Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 138 ... 141 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 11:01
LED-Maniak schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:25:
Inderdaad Mitsubishi Heavy Industries. Daikin was juist verder dichtgetimmerd en MelCloud(mitsubishi electric) was ook niet lokaal te bedienen.
Mitsbischi Heavy en Electric staat dus compleet los van elkaar? Heavy gebruikt geen MelCloud?
Is er verder nog een reden om voor de ene of de andere te gaan?

[ Voor 3% gewijzigd door DoubleYouPee op 11-04-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02:19
DoubleYouPee schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:42:
[...]

Mitsbischi Heavy en Electric staat dus compleet los van elkaar? Heavy gebruikt geen MelCloud?
Puur uitgaande van informatie die ik hier op tweakers heb verkregen kan ik herhalen wat een ervaren monteur hier eerder over heeft gezegd:

"Anders dan de overeenkomst van hoge kwaliteit hebben ME en MHI niets met elkaar te maken.
MHI wordt mooier oud, aan de buitenunit te zien. Waar de ME na enkele jaren al roestplekken vertoond ziet de even oude MHI ernaast er nog als nieuw uit."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:19
[...]

Heavy gebruikt Smart-M, Electric gebruikt MelCloud.

Ik heb beide merken hangen en beide werken echt prima. Je zal het in de specificaties en uiterlijk moeten zoeken wat jou het beste bevalt.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:35
Ik heb dit jaar weer met 2090kWh het huis warmgestookt. Geen slechte score voor 100m2, hoekwoning uit 1975 met een bepaald energielabel op 244kWh/m2/jr.

Alleen plat dak en vloer zijn geisoleerd (samengesteld dak met leien en andere muurpanelen allemaal nog isolatie uit 1975)

Historisch gasverbruik was 2000m3. Nu accepteer ik het wel om op koude dagen bij 17.5°C binnen te zitten, da's voor mij prima. Warmere dagen heeft een veel hogere COP dus dan is het wel warmer :)

Desalniettemin een mooie score, ik denk dat 800kWh van deze kWh's direct PV gebruik is, dus maar 1200kWh heeft uitstoot veroorzaakt (met een theoretische 0,27kg CO2/kWh). 324kg CO2 uitgestoten dus. Zeg dat ik met mijn huidige stookgedrag 1500m3 nodig gehad zou hebben, dan zou ik 2700kg CO2 hebben uitgestoten.

Bijna 90% minder CO2 uitstoot door PV in te zetten met L/L verwarming. Ik snap niet dat we hier niet meer op sturen! Het zou ons klimaatbeleid ontzettend helpen.

En die 100kWh die ik dan in de zomer eens verstook om te koelen, op de echte plakdagen op 100% PV. Nou wat erg zeg, wat een energievreter die airco! _O-

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
barta123 schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:22:
Ik heb dit jaar weer met 2090kWh het huis warmgestookt. Geen slechte score voor 100m2, hoekwoning uit 1975 met een bepaald energielabel op 244kWh/m2/jr.
Die 244kWh/m2/jr. zou dan voor jou woning 24.400kWh bij een scop van 4 dus 6.000kWh of 12.000m3 gas.
Volgens klopt hier iets niet of is mijn redenering niet goed?

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Laatst online: 19:35
TvanW schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:38:
[...]

Die 244kWh/m2/jr. zou dan voor jou woning 24.400kWh bij een scop van 4 dus 6.000kWh?
Volgens klopt hier iets niet of is mijn redenering niet goed?
Jawel hoor, zou moeten kloppen. Behalve dat stroomverbruik in zo'n huis ook iets van 4000kWh/jr zou zijn.
Dus met 5000kWh verwarmen.
12000m3 gas niet trouwens, gemiddeld haalt een CV ketel iets van 9kWh uit een m3. Dus 2200m3 gas.

Maar ik verwarm dus ad hoc, dus denk dat mijn huis gemiddeld 15-16 graden C zou zijn. Maar met airco kan je dus in een warme bubbel zitten, terwijl je huis relatief kouder is.
En ik verwarm overdag, veel dagen in de herfst/winter/lente zijn toch wel boven de 7°C. Dus relatief breng je in die ad-hoc tijd veel meer warmte in je huis. :)

Ik denk dat dat het best omschrijft waarom je met een airco zo zuinig kan stoken.

Alleen de dagen dat het 's nachts vriest, draait mijn unit 24/7. Anders gewoon op de tijden dat de zon schijnt, of als het iets kouder is van 's ochtends 7 tot 's avonds 23:00...

Ik weet ook niet hoeveel invloed vloerisolatie en betere isolatie vh plat dak zouden doen. Wellicht is die 244kWh/m2/jr nu 215kWh/m2/jr geworden? (dus ca. 15% eraf)

[ Voor 16% gewijzigd door barta123 op 13-04-2025 15:44 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10-06 11:53
Klopt het dat de Daikin 5MWXM90 een min. verwarmingsvermogen van 3.5kW heeft?

Ik denk er nu bijna aan om ipv de Daikin multi+ een MHI te nemen en dan mogelijk een aparte WPB voor warm water.
3.5 lijkt mij in ieder geval best wel veel.
Mijn huidige radiatoren halen op 75/65 ongeveer 4.2kW en zo hoog worden ze eigenlijk ook nooit gestookt.

[ Voor 7% gewijzigd door RareHenk op 13-04-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
LED-Maniak schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:02:
[...]

Heavy gebruikt Smart-M, Electric gebruikt MelCloud.

Ik heb beide merken hangen en beide werken echt prima. Je zal het in de specificaties en uiterlijk moeten zoeken wat jou het beste bevalt.
Heb een offerte voor beide gekregen (ME MSZ-HR35VF-E1 en MHI SRK35ZS-WF). De Electric is 200 euro goedkoper en de buitenunit is ook nog een stuk kleiner. Qua specificaties zie ik verder niet zo heel veel verschil, maar elke website lijkt wat anders te zeggen. Het enige grote verschil wat ik kan zien is dat Electric niet zijwaards kan blazen.

Mis ik verder nog iets of lijkt in dit geval de Electric de betere keuze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:34
DoubleYouPee schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:48:
[...]

Heb een offerte voor beide gekregen (ME MSZ-HR35VF-E1 en MHI SRK35ZS-WF). De Electric is 200 euro goedkoper en de buitenunit is ook nog een stuk kleiner. Qua specificaties zie ik verder niet zo heel veel verschil, maar elke website lijkt wat anders te zeggen. Het enige grote verschil wat ik kan zien is dat Electric niet zijwaards kan blazen.

Onderschat overigens echt niet hoe prettig het is om je lamellen naar links of rechts te kunnen zetten. Het hangt nauw samen met de plaatsing van de binnenunit, maar ik heb er hier een paar hangen (die ook niet anders gepositioneerd konden worden) waarbij ik helemaal gek zou worden als dat niet mogelijk was, dan zou ik namelijk recht in de luchtstroom zitten en daar word je echt niet blij van.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Omgekeerd moet je ook niet overschatten hoe groot het effect is van die lamellen. Dat is redelijk beperkt.

Overigens heb ik een MSZ-HR25VF en een MSZ-HR35VF hangen en die kan je gewoon naar links of rechts laten blazen. Het is alleen niet elektronisch in te stellen. Heb eigenlijk nog nooit binnenunits gezien waarbij dat niet mogelijk was..

Verder vind ik die units vrij onzuinig om eerlijk te zijn. Maar ik heb ze wel in een multi opstelling staan.

[ Voor 62% gewijzigd door Glashelder op 14-04-2025 10:30 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
DoubleYouPee schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:48:
[...]

Een grotere unit kan efficienter zijn. Ik heb zelf een SRK35 en een MSZ-AP. Beide gelijkwaardig aan elkaar, alleen de SRK35 heb ik veel meer flexibiliteit om de vanes te positioneren.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:34
Glashelder schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:24:
Omgekeerd moet je ook niet overschatten hoe groot het effect is van die lamellen. Dat is redelijk beperkt.
Beperkt? Ik weet niet hoe het bij ME is, maar bij MHI is het effect allesbehalve beperkt. De lamellen zijwaarts zetten maakt hier een wereld van verschil.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MiBe schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:57:
[...]

Beperkt? Ik weet niet hoe het bij ME is, maar bij MHI is het effect allesbehalve beperkt. De lamellen zijwaarts zetten maakt hier een wereld van verschil.
Het blijft allemaal subjectief maar wat ik bedoel is dat je niet de luchtstroom ineens 45 graden kan afwenden. Afhankelijk van hoe breed/diep de ruimte is (afstand unit tot de eerstvolgende muur) kan het best een flink effect hebben maar mijn kantoor is maar iets van 2 meter breed en dan is het effect echt zeer beperkt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
RareHenk schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:41:
[...]

Het bleek geen 270L te zijn, maar 230L. (nog steeds meer dan voldoende)
Daikin heeft vanaf nu de optie om met een 9kW buitenunit 4 binnendelen een boiler tot 230liter te verwarmen.

https://go.daikin.eu/l/36...ulti__product_profile.pdf

https://www.daikin.nl/nl_...mps/multi-plus-split.html
Lijkt niet duidelijk te staan in de folder, of het systeem ook slim is door de airco warmte te dumpen in het warmwatervat.
Lijkt er niet op. Jij wel een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:23
MiBe schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:57:
[...]

Misschien is dat dan toch een groot verschil tussen ME en MHI. Hier hangt een MHI in een 4m brede keuken en is het ook een wereld van verschil; met de lamellen vooruit waaien de paperassen van tafel, met de lamellen opzij voel je niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
MiBe schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:11:
[...]

Onderschat overigens echt niet hoe prettig het is om je lamellen naar links of rechts te kunnen zetten. Het hangt nauw samen met de plaatsing van de binnenunit, maar ik heb er hier een paar hangen (die ook niet anders gepositioneerd konden worden) waarbij ik helemaal gek zou worden als dat niet mogelijk was, dan zou ik namelijk recht in de luchtstroom zitten en daar word je echt niet blij van.
Hij komt bij mij op de overloop, dus dat probleem heb ik niet. In theorie zou ik de lamellen wel wat naar links willen doen zodat het beter de trap afblaast.
Glashelder schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:24:

Overigens heb ik een MSZ-HR25VF en een MSZ-HR35VF hangen en die kan je gewoon naar links of rechts laten blazen. Het is alleen niet elektronisch in te stellen. Heb eigenlijk nog nooit binnenunits gezien waarbij dat niet mogelijk was..

Verder vind ik die units vrij onzuinig om eerlijk te zijn. Maar ik heb ze wel in een multi opstelling staan.
Vreemd, de monteur melde mij dat de ME standaard niet naar links of naar rechts kon, maar mischien is dat dan electronich.
Maar je moet ze dan handmatig naar links drukken? Dat vind ik ook wel vreemd moet ik zeggen.

In beide gevallen zou ik wel iets van 'profielen' willen instellen. Omdat hij dus op de overloop hangt kan ik zowel boven de zolder als de 1e verdieping als de trap koelen, maar dan wil ik niet elke keer gaan prutsen en gewoon Kamer A/B/C etc. selecteren. Ik neem aan dat dit wel kan in de app of zelfs met de remote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
DoubleYouPee schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:05:
[...]

Vreemd, de monteur melde mij dat de ME standaard niet naar links of naar rechts kon, maar mischien is dat dan electronich.
Maar je moet ze dan handmatig naar links drukken? Dat vind ik ook wel vreemd moet ik zeggen.

In beide gevallen zou ik wel iets van 'profielen' willen instellen. Omdat hij dus op de overloop hangt kan ik zowel boven de zolder als de 1e verdieping als de trap koelen, maar dan wil ik niet elke keer gaan prutsen en gewoon Kamer A/B/C etc. selecteren. Ik neem aan dat dit wel kan in de app of zelfs met de remote?
Als ik in de datasheet kijk heeft de MSZ-HR alleen een horizontal vane. De MSZ-AP heeft ook een vertical vane en de MSZ-LN heeft een "split" vane.

De HR is een budget modelletje. Als je wat meer opties wil zou ik die 200 euro slikken voor een SRK35 of voor een wat hoger model van electric gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 14-04-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
LED-Maniak schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:22:
[...]

Als ik in de datasheet kijk heeft de MSZ-HR alleen een horizontal vane. De MSZ-AP heeft ook een vertical vane en de MSZ-LN heeft een "split" vane.

De HR is een budget modelletje. Als je wat meer opties wil zou ik die 200 euro slikken voor een SRK35 of voor een wat hoger model van electric gaan.
Bedankt. Ik kan eens navragen hoeveel extra de AP of LN versie is.
Het is jammer dat de SRK35 zo'n grote buiten unit heeft. Bij de 3.5KW versie scheelt het in het lengte 22cm (en ook in de breedte en hoogte een paar CM), dat vind ik best een groot verschil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
DoubleYouPee schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:05:
[...]

Waarom zou dat zo vreemd zijn? Het leeuweldeel van de binnenunits heeft AFAIK geen elektrische afstelling voor naar links of rechts blazen.. :) Alleen de wat meer premium modellen (die hier in dit topic veel verkocht worden).

Mijn Haier die ik beneden had hangen die had het, maar daar stelde ik het ook eenmalig in en keek er niet meer naar om.. Waarom zou je dat perse elektrisch willen?
Mijn ME's hebben geen wifi (heb het niet nodig), maar ik begrijp niet helemaal wat dit te maken heeft met het wel of niet hebben van elektronische vertical vane?
LED-Maniak schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:22:
[...]

Tsja, zoals ik al zei heb ik ze hier hangen en die in mijn werkkamer staat vol naar links en die in de slaapkamer vol naar rechts :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
vDorst schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:31:
[...]

Lijkt niet duidelijk te staan in de folder, of het systeem ook slim is door de airco warmte te dumpen in het warmwatervat.
Lijkt er niet op. Jij wel een idee?
https://www.daikin.nl/con...l_4PNL779538-1A_Dutch.pdf

Dan zou ik ook even goed de gebruikershandleiding moeten lezen.
Maar hoeveel bruikbare warmte zit er eigenlijk nog in de airco's na het uitblazen van de lucht? Helemaal voor water dat je misschien naar 55-65 graden wil verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
RareHenk schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:21:
[...]

https://www.daikin.nl/con...l_4PNL779538-1A_Dutch.pdf

Dan zou ik ook even goed de gebruikershandleiding moeten lezen.
Maar hoeveel bruikbare warmte zit er eigenlijk nog in de airco's na het uitblazen van de lucht? Helemaal voor water dat je misschien naar 55-65 graden wil verwarmen?
Het gaat niet om restwarmte. Er is gewoon een apart binnendeel dat geen warme lucht blaast maar warm water maakt. Misschien staat in de handleiding of en welk binnendeel voorrang heeft op de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
Martin7182 schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:35:
[...]

Het gaat niet om restwarmte. Er is gewoon een apart binnendeel dat geen warme lucht blaast maar warm water maakt. Misschien staat in de handleiding of en welk binnendeel voorrang heeft op de rest.
Op 5.9 voorrangsregeling staat daar een stuk over. (Pagina 15)
In de gebruikershandleiding staat het uitgebreider.
Maar je kan voorrang kiezen, en het is mogelijk om tegelijk de lucht en water te verwarmen.

Koelen en water verwarmen zou enkel kunnen via de elektrische (cop1) backup heater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Naar mijn idee alleen een mooie oplossing als je gebonden zit aan beperkte ruimte voor een buitenunit en binnen geen plek hebt voor een warmtepompboiler. Een losse warmtepompboiler kan namelijk wél warm water maken terwijl je airco staat te koelen.

Als je in de zomer de hele dag aan het koelen bent dan kan het water dus niet opwarmen voor je douchebeurt die avond, tenzij je COP1 backupelement gebruikt, of de airco een poosje uitzet zodat het vat kan opwarmen.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 14-04-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-06 09:49
ThinkPad schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:20:
Naar mijn idee alleen een mooie oplossing als je gebonden zit aan beperkte ruimte voor een buitenunit en binnen geen plek hebt voor een warmtepompboiler. Een losse warmtepompboiler kan namelijk wél warm water maken terwijl je airco staat te koelen.

Als je in de zomer de hele dag aan het koelen bent dan kan het water dus niet opwarmen voor je douchebeurt die avond, tenzij je COP1 backupelement gebruikt, of de airco een poosje uitzet zodat het vat kan opwarmen.
Al doet is zo'n grote bakbeest zo klaar met het opwarmen van het water. Ik vind dit wel een mooie oplossing. AL die warmtepompboilers komen met hele kleine warmtepompen, dus doen er in het algemeen lang over om warm water te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk

Ja, ik moet er nog even goed over nadenken.
Het "grote" probleem is dat ik slechts een kleine tuin heb. Dak en gevel zijn geen optie. Ik zou waarschijnlijk wel twee buitenunits naast elkaar kunnen plaatsen.

Al ben ik niet heel bang voor een COP1 backup.
Er passen 18-19 zonnepaneen op mijn dak. Dat zou meer dan voldoende stroom moeten leveren. Dan kost het enkel een terugleververgoeding, en die is kijkende naar de toekomst toch geen vetpot.

Een losse WPB zou ook wel passen op de plek waar nu de CV + radiator leidingen staan.
Als ik een losse WPB (zonder buitenunit) neem, zou ik ook een (extra) airco in de badkamer kunnen plaatsen voor verwarming.

In ieder geval moet ik nog even goed nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06 12:41
Heb zelf 2 stuks Mitsubishi Heavy duty en moet zeggen het werkt wel goed maar comfort is er niet gezien het de wind wel voelbaar is als je er voor staat.

Het geluid is overigens een stuk stiller dan de buren die een Daikin hebben.

Inmiddels voorbereidingen aan het doen voor een bedrijf die bij mij het infrezen beneden doet gehele begane grond. Daarbij moet ik nog 30mm fermacellplaten plaatsen 1e etage omdat er niet gefreesd kan worden in een broodjesvloer.

+-36m2 beneden infrezen

38.5m2 boven infrezen

Het schijnt dat het comfort wel een stuk beter is met vloerverwarming, dan hou ik de airco's als backup mocht warmtepomp onderhoud nodig hebben in de toekomst. Zijn er meerdere mensen die een backup plan hebben mocht hun verwarming ermee ophouden?

Bij mij komt er iig een warmtepomp per december dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06 12:41
[...]

Apart wifi upgrade moet je niet aanschaffen zonde van het geld ben ik van mening. Tot op heden gewoon via het zigbee netwerk besturen starten/stoppen qua temperatuur en timers instellen werkt perfect.
Zelf geen wifi apparaat gekocht om in te bouwen in mijn Mitsubishi heavy's gebruik geen smart m hier.

[ Voor 10% gewijzigd door BabyRattle op 14-04-2025 17:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-06 12:52
BabyRattle schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:08:
Heb zelf 2 stuks Mitsubishi Heavy duty en moet zeggen het werkt wel goed maar comfort is er niet gezien het de wind wel voelbaar is als je er voor staat.

Het geluid is overigens een stuk stiller dan de buren die een Daikin hebben.

Inmiddels voorbereidingen aan het doen voor een bedrijf die bij mij het infrezen beneden doet gehele begane grond. Daarbij moet ik nog 30mm fermacellplaten plaatsen 1e etage omdat er niet gefreesd kan worden in een broodjesvloer.

+-36m2 beneden infrezen

38.5m2 boven infrezen

Het schijnt dat het comfort wel een stuk beter is met vloerverwarming, dan hou ik de airco's als backup mocht warmtepomp onderhoud nodig hebben in de toekomst. Zijn er meerdere mensen die een backup plan hebben mocht hun verwarming ermee ophouden?

Bij mij komt er iig een warmtepomp per december dit jaar.
Mijn backup plan, naar de winkel gaan en een convectorkachel halen...

Met gas cv heb je ook geen backup.

Warmtepomp onderhoud gebeurt doorgaans na het stookseizoen.

Kan uit ervaring vertellen de airco doe je nooit meer aan als je vloerverwarming hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 14-04-2025 17:58 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Glashelder schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:41:
[...]

Waarom zou dat zo vreemd zijn? Het leeuweldeel van de binnenunits heeft AFAIK geen elektrische afstelling voor naar links of rechts blazen.. :) Alleen de wat meer premium modellen (die hier in dit topic veel verkocht worden).

Mijn Haier die ik beneden had hangen die had het, maar daar stelde ik het ook eenmalig in en keek er niet meer naar om.. Waarom zou je dat perse elektrisch willen?

[...]

Mijn ME's hebben geen wifi (heb het niet nodig), maar ik begrijp niet helemaal wat dit te maken heeft met het wel of niet hebben van elektronische vertical vane?
Omdat de airco op de overloop hangt kan ik er 1) niet bij en 2) soms wil ik de bovenverdieping koelen en soms de benedenverdieping. Voor de benedenverdieping zou het daarbij beter zijn dat de luchtstroom wat naar links gaat, want de trap gaat die kant op.

Maar ik wil dus eigenlijk niet elke keer 2min bezig zijn met de lamellen optimaal instellen.(zowel verticaal als horizontaal)
Het zou fijn zijn als de app/remote een geheugen/profielfunctie A/B/C heeft waar ik tussen kan wisselen.
Weet iemand of de MHI/ME dit kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
DoubleYouPee schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:11:
[...]

Het zou fijn zijn als de app/remote een geheugen/profielfunctie A/B/C heeft waar ik tussen kan wisselen.
Weet iemand of de MHI/ME dit kunnen?
In de M Smart Air app van MHI kan je 2 favorieten (profielen) toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcroel
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-06 15:38
Lezen hier toevallig mensen mee met VVE ervaring m.b.t. airco’s? Ik zou graag in mijn nieuwbouw appartement een airco laten plaatsen aangezien het nu al ondragelijk warm begint te worden in huis (volle zon vanaf de middag en geen mogelijkheid tot buitenzonwering).

VVE staat airco toe maar eist dat de buitenunit op papier maximaal 45db maakt o.b.v. het huishoudelijk reglement. Verschillende partijen benaderd voor een offerte maar geven allemaal aan dat deze max 45db units niet bestaan en verwijzen naar de landelijke geluidsnormen (overdag 45db vanaf de erfgrens). Heb dit voorgelegd aan het bestuur maar die houden vast aan het eigen huishoudelijk reglement.

Iemand tips of ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Laatst online: 20:46
fcroel schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 00:20:
Lezen hier toevallig mensen mee met VVE ervaring m.b.t. airco’s? Ik zou graag in mijn nieuwbouw appartement een airco laten plaatsen aangezien het nu al ondragelijk warm begint te worden in huis (volle zon vanaf de middag en geen mogelijkheid tot buitenzonwering).

VVE staat airco toe maar eist dat de buitenunit op papier maximaal 45db maakt o.b.v. het huishoudelijk reglement. Verschillende partijen benaderd voor een offerte maar geven allemaal aan dat deze max 45db units niet bestaan en verwijzen naar de landelijke geluidsnormen (overdag 45db vanaf de erfgrens). Heb dit voorgelegd aan het bestuur maar die houden vast aan het eigen huishoudelijk reglement.

Ervaringen niet. Tip wellicht wel. Ga ik gesprek met de VVE en geef aan dat er op korte pieken wel meer geluid te horen is. Met name met starten van de unit wil dit nog wel eens het geval zijn. Als de ruimte eenmaal op temperatuur is dat werkt de airco op een rustig vermogen.
Voor jou zit hier dus in dat je op zoek moet naar een unit met het juiste vermogen. Eigenlijk zou je dan iets te groot vermogen moeten hangen, maar niet zo groot dat de unit gaat pendelen. Daarbij is ook jou gedrag van invloed, dus hele dag airco aan om de temperatuur goed te houden. Op deze manier krijg je het minst gezeur met de buren.
Sommige units kun je ook op silent mode zetten, let hier dus op! Dan werkt de buitenunit op een lager vermogen.
Kijk goed in de specificaties van de units en reken er mee dat je geen budget merk neemt. Dus MHI of Daikin of iets dergelijks. De MHI topmodellen ZSX hyper inverters zou een goede keuze zijn. Met Daikin ben ik niet zo bekend zelf.

Daarbij kun je overwegen om een geluids dempende kast te plaatsen en dempende voetjes onder de airco.

Het is ook helemaal afhankelijk waar je de buiten unit neer gaat zetten. Is dat op een beugel buiten? Op je balkon tegen de buren aan? Midden op je balkon? Op het gezamenlijke dak? Op de galerij?
Als ik om me heen kijk zie ik ze overal staan.

Even ter aanvulling. Zonwering help echt enorm, geeft geen geluid, geeft geen operationele kosten, milieu technisch een stuk beter. Kortom is zie heel veel voordelen! Je geeft aan dat het niet kan. Dan is mijn vraag waarom kan het niet? Screens? Een doek? Een zonnescherm (niet heel waarschijnlijk)

Ik snap de VVE wel, als iedereen een airco gaat hangen geeft dat overlast.
Als jij een airco hangt kan iemand daar ook last van hebben qua geluid. Dus regel, doen we niet. Jij bent zelf akkoord gegaan met de huisregels van de VVE en zult je daar aan moeten houden. Of het wettelijk zo wel of niet mag is lastig. Hou er rekening mee dat als je het op de spits wil drijven de VVE mogelijk zichzelf gaat verzetten. Ken jou VVE niet goed maar het kan. Je kan het denk ik ook als punt inbrengen bij de vergadering.
Ga je verder? Informeer dan minimaal bij je buren onder en boven. Want als die lastig gaan doen over geluid... Dan kun je de airco uitzetten want 45db halen ze op papier allemaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:48
HugoStiglitz schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:28:
[...]

Ervaringen niet. Tip wellicht wel. Ga ik gesprek met de VVE en geef aan dat er op korte pieken wel meer geluid te horen is. Met name met starten van de unit wil dit nog wel eens het geval zijn. Als de ruimte eenmaal op temperatuur is dat werkt de airco op een rustig vermogen.
Voor jou zit hier dus in dat je op zoek moet naar een unit met het juiste vermogen. Eigenlijk zou je dan iets te groot vermogen moeten hangen, maar niet zo groot dat de unit gaat pendelen. Daarbij is ook jou gedrag van invloed, dus hele dag airco aan om de temperatuur goed te houden. Op deze manier krijg je het minst gezeur met de buren.
Sommige units kun je ook op silent mode zetten, let hier dus op! Dan werkt de buitenunit op een lager vermogen.
Kijk goed in de specificaties van de units en reken er mee dat je geen budget merk neemt. Dus MHI of Daikin of iets dergelijks. De MHI topmodellen ZSX hyper inverters zou een goede keuze zijn. Met Daikin ben ik niet zo bekend zelf.

Daarbij kun je overwegen om een geluids dempende kast te plaatsen en dempende voetjes onder de airco.

Het is ook helemaal afhankelijk waar je de buiten unit neer gaat zetten. Is dat op een beugel buiten? Op je balkon tegen de buren aan? Midden op je balkon? Op het gezamenlijke dak? Op de galerij?

Even ter aanvulling. Zonwering help echt enorm, geeft geen geluid, geeft geen operationele kosten, milieu technisch een stuk beter. Kortom is zie heel veel voordelen! Je geeft aan dat het niet kan. Dan is mijn vraag waarom kan het niet? Screens? Een doek? Een zonnescherm (niet heel waarschijnlijk)

Als jij een airco hangt kan iemand daar ook last van hebben qua geluid. Dus regel, doen we niet. Jij bent zelf akkoord gegaan met de huisregels van de VVE en zult je daar aan moeten houden. Of het wettelijk zo wel of niet mag is lastig. Hou er rekening mee dat als je het op de spits wil drijven de VVE mogelijk zichzelf gaat verzetten. Ken jou VVE niet goed maar het kan. Je kan het denk ik ook als punt inbrengen bij de vergadering.
Ga je verder? Informeer dan minimaal bij je buren onder en boven. Want als die lastig gaan doen over geluid... Dan kun je de airco uitzetten want 45db halen ze op papier allemaal niet.
Klopt
Hier denknik ook nog eens een stuk minder . Lawaai van de omgeving is erger. Dus dan zullen ze wegen rondom moeten sluiten op last van de vve

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcroel
HugoStiglitz schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:28:
[...]

Dank voor de inbreng! De ‘Silent/Quiet’ mode van Daikin en MHI zijn wel interessant alleen lijk je het daar op papier (45db) ook niet mee te redden (Daikin 3db reductie).. Ik heb het idee dat de VVE niet zo diep in de materie zit (niet gek natuurlijk) en puur naar de spec sheets kijkt dus dat maakt het lastig. Ik ben al een tijdje in gesprek met ze, tot op heden helaas zonder resultaat.

Buiten zonwering helaas ook niet toegestaan volgens hetzelfde huishoudelijk reglement.. Snap ik aan de ene kant ook wel, je wil niet dat elk appartement hier zelf invulling aan gaat geven. Had dit graag vanuit de bouw geregeld zien worden met de kennis van nu..

Ik overweeg om te kijken of het huishoudelijk reglement aangepast kan worden naar de meer gebruikelijke landelijke geluidsnormen obv werkelijk waarneembaar geluid maar de vraag is of je dat er doorheen krijgt. Ik vind het vooral frappant aangezien we in een grote drukke stad wonen met veel omgevingsgeluid waarbij de airco naar mijn idee geen boosdoener zal zijn. Uiteraard wil ik mijn buren ook niet tot last zijn, dat zou ik zelf ook niet fijn vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182

Gaat dit om geluidsvermogen of geluidsdruk? De kleinere MHI-ZSX units zitten op max 45 dB geluidsdruk, dus die zouden geschikt kunnen zijn. Ik ga bewust even voorbij aan details als afstand, omgevingsinvloeden, resonantie etc. Als je alleen een getal op papier eist, dan telt dus niet waar het werkelijk om gaat. Bovendien maken units 99% van de tijd veel minder herrie dan maximaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@fcroel Je zou deze aflevering van "De rijdende rechter" even moeten opzoeken en aan ze laten zien: https://www.appartementen...-vve-over-airco-ongegrond

Dat ging over een MHI (type mij onbekend) die als 'ontzettend stil' werd beoordeeld door de Rijdende Rechter.
Ik heb een MHI ZSX en die is prijzig, maar ook heel stil buiten (maar ik woon niet in een appartement maar een rijtjeswoning ;) ).

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 15-04-2025 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:00

Ben je de eerste die een airco laat plaatsen of zijn er al meerdere voor gegaan? Ik heb ervaring met vve wat betreft een pijp naar buiten voor de afzuigkap in de keuken. VVE zei mag niet. Ik zie minstens 10 andere buren hebben het ook en al meerdere jaren. VVE zei dan gedogen we het want ze wilden niet die 10 andere buren er mee confronteren om het weg te halen...
VVE is op basis van meeste stemmen. Als meeste stemmen voor zijn dan gaat het gewoon door dus naar de VVE vergadering gaan en daar gaan lobyen voor stemmen voor wil ook helpen. (Let wel, klagen over overlast van de airco van de buren heeft dan ook geen zin meer...)

Vergeet niet jij bent 1/zoveelste deel van die vve wat stemrecht betreft. Als meeste stemmen voor zijn moet het regelement worden aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Martin7182 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:51:
[...]

Gaat dit om geluidsvermogen of geluidsdruk? De kleinere MHI-ZSX units zitten op max 45 dB geluidsdruk, dus die zouden geschikt kunnen zijn. Ik ga bewust even voorbij aan details als afstand, omgevingsinvloeden, resonantie etc. Als je alleen een getal op papier eist, dan telt dus niet waar het werkelijk om gaat. Bovendien maken units 99% van de tijd veel minder herrie dan maximaal.
Hier joh probleem opgelost:
Model binnendeel (SRK)25ZSX-W(T)(B)
Model buitendeel (SRC)25ZSX-W

Luchthoeveelheid (m³/uur)1860
Geluidsdruk (silent mode) (dB)44 (35)
Afmetingen (HxBxD) (mm)640x871x290
Op papier onder de 45 DB! En hang je er lekker 2 neer als je het geld er voor over hebt :)

Of voorleggen dat je deze wil installeren, iets meer geluid maar over de dag gezien minder geluid (je kan ook aanbieden de silent aan te zetten:
Model binnendeel (SRK)35ZSX-W(T)(B)
Model buitendeel (SRC)35ZSX-W
Gegevens buitendeel
Luchthoeveelheid (m³/uur)2160
Geluidsdruk (silent mode) (dB)48 (38)

Informatie vanaf de officiële site: https://mhinederland.nl/index.php/srk-zsx

Met een 2,5 KW kom je al een heel eind!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
In een appartement heb ik een buitenunit op een balkon geplaatst. Niemand zag hem en leuk dat ze eisen hebben aan geluidsdruk, maar tenzij jouw flat op het platteland staat is de kans groot dat het nieteens te meten valt omdat verkeer meer lawaai maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:28
Nou moet je wel voor zorgen dat het niet resoneert, dus op dikke rubberen blokken plaatsen op het balkon. Dat hoor je wel overal in het gebouw als je niet oppast.

Maar MHI is top. Je hoort hem inderdaad bijna nooit boven achtergrondgeluid uit, in de stad is het gauw 50+ dB dus glhf met je metertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcroel
Martin7182 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:51:
[...]

Dat wordt niet gespecificeerd in het reglement, staat enkel 45db max buitenunit. Heb ook niet het idee dat dit verschil bij de meeste mensen bekend is (voor mij ook nieuw). Hierdoor is er eigenlijk geen waterdicht antwoord mogelijk maar ja, reglement aanpassen zal ook niet 123 gebeuren.. Ben een beetje bang dat je dan meer tegengeluid gaat krijgen vanuit de overige bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcroel
Acidrain schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:10:
[...]

Ben je de eerste die een airco laat plaatsen of zijn er al meerdere voor gegaan? Ik heb ervaring met vve wat betreft een pijp naar buiten voor de afzuigkap in de keuken. VVE zei mag niet. Ik zie minstens 10 andere buren hebben het ook en al meerdere jaren. VVE zei dan gedogen we het want ze wilden niet die 10 andere buren er mee confronteren om het weg te halen...
VVE is op basis van meeste stemmen. Als meeste stemmen voor zijn dan gaat het gewoon door dus naar de VVE vergadering gaan en daar gaan lobyen voor stemmen voor wil ook helpen. (Let wel, klagen over overlast van de airco van de buren heeft dan ook geen zin meer...)

Vergeet niet jij bent 1/zoveelste deel van die vve wat stemrecht betreft. Als meeste stemmen voor zijn moet het regelement worden aangepast.
Inderdaad de eerste, pand is nog niet zo lang geleden opgeleverd.. Ik vermoed dat er wel meer zullen willen volgen gezien de klachten over warmte (nu al). De vraag is of je hiermee een meerderheid kan vinden om de eisen qua geluid aan te passen. Een airco mag in feite wel volgens het reglement, zolang hij maar max 45db produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcroel
HugoStiglitz schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:55:
[...]

Hier joh probleem opgelost:

Luchthoeveelheid (m³/uur)1860
Op papier onder de 45 DB! En hang je er lekker 2 neer als je het geld er voor over hebt :)

Of voorleggen dat je deze wil installeren, iets meer geluid maar over de dag gezien minder geluid (je kan ook aanbieden de silent aan te zetten:
Gegevens buitendeel
Luchthoeveelheid (m³/uur)2160

Met een 2,5 KW kom je al een heel eind!
Is inderdaad een goede optie alleen is de vraag of dit goedkeuring krijgt.. Het bestuur geeft gewoon een ja/nee op basis van het gekozen model en specs. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoStiglitz
fcroel schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:00:
[...]

Is inderdaad een goede optie alleen is de vraag of dit goedkeuring krijgt.. Het bestuur geeft gewoon een ja/nee op basis van het gekozen model en specs. 8)7
Ik zou een briefje/mailtje opstellen als volgt:

Best Bestuur,

ik wil graag een airco laten monteren in mijn appartement. De keuze is gevallen op de volgende modellen:

Het model 25ZSX valt binnen de normen die opgesteld in de VVE statuten.
Met model 35ZSX is een zwaarder model. Deze zal de binnenruimte beter kunnen koelen en daardoor gemiddeld over de dag mogelijk minder geluid produceren om dat de airco op een lager toerental kan draaien. Eventueel heeft deze de optie om op silent mode ingesteld te worden mocht de VVE van mening zijn dat er te veel lawaai vanaf komt. Met 38DB is dat ruim onder de norm. Deze unit heeft mijn voorkeur.

Teven ben ik gaan kijken om het geluid zo veel mogelijk te dempen. Dit kan eventueel met een extra ombouw. Wellicht geeft dat net voldoende voor goedkeuring voor het zwaardere model.

Mocht deze aanvraag niet goedgekeurd worden ontvang ik graag een motivatie. Uiteraard kan ik het een en ander persoonlijk toelichten.

Met Vriendelijk Groet,

De capaciteit die je nodig hebt kan ik niet helemaal inschatten natuurlijk. Dat moet je zelf doen. Hoeveel glas zit er in en is dat enkel, dubbel, tripple.... Hoe groot is de te koelen ruimte, etc. Als blijkt dat de met de 2,5 al uit kan zal ik wellicht de hele discussie niet aan gaan en niet eens aanbieden een andere te plaatsen.
Je laat in ieder geval zien dat je mee denkt.

LET OP! De ombouw zit een prijskaartje aan. En je kiest al niet de goedkoopste airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
fcroel schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:57:
[...]

Inderdaad de eerste, pand is nog niet zo lang geleden opgeleverd.. Ik vermoed dat er wel meer zullen willen volgen gezien de klachten over warmte (nu al). De vraag is of je hiermee een meerderheid kan vinden om de eisen qua geluid aan te passen. Een airco mag in feite wel volgens het reglement, zolang hij maar max 45db produceert.
Een model vinden die aan de eisen voldoet zoals in de voorbeelden van Hugo zou mijn voorkeur hebben. Scheelt een hoop gezeik binnen de vve en gegarandeert geen overlast van de airco van je buren die mogelijk geen rekening met jou houden tzt.

Ik weet nu ook weer waarom ik vanuit een flatje een oude woonboerderij heb gekocht toen ik de mogelijkheid had.. Krijg alweer jeuk bij het woord VVE :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcroel
HugoStiglitz schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:16:
[...]

Best Bestuur,

ik wil graag een airco laten monteren in mijn appartement. De keuze is gevallen op de volgende modellen:

Met model 35ZSX is een zwaarder model. Deze zal de binnenruimte beter kunnen koelen en daardoor gemiddeld over de dag mogelijk minder geluid produceren om dat de airco op een lager toerental kan draaien. Eventueel heeft deze de optie om op silent mode ingesteld te worden mocht de VVE van mening zijn dat er te veel lawaai vanaf komt. Met 38DB is dat ruim onder de norm. Deze unit heeft mijn voorkeur.

Teven ben ik gaan kijken om het geluid zo veel mogelijk te dempen. Dit kan eventueel met een extra ombouw. Wellicht geeft dat net voldoende voor goedkeuring voor het zwaardere model.

Mocht deze aanvraag niet goedgekeurd worden ontvang ik graag een motivatie. Uiteraard kan ik het een en ander persoonlijk toelichten.

Met Vriendelijk Groet,

De capaciteit die je nodig hebt kan ik niet helemaal inschatten natuurlijk. Dat moet je zelf doen. Hoeveel glas zit er in en is dat enkel, dubbel, tripple.... Hoe groot is de te koelen ruimte, etc. Als blijkt dat de met de 2,5 al uit kan zal ik wellicht de hele discussie niet aan gaan en niet eens aanbieden een andere te plaatsen.
Je laat in ieder geval zien dat je mee denkt.

LET OP! De ombouw zit een prijskaartje aan. En je kiest al niet de goedkoopste airco.
Dank, neem ik mee!

Ik had in eerste instantie al een Daikin van ca 48db ter goedkeuring opgegeven maar deze werd dus afgewezen met verwijzing naar de max 45db uit het reglement en het verzoek een ander model uit te zoeken die wel aan deze ‘eis’ voldoet.

Gaat om een slaapkamer van 19m2 en een woonkamer van 56m2. Had eerst een multisplit van 5kw hiervoor aangeraden gekregen van de installateur maar die voldoen dus niet. Wellicht beter om twee losse te nemen, slaapkamer met 2 of 2.5kw lijkt me geen probleem alleen de woonkamer zal vermoedelijk toch wel minimaal 3.5kw vereisen gok ik?

Edit: Ombouw is trouwens ook nog wel een goede suggestie. Al zou ik die liever vermijden als het even kan maar goed als dat de enige manier is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
fcroel schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:24:
[...]

Dank, neem ik mee!

Ik had in eerste instantie al een Daikin van ca 48db ter goedkeuring opgegeven maar deze werd dus afgewezen met verwijzing naar de max 45db uit het reglement en het verzoek een ander model uit te zoeken die wel aan deze ‘eis’ voldoet.

Gaat om een slaapkamer van 19m2 en een woonkamer van 56m2. Had eerst een multisplit van 5kw hiervoor aangeraden gekregen van de installateur maar die voldoen dus niet. Wellicht beter om twee losse te nemen, slaapkamer met 2 of 2.5kw lijkt me geen probleem alleen de woonkamer zal vermoedelijk toch wel minimaal 3.5kw vereisen gok ik?

Edit: Ombouw is trouwens ook nog wel een goede suggestie. Al zou ik die liever vermijden als het even kan maar goed als dat de enige manier is..
Twee airco's naast elkaar, dan gaat beide op vol vermogen wel iets doen met de totale geluidsproductie. Dan voldoen ze individueel wel, maar samen niet.

Ik zou gaan voor die mitsubishi met een voorgestelde omkasting. Laatje de laatste voorlopig even weg om de situatie terplekke te beoordelen, want geluidsproductie hangt ook een beetje af van de locatie en positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06 18:23

Tazzios

..

@HugoStiglitz
Bestuur mag alleen akkoord gaan met je eerste optie; Het bestuur bepaalt namelijk niet de regels (dat doet de ALV) en mag alleen de regels van VvE hanteren.

@fcroel Is er ook vastgelegd dat het bestuur goedkeuring moet geven of staat er alleen wat de eisen zijn voor een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
HugoStiglitz schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:16:
[...]

Best Bestuur,

Met Vriendelijk Groet,

Het verhaal klopt niet helemaal; de 35ZSX kan beter koelen omdat hij harder kan draaien, niet omdat hij 'zwaarder' is. Fysiek is de unit gelijk aan de 25ZXS, alleen de software verschilt. Gemiddeld over een hele dag zal het geluid wel hetzelfde zijn, maar omdat de 35ZSX de ruimte eerder op temperatuur heeft, zal die unit in het begin wat meer geluid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:19:
Nou moet je wel voor zorgen dat het niet resoneert, dus op dikke rubberen blokken plaatsen op het balkon. Dat hoor je wel overal in het gebouw als je niet oppast.

Maar MHI is top. Je hoort hem inderdaad bijna nooit boven achtergrondgeluid uit, in de stad is het gauw 50+ dB dus glhf met je metertje.
rubberen blokken zijn ruk vind ik, zodra het gaat vriezen doen ze kwa demping weinig meer.

Op de juiste veertjes zetten werkt beter.
Die dingen worden ook wel eens in verwarm bedrijf gezet.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 15-04-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcroel
LED-Maniak schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:58:
[...]

Twee airco's naast elkaar, dan gaat beide op vol vermogen wel iets doen met de totale geluidsproductie. Dan voldoen ze individueel wel, maar samen niet.

Ik zou gaan voor die mitsubishi met een voorgestelde omkasting. Laatje de laatste voorlopig even weg om de situatie terplekke te beoordelen, want geluidsproductie hangt ook een beetje af van de locatie en positie.
Goed punt maar ze zouden in dat geval niet naast elkaar hoeven te staan. De woonkamer en slaapkamer hebben hun eigen balkon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcroel
[quote]
Tazzios schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:08:

@fcroel Is er ook vastgelegd dat het bestuur goedkeuring moet geven of staat er alleen wat de eisen zijn voor een airco.
Staat inderdaad dat ze goedkeuring moeten geven, zie onderstaand;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaCBd2m4jh20J46GUnr3hwJajG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7nxOHnUiJs1aImLZ9au9Ncij.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door fcroel op 15-04-2025 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dano2504
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-04 18:41

dano2504

hallo

fcroel schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:55:
[...]

Goed punt maar ze zouden in dat geval niet naast elkaar hoeven te staan. De woonkamer en slaapkamer hebben hun eigen balkon.
Let op dat je bij de keuze van 2 losse units ook 2 de onderhoudskosten voor je kiezen krijgt.
De omkasting is idd de beste optie mits op je balkon kan, aan de muur vermoeilijkt die het onderhoud wat weer resulteerd in hogere kosten. Maar als de omkasting meer dan x euro gaat kosten is de 2x onderhoud weer goedkoper.

slaapkamer/slaapkamer/zolderkamer/gamekamer: Buitenunit: 4MXM68A 6,8kW Binnenunit: FTXM25R 2,5kW Binnenunit: FTXM20R 2,0kW Binnenunit: FTXM20R 2,0kW Binnenunit: FTXM20R 2,0kW. Woonkamer: Daikin Perfera wandmodel FTXM50R + RXM50R 5,0kW.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
Welk onderhoud?

Je bedoelt het regelmatig (met verwarmen deed ik het maandelijks) zelf schoonmaken van de stoffilters van de binnenunit, eens per jaar ofzo de verdamper van de binnenunit afspuiten met een plantenspuit en om het jaar even de buitenunit afspoelen met een tuinslang? ;)

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 15-04-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Aangezien ik afgelopen week voor het eerst aan het koelen ben geweest lijkt het stookseizoen hier wel op z'n einde. Vanochtend toen ik beneden kwam was het nog 19,5°C in de woonkamer, dus verwarmen gaan we niet meer doen verwacht ik.

Was m'n eerste winter verwarmen met airco's, heb wat zitten rekenen om de balans op te maken: volgens Mindergas.nl zou ik in deze periode* zo'n 409m3 gebruikt hebben (teruggerekend n.a.v. graaddagen dit jaar en verbruik per graaddag vorig jaar), wat mij zo'n €528 zou hebben gekost (€1,29 per kuub gas). Ik heb in de airco's zo'n 1300 kWh gestopt, wat +/- €366 euro zou hebben gekost (€0,28/kWh), máár in werkelijkheid nog stukken minder is omdat ik jaarlijks overschot heb van de zonnepanelen heb en we nog kunnen salderen.

De besparing is dus sowieso €528-€366 = €162 :*) En dan zaten we er ook nog eens veel comfortabeler bij, want ik had het 1 - 1,5 graad warmer dan met de CV en heb ook wekenlang 24/7 gedraaid toen het buiten <5°C was.

De investering in de airco's was een dikke 4k, maar ik heb het geluk dat ik dat via een verduurzamingssubsidie kon bekostigen.

Het stoken met airco is in najaar en voorjaar het beste bevallen. De dagen met hoge luchtvochtigheid net rond het vriespunt vond ik waardeloos, elk uur defrosten waardoor je binnen hard geblaas had na een defrost.

*periode heb ik van half november (toen werden de airco's geplaatst) tot begin maart genomen.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 16-04-2025 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
ThinkPad schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:53:
Welk onderhoud?

Je bedoelt het regelmatig (met verwarmen deed ik het maandelijks) zelf schoonmaken van de stoffilters van de binnenunit, eens per jaar ofzo de verdamper van de binnenunit afspuiten met een plantenspuit en om het jaar even de buitenunit afspoelen met een tuinslang? ;)
Periodiek aantoonbaar onderhoud bewijzen aan de vve. Ga je dan zelf een bonnetje uitschrijven? Lijkt mij lastig. Ze zullen vast iets van een factuur willen zien van een bedrijf.

Het scheelt, elke 5 jaar is ook periodiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Er zitten wel meer onzorgvuldigheden in de regels van deze VVE; het max. toegestane geluidsniveau lees ik als daadwerkelijk geluidsniveau, dus niet wat de unit op papier kan. Nog los van geluidsdruk of geluidsvermogen, waar je zelf nog de keus in lijkt te hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:56
Tip van de week:
Wisten jullie dat verwarmen in de winter met een airco een van beste methodes is om de buitenunit condensor (verdamper bij verwarmen) te reinigen.

Door het steeds bevriezen en ontdooien gaan er meerdere liters zeer schoon water door de lamellen die alle stof en aanslag meenemen.

Doordat de binnenunit goed warm wordt kan dat schimmelvorming (naast regulier onderhoud) voorkomen.

Dus vooral de airco’s die normaal alleen koelen bijnvrieskou toch eens een paar keer aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Wat vinden jullie de ideale keuze voor een moderne woonkamer van flink opp.
Een MHI src50zs-wf
Of een Daikin Perfera 5kW (nieuwe model)

Zelf ben ik stiekem Daikin fan, maar da’s persoonlijk omdat ik die thuis heb hangen, ik de units mooier vind, mooi mat wit, en het oog wat de lucht kan wegsturen van personen wat bij verwarmen handig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Technician- schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:56:
Een MHI src50zs-wf

Zelf ben ik stiekem Daikin fan, maar da’s persoonlijk omdat ik die thuis heb hangen, ik de units mooier vind, mooi mat wit, en het oog wat de lucht kan wegsturen van personen wat bij verwarmen handig is.
Waren we het er hier niet over eens dat in een flinke woonkamer beter twee units geplaatst kunnen worden?

Mijn Haier Flexis+ was overigens ook mooi mat wit en kon met het oog hetzelfde.. voor 600 euro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Een MHI src50zs-wf

Dat lucht kunnen wegsturen is een gimmick, slechts in paar scenarios beetje mogelijk, je voelt de wind sowieso wel ondanks weg gericht.

Het leuke van Daiking is de stroom beperking waardoor de unit hardhandig te begrenzen is om pendelen te verminderen in het tussenseizoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
Een MHI src50zs-wf

Tweemaal 3.5 beide einde van de kamer. Lekker rustig laten pruttelen, hoeft de fan ook niet zo hard te blazen. Maar ja.. wat is flink :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
Wij zijn bezig met twee binnenunits en 1 buitenunit van Mitsubishi HI.
1 op de overloop en 1 in de woonkamer. Alleen voor koelen.

Binnenunits 2x 5kwh. Buitenunit 6kwh.
In hoeverre zouden jullie adviseren om een buitenunit van 7kwh te nemen?

Het betreft een a++++ woning. Ik verwacht nooit op volle toeren te koelen. Gewoon overdag dat ding aan als de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06 22:22
Draakje5 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:11:
Wij zijn bezig met twee binnenunits en 1 buitenunit van Mitsubishi HI.
1 op de overloop en 1 in de woonkamer. Alleen voor koelen.

Binnenunits 2x 5kwh. Buitenunit 6kwh.
In hoeverre zouden jullie adviseren om een buitenunit van 7kwh te nemen?

Het betreft een a++++ woning. Ik verwacht nooit op volle toeren te koelen. Gewoon overdag dat ding aan als de zon schijnt.
Ik weet niet hoe groot je huis is, en of je met de deuren open wilt koelen maar ik zou eerder kleinere units nemen. In een normaal goed geïsoleerd huis denk ik eerder aan 3,5 beneden en 2,5 op de overloop.
Of hooguit 4,2 en 3,5.
5 op een overloop gaat denk ik echt erg veel pendelen.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:36

Maar ook bij de Daikin oplossing heb je gewoon nog een tapwatervat (neem ik aan). En ik vermoed dat als je een tapwatervat kwijt kunt je in 98 van de gevallen ook een WPB kwijt kunt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
mr_evil08 schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:55:
[...]

Mijn backup plan, naar de winkel gaan en een convectorkachel halen...

Met gas cv heb je ook geen backup.

Warmtepomp onderhoud gebeurt doorgaans na het stookseizoen.

Kan uit ervaring vertellen de airco doe je nooit meer aan als je vloerverwarming hebt.
Ik wel. Ik heb een Quatt die na een jaar draaien een vervelend geluid begon te maken, dus die draait nu standaard op minimaal vermogen en de airco springt bij koud weer af en toe bij. Er zit een bijkomend voordeel aan: COP is een stuk beter omdat die Quatt altijd minimaal en dus met maximale efficiëntie draait.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
marcovandam schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:56:
[...]

Ik weet niet hoe groot je huis is, en of je met de deuren open wilt koelen maar ik zou eerder kleinere units nemen. In een normaal goed geïsoleerd huis denk ik eerder aan 3,5 beneden en 2,5 op de overloop.
Of hooguit 4,2 en 3,5.
Precies dit. Een 3.5 ga je meer dan genoeg aan hebben. Goed geïsoleerd huis is het goed te doen.
Als een installateur het aangeraden heeft.. dit adviseren meestal te hoog.
Tenzij je een woonkamer hebt van 250 m2 of plafonds van 6 meter hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
[...]

Of hooguit 4,2 en 3,5.
Totaal is het 175m2.
Beneden is de ruimte denk ik 70m2. Maar : ik hoef het in de zomer beneden niet op 21 graden te hebben.
Als het een week lang 30 graden buiten is, dan vind ik 23 graden binnen ook al goed. ( nu is dat soms zeker 26).

Wat is de oorzaak van het pendelen precies. Is dat omdat een 5kwh binnenunit niet op 2kwh kan draaien en hierdoor dus sneller veel koelt dan constant?
Ik dacht dat ik een 5kwh unit ook altijd gewoon op 2kwh kan laten draaien? Zoals bij zo'n bouw heater, die je op 1kwh, 2kwh 3kwh stand kan zetten enz.

Jullie zeggen dus dat 2 binnenunits van 3.5kwh met een buitenunit van 6kwh voldoende is. en dit waarschijnlijk beter loopt dan een zware binnenunit?

Mochten we ooit nog een unit op de zolder willen, is 3x 3.5kwh met een 6kwh buiten unit dan ook nog acceptabel?

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 17-04-2025 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:28
@Draakje5 juist met nieuwbouw en veel + is soms wel wat vermogen nodig. Maar als je 2 buitenunits kwijt kan is dat een betere optie dan een multisplit, daar is altijd wel wat mee.

Ik koel hier een A woning (was nog van de tijd dat PV en warmtepomp onbetaalbaar was) die veel te heet wordt met 5.3 kW, 3.5 + 2x 2.5, op 150 m2. Dat doet ie prima, het is minder moeilijk dan verwarmen, zeker voor wand units, warmte stijgt op dus je hebt natuurwetten mee ipv tegen.

Als je echt maar 1 deel buiten kwijt kan, kijk hier wat mag: https://aircoplazazwolle....en-binnen-buitenunits.pdf

5.0 buiten is 5+3.5, of 3.5 + 2x 2.5.
6.0 buiten is 5+5 of 2.5, 3.5, 5.0.

Maar als je een 3e overweeg zou ik die gelijk meenemen. Vooral arbeid is nu echt duur, ze doen liever grote klussen dan een kleine en zeker liever 1x 3 dan 2+1.

Overweeg ook Daikin. De multis hebben de neiging om enthousiast naar max vermogen gaan, met verwarmen en koelen. Bij Daikin heb je een optie om een limiet te zetten van bijvoorbeeld max 40% zodat het lekker rustig pruttelt ipv 🥶 en dan oh koud genoeg, uit. Het is idioot dat niemand anders (dan Haier, LG, op singles, geloof ik, niet op multi) die optie ook aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
onlinaius schreef op donderdag 17 april 2025 @ 02:54:
[...]

Ik wel. Ik heb een Quatt die na een jaar draaien een vervelend geluid begon te maken, dus die draait nu standaard op minimaal vermogen en de airco springt bij koud weer af en toe bij. Er zit een bijkomend voordeel aan: COP is een stuk beter omdat die Quatt altijd minimaal en dus met maximale efficiëntie draait.
Warmtepompen hebben beter COP rond 60-70% werklast, op minimaal vermogen bereik je juist het tegenovergestelde, maar doordat het opgemoment vermogen dan laag is merk je het minder snel.

Enige voordeel wat ik zie met L/L erbij om in korte tijd snel de kamertemperatuur wil verhogen.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 17-04-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
w00key schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:07:
@Draakje5 juist met nieuwbouw en veel + is soms wel wat vermogen nodig. Maar als je 2 buitenunits kwijt kan is dat een betere optie dan een multisplit, daar is altijd wel wat mee.

Ik koel hier een A woning (was nog van de tijd dat PV en warmtepomp onbetaalbaar was) die veel te heet wordt met 5.3 kW, 3.5 + 2x 2.5, op 150 m2. Dat doet ie prima, het is minder moeilijk dan verwarmen, zeker voor wand units, warmte stijgt op dus je hebt natuurwetten mee ipv tegen.

Als je echt maar 1 deel buiten kwijt kan, kijk hier wat mag: https://aircoplazazwolle....en-binnen-buitenunits.pdf

5.0 buiten is 5+3.5, of 3.5 + 2x 2.5.
6.0 buiten is 5+5 of 2.5, 3.5, 5.0.

Maar als je een 3e overweeg zou ik die gelijk meenemen. Vooral arbeid is nu echt duur, ze doen liever grote klussen dan een kleine en zeker liever 1x 3 dan 2+1.

Overweeg ook Daikin. De multis hebben de neiging om enthousiast naar max vermogen gaan, met verwarmen en koelen. Bij Daikin heb je een optie om een limiet te zetten van bijvoorbeeld max 40% zodat het lekker rustig pruttelt ipv 🥶 en dan oh koud genoeg, uit. Het is idioot dat niemand anders (dan Haier, LG, op singles, geloof ik, niet op multi) die optie ook aanbied.
Aan ruimte geen gebrek op het dak (op zich).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Al is 1 unit buiten natuurlijk wel wat mooier. Ik heb weinig zin in 3 airco units buiten + 1 warmtepomp buiten kwa aanzicht. En kwa geluid zal dit elkaar wellicht ook niet ten gunste komen.

Het budget is wel beperkt, de offertes die we nu hebben komen op 5000 euro uit voor 2 binnenunits (5kwh) en 1 buitenunit(6kwh) mitsubishi HI.
En eigenlijk hadden we op 4000 ingezet. LG offertes zijn ongeveer 500 euro voordeliger.
2 buitenunits is wel de max, esthetisch / praktisch. Ik wil ze het liefst langs de warmtepomp hebben staan.

Goed om te weten dat je de Daikin kan instellen (bedoel je dan de capaciteit van de binnenunit op bijv. 40%?)
Stel het is dus 25 graden binnen en ik wil koelen naar 21, dan gaat de mitsubishi op volle toeren koelen. Terwijl ik bij Daikin kan aangeven dat dit geleidelijk moet gaan en begrensd op 40%?
Zou je het zelf ook niet kunnen 'manipuleren' door geleidelijk de temperatuur te verlagen op de binnenunit? Van 25 naar 24 , naar 23 enz. ipv van 25 direct naar 21?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Draakje5 Het grote voordeel van minstens 2 buitenunits is dat je niet alles kwijt bent tijdens een hittegolf bijvoorbeeld wanneer de installateur pas kan komen als de hittegolf alweer voorbij is...

Storingen komen weinig voor maar als ze voorkomen is dat altijd op ongelukkige momenten.

(btw de warmtepomp kan vaak ook wel koelen, voel je zeker ondanks niet condenserend koelen is).
(Ze willen het vaak niet activeren omdat bewoners te hoge verwachtingen van hebben, het is topkoeling).

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 17-04-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
mr_evil08 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:56:
@Draakje5 Het grote voordeel van minstens 2 buitenunits is dat je niet alles kwijt bent tijdens een hittegolf bijvoorbeeld wanneer de installateur pas kan komen als de hittegolf alweer voorbij is...

Storingen komen weinig voor maar als ze voorkomen is dat altijd op ongelukkige momenten.

(btw de warmtepomp kan vaak ook wel koelen, voel je zeker ondanks niet condenserend koelen is).
(Ze willen het vaak niet activeren omdat bewoners te hoge verwachtingen van hebben, het is topkoeling).
Vloerverkoeling is ook niet zo super fijn vergeleken met andere opties*.
*Convectoren met ventilators, of een airco briesje.

En de meeste** mensen met warmtepompen nemen ook direct vloerverwarming.
**Aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
RareHenk schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:11:
[...]

Vloerverkoeling is ook niet zo super fijn vergeleken met andere opties*.
*Convectoren met ventilators, of een airco briesje.

En de meeste** mensen met warmtepompen nemen ook direct vloerverwarming.
**Aanname.
Ook met vloerkoeling veel beter dan niks.
Kan natuurlijk nooit tegenop een airco of fancoil.

De kracht van een airco zit hem in verlagen van luchtvochtigheid en niet direct de temperatuurverlaging.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 17-04-2025 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-06 15:54
LED-Maniak schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:59:
[...]

Tweemaal 3.5 beide einde van de kamer. Lekker rustig laten pruttelen, hoeft de fan ook niet zo hard te blazen. Maar ja.. wat is flink :)
Hier ook lange woonkamer met keuken aan ‘t einde, trap en toilet in het midden 60 m2, verwarm (gasloos) met 2 single Daikin van 3,5, gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wij hebben vloerkoeling inderdaad, maar geeft snel condens. Ondanks dat we toch bijv. maar met 19 graden koelen.

Net nog een 4e over de vloer gehad. Ze adviseren toch meestal wel allemaal 5kwh. Ook om net dat extra vermogen te hebben om de koelte naar andere ruimtes te brengen (bij de overloop dus naar de slaapkamers) en (bij de woonkamer, naar de keuken, U vorm BG).

Een pompje raadde deze laatste man af, ivm vele storingen enz.
Zelf wil ik zo min mogelijk door de gevel boren, en vind ik een condens uitvoer (ook al is ie minimaal) nabij de voordeur nou niet echt mooi..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Draakje5 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:02:
Wij hebben vloerkoeling inderdaad, maar geeft snel condens. Ondanks dat we toch bijv. maar met 19 graden koelen.

Net nog een 4e over de vloer gehad. Ze adviseren toch meestal wel allemaal 5kwh. Ook om net dat extra vermogen te hebben om de koelte naar andere ruimtes te brengen (bij de overloop dus naar de slaapkamers) en (bij de woonkamer, naar de keuken, U vorm BG).

Zelf wil ik zo min mogelijk door de gevel boren, en vind ik een condens uitvoer (ook al is ie minimaal) nabij de voordeur nou niet echt mooi..
De betere warmtepompen heeft condensbewaking, zou niet mogen gebeuren, of het staat uit bij jullie.
Maar zal niet verder offtopic gaan. ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:40
Draakje5 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:02:

Hoger vermogen nodig om warmte/koelte naar andere ruimtes te kunnen brengen is wat mij betreft grote onzin.

Hier kleine oude tussenwoning met mhi scm60, een 3,5kW in de woonkamer, 2,5kW in het trapgat en een zelden gebruikte 2kW op de slaapkamer.

Je hebt alleen iets aan het hoge vermogen van de binnenunit wanneer je bereid bent de unit op volle kracht te laten blazen, en zelfs dan is het voordeel beperkt. Warme of koude lucht van de airco reist slecht

Wat beter werkt is meer kleinere binnenunits waardoor de lucht makkelijker/beter verspreid wordt op een veel comfortabelere manier.

Een andere optie is 24/7 verwarmen of koelen. Daarbij koel of verwarm je rustig met laag verbruik de bubbel om je binnenunit heen, waarna die warmte/koelte langzaam mengt met/verspreid naar plekken buiten de bubbel.
Juist bij deze constructie wil je een laag verbruik, want bij 24/7 gebruik telt een klein verschil in verbruik fors aan.

Hier zet ik in de winter onze trapunit op 18 graden. Daarmee houdt die unit de temperatuur op de overloop, de slaapkamer en de gang beneden op 15,5-18 graden, afhankelijk van de buitentemperatuur. Hoe kouder het buiten is, hoe meer uren op een dag we de unit laten lopen.

Wanneer we 2 units tegelijk gebruiken verbruikt onze installatie minder stroom dan bij gebruik 1 unit (in de meeste gevallen), en op die manier kunnen we dus met 2 units ons huis aangenaam houden voor een betrekkelijk laag verbruik (doorgaans 280-300W).

Ons huis (bj '57) is voor nu ongeveer gemiddeld geïsoleerd, zeker geen A++ woning.

Koelen is veel makkelijker voor een airco dan verwarmen. In ons huis is pendelen met koelen met onze kleinere units al onvermijdelijk. Is ook geen enkel probleem. We merken weinig tot niets van het pendelen, en het geeft hier een fors lager verbruik. Ik zie het meer als terugmoduleren dan pendelen.

Maar voor het verspreiden van koelte (of warmte) ga je meer hebben aan tijd dan aan een hoog vermogen. Dat vermogen ga je zelden gebruiken omdat het slecht confort geeft en een erg hoog verbruik. Of eventueel meerdere kleine units natuurlijk.

Wat betreft het terugregelen van het vermogen van een Daikin is het goed om te vergelijken wat het aan verbruik oplevert, tov het verbruik bij een installatie waarbij je die optie niet hebt. Het kan zijn dat het inmiddels veranderd is, maar ik heb begrepen dat het minimaal opgenomen vermogen (minimaal verbruik) van een Daikin multisplit vrij hoog ligt. 40% van veel kan nog steeds hoger liggen dan het standaard minimaal opgenomen vermogen van een ander merk installatie die die optie niet heeft.

Mensen doen hier in dit topic soms erg panisch over pendelen maar feitelijk hoeft het geen probleem te zijn. Wanneer hier de "bubbel" op temperatuur is neemt de unit gas terug en checkt elke 30 minuten (of 15 minuten bij lagere/hogere buitentemperatuur) door het rond blazen van wat lucht hoe de vlag erbij hangt in de ruimte. Daarna wordt zonodig rustig wat bijverwarmd of gekoeld. Geeft mooi laag verbruik en prima comfort.

[ Voor 14% gewijzigd door Sjamo op 17-04-2025 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:02
Ik ben aan het kijken naar airco's van Mitsubishi heavy industries zoals SRK25ZS-WF.

De meeste offertes adviseren 5kw in de woonkamer. Ik heb nu ook een offerte van 3,5kw in de woonkamer omdat genoeg moet zijn (als ik deuren open) met de 2,5kw in mijn kantoor op de begane grond.
Het gaat alleen om koelen. Wat is beter om te doen in deze situatie? (bijkeuken en kantoor zijn nu nog ongeveer 2m20 hoog)

5kw wordt geadvisserd omdat er een opening is naar de keuken (Daar zit dus geen deur tussen).

Met paars heb ik aangegeven waar ik de airco's zou willen hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5AmuTVyh5Y8QtAcFXDwWs-yiG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWcRNhmIu7cpCNY2aOZNnnPa.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast stellen de meeste voor om in de slaapkamer de airco tegenover het bed te doen omdat het qua aansluiting makkelijker en mooier is. Ik dacht altijd te lezen dat boven het hoofdbord beter werkt. Ze gaven aan dat het geen probleem is omdat je de airco aanzet voor het slapen, de kamer dan snel koel is en de airco daarna alleen een beetje hoeft te "puffen" om de kamer koel te houden. Daarom zou je er dus geen last van hebben als de airco tegenover je geplaatst is. Is dat zo?

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX3080 10G, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold6 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ckriek
  • Laatst online: 10-06 12:51
[...]

Of hooguit 4,2 en 3,5.
Zo denk ik er ook over , 3,5 beneden, 2,5 boven, buitenunit 5 kw, is meer als genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Daikin heeft ook een multisplit oplossing voor geloof ik 2 binnen units en een warmtapwater tank.

Dacht dat ik iemand las die zocht naar airco’s en warmtepomp boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
MrBlueEyes schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:58:
Ik ben aan het kijken naar airco's van Mitsubishi heavy industries zoals SRK25ZS-WF.

De meeste offertes adviseren 5kw in de woonkamer. Ik heb nu ook een offerte van 3,5kw in de woonkamer omdat genoeg moet zijn (als ik deuren open) met de 2,5kw in mijn kantoor op de begane grond.
Het gaat alleen om koelen. Wat is beter om te doen in deze situatie? (bijkeuken en kantoor zijn nu nog ongeveer 2m20 hoog)

5kw wordt geadvisserd omdat er een opening is naar de keuken (Daar zit dus geen deur tussen).

Met paars heb ik aangegeven waar ik de airco's zou willen hebben.

[Afbeelding]

Daarnaast stellen de meeste voor om in de slaapkamer de airco tegenover het bed te doen omdat het qua aansluiting makkelijker en mooier is. Ik dacht altijd te lezen dat boven het hoofdbord beter werkt. Ze gaven aan dat het geen probleem is omdat je de airco aanzet voor het slapen, de kamer dan snel koel is en de airco daarna alleen een beetje hoeft te "puffen" om de kamer koel te houden. Daarom zou je er dus geen last van hebben als de airco tegenover je geplaatst is. Is dat zo?
Ik heb 2 kamers van 3,5x3,5 waar ik in beide een mhi 2kw in heb hangen voor verwarmen en koelen.
De 2 kw is echt overkill zelfs bij verwarmen is het een pendelfeest.

Dat ze bij jou in een nog kleinere kamer (je kantoor) een 2.5 kw adviseren voor alleen koelen (waar minder voor nodig is dan voor verwarmen) zegt genoeg... Voordeel is dan wel dat je de ruimte zo koel hebt en dan de airco lekker uit kan zetten zodat je geen last hebt van de airflow.

Beste advies wat ik je kan geven. Plaats de airco's zo dat je nooit direct in de airflow ligt zit of staat.
Dus in een slaapkamer boven het kopbord, in een kantoor boven het bureau en in de woonkamer op een plek waar hij niet direct op een eethoek of een zithoek staat te blazen.

En plaats hem niet in een hoek, altijd ruim van een andere muur af, liefst in het midden van een muur.

In de woonkamer verwarm ik met een 5kw, dat trekt hij ook makkelijk. Mijn woonkamer is een symetrische L vorm die je kan zien als 3 blokken van 4x4. Daarbij is er een vrije doorgang naar de keuken van 4x4
Alle muren zijn 2,60 hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
mr_evil08 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:22:
[...]

Warmtepompen hebben beter COP rond 60-70% werklast, op minimaal vermogen bereik je juist het tegenovergestelde, maar doordat het opgemoment vermogen dan laag is merk je het minder snel.

Enige voordeel wat ik zie met L/L erbij om in korte tijd snel de kamertemperatuur wil verhogen.
Dat zal misschien schelen per warmtepomp maar dat is bij de Quatt absoluut niet het geval.

Net nog even een experimentje gedaan. Maximaal gelimiteerd (varieert een beetje, maar ik heb het gemiddelde gepakt over een paar minuten, en heb een poosje gewacht tot de nummers redelijk stabiel waren):

Buitentemp 7.8

Elektrisch verbruik (rond de) 589 watt, COP 6.31 - 6.69. De range 6.49 tot 6.53 zie ik het meest.

Limieten laten vieren:

Elektrisch verbruik (rond de) 925 watt, COP 5.13 - 5.59. De 5.24 tot 5.3 range zie ik het meest.

De Quatt heeft bij mij een range (elektrisch verbruik) tussen de 300 en de 1650. Cijfers die ik in het Quatt forum op Tweakers voorbij heb zien komen zitten tussen de 230 en 1800.

Als ik uitga van mijn range draait mijn Quatt op minimaal vermogen op zo'n 35% (kan nog lager, maar dat gebeurd alleen als de temperatuur bereikt is), en als ik de teugels laat vieren op zo'n 56%. Bij die 35% last is de COP duidelijk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Maargoed, jullie zeggen dus dat 2x 3.5kwh binnenunit voldoende is voor deze opstelling(en) in een A++++ woning en dat een 5kwh tov een 3.5kwh model hierbij weinig uitmaakt / het er niet comfortabeler op maakt?

Mogelijk laat ik een voorbereiding naar de zolder maken ( kan dat handig zijn, vast de koelleiding en elektraleiding aanleggen?) Dit betreft een (kleine) slaapkamer waarbij 2kWH wat mij betreft ook genoeg is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIB-6hIvWzr7stqRtFABcbhG9Qg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xzLJ7HalIgWPmd1qvTTlWjAz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECDlMIX5243Gdwi-QKOXiZfLzf0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JvnkFCpTkNQ0z1lAN7zKCemT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
onlinaius schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:03:
[...]

Dat zal misschien schelen per warmtepomp maar dat is bij de Quatt absoluut niet het geval.

Net nog even een experimentje gedaan. Maximaal gelimiteerd (varieert een beetje, maar ik heb het gemiddelde gepakt over een paar minuten, en heb een poosje gewacht tot de nummers redelijk stabiel waren):

Buitentemp 7.8

Elektrisch verbruik (rond de) 589 watt, COP 6.31 - 6.69. De range 6.49 tot 6.53 zie ik het meest.

Limieten laten vieren:

Elektrisch verbruik (rond de) 925 watt, COP 5.13 - 5.59. De 5.24 tot 5.3 range zie ik het meest.

De Quatt heeft bij mij een range (elektrisch verbruik) tussen de 300 en de 1650. Cijfers die ik in het Quatt forum op Tweakers voorbij heb zien komen zitten tussen de 230 en 1800.

Als ik uitga van mijn range draait mijn Quatt op minimaal vermogen op zo'n 35% (kan nog lager, maar dat gebeurd alleen als de temperatuur bereikt is), en als ik de teugels laat vieren op zo'n 56%. Bij die 35% last is de COP duidelijk hoger.
Dat komt naar mijn gevoel ook wel overeen met mijn MHI unit die in stille modus rond de 25% draait. Maar op het minimum (onder 10%) verwacht ik wel een stuk lagere COP.
Ik heb de COP wel eens gemeten met de luchtverplaatsing volgens de specs. Hoe meet je de COP van de Quatt eigenlijk?

[ Voor 4% gewijzigd door Martin7182 op 17-04-2025 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:19
Heeft er iemand überhaupt ervaring met deze opstelling?
Ben eingelijk nog opzoek naar zo opstelling ivm 2 airco slaapkamer en de ketel een oud beestjes is.
Technician- schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:54:
Daikin heeft ook een multisplit oplossing voor geloof ik 2 binnen units en een warmtapwater tank.

Dacht dat ik iemand las die zocht naar airco’s en warmtepomp boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Hoe zijn de ervaringen hier met pompjes voor de condensafvoer?

De ene installateur zegt niet doen, zijn rotdingen gaan vaak in storing. De ander zegt kan prima.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LED-Maniak
Draakje5 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:17:

De ene installateur zegt niet doen, zijn rotdingen gaan vaak in storing. De ander zegt kan prima.
Dat wordt hier ongeveer ongeveer elke page wel besproken. Even zoeken bovenaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
LED-Maniak schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:17:
[...]

Dat wordt hier ongeveer ongeveer elke page wel besproken. Even zoeken bovenaan gebruiken.
Thanks, niet gerealiseerd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Martin7182 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:32:
Ik heb de COP wel eens gemeten met de luchtverplaatsing volgens de specs. Hoe meet je de COP van de Quatt eigenlijk?
Dat is met een L/W warmtepomp natuurlijk wat makkelijker dan met een L/L, aangezien het output vermogen een stuk gemakkelijker te meten is.

Ik kan de COP zien in de Quatt app (per uur, per dag, per maand, per jaar of sinds plaatsing), en de huidige COP wordt berekend binnen Home Assistant. De COP cijfers die ik hier lieten zien was het resultaat van een paar minuten kijken wat de cijfers precies doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Niet doen, krijg je spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:10

Mijn installateur wou zowat alles doen om die pompjes te vermijden.
Ze maken lawaai, en de vraag is niet of ze defect gaan, dan wel wanneer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik vind het zo zonde om een gat in de gevel te maken (notabene nabij de voordeur) voor een condenslang..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Draakje5 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 22:17:
Ik vind het zo zonde om een gat in de gevel te maken (notabene nabij de voordeur) voor een condenslang..
Kun je niet b.v. door de meterkast naar de kruipruimte en dan het riool in? Of zit er misschien een andere afvoer (toilet/fonteintje) in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Martin7182 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 22:26:
[...]

Kun je niet b.v. door de meterkast naar de kruipruimte en dan het riool in? Of zit er misschien een andere afvoer (toilet/fonteintje) in de buurt?
Het idee was de koelleidingen door de bestaande (blauwe) dakdoorvoer te maken naar de buitenunit op het platte garagedak. Hierdoor zijn er geen leidingen in het zicht in de woonkamer.

De condensafvoer zou alleen aan de voorkant kunnen. Want de deuren zijn te hoog.

Wellicht de binnenunit elders. Maar waar dan, zodat de leidingen uit het zicht blijven.

Hij zou op de wand van de meterkast kunnen. Maar dan zit ik weer met de koelleidingen die naar buiten moeten (over de binnenmuur?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Pl1K5GbQqRMWzq499vAezh4EKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zDphJCVmVV0Xy4rU8kAjSqm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 18-04-2025 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdmc78
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-04 17:21

mdmc78

MHI SRK50ZS-W

Draakje5 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 22:57:
[...]

Het idee was de koelleidingen door de bestaande (blauwe) dakdoorvoer te maken naar de buitenunit op het platte garagedak. Hierdoor zijn er geen leidingen in het zicht in de woonkamer.

De condensafvoer zou alleen aan de voorkant kunnen. Want de deuren zijn te hoog.

Wellicht de binnenunit elders. Maar waar dan, zodat de leidingen uit het zicht blijven.

Hij zou op de wand van de meterkast kunnen. Maar dan zit ik weer met de koelleidingen die naar buiten moeten (over de binnenmuur?)

[Afbeelding]
Je kunt het pompje ook in de garage(?) plaatsen. Alleen het vlotterbakje in de binnenunit. Dan heb je geen last van het geluid. En als je het pompje op een handige plek plaatst, kun je die ook makkelijk vervangen als dat eens nodig is. Of vlotterbakje ook nog in de garage. Kan ook en is nog makkelijker bereikbaar misschien. Vlotterbakje moet je wel eens schoonmaken.

En dan alle leidingen voor bestaande dakdoorvoer. En dus geen condensafvoer bij de voordeur.
Iets om over na te denken 🙂

MHI SRK50ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mdmc78 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:02:
[...]

Je kunt het pompje ook in de garage(?) plaatsen. Alleen het vlotterbakje in de binnenunit. Dan heb je geen last van het geluid. En als je het pompje op een handige plek plaatst, kun je die ook makkelijk vervangen als dat eens nodig is. Of vlotterbakje ook nog in de garage. Kan ook en is nog makkelijker bereikbaar misschien. Vlotterbakje moet je wel eens schoonmaken.

En dan alle leidingen voor bestaande dakdoorvoer. En dus geen condensafvoer bij de voordeur.
Iets om over na te denken 🙂
Ik kan ten zeerste afraden om een pompje te plaatsen. Ookal is dat pompje net buiten de ruimte geplaatst. Je gaat dat horen. Die dingen zijn super irritant. Je gaat om de 10-20 seconden een brom horen.

En dat is heel irritant, als je probeert te slapen in de hitte en net in slaap aan het vallen was.

Ik vind de plattegrond niet super duidelijk, waardoor ik niet zo goed kan zien wat een handige route kan zijn, maar met wat boren enz is het misschien heel goed te doen om de unit netjes neer te hangen, maar toch ergens schuin naar beneden te gaan richting garage oid, waardoor je daar netjes een richting riolering of wat dan ook kan. Sifon zeker wel aanleggen, overigens, anders ga je dat ruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Tanuki op 19-04-2025 12:07 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Tanuki schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:06:
[...]

Ik kan ten zeerste afraden om een pompje te plaatsen. Ookal is dat pompje net buiten de ruimte geplaatst. Je gaat dat horen. Die dingen zijn super irritant. Je gaat om de 10-20 seconden een brom horen.

En dat is heel irritant, als je probeert te slapen in de hitte en net in slaap aan het vallen was.

Ik vind de plattegrond niet super duidelijk, waardoor ik niet zo goed kan zien wat een handige route kan zijn, maar met wat boren enz is het misschien heel goed te doen om de unit netjes neer te hangen, maar toch ergens schuin naar beneden te gaan richting garage oid, waardoor je daar netjes een richting riolering of wat dan ook kan. Sifon zeker wel aanleggen, overigens, anders ga je dat ruiken.
De garage zit wel buiten de schil van de woning, dus een buitendeur zit nog halverwege deze ruimte en de ruimte van woonkamer garage is muur-isolatie-spouw-muur. Maargoed een gat boren maakt het natuurlijk open...

Zie hier garage. Blauw is het plan van de binnenunit ( aam de andere kant vd muur dus in de woonkamer ).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 19% gewijzigd door Draakje5 op 19-04-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:36
We zijn druk bezig met de keuze maken voor de airco's in huis. Boven komen single units van LG, omdat dit qua kosten goed genoeg is en ze voornamelijk gaan koelen. Voor de woonkamer en keuken zitten we te kijken naar een MHI ZSX of Daikin Stylish, beide 5kw. De woonkamer en keuken zijn ongeveer 55 m2 en aansluitend via de gang zit er nog een werkkamer aan vast. Daar hopen we met een 5 kw toe te komen.

Nu twijfelen we tussen de MHI en de Daikin. Aan de ene kant vanwege het design, we vinden de Stylish mooier, en de andere kant omdat we horen en lezen dat Daikin niet meer de service levert zoals dat vroeger was. Is de MHI inderdaad hedendaags de betere keuze en ook voor onze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
supercrazy schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:54:
We zijn druk bezig met de keuze maken voor de airco's in huis. Boven komen single units van LG, omdat dit qua kosten goed genoeg is en ze voornamelijk gaan koelen. Voor de woonkamer en keuken zitten we te kijken naar een MHI ZSX of Daikin Stylish, beide 5kw. De woonkamer en keuken zijn ongeveer 55 m2 en aansluitend via de gang zit er nog een werkkamer aan vast. Daar hopen we met een 5 kw toe te komen.

Nu twijfelen we tussen de MHI en de Daikin. Aan de ene kant vanwege het design, we vinden de Stylish mooier, en de andere kant omdat we horen en lezen dat Daikin niet meer de service levert zoals dat vroeger was. Is de MHI inderdaad hedendaags de betere keuze en ook voor onze situatie?
Beide merken zijn gewoon super apparaten. Je keuze zou ik baseren op hoe ze er uit zien.
Voor de woonkamer is 5kw een behoorlijk vermogen. Ik red hier met 3.5kw met een 55m2 ruimte met vorst op temperatuur te houden.

Voor de andere units zou ik je echt willen adviseren naar iets anders dan LG te kijken. Regelmatig hoor en lees ik ervaringen met LG die minder goed zijn.
Meest ideaal allemaal dezelfde merken, maakt de bediening (smart) een heel stuk makkelijker. Ook van MHI heb je wat minder dure units. Of eventueel split unit om de kosten wat te drukken.
Goed genoeg geef je aan. Het is niet iets wat je zo even weer laat vervangen en langere tijd mee gaat en dan zou ik persoonlijk voor goed gaan 😉

Succes met je keuze!
Pagina: 1 ... 138 ... 141 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic