Hier daikin 5.2 buitenunit en 2.5 en 3.5 binnenunits waarmee we het hele huis verwarmen (alle deuren open, 96 m2)
Het heeft me een jaar gekost om het comfortabel te krijgen. Je moet echt af van hoe je denkt als je ouderwets met gas stookt. (Al blijven er veel meningsverschillen, die uitentreuren in dit topic terug komen. Het volgende is dan ook puur en alleen hoe ik het doe en mijn mening.)
Ik werk met 2 settings verwarmen en koelen. Of het een staat aan of het ander. opwarmen of afkoelen kost veel tijd. Ik vind een airco beter in staat om een bepaalde temperatuur in huis te behouden dan te bereiken.
in de winter staat de airco op 20,5 de ruimte wordt ongeveer 1 graad warmer. In de zomer staat hij op 25 en wordt dan ongeveer 1 a 2 graden kouder.
De temperatuur hou ik dus hetzelfde, waar ik wel veel mee speel is demand control. In mijn huis heb ik als stelregel dat ik 10% nodig heb per 4 graden kouder dan 21 graden buitentemperatuur. Waarbij ik de laagste dagtemperatuur gebruik. Ik heb heel lang auto gebruikt, dat was echt niks. Daardoor had ik vaak dat ik te weinig vermogen had als het plots wat kouder werd dan de dag ervoor.
OP dit moment wijk ik daar wel vanaf, en heb ik hem constant op 40% staan omdat het overdag zo zonnig is en het huis zelf dus weinig kou opslaat wat je in de winter wel hebt.
Die ramen die je gaat doen hebben wij afgelopen zomer gedaan, dat gaat sowieso erg veel schelen vind ik. Vorige winter hadden we echt te veel last van de koudeval. Maar verder is dit huis ook niet al te goed geisoleerd, dus daar zou ik me niet zoveel zorgen over maken.
TLDR: probeer je oude ideeën los te laten en experimenteer komende winter met verschillende dingen om het aangenaam te krijgen. Ons huis wordt nu warmer gestookt dan toen met gas, waardoor mijn chronische pijn minder is, maar ik betaal een stuk minder voor de airco electriciteit dan destijds voor mijn gas