Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
:strip_exif()/f/image/prztn8Jl6AE83bv25OBmiuqt.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand een idee hoe we van de goot aan de muur naar de buitenbocht (groen) komen? Ik zoek eigenlijk een verloopstuk die een draai van een kwartslag maakt. Goot is van Tecnosystemi. Zit al bij Wasco te kijken, maar kan het zo 123 niet vinden. Eigenlijk een soort binnenbocht, maar dan één uiteinde gedraaid t.o.v. de andere kant.
De verticale goot had evt. ook op die pilaar gekund, maar dan hadden we bovenaan bij de airco hetzelfde gehad, dan hadden we ook van de ene wand naar de andere wand moeten gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 05-05-2025 09:15 ]
Van vertikaal naar horizontaal de dubbele bocht MRS75 en dan de buitenbocht CAE75 de hoek om. Van tecnosystemi. Hebben ze o.a. bij Wasco en Warmteservice.ThinkPad schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:14:
[Afbeelding]
Heeft iemand een idee hoe we van de goot aan de muur naar de buitenbocht (groen) komen? Ik zoek eigenlijk een verloopstuk die een draai van een kwartslag maakt. Goot is van Tecnosystemi. Zit al bij Wasco te kijken, maar kan het zo 123 niet vinden. Eigenlijk een soort binnenbocht, maar dan één uiteinde gedraaid t.o.v. de andere kant.
De verticale goot had evt. ook op die pilaar gekund, maar dan hadden we bovenaan bij de airco hetzelfde gehad, dan hadden we ook van de ene wand naar de andere wand moeten gaan.
Voor de dubbele bocht moet de verticale goot wel ongeveer 1cm los van de rechter muur....
[ Voor 4% gewijzigd door M_AW op 05-05-2025 09:56 ]
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
En niet alleen hier of dit onderwerp, ook facebook groepen... mensen moeten eens leren eerst zelf zoeken en dan pas vragen... Facebook EN tweakers hebben een zoekfunctie en jouw vraag is vast al 1000 keer gesteld dus doe jezelf en vooral anderen een plezier en ZOEK eerst.Oekol schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:32:
[...]
Dat is echt meermaals langskomen. Er zijn zzpers die dit doen verdeeld in Nederland. Even zoekfunctie gebruiken
Morgen, 6 mei 2025,wordt bij mij een Daikin splitunit geplaatst. De buitenunit op rubberen blokken op tegels, de binnenunit, vloermodel (FVXM35), aan de andere kant van de spouwmuur. Nu ik op internet las dat de koelleiding tussen de buitenunit en de binnenunit minimaal 3 meter moet zijn, vroeg ik me af of dat wordt opgelost door, bijvoorbeeld, de koelleiding tussen de buitenunit en de buitenmuur op te rollen en het laatste stukje van de 3 meter naar binnen? Inkorten lijkt dan niet te mogen toch?
En dan, als de koelleiding wordt opgerold, moet of kan er dan nog Isolatiemateriaal omheen zoals je bijvoorbeeld ook om CV leidingen doet?
Het gaat om een Daikin Perfera 3,5kWh. Willen we in ieder geval gebruiken voor koeling en misschien in herfst en voorjaar voor bijverwarming. Wij verwarmen ons huis helemaal met vloerverwarming.
Hopelijk kan iemand met verstand van zaken daarop reageren?
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Dat zal degene die hem plaatst toch wel wetenMeubelmaker schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:30:
Beste mensen.
Morgen, 6 mei 2025,wordt bij mij een Daikin splitunit geplaatst. De buitenunit op rubberen blokken op tegels, de binnenunit, vloermodel (FVXM35), aan de andere kant van de spouwmuur. Nu ik op internet las dat de koelleiding tussen de buitenunit en de binnenunit minimaal 3 meter moet zijn, vroeg ik me af of dat wordt opgelost door, bijvoorbeeld, de koelleiding tussen de buitenunit en de buitenmuur op te rollen en het laatste stukje van de 3 meter naar binnen? Inkorten lijkt dan niet te mogen toch?
En dan, als de koelleiding wordt opgerold, moet of kan er dan nog Isolatiemateriaal omheen zoals je bijvoorbeeld ook om CV leidingen doet?
Het gaat om een Daikin Perfera 3,5kWh. Willen we in ieder geval gebruiken voor koeling en misschien in herfst en voorjaar voor bijverwarming. Wij verwarmen ons huis helemaal met vloerverwarming.
Hopelijk kan iemand met verstand van zaken daarop reageren?
Daar ga ik wel van uit, maar ja, ik zou het zelf ook graag willen weten, zeker bij de oplevering. Het lijken ervaren mensen.
Is het vreemd dat ik die vragen stel? Mag je dan wat mij betreft gewoon negeren hoor, even goede vrienden 👊
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Helemaal terecht dat je deze vraag steld. Er zitten behoorlijk wat cowboys in deze wereld en zeker met een lage binnen unit die toch minder geplaatst worden is het allemaal niet zeker.Meubelmaker schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:03:
[...]
Daar ga ik wel van uit, maar ja, ik zou het zelf ook graag willen weten, zeker bij de oplevering. Het lijken ervaren mensen.
Is het vreemd dat ik die vragen stel? Mag je dan wat mij betreft gewoon negeren hoor, even goede vrienden 👊
Morgenvroeg even navragen bij degene die komt installeren en vragen hoe ze het oplossen. De minimale lengte staat er niets voor niets in. Waarom dat dan is geen idee. Kan ook zijn dat ze wat koelmiddel er uit halen.
Kwestie van even vragen dus. En eigenlijk had je dit voor opdracht al moeten weten. Wat wat zeg je morgen als de monteur iets wil doen wat jou niet goed lijkt. Naar huis sturen? Of op zijn kennis en kunde varen? Als het niet goed werkend aangelegd is krijg je een slecht werkend systeem en kan hij het weer weg halen of aanpassen.
@HugoStiglitz Je hebt gelijk hoor. Ga ik zeker vragen. Natuurlijk ga ik er vanuit dat het goedkomt. Maar een lucht-lucht warmtepomp laten plaatsen doe ik niet elke dag. Gaat om, voor mij, een hoop geld. Ik struinde het internet af vandaag en kwam dingen tegen waar ik niet bij stil had gestaan. Wordt ik dan wat zenuwachtig van en stel dan maar wat vragen op Tweakers.net.HugoStiglitz schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:40:
[...]
Helemaal terecht dat je deze vraag steld. Er zitten behoorlijk wat cowboys in deze wereld en zeker met een lage binnen unit die toch minder geplaatst worden is het allemaal niet zeker.
Morgenvroeg even navragen bij degene die komt installeren en vragen hoe ze het oplossen. De minimale lengte staat er niets voor niets in. Waarom dat dan is geen idee. Kan ook zijn dat ze wat koelmiddel er uit halen.
Kwestie van even vragen dus. En eigenlijk had je dit voor opdracht al moeten weten. Wat wat zeg je morgen als de monteur iets wil doen wat jou niet goed lijkt. Naar huis sturen? Of op zijn kennis en kunde varen? Als het niet goed werkend aangelegd is krijg je een slecht werkend systeem en kan hij het weer weg halen of aanpassen.
Datgene wat ik inmiddels op internet ben tegengekomen, en hier heb gevraagd, ga ik uiteraard als eerste, bij de welkomstkoffie, vragen.
We zien het wel, morgen op deze tijd weet ik de antwoorden

UPDATE:
Krijg zojuist een mailtje dat de installatie wordt verplaatst naar donderdag. Nou ja, moet ik m'n hoofd zelf maar koel houden
[ Voor 4% gewijzigd door Meubelmaker op 05-05-2025 16:43 ]
Stuur ze een mail terug met je vragen. Of bel ze morgen even. Bellen is vaak voor deze dingen handiger.Meubelmaker schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:22:
[...]
@HugoStiglitz Je hebt gelijk hoor. Ga ik zeker vragen. Natuurlijk ga ik er vanuit dat het goedkomt. Maar een lucht-lucht warmtepomp laten plaatsen doe ik niet elke dag. Gaat om, voor mij, een hoop geld. Ik struinde het internet af vandaag en kwam dingen tegen waar ik niet bij stil had gestaan. Wordt ik dan wat zenuwachtig van en stel dan maar wat vragen op Tweakers.net.
Datgene wat ik inmiddels op internet ben tegengekomen, en hier heb gevraagd, ga ik uiteraard als eerste, bij de welkomstkoffie, vragen.
UPDATE:
Krijg zojuist een mailtje dat de installatie wordt verplaatst naar donderdag. Nou ja, moet ik m'n hoofd zelf maar koel houden
Bij mijn installatie hebben we overigens last minute nog wat dingen aan kunnen passen bij het neer zetten van de buiten unit.Monteur met ervaring gaf aan net even iets anders te doen met goede onderbouwing en ervaring.
Niemand een advies.EVfan schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:22:
Hallo,
Even een vraag aan de experts.
Ik heb een al oudere airco, Mitsubishi Electric (van 2012), koelt onze slaapkamer, waarvan schuin dak op het zuidwesten ligt, en de temperatuur makkelijk 30 soms zelfs 35 graden wordt op zonnige dagen. Nu voor het eerst weer aangezet, na een winter van “geen” activiteit (want ook nauwelijks bijgesprongen om de slaapkamer te verwarmen).
Overigens is afgelopen zomer de hoeveelheid koelvloeistof gecontroleerd, en een heel klein beetje bijgevuld volgens de specificatie.
De binnenunit blaast koele lucht zoals we gewend zijn, en de unit trekt 450 W vermogen met een lichte “bobbel” van ca. 100W meer. En wat me opvalt is dat de fan, buiten, ca. 10 seconden draait, en flink warme lucht uitblaast, om dan te stoppen/af te remmen, voor enkele seconden en dan weer op te toeren, 10 seconden en dan weer langzamer. In het opgenomen vermogen (HW meter, uitgelezen in de NU stand) zie je afgezien van de verhoging door de startende en stoppende fan nauwelijks fluctuaties dus de compressor loopt volgens mij gewoon een steady toerental en met het geleverde koelvermogen lijkt ook niets mis.
Zie de screenshot.
[Afbeelding]
Maar dit pendelen van de fan was me niet eerder opgevallen.
Is het normaal als er minder vermogen wordt gevraagd, of is er iets defect in de regeling?
Dank voor jullie advies.
@flippy ?
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Zal ik doen @HugoStiglitz. Bedankt voor je mening, wordt gewaardeerd.HugoStiglitz schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:18:
[...]
Stuur ze een mail terug met je vragen. Of bel ze morgen even. Bellen is vaak voor deze dingen handiger.
Bij mijn installatie hebben we overigens last minute nog wat dingen aan kunnen passen bij het neer zetten van de buiten unit.Monteur met ervaring gaf aan net even iets anders te doen met goede onderbouwing en ervaring.
Top, die MRS75 op de kop had ik nog niet aan gedacht. Blijft gepruts met die leidinggoten als je rare bochten tegenkomt. Dank voor het meedenken.M_AW schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:55:
[...]
Van vertikaal naar horizontaal de dubbele bocht MRS75 en dan de buitenbocht CAE75 de hoek om. Van tecnosystemi. Hebben ze o.a. bij Wasco en Warmteservice.
Voor de dubbele bocht moet de verticale goot wel ongeveer 1cm los van de rechter muur....
Binnenkort maar even mee verder.
Nee. Een systeem hoort niet te lekken.ChiMan schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:43:
Is het na verloop van tijd (meer dan 5 jaar) noodzakelijk om de f-gassen van de buitenunits te controleren en indien nodig bij te vullen?
Controle mag zeker wel. Bijvullen zou alleen niet nodig moeten zijn.
Bij mij wordt binnenkort een MHI SRK-20ZS-W geplaatst en die wil ik natuurlijk vwb verbruik en gebruik wel op afstand via Home Assistant (HA) kunnen monitoren en bedienen.
Voor de bediening via HA wil ik gebruik gaan maken van https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl. Goedkoper dan een originele MHI Wifi kit, lokaal (dus niet via de cloud) en bovendien een mooi hobbyprojectje.
Het verbruik wil gaan meten met een Zigbee energiemeter, bijv een Shelly mini Gen 4.
Of is een apparte energiemeter niet nodig omdat de entiteit 'Engery_used' in HA beschibaar is na installatie van de MHI-AC-Ctrl? Zo ja, is deze entiteit betrouwbaar?
Een andere vraag die bij mij op komt of er binnenin voldoende ruimte is voor de Shelly?
Iemand antwoorden, aanvullingen of betere opties? Alvast bedankt!
[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 07-05-2025 13:38 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Zou een kWh-meter van bijvoorbeeld Homewizard misschien een betere keuze kunnen zijn? Ik zie bij de Shelly spoelen en daar heb ik zelf minder goede ervaringen mee. Uiteraard hoeft dat niet representatief te zijn.Johan.S schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:00:
Allen,
Bij mij wordt binnenkort een MHI SRK-20ZS-W geplaatst en die wil ik natuurlijk vwb verbruik en gebruik wel op afstand via Home Assistant (HA) kunnen monitoren en bedienen.
Voor de bediening via HA wil ik gebruik gaan maken van https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl. Goedkoper dan een originele MHI Wifi kit, lokaal (dus niet via de cloud) en bovendien een mooi hobbyprojectje.
Het verbruik wil gaan meten met een Zigbee energiemeter, bijv een Shelly mini Gen 4.
Of is een apparte energiemeter niet nodig omdat de entiteit 'Engery_used' in HA beschibaar is na installatie van de MHI-AC-Ctrl? Zo ja, is deze entiteit betrouwbaar?
Een andere vraag die bij mij op komt of er binnenin voldoende ruimte is voor de Shelly?
Iemand antwoorden, aanvullingen of betere opties? Alvast bedankt!
Dankjewel. Ik had gehoopt dat er binnen de behuizing nog een plekje voor de Shelly zou zijn.LED-Maniak schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:33:
Energieverbruik vanuit de MHI is niet zo nauwkeurig/minder realtime dan een shelly dus dat is wel een goed idee(sowieso is via shelly fijner uitlezen). Shelly zal je dan in de buitenunit moeten plaatsen. Bij de binnenunit is daar geen ruimte voor.
Omdat ik twee binnenunits plus een buitenunit krijg wil ik ze onfahankelijk van elkaar meten. Maar als het niet past moet ik wat anders bedenken.
Waarom zou je dat apart willen meten? bij de binnenunit is de grootste verbruiker de fan.En bij verbruik van de buitenunit weet je niet welk % van welke binnenunit is.
Het kan wel, naar de binnenunits gaat ook gewoon 230 kabels vanaf de buitenunit dus daar kun je een shelly tussen hangen. maar dat is meten om het meten.
Duidelijk. Zo had ik het nog niet bekeken. Dat scheelt weer twee Shelly's. Dan hoef ik dus maar een Shelly in de buitenunit te plaatsen of, als ik de buitenunit binnen in huis in een (ge-aard) stopcontact steek gewoon een Zigbee stekker.Tazzios schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:53:
@Johan-1986
Waarom zou je dat apart willen meten? bij de binnenunit is de grootste verbruiker de fan.En bij verbruik van de buitenunit weet je niet welk % van welke binnenunit is.
Het kan wel, naar de binnenunits gaat ook gewoon 230 kabels vanaf de buitenunit dus daar kun je een shelly tussen hangen. maar dat is meten om het meten.
Dit is relatief normaal op de oudere series.
Zet de airco op maximaal, temp laag en fan op max. Laat hem 5 min draaien. Meet dan de temperatuur van de dikke leiding die de unit ingaat. Als je geen meter hebt moet die "bierblik koud" zijn.
[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 08-05-2025 11:09 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dank je @flippy, ga ik doen.flippy schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:07:
[...]
Dit is relatief normaal op de oudere series.
Zet de airco op maximaal, temp laag en fan op max. Laat hem 5 min draaien. Meet dan de temperatuur van de dikke leiding die de unit ingaat. Als je geen meter hebt moet die "bierblik koud" zijn.
Zoals aangegeven als er meer vermogen gevraagd wordt blijft de fan wel doordraaien, vooral bij verwarmen.
Nu was het gevraagde koelvermogen lager, en viel me het moduleren van de fan voor het eerst op (loop niet vaak ‘s avonds langs de buitenunit als die koelt, vandaar).
Is gelukkig normaal gedrag lijkt het.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Installatie dag vandaag! Hoe hebben ze het opgelost?Meubelmaker schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:22:
[...]
@HugoStiglitz Je hebt gelijk hoor. Ga ik zeker vragen. Natuurlijk ga ik er vanuit dat het goedkomt. Maar een lucht-lucht warmtepomp laten plaatsen doe ik niet elke dag. Gaat om, voor mij, een hoop geld. Ik struinde het internet af vandaag en kwam dingen tegen waar ik niet bij stil had gestaan. Wordt ik dan wat zenuwachtig van en stel dan maar wat vragen op Tweakers.net.
UPDATE:
Prima gegaan. de "overtollige" leiding hebben ze netjes opgerold achter de buitenunit weggewerkt. De koelleiding heeft van zichzelf al een isolatielaag. Dus, wat mij betreft geen zorgen meer.HugoStiglitz schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:22:
[...]
Installatie dag vandaag! Hoe hebben ze het opgelost?
Wel hoor ik na proefdraaien met verwarming een irritante bromtoon en met koelen niet. Bij het zoeken op dit forum komt dat blijkbaar vaker voor. Het zij zo.
Ik heb inmiddels 3 zomers enigszins (niet-condenserend) gekoeld met een L/W warmtepomp (deels vloerverwarming, deels jaga's + ventilatoren). Voor de begane grond en eerste verdieping gaat dat (i.c.m. netjes ramen/deuren dichthouden + screens aan de buitenkant) op zich aardig, maar op zolder wordt het toch nog onaangenaam heet. Op enig moment loop ik er - uiteraard - dan tegenaan dat de luchtvochtigheid in huis te hoog wordt en dan gaat het ineens hard en wordt het overal onaangenaam. Ik heb al wat lopen klooien met een mobiele luchtontvochtiger, maar die is eigenlijk te klein (komt hooguit 2-3 liter per dag uit), dat zet niet veel zoden aan de dijk.
Sinds dit jaar heb ik een energiecontract waarbij mijn stroomoverschot weinig waard is en dat wordt in de toekomst alleen maar minder, dus nu toch maar eens aan het kijken naar een airco voor op zolder, omdat die dan toch bijna gratis kan draaien. Enerzijds om het koeler te krijgen, anderzijds om te kunnen blijven koelen in de rest van het huis door er mee te ontvochtigen.
Voor het koelen vind ik overal reken-methodes, dus dat is niet zo ingewikkeld, maar ik vind nergens iets over de capaciteit om de luchtvochtigheid omlaag te krijgen?
Ik weet al dat vochtige lucht stijgt, dus in theorie zou je met een airco op zolder de luchtvochtigheid in het hele huis laag genoeg kunnen houden, om ook fatsoenlijk met de L/W warmtepomp te kunnen blijven koelen.
De zolderkamer is ca 40m3, airco zou recht tegenover de deur komen, dus koele/droge lucht zal als die deur open staat van de zolder ook naar het trapgat gaan, is dat dan voldoende om de relatieve luchtvochtigheid van uiteindelijk het hele huis < 60% te houden? Voor de zolder zelf zal 2,5kW wel genoeg zijn, ik zit nu te denken aan een 3,5kW om net wat extra capaciteit om meer vocht af te voeren te hebben en via trapgat deels de 1e verdieping wat mee te laten genieten van koele lucht.
Of werkt dat niet zo?
Je idee is zeker niet fout.ocaj schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:10:
Even een vraagje over de capaciteit qua luchtontvochtiging.
Ik heb inmiddels 3 zomers enigszins (niet-condenserend) gekoeld met een L/W warmtepomp (deels vloerverwarming, deels jaga's + ventilatoren). Voor de begane grond en eerste verdieping gaat dat (i.c.m. netjes ramen/deuren dichthouden + screens aan de buitenkant) op zich aardig, maar op zolder wordt het toch nog onaangenaam heet. Op enig moment loop ik er - uiteraard - dan tegenaan dat de luchtvochtigheid in huis te hoog wordt en dan gaat het ineens hard en wordt het overal onaangenaam. Ik heb al wat lopen klooien met een mobiele luchtontvochtiger, maar die is eigenlijk te klein (komt hooguit 2-3 liter per dag uit), dat zet niet veel zoden aan de dijk.
Sinds dit jaar heb ik een energiecontract waarbij mijn stroomoverschot weinig waard is en dat wordt in de toekomst alleen maar minder, dus nu toch maar eens aan het kijken naar een airco voor op zolder, omdat die dan toch bijna gratis kan draaien. Enerzijds om het koeler te krijgen, anderzijds om te kunnen blijven koelen in de rest van het huis door er mee te ontvochtigen.
Voor het koelen vind ik overal reken-methodes, dus dat is niet zo ingewikkeld, maar ik vind nergens iets over de capaciteit om de luchtvochtigheid omlaag te krijgen?
Ik weet al dat vochtige lucht stijgt, dus in theorie zou je met een airco op zolder de luchtvochtigheid in het hele huis laag genoeg kunnen houden, om ook fatsoenlijk met de L/W warmtepomp te kunnen blijven koelen.
De zolderkamer is ca 40m3, airco zou recht tegenover de deur komen, dus koele/droge lucht zal als die deur open staat van de zolder ook naar het trapgat gaan, is dat dan voldoende om de relatieve luchtvochtigheid van uiteindelijk het hele huis < 60% te houden? Voor de zolder zelf zal 2,5kW wel genoeg zijn, ik zit nu te denken aan een 3,5kW om net wat extra capaciteit om meer vocht af te voeren te hebben en via trapgat deels de 1e verdieping wat mee te laten genieten van koele lucht.
Of werkt dat niet zo?
Mijn ervaring met airco’s is dat koelen echt niet zo veel energie kost, en je al snel met 2,5kW zal toekomen, die zal al amper op max vermogen gaan draaien.
Wel zorgen dat de deur goed open blijft, en dat beneden ook binnendeuren open blijven zodat je koele droge lucht ook echt tot beneden komt.
Als het alleen om te koelen is, dan zou ik niet hoger gaan dan 2,5kW, en de gevraagde temp goed laag zetten (20graden of zo)
Sony A7 iv en wat recycled glas
Alleen bedoeld voor koelen, we verwarmen er niet mee. A++++ woning.
[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 10-05-2025 15:35 ]
Staat in de datasheet als valide combinatie, dus ja.Draakje5 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:34:
Kan een Mitsubishi HI scm45zs-w (4.5kwh) met een binnenunit van 2.5 en 3.5? Dus totaal 6kwh tegenover een 4.5kwh buitenunit?
Alleen bedoeld voor koelen, we verwarmen er niet mee. A++++ woning.
/f/image/ngbxRCNn5VnXLvOrDBBKjC1q.png?f=fotoalbum_large)
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Dank voor de bevestiging. Ik zit eens in de datasheets te neuzen en op max vermogen doet dat inderdaad - afhankelijk van merk/type 500-800W.Tommie12 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:17:
[...]
Je idee is zeker niet fout.
Mijn ervaring met airco’s is dat koelen echt niet zo veel energie kost, en je al snel met 2,5kW zal toekomen, die zal al amper op max vermogen gaan draaien.
(zou me niet verkeerd uitkomen, dan zou hij erbij kunnen op een bestaande groep die al buiten onder mijn overkapping zit. Is wel dezelfde groep waar binnen de wasmachine op zit, maar blijft wel ruim onder de max. 3600W. Niet ideaal, maar scheelt weer de halve tuin+bestrating open graven voor een aparte groep....)
20 graden is 's zomers wat fris (zolderkamer is de slaap/studeer-kamer van mijn zoon). Maar ik neem aan dat je hem ook op alleen ontvochtigen kunt instellen? Bijvoorbeeld: 23 graden en 45% RH of zo, dan verwacht ik dat hij als het 23 graden is overgaat op alleen ontvochtigen?Als het alleen om te koelen is, dan zou ik niet hoger gaan dan 2,5kW, en de gevraagde temp goed laag zetten (20graden of zo)
Als je hem op ontvochtigen zet dan gaat hij koelen zonder te blazen. Je ruimte zal dan wel een klein beetje afkoelen.ocaj schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:02:
20 graden is 's zomers wat fris (zolderkamer is de slaap/studeer-kamer van mijn zoon). Maar ik neem aan dat je hem ook op alleen ontvochtigen kunt instellen? Bijvoorbeeld: 23 graden en 45% RH of zo, dan verwacht ik dat hij als het 23 graden is overgaat op alleen ontvochtigen?
Als dat de kamer van je zoon is, dan gaat die idd de airco niet volle bak laten draaien…. Dan bevriest hij zowat.ocaj schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:02:
[...]
Dank voor de bevestiging. Ik zit eens in de datasheets te neuzen en op max vermogen doet dat inderdaad - afhankelijk van merk/type 500-800W.
(zou me niet verkeerd uitkomen, dan zou hij erbij kunnen op een bestaande groep die al buiten onder mijn overkapping zit. Is wel dezelfde groep waar binnen de wasmachine op zit, maar blijft wel ruim onder de max. 3600W. Niet ideaal, maar scheelt weer de halve tuin+bestrating open graven voor een aparte groep....)
[...]
20 graden is 's zomers wat fris (zolderkamer is de slaap/studeer-kamer van mijn zoon). Maar ik neem aan dat je hem ook op alleen ontvochtigen kunt instellen? Bijvoorbeeld: 23 graden en 45% RH of zo, dan verwacht ik dat hij als het 23 graden is overgaat op alleen ontvochtigen?
Als het effectief koelen is zonder blazen om te ontvochtigen, dan twijfel ik wat aan de efficientie, en dan zal er niet zo veel water afgevoerd worden.
En je zoon zal niet de hele dag met de deur open studeren….
Mijn Toshiba Daiseikai 8 (2015, 3,5kW R410a) herstart steeds met koelen na 20 minuten (sinds ik hem heb).
Een diagnose met de remote geeft error 21, de service manual zegt check charge, pipes and air flows.
Elders lees ik dat mogelijk te veel vulling met koelen fouten kan geven (hoge druk) en bij verwarmen niet, bij te weinig vulling zou een pijp nabij de buitenunit bevriezen (getest en dat gebeurt niet).
Verwarmen gaat altijd prima, genoeg capaciteit en hij kan een hele dag zonder foutmeldingen draaien.
Overigens meldt de airco niets als hij herstart, verder merk ik dat de ventilator op automatisch onregelmatig draait omdat het niet werkt zoals zou moeten.
De situatie is een kamer van 4x4m met een plat dak en ramen op Z/O zodat de zon er tot 16u op staat.
Vanwege de kosten van een nieuwe wil ik kijken of hij te repareren is, dat gaat het best als ik weet waar ik het moet zoeken zodat een specialist daar geen- of weinig tijd in hoeft te stoppen.
Te veel vulling (leidingen zijn kort met 3m) is denk ik snel opgelost als een bedrijf dit weegt en corrigeert.
Is dat het niet en is er geen leiding bekneld dan wordt het onderzoek lastig (en duur).
Ik heb de spullen (en papieren) niet om het zelf te doen, hopelijk komen er tips of helpt iemand om het uit te zoeken
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Zou een 3,5kW unit dan wel beter ontvochtigen dan een 2 of 2,5kW?Tommie12 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:47:
[...]
Als dat de kamer van je zoon is, dan gaat die idd de airco niet volle bak laten draaien…. Dan bevriest hij zowat.
Als het effectief koelen is zonder blazen om te ontvochtigen, dan twijfel ik wat aan de efficientie, en dan zal er niet zo veel water afgevoerd worden.
Tja, ik heb nu een goede onderhandelingspositie: ik wil best een airco op zijn kamer ophangen, maar dan moet 's zomers wel de deur wat vaker open staanEn je zoon zal niet de hele dag met de deur open studeren….
Met een 3,5 ga je dat vermogen niet kwijt raken. Als die hard draait vriest je zoon dood.ocaj schreef op zondag 11 mei 2025 @ 07:15:
[...]
Zou een 3,5kW unit dan wel beter ontvochtigen dan een 2 of 2,5kW?
[...]
Tja, ik heb nu een goede onderhandelingspositie: ik wil best een airco op zijn kamer ophangen, maar dan moet 's zomers wel de deur wat vaker open staan
Een 2,5 zal amper naar half vermogen gaan om te ontvochtigen.
Op een zolder? Hier draait in de afgelopen paar weken als het aan staat de unit op 600W, x5 EER = 3 kW netto, op een 5.3 kW buitendeel en 3.5 + 2x 2.5 binnen. De zomer is nog niet eens begonnen.Tommie12 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:16:
[...]
Met een 3,5 ga je dat vermogen niet kwijt raken. Als die hard draait vriest je zoon dood.![]()
Verwarmen is heel anders dan instraling van zon en warmte uit muren / stenen krijgen.
3.5 kW voor een zolder is prima, ze draaien liefst zachtjes en niet op vol vermogen, SEER/SCOP gaan uit van deellast. Net groot genoeg kopen en je moet vaker op vol vermogen draaien met slechter rendement.
Ik zou nooit te klein kopen voor zolders, daar is het altijd te warm, zeker als je deuren open laat en kou naar beneden laat ontsnappen en warmte laat opstijgen. Hier doet de 2e verdieping (rest stond uit) dienst om het hele huis te koelen en krijg je dit:
/f/image/ZsPcokwOnozbUucv3UXHpyCF.png?f=fotoalbum_large)
Vermogen limiet van aircos zijn rekbare begrippen, vooral bij een multi. Binnendeel mag niet bevriezen dus airflow x dT beperkt het vermogen, maar vaak is dat x2 van opgegeven nummer. In de buitendeel kan de compressor maar zoveel flow genereren maar als je 3 poorten hebt en je gebruikt er maar 1 is er onbeperkt koelmiddel beschikbaar. Zo kan je makkelijk 5 kW verwarmen of koelen op een "2.5" kW binnendeel.
Single split? Koop niet te klein, buitendeel beperkt vaak je vermogen en er komt dan lauw lucht uit de unit.
Ik begrijp je punt.w00key schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:46:
[...]
Op een zolder? Hier draait in de afgelopen paar weken als het aan staat de unit op 600W, x5 EER = 3 kW netto, op een 5.3 kW buitendeel en 3.5 + 2x 2.5 binnen. De zomer is nog niet eens begonnen.
Verwarmen is heel anders dan instraling van zon en warmte uit muren / stenen krijgen.
3.5 kW voor een zolder is prima, ze draaien liefst zachtjes en niet op vol vermogen, SEER/SCOP gaan uit van deellast. Net groot genoeg kopen en je moet vaker op vol vermogen draaien met slechter rendement.
Ik zou nooit te klein kopen voor zolders, daar is het altijd te warm, zeker als je deuren open laat en kou naar beneden laat ontsnappen en warmte laat opstijgen. Hier doet de 2e verdieping (rest stond uit) dienst om het hele huis te koelen en krijg je dit:
[Afbeelding]
Vermogen limiet van aircos zijn rekbare begrippen, vooral bij een multi. Binnendeel mag niet bevriezen dus airflow x dT beperkt het vermogen, maar vaak is dat x2 van opgegeven nummer. In de buitendeel kan de compressor maar zoveel flow genereren maar als je 3 poorten hebt en je gebruikt er maar 1 is er onbeperkt koelmiddel beschikbaar. Zo kan je makkelijk 5 kW verwarmen of koelen op een "2.5" kW binnendeel.
Single split? Koop niet te klein, buitendeel beperkt vaak je vermogen en er komt dan lauw lucht uit de unit.
Laat me even verklaren hoe ik aan mijn cijfers kom.
Mijn ervaring is gebaseerd op een multi opstelling met buiten 1x9 kW, en binnen 5+3,5+2,5+2,5.
Die 2,5 hangen in de slaapkamer, en als ik kijk naar dagelijks verbruikt, dan is dat altijd laag. Zelfs op de warmste dagen kwam ik niet aan 3 kWh voor 10h overdag koelen (die kamer is mijn home-office).
Dan reken is een gemiddeld vermogen van 300W x4 is een koelvermogen van 1200W.
Tommie12 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:16:
[...]
Met een 3,5 ga je dat vermogen niet kwijt raken. Als die hard draait vriest je zoon dood.![]()
Dank voor de adviezen allebei, goed voor het begrip en de discussie. Mijn L/W-warmtepomp heb ik ook ruim gekocht zodat hij meestal op deellast draait. En het wordt bij ons op zomer wel goed heet. Dakisolatie hebben we in 2005 een cm of 5-6 glaswol tussen gedaan voordat we het aftimmerden met gipsplaten. Voor hedendaagse begrippen wellicht wat matig, maar ook niet iets waar ik zin heb om te verbeteren vanwege de troep in huis.w00key schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:46:
[...]
Ik zou nooit te klein kopen voor zolders, daar is het altijd te warm, zeker als je deuren open laat en kou naar beneden laat ontsnappen en warmte laat opstijgen.
Verwarmen is het issue niet, dat trekt de L/W WP probleemloos (hangt een beest van 1,80m Jaga type 21 die vol licht met ventilators). Het is dus vooral koelen + ontvochtigen, zodat ik beneden + 1e met de L/W WP kan koelen zonder dat het gaat condenseren.
2,5 is dus waarschijnlijk goed genoeg en 3,5 kan handig zijn als het een keer écht heet wordt (en ik eventueel met een handig geplaatste losse ventilator meer kou het trapgat naar beneden in kan jagen).
Kan ik bevestigen die foutmeldingen komen niet altijd.Speedy-Andre schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:36:
Toch eens een vraag stellen in (ooit) mijn 'eigen' topic
Mijn Toshiba Daiseikai 8 (2015, 3,5kW R410a) herstart steeds met koelen na 20 minuten (sinds ik hem heb).
Een diagnose met de remote geeft error 21, de service manual zegt check charge, pipes and air flows.
Elders lees ik dat mogelijk te veel vulling met koelen fouten kan geven (hoge druk) en bij verwarmen niet, bij te weinig vulling zou een pijp nabij de buitenunit bevriezen (getest en dat gebeurt niet).
Verwarmen gaat altijd prima, genoeg capaciteit en hij kan een hele dag zonder foutmeldingen draaien.
Overigens meldt de airco niets als hij herstart, verder merk ik dat de ventilator op automatisch onregelmatig draait omdat het niet werkt zoals zou moeten.
De situatie is een kamer van 4x4m met een plat dak en ramen op Z/O zodat de zon er tot 16u op staat.
Vanwege de kosten van een nieuwe wil ik kijken of hij te repareren is, dat gaat het best als ik weet waar ik het moet zoeken zodat een specialist daar geen- of weinig tijd in hoeft te stoppen.
Te veel vulling (leidingen zijn kort met 3m) is denk ik snel opgelost als een bedrijf dit weegt en corrigeert.
Is dat het niet en is er geen leiding bekneld dan wordt het onderzoek lastig (en duur).
Ik heb de spullen (en papieren) niet om het zelf te doen, hopelijk komen er tips of helpt iemand om het uit te zoeken
Op ons werk een aantal airco,s in koelbedrijf, ze deden het wel maar je merkt dat de koelcapaciteit duidelijk was afgenomen.
(soms bevriest de verdamper ook).
De installateur zat ons voor gek te verklaren want de unit komt niet met foutmeldingen, op meerdere malen aandringen hebben ze de zaak leeggetrokken, bleek toch te weinig koelmiddel aanwezig, oorzaak een lek in het systeem.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 11-05-2025 13:48 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik vind het vreemd dat verwarmen wel goed werkt terwijl dat een zwaardere belasting geeft.mr_evil08 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:43:
[...]
Kan ik bevestigen die foutmeldingen komen niet altijd.
Op ons werk een aantal airco,s in koelbedrijf, ze deden het wel maar je merkt dat de koelcapaciteit duidelijk was afgenomen.
(soms bevriest de verdamper ook).
De installateur zat ons voor gek te verklaren want de unit komt niet met foutmeldingen, op meerdere malen aandringen hebben ze de zaak leeggetrokken, bleek toch te weinig koelmiddel aanwezig, oorzaak een lek in het systeem.
De 4-wegklep zou het nog kunnen zijn, die beweegt dan niet zoals het hoort door sturing of iets mechanisch.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Idd die klep staat altijd in verwarmbedrijf, bij koelen moet die altijd even schakelen.Speedy-Andre schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:06:
[...]
Ik vind het vreemd dat verwarmen wel goed werkt terwijl dat een zwaardere belasting geeft.
De 4-wegklep zou het nog kunnen zijn, die beweegt dan niet zoals het hoort door sturing of iets mechanisch.
[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 11-05-2025 14:37 ]
De hardware schaalt niet netjes mee met vermogen. B.v. bij MHI zijn de 2.0, 2.5 en 3.5 units identiek. Een 2.0 op vol vermogen draait ongeveer net zo hard als een 2.5 of 3.5. Die laatste twee units kunnen alleen een stukje harder.w00key schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:46:
[...]
Op een zolder? Hier draait in de afgelopen paar weken als het aan staat de unit op 600W, x5 EER = 3 kW netto, op een 5.3 kW buitendeel en 3.5 + 2x 2.5 binnen. De zomer is nog niet eens begonnen.
[Afbeelding]
Nu zijn we uiteindelijk overeengekomen dat we voor een airco op de overloop gaan en de zolder slaapkamer, waarbij we de woonkamer achterwege laten vooralsnog ivm kosten.
Een paar vragen nog.
1) Ik kom uit met de SCM45SZ-W en SRK35-ZS-WF en SRK25-ZS-WF op 3650 incl btw (inc montage enz). Is dat een normale schappelijke prijs?
het zit zo, ik heb veel prijsopgaves opgevraagd maar dat was eigenlijk constant met ook een benedenunit er bij. Ik vermoed van wel, maar zou graag bevestiging horen.
Voor 250 euro extra kan ik ze samen in de SZX uitvoering laten uitvoeren. Is het dat waard?
2) Ik heb het leidingwerk naar de unit uitgevoerd in 2x bruin (1x nul 1x aarde). Dit was omdat ik mogelijk 2 buitenunits wilde hebben met 3 binnenunits. Nu blijven we vooralsnog even bij 1 buitenunit. Mocht ik ooit alsnog de 2e buitenunit willen plaatsen, is het dan raadzaam de 2e loze bruine draad ook alvast door te trekken naar buiten?
Ik zal het nu (laten) aansluiten op 1 16a alamat. Maar wil deze dus kunnen uitbreiden als er ooit nog een 2e buitenunit bij komt. (daarom 2 bruine draden).
[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 12-05-2025 07:01 ]
Welke aderdikte heb je gebruikt? Op een enkele 2.5 mm2 kun je makkelijk 2 buitenunits aansluiten, op 1.5 mm2 niet.
Alleen bij 3 fase mag je stromen van elkaar aftrekken en bij perfecte verdeling van belasting loopt er dan geen stroom door blauw.
2.5mm2 draad. 2 buitenunits van 4.5kwh en 5kwh kunnen daar (op een 16A 1p+N 30mA alamat?) zonder probleem op?Martin7182 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:19:
@Draakje5 alleen een extra bruine draad is niet zinvol; de stroom moet ook nog terug via de blauwe draad
Welke aderdikte heb je gebruikt? Op een enkele 2.5 mm2 kun je makkelijk 2 buitenunits aansluiten, op 1.5 mm2 niet.
We hebben 3 fase.
Is er geen alamat met 2 bruin en 1 nul draad mogelijk? Ik zit me even af te vragen hoe mijn vader (elektricien geweest) dit dan bedacht had.
Ik heb €6000 betaald voor een SCM50ZS-W met een SRK25ZS-WF en SRK35S-WF (woonkamer en keuken), en daarnaast een SRC35ZS-W2 met een SRK35ZS-WFT (zolder). Dit is wel in de zomer van 2023 geweest, maar prijs lijkt mij dus wel okay.Draakje5 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 06:57:
Ik heb veel gehad aan de tips hier dusver, waarvoor bedankt.
Nu zijn we uiteindelijk overeengekomen dat we voor een airco op de overloop gaan en de zolder slaapkamer, waarbij we de woonkamer achterwege laten vooralsnog ivm kosten.
Een paar vragen nog.
1) Ik kom uit met de SCM45SZ-W en SRK35-ZS-WF en SRK25-ZS-WF op 3650 incl btw (inc montage enz). Is dat een normale schappelijke prijs?
het zit zo, ik heb veel prijsopgaves opgevraagd maar dat was eigenlijk constant met ook een benedenunit er bij. Ik vermoed van wel, maar zou graag bevestiging horen.
Voor 250 euro extra kan ik ze samen in de SZX uitvoering laten uitvoeren. Is het dat waard?
2) Ik heb het leidingwerk naar de unit uitgevoerd in 2x bruin (1x nul 1x aarde). Dit was omdat ik mogelijk 2 buitenunits wilde hebben met 3 binnenunits. Nu blijven we vooralsnog even bij 1 buitenunit. Mocht ik ooit alsnog de 2e buitenunit willen plaatsen, is het dan raadzaam de 2e loze bruine draad ook alvast door te trekken naar buiten?
Ik zal het nu (laten) aansluiten op 1 16a alamat. Maar wil deze dus kunnen uitbreiden als er ooit nog een 2e buitenunit bij komt. (daarom 2 bruine draden).
Beide heeft eigen nul nodig.Draakje5 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:12:
[...]
2.5mm2 draad. 2 buitenunits van 4.5kwh en 5kwh kunnen daar (op een 16A 1p+N 30mA alamat?) zonder probleem op?
We hebben 3 fase.
Is er geen alamat met 2 bruin en 1 nul draad mogelijk? Ik zit me even af te vragen hoe mijn vader (elektricien geweest) dit dan bedacht had.
Ik neem aan dat je ze ook beide via eigen pvc buis hebt lopen? Mag ook niet bij elkaar in.
[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 12-05-2025 10:32 ]
Vast met enkelpolige automatenDraakje5 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:12:
[...]
2.5mm2 draad. 2 buitenunits van 4.5kwh en 5kwh kunnen daar (op een 16A 1p+N 30mA alamat?) zonder probleem op?
We hebben 3 fase.
Maar niet aan beginnen. Mag niet in NL afaik, al wordt het soms gebruikt met kookgroepen volgens mij..
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Voor een kookgroep op 3 fase kan dat wel. In theorie als beide groepen op een eigen fase zitten dan zal het vast ook wel kunnen met een nul, maar het is een wat bijzondere constructie.Glashelder schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:31:
[...]
Vast met enkelpolige automaten
Maar niet aan beginnen. Mag niet in NL afaik, al wordt het soms gebruikt met kookgroepen volgens mij..
Kookgroepen mogen bij elkaar omdat beide groepen tegelijk uitschakelen. Dubbele gekoppeld automaat of een 3 fase 3P+N mag in 1 buisje.Glashelder schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:31:
[...]
Vast met enkelpolige automaten
4.5 kW en 5 kW zouden elk op een eigen groep moeten (al kun je praktisch gezien heel ver komen met een enkele groep, maar in dit geval niet aan te raden). Als ze ook op verschillende fases zitten, dan is 1 nul genoeg. De stroom door de nul is dan kleiner of gelijk aan de grootste stroom.Draakje5 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:12:
[...]
We hebben 3 fase.
Eindelijk tijd gehad om er naar te kijken.Technician- schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:51:
[...]
Verkeerde topic waarin je dat vraagt trouwens.
[Mbr]*verplaatst[/]
Maar zie foto, er is een pompje en een vlotter.
De vlotter moet je nakijken.
[Afbeelding]
Bij lostrekken van vlottertje kwam er flink wat water uit. Daarna vlottertje onder de kraan getest en die werkte gewoon.
Aangezien de pomp continu aan het draaien was, vermoed ik dat hij ook gewoon een signaal ontving van de vlotter, maar het dus niet weggepompt kreeg.
Nu alles leeg en schoon gemaakt en opnieuw aangesloten, even kijken wat er gebeurd. Als water in de vlotter blijft, maar de pomp maakt wel geluid, vermoed ik dat hij defect is. Maar misschien was er ook gewoon overdruk of iets ontstaan (we hadden hem na de winter voor het eerst weer aan), waardoor de pomp overbelast werd. We gaan het zien.
Mocht het allemaal niet werken, dan vervangen we de pomp, zo moeilijk blijkt dat niet te zijn.
:strip_exif()/f/image/AuX3SLUBopX9ftksUX2081Kv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XbtvoRDmcLpESiYohOn6GiFW.jpg?f=fotoalbum_large)
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
De persoondetectie is niet direct nodig. Vraag me vooral af wat het verschil in stroomkosten is. Seer 8.4 en 9.5, is dit verschil peanuts of hebben we het toch snel over een paar tientjes per jaar als dat ding veel draait in de zomer? (Niet verwarmen).
Ik zou het enkel doen als je er mee gaat verwarmen.Draakje5 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:23:
Voor 175 euro meer zouden jullie dan de Mitsubishi SRX ipv de SR overwegen?
De persoondetectie is niet direct nodig. Vraag me vooral af wat het verschil in stroomkosten is. Seer 8.4 en 9.5, is dit verschil peanuts of hebben we het toch snel over een paar tientjes per jaar als dat ding veel draait in de zomer? (Niet verwarmen).
Koelen verbruikt echt niet zo veel.
Voor het geval er iemand dit toch aan de praat gaat proberen te krijgen: met twee losse 1-fase aardlekautomaten voor elk van de airco's gaat het absoluut niet werken met een gemeenschappelijke nul-draad.LED-Maniak schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:33:
[...]
...In theorie als beide groepen op een eigen fase zitten dan zal het vast ook wel kunnen met een nul...
Met twee normale automaten wel, maar of je het zonder een aardlekbeveiliging moet willen bij zo'n systeem met draadjes en koperen leidingen door je gehele huis... Voor het geval een aardedraad ooit ergens los komt ben ik persoonlijk blij met de extra veiligheid van een aardlek.
Ook het risico dat later ooit iemand bij een aanpassing of storing in de groepenkast de beide automaten toch per ongeluk op eenzelfde fase zet en daarmee een woningbrand veroorzaakt omdat de nul dan wel zwaar overbelast wordt zou ik niet willen.
Op 2 fasen aansluiten beveiligd met één 3-fase aardlekautomaat, of 'proberen' beide units op 1 fase en achter één 1-fase aardlekautomaat. Dus maar 1 automaat voor beide units / gezamenlijke leiding. Wees er ook van overtuigd dat de nul deugdelijk zit aangesloten, je biedt potentieel 400V aan op je 230V apparaat als de nul gaat zweven.
Het zal sowieso iets blijven met extra 'uitleg' bij bijvoorbeeld onderhoud of storingzoeken...
Speed kills, but beauty lives forever...
Vanzelfsprekend een 3-fase aardlek gebruiken. Je gaat de nul toch niet splitsenkimjansen schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:14:
[...]
Voor het geval er iemand dit toch aan de praat gaat proberen te krijgen: met twee losse 1-fase aardlekautomaten voor elk van de airco's gaat het absoluut niet werken met een gemeenschappelijke nul-draad.
Met twee normale automaten wel, maar of je het zonder een aardlekbeveiliging moet willen bij zo'n systeem met draadjes en koperen leidingen door je gehele huis... Voor het geval een aardedraad ooit ergens los komt ben ik persoonlijk blij met de extra veiligheid van een aardlek.
Ook het risico dat later ooit iemand bij een aanpassing of storing in de groepenkast de beide automaten toch per ongeluk op eenzelfde fase zet en daarmee een woningbrand veroorzaakt omdat de nul dan wel zwaar overbelast wordt zou ik niet willen.
Op 2 fasen aansluiten beveiligd met één 3-fase aardlekautomaat, of 'proberen' beide units op 1 fase en achter één 1-fase aardlekautomaat. Dus maar 1 automaat voor beide units / gezamenlijke leiding. Wees er ook van overtuigd dat de nul deugdelijk zit aangesloten, je biedt potentieel 400V aan op je 230V apparaat als de nul gaat zweven.
Het zal sowieso iets blijven met extra 'uitleg' bij bijvoorbeeld onderhoud of storingzoeken...
Gas verbruik van laatste jaar van was totaal 550m3. Algemeen verwarmen wij alleen de woonkamer, badbad en douchwater
Ik heb zelf naar een Daikin zitten kijken vooral door de hoge SCOP.
Heb nu 3 offertes voor een woonkamer airo vooral voor verwarmenen en koelen.
Maar 2 beiden een FTXM35A/RXM35A en 1 FTXM42A/RXM42A.
Volgens de Koevlaasformule kom ik uit op 2,7 kW bij 550m3.
Maar ook bij wat hoger verbuik zeg 600m3 is het 2,9 kW / 700 m3 is 3,4kW.
Dus FTXM35A lijkt opzicht een prima match. Maar in een van de offertes stond dat bij -10°C nog maar 2.25 kW warmte uit kwam.
Toen begon een beetje de twijfel. Is 3.5kW genoeg en krijg ik veel efficentie. Of ga ik voor meer zekerheid en wat minder efficentie.
Dus wat te doen? Ook vroeg af of de benutte capacity ook invoed heeft op COP. Dus is COP beter bij 100% of 70%?
Verder houd ik bij CV ketel voor overige dingen te doen.
Heb al na gevraagd of FTXTM40A/RXTM40A leverbaar is in Nederland maar helaas is dat een Scandinavische-versie. Maar was wel een beter keuze SCOP hooger en verder gaat door bij lagere temepratuur.
Je wil niet weten wat je in de praktijk tegenkomt...Martin7182 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:11:
[...]
Vanzelfsprekend een 3-fase aardlek gebruiken. Je gaat de nul toch niet splitsen
[ Voor 31% gewijzigd door kimjansen op 17-05-2025 21:22 . Reden: hypothetisch deel laten vervallen, voegt niets toe... ]
Speed kills, but beauty lives forever...
Ik zou gaan voor een vloerconsole als je iets aan comfort wil hebben in verwarmbedrijf.
De afgelopen jaren heb ik RTU ECD gebruikt, maar ik kan deze niet meer in Nederland kopen.
Ik gebruik Huchem Airco Reiniger. Dat is van dat schuim om de verdamper unit binnen en buiten te reinigen. Slechts € 2,75 per spuitbus van 400ml. Gebruik het één keer per jaar voor het stook seizoen begint.ChiMan schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:33:
Welke aircoreiniger gebruiken jullie voor de binnenunit?
De afgelopen jaren heb ik RTU ECD gebruikt, maar ik kan deze niet meer in Nederland kopen.
Hoeveel binnenunits kan je met 1 bus gebruiken?Fritso schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:13:
[...]
Ik gebruik Huchem Airco Reiniger. Dat is van dat schuim om de verdamper unit binnen en buiten te reinigen. Slechts € 2,75 per spuitbus van 400ml. Gebruik het één keer per jaar voor het stook seizoen begint.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Dat is idd wel heel erg duur, maar het is moeilijk beoordelen hoeveel werk het beoogde leidingtraject is. En je koopt precies in de verkeerde periode, de klanten staan nu letterlijk in de rij omdat ze pas bij de eerste warme dag bedenken dat ze nu een airco willen. Idealiter koop je een airco in de herfst/winter.Martinusz schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 06:59:
Toch even een check op deze offerte, het voelt voor mij wat hoog, komt misschien ook omdat ik zelf 3 jaar terug voor 1500 euro klaar was voor 2 stuks met zelf installatie:
***members only***
All-electric.
De keuze is 3.5kW of 4.2kW. Lagere was sowieso geen opties.mr_evil08 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:13:
@vDorst 2,5 en 3,5 zijn vrijwel altijd gelijk, dan de 3,5kw kiezen gezien je ook wil verwarmen.
Ik zou gaan voor een vloerconsole als je iets aan comfort wil hebben in verwarmbedrijf.
Heb tevens de gegevens van Eurovent erbij gepakt maar is niet duidelijk wat het nu echt betekend.
Verder wel het gas verbruik van de afgelopen 5 jaar erbij gepakt en dat is gemiddeld totaal 560 m3 per jaar.
Vloerunit ben ik niet op tegen maar het bepaald wel wat je nog tegen de muur kan zetten kwa kasten.
Ik zit nu een beetje vast omdat ik vooral blind zit te staren naar COP waardes maar ook wat de unit nog kan leveren bij -10°C en niet goed weet of het echt een probleem is als we maar 2.5kW uit kan komen.
Klinkt als een veel te dure offerte, zeker voor LG. Voor dat geld mag je Daikin of ME / MHI verwachten.Martinusz schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 06:59:
Toch even een check op deze offerte, het voelt voor mij wat hoog, komt misschien ook omdat ik zelf 3 jaar terug voor 1500 euro klaar was voor 2 stuks met zelf installatie:
***members only***
Een LG 2,5kW kost op internet +/- €700 euro.
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 20-05-2025 10:49 ]
Kijk naar het minimaal vermogen die is net zo belangrijk, luchtverwarming wil je zoveel mogelijk aan blijft i.p.v. aan/uit omdat het minimaal vermogen te hoog is want dat geeft discomfort.vDorst schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:37:
[...]
De keuze is 3.5kW of 4.2kW. Lagere was sowieso geen opties.
Heb tevens de gegevens van Eurovent erbij gepakt maar is niet duidelijk wat het nu echt betekend.
Verder wel het gas verbruik van de afgelopen 5 jaar erbij gepakt en dat is gemiddeld totaal 560 m3 per jaar.
Vloerunit ben ik niet op tegen maar het bepaald wel wat je nog tegen de muur kan zetten kwa kasten.
Ik zit nu een beetje vast omdat ik vooral blind zit te staren naar COP waardes maar ook wat de unit nog kan leveren bij -10°C en niet goed weet of het echt een probleem is als we maar 2.5kW uit kan komen.
Niet blind op -10 prestaties staren, L/W WP,s hebben ook een back-up element.
Bekijk de KNMI cijfers maar hoe vaak het werkelijk koud is in Nederland.
En bedenk of het überhaupt nog acceptabel comfortabel is om tijdens -10 één afgiftepunt te hebben of toch een kacheltje bij zetten tijdelijk.
Met zoveel warmteafgifte ontstaat een behoorlijke luchtcirculatie vanuit één afgiftepunt in de kamer.
Mensen met L/L WP hier zullen hun aankoop verdedigen, komt niet altijd eerlijk antwoord uit want de financieel prikkel weegt zwaarder.
[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 20-05-2025 12:03 ]
Of hebben gewoon een andere mening of situatiemr_evil08 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:55:
[...]
Kijk naar het minimaal vermogen die is net zo belangrijk, luchtverwarming wil je zoveel mogelijk aan blijft i.p.v. aan/uit omdat het minimaal vermogen te hoog is want dat geeft discomfort.
Niet blind op -10 prestaties staren, L/W WP,s hebben ook een back-up element.
Bekijk de KNMI cijfers maar hoe vaak het werkelijk koud is in Nederland.
En bedenk of het überhaupt nog acceptabel comfortabel is om tijdens -10 één afgiftepunt te hebben of toch een kacheltje bij zetten tijdelijk.
Met zoveel warmteafgifte ontstaat een behoorlijke luchtcirculatie vanuit één afgiftepunt in de kamer.
Mensen met L/L WP hier zullen hun aankoop verdedigen, komt niet altijd eerlijk antwoord uit want de financieel prikkel weegt zwaarder.
Ik kan nu wel aangeven dat ik maar 1 afgiftepunt heb, en dat dat prima werkt en ik geen vervelende luchtstromen heb... Maar dan verdedig ik natuurlijk mijn aankoop, want financiele prikkel. Niet omdat, bijvoorbeeld, niet iedereen regelmatige diensten werkt, en het handiger kan zijn om snelle warmte te hebben ipv een systeem met een lange opwarm en afkoeltijd

Snel opwarmen/afkoelen is een eigenschap van luchtverwarming waar het hier om gaat.Waah schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:10:
[...]
Of hebben gewoon een andere mening of situatie![]()
Ik kan nu wel aangeven dat ik maar 1 afgiftepunt heb, en dat dat prima werkt en ik geen vervelende luchtstromen heb... Maar dan verdedig ik natuurlijk mijn aankoop, want financiele prikkel. Niet omdat, bijvoorbeeld, niet iedereen regelmatige diensten werkt, en het handiger kan zijn om snelle warmte te hebben ipv een systeem met een lange opwarm en afkoeltijd
Dat kan CV ook als je fancoils ophangt.
[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 20-05-2025 15:16 ]
Zo werkt het hier bij de meeste maar er zijn een paar met een slechte installatie.Waah schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:10:
[...]
Of hebben gewoon een andere mening of situatie![]()
Ik kan nu wel aangeven dat ik maar 1 afgiftepunt heb, en dat dat prima werkt en ik geen vervelende luchtstromen heb...
Dat zijn nu net de mensen met de grootste mond hier.
u can fool all people some time and fool some people alltime
Fancoils helpen zeker de warmte in het water sneller af te geven aan de lucht en te verspreiden. Maar voor je dat kan doen moet je toch echt eerst het water eerst opwarmen. En dat duurt langer om eerst het water op te warmen, en vervolgens dit weer af te geven dan dat een airco dat kan. Want die slaat die middenstap over.mr_evil08 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:14:
[...]
Snel opwarmen/afkoelen is een eigenschap van luchtverwarming waar het hier om gaat.
Dat kan CV ook als je fancoils ophangt.
Voordeel van water? Je verwarmt relatief veel water (radiatoren vol) waardoor je lange tijd kan genieten van die warmte-afgifte, ook als de warmtepomp even stopt. Nadeel is dat het langer duurt voor het water op temperatuur is.
Dus nee, een warmtepomp L/W gaat nooit zo snel warmte afgeven aan de ruimte als een lucht/lucht warmtepomp. met een airco kan je het binnen 10 minuten aangenaam maken. En dat is ideaal als je maar een half uurtje thuis bent en weer verder gaat. Of als je eerder (of later) thuis bent.
Een warmtepomp L/W moet je dan eerder aanzetten om te zorgen dat het op tijd warm is en je dus nog verwarmt als je al weg bent.
En als je het hebt over dat het een financiele keuze is: Een L/W warmtepomp zonder vloerverwarming is ook een financiele keuze. want dat heb je nodig voor je fancoils. Tenzij je de hele vloer vol fancoils gaat leggen met je vloerverwarming
Daar verschilt L/W tegenover L/L amper in.Waah schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:53:
[...]
Fancoils helpen zeker de warmte in het water sneller af te geven aan de lucht en te verspreiden. Maar voor je dat kan doen moet je toch echt eerst het water eerst opwarmen. En dat duurt langer om eerst het water op te warmen, en vervolgens dit weer af te geven dan dat een airco dat kan. Want die slaat die middenstap over.
Voordeel van water? Je verwarmt relatief veel water (radiatoren vol) waardoor je lange tijd kan genieten van die warmte-afgifte, ook als de warmtepomp even stopt. Nadeel is dat het langer duurt voor het water op temperatuur is.
Dus nee, een warmtepomp L/W gaat nooit zo snel warmte afgeven aan de ruimte als een lucht/lucht warmtepomp. met een airco kan je het binnen 10 minuten aangenaam maken. En dat is ideaal als je maar een half uurtje thuis bent en weer verder gaat. Of als je eerder (of later) thuis bent.
Een warmtepomp L/W moet je dan eerder aanzetten om te zorgen dat het op tijd warm is en je dus nog verwarmt als je al weg bent.
En als je het hebt over dat het een financiele keuze is: Een L/W warmtepomp zonder vloerverwarming is ook een financiele keuze. want dat heb je nodig voor je fancoils. Tenzij je de hele vloer vol fancoils gaat leggen met je vloerverwarming
Kwa "opstarttijd" is het verschil nihil in praktijk is mijn ervaring, zal amper 2-3 minuten zijn omdat er nog een buffervat tussen kan zitten.
De hele discussie "binnen 10 minuten" is al zo vaak gevoerd hier, nee de kamer is niet comfortabel warm want je merkt thermische trek omdat de massa nog koud is en dat duurt heel lang bij luchtverwarming om op te lossen.
Sterker nog met L/W zal het probleem sneller opgelost zijn omdat er vrijwel altijd meerdere afgiftepunten aanwezig zijn in de kamer en meer gelijkmatig opwarmt.
Zelfde vergelijking als auto met vrachtwagen, koppel de trailer eens los van de vrachtwagen(afgiftepunten boven dicht en de L/W op hoge temperatuur zetten tijdens opwarmen) zul je zien dat het amper uitmaakt.
Het kan wel hoor met 35c aanvoer snel opwarmen.
L/L is goedkoper met single-split, bij multi-split wordt het al snel anders.
@bloedcel De binnenunit mag zo niet eens geïnstalleerd worden, de instructies van de fabrikant zijn genegeerd.
[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 22-05-2025 11:53 ]
Dit had nooit zo geplaatst mogen wordenbloedcel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:33:
Ik heb een MHI, maar het lukt mij niet om de cover te verwijderen omdat de unit ca. 5cm van het plafond hangt.
Heeft iemand een handige oplossing?
[Afbeelding]

Waar denk je dat de airco z'n lucht aanzuigt? Precies: aan de bovenkant. Je smoort hem compleet zo. Zou mij niet verbazen als de verdamper vanwege te weinig airflow zelfs kan dichtvriezen bij flink koelen.
Heel slecht voor het rendement en zoals je gemerkt hebt kan je er ook niet fatsoenlijk bij voor onderhoud.
In de installatiehandleiding staat netjes welke minimum afstanden er moeten worden gehanteerd, zowel vanaf bovenkant richting plafond, maar ook links/rechts (want ook links hangt hij vermoedelijk te dicht op de muur, maar dat is minder kwalijk dan de bovenkant).
[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 22-05-2025 11:56 ]
Bedankt, je hebt gelijk. Ik zal sowieso even de installateur contacten.ThinkPad schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:51:
[...]
Dit had nooit zo geplaatst mogen worden![]()
![]()
Waar denk je dat de airco z'n lucht aanzuigt? Precies: aan de bovenkant. Je smoort hem compleet zo. Zou mij niet verbazen als de verdamper vanwege te weinig airflow zelfs kan dichtvriezen bij flink koelen.
Heel slecht voor het rendement en zoals je gemerkt hebt kan je er ook niet fatsoenlijk bij voor onderhoud.
In de installatiehandleiding staat netjes welke minimum afstanden er moeten worden gehanteerd, zowel vanaf bovenkant richting plafond, maar ook links/rechts (want ook links hangt hij vermoedelijk te dicht op de muur, maar dat is minder kwalijk dan de bovenkant).
De kamer is bij jou niet comfortabel warm , bij andere mensen wel en dat zijn er toch meer.mr_evil08 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:46:
[...]
Daar verschilt L/W tegenover L/L amper in.
Kwa "opstarttijd" is het verschil nihil in praktijk is mijn ervaring, zal amper 2-3 minuten zijn omdat er nog een buffervat tussen kan zitten.
De hele discussie "binnen 10 minuten" is al zo vaak gevoerd hier, nee de kamer is niet comfortabel warm want je merkt thermische trek omdat de massa nog koud is en dat duurt heel lang bij luchtverwarming om op te lossen.
Bij een gaskachel van 4 Kw is een kamer ook met 10 minuten warm en die verschilt niet van een airco van 4 Kw.
No way dat je een gaskachel kan vergelijken met lage temperatuur luchtverwarming.digifun schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:56:
[...]
De kamer is bij jou niet comfortabel warm , bij andere mensen wel en dat zijn er toch meer.
Bij een gaskachel van 4 Kw is een kamer ook met 10 minuten warm en die verschilt niet van een airco van 4 Kw.
Is precies hetzelfde. Is ook plaatselijke warmte.mr_evil08 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:56:
[...]
No way dat je een gaskachel kan vergelijken met lage temperatuur luchtverwarming.
Na 15 minuten een gaskachel voluit, waar 4 Kw een standaard brander is, dan is een huiskamer toch goed warm..
Maar misschien heb jij die tijd niet meegemaakt, dat een gaskachel de standaard verwarming was.
Is het onderhoud a 120 euro voor 1 airco, en is het gebruikelijk dat elke unit extra weer extra kosten met zich meebrengt? Ik moet me nog wat meer inlezen op dit vlak, maar het aanbod hier is 120 euro voor 1 unit, en 65 euro voor elke extra unit (in dit geval 5 units totaal, dus dat zou wel een flinke kostenpost zijn op jaarbasis). En nodig voor de verlenging van de garantie van 2 naar 5 jaar. Het betreft MHI in dit geval.Glashelder schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:26:
Onderhoudscontracten heb je al voor 120 euro per jaar. Hiervoor krijg je èèn keer per jaar een schoonmaakbeurt van binnen en buiten unit en doen ze een F-gassen lek test. Daarnaast rekenen ze vaak geen voorrijkosten indien er problemen zijn. In sommige gevallen is het zelfs noodzakelijk om af te nemen om de verlengde garantie te krijgen.
Moet je het dan afsluiten? Dat ligt er enorm aan. Voor particulieren wordt het niet heel veel gedaan. Vergelijk de airco unit met je koelkast. Dat is immers ook een warmtepomp. Naast zo nu en dan goed schoonmaken is er weinig écht onderhoud nodig. Als je zelf dus regelmatig de roosters schoonmaakt (binnen en buiten), wat lekbaktabletten koopt en weet hoe je die plaatst en gewoon zorgvuldig met de units omgaat, is er zeker de eerste 3 tot 5 jaar geen onderhoud nodig. Je kan de onderhoudsmiddeltjes die de monteurs gebruiken ook zelf aanschaffen en er zijn best wel wat tutorials te vinden die uitleggen wat je kan doen om bijv. de condensor schoon te maken. Het ligt dus vooral aan je eigen kunnen en of je zekerheid wilt afkopen voor een bedrag per jaar.
De tendens die ik in de gauwigheid hier zie is om het niet te doen ; )
Ja een gaskachel en een lage temp luchtverwarming zijn exact hetzelfde.digifun schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:04:
[...]
Is precies hetzelfde. Is ook plaatselijke warmte.
Na 15 minuten een gaskachel voluit, waar 4 Kw een standaard brander is, dan is een huiskamer toch goed warm..
Maar misschien heb jij die tijd niet meegemaakt, dat een gaskachel de standaard verwarming was.
Houd je hand maar eens tegen een airco na 15 minuten, en tegen een gaskachel na 15 minuten. Dat is exact gelijk
nee, een gaskachel is niet vergelijkbaar met lage-temp luchtverwarming.
Precies dit, gaskachel doet veel meer aan stralingswarmte en minder luchtverplaatsing net als de aanzuiging bij de vloer zit ipv hoog aan het plafond, totaal niet vergelijkbaar.Waah schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:19:
[...]
Ja een gaskachel en een lage temp luchtverwarming zijn exact hetzelfde.
Houd je hand maar eens tegen een airco na 15 minuten, en tegen een gaskachel na 15 minuten. Dat is exact gelijk![]()
nee, een gaskachel is niet vergelijkbaar met lage-temp luchtverwarming.Nu heb ik mijn billen nooit tegen de airco gehouden, maart wel tegen een ouderwetse gaskachel
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 26-05-2025 11:40 ]
Is natuurlijk bij een gaskachel een kwestie van afstelling maar daar moet je wel technisch voor zijn. Er zit natuurlijk een thermostaat op en een vlamhoogte regelaar op het gasblok.Waah schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:19:
[...]
Ja een gaskachel en een lage temp luchtverwarming zijn exact hetzelfde.
Houd je hand maar eens tegen een airco na 15 minuten, en tegen een gaskachel na 15 minuten. Dat is exact gelijk![]()
nee, een gaskachel is niet vergelijkbaar met lage-temp luchtverwarming.Nu heb ik mijn billen nooit tegen de airco gehouden, maart wel tegen een ouderwetse gaskachel
Als een gaskachel rustig doorpruttelt kun je daar rustig je hand 15 minuten opleggen.
- een multisplit Toshiba RAS-2M18G3AVG, met een nominaal koelvermogen van 5,2 kW (range 1,2-6,5 kW) en nominaal verwarmingsvermogen van 5,6 kW (range 1,0-8,2 kW).
- een binnenunit voor de woonkamer met een nominaal vermogen van 3,5 kW (range koelen 1,0-4,1 kW, verwarmen 1,0-5,3 kW).
- een binnenunit voor de overloop met een nominaal vermogen van 4,6 kW (range koelen 1,2-5,3 kW, verwarmen 1,1-6,5 kW).
SMA SB3.6-1 AV-41 | 15x DMG300-M6-60BB glas-glas 300Wp | Mitsubishi Electric MXZ-3F68VF + 2x MSZ-AY42VGK | Hyundai KONA Electric 2020 64 kWh Comfort Smart
Vanwaar dat je de overloop een hogere vermogen neer wilt hangen? Wij hebben 4,2 kW hangen in woonkamer. Ongeveer zelfde oppervlak als jullie als hoofdverwarming (doen niet bijverwarmeb met andere bron). En 3,5 kW in de gang die naast gang ook twee slaapkamers verwarmt voor slapen gaan (dus kou er uit voor kinderen). Die op de gang is al aardig overbemeten.Keynes schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:34:
Veel gelezen op dit topic over pendelen, overdimensioneren, etc. Voor de woonkamer (145 m3) en overloop in mijn woning uit 2016 overwegen we:Ons doel is vooral koelen en bijverwarmen (vloerverwarming beneden), binnenunits zullen niet altijd gelijktijdig aan staan. Passende combinatie zo, of toch kijken naar 2 keer een single split van max. 3,5 kW?
- een multisplit Toshiba RAS-2M18G3AVG, met een nominaal koelvermogen van 6,2 kW (range 1,2-6,5 kW) en nominaal verwarmingsvermogen van 5,6 kW (range 1,0-8,2 kW).
- een binnenunit voor de woonkamer met een nominaal vermogen van 3,5 kW (range koelen 1,0-4,1 kW, verwarmen 1,0-5,3 kW).
- een binnenunit voor de overloop met een nominaal vermogen van 4,6 kW (range koelen 1,2-5,3 kW, verwarmen 1,1-6,5 kW).
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dank voor je reactie, je hebt een punt.Oekol schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 06:49:
[...]
Vanwaar dat je de overloop een hogere vermogen neer wilt hangen? Wij hebben 4,2 kW hangen in woonkamer. Ongeveer zelfde oppervlak als jullie als hoofdverwarming (doen niet bijverwarmeb met andere bron). En 3,5 kW in de gang die naast gang ook twee slaapkamers verwarmt voor slapen gaan (dus kou er uit voor kinderen). Die op de gang is al aardig overbemeten.
Overloop/trappengat/zolder en aangesloten slaapkamers heeft minder oppervlakte dan de woonkamer. Toch adviseert een installateur mij om tot 7,1 kW (Mitsubishi Electric AP) op zolder/overloop te hangen en 5,0 kW in woonkamer.
Kortom, dan is de opzet met de Toshiba's (5,2 kW Multi) nog "zuinig" en sluit dichter aan op jouw configuratie.
SMA SB3.6-1 AV-41 | 15x DMG300-M6-60BB glas-glas 300Wp | Mitsubishi Electric MXZ-3F68VF + 2x MSZ-AY42VGK | Hyundai KONA Electric 2020 64 kWh Comfort Smart
Ze adviseerde mij die van de gang op de slaapkamer van de oudste te hangen. Een kut advies want dan zou ik die kamer goed kunnen bedienen maar de rest niet. Moest ik dan maar met de lamellen uit de kamer sturen en dan een gebedje doen of zo. Ben nog steeds blij dat ik zo eigenwijs ben geweest om te zeggen dat ik dat absoluut niet wilde.Keynes schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:57:
[...]
Dank voor je reactie, je hebt een punt.
Overloop/trappengat/zolder en aangesloten slaapkamers heeft minder oppervlakte dan de woonkamer. Toch adviseert een installateur mij om tot 7,1 kW (Mitsubishi Electric AP) op zolder/overloop te hangen en 5,0 kW in woonkamer.
Kortom, dan is de opzet met de Toshiba's (5,2 kW Multi) nog "zuinig" en sluit dichter aan op jouw configuratie.
Vandaag 2 multisplits laten plaatsen, maar ik vind de witten goten toch lelijk omdat de ondergrond antraciet Keralit is. Deze kant van het huis staat wel op het zuiden. De installateur zei dat bij donkere kleuren de goten gaan vervormen door de hitte en dan de kappen er uit vallen. Hij wilde ze wel plaatsen maar dan moest ik iets tekenen dat het eigen verantwoordelijkheid is als ze er uit vallen en hij komt ze er dan niet in zetten.
Wat is jullie ervaring hier mee? En zijn er merken die er geen last van hebben?
Dit heeft mijn installateur niet genoemd en onze gevel staat ook op het zuiden. Ik zie weinig antraciete goten aan huizen die los liggen?ByteSizedWisdom schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:40:
Hoi allemaal!
Vandaag 2 multisplits laten plaatsen, maar ik vind de witten goten toch lelijk omdat de ondergrond antraciet Keralit is. Deze kant van het huis staat wel op het zuiden. De installateur zei dat bij donkere kleuren de goten gaan vervormen door de hitte en dan de kappen er uit vallen. Hij wilde ze wel plaatsen maar dan moest ik iets tekenen dat het eigen verantwoordelijkheid is als ze er uit vallen en hij komt ze er dan niet in zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 03-06-2025 20:17 ]
Er is hier wel een huis verderop waar ik een aantal keer bij de antraciete goten de boel open zag staan. Er zitten van die tussenstukken tussen en die zitten daar altijd los. Wellicht hebben ze het opgegeven?Draakje5 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:16:
[...]
Dit heeft mijn installateur niet genoemd en onze gevel staat ook op het zuiden. Ik zie weinig antraciete goten aan huizen die los liggen?
Huis staat op het zuidwesten. Had er eigenlijk nooit over nagedacht tot ik dit nu lees.. wellicht zit er een kern van waarheid in.
Overigens heb ik geen hele kappen eruit zien vallen
[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 03-06-2025 21:33 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Wij hebben dezelfde regel. Geen garantie op anders dan wit. Antraciet al 3-4x kunnen vervangen omdat het uit elkaar bleef springen. Waarom, geen idee. Leveranciers doen of hun neus bloed.ByteSizedWisdom schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:40:
Hoi allemaal!
Bij ons ook gebeurd, na een erg prettige en keurig nette installatie. Dus kundig geïnstalleerd maar er kwam toch een heel gootstuk in RAL7016 naar beneden (op het Westen).ByteSizedWisdom schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:40:
Hoi allemaal!
Geen idee waarom, ik vermoedde wel iets met werking door het weer.
Installateur heeft het netjes terug geplaatst met enkele tiewraps in eenzelfde kleur dus valt niet op tenzij je heel goed kijkt.
Hopelijk blijft het nu goed zitten want wit zou er niet uitzien op onze 7016 gevel
Maar het gebeurt vaker dus lees ik wel..
Ik ga echt geen witte goot op mijn donkerbruine gevel plaatsen...
[ Voor 21% gewijzigd door Draakje5 op 04-06-2025 07:25 ]
ik droogde vroeger wel eens mijn was op de gaskachel, dat was als hij echt al een poos aan stond, dan moest je om de 3-4 minuten omdraaien, anders had je minimaal schroei vlekken, en waarschijnlijk uiteindelijk brandende was...digifun schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:43:
[...]
Is natuurlijk bij een gaskachel een kwestie van afstelling maar daar moet je wel technisch voor zijn. Er zit natuurlijk een thermostaat op en een vlamhoogte regelaar op het gasblok.
Als een gaskachel rustig doorpruttelt kun je daar rustig je hand 15 minuten opleggen.
Leg jij lekker je hand er 15 minuten op, dan is hij iig gaar.
Tip: spuiten in je gewenste kleur met plastidip...Draakje5 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 07:25:
Dan maar ander materiaal aanbieden toch? Hebben ze de goten niet van glasvezel of gekleurd zink oid.
Ik ga echt geen witte goot op mijn donkerbruine gevel plaatsen...
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic