst icm sneeuw. Op dat moment had ik al een logger die het gasverbruik bij hield en daaruit bleek dat ik meerdere dagen meerdere uren met 8 kW stond te stoken in de ochtenden. Dat ga je met een WP niet redden op zulke momenten en ik weet dat het advies is om dan constant te stoken om je warmtelek op te vangen maar de WAF is hier in huis wel een dingetje en kou op dat soort dagen wordt niet geaccepteerd.
In tussentijd heb ik wel veel zonnepanelen gelegd (23 stuks, waarvan 2750 wattpiek O, 2450 wattpiek Z en 4050 wattpiek W) en ik wil met de stroom die ik opwek weer gaan stoken. Vooral in het voorjaar en najaar zal ik hier een flink deel van mijn gasverbruik weg kunnen snoepen en in de zomer, als er toch flinke overschot is, het huis enigszins op een behaaglijk temperatuur te houden.
Ik hoop hier mee onder de 800 m^3/jaar te komen en dus minder belasting te betalen (ja het draait ,ook, bij mij om de euro's).

Ik ga eens wat instanties aanschrijven over de vraag mag je na 2026 een CV ketel vervangen zonder extra acties als je al een L/L WP hebt die kan verwarmen? Ik ben heel benieuwd wat ik te horen krijg.
met <1000 kuub per jaar heb je aan een 5kW warmtepomp al meer dan genoeg. ook in de winter.

dat je smorgens met een hoger vermogen staat te stoken is neit relevant want dat doet je niet met een warmtepomp, die staat gewoon 24/7 te tokkelen en staat alleen maar bij te houden, niet in te halen wat je met een CV doet elke ochtend.

L/L word niet gezien als vervanging voor een gasketel in bestaande woningen dus dat gaat niet gebeuren en (deels) daarom zit er ook geen subsidies op aircos.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 07-05-2023 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:13
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 00:08:
[...]

met <1000 kuub per jaar heb je aan een 5kW warmtepomp al meer dan genoeg. ook in de winter.

dat je smorgens met een hoger vermogen staat te stoken is neit relevant want dat doet je niet met een warmtepomp, die staat gewoon 24/7 te tokkelen en staat alleen maar bij te houden, niet in te halen wat je met een CV doet elke ochtend.

L/L word niet gezien als vervanging voor een gasketel in bestaande woningen dus dat gaat niet gebeuren en (deels) daarom zit er ook geen subsidies op aircos.
Ik zit op ruim 1200 a 1300 kuub/jaar.
De vloer isoleren is wel wat op de planning staat, maar de achtergevel lijkt mij thermisch gezien erg lek omdat er veel dubbelglas inzit van de eerste generatie en een buiten deur de enigzins kiert dus vandaar eerst een L/L WP om het gasverbruik te verminderen. Dan door sparen voor betere isolatie en warmteafgifte, lees achtergevel vervangen, glas voor vervangen en LTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Claes Maarten schreef op zondag 7 mei 2023 @ 00:18:
[...]

Ik zit op ruim 1200 a 1300 kuub/jaar.
De vloer isoleren is wel wat op de planning staat, maar de achtergevel lijkt mij thermisch gezien erg lek omdat er veel dubbelglas inzit van de eerste generatie en een buiten deur de enigzins kiert dus vandaar eerst een L/L WP om het gasverbruik te verminderen. Dan door sparen voor betere isolatie en warmteafgifte, lees achtergevel vervangen, glas voor vervangen en LTV.
Bij 1300 kuub zit je op 6.5kW, dus een 7kW pomp is dan zat, geen aanpassingen nodig en levert je direct besparing op, aanzienlijk meet dan een airco die meer kost onder de streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:47
Glashelder schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:06:
[...]

Als middenweg kun je ook goed werken met programma's die je wat ruimer instelt.
Ik sta om 6.40 op voor werk, en de L/L begint anderhalf uur eerder met verwarmen. Tussen 2300 en 0500 doet hij niks.

Heb het niet heel erg structureel gemonitord en vergeleken, maar vooral bij de echt koude nachten scheelt het wel in verbruik.

[ Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 07-05-2023 01:10 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 00:55:
[...]

Bij 1300 kuub zit je op 6.5kW, dus een 7kW pomp is dan zat, geen aanpassingen nodig en levert je direct besparing op, aanzienlijk meet dan een airco die meer kost onder de streep.
Een L/W warmtepomp zonder vloerverwarming is een stroomzuiper, op de L/W thread zie je dat de SCOP dan naar 3 tot 4 zakt, vergeleken met 4.5 tot 5+ bij L/L. Je moet je water aanvoertemperatuur onder 30 graden krijgen om break even te draaien met een airco, en nog lager om te winnen. Dat is onmogelijk bij slechte isolatie en radiatoren.

Ik zie ook geen units die leverbaar zijn voor een normale prijs (< 5k). Een L/L single split van 5 kW kost een stuk minder, ik zie een MHI ZSX 5 kW voor onder de 3k inclusief montage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 00:08:
[...]

Opmerkingen als dit blijf ik gevaarlijk vinden.

Onlangs heeft iemand op youtube een enquete gehouden voor mensen die met airco verwarmden. Toen hij de uitslag gaf zei hij dat 1 van de dingen die naar voren kwam was dat een significant deel van de mensen met een airco in de winter niet hun huis warm konden krijgen/houden, dus dat het verstandig was de unit niet te klein te kiezen. Uiteraard regende het commentaar onder die video van allemaal mensen die beweerden dat dat erg dom advies was en dat het heeeeel belangrijk was om de unit(s) zo klein mogelijk te nemen, net als je hier altijd leest.

Ook hier wordt het in de winter weggewuifd wanneer er weer mensen komen die hun huis niet warm krijgen. En dat alleen omdat er een paar mensen zijn die wel met een 1,5kW hun 242m2 huis warm kunnen houden (ja sarcasme).

Niet elk huis is hetzelfde. Niet elke warmtevraag is hetzelfde. Waarom is het zo belangrijk dat mensen nog kleiner nemen, en nog kleiner?

Wij verwarmen 94m2 met een multisplit unit die 6,8kW verwarmingswaarde heeft. We verwarmen onze woonkamer van 20m2 met een 3,5kW binnenunit, en dat gaat prima. Dat ondanks het feit dat we hier een gasverbruik voor verwarmen hadden van 500m3 toen we onze cv-ketel nog gebruikten. We hebben niets teveel. Geen gependel hier tenzij het rond de 15 graden is buiten, alhoewel ik het zelf zie als een vorm van terugmoduleren, niet pendelen. En ja, we hebben wel het nodige aan isolatie aangebracht in ons huis. En dat terwijl 3,5kW verwarmingscapaciteit voor 20m2 (50m3) hier in het topic wordt neergezet als recept voor een "pendelfeest". Wat het dus blijkbaar niet altijd hoeft te zijn.

Niet iedereen is beter af met de kleinst mogelijke unit. Niet iedereen heeft een huis dat men warm kan houden door het branden van 2 waxine-lichtjes.

Wanneer je een vermogen moet kiezen voor airco voor hoofdverwarming, is het goed om ook te kijken naar de ruimte in z'n totaal die op temperatuur gehouden moet worden denk ik. Je woonkamer is geen eiland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:02
Goedemorgen allemaal,

Zou graag een ''mening/advies/gebruikers ervaring'' willen horen, lees veel dat er een 5 Kwh wordt aangeboden maar mensen toch voor een 3.5 kiezen i.v.m met pendelen

Nu is onze beneden verdieping +- 48m2 open ruimte (120m3) en vloerverwarming aanwezig. Het gaat op een hoekwoning welke voorkant van het huis op zuiden staat en de buiten muur op westen benden verdieping zitten allemaal rolluiken welke savonds dicht zijn.
Kwa isolatie is het redelijk, door savonds/snacht de rolluiken dicht te doen proberen we het verbruik ook te verminderen.

Nu wordt vanuit de installateur de Mitsubishi SRK50ZS-WT(5 kwh) gezegd als ik als hoofdverwarming. Dit dat deze minder snel bevries (defros) Maar dan kan ik de vloerverwarming niet meer gebruiken.

Nu denk ik dat we het met een Mitsubishi SRK35ZS-WT omdat de buren kort vorig jaar een zelfde unit neergezet hebben en hiermee het zeggen te redden. En dan met de 3.5 in de toekomst de vloerverwarming op een andere manier te gaan verwarmen in de toekomst.

Gasverbruik is 900m3 per jaar en binnenkort zonnepanelen +- 3600 kwh en hoop eigenlijk dat dit toch stuk verminderd en in de toekomst de ketel te kunnen te vervangen voor een warmtepompboiler of iets anders :$ ?

op zolder hebben we de 3.5 kwh en in de zomer met alles dicht en ventilators in trappenhuis krijg ik her beneden redelijk aangenaam ( }) jahja moet creatief zijn
wat is wijsheid :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sjamo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 02:33:
[...]

Opmerkingen als dit blijf ik gevaarlijk vinden.

Onlangs heeft iemand op youtube een enquete gehouden voor mensen die met airco verwarmden. Toen hij de uitslag gaf zei hij dat 1 van de dingen die naar voren kwam was dat een significant deel van de mensen met een airco in de winter niet hun huis warm konden krijgen/houden, dus dat het verstandig was de unit niet te klein te kiezen. Uiteraard regende het commentaar onder die video van allemaal mensen die beweerden dat dat erg dom advies was en dat het heeeeel belangrijk was om de unit(s) zo klein mogelijk te nemen, net als je hier altijd leest.

Ook hier wordt het in de winter weggewuifd wanneer er weer mensen komen die hun huis niet warm krijgen. En dat alleen omdat er een paar mensen zijn die wel met een 1,5kW hun 242m2 huis warm kunnen houden (ja sarcasme).

Niet elk huis is hetzelfde. Niet elke warmtevraag is hetzelfde. Waarom is het zo belangrijk dat mensen nog kleiner nemen, en nog kleiner?

Wij verwarmen 94m2 met een multisplit unit die 6,8kW verwarmingswaarde heeft. We verwarmen onze woonkamer van 20m2 met een 3,5kW binnenunit, en dat gaat prima. Dat ondanks het feit dat we hier een gasverbruik voor verwarmen hadden van 500m3 toen we onze cv-ketel nog gebruikten. We hebben niets teveel. Geen gependel hier tenzij het rond de 15 graden is buiten, alhoewel ik het zelf zie als een vorm van terugmoduleren, niet pendelen. En ja, we hebben wel het nodige aan isolatie aangebracht in ons huis. En dat terwijl 3,5kW verwarmingscapaciteit voor 20m2 (50m3) hier in het topic wordt neergezet als recept voor een "pendelfeest". Wat het dus blijkbaar niet altijd hoeft te zijn.

Niet iedereen is beter af met de kleinst mogelijke unit. Niet iedereen heeft een huis dat men warm kan houden door het branden van 2 waxine-lichtjes.

Wanneer je een vermogen moet kiezen voor airco voor hoofdverwarming, is het goed om ook te kijken naar de ruimte in z'n totaal die op temperatuur gehouden moet worden denk ik. Je woonkamer is geen eiland.
Je kan het gevaarlijk vinden maar men is in dit topic wel heel erg "wij van wc eend" en wat ik zeg klopt gewoon ook al is het niet van wc eend.

En hou eens op met aircos te vergelijken met L/W machines qua vermogen, het is niet hetzelfde want je verwarmt je woning compleet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Maxwp schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:24:
[...]

was het in 2019 nog 10 cm?
zie dit overal nog gebruikt worden 10 cm meer word vaak niet gedaan of het moet nieuwbouw zijn
De normen voor België en Nederland liggen mss anders in 2010 heb ik mijn dak geïsoleerd met 16cm isoconfort 35 RD waarde 4,55 de norm was toen 12cm RD waarde 3,4 maar ik ben toen voor 16 CM gegaan omdat de balken ook 16cm zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

w00key schreef op zondag 7 mei 2023 @ 02:08:
[...]

Een L/W warmtepomp zonder vloerverwarming is een stroomzuiper, op de L/W thread zie je dat de SCOP dan naar 3 tot 4 zakt, vergeleken met 4.5 tot 5+ bij L/L. Je moet je water aanvoertemperatuur onder 30 graden krijgen om break even te draaien met een airco, en nog lager om te winnen. Dat is onmogelijk bij slechte isolatie en radiatoren.

Ik zie ook geen units die leverbaar zijn voor een normale prijs (< 5k). Een L/L single split van 5 kW kost een stuk minder, ik zie een MHI ZSX 5 kW voor onder de 3k inclusief montage.
let op voor tunnelvisie. de manier van verwarmen en het comfort zijn niet vergelijkbaar. en verschil in COP ga je er niet uitkrijgen als je eerst 10K in een nieuwe vloer moet steken. gewoon 1:1 vervangen levert je premanent al een enorme besparing op en is de stap naar het wegdoen van de ketel daadwerkelijk een stap dichterbij en relatief klein.

een standaard 5J panasonic kan je gewoon voor 4k ophalen vlak over de grens. even een weekeindje klussen om die op je CV leidingen aan te sluiten en een bonnetje te regelen en dan ben je voor een slordige 1500 klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 07-05-2023 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:34:
[...]

Je kan het gevaarlijk vinden maar men is in dit topic wel heel erg "wij van wc eend" en wat ik zeg klopt gewoon ook al is het niet van wc eend.

En hou eens op met aircos te vergelijken met L/W machines qua vermogen, het is niet hetzelfde want je verwarmt je woning compleet anders.
Waar vergelijk ik hier airco's met l/w machines? Bedoel je warmtepompen?

En je kan zeggen dat wat jij zegt klopt, maar ik zie daar geen onderbouwing voor.

Zelfs als jij zelf je huis wat je voorheen verwarmde met 1000m3 gas nu goed warm kan houden met een 5kW airco, dan zou dat nog geen onderbouwing zijn om te zeggen dat dat voor iemands anders huis ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sjamo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:55:
[...]

Waar vergelijk ik hier airco's met l/w machines? Bedoel je warmtepompen?

En je kan zeggen dat wat jij zegt klopt, maar ik zie daar geen onderbouwing voor.

Zelfs als jij zelf je huis wat je voorheen verwarmde met 1000m3 gas nu goed warm kan houden met een 5kW airco, dan zou dat nog geen onderbouwing zijn om te zeggen dat dat voor iemands anders huis ook zo is.
ga eerst eens kijken op andere topics waar met L/W word gepraat, daar staan meer dan genoeg voorbeelden en de rekenformules. het "huis" is juist geen factor hierin, het gaat om vervangen van de energieproducent, niet de hoeveelheid. dus je krijgt nog steeds dezelfde warmte je huis in als men deed met 1000 kuub gas. blind altijd maar een 5kW splitje in het midden van een woonkamer adviseren is pas gevaarlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 07-05-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Bij een l/l is het vermogen altijd opgegeven in koelvermogen en niet in verwarmings vermogen een
20 is 2,5Kw
25 is 2,8Kw
35 is 4Kw
50 is 5,8 KW
(Daikin Perfera)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:58:
[...]

ga eerst eens kijken op andere topics waar met L/W word gepraat, daar staan meer dan genoeg voorbeelden en de rekenformules. het "huis" is juist geen factor hierin, het gaat om vervangen van de energieproducent, niet de hoeveelheid. dus je krijgt nog steeds dezelfde warmte je huis in als men deed met 100 kuub gas. blind altijd maar een 5kW splitje in het midden van een woonkamer adviseren is pas gevaarlijk.
Best irritant wanneer je me aanspreekt op dingen die ik niet zeg. Nu voor de 2e keer.

Jij reageerde met jouw eerste opmerking waarop ik reageerde op iemand die het had over airco's. Dan praat jij over een warmtepomp, welke meerdere varianten kent. Dan praat ik verder over airco's, dat is ook het topic waarin we zitten. Dan begin jij over lucht water. Ik stuur weer terug naar airco's en nu moet ik gaan kijken in het topic over lucht/water? Waar ik geregeld gelezen heb overigens.

Je hebt het idee dat warmtepompen lucht/water en lucht/lucht 100% qua gewenst/nodig vermogen te vergelijken zijn? Dat lijkt mij heel vreemd. Zelfs de ene lucht/water warmtepomp-situatie is niet altijd te vergelijken met de andere.

Je probeert heel het concept warmtepomp op 1 hoop te gooien, en vervolgens kom je met een soort van flippy-standaard wat goed zou zijn voor iedereen, ongeacht comfort/verwarmingsvoorkeuren, ongeacht soort huis en mate van isolatie, ongeacht soort warmtepomp en eventueel geselecteerd afgifte-systeem.

Je waarschuwt @w00key net voor mogelijke tunnelvisie, maar misschien moet je zelf uitkijken niet te simpel te denken.

Juist die oversimplificatie is gevaarlijk.
One size fits all is geen goede combinatie met een warmtepomp.

En voor de goede orde, waar ben ik degene die: altijd maar weer datzelfde 5kW singlesplitje aanraad in de woonkamer?

[ Voor 3% gewijzigd door Sjamo op 07-05-2023 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sjamo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:11:
[...]

Best irritant wanneer je me aanspreekt op dingen die ik niet zeg. Nu voor de 2e keer.

Jij reageerde met jouw eerste opmerking waarop ik reageerde op iemand die het had over airco's. Dan praat jij over een warmtepomp, welke meerdere varianten kent. Dan praat ik verder over airco's, dat is ook het topic waarin we zitten. Dan begin jij over lucht water. Ik stuur weer terug naar airco's en nu moet ik gaan kijken in het topic over lucht/water? Waar ik geregeld gelezen heb overigens.

Je hebt het idee dat warmtepompen lucht/water en lucht/lucht 100% qua gewenst/nodig vermogen te vergelijken zijn? Dat lijkt mij heel vreemd. Zelfs de ene lucht/water warmtepomp-situatie is niet altijd te vergelijken met de andere.

Je probeert heel het concept warmtepomp op 1 hoop te gooien, en vervolgens kom je met een soort van flippy-standaard wat goed zou zijn voor iedereen, ongeacht comfort/verwarmingsvoorkeuren, ongeacht soort huis en mate van isolatie, ongeacht soort warmtepomp en eventueel geselecteerd afgifte-systeem.

Je waarschuwt @w00key net voor mogelijke tunnelvisie, maar misschien moet je zelf uitkijken niet te simpel te denken.

Juist die oversimplificatie is gevaarlijk.
One size fits all is geen goede combinatie met een warmtepomp.
ik kom helemaal niet met 1 standaard, ik zeg niet welke je moet kopen maar welk vermogen je nodig hebt om het historische verbruik af te dekken, dus voor 1:1 vervanging zonder aanpassingen aan de woning, exact hetzelfde wat men doet met een airco.

en ja, het is heel simpel want het is heel simpel. omrekenformules voor gas naar warmtepomp zijn al lang en breed uitgerekend en zijn enorm stabiel. de momenten dat ze niet werken (in de negatieve zin) zijn meer dan extreem zeldzaam en is er doorgaans een veel groter probleem zoals installatiefouten of de menselijke factor (dus verkeerd thermostaatgedrag bijvoorbeeld).

iedereen gebruikt het huis anders, de ene stookt de toko op 21 en de ander een nog groter huis op 18 of alleen de woonkamer van een 1930 huis. onder de streep hangt daar een energieverbruik aan die neerslaat op het jaarlijkse gasverbruik van die woning. en verder hoeft men alleen dat gasverbruik om te zetten naar een gemiddelde vermogensvraag. dat is geen hogere wiskunde of geheim. men pakt gewoon het aantal kuub gas, doet dat omrekenen naar nuttige warmte (dus maal 8) en deelt dat door het aantal stookuren in nederland, dus 1650.
geen geheim en is onafhankelijk van factoren zoals isolatie of het afgiftesysteem. het is puur een omzetting van wat men nodig heeft om de gasketel te vervangen voor iets anders. dat kan zelfs een electrisce CV zijn.

fun fact: dat werkt ook voor aircos maar dan moet men wel goed kijken naar de effectieve warmteproductie bij -7, en die is veel lager dan bij L/W machines dus men heeft dan een kunstmatig grotere airco nodig om dezelfde warmte te krijgen als het kouder is als de airco hoofdverwarming moet zijn als vervanging voor gas.

als je in ze zomer koeling wilt is een airco makkelijk en snelle oplossing voor nu, maar het is geen vervanging voor hoofdverwarming in een woning. dat is iets voor later op te pakken eventueel maar een airco alleen installeren als verwarming is niet handig en zonde van het geld op de lang termijn. het is wel handig om te kijken naar het hele plaatje en wat het doel uiteindelijk is. dat kan dus zijn dat je iemand beter kan adviseren om naar een L/W machine te kijken eerst.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 07-05-2023 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:26:
[...]
als je in ze zomer koeling wilt is een airco makkelijk en snelle oplossing voor nu, maar het is geen vervanging voor hoofdverwarming in een woning. dat is iets voor later op te pakken eventueel maar een airco alleen installeren als verwarming is niet handig en zonde van het geld op de lang termijn. het is wel handig om te kijken naar het hele plaatje en wat het doel uiteindelijk is. dat kan dus zijn dat je iemand beter kan adviseren om naar een L/W machine te kijken eerst.
Dat is ook wel wat situatieafhankelijk. Hier zou ik alle vloeren moeten openbreken en alle leidingen moeten verleggen of alle radiatoren vervangen om met l/w af te kunnen voor verwarming. L/L is eigenlijk het enige realistische alternatief zonder enorme upfront kosten die je maar met moeite gaat terugverdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Caelorum schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:41:
[...]

Dat is ook wel wat situatieafhankelijk. Hier zou ik alle vloeren moeten openbreken en alle leidingen moeten verleggen of alle radiatoren vervangen om met l/w af te kunnen voor verwarming. L/L is eigenlijk het enige realistische alternatief zonder enorme upfront kosten die je maar met moeite gaat terugverdienen.
dat betwijfel ik of dat wel klopt. zou daarvoor eens een eigen topic starten om te kijken naar wat wel en niet kan. doorgaans zijn vrijwel geen of zeer weinig aanpassingen nodig op bestaande situaties om het aan de gang te krijgen. optimaliseren kan later altijd nog, het hoeft niet meteen 100% maximaal zuinig te zijn, dat is het nu ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:44:
[...]

dat betwijfel ik of dat wel klopt. zou daarvoor eens een eigen topic starten om te kijken naar wat wel en niet kan. doorgaans zijn vrijwel geen of zeer weinig aanpassingen nodig op bestaande situaties om het aan de gang te krijgen. optimaliseren kan later altijd nog, het hoeft niet meteen 100% maximaal zuinig te zijn, dat is het nu ook niet.
Zal er binnenkort eens een openen. Maar laten we er op houden dat de cv ketel verre van optimaal hangt ;) ik zelfs niet fatsoenlijk een warmtepompboiler er kan hangen (dus van garage naar 2e verdieping warmwaterleidingen moet aanleggen) en de gehele woning in sommige aspecten ideaal is en in sommige aspecten weer absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Caelorum schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:55:
[...]

Zal er binnenkort eens een openen. Maar laten we er op houden dat de cv ketel verre van optimaal hangt ;) ik zelfs niet fatsoenlijk een warmtepompboiler er kan hangen (dus van garage naar 2e verdieping warmwaterleidingen moet aanleggen) en de gehele woning in sommige aspecten ideaal is en in sommige aspecten weer absoluut niet.
denk dat het wel meevalt als ik het zo hoor. je hoeft ook niet te gaan voor 100%, 98% is ook goed. ;)
die 2% wilt niet zeggen dat je daardoor maar door moet blijven gaan met aanmodderen en berg geld uitgeven voor 50% oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wortel87
@flippy

Dat is echt onzin. Een airco is prima als hoofdverwarming.

Een warmtepomp weegt gewoon vaak niet op tegen de kosten die je moet maken.

Vloerverwarming installeren of nieuwe radiatoren. Extra isoleren., Zonnepanelen. Je gaat die kosten er never nooit niet uit krijgen.

Als we er een van uit gaan dat je 0,- voor energie gaat betalen. Is niet zo maar humor me. En daar voor moet je eerst 40k investeren. Je betaald nu 200,-

Dan duurt het gewoon 16,5 jaar voor je uberhaupt je investering terug hebt. Dan is je warmtepomp inmiddels al gaan hemelen en je omvormer al naar de klote gegaan. Of je hebt je huis in de tussentijd al verkocht waarbij je zeker niet je totale kosten er uit gekregen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Inderdaad, ik gebruik al 2 winters een airco van iets meer dan 1000 euro om te verwarmen, scheelde me een paar honderd euro aan gas.

Echt maar in enkele gevallen moest het gas er bij aan, redenen waren omdat het boven te koud werd (9 graden), om onder het prijsplafond te blijven en als het extreem koud was en de COP laag.

Heb dus op de koudste dagen gas erbij gedaan, volgende week krijg ik de eindafrekening en zit nu op 1064/1167kWh en 108/671m3 aangaande het prijsplafond.

Ruim eronder nog, dus had nog wel enkele dagen meer elektrisch kunnen stoken, maar dat was niet exact te voorspellen vantevoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wortel87 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:06:
@flippy

Dat is echt onzin. Een airco is prima als hoofdverwarming.

Een warmtepomp weegt gewoon vaak niet op tegen de kosten die je moet maken.

Vloerverwarming installeren of nieuwe radiatoren. Extra isoleren., Zonnepanelen. Je gaat die kosten er never nooit niet uit krijgen.

Als we er een van uit gaan dat je 0,- voor energie gaat betalen. Is niet zo maar humor me. En daar voor moet je eerst 40k investeren. Je betaald nu 200,-

Dan duurt het gewoon 16,5 jaar voor je uberhaupt je investering terug hebt. Dan is je warmtepomp inmiddels al gaan hemelen en je omvormer al naar de klote gegaan. Of je hebt je huis in de tussentijd al verkocht waarbij je zeker niet je totale kosten er uit gekregen hebt.
ik heb geen idee waar je dat allemaal vandaan haalt maar er klopt gewoon niks van. zonnpanelen maken je huis niet warm, andere radiatoren heb je niet nodig, die doen het nu ook, isolatie is een non factor want dat is niet afhankelijk van je warmteproducent. je kan je kosten wel verlagen met het verbeteren van die zaken maar ze zijn zeker niet nodig.

niks daarvan zijn factoren in het vervangen van je warmteproducent. of dat nu een airco is of een L/W machine.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 07-05-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Wortel87 Heb je je HR Ketel ooit wel eens terugverdiend dan? ;)

Wacht maar tot het moment dat het in de nacht -10/-15 is en overdag -5 blijft gedurende een week met bij behorende defrosts of je dan nog vindt dat L/L volwaardige hoofdverwarming is. Het heeft gewoon grote nadelen bij echte koude. Het is goede bijverwarming.

Ik hoef hier niets te veranderen voor L/W. Alleen aanlsuiten. Heb dikke T33's.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 07-05-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:15:
[...]
ik heb geen idee waar je dat allemaal vandaan haalt maar er klopt gewoon niks van. zonnpanelen maken je huis niet warm, andere radiatoren heb je niet nodig, die doen het nu ook, isolatie is een non factor want dat is niet afhankelijk van je warmteproducent. je kan je kosten wel verlagen met het verbeteren van die zaken maar ze zijn zeker niet nodig.

niks daarvan zijn factoren in het vervangen van je warmteproducent. of dat nu een airco is of een L/W machine.
De radiatoren stoken nu veelal nog op 65 graden water. Zeker niet de ideale pakweg 35 van een l/w systeem. En ga je dat wel doen dan halveer je de warmteafgifte van de radiatoren ruimschoots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Caelorum schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:18:
[...]

De radiatoren stoken nu veelal nog op 65 graden water. Zeker niet de ideale pakweg 35 van een l/w systeem. En ga je dat wel doen dan halveer je de warmteafgifte van de radiatoren ruimschoots.
wie zegt dat je radiatoren op 65 graden moeten draaien?

hoeveel kW warmte prodceren al jouw radiatoren op 65 graden? heb je dat al eens uitgerekend?

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 07-05-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:26:
[...]

ik kom helemaal niet met 1 standaard, ik zeg niet welke je moet kopen maar welk vermogen je nodig hebt om het historische verbruik af te dekken, dus voor 1:1 vervanging zonder aanpassingen aan de woning, exact hetzelfde wat men doet met een airco.

en ja, het is heel simpel want het is heel simpel. omrekenformules voor gas naar warmtepomp zijn al lang en breed uitgerekend en zijn enorm stabiel. de momenten dat ze niet werken (in de negatieve zin) zijn meer dan extreem zeldzaam en is er doorgaans een veel groter probleem zoals installatiefouten of de menselijke factor (dus verkeerd thermostaatgedrag bijvoorbeeld).

iedereen gebruikt het huis anders, de ene stookt de toko op 21 en de ander een nog groter huis op 18 of alleen de woonkamer van een 1930 huis. onder de streep hangt daar een energieverbruik aan die neerslaat op het jaarlijkse gasverbruik van die woning. en verder hoeft men alleen dat gasverbruik om te zetten naar een gemiddelde vermogensvraag. dat is geen hogere wiskunde of geheim. men pakt gewoon het aantal kuub gas, doet dat omrekenen naar nuttige warmte (dus maal 8) en deelt dat door het aantal stookuren in nederland, dus 1650.
geen geheim en is onafhankelijk van factoren zoals isolatie of het afgiftesysteem. het is puur een omzetting van wat men nodig heeft om de gasketel te vervangen voor iets anders. dat kan zelfs een electrisce CV zijn.

fun fact: dat werkt ook voor aircos maar dan moet men wel goed kijken naar de effectieve warmteproductie bij -7, en die is veel lager dan bij L/W machines dus men heeft dan een kunstmatig grotere airco nodig om dezelfde warmte te krijgen als het kouder is als de airco hoofdverwarming moet zijn als vervanging voor gas.

Nee, zo simpel is het niet.
Ik heb voor ons huis verschillende rekenformules gebruikt om te kijken wat we nodig zouden hebben en daar kwamen verschillende adviezen uit.

Als ik kijk naar de koevlaas-formule dan komt daar voor ons historisch gasverbruik een benodigd vermogen bij - 10 °C buiten uit van 2,42kW. Ons huidige systeem levert bij - 10 volgens de datasheet nog 4,7kW. Dat is dus bijna het dubbele.

Uiteraard kan ik niet zeggen hoe het was gegaan wanneer we daadwerkelijk zo'n laag vermogen beschikbaar zouden hebben als volgens de koevlaas-formule geschikt zou zijn omdat ik dat niet in onze situatie getest heb.
Wat ik wel weet is dat ons huidige, volgens velen overbemeten, systeem hier perfect voldoet, en zelfs toen het wat kouder werd (korte momenten van - 8°C buiten) stevig aan de bak moest. Het draaide niet op de top maar het draaide ook zeker niet op z'n laagste vermogen. Ons systeem pendelt niet voor verwarmen tenzij het buiten rond de 15°C is, en dat is redelijk standaard. Bovendien is het pendelen eigenlijk terugmoduleren waarbij het verbruik lager wordt dan je volgens de data op de datasheet mag verwachten.

Wel was ons systeem voldoende om geen last te hebben van momenten met veel defrosts anders dan een erg hoog verbruik. Maar qua comfort geen probleem. Ook is ons systeem in staat ruimtes vlot te verwarmen en koelen waar nodig.

Bij koelen "pendelt" ons systeem vaak, maar ook daar vertaalt zich dat naar een verbruik dat aanzienlijk lager ligt dan je op basis van de datasheet mag verwachten. Dus lager dan het opgegeven minimaal opgenomen vermogen.

Dus, bijna dubbel het vermogen hier van wat volgens de koevlaas-formule (welke volgens Koevlaas zelf niet bedoeld is voor airco), en toch geen vermogen-gerelateerde problemen, geen gependel op een manier die comfortproblemen of hoger verbruik geeft. En volgens een eerdere post in dit topic is pendelen niet schadelijk voor een unit qua slijtage, net zoals het dat voor koelkasten etc niet is. Wel een huis dat prettig en afdoende gekoeld en verwarmd kan worden.

Dus waar komt die constante schreeuw voor minder minder minder vandaan. Ik snap het niet.

Ik denk dat verdeling van vermogen en plaatsing van units belangrijk is, ik denk dat het van belang is een merk te kiezen dat qua specificaties en eigenschappen past bij wat je nodig hebt. En ook belangrijk om te checken wat je ongeveer nodig gaat hebben. Maar ik denk dat het goed is om, wanneer al die andere dingen kloppen, en wanneer je een systeem hebt dat goed kan terugmoduleren, het berekende advies als minimum te zien en zelf nog eens goed en logisch na te denken of je met de gekozen vermogens je hele huis op temperatuur kan krijgen en houden volgens de comfortwensen. Ook wanneer het erg koud of warm is buiten wat juist dan heb je je systeem nodig.

En voor ons, met onze "overbemeten" airco-installatie, functioneert dit prima als hoofdverwarming. Al kreeg ik geld toe, dan zou ik niet naar een lucht/water warmtepomp willen. Maar misschien werkt het wel juist zo goed voor ons omdat we juist niet zo minimaal zijn gaan zitten qua vermogen.

Verder zou ik graag onderbouwing van je zien voor je opmerking dat airco niet wordt gezien als volwaardige verwarming, anders dan jouw eigen mening.

Hierbij de link van een youtube-video met verzamelde ervaringen van airco-gebruikers.

YouTube: 50 Uitslag Enquete: Wat zijn de beste airco - warmtepompen om mee te...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wortel87
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:18:
[...]

hoeveel kW warmte prodceren al jouw radiatoren op 65 graden? heb je dat al eens uitgerekend?
Mijn huis word niet warm met 35 graden aanvoor hoor. Wil ik dat kunnen bereiken zal ik extra kosten moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MotorBeast schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:17:

Wacht maar tot het moment dat het in de nacht -10/-15 is en overdag -5 blijft gedurende een week met bij behorende defrosts of je dan nog vindt dat L/L volwaardige hoofdverwarming is. Het heeft gewoon grote nadelen bij echte koude. Het is goede bijverwarming.

Het wil wel, maar liever dan meerdere, zodat ze elkaar een beetje op kunnen vangen, moeten ze natuurlijk niet allemaal exact om het uur op defrost gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
[...]

Op lage temperatuur heeft een gewone radiator ongeveer 1/4 van het vermogen dan met hoge temperatuur Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmRRGSJLnjPByoKXGioyfmioKVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyoP3wmAfCaLTgJ05mdd3m5h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wortel87
MotorBeast schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:17:

Dat hoeft ook niet. Want bij terug verdienen gaan we uit wat het zich opleverd "tegenover gas" dus je gaat kosten maken om goedkoper uit te zijn.

Defrosten doet een wp ook gewoon, en het verbruik schiet ook omhoog. Maar ik stook al 4 jaar op airco. Mijn daikins verwarmen mijn huis prima met -10. Moet ze dan wel 24/7 laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wortel87 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Mijn huis word niet warm met 35 graden aanvoor hoor. Wil ik dat kunnen bereiken zal ik extra kosten moeten maken.
dat is ook niet wat ik vroeg.

en 35 graden met een CV is ook niet te doen voor de CV dus dat werkt ook niet. die test is dus nutteloos. 40 a 45 graden is vaak de onderlimiet voor een ketel met radiatoren. daarom moet men ook niet kijken naar 35 graden maar naar je gasverbruik. waar je uiteindelijk op uitkomt qua aanvoertemperatuur is een hele andere discussie. als je dan merkt dat je door 1 radiator onnodig hoog moet stoken kan je die natuurlijk gaan vervangen als je dat nodig vind maar dat is voor later.
Hespy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:25:
[...]

Op lage temperatuur heeft een gewone radiator ongeveer 1/4 van het vermogen dan met hoge temperatuur [Afbeelding]
ook niet wat ik vroeg, eerst beginnen met de basisvraag. want men denkt nog steeds dat men dat radiatorvermogen nodig heeft. dat misverstand moeten we eerst aan werken anders blijft iedereen langs elkaar praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:28:
[...]

ook niet wat ik vroeg, eerst beginnen met de basisvraag. want men denkt nog steeds dat men dat radiatorvermogen nodig heeft. dat misverstand moeten we eerst aan werken anders blijft iedereen langs elkaar praten.
Wat is je doel in dit topic genaamd ...l/l om mee te verwarmen... nou dan, mensen overhalen om voor l/w te gaan of dat het niet mogelijk is?

Zelf bespaar ik honderden euro's aan gas per winter na een investering van net 1000 euro. Meer hoef ik eigenlijk niet te berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-10 07:17
ik heb nog even naar de titel gekeken en nog een keer... de discussie klopt niet meer met de titel volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

JDx schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:33:
[...]

Wat is je doel in dit topic genaamd ...l/l om mee te verwarmen... nou dan, mensen overhalen om voor l/w te gaan of dat het niet mogelijk is?

Zelf bespaar ik honderden euro's aan gas per winter na een investering van net 1000 euro. Meer hoef ik eigenlijk niet te berekenen.
nee, dat is totaal niet mijn doel. L/L heeft zijn plek net als L/W dat heeft. ik probeer men klein beetje erheen te leunen dat men iets neutraler kijkt naar mensen die hier men vragen komen en L/W afblaffen omdat het dure troep is (dat is de grove vibe die word gegeven) en airco's ongeveer de 3e komst van jesus is.

het is goed dat er gescheiden topics zijn voor beide maar ze zijn geen conccurenten van elkaar maar aanvullingen op elkaar. dat is iets wat word vergeten door velen. en zoals hierboven al word aangehaald door het benoemen van de noodzaak van zonnepanelen en isoleren is er een ENORME hoeveelheid aan misinformatie aanwezig die gewoon aangepakt moet worden zodat men daadwerklijk onderbouwd advies kan geven gebaseerd op de feiten en niet wat men bij het koffieaparaat heeft gehoord of persoonlijk N=1 ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:39:
[...]

nee, dat is totaal niet mijn doel. L/L heeft zijn plek net als L/W dat heeft. ik probeer men klein beetje erheen te leunen dat men iets neutraler kijkt naar mensen die hier men vragen komen en L/W afblaffen omdat het dure troep is (dat is de grove vibe die word gegeven) en airco's ongeveer de 3e komst van jesus is.

het is goed dat er gescheiden topics zijn voor beide maar ze zijn geen conccurenten van elkaar maar aanvullingen op elkaar. dat is iets wat word vergeten door velen. en zoals hierboven al word aangehaald door het benoemen van de noodzaak van zonnepanelen en isoleren is er een ENORME hoeveelheid aan misinformatie aanwezig die gewoon aangepakt moet worden zodat men daadwerklijk onderbouwd advies kan geven gebaseerd op de feiten en niet wat men bij het koffieaparaat heeft gehoord of persoonlijk N=1 ervaringen.
Dit is hetzelfde als iemand die steeds in het NVidia prijzen en levertijden topic komt om te vertellen dat AMD er ook nog is. Hier discusseren we toch hoe we verwarmen en koelen met een l/l, maar whatever :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
[...]

Ik zeg het niet. Jij zegt dat je doorgaans geen radiatoren hoeft te veranderen. Ik geef alleen maar aan dat ze ook doorgaans nog op 65 graden verwarmen, dus dat ze nu voldoende zijn wil niet zeggen dat ze ook voldoende zijn als er 35 graden water doorheen loopt. (bij mij was 43 overigens net aan voldoende de afgelopen twee winters).
Pagina: 1 ... 9 ... 150 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic