Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredXP
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Op zoek naar een airco-systeem hebben wij verschillende aanbieders uitgenodigd om een offerte te laten op te stellen. Nu variëren de prijzen van verschillende offertes aardig, maar wat ons nog meer verbaasd is de plaatsing van de airco(s). En dit maakt het voor ons erg lastig.

Primaire doel van het systeem is koelen van de begane grond en de 1e verdieping met slaapkamers in de zomer. Daarnaast bijverwarmen in de winter (hebben vloerverwarming).

Hierbij een plaatje om één en ander te verduidelijken.
Verschillende kleuren zijn verschillende aanbieders.

Roze is een vloermodel (5kw), rest is wand.
Groen/blauw buitenunit staat aan de straat.
Andere buitenunits aan de muur, boven plat dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwRU_0HPJDmncbazT7BAMrxKoOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXUFda1DvikgnI6B9ulXWd2o.jpg?f=fotoalbum_large

De plaatsing van blauw (2 x 2,5kw) en rood (5kw) vinden wij nogal verrassend. Eén installateur wil hem achter/boven de bank hebben, de ander juist er tegenover.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben qua comfort / luchtstroom in de zomer en winter?
En wat betreft groen, dit zou een 5kw-er worden.

Wat betreft het totaalcomfort (gelijkmatige verdeling van temperatuur) lijkt ons blauw het meest ideaal. Alleen heb je dan al 2 buitenunits voor beneden en nog één voor de slaapkamers. Dat is dan weer wat minder :(

Is er een andere optie (groen/rood/roze) die hierbij in de buurt komt?
We horen het graag van de experts hier ;)
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Voor vermogen bepalen TS lezen L/L en warmteverliesberekening maken.

Plaatsing is vrij simpel. Bij 1 unit zo centraal mogelijk waarbij je niet in de luchtstroom zit. 2 units geeft gezien de kamer een betere verdeling van de warmte en koeling. Ook daar NIET in de luchtstroom gaan zitten. Is erg oncomfortabel. Als koelen je primaire doel is heb je geen 5 nodig. Koelen vraagt veel minder vermogen dan verwarmen.Zelfs voor verwarmen kan je waarschijnlijk met een kleinere toe.

Slaapkamer is een 2 voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik heb ook een U, groter dan jou: 5.4m breed, 11.2m lang.

We hebben eenmaal een 4.6kw unit en dat gaat echt prima. De hele winter mee bij verwarmd en koelen gaat ook super. Twee units lijkt me echt onnodig en zonde van je geld.

Hij hangt bij ons in jouw plaatje links onder in de hoek, gericht op het lange deel van de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredXP
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Bedankt voor jullie input, daar hebben we gelukkig wat aan!

@Anoniem: 36835 Muurtje linksonder is slechts 76cm breed. Meeste modellen die ik voorbij heb zien komen zijn al snel 84 - 94 cm breed. Had idd een mooie plaats geweest.
Eén zal dus voldoende zijn.

@MotorBeast Dan vallen blauw en rood dus af. Dat schiet gelukkig op. Blijven roze en groen over. Roze is nu een vloermodel maar daar kan evt. ook wat tegen de wand. Groen is qua plaatsing het gemakkelijkst met het minste kabelgoot. Maar zou deze de warmte / kou voldoende op peil kunnen houden in de keuken, zonder al te hard te moeten blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@FredXP Als je gewoon bij echte koude en warmte 24/7 de boel lekker laat doorpruttelen geen probleem. Roze is dat ding bij de hal? Top plek!

Adhoc stoken en koelen bij grote warmte en koude geeft altijd harde blaasstanden. Bij weer als nu niet.

NB: vloerverwarming? Al gedacht aan L/W met faincoils om te koelen?

[ Voor 39% gewijzigd door MotorBeast op 24-04-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik weet niet hoe goed het werkt als je niet de mogelijkheid hebt het lange stuk in te blazen. Ik had de kleine muur niet gezien en dat daar een raam zat.

Buren, met een nog groter huis en ook U hebben hem op jouw paarse plek, in het midden. Vooralsnog zijn ze daar volgens mij ook positief over.

Ik zou niet snel voor twee units gaan. Maar wij en onze buren hebben wel vloerverwarming als hoofdverwarming. De airco gebruiken we enkel om van 18 naar 22 graden te gaan als het koud is buiten. Vloer staat op 18 en soms 19.

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 24-04-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Wij hebben zowel vloermodellen als wandmodellen. Een vloermodel in die ruimtes waar geen (praktische) plaats voor een wandmodel is.
Ik vind een vloermodel comfortabeler, zeker voor verwarming. Hij verspreidt de warme lucht beter.
Iets ter overweging voor jullie. Vloermodellen zijn wel duurder.
Pagina: 1