Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 143 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GMMgn__tlDeeTjZv-ZTwuO4kJM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FpffvNcNfSrv4ySWncjPmUvS.jpg?f=user_large

Interessante constatering, 3 slaapkamers aan het koelen vannacht op de MHI SCM41ZS-W.
Op een gegeven moment zijn de kamers wel afgekoeld en is het een kwestie van bijhouden en gaat hij dus pendelen. Ik heb vanochtend 1 v/d 3 units van 'cool' naar 'dry' gezet en tada, hij blijft draaien.

Volgens mij is dat al eerder ter sprake geweest, dat de 'dry' modus zorgt voor het mooier draaien van de installatie. Bij drogen koelt hij ook (komt zelfs koudere lucht uit dan bij koelen merk ik), blaast alleen minder hard.

Drogen is ook prima, want luchtvochtigheid in huis is 70-75% en ondanks het hele nacht koelen zakt het nog niet echt.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 28-06-2025 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:47
Flatisa schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 09:32:
[...]
Vuistregel blijft dat koelen vrijwel niets voorstelt en dat het wel heel, heel uitzonderlijk zou zijn als je met een 35xxx de boel niet koel krijgt.
Hard disagree. Ligt aan je huis, maar hier gebruik ik tijdens een hittegolf meer per dag dan als het vriest.

Gisteren tikte de 5.3 kW unit 19 kWh aan. Dat is 800W opgenomen vermogen gemiddeld, over 24 uren. ~1.5 kW tijdens de middag, minder in de avond en nacht. 1.5 kW x 4 (minimaal, eerder 5-7) EER is 6+ kW. Op 150 m2, 50 m2 per verdieping en 3 binnenunits, 2.5+2.5+3.5.

Als je een "warm" huis hebt met veel zoninstraling, weinig overhang en niet overal rolluiken en screens heb je soms behoorlijk wat wattage nodig. Dat fabel van "koelen stelt niks voor" leidt dan tot grote teleurstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:26
w00key schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:21:
[...]

Hard disagree. Ligt aan je huis, maar hier gebruik ik tijdens een hittegolf meer per dag dan als het vriest.

Gisteren tikte de 5.3 kW unit 19 kWh aan. Dat is 800W opgenomen vermogen gemiddeld, over 24 uren. ~1.5 kW tijdens de middag, minder in de avond en nacht. 1.5 kW x 4 (minimaal, eerder 5-7) EER is 6+ kW. Op 150 m2, 50 m2 per verdieping en 3 binnenunits, 2.5+2.5+3.5.

Als je een "warm" huis hebt met veel zoninstraling, weinig overhang en niet overal rolluiken en screens heb je soms behoorlijk wat wattage nodig. Dat fabel van "koelen stelt niks voor" leidt dan tot grote teleurstelling.
Ik heb tweemaal de buitenunit 3mxm52 van Daikin hier. Een enkele buiten-unit pakt (in de combi 2x Ftxm25a en 1x FTXM20a) ook 2000 watt als ik ze alledrie aan zet. Dat is dus meer dan 10 KW aan koelvermogen als we een EER van 5 aanhouden. Ik zie overal dat deze max 5,2 KW koelvermogen zou kunnen leveren maar dat klopt echt niet.

Eens dus dat je best wat koelvermogen nodig hebt, maar de 'kleinere' binnen-en buiteunits geven veel meer vermogen dan de modelnummers doen vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
ThinkPad schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:11:

Drogen is ook prima, want luchtvochtigheid in huis is 70-75% en ondanks het hele nacht koelen zakt het nog niet echt.
Luchtvochtigheid is relatief. 75% luchtvochtigheid bij 20 graden betekent dat er minder vocht in de lucht zit dan bij 30 graden.
w00key schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:21:
[...]

Same here. Mijn duo split Mitsubishi Electric draait op 600 watt en dat zal waarschijnlijk niet minder worden gedurende de dag, eerder meer :p Dan kom ik op 14,4 kWh vandaag.

Als het nog veel warmer wordt, en dat wordt het later deze week dan is hier ook het verbruik vergelijkbaar met een winterse dag.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Flatisa schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Ik heb tweemaal de buitenunit 3mxm52 van Daikin hier. Een enkele buiten-unit pakt (in de combi 2x Ftxm25a en 1x FTXM20a) ook 2000 watt als ik ze alledrie aan zet. Dat is dus meer dan 10 KW aan koelvermogen als we een EER van 5 aanhouden. Ik zie overal dat deze max 5,2 KW koelvermogen zou kunnen leveren maar dat klopt echt niet.

Eens dus dat je best wat koelvermogen nodig hebt, maar de 'kleinere' binnen-en buiteunits geven veel meer vermogen dan de modelnummers doen vermoeden.
Dat is zeker zo, die "3.5 kW" rating slaat nergens op. Terwijl dat prima is op een rijtjeshuis van 50 m2 per verdieping ging de vraag over een vrijstaand object (4 zijdens met deuren en ramen) met een woonkamer van 65 m2, dan zou ik het zeker opschalen naar 4.2 kW of 5 kW, een 3.5, ookal kan die meer dan op de sticker staat, gaat het niet leuk vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:17
Glashelder schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:04:
[...]

Luchtvochtigheid is relatief. 75% luchtvochtigheid bij 20 graden betekent dat er minder vocht in de lucht zit dan bij 30 graden.

[...]

Same here. Mijn duo split Mitsubishi Electric draait op 600 watt en dat zal waarschijnlijk niet minder worden gedurende de dag, eerder meer :p Dan kom ik op 14,4 kWh vandaag.

Als het nog veel warmer wordt, en dat wordt het later deze week dan is hier ook het verbruik vergelijkbaar met een winterse dag.
Dan kan je toch beter maar eens kijken naar je zonnewering.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Tommie12 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:10:
[...]

Sja voor die 600 kWh of ~€120 per koelseizoen kan je niet veel kopen, hooguit wat plakfolie op je raam. Aircos zijn extreem efficient in geld om huizen te fixen die gebouwd zijn voordat TO-juli onderdeel van bouwbesluit is geworden.

Tegenwoordig bouwen ze slimmer om niet oververhit te raken. Vroeger was maximale zoninval en warmte goed voor het energielabel.

Een elektrisch bedienbare screen is niet onder de €600 te krijgen met montage, plus hier op 6+ meter hoog stijgerkosten, en dan een hele sloot ramen, naah, dat haal ik er nooit meer uit. Maar bij de volgende grote verbouwing / nieuw huis is het te overwegen, mogen ze alles tegelijk aanpakken samen met buiten schilderwerk, groot verbouwing is toch chaos. €5k meer of minder is toch een afrondingsfout vs keuken plus badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Zonder buitentemperatuur zegt het stroomverbruik niet zoveel, de 3,5kW MHI ZSX in m’n woonkamer (55m2) gebruikt 160W momenteel, maar het is hier ook maar 22 graden buiten nu :p

Ben benieuwd naar dinsdag, voorspelling 32°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:22
ThinkPad schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:24:
Zonder buitentemperatuur zegt het stroomverbruik niet zoveel, de 3,5kW MHI ZSX in m’n woonkamer (55m2) gebruikt 160W momenteel, maar het is hier ook maar 22 graden buiten nu :p

Ben benieuwd naar dinsdag, voorspelling 32°C
Ik vind het leuk dat je in de zomer en winter aan het verbruik van de airco kan zien hoe de temperatuur zich buiten ontwikkelt. Ik zie het verbruik dan oplopen, en laat op de avond weer afnemen.

Zonder het te checken weet ik vrijwel zeker dat dit (vorig jaar) een redelijk warme dag was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EJewOZZD0FPQfzbxv-FswAb7As=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJozytnatFDAVHuBbadIDuSq.jpg?f=fotoalbum_large

Hier trouwens mhi scm60 met een 3 binnenunits in een kleine tussenwoning ('57) met rolluiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
w00key schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:22:
[...]

Sja voor die 600 kWh of ~€120 per koelseizoen kan je niet veel kopen, hooguit wat plakfolie op je raam. Aircos zijn extreem efficient in geld om huizen te fixen die gebouwd zijn voordat TO-juli onderdeel van bouwbesluit is geworden.

Tegenwoordig bouwen ze slimmer om niet oververhit te raken. Vroeger was maximale zoninval en warmte goed voor het energielabel.

Een elektrisch bedienbare screen is niet onder de €600 te krijgen met montage, plus hier op 6+ meter hoog stijgerkosten, en dan een hele sloot ramen, naah, dat haal ik er nooit meer uit. Maar bij de volgende grote verbouwing / nieuw huis is het te overwegen, mogen ze alles tegelijk aanpakken samen met buiten schilderwerk, groot verbouwing is toch chaos. €5k meer of minder is toch een afrondingsfout vs keuken plus badkamer.
Jullie stroomprijzen zijn nog laag blijkbaar. Hoer is dat eerder 0,3€/kWh als je alles moet kopen. Het gros komt van PV en dan is het terugleveren of koelen…
Ik zit aan va 300 kWh voor koelen in een ruim huis (woonkamer, keuken en 2 kamers worden gekoeld)

Naast de pure prijs van zonnewering is er nog het comfort natuurlijk. De zon die door de ramen brandt, en ondertussen een koelkastlucht die rondgeblazen wordt is niet zo leuk.

Ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Tommie12 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:48:
[...]

Jullie stroomprijzen zijn nog laag blijkbaar. Hoer is dat eerder 0,3€/kWh als je alles moet kopen. Het gros komt van PV en dan is het terugleveren of koelen…
Ik zit aan va 300 kWh voor koelen in een ruim huis (woonkamer, keuken en 2 kamers worden gekoeld)

Naast de pure prijs van zonnewering is er nog het comfort natuurlijk. De zon die door de ramen brandt, en ondertussen een koelkastlucht die rondgeblazen wordt is niet zo leuk.

Ik
Airco in de zomer is perfect te combineren met zonnepanelen of via dynamisch contract zonnestroom inkopen. Prijs staat nu op €0.14/kWh (m.a.w.: nul plus energiebelasting) als je het niet zelf produceer.

Anders moet je goed kijken naar een mooie aanbod, ik heb hier een vast contract tot juli 2026, 0.2125 piek 0.2064 dal. Minimaal 2x per jaar staat de prijs extreem laag, dan moet je verlengen (kan van te voren, einddatum oude contract doorgeven).

[ Voor 1% gewijzigd door w00key op 28-06-2025 16:14 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:07
In de vorige app kon ik mooi zien wat het verbruik was per type verbruik. Dus tapwater, verwarming, koelen enz.

Nu lijkt dat niet meer te kunnen of mis ik iets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qA7kt67KKa5xwANMo334vsxGlME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8UGDuwqTMpt63RlnMqEBNrun.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Tommie12 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:10:
[...]

Tsja het leeuwendeel van het verbruik komt van de zolder en daar is een dakraam en 3 ramen op het westen. Daar zit reeds zonwering voor.

Ik laat de boel wel 24/7 op 18 graden staan btw. 22 op de eerste etage.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:56
@w00key Als je van je huis een glazen kas maakt ben je veel koelenergie nodig idd.

Doorgaans stelt koelen niks voor bij een doorsnee woning.
Hier voldoet niet condenserend koelen meestal, ik hoef ook geen koelcel temperaturen.

Verwarmen rond 1000kwh en koelen rond 50kwh p/j.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 28-06-2025 18:40 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
mr_evil08 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 18:33:
@w00key Als je van je huis een glazen kas maakt ben je veel koelenergie nodig idd.

Doorgaans stelt koelen niks voor bij een doorsnee woning.
Hier voldoet niet condenserend koelen meestal, ik hoef ook geen koelcel temperaturen.

Verwarmen rond 1000kwh en koelen rond 50kwh p/j.
Niet condenserend koelen, bedoel je daarmee dat als het 26grd binnen is je ook maar tot 25 oid koelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Draakje5 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:19:
[...]

Niet condenserend koelen, bedoel je daarmee dat als het 26grd binnen is je ook maar tot 25 oid koelt?
Nee, ligt sterk aan situatie en plek in Nederland of je beneden dauwpunt moet koelen.
Vorige week was het 32c buiten en binnen 23c dus prima te doen.

Een airco koelt al snel beneden dauwpunt vanwege klein afgiftesysteem natuurlijk.

Ik koel meestal met CV, boven hangt een airco maar zelden aan(alleen bij echte hittegolf, verwarmen er ook wel eens mee).
Persoonlijk voorkeur, wij hoeven geen koelcel temperaturen.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 28-06-2025 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
mr_evil08 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:11:
[...]

Nee, ligt sterk aan situatie en plek in Nederland of je beneden dauwpunt moet koelen.
Vorige week was het 32c buiten en binnen 23c dus prima te doen.

Een airco koelt al snel beneden dauwpunt vanwege klein afgiftesysteem natuurlijk.

Ik koel meestal met CV, boven hangt een airco maar zelden aan.
Persoonlijk voorkeur, wij hoeven geen koelcel temperaturen.
Ah op die fiets, koelen met een ander systeem dan de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbeater
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:54
Wonen in een flat, 90 m2. 6de, maar wel met flinke ramenpartij op het westen, geen schaduw, zonwering was me te duur en buren klagen maar dat het nog onvoldoende is. Eindelijk toestemming VVE, Multi-Split airco genomen in Januari.

Ding brande er met de koudste dagen zo'n 8-12 kwh doorheen om heerlijk in 24c te zitten in de winter. Want waarom niet?

Nu in de zomer, om koel te houden op 23c flikkert het ding er met gemak meer dan 10kwh doorheen in een dag. Meestal rond de 8. Vandaag 12 kWh, en met de komende dagen op 30+ c verwacht ik zeker dat er 16-17 kWh per dag doorheen gaat.

Ik schrik me een ongeluk van de hoeveelheid, maar boeit me ook weer weinig. max 3 euro voor een dag niet in de hitte zitten. Zonder airco word het hier met gemak 36c binnen de komende dagen. Helaas geen zonnepanelen mogelijk dus alles zelf inkopen, maar ik neem de kosten voor lief. Blijft goedkoper dan verhuizen

Dus een 5kW genomen voor een woonkamer van circa 40m2. Ding trekt het nog maar net tijdens de pieken zelfs met de wit-gevoerde, verduisterende gordijnen naar beneden, en dat is met slaapkamer uit zodat ie het volle vermogen van de 5kw buitenunit beschikbaar heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Xbeater schreef op zondag 29 juni 2025 @ 00:27:
Wonen in een flat, 90 m2. 6de, maar wel met flinke ramenpartij op het westen, geen schaduw, zonwering was me te duur en buren klagen maar dat het nog onvoldoende is. Eindelijk toestemming VVE, Multi-Split airco genomen in Januari.

Ding brande er met de koudste dagen zo'n 8-12 kwh doorheen om heerlijk in 24c te zitten in de winter. Want waarom niet?

Nu in de zomer, om koel te houden op 23c flikkert het ding er met gemak meer dan 10kwh doorheen in een dag. Meestal rond de 8. Vandaag 12 kWh, en met de komende dagen op 30+ c verwacht ik zeker dat er 16-17 kWh per dag doorheen gaat.

Ik schrik me een ongeluk van de hoeveelheid, maar boeit me ook weer weinig. max 3 euro voor een dag niet in de hitte zitten. Zonder airco word het hier met gemak 36c binnen de komende dagen. Helaas geen zonnepanelen mogelijk dus alles zelf inkopen, maar ik neem de kosten voor lief. Blijft goedkoper dan verhuizen

Dus een 5kW genomen voor een woonkamer van circa 40m2. Ding trekt het nog maar net tijdens de pieken zelfs met de wit-gevoerde, verduisterende gordijnen naar beneden, en dat is met slaapkamer uit zodat ie het volle vermogen van de 5kw buitenunit beschikbaar heeft.
Zoals vaak is het een samenspel van maatregelen.
Met alleen een airco ga je het vaak niet redden.
Vergeet in deze ook niet de WTW, het kan snachts koeler zijn om de buitenlucht direct naar binnen te laten dan via de WTW, al dan niet via de interne of zelf gemaakte externe bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Simpel360 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 07:04:
[...]

Zoals vaak is het een samenspel van maatregelen.
Met alleen een airco ga je het vaak niet redden.
Vergeet in deze ook niet de WTW, het kan snachts koeler zijn om de buitenlucht direct naar binnen te laten dan via de WTW, al dan niet via de interne of zelf gemaakte externe bypass.
Leuk geprobeerd, maar ik heb een WTW en ding helpt zeer beperkt.

26°C @ 60% uit, 20°C @ 80% in x 200 m2 per uur = 0.6 kW verschil in energie. Dat is 100W opgenomen vermogen bij een EER van 6, helemaal geen ruk dus. Maar als de airco aan staat en binnen geen 26°C is maar 23°C blijft er maar 0.3 kW over - werkt alleen goed in een sauna, lekker nutteloos.

Nee doe mij maar gewoon de airco. Als je die vaker gebruikt is een dynamisch stroomcontract de oplossing, als het zonnig is gebeurt dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TAXm2LnoIOM6JL_FrzYVhfyX2k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/USsaBoUOcs4rrxE2eBknBW29.png?f=fotoalbum_large

Kale prijs is nul, 2 cent opslag/winst voor energiebedrijf, 12 cent belastingen.

[ Voor 5% gewijzigd door w00key op 29-06-2025 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:00
Tommie12 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:39:
De airco in de slaapkamer is een 2kW vloeruinit en die verbruikte in de warmste nacht deze week (wo-do) tussen 18h en 7h “s morgens 1,8 kW.
Tommie12 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:48:
Airco 's nachts aan wil zeggen dat je de lucht koelt tijdens aanwezigheid i.p.v. de woning op temperatuur houden. Bij mij staat de airco juist aan 08:00-18:00.

Op deze manier 100% gelijktijdigheid met PV opwek en geen geluid van het koelen. Alleen op echt warme dagen/nachten zet ik de airco snachts ook aan.

Met onze mutisplit met 4 binnenunits is pendelen niet echt een probleem. Draait meestal vrij continue op minimaal vermogen.

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 29-06-2025 08:53 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:22
We gebruiken onze airco graag voor koelen (deze maand al 45kWh voor een kleine tussenwoning) maar vooral overdag. De meeste nachten is het hier prettiger om gebruik te maken van de nachtfunctie van onze wtw (8 uur lang check temperatuur binnen/buiten en zolang buiten koeler is wordt actief buitenlucht naar binnen geblazen), en eventueel de fan-functie van de airco op laag voor iets luchtbeweging in combinatie met open raam.

Ik gok dat het hier per zomer gemiddeld een nacht of 5 a 6 voor komt dat we de airco gebruiken om te koelen, met name de nachten dat het buiten warmer is dan 21 a 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
De WTW met bypass doet hier verrassend weinig, de koeling van de vloerwarming in combinatie met de airco wel prima.

Al vind ik de airco belabberd weinig effect hebben op de luchtvochtigheid in huis
Het is nu gewoon 70% luchtvochtigheid in de woning, terwijl gisteren de hele dag de airco aan heeft gestaan op ontvochtigen. De luchtvochtigheid daalt echter vrijwel niet.

22.8grd beneden met 70% vocht.
22.7grd boven met 66% vocht.

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 29-06-2025 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
assje schreef op zondag 29 juni 2025 @ 08:50:
[...]

[...]

Airco 's nachts aan wil zeggen dat je de lucht koelt tijdens aanwezigheid i.p.v. de woning op temperatuur houden. Bij mij staat de airco juist aan 08:00-18:00.

Op deze manier 100% gelijktijdigheid met PV opwek en geen geluid van het koelen. Alleen op echt warme dagen/nachten zet ik de airco snachts ook aan.

Met onze mutisplit met 4 binnenunits is pendelen niet echt een probleem. Draait meestal vrij continue op minimaal vermogen.
In woonkamer en keuken draait de airco idd de hele dag, en in de slaapkamers starten we die om 19h nog altijd op PV.
Om 18h airco uit betekent dat het toch nog te warm wordt binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Bij mij draait de airco op de slaapkamers op de verdieping. Koeling benedenverdieping indirect via vloer, open trapgat en balansventilatie.

Geen enkele zonwering en een schuifpui van 6 meter op het zuiden. Beneden nu 21,2 graden en 63%RV.

Hoe dan ook is het moeilijk om inhoudelijk te vergelijken op basis van temperatuur. We meten ergens de luchttemperatuur maar dat zegt niet perse alles over de temperatuur van de woning. Als de zon even binnen staat loopt de luchttemperatuur (kortstondig) snel op maar is de woning nog niet perse opgewarmd.

Zeker met vergelijken tussen woning op temperatuur houden gedurende dag v.s. koelen tijdens nacht kan je zo niet 1:1 vergelijken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Draakje5 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:18:
De WTW met bypass doet hier verrassend weinig, de koeling van de vloerwarming in combinatie met de airco wel prima.

Al vind ik de airco belabberd weinig effect hebben op de luchtvochtigheid in huis
Het is nu gewoon 70% luchtvochtigheid in de woning, terwijl gisteren de hele dag de airco aan heeft gestaan op ontvochtigen. De luchtvochtigheid daalt echter vrijwel niet.

22.8grd beneden met 70% vocht.
22.7grd boven met 66% vocht.
Niet te zuinig zijn met de instelling. Ontvochtigen is 18 graden instellen (of lager als het kan), minimum fan, zodat je zo koud mogelijk uitblaast en meeste vocht via condensafvoer verdwijnt.

Op "hoeft niet hard te werken" stand condenseert het nauwelijks en blijft luchtvochtigheid stijgen binnen.

En timer zetten om hem uit / terug op normale instelling te zetten, uurtje of 2 ontvochtigen is genoeg.

[ Voor 6% gewijzigd door w00key op 29-06-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Tommie12 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:25:
In woonkamer en keuken draait de airco idd de hele dag, en in de slaapkamers starten we die om 19h nog altijd op PV.
Om 18h airco uit betekent dat het toch nog te warm wordt binnen.
Maar als de temperatuur op de slaapkamers de hele dag hoger is geweest is de massa daar dus opgewarmd. Ik weet niet precies hoe het met waarde PV in België zit maar je kan mogelijk beter af zijn door hem overdag gewoon aan te laten.

Bij mij staat de auto nu aan de lader en airco aan en lever nog altijd 2kW terug op dit moment.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 29-06-2025 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
w00key schreef op zondag 29 juni 2025 @ 08:30:
[...]

Leuk geprobeerd, maar ik heb een WTW en ding helpt zeer beperkt.

26°C @ 60% uit, 20°C @ 80% in x 200 m2 per uur = 0.6 kW verschil in energie. Dat is 100W opgenomen vermogen bij een EER van 6, helemaal geen ruk dus. Maar als de airco aan staat en binnen geen 26°C is maar 23°C blijft er maar 0.3 kW over - werkt alleen goed in een sauna, lekker nutteloos.

Nee doe mij maar gewoon de airco. Als je die vaker gebruikt is een dynamisch stroomcontract de oplossing, als het zonnig is gebeurt dit:

[Afbeelding]

Kale prijs is nul, 2 cent opslag/winst voor energiebedrijf, 12 cent belastingen.
Het ging @Xbeater en mij niet direct om de kosten.

Is het dan zo raar om die afgezogen 200m3 binnenlucht van zeg 23° snachts te vervangen door buitenlucht van <20°, buiten de WTW om die het anders weer verwarmt? Je zal toch moeten ventileren. Dat het in e-kWh slimmer kan, eens.
(Maar hier staat dan ook de inblaas ventilator stil van de WTW als de externe buitenlucht ventilator draait).

Enne hier doet de airco (kanaalunit) met deze temperaturen gewoon 24/7 z'n ding met snachts (gedeeltelijk) de verse buitenlucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xbeater
Simpel360 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:30:
[...]

Het ging @Xbeater en mij niet direct om de kosten.

Is het dan zo raar om die afgezogen 200m3 binnenlucht van zeg 23° snachts te vervangen door buitenlucht van <20°, buiten de WTW om die het anders weer verwarmt? Je zal toch moeten ventileren. Dat het in e-kWh slimmer kan, eens.
(Maar hier staat dan ook de inblaas ventilator stil van de WTW als de externe buitenlucht ventilator draait).

Enne hier doet de airco (kanaalunit) met deze temperaturen gewoon 24/7 z'n ding met snachts (gedeeltelijk) de verse buitenlucht.
Helaas geen WTW, gebouw uit 2000. Jammer in de winter, maar stoken is hier niet zo duur, appartementen aan alle kanten behalve gallerijkant en woonkamerkant dus zonder verwarming aan is het op z'n koudst 19c in huis.

Voordeel van mechanische ventilatie zonder WTW, ik zet de itho box snachts inderdaad op de hoge stand. Zorgt voor wat koelte in de kamers die geen airco hebben, en houd de luchtkwaliteit in huis een stuk beter dan wanneer die alleen op co2 aanstuurt.

Geen idee wat het voor verbruik in kWh scheelt op de airco vergeleken met wat de box verbruikt. Wellicht op de warme nachten kost het zelfs meer, maar dat boeit me niet, verse lucht, kattebaklucht weg... Sinds we airco hebben doen we bijna geen ramen meer open. Te veel lawaai buiten langs een hoofdweg.

Dat ik er op een hete dag 15 kWh doorheen smijt boeit me niet. Daar kan ik geen biertje voor kopen op een terras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
w00key schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:27:
[...]

Niet te zuinig zijn met de instelling. Ontvochtigen is 18 graden instellen (of lager als het kan), minimum fan, zodat je zo koud mogelijk uitblaast en meeste vocht via condensafvoer verdwijnt.

Op "hoeft niet hard te werken" stand condenseert het nauwelijks en blijft luchtvochtigheid stijgen binnen.

En timer zetten om hem uit / terug op normale instelling te zetten, uurtje of 2 ontvochtigen is genoeg.
Is het ook herkenbaar dat de condens soms met vlagen uit de slang komt?
Wij hebben geen pomp er tussen zitten. Soms zie ik om de X seconden ineens een straal water uit de slang komen buiten. Niet altijd een constant gedrup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Draakje5 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:18:
[...]

Is het ook herkenbaar dat de condens soms met vlagen uit de slang komt?
Wij hebben geen pomp er tussen zitten. Soms zie ik om de X seconden ineens een straal water uit de slang komen buiten. Niet altijd een constant gedrup.
Yep water blijft hangen tussen de vinnen tot het zwwar genoeg is en soms als het genoeg is neemt 1 druppel van boven een heleboel vocht mee naar buiten. Dat is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:52
Xbeater schreef op zondag 29 juni 2025 @ 00:27:

Dat is best aardig. Onze 3 airco's samen verbruiken dat. Misschien dat hij teveel pendelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Draakje5 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:18:
Het is nu gewoon 70% luchtvochtigheid in de woning,
Ja bij ons nu ook, maar omdat het koel aanvoelt met 22.5 graden is het niet vervelend. Volgens mij werkt ontvochtigen met een mobiele airco wel beter dan met een split systeem. Ik ga mijn planning aanpassen met 2 momenten van ontvochtigen gedurende de dag, eens kijken of dat wat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Winkiller schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:43:
[...]

Ja bij ons nu ook, maar omdat het koel aanvoelt met 22.5 graden is het niet vervelend. Volgens mij werkt ontvochtigen met een mobiele airco wel beter dan met een split systeem. Ik ga mijn planning aanpassen met 2 momenten van ontvochtigen gedurende de dag, eens kijken of dat wat oplevert.
Eem mobiele airco kan zijn compressor alleen aan of uit zetten, zelfde effect als 18° instellen en ding op "aan" stand te draaien ipv net genoeg vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-08 21:58
@Xbeater als je elektriciteitsverbruik zich vooral in de zomer overdag situeert o.w.v koeling met airco zou ik gewoon een dynamisch contract nemen om zo van quasi 0-prijs overdag (omzeggens bijna elke dag sinds lente) tussen pakweg 10u en 16u te profiteren om (voor) te koelen. Je betaalt bijna alleen maar de netkosten en heffingen.

@assje waarde van PV-stroom is in de zomer buiten de piekuren 's ochtends en 's avonds quasi niets meer in België.

[ Voor 0% gewijzigd door Mylan Piron op 29-06-2025 13:51 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbeater
Winkiller schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:43:
[...]

Merk hier geen problemen met ontvochtigen. In een mum van tijd van 80% naar 48%. Denk uurtje koelen al. Pompjes draaien ook elke 40 seconden wel even 3 seconden.

Maar de multisplit moet hier flink werken. Zonder zon op de woonkamer/slaapkamer kant zitten we nu voor de 2 binnendelen samen op circa 700 watt om 22 in huis te houden. Als straks de zon binnenkomt gaat ie richting de 1200, dan gaat echt elke 20 seconden wel een pompje af.

Mogelijk dat je niet genoeg koeling nodig hebt om effectief te kunnen ontvochtigen. Daardoor zou een mobiele ook wel beter werken, die moet sowieso flink aan de bak al vraag je niet veel van 'm, verdamper is kouder, trekt dan meer vocht aan.

Maar een split systeem dat goed aan de bak gaat ontvochtigd wel degelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbeater
Mylan Piron schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:50:
@Xbeater als je elektriciteitsverbruik zich vooral in de zomer overdag situeert o.w.v koeling met airco zou ik gewoon een dynamisch contract nemen om zo van quasi 0-prijs overdag (omzeggens bijna elke dag sinds lente) tussen pakweg 10u en 16u te profiteren om (voor) te koelen. Je betaalt bijna alleen maar de netkosten en heffingen.
Daar zit ik ook serieus over na te denken. Het meeste verbruik zien we tussen 16:00 en 21:00, wanneer de zon op de woonkamer komt. Met verduisterde, wit gevoerde gordijnen omlaag moet ie nog aan de volle bak a 1200 watt. Is dat een tijdstip dat voordelig is met dynamisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Xbeater schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:56:
[...]
Zeker en dat weet ik ook, ik was alleen nieuwsgierig naar die extra stap in de planning van een korte tijd automatisch (drogen) ontvochtigen. Die is inmiddels voorbij en ik zag dat de luchtvochtigheid van 62% naar 52% is gegaan, nu kijken wat er de rest van de middag gebeurd tijdens dat ik de F1 GP van Oostenrijk kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Mylan Piron schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:50:

@assje waarde van PV-stroom is in de zomer buiten de piekuren 's ochtends en 's avonds quasi niets meer in België.
Hier heb ik ook voordeel uit de buitengevelisolatie; daardoor een dubbele bakstenen muur binnen de thermische schil. Verder betonnen verdiepingsvloeren en bakstenen binnenmuren dus alles bij elkaar een zeer massieve bouw met hoge thermische massa.

Snel AI bierviltje geeft schatting richting 40kWh/°C voor mijn 200m2 vrijstaande jaren 70 woning. Op de dagen met hoogste verbruik heb ik zo'n 10kWh, met COP5 zeg 50kWh thermisch.

Ofwel, door overdag bijvoorbeeld naar 19 graden te koelen is dat bijna voldoende om de rest van de dag rond de 20 te houden. Uiteraard is temperatuurverdeling niet helemaal uniform dus gaat vast niet helemaal op.

Hoe dan ook, hoge thermische massa is een voordeel in een toekomst met steeds meer variabele energieprijzen. Dit geldt zowel voor koelen als verwarmen.

Aanvullend, de thermische massa van de lucht in de woning is misschien 0,2kWh/°C. Een factor 200 minder dus. Dat raakt aan het punt dat ik eerder maakte dat koelen van de lucht iets anders is dan koelen van de woning en het dus makkelijk langs elkaar heen praten is op basis van luchttemperatuur.

Als we het hebben over of 24 graden comfortabel genoeg is kan dat bij de één een piek-lucht-temperatuur zijn terwijl de woning nog 21 is. De ander heeft het over hoe hij 24 ervaart bij het koelen van de lucht in een woning die opgewarmd is naar 30. Een totaal verschillende situatie.

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 29-06-2025 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 21:55
Xbeater schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:00:
[...]

Daar zit ik ook serieus over na te denken. Het meeste verbruik zien we tussen 16:00 en 21:00, wanneer de zon op de woonkamer komt. Met verduisterde, wit gevoerde gordijnen omlaag moet ie nog aan de volle bak a 1200 watt. Is dat een tijdstip dat voordelig is met dynamisch?
Nee, dat zijn de duurste uren. Zelfde piek is er in de ochtend tussen 6 uur en 8 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbeater
Ralph88 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:11:
[...]
Nee, dat zijn de duurste uren. Zelfde piek is er in de ochtend tussen 6 uur en 8 uur.
Top! Dan blijf ik genieten van een vast contract.
Snap ik ook meteen waarom buurman die gespiegeld woont van mij zo blij is met dynamisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Xbeater schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:22:
Top! Dan blijf ik genieten van een vast contract.
Snap ik ook meteen waarom buurman die gespiegeld woont van mij zo blij is met dynamisch
Of je laat hen gewoon overdag als je niet thuis bent draaien, desnoods tot 18 graden ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:31
assje schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:46:
[...]

Of je laat hen gewoon overdag als je niet thuis bent draaien, desnoods tot 18 graden ofzo.
Precies, zo doe ik dat hier. Dan zit de warmte niet in je huis.
Overdag tussen 11 en 15 uur en in de nacht rond 3 uur is het vaak het goedkoopst. Dan kan je dubbel zo hard koelen vergeleken andere tijden.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bij de Mitsubishi HI: Mijn RUN indicator knippert, mijn timer indicator is uit. Dit doet hij bij 1 unit, de andere heeft de run indicator gewoon aan. De unit blaast weinig koude lucht, ruimte is ook al koel.

De service manual zegt niks over deze combi van knipperrende RUN indicator en uit Timer indicator. Of begrijp ik het verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aaMtZAyR1RVsD4mlsNbqzYeGWYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZtohmLDILOkPb8iNMQp2dqu.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: ontdooi cyclus van de binnenunit zegt men. Wist niet dat de binnenunit in de zomer in ontdooicyclus ging?

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 29-06-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:44
Draakje5 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:09:
Bij de Mitsubishi HI: Mijn RUN indicator knippert, mijn timer indicator is uit. Dit doet hij bij 1 unit, de andere heeft de run indicator gewoon aan. De unit blaast weinig koude lucht, ruimte is ook al koel.

De service manual zegt niks over deze combi van knipperrende RUN indicator en uit Timer indicator. Of begrijp ik het verkeerd?

[Afbeelding]

Edit: ontdooi cyclus van de binnenunit zegt men. Wist niet dat de binnenunit in de zomer in ontdooicyclus ging?
Dat lijkt me niet zo vreemd; als de binnenunit onder het vriespunt komt en de lucht voldoende vochtig is, dan krijg je ijsafzetting. Staat je ventilator misschien op de laagste stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Martin7182 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:50:
[...]

Dat lijkt me niet zo vreemd; als de binnenunit onder het vriespunt komt en de lucht voldoende vochtig is, dan krijg je ijsafzetting. Staat je ventilator misschien op de laagste stand?
Setting waren 23 graden en auto stand.
Hij blies geen koude lucht, maar dat zou kunnen omdat die evt dus aan het ontdooien was.

Liep er toevallig langs, heb het een seconde of 30 aanvaard en toen uit en aan gezet. Had misschien wat langer moeten wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-08 21:58
Xbeater schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:00:
[...]

Dat is zoals eerder vermeld werd geen voordelig tijdstip met dynamisch.
Maar je zou bv wel je airco kunnen instellen dat hij bv al om 10:00 begint te koelen om de boel zoveel mogelijk op de gewenste temperatuur te behouden. M.a.w niet wachten tot de warmte zich ophoopt of al opgehoopt heeft alvorens de airco aan te zwieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:28
VikeeVeekie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:11:
[...]

Uiteindelijk denk ik wel gewoon dat hij te dicht tegen het plafond hing voor zijn zin, ondanks dat ik hem ruim binnen de marges had opgehangen. Ik heb door de jaren heen ook een aantal tests gedaan zoals een handdoek voor de luchtinlaat houden met een droge coil. Dekte ik 1/3e af begon hij al te hyperventileren, nu pas als ik ruim de helft afdek.
Wat is hyperventileren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Draakje5 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:05:
[...]

Setting waren 23 graden en auto stand.
Hij blies geen koude lucht, maar dat zou kunnen omdat die evt dus aan het ontdooien was.

Liep er toevallig langs, heb het een seconde of 30 aanvaard en toen uit en aan gezet. Had misschien wat langer moeten wachten.
Misschien is de luchtstroom belemmerd waardoor de unit erg koud wordt. Ik koel hier nooit dus weet niet hoe koud het kan worden, maar het lijkt me niet vreemd als de temperatuur binnenin onder het vriespunt komt. Met verwarmen zit je makkelijk 30 graden boven kamertemperatuur, dan zul je met koelen er misschien 30 graden onder zitten.
Het ontdooien gebeurt vrijwel zeker alleen met de ventilator en niet d.m.v. omdraaien v.d. warmtepomp werking. Dus het kost nauwelijks stroom. De buitenunit kan dat trouwens ook bij het verwarmen, maar je ziet het niet snel want het kan alleen bij buitentemperaturen boven nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Zijn er ook low profile of te wel lage airconditioners?

Mooiste plek om een binnenunit op te hangen is boven de deur maar daar is maar 28 cm ruimte. Nu lees ik dat hij sowieso niet tegen het plafon mag komen voor luchtstroom...

Ik zag dat er plafondairco's zijn maar deze zijn wel erg groot (70 cm diep) en dat kan natuurlijk niet de WAF test doorstaan.

Uiteraard al gezocht maar ik kon niet 1 - 2 - 3 iets vinden.

Vermogen: minder belangrijk, we gebruiken 700m3 op jaarbasis
Ruimte: 120m3 en 20m3 (slaap[kamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:55
streafer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:53:

Mooiste plek om een binnenunit op te hangen is boven de deur maar daar is maar 28 cm ruimte. Nu lees ik dat hij sowieso niet tegen het plafon mag komen voor luchtstroom...

Ik zag dat er plafondairco's zijn maar deze zijn wel erg groot (70 cm diep) en dat kan natuurlijk niet de WAF test doorstaan.

Dat gaat wel krap worden, helemaal als je nog wat extra ruimte vrij wilt houden boven de unit. Maar er zijn ook wand units verkrijgbaar die je laag aan de muur kunt hangen zoals een radiator. Voor verwarmen is dat vaak iets beter omdat je de warmte al laag hebt en die niet van boven naar beneden hoeft te blazen. Voor koelen is het uiteraard ietsje minder, maar zoals ik lees gaat het hier vooral om wat gas te besparen.

Edit: Je zou kunnen kijken naar de Mitsubishi Electric MSZ AP VGK serie. Die zijn te krijgen 25cm in hoogte. Dan zul je volgens de specs officieel te weinig ruimte hebben tussen de binnenunit en het plafond, maar 3cm is misschien wel haalbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Headshot_NL op 30-06-2025 10:00 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
Headshot_NL schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:55:
[...]

Dat gaat wel krap worden, helemaal als je nog wat extra ruimte vrij wilt houden boven de unit. Maar er zijn ook wand units verkrijgbaar die je laag aan de muur kunt hangen zoals een radiator. Voor verwarmen is dat vaak iets beter omdat je de warmte al laag hebt en die niet van boven naar beneden hoeft te blazen. Voor koelen is het uiteraard ietsje minder, maar zoals ik lees gaat het hier vooral om wat gas te besparen.
Oops, goede.. Het gaat eigenlijk wel vooral om het koelen.. maar ik dacht als ze er dan toch hangen.. dan ook maar meteen verwarmen :). Verwarming is laag (vensterbank zit op +/- 60 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:55
streafer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:59:
[...]

Oops, goede.. Het gaat eigenlijk wel vooral om het koelen.. maar ik dacht als ze er dan toch hangen.. dan ook maar meteen verwarmen :). Verwarming is laag (vensterbank zit op +/- 60 cm.
60cm is dan ook wel krap. Van MHI heb je bijvoorbeeld de SRF25ZS-W, maar ook de 35 en de 50. Die zijn allen 60cm hoog. Je zou nog even bij andere merken kunnen kijken.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:06
Xbeater schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:56:
[...]

Merk hier geen problemen met ontvochtigen. In een mum van tijd van 80% naar 48%. Denk uurtje koelen al. Pompjes draaien ook elke 40 seconden wel even 3 seconden.

Maar de multisplit moet hier flink werken. Zonder zon op de woonkamer/slaapkamer kant zitten we nu voor de 2 binnendelen samen op circa 700 watt om 22 in huis te houden. Als straks de zon binnenkomt gaat ie richting de 1200, dan gaat echt elke 20 seconden wel een pompje af.

Mogelijk dat je niet genoeg koeling nodig hebt om effectief te kunnen ontvochtigen. Daardoor zou een mobiele ook wel beter werken, die moet sowieso flink aan de bak al vraag je niet veel van 'm, verdamper is kouder, trekt dan meer vocht aan.

Ja joh, ik heb dus een multi split en de airco boven hangt tegenover de badkamer in de hal, als ik ga douchen (mechanische ventilatie werkt al niet zo lang ik er woon) en ik laat de deur gewoon open dan zie je daarna nog net niet het water uit de slang klotsen bij de buitenunit :9 Veel fijner ook want je staat niet meteen te zweten als je jezelf na het sporten wilt wassen :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Xbeater schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:52:
[...]

Helaas geen WTW, gebouw uit 2000. Jammer in de winter, maar stoken is hier niet zo duur, appartementen aan alle kanten behalve gallerijkant en woonkamerkant dus zonder verwarming aan is het op z'n koudst 19c in huis.

Voordeel van mechanische ventilatie zonder WTW, ik zet de itho box snachts inderdaad op de hoge stand. Zorgt voor wat koelte in de kamers die geen airco hebben, en houd de luchtkwaliteit in huis een stuk beter dan wanneer die alleen op co2 aanstuurt.

Geen idee wat het voor verbruik in kWh scheelt op de airco vergeleken met wat de box verbruikt. Wellicht op de warme nachten kost het zelfs meer, maar dat boeit me niet, verse lucht, kattebaklucht weg... Sinds we airco hebben doen we bijna geen ramen meer open. Te veel lawaai buiten langs een hoofdweg.

Dat ik er op een hete dag 15 kWh doorheen smijt boeit me niet. Daar kan ik geen biertje voor kopen op een terras
Wel mee eens, ik zet dus om een andere reden vaak geen raam open (anders stonden ze bijna ALTIJD open in de zomer) omdat ik vaak graag luide muziek draai.

Ik woon in een hoekwoning dus buren hebben er geen last van, maar wel als ik de ramen tegenover mekaar open zet. Als mijn AC op de PV heeft gedraaid (zeg van 10:00 tot 20:00) dan is een raam open zetten niet eens nodig :*)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:07
Ik overweeg om airco-wandunits te plaatsen, maar ik vroeg me af in hoeverre zo’n unit koele lucht over meerdere ruimtes kan verspreiden, op voorwaarde dat de deur tussen die ruimtes continu openstaat.

Ik krijg van verkopers namelijk tegenstrijdige informatie, dus ik hoor graag jullie ervaringen. Een wandunit in de leefruimte zelf vind ik niet zo mooi, daarom dacht ik eraan om er een te plaatsen in de naastgelegen berging en van daaruit ook de leefruimte mee te koelen. De deur tussen beide ruimtes staat bij ons namelijk altijd open.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Laatst online: 16:43
MrN86 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:18:
Ik overweeg om airco-wandunits te plaatsen, maar ik vroeg me af in hoeverre zo’n unit koele lucht over meerdere ruimtes kan verspreiden, op voorwaarde dat de deur tussen die ruimtes continu openstaat.

Ik krijg van verkopers namelijk tegenstrijdige informatie, dus ik hoor graag jullie ervaringen. Een wandunit in de leefruimte zelf vind ik niet zo mooi, daarom dacht ik eraan om er een te plaatsen in de naastgelegen berging en van daaruit ook de leefruimte mee te koelen. De deur tussen beide ruimtes staat bij ons namelijk altijd open.
Koelen/verwarmen door een deur/kozijn heen gaat minder goed. Wellicht als je de lucht er direct door de opening heen kan blazen dat je iets meer effect merkt.

Zelf koel heb ik in het trapgat van 1 naar 2 een airco hangen. Op de zolder recht tegenover de opening hangt de airco en daar blaast de airco goed naar binnen en dat werkt eigenlijk probleem loos. Maar dat is een kleine ruimte en je hoeft geen hoek om het is een rechthoekige ruimte. Het koel effect is ook zeker op de eerste verdieping goed te merken en beneden in de hal ook (kou valt naar beneden, warmte gaat naar boven).
Beneden in de woonkamer hangt ook een airco voor alleen beneden. Wat ik vooral merk ik dat deze het sneller voor elkaar krijgt om het kouder/warmer te krijgen.

Als je hier rekening mee houdt kan het werken in jou situatie.
Zelf zou ik wel kiezen om het ergens echt in de ruimte te hangen. Daarom snap ik ook wel dat de installateur dit advies geeft. Als hij het prima vindt om vanuit de berging te koelen en het werkt niet helemaal lekker of niet naar jou verwachtingen heeft hij een ontevreden klant. Er zijn best redelijke binnen units te vinden in wat verschillende kleuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 12:06

Ik weet niet hoe groot die berging is maar het lijkt me niet echt ideaal. In ieder geval zal je met een externe temp sensor moeten werken want die berging is natuurlijk zo koud en dan stopt de airco ermee. Of je moet hem wel extreem koud zetten maar dan is je verbruik wel weer een issue.
Het blijft een persoonlijke keuze maar ik zou het nooit doen, dan kan je beter zoeken naar een niet al te lelijke unit. Ik heb zelf voor de woonkamer de Daikin Stylish genomen, die kon zelf s de WAF doorstaan :*)

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123

Ik heb dit zelf op mijn overloop. Ik denk dat dit met een multi split beter werkt dan elke kamer een aparte unit geven. Mijn kamers worden koel genoeg in elk geval. Ik zou het moeten meten. Wat wel het best werkt is dat ie gewoon lang op een matig vermogen draait. (Dus niet verwachten dat je binnen 1 uur koele kamers hebt)

Maar het is een prima optie voor betaalbaar koelen als je het mij vraagt. Ik heb helaas geen tekening van bovenaf van mijn huis. Wellicht is dat handiger. Ik zal eens kijken.

Voor koelen valt de koude wel een beetje over de trap neer bij mij, maar dat is wel prettig.

Ik zet mijn units vaak op afstand aan dus nu (omdat het echt warm wordt deze dagen) staan ze gewoon vanaf 10:00 tot 20:00 te koelen en scheelt het veel hitte en hoge RV in huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

Niet doen, argumenten staan hier al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak

Kan je een gat met rooster maken in de muur tussen de berging en de huiskamer? Wellicht kan je dan een kanaalunit plaatsen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:14

India Sierra

Learn by failure

[Afbeelding]

Dit kan betekenen dat de gasdruk in je airco niet klopt. Te lage drukken (lees; te weinig gas in de unit/leidingen) zorgen voor een dusdanig laag verdampingspunt van het gas waardoor de unit onder het vriespunt gaat. In principe moet je binnenunit nooit onder het vriespunt komen juist om bevriezing tegen te gaan. Maar misschien dat anders werkt bij modernere units :)

Als het vaker gebeurd zou ik de monteur even bellen

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 12:06
barta123 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:09:
[...]

Ik heb dit zelf op mijn overloop. Ik denk dat dit met een multi split beter werkt dan elke kamer een aparte unit geven. Mijn kamers worden koel genoeg in elk geval. Ik zou het moeten meten. Wat wel het best werkt is dat ie gewoon lang op een matig vermogen draait. (Dus niet verwachten dat je binnen 1 uur koele kamers hebt)

Maar het is een prima optie voor betaalbaar koelen als je het mij vraagt. Ik heb helaas geen tekening van bovenaf van mijn huis. Wellicht is dat handiger. Ik zal eens kijken.

Voor koelen valt de koude wel een beetje over de trap neer bij mij, maar dat is wel prettig.

Ik zet mijn units vaak op afstand aan dus nu (omdat het echt warm wordt deze dagen) staan ze gewoon vanaf 10:00 tot 20:00 te koelen en scheelt het veel hitte en hoge RV in huis
Ik vind een overloop nog wel wat anders dan een dichte ruimte als een berging. Het hangt natuurlijk van de indeling af maar hier boven werkt het prima met 1 unit op de overloop, zowel met koelen als verwarmen. 4 kamers en een badkamer blijven wel prima op temperatuur met een 3.5, en hij pendelt niet. Het hoeft ook niet heel koud en heel warm boven.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
India Sierra schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:35:
[...]

Dit kan betekenen dat de gasdruk in je airco niet klopt. Te lage drukken (lees; te weinig gas in de unit/leidingen) zorgen voor een dusdanig laag verdampingspunt van het gas waardoor de unit onder het vriespunt gaat. In principe moet je binnenunit nooit onder het vriespunt komen juist om bevriezing tegen te gaan. Maar misschien dat anders werkt bij modernere units :)

Als het vaker gebeurd zou ik de monteur even bellen
Thanks doe ik.

Volgens de monteur zat er 19.5m leiding in en zou de voorgevulde split unit max 20m leiding aankunnen volgens specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Laatst online: 19:46
Draakje5 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:44:
[...]

Thanks doe ik.

Volgens de monteur zat er 19.5m leiding in en zou de voorgevulde split unit max 20m leiding aankunnen volgens specs.
Waar haal je die informatie vandaan? MHI SRK**ZS-W(**) is voorgevuld tot 15m
Bevriezen van de binnenunit bij koelen is niet hoe het hoort. In tegenstelling tot bevriezen van buitenunit bij verwarmen bij lage temperaturen.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 17:18
streafer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:53:

Ik zou eens naar de one-way casetteunits van Mitsubishi kijken. Deze zijn 18cm hoog. Een kanaalunit is ook zoiets. Moet je alleen wel de boel inbouwen en netjes afwerken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
M_AW schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:50:
[...]

Bevriezen van de binnenunit bij koelen is niet hoe het hoort. In tegenstelling tot bevriezen van buitenunit bij verwarmen bij lage temperaturen.
Mijn aanname was (onterecht?) dat het normaal is. Maar hoe werkt het natuurkundig dan? Bij verwarmen is de uitgeblazen lucht makkelijk 30 tot 40 graden hoger dan de binnentemperatuur. Hoe laag wordt het bij koelen als je flink wat vermogen vraagt?
Het is wel opmerkelijk dat de unit blijkbaar een apart "programma" heeft om dit probleem op te vangen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
M_AW schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:50:
[...]

Wij hebben:

SCM45ZS-W, 4.5 kw multi buitendeel
1x SRK35-ZS-WF,3.5 kw binnendeel
1x SRK25-ZS-WF,2.5kw binnendeel

Volgens de installateur is dit voor 20m koelleiding (totale lengte koelleiding beide units samen) voorgevuld. Ik kan het document niet (meer) vinden, probeer nog te zoeken. Maar jij zegt dus dat dit echter max 15m voorgevuld is?

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 30-06-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Draakje5 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:26:
[...]

Wij hebben:

Volgens de installateur is dit voor 20m koelleiding (totale lengte koelleiding beide units samen) voorgevuld. Ik kan het document niet (meer) vinden, probeer nog te zoeken. Maar jij zegt dus dat dit echter max 15m voorgevuld is?
Klopt ook wel:
https://www.coolmark.nl/m...ZS-W)%2019-SCM-DB-267.pdf

Is 20 meter voorgevuld. Pagina 5.

"kg R32 1.4 ( Pre-Charged up to the piping length of 20m )"

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 30-06-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Draakje5 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:26:
[...]

Wij hebben:

Ik was in de veronderstelling dat het om singel split ging.
Multi is 20m idd geen probleem bij MHI. ALS er geen lekkage is (geweest). Heb je je filters al gecontroleerd? Voldoende vrije luchtstroom mogelijk?

Binnenunit MHI blaast op Pmax typisch lucht van ongeveer 10 graden uit. Verdampingstemperatuur in de binnenunit van een goed werkend systeem gaat echt nooit onder het vriespunt zijn. Typisch niet lager dan 6°C ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
M_AW schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:35:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat het om singel split ging.
Multi is 20m idd geen probleem bij MHI. ALS er geen lekkage is (geweest). Heb je je filters al gecontroleerd? Voldoende vrije luchtstroom mogelijk?

Binnenunit MHI blaast op Pmax typisch lucht van ongeveer 10 graden uit. Verdampingstemperatuur in de binnenunit van een goed werkend systeem gaat echt nooit onder het vriespunt zijn. Typisch niet lager dan 6°C ofzo.
Hij hangt pas 2 weken maar de filters zien er schoon uit.
De kamer was ook op temperatuur ( overloop ) dus hij hoefde ook echt niet op volle toeren te koelen.

Lekkage geen idee, maar dan zou dit 'probleem' binnen aanzienlijke tijd weer terug moeten komen neem ik aan?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW

[Afbeelding]

In geen enkele manual vind ik terug dat deze combinatie van knipperen berekent dat de binnenunit aan het ontdooien is.

Is het niet zo dat je setpoint bereikt is en dat de unit op Pmin draaide en niet verder terug kon, dus even op standby gaat? Dus dat er eigenlijk geen probleem is :)

[ Voor 8% gewijzigd door M_AW op 30-06-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
marcovandam schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:44:
[...]

Ik vind een overloop nog wel wat anders dan een dichte ruimte als een berging. Het hangt natuurlijk van de indeling af maar hier boven werkt het prima met 1 unit op de overloop, zowel met koelen als verwarmen. 4 kamers en een badkamer blijven wel prima op temperatuur met een 3.5, en hij pendelt niet. Het hoeft ook niet heel koud en heel warm boven.
Precies dat heb ik ook, 3.5kW unit op de overloop. in de winter is het fijn als het gewoon een beetje warmer is (ik hoef geen slaapkamer op 10°C) en in de zomer is het fijn als het gewoon een paar graden koeler is en de luchtvochtigheid van 80% naar 50% gaat ofzo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

Binnenunit altijd plaatsen in de ruimte die je het koelst wil hebben.
Anders kijken voor een kanaalunit als je niet tegen de wandunit kan.

Overige ruimtes zijn gelijksvloers? dan wil het redelijk maar mogelijk niet voldoet niet aan je wensen en dan heb je een dure investering gedaan die zijn doel niet waar maakt.

Beneden koelen en boven fris willen hebben werkt totaal niet.
Boven koelen voel je beneden wel een beetje.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 01-07-2025 09:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:07
Heel erg bedankt voor alle feedback.

Consensus is heel duidelijk. We zullen dus kijken voor een kanaalunit of een one-way cassette van Mitsubishi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:54
Laatste tijd af en toe problemen met de onecta app van Daikin. Service offline.
4 binnenunits en ze zijn verbonden met wifi dus mij lijkt het aan Daikin zelf te liggen?
Zijn er nog met dat probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 15:35
matth111 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:50:
4 binnenunits en ze zijn verbonden met wifi dus mij lijkt het aan Daikin zelf te liggen?
Ik heb "de laatste tijd" geen problemen gehad, echter zojuist voor het eerst "Dienst offline" gezien.
Toen ik zocht op dit forum naar Onecta was het laatste bericht van februari, toen ik naar de laatste pagina ging zag ik je bericht, lijkt dus een recente storing bij Daikin wat betreft hun Onecta app. Er is nog geen "Het grote Daikin airco / warmtepomp topic" zodat we niet alle andere Airco eigenaren met onze (zeldzame ;) ) Daikin problemen hoeven te vermoeien?

EDIT/UPDATE: nadat ik de app geforceerd heb gestopt en weer gestart doet hij het nu weer...

[ Voor 5% gewijzigd door Batilan op 30-06-2025 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• khorions
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:27
Klopt, heb het de laatste dagen ook al een paar keer voorgehad gemerkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Kwam toevallig in de handleiding tegen dat de fabrikant ook adviseerd om de binnenunits te ventileren voor 2-3uur lang na einde koelseizoen. Kwam hier eerder ter sprake.

En dit begrijp ik nu ook :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLW6MvCbaG579cpqGopOeSJ-jJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CO3bLCLoA8uh6XK2QlcLruXs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Draakje5 op 01-07-2025 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Werkte hier prima de laatste dagen.

Misschien je router eens herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 19:16
Hier ook slechte verbinding met de daikin servers.
Is af en toe dus zal de drukte wel zijn.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Welke temperatuur-instelling gebruiken jullie wanneer het vanmiddag 35+ graden is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 10:51
@Draakje5 Ik snap niet helemaal wat je nu dan bedoelt met de foto van de leidinggoot i.c.m. het ventileren van de binnen-unit? Ik zie vast iets over het hoofd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 19:49

de Peer

under peer review

Draakje5 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:08:
Kwam toevallig in de handleiding tegen dat de fabrikant ook adviseerd om de binnenunits te ventileren voor 2-3uur lang na einde koelseizoen. Kwam hier eerder ter sprake.
Waarom wordt dat geadviseerd?
En dit begrijp ik nu ook :+
[Afbeelding]
ik snap hem niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Draakje5 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:08:
langer dan 15-30minuten hoeft niet als de ventilator op normale snelheid staat.
Is altijd zo geweest ook bij de airco in auto dien je x minuten voordat de rit stopt de airco uit te zetten.

Bij "moderne" auto,s met climatecontrol ruik je dat niet omdat de airco permanent aan staat, een airco in bedrijf maskeert de stank, werkt ook goed als er gerookt is in de auto om de airco aan te zetten.

Doe je dat niet heb je sneller bacterie en schimmel erin omdat je het apparaat uitzet en de zaak binnenin warm en erg vochtig is, komt omdat de wisselaar nog koud is en dat drogen dan een stuk lastiger gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 01-07-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pjotter1965 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:40:
Welke temperatuur-instelling gebruiken jullie wanneer het vanmiddag 35+ graden is ?
Ik heb zodra ik niet meer hoefde te verwarmen hem weer op koelen gezet. In principe staat hij altijd of op koelen of op verwarmen. (Als het niet nodig is doet hij toch niks.)

Hij staat hij overdag op 24,5 graden (vanaf 20:00 tot 7:00 op 23,5 dat wordt volledig afgedekt door HW batterijen). Dat betekent dat de kamer onder de 24 graden blijft.

Het is een wat grote overgang van binnen naar buiten. Maar zeker richting de nacht heb ik liever dat ik een paar keer even een grote overgang heb dan dat het binnen te warm is.

[ Voor 3% gewijzigd door ArthurMorgan op 01-07-2025 09:47 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Ik verhoog de binnentemperatuur niet als het buiten extreem warm wordt. Ik hiu het net als andere dagen op 21 a 22 graden. Dat vind ik het meest aangenaam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Die je zelf prettig vind, er is geen standaard, hier altijd rond 23c, buitentemperatuur is niet relevant.
Ziekworden komt van een slecht onderhouden airco.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 01-07-2025 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Het ging hier laatst over de antracieten goten en dat ze loslieten. Bij ons laat nu ook het koppelstuk van de goot los.

[ Voor 45% gewijzigd door Draakje5 op 01-07-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
de Peer schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:42:
[...]

Waarom wordt dat geadviseerd?

[...]

ik snap hem niet?
Om te drogen,.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atu715fRcnYH8uBm2z-9lry_ZZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVNLgkqqVHo3X3meZf7nitX1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Dus het kan geen kwaad om met een verwachte buitentemperatuur van 37c de airco op 23c in te stellen? Wat is dat dan met de aanname dat het verschil met buiten liever niet meer dan 6 a 7c mag zijn?

Ik wilde hem eigenlijk verhogen naar 25 of 26c graden binnen, maar waarom heb ik dan een airco aangeschaft bedacht ik mij :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

22 graden voor de woonkamer, de zolder 19c, de 1ste verdieping blijft dan passief 22,5c
De zolder draait 24/7, de woonkamer gaat in de nacht uit.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Draakje5 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:53:
Het ging hier laatst over de antracieten goten en dat ze loslieten. Bij ons laat nu ook het koppelstuk van de goot los.
Die koppelstukken bleven hier (antraciet ook) nooit fatsoenlijk zitten. Ik heb ze vastgelijmd met pvc lijm op de overgang stukken. Houdt de boel bij elkaar en ziet er strakker uit

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 19:49

de Peer

under peer review

DutchOwnage schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:58:
Wat is dat dan met de aanname dat het verschil met buiten liever niet meer dan 6 a 7c mag zijn?
dat het onaangenaam is. Telkens een klap bij het naar binnen en buiten gaan. Maar voor het apparaat zelf maakt het niet uit.

Je idee om hem naar 25 of 26 te zetten is goed/verstandig. Dit zul je waarschijnlijk alsnog als relatief koel ervaren. We zijn hier niet in de VS waar het hele huis een koelkast is. dat is voor niemand goed.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 01-07-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Draakje5 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:53:
Ah, op die fiets. Ik kon uit je post niet halen dat je die foto relateerde aan een heel ander issue/onderwerp, ik linkte het aan hetgeen je erboven schreef ;)
Bij mij zitten er zoals gezegd donkere tiewraps omheen, vooralsnog blijft de goot nu prima zitten. Vanaf de middag tot avond zon erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dus het kan geen kwaad om met een verwachte buitentemperatuur van 37c de airco op 23c in te stellen? Wat is dat dan met de aanname dat het verschil met buiten liever niet meer dan 6 a 7c mag zijn?

Ik wilde hem eigenlijk verhogen naar 25 of 26c graden binnen, maar waarom heb ik dan een airco aangeschaft bedacht ik mij :9
Het is de deep state die probeert om je te bewegen minder energie te gebruiken 8)

Ik vind het ook maar vaag. Er is toch geen ziel in deze wereld die zijn airco op 34 graden instelt als het buiten 40 is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

😊Ik had dezelfde gedachte. Ik hou de meetwaarden wel een klein beetje in de gaten, zomaar uit interesse ( externe sensor van Led-Maniak )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
Gisteren trok m'n single split 10Kwh van 1200 tot 2300 op 23c. Benieuwd wat dat vandaag gaat worden :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Bij mij is het in de woonkamer nu 21.9 graden. Ik zou echt urenlang moeten wachten en dus zonder koeling moeten zitten om de woning naar 24-25 graden te kijken voordat ie pas effectief wat doet (plus veel gependel).

Nu staat ie op 22 graden en auto, vaak in de middag op 23 graden en auto als we in de ruimte zijn. 23-24 vind ik nog oké, sweetspot lijkt een beetje 23 graden te zijn voor ons en dan op auto of een lage stand. We houden zelf niet van een te sterkte windstroom als we in de ruimte aanwezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
remzor schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:26:
Bij mij is het in de woonkamer nu 21.9 graden. Ik zou echt urenlang moeten wachten en dus zonder koeling moeten zitten om de woning naar 24-25 graden te kijken voordat ie pas effectief wat doet (plus veel gependel).

Nu staat ie op 22 graden en auto, vaak in de middag op 23 graden en auto als we in de ruimte zijn. 23-24 vind ik nog oké, sweetspot lijkt een beetje 23 graden te zijn voor ons en dan op auto of een lage stand. We houden zelf niet van een te sterkte windstroom als we in de ruimte aanwezig zijn.
Idem.23c is hier ook de sweetspot..Toch zet ik hem vandaag op 25c, omdat het vanmiddag zo extreem heet wordt. Als het niet bevalt, kan ik 'm altijd nog wat lager zetten.
Pagina: 1 ... 143 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic