Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 139 140 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Aphyrnae schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:12:
Ik ben ook voornemens om een airco te plaatsen (multi split) voor de slaapkamers op de 1e verdieping. De installatienwil ik zoveel mogelijk zelf doen.

Zijn er toevallig tweakers of partijen die dan het in bedrijfsstelling verzorgen ivm F gassen certificaat?
Dat is echt meermaals langskomen. Er zijn zzpers die dit doen verdeeld in Nederland. Even zoekfunctie gebruiken

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJ7sinuadWBVuK4nvAEQwnKWZZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/prztn8Jl6AE83bv25OBmiuqt.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een idee hoe we van de goot aan de muur naar de buitenbocht (groen) komen? Ik zoek eigenlijk een verloopstuk die een draai van een kwartslag maakt. Goot is van Tecnosystemi. Zit al bij Wasco te kijken, maar kan het zo 123 niet vinden. Eigenlijk een soort binnenbocht, maar dan één uiteinde gedraaid t.o.v. de andere kant.

De verticale goot had evt. ook op die pilaar gekund, maar dan hadden we bovenaan bij de airco hetzelfde gehad, dan hadden we ook van de ene wand naar de andere wand moeten gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 05-05-2025 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:23
ThinkPad schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:14:
[Afbeelding]

Heeft iemand een idee hoe we van de goot aan de muur naar de buitenbocht (groen) komen? Ik zoek eigenlijk een verloopstuk die een draai van een kwartslag maakt. Goot is van Tecnosystemi. Zit al bij Wasco te kijken, maar kan het zo 123 niet vinden. Eigenlijk een soort binnenbocht, maar dan één uiteinde gedraaid t.o.v. de andere kant.

De verticale goot had evt. ook op die pilaar gekund, maar dan hadden we bovenaan bij de airco hetzelfde gehad, dan hadden we ook van de ene wand naar de andere wand moeten gaan.
Van vertikaal naar horizontaal de dubbele bocht MRS75 en dan de buitenbocht CAE75 de hoek om. Van tecnosystemi. Hebben ze o.a. bij Wasco en Warmteservice.
Voor de dubbele bocht moet de verticale goot wel ongeveer 1cm los van de rechter muur....

[ Voor 4% gewijzigd door M_AW op 05-05-2025 09:56 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-05 15:13
Oekol schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:32:
[...]

Dat is echt meermaals langskomen. Er zijn zzpers die dit doen verdeeld in Nederland. Even zoekfunctie gebruiken
En niet alleen hier of dit onderwerp, ook facebook groepen... mensen moeten eens leren eerst zelf zoeken en dan pas vragen... Facebook EN tweakers hebben een zoekfunctie en jouw vraag is vast al 1000 keer gesteld dus doe jezelf en vooral anderen een plezier en ZOEK eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:52
Beste mensen.

Morgen, 6 mei 2025,wordt bij mij een Daikin splitunit geplaatst. De buitenunit op rubberen blokken op tegels, de binnenunit, vloermodel (FVXM35), aan de andere kant van de spouwmuur. Nu ik op internet las dat de koelleiding tussen de buitenunit en de binnenunit minimaal 3 meter moet zijn, vroeg ik me af of dat wordt opgelost door, bijvoorbeeld, de koelleiding tussen de buitenunit en de buitenmuur op te rollen en het laatste stukje van de 3 meter naar binnen? Inkorten lijkt dan niet te mogen toch?

En dan, als de koelleiding wordt opgerold, moet of kan er dan nog Isolatiemateriaal omheen zoals je bijvoorbeeld ook om CV leidingen doet?

Het gaat om een Daikin Perfera 3,5kWh. Willen we in ieder geval gebruiken voor koeling en misschien in herfst en voorjaar voor bijverwarming. Wij verwarmen ons huis helemaal met vloerverwarming.

Hopelijk kan iemand met verstand van zaken daarop reageren?

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Meubelmaker schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:30:
Beste mensen.

Morgen, 6 mei 2025,wordt bij mij een Daikin splitunit geplaatst. De buitenunit op rubberen blokken op tegels, de binnenunit, vloermodel (FVXM35), aan de andere kant van de spouwmuur. Nu ik op internet las dat de koelleiding tussen de buitenunit en de binnenunit minimaal 3 meter moet zijn, vroeg ik me af of dat wordt opgelost door, bijvoorbeeld, de koelleiding tussen de buitenunit en de buitenmuur op te rollen en het laatste stukje van de 3 meter naar binnen? Inkorten lijkt dan niet te mogen toch?

En dan, als de koelleiding wordt opgerold, moet of kan er dan nog Isolatiemateriaal omheen zoals je bijvoorbeeld ook om CV leidingen doet?

Het gaat om een Daikin Perfera 3,5kWh. Willen we in ieder geval gebruiken voor koeling en misschien in herfst en voorjaar voor bijverwarming. Wij verwarmen ons huis helemaal met vloerverwarming.

Hopelijk kan iemand met verstand van zaken daarop reageren?
Dat zal degene die hem plaatst toch wel weten :?

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meubelmaker
TvanW schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:53:
[...]

Dat zal degene die hem plaatst toch wel weten :?
Daar ga ik wel van uit, maar ja, ik zou het zelf ook graag willen weten, zeker bij de oplevering. Het lijken ervaren mensen.
Is het vreemd dat ik die vragen stel? Mag je dan wat mij betreft gewoon negeren hoor, even goede vrienden 👊

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:26
Meubelmaker schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:03:
[...]

Daar ga ik wel van uit, maar ja, ik zou het zelf ook graag willen weten, zeker bij de oplevering. Het lijken ervaren mensen.
Is het vreemd dat ik die vragen stel? Mag je dan wat mij betreft gewoon negeren hoor, even goede vrienden 👊
Helemaal terecht dat je deze vraag steld. Er zitten behoorlijk wat cowboys in deze wereld en zeker met een lage binnen unit die toch minder geplaatst worden is het allemaal niet zeker.
Morgenvroeg even navragen bij degene die komt installeren en vragen hoe ze het oplossen. De minimale lengte staat er niets voor niets in. Waarom dat dan is geen idee. Kan ook zijn dat ze wat koelmiddel er uit halen.
Kwestie van even vragen dus. En eigenlijk had je dit voor opdracht al moeten weten. Wat wat zeg je morgen als de monteur iets wil doen wat jou niet goed lijkt. Naar huis sturen? Of op zijn kennis en kunde varen? Als het niet goed werkend aangelegd is krijg je een slecht werkend systeem en kan hij het weer weg halen of aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
HugoStiglitz schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:40:
[...]

Helemaal terecht dat je deze vraag steld. Er zitten behoorlijk wat cowboys in deze wereld en zeker met een lage binnen unit die toch minder geplaatst worden is het allemaal niet zeker.
Morgenvroeg even navragen bij degene die komt installeren en vragen hoe ze het oplossen. De minimale lengte staat er niets voor niets in. Waarom dat dan is geen idee. Kan ook zijn dat ze wat koelmiddel er uit halen.
Kwestie van even vragen dus. En eigenlijk had je dit voor opdracht al moeten weten. Wat wat zeg je morgen als de monteur iets wil doen wat jou niet goed lijkt. Naar huis sturen? Of op zijn kennis en kunde varen? Als het niet goed werkend aangelegd is krijg je een slecht werkend systeem en kan hij het weer weg halen of aanpassen.
@HugoStiglitz Je hebt gelijk hoor. Ga ik zeker vragen. Natuurlijk ga ik er vanuit dat het goedkomt. Maar een lucht-lucht warmtepomp laten plaatsen doe ik niet elke dag. Gaat om, voor mij, een hoop geld. Ik struinde het internet af vandaag en kwam dingen tegen waar ik niet bij stil had gestaan. Wordt ik dan wat zenuwachtig van en stel dan maar wat vragen op Tweakers.net.
Datgene wat ik inmiddels op internet ben tegengekomen, en hier heb gevraagd, ga ik uiteraard als eerste, bij de welkomstkoffie, vragen.
We zien het wel, morgen op deze tijd weet ik de antwoorden :)F

UPDATE:
Krijg zojuist een mailtje dat de installatie wordt verplaatst naar donderdag. Nou ja, moet ik m'n hoofd zelf maar koel houden :+

[ Voor 4% gewijzigd door Meubelmaker op 05-05-2025 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Meubelmaker schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:22:
[...]

@HugoStiglitz Je hebt gelijk hoor. Ga ik zeker vragen. Natuurlijk ga ik er vanuit dat het goedkomt. Maar een lucht-lucht warmtepomp laten plaatsen doe ik niet elke dag. Gaat om, voor mij, een hoop geld. Ik struinde het internet af vandaag en kwam dingen tegen waar ik niet bij stil had gestaan. Wordt ik dan wat zenuwachtig van en stel dan maar wat vragen op Tweakers.net.
Datgene wat ik inmiddels op internet ben tegengekomen, en hier heb gevraagd, ga ik uiteraard als eerste, bij de welkomstkoffie, vragen.

UPDATE:
Krijg zojuist een mailtje dat de installatie wordt verplaatst naar donderdag. Nou ja, moet ik m'n hoofd zelf maar koel houden :+
Stuur ze een mail terug met je vragen. Of bel ze morgen even. Bellen is vaak voor deze dingen handiger.
Bij mijn installatie hebben we overigens last minute nog wat dingen aan kunnen passen bij het neer zetten van de buiten unit.Monteur met ervaring gaf aan net even iets anders te doen met goede onderbouwing en ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:45
EVfan schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:22:
Hallo,
Even een vraag aan de experts.
Ik heb een al oudere airco, Mitsubishi Electric (van 2012), koelt onze slaapkamer, waarvan schuin dak op het zuidwesten ligt, en de temperatuur makkelijk 30 soms zelfs 35 graden wordt op zonnige dagen. Nu voor het eerst weer aangezet, na een winter van “geen” activiteit (want ook nauwelijks bijgesprongen om de slaapkamer te verwarmen).
Overigens is afgelopen zomer de hoeveelheid koelvloeistof gecontroleerd, en een heel klein beetje bijgevuld volgens de specificatie.
De binnenunit blaast koele lucht zoals we gewend zijn, en de unit trekt 450 W vermogen met een lichte “bobbel” van ca. 100W meer. En wat me opvalt is dat de fan, buiten, ca. 10 seconden draait, en flink warme lucht uitblaast, om dan te stoppen/af te remmen, voor enkele seconden en dan weer op te toeren, 10 seconden en dan weer langzamer. In het opgenomen vermogen (HW meter, uitgelezen in de NU stand) zie je afgezien van de verhoging door de startende en stoppende fan nauwelijks fluctuaties dus de compressor loopt volgens mij gewoon een steady toerental en met het geleverde koelvermogen lijkt ook niets mis.
Zie de screenshot.

[Afbeelding]

Maar dit pendelen van de fan was me niet eerder opgevallen.
Is het normaal als er minder vermogen wordt gevraagd, of is er iets defect in de regeling?
Dank voor jullie advies.
Niemand een advies.
@flippy ?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
HugoStiglitz schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:18:
[...]

Stuur ze een mail terug met je vragen. Of bel ze morgen even. Bellen is vaak voor deze dingen handiger.
Bij mijn installatie hebben we overigens last minute nog wat dingen aan kunnen passen bij het neer zetten van de buiten unit.Monteur met ervaring gaf aan net even iets anders te doen met goede onderbouwing en ervaring.
Zal ik doen @HugoStiglitz. Bedankt voor je mening, wordt gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:04
M_AW schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:55:
[...]

Van vertikaal naar horizontaal de dubbele bocht MRS75 en dan de buitenbocht CAE75 de hoek om. Van tecnosystemi. Hebben ze o.a. bij Wasco en Warmteservice.
Voor de dubbele bocht moet de verticale goot wel ongeveer 1cm los van de rechter muur....
Top, die MRS75 op de kop had ik nog niet aan gedacht. Blijft gepruts met die leidinggoten als je rare bochten tegenkomt. Dank voor het meedenken.

Binnenkort maar even mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Is het na verloop van tijd (meer dan 5 jaar) noodzakelijk om de f-gassen van de buitenunits te controleren en indien nodig bij te vullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:15
ChiMan schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:43:
Is het na verloop van tijd (meer dan 5 jaar) noodzakelijk om de f-gassen van de buitenunits te controleren en indien nodig bij te vullen?
Nee. Een systeem hoort niet te lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:34
TereZz schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:39:
[...]

Nee. Een systeem hoort niet te lekken.
Controle mag zeker wel. Bijvullen zou alleen niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.S
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:51
Allen,

Bij mij wordt binnenkort een MHI SRK-20ZS-W geplaatst en die wil ik natuurlijk vwb verbruik en gebruik wel op afstand via Home Assistant (HA) kunnen monitoren en bedienen.

Voor de bediening via HA wil ik gebruik gaan maken van https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl. Goedkoper dan een originele MHI Wifi kit, lokaal (dus niet via de cloud) en bovendien een mooi hobbyprojectje.

Het verbruik wil gaan meten met een Zigbee energiemeter, bijv een Shelly mini Gen 4.
Of is een apparte energiemeter niet nodig omdat de entiteit 'Engery_used' in HA beschibaar is na installatie van de MHI-AC-Ctrl? Zo ja, is deze entiteit betrouwbaar?

Een andere vraag die bij mij op komt of er binnenin voldoende ruimte is voor de Shelly?

Iemand antwoorden, aanvullingen of betere opties? Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:14
Energieverbruik vanuit de MHI is niet zo nauwkeurig/minder realtime dan een shelly dus dat is wel een goed idee(sowieso is via shelly fijner uitlezen). Shelly zal je dan in de buitenunit moeten plaatsen. Bij de binnenunit is daar geen ruimte voor.

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 07-05-2025 13:38 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:05
Johan.S schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:00:
Allen,

Bij mij wordt binnenkort een MHI SRK-20ZS-W geplaatst en die wil ik natuurlijk vwb verbruik en gebruik wel op afstand via Home Assistant (HA) kunnen monitoren en bedienen.

Voor de bediening via HA wil ik gebruik gaan maken van https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl. Goedkoper dan een originele MHI Wifi kit, lokaal (dus niet via de cloud) en bovendien een mooi hobbyprojectje.

Het verbruik wil gaan meten met een Zigbee energiemeter, bijv een Shelly mini Gen 4.
Of is een apparte energiemeter niet nodig omdat de entiteit 'Engery_used' in HA beschibaar is na installatie van de MHI-AC-Ctrl? Zo ja, is deze entiteit betrouwbaar?

Een andere vraag die bij mij op komt of er binnenin voldoende ruimte is voor de Shelly?

Iemand antwoorden, aanvullingen of betere opties? Alvast bedankt!
Zou een kWh-meter van bijvoorbeeld Homewizard misschien een betere keuze kunnen zijn? Ik zie bij de Shelly spoelen en daar heb ik zelf minder goede ervaringen mee. Uiteraard hoeft dat niet representatief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.S
LED-Maniak schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:33:
Energieverbruik vanuit de MHI is niet zo nauwkeurig/minder realtime dan een shelly dus dat is wel een goed idee(sowieso is via shelly fijner uitlezen). Shelly zal je dan in de buitenunit moeten plaatsen. Bij de binnenunit is daar geen ruimte voor.
Dankjewel. Ik had gehoopt dat er binnen de behuizing nog een plekje voor de Shelly zou zijn.
Omdat ik twee binnenunits plus een buitenunit krijg wil ik ze onfahankelijk van elkaar meten. Maar als het niet past moet ik wat anders bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:43

Tazzios

..

@Johan-1986
Waarom zou je dat apart willen meten? bij de binnenunit is de grootste verbruiker de fan.En bij verbruik van de buitenunit weet je niet welk % van welke binnenunit is.

Het kan wel, naar de binnenunits gaat ook gewoon 230 kabels vanaf de buitenunit dus daar kun je een shelly tussen hangen. maar dat is meten om het meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan.S
Tazzios schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:53:
@Johan-1986
Waarom zou je dat apart willen meten? bij de binnenunit is de grootste verbruiker de fan.En bij verbruik van de buitenunit weet je niet welk % van welke binnenunit is.

Het kan wel, naar de binnenunits gaat ook gewoon 230 kabels vanaf de buitenunit dus daar kun je een shelly tussen hangen. maar dat is meten om het meten.
Duidelijk. Zo had ik het nog niet bekeken. Dat scheelt weer twee Shelly's. Dan hoef ik dus maar een Shelly in de buitenunit te plaatsen of, als ik de buitenunit binnen in huis in een (ge-aard) stopcontact steek gewoon een Zigbee stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Dit is relatief normaal op de oudere series.

Zet de airco op maximaal, temp laag en fan op max. Laat hem 5 min draaien. Meet dan de temperatuur van de dikke leiding die de unit ingaat. Als je geen meter hebt moet die "bierblik koud" zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 08-05-2025 11:09 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
flippy schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:07:
[...]

Dit is relatief normaal op de oudere series.

Zet de airco op maximaal, temp laag en fan op max. Laat hem 5 min draaien. Meet dan de temperatuur van de dikke leiding die de unit ingaat. Als je geen meter hebt moet die "bierblik koud" zijn.
Dank je @flippy, ga ik doen.
Zoals aangegeven als er meer vermogen gevraagd wordt blijft de fan wel doordraaien, vooral bij verwarmen.
Nu was het gevraagde koelvermogen lager, en viel me het moduleren van de fan voor het eerst op (loop niet vaak ‘s avonds langs de buitenunit als die koelt, vandaar).
Is gelukkig normaal gedrag lijkt het.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Meubelmaker schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:22:
[...]

UPDATE:
Installatie dag vandaag! Hoe hebben ze het opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
HugoStiglitz schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:22:
[...]

Installatie dag vandaag! Hoe hebben ze het opgelost?
Prima gegaan. de "overtollige" leiding hebben ze netjes opgerold achter de buitenunit weggewerkt. De koelleiding heeft van zichzelf al een isolatielaag. Dus, wat mij betreft geen zorgen meer.
Wel hoor ik na proefdraaien met verwarming een irritante bromtoon en met koelen niet. Bij het zoeken op dit forum komt dat blijkbaar vaker voor. Het zij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Even een vraagje over de capaciteit qua luchtontvochtiging.

Ik heb inmiddels 3 zomers enigszins (niet-condenserend) gekoeld met een L/W warmtepomp (deels vloerverwarming, deels jaga's + ventilatoren). Voor de begane grond en eerste verdieping gaat dat (i.c.m. netjes ramen/deuren dichthouden + screens aan de buitenkant) op zich aardig, maar op zolder wordt het toch nog onaangenaam heet. Op enig moment loop ik er - uiteraard - dan tegenaan dat de luchtvochtigheid in huis te hoog wordt en dan gaat het ineens hard en wordt het overal onaangenaam. Ik heb al wat lopen klooien met een mobiele luchtontvochtiger, maar die is eigenlijk te klein (komt hooguit 2-3 liter per dag uit), dat zet niet veel zoden aan de dijk.
Sinds dit jaar heb ik een energiecontract waarbij mijn stroomoverschot weinig waard is en dat wordt in de toekomst alleen maar minder, dus nu toch maar eens aan het kijken naar een airco voor op zolder, omdat die dan toch bijna gratis kan draaien. Enerzijds om het koeler te krijgen, anderzijds om te kunnen blijven koelen in de rest van het huis door er mee te ontvochtigen.

Voor het koelen vind ik overal reken-methodes, dus dat is niet zo ingewikkeld, maar ik vind nergens iets over de capaciteit om de luchtvochtigheid omlaag te krijgen?
Ik weet al dat vochtige lucht stijgt, dus in theorie zou je met een airco op zolder de luchtvochtigheid in het hele huis laag genoeg kunnen houden, om ook fatsoenlijk met de L/W warmtepomp te kunnen blijven koelen.

De zolderkamer is ca 40m3, airco zou recht tegenover de deur komen, dus koele/droge lucht zal als die deur open staat van de zolder ook naar het trapgat gaan, is dat dan voldoende om de relatieve luchtvochtigheid van uiteindelijk het hele huis < 60% te houden? Voor de zolder zelf zal 2,5kW wel genoeg zijn, ik zit nu te denken aan een 3,5kW om net wat extra capaciteit om meer vocht af te voeren te hebben en via trapgat deels de 1e verdieping wat mee te laten genieten van koele lucht.
Of werkt dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:01
ocaj schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:10:
Even een vraagje over de capaciteit qua luchtontvochtiging.

Ik heb inmiddels 3 zomers enigszins (niet-condenserend) gekoeld met een L/W warmtepomp (deels vloerverwarming, deels jaga's + ventilatoren). Voor de begane grond en eerste verdieping gaat dat (i.c.m. netjes ramen/deuren dichthouden + screens aan de buitenkant) op zich aardig, maar op zolder wordt het toch nog onaangenaam heet. Op enig moment loop ik er - uiteraard - dan tegenaan dat de luchtvochtigheid in huis te hoog wordt en dan gaat het ineens hard en wordt het overal onaangenaam. Ik heb al wat lopen klooien met een mobiele luchtontvochtiger, maar die is eigenlijk te klein (komt hooguit 2-3 liter per dag uit), dat zet niet veel zoden aan de dijk.
Sinds dit jaar heb ik een energiecontract waarbij mijn stroomoverschot weinig waard is en dat wordt in de toekomst alleen maar minder, dus nu toch maar eens aan het kijken naar een airco voor op zolder, omdat die dan toch bijna gratis kan draaien. Enerzijds om het koeler te krijgen, anderzijds om te kunnen blijven koelen in de rest van het huis door er mee te ontvochtigen.

Voor het koelen vind ik overal reken-methodes, dus dat is niet zo ingewikkeld, maar ik vind nergens iets over de capaciteit om de luchtvochtigheid omlaag te krijgen?
Ik weet al dat vochtige lucht stijgt, dus in theorie zou je met een airco op zolder de luchtvochtigheid in het hele huis laag genoeg kunnen houden, om ook fatsoenlijk met de L/W warmtepomp te kunnen blijven koelen.

De zolderkamer is ca 40m3, airco zou recht tegenover de deur komen, dus koele/droge lucht zal als die deur open staat van de zolder ook naar het trapgat gaan, is dat dan voldoende om de relatieve luchtvochtigheid van uiteindelijk het hele huis < 60% te houden? Voor de zolder zelf zal 2,5kW wel genoeg zijn, ik zit nu te denken aan een 3,5kW om net wat extra capaciteit om meer vocht af te voeren te hebben en via trapgat deels de 1e verdieping wat mee te laten genieten van koele lucht.
Of werkt dat niet zo?
Je idee is zeker niet fout.
Mijn ervaring met airco’s is dat koelen echt niet zo veel energie kost, en je al snel met 2,5kW zal toekomen, die zal al amper op max vermogen gaan draaien.
Wel zorgen dat de deur goed open blijft, en dat beneden ook binnendeuren open blijven zodat je koele droge lucht ook echt tot beneden komt.

Als het alleen om te koelen is, dan zou ik niet hoger gaan dan 2,5kW, en de gevraagde temp goed laag zetten (20graden of zo)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
Kan een Mitsubishi HI scm45zs-w (4.5kwh) met een binnenunit van 2.5 en 3.5? Dus totaal 6kwh tegenover een 4.5kwh buitenunit?

Alleen bedoeld voor koelen, we verwarmen er niet mee. A++++ woning.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 10-05-2025 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Draakje5 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:34:
Kan een Mitsubishi HI scm45zs-w (4.5kwh) met een binnenunit van 2.5 en 3.5? Dus totaal 6kwh tegenover een 4.5kwh buitenunit?

Alleen bedoeld voor koelen, we verwarmen er niet mee. A++++ woning.
Staat in de datasheet als valide combinatie, dus ja.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HH6Sgjta4_uUy_dTMjtQ_P04RIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ngbxRCNn5VnXLvOrDBBKjC1q.png?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:17:
[...]

Je idee is zeker niet fout.
Mijn ervaring met airco’s is dat koelen echt niet zo veel energie kost, en je al snel met 2,5kW zal toekomen, die zal al amper op max vermogen gaan draaien.
Dank voor de bevestiging. Ik zit eens in de datasheets te neuzen en op max vermogen doet dat inderdaad - afhankelijk van merk/type 500-800W.
(zou me niet verkeerd uitkomen, dan zou hij erbij kunnen op een bestaande groep die al buiten onder mijn overkapping zit. Is wel dezelfde groep waar binnen de wasmachine op zit, maar blijft wel ruim onder de max. 3600W. Niet ideaal, maar scheelt weer de halve tuin+bestrating open graven voor een aparte groep....)
Als het alleen om te koelen is, dan zou ik niet hoger gaan dan 2,5kW, en de gevraagde temp goed laag zetten (20graden of zo)
20 graden is 's zomers wat fris (zolderkamer is de slaap/studeer-kamer van mijn zoon). Maar ik neem aan dat je hem ook op alleen ontvochtigen kunt instellen? Bijvoorbeeld: 23 graden en 45% RH of zo, dan verwacht ik dat hij als het 23 graden is overgaat op alleen ontvochtigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
ocaj schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:02:

20 graden is 's zomers wat fris (zolderkamer is de slaap/studeer-kamer van mijn zoon). Maar ik neem aan dat je hem ook op alleen ontvochtigen kunt instellen? Bijvoorbeeld: 23 graden en 45% RH of zo, dan verwacht ik dat hij als het 23 graden is overgaat op alleen ontvochtigen?
Als je hem op ontvochtigen zet dan gaat hij koelen zonder te blazen. Je ruimte zal dan wel een klein beetje afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ocaj schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:02:
[...]

Dank voor de bevestiging. Ik zit eens in de datasheets te neuzen en op max vermogen doet dat inderdaad - afhankelijk van merk/type 500-800W.
(zou me niet verkeerd uitkomen, dan zou hij erbij kunnen op een bestaande groep die al buiten onder mijn overkapping zit. Is wel dezelfde groep waar binnen de wasmachine op zit, maar blijft wel ruim onder de max. 3600W. Niet ideaal, maar scheelt weer de halve tuin+bestrating open graven voor een aparte groep....)

[...]

Als dat de kamer van je zoon is, dan gaat die idd de airco niet volle bak laten draaien…. Dan bevriest hij zowat.
Als het effectief koelen is zonder blazen om te ontvochtigen, dan twijfel ik wat aan de efficientie, en dan zal er niet zo veel water afgevoerd worden.
En je zoon zal niet de hele dag met de deur open studeren….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Toch eens een vraag stellen in (ooit) mijn 'eigen' topic :)
Mijn Toshiba Daiseikai 8 (2015, 3,5kW R410a) herstart steeds met koelen na 20 minuten (sinds ik hem heb).
Een diagnose met de remote geeft error 21, de service manual zegt check charge, pipes and air flows.

Elders lees ik dat mogelijk te veel vulling met koelen fouten kan geven (hoge druk) en bij verwarmen niet, bij te weinig vulling zou een pijp nabij de buitenunit bevriezen (getest en dat gebeurt niet).
Verwarmen gaat altijd prima, genoeg capaciteit en hij kan een hele dag zonder foutmeldingen draaien.
Overigens meldt de airco niets als hij herstart, verder merk ik dat de ventilator op automatisch onregelmatig draait omdat het niet werkt zoals zou moeten.

De situatie is een kamer van 4x4m met een plat dak en ramen op Z/O zodat de zon er tot 16u op staat.
Vanwege de kosten van een nieuwe wil ik kijken of hij te repareren is, dat gaat het best als ik weet waar ik het moet zoeken zodat een specialist daar geen- of weinig tijd in hoeft te stoppen.
Te veel vulling (leidingen zijn kort met 3m) is denk ik snel opgelost als een bedrijf dit weegt en corrigeert.
Is dat het niet en is er geen leiding bekneld dan wordt het onderzoek lastig (en duur).
Ik heb de spullen (en papieren) niet om het zelf te doen, hopelijk komen er tips of helpt iemand om het uit te zoeken :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:47:
[...]

Als dat de kamer van je zoon is, dan gaat die idd de airco niet volle bak laten draaien…. Dan bevriest hij zowat.
Als het effectief koelen is zonder blazen om te ontvochtigen, dan twijfel ik wat aan de efficientie, en dan zal er niet zo veel water afgevoerd worden.
Zou een 3,5kW unit dan wel beter ontvochtigen dan een 2 of 2,5kW?
En je zoon zal niet de hele dag met de deur open studeren….
Tja, ik heb nu een goede onderhandelingspositie: ik wil best een airco op zijn kamer ophangen, maar dan moet 's zomers wel de deur wat vaker open staan ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
ocaj schreef op zondag 11 mei 2025 @ 07:15:
[...]

Zou een 3,5kW unit dan wel beter ontvochtigen dan een 2 of 2,5kW?

[...]

Tja, ik heb nu een goede onderhandelingspositie: ik wil best een airco op zijn kamer ophangen, maar dan moet 's zomers wel de deur wat vaker open staan ;)
Met een 3,5 ga je dat vermogen niet kwijt raken. Als die hard draait vriest je zoon dood. :+
Een 2,5 zal amper naar half vermogen gaan om te ontvochtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:59
Tommie12 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:16:
[...]

Met een 3,5 ga je dat vermogen niet kwijt raken. Als die hard draait vriest je zoon dood. :+
Op een zolder? Hier draait in de afgelopen paar weken als het aan staat de unit op 600W, x5 EER = 3 kW netto, op een 5.3 kW buitendeel en 3.5 + 2x 2.5 binnen. De zomer is nog niet eens begonnen.

Verwarmen is heel anders dan instraling van zon en warmte uit muren / stenen krijgen.

3.5 kW voor een zolder is prima, ze draaien liefst zachtjes en niet op vol vermogen, SEER/SCOP gaan uit van deellast. Net groot genoeg kopen en je moet vaker op vol vermogen draaien met slechter rendement.

Ik zou nooit te klein kopen voor zolders, daar is het altijd te warm, zeker als je deuren open laat en kou naar beneden laat ontsnappen en warmte laat opstijgen. Hier doet de 2e verdieping (rest stond uit) dienst om het hele huis te koelen en krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zw7fyS_H_73oGyJ-fSq-4Fibf4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZsPcokwOnozbUucv3UXHpyCF.png?f=fotoalbum_large

Vermogen limiet van aircos zijn rekbare begrippen, vooral bij een multi. Binnendeel mag niet bevriezen dus airflow x dT beperkt het vermogen, maar vaak is dat x2 van opgegeven nummer. In de buitendeel kan de compressor maar zoveel flow genereren maar als je 3 poorten hebt en je gebruikt er maar 1 is er onbeperkt koelmiddel beschikbaar. Zo kan je makkelijk 5 kW verwarmen of koelen op een "2.5" kW binnendeel.

Single split? Koop niet te klein, buitendeel beperkt vaak je vermogen en er komt dan lauw lucht uit de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
w00key schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:46:
[...]

Op een zolder? Hier draait in de afgelopen paar weken als het aan staat de unit op 600W, x5 EER = 3 kW netto, op een 5.3 kW buitendeel en 3.5 + 2x 2.5 binnen. De zomer is nog niet eens begonnen.

Verwarmen is heel anders dan instraling van zon en warmte uit muren / stenen krijgen.

3.5 kW voor een zolder is prima, ze draaien liefst zachtjes en niet op vol vermogen, SEER/SCOP gaan uit van deellast. Net groot genoeg kopen en je moet vaker op vol vermogen draaien met slechter rendement.

Ik zou nooit te klein kopen voor zolders, daar is het altijd te warm, zeker als je deuren open laat en kou naar beneden laat ontsnappen en warmte laat opstijgen. Hier doet de 2e verdieping (rest stond uit) dienst om het hele huis te koelen en krijg je dit:

[Afbeelding]

Vermogen limiet van aircos zijn rekbare begrippen, vooral bij een multi. Binnendeel mag niet bevriezen dus airflow x dT beperkt het vermogen, maar vaak is dat x2 van opgegeven nummer. In de buitendeel kan de compressor maar zoveel flow genereren maar als je 3 poorten hebt en je gebruikt er maar 1 is er onbeperkt koelmiddel beschikbaar. Zo kan je makkelijk 5 kW verwarmen of koelen op een "2.5" kW binnendeel.

Single split? Koop niet te klein, buitendeel beperkt vaak je vermogen en er komt dan lauw lucht uit de unit.
Ik begrijp je punt.
Laat me even verklaren hoe ik aan mijn cijfers kom.
Mijn ervaring is gebaseerd op een multi opstelling met buiten 1x9 kW, en binnen 5+3,5+2,5+2,5.
Die 2,5 hangen in de slaapkamer, en als ik kijk naar dagelijks verbruikt, dan is dat altijd laag. Zelfs op de warmste dagen kwam ik niet aan 3 kWh voor 10h overdag koelen (die kamer is mijn home-office).
Dan reken is een gemiddeld vermogen van 300W x4 is een koelvermogen van 1200W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:16:
[...]

[...]

Ik zou nooit te klein kopen voor zolders, daar is het altijd te warm, zeker als je deuren open laat en kou naar beneden laat ontsnappen en warmte laat opstijgen.
Dank voor de adviezen allebei, goed voor het begrip en de discussie. Mijn L/W-warmtepomp heb ik ook ruim gekocht zodat hij meestal op deellast draait. En het wordt bij ons op zomer wel goed heet. Dakisolatie hebben we in 2005 een cm of 5-6 glaswol tussen gedaan voordat we het aftimmerden met gipsplaten. Voor hedendaagse begrippen wellicht wat matig, maar ook niet iets waar ik zin heb om te verbeteren vanwege de troep in huis.

Verwarmen is het issue niet, dat trekt de L/W WP probleemloos (hangt een beest van 1,80m Jaga type 21 die vol licht met ventilators). Het is dus vooral koelen + ontvochtigen, zodat ik beneden + 1e met de L/W WP kan koelen zonder dat het gaat condenseren.

2,5 is dus waarschijnlijk goed genoeg en 3,5 kan handig zijn als het een keer écht heet wordt (en ik eventueel met een handig geplaatste losse ventilator meer kou het trapgat naar beneden in kan jagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:18
Speedy-Andre schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:36:
Toch eens een vraag stellen in (ooit) mijn 'eigen' topic :)
Mijn Toshiba Daiseikai 8 (2015, 3,5kW R410a) herstart steeds met koelen na 20 minuten (sinds ik hem heb).
Een diagnose met de remote geeft error 21, de service manual zegt check charge, pipes and air flows.

Elders lees ik dat mogelijk te veel vulling met koelen fouten kan geven (hoge druk) en bij verwarmen niet, bij te weinig vulling zou een pijp nabij de buitenunit bevriezen (getest en dat gebeurt niet).
Verwarmen gaat altijd prima, genoeg capaciteit en hij kan een hele dag zonder foutmeldingen draaien.
Overigens meldt de airco niets als hij herstart, verder merk ik dat de ventilator op automatisch onregelmatig draait omdat het niet werkt zoals zou moeten.

De situatie is een kamer van 4x4m met een plat dak en ramen op Z/O zodat de zon er tot 16u op staat.
Vanwege de kosten van een nieuwe wil ik kijken of hij te repareren is, dat gaat het best als ik weet waar ik het moet zoeken zodat een specialist daar geen- of weinig tijd in hoeft te stoppen.
Te veel vulling (leidingen zijn kort met 3m) is denk ik snel opgelost als een bedrijf dit weegt en corrigeert.
Is dat het niet en is er geen leiding bekneld dan wordt het onderzoek lastig (en duur).
Ik heb de spullen (en papieren) niet om het zelf te doen, hopelijk komen er tips of helpt iemand om het uit te zoeken :)
Kan ik bevestigen die foutmeldingen komen niet altijd.
Op ons werk een aantal airco,s in koelbedrijf, ze deden het wel maar je merkt dat de koelcapaciteit duidelijk was afgenomen.

(soms bevriest de verdamper ook).
De installateur zat ons voor gek te verklaren want de unit komt niet met foutmeldingen, op meerdere malen aandringen hebben ze de zaak leeggetrokken, bleek toch te weinig koelmiddel aanwezig, oorzaak een lek in het systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 11-05-2025 13:48 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

mr_evil08 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:43:
[...]

Kan ik bevestigen die foutmeldingen komen niet altijd.
Op ons werk een aantal airco,s in koelbedrijf, ze deden het wel maar je merkt dat de koelcapaciteit duidelijk was afgenomen.

(soms bevriest de verdamper ook).
De installateur zat ons voor gek te verklaren want de unit komt niet met foutmeldingen, op meerdere malen aandringen hebben ze de zaak leeggetrokken, bleek toch te weinig koelmiddel aanwezig, oorzaak een lek in het systeem.
Ik vind het vreemd dat verwarmen wel goed werkt terwijl dat een zwaardere belasting geeft.
De 4-wegklep zou het nog kunnen zijn, die beweegt dan niet zoals het hoort door sturing of iets mechanisch.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:18
Speedy-Andre schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:06:
[...]

Ik vind het vreemd dat verwarmen wel goed werkt terwijl dat een zwaardere belasting geeft.
De 4-wegklep zou het nog kunnen zijn, die beweegt dan niet zoals het hoort door sturing of iets mechanisch.
Idd die klep staat altijd in verwarmbedrijf, bij koelen moet die altijd even schakelen.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 11-05-2025 14:37 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:57
[...]

[Afbeelding]

De hardware schaalt niet netjes mee met vermogen. B.v. bij MHI zijn de 2.0, 2.5 en 3.5 units identiek. Een 2.0 op vol vermogen draait ongeveer net zo hard als een 2.5 of 3.5. Die laatste twee units kunnen alleen een stukje harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik heb veel gehad aan de tips hier dusver, waarvoor bedankt.
Nu zijn we uiteindelijk overeengekomen dat we voor een airco op de overloop gaan en de zolder slaapkamer, waarbij we de woonkamer achterwege laten vooralsnog ivm kosten.

Een paar vragen nog.
1) Ik kom uit met de SCM45SZ-W en SRK35-ZS-WF en SRK25-ZS-WF op 3650 incl btw (inc montage enz). Is dat een normale schappelijke prijs?
het zit zo, ik heb veel prijsopgaves opgevraagd maar dat was eigenlijk constant met ook een benedenunit er bij. Ik vermoed van wel, maar zou graag bevestiging horen.

Voor 250 euro extra kan ik ze samen in de SZX uitvoering laten uitvoeren. Is het dat waard?

2) Ik heb het leidingwerk naar de unit uitgevoerd in 2x bruin (1x nul 1x aarde). Dit was omdat ik mogelijk 2 buitenunits wilde hebben met 3 binnenunits. Nu blijven we vooralsnog even bij 1 buitenunit. Mocht ik ooit alsnog de 2e buitenunit willen plaatsen, is het dan raadzaam de 2e loze bruine draad ook alvast door te trekken naar buiten?
Ik zal het nu (laten) aansluiten op 1 16a alamat. Maar wil deze dus kunnen uitbreiden als er ooit nog een 2e buitenunit bij komt. (daarom 2 bruine draden).

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 12-05-2025 07:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
@Draakje5 alleen een extra bruine draad is niet zinvol; de stroom moet ook nog terug via de blauwe draad :)
Welke aderdikte heb je gebruikt? Op een enkele 2.5 mm2 kun je makkelijk 2 buitenunits aansluiten, op 1.5 mm2 niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
@Draakje5 Voor 2 groepen heb je nog een blauwe draad nodig. In de blauwe loopt niet minder stroom dan de bruine, het raakt niet kwijt of je aardlek slaat gelijk af.

Alleen bij 3 fase mag je stromen van elkaar aftrekken en bij perfecte verdeling van belasting loopt er dan geen stroom door blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Martin7182 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:19:
@Draakje5 alleen een extra bruine draad is niet zinvol; de stroom moet ook nog terug via de blauwe draad :)
Welke aderdikte heb je gebruikt? Op een enkele 2.5 mm2 kun je makkelijk 2 buitenunits aansluiten, op 1.5 mm2 niet.
2.5mm2 draad. 2 buitenunits van 4.5kwh en 5kwh kunnen daar (op een 16A 1p+N 30mA alamat?) zonder probleem op?

We hebben 3 fase.
Is er geen alamat met 2 bruin en 1 nul draad mogelijk? Ik zit me even af te vragen hoe mijn vader (elektricien geweest) dit dan bedacht had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:25
Draakje5 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 06:57:
Ik heb veel gehad aan de tips hier dusver, waarvoor bedankt.
Nu zijn we uiteindelijk overeengekomen dat we voor een airco op de overloop gaan en de zolder slaapkamer, waarbij we de woonkamer achterwege laten vooralsnog ivm kosten.

Een paar vragen nog.
1) Ik kom uit met de SCM45SZ-W en SRK35-ZS-WF en SRK25-ZS-WF op 3650 incl btw (inc montage enz). Is dat een normale schappelijke prijs?
het zit zo, ik heb veel prijsopgaves opgevraagd maar dat was eigenlijk constant met ook een benedenunit er bij. Ik vermoed van wel, maar zou graag bevestiging horen.

Voor 250 euro extra kan ik ze samen in de SZX uitvoering laten uitvoeren. Is het dat waard?

2) Ik heb het leidingwerk naar de unit uitgevoerd in 2x bruin (1x nul 1x aarde). Dit was omdat ik mogelijk 2 buitenunits wilde hebben met 3 binnenunits. Nu blijven we vooralsnog even bij 1 buitenunit. Mocht ik ooit alsnog de 2e buitenunit willen plaatsen, is het dan raadzaam de 2e loze bruine draad ook alvast door te trekken naar buiten?
Ik zal het nu (laten) aansluiten op 1 16a alamat. Maar wil deze dus kunnen uitbreiden als er ooit nog een 2e buitenunit bij komt. (daarom 2 bruine draden).
Ik heb €6000 betaald voor een SCM50ZS-W met een SRK25ZS-WF en SRK35S-WF (woonkamer en keuken), en daarnaast een SRC35ZS-W2 met een SRK35ZS-WFT (zolder). Dit is wel in de zomer van 2023 geweest, maar prijs lijkt mij dus wel okay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Draakje5 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:12:
[...]

2.5mm2 draad. 2 buitenunits van 4.5kwh en 5kwh kunnen daar (op een 16A 1p+N 30mA alamat?) zonder probleem op?

We hebben 3 fase.
Is er geen alamat met 2 bruin en 1 nul draad mogelijk? Ik zit me even af te vragen hoe mijn vader (elektricien geweest) dit dan bedacht had.
Beide heeft eigen nul nodig.
Ik neem aan dat je ze ook beide via eigen pvc buis hebt lopen? Mag ook niet bij elkaar in.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 12-05-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

We hebben 3 fase.
Vast met enkelpolige automaten :p

Maar niet aan beginnen. Mag niet in NL afaik, al wordt het soms gebruikt met kookgroepen volgens mij..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Glashelder schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:31:
[...]

Maar niet aan beginnen. Mag niet in NL afaik, al wordt het soms gebruikt met kookgroepen volgens mij..
Voor een kookgroep op 3 fase kan dat wel. In theorie als beide groepen op een eigen fase zitten dan zal het vast ook wel kunnen met een nul, maar het is een wat bijzondere constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Glashelder schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:31:
[...]

Kookgroepen mogen bij elkaar omdat beide groepen tegelijk uitschakelen. Dubbele gekoppeld automaat of een 3 fase 3P+N mag in 1 buisje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

We hebben 3 fase.
4.5 kW en 5 kW zouden elk op een eigen groep moeten (al kun je praktisch gezien heel ver komen met een enkele groep, maar in dit geval niet aan te raden). Als ze ook op verschillende fases zitten, dan is 1 nul genoeg. De stroom door de nul is dan kleiner of gelijk aan de grootste stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
Technician- schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:51:
[...]

Verkeerde topic waarin je dat vraagt trouwens.
[Mbr]*verplaatst[/]
Maar zie foto, er is een pompje en een vlotter.
De vlotter moet je nakijken.

[Afbeelding]
Eindelijk tijd gehad om er naar te kijken.

Bij lostrekken van vlottertje kwam er flink wat water uit. Daarna vlottertje onder de kraan getest en die werkte gewoon.

Aangezien de pomp continu aan het draaien was, vermoed ik dat hij ook gewoon een signaal ontving van de vlotter, maar het dus niet weggepompt kreeg.

Nu alles leeg en schoon gemaakt en opnieuw aangesloten, even kijken wat er gebeurd. Als water in de vlotter blijft, maar de pomp maakt wel geluid, vermoed ik dat hij defect is. Maar misschien was er ook gewoon overdruk of iets ontstaan (we hadden hem na de winter voor het eerst weer aan), waardoor de pomp overbelast werd. We gaan het zien.

Mocht het allemaal niet werken, dan vervangen we de pomp, zo moeilijk blijkt dat niet te zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZSGSdej3pqowxTBaQqHDRSVUMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuX3SLUBopX9ftksUX2081Kv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4xvVPEUlKjNujEamvtOPWJtcPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbtvoRDmcLpESiYohOn6GiFW.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Pagina: 1 ... 139 140 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic