Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 139 ... 141 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:29

Oekol

waka waka hey hey

Draakje5 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:17:
Hoe zijn de ervaringen hier met pompjes voor de condensafvoer?

De ene installateur zegt niet doen, zijn rotdingen gaan vaak in storing. De ander zegt kan prima.
Prima. We hebben in de woonkamer 1 hangen omdat het dak van de uitbouw op moet. Je hoort het alleen bij koelen in de zomer. We verwarmen in de winter haast 24/7 en dan heb je er geen last van. Met onze zomers is het koelen ook tot een minimum dus eigenlijk weinig laat van. Niet storend.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
HugoStiglitz schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:19:
[...]

Beide merken zijn gewoon super apparaten. Je keuze zou ik baseren op hoe ze er uit zien.
Voor de woonkamer is 5kw een behoorlijk vermogen. Ik red hier met 3.5kw met een 55m2 ruimte met vorst op temperatuur te houden.
Zonder informatie over de ruimte, ligging isolatie etc., zegt dat natuurlijk niets.

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
HugoStiglitz schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:19:
[...]

Beide merken zijn gewoon super apparaten. Je keuze zou ik baseren op hoe ze er uit zien.
Voor de woonkamer is 5kw een behoorlijk vermogen. Ik red hier met 3.5kw met een 55m2 ruimte met vorst op temperatuur te houden.

Voor de andere units zou ik je echt willen adviseren naar iets anders dan LG te kijken. Regelmatig hoor en lees ik ervaringen met LG die minder goed zijn.
Meest ideaal allemaal dezelfde merken, maakt de bediening (smart) een heel stuk makkelijker. Ook van MHI heb je wat minder dure units. Of eventueel split unit om de kosten wat te drukken.
Goed genoeg geef je aan. Het is niet iets wat je zo even weer laat vervangen en langere tijd mee gaat en dan zou ik persoonlijk voor goed gaan 😉

Succes met je keuze!
Bedankt voor je reactie. We hebben in ons vorige huis al LG gehad en dat ging altijd goed om eerlijk te zijn. Het enige nadeel was dat het een multisplit was dus hij "lekte" geluid o.a. en om die reden plaatsen we liever 4 buitenunits dan 1 multi. Volgens mij is het meeste gedonder toch met de multisplit van LG?

Heeft naast 1 app het nog een ander voordeel dat alles hetzelfde merk is?

En klopt het dat MHI altijd zonder wifi is? Dus dat je een losse wifi module nodig hebt die erin moet?

[ Voor 3% gewijzigd door supercrazy op 20-04-2025 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:23
Draakje5 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:49:
[...]

De garage zit wel buiten de schil van de woning, dus een buitendeur zit nog halverwege deze ruimte en de ruimte van woonkamer garage is muur-isolatie-spouw-muur. Maargoed een gat boren maakt het natuurlijk open...

Zie hier garage. Blauw is het plan van de binnenunit ( aam de andere kant vd muur dus in de woonkamer ).

***members only***
Ik zie het probleem niet? Je kan toch prima recht achter de unit door de muur en dan met een buisje met wat afschot die je ergens naast je garagedeur laat uitkomen bijv. ?

Ik heb onlangs de condensafvoer op de slaapkamers afgerond: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Door de buitenmuur, daar met een grijze slagvaste PVC elektrabuis over de muur en dan onderaan de muur wip je een steen eruit en gooi je wat grind in, klaar.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 20-04-2025 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:25
supercrazy schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:38:
[...]

Bedankt voor je reactie. We hebben in ons vorige huis al LG gehad en dat ging altijd goed om eerlijk te zijn. Het enige nadeel was dat het een multisplit was dus hij "lekte" geluid o.a. en om die reden plaatsen we liever 4 buitenunits dan 1 multi. Volgens mij is het meeste gedonder toch met de multisplit van LG?

Heeft naast 1 app het nog een ander voordeel dat alles hetzelfde merk is?

En klopt het dat MHI altijd zonder wifi is? Dus dat je een losse wifi module nodig hebt die erin moet?
Prima toch. Als jij tevreden bent met LG zeker voor kiezen! Zijn naar mij idee ook geen slechte apparaten.
Ik zou dan zelf wel alles hetzelfde houden dus ook de woonkamer LG. Dat is wel persoonlijk hoor.
Ander voordeeltje is nog dat je met de een afstandbediening alle units kan bedienen.

MHI is in de modellen die ik ken zonder wifi. In de nieuwe modellen zit het wel ingebouwd heb ik begrepen. Kwestie van even navragen dan maar.
Multi split komt de bleeding vaker voor. Zelf niet veel ervaringen mee omdat mij 2 units single split zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:08
supercrazy schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:38:
[...]

Ligt er aan wie de groothandel is.

Als jouw installateur inkoopt bij Stulz is het altijd mét wifi. Koopt hij in via Coolmark dan kan het zonder wifi.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
HugoStiglitz schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:24:
[...]

Prima toch. Als jij tevreden bent met LG zeker voor kiezen! Zijn naar mij idee ook geen slechte apparaten.
Ik zou dan zelf wel alles hetzelfde houden dus ook de woonkamer LG. Dat is wel persoonlijk hoor.
Ander voordeeltje is nog dat je met de een afstandbediening alle units kan bedienen.

MHI is in de modellen die ik ken zonder wifi. In de nieuwe modellen zit het wel ingebouwd heb ik begrepen. Kwestie van even navragen dan maar.
Multi split komt de bleeding vaker voor. Zelf niet veel ervaringen mee omdat mij 2 units single split zijn.
Ik ga het navragen. Zou 5 kwh teveel zijn voor 73 m2 met een gang naar de werkkamer erbij geteld? De werkkamer ligt op het westen, dus daar komt vooral de middagzon. Of gaat hij dan teveel pendelen, ook met verwarmen? Want qua het verwarmen gaan we ook een hybride warmtepomp neerzetten, maar om dan vlug eztra warmte in de woonkamer te krijgen willen we de airco gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
LED-Maniak schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:51:
[...]

Ligt er aan wie de groothandel is.

Als jouw installateur inkoopt bij Stulz is het altijd mét wifi. Koopt hij in via Coolmark dan kan het zonder wifi.
Wist niet dat het per importeur ook nog verschil maakt. Ze komen niet uit Nederland dus zou het moeten navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-06 17:55

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Goedemorgen, heb een Daikin Ururu Sarara 3,5Kw. Nu heb ik de situatie dat deze een verschillend blazend geluid geeft zodra hij zijn temperatuur heeft bereikt. Dit gebeurt bij verwarmen en koelen. Welke fanstand maakt niet uit. Eerder was dit niet het geval en toerde de binnen unit zo veel mogelijk terug en in het uiterste geval stopte hij met blazen. Unit krijgt gewoon netjes jaarlijks onderhoud. Zijn er meer mensen die dit ervaren en wat zou dit kunnen zijn. Heb meerdere Daikins in huis (allen Perfera) hier is dat niet t geval.

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
HugoStiglitz schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:24:
[...]

Ik heb het nagevraagd en voor 700 euro meer is alles MHI, dus ook boven. Is het een groot verschil tussen de ZS en de LG PC09? Als ik kijk zit er een groot verschil tussen de SEER en SCOP, maar is dat ook merkbaar in het dagelijkse leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
supercrazy schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:09:
[...]

Ik heb het nagevraagd en voor 700 euro meer is alles MHI, dus ook boven. Is het een groot verschil tussen de ZS en de LG PC09? Als ik kijk zit er een groot verschil tussen de SEER en SCOP, maar is dat ook merkbaar in het dagelijkse leven?
Het verschil zit wellicht ook in andere dingen. Ik ken de LG niet zo goed.
Heb zelf op zolder morgen ervaren wat het verschil is met een budget MHI (echt de goedkoopste) en een model hoger. Echt een wereld van verschil qua binnen en buiten aan geluid en resonantie van de buitenunit. Heb ik ook over gepost in het topic. Waar de budget variant hard stond te blazen deed het model hoger het lekker rustig aan.
Ik denk dat het dus in meer zit dan alleen scop en algemeen comfort.
Neemt niet weg dat de LG gewoon ook een prima apparaat kan zijn voor jou situatie. Het verschil in geld is groot, ik reken dan over de jaren dat je er mee gaat doen en dan valt het wel weer mee. Airco 7-10 jaar reken ik mee. Je kunt pech hebben je kunt mazzel hebben 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
HugoStiglitz schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:35:
[...]

Het verschil zit wellicht ook in andere dingen. Ik ken de LG niet zo goed.
Heb zelf op zolder morgen ervaren wat het verschil is met een budget MHI (echt de goedkoopste) en een model hoger. Echt een wereld van verschil qua binnen en buiten aan geluid en resonantie van de buitenunit. Heb ik ook over gepost in het topic. Waar de budget variant hard stond te blazen deed het model hoger het lekker rustig aan.
Ik denk dat het dus in meer zit dan alleen scop en algemeen comfort.
Neemt niet weg dat de LG gewoon ook een prima apparaat kan zijn voor jou situatie. Het verschil in geld is groot, ik reken dan over de jaren dat je er mee gaat doen en dan valt het wel weer mee. Airco 7-10 jaar reken ik mee. Je kunt pech hebben je kunt mazzel hebben 😉
Valt de SRK25ZS bij jou onder een budget MHI? Wat voor ons ook meeweegt is dat er 2 units bij de slaapkamer op plat dak tegen de erfgrens komen (1.5 meter ervan af ongeveer), dan is de MHI ook weer iets stiller dan de LG. Het bedrag is voor de 3 units totaal trouwens, per unit zit ik rond de 1.400 euro (los van wat extra lengte goot en kabels etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nee ZS is dikke prima en zeker niet budget. Als geluid écht een issue is dan kun je ook nog naar de ZSX unit (die heb ik in mijn rijtjeswoning), maar die is wel flink duurder.

Als je er veel mee gaat verwarmen zou ik zelf Daikin / Mitsubishi (Heavy of Mitsubishi Electric) kiezen. Voor alleen in de zomer wat koelen in de slaapkamers is LG een prima budgetvriendelijke keuze, maar let wel op met geluid van buitenunit richting buren.

Plat dak kan wel een uitdaging worden, buitenunit kan behoorlijk bromtonen doorgeven. Is een heel topic aan gewijd: Trillingen warmtepomp dempen

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 21-04-2025 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
ThinkPad schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:41:
Nee ZS is dikke prima en zeker niet budget. Als geluid écht een issue is dan kun je ook nog naar de ZSX unit (die heb ik in mijn rijtjeswoning), maar die is wel flink duurder.

Als je er veel mee gaat verwarmen zou ik zelf Daikin / Mitsubishi (Heavy of Mitsubishi Electric) kiezen. Voor alleen in de zomer wat koelen in de slaapkamers is LG een prima budgetvriendelijke keuze, maar let wel op met geluid van buitenunit richting buren.

Plat dak kan wel een uitdaging worden, buitenunit kan behoorlijk bromtonen doorgeven. Is een heel topic aan gewijd: Trillingen warmtepomp dempen
De ZXS komt in de woonkamer te hangen, een 5 kwh. Daar zal ook veel mee verwarmt worden. In de slaapkamers zal dat wat minder zijn, maar het is wel fijn als dat goed werkt. De 2 single units op het plat dak zijn boven de bijkeuken, dus dat is niet zo erg. Maar het zijn er wel 2 die dicht op de tuin staan van de buren en wil ze niet tot last zijn. De 3de komt op een plat dak boven de woonkamer, ik hoop dat een MHI buitenunit iets minder trilt dan LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Boven dus 3 units? Kun je geen MHI triplesplit kwijt? Ik heb een SCM41 buitenunit met ZS-WF binnenunits waar ik tevreden over ben. Draait heel rustig en zuinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
supercrazy schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:13:
[...]

Valt de SRK25ZS bij jou onder een budget MHI? Wat voor ons ook meeweegt is dat er 2 units bij de slaapkamer op plat dak tegen de erfgrens komen (1.5 meter ervan af ongeveer), dan is de MHI ook weer iets stiller dan de LG. Het bedrag is voor de 3 units totaal trouwens, per unit zit ik rond de 1.400 euro (los van wat extra lengte goot en kabels etc).
Wat bij mij was gehangen:
SRK/SRC35ZSP-W . De brochure van MHI staat het als budget line. Slecht heel zeker niet. Persoonlijk vindt ik deze serie niet MHI waardig. Je koopt een hogere prijs klasse apparaat en dan mag je ook wat verwachten. Even heel erg gechargeerd, had net zo goed AUX kunnen laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
ThinkPad schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:01:
Boven dus 3 units? Kun je geen MHI triplesplit kwijt? Ik heb een SCM41 buitenunit met ZS-WF binnenunits waar ik tevreden over ben. Draait heel rustig en zuinig.
Voor 2 zou het wel kunnen maar de andere slaapkamer is aan de andere kant, dus dat wordt lastig. Alleen onze ervaring met een LG multi bij ons vorige huis is dat hij tijdens het verwarmen nog weleens geluid verliest uit de andere units. Daarom onze keuze om alles los te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
HugoStiglitz schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:05:
[...]

SRK/SRC35ZSP-W . De brochure van MHI staat het als budget line. Slecht heel zeker niet. Persoonlijk vindt ik deze serie niet MHI waardig. Je koopt een hogere prijs klasse apparaat en dan mag je ook wat verwachten. Even heel erg gechargeerd, had net zo goed AUX kunnen laten hangen.
Waar merkte je dit aan? Is het in jouw ogen nog wel beter dan de LG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
supercrazy schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:23:
[...]

Waar merkte je dit aan? Is het in jouw ogen nog wel beter dan de LG?
Geluid geluid geluid. Veel kleinere binnen unit, ventilator moet daardoor harder draaien.
Buiten unit. Behoorlijk stuk minder geluid en resonantie op het dak.
Kan niet vergelijken met LG helaas die heb ik niet gehad. Wel bij iemand anders gezien. Persoonlijk zou ik MHI of Daikin kiezen. Omdat ik weet dat het premium is en onderdelen altijd wel verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
supercrazy schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:22:
[...]

Voor 2 zou het wel kunnen maar de andere slaapkamer is aan de andere kant, dus dat wordt lastig. Alleen onze ervaring met een LG multi bij ons vorige huis is dat hij tijdens het verwarmen nog weleens geluid verliest uit de andere units. Daarom onze keuze om alles los te doen.
Volgens mij heeft elke multi-unit airco daar wel last van, maar heb het bij mij op de slaapkamers nog nooit gehoord (wel alleen nog mee verwarmd overigens, hangen er sinds november).

Voordeel van mijn triplesplit vind ik dat je met meerdere binnenunits ingeschakeld zeer zuinig kan draaien, ik heb wel eens urenlang 185W gezien toen ik met 3-4 °C buiten drie slaapkamers op 17-18°C wilde houden. Niet heel veel warmtevraag natuurlijk en ze gaan ook wel pendelen, maar omdat ze elkaar wel enigzins afwisselen kan de buitenunit eigenlijk altijd wel z'n warmte kwijt en daardoor mooi constant blijven draaien.Op zolder een 2kW split en die gaat al vrij vlot pendelen en gaat dan steeds aan/uit met een opstartpiek van 600W minimaal. Die triplesplit loopt over een dag gezien dan eigenlijk een stuk rustiger.

Door de fysiek grotere unit ook minder defrosts heb ik het idee (maar mijn warmtevraag om een slaapkamer op 17-18°C te houden was ook niet heel groot natuurlijk).

En bij MHI kun je restwarmte (werkt het met koelen ook anyone?) van het bleeden 'snoepen' door een unit op fan-only te zetten als er anderen verwarmen. De buitenunit gaat dan zuiniger lopen en die fan-only unit geeft dan 'gratis' warmte 8)7
HugoStiglitz schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:05:
[...]

Volgens mij is de ZSP een lijn die in NL (EU?) helemaal niet geleverd wordt door de officiële MHI importeurs (Stulz en Coolmark). Als ik Google op "mitsubishi zsp series" dan zie ik alleen maar van die shady airco bedrijfjes. Denk dat die hem via grijze import uit Oost-Europa (?) ofzo halen.

Zit ook geen wifi op afaik en wat ik meen te herinneren uit ander topic, ook geen connector op de printplaat binnenunit zodat je hem zelf wifi geschikt kan maken met bijv. MHI-AC-Ctrl module.

Eigenlijk jammer dat MHI hun naam te grabbel gooit met zo'n cheapo serie.

[ Voor 66% gewijzigd door ThinkPad op 21-04-2025 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Pruttelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:32
supercrazy schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:58:
[...]

De ZXS komt in de woonkamer te hangen, een 5 kwh. Daar zal ook veel mee verwarmt worden. In de slaapkamers zal dat wat minder zijn, maar het is wel fijn als dat goed werkt. De 2 single units op het plat dak zijn boven de bijkeuken, dus dat is niet zo erg. Maar het zijn er wel 2 die dicht op de tuin staan van de buren en wil ze niet tot last zijn. De 3de komt op een plat dak boven de woonkamer, ik hoop dat een MHI buitenunit iets minder trilt dan LG.
Ik kan wel vergelijken.
Boven 3,5 Kw LG en beneden een 3,5 Kw ZSX.
De.buitenunit van de MHi is zo'n anderhalf keer groter en draait veel rustiger en stiller. De binnenunit van de MHI is ook veel stiller en draait op een veel lagere ventilator stand en dus minder geluid en minder luchtverplaatsing wat comfortabeler aanvoelt. De LG koelt prima maar wat betreft verwarmen komt ie niet in de buurt van de MHI. Ook is de MHI veel zuiniger in gebruik.
Wel vind ik de app van LG veel fijner en uitgebreider.
Voor boven vind ik zelf de LG meer dan voldoende maar voor de woonkamer absoluut niet voor verwarmen. LG na een jaar laten verplaatsen van de woonkamer naar de slaapkamer.
Uiteraard hangt 1 en ander ook af van de situatie.
Hier jaren 80 hoekhuis met dubbelglas uit die tijd en matige (na) isolatie.

Aanvulling.
De MHI heeft in de winter ook veel minder en veel kortere defrosts wat ook het comfort ten goede komt.

[ Voor 4% gewijzigd door De Pruttelaar op 21-04-2025 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercrazy
De Pruttelaar schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:13:
[...]

Ik kan wel vergelijken.
Boven 3,5 Kw LG en beneden een 3,5 Kw ZSX.
De.buitenunit van de MHi is zo'n anderhalf keer groter en draait veel rustiger en stiller. De binnenunit van de MHI is ook veel stiller en draait op een veel lagere ventilator stand en dus minder geluid en minder luchtverplaatsing wat comfortabeler aanvoelt. De LG koelt prima maar wat betreft verwarmen komt ie niet in de buurt van de MHI. Ook is de MHI veel zuiniger in gebruik.
Wel vind ik de app van LG veel fijner en uitgebreider.
Voor boven vind ik zelf de LG meer dan voldoende maar voor de woonkamer absoluut niet voor verwarmen. LG na een jaar laten verplaatsen van de woonkamer naar de slaapkamer.
Uiteraard hangt 1 en ander ook af van de situatie.
Hier jaren 80 hoekhuis met dubbelglas uit die tijd en matige (na) isolatie.

Aanvulling.
De MHI heeft in de winter ook veel minder en veel kortere defrosts wat ook het comfort ten goede komt.
Bedankt voor je aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
ThinkPad schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:53:
[...]

Volgens mij heeft elke multi-unit airco daar wel last van, maar heb het bij mij op de slaapkamers nog nooit gehoord (wel alleen nog mee verwarmd overigens, hangen er sinds november).

Voordeel van mijn triplesplit vind ik dat je met meerdere binnenunits ingeschakeld zeer zuinig kan draaien, ik heb wel eens urenlang 185W gezien toen ik met 3-4 °C buiten drie slaapkamers op 17-18°C wilde houden. Niet heel veel warmtevraag natuurlijk en ze gaan ook wel pendelen, maar omdat ze elkaar wel enigzins afwisselen kan de buitenunit eigenlijk altijd wel z'n warmte kwijt en daardoor mooi constant blijven draaien.Op zolder een 2kW split en die gaat al vrij vlot pendelen en gaat dan steeds aan/uit met een opstartpiek van 600W minimaal. Die triplesplit loopt over een dag gezien dan eigenlijk een stuk rustiger.

Door de fysiek grotere unit ook minder defrosts heb ik het idee (maar mijn warmtevraag om een slaapkamer op 17-18°C te houden was ook niet heel groot natuurlijk).

En bij MHI kun je restwarmte (werkt het met koelen ook anyone?) van het bleeden 'snoepen' door een unit op fan-only te zetten als er anderen verwarmen. De buitenunit gaat dan zuiniger lopen en die fan-only unit geeft dan 'gratis' warmte 8)7

[...]

Volgens mij is de ZSP een lijn die in NL (EU?) helemaal niet geleverd wordt door de officiële MHI importeurs (Stulz en Coolmark). Als ik Google op "mitsubishi zsp series" dan zie ik alleen maar van die shady airco bedrijfjes. Denk dat die hem via grijze import uit Oost-Europa (?) ofzo halen.

Zit ook geen wifi op afaik en wat ik meen te herinneren uit ander topic, ook geen connector op de printplaat binnenunit zodat je hem zelf wifi geschikt kan maken met bijv. MHI-AC-Ctrl module.

Eigenlijk jammer dat MHI hun naam te grabbel gooit met zo'n cheapo serie.
Klopt geen wifi en ook geen connector daarvoor. Weet niet hoe hij er aan gekomen is, zat wel een bon bij van een groothandel. Wellicht in het verleden een partij geweest ofzo of toch grijze import. Zal het nooit weten, hier hangt de unit niet meer en dat is maar goed ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Martin7182 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 22:26:
[...]

Kun je niet b.v. door de meterkast naar de kruipruimte en dan het riool in? Of zit er misschien een andere afvoer (toilet/fonteintje) in de buurt?
En als je kruipruimte direct op het zand is, dan kan je daar je water gewoon laten intrekken in de bodem.
Er zijn genoeg kruipruimtes waar er water op de grond staat.
Desnoods ze je daar een grote emmer/bidon die 1 keer per dag of zo leeg gepompt wordt naar de riool.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9oKia-ai7fUFD2UEVrgA-bw4Lc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UkAelBCFvM16pUphqilgBHCg.png?f=fotoalbum_large

Dit blijft wel stom, die "12°C bug" van de MHI ZSX. Zodra het boven de 12°C graden is gaat het minimumvermogen omhoog. Het is buiten een graad of 13, dus dat minimum vermogen kan hij binnen niet kwijt > pendelmania.

Lukt dat bij een ZS wel, om hem met deze milde buitentemperaturen continu door te laten pruttelen?

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 23-04-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ThinkPad schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:21:
[Afbeelding]

Dit blijft wel stom, die "12°C" bug van de MHI ZSX. Zodra het boven de 12°C graden is gaat het minimumvermogen omhoog. Het is buiten een graad of 13, dus dat minimum vermogen kan hij binnen niet kwijt > pendelmania.

Lukt dat bij een ZS wel, om hem met deze milde buitentemperaturen continu door te laten pruttelen?
Bij mijn MHI 35 ZS is het ook pendelmania bij deze temperaturen. Alleen het minimale verbruik is wel rond de 190 a 200 watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CulnS-sNpUUdwoOC4tkHN_d1zw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bu280k9JlCthAlsGJfhrCjoH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Buitenunit pruttelt hier gewoon door rond de 250Watt.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09:16
LG mag dan niet optimaal zijn voor verwarmen met een lagere COP en waarschijnlijk wat meer defrosts, maar ze kunnen wel heel keurig op een laag vermogen verwarmen zonder pendelen.

Mijn LG PC24SQ 7kw unit moduleert met dit weer gewoon terug naar een stabiele 160W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Starck schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:44:
[...]

Bij mijn MHI 35 ZS is het ook pendelmania bij deze temperaturen. Alleen het minimale verbruik is wel rond de 190 a 200 watt.

[Afbeelding]
Houd er rekening mee dat de grafiek van HomeWizard gemiddelden (5 min.) laat zien en daardoor vertekent: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

@Fritso Dat red ik normaal ook wel met mijn MHI ZSX (138W meen ik zelfs), maar boven de 12 graden buitentemperatuur dus niet meer.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 23-04-2025 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
ThinkPad schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:06:
[...]

Houd er rekening mee dat de grafiek van HomeWizard gemiddelden (5 min.) laat zien en daardoor vertekent: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

@Fritso Dat red ik normaal ook wel met mijn MHI ZSX (138W meen ik zelfs), maar boven de 12 graden buitentemperatuur dus niet meer.
Die 5 minuten waarden zijn inderdaad wat te laag qua resolutie om het gedrag goed te zien, maar de ZS heeft niet de sprong naar 300 Watt bij een temperatuur > 12 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:04
Rob roelofs 1 schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:42:
Goedemorgen, heb een Daikin Ururu Sarara 3,5Kw. Nu heb ik de situatie dat deze een verschillend blazend geluid geeft zodra hij zijn temperatuur heeft bereikt. Dit gebeurt bij verwarmen en koelen. Welke fanstand maakt niet uit. Eerder was dit niet het geval en toerde de binnen unit zo veel mogelijk terug en in het uiterste geval stopte hij met blazen. Unit krijgt gewoon netjes jaarlijks onderhoud. Zijn er meer mensen die dit ervaren en wat zou dit kunnen zijn. Heb meerdere Daikins in huis (allen Perfera) hier is dat niet t geval.
Heb je toevallig de ventilatiefunctie aanstaan?

Als ik me niet vergis heb ik dat ook een paar keer gehad met de combinatie ventilatiefunctie aan en winderig weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-06 16:52
ThinkPad schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:21:
[Afbeelding]

Dit blijft wel stom, die "12°C bug" van de MHI ZSX. Zodra het boven de 12°C graden is gaat het minimumvermogen omhoog. Het is buiten een graad of 13, dus dat minimum vermogen kan hij binnen niet kwijt > pendelmania.

Dat heeft toch elke warmtepomp(is geen bug)?
De COP schiet omhoog waardoor zijn minimaal warmte niet meer kwijt kan, dat gedrag zie ik hier ook met de Valliant CV pomp en Daikin airco.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
mr_evil08 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:59:
[...]

Dat heeft toch elke warmtepomp(is geen bug)?
De COP schiet omhoog waardoor zijn minimaal warmte niet meer kwijt kan, dat gedrag zie ik hier ook met de Valliant CV pomp en Daikin airco.
Klopt, maar het is al eerder door anderen bevestigd dat de MHI ZSX specifiek bij >12 graden buiten z'n minimum vermogen flink omhoog gooit en daardoor in een pendel-lus terechtkomt.

Ik zou het eens moeten testen door een ijsklontje tegen de sensor van de buitenunit te houden :)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 23-04-2025 16:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:42
ThinkPad schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:17:
[...]

Klopt, maar het is al eerder door anderen bevestigd dat de MHI ZSX specifiek bij >12 graden buiten z'n minimum vermogen flink omhoog gooit en daardoor in een pendel-lus terechtkomt.

Ik zou het eens moeten testen door een ijsklontje tegen de sensor van de buitenunit te houden :)
Daar zou ik mee oppassen, de compressorverhoging is niet voor niets en houd het systeem binnen de veilige limieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
ThinkPad schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:06:
[...]

Wat zal de COP zijn bij bij 138W?

Heb hier volgens mij wel eens gelezen dat de COP verre van optimaal is bij dergelijke lage vermogens. Zal een beetje pendelen uiteindelijk niet gewoon efficiënter zijn?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:50
[

Wij hebben de ZS hangen, deze pendelt nauwelijks als we de fan binnen (via de App) op stand drie zetten. Je hoort hem dan wel duidelijk blazen. Alleen dan kan hij de warmte kwijt. Stand auto of twee is een pendelfestijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Boszie schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:58:
[...]

Wij hebben de ZS hangen, deze pendelt nauwelijks als we de fan binnen (via de App) op stand drie zetten. Je hoort hem dan wel duidelijk blazen. Alleen dan kan hij de warmte kwijt. Stand auto of twee is een pendelfestijn.
Maar hoeveel vermogen gebruikt de unit minimaal bij deze hoge buitentemperaturen? Is dat rond de 130 W of eerder het dubbele zoals bij de ZSX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:50
Martin7182 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:19:
[...]

Maar hoeveel vermogen gebruikt de unit minimaal bij deze hoge buitentemperaturen? Is dat rond de 130 W of eerder het dubbele zoals bij de ZSX?
Gebruikt dan ongeveen 230W. Dan heb ik via de App de temperatuur op 23gr en fan op drie. Het wordt 21 graden in de woonkamer op ongeveer 45m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Glashelder schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:43:
[...]

Wat zal de COP zijn bij bij 138W?

Heb hier volgens mij wel eens gelezen dat de COP verre van optimaal is bij dergelijke lage vermogens. Zal een beetje pendelen uiteindelijk niet gewoon efficiënter zijn?
Ja fair enough, maar als hij gaat pendelen dan start hij telkens vrij hoog waardoor je van die warmte ‘stoten’ krijgt in de kamer. Uiteindelijk overschrijd hij daar het setpoint ook mee :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Boszie schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:52:
[...]

Gebruikt dan ongeveen 230W. Dan heb ik via de App de temperatuur op 23gr en fan op drie. Het wordt 21 graden in de woonkamer op ongeveer 45m2.
Bedankt, dan vertoont de ZS waarschijnlijk een soortgelijk gedrag als de ZSX. Ik zal de manual eens downloaden en kijken wat daar in staat. We schaffen dit jaar nog een unit aan, naast de ZSX die we al hebben. Mogelijk wordt de nieuwe unit een ZS, maar ik wil van tevoren goed weten wat ik koop :)
De verwarming staat hier overigens al een maand uit. Ik verplaats alleen soms wat zolderwarmte naar beneden m.b.v. de WPB met spiraal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:45
Fritso schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:57:
LG mag dan niet optimaal zijn voor verwarmen met een lagere COP en waarschijnlijk wat meer defrosts, maar ze kunnen wel heel keurig op een laag vermogen verwarmen zonder pendelen.

Mijn LG PC24SQ 7kw unit moduleert met dit weer gewoon terug naar een stabiele 160W.
Gebruik hier inmiddels 3 jaar een LG als hoofdverwarming, verwarmt hier uitstekend. Denk dat ik deze winter iets van 10 defrosts heb gehad, voornamelijk in januari met de dichte mist. 50 m2 ruimte is met 30min lekker warm, ook als het buiten 3c is.

Geen idee waarom een LG slecht zou zijn in verwarmen dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Nopheros op 23-04-2025 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat ging met name om onnodig defrosten bij een LG multisplit meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:17
Fritso schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:57:

Hier inderdaad ook. De S12ET hier in de woonkamer draaide van gisterochtend tot gisteren halverwege de middag op 175 watt. Veel lager gaat deze niet met verwarmen. Later, toen er wat zon naar binnen kwam ging hij wel pendelen. toen heb ik hem uitgezet want de kamer ging al richting de 22+ graden, wat warm zat is

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Laatst online: 09-06 12:40
Starck schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:44:
[...]

[Afbeelding]
Mijn unit heeft dat ook, afgelopen weekend liet ik hem nog wat op de zon draaien terwijl ik zelf op paasfestivals te vinden was... Levend in het moment helemaal vergeten dat het kreng nog aan stond. Elke 10-15 min aan-uit. hell yeah :+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
barta123 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:14:
[...]
Elke 10-15 min aan-uit. hell yeah :+
Dat valt nog mee, bij mijn MHI is het veel korter. 5 min uit, dan 10 min. draaien, repeat. Exact die tijdsduur ook steeds.

Vervelende vind ik dat je de klep van de binnenunit steeds open/dicht hoort gaan (stappenmotortjes) en dat er ineens een bult warmte (want de buitenunit toert op naar 560W) de kamer in komt. Hij blijft dan een minuut of 3 op 308W draaien en gaat dan weer uit. Terwijl hij urenlang op 138W draaien kan bij iets lagere buitentemperaturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
Na beide handleidingen bestudeerd te hebben, gecombineerd met gebruikerservaringen, kom ik tot deze verwarmingsminima bij milde buitentemperaturen (vanaf 5 °C) voor MHI SRK20/SRK25/SRK35. Tussen haakjes de compressorsnelheid.

ZS:
Minimum 230W (20 rps)

ZSX:
Minimum 130W (12 rps), boven de 12 °C: 275W (25 rps).

Dus de ZS heeft geen sprong in zijn minimum, maar kan niet zover terugmoduleren als de ZSX. Onder de 12 °C zal de ZS eerder pendelen, al wordt dat effect iets verzwakt door de lagere COP. Boven die temperatuur zal de ZSX ietsje eerder pendelen en dat effect wordt nog iets versterkt door de hogere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:59:
Na beide handleidingen bestudeerd te hebben, gecombineerd met gebruikerservaringen, kom ik tot deze verwarmingsminima bij milde buitentemperaturen (vanaf 5 °C) voor MHI SRK20/SRK25/SRK35. Tussen haakjes de compressorsnelheid.

ZS:
Minimum 230W (20 rps)

ZSX:
Minimum 130W (12 rps), boven de 12 °C: 275W (25 rps).

Dus de ZS heeft geen sprong in zijn minimum, maar kan niet zover terugmoduleren als de ZSX. Onder de 12 °C zal de ZS eerder pendelen, al wordt dat effect iets verzwakt door de lagere COP. Boven die temperatuur zal de ZSX ietsje eerder pendelen en dat effect wordt nog iets versterkt door de hogere COP.
Volgens mijn Homewizard Energysocket is het minimale verbruik van de ZS rond de 200 Watt. Op ventilator stand 4 (Orkaan) heb ik hem ook wel stabiel op 185 Watt gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Starck schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:26:
[...]

Volgens mijn Homewizard Energysocket is het minimale verbruik van de ZS rond de 200 Watt. Op ventilator stand 4 (Orkaan) heb ik hem ook wel stabiel op 185 Watt gehad.
Ja, er schijnen ook gevallen te zijn van ZSX onder de 130W. Misschien zijn dat (ook) kleine meetafwijkingen. Hoe dan ook, de ZSX kan een stuk verder terug dan de ZS, maar kan niet zo laag als de ZS boven de 12 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
Ik lees in de topic start niets over Kaisai, wilde daar een 2,6 kW unit van aanschaffen. Maar toch even vergelijken met andere merken, weer een nieuwe wereld voor mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09-06 21:00
DarkShadow schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:37:
Ik lees in de topic start niets over Kaisai, wilde daar een 2,6 kW unit van aanschaffen. Maar toch even vergelijken met andere merken, weer een nieuwe wereld voor mij.
Kaisai is Midea met een andere naam.
Over Midea valt genoeg te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door RareHenk op 25-04-2025 09:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-06 18:27
Martin7182 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:16:
[...]

Ja, er schijnen ook gevallen te zijn van ZSX onder de 130W. Misschien zijn dat (ook) kleine meetafwijkingen. Hoe dan ook, de ZSX kan een stuk verder terug dan de ZS, maar kan niet zo laag als de ZS boven de 12 °C.
Ik heb het net even nagekeken en heb inderdaad op de ZSX met één binnendeel 244w en met twéé aan 188w.
Verder is het pendelen zo goed als weg met de de ClimaControl. Dit wordt nog minder zodra ik twee of meer binnendelen aanzet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9LidmI52G5L8Y7E2Vq4QrELh9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMdqDjtCbCAyU8mYbOfEnYZV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
lexdb schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:50:
[...]

Ik heb het net even nagekeken en heb inderdaad op de ZSX met één binnendeel 244w en met twéé aan 188w.
Verder is het pendelen zo goed als weg met de de ClimaControl. Dit wordt nog minder zodra ik twee of meer binnendelen aanzet.

[Afbeelding]
Dat is wel interessant om te zien. Zal hij minder weerstand voelen door twee open circuits en daardoor de compressor minder energie verbruiken?

Ik ben net een test aan het doen met een SCM50 en 2x ClimaControl op SRK35ZS. Hij draait nu al een tijd op 1 ampere en de compressor 19.7Hz. Heb het nog niet lager zien gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-06 17:55

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

GORby schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:32:
[...]

Heb je toevallig de ventilatiefunctie aanstaan?

Als ik me niet vergis heb ik dat ook een paar keer gehad met de combinatie ventilatiefunctie aan en winderig weer.
Nee dat niet

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
TereZz schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:06:
[…]
Mijn unit staat op een plat dak, vol in de zon. Het zonnetje schijnt óp de buitentemperatuursensor. De condensor warmt door de zon niet zo snel op als de sensor, waardoor het verschil groter wordt dan 5 graden en pats, defrost voor een twee á 3 minuten. Kost niet veel, valt ook mee in comfort, maar onnodig.

Zit nu te denken aan een klein kapje over de sensor te plaatsen. Of van Alieexpress zoiets https://nl.aliexpress.com/item/1005005792206541.html . Iemand hier ervaring mee?
Heb je dit uiteindelijk nog gedaan?

Ik zie namelijk hetzelfde bij de units die ik op het dak heb staan. Die staan met hun rug naar het zuiden en pakken dus elk zonnestraaltje mee op de buitentemperatuur-sensor.

Dit is vandaag, het is 13-15° buiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INP5I6x-Qo7p9G2XjXYyPbsgm_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pC3uZUvKsa082FG2ksSnwbVO.jpg?f=fotoalbum_large

Die sensor zit er niet zomaar op lijkt mij. Ik overweeg ook om er een plaatje metaal of kunststof overheen te zetten. Kan er in de handleiding of op internet eigenlijk niks over vinden dat je hem moet afschermen van de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
ThinkPad schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:22:
[...]
Die sensor zit er niet zomaar op lijkt mij. Ik overweeg ook om er een plaatje metaal of kunststof overheen te zetten. Kan er in de handleiding of op internet eigenlijk niks over vinden dat je hem moet afschermen van de zon.
Er wordt nog wel eens in handleidingen aangeraden de airco/warmtepomp uit de zon in noord/noord-west te installeren. Dat zal niet voor niets zijn dus je gedachte is niet heel gek. Je ziet bij temperatuur regelingen ook nog wel eens een "solar radiation shield"(soort wit kapje) om de sensor tegen de zon te beschermen. Het is immers van belang om te weten wat de temperatuur van de lucht is die er door je buitenunit heen stroomt en niet wat de fictieve temperatuur is omdat de zon er op schijnt.

Je kan er weinig mee kapot maken dus het is een leuk experiment.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 26-04-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:40

NMH

Moderator General Chat
Even een vraag voor de Daikin bezitters / liefhebbers / experts alhier. :) We zitten in een "aanbestedingstraject" om hier in huis airco te laten installeren en één van de installateurs geeft de keuze tussen Comfora of Perfera binnenunits. Nu heb ik even gekeken wat de verschillen tussen de twee zijn en onder andere op basis van deze video kom ik op het volgende qua relevante verschillen:
  • De Perfera binnenunit is iets stiller en heeft een optie om de buitenunit minder geluid te laten maken. Dat laatste klinkt wel aardig, maar ik geloof niet dat het ding normaal onnodig geluid maakt, dus ik neem aan dat je dan inlevert op capaciteit. Ik vraag me dus af hoeveel dat oplevert.
  • De Perfera is iets zuiniger.
  • De Perfera heeft een extra filter. Dat klinkt op zich goed, maar heb je daar in de praktijk echt wat aan? Daikin heeft uiteraard ronkende weetjes als "elimineert 99,98% van het humane coronavirus", maar als je in de kleine lettertjes kijkt, dan zie je dat dat is als je het ding in een kamer van nog geen halve kuub zet. Niet echt een nuttig cijfer dus.
  • De Perfera heeft een betere sensor om de luchtstroom van mensen af te richten. Ook hier vraag ik me af: hoe goed werkt dat en heb je er in de praktijk wat aan?
  • De Perfera heeft een heatboost functie. Aangezien de installatie hier primair zal zijn om te koelen en hooguit bij te verwarmen in de winter zie ik hier geen meerwaarde in.
Als ik hier in het topic zoek dan lijkt Perfera duidelijk populairder afgaande op het aantal posts dat Pefera of Comfora bevat. Nu vraag ik me af, is het de meerprijs (600 euro op basis van 4 binnenunits) waard? En zijn er verder nog verschillen, bijvoorbeeld op het vlak van hoe goed die dingen met Home Assistant integreren of qua kwaliteit?

Als de Perfera duidelijk beter is dan heb ik niet zoveel moeite om die meerprijs op tafel te leggen. Maar als het weinig meerwaarde heeft, dan hoeft het geld natuurlijk niet op. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06 22:22
NMH schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:36:
Even een vraag voor de Daikin bezitters / liefhebbers / experts alhier. :) We zitten in een "aanbestedingstraject" om hier in huis airco te laten installeren en één van de installateurs geeft de keuze tussen Comfora of Perfera binnenunits. Nu heb ik even gekeken wat de verschillen tussen de twee zijn en onder andere op basis van deze video kom ik op het volgende qua relevante verschillen:
  • De Perfera binnenunit is iets stiller en heeft een optie om de buitenunit minder geluid te laten maken. Dat laatste klinkt wel aardig, maar ik geloof niet dat het ding normaal onnodig geluid maakt, dus ik neem aan dat je dan inlevert op capaciteit. Ik vraag dus af hoeveel dat oplevert.
  • De Perfera is iets zuiniger.
  • De Perfera heeft een extra filter. Dat klinkt op zich goed, maar heb je daar in de praktijk echt wat aan? Daikin heeft uiteraard ronkende weetjes als "elimineert 99,98% van het humane coronavirus", maar als je in de kleine lettertjes kijkt, dan zie je dat dat is als je het ding in een kamer van nog geen halve kuub zet. Niet echt een nuttig cijfer dus.
  • De Perfera heeft een betere sensor om de luchtstroom van mensen af te richten. Ook hier vraag ik me af: hoe goed werkt dat en heb je er in de praktijk wat aan?
  • De Perfera heeft een heatboost functie. Aangezien de installatie hier primair zal zijn om te koelen en hooguit bij te verwarmen in de winter zie ik hier geen meerwaarde in.
Als ik hier in het topic zoek dan lijkt Perfera duidelijk populairder afgaande op het aantal posts dat Perera of Comfora bevat. Nu vraag ik me af, is het de meerprijs (600 euro op basis van 4 binnenunits) waard? En zijn er verder nog verschillen, bijvoorbeeld op het vlak van hoe goed die dingen met Home Assistant integreren of qua kwaliteit?

Als de Perfera duidelijk beter is dan heb ik niet zoveel moeite om die meerprijs op tafel te leggen. Maar als het weinig meerwaarde heeft, dan hoeft het geld natuurlijk niet op. :)
Niet over nadenken verder, de Perfera nemen. De Comfora is op alle vlakken minder, meer geluid van de binnenunit, en geloof me dat ga je merken, slechtere cop, dus de Perfera verdient zich ook nog terug, minder regelfuncties, het klopt dat niet alles even nuttig is wat de Perfera kan maar hij regelt net iets fijner. Dat extra filter is inderdaad niet echt de moeite, ik heb hem eruit gehaald dan hoef ik hem ook niet schoon te maken :)

Toen ik deze keuze heb onderzocht verbaasde me over het grote verschil dat ik tegen kwam. Ik ben uiteindelijk beneden nog iets duurder gegaan met de stylish, maar dat was meer voor het oog.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 19:48
Starck schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:26:
[...]

Het klopt inderdaad dat (in ieder geval MHI, weet niet precies hoe het bij andere merken zit) units vaak wat verder terug kunnen moduleren dan gespecificeerd. Volgens de specificaties zou mijn (8kW multisplit) unit bijvoorbeeld tot 360 watt terug kunnen moduleren maar heb hem meerdere keren op 250 à 260 watt zien draaien. Ook met veel andere MHI-units (zowel single als multisplit) heb ik lagere waarden dan gespecificeerd voorbij zien komen in dit en het MHI-topic.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-06 13:45
Is het iemand ondertussen al gelukt om via de app (Smart M-Air) van Mitsubishi Heavy Industries (MHI) de self-clean modus te activeren na het koelen? Als je dit op de afstandsbediening ingesteld hebt draait de binnenunit nog z'n 2 uur door op een soort ventilatiestand met gesloten lamellen. Ik zou dit graag via Home Assistant willen aanroepen na afloop van het koelen maar zie tot op heden geen mogelijkheid.
Heb nu als tussenoplossing het zo ingericht dat hij nog 2 uur op de ventilatiestand staat, maar dat is toch een andere functie en levert een iets hoger verbruik op.

[ Voor 16% gewijzigd door Niek_ op 28-04-2025 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Boszie schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:52:
[...]

Heb je hem ook echt nodig nog met temperaturen van de afgelopen dagen? Het is in mijn huis gewoon 21-22°C zonder verwarming. Afgelopen week nog wel 1x dagje verwarmd toen ik zelf een paar dagen weg ben geweest, toen waren er ook 2-3 dagen met amper zon, toen was het 17°C, maar eenmaal warm koelt het niet meer af.. :)

Op mijn werk (gebouw is uit 2009) moet nu al flink gekoeld worden, anders is het niet te houden in dat pand.

Is ook erg slecht gezet met veel ramen wat vooral op de middag veel zon vangt, dus ik zou het eigenlijk gewoon platslagen en fatsoenlijk bouwen..

Als het om koelen gaat hoef ik alleen de allerheetste dagen een paar keer te koelen en ik heb gewoon altijd een fris huis :) (tuin op het oosten, hoekhuis met dikke muur op het zuiden) :*)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:06
Ik heb een condenswaterpomp die continu aan is. Voorheen ging hij af en toe aan om het water af te voeren, maar nu blijft hij aan als de airco uit staat. Als ik de airco een tijdje laat draaien, dan gaat hij op een gegeven moment wel uit.

Iemand een idee of dit een instelling is, of te repareren is? Een nieuwe zit al snel rond de 120€, dus als er een goedkopere oplossing is, hoor ik het graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QRBZDDtEZHxYWbU3YNWWl8LlR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFzT5u5RzagLqS1UZGkEyK7G.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:54
Geen idee wat je nu hier laat zien, maar om het niveau in een tankje te kunnen controleren kan je toch gebruik maken van een vlottertje en een schakelaar.
In een Miele vaatwasser zit een kleine uitspring in de bodemplaat, en daarin past een 'vlottertje' van piepschuim, ca 5 cm dia dat gaat drijven als en water intern op de bodemplaat lekt, dan bedient dat drijvertje een micro schakelaar, en gaat de water afsluiter dicht.
Zoiets kan je er toch ook op maken; als je een 3D printer hebt, dan is dat een fluitje van een cent, en kost niet veel meer.....Alleen moet die dan de pomp laten draaien, in plaats van een water toevoer kraan af te sluiten

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-06 10:10
RobbieB schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:04:
Ik heb een condenswaterpomp die continu aan is. Voorheen ging hij af en toe aan om het water af te voeren, maar nu blijft hij aan als de airco uit staat. Als ik de airco een tijdje laat draaien, dan gaat hij op een gegeven moment wel uit.

Iemand een idee of dit een instelling is, of te repareren is? Een nieuwe zit al snel rond de 120€, dus als er een goedkopere oplossing is, hoor ik het graag.

[Afbeelding]
Verkeerde topic waarin je dat vraagt trouwens.
*verplaatst
Maar zie foto, er is een pompje en een vlotter.
De vlotter moet je nakijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hu1ojqXrExYzqLdW0eCDZTxcBtk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5WNIl7nFUN8v8SgjwEl9TyQN.jpg?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 30-04-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Is er iemand met een MHI die in HASS met de standaard WF-RAC module de airco aanstuurt via een automation/script? Ik kan via climate card de airco prima bedienen (modus, temperatuur, hor./ver. swing) maar via een automation/script lukt mij dat niet

ThinkPad in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Zou graag een knop willen maken in HASS om in één keer drie airco's aan te zetten en dan ook gelijk de positie van de klep mee te geven etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-06 16:52
barta123 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:14:
[...]

Heb je hem ook echt nodig nog met temperaturen van de afgelopen dagen? Het is in mijn huis gewoon 21-22°C zonder verwarming. Afgelopen week nog wel 1x dagje verwarmd toen ik zelf een paar dagen weg ben geweest, toen waren er ook 2-3 dagen met amper zon, toen was het 17°C, maar eenmaal warm koelt het niet meer af.. :)

Op mijn werk (gebouw is uit 2009) moet nu al flink gekoeld worden, anders is het niet te houden in dat pand.

Is ook erg slecht gezet met veel ramen wat vooral op de middag veel zon vangt, dus ik zou het eigenlijk gewoon platslagen en fatsoenlijk bouwen..

Als het om koelen gaat hoef ik alleen de allerheetste dagen een paar keer te koelen en ik heb gewoon altijd een fris huis :) (tuin op het oosten, hoekhuis met dikke muur op het zuiden) :*)
Dit huis met redelijk isolatie wordt ook niet snel warm, puur omdat zon maar op 1 gevel staat, heb je vrijstaand dan wordt het sowieso snel warm, zeker met die populaire tegeltuinen.

Het is puur stand woning en wel/geen buitenzonwering en leefomstandigheden binnenin.

Dikte muur zegt weinig, na een hittegolf mag jij nog lang nagenieten terwijl een redelijk geisolleerd huis alweer afgekoeld is.

kantoren zijn snel warm met alle mensen en apparatuur, ontkom je niet aan actief koelen.
De airco gaat hier pas aan bij een hittegolf als het binnen boven 25c wordt(is nu nog 20c binnen).

Nu de zon hoog staat geen issue, pas rond augustus als de zon lager staat heeft mijn woning op zuid er meer last van.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 01-05-2025 12:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:07
Ik heb een Daikin perfera vloermodel.

Vandaag die voor de eerste keer op koelen gezet na 3j in gebruik op verwarmen.

Doet ie best goed, en met 200W zonnestroom van de nieuwe pv-installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wwMKlOq5Kco96pXyEpp0C22Dp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZTPo6dPKJk2CKtRi3TO8aJkm.png?f=fotoalbum_large

Ik ga niet koelen, het koelt vanzelf af na het weekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
barta123 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:25:
[Afbeelding]

Ik ga niet koelen, het koelt vanzelf af na het weekend :)
Ik ga wel koelen. Met de deuren open desnoods 8)7 . De zonnepanelen moeten het ergens kwijt :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
HugoStiglitz schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:44:
[...]

Ik ga wel koelen. Met de deuren open desnoods 8)7 . De zonnepanelen moeten het ergens kwijt :F
Elektrische auto kopen, hehehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
barta123 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:53:
[...]

Elektrische auto kopen, hehehe
Goed plan! Maar nee. Ik hecht nog veel te veel waarde aan een 3 Liter V6. Dan maar lekker 20 graden op de slaapkamers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Morgen komen ze 2x een werkschakelaar naast elkaar installeren. Mogen er 2 airco's op 1 werkschakelaar? De andere werkschakelaar is voor een duo hybride Quatt, welke naast de 2 airco's komen te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
supercrazy schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:20:
Morgen komen ze 2x een werkschakelaar naast elkaar installeren. Mogen er 2 airco's op 1 werkschakelaar? De andere werkschakelaar is voor een duo hybride Quatt, welke naast de 2 airco's komen te staan.
Werkschakelaar kost niets. Juist met onderhoud en foutzoeken is twee losse wel zo fijn. Gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-06 14:35
Hallo,

Ik zit met het begrijpen van de werking van een splitsysteem.

We hebben twee split systemen in het huis. Het betreft toshiba haori binnen en buitenunits.

Als ik het splitsysteem aanzet met 1 binnenunit, bleed het systeem via de andere unit. Mijn inziens is het enige wat niet gebeurd dat de fan draait. De afname van energie lijkt mij dus wat minder omdat het omzettingsproces minder snel verloopt. Er zit dus geen klep in de leidingen of iets dergelijks. Klopt dit?

Verder valt mij op dat er altijd een master/slave situatie ontstaat bij de binnenunits. De binnenunit die als eerste aan gaat bepaald koude of warmte productie bij de buitenunit. Het kan dus voorkomen dat de ander niet genoeg koelt omdat de buitenunit niet aanslaat omdat de master geen vraag genereert. Klopt dit ook?

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Kunnen 2 airco's van 2.5kwh en 1 van 5 kwh op 1 groep van 16 Amp? Alles is van MHI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
supercrazy schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:57:
Kunnen 2 airco's van 2.5kwh en 1 van 5 kwh op 1 groep van 16 Amp? Alles is van MHI.
Ik denk dat je dan vooral met verwarmen wel risico gaat lopen op doorslaan van die zekering. Tweemaal 2,5: geen probleem. Die 5 erbij zou ik zeer zeker niet aanraden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Drie is teveel idd. Ik heb een 2kW MHI en die trekt op z'n piek met verwarmen iets van 1500W. Met twee stuks zit je al bijna aan de 3600W (16A) max. Zou de 5kW op een eigen B16 zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 02-05-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Ze zullen nooit alle 3 op vol vermogen aanstaan. In de winter hebben we waar de 5 kwh komt een warmtepomp draaien met vloerverwarming. En de 2.5 kwh zijn op de slaapkamers dus die gaan ook niet op vol vermogen verwarmen. Qua koelen zal het sneller zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Een apparaat van dat formaat wil je gewoon op een eigen groep.
Het kan vast in 99% van de gevallen maar de regels zijn >2kW = eigen groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Je warmtepomp kan een keer stuk gaan. Er kan altijd wel een reden zijn om ze toch alle 3 aan te hebben staan. Ik vind dat je een installatie zo moet ontwerpen dat dat geen problemen geeft. Nu niet, en ook niet in de toekomst (met misschien wel een andere bewoner).

Het advies vanuit de NEN is om apparaten die 2 kW kunnen trekken een eigen groep te geven. Ik weet vrij zeker dat die 2,5 kW airco wel een rating hebben van meer dan 9A dus strikt gezien zouden ze allemaal een eigen groep moeten hebben. In de praktijk kunnen 2 x 2,5 prima op een groep. Een 5 kW erbij is gewoon teveel IMO.. :)

Wat mij betreft blijft het advies negatief.
LED-Maniak schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:55:
Een apparaat van dat formaat wil je gewoon op een eigen groep.
Het kan vast in 99% van de gevallen maar de regels zijn >2kW = eigen groep.
Officieel is het een advies.

[ Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 02-05-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
supercrazy schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:49:
Ze zullen nooit alle 3 op vol vermogen aanstaan. In de winter hebben we waar de 5 kwh komt een warmtepomp draaien met vloerverwarming. En de 2.5 kwh zijn op de slaapkamers dus die gaan ook niet op vol vermogen verwarmen. Qua koelen zal het sneller zijn.
Bij een defrost gaat hij ook op vol vermogen draaien voor een aantal minuten. Daar heb je zelf geen invloed van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xalopalyps
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:11
ThinkPad schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:10:
Drie is teveel idd. Ik heb een 2kW MHI en die trekt op z'n piek met verwarmen iets van 1500W. Met twee stuks zit je al bijna aan de 3600W (16A) max. Zou de 5kW op een eigen B16 zetten.
Ik heb hier tot nu toe de 5kW MHI max. 1,5 kW zien trekken en de 2kW MHI max. 600 W. Komt ook overeen met de specs:

5kW - Opgenomen vermogen verwarmen (kW): 1,56 / Nominale stroomsterkte verwarmen (A): 6,9
2kW - Opgenomen vermogen verwarmen (kW): 0,59 / Nominale stroomsterkte verwarmen (A): 3,0

Zitten hier op 1 groep achter een B16.

[ Voor 8% gewijzigd door Xalopalyps op 02-05-2025 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Xalopalyps schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:23:
[...]

Ik heb hier tot nu toe de 5kW MHI max. 1,5 kW zien trekken en de 2kW MHI max. 600 W. Komt ook overeen met de specs:

5kW - Opgenomen vermogen verwarmen (kW): 1,56 / Nominale stroomsterkte verwarmen (A): 6,9
2kW - Opgenomen vermogen verwarmen (kW): 0,59 / Nominale stroomsterkte verwarmen (A): 3,0

Zitten hier op 1 groep achter een B16.
Een SRK25ZS-W bijv. is gerate op 9A en dat is 2070 W.

Dat jij dat ding op max 600W ziet wil niet zeggen dat dat echt zijn maximale vermogen is. Ik kan je garanderen dat ie veel hoger kan. Nu weet ik niet precies welke je hebt natuurlijk, maar de rating is echt wel flink hoger dan 600W (dat zou 2,6A zijn..).

Kijk je bijv. naar een SRK50ZS-W, dan is die gerate op 14,5A (3335 W) en dat zit al heel dicht tegen de 16A aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 02-05-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
600W is de opstartpiek. In de Hi-modus (spierballen icoontje) en bij een defrost gaat hij echt wel flink hoger idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIY0G2jqpS94j3_HLHcSUTXHqTQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dpajYpjPK7sp99t3CpPY4els.png?f=user_large

Je kan gerust een minuut lang 150% vragen van een B16 automaat. Als je maar niet 3x trek, dan hoort die direct uit te gaan.

Een C/D automaat zijn zelfs gemaakt om tijdelijk meer dan 5x toe te staan tot je thermische limiet bereik - grote koel/vriescellen starten nogal grof en hangen aan C25 of groter, of C16 3P+N.

Een 5 kW en 2 kW losse splits schat ik op max 4.5 kW samen als ze beide op max zitten te verwarmen. Dat is 1.17x 16A en dat mag je ongeveer een uur doen voordat hij uit slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xalopalyps
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:11
Glashelder schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:42:
[...]

Een SRK25ZS-W bijv. is gerate op 9A en dat is 2070 W.

Dat jij dat ding op max 600W ziet wil niet zeggen dat dat echt zijn maximale vermogen is. Ik kan je garanderen dat ie veel hoger kan. Nu weet ik niet precies welke je hebt natuurlijk, maar de rating is echt wel flink hoger dan 600W (dat zou 2,6A zijn..).

Kijk je bijv. naar een SRK50ZS-W, dan is die gerate op 14,5A (3335 W) en dat zit al heel dicht tegen de 16A aan.
Duurde even voordat ik een specsheet vond met de max. running current, dat klopt inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 00:39
w00key schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:54:
[Afbeelding]

Je kan gerust een minuut lang 150% vragen van een B16 automaat. Als je maar niet 3x trek, dan hoort die direct uit te gaan.

Een C/D automaat zijn zelfs gemaakt om tijdelijk meer dan 5x toe te staan tot je thermische limiet bereik - grote koel/vriescellen starten nogal grof en hangen aan C25 of groter, of C16 3P+N.

Een 5 kW en 2 kW losse splits schat ik op max 4.5 kW samen als ze beide op max zitten te verwarmen. Dat is 1.17x 16A en dat mag je ongeveer een uur doen voordat hij uit slaat.
dat KAn je een uur doen voor die uit slaat.

Het MAG volgens mij niet. Want de max is 16A wat je er op mag aansluiten. En dit is meer.

Dus gewoon een extra groep. Doe je toekomstige zelf een plezier, de verzekering een plezier (want die zullen dat ook niet leuk vinden, al zullen ze er niet achter komen als het mis gegaan is).

Ik ben echt niet vies van een beetje extra.... maar dit zit wel op een stuk meer dan wat er op hoort te zitten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Waah schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:37:
[...]

dat KAn je een uur doen voor die uit slaat.

Het MAG volgens mij niet. Want de max is 16A wat je er op mag aansluiten. En dit is meer.

Dus gewoon een extra groep. Doe je toekomstige zelf een plezier, de verzekering een plezier (want die zullen dat ook niet leuk vinden, al zullen ze er niet achter komen als het mis gegaan is).

Ik ben echt niet vies van een beetje extra.... maar dit zit wel op een stuk meer dan wat er op hoort te zitten :P
Een waterkoker en de Nespresso mag ook niet tegelijk als je het zo strikt neem. Zelfde als de versterker en een PC, PlayStation etc.

Je jaagt jezelf onnodig op de kosten door alles maximaal tegelijk aan te kunnen zetten. Om vervolgens achter een 40A hoofdzekering of aardlek te zetten 😂

In Nederland heeft alles al extra marge. Die 2.5mm2 aders zijn goed tot 23A. Dat stressen rondom 16A is zwaar onnodig. Slaat het wel vaker uit, dan moet je het even splitsen. 5 kW op een slaapkamer/verdieping groep is prima. Keuken zou ik ook niet zo paniekerig over doen, vaatwasser kan theoretisch veel amps trekken, zit gewoon op de begane grond groep, dus samen met waterkoker, koffie, TV + alle zooi daar etc. Alleen oven en kookplaat is apart.

[ Voor 20% gewijzigd door w00key op 02-05-2025 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
w00key schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:55:
[...]

Een waterkoker en de Nespresso mag ook niet tegelijk als je het zo strikt neem. Zelfde als de versterker en een PC, PlayStation etc.

Je jaagt jezelf onnodig op de kosten door alles maximaal tegelijk aan te kunnen zetten. Om vervolgens achter een 40A hoofdzekering of aardlek te zetten 😂
Dat is apparatuur met een stekker. Daar is/zijn geen regelgeving voor of adviezen voor. Wat die Nespresso betreft: er is wel een advies (AFAIK) om de stopcontacten in de keuken te verdelen over minstens twee groepen. Zodat de boel niet eruit klapt als je een Nespresso en frituur tegelijkertijd gebruikt.

Voor vast aangesloten apparatuur zijn er wel adviezen, en het advies daar is elk apparaat dan een hogere afzekerwaarde heeft dan 2000W een eigen groep te geven.
Keuken zou ik ook niet zo paniekerig over doen, vaatwasser kan theoretisch veel amps trekken, zit gewoon op de begane grond groep, dus samen met waterkoker, koffie, TV + alle zooi daar etc. Alleen oven en kookplaat is apart.
Bij jou misschien.. hier niet hoor.

Koelkast en vaatwasser (1900W, dus hoefde strikt gezien geen eigen groep) zitten op een groep. Twee ovens met elk een eigen groep. En 7 stopcontacten verdeeld over twee groepen.

[ Voor 20% gewijzigd door Glashelder op 02-05-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Glashelder schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:01:
[...]

Dat is apparatuur met een stekker. Daar is/zijn geen regelgeving voor of adviezen voor. Wat die Nespresso betreft: er is wel een advies (AFAIK) om de stopcontacten in de keuken te verdelen over minstens twee groepen. Zodat de boel niet eruit klapt als je een Nespresso en frituur tegelijkertijd gebruikt.

Voor vast aangesloten apparatuur zijn er wel adviezen, en het advies daar is elk apparaat dan een hogere afzekerwaarde heeft dan 2000W een eigen groep te geven.
Mhm. Sure, als je tig groepen heb of infinite money glitch, plus een makkelijke weg voor een nieuwe kabel, hier moet je flink boren of frezen om het mooi af te werken. Mijn 5.2 kW met een piekverbruik van een waterkoker zit aan een snoertje en schuko plug bij een bestaande, laag belastte groep. Buiten zit wel een werkschakelaar.

Ik ga voor "good enough". Een ding dat 95% van de tijd pruttelt op 600W heeft geen aparte groep nodig. Dat er anders wordt geschreven / officieel anders moet, whatever.

Voor een commerciële unit is dat anders. Daar heb ik op 1 paneel (van de 4) al K1-12 en 40+ enkelpolige automaat, plus tig aardlek. Dan kan er wel een paar bij voor de airco. Die draaien ook vaak rond max vermogen, je gaat niet 40 kW installeren als 20 ook genoeg is. Thuis is er veel vaker overkill.

[ Voor 19% gewijzigd door w00key op 02-05-2025 13:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 00:39
w00key schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:07:
[...]

Mhm. Sure, als je tig groepen heb of infinite money glitch, plus een makkelijke weg voor een nieuwe kabel, hier moet je flink boren of frezen om het mooi af te werken. Mijn 5.2 kW met een piekverbruik van een waterkoker zit aan een snoertje en schuko plug bij een bestaande, laag belastte groep. Buiten zit wel een werkschakelaar.

Ik ga voor "good enough". Een ding dat 95% van de tijd pruttelt op 600W heeft geen aparte groep nodig. Dat er anders wordt geschreven / officieel anders moet, whatever.

Voor een commerciële unit is dat anders. Daar heb ik op 1 paneel (van de 4) al K1-12 en 40+ enkelpolige automaat, plus tig aardlek. Dan kan er wel een paar bij voor de airco. Die draaien ook vaak rond max vermogen, je gaat niet 40 kW installeren als 20 ook genoeg is. Thuis is er veel vaker overkill.
De stroomkabels voor je airco zitten aan de buitenkant. Dus die kun je makkelijk naar de meterkastlocatie laten lopen. Dus dat is IMHO een non-issue.

Als je 3 high end airco's gaat kopen, zouden de kosten voor wat extra groepen echt niet het verschil moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Ik heb nu geregeld dat ze een 20A met eigen aardlekschakelaar gaan plaatsen voor de airco's, dan hebben we wat meer ruimte. Probleem is dat we geen kruipruimte hebben dus de kabel moet helemaal via het platte dak naar het schuine dak en daar overheen naar de positie voor alle units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:34
Ik had eens een vraagje ik heb thuis een 5kw daikin hangen.
Dit is een single split airco die de beneden verdieping koelt.
Nu heb ik toen der tijd niet nagedacht en had eigenlijk gelijk voor een duo split moeten gaan welke ook gelijk mijn dochter d'r kamer had kunnen koelen.
Kun je van een 5 kw single split ook een duo split maken ?
Of ben je dan echt gebonden aan een nieuwe buitenunit ook ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
camel1987 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:39:
Ik had eens een vraagje ik heb thuis een 5kw daikin hangen.
Dit is een single split airco die de beneden verdieping koelt.
Nu heb ik toen der tijd niet nagedacht en had eigenlijk gelijk voor een duo split moeten gaan welke ook gelijk mijn dochter d'r kamer had kunnen koelen.
Kun je van een 5 kw single split ook een duo split maken ?
Of ben je dan echt gebonden aan een nieuwe buitenunit ook ?
Je zit gelijk aan een andere buiten unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Waah schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:33:
[...]

De stroomkabels voor je airco zitten aan de buitenkant. Dus die kun je makkelijk naar de meterkastlocatie laten lopen. Dus dat is IMHO een non-issue.

Als je 3 high end airco's gaat kopen, zouden de kosten voor wat extra groepen echt niet het verschil moeten maken.
Niet iedereen installeert 3 high end airco's. En het is niet het materiaal dat hier geld kost, het zijn de uren. Een MHI ZS 3.5 kW is 1000 euro los, met installatie is het 2000. Een zooi draden en een B16 automaat kost niks, maar voor het boren of netjes afwerken buitenom ben je wel even bezig. In een bedrijfspand met die 999 automaten is het easy, daar mag het lelijk of boven het systeemplafond bij de dichtsbijzijnde stalen kabelgoot.*

De airco mensen willen helemaal geen groepen trekken en elektriciens hebben er ook weinig zin in en rekenen daar grof geld voor. Zeker als je het los in 2 groepen bij kan prikken, eentje op de slaapkamer, ander bij de hal / tuin, is er niks aan de hand.

* ook dat is niet gratis, voor een nieuwe 3 fase Hager subpaneel met 9x B16, 3x aardlek, 1 hoofdschakelaar, 2 bestaande groepen splitsen en 1 nieuwe B16 airco groep was 2355,- afgerekend. Materiaal was maar weinig geld maar ze waren een dagje met zijn tweeen bezig.

[ Voor 11% gewijzigd door w00key op 02-05-2025 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
marcovandam schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:28:
[...]

Niet over nadenken verder, de Perfera nemen. De Comfora is op alle vlakken minder, meer geluid van de binnenunit, en geloof me dat ga je merken, slechtere cop, dus de Perfera verdient zich ook nog terug, minder regelfuncties, het klopt dat niet alles even nuttig is wat de Perfera kan maar hij regelt net iets fijner. Dat extra filter is inderdaad niet echt de moeite, ik heb hem eruit gehaald dan hoef ik hem ook niet schoon te maken :)

Toen ik deze keuze heb onderzocht verbaasde me over het grote verschil dat ik tegen kwam. Ik ben uiteindelijk beneden nog iets duurder gegaan met de stylish, maar dat was meer voor het oog.
En de Stylish kan dan net weer minder dan de Perfera, oa instellen eco mode en buitenunit stil kan niet via de app bij de Stylish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep meloen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-06 22:58
Navi schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:26:
[...]

En de Stylish kan dan net weer minder dan de Perfera, oa instellen eco mode en buitenunit stil kan niet via de app bij de Stylish.
Dat zal wellicht het geval zijn bij de oudere versies. Ik kan deze instellingen wel aanpassen in de app van onze Stylish.

Daikin Stylish 4.2 kW RXA42B / FTXA42C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
joep meloen schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:54:
[...]

Dat zal wellicht het geval zijn bij de oudere versies. Ik kan deze instellingen wel aanpassen in de app van onze Stylish.
Hoe oud zijn de jouwe? De mijne dacht uit 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:51
Hallo,
Even een vraag aan de experts.
Ik heb een al oudere airco, Mitsubishi Electric (van 2012), koelt onze slaapkamer, waarvan schuin dak op het zuidwesten ligt, en de temperatuur makkelijk 30 soms zelfs 35 graden wordt op zonnige dagen. Nu voor het eerst weer aangezet, na een winter van “geen” activiteit (want ook nauwelijks bijgesprongen om de slaapkamer te verwarmen).
Overigens is afgelopen zomer de hoeveelheid koelvloeistof gecontroleerd, en een heel klein beetje bijgevuld volgens de specificatie.
De binnenunit blaast koele lucht zoals we gewend zijn, en de unit trekt 450 W vermogen met een lichte “bobbel” van ca. 100W meer. En wat me opvalt is dat de fan, buiten, ca. 10 seconden draait, en flink warme lucht uitblaast, om dan te stoppen/af te remmen, voor enkele seconden en dan weer op te toeren, 10 seconden en dan weer langzamer. In het opgenomen vermogen (HW meter, uitgelezen in de NU stand) zie je afgezien van de verhoging door de startende en stoppende fan nauwelijks fluctuaties dus de compressor loopt volgens mij gewoon een steady toerental en met het geleverde koelvermogen lijkt ook niets mis.
Zie de screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uq1LnfOqDVFtl_fhpR9G9uB1-ho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRGWaAlM8jCpaEuUCSTkBUhe.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dit pendelen van de fan was me niet eerder opgevallen.
Is het normaal als er minder vermogen wordt gevraagd, of is er iets defect in de regeling?
Dank voor jullie advies.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep meloen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-06 22:58
Navi schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:21:
[...]

Hoe oud zijn de jouwe? De mijne dacht uit 2023.
Bij ons december 2024 geplaatst.

Daikin Stylish 4.2 kW RXA42B / FTXA42C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:05
Ik ben ook voornemens om een airco te plaatsen (multi split) voor de slaapkamers op de 1e verdieping. De installatienwil ik zoveel mogelijk zelf doen.

Zijn er toevallig tweakers of partijen die dan het in bedrijfsstelling verzorgen ivm F gassen certificaat?
Pagina: 1 ... 139 ... 141 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic