Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 150 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

JDx schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Dit is hetzelfde als iemand die steeds in het NVidia prijzen en levertijden topic komt om te vertellen dat AMD er ook nog is. Hier discusseren we toch hoe we verwarmen en koelen met een l/l, maar whatever :O
dit is niet een merktopic dus die vergelijking gaat totaal niet op. daarvoor moet je met mitsubishi vragen bij het diakin topic binnenstappen wil je een vergelijking maken.

in de L/W topics word vaak zat geadviseerd om gewoon een aircootje te installeren als mensen uitleggen hoe ze stoken. dat zou hier ook moeten kunnen. maar dan moet het kennisnivo wel wat omhoog, want zonnepanelen en isolatie adviseren voor je een L/W machine kan installeren is gewoon misinformatie geven. dan is er gewoon een fundamenteel gebrek aan kennis want al die zaken zijn ook op L/L machines van toepassing.
Caelorum schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:47:
[...]

Ik zeg het niet. Jij zegt dat je doorgaans geen radiatoren hoeft te veranderen. Ik geef alleen maar aan dat ze ook doorgaans nog op 65 graden verwarmen, dus dat ze nu voldoende zijn wil niet zeggen dat ze ook voldoende zijn als er 35 graden water doorheen loopt. (bij mij was 43 overigens net aan voldoende de afgelopen twee winters).
daarom vraag ik naar het totale vermogen. want dit beeld dat er 35 graden doorheen moet anders kan je geen L/W machine installeren klopt simpelweg niet. die 65 graden is ook een goed voorbeeld hierin.
door dit te vragen probeer ik juist een voorbeeld te schetsen waarom zulke temperaturen niks zeggen en je moet kijken naar het gasvebruik.

[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 07-05-2023 10:50 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:47:
[...]

dat zou hier ook moeten kunnen. maar dan moet het kennisnivo wel wat omhoog, .
Jouw kennis niveau is ook niet zo denderend. En je neemt nu 1 post en dat zou representatief voor het hele topic zijn.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

digifun schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:50:
[...]

Jouw kennis niveau is ook niet zo denderend. En je neemt nu 1 post en dat zou representatief voor het hele topic zijn.
aangezien aircos en warmtepompen mijn werk zijn (stek monteur) denk ik dat het nivo hoger ligt dan men denkt.

en ik neem niet 1 post, ik kijk al langer mee. de vibe die word afgegeven is leunt nogal naar "aircos zijn geweldig en L/W machines zijn kut" en men baseert de adviezen daar ook op, dat is waar aan gewerkt kan en moet worden.

beide machines hebben hun plaats, maar wijs niet 1 type af in een advies naar iemand die vragen komt stellen vanwege eigen vooroordelen en misinformatie.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:42
Ik heb hier ook een 4kW verwarmen MHI airco in de woonkamer. De CV is al het huis uit. Zelf vind ik het comfort beter als met de CV. Snel even verwarmen in het voorjaar. Maar om het klimaat in huis prettig te houden zou ik wel het volgende aanraden.

Bij lagere temperaturen overdag onder de 5 graden stook ik 24h.
De luchtbevochtiger gaat dan ook aan wat aangenamer voelt.
Beperk zoveel mogelijk de tocht en hou de deuren dan ook zoveel mogelijk dicht.
Als het echt -10 gaat worden waar ik nog geen ervaring mee hebt zou ik wel een backup kachel paraat houden.

Aan de vloer voelt het altijd wel kouder aan. Zodra het laminaat eruit gaat komt er wel IR vloerverarming onder om deze bij echt koud weer even aan te zetten en als backup warmte te gebruiken bij een storing van de airco / extra ondersteuning.
Zou ik goede vloerverwarming hebben gehad dan zou ik zeker L/W overwegen.

Er komt bij mij ook nog wel kou van boven. Hier gaat deze zomer op 3 kamer ook een airco geïnstalleerd worden waarschijnlijk iets van Haier omdat het maar voor een slaapkamer / werkkamer is.

Voor de personen die een 5kW overwegen hou ook rekening met het extra geluid van de buitenunit en binnenunit. Ik zou als er ruimte voor is zeker bijv een 3.5 en een 2.5 installeren in plaats van 1 x 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:32
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:47:
[...]
daarom vraag ik naar het totale vermogen. want dit beeld dat er 35 graden doorheen moet anders kan je geen L/W machine installeren klopt simpelweg niet. die 65 graden is ook een goed voorbeeld hierin.
door dit te vragen probeer ik juist een voorbeeld te schetsen waarom zulke temperaturen niks zeggen en je moet kijken naar het gasvebruik.
Laat ik het zo zeggen: ik weet dat ik in de woonkamer voor verwarmen met een 2kW airco prima wegkom. De radiator die er hangt is een 3m T20 die er nog hangt van toen deze woning aluminium gevelbekleding, 2cm piepschuim als isolatie had en enkel glas. Die is ruimschoots overbemeten, maar ook echt aan vervanging toe. Ik heb echter totaal geen warmtebuffer behalve een betonnen vloer en tussenmuur die indirect worden verwarmd. Zou ik al naar l/w gaan, wat vanwege andere redenen niet handig is, dan zal ik ook alle vloeren van vloerverwarming moeten gaan voorzien en kan ik die buizen er ook wel uit gooien. (er speelt overigens ook mee dan om onverklaarbare reden de retour en aanvoertemperatuur op de ketel gelijk zijn, ondanks dat de woning wel snel warm wordt, dus die leidingen moeten toch al allemaal nagelopen worden).

Vooralsnog lijkt l/l hier de beste optie, maar zal zoals eerder gezegd ook nog wel een topic openen en dan daar met een open mind mensen laten schieten op de verschillende opties :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Caelorum schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:59:
[...]

Laat ik het zo zeggen: ik weet dat ik in de woonkamer voor verwarmen met een 2kW airco prima wegkom. De radiator die er hangt is een 3m T20 die er nog hangt van toen deze woning aluminium gevelbekleding, 2cm piepschuim als isolatie had en enkel glas. Die is ruimschoots overbemeten, maar ook echt aan vervanging toe. Ik heb echter totaal geen warmtebuffer behalve een betonnen vloer en tussenmuur die indirect worden verwarmd. Zou ik al naar l/w gaan, wat vanwege andere redenen niet handig is, dan zal ik ook alle vloeren van vloerverwarming moeten gaan voorzien en kan ik die buizen er ook wel uit gooien. (er speelt overigens ook mee dan om onverklaarbare reden de retour en aanvoertemperatuur op de ketel gelijk zijn, ondanks dat de woning wel snel warm wordt, dus die leidingen moeten toch al allemaal nagelopen worden).

Vooralsnog lijkt l/l hier de beste optie, maar zal zoals eerder gezegd ook nog wel een topic openen en dan daar met een open mind mensen laten schieten op de verschillende opties :-)
dat laatste lijkt me heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@flippy Dit is het enige WP topic op Tweakers waar geen minpunten mogen worden benoemd en kritische punten geen ruimte krijgen en je onmiddellijk iedereen over je heen krijgt. L/L is hier alleen maar. *O*

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 07-05-2023 11:07 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:16
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:53:
[...]

aangezien aircos en warmtepompen mijn werk zijn (stek monteur) denk ik dat het nivo hoger ligt dan men denkt.

en ik neem niet 1 post, ik kijk al langer mee. de vibe die word afgegeven is leunt nogal naar "aircos zijn geweldig en L/W machines zijn kut" en men baseert de adviezen daar ook op, dat is waar aan gewerkt kan en moet worden.

beide machines hebben hun plaats, maar wijs niet 1 type af in een advies naar iemand die vragen komt stellen vanwege je eigen vooroordelen en misinformatie.
Die slechte vibe die hier volgens jou wordt afgegeven over warmtepomp l/w dat herken ik niet. Niet anders dan van een aantal mensen die dit nu al een poosje beweren zonder enige onderbouwing.

Wanneer mensen twijfelen over het soort warmtepomp dat voor hen geschikt is zijn ze beter af in het warmtepomp-keuze topic, waar een sneu aantal regels aan airco besteedt wordt overigens. En daar worden ze dus warm opgenomen in de lucht/water-familie.

Wat ik vreselijk irritant vind hier, is dat de toon in dit Lucht/Lucht topic steeds meer bepaald wordt door een groep mensen die airco niet als goede/volwaardige verwarming zien. En die mensen houden niet op dat te verkondigen, ongeacht een stevige groep mensen die airco wel met plezier gebruiken, ook als hoofdverwarming.

Mensen die airco met plezier en succes als hoofdverwarming gebruiken worden in hun eigen topic neergezet als onervaren, onwetend en niet kritisch genoeg omdat ze tevreden zijn. Dat vind ik storend.

Met het wegredeneren van de merk-opmerking ga je volstrekt voorbij aan het punt dat gemaakt wordt.

Laat ik een ander voorbeeld noemen.

Vervang airco voor motorfiets en lucht/water voor auto.

Kan je je voorstellen dat in een motorfietsen-topic, de trend, de teneur bepaald wordt door mensen die continu beweren dat auto veel beter is dan motorfietsen? Dat motorfietsen geen volwaardige vorm van vervoer zijn? In het motorfietsen-topic? Ik denk dat die mensen snel naar het auto-topic verwezen zouden worden.

Ik ben niet blind, ook niet voor de mogelijke lastige punten van een airco-installatie. Bij vrijwel al mijn stukken waar ik advies geef noem ik uitgebreid mogelijke nadelen.

Maar voor sommige mensen werkt airco wel heel erg goed, ook als hoofdverwarming. Jouw (en trouwens niet alleen van jou) doorgezette ontkenning daarvan vind ik vreselijk irritant en onterecht.

Vroeger was dit een topic waarin mensen het vrijelijk over airco's konden hebben. Nu wordt de toon bepaald door mensen die vinden dat ze de autoriteit hebben om te zeggen dat airco geen goede/volwaardige verwarming is.
Ik vind het ook jammer dat deze trend al zo'n tijd getolereerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sjamo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:17:
[...]

Wat ik vreselijk irritant vind hier, is dat de toon in dit Lucht/Lucht topic steeds meer bepaald wordt door een groep mensen die airco niet als goede/volwaardige verwarming zien. En die mensen houden niet op dat te verkondigen, ongeacht een stevige groep mensen die airco wel met plezier gebruiken, ook als hoofdverwarming.
daar ga je de mist in. waar mensen een probleem mee hebben is dat 1 groep alle nadelen van aircos compleet negeert en doet alsof ze niet bestaan. nog afgezien van de misinformatie rondom zonnepanelen en isolatie.

objectiviteit is het probleem, niet welk systeem " beter" is. L/W heeft ook nadelen net als L/L die heeft, maar in andere toptics kunnen die wel besproken worden, hier niet.

de auto/motor vergelijking slaat nergens op. dat zou dan beter een discussie kunnen zijn tussen diesel/benzine/electrisch, niet het type voertuig.

voor de duidelijkheid: ik heb tientallen panden en systemen in onderhoud en pleeg reparaties erop die volledig met L/L systemen worden verwarmd, maar ook L/W en vaak zelfs beide. mij is het om het even. daarom wijs ik ook naar de negatieve trend naar alles behalve een airco in de adviezen die men geeft. ik zie NOOIT hier iemand adviseren om naar het L/W topic te gaan en aircos te vergeten omdat het niet een passende oplossing is voor dat persoon. daar moet men aan werken.

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 07-05-2023 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:20:
[...]

daar ga je de mist in. waar mensen een probleem mee hebben is dat 1 groep alle nadelen van aircos compleet negeert en doet alsof ze niet bestaan. nog afgezien van de misinformatie rondom zonnepanelen en isolatie.

objectiviteit is het probleem, niet welk systeem " beter" is. L/W heeft ook nadelen net als L/L die heeft, maar in andere toptics kunnen die wel besproken worden, hier niet.

de auto/motor vergelijking slaat nergens op. dat zou dan beter een discussie kunnen zijn tussen diesel/benzine/electrisch, niet het type voertuig.

voor de duidelijkheid: ik heb tientallen panden en systemen in onderhoud en pleeg reparaties erop die volledig met L/L systemen worden verwarmd, maar ook L/W en vaak zelfs beide. mij is het om het even. daarom wijs ik ook naar de negatieve trend naar alles behalve een airco in de adviezen die men geeft.
De vraag is hoe objectief jij bent met je opmerking dat airco geen volwaardige hoofdverwarming kan zijn, terwijl er vele mensen uit eigen ervaring vertellen dat dat voor hen anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sjamo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:28:
[...]

De vraag is hoe objectief jij bent met je opmerking dat airco geen volwaardige hoofdverwarming kan zijn, terwijl er vele mensen uit eigen ervaring vertellen dat dat voor hen anders is.
voor mij is het om het even, ik adviseer beide evenveel, dat is ook mijn werk. ik verdien er niks aan welke ik ook adviseer.

natuurlijk kan men rustig over aircos praten, dat is immers het doel van het topic maar als iemand komt met een situatie en hulp vraagt moet men wel objectief blijven en bedenken of een airco wel een geschikte oplossing is voor ze, grote kans natuurlijk dat die mensen (per ongeluk) in het verkeerde topic zijn beland omdat men niet weet wat het verschil is bijvoorbeeld.

en zolang men in dit topic roept dat men zonnepanelen moet plaatsen en isoleren voor je naar een L/W machine kan kijken is men gewoon niet goed bezig.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 07-05-2023 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
MotorBeast schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:03:
@flippy Dit is het enige WP topic op Tweakers waar geen minpunten mogen worden benoemd en kritische punten geen ruimte krijgen en je onmiddellijk iedereen over je heen krijgt. L/L is hier alleen maar. *O*
Kan je deze opmerking onderbouwen?

Iets roepen als stemmingmakerij kan iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:29:
[...]

voor mij is het om het even, ik adviseer beide evenveel, dat is ook mijn werk.

natuurlijk kan men rustig over aircos praten, dat is immers het doel van het topic maar als iemand komt met een situatie en hulp vraagt moet men wel objectief blijven en bedenken of een airco wel een geschikte oplossing is voor ze, grote kans natuurlijk dat die mensen (per ongeluk) in het verkeerde topic zijn beland omdat men niet weet wat het verschil is bijvoorbeeld.
Nee. Jij zegt bij herhaling dat jij een autoriteit bent op dit gebied, en dat airco geen volwaardige hoofverwarming kan zijn.

Dat terwijl er veel andere mensen zijn die beweren dat dat voor hen anders is. Mensen die zelf naar tevredenheid airco gebruiken als volwaardige hoofdverwarming. Waarvan jij zegt dat het niet kan.

Hoe werkt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:08
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:46:
[...]

let op voor tunnelvisie. de manier van verwarmen en het comfort zijn niet vergelijkbaar. en verschil in COP ga je er niet uitkrijgen als je eerst 10K in een nieuwe vloer moet steken. gewoon 1:1 vervangen levert je premanent al een enorme besparing op en is de stap naar het wegdoen van de ketel daadwerkelijk een stap dichterbij en relatief klein.

een standaard 5J panasonic kan je gewoon voor 4k ophalen vlak over de grens. even een weekeindje klussen om die op je CV leidingen aan te sluiten en een bonnetje te regelen en dan ben je voor een slordige 1500 klaar.
Dan ga ik er vanuit dat je de WP in serie zet met de CV-ketel.
Af en toe zie ik weleens een reclame voorbijkomen van Essent dat je tot 70% kan besparen, wordt er dan vanuit gegaan dat je Max met 50graden Ta bijvoorbeeld?

Hier hebben we een 28mm geïsoleerde koperen leiding die in de grond ligt (daarmee bedoel ik buiten)
Deze loopt vanuit de berging over de achterplaats naar het woonhuis. Vanuit daar gaat het naar dikwandig staal en een deel koper.
Geen vloerverwarming, dus als we hier alles op zouden aanpassen voor alleen WP wordt het een schrikbarend duur plaatje.

Edit: dit maakt de stap naar volledig van het gas af mijns inziens nog steeds groot.

[ Voor 3% gewijzigd door elektriekert op 07-05-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:20:
[...]

voor de duidelijkheid: ik heb tientallen panden en systemen in onderhoud en pleeg reparaties erop die volledig met L/L systemen worden verwarmd, maar ook L/W en vaak zelfs beide. mij is het om het even. daarom wijs ik ook naar de negatieve trend naar alles behalve een airco in de adviezen die men geeft. ik zie NOOIT hier iemand adviseren om naar het L/W topic te gaan en aircos te vergeten omdat het niet een passende oplossing is voor dat persoon. daar moet men aan werken.
Jawel, ondergetekende. ;) Alleen vanwege genoemde reden post ik hier zelden meer en met mij vele die vroeger fanatiek bijdroegen.

Ga zo de L/L maar eens aanzetten om te koelen en de luchtvochtigheid naar beneden te halen. Daar zijn ze top voor. Vies plak weer. Fijne dag verder.

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 07-05-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ik heb jou expres niet meegerekend. :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
elektriekert schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:38:
[...]

Af en toe zie ik weleens een reclame voorbijkomen van Essent dat je tot 70% kan besparen, wordt er dan vanuit gegaan dat je Max met 50graden Ta bijvoorbeeld?

Hier hebben we een 28mm geïsoleerde koperen leiding die in de grond ligt (daarmee bedoel ik buiten)
Deze loopt vanuit de berging over de achterplaats naar het woonhuis. Vanuit daar gaat het naar dikwandig staal en een deel koper.
Geen vloerverwarming, dus als we hier alles op zouden aanpassen voor alleen WP wordt het een schrikbarend duur plaatje.

Edit: dit maakt de stap naar volledig van het gas af mijns inziens nog steeds groot.
Dit... Ik heb het niet over een hybride @flippy ik nodig je uit om hier zon ding te komen plaatsen voor alleen het bedrag van een warmtepomp. Als je dat klaar krijgt geef ik je een vvv bon cadeau.

En denk eens logisch na. Iemand verwijzen omdat een airco geen passende oplossing is? Dat zijn ze eigenlijk gewoon altijd wel met minimale ingrepen en een stuk goedkoper.

Heb je geld om mee te smijten en wil je alles netjes geregeld hebben. Ja dan moet je een airco laten staan. Een warmtepomp is gewoon een net systeem wat prachtig kan werken. De meeste mensen willen gewoon een systeem wat niet te veel geld kost zonder al te veel poespas. Die willen zo goedkoop mogenlijk verwarmen voor een zo laag mogelijke prijs.

De meeste mensen kopen ook gewoon een middenklasse auto. En laten die audi of mercedes gewoon staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Wortel87 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:51:
[...]

De meeste mensen willen gewoon een systeem wat niet te veel geld kost zonder al te veel poespas. Die willen zo goedkoop mogenlijk verwarmen voor een zo laag mogelijke prijs.

De meeste mensen kopen ook gewoon een middenklasse auto. En laten die audi of mercedes gewoon staan.
Dan kan ik beter mijn HR Ketel snel vervangen voor een nieuwe a 2 mille en had ik beter geen 5,5 mille uitgegeven aan L/L met mijn historisch verbruik van 950m3. Eer dat ik dat heb terugverdiend zijn de units versleten. Maar ik rijd dan ook een Volvo. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
Ik heb sinds deze winter 3 Daikin Perfera's mono split
2 X 20 voor slaapkamers en 1 X 35 voor living/keuken die ik gebruik als hoofd verwarming en ik moet zeggen dat ik tot nu toe zeer tevreden ben en nog belangrijker dat mijn vrouw ook tevreden is ervan. In de winter verwarm ik de living 24/7 in het tussenseizoen enkel overdag. Ventilator snelheid op auto setpunt 21gr ( heel soms 20,5 of 21,5) in de slaapkamers gebruik ik ze 1 a 2 u voor het slapen, s nachts uit. Het comfort valt of staat volgens mijn met de plaats van de binnen groep, zo centraal mogelijk. Een nadeel vind ik dat de badkamer nu elektrisch is maar dit is ook maar heel kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
MotorBeast schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:40:
[...]

Jawel, ondergetekende. ;) Alleen vanwege genoemde reden post ik hier zelden meer en met mij vele die vroeger fanatiek bijdroegen.

Ga zo de L/L maar eens aanzetten om te koelen en de luchtvochtigheid naar beneden te halen. Daar zijn ze top voor. Vies plak weer. Fijne dag verder.
Er wordt hier een stevige discussie gevoerd, niets mis mee, maar deze post draagt daar niet aan bij mijns inziens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:26
Die Koevlaas formule mag wat mij betreft geschrapt worden uit de TS. De jaarlijkse 1650 stookuren zijn echt niet allemaal hetzelfde. En een L/L warmtepomp kan bij kou door verschillende redenen ook minder hard draaien. Persoonlijk stook ik veel minder dan 1650 uur; alleen als het buiten "echt" koud is en bij voorkeur alleen overdag. Op basis van Koevlaas zou ik een 1.5 kW unit kunnen nemen. Ben toch blij voor het dubbele te hebben gekozen (2.5 kW MHI-ZSX).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:27
[...]

let op voor tunnelvisie. de manier van verwarmen en het comfort zijn niet vergelijkbaar. en verschil in COP ga je er niet uitkrijgen als je eerst 10K in een nieuwe vloer moet steken. gewoon 1:1 vervangen levert je premanent al een enorme besparing op en is de stap naar het wegdoen van de ketel daadwerkelijk een stap dichterbij en relatief klein.
[citation required]

L/L werkt met een vaste SCOP alleen afhankelijk van binnentemperatuur. L/W is afhankelijk van afgiftesysteem, is dat nou zo lastig te begrijpen?

Tuurlijk levert beide wat op, maar het verbruik bij een SCOP van 3 en 5 om 1300 m3 gas te vervangen is 3450 vs 2080 kWh per jaar (m3 x 8 / SCOP).
een standaard 5J panasonic kan je gewoon voor 4k ophalen vlak over de grens. even een weekeindje klussen om die op je CV leidingen aan te sluiten en een bonnetje te regelen en dan ben je voor een slordige 1500 klaar.
Ga je nou Nederlandse prijzen vergelijken met ophalen over de grens? Hier kan je dezelfde MHI 5 kW ZSX, de top klasse binnen MHI assortiment, ook krijgen voor onder de 2000 bij een webshop, inclusief levering.

Over installatiekosten kan je twisten, bij een huis gemaakt voor een monoblock (dus koud en warm water naar buiten, geen koelleiding) is installatie easy. Bij een retrofit, good luck om een nieuwe hoofdleiding door alle verdiepingen en kruipruimte leggen naar de zolder; of om alle CV leidingen om te leggen zodat je tuin de centrale punt wordt.

Single split airco is makkelijker, maar door monteur schaarste ook prijzig nu.

Normale mensen gaan het niet zelf doen, je moet volledige offertes inclusief aanpassingen leidingen vergelijken en L/W is dan extreem duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:29:
Die Koevlaas formule mag wat mij betreft geschrapt worden uit de TS. De jaarlijkse 1650 stookuren zijn echt niet allemaal hetzelfde. En een L/L warmtepomp kan bij kou door verschillende redenen ook minder hard draaien. Persoonlijk stook ik veel minder dan 1650 uur; alleen als het buiten "echt" koud is en bij voorkeur alleen overdag. Op basis van Koevlaas zou ik een 1.5 kW unit kunnen nemen. Ben toch blij voor het dubbele te hebben gekozen (2.5 kW MHI-ZSX).
Koevlaas is ook niet voor L/L maar voor L/W voor je gehele huis inclusief SWW. Klopt bij mij met L/W precies als ik het afzet tegen een warmteverliesberekening voor mijn hele huis.. Voor L/L moet je per ruimte berekenen en je dan nog afvragen of je bij strenge vorst niet alsnog je HR Ketel aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
elektriekert schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:24:
[...]

Er wordt hier een stevige discussie gevoerd, niets mis mee, maar deze post draagt daar niet aan bij mijns inziens.
Dat idee heb ik ook wel eens bij sommige bijdragen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wortel87
MotorBeast schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:11:
[...]

Dan kan ik beter mijn HR Ketel snel vervangen voor een nieuwe a 2 mille en had ik beter geen 5,5 mille uitgegeven aan L/L met mijn historisch verbruik van 950m3. Eer dat ik dat heb terugverdiend zijn de units versleten. Maar ik rijd dan ook een Volvo. :+
Haha mooi. Maar die units verdienen zich toch echt wel terug. Schat zo'n 8 jaar En je kunt koelen! En ontvochtigen! En je ketel kan langer blijven hangen omdat je hem alleen nog maar voor tapwater gebruikt. En je hebt backup verwarming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-09 16:36
In het vorige topic, heb ik ooit eens gevraagd hoe de aansluiting van een MHI buiten unit eruit ziet. Daar kreeg ik deze prachtige foto van: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73201080

Nu viel me op, dat webshops 1mm kabels leveren voor buiten-unit -> binnen-unit. Ook op de foto is dat wel enig sinds te zien, het is een aanzienlijk dunnere kabel.

Nu vroeg ik me af, hoe is dat afgezekerd? De aansluing naar de buitenunit is 16 amp over het algemeen, met een zekering. Daar gebruik je ook 2.5mm draad voor. 1.5mm wordt ook vaak binnenshuis gebruikt, voor de schakeldraad van een lamp. Nu is 1.5mm wel geschikt voor 16 ampere, maar het 'mag' niet tot zover ik weet (altijd een stapje erboven kwa dikte).

Nu gebruik een binnen unit vast geen 10 amp (de buiten unit is zelfs maar 9 amp gespecced) dus dat zal wel goed zitten op een 1mm draad, maar dan alsnog, mag ik verwachten dat er een soort van zekering ergens zit?

Ik zie op deze foto wel weer een zekering van 15amp, maar voor 1mm vind ik dat nogal veel. https://github.com/absalo.../images/Board-plugged.jpg

Iemand enig idee?

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Wortel87 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:36:
[...]

Haha mooi. Maar die units verdienen zich toch echt wel terug. Schat zo'n 8 jaar En je kunt koelen! En ontvochtigen! En je ketel kan langer blijven hangen omdat je hem alleen nog maar voor tapwater gebruikt. En je hebt backup verwarming!
8 jaar? Not. Ik verstookte 500 m3 voor verwarmen. Laatste 3 jaar heb ik zo'n 3 tientje per maand bespaart. Poeh, poeh.

Backup? Niet nodig. Had ik met mijn ketel de afgelopen 30 jaar ook niet.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 07-05-2023 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:38:
[...]

8 jaar? Not. Ik verstookte 500 m3 voor verwarmen. Laatste 3 jaar heb ik zo'n 3 tientje per maand bespaart. Poeh, poeh.
Ik heb hier 1400 m3 gas vervangen door ~2800 kWh stroom; met die prijzen toen loonde het best wel, scheelt zo 1500 euro en waarschijnlijk meer ook omdat hier in het voor en naseizoen snel gestookt moet worden, met een mooie COP bij 15 graden buiten. Verbruik gaat gewoon met de graaddagen ipv zon = lekker veel gratis warmte, dat heb je niet met een rijtjeshuis op oost (keuken) - west (tuin).

Het is een mooie meevaller, in 2 jaar 1/3 van aanschafprijs terugverdiend, het systeem is aangeschaft voor koelen maar draait nu vooral in de winter; als ik dat had geweten was ik wel voor een betere gegaan, deze LG MU3R19 is maar A+ voor verwarming, 1 of 2 plusjes erbij scheelt een hoop stroom.

Met de huidige (dynamische) prijzen scheelt het minder, 560/jaar bij 1.4/m3 en 0.30/kWh. Vraag blijft wel, wat gaan de prijzen doen in december 2023; ik heb het idee dat elektriciteit minder gevoelig is dan puur gas, plenty andere bronnen die wat MWh kunnen leveren dan olie/gascentrales.

[ Voor 9% gewijzigd door w00key op 07-05-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wortel87 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:51:
[...]

Dit... Ik heb het niet over een hybride @flippy ik nodig je uit om hier zon ding te komen plaatsen voor alleen het bedrag van een warmtepomp. Als je dat klaar krijgt geef ik je een vvv bon cadeau.

En denk eens logisch na. Iemand verwijzen omdat een airco geen passende oplossing is? Dat zijn ze eigenlijk gewoon altijd wel met minimale ingrepen en een stuk goedkoper.

Heb je geld om mee te smijten en wil je alles netjes geregeld hebben. Ja dan moet je een airco laten staan. Een warmtepomp is gewoon een net systeem wat prachtig kan werken. De meeste mensen willen gewoon een systeem wat niet te veel geld kost zonder al te veel poespas. Die willen zo goedkoop mogenlijk verwarmen voor een zo laag mogelijke prijs.

airco als hoofdverwarming of bijververwarming? dat is een enorm verschil. laat mij eens een offerte zien voor aircos in alle ruimtes van een huis waar nu ook radiatoren hangen + de kosten van een SWW installatie.
elektriekert schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:38:
[...]

waarom zou je de WP in serie zetten? wat doet de ketel wat de WP niet kan? jouw radiatoren maakt het niks uit wat het water warm maakt. zolang de WP de warmte kan produceren die je nodig hebt om het warm te houden is het in de basis al goed. je kan natuurlijk later gaan investeren in het verbeteren van je afgiftsysteem maar dat is een "leuk voor later", niet een vereiste.
en die verhalen van essent zou ik niet zoveel waarde aan hechten, die zijn zo belachelijk gegeraliseerd dat het niks meer zegt. als je rekent met 1 kuub gas versus 2kWh aan stroom weet je grofweg wat je bespaart met een warmtepomp in de huidige situatie zonder aanpassingen. (afhankelijk van details kan dat lager of hoger uitpakken maar dat is een goed uitgangspunt)
Sjamo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:33:
[...]

Nee. Jij zegt bij herhaling dat jij een autoriteit bent op dit gebied, en dat airco geen volwaardige hoofverwarming kan zijn.

Dat terwijl er veel andere mensen zijn die beweren dat dat voor hen anders is. Mensen die zelf naar tevredenheid airco gebruiken als volwaardige hoofdverwarming. Waarvan jij zegt dat het niet kan.

Hoe werkt dat?
denk dat hier een groot issue zit. er word in dit topic vrijwel geen onderscheid gemaakt tussen bijverwarmen om de spreekwoordelijke kop van het gasverbruik te halen versus hoofdverwarming. L/W is eigenlijk altijd hoofdverwarming en een volwaardige vervanging voor de ketel, een airco in de woonkamer en een 80L boilertje op zolder hangen is dat niet.

hoofdverwarming is een compleet ander beestje en behelst dus dat er verwarming zit in elke leefruimte van het pand. dus een airco in de woonkamer hangen en de gaskraan dichtdraaien is niet hoofdverwrming. je krijgt je huis dan niet eens verkocht in die situatie.
als je dus airco in elke leefruimte wilt ophangen praat je over een enorme kostenpost die veel groter is dan een L/W machine in de tuin zetten. dus men zal eerst veel duidelijker moeten zijn in dit topic in het maken van onderscheid tussen de 2 situaties en waar nodig vragen aan mensen wat hun uiteindelijke doel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortel87
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:04:
[...]

airco als hoofdverwarming of bijververwarming? dat is een enorm verschil. laat mij eens een offerte zien voor aircos in alle ruimtes van een huis waar nu ook radiatoren hangen + de kosten van een SWW installatie.

[...]

waarom zou je de WP in serie zetten? wat doet de ketel wat de WP niet kan? jouw radiatoren maakt het niks uit wat het water warm maakt. zolang de WP de warmte kan produceren die je nodig hebt om het warm te houden is het in de basis al goed. je kan natuurlijk later gaan investeren in het verbeteren van je afgiftsysteem maar dat is een "leuk voor later", niet een vereiste.
en die verhalen van essent zou ik niet zoveel waarde aan hechten, die zijn zo belachelijk gegeraliseerd dat het niks meer zegt. als je rekent met 1 kuub gas versus 2kWh aan stroom weet je grofweg wat je bespaart met een warmtepomp in de huidige situatie zonder aanpassingen. (afhankelijk van details kan dat lager of hoger uitpakken maar dat is een goed uitgangspunt)

[...]

denk dat hier een groot issue zit. er word in dit topic vrijwel geen onderscheid gemaakt tussen bijverwarmen om de spreekwoordelijke kop van het gasverbruik te halen versus hoofdverwarming. L/W is eigenlijk altijd hoofdverwarming en een volwaardige vervanging voor de ketel, een airco in de woonkamer en een 80L boilertje op zolder hangen is dat niet.

hoofdverwarming is een compleet ander beestje en behelst dus dat er verwarming zit in elke leefruimte van het pand. dus een airco in de woonkamer hangen en de gaskraan dichtdraaien is niet hoofdverwrming. je krijgt je huis dan niet eens verkocht in die situatie.
als je dus airco in elke leefruimte wilt ophangen praat je over een enorme kostenpost die veel groter is dan een L/W machine in de tuin zetten. dus men zal eerst veel duidelijker moeten zijn in dit topic in het maken van onderscheid tussen de 2 situaties en waar nodig vragen aan mensen wat hun uiteindelijke doel is.
Waarom zou ik een airco willen in elke ruimte? Dat gaat het in de papieren lopen. Deurtje open deurtje dicht.

Middenklasse of audi verhaal.

Boven word niet verwarmd. Ja de tussendeur beneden gaat open zodat de kou er boven net vanaf is. Als je jongen hebt zetten ze de deur maar open op hun kamer. Er draait hier altijd maar 1 unit en dat is die in de kamer.

[ Voor 4% gewijzigd door Wortel87 op 07-05-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wortel87 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:09:
[...]

Waarom zou ik een airco willen in elke ruimte? Dat gaat het in de papieren lopen. Deurtje open deurtje dicht.

Middenklasse of audi verhaal.
daarom ben ik specifiek in mijn splitsing tussen bijverwarming of hoofdverwarming. dat jij het niet nodig vind om een deel van je huis te verwamen is een persoonlijke keuze, maar het moet er wel inzitten.
als er geen gasaansluiting is, je hebt overal de radiatoren weggehaald (want die zitten toch alleen in de weg en doen niks) en er hangt alleen nog een airco in het midden van de woonkamer gaat dat echt wel een issue worden bij verkoop.

we praten niet over het merk auto maar of alle 4 de wielen eraan zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 07-05-2023 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Wij hebben een gerenoveerde rijwoning uit 1981 en een 3,5 KW airco in de woonkamer, die ook de keuken verwarmt. De 2e airco in de slaapkamer is er enkel om te koelen, dus die was niet echt nodig. De slaapkamers en badkamer worden warm genoeg door de stijgende warmte van de woonruimte. Die ene unit is dus idd de enige warmtebron in de winter en volstaat ruimschoots. In nieuwbouw - ook halfopen en vrijstaand - zou het helemaal geen probleem mogen zijn. Verwarming in elke ruimte stamt uit het pre-isolatietijdperk.

PS: De radiatoren en gasaansluiting zijn nog aanwezig maar ik ben niet van plan om te verkopen. De radiatoren op de eerste verdieping werden door verbeterde isolatie al 10-15 jaar niet meer gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:17:
[...]

Wij hebben een gerenoveerde rijwoning uit 1981 en een 3,5 KW airco in de woonkamer, die ook de keuken verwarmt. De 2e airco in de slaapkamer is er enkel om te koelen, dus die was niet echt nodig. De slaapkamers en badkamer worden warm genoeg door de stijgende warmte van de woonruimte. Die ene unit is dus idd de enige warmtebron in de winter en volstaat ruimschoots. In nieuwbouw - ook halfopen en vrijstaand - zou het helemaal geen probleem mogen zijn. Verwarming in elke ruimte stamt uit het pre-isolatietijdperk.
probleem is dus dat je een woning te koop zet waarbij ruimtes geen verwarming hebben. dat zal voor de kopende partij een probleem opleveren bij het verkrijgen van de hypotheek. dus dat is een punt waarop je waarde van je huis flink omlaag gaat omdat bij de taxatie dat ook erin word vermeld en je daar gewoon glashard op word afgetikt. dat jij het niet nodig vind of niet gebruikt is iets anders dan wat de regels voorschrijven. net als dat een huis kopen zonder keuken erin een enorm probleem is en je in de hypotheek dan geld moet apart zetten om alsnog aan te tonen dat die keuken er komt. als de kopende partij 30k apart moet zetten om alsnog een warmtepomp erin te moeten zetten ga je dat echt wel merken in de biedingen.

noem het knullig maar dat is nu eenmaal hoe het werkt. daarom is het verschil ook belangrijk om te benoemen en eventueel ook te waarschuwen. een huis verkopen/kopen waarbij fundamentele zaken zoals geen verwarming in leefruimtes is een flink probleem als je daar niet op bedacht bent. je kan het natuurlijk gewoon doen en zo een poos leven maar men zal toch in een stadium het huis verkoopbaar moeten maken en dan is het vervelend als men flink moet lappen om alsnog CV aan te leggen, aircos bijplaatsen of een flinke hap uit je verkoopprijs moeten halen.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 07-05-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Verwijderd Ik durf te wedden dat bij 2 weken -10 in de nacht en bij -5 overdag en gierende wind jij je hele huis niet warm houdt met 1 L/L unit. Dus ..... bijverwarming. Dat is het punt wat @flippy maakt. 1 geluk voor je, die omstandigheden komen (helaas) bijna niet meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

Termy

valt er nog wat te fragge?

@flippy kan het blijkbaar 100x herhalen maar echt binnenkomen wil het niet. Het gaat niet om wat acceptabel is voor jou, het gaat om welke eisen er zijn aan een huis. Als niet elke leefruimte verwarmd kan worden voldoe je niet aan de eisen en kun je je huis niet verkopen.

Je zou dan natuurlijk ook el cheapo elektrische 'radiatoren' kunnen hangen in de ruimten die je nauwelijks tot niet verwarmt zodat je wel aan de eisen voldoet. Dit voldoet blijkbaar wel aan de eisen (maar e-CV niet :+).

Hier overigens ook probleemloos de woonkamer verwarmd deze (warme) winter maar dit ging zeker ten koste van het algemene comfort van vloerverwarming overal. Qua koelen wil ik sowieso nooit meer zonder airco maar voor verwarmen had ik beduidend liever een L/W om de vloerverwarming te kunnen gebruiken. Stadsverwarming is helaas niet makkelijk te vervangen ivm het leidingwerk en ik verwacht hier niet lang genoeg te wonen om door al die hoepels te springen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:26:
[...]

probleem is dus dat je een woning te koop zet waarbij ruimtes geen verwarming hebben.
Zie edit, wie zegt dat ik mijn huis ga verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:27:
[...]

mag ik jouw glazen bol even lenen?

en al jij het niet doet gaan jouw nabestaanden het wel doen. of de bank voor je afhankelijk van de situatie. als je baan wegvalt of ziets is willen soms niet aan de orde.
Termy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:27:
Je zou dan natuurlijk ook el cheapo elektrische 'radiatoren' kunnen hangen in de ruimten die je nauwelijks tot niet verwarmt zodat je wel aan de eisen voldoet. Dit voldoet blijkbaar wel aan de eisen (maar e-CV niet :+).
straalkachels en berg nieuw stroomkabels trekken kan je doen maar dat hakt flink in je energielabel. dus dat is een lastig rekensommetje...

[ Voor 66% gewijzigd door flippy op 07-05-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Verwijderd schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:27:
[...]

Dat weet jij nooit wanneer. Werkloos worden, AO, overlijden. Ooit gaat je woning in de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:27:
[...]

mag ik jouw glazen bol even lenen?
Heb je mijn edit gelezen? Ik heb ook gezegd dat de gasaansluiting en radiatoren nog aanwezig zijn, voor het geval een eventueel toekomstige koper heimwee naar gas zou hebben (hybride vanaf 2026, want volledig gas is dan verboden), of toch een LW-warmtepomp zou willen, met gas was de watertemperatuur al 45 graden.
MotorBeast schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:27:
@Verwijderd Ik durf te wedden dat bij 2 weken -10 in de nacht en bij -5 overdag en gierende wind jij je hele huis niet warm houdt met 1 L/L unit. Dus ..... bijverwarming. Dat is het punt wat @flippy maakt. 1 geluk voor je, die omstandigheden komen (helaas) bijna niet meer voor.
De tweede helft van januari was kouder dan gemiddeld en de verwarming was geen enkel probleem. Daarnaast mag je eens zeggen hoe lang het geleden is dat het 2 weken aan een stuk -5 was overdag. Als de Golfstroom toch zou stilvallen kunnen we in een uitzonderlijk koude periode nog wat elektrisch bijverwarmen.

Ons huis heeft bijna geen verwarming nodig, met gas verbruikten we 350 m3 per jaar (verwarming, sww en koken), nu schat ik dat we 2700 kWh gaan verbruiken (elektriciteit, airco, wp-boiler), wat nog steeds minder is dan een gemiddeld gasverwarmend gezin ;)

Verwijderd in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:40:
[...]

Heb je mijn edit gelezen? Ik heb ook gezegd dat de gasaansluiting en radiatoren nog aanwezig zijn, voor het geval een eventueel toekomstige koper heimwee naar gas zou hebben (hybride vanaf 2026, want volledig gas is dan verboden), of toch een LW-warmtepomp zou willen, met gas was de watertemperatuur al 45 graden.

[...]

De tweede helft van januari was kouder dan gemiddeld en de verwarming was geen enkel probleem. Daarnaast mag je eens zeggen hoe lang het geleden is dat het 2 weken aan een stuk -5 was overdag. Als de Golfstroom toch zou stilvallen kunnen we in een uitzonderlijk koude periode nog wat elektrisch bijverwarmen.

Ons huis heeft bijna geen verwarming nodig, met gas verbruikten we 350 m3 per jaar (verwarming, sww en koken), nu schat ik dat we 2700 kWh gaan verbruiken (elektriciteit, airco, wp-boiler), wat nog steeds minder is dan een gemiddeld gasverwarmend gezin ;)

Verwijderd in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
dus het is bijverwarming, niet hoofdverwarming. en de gasketel moet er gewoon blijven hangen en kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:41:
[...]

dus het is bijverwarming, niet hoofdverwarming.
Hoe kan het bijverwarming zijn als we deze winter geen gas en geen volledig elektrische verwarmingstoestellen gebruikt hebben? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:45:
[...]

Hoe kan het bijverwarming zijn als we deze winter geen gas en geen volledig elektrische bijverwarming gebruikt hebben? :P
dat jij de gasketel niet gebruikt is iets anders dan dat hij erin moet zitten en moet (kunnen) werken. dat is iets wat meerdere mensen nu al proberen duidelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:02
Zou iemand hier nog een mening over kunnen geven _/-\o_
k_ers schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:25:
Goedemorgen allemaal,

Zou graag een ''mening/advies/gebruikers ervaring'' willen horen, lees veel dat er een 5 Kwh wordt aangeboden maar mensen toch voor een 3.5 kiezen i.v.m met pendelen

Nu is onze beneden verdieping +- 48m2 open ruimte (120m3) en vloerverwarming aanwezig. Het gaat op een hoekwoning welke voorkant van het huis op zuiden staat en de buiten muur op westen benden verdieping zitten allemaal rolluiken welke savonds dicht zijn.
Kwa isolatie is het redelijk, door savonds/snacht de rolluiken dicht te doen proberen we het verbruik ook te verminderen.

Nu wordt vanuit de installateur de Mitsubishi SRK50ZS-WT(5 kwh) gezegd als ik als hoofdverwarming. Dit dat deze minder snel bevries (defros) Maar dan kan ik de vloerverwarming niet meer gebruiken.

Nu denk ik dat we het met een Mitsubishi SRK35ZS-WT omdat de buren kort vorig jaar een zelfde unit neergezet hebben en hiermee het zeggen te redden. En dan met de 3.5 in de toekomst de vloerverwarming op een andere manier te gaan verwarmen in de toekomst.

Gasverbruik is 900m3 per jaar en binnenkort zonnepanelen +- 3600 kwh en hoop eigenlijk dat dit toch stuk verminderd en in de toekomst de ketel te kunnen te vervangen voor een warmtepompboiler of iets anders :$ ?

op zolder hebben we de 3.5 kwh en in de zomer met alles dicht en ventilators in trappenhuis krijg ik her beneden redelijk aangenaam ( }) jahja moet creatief zijn
wat is wijsheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:34:
[...]

Koevlaas is ook niet voor L/L maar voor L/W voor je gehele huis inclusief SWW. Klopt bij mij met L/W precies als ik het afzet tegen een warmteverliesberekening voor mijn hele huis.. Voor L/L moet je per ruimte berekenen en je dan nog afvragen of je bij strenge vorst niet alsnog je HR Ketel aanzet.
Tip: lees de TS even voordat je reageert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:49:
[...]

Tip: lees de TS even voordat je reageert :)
Heb ik zelf ooit aan meegewerkt. ;) NB: nee Koevlaas heb ik er niet ingezet.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 07-05-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:39
Hespy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:40:
[...]

De normen voor België en Nederland liggen mss anders in 2010 heb ik mijn dak geïsoleerd met 16cm isoconfort 35 RD waarde 4,55 de norm was toen 12cm RD waarde 3,4 maar ik ben toen voor 16 CM gegaan omdat de balken ook 16cm zijn.
a zo je hebt tussen de balken geisoleerd
ik dacht 16 cm erbovenop gelegd. dus van warm dak isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

60 graden max tapwater? moet je er wel nog een boiler bij plaatsen niet of is het een doorstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
MotorBeast schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:17:
@Wortel87 Heb je je HR Ketel ooit wel eens terugverdiend dan? ;)

Wacht maar tot het moment dat het in de nacht -10/-15 is en overdag -5 blijft gedurende een week met bij behorende defrosts of je dan nog vindt dat L/L volwaardige hoofdverwarming is. Het heeft gewoon grote nadelen bij echte koude. Het is goede bijverwarming.

Ik hoef hier niets te veranderen voor L/W. Alleen aanlsuiten. Heb dikke T33's.
na 20 plus jaar toch zeker wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:57:
[...]

Heb ik zelf ooit aan meegewerkt. ;) NB: nee Koevlaas heb ik er niet ingezet.
Waarom begin je dan over SWW? In de TS staat duidelijk dat je die niet moet meetellen.
Van mij mag de formule er uit. Hij zegt alleen iets over het gemiddelde vermogen dat je misschien nodig hebt. Ik denk niet dat ik de enige ben die een factor 2 hoger zit met zijn nominaal vermogen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

k_ers schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:25:
Goedemorgen allemaal,

Zou graag een ''mening/advies/gebruikers ervaring'' willen horen, lees veel dat er een 5 Kwh wordt aangeboden maar mensen toch voor een 3.5 kiezen i.v.m met pendelen

Nu is onze beneden verdieping +- 48m2 open ruimte (120m3) en vloerverwarming aanwezig. Het gaat op een hoekwoning welke voorkant van het huis op zuiden staat en de buiten muur op westen benden verdieping zitten allemaal rolluiken welke savonds dicht zijn.
Kwa isolatie is het redelijk, door savonds/snacht de rolluiken dicht te doen proberen we het verbruik ook te verminderen.

Nu wordt vanuit de installateur de Mitsubishi SRK50ZS-WT(5 kwh) gezegd als ik als hoofdverwarming. Dit dat deze minder snel bevries (defros) Maar dan kan ik de vloerverwarming niet meer gebruiken.

Nu denk ik dat we het met een Mitsubishi SRK35ZS-WT omdat de buren kort vorig jaar een zelfde unit neergezet hebben en hiermee het zeggen te redden. En dan met de 3.5 in de toekomst de vloerverwarming op een andere manier te gaan verwarmen in de toekomst.

Gasverbruik is 900m3 per jaar en binnenkort zonnepanelen +- 3600 kwh en hoop eigenlijk dat dit toch stuk verminderd en in de toekomst de ketel te kunnen te vervangen voor een warmtepompboiler of iets anders :$ ?

op zolder hebben we de 3.5 kwh en in de zomer met alles dicht en ventilators in trappenhuis krijg ik her beneden redelijk aangenaam ( }) jahja moet creatief zijn
wat is wijsheid :)
Kan je met vloerverwarming niet beter voor LW gaan? Dan heb je icm zonnepanelen ook een bufferende werking: overdag tijdens afwezigheid elke kwh van je zonnepanelen gebruiken voor verwarming, dan moet je 's avonds minder van het net halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Verwijderd schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:37:
[...]

Kan je met vloerverwarming niet beter voor LW gaan? Dan heb je icm zonnepanelen ook een bufferende werking: overdag tijdens afwezigheid elke kwh van je zonnepanelen gebruiken voor verwarming, dan moet je 's avonds minder van het net halen.
Je doet alsof het een keuze is, ik heb bijna een jaar elke week 25 euro opzij gelegd om een 2e airco te kunnen kopen zodat ik het boven ook boven de 15 graden kan houden in de winter en onder de 25 in de zomer.

Zo'n L/W kost 6000 euro, misschien wel 10.000 met alles erop en eraan, dan is m'n hypotheek al bijna af.

En dit is alleen gelukt door bijvoorbeeld 1 of 2 keer per week gewoon brood te eten in plaats van warm en andere dingen laten liggen, ben blij dat ik het bij elkaar heb en voorlopig weer eens lekker kan eten :9

[ Voor 13% gewijzigd door JDx op 07-05-2023 15:00 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Dat is het een l/w is gewoon duur. En dacht met een kleine investering me gas verbruik omlaag te brengen
JDx schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:58:
[...]

Je doet alsof het een keuze is, ik heb bijna een jaar elke week 25 euro opzij gelegd om een 2e airco te kunnen kopen zodat ik het boven ook boven de 15 graden kan houden in de winter en onder de 25 in de zomer.

Zo'n L/W kost 6000 euro, misschien wel 10.000 met alles erop en eraan, dan is m'n hypotheek al bijna af.

En dit is alleen gelukt door bijvoorbeeld 1 of 2 keer per week gewoon brood te eten in plaats van warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k_ers schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:03:
Dat is het een l/w is gewoon duur. En dacht met een kleine investering me gas verbruik omlaag te brengen

[...]
Ok, je zei dat je binnenkort zonnepanelen gaat plaatsen, dus verwachtte ik niet dat het budget beperkt was. Ik weet niet of je in BE woont, maar hier krijg je tot 4800 euro subsidie voor een LW. Daarmee kan je ook nog je bestaande radiatoren blijven gebruiken als je andere ruimtes wil verwarmen. Maar LL is idd altijd goedkoper als je niet te veel units nodig hebt. Wij hebben het ook zo gedaan, maar er was ook geen VVW aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Nee Nederland, maar dacht als ik mijn gasverbruik enigzins kan beperkte en in de toekomst kijken hoe we de ketel kunnen vervangen?!
Verwijderd schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:15:
[...]

Ok, je zei dat je binnenkort zonnepanelen gaat plaatsen, dus verwachtte ik niet dat het budget beperkt was. Ik weet niet of je in BE woont, maar hier krijg je tot 4800 euro subsidie voor een LW. Daarmee kan je ook nog je bestaande radiatoren blijven gebruiken als je andere ruimtes wil verwarmen. Maar LL is idd altijd goedkoper als je niet te veel units nodig hebt. Wij hebben het ook zo gedaan, maar er was ook geen VVW aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:59
Ik heb 3 binnen-units en heb er eigenlijk nog 3 3 extra nodig om alle kamers te kunnen verwarmen. Kost iets van 6k.

Ben er dus niet over uit om die 6k in een monoblock+radiatoren te stoppen (vraag me uberhaupt af of dat genoeg is) of toch voor airco's te gaan. De stilste stand vind ik in een slaapkamer nog te luidruchtig.

Ik denk dat een airco in vebruik zuiniger is (je kan zeer lokaal verwarmen en koelen), maar heb dan wel 3 buitenunits die ook weer stuk kunnen gaan. Dat is 12k aan apparatuur dat over 15 jaar waarschijnlijk is afgeschreven.

Ik geloof wel gelijk dat de gemiddelde koper meer gecharmeerd is van vloerverwarming dan een bak aan de wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Ja echt een geval van schoenmaker, blijft bij je leest.

Wederom, als die radiatoren nog hangen heb je zonder gasaansluiting en wel WPB is dat zo gefixt met een monoblock voor een bedrag ter grootte van een afrondingsfout op verkoopprijs, mocht er echt gezeik zijn.

Met gasaansluiting en een CV die alleen SWW doet heb je met L/L geen enkel probleem.

Optie 3 is geen gas, wel stadsverwarming als backup, dat bestaat ook. Die levert prima warm water voor de douche met de thermostaat op 10 graden.

99% van de mensen hier willen hun L/L naast hun CV en zijn niet van plan om een WPB aan te schaffen. Laten we stoppen met zeiken over de laatste 1% die gasloos gaan. Of vervolgens de CV wordt gebruikt voor verwarming of niet, dat maakt niet uit.

Hier heb ik afgelopen seizoen maar 1x gedaan als test, om te kijken hoeveel m3 ik per dag vervang met kWhs.

[ Voor 9% gewijzigd door w00key op 07-05-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
digifun schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:33:
[...]

Die installateurs hebben het op dit moment veel te druk met geld verdienen , die hebben of geen tijd om op internet te zitten of delen geen kennis omdat dat hun verdienmodel is.
Op L/W wel hoor. Zijn er zat daar die meedenken en helpen. En die zijn ook druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomuitrotterdam
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-09 01:29
w00key schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:05:
Ja echt een geval van schoenmaker, blijft bij je leest.

Wederom, als die radiatoren nog hangen heb je zonder gasaansluiting en wel WPB is dat zo gefixt met een monoblock voor een bedrag ter grootte van een afrondingsfout op verkoopprijs, mocht er echt gezeik zijn.

Met gasaansluiting en een CV die alleen SWW doet heb je met L/L geen enkel probleem.

Optie 3 is geen gas, wel stadsverwarming als backup, dat bestaat ook. Die levert prima warm water voor de douche met de thermostaat op 10 graden.

99% van de mensen hier willen hun L/L naast hun CV en zijn niet van plan om een WPB aan te schaffen. Laten we stoppen met zeiken over de laatste 1% die gasloos gaan. Of vervolgens de CV wordt gebruikt voor verwarming of niet, dat maakt niet uit.

Hier heb ik afgelopen seizoen maar 1x gedaan als test, om te kijken hoeveel m3 ik per dag vervang met kWhs.
Ben een van de 1% die radiatoren eruit gaat halen, LL als verwarming en WPB als bron voor warm water (komende maand installatie) en daarmee ook gas het huis uit doet.

Ik snap dat -als we extreem strenge winter krijgen- ik het huis niet comfortabel krijg, en heb geen probleem met mogelijk lagere verkoopwaarde van mijn huis; door deze weg te gaan investeer ik ook fix minder in mijn installatie.

Zo gaat ieder z'n weg, en gebruikt verschillende technieken om zijn/haar eigen afwegingen te maken.

Discussie over dit/dat is beter is altijd situatie/persoon-afhankelijk: een kapotte/oude cv installatie die vervangen zou moeten worden, matige/geen isolatie, geen zin in verhogen van de vloer om verwarming te leggen en doel om van het gas af te gaan, waren voor mij de afwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
tomuitrotterdam schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:40:
[...]

Ben een van de 1% die radiatoren eruit gaat halen, LL als verwarming en WPB als bron voor warm water (komende maand installatie) en daarmee ook gas het huis uit doet.

Ik snap dat -als we extreem strenge winter krijgen- ik het huis niet comfortabel krijg, en heb geen probleem met mogelijk lagere verkoopwaarde van mijn huis; door deze weg te gaan investeer ik ook fix minder in mijn installatie.

Zo gaat ieder z'n weg, en gebruikt verschillende technieken om zijn/haar eigen afwegingen te maken.

Discussie over dit/dat is beter is altijd situatie/persoon-afhankelijk: een kapotte/oude cv installatie die vervangen zou moeten worden, matige/geen isolatie, geen zin in verhogen van de vloer om verwarming te leggen en doel om van het gas af te gaan, waren voor mij de afwegingen.
Goed toch? Als je er maar over hebt nagedacht. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
tomuitrotterdam schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:40:
[...]

Hier idem, behalve dat onze redenen voor de keuze iets anders waren.

Wat me opviel bij deze discussie is dat er inderdaad een verschil is tussen mensen die het zien als hoofd- of bijverwarming.

Ik lees ook vaak over mensen die beneden een l/w warmptepomp hebben en die boven en/of beneden airco hebben voor (bij) verwarming of voor koelen.

Misschien is het een idee dat er iets meer inhoudelijke informatie in het warmtepompkeuze-topic komt te staan, met meer informatie waar mensen die voor deze keuzes staan wat aan hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomuitrotterdam
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-09 01:29
Sjamo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:47:
[...]

Hier idem, behalve dat onze redenen voor de keuze iets anders waren.

Wat me opviel bij deze discussie is dat er inderdaad een verschil is tussen mensen die het zien als hoofd- of bijverwarming.

Ik lees ook vaak over mensen die beneden een l/w warmptepomp hebben en die boven en/of beneden airco hebben voor (bij) verwarming of voor koelen.

Misschien is het een idee dat er iets meer inhoudelijke informatie in het warmtepompkeuze-topic komt te staan, met meer informatie waar mensen die voor deze keuzes staan wat aan hebben?
Is wel goed idee ja: ik weet dat ik persoonlijk heel lang op LW traject heb gezeten,
met alle gevolgen (vooral: tijdsinvestering) van dien (gezien de toch behoorlijke verbouwing die er voor mij nodig zou zijn).
Eigenlijk pas door youtuber (in stappen van gas af) op LL terecht gekomen en toen natuurlijk gaan inlezen op LW/LL forum ;-)
Maar zou handig zijn als er een soort van kruisbestuiving tussen de twee geweest zou zijn, in media wordt LL namelijk behoorlijk doodgezwegen als methode om van gas te gaan, terwijl het voor een flink aantal mensen/situaties best een goede optie zou zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-10 19:55
Sjamo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:17:
[...]

Die slechte vibe die hier volgens jou wordt afgegeven over warmtepomp l/w dat herken ik niet. Niet anders dan van een aantal mensen die dit nu al een poosje beweren zonder enige onderbouwing.

Wanneer mensen twijfelen over het soort warmtepomp dat voor hen geschikt is zijn ze beter af in het warmtepomp-keuze topic, waar een sneu aantal regels aan airco besteedt wordt overigens. En daar worden ze dus warm opgenomen in de lucht/water-familie.

Mensen die airco met plezier en succes als hoofdverwarming gebruiken worden in hun eigen topic neergezet als onervaren, onwetend en niet kritisch genoeg omdat ze tevreden zijn. Dat vind ik storend.

Met het wegredeneren van de merk-opmerking ga je volstrekt voorbij aan het punt dat gemaakt wordt.

Laat ik een ander voorbeeld noemen.

Vervang airco voor motorfiets en lucht/water voor auto.

Kan je je voorstellen dat in een motorfietsen-topic, de trend, de teneur bepaald wordt door mensen die continu beweren dat auto veel beter is dan motorfietsen? Dat motorfietsen geen volwaardige vorm van vervoer zijn? In het motorfietsen-topic? Ik denk dat die mensen snel naar het auto-topic verwezen zouden worden.

Ik ben niet blind, ook niet voor de mogelijke lastige punten van een airco-installatie. Bij vrijwel al mijn stukken waar ik advies geef noem ik uitgebreid mogelijke nadelen.

Maar voor sommige mensen werkt airco wel heel erg goed, ook als hoofdverwarming. Jouw (en trouwens niet alleen van jou) doorgezette ontkenning daarvan vind ik vreselijk irritant en onterecht.

Vroeger was dit een topic waarin mensen het vrijelijk over airco's konden hebben. Nu wordt de toon bepaald door mensen die vinden dat ze de autoriteit hebben om te zeggen dat airco geen goede/volwaardige verwarming is.
Ik vind het ook jammer dat deze trend al zo'n tijd getolereerd wordt.
Ja, en iedereen die een vraag heeft over zijn plannen omtrend een LL warmtepomp wordt vriendelijk verzocht dit topic te verlaten. Omdat dezelfde dominante figuren moe zijn, om steeds hetzelfde te beantwoorden.
Als je zo moe bent, blijf dan weg.
Het is nu ook helemaal geen leuk topic meer om dagelijks te bekijken.

Ik heb 2 jaar in een nieuwbouw woning gewoont met daarin een Ecodan warmtepomp en vloerverwarming.
Daarnaast hadden we daar ook een Daikin multisplit systeem voor koeling.
De laatste winter hebben we alleen op de Daikin gedraaid.
Als test. Of het prettig is.
Dat beviel ons heel goed.
Inmiddels verhuisd naar een drive-in woning uit 1975. Deze hebben we voorzien van een Mitsubishi LL systeem.
We hebben een elektrische boiler geplaatst en zijn nu van het gas af.
Er staat 10 kW op het dak. Een 4 kW voor de slaapkamers onder plat dak.
Een 6 kW voor woonkamer (1e verdieping) en tuinkamer (begane grond).
Zo is er op iedere verdieping een warmte bron. De badkamer heeft een elektrische radiator.
De keuken lift mee op de woonkamer en ligt op zuid.

Daarnaast kun je er zomers ook nog eens super goed mee koelen.
En anders moest ik naast een duur LW systeem, ook nog airco’s plaatsen.
En nog eens ruim een jaar wachten tot het leverbaar is.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

tomuitrotterdam schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:03:
[...]

Is wel goed idee ja: ik weet dat ik persoonlijk heel lang op LW traject heb gezeten,
met alle gevolgen (vooral: tijdsinvestering) van dien (gezien de toch behoorlijke verbouwing die er voor mij nodig zou zijn).
Eigenlijk pas door youtuber (in stappen van gas af) op LL terecht gekomen en toen natuurlijk gaan inlezen op LW/LL forum ;-)
Idem hier! Eerst was ik zelfs van plan om voor 3000 euro plafondverwarming aan te leggen, omdat we enkele jaren voordien laminaat met isolatie gelegd hadden, waardoor vloerverwarming geen optie was. Ik had een offerte voor een LW van 12500 euro (wel 4800 premie) maar met de oude radiatoren ging dat nogal nipt zijn, ook al verwarmden we reeds aan lage temperatuur. Die radiatorleidingen verloren ook veel warmte onder de geïsoleerde vloer. Toen heb ik ook toevallig enkele filmpjes op dat YT-kanaal gezien, met daaronder reacties van mensen met LL als hoofdverwarming, wat bij de meesten goed beviel. Toen heb ik toch voor LL gekozen: goedkoper, geen extra kosten voor plafondverwarming (en zelf de draagstructuur en afwerking doen), geen twijfel of de radiatoren zouden volstaan (met ventiloconvectoren aan 1000 euro/stuk als plan B ), en meteen ook goede koeling. Ik ben heel blij dat ik toch van gedacht veranderd ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert

Ik snap dat het mijn radiatoren niet uitmaakt.
Maar een WP laten stampen naar 50 graden door dunne leidingen, gaat men daar spijt van krijgen?
en die verhalen van essent zou ik niet zoveel waarde aan hechten, die zijn zo belachelijk gegeraliseerd dat het niks meer zegt.
Vandaar mijn vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

elektriekert schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:14:
[...]
Maar een WP laten stampen naar 50 graden door dunne leidingen, gaat men daar spijt van krijgen?
nee, want je gaat geen 50 graden door je radiatoren stampen. je stookgedrag verandert van paar uur per dag naar 24/7. dus je bent aan het bijhouden ipv inhalen steeds. dus de watertemperatuur hoeft niet zo hoog te zijn om dezelfde warmte in de woning te brengen.
daarom zie je dat veel mensen met radiatoren gewoon ergens rond de 35 a 40 graden zitten. dat kan je later dan nog wel verbeteren door marktplaats af te struinen voor een gratis af te halen T33 die beetje past zodat die hogere afgifte weer de watertemperatuur kan verlagen.
in een nog later stadium kan je zelfs nog overwegen om vloerverwarming te plaatsen maar dat is absoluut geen reden om in de tussentijd niks te doen. je watertemperatuur hangt straks gewoon af van de buitentemperatuur, dus bij standaard oerhollands boutweer is het water kouder dan wanneer het even een nachje vriest. je kan als je het eenmaal hebt staan vrij makkelijk de grenzen daarvan opzoeken om wat efficienter uit te zijn maar dat is pas als je de boel aan het lopen hebt. dat beetje tweaken om maximale eruit te halen met wat je hebt komt vanzelf wel. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 07-05-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:53
Kunnen we nu stoppen met moddergooien naar elkaar?

Feiten
Lucht/lucht warmtepomp kan als hoofdverwarming dienen(moet wel de zaak kloppen).
Alleen het afgiftebron is anders dan bij lucht/water.
De 1 doet met R32 koelgas tussen wisselaar en consensor en de ander vaak met water en nog een keer naar R32 koelgas en daardoor heb je een klein verlies incl langer leidingverlies.

Bij luchtverwarming gaat warmte meer naar plafond waardoor je 1 graad hoger moet stoken, lucht/water heeft meer stralingswarmte en verwarmd de vloer meer (gebeurd ook met radiatoren) waardoor je indirect lager kan stoken.

Als je alle voor en nadelen bij elkaar optelt verschillen de installatie,s niets van elkaar(hang maar eens je hele huis vol met lucht/lucht binnenunits dan kom je op hetzelfde uit kwa bedrag).

Lucht/Lucht warmtepomp is in praktijk goedkoper als je het puur als ruimteverwarming gebruikt zoals hier door alleen de woonkamer/keuken verwarmen(badkamer ad-hoc stoken met convectorkachel).

let wel op dat ventilatie C funest is voor luchtverwarming, een WTW is aan te raden en dat je huis goed luchtdicht is(staat los van isolatie).

Mijn ervaring:
Hier werkt de lucht/lucht warmtepomp uitstekend, zelfs tijdens -12 maar mis toch een beetje stralingswarmte met name als ik in de keuken sta is er een klein tochtgevoel doordat de afgiftepunt aan de andere kant van de woonkamer staat(afstand is te groot).

In de toekomst ga ik toch kijken of de vloerverwarming als bijverwarming kan meedoen met een kleine lucht/water warmtepomp, dan heb ik de 2 beste idealen kwa comfort en besparing, je komt thuis en snel even 2c erbij wat vloerverwarming weer niet kan, een warmer vloer is voor mij voldoende het hoeft niet op te warmen.

Nu slinger ik tijdens vorst de gas CV erbij aan puur voor comfort van warme vloer, gasverbruik is verwaarloosbaar met 100m3 gas per jaar voor alleen als bijverwarming(defrosts van l/l WP geen hinder van dat is 1x per 5uur voor 12 minuten, soms meer tijdens zeer hoge luchtvochtigheid).

Wij zitten ver onder de 500m3 gas per jaar, gas blijft sowieso nog vanwege SWW want een grote boiler plaatsen past simpelweg niet en een 50/80 liter boilertje raakt ook "leeg", ik wil het comfort van de doorstromer niet missen(gas CV), bijkomend dit huis heeft geen 3 fase aansluiting.

(En verkoopwaarde van je huis zou ik mij geen zorgen om maken, uitgeleefde keukens of badkamer in een huis worden ook voor een aardige prijs verkocht ondanks je daar ook al snel richting 10-15k gaat om te vervangen, probleem waar je mee zit dat nog steeds veel mensen een airco zien als airco en niet als verwarming).

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 07-05-2023 20:40 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

elektriekert schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:14:
[...]

Dat was ook mijn bezorgdheid ivm LW: alle extra gedoe en kosten ivm het afgiftesysteem:
- oude radiatoren met ongeïsoleerde leidingen onder een geïsoleerde vloer is niet optimaal
- die radiatoren laten vervangen door grotere lost het probleem met de leidingen niet op + de aansluitpunten zijn zwaar geoxideerd, dus ik weet zelfs niet of het mogelijk zou zijn
- met bovenstaande opties kan je ook niet koelen
- ventiloconvectoren kosten gauw 1000 euro per stuk en om er mee te koelen moeten je leidingen goed geïsoleerd zijn, anders heb je condensatie, wat gevaarlijk is voor de laminaat
- vloerverwarming was geen optie omdat we dus laminaat gelegd hadden
- plafondverwarming kost 3000 euro + zelf draagstructuur en afwerking voorzien + lelijk ontluchtingssysteem op de 1e verdieping + nog steeds geen goede koeling omdat de watertemperatuur niet te laag mag zijn ivm condens

Dan was LL een fluitje van een cent: goedkoop (wel ook WP-boiler voorzien, maar dan is het nog goedkoper), geen extra werk voor mij, geen zorgen dat het warm genoeg wordt en meteen ook goede koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:19:
[...]

nee, want je gaat geen 50 graden door je radiatoren stampen. je stookgedrag verandert van paar uur per dag naar 24/7. dus je bent aan het bijhouden ipv inhalen steeds. dus de watertemperatuur hoeft niet zo hoog te zijn om dezelfde warmte in de woning te brengen.
daarom zie je dat veel mensen met radiatoren gewoon ergens rond de 35 a 40 graden zitten. dat kan je later dan nog wel verbeteren door marktplaats af te struinen voor een gratis af te halen T33 die beetje past zodat die hogere afgifte weer de watertemperatuur kan verlagen.
in een nog later stadium kan je zelfs nog overwegen om vloerverwarming te plaatsen maar dat is absoluut geen reden om in de tussentijd niks te doen. je watertemperatuur hangt straks gewoon af van de buitentemperatuur, dus bij standaard oerhollands boutweer is het water kouder dan wanneer het even een nachje vriest. je kan als je het eenmaal hebt staan vrij makkelijk de grenzen daarvan opzoeken om wat efficienter uit te zijn maar dat is pas als je de boel aan het lopen hebt. dat beetje tweaken om maximale eruit te halen met wat je hebt komt vanzelf wel. ;)
Dan kom je op het verhaal, kan ik mijn huis warm houden met een aanvoer van 35-40 graden.
Geen idee, dat hebben we nog niet geprobeerd. Hier draait sinds November een Daikin en dat beviel goed.
Wel heb ik interesse in L/W en ben op mijn gemak naar de mogelijkheden aan het kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

elektriekert schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:23:
[...]

Dan kom je op het verhaal, kan ik mijn huis warm houden met een aanvoer van 35-40 graden.
Geen idee, dat hebben we nog niet geprobeerd. Hier draait sinds November een Daikin en dat beviel goed.
Wel heb ik interesse in L/W en ben op mijn gemak naar de mogelijkheden aan het kijken.
je stookgedrag veranderd dus die hoge temperaturen die je nu hebt zijn niet relevant. het gaat om de energie die daadwerkelijk in een etmaal in het huis gepompt moeten worden.

als je het uit wilt rekenen kan dat maar gaat dit topic voorbij, dan kan je beter een eigen topic openen of even om de hoek kijken bij het L/W topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:op slot voor overleg. weer open :)

[ Voor 45% gewijzigd door Proton_ op 08-05-2023 22:18 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een deel van de discussie is mogelijk interessant en heeft een tweede kans in Verwijderd in "Voldoet nieuwbouw met L/L verwarming aan het bouwbesluit?"
Graag daar niet in dezelfde valkuilen trappen.

Dank voor de topicreports.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:02
Ik heb een vraagje omtrent zelf installatie. Het in bedrijf stellen laat ik uiteraard door een erkend installateur doen.

Betreft een Daikin Stylish 5kw installatie. Volgens de handleiding moet ik links of rechts van de montageplaat een gat boren voor de leidingen.

Omdat ik de leidingen netjes weggewerkt wil hebben (aan de andere kant van de muur) zou ik graag in het midden van de plaat een gat boren. Er zit al een mooie inkeping in de montageplaat, de ruimte is er dus. Kan dat zomaar?

Is er een reden om dat niet te doen? Iemand daar ervaring mee? Ik hoor het graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAdJrsIgGPTrqHgA9AUTm3TH8ks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZ6qPIuobg4FA8f8CT2kgwjs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:42
Ren-z schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:59:
Ik heb een vraagje omtrent zelf installatie. Het in bedrijf stellen laat ik uiteraard door een erkend installateur doen.

Betreft een Daikin Stylish 5kw installatie. Volgens de handleiding moet ik links of rechts van de montageplaat een gat boren voor de leidingen.

Omdat ik de leidingen netjes weggewerkt wil hebben (aan de andere kant van de muur) zou ik graag in het midden van de plaat een gat boren. Er zit al een mooie inkeping in de montageplaat, de ruimte is er dus. Kan dat zomaar?

Is er een reden om dat niet te doen? Iemand daar ervaring mee? Ik hoor het graag.

[Afbeelding]
Wellicht komt je koppeling net in de muur of net er buiten waardoor je niet kan buigen / lekkage controle kan doen? Mocht dat niet het geval zijn dan zie ik het probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:52
Ren-z schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:59:

[Afbeelding]
Zou ik niet doen. De koppelingen komen dan waarschijnlijk bij de buiging of in de muur. Indien mogelijk wil je geen koppelingen in de muur hebben.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:03
Die opening is er toch juist voor dat je een bak er achter in de muur kan bouwen zodat je de leidingen verder in kan frezen? Ooit wel eens gezien bij Amerikanen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik heb de Daikin Perfera FTXM25R + RXM25R besteld, de plek weet ik inmiddels ook, wordt de overloop, komt eventueel nog een deur zodat het trapgat afgesloten kan worden.

Ook omdat dan de buitenunit aan de voorkant van mijn huis kan en daar zit al een geaard stopcontact op een aparte groep. Alleen wat is de maximale afstand van binnen tot buitenunit eigenlijk.

Zie wel wat waardes online, maar wat is verstandig. Van de overloop naar de voortuin op de grond is toch wel 10 meter in totaal denk ik. Naar de hoek, naar het raam, naar vloer, naar buiten, naar beneden.

Anders wordt het op het dak.

Plaatsing wordt wel echt pas in november, tenzij ze het ergens tussen kunnen drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik ga er vanuit dat als ik de airco boven lekker op 15 graden laat kabbelen in de winter en het onder 25 hou in de zomer dat die beneden ook iets rustiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
JDx schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:49:
Ik heb de Daikin Perfera FTXM25R + RXM25R besteld, de plek weet ik inmiddels ook, wordt de overloop, komt eventueel nog een deur zodat het trapgat afgesloten kan worden.

Ook omdat dan de buitenunit aan de voorkant van mijn huis kan en daar zit al een geaard stopcontact op een aparte groep. Alleen wat is de maximale afstand van binnen tot buitenunit eigenlijk.

Zie wel wat waardes online, maar wat is verstandig. Van de overloop naar de voortuin op de grond is toch wel 10 meter in totaal denk ik. Naar de hoek, naar het raam, naar vloer, naar buiten, naar beneden.

Plaatsing wordt wel echt pas in november, tenzij ze het ergens tussen kunnen drukken.
In de installatiehandleiding van de de (buiten)unit stata aangegeven wat de maximale leiding lengte mag zijn als ik mij niet vergis.

Dan moet je wel even de handleiding zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

elektriekert schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:57:
[...]

In de installatiehandleiding van de de (buiten)unit stata aangegeven wat de maximale leiding lengte mag zijn als ik mij niet vergis.

Dan moet je wel even de handleiding zoeken ;)
Haha ok, ja nouja ik ga hem niet zelf installeren, dus ze zullen nog wel even komen voor de installatie, de buitenunit van beneden staat in de achtertuin, dat is wel ideaal ivm trillingen enzo, maar op het dak kan ook, alleen heb je dan heel even schaduw op 1 zonnepaneel.

En ze moeten het dak op, officieel moet je dan een liftje hebben enzo, of zoals bij m'n ouders een kraan :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-09 16:36
n0d3 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:38:
In het vorige topic, heb ik ooit eens gevraagd hoe de aansluiting van een MHI buiten unit eruit ziet. Daar kreeg ik deze prachtige foto van: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73201080

Nu viel me op, dat webshops 1mm kabels leveren voor buiten-unit -> binnen-unit. Ook op de foto is dat wel enig sinds te zien, het is een aanzienlijk dunnere kabel.

Nu vroeg ik me af, hoe is dat afgezekerd? De aansluing naar de buitenunit is 16 amp over het algemeen, met een zekering. Daar gebruik je ook 2.5mm draad voor. 1.5mm wordt ook vaak binnenshuis gebruikt, voor de schakeldraad van een lamp. Nu is 1.5mm wel geschikt voor 16 ampere, maar het 'mag' niet tot zover ik weet (altijd een stapje erboven kwa dikte).

Nu gebruik een binnen unit vast geen 10 amp (de buiten unit is zelfs maar 9 amp gespecced) dus dat zal wel goed zitten op een 1mm draad, maar dan alsnog, mag ik verwachten dat er een soort van zekering ergens zit?

Ik zie op deze foto wel weer een zekering van 15amp, maar voor 1mm vind ik dat nogal veel. https://github.com/absalo.../images/Board-plugged.jpg

Iemand enig idee?
Antwoord metzelf even, tis vrij simpel, ik keek verkeerd :) Het is 3,15 amp die de zekering doet, en dat is makkelijk met 1mm af te zekeren.

Maar dat gezegd hebbende, een paar andere vraagjes :)

Ik heb straks een buitenunit aan de rechter kant in de tuin staan. Nu moeten er 2 leidingen naar links, eentje die kan boven de zonwering langs, de 2de echter niet heel makkelijk. Is het een mogelijkheid om de koel leidingen in b.v. een HWA buis onder de grond te plaatsen? Uiteindes dicht-purren zodat er geen zooi in kan. Komt dan 5 cm zand en paar stenen op. Ook vlak langs het huis, dus echt gestaan wordt er niet op.

Ten tweede, volgens MHI mag je geen flens koppelingen binnenshuis doen met R32, wegens brand/explosie gevaar. Begrijpelijk. Echter zie je veel youtube video's waar dat wel gewoon gebeurd. Is het 'gebruikelijk' bij installateurs om het toch te flensen? Solderen is meer werk, maar dan wel 'veiliger' als het goed gedaan is denk ik dan.

Tot slot nog een derde vraag. Onze tuinen worden gescheiden door een bakstenen muurtje, de buiten unit komt daarvoor te staan. Wat is kwa geluid en prestatie de minimale afstand tot de muur. Tegen aan is logisch dat dat niet kan, maar is 10cm al voldoende? Lijkt me best 'kort' als ie die kant op blaast ... Wat zegt de ervaring hier?

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

JDx schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:01:
[...]

Haha ok, ja nouja ik ga hem niet zelf installeren, dus ze zullen nog wel even komen voor de installatie, de buitenunit van beneden staat in de achtertuin, dat is wel ideaal ivm trillingen enzo, maar op het dak kan ook, alleen heb je dan heel even schaduw op 1 zonnepaneel.

En ze moeten het dak op, officieel moet je dan een liftje hebben enzo, of zoals bij m'n ouders een kraan :')

[YouTube: Warmtepomp op het dak met een Kraan]
die machinist mag ook wel weer een keer op cursus, gozert zwaait die unit bijna naar de andere kant van de wijk..... :F

en die installateur mag ook eens wat vaker kijken in de boels catalogus, een spinkraantje is geen nieuwe uitvinding. dit is gewoon de eigenaar onnodig op kosten jagen.
n0d3 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:22:
[...]

Antwoord metzelf even, tis vrij simpel, ik keek verkeerd :) Het is 3,15 amp die de zekering doet, en dat is makkelijk met 1mm af te zekeren.

Maar dat gezegd hebbende, een paar andere vraagjes :)

Ik heb straks een buitenunit aan de rechter kant in de tuin staan. Nu moeten er 2 leidingen naar links, eentje die kan boven de zonwering langs, de 2de echter niet heel makkelijk. Is het een mogelijkheid om de koel leidingen in b.v. een HWA buis onder de grond te plaatsen? Uiteindes dicht-purren zodat er geen zooi in kan. Komt dan 5 cm zand en paar stenen op. Ook vlak langs het huis, dus echt gestaan wordt er niet op.

Ten tweede, volgens MHI mag je geen flens koppelingen binnenshuis doen met R32, wegens brand/explosie gevaar. Begrijpelijk. Echter zie je veel youtube video's waar dat wel gewoon gebeurd. Is het 'gebruikelijk' bij installateurs om het toch te flensen? Solderen is meer werk, maar dan wel 'veiliger' als het goed gedaan is denk ik dan.

Tot slot nog een derde vraag. Onze tuinen worden gescheiden door een bakstenen muurtje, de buiten unit komt daarvoor te staan. Wat is kwa geluid en prestatie de minimale afstand tot de muur. Tegen aan is logisch dat dat niet kan, maar is 10cm al voldoende? Lijkt me best 'kort' als ie die kant op blaast ... Wat zegt de ervaring hier?
binnendelen soldeer je eigenlijk altijd als installateur zijnde ongeacht het gas. lekkages zijn gewoon te veel voorkomend op die fittingen en ze zijn te teer en je hebt te weinig ruimte om het met de koppelingen netjes af te tapen. dus leiding eraan bakken buiten en met leidingset aan de binneunit naar binnen en doorvoeren naar buitendeel.
bijkomend voordeel: solderen is sneller en goedkoper dan stekkoppelingen. O-)

[ Voor 53% gewijzigd door flippy op 09-05-2023 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

flippy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:28:
[...]
die machinist mag ook wel weer een keer op cursus, gozert zwaait die unit bijna naar de andere kant van de wijk..... :F

en die installateur mag ook eens wat vaker kijken in de boels catalogus, een spinkraantje is geen nieuwe uitvinding. dit is gewoon de eigenaar onnodig op kosten jagen.
Haha ik vond het wel grappig, m'n ouders hoefden het ook niet te betalen, maar was inderdaad wel iets van 400 euro ofzo, 2 sterke mannen en 3 kratjes bier (om op te staan) en je had hem ook op het dak :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:18

Superbeagle

Always smile

flippy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:28:
[...]

Mwah, ik lees dat die telescoopkraan zo’n €400 heeft gekost.

Een spin is niet veel goedkoper. Kost per uur minimaal €100 met vaak een minimale afname van 3 uur exclusief aan- en afvoerkosten als voorbeeld. In tegenstelling tot de kraan die ernaartoe kan rijden, kan de spin niet zelfstandig ernaartoe kruipen.

Die installateur denkt in ieder geval aan de rug van zijn medewerkers voor een paar honderd euro extra.

[ Voor 6% gewijzigd door Superbeagle op 09-05-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online

Heb hier 8 meter leiding tussen binnen en buiten, geen enkel probleem en geen prestatie issues ofzo. Persoonlijk had ik m doorgetrokken naar de warmste kamer of/en aan de achterzijde ook de andere buitenunit geplaatst maar dat is mijn mening.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Servee schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:50:
[...]

Heb hier 8 meter leiding tussen binnen en buiten, geen enkel probleem en geen prestatie issues ofzo. Persoonlijk had ik m doorgetrokken naar de warmste kamer of/en aan de achterzijde ook de andere buitenunit geplaatst maar dat is mijn mening.
Gaat me meer om verwarmen dan koelen eigenlijk. Zijn maar 2 weken hittegolf vs. 4 maanden kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
JDx schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:03:
[...]

Gaat me meer om verwarmen dan koelen eigenlijk. Zijn maar 2 weken hittegolf vs. 4 maanden kou.
Helemaal jouw keuze natuurlijk maar op een overloop zou ik nooit doen, zeker niet met een plat dak want de kou/warmte die daar doorheen trekt ga je niet opvangen met 1 unit in het midden van de woning gescheiden door deuren. Je overloop ga je wel warm krijgen iig ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
JDx schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:01:
[...]

[YouTube: Warmtepomp op het dak met een Kraan]
8)7 hoeveel ton weegt die warmte pomp?? 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:03
Ladderlift voor 55 euro per dag was overdreven geweest? Die moet dat toch ook wel kunnen?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Superbeagle schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:52:
[...]

Mwah, ik lees dat die telescoopkraan zo’n €400 heeft gekost.

Een spin is niet veel goedkoper. Kost per uur minimaal €100 met vaak een minimale afname van 3 uur exclusief aan- en afvoerkosten als voorbeeld. In tegenstelling tot de kraan die ernaartoe kan rijden, kan de spin niet zelfstandig ernaartoe kruipen.

Die installateur denkt in ieder geval aan de rug van zijn medewerkers voor een paar honderd euro extra.
Met nog een beetje familie korting waren ze waarschijnlijk ook het rekenen geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-10 20:32

november pas?!
Ik heb deze week 4 lokale airco installateurs langs gehad. De langste 'wachttijd' was 5 weken.
Ik ga op zolder op de overloop een 3,5 laten hangen, specifiek voor koelen (superfijn zo'n geisoleerd huis...)
2 installateurs hebben me al proberen over te halen een 5kW op te mogen hangen :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThomyLanty
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-11-2024
Ik heb mogelijk een tip voor gebruikers van een LG multi split systeem (vooral MU3R19 en MU3R21 gebruikers).

Ik heb nu een jaar een LG MU3R21 met 2x een PC09 en 1x een PC12 draaien.
De PC12 wordt vooral gebruikt voor het verwarmen van de woonkamer.

Ook ik had last van de agressieve start van de buitenunit, overshoot van de kamer temperatuur en wat onnauwkeurig regelgedrag.
Ik heb sinds afgelopen weekend een externe LG controller gekoppeld aan de PC12 in de woonkamer, de PREMTB100.

Vanmorgen de woonkamer laten verwarmen, het was 18 graden en ik wilde het naar 19 graden laten opwarmen. De buitenunit start heel even op ongeveer 1100W, gaat daarna snel terug naar ongeveer 650W.
Zodra de 19 graden gehaald is volgens de controller, gaat het vermogen terug naar 250 - 300W.
Geen oscillatie meer te zien in het vermogen, maar gewoon netjes terug moduleren.

Ook de automatische fan snelheid is nu veel logischer. Voorheen was deze mega nerveus en veranderde continue de fan snelheid. Ik draaide daarom altijd op een vaste snelheid. Dit is nu ook weg, waardoor de automatische stand weer bruikbaar lijkt.

Het lijkt er op dat de meeste issues hiermee zijn opgelost, maar ik moet nog wat meer testen. Er hoeft alleen niet zo veel meer gestookt te worden, dus testen is wat lastiger de komende tijd.
Ik houd jullie op de hoogte.

De controller is moeilijk te verkrijgen op internet, ik had uiteindelijk geluk met een eBay veiling. 30 Pond plus verzendkosten, totaal iets van 72 Euro uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
ThomyLanty schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:14:
Ik heb mogelijk een tip voor gebruikers van een LG multi split systeem (vooral MU3R19 en MU3R21 gebruikers).

Ik heb nu een jaar een LG MU3R21 met 2x een PC09 en 1x een PC12 draaien.
De PC12 wordt vooral gebruikt voor het verwarmen van de woonkamer.

Ook ik had last van de agressieve start van de buitenunit, overshoot van de kamer temperatuur en wat onnauwkeurig regelgedrag.
Ik heb sinds afgelopen weekend een externe LG controller gekoppeld aan de PC12 in de woonkamer, de PREMTB100.

Vanmorgen de woonkamer laten verwarmen, het was 18 graden en ik wilde het naar 19 graden laten opwarmen. De buitenunit start heel even op ongeveer 1100W, gaat daarna snel terug naar ongeveer 650W.
Zodra de 19 graden gehaald is volgens de controller, gaat het vermogen terug naar 250 - 300W.
Geen oscillatie meer te zien in het vermogen, maar gewoon netjes terug moduleren.

Ook de automatische fan snelheid is nu veel logischer. Voorheen was deze mega nerveus en veranderde continue de fan snelheid. Ik draaide daarom altijd op een vaste snelheid. Dit is nu ook weg, waardoor de automatische stand weer bruikbaar lijkt.

Het lijkt er op dat de meeste issues hiermee zijn opgelost, maar ik moet nog wat meer testen. Er hoeft alleen niet zo veel meer gestookt te worden, dus testen is wat lastiger de komende tijd.
Ik houd jullie op de hoogte.

De controller is moeilijk te verkrijgen op internet, ik had uiteindelijk geluk met een eBay veiling. 30 Pond plus verzendkosten, totaal iets van 72 Euro uit mijn hoofd.
Mooie tip. Maar waar ik meest last heb is de verplichte oil return cycle / defrost, doet deze daar ook iets mee?

Ik heb geluk dat mijn unit in de woonkamer heel rustig stookt na de start piek, gisteren strak 200W voor een paar uur, maar ik negeer ook gewoon de setpoint en waar het op staat. Te koud? Graad erbij.

Gebruik je de heat + fan "cheat" ook? Extra unit op fan verwarmt de 2e ruimte voor bijna niets, is ideaal voor boven beetje bijwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomyLanty
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-11-2024
w00key schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:23:
[...]

Mooie tip. Maar waar ik meest last heb is de verplichte oil return cycle / defrost, doet deze daar ook iets mee?

Ik heb geluk dat mijn unit in de woonkamer heel rustig stookt na de start piek, gisteren strak 200W voor een paar uur, maar ik negeer ook gewoon de setpoint en waar het op staat. Te koud? Graad erbij.

Gebruik je de heat + fan "cheat" ook? Extra unit op fan verwarmt de 2e ruimte voor bijna niets, is ideaal voor boven beetje bijwarmen.
Na de verplichte oil return cycle start de binnenunit nu wel direct weer met verwarmen omdat nu de temperatuursensor van de externe controller gebruikt wordt ipv die van de binnenunit zelf. Hij meet nu niet meer zijn eigen warmte maar echt de ruimte temperatuur.
Alleen start de buitenunit na de oil return cycle wel op een hoog vermogen, rond de 1200W, wat te veel is. Maar dit wordt langzaam aan terug geregeld naar ongeveer 300W.

De heat + fan cheat gebruik ik momenteel niet. de 2 andere units hangen in slaapkamers. We slapen graag in een koele kamer. Een enkele keer gebruikt mijn zoon een 2e unit om zijn slaapkamer op te warmen. Zal de komende jaren wel interessant worden, omdat hij dan naar de middelbare school gaat en met huiswerk bezig zal moeten. Dus ik ga dit zeker in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Kodess schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:23:
[...]

november pas?!
Ik heb deze week 4 lokale airco installateurs langs gehad. De langste 'wachttijd' was 5 weken.
Ik ga op zolder op de overloop een 3,5 laten hangen, specifiek voor koelen (superfijn zo'n geisoleerd huis...)
2 installateurs hebben me al proberen over te halen een 5kW op te mogen hangen :+
Ja een monteur is ziek en ze hadden al tekort. Het moet via dit bedrijf, want mijn ma werkt daar en krijg dus op de installatie ook korting, lees bijna gratis. Maar omdat het voor een bekende is gaan ze nu wel kijken of het gewoon tussendoor kan, hoef dan niet alles ineens zoals bij een normale klant, maar kan ook een keert dit en een keertje dat als er tijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-10 13:38
Heeft er hier nog iemand issues om Melcloud (Voor Mitsubishi Electric) te gebruiken?

Zowel de app als de Home Assistant integratie lijken er bij mij sinds ergens rond 16:00 de brui aan gegeven te hebben.
Ik kan zo direct geen statuspage vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ThomyLanty schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:14:
Oh ik ben hier toevallig ook naar aan het kijken. Ik postte hier een paar weken terug over iemand die het protocol gereverse-engineered heeft (volgens mij zijn al deze units compatible) en een eigen ESPHome bordje ervoor heeft gemaakt.

Ik heb dus ook een externe controller in bestelling staan (een wat simpelere dan die jij hebt, maar goed genoeg hoop ik) :) Ik ben vooral benieuwd hoe de controller zich gedraagt als je de instellingen via de draadloze remote of ThinQ aanpast - wordt dat teruggekoppeld naar de bedrade controller of is het eenrichtingsverkeer? En de unit maakt zeker nog steeds dezelfde geluidjes bij instellingen aanpassen?

Mijn plan was om wat te experimenteren hiermee en dan een soort emulator te maken waarmee ik 'm aan de PC kan koppelen. Daarna een PCB voor de controller die ik dan kan testen met de emulator, en als dat werkt kan ik die aan de airco koppelen. (Dan zou je bijvoorbeeld een temperatuur kunnen doorgeven die net onder z'n threshold voor uitgaan zit zodat-ie hopelijk zo minimaal mogelijk draait.)

De fan-cheat zou misschien ook in een custom controller geïntegreerd kunnen worden. Voor zover ik begreep geeft de binnenunit via het protocol door of de buitenunit actief is, dus dan kan de slaapkamer unit mooi z'n fan aanzetten als warmte nodig is.

[ Voor 16% gewijzigd door user109731 op 10-05-2023 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-10 18:01
FORZAM schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:19:
Heeft er hier nog iemand issues om Melcloud (Voor Mitsubishi Electric) te gebruiken?

Zowel de app als de Home Assistant integratie lijken er bij mij sinds ergens rond 16:00 de brui aan gegeven te hebben.
https://app.melcloud.com/ werkt bij mij normaal in de browser, maar de app heeft inderdaad problemen.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-10 13:38
tomtor schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:34:
[...]

https://app.melcloud.com/ werkt bij mij normaal in de browser, maar de app heeft inderdaad problemen.
Hartelijk dank voor de bevestiging, dan moet ik het niet bij mijn config en account zoeken.
(En om me eraan te herinneren dat de webapp bestaat...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vince Watson
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
FORZAM schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:19:

Ik kan ook sinds gisterenavond niet inloggen in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb nog wel wat printjes liggen hoor.
Edit: oh mitsubishi electric. Nee die niet.

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-05-2023 07:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1 ... 10 ... 150 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic