Draakje5 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:02:
Wij hebben vloerkoeling inderdaad, maar geeft snel condens. Ondanks dat we toch bijv. maar met 19 graden koelen.
Net nog een 4e over de vloer gehad. Ze adviseren toch meestal wel allemaal 5kwh. Ook om net dat extra vermogen te hebben om de koelte naar andere ruimtes te brengen (bij de overloop dus naar de slaapkamers) en (bij de woonkamer, naar de keuken, U vorm BG).
Een pompje raadde deze laatste man af, ivm vele storingen enz.
Zelf wil ik zo min mogelijk door de gevel boren, en vind ik een condens uitvoer (ook al is ie minimaal) nabij de voordeur nou niet echt mooi..
Hoger vermogen nodig om warmte/koelte naar andere ruimtes te kunnen brengen is wat mij betreft grote onzin.
Hier kleine oude tussenwoning met mhi scm60, een 3,5kW in de woonkamer, 2,5kW in het trapgat en een zelden gebruikte 2kW op de slaapkamer.
Je hebt alleen iets aan het hoge vermogen van de binnenunit wanneer je bereid bent de unit op volle kracht te laten blazen, en zelfs dan is het voordeel beperkt. Warme of koude lucht van de airco reist slecht
Wat beter werkt is meer kleinere binnenunits waardoor de lucht makkelijker/beter verspreid wordt op een veel comfortabelere manier.
Een andere optie is 24/7 verwarmen of koelen. Daarbij koel of verwarm je rustig met laag verbruik de bubbel om je binnenunit heen, waarna die warmte/koelte langzaam mengt met/verspreid naar plekken buiten de bubbel.
Juist bij deze constructie wil je een laag verbruik, want bij 24/7 gebruik telt een klein verschil in verbruik fors aan.
Hier zet ik in de winter onze trapunit op 18 graden. Daarmee houdt die unit de temperatuur op de overloop, de slaapkamer en de gang beneden op 15,5-18 graden, afhankelijk van de buitentemperatuur. Hoe kouder het buiten is, hoe meer uren op een dag we de unit laten lopen.
Wanneer we 2 units tegelijk gebruiken verbruikt onze installatie minder stroom dan bij gebruik 1 unit (in de meeste gevallen), en op die manier kunnen we dus met 2 units ons huis aangenaam houden voor een betrekkelijk laag verbruik (doorgaans 280-300W).
Ons huis (bj '57) is voor nu ongeveer gemiddeld geïsoleerd, zeker geen A++ woning.
Koelen is veel makkelijker voor een airco dan verwarmen. In ons huis is pendelen met koelen met onze kleinere units al onvermijdelijk. Is ook geen enkel probleem. We merken weinig tot niets van het pendelen, en het geeft hier een fors lager verbruik. Ik zie het meer als terugmoduleren dan pendelen.
Maar voor het verspreiden van koelte (of warmte) ga je meer hebben aan tijd dan aan een hoog vermogen. Dat vermogen ga je zelden gebruiken omdat het slecht confort geeft en een erg hoog verbruik. Of eventueel meerdere kleine units natuurlijk.
Wat betreft het terugregelen van het vermogen van een Daikin is het goed om te vergelijken wat het aan verbruik oplevert, tov het verbruik bij een installatie waarbij je die optie niet hebt. Het kan zijn dat het inmiddels veranderd is, maar ik heb begrepen dat het minimaal opgenomen vermogen (minimaal verbruik) van een Daikin multisplit vrij hoog ligt. 40% van veel kan nog steeds hoger liggen dan het standaard minimaal opgenomen vermogen van een ander merk installatie die die optie niet heeft.
Mensen doen hier in dit topic soms erg panisch over pendelen maar feitelijk hoeft het geen probleem te zijn. Wanneer hier de "bubbel" op temperatuur is neemt de unit gas terug en checkt elke 30 minuten (of 15 minuten bij lagere/hogere buitentemperatuur) door het rond blazen van wat lucht hoe de vlag erbij hangt in de ruimte. Daarna wordt zonodig rustig wat bijverwarmd of gekoeld. Geeft mooi laag verbruik en prima comfort.
[
Voor 14% gewijzigd door
Sjamo op 17-04-2025 11:52
]