Beste Tweakers!
Hierbij nog een airco advies vraag topic!
We gaan op de 1e verdieping wonen van ons huis in het Noorden van het land.
Het systeem is bedoeld voor koelen in de zomer, en bijverwarmen (liefste ipv van al aanwezig CV).
Installatie doe ik zelf, inbedrijfstelling doet een airco bedrijf uit de buurt.
Het bedrijf waar wij bestellen geven advies op basis van de tekening en aanwezig isolatie, maar blijken nogal vatbaar voor klantsuggesties.
En daardoor zit ik wat met het advies voor de woonkamer.
Het is een T-vormige ruimte met een plat dak (16cm isolatie) en schuine wanden (22cm isolatie), maar met een schuifpui en dubbelglas ramen (geen HR++).
De ruimte zelf is om en nabij 130m3 en heeft een open keuken.
We plaatsen
Slaapkamer: MSZ-AY15 VGKP
Werkkamer: MSZ-AY25 VGKP (is beneden +/-60m3 op het zuiden)
Woonkamer: MLZ-KP25 VG
Woonkamer: MLZ-KP35 VG
Buitenunit: MXZ-4F80 VF (komt op plat dak, er is ruimte zond obstructies binnen 2 meter)
:strip_exif()/f/image/gkifL7UMUxTAtrC4dwCPTRZn.jpg?f=fotoalbum_large)
De bovenkant van de tekening is strak richting het zuiden, slaapkamer kan dus aardig opwarmen.
We zijn aan het verouwen, alle plafonds liggen er daar nu nog uit, makkelijk aanleggen dus!
Het eerste advies was een 5Kw in die ruimte, voor de berging als enige airco.
Waarop ik mij afvroeg of die wel genoeg kan blazen richting de linkerzijde van de woonkamer en of 2 maal een 2.5Kw of 1x2.5 en 1x3.5 (die 3.5 dan op het plek van de 5Kw omdat die ver moet kunnen blazen).
Waarop men volledig meeging daarin en beaamde dat een hoek om niet handig is.
Qua kosten maak ik mij niet zo'n zorgen, het is €800 verschil waarmee we (naar ik vermoed) extra comfort bijkopen.
Maar het zo makkelijk meewaaien met de klant geeft mij een hoog "klant heeft altijd gelijk" idee en een afwezigheid van goed/onderbouwd advies.
Hoe zou deze ruimte het beste gekoeld kunnen worden, is dat inderdaad met een 2.5+3.5Kw of is een 5Kw single daar beter?
Het neemt ook iets meer stroom, 2 units, maar mijn dak ligt vol met zonnepanelen en ik heb meer dan genoeg overproductie.
Hierbij nog een airco advies vraag topic!
We gaan op de 1e verdieping wonen van ons huis in het Noorden van het land.
Het systeem is bedoeld voor koelen in de zomer, en bijverwarmen (liefste ipv van al aanwezig CV).
Installatie doe ik zelf, inbedrijfstelling doet een airco bedrijf uit de buurt.
Het bedrijf waar wij bestellen geven advies op basis van de tekening en aanwezig isolatie, maar blijken nogal vatbaar voor klantsuggesties.
En daardoor zit ik wat met het advies voor de woonkamer.
Het is een T-vormige ruimte met een plat dak (16cm isolatie) en schuine wanden (22cm isolatie), maar met een schuifpui en dubbelglas ramen (geen HR++).
De ruimte zelf is om en nabij 130m3 en heeft een open keuken.
We plaatsen
Slaapkamer: MSZ-AY15 VGKP
Werkkamer: MSZ-AY25 VGKP (is beneden +/-60m3 op het zuiden)
Woonkamer: MLZ-KP25 VG
Woonkamer: MLZ-KP35 VG
Buitenunit: MXZ-4F80 VF (komt op plat dak, er is ruimte zond obstructies binnen 2 meter)
:strip_exif()/f/image/gkifL7UMUxTAtrC4dwCPTRZn.jpg?f=fotoalbum_large)
De bovenkant van de tekening is strak richting het zuiden, slaapkamer kan dus aardig opwarmen.
We zijn aan het verouwen, alle plafonds liggen er daar nu nog uit, makkelijk aanleggen dus!
Het eerste advies was een 5Kw in die ruimte, voor de berging als enige airco.
Waarop ik mij afvroeg of die wel genoeg kan blazen richting de linkerzijde van de woonkamer en of 2 maal een 2.5Kw of 1x2.5 en 1x3.5 (die 3.5 dan op het plek van de 5Kw omdat die ver moet kunnen blazen).
Waarop men volledig meeging daarin en beaamde dat een hoek om niet handig is.
Qua kosten maak ik mij niet zo'n zorgen, het is €800 verschil waarmee we (naar ik vermoed) extra comfort bijkopen.
Maar het zo makkelijk meewaaien met de klant geeft mij een hoog "klant heeft altijd gelijk" idee en een afwezigheid van goed/onderbouwd advies.
Hoe zou deze ruimte het beste gekoeld kunnen worden, is dat inderdaad met een 2.5+3.5Kw of is een 5Kw single daar beter?
Het neemt ook iets meer stroom, 2 units, maar mijn dak ligt vol met zonnepanelen en ik heb meer dan genoeg overproductie.
[ Voor 11% gewijzigd door Medic op 11-03-2025 12:49 ]