Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-09 07:00
Beste Tweakers!

Hierbij nog een airco advies vraag topic!

We gaan op de 1e verdieping wonen van ons huis in het Noorden van het land.
Het systeem is bedoeld voor koelen in de zomer, en bijverwarmen (liefste ipv van al aanwezig CV).
Installatie doe ik zelf, inbedrijfstelling doet een airco bedrijf uit de buurt.
Het bedrijf waar wij bestellen geven advies op basis van de tekening en aanwezig isolatie, maar blijken nogal vatbaar voor klantsuggesties.
En daardoor zit ik wat met het advies voor de woonkamer.

Het is een T-vormige ruimte met een plat dak (16cm isolatie) en schuine wanden (22cm isolatie), maar met een schuifpui en dubbelglas ramen (geen HR++).
De ruimte zelf is om en nabij 130m3 en heeft een open keuken.

We plaatsen
Slaapkamer: MSZ-AY15 VGKP
Werkkamer: MSZ-AY25 VGKP (is beneden +/-60m3 op het zuiden)
Woonkamer: MLZ-KP25 VG
Woonkamer: MLZ-KP35 VG
Buitenunit: MXZ-4F80 VF (komt op plat dak, er is ruimte zond obstructies binnen 2 meter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MUHVGRdXGTTAsGH1PsP8N3vGsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkifL7UMUxTAtrC4dwCPTRZn.jpg?f=fotoalbum_large
De bovenkant van de tekening is strak richting het zuiden, slaapkamer kan dus aardig opwarmen.
We zijn aan het verouwen, alle plafonds liggen er daar nu nog uit, makkelijk aanleggen dus!

Het eerste advies was een 5Kw in die ruimte, voor de berging als enige airco.
Waarop ik mij afvroeg of die wel genoeg kan blazen richting de linkerzijde van de woonkamer en of 2 maal een 2.5Kw of 1x2.5 en 1x3.5 (die 3.5 dan op het plek van de 5Kw omdat die ver moet kunnen blazen).
Waarop men volledig meeging daarin en beaamde dat een hoek om niet handig is.
Qua kosten maak ik mij niet zo'n zorgen, het is €800 verschil waarmee we (naar ik vermoed) extra comfort bijkopen.
Maar het zo makkelijk meewaaien met de klant geeft mij een hoog "klant heeft altijd gelijk" idee en een afwezigheid van goed/onderbouwd advies.

Hoe zou deze ruimte het beste gekoeld kunnen worden, is dat inderdaad met een 2.5+3.5Kw of is een 5Kw single daar beter?
Het neemt ook iets meer stroom, 2 units, maar mijn dak ligt vol met zonnepanelen en ik heb meer dan genoeg overproductie.

[ Voor 11% gewijzigd door Medic op 11-03-2025 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 10:34
Voor de woonkamer zijn 2 units beter dan 1. Naarmate het kouder wordt moet de fan snelheid omhoog bij 1 unit is de warmteverdeling is minder. Dus ik zou zeker voor 2 units gaan.

Daarnaast indiend mogelijk kan het interessant zijn om de woonkamer op een buitenunit te hebben ivm bleeding. Met misschien de werkkamer en slaapkamer op een aparte buitenunit. Het kan misschien wel allemaal op een buitenunit, maar informeer je over bleeding, of in een zin dat als units uit staan deze toch koelmiddel/flow krijgen met soms beetje geluid als gevolg.

Multiplits zijn soms beetje eigenzinnig kwa regeling, dus informeer je goed over jouw modellen.

Hoe is de isolatie verder, standaard dubbelglas als ik het goed lees en de rest van het huis? Bouwjaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medic
Dank voor het antwoord, scheiden van woon kamer en Slaap+Werkkamer kan middels een
MXZ-2F53 VF + MXZ-2F33 VF ipv de dikke 8Kw machine, dan kom ik meer in de range van de binnen units hun capaciteit als er bijvoorbeeld alleen gekoeld/verwarmd wordt in de slaapkamer.

Bleeding is niet een wereld ramp, en kunnen we mee leven.
Waar we meer bang voor zijn is wat er gebeurt als alleen de slaapkamer gekoeld wordt en er verder niets aan staat?
Gaat hij ook pendelen bij koelen?
De 8Kw machine heeft een minimum van 3.4kW bij koelen meen ik, wat doet hij dan met de overgebleven 1.9kW aan koeling, niet alles zal via bleeding gaan denk ik.

De woning is uit 1904, met een aanbouw uit 1980.
We wonen (straks) boven dus, en daar heb ik nieuwe dakisolatie geplaatst, 22cm op alle schuine delen (bruin in de tekening), nieuwe plat dak isolatie van intotaal nu 4 (oud)+12cm(nieuw).
Vloer isolatie voor de bovenverdieping komt nog als we op de verdieping eronder de plafonds eruit hebben.
En inderdaad standaard dubbel glas, wordt nog vervangen ooit, maar zit in het 10 jaren plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:21
Medic schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:11:
[...]
Waar we meer bang voor zijn is wat er gebeurt als alleen de slaapkamer gekoeld wordt en er verder niets aan staat?
Gaat hij ook pendelen bij koelen?
[...]
Ik heb een MHI triplesplit en die gaat bij verwarmen als er maar één unit aan staat op een dag met vrij milde buitentemperatuur idd staan pendelen dan. Het vervelende is dat hij dan setpoint ook voorbijgaat. Het gemiddelde vermogen tijdens het pendelen komt namelijk hoger uit dan als hij op z'n laagste vermogen zou draaien. Zijn wel specifieke condities, over het algemeen draait de triplesplit juist erg zuinig en door van het bleeden gebruik te maken (fan aanzetten op één van de units terwijl de rest verwarmt) gaat hij juist zuiniger draaien.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 13-03-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
Top, dank je wel @ThinkPad !

Maar wat doet hij met koelen?
Als ik bijvoorbeeld alleen de slaapkamer aanheb (1.5Kw) terwijl de buitenunit 8Kw is (3.7-9.0Kw)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:21
Ik verwacht in jouw situatie dat hij dan met koelen ook gaat pendelen. Ik heb ze hangen sinds november, dus nog niet hoeven koelen :P

Heb je als primaire verwarming niet liever een (hybride) WP i.p.v. verwarming met airco's? Het heeft mij al veel gas bespaard, maar qua comfort gaat er niets boven CV. Als je toch aan het verbouwen bent....

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 13-03-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
Helder, dat is erg vervelend.

Dan is het of de optie:
- Meer dan alleen de slaapkamer 's nachts aan te koelen (dus woonkamer ook, of kantoor).
- Of 2 units met dubbele aansluitkosten/werkschakelaars/rubber balken/2 aparte groepen in de meterkast.

We hebben net CV aangelegd, laag temperatuur radiatiors erin, klaar voor een hybride warmtepomp.
Vloerverwarming was geen optie helaas.

Een hybride warmtepomp koelt niet, en dat is het primaire doel.
De airco is primair als koeling, en bijverwarmen is een bonus.
Vandaar mijn vragen over pendelen bij koelen, verwarmen zal incidenteel zijn denk ik, tenzij het goed bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 17:05
wij hebben een multisplit en een single split , de single split van 5 kW koelt de woonkamer (circa 65m2) en die ga je toch het meeste gebruiken omdat je daar het meeste bent (gok ik) de andere binnenunits hangen op zolder , en twee slaapkamers(zolder is chill plek, studieruimte en slaapplek ) . Multisplits draaien toch wat minder mooi naar mijn idee met maar een binnenunit die qua belasting op de meervoudige buitenunits draait .

Ben wel erg tevreden met mijn mhi spullen, en zijn nu ook standaard via wifi te bedienen, dat hebben wij een paar jaar terug nog extra erbij gekocht.

Nu kost het het eea, maar je plafond ligt nog open , houd wel even rekening met de condensslangen . mooiste is wel op naturlijk verloop, condenspompjes hoor je en gaan ook relatief vaak kapoetski

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smerz
Pendelen ervaar ik imho erger bij verwarmen dan bij koelen.

Dat heeft er mee te maken dat de wand unit boven hangt, en dus te laat registreerd dat het te veel afkoelt. In de woonkamer help ik de unit via home assistant via lokale api.

Onze unit heeft geen "open haard" functie, oftewel hij blaast niet door als de compressor uit staat. Bij koelen kan hij dat wel 🤔 en dat gebruiken we ook.

Ik heb hier twee single splits van 3,5kw in de woonkamer en slaapkamer. Hij is oversized in de slaapkamer en pendelt, maar we hebben daar weinig last van. Als ik de deur openzet naar de overloop dan koelt hij heerlijk de hele verdieping. Een beter merk (Daikin/mhi) zou wel verder terug moduleren, de mijne doet bij koelen ~200w opgenomen bij 25c buiten tot 350w-400w bij 35+c buiten, wat veel koelte is bij een A+++ apparaat. In de woonkamer pendelt hij ook bij 35c buiten, en ook daar valt dat wel mee. Ik zou nu liever een 2-2,5kw kiezen voor de slaapkamer.

Ik wil nog een ander ding benoemen en dat is de koudeval vanuit de ramen. Dat is niet te onderschatten. Wij hadden groot standaard dubbelglas bij de zithoek en de koudeval vanaf 5c en kouder viel tegen. Hier stookten wij met de cv met een Ta van 35c tegen (type 21 radiator daaronder zonder ventilator). Nu HR+++ hoeft dat niet meer, zelfs met ventilatierooster open bij -5 is de koudeval minder.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat isolatie belangrijk is voor het comfort, het temperatuurverschil op de bodem is echt wel aanwezig. Als je een beetje handig bent (met home automation) kan je prima CV + LL kombineren.

Nou nu genoeg gerambled, ik hoop je hebt er wat aan 😊

[ Voor 5% gewijzigd door smerz op 13-03-2025 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smerz
Medic schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:47:
Top, dank je wel @ThinkPad !

Maar wat doet hij met koelen?
Als ik bijvoorbeeld alleen de slaapkamer aanheb (1.5Kw) terwijl de buitenunit 8Kw is (3.7-9.0Kw)?
3,7 kw is echt serieus veel (minimum vermogen). Je moet dan wss de slaapkamer deur open zetten en/of extra binnenunits aanzetten om extreme underruns te voorkomen. Anders is dat niet prettig.

Die unit is denk ik voor verwarmen zelfs aan de stevige kant misschien.

Als koeling echt je hoofd doel is dan zou je eigenlijk minder vermogen willen, 4-5kw ofzo totaal. Ik kon zoiets net niet vinden bij ME, wel triple split buiten en met ~1kw cooling (meer dan 3x minder vergeleken met de 8kw) afgifte minimaal.

Ik wil nog benoemen dat meerdere buitenunits niet per definitie duurder hoeft te zijn in totaal kwa aanschaf, niet zelden zijn single splits goedkoper. En het geeft redundantie.

Twee buiten units met twee binnen units zou echt wel een optie zijn om te overwegen. Maar 8kw met 3,7kw cooling afgifte minimaal klinkt niet comfortabel 🥶

Desnoods als koeling je hoofddoel is neem de ME triple split, met een unit in de wnkmr, of kijk nog verder voor iets van 2x2 met 4kw buiten en hopelijk ook lager minimaal vermogen.

Laag minimaal vermogen is super belangrijk, ik twijfel of de 8kw unit daaraan zal voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
Dank @smerz !

Inderdaad slimmer dan om 2x2 te doen.
4 binnen units en 2 buiten units (MXZ2F53 VF - 1.1-5.6Kw bereik).
Dit brengt de aanschaf naar 8K inclusief installatie.

3 maal Single spilt is dan wel interessanter:
Slaapkamer: Mitsubishi Electric WSH-HR25i (MSZ-HR25 VF + MUZ-HR25 VF)
Werkkamer: Mitsubishi Electric WSH-HR25i (MSZ-HR25 VF + MUZ-HR25 VF)
Woonkamer: Mitsubishi Electric CESH-M50i (MLZ-KP50 VF + SUZ-MA50 VA)
Dan is het inclusief installatie €5800,-
Dat scheelt even €2k en zijn alle units goed bemeten op de buiten unit....
Enige jammere is dan de woonkamer, maar 1 unit om 130m3 in een T vorm te koelen.

Ik heb een plat dak met genoeg ruimte, meterkast heeft ook nog 4 groepen over, meer dan genoeg dus...

Als ik toch zou gaan voor hetzelfde model (AY Serie is stiller en zou een beter filter hebben) dan komt het op:
Slaapkamer: Mitsubishi Electric WSH-AY20 VGKP (MSZ-AY20 VGKP + MUZ-AY20 VG)
Werkkamer: Mitsubishi Electric WSH-AY25 VGKP (MSZ-AY25 VGKP + MUZ-AY25 VG)
Woonkamer: Mitsubishi Electric CESH-M50i (MLZ-KP50 VF + SUZ-MA50 VA)
Dan is het inclusief installatie €6900,-

Zojuist contact gehad met de leverancier, en die waren zeer verbaast, geen klachten bij hen bekend wat betreft terugpendelen met de 8KW en 1.5 binnenunit.
Ze gaven aan dit al vaker geinstalleerd te hebben in deze combinatie.

[ Voor 36% gewijzigd door Medic op 14-03-2025 17:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybersijp
Dat komt omdat de gemiddelde consument niet bekend is met het fenomeen , en niet beter weet dat dat er bij hoort . ....

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medic
@Cybersijp Dank! En begrijpelijk, daarom ben ik ook erg blij met de tweakers die meehelpen de juiste beslissing te maken!

Na een goed gesprek vanmorgen met de wederhelft waarvoor ik 4 scenario's in had gemaakt (1x 8Kw + 4 binnen - 1x 4kw + 1x5kw + 4 binnen - 2x single + 1x multi - 3x single).
Dit begeleid met Pros en Cons zoals meer units op het dak en meer onderhoud, tot verwacht verbruik aan de hand van de nominale input.

Het lijkt erop dat het wordt:

1x MXZ-2F42VF (1.1-4.4kw bereik)
- MSZ-AY15 VGKP (slaapkamer)
- MSZ-AY25 VGKP (werkkamer)

1x MXZ-2F53VF (1.1-5.3 bereik)
- MLZ-KP25 VG (woonkamer)

Dat lijkt de sweetspot voor bereik in de min als de max.
In de woonkamer zou één 3.5 ipv 2.5 kunnen worden vervangen, kost €200 extra, voor effectief 0.3Kw extra koeling volgens de capaciteit tabel, dat is nog even een twijfel geval.
Het is ook maar de vraag hoe vaak het op 100% vermogen aan moet staan.

Nu maar verdiepen in mitsubishi2MQTT en het maken van Wemos D1's naar CN105 daar we geen gebruik gaan maken van de MELCloud.
Of het erg mooie ClimaControl, al is dat wel prijziger voor 4 units t.o.v. de Wemos D1 optie, helemaal als je geen MELCloud gebruikt.
De AY's worden geleverd met Wifi, maar lijken ook de CN105 te hebben, de MLZ's hebben sowieso een lege CN105 aansluiting.
Alles in HA en automatiseren! :)

[ Voor 21% gewijzigd door Medic op 15-03-2025 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
Medic schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:47:
@Cybersijp Dank! En begrijpelijk, daarom ben ik ook erg blij met de tweakers die meehelpen de juiste beslissing te maken!

Na een goed gesprek vanmorgen met de wederhelft waarvoor ik 4 scenario's in had gemaakt (1x 8Kw + 4 binnen - 1x 4kw + 1x5kw + 4 binnen - 2x single + 1x multi - 3x single).
Dit begeleid met Pros en Cons zoals meer units op het dak en meer onderhoud, tot verwacht verbruik aan de hand van de nominale input.

Het lijkt erop dat het wordt:

1x MXZ-2F42VF (1.1-4.4kw bereik)
- MSZ-AY15 VGKP (slaapkamer)
- MSZ-AY25 VGKP (werkkamer)

1x MXZ-2F53VF (1.1-5.3 bereik)

Dat lijkt de sweetspot voor bereik in de min als de max.
In de woonkamer zou één 3.5 ipv 2.5 kunnen worden vervangen, kost €200 extra, voor effectief 0.3Kw extra koeling volgens de capaciteit tabel, dat is nog even een twijfel geval.
Het is ook maar de vraag hoe vaak het op 100% vermogen aan moet staan.

Nu maar verdiepen in mitsubishi2MQTT en het maken van Wemos D1's naar CN105 daar we geen gebruik gaan maken van de MELCloud.
Of het erg mooie ClimaControl, al is dat wel prijziger voor 4 units t.o.v. de Wemos D1 optie, helemaal als je geen MELCloud gebruikt.
De AY's worden geleverd met Wifi, maar lijken ook de CN105 te hebben, de MLZ's hebben sowieso een lege CN105 aansluiting.
Alles in HA en automatiseren! :)
Om de WAF op 100% te houden kan ik je adviseren de automatisering ook KISS uit te voeren . Ik heb ook een behoorlijk hoge muur moeten slechten, maar nu is de Mrs wel erg blij met de airco unit in de woonkamer . happay wife is happy life moeten we maar denken :)

Pagina: 1