Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 136 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:18

13art

Moderator Mobile
HugoStiglitz schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:55:
[...]

Voor vraag 1. Heb je dan alleen de babykamer aan staan? Of ook de rest van de ruimtes?
Je buitenunit is 4,5 tot 9,5, betekent dus dat de buiten unit te veel vermogen geeft voor alleen de babykamer (1.6) de rest zal ook ergens heen moeten.
Doesnotcompute schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:56:
Staat er op dat moment ook een andere unit aan? Kan me voorstellen dat de buitenunit bijv niet ver genoeg terug kan regelen tot 1.6kw?
Nee, echt alleen de unit in de babykamer staat aan. Dus dat zou dan mogelijk een verklaring zijn, dat de buitenunit te krachtig is.
Vraag 2. Geen idee of het ontdooien is, maar het is normaal gedrag bij de meeste multi split units. Je hebt geluid bij andere binnen units soms verschild van merk tot merk en model tot model. Ja kan ook last hebben van warmte bleeding bij uitstaande unit.
Ok duidelijk. Dan zullen we er aan moeten wennen denk ik. In een stille slaapkamer midden in de nacht klinkt het vrij luid (terwijl het echt niet heel luid is), maar goed, so be it.

[ Voor 37% gewijzigd door 13art op 24-02-2025 19:59 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:20
Ja 100% dat dat het is.

Zou wel even controleren of je bij het buitendeel, en specifiek de compressor, geen sisjes hoort.

Alsof je een kat lokt, pst.. pst.. pst.. want dat kan duiden op een compressor die slokjes vloeibaar koudemiddel opdrinkt. En we weten allemaal wel dat een vloeistof niet comprimeerbaar is.

(Ben geen koelmonteur op papier, maar mn collega wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:18
13art schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:56:
[...]

[...]

Nee, echt alleen de unit in de babykamer staat aan. Dus dat zou dan mogelijk een verklaring zijn, dat de buitenunit te krachtig is.

[...]

Ok duidelijk. Dan zullen we er aan moeten wennen denk ik. In een stille slaapkamer midden in de nacht klinkt het vrij luid (terwijl het echt niet heel luid is), maar goed, so be it.
Je zou pendel gedrag verwachten met over capaciteit, je zou eens kunnen testen met de 3.5 unit er bij aan dan kun je het uitsluiten. Ben niet heel bekend met Panasonic airco's.

Voor het 2de punt zal ik wel de montage partij op de hoogte houden. Er kunnen ook andere oorzaken zijn. Dus wel goed om aan te geven en de reactie af te wachten. Ook voor het geluid zal ik dat in alle units verwachten als het zo is. En of je baby dan zo lekker slaapt 🤗.

Is er een reden dat je voor 3 split hebt gekozen? In deze configuratie/omstandigheden zou ik denk ik anders gekozen hebben. Maar goed ik ken dan ook niet de gehele context 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:18

13art

Moderator Mobile
HugoStiglitz schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:07:
[...]

Je zou pendel gedrag verwachten met over capaciteit, je zou eens kunnen testen met de 3.5 unit er bij aan dan kun je het uitsluiten. Ben niet heel bekend met Panasonic airco's.

Voor het 2de punt zal ik wel de montage partij op de hoogte houden. Er kunnen ook andere oorzaken zijn. Dus wel goed om aan te geven en de reactie af te wachten. Ook voor het geluid zal ik dat in alle units verwachten als het zo is. En of je baby dan zo lekker slaapt 🤗.

Is er een reden dat je voor 3 split hebt gekozen? In deze configuratie/omstandigheden zou ik denk ik anders gekozen hebben. Maar goed ik ken dan ook niet de gehele context 😉
Pendel gedrag in de zin van temp die schommelt? Of in de zin van energieverbruik? Dat laatste heb ik al kunnen waarnemen in de Tibber app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ia4x0BBUblPp0BgjXRyQUt8IhUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgGwBLfCa1cphdQFVkqOIhHo.jpg?f=fotoalbum_large

Het eerste wisselt. Soms lijkt de temp flink te pendelen soms redelijk constant aldus de Tado app (zie de nacht van 00:00 - 07:00).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-mbkehzwHwnUsrEY-XSvVGMA0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUe6nPko9whGUtRrV7SE4JqQ.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens is deze configuratie bewust gekozen. Twee buitenunits was enerzijds niet de meest nette oplossing en niet passend binnen andere toekomstige plannen die we hebben met de tuin, anderzijds voldeed het daarmee ook niet aan de regelgeving (te dicht op de woning van de buren).

Overigens zal het geheel voornamelijk gebruikt gaan worden om te koelen. Het is dat de kleine met haar 13 weken nog te jong is om in een koude kamer te liggen dat we daar nu af en toe verwarmen.

[ Voor 21% gewijzigd door 13art op 24-02-2025 20:51 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
MXMan schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:12:
[...]
Volgens jou was dat toch even geleden sinds de vorige keer? Binnenkort is het stookseizoen gedaan en moet je er niet meer naar omkijken tot de herfst. Zou het ook gebeuren in koelmodus?
Ja, eind januari was de laatste keer. Hij heeft ook tijdje 24/7 gedraaid, maar het ging prima zonder uitval. Ja, het stookseizoen is bijna klaar, geen idee of hij het ook bij koelmodus zou doen. Lijkt mij wel, het gebeurt wanneer de buitenunit opstart, wellicht nog iets om te testen. Mocht dat wel goed gaan kan ik een minuutje koelen voor de opstart en daarna overschakelen op verwarmen 8) .
barta123 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:26:
[...]
Over de koude vloer.. heb je goede vloerisolatie?

Heb je hem op een eigen groep zitten? En of je lekstroom hebt ergens bij de compressor oid?

En wat als je hem inderdaad (het is Daikin zie ik) een beetje knijpt met demand control (zeg 80%)? dat hoog vermogen bij start isnamelijk echt onnodig en maakt je huis niet warmer over de dag heen ofzo..
Ja, vloerisolatie, 16 cm PIR tegen de vloer aan geplakt. Hij is al lang niet meer zo koud als voor de isolatie, maar toch blijft hij 'koud'. Even gemeten, woonkamer is nu 21 graden, vloer 17 graden.

Zit bij de schuur op, daar zit echter niets op aangesloten wat 'uitzonderlijk' veel stroom vreet. Lekstroom heb ik doorgemeten, helaas is dat het niet. Demand control heb ik naar zitten kijken, maar dat doet niets tegen de 'aanloopstroom'. Dat topt vooral het max. vermogen af, maar bij de opstart maakt dat geen verschil.

@Yellos Ik begrijp je punt hoor, zeg niet dat ik €250 te duur vindt, maar de kans dat er een 'oplossing' komt voor die €250 is nihil. Er moeten sowieso onderdelen vervangen gaan worden die 'mogelijk' de oplossing zijn, ben er echter bang voor dat het uiteindelijk veel geld gaat kosten zonder daadwerkelijk iets op te lossen. Dan spendeer ik dat liever aan een andere oplossing (lees nieuwe airco of wellicht een heel ander systeem, ja dat is duurder, maar een overweging waard).
Martin7182 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:26:
Inderdaad, C16 of smelt-B16 of extra kabel of lage NTC in serie. Dat laatste heb ik alleen getest bij oude flipperkast, niet bij AC (mogelijk werkt het niet).
Thanks, denk dat de C16 variant wellicht nog een oplossing zou kunnen bieden. Ik ga er eens naar kijken.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Wacht ff, er zit dus wel ander spul bij die airco op?

En je hebt lekstroom gemeten/gecontroleerd? Hoe exact? Heb je een iso meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Zanzibar-1337 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:08:
[...]

Ja, eind januari was de laatste keer. Hij heeft ook tijdje 24/7 gedraaid, maar het ging prima zonder uitval. Ja, het stookseizoen is bijna klaar, geen idee of hij het ook bij koelmodus zou doen. Lijkt mij wel, het gebeurt wanneer de buitenunit opstart, wellicht nog iets om te testen. Mocht dat wel goed gaan kan ik een minuutje koelen voor de opstart en daarna overschakelen op verwarmen 8) .

[...]

Ja, vloerisolatie, 16 cm PIR tegen de vloer aan geplakt. Hij is al lang niet meer zo koud als voor de isolatie, maar toch blijft hij 'koud'. Even gemeten, woonkamer is nu 21 graden, vloer 17 graden.

Zit bij de schuur op, daar zit echter niets op aangesloten wat 'uitzonderlijk' veel stroom vreet. Lekstroom heb ik doorgemeten, helaas is dat het niet. Demand control heb ik naar zitten kijken, maar dat doet niets tegen de 'aanloopstroom'. Dat topt vooral het max. vermogen af, maar bij de opstart maakt dat geen verschil.

@Yellos Ik begrijp je punt hoor, zeg niet dat ik €250 te duur vindt, maar de kans dat er een 'oplossing' komt voor die €250 is nihil. Er moeten sowieso onderdelen vervangen gaan worden die 'mogelijk' de oplossing zijn, ben er echter bang voor dat het uiteindelijk veel geld gaat kosten zonder daadwerkelijk iets op te lossen. Dan spendeer ik dat liever aan een andere oplossing (lees nieuwe airco of wellicht een heel ander systeem, ja dat is duurder, maar een overweging waard).

[...]

Thanks, denk dat de C16 variant wellicht nog een oplossing zou kunnen bieden. Ik ga er eens naar kijken.
En je weet 100 procent zeker dat het niet 1 van de andere apparaten in de schuur is? Hoeft geen piek te zijn he.
Volgens mij kun je beter of de apparatuur in de schuur een paar dagen er uit laten kijken wat er gebeurt.
Of de airco naar een andere groep en kijken of het probleem naar de andere groep mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Laatst online: 21-09 20:17
HugoStiglitz schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:07:
[...]

De baby is niet van papier hoor...

Maar moet die in een sauna zitten dan? Omdat de rest niet aan staat, ik zou persoonlijk de woonkamer belangrijker vinden...

Sowieso is nu met deze buitentemperatuur de COP veel hoger, dus je zal veel eerder aan/uit krijgen. Al helemaal als je het stug 24/7 laat doorlopen (wat echt zwaar onnozel is met dergelijke temperaturen, want je huis koelt niet af)

Als je met 400W vermogen nu een COP van 7 hebt, dan heb je 2,8kW warmte. Terwijl ik in winterdagen met continu 1,6kW per unit al genoeg had... Dus dat kan nooit door blijven lopen ;)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:30
Even een COP check gedaan. LG MU3R19 + 2x DC09RH, 1x DC12RH (2.5, 3.5)

550W opgenomen vermogen

Fan low, 6.5 m3/min = 390 m3/h

24.5 -> 34.4 = 1.3 kW (heat, setpoint 22.5)
23.5 -> 33.5 = 1.3 kW (fan low)
21 -> 30.1 = 1.2 kW (fan low)

Totaal 3.8 kW
COP = 3800 / 550 = 6.9

De vloer op begane grond lijkt veel beter geïsoleerd dan het platte dak. Daar is het duidelijk frisser. Wat ook beetje gek is dat die LG op fan mode niet alleen de bleed warmte verspreid maar de EEV/koudemiddel klep duidelijk open zet, anders heb je geen 1+ kW aan vermogen.

Dit is op "plafondverwarming" modus, dus 0.0 tocht, uitblazen is recht vooruit / helemaal omhoog. Dan is het plafond warmer dan op leefhoogte, warmte verspreidt zich wel, dat deed het ook toen de CV / radiator het helemaal passief moest doen. Dat is "slecht" voor je COP want je zuigt warmer aan dan 45 graden naar beneden, maar zo te zien is het effect nogal beperkt, als ik met een shitty A+ label multi een COP van 6.9 kan halen bij 3.8 kW vermogen. Dat laatste is nog best fiks, maar goed, ik zit hier wel warm bij met ~21-22 graden, voor die ~8 kWh x 0.20 per dag hoef ik het niet te laten. Toen het vroor was het 20 kWh, dT met buiten is dubbele van nu en COP gaat ook achteruit.

Ik stel het ook ietsje hoger in ivm met de voorspelling vrijdag - zondag, -2 tot nul graden in de nacht, dan zet ik het wel iets lager; ik ben bezig met betonnen verdiepingsvloeren en muren te voor te verwarmen.

All in ben ik nu best tevreden met dit setje. Die tijd gebaseerde oil return cycle is irritant maar te voorkomen door timers te zetten, zodat het 2x per dag gebeurt ipv elke 3 uur.

Cheap(ish), doet wat het moet doen, en de PID loop is niet te agressief als er maar 1 unit aan staat. Bij een 2e unit op heat slaat het wel op hol en krijg je heel vaak pendel issues. Gelukkig kan je de rest op fan zetten. Maar ik zou het niet nog een keer nemen, of iig beneden in de woonkamer een single split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:33

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

barta123 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:55:
[...]

Sowieso is nu met deze buitentemperatuur de COP veel hoger, dus je zal veel eerder aan/uit krijgen. Al helemaal als je het stug 24/7 laat doorlopen (wat echt zwaar onnozel is met dergelijke temperaturen, want je huis koelt niet af)
Dat jouw huis niet afkoelt zegt verder niets over andermans huis. Om vervolgens 24/7 stoken weg te zetten als onnozel vind ik dan weer onnozel.

[ Voor 27% gewijzigd door vdr01 op 25-02-2025 13:20 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
vdr01 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:17:
[...]

Dat jouw huis niet afkoelt zegt verder niets over andermans huis. Om vervolgens 24/7 stoken weg te zetten als onnozel vind ik dan weer onnozel.
Nee hoor, met 12°C buitentemperatuur heb je gewoon bijna geen warmteverlies, tenzij je buitenmuren 3mm dik traanplaat zijn.. Bij mij blijft het gewoon 18 graden terwijl ik hem uit heb :)

OK in januari en zoals het begin februari was heel de tijd doorverwarmen is begrijpelijk want met vorst buiten heb je veeeel meer warmteverlies (is gewoon puur fysica) dus als je nu je unit 24/7 laat rammelen krijg je gewoon een aan/uit klikker :9

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
@barta123 En niet vergeten de ZON in deze periode doet al aardig mee.
Ook met bewolkt weer heeft die al een beetje kracht(zie ik ook aan de zonnepanelen).

En niet iedereen snapt wat luchtverwarming is, ik ga überhaupt niet meer in discussie met ze.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 25-02-2025 14:03 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Doesnotcompute schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:30:
Wacht ff, er zit dus wel ander spul bij die airco op?
En je hebt lekstroom gemeten/gecontroleerd? Hoe exact? Heb je een iso meter?
Ja, klopt, er zit nog wat extra's op de groep aangesloten. Heb alles al afgekoppeld gehad in de schuur, dan klapt hij er nog steeds uit. Heb met een multimeter alles doorgemeten. Meet alles op 'oneindig'. Echter bij lekstroom moet de aardlek eruit klappen, dat doet hij niet.
Het is puur en alleen bij de opstart dat hij eruit klapt (het automaat). Verder, éénmaal aan, klapt hij er niet meer uit.
HugoStiglitz schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:25:
En je weet 100 procent zeker dat het niet 1 van de andere apparaten in de schuur is? Hoeft geen piek te zijn he.
Volgens mij kun je beter of de apparatuur in de schuur een paar dagen er uit laten kijken wat er gebeurt.
Of de airco naar een andere groep en kijken of het probleem naar de andere groep mee gaat.
Beide gedaan, airco op 3 verschillende groepen gehad, op alle 3 klapte hij er uiteindelijk uit (bij één ging het langer goed, daar had ik een haspel met 25m bekabeling voor gebruikt). Nadat ik de bout een stuk losser had gedraaid ging het een tijdje goed. Probleem zit hem echt in de airco bij het aanspringen van de buitenunit.

Hij staat nu weer op 24/7, rustig te draaien. Ondertussen kijken of ik een nieuwe groep met C16 automaat kan realiseren. Tot einde stookseizoen zal hij dit doen, daarna filtertjes schoonmaken, even testen of hij bij een koelprogramma er ook uit klapt, verwacht eerlijk gezegd van wel. En dan in oktober mij weer 'druk maken' om dit probleem. Dan gaat hij wat mij betreft gewoon weer op 24/7. Zitten we er lekker comfortabel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:53
Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:55:
[...]

Ja, klopt, er zit nog wat extra's op de groep aangesloten. Heb alles al afgekoppeld gehad in de schuur, dan klapt hij er nog steeds uit. Heb met een multimeter alles doorgemeten. Meet alles op 'oneindig'. Echter bij lekstroom moet de aardlek eruit klappen, dat doet hij niet.
Het is puur en alleen bij de opstart dat hij eruit klapt (het automaat). Verder, éénmaal aan, klapt hij er niet meer uit.

[...]

Beide gedaan, airco op 3 verschillende groepen gehad, op alle 3 klapte hij er uiteindelijk uit (bij één ging het langer goed, daar had ik een haspel met 25m bekabeling voor gebruikt). Nadat ik de bout een stuk losser had gedraaid ging het een tijdje goed. Probleem zit hem echt in de airco bij het aanspringen van de buitenunit.

Hij staat nu weer op 24/7, rustig te draaien. Ondertussen kijken of ik een nieuwe groep met C16 automaat kan realiseren. Tot einde stookseizoen zal hij dit doen, daarna filtertjes schoonmaken, even testen of hij bij een koelprogramma er ook uit klapt, verwacht eerlijk gezegd van wel. En dan in oktober mij weer 'druk maken' om dit probleem. Dan gaat hij wat mij betreft gewoon weer op 24/7. Zitten we er lekker comfortabel bij.
Dan klinkt het alsof de bout nog steeds te vast staat. Moet je die niet met een momentsleutel aandraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:02
TereZz schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:16:
[...]

Dan klinkt het alsof de bout nog steeds te vast staat. Moet je die niet met een momentsleutel aandraaien?
Denk je echt dat die halve mm uitmaakt? Het zou wel heel slecht ontworpen zijn als dat zo is. Als de propellor nergens aanloopt, dan zit het niet in de bevestiging ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
@Zanzibar-1337 maak een filmpje van opstarten. Dat verhaal van fan motor slaat nergens op, enige dat echt aanloopstroom nodig heeft is die zware compressor, niet een ventilator die je makkelijk 1 vinger kan draaien.

Hier start de fan een paar seconden eerder dan inschakelen van de compressor, dus als de fan al beetje draait en hij klapt eruit is het duidelijk niet de fan.

Je kan ook nog gewoon de fan voeding losmaken. Dan draait ie niet, als de stop doorslaat is het iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:08
w00key schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:31:
[...]

Je kan ook nog gewoon de fan voeding losmaken. Dan draait ie niet, als de stop doorslaat is het iets anders.
Ik denk dat de unit dan niet eens opstart omdat hij ziet dat de fanmotor in storing is.

Denk trouwens dat @Zanzibar-1337 beter een eigen topic kan aanmaken voor z'n issue. Discussie sneeuwt hier een beetje onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
ThinkPad schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:33:
[...]

Ik denk dat de unit dan niet eens opstart omdat hij ziet dat de fanmotor in storing is.

Denk trouwens dat @Zanzibar-1337 beter een eigen topic kan aanmaken voor z'n issue. Discussie sneeuwt hier een beetje onder.
Ligt heel erg aan hoe fancy de unit is. Soms trek je zelfs de compressor los om de print apart te testen, zonder diagnose tool er tussen, meeste zijn niet fancy genoeg en merken dat niet eens.

Bij grote multi en VRV, ja, daar zit meer feedback op. Singles? Inverter zet spanning op de pinnen en hebben geen feedback. Dan gaan ze echt geen RPM check doen op de fan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Heb je de compressor al wel doorgemeten? Spanning er af, ff laten staan als leek ivm condensatoren, drie pinnen even los van de compressor, en weerstand van pin naar pin meten. Deze moeten binnen spec en gelijk zijn aan elkaar. Ook even van U W V naar PE. Mocht je daar continueiteit hebben, dan zit er gewoon een sluiting in naar aarde, maar dan zou hij nooit moeten in blijven, gemeten met een multimeter ipv een Megger.

(mocht je vermoeden dat het idd de compressor is he. Ik vermoed van niet, gezien het alleen bij opstarten is, en hij erna gewoon blijft draaien.)

Condensatoren kun je ook even meten, kijken of de waardes nog goed zijn. Vaak zitten er wel een paar flinke joekels in. Zijn dacht ik van de inverterboard. (bij MHI iig wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Zelf hanteer ik 3 programma,s voor verwarmen, inmiddels zijn we al in tussenseizoen beland.

Winter(snachts uit tenzij strenge vorst).
Tussenseizoen (houdt in 3h van tevoren opwarmen).
Zomer(ad hoc).

In tussenseizoen warmt de zon het huis al gedeeltelijk op voordat de verwarming aanslaat.

[ Voor 245% gewijzigd door mr_evil08 op 26-02-2025 18:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
Ik heb nu met het zachte weer mn stookstrategie weer aangepast, ik zet DC hoger en stook terwijl de zon schijnt volop totdat hij te zwak wordt, zo kan ik per dag 6-10kWh verstoken van mijn eigen PV installatie, in de avond is het dan nog 18,5C in huis, in de ochtend nog 17. Dat is m.i. prima :) in de ochtend ga ik toch weer werken.

Voelt erg cool om zo groen te kunnen verwarmen 8) _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
ThinkPad schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:33:
[...]
Dat was een goed idee geweest, al ben ik niet perse meer opzoek naar een oplossing.

Heb inmiddels contact gezocht met een elektricien die binnenkort (mits allemaal mogelijk, morgen spreken we het even door) een C16 automaat komt plaatsen. Symptoombestrijding zeg maar (dat is in ieder geval de hoop die ik heb).

Besluit dat ik heb genomen is dat ik geen extra kosten ga maken aan de airco unit, ja hij was destijds niet goedkoop, maar mijn vrees is dat er van alles straks 'vervangen' moet worden en ik achteraf dan beter een nieuwe unit had kunnen kopen. Online de prijzen van onderdelen opgezocht, de vraag blijft, wat is het, de printplaat (€350+), is het een compressor (€700+), is het de ventilatormotor (€250+), plus de uren van een monteur, dat gaat al snel in de papieren lopen. Het gaat alle kanten op (ook bij installateurs) naar een mogelijke 'oorzaak'. Zeker ook omdat de unit geen storingscode weergeeft en alle seinen op groen staan. De fout is ook niet 'makkelijk' te herhalen. Overdag uitzetten en daarna (na 15/30 minuten) aanzetten, geeft niet perse het probleem. Bij het starten in de ochtend dan wel.
Doesnotcompute schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:16:
Heb je de compressor al wel doorgemeten? Spanning er af, ff laten staan als leek ivm condensatoren, drie pinnen even los van de compressor, en weerstand van pin naar pin meten. Deze moeten binnen spec en gelijk zijn aan elkaar. Ook even van U W V naar PE. Mocht je daar continueiteit hebben, dan zit er gewoon een sluiting in naar aarde, maar dan zou hij nooit moeten in blijven, gemeten met een multimeter ipv een Megger.

(mocht je vermoeden dat het idd de compressor is he. Ik vermoed van niet, gezien het alleen bij opstarten is, en hij erna gewoon blijft draaien.)

Condensatoren kun je ook even meten, kijken of de waardes nog goed zijn. Vaak zitten er wel een paar flinke joekels in. Zijn dacht ik van de inverterboard. (bij MHI iig wel)
w00key schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:31:
@Zanzibar-1337 maak een filmpje van opstarten. Dat verhaal van fan motor slaat nergens op, enige dat echt aanloopstroom nodig heeft is die zware compressor, niet een ventilator die je makkelijk 1 vinger kan draaien.

Hier start de fan een paar seconden eerder dan inschakelen van de compressor, dus als de fan al beetje draait en hij klapt eruit is het duidelijk niet de fan.

Vermoed niet dat het de compressor is, het is echt binnen een seconden of 3 dat hij 'springt'. Binnenunit opent de lamellen, dan moet de buitenunit aan het werk (spint op) en klaar. Schakel ik het automaat weer in, dan doet hij het daarna meestal direct goed (twee keer gehad dat de automaat er nog uitklapte na paar seconden opstart, daarna was het dan prima). Zou evt. de condensatoren nog kunnen doormeten, maar heb voor nu besloten er niets meer aan te doen, behalve als er nog meer problemen verschijnen (al denk ik dat het dan een kwestie van vervangen wordt).

Toch bedankt voor het meedenken, wordt gewaardeerd! _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 26-02-2025 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
@Zanzibar-1337 maak dan een video van de buitenunit tijdens start... Dan weet je het.

Wat je beschrijft klinkt als fan draait gewoon goed rond, maar de eerste start van de compressor is net als een oude auto met beetje lamme accu of starter. Eerste start doet niet veel, maar paar keer proberen en hij gaat. Als hij eenmaal draait, dus goed gesmeerd met olie en op temperatuur, blijft het goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
w00key schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:20:
@Zanzibar-1337 maak dan een video van de buitenunit tijdens start... Dan weet je het.

Wat je beschrijft klinkt als fan draait gewoon goed rond, maar de eerste start van de compressor is net als een oude auto met beetje lamme accu of starter. Eerste start doet niet veel, maar paar keer proberen en hij gaat. Als hij eenmaal draait, dus goed gesmeerd met olie en op temperatuur, blijft het goed gaan.
Zal van het weekend eens kijken of ik de camera er op kan zetten. Benieuwd of er dan iets te zien is wanneer hij eruit klapt. Lastige is dat het probleem niet goed 'herhaalbaar' is dus ik moet 'duimen' dat het mis gaat.

Maar mocht het de compressor zijn, dan gaat hij niet vervangen worden gezien de kosten (dat gaat met manuren over de €1000). Nieuwe buitenunit voor dit model (Ururu Sarara, RXZ35N) kost rond de €1600, dan heb ik 'alle' onderdelen vervangen en garantie (excl. installatie natuurlijk).

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-09 04:57

Kingpinda

Citizenship is earned.

Hoi allen,

"even" geprobeerd in te lezen in dit topic de afgelopen week. (thank god voor AI om wat samen te vatten)

Over 2 weken komen ze 2 aircos installeren bij ons.
Voor woonkamer/keuken 34m2 (90m3) komt er een ZRK-35ZS centraal in de woonkamer en een MSZ-HR35VF in het trapgat op de eerste verdieping beiden primair voor verwarmen in plaats van stadsverwarming.

De buiten units komen op de achtergevel op de eerste verdieping wegens ruimte gebrek in de tuin en wegen dat het een tussenwoning is. Links van ons woont een alleenstaande vrouw die slechthorend is en rechts woont een alleenstaande vrouw die een overkapping heeft. huis is 5 meter breed en plan is om links van het midden de MHI te bevestigen wegens dat die tijdens stook seizoen het meest gebruikt word en rechts is dan de ME die in principe zorgt dat de eerste verdieping niet te koud word voor de kinderen. In de zomer bonus om wat te koelen. super geisoleerd huis uit 2011.

Nu begin ik toch wat te twijfelen over geluid etc. Ik las in begin van de thread over badtegel matjes en later wagner matjes.

die kunnen na montage er tussen gedaan worden maak ik er uit op? moeten die matjes 1 cm dik zijn? er zitten volgens mij een soort rubber knop op de beugel op die tegen de muur komt en daar moet dat matje tussen als we te veel last hebben van vibratie? ik heb wagner matjes van 100 x 100 x 10 mm gevonden maar ook veel dikkere. zijn die ik genoemd heb de juiste maat?

verder lees ik dat in plaats van rubber voetjes er ook rubber voetjes zijn met veer bestemd voor units tussen de 30 en 55 kg. als de monteur de normale rubber voetjes monteerd en we hebben toch te veel resonantie zijn die veer voetjes dan "rederlijker" wijze makkelijk te vervangen? moet ik dan met een touw ofzo de unit via bovenraam iets ophijzen en dan voetjes vervangen? of word dat lastig?

verder heb ik units gekozen zonder wifi wegens dat twee bedrijven aangaven dat er best wel wat mis ging met wifi van de mitsubishis en ze daar geen garantie op gaven. beetje hit en mis of wel of niet zou werken. ik dacht in eerste instantie om sensibo pro ir blasters te gaan gebruiken maar toen kwam ik de clima control van LED-MANIAC tegen.

Ik heb nog niet genoeg kaas gegeten van home assistant maar daar ga ik mij ook even in verdiepen en gebruik voorlopig wel de remotes van de toestellen.

Maar die clima control heeft geen web functionaliteit die ik "makkelijk" kan gebruiken totdat ik mij een beetje heb verdiept in home assistant?

spannend allemaal. in eerste instantie wilden ze mij LG's geven maar volgens mij heb ik wel een redelijk goede keuze gemaakt met MIH en ME als ik deze thread zo lees.

hopenlijk kunnen jullie de laatste onduidelijkheid nog even wegnemen bij mij :)

alvast bedankt,

Life is like living only without the peaches

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Kingpinda schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 02:11:
Hoi allen,

"even" geprobeerd in te lezen in dit topic de afgelopen week. (thank god voor AI om wat samen te vatten)

Voor woonkamer/keuken 34m2 (90m3) komt er een ZRK-35ZS centraal in de woonkamer en een MSZ-HR35VF in het trapgat op de eerste verdieping beiden primair voor verwarmen in plaats van stadsverwarming.

De buiten units komen op de achtergevel op de eerste verdieping wegens ruimte gebrek in de tuin en wegen dat het een tussenwoning is. Links van ons woont een alleenstaande vrouw die slechthorend is en rechts woont een alleenstaande vrouw die een overkapping heeft. huis is 5 meter breed en plan is om links van het midden de MHI te bevestigen wegens dat die tijdens stook seizoen het meest gebruikt word en rechts is dan de ME die in principe zorgt dat de eerste verdieping niet te koud word voor de kinderen. In de zomer bonus om wat te koelen. super geisoleerd huis uit 2011.

Nu begin ik toch wat te twijfelen over geluid etc. Ik las in begin van de thread over badtegel matjes en later wagner matjes.

die kunnen na montage er tussen gedaan worden maak ik er uit op? moeten die matjes 1 cm dik zijn? er zitten volgens mij een soort rubber knop op de beugel op die tegen de muur komt en daar moet dat matje tussen als we te veel last hebben van vibratie? ik heb wagner matjes van 100 x 100 x 10 mm gevonden maar ook veel dikkere. zijn die ik genoemd heb de juiste maat?

verder lees ik dat in plaats van rubber voetjes er ook rubber voetjes zijn met veer bestemd voor units tussen de 30 en 55 kg. als de monteur de normale rubber voetjes monteerd en we hebben toch te veel resonantie zijn die veer voetjes dan "rederlijker" wijze makkelijk te vervangen? moet ik dan met een touw ofzo de unit via bovenraam iets ophijzen en dan voetjes vervangen? of word dat lastig?

verder heb ik units gekozen zonder wifi wegens dat twee bedrijven aangaven dat er best wel wat mis ging met wifi van de mitsubishis en ze daar geen garantie op gaven. beetje hit en mis of wel of niet zou werken. ik dacht in eerste instantie om sensibo pro ir blasters te gaan gebruiken maar toen kwam ik de clima control van LED-MANIAC tegen.

Ik heb nog niet genoeg kaas gegeten van home assistant maar daar ga ik mij ook even in verdiepen en gebruik voorlopig wel de remotes van de toestellen.

Maar die clima control heeft geen web functionaliteit die ik "makkelijk" kan gebruiken totdat ik mij een beetje heb verdiept in home assistant?

spannend allemaal. in eerste instantie wilden ze mij LG's geven maar volgens mij heb ik wel een redelijk goede keuze gemaakt met MIH en ME als ik deze thread zo lees.

alvast bedankt,
De rubber voetjes zijn niet standaard. Dit moet je echt wel afspreken met je installerende partij. Als je een ervaren installateur hebt weet hij echt wel wat wel of niet werkt. Er zijn ook een hoop cowboys acties net als wat er met de zonnepanelen hype gebeurde. Op zich prima maar dan moet je zelf weel weten wat er werkt.

Veel mis gaan met de wifi? Werkt prima hoor van MHI. De app heeft zijn nukken maar geen klagen hoor aan deze kant. De airco gaat er mee aan, uit en instellingen kunnen aangepast worden.
Home Assistant gebruik ik voor de automatiseringen omdat ik home assistant toch al had draaien. Zeker goed voor de WAF factor. Die gebruikt hier de app 🤗

Met de clima control esp kun je airco ook smart maken. Betekend wel dat je de binnenunit ook open moet maken om aan te sluiten. Informeer bij je leverancier wat dat betekend voor de garantie, als hij dat al niet wil geven of de fabrieks dingen... Dan geven ze hier ook geen garantie op. Zouden ze wel moeten doen overigens.

Advies van mij zou nog wel zijn om naar 1 merk te kiezen. Als je later wifi toe wil voegen zit je met 2 apps te rommelen.
Waarom de keuze voor 2 merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:13
Hoi allen,

alvast bedankt,
Ik zou als je niet voor HA gaat met de Clima van Led-Maniac maar wel tzt die afstandbedieningen zat bent zeker of 2 ME's of 2 MHI's kiezen. Ze kunnen niet beide in dezelfde app worden gezet en dan zit je dus inderdaad met 2 apps per telefoon te klieren.
Als je voor MHI kiest (wat ik zelf gedaan heb), je kan bij warmteservice voor bijna de helft van het geld als de gemiddelde airco boer aanbied zelf wifi modules bestellen.
Plaatsen is als je een beetje handig bent zelf te doen evt met behulp van vragen stellen in het MHI topic.

Die voetjes die de aircoboer bij mij geplaatst heeft waren van hard plastic en deze heb ik binnen een maand zelf vervangen voor die groen/blauwe met veer. Wat een verademing. Als je de mogelijkheid hebt zou ik deze er zeker direct onder (laten) zetten dat scheelt gepruts achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Hoi allen,

alvast bedankt,
Hoeveel geluid maken die units eigenlijk?
AI had zeker niet bedacht dat slechthorende buren zouden kunnen verhuizen :P
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
De climacontrol module heeft een eigen webinterface. Je hebt geen home assistant of andere software/hardware nodig. De web interface voor zowel Mitsubishi Electric als Mitsubishi Heavy is hetzelfde, wel zo makkelijk en mocht je later toch iets willen automatiseren dan werkt aansturing voor beide merken via home assistant exact hetzelfde.

Er is in Nederland een hotel met deze modules uitgevoerd omdat ze ook deze twee verschillende merken door elkaar hadden, maar de installaties wilden automatiseren. Dus het kan allemaal wel.

Vraag is, waarom zou je voor twee verschillende merken gaan?

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 27-02-2025 10:32 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:58
Voor het vervangen van die voetjes is dit DE tip:

https://www.action.com/nl-nl/p/3004550/werckmann-stelkussen/

Daarmee kun je de unit iets optillen om het voetje makkelijk te vervangen.....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:43
Martin7182 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:44:
[...]

Hoeveel geluid maken die units eigenlijk?
AI had zeker niet bedacht dat slechthorende buren zouden kunnen verhuizen :P
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
Mijn 5kwh buitenunit (Daikin) hangt naast ons slaapkamer raam. als het raam op kiep staat horen we in bed een zacht zoemen, als een ventilator op medium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Yellos schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:06:
[...]

Mijn 5kwh buitenunit (Daikin) hangt naast ons slaapkamer raam. als het raam op kiep staat horen we in bed een zacht zoemen, als een ventilator op medium.
Leuk, maar dat telt dus niet. Ik zou er persoonlijk ook totaal geen probleem mee hebben, net als de slechthorende buur. Maar niet iedereen is gelijk en daarom zijn er regels bedacht :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Als het leidingwerk strak wordt aangelegd (bijvoorbeeld vanaf bovenaf komend), dan kun je een probleem hebben om de unit even 5 - 10cm omhoog te tillen.

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

Hoi,

Bedankt voor de vele antwoorden.

Betreft wifi hadden twee airco boeren het over hit en mis met wifi module betreft de ME. Dat sommige klanten praktisch geen wifi bereik hadden en andere klanten weer wel. Beiden zeiden ze dat ze best wel modules met wifi wilden leveren maar dat ze geen helpdesk deden betreft wifi. Toen was er nog geen sprake van MHi. Dus mogelijk ligt het anders bij MHI.

Waarom ik 2 verschillende merken krijg was dat in eerste instantie een airco boer mij LG 12st units wilde leveren maar ik wilde liever ME omdat ik hoorde dat die betrouwbaarder waren en efficiënter. Toen wilde die man voor de zelfde offerte prijs ook wel de ME plaatsen. Mogelijk met minder marge dan met LG. Daarna nog verder gaan lezen en wilde eigenlijk ook een quote voor de MHI omdat die nog degelijker lijken op papier en ook efficiënter tot -15 kunnen verwarmen in plaats van de ME zonder hyperheat. Echter was meer prijs per unit 400 euro. Dus gekozen voor mhi onderverdieping wegens die het meest te verduren krijgt en de ME op eerste verdieping die minder extreem gebruikt word. Deze airco boer was wel de meest schappelijke met prijzen en heeft hier in de buurt ontzettend goede reviews en gaf ook goede adviezen want bij een andere offerte werd een 5kW unit voorgesteld op de eerte verdieping en dan in trapgat van de zolder met unit op dakkapeltje van de badkamer. Echter de airco boer waarmee ik in zee ga zei nee die airco komt te hoog en stuurt lucht tegen de vloer van de zolder en weerkaatst waardoor hij eerder afslaat en als je lager doet heb je een condens pomp nodig. En 5k is overkill dan slaat die nog eerder af 3.5 is voldoende. Ik hoor dat airco boeren die conservatief zijn in kw vaak beste adviezen geven. En de offerte met 1 ME 3.5kw en 1 mhi met 3.5kw was ook 400 euro goedkoper dan die met 2 ME 3,4 en 5kw. Ik ben mij er van bewust dat airco boeren wel met aardige marges werken als ik zo de prijzen zie van de units op internet maar ja zo handig ben ik nou ook al weer niet om alles zelf te doen en bedrijfje bel om in bedrijf te laten nemen dus dat neem ik maar voor lief. Maar 2 mhi units zou 800 euro meer op de offerteprijs zijn.

We redden ons wel met afstandsbediening voorlopig want die op de eerste verdieping gaat gewoon standaard op 18 of 19 graden in stookseizoen en adhoc in zomer op verkoelen zonodig.

Beneden voor comfort en dan is uiteindelijk wifi wel handig. Als ik gewoon met een snelkoppeling op telefoon kan inloggen in webinterface met clima control dan is dat denk ik de meest ideale en prijstechnische oplossing ook als ik straks home assistant ga gebruiken. Heb ook zoveel verschillende dingen door elkaar zoals hue en Lidl lampjes en weet ik het allemaal. Misschien een keer helemaal in 1 app gooien.

@LED-Maniak die clima control units zijn die altijd op voorraad of maak je die op verzoek en dat gaat via v&a klopt dat?

Dat stel kussentje is een goede tip! Daar ga ik een paar van halen bij de action! Ook doe ik nog wel een berichtje naar de airco wat voor een voetjes ze gaan installeren. Misschien kunnen ze die veer voetjes wel met service installeren

Rest mij nog 1 vraag. Die Wagner matjes of badtegel matjes. Hoe dik moeten die zijn? 10 mm? Of meer?

Betreft AI: die vertelde mij niet dat ik de unit meer naar mijn slechthorende buurvrouw moest verplaatsen die mogelijk ooit zou kunnen verhuizen :) heb grok3 gebruikt om met een prompt van de units die ik wil hebben en met weetjes tip en tricks en whatnot telkens 5 pagina’s liet samenvatten in verschillende tabs. Zo blies ik gelukkig redelijk snel door deze thread heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:58
Kingpinda schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:14:
Hoi,

Bedankt voor de vele antwoorden.

Betreft wifi hadden twee airco boeren het over hit en mis met wifi module betreft de ME. Dat sommige klanten praktisch geen wifi bereik hadden en andere klanten weer wel. Beiden zeiden ze dat ze best wel modules met wifi wilden leveren maar dat ze geen helpdesk deden betreft wifi. Toen was er nog geen sprake van MHi. Dus mogelijk ligt het anders bij MHI.

Waarom ik 2 verschillende merken krijg was dat in eerste instantie een airco boer mij LG 12st units wilde leveren maar ik wilde liever ME omdat ik hoorde dat die betrouwbaarder waren en efficiënter. Toen wilde die man voor de zelfde offerte prijs ook wel de ME plaatsen. Mogelijk met minder marge dan met LG. Daarna nog verder gaan lezen en wilde eigenlijk ook een quote voor de MHI omdat die nog degelijker lijken op papier en ook efficiënter tot -15 kunnen verwarmen in plaats van de ME zonder hyperheat. Echter was meer prijs per unit 400 euro. Dus gekozen voor mhi onderverdieping wegens die het meest te verduren krijgt en de ME op eerste verdieping die minder extreem gebruikt word. Deze airco boer was wel de meest schappelijke met prijzen en heeft hier in de buurt ontzettend goede reviews en gaf ook goede adviezen want bij een andere offerte werd een 5kW unit voorgesteld op de eerte verdieping en dan in trapgat van de zolder met unit op dakkapeltje van de badkamer. Echter de airco boer waarmee ik in zee ga zei nee die airco komt te hoog en stuurt lucht tegen de vloer van de zolder en weerkaatst waardoor hij eerder afslaat en als je lager doet heb je een condens pomp nodig. En 5k is overkill dan slaat die nog eerder af 3.5 is voldoende. Ik hoor dat airco boeren die conservatief zijn in kw vaak beste adviezen geven. En de offerte met 1 ME 3.5kw en 1 mhi met 3.5kw was ook 400 euro goedkoper dan die met 2 ME 3,4 en 5kw. Ik ben mij er van bewust dat airco boeren wel met aardige marges werken als ik zo de prijzen zie van de units op internet maar ja zo handig ben ik nou ook al weer niet om alles zelf te doen en bedrijfje bel om in bedrijf te laten nemen dus dat neem ik maar voor lief. Maar 2 mhi units zou 800 euro meer op de offerteprijs zijn.

We redden ons wel met afstandsbediening voorlopig want die op de eerste verdieping gaat gewoon standaard op 18 of 19 graden in stookseizoen en adhoc in zomer op verkoelen zonodig.

Beneden voor comfort en dan is uiteindelijk wifi wel handig. Als ik gewoon met een snelkoppeling op telefoon kan inloggen in webinterface met clima control dan is dat denk ik de meest ideale en prijstechnische oplossing ook als ik straks home assistant ga gebruiken. Heb ook zoveel verschillende dingen door elkaar zoals hue en Lidl lampjes en weet ik het allemaal. Misschien een keer helemaal in 1 app gooien.

@LED-Maniak die clima control units zijn die altijd op voorraad of maak je die op verzoek en dat gaat via v&a klopt dat?

Dat stel kussentje is een goede tip! Daar ga ik een paar van halen bij de action! Ook doe ik nog wel een berichtje naar de airco wat voor een voetjes ze gaan installeren. Misschien kunnen ze die veer voetjes wel met service installeren

Rest mij nog 1 vraag. Die Wagner matjes of badtegel matjes. Hoe dik moeten die zijn? 10 mm? Of meer?

Betreft AI: die vertelde mij niet dat ik de unit meer naar mijn slechthorende buurvrouw moest verplaatsen die mogelijk ooit zou kunnen verhuizen :) heb grok3 gebruikt om met een prompt van de units die ik wil hebben en met weetjes tip en tricks en whatnot telkens 5 pagina’s liet samenvatten in verschillende tabs. Zo blies ik gelukkig redelijk snel door deze thread heen.
1 kussentje was voor mij genoeg...;-)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
@Kingpinda Wi-Fi is sterk afhankelijk van thuisnetwerk en je omgeving als het goed gaat functioneren, installateurs hebben geen kaas gegeten van Wi-Fi kanalen en router instellingen.

Persoonlijk ben ik ook niet gek op Wi-Fi omdat een airco wel 15 jaar meegaat en in de tussentijd de zaak snel kan verouderen en steeds afhankelijk blijft van die ene apparaat dat nog met een verouderd techniek werkt.

Bijvoorbeeld als je WPA3 beveiliging wil, nou veel plezier daarmee want dat ondersteunen ze niet, meeste rommel werkt nog met verouderd Wi-Fi b/g(ja ook de A merken dan moet je diep schamen).

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 27-02-2025 21:46 ]

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

Op de vraag welke voetjes ze gebruiken bij wandmontage op de muurbeugel krijg ik als antwoord: wij gebruiken altijd dakblokken.

Ik heb dit niet eerder gezien of gehoord maar blijkbaar worden er ook dakblokken gebruikt op een wandbeugel? Ik dacht dat die dingen waren voor op de grond.

Horen jullie dit vaker en hebben jullie daar ervaringen mee? Is dit technisch gezien beter dan die rubber voetjes of voetjes met veren?

• HugoStiglitz
Kingpinda schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:34:
Op de vraag welke voetjes ze gebruiken bij wandmontage op de muurbeugel krijg ik als antwoord: wij gebruiken altijd dakblokken.

Ik heb dit niet eerder gezien of gehoord maar blijkbaar worden er ook dakblokken gebruikt op een wandbeugel? Ik dacht dat die dingen waren voor op de grond.

Horen jullie dit vaker en hebben jullie daar ervaringen mee? Is dit technisch gezien beter dan die rubber voetjes of voetjes met veren?
Dakblokken op een muurbeugel? Heel bijzonder nog niet eerder gezien ben benieuwd naar het resultaat. Heb je wel afgesproken dat de units gehangen worden? Of toch ergens op het dak of in de tuin?

Ze zullen het wel weten als specialist toch?
Vraag anders gewoon of ze de veren er onder doen omdat je het bij anderen goed hebt zien werken. Klant is koning toch. Om het nou zelf achteraf nog even te doen lijkt me ook niet heel handig i.v.m. garantie en als ze toch al bezig zijn.

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

HugoStiglitz schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:51:
[...]

Dakblokken op een muurbeugel? Heel bijzonder nog niet eerder gezien ben benieuwd naar het resultaat. Heb je wel afgesproken dat de units gehangen worden? Of toch ergens op het dak of in de tuin?

Ze zullen het wel weten als specialist toch?
Vraag anders gewoon of ze de veren er onder doen omdat je het bij anderen goed hebt zien werken. Klant is koning toch. Om het nou zelf achteraf nog even te doen lijkt me ook niet heel handig i.v.m. garantie en als ze toch al bezig zijn.
Ja was blijkbaar miscommunicatie. Hij dacht boven op de gevel. Ze hebben sumo blokken en standaard rubber voetjes bij de beugels. Maar als ik ze koop zetten de jongens de voetjes er voor mij onder.

Dit zijn de goede? https://www.ventilatielan...s-van-30-t-m-55-kg/29262/

De ME buitenunit is maar 24 kg. Dat maakt niet uit? De mhi is wel 30kg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Kingpinda schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:14:

Stuur tzt een DM en we regelen het. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

LED-Maniak schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:23:
[...]

Stuur tzt een DM en we regelen het. :)
Top! Zal ik doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
HugoStiglitz schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 06:54:
[...]
Veel mis gaan met de wifi? Werkt prima hoor van MHI. De app heeft zijn nukken maar geen klagen hoor aan deze kant. De airco gaat er mee aan, uit en instellingen kunnen aangepast worden.
[…]
Ja en nee.

Ik heb 5 binnenunits MHI hangen, allen via de ingebouwde WF-RAC op wifi verbonden. Meerdere accespoints van Ubiquiti in huis hangen (elke verdieping eentje), perfecte dekking.

En toch al een aantal keren gehad dat een binnenunit nog aan stond terwijl hij uit had moeten staan, of uit stond terwijl hij aan had moeten staan. Vooral met een triplesplit is dat leuk, als daar met dit weer maar één binnenunit aan het verwarmen is dan gaat hij pendelen als een gek :-(

Dus helemaal feilloos is het niet. Was via aansturing met de weektimer. Via de app zie ik dan wel dat de unit aan staat. Blijkbaar wordt er één schakelpuls uitgezonden en dat is het ofzo? Geen check of de actie daadwerkelijk is doorgevoerd.

Cloud…. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 22:30
Hoi allen,
[...]
[...]
Ik zou zelf de HR-VF serie nooit aanraden als verwarmen het hoofddoel is (ook niet voor koelen overigens). Dit is echt een budgetlijn die ik bijna ME-onwaardig noem. Ik wil daarmee niet zeggen dat de bouwkwaliteit of betrouwbaarheid niet goed zou zijn! Maar de warmtewisselaar van zowel het binnendeel als het buitendeel zijn echt klein en dun. Dus minder opperlvakte. Voor het binnendeel betekent dit dat je meer airflow (geluid) nodig hebt voor zelfde warmteoverdracht. Voor de buitenunit betekent een kleinere wisselaar vooral meer defrosts! Verder heeft dit model nog maar 2,4kW over op -10, waar de MHI en de ME-AY nog op 3,0 en 2,9 zitten.

Ik heb de verdere reacties op deze post niet gelezen, maar ik zou serieus overwegen om ook hier de MHI unit te nemen (Ik ga er van uit dat je de SRK-serie bedoelt?), of de AY-serie van ME.

[ Voor 5% gewijzigd door M_AW op 28-02-2025 18:40 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
M_AW schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:29:
[...]

Ik zou zelf de HR-VF serie nooit aanraden als verwarmen het hoofddoel is (ook niet voor koelen overigens). Dit is echt een budgetlijn die ik bijna ME-onwaardig noem. Ik wil daarmee niet zeggen dat de bouwkwaliteit of betrouwbaarheid niet goed zou zijn! Maar de warmtewisselaar van zowel het binnendeel als het buitendeel zijn echt klein en dun. Dus minder opperlvakte. Voor het binnendeel betekent dit dat je meer airflow (geluid) nodig hebt voor zelfde warmteoverdracht. Voor de buitenunit betekent een kleinere wisselaar vooral meer defrosts! Verder heeft dit model nog maar 2,4kW over op -10, waar de MHI en de ME-AY nog op 3,0 en 2,9 zitten.

Ik heb de verdere reacties op deze post niet gelezen, maar ik zou serieus overwegen om ook hier de MHI unit te nemen (Ik ga er van uit dat je de SRK-serie bedoelt?), of de AY-serie van ME.
MHI heeft ook een budget versie. Blijf daar ook bij weg zie mijn eerdere post ergens in dit topic.
Ik zou niet direct zeggen dat je spijt krijgt als je nu bespaard maar naar mijn mening wel het waard.
Je vervangt het ook niet zo maar en het hangt er makkelijk 10 jaar bij.
De financien moeten het wel toe laten. Voor 400 euro wat je eerder poste wel het overwegen waard 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:02
Hi Allemaal,

Ik heb wat rare klachten bij de binnenunit van mijn slaapkamer en vroeg me af of dit nu normaal is of niet.

Situatie:
MXZ-3F54 (outdoor unit)
MSZ-AY42 (indoor unit incl melcloud + climacontrol (CN105 mitsubishi2mqtt) woonkamer)
MSZ-AY20 (indoor unit, incl melcloud kantoor)
MSZ-AY25 (indoor unit, incl melcloud slaapkamer)

Ik heb de units nu iets meer dan 1 maand en werken prima alleen ervaar ik wat "overlast" in de unit van de slaapkamer.
Het geluid doet mij een beetje denken alsof er te weinig refridgerent in de leiding/leidingen zitten en of het water van de cv ketel kookt omdat deze de temperatuur niet kwijt kan.

Ik denk dat het refridgerent langs alle units gaat want ook met slaapkamer op "off" ervaar ik deze geluiden.
De installateur zei dat het defrosts zijn maar die vind ik toch anders klinken als dat gebeurd in bijv. de woonkamer.
Dit geluid kwam ook vorige week continue voor toen de geluiden wat hoger waren. het stopt ook wel eens maar vrij snel daarna herhaald het geluid zichzelf toch weer.

geluid:
https://voca.ro/1b8NxJPzjMg6

vooral vanaf 18 seconden lijk je het geluid goed te horen.
Hoop dat iemand hier wat meer over kan vertellen dat ik met een goed argument naar de installateur kan stappen om dit te laten nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:47
Kan je misschien eens video posten? Er klinkt nogal wat gekraak. Op het eerste gezicht klinkt het toch allemaal niet zo raar hoor. Geborrel in een airco systeem vooral bij verwarming, is perfect normaal hoor!

[ Voor 14% gewijzigd door MXMan op 01-03-2025 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Is er ook iemand die met Home Assistant zelf iets van een klokprogramma heeft gemaakt voor zijn airco's?

Ik gebruik de Smart M-Air app voor mijn MHI's. Op de slaapkamers heb ik ze overdag op verwarmen 18°C staan en dat is met dit milde weer overdag dusdanig weinig warmtevraag dat de buitenunit behoorlijk gaat pendelen. Dat is nog tot daar aan toe, maar door het pendelen wordt het gemiddelde vermogen per uur ook hoger, waardoor het setpoint overschreden wordt. Onlangs was het 19,5°C op de slaapkamers en dat vind ik zelf te warm om in te slapen.

Zit er nu aan te denken om zelf een regeling te bouwen in Home Assistant, waarbij ik ook kijk naar de (verwachte) buitentemperatuur. Soort weersafhankelijke regeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uY9KPC-kFc2iGGH5jbZwTgz38WE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyhYS61Xfk9i3qKD7GNnKCCg.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was een dag met gemiddelde buitentemperatuur van +/- 10,5°C waarop hij flink aan het pendelen was. Dit terwijl, bij de juiste omstandigheden, ik deze triplesplit (SCM41) urenlang op +/- 185W heb zien draaien, maar door het gependel komt het gemiddelde vermogen (en dus afgegeven vermogen) een stuk hoger uit :/
Beetje contra-productief, want hij gaat pendelen omdat het minimale vermogen te hoog is, maar door dat gependel wordt het júist warmer 8)7 Een CV-thermostaat doet dat in z'n "low-load regeling" toch beter, daar zie je dat hij meer tijd tussen de inschakelmomenten gaat toevoegen en vaak ook beperkt tot een max. aantal inschakelmomenten per uur.

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 02-03-2025 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
xeoMe schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:18:
Hi Allemaal,

Ik heb wat rare klachten bij de binnenunit van mijn slaapkamer en vroeg me af of dit nu normaal is of niet.

Situatie:
MXZ-3F54 (outdoor unit)
MSZ-AY42 (indoor unit incl melcloud + climacontrol (CN105 mitsubishi2mqtt) woonkamer)

Ik heb de units nu iets meer dan 1 maand en werken prima alleen ervaar ik wat "overlast" in de unit van de slaapkamer.
Het geluid doet mij een beetje denken alsof er te weinig refridgerent in de leiding/leidingen zitten en of het water van de cv ketel kookt omdat deze de temperatuur niet kwijt kan.

Ik denk dat het refridgerent langs alle units gaat want ook met slaapkamer op "off" ervaar ik deze geluiden.
De installateur zei dat het defrosts zijn maar die vind ik toch anders klinken als dat gebeurd in bijv. de woonkamer.
Dit geluid kwam ook vorige week continue voor toen de geluiden wat hoger waren. het stopt ook wel eens maar vrij snel daarna herhaald het geluid zichzelf toch weer.

geluid:

Hoop dat iemand hier wat meer over kan vertellen dat ik met een goed argument naar de installateur kan stappen om dit te laten nakijken.
Zo ff snel gekeken, 2,6kw is het laagste dat je buitendeel kan terugmoduleren. Hij zal dus regelmatig koelmiddel moeten bypassen, afhankelijk van het daadwerkelijke vermogen en combi van binnendelen die actief zijn. En ja, dat geeft wat geluid, is normaal. Tijdens een defrost gaat de compressor vaak volgas draaien, wat meer overlast kan veroorzaken.

Doe je niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
ThinkPad schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:48:
Een CV-thermostaat doet dat in z'n "low-load regeling" toch beter, daar zie je dat hij meer tijd tussen de inschakelmomenten gaat toevoegen en vaak ook beperkt tot een max. aantal inschakelmomenten per uur.
CV ketels hebben een anti-pendeltijd waarbij de ketel niet start ondanks CV vraag vanuit de thermonstaat.
Gasketels zijn minder gevoelig voor buitentemperaturen dan warmtepomp waarbij de COP ineens fors stijgt waardoor de minimaal vermogen grens nadert.

Kun je dat ding niet begrenzen zoals Daikin kan met stroombeperking op 40% zetten(geeft ineens een heel ander regeling in het tussenseizoen)?

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 04-03-2025 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Bij MHI kun je alleen de silent mode gebruiken om hem in vermogen af te knijpen. Maar als hij al tegen die ondergrens aan zit, vanwege mildere buitentemperaturen, helpt dat volgens mij ook niet echt meer. En ik kan dat in de app niet instellen, kan alleen met de afstandsbediening geactiveerd worden. En volgens mij bij multisplits kan silent mode sowieso niet.

Ga er nog wel even op broeden hoe ik het met Home Assistant kan doen. Momenteel weinig tijd om er mee bezig te gaan. Als ik nu aan de verbruiksgrafiek zie dat hij gaat pendelen en zie dat de kamers warm genoeg zijn, dan zet ik de airco uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Ik zet hem dan gewoon een tijdblok uit, dat werkt prima als het 's nachts niet meer vriest. De laatste paar dagen draait het hier wel bijna continu, op 2 blokken na met hoog tarief in de ochtend en avondspits, ik heb wel wat uren nodig om ~14 kWh door de compressor te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
xeoMe schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:18:
Hi Allemaal,

Situatie:
MXZ-3F54 (outdoor unit)

geluid:

is al vaker besproken hier. Is inderdaad "normaal" bij een multisplit. Ik heb het zelfde (Daikin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
w00key schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:17:
Ik zet hem dan gewoon een tijdblok uit, dat werkt prima als het 's nachts niet meer vriest. De laatste paar dagen draait het hier wel bijna continu, op 2 blokken na met hoog tarief in de ochtend en avondspits, ik heb wel wat uren nodig om ~14 kWh door de compressor te duwen.
Al is het nu wel vreemd weer.. Hier nachtvorst en overdag 14°C :+ En overdag zoveel zon icm zo'n hoge temp dat de AC compressor alleen op vrij laag vermogen kan lopen.. :P

Desalniettemin poog ik dan alsnog zoveel mogelijk warmte vanaf PV in het huis te stoppen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Iemand ervaring met een wat dunnere diameter condensafvoer?

Ik heb de airco’s in november opgehangen, maar de condensafvoer moet nog door de gevel naar buiten. Zal niet lang duren voor we de airco’s ook voor koelen gaan gebruiken.

Volgens mij de standaarddiameter is 16mm, maar vind dat best een fors gat nog om door m’n gevel te boren. Als dat bijv. met een slangetje van 10mm kan zou al een hoop schelen.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 07-03-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:39
ThinkPad schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:35:
Iemand ervaring met een wat dunnere diameter condensafvoer?

Ik heb de airco’s in november opgehangen, maar de condensafvoer moet nog door de gevel naar buiten. Zal niet lang duren voor we de airco’s ook voor koelen gaan gebruiken.

Volgens mij de standaarddiameter is 16mm, maar vind dat best een fors gat nog om door m’n gevel te boren. Als dat bijv. met een slangetje van 10mm kan zou al een hoop schelen.
Dat zal zeker lukken, alleen zal dat slangetje van 10mm wat rapper dicht komen te zitten met schimmel… en dan heb je een natte muur.
Kijk eens hoe veel binnendiameter je nog hebt met een buisje van 10mm?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-09 07:00
Beste tweakers!

Voor mijn woning ben ik bezig een leuke set samen te stellen en daar heb ik wat vragen over.
Mochten er leden zijn die mij feedback kunnen geven dan verneem ik dat graag!
Het gaat om: Nog een airco advies topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Een vraag aan mede LG airco eigenaren hier.

Ik heb vorige week 3 units laten installeren van het type DualCool Deluxe (2xH09S1D 2,5Kw 1x H12S1D 3,5Kw) De 2,5Kw units zitten op een MU2R15 buitenunit. De 3,5Kw heeft zijn eigen buitenunit.

De binnenunits zijn alle van hetzelfde type, alleen andere capaciteit. De vraag nu gaat specifiek over de LQ ThinQ app. Ik zie in de app dat de units niet dezelfde functies hebben. Zo kan ik voor de beneden unit (3,5Kw) SoftAir aanzetten (de deflector is dan dicht en er komt alleen lucht uit het open luchtkanaal) voor de 2 andere units wordt deze functie niet getoond in de app. Maar is via de afstandsbediening wel te selecteren.

Ook kan ik de 2 2,5Kw units bijvoorbeeld een luchtzuiverings functie aanzetten via de app die voor de 3,5Kw niet zichtbaar is maar ook wel weer via de afstandsbediening te selecteren.

Ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Het is allemaal niet het einde van de wereld, maar vooral vreemd. Vooral de SoftAir functie voor in de slaapkamer had wel fijn geweest om dia de app te kunnen bedienen ipv de afstandsbediening zonder backlight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Vraagje: Bij onze airco op de slaapkamer begint het stucwerk wat 'cracks' te vertonen en lijkt er wat geligs onder de airco uit te lopen naar beneden. Heel weinig maar, dus geen druppels. Maar na ~ 3 tot 6 maanden wel zichtbaar. De airco werkt verder wel naar behoren. Moet ik hier wat mee? De andere 2 doen dit namelijk niet, dus het lijkt mij niet goed?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:44
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar wat is ongeveer een normale prijs voor het lek testen en vullen van een multisplit met 1kg r32?
Situatie is dat wij een huis gekocht hebben met een multi split, deze was blijkbaar leeg. Bedrijf wat de airco heeft geplaatst wilde op regie deze wel controleren. Krijg alleen nu een factuur waar ik een beetje van schrik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
Kindrih schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:16:
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar wat is ongeveer een normale prijs voor het lek testen en vullen van een multisplit met 1kg r32?
Situatie is dat wij een huis gekocht hebben met een multi split, deze was blijkbaar leeg. Bedrijf wat de airco heeft geplaatst wilde op regie deze wel controleren. Krijg alleen nu een factuur waar ik een beetje van schrik.
Op regie is toch niet meer of minder dan uren betalen tegen een uurtarief plus eventuele onderdelen. Waar zit de schrik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:44
TwingyTwingy schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:17:
[...]

Op regie is toch niet meer of minder dan uren betalen tegen een uurtarief plus eventuele onderdelen. Waar zit de schrik?
Correct, alleen zoek een beetje vergelijkingsmateriaal. Zitten namelijk wat rare dingen in de factuur, bijvoorbeeld de 107 euro per uur aan reiskosten. Daarna nog een losse post van 50 euro autokosten(??). Wanneer het eindbedrag een beetje in lijn is met de “normale” kosten voor het vullen van de airco ga ik hier uiteraard gewoon mee akkoord. Maar het voelt nu een beetje als opkloppen van het bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:45
Kindrih schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:25:
[...]

Correct, alleen zoek een beetje vergelijkingsmateriaal. Zitten namelijk wat rare dingen in de factuur, bijvoorbeeld de 107 euro per uur aan reiskosten. Daarna nog een losse post van 50 euro autokosten(??). Wanneer het eindbedrag een beetje in lijn is met de “normale” kosten voor het vullen van de airco ga ik hier uiteraard gewoon mee akkoord. Maar het voelt nu een beetje als opkloppen van het bedrag.
Ik heb vorige week iets soortgelijks laten doen.

Tarieven: 100 euro per kg voor de r32 en 85 euro per gewerkt uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Bijkomende kosten moeten vooraf duidelijk zijn. Is dat niet gebeurd dan hoef je die kosten niet te betalen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4Obc4ojPS0_ebXDSRCoXadqjxg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YfBIUrAbEWa46RXxyTxtSQs1.png?f=fotoalbum_large

Ik vind persoonlijk demand control echt een prachtige functie, dit zorgt ervoor dat je als je niet te veel zon hebt, je wel mooi het vermogen kan sturen zodat je niet te veel stroom van het net trekt.

Vandaag, op twee scherpe zon pieken na, alle PV stroom prima weg kunnen stoken met de Daikin, bij thuiskomst staat de Daikin al uit maar is het huis aangenaam qua temperatuur. Tegen de ochtend weer redelijk afgekoeld maar dat mag de pret niet drukken...

In maart wordt hier groen gestookt! Hulde aan Homewizard die PV stroom perfect inzichtelijk maakt, en met de wall sockets kan je verbruik perfect inschuiven op productie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Ik blijf mij ook verbazen over de prijsverschillen. Hoe kan dat toch?

Daikin Perfera 3.5kw met eenvoudige standaard montage in de woonkamer in een gezinswoning zit tussen de 2300 en 3700euro!

Je zou denken dat de prijzen steeds meer naar elkaar moeten groeien door de groter wordende markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Ruud888 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:12:
Ik blijf mij ook verbazen over de prijsverschillen. Hoe kan dat toch?

Daikin Perfera 3.5kw met eenvoudige standaard montage in de woonkamer in een gezinswoning zit tussen de 2300 en 3700euro!

Je zou denken dat de prijzen steeds meer naar elkaar moeten groeien door de groter wordende markt.
Of wat de gek er voor geeft. Er zijn weinig monteurs, veel vraag.
En er zit nog wel wat verschil tussen de ene monteur en de andere wat iets met de prijzen doet. Ik geloof namelijk nooit dat ze allemaal STEK gecertificeerd zijn. Denk dat een heel aantal 2 jaar geleden zonnepanelen aan het leggen waren.
Er zullen er ook tussen zitten met meer dan genoeg werk hebben of geen zin in deze klus en de prijs hoog zetten om je af te schrikken. Teken je toch.... Met geld is alles te koop toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 16:31
[...]

Volgens mij rekent hij in plaats van voorrijkosten de tijd dat die in de auto zit x uurtarief en los nog brandstof / onderhoud auto.
Moest die van ver komen. Er zijn bedrijven die gewoon een vast bedrag rekenen voor inbedrijfstelling en dan komt het koudemiddel er nog bij. Zou zeggen max 400 euro incl reistijd en BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
HugoStiglitz schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:40:
[...]

Of wat de gek er voor geeft. Er zijn weinig monteurs, veel vraag.
En er zit nog wel wat verschil tussen de ene monteur en de andere wat iets met de prijzen doet. Ik geloof namelijk nooit dat ze allemaal STEK gecertificeerd zijn. Denk dat een heel aantal 2 jaar geleden zonnepanelen aan het leggen waren.
Er zullen er ook tussen zitten met meer dan genoeg werk hebben of geen zin in deze klus en de prijs hoog zetten om je af te schrikken. Teken je toch.... Met geld is alles te koop toch.
Dit is het heel erg... Ik heb zelf een gebruikte multi split laten installeren, veel partijen zeggen gewoon nee omdat ze er geen garantie op kunnen geven (vooral omdat ze er lang niet zoveel op kunnen verdienen als met nieuwe units verslijten)

En via trustoo heb ik toen een partij gevonden die met ZZP stek monteurs werkt (die zelf ook airco's hangen) die het netjes hebben gedaan.

Inclusief wat R32 bijvullen was ik 1700 euro kwijt voor ALLEEN de installatie van 2 binnenunits en 1 buitenunit. Dat vond ik persoonlijk duur zat.

Maar het zit hem dus in de schaarste van de STEK-monteurs, vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
barta123 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:20:
[...]

Dit is het heel erg... Ik heb zelf een gebruikte multi split laten installeren, veel partijen zeggen gewoon nee omdat ze er geen garantie op kunnen geven (vooral omdat ze er lang niet zoveel op kunnen verdienen als met nieuwe units verslijten)

En via trustoo heb ik toen een partij gevonden die met ZZP stek monteurs werkt (die zelf ook airco's hangen) die het netjes hebben gedaan.

Inclusief wat R32 bijvullen was ik 1700 euro kwijt voor ALLEEN de installatie van 2 binnenunits en 1 buitenunit. Dat vond ik persoonlijk duur zat.

Maar het zit hem dus in de schaarste van de STEK-monteurs, vermoed ik
Dat is een aardig bedrag inderdaad. Een single split is bij mij gehangen voor 2100 euro inclusief unit en installatie (MHI). Dat zijn ook de bedragen die ik van meerdere kreeg (ok de een was 50 euro duurder of goedkoper).
Unit kost een 1000 euro als je deze koopt. Installatie komt dan rond de 1100 euro wat niet gek is voor 2 man werk en de hele dag druk. En bij mij hebben ze de boel nog een keer omgewisseld dus nog een keer de buiten en binnen unit opnieuw hangen. Later nog een keer terug voor een probleem met de waterafvoer. Let wel dit is kosteloos.
Van mezelf was het ook een hele bewuste keuze om dit zo te doen, met garantie achteraf is het voor het bedrijf een probleem en niet voor mij weer een rekening om de unit er af te halen, garantie te regelen en dan weer er op. Nu was het oude unit er af, vervangende er op (nieuwe) en de oude werd de garantie voor afgehandeld.
Ik zoek ook niet direct lokaal. Via werkspot zoek ik nog wel eens wat bedrijven en let ik op de goede ervaringen en niet de goedkoopste (al zegt dat ook niet alles).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
HugoStiglitz schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:32:
[...]

Dat is een aardig bedrag inderdaad. Een single split is bij mij gehangen voor 2100 euro inclusief unit en installatie (MHI). Dat zijn ook de bedragen die ik van meerdere kreeg (ok de een was 50 euro duurder of goedkoper).
Unit kost een 1000 euro als je deze koopt. Installatie komt dan rond de 1100 euro wat niet gek is voor 2 man werk en de hele dag druk. En bij mij hebben ze de boel nog een keer omgewisseld dus nog een keer de buiten en binnen unit opnieuw hangen. Later nog een keer terug voor een probleem met de waterafvoer. Let wel dit is kosteloos.
Van mezelf was het ook een hele bewuste keuze om dit zo te doen, met garantie achteraf is het voor het bedrijf een probleem en niet voor mij weer een rekening om de unit er af te halen, garantie te regelen en dan weer er op. Nu was het oude unit er af, vervangende er op (nieuwe) en de oude werd de garantie voor afgehandeld.
Ik zoek ook niet direct lokaal. Via werkspot zoek ik nog wel eens wat bedrijven en let ik op de goede ervaringen en niet de goedkoopste (al zegt dat ook niet alles).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1VYrWO7o8YO6zmcialarZLazso=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ex3jf9lpvYMNQAgDkmQLJvbz.png?f=user_large

123klimaatshop.nl rekent dit voor montage. Dus niet heel gek denk ik.

Maar ja, als ik kijk wat er wordt gedaan: 2 gaten boren, leidingen ophangen en passend maken + hardsolderen, daarna in bedrijfstellen. Niet heel gek. Lijkt me heel goed verdiend voor even een uurtje of 3 werk.

al waren mijn binnenmuren wel mokerhard. Gestort gewapend beton, ze hadden 45 minuten boorwerk per gat _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Installatie is inderdaad niet uurtje factuurtje, als er iets is moeten ze terug. Hier is voor de ene installatie een condens slang losgeraakt, andere had beetje koudemiddel nodig, en derde unit had een ratelend ventilator dat pas verholpen was bij 3e bezoek met volledig nieuwe ventilatorrol, ding was uit balans.

Dan valt het weer reuze mee.

Ook was recent op werk een installatie begroot op 2 units in 1 dag, met 1 oude afvoeren, en werd 2 man 2 volle dagen. Helaas voor ze was het een fixed price offerte voor machine + installatie. Dan maken ze geen winst, zelfs als ze niet meer terug hoeven komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:38
barta123 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:15:
[Afbeelding]

Ik vind persoonlijk demand control echt een prachtige functie, dit zorgt ervoor dat je als je niet te veel zon hebt, je wel mooi het vermogen kan sturen zodat je niet te veel stroom van het net trekt.

Vandaag, op twee scherpe zon pieken na, alle PV stroom prima weg kunnen stoken met de Daikin, bij thuiskomst staat de Daikin al uit maar is het huis aangenaam qua temperatuur. Tegen de ochtend weer redelijk afgekoeld maar dat mag de pret niet drukken...

In maart wordt hier groen gestookt! Hulde aan Homewizard die PV stroom perfect inzichtelijk maakt, en met de wall sockets kan je verbruik perfect inschuiven op productie!
Ik stuur dmv Home Assistant en Faikins ook actief de demand control aan, maar doe dat juist gebaseerd op temperatuur om ervoor te zorgen dat het huis snel genoeg opwarmt. Hoe lager de temperatuur hoe hoger de demand control.

Ik zou in mijn script nog de zon- en temperatuurverwachting mee willen nemen (zonde om in de ochtend teveel energie in het verwarmen te stoppen als het later op de dag flink opwarmt) maar dat krijg ik ondanks veel pogingen nog niet voor elkaar. Mijn Home Assistant skills zijn helaas te beperkt om uit de KNMI "forecasts" waardes te halen (ondanks vele uren prutsen en zoeken op internet; ik snap het gewoon niet hoe dat moet).

Catch a smile out there!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
Meekijken met de assemblagelijn van Daikin airconditioners:

Op 23:15 is te zien hoe ze de fan van de buitenunit vastmaken @Zanzibar-1337 , zonder momentsleutel dus :P

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 15-03-2025 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
HugoStiglitz schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:40:
[...]
Ik geloof namelijk nooit dat ze allemaal STEK gecertificeerd zijn. Denk dat een heel aantal 2 jaar geleden zonnepanelen aan het leggen waren.
[...]
Dat denk ik ook.

Is mij in 2022 ook al eens opgevallen, je kon toen vrij makkelijk opzoeken of een bedrijf BRL100 gecertificeerd was: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Tegenwoordig is dat minder makkelijk te checken meen ik.

Let ook hier eens op: ;)
ThinkPad schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:28:
[...]
Is voor mij vaak wel een indicatie of je met een 'snelle jongen' of een respectabele monteur te maken hebt: kijken wat voor tools ze gebruiken. Op hun Facebook pagina o.i.d. kijken naar foto's van projecten. Als je dan bijv. al geen stikstoffles en digitale vacuummeter ziet staan maar alleen een (el-cheapo) vacuumpompje en twee bahco's om de flares aan te draaien dan weet ik vaak al genoeg :P

Glenfiddich schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:40:
[...]

Ik stuur dmv Home Assistant en Faikins ook actief de demand control aan, maar doe dat juist gebaseerd op temperatuur om ervoor te zorgen dat het huis snel genoeg opwarmt. Hoe lager de temperatuur hoe hoger de demand control.

Ik zou in mijn script nog de zon- en temperatuurverwachting mee willen nemen (zonde om in de ochtend teveel energie in het verwarmen te stoppen als het later op de dag flink opwarmt) maar dat krijg ik ondanks veel pogingen nog niet voor elkaar. Mijn Home Assistant skills zijn helaas te beperkt om uit de KNMI "forecasts" waardes te halen (ondanks vele uren prutsen en zoeken op internet; ik snap het gewoon niet hoe dat moet).
Gewoon door ChatGPT / Copilot / Gemini o.i.d. laten bouwen joh ;) Wellicht heb je hier wat aan, ik gebruik een automation om mij te vertellen, om als we naar bed gaan, mij te informeren of de airco de komende nacht aan moet blijven (koude nacht op komst) of uit kan: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 14-03-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 11:34
Is er een speciale reden waarom de buitenunits van de "grotere" (9-11kW) lucht/lucht warmtepompen doorgaans luidruchtiger zijn dan de lucht/water units. Kijkende naar de specsheets op webshops.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
ThinkPad schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:53:
[YouTube: エアコンの大量生産プロセス。世界170か国以上で事業展開をする日本の空調機メーカー。]

Op 27:10 is te zien hoe ze de fan van de buitenunit vastmaken @Zanzibar-1337 , zonder momentsleutel dus :P
Interessant om te zien hoe zo'n unit in elkaar wordt gezet, is niet zo maar even te demonteren zie ik. Wellicht heeft dat apparaat dat gebruikt wordt een afgesteld momentum? Dat zou logisch lijken, weet niet of het mogelijk is. Op 5 april wordt hier een C16 groep geïnstalleerd, benieuwd of de uitval dan is 'opgelost'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:42:
[...]

Interessant om te zien hoe zo'n unit in elkaar wordt gezet, is niet zo maar even te demonteren zie ik. Wellicht heeft dat apparaat dat gebruikt wordt een afgesteld momentum? Dat zou logisch lijken, weet niet of het mogelijk is. Op 5 april wordt hier een C16 groep geïnstalleerd, benieuwd of de uitval dan is 'opgelost'.
Betwijfel het, ook vanwege de terugslag van het apparaat. Op 25:02 zie je wel dat ze een momentsleutel gebruiken.

Lijkt overigens een budgetlijn specifiek voor de Vietnamese markt. Ik zag de typenummers RHF25XVMV buitenunit en FTF25XAV1V binnenunit voorbijkomen, prijs in Vietnamese webshops +/- €380.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 12:39
ThinkPad schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:53:
[YouTube: エアコンの大量生産プロセス。世界170か国以上で事業展開をする日本の空調機メーカー。]

Op 23:15 is te zien hoe ze de fan van de buitenunit vastmaken @Zanzibar-1337 , zonder momentsleutel dus :P
Die pneumatische ratels bestaan wel degelijk in versies met koppelcontrole.
Dit filmpje geeft niet direct uitsluitsel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Ik had een LG S12ET 3,5 kwh hangen in een ruimte van 65m2. Mijn ervaring was dat die voor mijn persoonlijke situatie niet krachtig genoeg was om de ruimte voldoende te verwarmen. Los van het feit of het nu aan de Airco zelf ligt of aan hoe het in bedrijf gesteld is.

Heb deze vervangen voor Daikin FTXP50N/RXP 5kwh als hoofdverwarming kamer met open keuken. Ik kan zoals hier meerdere aangeven, adviseren om de airco 24/7 te laten lopen. Dan verbruikt deze gemiddeld 0,5 kwh per uur, ook als het buiten rond het vriespunt is. In het begin verbruikt ie veel maar dat komt dus omdat ie dan de 'massa' moet opwarmen.

Al met al blij dus met de keus voor de Daikin in mijn situatie.

De LG ga ik in een kleinere ruimte hangen.

[ Voor 12% gewijzigd door martijn22222 op 17-03-2025 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsh12
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-09 18:42
Iemand ervaring met een tikkende Daikin Perfera binnenunit (vloermodel, 3.5kw)?

Hier heb ik er last van als vraagbesturing is ingeschakeld (percentage 40-50% ongeveer). Even de ventilator wat hoger zetten helpt dan tijdelijk, maar zodra je weer op de lagere ventilatorsnelheden komt zal het tikken terugkomen. Iets tegen de behuizing aan drukken lijkt niet te helpen, de klep staat al in een vaste positie ingesteld. Vraagbesturing uitzetten lost het issue op, maar dat is niet gewenst omdat je dan pendelgedrag krijgt hier.

Het is een multisplit opstelling: 3MXM52A9 + FVXM35A + FTXM35R. De wandunit op de andere verdieping heeft nergens last van.

Filmpje: YouTube: Daikin Perfera vloermodel tikt bij vraagbesturing ingeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
@nielsh12 Dit is toch geen standaard behavior, ziet er in ieder geval heel dodgy uit. Die installatie zier er redelijk recent uit. Gewoon de installateur het onder garantie laten uitzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nielsh12
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-09 18:42
MXMan schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:45:
@nielsh12 Dit is toch geen standaard behavior, ziet er in ieder geval heel dodgy uit. Die installatie zier er redelijk recent uit. Gewoon de installateur het onder garantie laten uitzoeken.
Klopt, spul hangt er net een jaar. Lijkt me idd garantiewerk, maar was voornamelijk benieuwd of meer mensen dit probleem hebben gehad. De fanrol van die wandunits heb ik namelijk wel eens voorbij zien komen, maar dit niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
nielsh12 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:35:
Iemand ervaring met een tikkende Daikin Perfera binnenunit (vloermodel, 3.5kw)?

Hier heb ik er last van als vraagbesturing is ingeschakeld (percentage 40-50% ongeveer). Even de ventilator wat hoger zetten helpt dan tijdelijk, maar zodra je weer op de lagere ventilatorsnelheden komt zal het tikken terugkomen. Iets tegen de behuizing aan drukken lijkt niet te helpen, de klep staat al in een vaste positie ingesteld. Vraagbesturing uitzetten lost het issue op, maar dat is niet gewenst omdat je dan pendelgedrag krijgt hier.

Het is een multisplit opstelling: 3MXM52A9 + FVXM35A + FTXM35R. De wandunit op de andere verdieping heeft nergens last van.

Filmpje: YouTube: Daikin Perfera vloermodel tikt bij vraagbesturing ingeschakeld
tikkende units komt regelmatig voorbij, ook de oplossing. Gebruik eerst de zoekfunctie even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Vanochtend kreeg ik in de Daikin app een melding van nieuwe firmware. Mijn binnenunits zijn FTXM-N.
De aangeboden versie is 3_2_303. Dit terwijl mijn units nu versie 1_14_88 hebben.

Uitzondering is de woonkamer die ik bij het vorige debacle heb bijgewerkt naar 3_1_123.
Die laatste heb ik toen na veel moeite weer op gang gekregen omdat deze in een bootloop kwam.

Zijn hier andere Daikin gebruikers die hun FTXM-N units wel op versie 3_xxx hebben draaien?

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich_el
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-06 12:01
Heb ik! Bij interesse kan ik de yaml pm'en!
ThinkPad schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:48:
Is er ook iemand die met Home Assistant zelf iets van een klokprogramma heeft gemaakt voor zijn airco's?

Ik gebruik de Smart M-Air app voor mijn MHI's. Op de slaapkamers heb ik ze overdag op verwarmen 18°C staan en dat is met dit milde weer overdag dusdanig weinig warmtevraag dat de buitenunit behoorlijk gaat pendelen. Dat is nog tot daar aan toe, maar door het pendelen wordt het gemiddelde vermogen per uur ook hoger, waardoor het setpoint overschreden wordt. Onlangs was het 19,5°C op de slaapkamers en dat vind ik zelf te warm om in te slapen.

Zit er nu aan te denken om zelf een regeling te bouwen in Home Assistant, waarbij ik ook kijk naar de (verwachte) buitentemperatuur. Soort weersafhankelijke regeling.

[Afbeelding]
Dit was een dag met gemiddelde buitentemperatuur van +/- 10,5°C waarop hij flink aan het pendelen was. Dit terwijl, bij de juiste omstandigheden, ik deze triplesplit (SCM41) urenlang op +/- 185W heb zien draaien, maar door het gependel komt het gemiddelde vermogen (en dus afgegeven vermogen) een stuk hoger uit :/
Beetje contra-productief, want hij gaat pendelen omdat het minimale vermogen te hoog is, maar door dat gependel wordt het júist warmer 8)7 Een CV-thermostaat doet dat in z'n "low-load regeling" toch beter, daar zie je dat hij meer tijd tussen de inschakelmomenten gaat toevoegen en vaak ook beperkt tot een max. aantal inschakelmomenten per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-09 16:21
Hou er ook rekening mee dat bij hogere buitentemperatuur de minimale frequentie van de buitenunit omhoog gaat. ( ik meen 20 hz onder 10 graden, daarboven 30).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Weet iemand of de Toshiba WiFi modules inmiddels ook 5GHZ ondersteunen? Ik meen me te herinneren dat deze WiFi modules alleen op 2.4 GHZ werkten?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:43
Zijn er hier tweakers die wel eens wat bij airco-inside besteld hebben onlangs?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Speedfightserv schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:45:
Niet besteld maar ze hebben hier 2 airco's geïnstalleerd. Geen klachten alles ging naar wens.

Mocht ik zelf wat nodig hebben dan zou mijn keuze weer op airco inside vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrasnop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-03 13:58
mwk schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:08:
Vanochtend kreeg ik in de Daikin app een melding van nieuwe firmware. Mijn binnenunits zijn FTXM-N.
De aangeboden versie is 3_2_303. Dit terwijl mijn units nu versie 1_14_88 hebben.

Uitzondering is de woonkamer die ik bij het vorige debacle heb bijgewerkt naar 3_1_123.
Die laatste heb ik toen na veel moeite weer op gang gekregen omdat deze in een bootloop kwam.

Zijn hier andere Daikin gebruikers die hun FTXM-N units wel op versie 3_xxx hebben draaien?
Ik heb vandaag mijn FTXM units naar 1_34_0 geupgraded. Lijkt mij dat vraagbesturing werkt niet als bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Speedfightserv schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:45:
Niet heel recent jaartje of 2 geleden denk ik.
Levering ging niet heel soepel omdat de eigenaar op vakantie was.
Wel verder prima contact mee gehad en met wat vertraging geleverd. In bedrijf stellen hebben ze ook gedaan hier, was verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepBerk
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-07 16:51
Graag zou ik jullie hulp vragen voor mijn situatie, te vinden via onderstaande post:

JoepBerk in "Advies Airco / lucht/lucht warmtepomp Tripe"

Dank alvast!

[ Voor 62% gewijzigd door JoepBerk op 26-03-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:19
Ik krijg morgen en overmorgen mitsubishi airco’s geinstalleerd. 1 wand is echter nog niet af, het is gestuct en ik moet het nog verven. De verf is echter vertraagd..

Kan ik nadat de airco’s zijn geplaatst nog fatsoenlijk de wand er omheen verven of is het echt beter/makkelijker te doen voordat de airco’s hangen? In dat geval haal ik morgenochtend nog even verf bij de lokale bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
warcow schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:11:
Ik krijg morgen en overmorgen mitsubishi airco’s geinstalleerd. 1 wand is echter nog niet af, het is gestuct en ik moet het nog verven. De verf is echter vertraagd..

Kan ik nadat de airco’s zijn geplaatst nog fatsoenlijk de wand er omheen verven of is het echt beter/makkelijker te doen voordat de airco’s hangen? In dat geval haal ik morgenochtend nog even verf bij de lokale bouwmarkt.
Er omheen verven kan wel, maar je zal wel goed moeten afplakken. Als het even kan zou ik het vooraf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Het kan op zich als je de kap eraf haalt, maar ik zou ook graag verf achter de airco willen hebben omdat de lucht rondom de airco zal regelmatig vochtig zal zijn. Die condensor wordt nat tijdens koelen en dan komt er ook water in de condensbak.

Ik zou sausen voordat je de airco laat ophangen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:19
Glashelder schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:21:
Het kan op zich als je de kap eraf haalt, maar ik zou ook graag verf achter de airco willen hebben omdat de lucht rondom de airco zal regelmatig vochtig zal zijn. Die condensor wordt nat tijdens koelen en dan komt er ook water in de condensbak.

Ik zou sausen voordat je de airco laat ophangen.
Bedankt voor je reactie (en die van led-maniak erboven). :)

Zou ik dan ook een laagje kunnen doen in een verf met nagenoeg dezelfde kleur achter de airco’s en dan later de hele wand nog een keer met 2 lagen verf? Scheelt mij veel werk als ik nu niet direct de hele wand hoef te doen. Het plafond en de wanden ernaast moeten ook nog dus dan kan ik die rustig voorbereiden en netjes kitten voor ik deze wand helemaal doe.

Wat een stress zo gehaast werken, normaal plan ik dingen wel beter. 🥲

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@warcow zolang die twee lagen op elkaar hechten lijkt me dat geen probleem (je zult ergens overlap hebben).

Zou je unit overigens wel goed inpakken als je echt gaat sausen straks. Je wilt geen verf in die nieuwe unit :+

[ Voor 34% gewijzigd door Glashelder op 26-03-2025 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
mwk schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:08:

Hier zojuist twee units geüpdatet van 1_14_88 naar 3_2_303. Een FTXP35N (Comfora) en een FTXZ35N (Ururu Sarara). Zie echter geen verschil in functies oid.. Kan dat ook nooit vinden bij Daikin wat er nu precies wordt geüpdatet... Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkrasnop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-03 13:58
Zanzibar-1337 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:06:
[...]

Hier zojuist twee units geüpdatet van 1_14_88 naar 3_2_303. Een FTXP35N (Comfora) en een FTXZ35N (Ururu Sarara). Zie echter geen verschil in functies oid.. Kan dat ook nooit vinden bij Daikin wat er nu precies wordt geüpdatet... Iemand een idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpyUFX_ytqp7dWsSMxChxKVhP9s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mwf0W8sr4aZVIoA7ehPkjBOg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 12:20
Zanzibar-1337 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:06:
[...]

xie je meer demand control opties?
Stappen van 5 en lager dan 40% ?
Pagina: 1 ... 136 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic