Ik ben aan het kijken naar een airco systeem voor op zolder, waar de warmte gedurende de zomer accumuleert, ondanks regelmatig ventileren. Ik zou deze airco voornamelijk willen laten draaien als de zonnepanelen overproductie hebben. Ik wil dit via een Homey (Pro) realiseren, hier heb ik nog geen ervaring mee (wel programmeer ervaring).
Ik zie dat Daikin air conditioners veel "flow cards" hebben bij Homey en ik snap ook dat je je slimme meter moet aansluiten op de Homey om bovenstaande te kunnen realiseren. Ik kan echter nergens een concreet voorbeeld vinden (alleen dat gemeld wordt dat het kan) om alleen de overproductie van de zonnepanelen te gebruiken voor koeling. Kan dit gerealiseerd worden met standaard flow cards van Homey? Ik zie bij
Daikin bij Homey alleen drie standaard "if" flow cards, te weten:
- Target temperature changed
- The fan mode has changed to...
- Swing mode has changed to...
Gezien het bovenstaande moet er iets specifieks gemaakt worden in Homey, hoe wordt dat gedaan? Als ik de slimme meter koppel, heb ik dan "automatisch" een mogelijkheid om in een flow card zoiets als "als zonnepanelen x meer dan huidig verbruik leveren dan..." te gebruiken?? Wellicht denk ik helemaal verkeerd, ik heb verder geen ervaring met Homey.
Ik heb daarnaast in dit topic gelezen dat een externe temperatuuropnemer gewenst is, omdat die van de airco unit niet precies is. Moet ik dan aan
zoiets als dit denken?
Is een dergelijk systeem ook mogelijk met Mitsubishi Electric of HI? Ik heb in dit topic gelezen dat Daikin en Mitsubishi de meest gewaardeerde merken zijn, echter zie ik bij Homey bij Mitsubishi een stuk minder flow cards staan, dus vraag ik me af of de integratiemogelijkheden even goed/divers zijn als bij Daikin.
Edit: via een link ben ik op een andere
Homy app van Dainkin gekomen, hier staat ook een flow card "als stroommeter is veranderd", dat suggereert dat mijn gezochte functionaliteit erin zit, klopt dit? Daarnaast schoot mij nog een vraag te binnen: is het ook mogelijk om vermogen te knijpen? Bijvoorbeeld dat als er 1kW overproductie is, dat de airco dan ook niet meer dan 1kW gaat verbruiken?
[
Voor 10% gewijzigd door
almightyarjen op 20-06-2025 22:02
]