Mylan Piron schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:50:
@
Xbeater als je elektriciteitsverbruik zich vooral in de zomer overdag situeert o.w.v koeling met airco zou ik gewoon een dynamisch contract nemen om zo van quasi 0-prijs overdag (omzeggens bijna elke dag sinds lente) tussen pakweg 10u en 16u te profiteren om (voor) te koelen. Je betaalt bijna alleen maar de netkosten en heffingen.
@
assje waarde van PV-stroom is in de zomer buiten de piekuren 's ochtends en 's avonds quasi niets meer in België.
Hier heb ik ook voordeel uit de buitengevelisolatie; daardoor een dubbele bakstenen muur binnen de thermische schil. Verder betonnen verdiepingsvloeren en bakstenen binnenmuren dus alles bij elkaar een zeer massieve bouw met hoge thermische massa.
Snel AI bierviltje geeft schatting richting 40kWh/°C voor mijn 200m2 vrijstaande jaren 70 woning. Op de dagen met hoogste verbruik heb ik zo'n 10kWh, met COP5 zeg 50kWh thermisch.
Ofwel, door overdag bijvoorbeeld naar 19 graden te koelen is dat bijna voldoende om de rest van de dag rond de 20 te houden. Uiteraard is temperatuurverdeling niet helemaal uniform dus gaat vast niet helemaal op.
Hoe dan ook, hoge thermische massa is een voordeel in een toekomst met steeds meer variabele energieprijzen. Dit geldt zowel voor koelen als verwarmen.
Aanvullend, de thermische massa van de lucht in de woning is misschien 0,2kWh/°C. Een factor 200 minder dus. Dat raakt aan het punt dat ik eerder maakte dat koelen van de lucht iets anders is dan koelen van de woning en het dus makkelijk langs elkaar heen praten is op basis van luchttemperatuur.
Als we het hebben over of 24 graden comfortabel genoeg is kan dat bij de één een piek-lucht-temperatuur zijn terwijl de woning nog 21 is. De ander heeft het over hoe hij 24 ervaart bij het koelen van de lucht in een woning die opgewarmd is naar 30. Een totaal verschillende situatie.
[
Voor 16% gewijzigd door
assje op 29-06-2025 14:37
]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]