Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 142 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:30
Speedy-Andre schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:42:
[...]

Het kan gelukkig ook anders:
Speedy-Andre in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

En dat op Hemelvaartsdag (de dag nadat ik om een prijs vroeg :)
Mijn klacht was dat hij nauwelijks koelde en onregelmatig ventileerde, dat kwam door 500g te weinig R410a.
Dat was relatief duur maar er hangt een klein registratie circus omheen en nog wat andere kosten.
Wat bedoel je met onregelmatig ventileren? is dat hetzelfde van wat ik hoor en meting laat zien dat het blazen niet constant is maar in windvlagen.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

merlin1201 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:34:
[...]

Wat bedoel je met onregelmatig ventileren? is dat hetzelfde van wat ik hoor en meting laat zien dat het blazen niet constant is maar in windvlagen.
Zo ongeveer als ventileren op automatisch staat, hij probeerde dan te regelen terwijl de druk (en gemeten temperatuur) onvoorspelbaar gedrag vertonen.
Nu hij de juiste vulling heeft regelt hij normaal (rustig) en doet hij wat je zou verwachten (hogere toeren bij aanvang en lager wanneer de temperatuur is bereikt).
Zoals in de gelinkte post staat komt er nu weer rond 11C uit en dat was lauw met te weinig vulling.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:57
Speedy-Andre schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:42:
[...]

Zo ongeveer als ventileren op automatisch staat, hij probeerde dan te regelen terwijl de druk (en gemeten temperatuur) onvoorspelbaar gedrag vertonen.
Nu hij de juiste vulling heeft regelt hij normaal (rustig) en doet hij wat je zou verwachten (hogere toeren bij aanvang en lager wanneer de temperatuur is bereikt).
Zoals in de gelinkte post staat komt er nu weer rond 11C uit en dat was lauw met te weinig vulling.
Een onvoldoende vulling van koelmiddag kan het gedrag van het blazen beinvloeden dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Draakje5 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:27:
[...]

Een onvoldoende vulling van koelmiddag kan het gedrag van het blazen beinvloeden dan?
Dat is mijn waarneming bij een Toshiba Daiseikai, dat hoeft niet algemeen zo te zijn.

Door de mindere vulling is de druk lager dan normaal en zal hij denk ik met o.a. de ventilator trachten de temperatuur alsnog op het gewenste punt te krijgen maar dat lukt niet.
Overigens sloeg hij elke 20min af (de fan en compressor buiten stopten) waarna hij het opnieuw probeerde.
Als ik in die toestand een check deed met de remote dan kreeg hij een lage druk melding (volgens de monteur die de lage druk ook zelf heeft gemeten).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 15:12
Draakje5 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:27:
[...]

JAzeker, dan gaat je unit veel langer proberen te koelen...

Ik had een lek en te weinig koelmiddel. Als ik de units op 'quiet' zette, dan koeld die gewoon niet meer.
Op auto bleef die blazen, maar de uitgeblazen lucht was amper 2-3 graden koeler dan de ruimte.
En toch bleef het stroomverbruik vrij hoog.

Nu is alles bijgevuld, en verbruik ik 1kWh tussen 19h en 7h, en ja, dat is met af en toe aan en uit, want geen enkele unit zal zo diep gaan terugmoduleren.
Als de units op 'quiet' staan en er is koelvraag, dan is de uitgeblazen lucht soms zelfs rond de 10 graden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:08
Kan iemand mij vertellen om de hoeveel tijd je best een tablet in de lekbak doet om deze te reinigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:02

Tazzios

..

toxictooms schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:24:
Kan iemand mij vertellen om de hoeveel tijd je best een tablet in de lekbak doet om deze te reinigen?
Nee, hangt er namelijk erg af van gebruik en omgeving. Je neus volgen werkt denk het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tazzios schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:36:
[...]

Nee, hangt er namelijk erg af van gebruik en omgeving. Je neus volgen werkt denk het beste.
Dan is het te laat vrees ik.

Ik heb het nog nooit gedaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 09:29
Vraagje:

Ik kan gratis een nieuwe Daikin binnenunit van het type FTXP20M5V1B9 van iemand krijgen die hem bij nader inzien toch niet gaat gebruiken in een multi split opstelling. Nu kom ik er zelf niet helemaal uit op welke buitenunit deze precies past. Kan deze alleen op multi split units of ook op single splits? Passende buitenunits die ik vind lijken allemaal duurder te zijn dat een complete single split set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
Tommie12 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:59:
[...]

Dan is het te laat vrees ik.

Ik heb het nog nooit gedaan....
Ik heb het de voorbije jaren ook nog nooit gedaan maar zag de tip voorbji komen in dit topic.
Dus heb ik er dit jaar eens aangeschaft.Ik vroeg het mij gewoon af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een daikin perfera waar soms/regelmatig druppels uitspetteren. Dus ik wil graag kijken naar de lekbak/of afvoer of die verstopt is.

Als ik kijk naar het metalen gedeelte achter het filter dan lijkt het alsof daar druppeltjes ontstaan die dan later naar beneden naar het blaasgedeelte vallen of zo.
Maar ik zie zo snel geen mogelijkheid om hem eenvoudig zover te openen dat ik een lekbak of iets dergelijks zie waar ik dan eventueel wat schoonmaakwerk kan doen, of zo een tablet in kan leggen waar ik hier wel eens over lees. (er loopt een lekbuis aflopend naar buiten, en die heeft vorig jaar ook gewoon goed gefunctioneerd.)

Ik kan zo snel op internet of in de handleiding niet vinden hoe ik nu het beste de boel aan kan pakken. Iemand misschien een tip hoe ik dit moet doen?

(Perfera hangt er pas anderhalf jaar, dus ik neig ook de installateur te bellen. Maar geen idee of dat nodig is, of dat ik hier gewoon zelf iets mee moet.)

/edit: de lekbuis lijkt nu trouwens ook gewoon de functioneren. Grote natte plek op het terras daar. :)

[ Voor 11% gewijzigd door ArthurMorgan op 18-06-2025 10:57 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:36
Iemand enig idee hoe ik tussen de bladen en wat ‘dieper’ in de airco schoon kan maken? Kan er niet bij met een doekje. Liefst zonder hem uit elkaar te schroeven.

Er zit nogal wat zwarte troep/aanslag (schimmel?)

Het gaat om een Daikin Perfera.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aufD3jcGOi4IWk17iSoh3JiQZJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmVtyiQeRSAxHhrHUfl4pQ1M.jpg?f=fotoalbum_large

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:07
henidde schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:21:
Iemand enig idee hoe ik tussen de bladen en wat ‘dieper’ in de airco schoon kan maken? Kan er niet bij met een doekje. Liefst zonder hem uit elkaar te schroeven.

[Afbeelding]
Zie TS. Hier ook recent de rol eruit gehaald en alles een keer goed schoon gemaakt.

YouTube: Daikin FTXM schoonmaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Kingsolo schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:08:
[...]

Zie TS. Hier ook recent de rol eruit gehaald en alles een keer goed schoon gemaakt.

Thanks. Pffoee.. dat is nogal een werkje. Zeker voor iemand met twee linker handen, zoals ik.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
henidde schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:21:

[Afbeelding]
Hier heb ik dit jaar de ventilatierol en binnenkant laten proper spuiten met verlaagde druk.
Kostprijs was iets van 100€ voor 2 binnenunits.
Ze hangen een opvangzak rond de binnenunit zodat de muren niet nat en vuil worden.
Hier zijn ze terug als nieuw.

[ Voor 7% gewijzigd door toxictooms op 19-06-2025 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henidde
toxictooms schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:32:
[...]

Hier heb ik dit jaar de ventilatierol en binnenkant laten proper spuiten met verlaagde druk.
Kostprijs was iets van 100€ voor 2 binnenunits.
Ze hangen een opvangzak rond de binnenunit zodat de muren niet nat en vuil worden.
Hier zijn ze terug als nieuw.
Linkje naar het bedrijf?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 15:26
Kingsolo schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:08:
[...]

In het filmpje kwamen reinigingstabletten voor de drainpan naar voren, enig idee waar je deze in Europa kan bestellen? Ik kom enkel uit op Amerikaanse sites die niet tot Europa leveren (zelfs Amazon niet).

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Flytech schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:19:
[...]

In het filmpje kwamen reinigingstabletten voor de drainpan naar voren, enig idee waar je deze in Europa kan bestellen? Ik kom enkel uit op Amerikaanse sites die niet tot Europa leveren (zelfs Amazon niet).
https://www.aircosuper.nl...inigings-en-geurtabletten

https://aircoshopnl.nl/on...n-geurtabletten-20-stuks/

https://nl.aliexpress.com/item/1005007160181114.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
Mijn installateur uit BE (V-clima) heeft dit gedaan.
Alles is terug als nieuw, ik denk dit ongeveer om de 5 jaar te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
Ik wil mijn Daikin Stylish in onderstaande stand van de lamellen krijgen, maar dan via de afstandsbediening: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nupmYYYydMyIGd6bpELdJ7lTi5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XsqxZH4tDHru5oQkvGDQAR0W.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet dat het mogelijk is, want als ik in de winter verwarm, en ik zet hem op de sensor, dan gaat die naar deze stand. Echter, in koelingsmodus dus niet. (Lijkt me ook logisch, gezien koude lucht daalt en warme lucht stijgt.) Maar nu zet ik hem dus manueel in deze stand zodat hij niet op mij rechtstreeks blaast tijdens het werken en dat wil ik toch liever vermijden. Iemand tips hiervoor?

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:28
@Flytech Ik meen in dit topic een keer te hebben gelezen dat je ook reinigingstabletten voor een kunstgebit kunt gebruiken. Zoek even op ‘kunstgebit’. Die tabletten hebben ze bijv. bij Kruidvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
ThinkPad schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:40:
@Flytech Ik meen in dit topic een keer te hebben gelezen dat je ook reinigingstabletten voor een kunstgebit kunt gebruiken. Zoek even op ‘kunstgebit’. Die tabletten hebben ze bijv. bij Kruidvat.
Bedankt voor de tip, dit vind ik een hele goeie! En scheelt toch weer een pak! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
Idd, ik gebruik ook dergelijke tabletten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

d:)b

@Flytech

Ik spoel wel eens Sun vaatwas poeder (verdunt & opgelost met 1 liter warm water) door het doucheputje, dat helpt prima tegen (kleine) verstoppingen en geur. Ik kan mij zo voorstellen dat dit ook door de airco lekbak en condens afvoer leiding heen kunnen, het tast plastic niet aan. Ik zou het buiten wel weer opvangen en door het toilet spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:35

houthakker

Poehé

Voor de mensen die zelf een kanaalunit airco hebben geinstalleerd; zijn er mensen die geen gebruik hebben gemaakt van multizone?

Ik ben met m'n broer ff aan het kijken om een kanaal; airco op zonder te hangen, en met een passieve plenum ("splitter") te verdelen over de kamers er onder (ongeveer even groot). 4 aparte zones lijkt me een beetje overkill, en kwa inhoud zou het met 4kW wel moeten lukken.

Ik vind alleen niet zoveel webshops met kanaal airco toebehoren. airco-webwinkel bied wel kits aan met multi zone.

Of kan ik gewoon 200mm leidingen gebruiken die normaliter gebruikt worden voor ventilatie, en dan een Tecnosystemi EOLO als plenum oid?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpel2
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-08 15:57
WIj hebben 4 lucht lucht airco's hangen.
Bij elke airco zit er een soort pompje bij om de condensatie te verplaatsen naar buiten.
Deze maakt nogal wat lawaai (maar is telkens wel kort)

Iemand die hier nog last van heeft?
Zijn er tips? Zijn er pompjes op de markt die minder lawaai maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
wimpel2 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:11:
Bij elke airco zit er een soort pompje bij om de condensatie te verplaatsen naar buiten.

Er zijn peristaltische pompen te koop welke een stuk stiller zijn dan de standaard pompjes.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Is er een bepaalde luchtvochtigheid - temperatuur combi waarbij de aircos weinig tot geen condens meer afvoeren?

Ik lees 40-60% maar dat is nogal een breed begrip.
Of maw wat is het condensatiepunt van de airco wanneer het bijv 23grd binnen is met 60% vocht.

Klopt het dan dat wanneer de airco koelt met lucht warmer dan 14.8grd er geen condensvorming optreed?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFbcyZpOhSO9hjEv5R30QjxjkUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mtp7I8fC58i2ff6a41Tpxdk9.jpg?f=fotoalbum_large

En waar koelt een airco doorgaans mee als het 23grd is en je wilt naar 21 koelen?

[ Voor 82% gewijzigd door Draakje5 op 20-06-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjce
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:09
wimpel2 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:11:

Hier hetzelfde en het zijn nogwel de Aspen Mini Aqua Silent+ dit zouden de stilste moeten zijn.
Probleem is de zolder waar alle kabels lopen is van hout en dat resoneert mee.

Over 2 weken komt er iemand van het installatie bedrijf terug. Ben benieuwd of ze er iets aan kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Draakje5 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:14:
Is er een bepaalde luchtvochtigheid - temperatuur combi waarbij de aircos weinig tot geen condens meer afvoeren?

Ik lees 40-60% maar dat is nogal een breed begrip.
Of maw wat is het condensatiepunt van de airco wanneer het bijv 23grd binnen is met 60% vocht.

Klopt het dan dat wanneer de airco koelt met lucht warmer dan 14.8grd er geen condensvorming optreed?
[Afbeelding]

En waar koelt een airco doorgaans mee als het 23grd is en je wilt naar 21 koelen?
'doorgaans' is een moeilijke.
Meestal heb je al snel temperaturen van 10 graden op de warmtewisselaar, en daar krijg je dus al snel die condensatie.

Ik kijk even naar de weerdata, en ik zie: buitentemp 26°C, LV 42% en dauwpunt 12°C.
En toch zie ik mijn airco die heel zachtjes op indoor quiet draait condens af geven.
Gevraagde temperatuur hier is nu 25°C binnen bij de wandunits, en 22.5 bij de vloerunits.

Condensatie vermijden door met de instellingen te spelen gaat moeilijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Timmetjuh schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:45:
Vraagje:

Ik kan gratis een nieuwe Daikin binnenunit van het type FTXP20M5V1B9 van iemand krijgen die hem bij nader inzien toch niet gaat gebruiken in een multi split opstelling. Nu kom ik er zelf niet helemaal uit op welke buitenunit deze precies past. Kan deze alleen op multi split units of ook op single splits? Passende buitenunits die ik vind lijken allemaal duurder te zijn dat een complete single split set.
Je kan gaan voor een 2MXM40. Dan kan je er nog een tweede binnenunit bijkopen. Je bent dan natuurlijk alsnog kosten kwijt voor installatie. Je bespaart dan de kosten van de aanschaf van 1 binnenunit.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Tommie12 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:33:
[...]

'doorgaans' is een moeilijke.
Meestal heb je al snel temperaturen van 10 graden op de warmtewisselaar, en daar krijg je dus al snel die condensatie.

Ik kijk even naar de weerdata, en ik zie: buitentemp 26°C, LV 42% en dauwpunt 12°C.
En toch zie ik mijn airco die heel zachtjes op indoor quiet draait condens af geven.
Gevraagde temperatuur hier is nu 25°C binnen bij de wandunits, en 22.5 bij de vloerunits.

Condensatie vermijden door met de instellingen te spelen gaat moeilijk zijn.
Oke. Maar dan krijg je wel flink koude lucht door de condensator terwijl je naar 22 of 25 koelt. Dus 15grd of kouder om misschien maar van 26 naar 25 te koelen?

Ik probeer uit te vinden of die condens koppeling van mij lekt, de aansluiting van de airco slang met de losse afvoerslang zal ergens rond de spouw uitkomen vermoed ik.
De zolder unit lekte namelijk (is gefixt). Maar die loopt eerste 3 meter binnen de woning dus was makkelijker te zien. De andere unit zal ik niet snel kunnen waarnemen als deze een beetje lekt. Deze was op dezelfde manier vast gemaakt met de slang in elkaar steken en wat tape.

Ik krijg wel condens uit de slang. Maar na het moment dat ik een nacht aan het koelen ben zie ik er niks meer uit komen. Kan haast niet geloven dat er dan uren ang geen condens af te voeren is.

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 20-06-2025 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:09
houthakker schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:01:
Voor de mensen die zelf een kanaalunit airco hebben geinstalleerd; zijn er mensen die geen gebruik hebben gemaakt van multizone?

Ik ben met m'n broer ff aan het kijken om een kanaal; airco op zonder te hangen, en met een passieve plenum ("splitter") te verdelen over de kamers er onder (ongeveer even groot). 4 aparte zones lijkt me een beetje overkill, en kwa inhoud zou het met 4kW wel moeten lukken.

Ik vind alleen niet zoveel webshops met kanaal airco toebehoren. airco-webwinkel bied wel kits aan met multi zone.

Of kan ik gewoon 200mm leidingen gebruiken die normaliter gebruikt worden voor ventilatie, en dan een Tecnosystemi EOLO als plenum oid?
Kijk eens in de wondere wereld die WTW heet.
Daar staat heel veel over de lucht verdeling.
Er zijn hier op dit forum hele mooie topics over.

Op onze kanaalunit zit gewoon een geisoleerde plenum van blik met 3 uitgangen van 125mm waar geisoleerde slangen op zitten die 200 (of zelfs nog groter dacht ik) naar een geisoleerde suskast met rooster door de muur.
Bij onze plaatsing kan de kanaalunit zijn lucht vrij aanzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:35

houthakker

Poehé

Simpel360 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:31:
[...]

Kijk eens in de wondere wereld die WTW heet.
Daar staat heel veel over de lucht verdeling.
Er zijn hier op dit forum hele mooie topics over.

Op onze kanaalunit zit gewoon een geisoleerde plenum van blik met 3 uitgangen van 125mm waar geisoleerde slangen op zitten die 200 (of zelfs nog groter dacht ik) naar een geisoleerde suskast met rooster door de muur.
Bij onze plaatsing kan de kanaalunit zijn lucht vrij aanzuigen.
De WTW wereld ken ik wel, maar er zijn natuurlijk verschillen. Bij Airco's verplaats je meer lucht (en bij koelen condenseert water), dus grotere diameters. Maar de grootste uitdaging is passende plenums vinden, ik vind die niet zomaar op airco/ventilatie webshops (ook niet waar ze kanaalunits verkopen). Volgen 123klimaatshop worden ze op maat gemaakt. Heb nu wat bij coolmark gezien, maar het lijkt er op dat dit niet echt vaak voor komt voor consumenten / diy'ers? Het Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic staat ook niet echt bol van voorbeelden hoor.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Laatst online: 18:34

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik ben aan het kijken naar een airco systeem voor op zolder, waar de warmte gedurende de zomer accumuleert, ondanks regelmatig ventileren. Ik zou deze airco voornamelijk willen laten draaien als de zonnepanelen overproductie hebben. Ik wil dit via een Homey (Pro) realiseren, hier heb ik nog geen ervaring mee (wel programmeer ervaring).

Ik zie dat Daikin air conditioners veel "flow cards" hebben bij Homey en ik snap ook dat je je slimme meter moet aansluiten op de Homey om bovenstaande te kunnen realiseren. Ik kan echter nergens een concreet voorbeeld vinden (alleen dat gemeld wordt dat het kan) om alleen de overproductie van de zonnepanelen te gebruiken voor koeling. Kan dit gerealiseerd worden met standaard flow cards van Homey? Ik zie bij Daikin bij Homey alleen drie standaard "if" flow cards, te weten:
  • Target temperature changed
  • The fan mode has changed to...
  • Swing mode has changed to...
Gezien het bovenstaande moet er iets specifieks gemaakt worden in Homey, hoe wordt dat gedaan? Als ik de slimme meter koppel, heb ik dan "automatisch" een mogelijkheid om in een flow card zoiets als "als zonnepanelen x meer dan huidig verbruik leveren dan..." te gebruiken?? Wellicht denk ik helemaal verkeerd, ik heb verder geen ervaring met Homey.

Ik heb daarnaast in dit topic gelezen dat een externe temperatuuropnemer gewenst is, omdat die van de airco unit niet precies is. Moet ik dan aan zoiets als dit denken?

Is een dergelijk systeem ook mogelijk met Mitsubishi Electric of HI? Ik heb in dit topic gelezen dat Daikin en Mitsubishi de meest gewaardeerde merken zijn, echter zie ik bij Homey bij Mitsubishi een stuk minder flow cards staan, dus vraag ik me af of de integratiemogelijkheden even goed/divers zijn als bij Daikin.

Edit: via een link ben ik op een andere Homy app van Dainkin gekomen, hier staat ook een flow card "als stroommeter is veranderd", dat suggereert dat mijn gezochte functionaliteit erin zit, klopt dit? Daarnaast schoot mij nog een vraag te binnen: is het ook mogelijk om vermogen te knijpen? Bijvoorbeeld dat als er 1kW overproductie is, dat de airco dan ook niet meer dan 1kW gaat verbruiken?

[ Voor 10% gewijzigd door almightyarjen op 20-06-2025 22:02 ]

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
almightyarjen schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:16:
Ik heb daarnaast in dit topic gelezen dat een externe temperatuuropnemer gewenst is, omdat die van de airco unit niet precies is. Moet ik dan aan zoiets als dit denken?

Is een dergelijk systeem ook mogelijk met Mitsubishi Electric of HI? Ik heb in dit topic gelezen dat Daikin en Mitsubishi de meest gewaardeerde merken zijn, echter zie ik bij Homey bij Mitsubishi een stuk minder flow cards staan, dus vraag ik me af of de integratiemogelijkheden even goed/divers zijn als bij Daikin.
Zoiets: ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen
Wordt ook gebruikt in Homey.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:43
houthakker schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:01:

Vorig jaar heb ik zelf een systeem gebouwd met een MHI SRR35ZS-W kanaal airco op zolder. Ik heb daar zelf een geïsoleerde verdeelbox voor gemaakt. De lucht wordt aangezogen vanuit de gang, en vervolgens wordt warme of koude lucht de kamers in geblazen.

Ik heb geïsoleerde flexibele slangen gebruikt, en tot nu toe heb ik geen problemen gehad met condensvorming. De aansturing gebeurt via een ESP-bordje van @AUijtdehaag in combinatie met een draadloze temperatuursensor. Die sensor staat in de middelste van de drie kamers, die allemaal ongeveer even groot zijn. Deze opstelling werkt hier erg goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXvBWNhR2rzqs7GPmM-ewjR0fvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxbuk4FygpPGjfBjUeIkG5xw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PH_QElTaul1F0VRGr6Z84StKZwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SP76TzAklBxMTj2sf4wPClm5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:09
houthakker schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:47:
[...]

De WTW wereld ken ik wel, maar er zijn natuurlijk verschillen. Bij Airco's verplaats je meer lucht (en bij koelen condenseert water), dus grotere diameters. Maar de grootste uitdaging is passende plenums vinden, ik vind die niet zomaar op airco/ventilatie webshops (ook niet waar ze kanaalunits verkopen). Volgen 123klimaatshop worden ze op maat gemaakt. Heb nu wat bij coolmark gezien, maar het lijkt er op dat dit niet echt vaak voor komt voor consumenten / diy'ers? Het Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic staat ook niet echt bol van voorbeelden hoor.
Ik denk dat ik je dan niet begrijp.
Wat wil je dan nog meer als 1 plenum die op jouw unit past, ook al wordt die op bestelling gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:14
Volgende keer wordt het een Daikin. Ik word niet goed van pendelen, het levert overlast buiten op en binnen schommelt steeds de luchtvochtigheid.

Beetje suf, unit doet het prima, maar gebrek aan 1 knop, power limit %, zorgt voor een veel slechter werkend geheel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:44
w00key schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:50:
Volgende keer wordt het een Daikin. Ik word niet goed van pendelen, het levert overlast buiten op en binnen schommelt steeds de luchtvochtigheid.

Beetje suf, unit doet het prima, maar gebrek aan 1 knop, power limit %, zorgt voor een veel slechter werkend geheel.
Heb met mijn duo split echt goede ervaring. Mijn overloop staat echt mega gunstig tov de slaapkamers. Gewoon overdag op de zon (als het echt warm is, net als vandaag :+ ) deuren open, op de zonnepanelen koelen.

Gewoon ergens om 11-12:00 aan, doet ie continu 700W (11 PV panelen wekken nu deze dagen bijna 30kWh per dag op). Gebruik je uiteindelijk miss 5-7kWh KNALgroene stroom om te koelen.

En ik zit er echt als een koning bij, de slaapkamers worden niet koud, maar heb niet eens aandrang om de ramen open te zetten als je daarna moet slapen. Echt top, wat een gouden investering geweest die Daikin Duo split. In de winter mega voordelig met weinig stroom verwarmen en in de zomer de vieze plakdagen groen koelen op zonnestroom :*)

Nu nog een E-auto met V2L adapter of V2H/V2X laadpaal erbij en ik kan nog meer van mijn eigen zonnestroom gebruiken!

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:22
Ik zoek de filters voor een 5kW daikin ururu sarara, maar het lijkt wel of de filters achter de erkende installateurs verstopt zitten, want ik kan ze nergens vinden. Ik ben niet van plan om voor zo’n simpele klus iemand in te huren. Iemand enig idee waar ik de filters kan bestellen? Na 6 jaar storingsvrij te draaien lijkt het me wel verstandig eea te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Waar gieten jullie dat blokje voor reinigen eigenlijk?
Ik kan de goot/lekbak niet echt zien, dus gewoon onderaan de koelribben oid langzaam gieten? :?

Gaat in dit geval om een Mitsubishi Electric MSZ-AP.

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 21-06-2025 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• khorions
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:30
LED-Maniak schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:15:
Waar gieten jullie dat blokje voor reinigen eigenlijk?
Ik kan de goot/lekbak niet echt zien, dus gewoon onderaan de koelribben oid langzaam gieten? :?

Gaat in dit geval om een Mitsubishi Electric MSZ-AP.
Dit is in mijn situatie hoe ik het ook doe. Kan zelf ook geen tablet er rechtstreeks in doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:00
KoningPaulus schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:54:
Hoe lang laten jullie de unit op ventileren staan na het koelen? En maakt het nog uit hoe lang je hebt gekoeld tov de tijd die je moet ventileren?

Sommige airco s doen het automatisch of icm de afstandsbediening. Ik gebruik mijn mhi enkel met app. Dus dan moet alles handmatig of in een programma.
Bij mijn ME-AY die beneden hangt kan ik de 'self clean mode' activeren. Indien geactiveerd, gaat de unit na koelen/verwarmen >5 minuten automatisch 25 minuten lang op ventileer stand als de unit wordt uitgeschakeld. Werkt perfect! En erg fijn vind ik, hoef ik er nooit zelf aan te denken.

Mijn MHI-SRK ZS wifi die op de zolder hangt heeft die modus (volgens mij?) niet. Kon er zo snel niets over vinden in de manual of op de afstandsbediening. Jammer :( Of heeft iemand ontdekt dat het er toch op zit?
Ik probeer hem nu handmatig te ventileren na een dag koelen in ieder geval.

Overigens lijkt me dit bij verwarmen toch veel minder van belang? Het gaat toch om de condens die zich nog in de unit bevindt bij het koelen. Bij verwarmen zou je hier geen last van moeten hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:11
PolderPloer! schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:19:
Ik zoek de filters voor een 5kW daikin ururu sarara, maar het lijkt wel of de filters achter de erkende installateurs verstopt zitten, want ik kan ze nergens vinden. Ik ben niet van plan om voor zo’n simpele klus iemand in te huren. Iemand enig idee waar ik de filters kan bestellen? Na 6 jaar storingsvrij te draaien lijkt het me wel verstandig eea te wisselen.
Heb even in de daikin installateurs omgeving gekeken, is inderdaad lastig te vinden. Uiteindelijk toch gevonden, als het typenummer van de binnen unit FTXZ50 is, is het part nummer voor de filters 2194987. Te bestellen bij wasco voor €75 incl btw. Stuur maar een dm als ik je hierin kan helpen als tussenpersoon!

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@remzor Voor MHI: ndjong in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
Waardeloos is wel dat het alleen werkt als je de unit via de AB bedient. Via app/home automation werkt het niet.

Ik heb er zelf maar wat voor gemaakt in Home Assistant, een scriptje die de airco's op de slaapkamers in één keer op voorkeursstand qua lamellen/setpoint zet en ook een scriptje voor het uitschakelen: mode naar 'fan', 2u blazen en dan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:14
Na vier jaar eindelijk een godsgruwelijk irritant mysterie opgelost met m'n Daikin FTXF25C. Hoezee!

Tijdens koelen werd m'n verdamper vaak kletsnat en het begon me op te vallen dat de compressor nooit boven de 60hz wilde gaan. Op den duur begint hij dan te hyperventileren. Dat kon ik meestal voor een dag of anderhalf afweren door de verdamper schoon te maken met Dasty. Ik betwijfelde of het om een airflow probleem ging, gezien de unit op zo'n 6cm van het plafond hing.

Gisteren uiteindelijk maar de stoute schoenen aangetrokken, al het koelmiddel teruggepompt naar de buitenunit en de binnenunit een paar centimeter laten zakken. Boel opnieuw geevacueerd en knallen met die banaan. Gelijk viel me op dat de compressor nu boven de 60hz schiet wanneer hij daar om vraagt, m'n verdamper wordt niet meer kletsnat met dezelfde weersomstandigheden en uberhaupt zijn de koelprestaties veel beter. De manometer loog er ook niet om, eerst zat ik op zo'n 8 bar aan zuigdruk, nu op 9 bar met de temperaturen die we gisteren hadden. Oftewel, een goede indicatie dat de verdamper nu veel meer warmte absorbeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Huh maar wat is daar de verklaring dan voor, dat het lager monteren van de binnenunit je probleem heeft opgelost? Hing hij te dicht op het plafond waardoor hij niet genoeg lucht kon aanzuigen? Of zat er een knik in een koelleiding ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
ThinkPad schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:09:
Huh maar wat is daar de verklaring dan voor, dat het lager monteren van de binnenunit je probleem heeft opgelost? Hing hij te dicht op het plafond waardoor hij niet genoeg lucht kon aanzuigen? Of zat er een knik in een koelleiding ofzo?
Uiteindelijk denk ik wel gewoon dat hij te dicht tegen het plafond hing voor zijn zin, ondanks dat ik hem ruim binnen de marges had opgehangen. Ik heb door de jaren heen ook een aantal tests gedaan zoals een handdoek voor de luchtinlaat houden met een droge coil. Dekte ik 1/3e af begon hij al te hyperventileren, nu pas als ik ruim de helft afdek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:00
ThinkPad schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:40:
@remzor Voor MHI: ndjong in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
Waardeloos is wel dat het alleen werkt als je de unit via de AB bedient. Via app/home automation werkt het niet.

Ik heb er zelf maar wat voor gemaakt in Home Assistant, een scriptje die de airco's op de slaapkamers in één keer op voorkeursstand qua lamellen/setpoint zet en ook een scriptje voor het uitschakelen: mode naar 'fan', 2u blazen en dan uit.
Ah, verrek zeg.. je hebt helemaal gelijk! Deze heb ik dus gemist in de manual. Staat er gewoon in en werkt ook op mijn unit.
Verschil met de ME is dan dat de MHI i.p.v. 25 min. ventileert dit maar liefst 120 min. doet. Dit is niet aan te passen. Maar goed, fijn dat de functie er op zit. Meteen geactiveerd. Dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Zijn wij dan de enige die de airco hier dag in dag uit gewoon aan hebben staan?
Ik lees over ventileren enz. Maar ik wil gewoon mijn huis koel houden. Als ik hem uitzet dan warmt de woning weer op en moet de airco daarna net zo goed harder werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Draakje5 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:51:
Ik lees over ventileren enz. Maar ik wil gewoon mijn huis koel houden. Als ik hem uitzet dan warmt de woning weer op en moet de airco daarna net zo goed harder werken?
Valt wel mee, onze staat van 00:00 tot 09:00 te ventileren, in de ochtend is het dan ongeveer 24 graden.
Indien de airco om 09:00 start met koelen is het binnen 10 minuten weer op temperatuur, 22,5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:49
Winkiller schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:12:
[...]

Valt wel mee, onze staat van 00:00 tot 09:00 te ventileren, in de ochtend is het dan ongeveer 24 graden.
Indien de airco om 09:00 start met koelen is het binnen 10 minuten weer op temperatuur, 22,5 graden.
Als hem gewoon aanlaat heb je hetzelfde effect. Het koelen stopt wel wanneer het niet meer nodig is en zal ook wel weer hervatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Doesnotcompute schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:29:
[...]
Als hem gewoon aanlaat heb je hetzelfde effect. Het koelen stopt wel wanneer het niet meer nodig is en zal ook wel weer hervatten.
Zeker maar waarom koelen (stroom verbruiken) als je niet in die ruimte bent !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Winkiller schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:48:
[...]

Ik wil bijv. Graag mijn hele huis op temperatuur houden.
Ik ben niet altijd op zolder. Maar als ik bijv. De was ga doen of naar de zolder moet om iets te halen vind ik het wel lekker als ik niet meteen bezweet terug naar beneden hoef.

Het was hier vd week 27.5 op zolder toen we niet thuis waren. De hitte trekt toch ook in de muren. Ik kan 15 min koelen als ik de ruimte betrek. Maar 15 min later is het ook weer net zo goed 26grd door de hitte die in de muren zit. En uiteindelijk werkt die hitte ook door naar de rest van de woning.

Vannacht kostte het 0.32 kwh per uur voor 2 units op 22graden. Waarbij 1 in de overloop hangt en de woonkamer deur open blijft. De andere hangt op zolder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Draakje5 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:51:
Nee hoor, hier hetzelfde. De duo split staat bij een klein beetje warmte gewoon 24/7 te draaien. Met bijna 10.000 wp aan panelen is er eigenlijk altijd wel genoeg groene stroom. Tsja, in de nacht niet, jammer dan.

Als het écht warm wordt dan slaat ook automatisch de L/W WP aan om de warmte uit het beton te verwijderen :Y) De thermostaat daarvoor hangt beneden in de trapkast waar geen airco aanwezig is overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 22-06-2025 22:49 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Glashelder schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:48:
[...]

Nee hoor, hier hetzelfde. De duo split staat bij een klein beetje warmte gewoon 24/7 te draaien. Met bijna 10.000 wp aan panelen is er eigenlijk altijd wel genoeg groene stroom. Tsja, in de nacht niet, jammer dan.

Als het écht warm wordt dan slaat ook automatisch de L/W WP aan om de warmte uit het beton te verwijderen :Y) De thermostaat daarvoor hangt beneden in de trapkast waar geen airco aanwezig is overigens.
In de nacht is de EER ook veel hoger, dan draait de mijne bijna op de helft vh vermogen. Ik zet hem dan niet aan, koelen doe ik alleen op mn zonnestroom. (En alleen op erge plakdagen/ 28°C+)

En wat hier gezegd wordt dat het huis opwarmt klopt niet, met airco creëer je eigen lijk een koele bel maar zodra je die uitzet wordt de lucht warmer omdat de stenen etc warm zijn en dus hun warmte weer aan de lucht afdragen.

Zelf heb ik in de nacht alle ramen tegenover mekaar open staan :) voortuin op west, achtertuin op Oost. Dus dat werkt echt perfect! En als het ietsjes warmer is dan zet ik gewoon de Duux Whisper Essence op mn hoofd, verbruikt niks en dan heb je een heel zacht verfrissend zuinig briesje op je hoofd :*)

[ Voor 13% gewijzigd door barta123 op 22-06-2025 23:53 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Pruttelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-09 22:06
[quote]barta123 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 23:49:
[...]

In de nacht is de EER ook veel hoger, dan draait de mijne bijna op de helft vh vermogen. Ik zet hem dan niet aan, koelen doe ik alleen op mn zonnestroom. (En alleen op erge plakdagen/ 28°C+)

Op de helft van het vermogen?? Hoe dan?
Ik draai 24/7 met twee 3,5kW en die gebruiken ongeveer 100-140 w/h per stuk.
De MHI moduleert vaak terug tot 110-115 w/h en de LG tot 130

Beide ingesteld op 21 graden met een gemeten binnentemperatuur van 21 graden.

[ Voor 7% gewijzigd door De Pruttelaar op 23-06-2025 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
De Pruttelaar schreef op maandag 23 juni 2025 @ 00:08:
[quote]barta123 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 23:49:
[...]

Op de helft van het vermogen?? Hoe dan?
Ik draai 24/7 met twee 3,5kW en die gebruiken ongeveer 100-140 w/h per stuk.
De MHI moduleert vaak terug tot 110-115 w/h en de LG tot 130

Beide ingesteld op 21 graden met een gemeten binnentemperatuur van 21 graden.
Als het zonnig is en warm dan staat de zon op de schutting naast mijn buitenunit..

Overdag doe ik dan rond de 750W met beide units aan, in de nacht eerder 350-400W. . Ik denk dat jouw units al aan hun minimum zitten!

Ik vind het zelf wel mooi, met een mobiele airco kreeg ik amper een kamertje koel van 15m2 en met hetzelfde vermogen op mijn duo split is heel het huis koel 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

VikeeVeekie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:11:
[...]
Uiteindelijk denk ik wel gewoon dat hij te dicht tegen het plafond hing voor zijn zin, ondanks dat ik hem ruim binnen de marges had opgehangen. Ik heb door de jaren heen ook een aantal tests gedaan zoals een handdoek voor de luchtinlaat houden met een droge coil. Dekte ik 1/3e af begon hij al te hyperventileren, nu pas als ik ruim de helft afdek.
Bedankt voor je verhaal, ik heb in de slaapkamer namelijk hetzelfde probleem: snel nat en als gevolg stank. Hij hangt 10 centimeter uit de hoek maar wel met ruim voldoende afstand tot het plafond (12cm?).
Dus ik heb nu de bij mijn ME de klep aan de voorkant er afgehaald (komt hij zeker geen lucht te kort) en ik laat de fan wat meer naar beneden blazen i.p.v. recht vooruit om valse aanzuiging te verminderen.
Nu hopen dat het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Tazzios schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:38:
[...]

Bedankt voor je verhaal, ik heb in de slaapkamer namelijk hetzelfde probleem: snel nat en als gevolg stank. Hij hangt 10 centimeter uit de hoek maar wel met ruim voldoende afstand tot het plafond (12cm?).
Dus ik heb nu de bij mijn ME de klep aan de voorkant er afgehaald (komt hij zeker geen lucht te kort) en ik laat de fan wat meer naar beneden blazen i.p.v. recht vooruit om valse aanzuiging te verminderen.
Nu hopen dat het helpt.
Alleen het probleem dat hij te nat wordt, of hoor je ook dat hij duidelijk moeite heeft lucht aan te zuigen? Het is nogal moeilijk te omschrijven, maar het klonk bij mij steeds alsof de wind erop sloeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

@VikeeVeekie
Alleen nat, maar ook niet echt op het geluid gelet. Op dezelfde plek hing eerder een Samsung welke een driehoek model had, daar had ik geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
barta123 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:24:
Moet ook echt wel toegeven dat ik erg blij ben dat ik L/L heb laten installeren om te verwarmen en te koelen.

Dat het een graadje kouder in huis is (ik verwarm vrij zuinig) in de winter vind ik niet zo boeiend. Dan doe ik wel een laagje meer of dikker laagje aan. Maar die plakkende benauwde zooi in de zomer, op die paar hete dagen. Die mis ik echt als kiespijn! :*)
Hier ben ik er nog steeds blij mee, een fikse bloempot erop en hij doet het weer okay, maar ik zou niet een 2e keer LG kopen. Maar een installatie van 5k ga je ook niet voor de lol vervangen.

Een graadje kouder, daar doe ik niet aan, met een korting van 70% tov gas stook ik juist meer. En LG multi, op die domme oil return cycle na, regelt tijdens verwarmen goed zijn vermogen en slaat niet zomaar uit.

Hij heeft zijn aankoopprijs al bijna terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:09
Door het mooie weer van de afgelopen dagen en het vele thuiswerken, ben ik mij aan het oriënteren op een airco voor mijn werkkamer op zolder. Omdat mijn gevel is voorzien van stucwerk, is het niet mogelijk om een buitenunit aan de muur te bevestigen. Daarnaast wil ik de buitenunit het liefst achter de berging plaatsen, zodat deze uit het zicht staat. De afstand tussen de binnenunit en de buitenunit zou dan ongeveer 22 meter bedragen. Volgens wat ik online lees, is dit technisch mogelijk, maar het gaat wel ten koste van de efficiëntie.

Een alternatief is een monoblock airco, specifiek de Innova 12HP. Deze vereist slechts twee doorvoeren naar buiten van elk 160 mm. Ik maak me echter zorgen dat zulke grote openingen relatief veel geluid van buiten naar binnen kunnen doorlaten. Bij een split-unit is doorgaans maar één doorvoer van circa 70 mm nodig.

Kan iemand mij adviseren welke van deze twee opties – een split-unit met langere leiding of een monoblock – in mijn situatie de beste keuze is, zowel qua rendement als geluidscomfort?

Iemand een idee wat de kosten van een split-unit zouden zijn (aangezien 22 meter vrij lang is en een groot deel onder de dakpannen moet lopen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Unkie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:14:
Door het mooie weer van de afgelopen dagen en het vele thuiswerken, ben ik mij aan het oriënteren op een airco voor mijn werkkamer op zolder. Omdat mijn gevel is voorzien van stucwerk, is het niet mogelijk om een buitenunit aan de muur te bevestigen. Daarnaast wil ik de buitenunit het liefst achter de berging plaatsen, zodat deze uit het zicht staat. De afstand tussen de binnenunit en de buitenunit zou dan ongeveer 22 meter bedragen. Volgens wat ik online lees, is dit technisch mogelijk, maar het gaat wel ten koste van de efficiëntie.

Een alternatief is een monoblock airco, specifiek de Innova 12HP. Deze vereist slechts twee doorvoeren naar buiten van elk 160 mm. Ik maak me echter zorgen dat zulke grote openingen relatief veel geluid van buiten naar binnen kunnen doorlaten. Bij een split-unit is doorgaans maar één doorvoer van circa 70 mm nodig.

Kan iemand mij adviseren welke van deze twee opties – een split-unit met langere leiding of een monoblock – in mijn situatie de beste keuze is, zowel qua rendement als geluidscomfort?

Iemand een idee wat de kosten van een split-unit zouden zijn (aangezien 22 meter vrij lang is en een groot deel onder de dakpannen moet lopen)?
ZO'n aanvraag heeft het best een eigen topic denk ik, een foto van hoe het er bij je huis uit zou zien lijkt me ook het bes.t

22m is best een eind, is dat heen en terug? (dus 11 meter afstand van de kamer?)

Je kan de buitenunit ook op je dak zetten toch?

Monoblocks zijn volgens mij ook niet zo efficient, dus dat zal het verschil niet maken denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:39
Unkie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:14:
Afgelopen tijd meerdere offertes gehad, prijs per extra meter leiding is over het algemeen 50,- per meter.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flytech
almightyarjen schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:16:
Ik ben aan het kijken naar een airco systeem voor op zolder, waar de warmte gedurende de zomer accumuleert, ondanks regelmatig ventileren. Ik zou deze airco voornamelijk willen laten draaien als de zonnepanelen overproductie hebben. Ik wil dit via een Homey (Pro) realiseren, hier heb ik nog geen ervaring mee (wel programmeer ervaring).

Ik zie dat Daikin air conditioners veel "flow cards" hebben bij Homey en ik snap ook dat je je slimme meter moet aansluiten op de Homey om bovenstaande te kunnen realiseren. Ik kan echter nergens een concreet voorbeeld vinden (alleen dat gemeld wordt dat het kan) om alleen de overproductie van de zonnepanelen te gebruiken voor koeling. Kan dit gerealiseerd worden met standaard flow cards van Homey? Ik zie bij Daikin bij Homey alleen drie standaard "if" flow cards, te weten:
  • Target temperature changed
  • The fan mode has changed to...
  • Swing mode has changed to...
Gezien het bovenstaande moet er iets specifieks gemaakt worden in Homey, hoe wordt dat gedaan? Als ik de slimme meter koppel, heb ik dan "automatisch" een mogelijkheid om in een flow card zoiets als "als zonnepanelen x meer dan huidig verbruik leveren dan..." te gebruiken?? Wellicht denk ik helemaal verkeerd, ik heb verder geen ervaring met Homey.

Edit: via een link ben ik op een andere Homy app van Dainkin gekomen, hier staat ook een flow card "als stroommeter is veranderd", dat suggereert dat mijn gezochte functionaliteit erin zit, klopt dit? Daarnaast schoot mij nog een vraag te binnen: is het ook mogelijk om vermogen te knijpen? Bijvoorbeeld dat als er 1kW overproductie is, dat de airco dan ook niet meer dan 1kW gaat verbruiken?
Ik heb een Homey en zowel ME als Daikin. De ME werkt naar mijn mening beter en sneller op de controls die de Homey doet. Daarnaast moet je de Daikin login af en toe laten refreshen in Homey, wat soms ergert als ik op reis ben of een dagje eropuit.

Wat temperatuur betreft voor binnen gebruik ik een switchbot temperatuur sensor met scherm die in het midden van mijn ruimte hangt. Deze leest Homey uit via bluetooth. Voor te kijken of je stroom op het net zet, gebruik ik dan weer de Homewizard P1 meter.

Ik laat elke 5/10 minuten een variabele refreshen die mijn output/input van de P1-meter uitleest. (Anders belast je de Homey te veel, want de waarde refresht veel frequenter.) Als deze dan gewijzigd is boven bepaalde waardes, laat ik mijn airco's reageren. Voor je airco is het trouwens ook niet goed om constant aan/uit geschakeld te worden. Je kan eventueel ook een lijst opslaan zodat je een gemiddelde kan gebruiken van de laatste x aantal uitlezingen, hier heb ik wel geen ervaring mee aangezien ik niet kan programmeren. (Daarom ook mijn keuze voor Homey.) Maar er zijn wel degelijk Homeyscripts mogelijk, indien je niet voldoende zou kunnen met de flow cards.

Tot slot kan je ook gewoon zonnepanelen koppelen, als je dat liever gebruikt ipv hetgene wat langs je meter passeert. En sinds kort heeft Homey ook een eigen P1-meter, misschien dat die nog wat sneller uitleest dan de Homewizard, want uiteindelijk zie je in Homey niet zo snel de wijzigingen als in de Homewizard app zelf.

Persoonlijk ben ik dus meer tevreden van de ME, de app is veel ouderwetser, maar het reageert en werkt allemaal veel beter naar mijn mening. En dat toont zich ook in de integratie met Homey, ondanks dat er minder kaartjes zijn (volgens jou, heb dit niet echt bekeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
barta123 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:01:
[...]

ZO'n aanvraag heeft het best een eigen topic denk ik, een foto van hoe het er bij je huis uit zou zien lijkt me ook het bes.t

22m is best een eind, is dat heen en terug? (dus 11 meter afstand van de kamer?)

Je kan de buitenunit ook op je dak zetten toch?

Monoblocks zijn volgens mij ook niet zo efficient, dus dat zal het verschil niet maken denk ik
22 meter is alleen heen. Dak gaat niet, althans ik heb alleen maar schuine daken.

Zie fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiGHdZ04VoEbZDi6P-iuGm3P7lw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRAkfxevd4wpqUNCOn8TZlFq.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist is er een installateur geweest, maar die zag af van het idee om de koelleidingen onder de dakpannen te leggen. Tot slot gaven ze aan dat dit een klus is die zij niet kunnen uitvoeren.

Tevens vraag ik mij af hoe ze dit bij de witte pilaar netjes weg gaan werken. Ik denk toch dat het een monoblock gaat worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6ysqVtjPrkQH2ICt0HAj1cLgJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IahjwzYvlrDcFaigFDskq8qC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Unkie op 24-06-2025 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:56
Unkie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:07:
[...]

22 meter is alleen heen. Dak gaat niet, althans ik heb alleen maar schuine daken.

Zie foto[Afbeelding]

Zojuist is er een installateur geweest, maar die zag af van het idee om de koelleidingen onder de dakpannen te leggen. Tevens vraag ik mij af hoe ze dit bij de witte pilaar netjes weg gaan werken. Ik denk toch dat het een monoblock gaat worden.
[Afbeelding]
Kun je niet in je huis naar beneden toe?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
nMad schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:39:
[...]

Kun je niet in je huis naar beneden toe?
Dan komt hij bij mijn garagedeur/oprit uit. Of ik zou de klinkers eruit moeten trekken en de koelleidingen onder de klinkers leggen. Maar dat gaat allemaal wel erg ver. Dan klinkt een monoblock een stuk aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:56
Unkie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:41:
[...]

Dan komt hij bij mijn garagedeur/oprit uit. Of ik zou de klinkers eruit moeten trekken en de koelleidingen onder de klinkers leggen. Maar dat gaat allemaal wel erg ver. Dan klinkt een monoblock een stuk aantrekkelijker.
Split lijkt me wel superieur qua prestaties en geluidsproductie etc. Ik heb zelf ook airco koelleidingen stukje onder bestrating liggen in een 75mm rioolbuis. Was wel even wat werk maar gaat om het eindresultaat ;) die paar uurtjes werk vergeet je snel weer.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortellica
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:13
@Unkie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRpDX_z3AMxQc7iU5rVobVDhS98=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/fYWFiPFiWl8yGRfQpQSjFS6I.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ss6iAe0meMcQA85PqWYmBVpkMbk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/Tv7vl9snEcHvW3A2hhUqmBMr.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiEqrqtM-umJK_gBaMqnuB-YBdc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/31rbttggNhRlR61aejWfkRH9.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xssjrEQWKZvM-n_vA04z9Z5W-P0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/YxJHDrwaVRyGfbJHLF1RBjJ6.webp?f=user_large is dit niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
Bedankt voor het meedenken, maar ik denk dat een Monoblock dan zelfs nog stiller is en wellicht nog efficiënter omdat er geen ramen op een kier staanstaan?

Zag ook dat een mede-tweaker zelf een Innova 12hp heeft geïnstalleerd op zolder. Persoonlijk is dit dan een nettere oplossing en wellicht de meest eenvoudige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortellica
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:13
Google maar eens op midea portasplit werkt geruisloos en is perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:38
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Antonl91 op 25-06-2025 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Laatst online: 19:34
Kan beter naar het kroegtopic, want heeft niets met L/L WP te maken. De energierekening - kroegtopic

10.000 kWh voor een COP-1 elektrische ketel is m.i. niet eens zo'n gek getal voor een gemiddeld huishouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:38
Martin7182 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:24:
[...]

Kan beter naar het kroegtopic, want heeft niets met L/L WP te maken. De energierekening - kroegtopic

10.000 kWh voor een COP-1 elektrische ketel is m.i. niet eens zo'n gek getal voor een gemiddeld huishouden.
Dacht dat het in L/w topic gepost was, maar heb 'm daar gepost.

En ik denk dat hij ook het eea door elkaar haalt. Na het salderen zal hij wel anders piepen, al zie ik inmiddels ook iets van batterijen/hybride warmtepomp. Als mensen zo graag willen hobby'en met COP-1 verwarming kunnen ze net zo goed elektrische kacheltjes plaatsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• w00key
Nou hoe meer mensen weten over die idiote COP=1 installaties hoe beter. Er zijn behoorlijk wat mensen erin getrapt, en itt een airco of een l/w warmtepomp is het letterlijk bij de wet verboden als hoofdverwarming, zo onzuinig is dat ding.

Als ik mijn verbruik omreken, 2121 kWh x 4 COP x 0.25/kWh, oof, dat is een fikse rekening van €2121/jaar. En op de dagen / maanden dat je stookt is er niet eens zon.

Nee doe mij maar een doodgewone airco a €3000, zelfs 1 losse unit kan 3.5 tot 5 kW aan warmte produceren en 80%+ van je warmtevraag leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:40
Ik heb gisteren 3 Daikin airco's laten (1x single, 1x multi) plaatsen waarvan 2 in de leefruimtes beneden.

Temperatuur blijft nu mooi stabiel. Aangezien wij veel glas hebben en de temperatuur behoorlijk kan oplopen heb ik deze al vroeg in de ochtend aangezet zodat deze op een laag pitje kan draaien gedurende de dag. Met de WP (l/w) doe ik dat ook. Maakt dat qua efficientie en verbuik enig verschil? Kan 'm ook volle bak laten draaien als ik thuis ben namelijk.

Overigens kreeg ik de app van Daikin (nog) niet zo snel aan de praat. Vond 'm vrij onduidelijk omdat er wordt aangegeven de airco uit te zetten, de kap te openen en te sluiten (waarom????) en weer aan te zetten met 5sec op de aankop. Dan switchen van S1 naar S3, maar dat werkte niet. Veranderd in ieder geval niets op het display. Connecten met SSID werkte ook niet in de volgende stap.

[ Voor 29% gewijzigd door STIMPPYYY op 25-06-2025 15:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
STIMPPYYY schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:50:
Ik heb gisteren 3 Daikin airco's laten (1x single, 1x multi) plaatsen waarvan 2 in de leefruimtes beneden.

Temperatuur blijft nu mooi stabiel. Aangezien wij veel glas hebben en de temperatuur behoorlijk kan oplopen heb ik deze al vroeg in de ochtend aangezet zodat deze op een laag pitje kan draaien gedurende de dag. Met de WP (l/w) doe ik dat ook. Maakt dat qua efficientie en verbuik enig verschil? Kan 'm ook volle bak laten draaien als ik thuis ben namelijk.
Volle bak is inefficiënt maar alleen aanzetten als je er bent is zuiniger. Als de units dat aan kunnen op bijvoorbeeld 50% power limit (zie: demand control) is dat zuinig en snel genoeg koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Winkiller schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:48:
[...]

Dat verschil is echt klein hoor. Hij koelt alleen wanneer er echt vraag is, anders niet. Snachts daalt de temperatuur ook nog vanzelf.

Hier staan ze ook vaak op auto koelen/verwarmen. Steeds een halve graad corrigeren oid verbruikt bijna niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doesnotcompute
w00key schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:52:
[...]

Volle bak is inefficiënt maar alleen aanzetten als je er bent is zuiniger. Als de units dat aan kunnen op bijvoorbeeld 50% power limit (zie: demand control) is dat zuinig en snel genoeg koud.
Tenzij je PV hebt, dan is het echt beter om overdag gewoon door te koelen ipv in de avond.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Doesnotcompute schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:35:
[...]

Hier staan ze ook vaak op auto koelen/verwarmen. Steeds een halve graad corrigeren oid verbruikt bijna niets.
Waarom? Dat is echt zonde als je het mij vraagt. Al is het alleen al vanwege de extra onnodige start/stops.

Ik heb nog geen enkel merk gezien waar dat fatsoenlijk werkt. Het slaat toch nergens op om te verwarmen in de winter en dan bij een overshoot ineens te gaan koelen 8)7 Alsof die warmte niet vanzelf wel weer verdwijnt..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Laatst online: 19:34
Ja, of op een frisse donderdagochtend nog wat bijstoken terwijl het over enkele dagen weer tropisch wordt _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Martin7182 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:05:
Ja, of op een frisse donderdagochtend nog wat bijstoken terwijl het over enkele dagen weer tropisch wordt _O-
Als het daarbij zou blijven zou het nog kunnen wat mij betreft, maar ik heb genoeg merken gezien die gewoon in staat zijn om gedurende een uur 4 x de richting om te draaien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 08:58
Doesnotcompute schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:36:
[...]
Tenzij je PV hebt, dan is het echt beter om overdag gewoon door te koelen ipv in de avond.
Voor mijn energierekening niet hoor, dat is situatieafhankelijk.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

STIMPPYYY schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:50:
Overigens kreeg ik de app van Daikin (nog) niet zo snel aan de praat. Vond 'm vrij onduidelijk omdat er wordt aangegeven de airco uit te zetten, de kap te openen en te sluiten (waarom????) en weer aan te zetten met 5sec op de aankop. Dan switchen van S1 naar S3, maar dat werkte niet. Veranderd in ieder geval niets op het display. Connecten met SSID werkte ook niet in de volgende stap.
Kap open, was dat niet om de Wlan adapter te scannen ? type aanduiding in de App.
Glashelder schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:55:
[...]

Waarom? Dat is echt zonde als je het mij vraagt. Al is het alleen al vanwege de extra onnodige start/stops.

Ik heb nog geen enkel merk gezien waar dat fatsoenlijk werkt. Het slaat toch nergens op om te verwarmen in de winter en dan bij een overshoot ineens te gaan koelen 8)7 Alsof die warmte niet vanzelf wel weer verdwijnt..
Bij Daikin kan je dat apart via planning in de App instellen, zoals nu staat de set alleen op koelen, v.d. winter alleen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Glashelder schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:55:
[...]

Start stops zijn ten eerste totaal niet interessant bij inverter compressorren. Als het nou een oude chiller of andere koelmachine is, ja dan maakt dat echt wat uit. Ten tweede is er tegenwoordig altijd carterverwarming aanwezig, wat de invloed van start stops nog verder inperkt. Beetje merk compressor maakt 100k starts en stops zonder kik.

Jij vind dat zonde. Ik niet, ik heb een vrouw met reuma die gebaat is bij een stabiele temperatuur. Nou jij weer. ;)

Het is temperatuur bewaking. Sommige ruimten mogen bijvoorbeeld niet afwijken van een bepaalde temperatuur. Denk aan technische ruimtes. Werkplaatsen waar met kleine marges gewerkt kan worden etc.

Als je het gebruikt waar het voor is, werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:40
Winkiller schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:03:
[...]

Kap open, was dat niet om de Wlan adapter te scannen ? type aanduiding in de App.

[...]

Bij Daikin kan je dat apart via planning in de App instellen, zoals nu staat de set alleen op koelen, v.d. winter alleen verwarmen.
Moest de powerfull knop gebruiken. Uiteraard met teveel haast geprobeerd. Maar werkt goed nu.

Alleen nog even die condenspijp netjes maken. Hangt nu zo’n witte pijp aan die druppelt op de stenen. Niet echt heel chique. Zat te denken aan een koperenbuis en het pijpje daar instoppen. Soort mini regenpijp.

[ Voor 19% gewijzigd door STIMPPYYY op 26-06-2025 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-08 18:05
Hallo allen,

Voor onze nog te bouwen woning (oplevering 2026) ben ik alvast op zoek naar een kwalitatieve / zuinige set airco's voor in de woonkamer en 2 slaapkamers. Na wat google werk en hier heel wat topics over airco's te hebben doorgelezen, ben ik tot de onderstaande selectie gekomen.

Buitenunit:
- Daikin 3MXM68A

Binnenunits:
- Woonkamer - 165m3 - Daikin FTXJ50
- Slaapkamers - 57 & 32m3 - FTXM25A & FTXM20A

Ik heb verschillende offertes opgevraagd en de prijzen liggen allemaal rond de 7,5k inclusief installatie.

Nu is het zo dat sommige aanbieders zeggen dat de FTXJ50 te klein is voor de woonkamer van 165m3, terwijl anderen zeggen dat het prima kan. Er wordt dan minimaal een FTXM60A (FTXJ wordt niet in 6Kw geleverd) geadviseerd.

Omdat de buitenunit met 1x 6, 1x 2.5 en 1x 2Kw niet voldoende capaciteit levert, wordt er dan geadviseerd om over te stappen op een 2MXM40 icm een RXM60A.

Het betreft een vrijstaand nieuwbouwhuis met een a+++ label. De ene partij rekent hierbij met 30 watt per m3 en de andere met 40 watt per m3. De berekeningen met 30 watt per m3 laten zien dat de opstelling met een FTXJ50 en 3MXM68A net aan kan, de berekeningen met een 40 watt per m3 laten zien dat dit onvoldoende capaciteit is, waardoor ik moet overstappen op een FTXM60A icm 2 buiten units.

Aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie, vraag ik mij af wat jullie advies in deze situatie zou zijn? Omdat mijn huis wordt opgeleverd met een warmtepomp, wil ik de airco’s hoofdzakelijk gaan gebruiken voor verkoelen. Met verwarmen schijnt de warmtepomp namelijk zuiniger te zijn.

Wat adviseren jullie dus? Kan ik rekenen met 30 watt per m3 of moet ik toch echt met 40 watt per m3 rekening houden? En welke van de onderstaande combinaties is aan te bevelen?
- FTXJ50 icm een FTXM25A en FTXM20A in combinatie met een enkele 3MXM68A
- FTXM60A icm een FTXM25A en FTXM20A in combinatie met een 2MXM40A en RXM60A

De laatste optie is een stukje duurder, maar bied mogelijk ook meer comfort en verbruikt minder stroom?

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
YellowCab schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:10:
Hallo allen,

Voor onze nog te bouwen woning (oplevering 2026) ben ik alvast op zoek naar een kwalitatieve / zuinige set airco's voor in de woonkamer en 2 slaapkamers. Na wat google werk en hier heel wat topics over airco's te hebben doorgelezen, ben ik tot de onderstaande selectie gekomen.

Buitenunit:
- Daikin 3MXM68A

Binnenunits:

Ik heb verschillende offertes opgevraagd en de prijzen liggen allemaal rond de 7,5k inclusief installatie.

Nu is het zo dat sommige aanbieders zeggen dat de FTXJ50 te klein is voor de woonkamer van 165m3, terwijl anderen zeggen dat het prima kan. Er wordt dan minimaal een FTXM60A (FTXJ wordt niet in 6Kw geleverd) geadviseerd.

Omdat de buitenunit met 1x 6, 1x 2.5 en 1x 2Kw niet voldoende capaciteit levert, wordt er dan geadviseerd om over te stappen op een 2MXM40 icm een RXM60A.

Het betreft een vrijstaand nieuwbouwhuis met een a+++ label. De ene partij rekent hierbij met 30 watt per m3 en de andere met 40 watt per m3. De berekeningen met 30 watt per m3 laten zien dat de opstelling met een FTXJ50 en 3MXM68A net aan kan, de berekeningen met een 40 watt per m3 laten zien dat dit onvoldoende capaciteit is, waardoor ik moet overstappen op een FTXM60A icm 2 buiten units.

Aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie, vraag ik mij af wat jullie advies in deze situatie zou zijn? Omdat mijn huis wordt opgeleverd met een warmtepomp, wil ik de airco’s hoofdzakelijk gaan gebruiken voor verkoelen. Met verwarmen schijnt de warmtepomp namelijk zuiniger te zijn.

Wat adviseren jullie dus? Kan ik rekenen met 30 watt per m3 of moet ik toch echt met 40 watt per m3 rekening houden? En welke van de onderstaande combinaties is aan te bevelen?

De laatste optie is een stukje duurder, maar bied mogelijk ook meer comfort en verbruikt minder stroom?

Allebei niet. Absoluut niet voor een FTXJ gaan, dat is een minder model.

3mxm52A (de 68a is onzuinig en veel te groot voor een woonhuis)
1x FTXM35a
2x Ftxm20A

Dit is de rationele 'Tweakers'-optie als je het mij vraagt. Die airco adviseurs leven in een absurde papieren werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Flatisa schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:17:
[...]

Allebei niet. Absoluut niet voor een FTXJ gaan, dat is een minder model.

3mxm52A (de 68a is onzuinig en veel te groot voor een woonhuis)
1x FTXM35a
2x Ftxm20A

Dit is de rationele 'Tweakers'-optie als je het mij vraagt. Die airco adviseurs leven in een absurde papieren werkelijkheid.
Bedankt voor je reactie! Waarom zou je allebei de modellen niet nemen? Welke zou je dan wel adviseren?
Is de 3MXM68A echt zoveel onzuiniger dan een 3MXM52A? Op papier lijkt het wel mee te vallen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als de warmtepomp kan koelen wordt het airco verhaal weer anders, lees minder capaciteit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
YellowCab schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:10:
Hallo allen,

Buitenunit:
- Daikin 3MXM68A

Binnenunits:

Ik heb een 5kW airco staan in een woonkamer van ruim 65m2, en die koelt de boel zonder moeite en steeds op de laagste ventilatiestand. Wij zetten die aan van 10h tot 22h op 25graden. Dan wordt het in de kamer 23-23,5 graden. Woensdag was het goed warm en heeft die 2,2kWh verbruikt, vandaag blijven we onder de 1 kWh. Wel goede zonnewering voor de ramen.
Het zou me verwonderen dat je dat met 5kW niet gekoeld krijgt, tenzij je enorme ramen he t op Z of ZW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Speedy-Andre schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:02:
Als de warmtepomp kan koelen wordt het airco verhaal weer anders, lees minder capaciteit nodig.
Hij kan zeker koelen. Maar ik lees online dat koelen bij een warmtepomp inefficiënt verloopt en dat je er niet teveel van moet verwachten. Maximaal 2 a 3 graden koelvermogen. Dus dat airco's dan sneller en zuiniger zijn. Maar het wordt onze eerste warmtepomp, dus ik heb er verder geen ervaring mee
Tommie12 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:08:
[...]

Ik heb een 5kW airco staan in een woonkamer van ruim 65m2, en die koelt de boel zonder moeite en steeds op de laagste ventilatiestand. Wij zetten die aan van 10h tot 22h op 25graden. Dan wordt het in de kamer 23-23,5 graden. Woensdag was het goed warm en heeft die 2,2kWh verbruikt, vandaag blijven we onder de 1 kWh. Wel goede zonnewering voor de ramen.
Het zou me verwonderen dat je dat met 5kW niet gekoeld krijgt, tenzij je enorme ramen he t op Z of ZW.
Dat is goed om te horen! Dan in jouw woonkamer vergelijkbaar qua grootte met die van ons. 5Kw is wellicht dus meer dan genoeg? Onze beneden verdieping heeft een U vorm en ik ben van plan om de airco precies tussen de keuken en woonkamer te plaatsen. Zou deze locatie goed genoeg zijn om de gehele beneden verdieping gekoeld te krijgen? Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnqL0PvZF3gTefe10Mn_o0MouwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASrxJxQPUBoFgapaqTR9oZcz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Nu online
YellowCab schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:37:
[...]

Bedankt voor je reactie! Waarom zou je allebei de modellen niet nemen? Welke zou je dan wel adviseren?
Is de 3MXM68A echt zoveel onzuiniger dan een 3MXM52A? Op papier lijkt het wel mee te vallen toch?
De 68a is een zwaardere buiten-unit met een grotere compressor en een hoger minimumvermogen. Daardoor ook wat onzuiniger. Als het enkel om koelen gaat is het verbruik uiteraard niet het probleem. Hij pendelt alleen meer en is onnodig groot.

Ik was even in de war. De FTXJ is de Emura en niet de Sensira. De Emura is een prima model, hoewel je waarschijnlijk iets meer betaalt voor het design. Dan nog vind ik de Perfera een prima alternatief omdat die erg stil zijn en de meeste opties heeft.

Nog een punt van aandacht is dat units, bij Daikin tenminste, boven de 35 veel en veel luidruchtiger zijn. De laagste stand heeft 26 decibel bij de grotere units, in plaats van 19 decibel.

De FTXJ25 zit op 19 decibel in silent stand. De FTXJ50 op maar liefst 32(!) decibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
YellowCab schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:16:
[...]

Hij kan zeker koelen. Maar ik lees online dat koelen bij een warmtepomp inefficiënt verloopt en dat je er niet teveel van moet verwachten. Maximaal 2 a 3 graden koelvermogen. Dus dat airco's dan sneller en zuiniger zijn. Maar het wordt onze eerste warmtepomp, dus ik heb er verder geen ervaring mee

[...]

Dat is goed om te horen! Dan in jouw woonkamer vergelijkbaar qua grootte met die van ons. 5Kw is wellicht dus meer dan genoeg? Onze beneden verdieping heeft een U vorm en ik ben van plan om de airco precies tussen de keuken en woonkamer te plaatsen. Zou deze locatie goed genoeg zijn om de gehele beneden verdieping gekoeld te krijgen? Zie foto:

[Afbeelding]
Ik ben er van overtuigd dat het wel zal lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Flatisa schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:21:
[...]

De 68a is een zwaardere buiten-unit met een grotere compressor en een hoger minimumvermogen. Daardoor ook wat onzuiniger. Als het enkel om koelen gaat is het verbruik uiteraard niet het probleem. Hij pendelt alleen meer en is onnodig groot.

Ik was even in de war. De FTXJ is de Emura en niet de Sensira. De Emura is een prima model, hoewel je waarschijnlijk iets meer betaalt voor het design. Dan nog vind ik de Perfera een prima alternatief omdat die erg stil zijn en de meeste opties heeft.

Nog een punt van aandacht is dat units, bij Daikin tenminste, boven de 35 veel en veel luidruchtiger zijn. De laagste stand heeft 26 decibel bij de grotere units, in plaats van 19 decibel.

De FTXJ25 zit op 19 decibel in silent stand. De FTXJ50 op maar liefst 32(!) decibel.
Dat pendelen komt zo vaak terug… ik denk dat het niet te vermijden is, en het stoort ook amper.

Vandaag verbruikte mijn airco in de woonkamer 0,8 kWh op 12 uur draaien. Dat is dus gemiddeld 66W.

De airco in de slaapkamer is een 2kW vloeruinit en die verbruikte in de warmste nacht deze week (wo-do) tussen 18h en 7h “s morgens 1,8 kW. Dat is zowat 0,7 kWh in het eerste uur, en de rest gedurende de nacht. Gemiddeld 138W over de hele periode, maar na middernacht eerder 50W.
Dat is 5 min draaien en dan een kwartier niks.
Ken jij een model dat zo ver kan terugregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Flatisa schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:21:
[...]

Dank voor je reactie! Dat grotere verbruik is denk ik niet zo een probleem. We hebben zonnepanelen, dus op de warme dagen en de momenten dat er veel opbrengst is kan ik ze mooi aanzetten. Scheelt weer (betalen voor) terugleveren.

Hmm het geluid heb ik niet bij stilgestaan. Voor in de slaapkamers zijn ze stil genoeg, maar in de woonkamer wil je natuurlijk ook niet gestoord worden door een continue brom op de achtergrond. Je noemt specifiek daikin. Is Mitsubishi dan stiller? Zo ja, welke modellen zou je daarin aanbevelen voor de door mij genoemde oppervlaktes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Nu online
YellowCab schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:58:
[...]

Dank voor je reactie! Dat grotere verbruik is denk ik niet zo een probleem. We hebben zonnepanelen, dus op de warme dagen en de momenten dat er veel opbrengst is kan ik ze mooi aanzetten. Scheelt weer (betalen voor) terugleveren.

Hmm het geluid heb ik niet bij stilgestaan. Voor in de slaapkamers zijn ze stil genoeg, maar in de woonkamer wil je natuurlijk ook niet gestoord worden door een continue brom op de achtergrond. Je noemt specifiek daikin. Is Mitsubishi dan stiller? Zo ja, welke modellen zou je daarin aanbevelen voor de door mij genoemde oppervlaktes?
Ik heb alleen ervaring met Daikin, maar dat zal.bij andere fabrikanten niet anders zijn. Om heel veel vermogen af te geven worden de ventilatiedebieten (en dus geluid) van de grotere units standaard hoger ingesteld. Zelfs in de allerlaagste stand (wat vaak is) draaien ze dan veel harder.
Vuistregel blijft dat koelen vrijwel niets voorstelt en dat het wel heel, heel uitzonderlijk zou zijn als je met een 35xxx de boel niet koel krijgt. Ik weet dat de gedateerde rekenmethodes van de airco-intallateurs iets anders aangeven, maar hier op Tweakers zijn er wel heel weinig mensen die het niet koel krijgen.

Bij extreem grote ruimtes heb je wel eens dat de lucht niet alle plekken bereikt, dat is soms een groter probleem. Jouw woonkamer lijkt redelijk normaal.
Pagina: 1 ... 142 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic