Sony A7 iv en wat recycled glas
Lekker zo'n tip...volgens mij heb je dan het zelfde probleemGramser schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:26:
[...]
Tip: spuiten in je gewenste kleur met plastidip...
Hahaha ja ik weet ook even niet wat ik hier dacht - ik denk dat ik vooral nadacht over het spuiten van die goten, dat dat goed moet houden op plastic, toen dacht aan plastidip, en het oorspronkelijke probleem vergatTvanW schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:41:
[...]
Lekker zo'n tip...volgens mij heb je dan het zelfde probleem
Never mind me, het was vroeg!
Succes ermee, I'll see myself out...
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Misschien had ik toch maar voor antraciet goten moeten gaan en er dan idd zelf eens tierips doorheen moeten drukken oid. Dit is echt vreselijk die witte goten op een antraciet gevelremzor schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 06:47:
[...]
Bij ons ook gebeurd, na een erg prettige en keurig nette installatie. Dus kundig geïnstalleerd maar er kwam toch een heel gootstuk in RAL7017 naar beneden (op het Westen).
Geen idee waarom, ik vermoedde wel iets met werking door het weer.
Installateur heeft het netjes terug geplaatst met enkele tiewraps in eenzelfde kleur dus valt niet op tenzij je heel goed kijkt.
Hopelijk blijft het nu goed zitten want wit zou er niet uitzien op onze 7016 gevel
Maar het gebeurt vaker dus lees ik wel..
Je kunt alsnog de afdekkappen (laten) vervangen toch? Ik vind het altijd een beetje aftands, goedkoop en lelijk ogen als mensen witte gootstukken hebben op donkere gevels. Bij ons is het plaatwerk, soort keralit, waar de goot deels overheen loopt. RAL 7016 is ook nog eens dezelfde kleur als het plaatwerk en onze kozijnen dus dat staat erg netjes al zeg ik het zelf.ByteSizedWisdom schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:54:
[...]
Misschien had ik toch maar voor antraciet goten moeten gaan en er dan idd zelf eens tierips doorheen moeten drukken oid. Dit is echt vreselijk die witte goten op een antraciet gevel
dit topic is erg matig zonder foto’s.remzor schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:26:
[...]
Je kunt alsnog de afdekkappen (laten) vervangen toch? Ik vind het altijd een beetje aftands, goedkoop en lelijk ogen als mensen witte gootstukken hebben op donkere gevels. Bij ons is het plaatwerk, soort keralit, waar de goot deels overheen loopt. RAL 7016 is ook nog eens dezelfde kleur als het plaatwerk en onze kozijnen dus dat staat erg netjes al zeg ik het zelf.
Hier mag wel een kleur wrap overheen.ByteSizedWisdom schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:36:
[...]
haha je hebt ook wel gelijk inderdaad!
[Afbeelding]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Sorry maar dit vind ik er niet uit zien.ByteSizedWisdom schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:36:
[...]
[Afbeelding]
In GB doen ze dat met de afvoerleidingen.
Alsof donkere goten compleet onzichtbaar zijn
[ Voor 38% gewijzigd door Glashelder op 04-06-2025 20:28 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Goten aan de gevels is sowieso armoe qua aangezicht. Of het nou een kleur heeft of niet. Dan maar een lelijke goot aan de gevel. Ik heb 3x een stuk van 2m witte goot aan de gevel. Zijkant van een boerderij uit 1915. Lelijk? Ja. Buitenunits staan ook in het zicht, ook lelijk. Zit ik er nu altijd goedkoop koel en warm bij? Zeker weten.Glashelder schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:28:
Ik vind het er prima afgewerkt uitzien
Als een volgende bewoner zich er aan stoort dan halen ze de units toch lekker weg. Zoveel werk is dat niet.
Haha, oke. Moest even zoeken, maar bij dezen.
Dit is een foto die ik van de installateur kreeg, heb zelf even geen betere. Aan de voorzijde heb ik ook een unit en een goot naast eenzelfde kleur regenpijp, die zie je al helemaal niet eigenlijk. Ben er zelf in ieder geval erg tevreden over.
Deze foto is van dichtbij gemaakt maar als je op afstand kijkt zie je het eigenlijk amper (meer) moet ik zeggen. Op een gegeven moment let je er ook niet meer op natuurlijk, dat speelt ook mee.
:strip_exif()/f/image/7oAq8pzEvBOnAhWKcDwvrPeC.jpg?f=fotoalbum_large)
Je pui en gevel zijn niet dezelfde kleur denk ik, of wel (ik gok RAL 7016 en RAL 7021)? Persoonlijk zou ik dan geen witte leidinggoten gebruiken.ByteSizedWisdom schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:36:
[...]
[Afbeelding]
De prijs van zo'n leidinggoot is (nagenoeg) gelijk en is peanuts op een hele installatie denk ik dan.
Niets is compleet onzichtbaar. Maar dit is wel een beetje een kul argument, toch? Met jouw beredenering hoef je nergens over na te denken qua looks, in of aan je woning. Het oog wil ook wat?Glashelder schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:28:
Ik vind persoonlijk teveel kleuren door elkaar wat onrustig ogen, ook wat minder doordacht/netjes. Maar ieder zijn ding, mij maakt het niet uit wat mensen doen met hun woning. Maar als je zoveel geld uitgeeft aan een installatie en dan leidinggoten gebruikt om je leidingwerk weg te werken, waarom dan niet de best passende kiezen? (Überhaupt is het gebruik van leidinggoten ook een keuze he, het hoeft niet.. kijk maar eens rond in het buitenland
Ben het met je eens dat geen goten mooier is dan wel goten. Maar het comfort van een airco installatie weegt dan zwaarder dan het gebruik van goten. Dus dan maar zo netjes als mogelijk.Doesnotcompute schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:51:
[...]
Goten aan de gevels is sowieso armoe qua aangezicht. Of het nou een kleur heeft of niet. Dan maar een lelijke goot aan de gevel. Ik heb 3x een stuk van 2m witte goot aan de gevel. Zijkant van een boerderij uit 1915. Lelijk? Ja. Buitenunits staan ook in het zicht, ook lelijk. Zit ik er nu altijd goedkoop koel en warm bij? Zeker weten.
Als een volgende bewoner zich er aan stoort dan halen ze de units toch lekker weg. Zoveel werk is dat niet.
[ Voor 3% gewijzigd door remzor op 04-06-2025 22:21 ]
Ja het is super netjes gedaan vind ik, daar heb ik ook geen klacht over. Alleen het valt zo op tegen mijn mooie nieuwe gevel, hahaGlashelder schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:28:
Ik zit met het begrijpen van de werking van een splitsysteem.
We hebben twee split systemen in het huis. Het betreft toshiba haori binnen en buitenunits.
Als ik het splitsysteem aanzet met 1 binnenunit, bleed het systeem via de andere unit. Mijn inziens is het enige wat niet gebeurd dat de fan draait. De afname van energie lijkt mij dus wat minder omdat het omzettingsproces minder snel verloopt. Er zit dus geen klep in de leidingen of iets dergelijks. Klopt dit?
Verder valt mij op dat er altijd een master/slave situatie ontstaat bij de binnenunits. De binnenunit die als eerste aan gaat bepaald koude of warmte productie bij de buitenunit. Het kan dus voorkomen dat de ander niet genoeg koelt omdat de buitenunit niet aanslaat omdat de master geen vraag genereert. Klopt dit ook?
Dank alvast!
Vorige weet 1 keer de code U0 gehad, en die was zichtbaar in de app, en op dat moment wou geen enkele unit binnen koelen of verwarmen.
De dag nadien gaf de app geen code meer, en de binnenunits gaven respons en begonnen te blazen, maar ik voelde geen echte koeling, en er kwam ook geen condens uit de leiding.
Ik hoop de compressor draaien, en via het 'getsensor' command zie ik dat bij koelen de compressorfrequentie naar 15 gaat....maar geen koeling.
Als ik de boel op verwarmen zet begint de binnenunit wel zacht te blazen, en wel warmte en compressorfrequentie die naar 40-50 gaat.
Dus.. ik denk dat er koelmiddel is, maar mogelijk een ventiel dat vast hangt of zo.
Je bedoeld een 4MXMxxA9 denk ik? Maakt verder niet uit.Tommie12 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:59:
Daikin installatie hier met 1 buitenunit 9MXM... en 4 binnenunits.
Vorige weet 1 keer de code U0 gehad, en die was zichtbaar in de app, en op dat moment wou geen enkele unit binnen koelen of verwarmen.
De dag nadien gaf de app geen code meer, en de binnenunits gaven respons en begonnen te blazen, maar ik voelde geen echte koeling, en er kwam ook geen condens uit de leiding.
Ik hoop de compressor draaien, en via het 'getsensor' command zie ik dat bij koelen de compressorfrequentie naar 15 gaat....maar geen koeling.
Als ik de boel op verwarmen zet begint de binnenunit wel zacht te blazen, en wel warmte en compressorfrequentie die naar 40-50 gaat.
Dus.. ik denk dat er koelmiddel is, maar mogelijk een ventiel dat vast hangt of zo.
Een vastzittend ventiel zou kunnen bij U0, maar lijkt me véél waarschijnlijker dat er gewoon te weinig koelmiddel in zit. Bij een vastzittend ventiel zouden de andere units namelijk gewoon moeten werken. De verdeelventielen zitten aan de buitenkant bij de koppelingen van de buitenunit (zwarte halve maantjes), dat hoor je meteen als er 1 niet werkt.
Heb je alle koppelingen al eens goed bekeken op zwarte aanslag/stipjes? Als je ergens olieresidu ziet heb je daar een (klein) lek. Enige oplossing: Leegpompen, wegen en opnieuw vullen met voldoende koudemiddel.
All-electric.

Nu wil ik voor de verwarming de CV ketel gaan vervangen door een airco. Wat mij betreft alleen de relax ruimte; de schuur kan desnoods met een losse kachel verwarmd worden (bij vorst). Het idee is om een split level airco te plaatsen. Buitenunit op het dak en dan de kabels links van het dak naar binnen naar de binnenunit. De binnenunit wil ik dan ergens links tegen de muur plaatsen.

Qua stroom lopen er nu twee groepen richting de schuur. Een standaard kabel voor licht en stopcontacten en een 6mm2 kabel waar nu de sauna op aangesloten is.
Zijn er verder nog dingen om rekening mee te houden of is dit gewoon haalbaar?
Want trillingen van de buitenunit kunnen een behoorlijke uitdaging worden. Zou hem liever op de grond plaatsen als je die mogelijkheid hebt.
Verder prima keuze om een airco te plaatsen, zou iets van een MHI 2,5- 3,5kW ofzo pakken en dan krijg je het prima warm/koud daar.
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 05-06-2025 11:49 ]
Best dik. Zoals je ziet op de foto's is het dak schuin en het plafond recht. Er zit zeker 40 (laagste punt) tot 80cm tussen plafond en dakplaten. En tussen het plafond en het dak heb ik PIR platen (12-14cm geplaatst). Verder zijn het gewoon dakplaten (multiplex) met EPDM daarbovenop.ThinkPad schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:42:
Hoe dik is dat dak en hoe is het opgebouwd?
Want trillingen van de buitenunit kunnen een behoorlijke uitdaging worden. Zou hem liever op de grond plaatsen als je die mogelijkheid hebt.
Mijn idee is om de buitenunit ook linksachter op het dak te zetten, daar zit de sauna onder (achter de witte deur op de foto), en de binnenunit dus linksvoor.
Zelf zou ik de buiten unit op de grond proberen te plaatsen vanwege resonantie op het dak. Wil je dat niet dan is het slecht te zeggen hoe het uit gaat pakken qua geluid binnen. Hou er dus rekening mee.vanDaal schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:23:
Wij hebben in onze tuin een bijgebouw staan. Deze bestaat uit twee delen; rechts zit een schuur en links een relax ruimte en ruimte om werken (doe ik nu nog niet). In de schuur hangt nu een CV ketel die het hele gebouw voorziet van warmte middels twee radiatoren en warm water voor de douche in de relax ruimte en een kraan in de schuur. Doel is om de CV ketel te vervangen (van het gas af).
[Afbeelding]
Nu wil ik voor de verwarming de CV ketel gaan vervangen door een airco. Wat mij betreft alleen de relax ruimte; de schuur kan desnoods met een losse kachel verwarmd worden (bij vorst). Het idee is om een split level airco te plaatsen. Buitenunit op het dak en dan de kabels links van het dak naar binnen naar de binnenunit. De binnenunit wil ik dan ergens links tegen de muur plaatsen.
[Afbeelding]
Qua stroom lopen er nu twee groepen richting de schuur. Een standaard kabel voor licht en stopcontacten en een 6mm2 kabel waar nu de sauna op aangesloten is.
Officieel gezien moet een airco een eigen groep hebben geloof ik. De dikte van de kabel is van belang maar ook welke stoppen hiervoor zitten. Als je 6mm2 hebt liggen met een 16A zekering, ja wat heb je er dan aan.
En een standaard kabel is bij jou? 2,5mm2? Zekering van 16A? Daar zou het bij kunnen als je niet heel grote verbruikers er op hebt.
Waar kan je condens kwijt?vanDaal schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:23:
Wij hebben in onze tuin een bijgebouw staan. Deze bestaat uit twee delen; rechts zit een schuur en links een relax ruimte en ruimte om werken (doe ik nu nog niet). In de schuur hangt nu een CV ketel die het hele gebouw voorziet van warmte middels twee radiatoren en warm water voor de douche in de relax ruimte en een kraan in de schuur. Doel is om de CV ketel te vervangen (van het gas af).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Slangetje door de wand en daar op de grond lozen?
Als je dan niet bij de buren zit, dan kan dat.ThinkPad schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:16:
[...]
Slangetje door de wand en daar op de grond lozen?
Even een vervolg hierop, de keuze voor mij was of boven in de hitte blijven slapen of toch laten repareren.mr_evil08 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:43:
[...]
Kan ik bevestigen die foutmeldingen komen niet altijd.
Op ons werk een aantal airco,s in koelbedrijf, ze deden het wel maar je merkt dat de koelcapaciteit duidelijk was afgenomen.
(soms bevriest de verdamper ook).
De installateur zat ons voor gek te verklaren want de unit komt niet met foutmeldingen, op meerdere malen aandringen hebben ze de zaak leeggetrokken, bleek toch te weinig koelmiddel aanwezig, oorzaak een lek in het systeem.
Dat laatste werd het toen ik een bedrijf in de buurt vond dat Toshiba levert en 'gewoon' op Hemelvaartsdag wilde komen zonder een speciaal tarief
Eerst werd de lekdichtheid gecheckt tijdens koelen c.q. verwarmen waar geen lek uit kwam volgens de sniffer en een test met schuim op alle koppelingen.
Koelen deed hij nauwelijks en verwarmen lukte met hooguit 35C wat in principe genoeg was toen ik nog verwarmde (3,5kW voor <40m2), daarbij was de pers/zuigdruk laag wat een koelmiddel tekort veronderstelt.
Bij een goede werking zou er >50C uit moeten komen en 11C bij koelen.
Toen hij dicht werd bevonden is de inhoud gewogen en bleek hij 500g R410a te missen van de 1050g na bijna 10 jaar.
Verder is de compressor nagemeten (1,1 Ohm) en werd de airco verder in goede staat bevonden.
Omdat ik al veel langer vond dat hij te weinig koelt is er wellicht bij de installatie al te weinig vulling geweest wat toen niet werd gecontroleerd voor zo ver ik me herinner.
ik vind €70 best veel voor de R410a dat je voor minder kan inkopen maar daar zitten ongetwijfeld andere kosten bij zoals de verplichte registratie, vervoer en eisen aan de locatie waar het staat.
Er werd 1 uur gerekend incl. voorrijdkosten en in totaal was ik €190 kwijt, da's toch maar 10% van een nieuwe plaatsen die geen A+++ zal zijn voor dat geld
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Ik heb met mijn 3,5kW MHI ZSX een temperatuur van 56°C gemeten als ik hem op 'Hi' (spierballen-icoontje) bij verwarmen dus 35°C is dan idd wel wat slapjes.
Wat voor koppelingen heb je trouwens? Flares/soldeer/pers?
[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 05-06-2025 14:53 ]
Installateur gebeld, vind dit nogal raar na 3 jaar.RonJ schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:31:
[...]
Je bedoeld een 4MXMxxA9 denk ik? Maakt verder niet uit.
Een vastzittend ventiel zou kunnen bij U0, maar lijkt me véél waarschijnlijker dat er gewoon te weinig koelmiddel in zit. Bij een vastzittend ventiel zouden de andere units namelijk gewoon moeten werken. De verdeelventielen zitten aan de buitenkant bij de koppelingen van de buitenunit (zwarte halve maantjes), dat hoor je meteen als er 1 niet werkt.
Heb je alle koppelingen al eens goed bekeken op zwarte aanslag/stipjes? Als je ergens olieresidu ziet heb je daar een (klein) lek. Enige oplossing: Leegpompen, wegen en opnieuw vullen met voldoende koudemiddel.
Gaat een datum voorstellen om het ter plaatse eens te bekijken. Zijn eerste vermoeden is te weinig koelmiddel... Dus.. een lek? We zullen het binnenkort weten.
Gelukkig voorspellen ze geen hoge temperaturen hier.
Mede n.a.v. je advies inmiddels bestelling gedaan voor 2x 4,2 kW (woonkamer/keuken en overloop/trappengat etc.), gekoppeld aan multi van Mitsubishi Electric MXZ-3F68VF. Dank voor je meedenken!Oekol schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 06:49:
[...]
Vanwaar dat je de overloop een hogere vermogen neer wilt hangen? Wij hebben 4,2 kW hangen in woonkamer. Ongeveer zelfde oppervlak als jullie als hoofdverwarming (doen niet bijverwarmeb met andere bron). En 3,5 kW in de gang die naast gang ook twee slaapkamers verwarmt voor slapen gaan (dus kou er uit voor kinderen). Die op de gang is al aardig overbemeten.
SMA SB3.6-1 AV-41 | 15x DMG300-M6-60BB glas-glas 300Wp | Mitsubishi Electric MXZ-3F68VF + 2x MSZ-AY42VGK | Hyundai KONA Electric 2020 64 kWh Comfort Smart
Na in de winter met de airco's verwarmd te hebben wilde ik vandaag de app openen om te kijken of alles nog werkte maar na een paar meldingen (device offline, unknown error retry) opent de app nu leeg, maar alle standaard functies in de app werken ook extreem traag.
Na 3x een lege app gezien te hebben zijn ineens mijn 2 airco's weer zichtbaar maar zouden ze offline zijn.
Ik zou haast denken dat de backend van Toshiba wat problemen heeft.... zijn er hier anderen die ook problemen hebben?
https://www.toshiba-airconditioning.eu/ zou rechtsboven de status moeten weergeven, dat lijkt wel groen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Waarom gaat hij aan de gevel 2m omhoog om dan aan de binnenkant direct weer omlaag te gaan?Draakje5 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:10:
Vandaag is bij ons de Mitsubishi HI split unit geplaatst.
2 binnenunits. Het kwam totaal net aan 19.5m lengte koelleiding.
***members only***
Hij gaat binnen niet omlaag. Daar gaat ie binnen juist omhoog naar de zolder unit.Yongshi schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:39:
[...]
Waarom gaat hij aan de gevel 2m omhoog om dan aan de binnenkant direct weer omlaag te gaan?
Waar hij naar binnen gaat hangt de unit op de 1e vd.
Ik wilde zo min mogelijk goot op de gevel.
Ik heb nu alleen een gootje op de overloop. Maar hierdoor wel 1 gat minder in de gevel wat ik belangrijk vond. Er zit totaal maar 1 gat, daar gaan de 4 koelleidingen door, 2 afvoer, 2 voeding en 1x stroom voor de buitenunit.
[ Voor 22% gewijzigd door Draakje5 op 10-06-2025 07:33 ]
Op de fotos leek het zo, maar waar hij naar boven de muur in gaat is dus de zolder, niet de gevel.Draakje5 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 06:22:
[...]
Hij gaat binnen niet omlaag. Daar gaat ie binnen juist omhoog naar de zolder unit.
Waar hij naar binnen gaat hangt de unit op de 1e vd.
Ik wilde zo min mogelijk goot op de gevel.
Ik heb nu alleen een gootje op de overloop. Maar hierdoor wel 1 gat minder in de gevel wat ik belangrijk vond. Er zit totaal maar 1 gat, daar gaan de 4 koelleidingen door, 2 afvoer, 2 voeding en 1x stroom voor de buitenunit.
Klinkt een stuk logischer inderdaad :-)
Heb wat offertes van verschillende partijen en ook 2 met Sinclair als merk, beiden bieden ook Mitsubishi's aan, dus lijkt erop dat ze via dezelfde sitributeur worden aangeboden of iets dergelijks?
Hier geen speciale eisen, alleen koelen en alleen overdag van 3 ruimtes (slaapkamers/kantoortje).
Heb nu dit binnen:
Float like a butterfly, sting like a bee.
Voordat ik de installateur vraag, benieuwd of dat iemand hier ervaring mee heeft?
Het rrr rrr rrr geluid is dus alleen hoorbaar op onderstaande stand (wanneer 1 van beide of beide pijltjes omlaag (of omhoog?) staat). Snelheid van de ventilator maakt niets uit.
De andere binnenunit maakt dit geluid niet op deze stand.
[ Voor 33% gewijzigd door Draakje5 op 10-06-2025 11:48 ]
[ Voor 95% gewijzigd door vdr01 op 10-06-2025 11:58 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
De enige opmerking die ik hier heb is dat Haier, eigenlijk veel lager op deze lijst moet staan. De "premium" modellen van Haier zitten kwa prijs ongeveer rond de prijs van de instap modellen van Daikin/MHI (ongeveer), kijk zelf eens bij climamarket.eu (of elders).Martinusz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:59:
Iemand ervaring met merk Sinclair?
Heb wat offertes van verschillende partijen en ook 2 met Sinclair als merk, beiden bieden ook Mitsubishi's aan, dus lijkt erop dat ze via dezelfde sitributeur worden aangeboden of iets dergelijks?
Hier geen speciale eisen, alleen koelen en alleen overdag van 3 ruimtes (slaapkamers/kantoortje).
Heb nu dit binnen:
***members only***
Dus ik weet niet welke aanbieder hierbij hoort maar op deze hele lijst zou Haier kwa prijs meer onderaan moeten staan, tenzij dat hier echt de duurste Haier modellen met de goedkoopste Daling/MHI|ME(?) modellen vergeleken worden ofzo 🤷♂️
Heb hier 2 mid-range Haiers en voor puur koelen(!) zou ik ze opnieuw kopen.
Dit systeem kregen we laatst bij Daikin in huis onder ogen. Dan heb je multisplit EN warmwater. All electric zegmaar.
https://www.daikin.nl/nl_...ers/multi-plus-split.html
Wat ik wel eens heb in een specifieke stand van de lamellen is dat één van de horizontale lamellen een beetje gaat 'wapperen.' Die zit dus eigenlijk net iets te los, daar doet jou beschrijving mij aan denken. Kun je goed zien als je er dicht bij haar staan...Draakje5 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:47:
Op onderstaande stand van de blazers merk ik een soort vreemd geluid op "rrrrr rrrrr rrr rrr " en wanneer ik de stand van de blazers beide verander, dan is dit geluid weg en hoor ik alleen normaal geluid die mijn andere binnenunit ook maakt.
Voordat ik de installateur vraag, benieuwd of dat iemand hier ervaring mee heeft?
Het rrr rrr rrr geluid is dus alleen hoorbaar op onderstaande stand (wanneer 1 van beide of beide pijltjes omlaag (of omhoog?) staat). Snelheid van de ventilator maakt niets uit.
De andere binnenunit maakt dit geluid niet op deze stand.
[Afbeelding]
Geen idee of die app zo heet, maar afgezien van dat ik hem op het moment niet gebruik (geen verwarming of koeling nodig) staat alles gewoon normaal als ik nu kijk. Hoe lang heb je hem niet gebruikt? Is er een flinke update tussendoor geweest of zo iets?Renkie schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:20:
Zijn er hier mensen met een Toshiba Airco die de standaard "Toshiba Home AC Control" gebruiken?
Na in de winter met de airco's verwarmd te hebben wilde ik vandaag de app openen om te kijken of alles nog werkte maar na een paar meldingen (device offline, unknown error retry) opent de app nu leeg, maar alle standaard functies in de app werken ook extreem traag.
Na 3x een lege app gezien te hebben zijn ineens mijn 2 airco's weer zichtbaar maar zouden ze offline zijn.
Ik zou haast denken dat de backend van Toshiba wat problemen heeft.... zijn er hier anderen die ook problemen hebben?
https://www.toshiba-airconditioning.eu/ zou rechtsboven de status moeten weergeven, dat lijkt wel groen.
Zal het nog triester maken, dit was de prijs zonder bonsmerz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:20:
[...]
De enige opmerking die ik hier heb is dat Haier, eigenlijk veel lager op deze lijst moet staan. De "premium" modellen van Haier zitten kwa prijs ongeveer rond de prijs van de instap modellen van Daikin/MHI (ongeveer), kijk zelf eens bij climamarket.eu (of elders).
Dus ik weet niet welke aanbieder hierbij hoort maar op deze hele lijst zou Haier kwa prijs meer onderaan moeten staan, tenzij dat hier echt de duurste Haier modellen met de goedkoopste Daling/MHI|ME(?) modellen vergeleken worden ofzo 🤷♂️
Heb hier 2 mid-range Haiers en voor puur koelen(!) zou ik ze opnieuw kopen.
Ik ken ‘m. Mooi systeem maar vrij prijzig en vrij beperkt qua buitenunit vermogens en tankinhoud combinatiws. Vooral handig wanneer je maar 1 buitenunit kwijt kan en/of luchtleidingen voor een losse WPB een issue zijn. Eg appartementen of kleine woningen. Maar dan is vaak de buitenunit weer veel te zwaar.Doesnotcompute schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:00:
@RonJ
Dit systeem kregen we laatst bij Daikin in huis onder ogen. Dan heb je multisplit EN warmwater. All electric zegmaar.
https://www.daikin.nl/nl_...ers/multi-plus-split.html
Vaak ben je dus beter en/of voordeliger uit met een losse WPB met subsidie en een losse multisplit.
All-electric.
Klinkt als een 13-in-het-dozijn chinese kloon zonder onderdelenvoorziening.Martinusz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:59:
Iemand ervaring met merk Sinclair?
Je lijstje zegt niet veel zonder de modellijnen erbij te noemen.***members only***
All-electric.
Begrijp dat het merk vooral in Oostblok ook veel gebruikt wordt, hier niet zo bekend blijkbaar, maar wat ik zei toevallig of niet wel paar aanbieders die Mitsubishi en Sinclair aanbieden.RonJ schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:27:
[...]
Klinkt als een 13-in-het-dozijn chinese kloon zonder onderdelenvoorziening.
Meeste zijn de instapmodellen, wat voor ons gebruik ook prima is.[...]
Je lijstje zegt niet veel zonder de modellijnen erbij te noemen.
Ik weet dat heavy goede units maakt. Maar plaats zelf vaak Electric.
In dit geval passen de heavys beter i.v.m. beschikbaarheid.
Iemand ervaring met de plafondmodellen van Heavy, zijn deze goed?
Aircoman komt de airco nakijken, schroeft de kap los en wordt direct aangevallen door een pak wespen...
Voor die weg zijn kan hij natuurlijk niks doen...
Sinds kort hier op kantoor draaien. Werkt op zich best fijn alleen dat standaard scherm(RC-EX3A) is qua bediening een "beetje" ouderwets.Technician- schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:57:
Ben met een klusje bezig en kan kiezen uit cassette units 10kw van Mitsubishi Electric en Heavy Industries.
Ik weet dat heavy goede units maakt. Maar plaats zelf vaak Electric.
In dit geval passen de heavys beter i.v.m. beschikbaarheid.
Iemand ervaring met de plafondmodellen van Heavy, zijn deze goed?
Wat ik op een stil kantoor dan wel weer wat irritant vind(ik weet niet of de electric daar last van heeft) dat als hij na idle gaat verwarmen de fan flink hoort optoeren en dan weer aftoeren.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Welke leidinggoot gebruiken jullie en welke is het meest duurzaam?
Ik gebruik meestal Inoac, met de rvs geschroefde hulpstukken.
En Technosistemi als het in kleur moet, bv antraciet.
Technosistemi vind ik minder qua kwaliteit, kappen laten ook eerder los.
En ik zie weleens Inabo Denko, ook hulpstukken met rvs schroeven.
Dat ziet er nog degelijker uit, maar vooral de lengtes van 2m zijn ontzettend duur. En in alle kleuren te krijgen.
Kennen jullie Inabo Denko, en is het echt goed of beter bestand tegen het klimaat?
Ik zie de lamellen niet wapperen, maar als ik de lamellen fixeer met mijn vingers, dus vast houd, dan is de ratel inderdaad weg.hfolkers schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:16:
[...]
Wat ik wel eens heb in een specifieke stand van de lamellen is dat één van de horizontale lamellen een beetje gaat 'wapperen.' Die zit dus eigenlijk net iets te los, daar doet jou beschrijving mij aan denken. Kun je goed zien als je er dicht bij haar staan...
Is daar in de lamellen zelf nog iets in aan te passen? Kunnen die vastgedraaid worden enz?
Geen ervaring met Inoac, maar hier wel eea van Inaba Denko, net als in mn vorige woning. Daar ziet het er na 10 jaar op de gevel nog vrijwel als nieuw uit. Hier na 3,5 jaar buiten en 10 jaar oud te zijn ook. De deksels zijn ook nog steeds flexibel. In de garage heeft de installateur technosystemi gebruikt en dat is in verhouding echt zooi. Heel dun en broos hard plastic in vergelijking.Technician- schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:04:
Kennen jullie Inabo Denko, en is het echt goed of beter bestand tegen het klimaat?
All-electric.
Inoac is ook wel echt goed. Maar ik heb het idee dat Inaba nog iets beter is (de rechtse stukken ook 3 keer zo duur).RonJ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:40:
[...]
Geen ervaring met Inoac, maar hier wel eea van Inaba Denko, net als in mn vorige woning. Daar ziet het er na 10 jaar op de gevel nog vrijwel als nieuw uit. Hier na 3,5 jaar buiten en 10 jaar oud te zijn ook. De deksels zijn ook nog steeds flexibel. In de garage heeft de installateur technosystemi gebruikt en dat is in verhouding echt zooi. Heel dun en broos hard plastic in vergelijking.
Kan het eens proberen, alleen weet je pas na zeg
5 jaar wat nou echt goed blijft.
1)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hBnN2JEv913X6hTMbcuEdmPc.jpg?f=user_large)
2)
3)
Bij voorkeur haal je ze er af idd. Horen er niet op te blijven. Blijven bladeren achter haken, ijsvorming etc.Winkiller schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:00:
Hallo, wij hebben sinds kort een Daikin RXF50D6V1B buitendeel (Sensira) waar aan de linkerkant geen bescherming rooster op zit. Ik vraag mij af of dit een normale gang van zaken is en dat we dit optioneel kunnen aanschaffen. De installateur zegt dat het hoort zonder rooster maar iets binnen in mijn lijf schreeuwt iets anders, het rooster hoort er wat mij betreft wel op, eigenlijk ook een geheel open achterkant waar ook de radiator volledig zichtbaar is omdat er geen roosterplaat op aanwezig is, wenig bescherming dus. Foto 1 is van internet (voorbeeld) en foto 2 en 3 is van ons, de Daikin site verteld ons weinig of dit optioneel is, wie helpt ?
1) [Afbeelding]
2) [Afbeelding] 3) [Afbeelding]
Is meer voor transport.
Welk type binnenunit zit daar bij?Winkiller schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:00:
Hallo, wij hebben sinds kort een Daikin RXF50D6V1B buitendeel (Sensira) waar aan de linkerkant geen bescherming rooster op zit. Ik vraag mij af of dit een normale gang van zaken is en dat we dit optioneel kunnen aanschaffen. De installateur zegt dat het hoort zonder rooster maar iets binnen in mijn lijf schreeuwt iets anders, het rooster hoort er wat mij betreft wel op, eigenlijk ook een geheel open achterkant waar ook de radiator volledig zichtbaar is omdat er geen roosterplaat op aanwezig is, wenig bescherming dus. Foto 1 is van internet (voorbeeld) en foto 2 en 3 is van ons, de Daikin site verteld ons weinig of dit optioneel is, wie helpt ?
1) [Afbeelding]
Verrassend antwoord, ik blijf denken dat ik iets mis
Daikin FTXF50F5V1B 5,0 kW R32 incl. Wifi, waarom vraag je dat ?
Dat is bij mij exact hetzelfde. Geen roosters, en draait al 3 jaar.Winkiller schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:00:
1) [Afbeelding]
Omdat soms nog oude series verkocht worden, met type D bijvoorbeeld (achter de 50).Winkiller schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:21:
@Doesnotcompute
Verrassend antwoord, ik blijf denken dat ik iets mis![]()
[...]
Daikin FTXF50F5V1B 5,0 kW R32 incl. Wifi, waarom vraag je dat ?
Jij hebt een nieuwe lijn.
Sommige airco s doen het automatisch of icm de afstandsbediening. Ik gebruik mijn mhi enkel met app. Dus dan moet alles handmatig of in een programma.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Het lijkt dus specifiek 1 lamel te zijn die ik ook zie trillen. Mogelijk tegen de witte grote lamel aan de voorkant aan.Draakje5 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:49:
[...]
Ik zie de lamellen niet wapperen, maar als ik de lamellen fixeer met mijn vingers, dus vast houd, dan is de ratel inderdaad weg.
Is daar in de lamellen zelf nog iets in aan te passen? Kunnen die vastgedraaid worden enz?
Installateur gaf aan dat de hele lamel wel vervangen kan worden.
Hij deed echter ook een beetje moeilijk dat het weinig geluid is. Maargoed, toch gewoon een defect voor Mitsubishi?
https://we.tl/t-YDH49QHjlW
[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 12-06-2025 21:42 ]
Na een nachtje pruttelen zal met deze hoge luchtvochtigheid de boel wel effe nodig hebben om te drogen. Ik laat ‘m altijd 2 uur rustig nadraaien. Dan is de boel wel droog.KoningPaulus schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:54:
Hoe lang laten jullie de unit op ventileren staan na het koelen? En maakt het nog uit hoe lang je hebt gekoeld tov de tijd die je moet ventileren?
Sommige airco s doen het automatisch of icm de afstandsbediening. Ik gebruik mijn mhi enkel met app. Dus dan moet alles handmatig of in een programma.
Ik doe niks.KoningPaulus schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:54:
Hoe lang laten jullie de unit op ventileren staan na het koelen? En maakt het nog uit hoe lang je hebt gekoeld tov de tijd die je moet ventileren?
Zodra het warm wordt gaat de airco aan elke morgen om 10h tot ‘s avonds 22h.
En in de slaapkamer van 18h tot 7h.
Slaapkamer bleef hier problematisch (luchtjes) met 45 minuten na draaien. Nu ingesteld dat hij eerst 5 minuten gaat verwarmen, dat werkt super.KoningPaulus schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:54:
Bij gebruik ventilator stand 2 en bij drogen stand 3.
Hier lekte die namelijk...
:strip_exif()/f/image/IDCXFFFHMxSiPZa9nORTT4Ky.jpg?f=fotoalbum_large)
En andere vraag: mijn zolder unit geeft condens uit de slang buiten na ongeveer 30 min.
De unit 1 verdieping later geeft geen condens. De installateur zegt dan hoeft die waarsxhijnlijk niks af te voeren. Is dat niet vreemd? Waarom zou een unit 1 verdieping hoger 1 ltr per uur afvoeren en de andere unit niks?
[ Voor 89% gewijzigd door Draakje5 op 13-06-2025 16:52 ]
Wij zoeken een 2,5kwh single split airco voor op onze slaapkamer (ca. 10m2). Hebben jullie tips voor welke airco we het beste kunnen kopen? En adviseren jullie een duurder merk zoals Mitsubishi of Daikin of is dat niet nodig voor een airco die slechts 1 kleine ruimte hoeft te koelen? We gaan hem niet gebruiken om te verwarmen aangezien we net nieuwe Jaga Stradas gekocht hebben.
Alvast heel erg bedankt voor de moeite.
Groet,
Gijs
Tape en tiewraps werkt hier. Of een slangenklem.Draakje5 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:22:
Hoe maakt men normaliter de condens afvoer vast tussen afvoerslang binnenunit en water afvoer slang?
Als de luchtvochtigheid daar hoger is en hij meer lucht verplaatst zal hij meer condenswater afvoeren.En andere vraag: mijn zolder unit geeft condens uit de slang buiten na ongeveer 30 min.
De unit 1 verdieping later geeft geen condens. De installateur zegt dan hoeft die waarsxhijnlijk niks af te voeren. Is dat niet vreemd? Waarom zou een unit 1 verdieping hoger 1 ltr per uur afvoeren en de andere unit niks?
Voor incidenteel koelen is de kleinste goedkoopste al snel voldoende. 2.5kW unit is al groot voor 10m2.Gijs1996 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:55:
Beste lezers,
Wij zoeken een 2,5kwh single split airco voor op onze slaapkamer (ca. 10m2). Hebben jullie tips voor welke airco we het beste kunnen kopen? En adviseren jullie een duurder merk zoals Mitsubishi of Daikin of is dat niet nodig voor een airco die slechts 1 kleine ruimte hoeft te koelen? We gaan hem niet gebruiken om te verwarmen aangezien we net nieuwe Jaga Stradas gekocht hebben.
Groet,
Gijs
Pas als je vaker gaat gebruiken of geluidseisen hebt(zowel binnen als buiten) zou ik naar de premium brands kijken.
[ Voor 36% gewijzigd door LED-Maniak op 13-06-2025 18:08 ]
Wespen zijn weg, en de diagnose was snel gesteld. De 5de aansluiting op de multi zag er wat vettig uit, en langs daar hebben we dus gas verloren.Tommie12 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:59:
Shit...
Aircoman komt de airco nakijken, schroeft de kap los en wordt direct aangevallen door een pak wespen...
Voor die weg zijn kan hij natuurlijk niks doen...
Wat me wel verwonderde is dat ze niet eerst leeg gepompt hebben, maar gewoon telkens 200g gas bij staken tot de zaak weer goed koelde…in totaal is er 700gr bij geduwd. Het totaal in de installatie zou 2,5 kg zijn.
Dus even alles leeg trekken, wegen en dan de juiste hoeveelheid er op, dat hebben ze niet gedaan.
Nu koelt alles wel goed, units in de keuken en woonkamer pruttelen op ‘Indoor Quiet’ en blazen een heel licht fris briesje binnen en alles is zalig binnen.
Helemaal afhankelijk wat voor jou belangrijk is. De premium merken maken vaak wel wat minder geluid binnen en buiten en hebben iets betere efficiëntie. Bij af en toe gebruik wellicht niet belangrijk. Helemaal afhankelijk van jou budget ook.Gijs1996 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:55:
Beste lezers,
Groet,
Gijs
En hou in gedachten dat voor de 10 in een dozijn airco's nog wel eens uitdagingen zijn met reserver onderdelen.
2,5 kw is meeeeer dan genoeg je de slaapkamer.
Ik meen gelezen te hebben/zag op rapport van mijn installateur dat hij een heel logboek moet bijhouden hoeveel koudemiddel er is gebruikt en dus moet opschrijven hoeveel er uit is gegaan en hoeveel er in.Tommie12 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:52:
[...]
Wespen zijn weg, en de diagnose was snel gesteld. De 5de aansluiting op de multi zag er wat vettig uit, en langs daar hebben we dus gas verloren.
Wat me wel verwonderde is dat ze niet eerst leeg gepompt hebben, maar gewoon telkens 200g gas bij staken tot de zaak weer goed koelde…in totaal is er 700gr bij geduwd. Het totaal in de installatie zou 2,5 kg zijn.
Dus even alles leeg trekken, wegen en dan de juiste hoeveelheid er op, dat hebben ze niet gedaan.
Nu koelt alles wel goed, units in de keuken en woonkamer pruttelen op ‘Indoor Quiet’ en blazen een heel licht fris briesje binnen en alles is zalig binnen.
Nu weet je toch helemaal niet of er voldoende in zit.
Ik had vorig jaar offertes voor 1500 euro inclusief installatie. En dan gewoon a-merken. Ik zou eens wat lokale airco boeren bellen en wat offertes opvragen.Gijs1996 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:05:
Dank voor jullie reacties! Wil ongeveer zo’n 600 euro uitgeven aan de airco zelf en dan rekent de installateur nog zo’n 1200 ex btw voor de montage. Dus mochten jullie voor die 600 een aanrader hebben dan hoor ik het graag.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
[ Voor 3% gewijzigd door haakjesluiten op 14-06-2025 07:09 ]
Voor 1600,- kun je wel een LG laten installeren inclusief alles, Mitsubishi en Daikin zit je richting 2000,-.Gijs1996 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:05:
Dank voor jullie reacties! Wil ongeveer zo’n 600 euro uitgeven aan de airco zelf en dan rekent de installateur nog zo’n 1200 ex btw voor de montage. Dus mochten jullie voor die 600 een aanrader hebben dan hoor ik het graag.
Ik heb soortgelijke ervaring met Daikin sensira 2.5 kwh. net als je de wind door de binnenunit hoort blazen dus niet in een constante flow maar willekeurig harder en zachter idd swing etc uit.haakjesluiten schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 07:07:
Vannacht heerlijk geslapen met de airco (Daikin), maar hoorde wel een soort voortdurende wisseling in “wind” (swing etc staan uit). Valt vooral op bij lagere snelheid van de fan. Net even gekeken maar ik zie dat het rond draaiende deel aan de rechterkant onbalans lijkt te hebben hij beweegt een soort van op en neer. Is daar zelf iets aan te doen of beter even de installateur bellen?
Niet heel erg maar je hoort het wel. met een meetinstrument zie je ook dat dit klopt en dat het blazen onregelmatig is.
Overigens heb ik dit bij 3 units's en daarom denk ik dat dit prima is.
Wel benieuwd of er een andere oorzaak kan zijn.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Heb ik ook bij de mitsubishi HI.merlin1201 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:32:
[...]
Ik heb soortgelijke ervaring met Daikin sensira 2.5 kwh. net als je de wind door de binnenunit hoort blazen dus niet in een constante flow maar willekeurig harder en zachter idd swing etc uit.
Niet heel erg maar je hoort het wel. met een meetinstrument zie je ook dat dit klopt en dat het blazen onregelmatig is.
Overigens heb ik dit bij 3 units's en daarom denk ik dat dit prima is.
Wel benieuwd of er een andere oorzaak kan zijn.
Overigens niet altijd. Zijn vooralsnog alleen korte periodes geweest.
Indd alsof de wind er ineens doorheen blaast ofzo.
Hmm oke we zijn nu weg. Ik zal hem komende week eens aanzetten en de andere unit sowieso uit laten zodat de ene unit alle luchtvochtigheid er uit kan trekken. Met een vochtigheidspercentage van 61% en temperatuur van 23grd koelen naar 20 verwacht ik toch genoeg (zichtbare) condens uit de slang.LED-Maniak schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:07:
[...]
Tape en tiewraps werkt hier. Of een slangenklem.
[...]
Als de luchtvochtigheid daar hoger is en hij meer lucht verplaatst zal hij meer condenswater afvoeren.
Zit er ook nog een groot verschil in vochtafvoer bij de ontvochtigings stand tov de koelstand?
[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 14-06-2025 11:17 ]
Ik heb sterk het idee dat de airco de eerste zomer minder stroom nodig had om de kamer te koelen. Hij lijkt nu stelselmatig 150-200 watt meer te gebruiken. Voorbeeld: hij gebruikt nu rond de 500 watt per uur.
Situatie: zolder kamer (plat dak) met een overloop. Overloop is afgesloten met een muurtje en een deur. Op overloop wordt het wel warm vanwege een deur met raam naar het dakterras. m2 van de kamer rond de 15-20. Voordat de airco aanging was het boven zon 26 graden, ik koel naar 21 graden.
Huis is uit 2001.
Vorig jaar ben ik dom geweest en heb de boel afgestoft toen de airco op een lage stand stond. In een soort vlaag van verstandsverbijstering heb ik toen de interne ventilator geraakt. Die was dus stuk. Uiteindelijk is deze vervangen. Omdat ik toen al het idee had dat de airco meer energie gebruikte heb ik hem laten nakijken. Hij is opnieuw gevuld, gecheckt op lekkages maar er kon verder geen afwijking gevonden worden.
Verwacht ik nou gewoon teveel van deze unit, of is dit een bovengemiddeld hoog gebruik?
Edit: ik bedenk me net dat hij boven een tv en PlayStation hangt, dat helpt voor de temperatuur registratie natuurlijk ook niet.
[ Voor 5% gewijzigd door FrankoNL op 14-06-2025 13:53 ]
Inkoppertje en het zal niet in uw geval maar voor de zekerheid even kijken of de filters schoon / stofvrij zijn.FrankoNL schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:47:
Ik heb een LG splitnunit hangen. 3,5 kwh. Deze heb ik zo’n 3 jaar geleden laten installeren.
Ik heb sterk het idee dat de airco de eerste zomer minder stroom nodig had om de kamer te koelen. Hij lijkt nu stelselmatig 150-200 watt meer te gebruiken. Voorbeeld: hij gebruikt nu rond de 500 watt per uur.
Situatie: zolder kamer (plat dak) met een overloop. Overloop is afgesloten met een muurtje en een deur. Op overloop wordt het wel warm vanwege een deur met raam naar het dakterras. m2 van de kamer rond de 15-20. Voordat de airco aanging was het boven zon 26 graden, ik koel naar 21 graden.
Huis is uit 2001.
Vorig jaar ben ik dom geweest en heb de boel afgestoft toen de airco op een lage stand stond. In een soort vlaag van verstandsverbijstering heb ik toen de interne ventilator geraakt. Die was dus stuk. Uiteindelijk is deze vervangen. Omdat ik toen al het idee had dat de airco meer energie gebruikte heb ik hem laten nakijken. Hij is opnieuw gevuld, gecheckt op lekkages maar er kon verder geen afwijking gevonden worden.
Verwacht ik nou gewoon teveel van deze unit, of is dit een bovengemiddeld hoog gebruik?
Edit: ik bedenk me net dat hij boven een tv en PlayStation hangt, dat helpt voor de temperatuur registratie natuurlijk ook niet.
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Zijn inderdaad schoongemaaktvdr01 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:12:
[...]
Inkoppertje en het zal niet in uw geval maar voor de zekerheid even kijken of de filters schoon / stofvrij zijn.
Dat kun je gewoon bepalen aan de hand van diverse drukken en temperaturen. Meeste units hebben teveel gas aan boord, om lengtes van 2 tot 15 meter te kunnen overbruggen.LED-Maniak schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:10:
[...]
Ik meen gelezen te hebben/zag op rapport van mijn installateur dat hij een heel logboek moet bijhouden hoeveel koudemiddel er is gebruikt en dus moet opschrijven hoeveel er uit is gegaan en hoeveel er in.
Nu weet je toch helemaal niet of er voldoende in zit.
En wat ze verbruiken, ja dat wegen ze gewoon met een geijkte weegschaal onder de fles.
Ik vond 2 oorzaken:
Achter de tempex isolatie van de condens bak ontstond condens aan de buitenkant van de bak. Deze loopt dan dus via de unit omlaag.
:strip_exif()/f/image/bEvKSlU2f9WeGF9ohU7Gr1Q5.jpg?f=fotoalbum_large)
De condens bak staat een beetje hol naar binnen.
Om de tempex aan te drukken heb ik er wat verdikkingen opgeplakt van papier met tape zodat de tempex wordt aangedrukt tegen de holle lekbak.
Het druppelde van de warmtewisselaar op een nokje van de condens bak en die loopt precies via de buitenkant van de bak omlaag.
:strip_exif()/f/image/CRegQJb3sUNOx9zGEKYrjYd6.jpg?f=fotoalbum_large)
Met een stukje tape voer ik dit nu de lekbak in als test.
Vooral offertes per mail opvragen, snel en makkelijk. Zelf kwamen we toen bij iemand die MHI Premium kon plaatsen voor 1.400 euro terwijl andere 2.000 euro vroegen.Gijs1996 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:05:
In deze tijd zitten de meeste vol met werk. In het najaar willen ze nog wel wat met de prijs doen.supercrazy schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:18:
[...]
Vooral offertes per mail opvragen, snel en makkelijk. Zelf kwamen we toen bij iemand die MHI Premium kon plaatsen voor 1.400 euro terwijl andere 2.000 euro vroegen.
1400 euro is heel scherp geprijsd.
Tip als je dit doet. Kijk ook naar de kwaliteit die je krijgt. En hiermee zeg ik niet dat het niet goed kan zijn.
Op Werkspot zitten ook nog wel eens plaatsers die het graag contant komen doen.
Er zijn er al verschillende geïnstalleerd en kwaliteit en service is echt top, beter dan menig totaal installateur moet ik eerlijk zeggen.HugoStiglitz schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:09:
[...]
In deze tijd zitten de meeste vol met werk. In het najaar willen ze nog wel wat met de prijs doen.
1400 euro is heel scherp geprijsd.
Tip als je dit doet. Kijk ook naar de kwaliteit die je krijgt. En hiermee zeg ik niet dat het niet goed kan zijn.
Op Werkspot zitten ook nog wel eens plaatsers die het graag contant komen doen.
Trouwens de meeste rekenen 1.700 euro voor een simpele LG 2.5 kwh die ze kopen voor 600 euro, een installatie van een paar uurtjes en 1.100 euro schuiven is best grof.
[ Voor 12% gewijzigd door supercrazy op 15-06-2025 10:33 ]
Vooralsnog is het droog gebleven.elektriekert schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:16:
Vanmorgen hadden wij last van een lekkage uit onze Daikin Perfera FTXM25R op fluister stand ( dit i.v.m. slaapkamer en baby)
Ik vond 2 oorzaken:
Achter de tempex isolatie van de condens bak ontstond condens aan de buitenkant van de bak. Deze loopt dan dus via de unit omlaag.
[Afbeelding]
De condens bak staat een beetje hol naar binnen.
Om de tempex aan te drukken heb ik er wat verdikkingen opgeplakt van papier met tape zodat de tempex wordt aangedrukt tegen de holle lekbak.
Het druppelde van de warmtewisselaar op een nokje van de condens bak en die loopt precies via de buitenkant van de bak omlaag.
[Afbeelding]
Met een stukje tape voer ik dit nu de lekbak in als test.
[Afbeelding]
Wel met een andere temperatuur en luchtvochtigheid
Maar hoe kijken jullie naar een Airco in een kleine kamer?
Ik ben me aan het oriënteren naar airco's, en meeste is allemaal wel duidelijk qua vermogen.
Echter hebben we op onze 1e verdieping ook 1 kleine kamer (6m2) waar de kleine nu slaapt, en die willen we natuurlijk ook goed op temperatuur krijgen.
2Kw is natuurlijk enorme overkill voor zo een kamer, maar echt kleiner zijn ze er niet.
is de algemene consensus dat een unit op de andere kamers op de zelfde etage voldoende is om ook een "extra" kamer te koelen?
Ik ben nog heel oriënterend aan het kijken, dus een hele topic leek me nu nog overbodig, excuus als dit wel de bedoeling was.
6m2 is natuurlijk heel klein.fjux schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:35:
Misschien een hele stomme vraag,
Maar hoe kijken jullie naar een Airco in een kleine kamer?
Ik ben me aan het oriënteren naar airco's, en meeste is allemaal wel duidelijk qua vermogen.
Echter hebben we op onze 1e verdieping ook 1 kleine kamer (6m2) waar de kleine nu slaapt, en die willen we natuurlijk ook goed op temperatuur krijgen.
2Kw is natuurlijk enorme overkill voor zo een kamer, maar echt kleiner zijn ze er niet.
is de algemene consensus dat een unit op de andere kamers op de zelfde etage voldoende is om ook een "extra" kamer te koelen?
Ik ben nog heel oriënterend aan het kijken, dus een hele topic leek me nu nog overbodig, excuus als dit wel de bedoeling was.
Hoe groot is de warmteinstraling (groot raam op zuid/zuidwest?
Hoe veel buitenmuur/dag?
En ja, je kan zeker wat van de aanpalende kamers mee genieten, maar dan alleen als de deuren open blijven en de koude lucht geen 3 hoeken om moet...
Hier zat ik dus ook mee.Tommie12 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:49:
[...]
6m2 is natuurlijk heel klein.
Hoe groot is de warmteinstraling (groot raam op zuid/zuidwest?
Hoe veel buitenmuur/dag?
En ja, je kan zeker wat van de aanpalende kamers mee genieten, maar dan alleen als de deuren open blijven en de koude lucht geen 3 hoeken om moet...
De kamer is gericht op het Zuid westen. (10 graden meer naar zuid)
Met een raam van 1.80 bij 1.20
Geen zonwering (dat is dus nu de reden voor de oriëntatie, eerst zonwering of eerst airco)
Maar dus aardig wat instraling....
Echter is zonwering een klap duurder (WAF en een jaren 30 woning, dus markiezen met alle opties etc)
qua hoeken moet de koude lucht 1 hoek om, dus dat zou nog kunnen.
Maar met 2 units op de zelfde verdieping zal de algemene temeratuur toch wel redelijk zakken van alle kamers?
Het hoeft van mij echt geen vrieskast te worden, maar 26 a 27 graden van nu is ook weer het andere uiterste
Ik vind dat tegen vallen. Ik heb een huis met open deuren en 2 airco's. En ik merk echt veel verschil aan de ene kant van het gat van de deur en het andere. Wij hadden veel meer stroming daar tussen verwacht in elk geval.fjux schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:58:
[...]
Het werkt wel hoor. Maar niet optimaal.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Installateursadvies was niet op 18 zetten maar op 20,5 ofzo. Afijn, toen bleef de unit iets langer draaien. Toch zat het me niet lekker, ik had echt het id dat de koelcapaciteit minder was, en dat er gewoon wat niet klopte.
Afgelopen week dus na enkele uren draaien; U0-00 en F3. Meteen gemaild en gebeld. Tja te weinig koelmiddel c.q. leidingtemperatuur te hoog. Dus precies wat ik al gedacht had
Ze komen nu vrijdag (pas). Hele huis was best warm afgelopen weekend, het is even goed aanpakken deze week met in de nacht maar flink alles open zetten om te laten afkoelen.
Installatie Daikin buitendeel 3MXM40A2V1B9 en 2x binnen deel FTM20R5V1B.
Installatie datum 22 nov 2023. Destijds afgepest, standtijd etc. etc. Magoed...
Er staat in My Daikin (buddy ofzoiets) garantie (op onderdelen?) tot 22-nov 2028. Maar gezien de problemen nu binnen 18-24 maanden al aan het licht komen lijkt me dat het weer op orde maken van de installatie nu toch geheel onder de garantie van de installateur gaat vallen. Gelukkig zit de rechtsbijstand onder sneltoets 2 bij mij ondertussen
[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 16-06-2025 12:23 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Een raam van 1.8m x 1.2 voor een ruimte van 6m2 is enorm.fjux schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:58:
[...]
Hier zat ik dus ook mee.
De kamer is gericht op het Zuid westen. (10 graden meer naar zuid)
Met een raam van 1.80 bij 1.20
Geen zonwering (dat is dus nu de reden voor de oriëntatie, eerst zonwering of eerst airco)
Maar dus aardig wat instraling....
Echter is zonwering een klap duurder (WAF en een jaren 30 woning, dus markiezen met alle opties etc)
Maar met 2 units op de zelfde verdieping zal de algemene temeratuur toch wel redelijk zakken van alle kamers?
Het hoeft van mij echt geen vrieskast te worden, maar 26 a 27 graden van nu is ook weer het andere uiterste
Dat is ruim 2m2, en met de zon er vol op straalt daar dus ca 2 kW naar binnen gedurende meerdere uren.
Zelfs als je in die ruimte een AC hangt, dan gaat het daar nooit aangenaam worden.
Je moet zorgen dat je iets doet aan de buitenkant van dat raam, en dat hoeft geen kapitalen te kosten.
Er zijn folies die goed werken, maar ook een doek dat met zuignappen vast gezet wordt doet enorm veel en is na het zomerseizoen perfect weg te halen.
Wacht nu eens even af voor je met verzekeringen en advokaten aan komt waaien.PCJR schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:21:
Vorige week donderdag begon de warmte, dus de airco's aangezet. Enkele maanden terug toen het ook wat warm was, ook de airco gebruikt, ik merkte toen dat de unit vaker uit en aan ging, beetje pendelen zeg maar. Maar ook dat de temp binnen niet (echt lekker en snel) gehaald werd.
Installateursadvies was niet op 18 zetten maar op 20,5 ofzo. Afijn, toen bleef de unit iets langer draaien. Toch zat het me niet lekker, ik had echt het id dat de koelcapaciteit minder was, en dat er gewoon wat niet klopte.
Afgelopen week dus na enkele uren draaien; U0-00 en F3. Meteen gemaild en gebeld. Tja te weinig koelmiddel c.q. leidingtemperatuur te hoog. Dus precies wat ik al gedacht had![]()
Ze komen nu vrijdag (pas). Hele huis was best warm afgelopen weekend, het is even goed aanpakken deze week met in de nacht maar flink alles open zetten om te laten afkoelen.
Installatie Daikin buitendeel 3MXM40A2V1B9 en 2x binnen deel FTM20R5V1B.
Installatie datum 22 nov 2023. Destijds afgepest, standtijd etc. etc. Magoed...
Er staat in My Daikin (buddy ofzoiets) garantie (op onderdelen?) tot 22-nov 2028. Maar gezien de problemen nu binnen 18-24 maanden al aan het licht komen lijkt me dat het weer op orde maken van de installatie nu toch geheel onder de garantie van de installateur gaat vallen. Gelukkig zit de rechtsbijstand onder sneltoets 2 bij mij ondertussenIemand ervaring met dit soort cases?
Je zit nog binnen de 2 jaar garantie, dus lijkt me wel dat dit garantie zou moeten worden.
En uiteraard kan het zijn dat er een (klein) lek is, maar het is belangrijk dat dat lek gevonden wordt. Als hij geen lek vindt, en gewoon wat gas bijvult dan is het binnen x maanden weer zo ver.
En waar het lek zit, zal dan wel bepalen of het garantie is of niet. Als er externe schade is, dan zal je daar zelf voor moeten opdraaien (al lijkt de kans klein).
Ten tweede, hoe veel kan zo'n kleine interventie kosten? Dat is alles samen misschienn 30min werk als het lek snel gevonden is. Voor pakweg 50-100€ ga je toch geen advokaat naar die installateur sturen zeker (al dan niet via een rechtsbijstand).
Ik betaal dan liever 100€ zodat die volgende keer ook nog komt als ik hem bel.
‘Even vullen’ werkt ook niet, dan ben je een beunhaas. Systeem moet leeg (resterende koudemiddel terugpompen in fles), op druk zetten met stikstof, lekzoeken en dan (met weegschaal) weer afvullen met juiste hoeveelheid koudemiddel. Gewoon op gevoel even een partij R32 er weer in jagen is niet de manier.
[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 16-06-2025 14:08 ]
Welke temperatuur is normaal bij de binnenunit? ik heb die uitblaas opgemeten en dan zit ik op ongeveer 13 graden. Ik denk dat dit normaal is voor deze Daikin maar vind het toch wat gek dat de slaapkamer te warm blijft want vorig jaar was de temperatuur prima. Of speelt er toch meer want ik kamp ook met die woesh geluiden van onregelmatige uitblaas snelheid.
Wat is de temperatuur in de slaapkamer, wat is ventilator snelheid, staat de buiten unit op eco, wat is de vraag besturing.merlin1201 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:56:
Ik merk toevallig dat mijn slaapkamer Daikin sensira 2.5 ook maar slecht koelt.
Welke temperatuur is normaal bij de binnenunit? ik heb die uitblaas opgemeten en dan zit ik op ongeveer 13 graden. Ik denk dat dit normaal is voor deze Daikin maar vind het toch wat gek dat de slaapkamer te warm blijft want vorig jaar was de temperatuur prima. Of speelt er toch meer want ik kamp ook met die woesh geluiden van onregelmatige uitblaas snelheid.
Hier draait sinds maart 2019 ook een 2,5 sensira zelf geinstalleert en opgeleverd door een mannetje met stiksof en vacuumpomp.
Temperatuur verschil tussen aanzuigen en uitblazen ca 10 @ 11 graden. Ventilator in de stille modus, vraag 40% , geen last van woesh geluiden.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Slaapkamer was 27 graden en inmiddels 21 ventilator max geen vraag besturing en geen eco mode voor de buiten unit.wizzopa schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:47:
[...]
Wat is de temperatuur in de slaapkamer, wat is ventilator snelheid, staat de buiten unit op eco, wat is de vraag besturing.
Hier draait sinds maart 2019 ook een 2,5 sensira zelf geinstalleert en opgeleverd door een mannetje met stiksof en vacuumpomp.
Temperatuur verschil tussen aanzuigen en uitblazen ca 10 @ 11 graden. Ventilator in de stille modus, vraag 40% , geen last van woesh geluiden.
Woensdag komt mijn mannetje ff op de koffie ;-) maar aangezien ik al vanaf het begin woesh geluiden ervaar wat snacht's best irritant is denk ik dat we een andere unit gaan plaatsen.
Heeft dat mannetje hem ook geïnstalleerd, als dat zo is mag hij eerst een onderzoek doen naar eventuele lekkage. Het stroomverbruik was gister van 00:00 tot 08:00 uur 0,791 kWh laagste waarde 89 Watt. Btw temperatuur instelling 21 gr.merlin1201 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:59:
[...]
Slaapkamer was 27 graden en inmiddels 21 ventilator max geen vraag besturing en geen eco mode voor de buiten unit.
Woensdag komt mijn mannetje ff op de koffie ;-) maar aangezien ik al vanaf het begin woesh geluiden ervaar wat snacht's best irritant is denk ik dat we een andere unit gaan plaatsen.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Het kan gelukkig ook anders:ThinkPad schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:05:
€50-100 komt een koelmonteur niet voor langs. Las onlangs in dit topic iemand die de boel ook had laten vullen en €530 mocht aftikken voor een uurtje werk: de Peer in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
‘Even vullen’ werkt ook niet, dan ben je een beunhaas. Systeem moet leeg (resterende koudemiddel terugpompen in fles), op druk zetten met stikstof, lekzoeken en dan (met weegschaal) weer afvullen met juiste hoeveelheid koudemiddel. Gewoon op gevoel even een partij R32 er weer in jagen is niet de manier.
Speedy-Andre in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
En dat op Hemelvaartsdag (de dag nadat ik om een prijs vroeg
Mijn klacht was dat hij nauwelijks koelde en onregelmatig ventileerde, dat kwam door 500g te weinig R410a.
Dat was relatief duur maar er hangt een klein registratie circus omheen en nog wat andere kosten.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
:strip_exif()/f/image/ikWDQndMFBDHirywYGCAUocY.jpg?f=fotoalbum_large)