Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 137 ... 140 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:10
Ik was laatst bij de Daikin Experience Center en heb mij laten informeren dat er vanaf april een uitbreiding op hun multi+ systeem komt waardoor één buitenunit 4 binnenunits + 1 270L warmwater tank kan sturen.

Ik wacht het nog even af, maar ik ben vrij zeker dat dit mijn gasketel gaat vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:51
nielsh12 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:35:
Iemand ervaring met een tikkende Daikin Perfera binnenunit (vloermodel, 3.5kw)?

Hier heb ik er last van als vraagbesturing is ingeschakeld (percentage 40-50% ongeveer). Even de ventilator wat hoger zetten helpt dan tijdelijk, maar zodra je weer op de lagere ventilatorsnelheden komt zal het tikken terugkomen. Iets tegen de behuizing aan drukken lijkt niet te helpen, de klep staat al in een vaste positie ingesteld. Vraagbesturing uitzetten lost het issue op, maar dat is niet gewenst omdat je dan pendelgedrag krijgt hier.

Het is een multisplit opstelling: 3MXM52A9 + FVXM35A + FTXM35R. De wandunit op de andere verdieping heeft nergens last van.

Filmpje: YouTube: Daikin Perfera vloermodel tikt bij vraagbesturing ingeschakeld
heb precies het zelfde dab met wand unit
Heb er los vab lager probleem meldingen nog geen oplossing voor gevonden
Lees hier nu ineens iets met demand control? Kan me het niet voorstellen dat is voor de buiten unit.
Al oplossing gevonden ?
Ene moment doet hij het niet andere weer wel
Als het een lager zou zijn verwacht ik uu na 3 jaar toch wel wat meer maar komt en gaat

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Yellos schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:56:
[...]

tikkende units komt regelmatig voorbij, ook de oplossing. Gebruik eerst de zoekfunctie even.
Los vab het lager vervangen niks anders gezien . Wat nog meer ?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinspui
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-04 10:29
In Italie heb ik een Daikin Siesta besteld, 12000 BTU voor 429.

Zijn er mensen hier met hetzelfde type? :)

https://climaconvenienza....i-integrato-classe-a__-a_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-05 14:15
warcow schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:11:
Ik krijg morgen en overmorgen mitsubishi airco’s geinstalleerd. 1 wand is echter nog niet af, het is gestuct en ik moet het nog verven. De verf is echter vertraagd..

Kan ik nadat de airco’s zijn geplaatst nog fatsoenlijk de wand er omheen verven of is het echt beter/makkelijker te doen voordat de airco’s hangen? In dat geval haal ik morgenochtend nog even verf bij de lokale bouwmarkt.
toevallig afgelopen winter een muurtje geverfd met latex waar de airco al langer hing. gewoon goed afgeplakt met plastic en schilders tape en er netjes omheen geverfd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:13
Bij MHI kun je vrij gemakkelijk de behuizing eraf halen waardoor je er prima omheen kunt schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:54
Ik zoek een esthetisch mooie airco, die op een relatief kleine muur past van 90cm.

Hebben jullie tips voor me? Prijs maakt niet uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Daikin Stylish? Weet alleen niet wat voor afmetingen die heeft. Die serie is er bijv. ook in mat zwart, maar ik weet niet wat je zoekt.

Of de MHI Titanium kleur? ZS-WFT / ZSX-WFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:01
outlandos schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:05:
Ik zoek een esthetisch mooie airco, die op een relatief kleine muur past van 90cm.

Als prijs niet uit maakt, kun je ook voor een systeem kijken dat in het plafond kan met buizen naar de af/aanvoer. Dan zie je enkel roosters. Maar dat is veel werk en heel kostbaar waarschijnlijk ;-)

Mitsubishi electric maakt volgens mij ook wel design-versies. Maar "design" is nogal persoonlijk. Ik zou de brochures van de verschillende fabrikanten er eens op na slaan om te kijken wat jij mooi vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-05 15:32

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Wellicht is een vloermodel iets voor @outlandos.
https://www.airco-webwink...ggggggggggggg-768x799.jpg

[ Voor 67% gewijzigd door vdr01 op 27-03-2025 13:40 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:19
Maxwp schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:44:
[...]
xie je meer demand control opties?
Stappen van 5 en lager dan 40% ?
Bij de Comfora heb ik inderdaad nu opties bij demand control. In stappen van 5% van 40% naar 100%. Niet lager. Bij de Ururu Sarara heb ik geen extra opties in de app, dat bestaat gewoon niet (net zoals er geen verbruik af te lezen is...).

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:43
outlandos schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:05:

Mitsubishi Electric Diamond serie
Of de Daikin stylish, die is het smalst met geloof ik 80cm breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsh12
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:03
Maxwp schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:10:
[...]
heb precies het zelfde dab met wand unit
Heb er los vab lager probleem meldingen nog geen oplossing voor gevonden
Lees hier nu ineens iets met demand control? Kan me het niet voorstellen dat is voor de buiten unit.
Al oplossing gevonden ?
Ene moment doet hij het niet andere weer wel
Als het een lager zou zijn verwacht ik uu na 3 jaar toch wel wat meer maar komt en gaat
Ik heb de installateur benaderd, alleen nog geen reactie mogen ontvangen helaas. Gekke is wel dat ik het issue niet meer heb gehad sinds de update van 1_31_0 naar 1_34_0 die ik op 21 maart heb geinstalleerd. Ik zag dat daar ook verbeteringen voor demand control in zaten. Als je de app in de play/appstore updatet kan je vervolgens de firmware update op je Daikins installeren. Ook de moeite waard voor jou misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
nielsh12 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:19:
[...]

Ik heb de installateur benaderd, alleen nog geen reactie mogen ontvangen helaas. Gekke is wel dat ik het issue niet meer heb gehad sinds de update van 1_31_0 naar 1_34_0 die ik op 21 maart heb geinstalleerd. Ik zag dat daar ook verbeteringen voor demand control in zaten. Als je de app in de play/appstore updatet kan je vervolgens de firmware update op je Daikins installeren. Ook de moeite waard voor jou misschien?
ik moet zeggen het komt en gaat soms is het paar min weg en komt dan weer andere dagen is het bijna de hele dan en soms is het uren weg.
dus een app update of firmware dan update zal wel toeval zijn.
maar we gaan het zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-04 15:04

mwk

pkrasnop schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:42:
[...]

Ik heb vandaag mijn FTXM units naar 1_34_0 geupgraded. Lijkt mij dat vraagbesturing werkt niet als bedoeld.
Interessant, dat is geen versienummer dat met en 3 begint. Ik heb de FTXM-N van 2020. Vorige keer dat die van serie 1 naar serie 3 firmware wilde upgraden hadden we dat gedoe met die rebootloop. Daikin heeft daar toen nog een actie voor uitgezet waarbij je een nieuwe wifi module kreeg van Daikin.
Daarom vertrouw ik de upgrade van nu niet helemaal.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:11

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Vraagje, ik heb een buitenunit van een srk-63-zsw aan de buitenmuur ophangen en deze resoneert nogal. Zo is er eigenlijk de hele dag een zware brom te horen.

De unit naar het platte dak verplaatsen en op rubberen bigfoot’s zetten is geen optie.

Zouden trillingadempers met stalen veren nog verschil maken?

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:54
loewie1984 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:35:
Vraagje, ik heb een buitenunit van een srk-63-zsw aan de buitenmuur ophangen en deze resoneert nogal. Zo is er eigenlijk de hele dag een zware brom te horen.

De unit naar het platte dak verplaatsen en op rubberen bigfoot’s zetten is geen optie.

Zouden trillingadempers met stalen veren nog verschil maken?
Trillingen warmtepomp dempen

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Willempie27 schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:31:
Het is hier momenteel 8,25 graden buiten en heb zojuist een defrost gehad van 3,5 minuut. Is dit normaal?
Het gaat om een MHI 35ZS.

De laatste was zondag ochtend om 5 uur toen was het een graad of 2 buiten dus normaal
Het doet het overigens verder prima en gebruikt minimaal stroom.
Hoe is dit afgelopen? De SRK20ZS-W hier op zolder ging net ook defrosten. Staat al de hele ochtend aan om te verwarmen, dit was de eerste defrost vandaag. Verbaas mij er een beetje over dat hij met bijna 9 graden buiten een defrost gaat doen. Het was daadwerkelijk een defrost, groene lampje knipperde en ik hoorde de unit omschakelen en een "pssssshhh" geluid doen. Heb helaas geen zicht op de unit (staat boven op dakkapel) dus kan ook niet kijken of hij daadwerkelijk rijp erop had zitten. Was een vrij korte defrost ook, duurde nog geen 2 min. denk ik.

Unit lijkt verder prima te functioneren, van het weekend moest hij het van 16 naar 21 brengen en heb ik met de warmtebeeldcamera een uitblaastemperatuur van 55+ graden gemeten.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 31-03-2025 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:13
ThinkPad schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:44:
[...]

Hoe is dit afgelopen? De SRK20ZS-W hier op zolder ging net ook defrosten. Staat al de hele ochtend aan om te verwarmen, dit was de eerste defrost vandaag. Verbaas mij er een beetje over dat hij met bijna 9 graden buiten een defrost gaat doen. Het was daadwerkelijk een defrost, groene lampje knipperde en ik hoorde de unit omschakelen en een "pssssshhh" geluid doen. Heb helaas geen zicht op de unit (staat boven op dakkapel) dus kan ook niet kijken of hij daadwerkelijk rijp erop had zitten. Was een vrij korte defrost ook, duurde nog geen 2 min. denk ik.

Unit lijkt verder prima te functioneren, van het weekend moest hij het van 16 naar 21 brengen en heb ik met de warmtebeeldcamera een uitblaastemperatuur van 55+ graden gemeten.
Wanneer de unit hier defrost bij temperaturen boven de 4 a 5 graden maken we hier altijd even de filters schoon. Zelfs wanneer we niet echt vervuiling zagen, gaf dit meestal toch goed resultaat.
Toen dat hier niet werkte hebben we de binnenunit voorzichtig doorgeblazen met een compressor, gaf ook aardig wat stof. We hebben hier wel een stoffige huishouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Filters zijn schoon.

Ik ben dan gelijk bang dat er een lek is en de unit koudemiddel verliest ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ThinkPad schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:57:
Filters zijn schoon.

Ik ben dan gelijk bang dat er een lek is en de unit koudemiddel verliest ofzo :+
Kan het zijn dat de luchtstroom door de buitenunit beperkt is om wat voor reden dan ook?
Misschien was het een eenmalig incident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-05 08:45
ThinkPad schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:44:
[...]

Bij mij was het koelgas vervuild. Ik kreeg ook andere storingen. Krijg je ook nog andere meldingen? Protection error 1 bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:34
Olie retour cyclus zou ook goed kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
ingmar89 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:10:
Olie retour cyclus zou ook goed kunnen.
Het is geen LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Willempie27 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:06:
[...]

Bij mij was het koelgas vervuild. Ik kreeg ook andere storingen. Krijg je ook nog andere meldingen? Protection error 1 bijv.
Hoe is dat opgelost dan? En wat waren verder de symptomen?

Heb geen 3rd party module erin dus kan verder niks aflezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
ThinkPad schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:48:
[...]

Hoe is dat opgelost dan? En wat waren verder de symptomen?

Heb geen 3rd party module erin dus kan verder niks aflezen.
Symptomen waren protection error code 1 high discharge temp. Ik heb nu nog een andere unit (R410 gas) die dat ook heeft dus daar moet ik nog beter naar kijken. De oude is opnieuw gevuld met R32 en het probleem is verholpen.

Heb daarna nog 1 keer dezelfde storing gehad, maar toen zat er een plastic tas voor de verdamper. Dat geeft blijkbaar dezelfde storing. Dus schoonmaken kan ook een optie zijn (kijk ook voor de binnen filters).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-04 20:46
Hier vorige week ook defrost bij ruim 8 graden MHI 25ZSX vind het ook maar vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:25
Nu ken ik ieders individuele situatie niet, maar indien de verwachtte buiten temperatuur bijvoorbeeld 7C is, dan is dat (bij het KNMI) gemeten op 2m hoogte. Een buitenunit staat vaak lager bij de grond. Koude lucht zakt. Het KNMI geeft de temperatuur op 2 meter hoogte, maar ook 10cm. Daar zit soms wel 5 graden verschil tussen.

Mogelijk dat dit een of meerdere van deze observaties kan verklaren. Zeker indien de buitenunit puur reageert op temperatuur en niet ook in combinatie met vochtigheid.

Gr Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:29
Beauty1010 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:10:
Nu ken ik ieders individuele situatie niet, maar indien de verwachtte buiten temperatuur bijvoorbeeld 7C is, dan is dat (bij het KNMI) gemeten op 2m hoogte. Een buitenunit staat vaak lager bij de grond. Koude lucht zakt. Het KNMI geeft de temperatuur op 2 meter hoogte, maar ook 10cm. Daar zit soms wel 5 graden verschil tussen.
Temperatuurverschil door hoogte is in de orde van grootte van 1°C per 100 meter, niet 5 voor 2 meter 😂

Bij klein beetje wind mengen alle luchtlagen bij de grond al prima. Daar gaat het om, niet (IR gemeten) temperatuur van tegels of een auto waar ijs aan groeit. Met een airflow van duizenden m3/uur/buitenunit heb je nul last van afkoeling dicht bij de grond.

Overigens heb ik een temperatuur logger letterlijk op tuinaarde liggen om te kijken wanneer de laatste nachtvorst is en dat ding volgt de voorspelling (dus 2m hoogte) erg goed. Het is in mijn tuin in een buitenwijk warmer dan dichtsbijzijnde KNMI meetpunt, Rotterdam airport op een open veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
Hoe kan het dan dat ondanks die goed mengende luchtlagen de KNMI 'die vorst aan de grond' wel registreert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Mijn airco ging koelen vabdaag in plaats van verwarmen
Geen idee waarom net vandaag nu het nogal frisjes is.
Zou dat aan het weervliggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
Ik zoek maar kan het niet vinden. Daikin heeft (op sommige units) meen ik een functie waarmee je het opgenomen vermogen beperkt. Ik meen naar zeg 40%, 50% of 60% zoiets. Klopt dat en hoe heet die functie in de gebruiksaanwijzing?

Gr Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:58
Beauty1010 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:40:
Ik zoek maar kan het niet vinden. Daikin heeft (op sommige units) meen ik een functie waarmee je het opgenomen vermogen beperkt. Ik meen naar zeg 40%, 50% of 60% zoiets. Klopt dat en hoe heet die functie in de gebruiksaanwijzing?

Gr Michel
Dat heet bij Daikin Demand Control.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:43
Maxwp schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:23:
Nooit autostand gebruiken dat is al meerdere keren aan bod gekomen hier, of verwarming of koelen.
Bij een overstoot gaat de unit dan uit ipv de andere kant op.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 01-04-2025 16:49 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:17
Maxwp schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:23:
Misschien heb je de airco in de automatische stand staan?
En met de volle zon op je ramen is het in huis al gauw warm, dus kan bij standje automatisch zomaar de koelstand aan springen.
Je zou hem dan beter ook puur op verwarmen stand kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
LED-Maniak schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:47:
[...]

Dat heet bij Daikin Demand Control.
Dank, kan ik verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mr_evil08 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:48:
[...]

Nooit autostand gebruiken dat is al meerdere keren aan bod gekomen hier, of verwarming of koelen.
Bij een overstoot gaat de unit dan uit ipv de andere kant op.
Hier een link naar de oorzaak , reden , gevolg en oplossing
LINK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
dinandus schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:49:
[...]

Misschien heb je de airco in de automatische stand staan?
En met de volle zon op je ramen is het in huis al gauw warm, dus kan bij standje automatisch zomaar de koelstand aan springen.
Je zou hem dan beter ook puur op verwarmen stand kunnen zetten?
Hier een link naar de oorzaak , reden , gevolg en oplossing
LINK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Beauty1010 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:20:
Hoe kan het dan dat ondanks die goed mengende luchtlagen de KNMI 'die vorst aan de grond' wel registreert?
Precies wat ik zei, grond kan lokaal, oppervlakkig dauwen en rijpen. Dat betekent niet dat als je een unit heb op balken en een kuub lucht per seconde aanzuigt daar last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:40
Hallo :w ,

Ik wil een airco (split-unit) aanschaffen en ben benieuwd of iemand weet welke van de grote merken (MHI/Daikin/LG etc.) via app te besturen is zonder cloud-dienst. Het plan is om alleen een airco in de slaapkamer te hangen dus ik hoef de airco niet aan te zetten voordat ik thuis ben - dat kan prima via WiFi.

Bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door DoubleYouPee op 01-04-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
DoubleYouPee schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:56:
Hallo :w ,

Ik wil een airco (split-unit) aanschaffen en ben benieuwd of iemand weet welke van de grote merken (MHI/Daikin/LG etc.) te besturen is zonder cloud-dienst. Het plan is om alleen een airco in de slaapkamer te hangen dus ik hoef de airco niet aan te zetten als ik niet thuis ben - dat kan prima via WiFi.

Bedankt
Als je puur lokaal wil bedienen zonder wensen voor home automation dan zou ik de afstandsbediening pakken.
De apps via de telefoon zijn gemiddeld maar traag.

Wil je home automation dan is het afhankelijk van hoeveel je wil 'knutselen' met 3rd party modules en kan dit bij elk door jou genoemd groot merk wel. Voor sommige merken is al iets kant en klaars, anderen zal je zelf iets moeten maken.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:40
LED-Maniak schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:02:
[...]

Als je puur lokaal wil bedienen zonder wensen voor home automation dan zou ik de afstandsbediening pakken.
De apps via de telefoon zijn gemiddeld maar traag.

Wil je home automation dan is het afhankelijk van hoeveel je wil 'knutselen' met 3rd party modules en kan dit bij elk door jou genoemd groot merk wel. Voor sommige merken is al iets kant en klaars, anderen zal je zelf iets moeten maken.
Ik hoef geen automation. Ik wil gewoon beneden op de bank zitten en via wifi kunnen zien wat de temperatuur in de kamer is, en zo nodig de airco aan/uitzetten. Dat ie traag is boeit me niet.
Afstandsbediening zal vaak boven op de kamer liggen dus dat is toch minder praktisch :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:34
Bij mits ishi heavy kan de app lokaal werken. Overige merken geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Inderdaad Mitsubishi Heavy Industries. Daikin was juist verder dichtgetimmerd en MelCloud(mitsubishi electric) was ook niet lokaal te bedienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
DoubleYouPee schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:05:
[...]

Ik hoef geen automation. Ik wil gewoon beneden op de bank zitten en via wifi kunnen zien wat de temperatuur in de kamer is, en zo nodig de airco aan/uitzetten. Dat ie traag is boeit me niet.
Afstandsbediening zal vaak boven op de kamer liggen dus dat is toch minder praktisch :z
Ik gebruik hier de app van mhi en dat gaat prima. Je moet alleen soms even helpen met de verbinding van de wifi (verbinding verversen), en rustig bedienen (stap voor stap tot het is doorgegeven). Wanneer je er aan gewend bent gaat het erg goed en betrouwbaar.

Grootste nadeel vind ik zelf dat de instellingen in de app veranderen wanneer je de unit bedient met de afstandsbediening, en de instellingen daar op wijken af van de app. Zorg je er voor dat je ze afstemt gaat het hier goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40

de Peer

under peer review

Ik moest zojuist 530 euro betalen voor het laten bijvullen van koudemiddel van 1 Daikin unit. Is dat nou markt-conform? Ik vind het nogal prijzig. 300 euro +50 euro voorrijkosten + 2 man-uren. Ze waren met 2 man (waarom?) en waren 1 uur en 5 minuten bezig.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 02-04-2025 13:33 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
de Peer schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:33:
Ik moest zojuist 530 euro betalen voor het laten bijvullen van koudemiddel van 1 Daikin unit. Is dat nou markt-conform? Ik vind het nogal prijzig. 300 euro +50 euro voorrijkosten + 2 man-uren. Ze waren met 2 man (waarom?) en waren 1 uur en 5 minuten bezig.
530 euro lijkt inderdaad wel wat fors te zijn. R32 en R410a zijn niet zo duur per kilo en je hebt vast geen kilo's laten bijvullen..

Is er nog gekeken naar lekkages of heeft men maar gewoon bijgevuld? Dat laatste zal me niet verbazen. Het blijft een markt vol met cowboys die schijt hebben aan de regels. En wij allemaal maar premium prijzen betalen zodat deze jongens netjes de regels volgen.. in ieder geval, dat denkt de overheid O-)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Glashelder schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:51:
[...]

530 euro lijkt inderdaad wel wat fors te zijn. R32 en R410a zijn niet zo duur per kilo en je hebt vast geen kilo's laten bijvullen..

Is er nog gekeken naar lekkages of heeft men maar gewoon bijgevuld? Dat laatste zal me niet verbazen. Het blijft een markt vol met cowboys die schijt hebben aan de regels. En wij allemaal maar premium prijzen betalen zodat deze jongens netjes de regels volgen.. in ieder geval, dat denkt de overheid O-)
Ja ze hebben 650g R32 bijgevuld. Ik ben er bij gebleven.
Al mijn koppelingen (op 1 na) zijn gesoldeerd dus hun conclusie was dat het 1 bepaalde koppeling zou moeten zijn die gelekt heeft, daarvan hebben ze het koperen ringetje vervangen.

Moet er wel bij zeggen dat dit dus een airco is die niet door dit bedrijf geinstalleerd is, misschien rekenen ze dan ook wel meer...

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
de Peer schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:58:
[...]

Al mijn koppelingen (op 1 na) zijn gesoldeerd dus hun conclusie was dat het 1 bepaalde koppeling zou moeten zijn die gelekt heeft, daarvan hebben ze het koperen ringetje vervangen.

Moet er wel bij zeggen dat dit dus een airco is die niet door dit bedrijf geinstalleerd is, misschien rekenen ze dan ook wel meer...
Ze durven dit bedrag tegenwoordig ook te vragen voor een in bedrijf stelling. Het is ongeveer net zoveel werk(alleen moeten ze bijhouden hoeveel R32 is bijgevuld/afgevoerd) dus wat dat betreft is het een "normaal" bedrag. Blijft nog steeds belachelijk veel natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@de Peer het gebruikelijke nattevingerwerk dus. Schandalig.

We zouden eigenlijk een meldpunt prutswerk HVAC op moeten richten :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik vond het ook vooral flauw dat ze met 2 man kwamen terwijl je die klus vrijwel net zo snel in je eentje kunt doen. dat scheelt misschien 10 minuten.

Als je een loodgieter belt verwacht je ook niet dat ze met 3 man komen...

achja wat doe je er aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:10
de Peer schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:35:
Ik vond het ook vooral flauw dat ze met 2 man kwamen terwijl je die klus vrijwel net zo snel in je eentje kunt doen. dat scheelt misschien 10 minuten.

Voortaan vooraf een goede prijsindicatie vragen. Maar op drukke momenten merk je dat de prijzen gewoon hoger zijn dan anders.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Headshot_NL schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:38:
[...]

Voortaan vooraf een goede prijsindicatie vragen. Maar op drukke momenten merk je dat de prijzen gewoon hoger zijn dan anders.
Die had ik, dus het was geen verrassing. Had alleen niet gedacht dat ze met 2 personen zouden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak

Waren ze niet gewoon onderweg naar een andere klus en toevallig met zijn tweeen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:46
de Peer schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:45:
[...]

Die had ik, dus het was geen verrassing. Had alleen niet gedacht dat ze met 2 personen zouden komen.
Dus eigenlijk 2 voor de prijs van 1 :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LED-Maniak schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:47:
[...]

Waren ze niet gewoon onderweg naar een andere klus en toevallig met zijn tweeen? :)
Ze kwamen met 2 bussen. Had meer het idee dat 1 van de 2 nog ingewerkt moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Simpel360 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:53:
[...]

Dus eigenlijk 2 voor de prijs van 1 :*)
Nee andersom. Ik ging uit van 1 persoon a 90 euro per persoon per uur.

Maar er kwamen er 2. Dus dan is het 180 euro per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:11
de Peer schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:55:
[...]

Nee andersom. Ik ging uit van 1 persoon a 90 euro per persoon per uur.

Maar er kwamen er 2. Dus dan is het 180 euro per uur.
300 euro aan arbeid toch voor 1 uur en 5 minuten?

Dan komt het toch op ~150 euro per persoon per uur?

De vulling zelf kost niet veel.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

radeoxx schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:10:
[...]

300 euro aan arbeid toch voor 1 uur en 5 minuten?

Dan komt het toch op ~150 euro per persoon per uur?

De vulling zelf kost niet veel.
300 euro voor 'bijvullen airco'
50 euro voorrijkosten
180 euro aan man-uren (2 x 90 euro per uur)

totale rekening 530 euro

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 02-04-2025 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat een geneuzel, als je vooraf een indicatie hebt gekregen en daar akkoord mee bent gegaan dan heb je nergens over te klagen toch? Ook al komen ze met 4 man...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Kan stagiaire zijn of nieuw collega inwerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mr_evil08 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:57:
[...]

Kan stagiaire zijn of nieuw collega inwerken...
Ja lekker dan, en ik maar betalen voor 2 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 22:43
de Peer schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:59:
[...]

Ja lekker dan, en ik maar betalen voor 2 personen.
Dan mail je dat gewoon terug, er was 1 vakman en 1 stagiaire, die 2e betaal ik niet.
Wedden dat ze de factuur zo aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Technician- schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:56:
[...]

Dan mail je dat gewoon terug, er was 1 vakman en 1 stagiaire, die 2e betaal ik niet.
Wedden dat ze de factuur zo aanpassen?
Heb ik gedaan. De reactie was dat 2 mensen sneller werken en dat ik niet goedkoper uit was geweest met 1 mannetje. Daarnaast de melding dat beide mannen al jaren in dienst zijn.

Ik leg me er maar bij neer. Maar mij zien ze daar niet niet meer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:52
Ja het is duur. Was de operatie succesvol? En heb je gekregen wat je wilde?

Je moet niet vergeten dat je aan dit soort klusjes alleen wat verdient, als ze je echt materiaal kunnen verkopen. Ze kunnen beter zeggen "nee ik ga hem niet vullen, maar ik vervang de hele installatie". Of ik ga de monteur naar een andere klus sturen waar we meer verdienen. En daar komt bij, dat als deze jongen nu niet de kennis en expertise had en 6 uur had lopen kloten, was je dan blijer geweest met een factuur van 600?

Vaste lasten voor monteurs zijn echt bizar hoog tegenwoordig. Bergen gereedschap, bussen, panden waar het staat, verzekeringen, scholing e.d. Zit er ook nog personeel op kantoor die geen geld verdienen maar alleen kosten.

Mijn werkgever zit in de armste regio van NL. Zelfs hier moeten we al 80 euro p/u vragen voor een loodgieter of elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Hmm vaag, vandaag last van aardlek op de airco. Hij zat op een HomeWizard plug, dan stekker, dan buitenunit, maar als er stroom op wordt gezet flipt de aardlek.

Na paar keer proberen de HW plug er tussenuit en huh, hij doet het. Wtf?

Iemand een idee hoe je lekstroom in mA kan meten? Dan weet ik of het nu nog steeds op het randje zit. Misschien moet ik die groep maar lostrekken van de woonkamer / tuin, daar lekt ook e.e.a. mininaal; alle apparaten doen dat, en teveel bij elkaar is dan > 30 mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:12
w00key schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:57:
Hmm vaag, vandaag last van aardlek op de airco. Hij zat op een HomeWizard plug, dan stekker, dan buitenunit, maar als er stroom op wordt gezet flipt de aardlek.

Na paar keer proberen de HW plug er tussenuit en huh, hij doet het. Wtf?

Iemand een idee hoe je lekstroom in mA kan meten? Dan weet ik of het nu nog steeds op het randje zit. Misschien moet ik die groep maar lostrekken van de woonkamer / tuin, daar lekt ook e.e.a. mininaal; alle apparaten doen dat, en teveel bij elkaar is dan > 30 mA.
Met een multimeter, per groep. De stroom door de fase aftrekken van de stroom door de nul. Dit kan zolang de lekstroom per groep onder de 30 mA blijft. Anders tijdelijk even een 100 mA aardlekschakelaar gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EversR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-04 10:47
B2 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:10:
Ik snap er niks meer van.. ik heb m'n airco's vanochtend ingesteld op 18,5 graden maar de overshoot is gigantisch.. en het blijft maar doordraaien. SU7 offset ook geprobeerd maar ik snap dat denk ik niet. Nu ingesteld op stand 3.
Je moet SU7 juist lager zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XZssPEHlSu7DjBoNRownan6fGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rh25F6g0sQc68OisOcgXm7fs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:10
RareHenk schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:39:
Ik was laatst bij de Daikin Experience Center en heb mij laten informeren dat er vanaf april een uitbreiding op hun multi+ systeem komt waardoor één buitenunit 4 binnenunits + 1 270L warmwater tank kan sturen.

Ik wacht het nog even af, maar ik ben vrij zeker dat dit mijn gasketel gaat vervangen.
Het bleek geen 270L te zijn, maar 230L. (nog steeds meer dan voldoende)
Daikin heeft vanaf nu de optie om met een 9kW buitenunit 4 binnendelen een boiler tot 230liter te verwarmen.

https://go.daikin.eu/l/36...ulti__product_profile.pdf

https://www.daikin.nl/nl_...mps/multi-plus-split.html

[ Voor 10% gewijzigd door RareHenk op 03-04-2025 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinspui
Heeft er iemand ervaring met de Daikin Siesta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Melcloud van Mitsubishi Electric is wel beperkt zeg, qua opties. Kan niet eens een timer/schema instellen.

Is daar nog iets op te vinden? Alternatieve app bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aalekss
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:38
Ik wil graag een airco plaatsen in onze woonkamer en gang op 1e verdieping. Vooral (bij) verwarmen in de woonkamer is belangrijk.

In de woonkamer wil ik een vloermodel plaatsen en op de 1e verdieping in de gang een binnenunit.
Het is een vrij grote vrijstaande woning. Woonkamer 170 m3 en 1e verdieping met gang en (een deel van) slaapkamers 160m3.

Nu heb ik het advies gekregen:

Daikin:

- Vloermodel 5KW - woonkamer
- Binnenunit 5 kw - 1e verdieping
- 2MXM50M

Ik zal beide units in principe niet tegelijk aan hebben. Vandaar het idee om die 5kW ook beschikbaar te hebben boven. De keer dat ik dit wel doe, dan snap ik dat het vermogen minder is.

Nu vraag ik mij af of dit überhaupt mogelijk is. Montage handleiding geeft aan een totale capaciteit van 8.5 kW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FP0_O9-Tg2T00wyJj5PUMjaE_Ag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3OyP0REfCxRzLZmVZZV6VC3a.png?f=fotoalbum_large

Andere aanbieder komt dan ook met een: 3MXM68A. Weet iemand wat juist is?

Mitsubishi heb ik eigenlijk nog niet goed naar gekeken. Ik las het Hyper healing verhaaltje en dat klinkt natuurlijk goed. Ik kan niet goed vinden wat de prestaties van de Daikin dan zijn bij lage temperatuur.

Kortom ik kom er nog niets zo goed uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:52
de Peer schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:58:
[...]

Is het systeem wel afgeperst dan ? Ik vind de conclusie nogal bijzonder.
De lekkage zou natuurlijk ook nog in een binnen/buiten unit kunnen zitten……

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:10
aalekss schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:56:
Ik wil graag een airco plaatsen in onze woonkamer en gang op 1e verdieping. Vooral (bij) verwarmen in de woonkamer is belangrijk.

In de woonkamer wil ik een vloermodel plaatsen en op de 1e verdieping in de gang een binnenunit.
Het is een vrij grote vrijstaande woning. Woonkamer 170 m3 en 1e verdieping met gang en (een deel van) slaapkamers 160m3.

Nu heb ik het advies gekregen:

Daikin:

- Vloermodel 5KW - woonkamer
- Binnenunit 5 kw - 1e verdieping
- 2MXM50M

Ik zal beide units in principe niet tegelijk aan hebben. Vandaar het idee om die 5kW ook beschikbaar te hebben boven. De keer dat ik dit wel doe, dan snap ik dat het vermogen minder is.

Nu vraag ik mij af of dit überhaupt mogelijk is. Montage handleiding geeft aan een totale capaciteit van 8.5 kW:

[Afbeelding]

Andere aanbieder komt dan ook met een: 3MXM68A. Weet iemand wat juist is?

Mitsubishi heb ik eigenlijk nog niet goed naar gekeken. Ik las het Hyper healing verhaaltje en dat klinkt natuurlijk goed. Ik kan niet goed vinden wat de prestaties van de Daikin dan zijn bij lage temperatuur.

Kortom ik kom er nog niets zo goed uit
Je kunt tot 8,5kW aan binnenunits aansluiten op die 5kW buitenunit (dus bijvoorbeeld een 5kW beneden en een 3.5kW boven), maar dat wil niet zeggen dat de buitenunit 8,5kW tot zijn beschikking heeft. Hij zal zijn beschikbare vermogen (en dat is afhankelijk van de buitentemperatuur) moeten verdelen over die twee units indien je ze tegelijkertijd aanzet.

Daarbij geef je aan dat je de binnenunits in principe niet tegelijk aan zal hebben, dan is een multisplit niet de meest voordehandliggende keuze. Als je primaire doel met de airco verwarmen is zou ik persoonlijk ook, Mitsubishi Heavy Industries in je overweging meenemen.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

pjotter1965 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:41:
[...]

Is het systeem wel afgeperst dan ? Ik vind de conclusie nogal bijzonder.
De lekkage zou natuurlijk ook nog in een binnen/buiten unit kunnen zitten……
ja is afgeperst.

tsja ik weet het ook niet, jammer dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
de Peer schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:33:
Ze komen met 2 man omdat ze van een andere installatie klus afkomen. Dit soort dingen doen ze even snel tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Wie heeft er hier een condenspomp bij zn airco ivm condens dat omhoog moet worden gepompt?

Wij hebben er op zolder 1, omdat het niet anders kon. Vanavond voor het eerst aangehad, want we hebben ons nichtje logeren die op zolder slaapt. En aangezien het daar 23 graden was toch maar even aangezet.

Wat opviel is het zeer luide geluid afkomstig van de pomp, een soort klink, klak geluid. Om de paar seconden. En het stopt dus nooit. Is dit normaal? Ik weet dat het gepaard gaat met geluid, maar dit is toch wel erg aanwezig...

De pomp ligt op de vliering en die is aan 1 kant van de zolder open, en aan die kant hoor je hem dus zo duidelijk. Andere kant van de zolder (waar mn mancave is gevestigd) hoor je hem gelukkig nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zanzibar-1337 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 18:17:
[...]

Bij de Comfora heb ik inderdaad nu opties bij demand control. In stappen van 5% van 40% naar 100%. Niet lager. Bij de Ururu Sarara heb ik geen extra opties in de app, dat bestaat gewoon niet (net zoals er geen verbruik af te lezen is...).
Heb ik ook bij de perfera en stylish. Iets waar ik achter ben gekomen is dat demand control op 100% toch nog minder is dan demand control uit..

Soms is het zelfs bugged en blijft hij heel laag hangen als je hem op 100% zet en gaat hij bij 95% wel hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:52
outlandos schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 23:43:
Wie heeft er hier een condenspomp bij zn airco ivm condens dat omhoog moet worden gepompt?

Wij hebben er op zolder 1, omdat het niet anders kon. Vanavond voor het eerst aangehad, want we hebben ons nichtje logeren die op zolder slaapt. En aangezien het daar 23 graden was toch maar even aangezet.

Wat opviel is het zeer luide geluid afkomstig van de pomp, een soort klink, klak geluid. Om de paar seconden. En het stopt dus nooit. Is dit normaal? Ik weet dat het gepaard gaat met geluid, maar dit is toch wel erg aanwezig...

De pomp ligt op de vliering en die is aan 1 kant van de zolder open, en aan die kant hoor je hem dus zo duidelijk. Andere kant van de zolder (waar mn mancave is gevestigd) hoor je hem gelukkig nauwelijks.
Die maken altijd herrie. Als er een condenspomp bij moet laat ik klanten specifiek tekenen dat geluidsklachten als gevolg daarvan niet opgepakt worden en ze van te voren weten dat er 100% over geklaagd gaat worden. Dus of een andere locatie, of je moet ermee willen dealen. Wat soms nog wel kan is laten aflopen naar een knieschot oid, en dan daar achter ergens een grote condenspomp te plaatsen. Die pompt dan af en toe 1 a 2 liter weg, en zit dan hopelijk niet in het slaap vertrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Laatst online: 00:16

Zie mijn post van enige tijd geleden.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79854138

Deze zijn te groot om in de unit zelf weg te werken, maar nauwelijks hoorbaar.

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
M_AW schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:13:
[...]

Zie mijn post van enige tijd geleden.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79854138

Deze zijn te groot om in de unit zelf weg te werken, maar nauwelijks hoorbaar.
Dank voor de tip. Moet dit door de installateur gedaan worden of mag/kan ik dit prima zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:30
kevinspui schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:24:
Heeft er iemand ervaring met de Daikin Siesta?
Ik heb er 2 hangen, beide 3,5kW. Wat wil je weten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Laatst online: 00:16
outlandos schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:29:
[...]

Dank voor de tip. Moet dit door de installateur gedaan worden of mag/kan ik dit prima zelf?
Er zijn geen handelingen aan het koudemiddelcircuit voor nodig.

Of jij dit zelf kan en of het invloed heeft op eventuele onredelijke garantievoorwaarden van jouw installateur daar kan ik niet over oordelen.

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Ik had er 3, de allerstilste Aspen Orange silent blabla, troep is het. Hingen zelfs op de zolder boven de kamer zelf, maar enorm gebrom en pompte veel te vaak af, reservoir nooit leeg, etc.
Zelfs beneden in de woonkamer hoorde ik ze aanslaan.

Na 1 seizoen weg laten halen en gewoon een dun wit pvc pijpje naar buiten gemaakt, dan zie je hem maar een klein stukje door de kamer. Nu altijd heerlijk stil, 0 geluid.

Zoek een weg hoe het zonder pomp kan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb net afgelopen weekend op zolder een condensafvoer naar buiten gemaakt voor de airco die daar hangt.
Gaatje door het dakbeschot geboord, buis erdoor op afschot en op het dak netjes vanonder een dakpan op het dak uit laten komen.

Tip: witte elektrabuis werkt makkelijk (ook makkelijk zacht te maken met een verfföhn o.i.d. zodat je het kan optrompen om zo te zorgen dat water alleen de buis in kan lopen en niet eruit) en ziet er gelijk netjes uit.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 06-04-2025 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:44
ThinkPad schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:14:
Ik heb net afgelopen weekend op zolder een condensafvoer naar buiten gemaakt voor de airco die daar hangt.
Gaatje door het dakbeschot geboord, buis erdoor op afschot en op het dak netjes vanonder een dakpan op het dak uit laten komen.

Tip: witte elektrabuis werkt makkelijk (ook makkelijk zacht te maken met een verfföhn o.i.d. zodat je het kan optrompen om zo te zorgen dat water alleen de buis in kan lopen en niet eruit) en ziet er gelijk netjes uit.
Met zo'n uitleg wil mijn autisme toch een paar foto's om te kunnen meegenieten van dit enthousiasme :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
TwingyTwingy schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:21:
[...]

Met zo'n uitleg wil mijn autisme toch een paar foto's om te kunnen meegenieten van dit enthousiasme :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HMk2vUopkmC68ryBbKY-fYl_-8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vREZsNzjOeA5u31lSlBC3KeU.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoqL8IUw_oT4PL9i95erhMECGgM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/s34fURkD1hgWuEM0Qx36gHzN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_aD93L54STxKndBfU5yASI6JrY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SoU9wm4RiqB9jv3eoKB2bGw4.png?f=user_large

Die op zolder heb ik niet op de foto, maar dat is vergelijkbaar. Buisje naar buiten door de dakplaat (hout-eps-hout) en dan vanonder een dakpan op het dak laten stromen.

@TwingyTwingy

[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 07-04-2025 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Navi schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:10:
[...]

Ik had er 3, de allerstilste Aspen Orange silent blabla, troep is het. Hingen zelfs op de zolder boven de kamer zelf, maar enorm gebrom en pompte veel te vaak af, reservoir nooit leeg, etc.
Zelfs beneden in de woonkamer hoorde ik ze aanslaan.

Na 1 seizoen weg laten halen en gewoon een dun wit pvc pijpje naar buiten gemaakt, dan zie je hem maar een klein stukje door de kamer. Nu altijd heerlijk stil, 0 geluid.

Zoek een weg hoe het zonder pomp kan!
Ik kan dit niet vaak genoeg +1'en (Tweakers limiteert het tot 1x, sorry :p)

Inderdaad, haal die pompjes weg en voorkom dat er nieuwe komen!

Ik had ook 3 binnenunits die voorzien zouden worden van een pompje. Uiteindelijk werden het er 2, omdat de betonboor man een andere route had gevonden, dus dat scheelde.

Vervolgens was alles opgeleverd en jawel, die 2 pompjes die zijn gebleven (Aspen Mini Lime Green Silent+ of zoiets) waren super irritant. Om de paar seconden een brom, die net zo luidruchtig was dat als je eenmaal wakker bent geworden, je ook wakker blijft.

De installateur had de famous last words "Die zijn super stil, die hoor je niet".

Ik ben daarna de pompjes gaan verwijderen, en in de muur de condensafvoer gaan frezen. Jammer, want, de muren waren allemaal al geverfd, op aandringen van de installateur... Die wilde de airco's enkel hangen op een muur die af was.

Maar toch super blij dat ik dit heb gedaan, want het is nu muisstijl. (En helaas nog steeds een kapotte buitenunit, i.v.m. de kunststof leidingen. :( )

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
ThinkPad schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:25:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die op zolder heb ik niet op de foto, maar dat is vergelijkbaar. Buisje naar buiten door de dakplaat (hout-eps-hout) en dan vanonder een dakpan op het dak laten stromen.

@TwingyTwingy
Kleine tip:
Buigveer in de PVC buis doen, dan met een doek flink wrijven over de buis en dan je buis buigen. Dat voorkomt dat je een knik in de binnenbocht krijgt. Een fohn is al snel veel te warm en vervormt je buis zoals te zien op de foto. Een klein beetje verwarmen door wrijving is al genoeg om PVC buizen buigbaar te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 07-04-2025 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
LED-Maniak schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:14:
[...]

Kleine tip:
Buigveer in de PVC buis doen, dan met een doek flink wrijven over de buis en dan je buis buigen. Dat voorkomt dat je een knik in de binnenbocht krijgt. Een fohn is al snel veel te warm en vervormt je buis zoals te zien op de foto. Een klein beetje verwarmen door wrijving is al genoeg om PVC buizen buigbaar te maken.
Klopt, ik ken het. Had alleen geen buigveer bij de hand nu. Heb er een stuk YMVK in gehad tijdens het buigen, helaas net niet dik genoeg om het knikken op te vangen. Maar heb getest door met een gieter water over de condensor te gieten en water kwam er netjes buiten uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:31
ThinkPad schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:39:
[...]

Klopt, ik ken het. Had alleen geen buigveer bij de hand nu. Heb er een stuk YMVK in gehad tijdens het buigen, helaas net niet dik genoeg om het knikken op te vangen. Maar heb getest door met een gieter water over de condensor te gieten en water kwam er netjes buiten uit :)
Bedankt, daar staat een hoop info waar ik iets mee kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortexmerc
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:20
hallo,

ik heb recent 3 daikin aircos laten installeren om mee te verwarmen ook.

2 x 3,5 en 1 x 4,2 prefera modellen.

met verwarming vind ik de uitblaas lucht wat laag maar alle 3 zitten ongeveer tussen de 31 en 35graden.
Ik heb 2 eens in de powerfull stand gezet 5min en buiten harder blasen blijft de temp gelijk rond de 35grade.

gemeten met ir meter op de ventilator.

Kan niet zijn dat alle 3 een issue hebben dus moet ongeveer normal zijn maar had eerder rond of boven de 40graden uitblaas ergens verwacht.

Wat doen jullie daikins ongeveer in vergelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier ook zo rond de 35 graden. Ik verwarm 24/7 tot een kamertemperatuur van plusminus 21,5 graden. Werkt prima hier.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortexmerc
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:20
ArthurMorgan schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:28:
Hier ook zo rond de 35 graden. Ik verwarm 24/7 tot een kamertemperatuur van plusminus 21,5 graden. Werkt prima hier.
ok, ik woon nu in een grotere en slechtere geisolleerde woning dus moet eraan wennen en gewoon de toestellen continue aanlaten.

komt nog wel verbetering in na de ramen te vervangen.

Bedankt voor bevestiging dus uitblaas temp is niet ongewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
35°C in powerful modus vind ik laag, als ik mijn MHI op 'Hi' (spierballen icoontje = kwartier lang maximaal rammen, verbruik zo'n 1500-1600W) dan komt er wel 58°C aan lucht uit, ook gemeten met een IR-thermometer. Als hij rustig pruttelt op 250-300W dan zit ik ook op 35°C idd.

Vanochtend nog een mooie stoomwolk in de tuin van een defrost, april doet wat hij wil ;)

[ Voor 48% gewijzigd door ThinkPad op 09-04-2025 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier daikin 5.2 buitenunit en 2.5 en 3.5 binnenunits waarmee we het hele huis verwarmen (alle deuren open, 96 m2)

Het heeft me een jaar gekost om het comfortabel te krijgen. Je moet echt af van hoe je denkt als je ouderwets met gas stookt. (Al blijven er veel meningsverschillen, die uitentreuren in dit topic terug komen. Het volgende is dan ook puur en alleen hoe ik het doe en mijn mening.)

Ik werk met 2 settings verwarmen en koelen. Of het een staat aan of het ander. opwarmen of afkoelen kost veel tijd. Ik vind een airco beter in staat om een bepaalde temperatuur in huis te behouden dan te bereiken.
in de winter staat de airco op 20,5 de ruimte wordt ongeveer 1 graad warmer. In de zomer staat hij op 25 en wordt dan ongeveer 1 a 2 graden kouder.

De temperatuur hou ik dus hetzelfde, waar ik wel veel mee speel is demand control. In mijn huis heb ik als stelregel dat ik 10% nodig heb per 4 graden kouder dan 21 graden buitentemperatuur. Waarbij ik de laagste dagtemperatuur gebruik. Ik heb heel lang auto gebruikt, dat was echt niks. Daardoor had ik vaak dat ik te weinig vermogen had als het plots wat kouder werd dan de dag ervoor.
OP dit moment wijk ik daar wel vanaf, en heb ik hem constant op 40% staan omdat het overdag zo zonnig is en het huis zelf dus weinig kou opslaat wat je in de winter wel hebt.

Die ramen die je gaat doen hebben wij afgelopen zomer gedaan, dat gaat sowieso erg veel schelen vind ik. Vorige winter hadden we echt te veel last van de koudeval. Maar verder is dit huis ook niet al te goed geisoleerd, dus daar zou ik me niet zoveel zorgen over maken.

TLDR: probeer je oude ideeën los te laten en experimenteer komende winter met verschillende dingen om het aangenaam te krijgen. Ons huis wordt nu warmer gestookt dan toen met gas, waardoor mijn chronische pijn minder is, maar ik betaal een stuk minder voor de airco electriciteit dan destijds voor mijn gas ;)

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
ArthurMorgan schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:51:
Hier daikin 5.2 buitenunit en 2.5 en 3.5 binnenunits waarmee we het hele huis verwarmen (alle deuren open, 96 m2)

Het heeft me een jaar gekost om het comfortabel te krijgen. Je moet echt af van hoe je denkt als je ouderwets met gas stookt. (Al blijven er veel meningsverschillen, die uitentreuren in dit topic terug komen. Het volgende is dan ook puur en alleen hoe ik het doe en mijn mening.)

Ik werk met 2 settings verwarmen en koelen. Of het een staat aan of het ander. opwarmen of afkoelen kost veel tijd. Ik vind een airco beter in staat om een bepaalde temperatuur in huis te behouden dan te bereiken.
in de winter staat de airco op 20,5 de ruimte wordt ongeveer 1 graad warmer. In de zomer staat hij op 25 en wordt dan ongeveer 1 a 2 graden kouder.

De temperatuur hou ik dus hetzelfde, waar ik wel veel mee speel is demand control. In mijn huis heb ik als stelregel dat ik 10% nodig heb per 4 graden kouder dan 21 graden buitentemperatuur. Waarbij ik de laagste dagtemperatuur gebruik. Ik heb heel lang auto gebruikt, dat was echt niks. Daardoor had ik vaak dat ik te weinig vermogen had als het plots wat kouder werd dan de dag ervoor.
OP dit moment wijk ik daar wel vanaf, en heb ik hem constant op 40% staan omdat het overdag zo zonnig is en het huis zelf dus weinig kou opslaat wat je in de winter wel hebt.

Die ramen die je gaat doen hebben wij afgelopen zomer gedaan, dat gaat sowieso erg veel schelen vind ik. Vorige winter hadden we echt te veel last van de koudeval. Maar verder is dit huis ook niet al te goed geisoleerd, dus daar zou ik me niet zoveel zorgen over maken.

TLDR: probeer je oude ideeën los te laten en experimenteer komende winter met verschillende dingen om het aangenaam te krijgen. Ons huis wordt nu warmer gestookt dan toen met gas, waardoor mijn chronische pijn minder is, maar ik betaal een stuk minder voor de airco electriciteit dan destijds voor mijn gas ;)
Ik kan me voorstellen dat er ook zoveel over gesproken is omdat het zo divers is.
Inderdaad volstrekt anders dan met gas.
Ook hier nu een "ritme" waarmee we het hier erg comfortabel hebben door het hele huis. In ons geval verwarmen we al een tijd (weer afhankelijk) alleen overdag op zonnestroom, tot 21 graden, waarmee we profiteren van de gratis energie en zonnewarmte om te verwarmen, en het is hier voldoende om het in de nacht niet verder te laten afkoelen dan tussen de 18 en 19 graden. Dat is hier prima.

Het is wat mij betreft een voordeel en een nadeel van airco dat het zo anders werkt. Het geeft mogelijkheden het gebruik aan te passen op je eigen huis en voorkeuren op gebied van comfort en energieverbruik. Maar ik kan me voorstellen dat voor sommige mensen al die mogelijkheden eerder een nadeel zijn dan een voordeel omdat het lastiger kan zijn het zo te krijgen als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Vortexmerc schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:13:
hallo,

ik heb recent 3 daikin aircos laten installeren om mee te verwarmen ook.

2 x 3,5 en 1 x 4,2 prefera modellen.

met verwarming vind ik de uitblaas lucht wat laag maar alle 3 zitten ongeveer tussen de 31 en 35graden.
Ik heb 2 eens in de powerfull stand gezet 5min en buiten harder blasen blijft de temp gelijk rond de 35grade.

gemeten met ir meter op de ventilator.

Kan niet zijn dat alle 3 een issue hebben dus moet ongeveer normal zijn maar had eerder rond of boven de 40graden uitblaas ergens verwacht.

Wat doen jullie daikins ongeveer in vergelijk?
De perfera kan hier 45c uitblazen maar deed dat nooit deze periode van het jaar, ook niet in powerful.

Het kan ook komen doordat de binnentemperatuur voeler zijn eigen warmte zit te registreren, om dat te testen richt hem helemaal naar voren/boven en de lamellen recht en de ventilator niet te zacht.

Ook een gordijn vlak ernaast(rechterkant waar de voeler zit) kan invloed hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 08-04-2025 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinspui
Galaxis schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:49:
[...]

Ik heb er 2 hangen, beide 3,5kW. Wat wil je weten ?
Hoe bevallen ze?

Werkt de app goed?

Kun je de eco modus instellen in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:30
kevinspui schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:29:
[...]

Hoe bevallen ze? Koelen goed, verwarmen matig.

Werkt de app goed? Yes

Kun je de eco modus instellen in de app? Nee

Ik zou voor een prefera gaan de volgende keer, ik hoop stiekem dat mijn siestas snel kapot lopen haha.

Met verwarmen moduleren ze ook niet echt lekker.
Pagina: 1 ... 137 ... 140 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic