Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 135 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Soepstengel schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:03:
[...]

Wordt in mijn omgeving ook wel nasty genoemd omdat het best wel heftig is. Ik zou het persoonlijk niet voor m’n airco gebruiken, maar iets wat er voor bedoeld is gezien het best een belangrijke functie vervuld. Better safe than sorry.
Ja, angst is een goed verdienmodel >:)
Kijk anders de eerdere posts er even op na en maak een verstandige keuze :)

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Fritso schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:47:
Wat je ook nog kunt overwegen is een stoomreiniger. Werkt ook prima om de verdamper te reinigen en bevat geen chemicaliën, enkel water. Voor de filters is dat wellicht minder geschikt ivm de hoge temperatuur, maar die kun je prima met wat groene zeep oid onder de kraan/douche reinigen.
Ah ik heb toevallig net een stoomreiniger van een vriend thuis staan.

Even voor de zekerheid: de verdamper = die stalen uh.. streepjes... Zie foto?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1FgzcZmbsHAZs_tT56Tk6_KMxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myzO2oaUbhDhobnmUItG2ETu.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik daar ook gewoon de fanroll etc mee stomen? Lijkt me dat de stoom daar sowieso ook komt. En vindt het elektrische gedeelte de stoom ook leuk? :*)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:56
Flatisa schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:51:
[...]

Hij staat bij mij vrijstaand op de grond. Ik heb 2 buitenunits (voor-en achtertuin) dus goed mee te vergelijken. Eerder gaf de buitunit met de Evolar, vooral bij hard draaien, al snel een 2 a 3 graden lagere buitentemperatuur aan, oftewel recirculatie. Ik vermoed als het nog kouder zou zijn dat dat nog zou oplopen. Nu merk ik eigenlijk geen enkel verschil bij de gemeten buitentemperatuur, ook niet als de unit op maximale capaciteit draait (dus heel veel lucht moet verwerken in die omkasting). Unit staat overigens heel dicht tegen de voorzijde, zodat het condendorschot niet 'omzeild' kan worden door de luchtinlaten aan de zijkanten.

Ik heb het condensorschot inderdaad bij Evolar gekocht, voor iets van 70 euro is het een no-brainer. Ik snap niet waarom ze het niet standaard meeleveren eigenlijk. Wellicht dat het de gewone consument niet zo opvalt of boeit.
Condensorschot lijkt niet meer te zijn dan een dun plaatje, misschien kan ik met een tempex plaatje hetzelfde resultaat bereiken. Nog even over nadenken…..
Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat van de geluidswerende maatregelen.

Heb je efficiënty voordeel ook echt kunnen meten ? Heb je nu minder defrosts ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
xHEMANx schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:50:
De vrouw heeft afgelopen dagen savonds wel kaarsen aan. Kan dat er mee te maken hebben?
xHEMANx schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:01:
Gelukkig is de vrouw niet thuis, anders moest ik de rest van het jaar met de cv verwarmen. _/-\o_

"Al die giftige stoffen die dat ding door de kamer waait"
7(8)7

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• xHEMANx
Om er nog aan toe te voegen:
Toen ik haar vertelde dat de hele binnenunit onder het roet zat van de kaarsen was haar reactie:
"De airco dus wat vaker schoonmaken?"

Hahaha.... Onbegrijpelijk die vrouwenlogica. :F

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Beauty1010
  • Laatst online: 23-09 12:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZUXSYTMwqfZITDPkr7TZNX2iBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9btZ3QNYps3fl9p1P0fdIbs9.png?f=fotoalbum_large

Testfase tot 1 feb 2025, geen verwarming aan gehad beneden.

Tot eind jan 2025 de hele beneden verdieping (woonkeuken, bijkeuken, wc en hal) niet gestookt. Alleen verwarming aan gehad (elektrisch) in beide woonkamers op de eerste verdieping welke een open verbinding hebben naar de overloop op 2e etage met plafonds van deels 4,20 hoog. De grafiek geeft de warmtevraag aan op die split level eerste verdieping (woonkamers). Paarse stippen is zonder verwarming aan op de begane grond, de groene stippen geven het warmteverlies aan op diezelfde 1e verdieping sinds er op de begane grond wel verwarming is aangezet.

Beneden verdieping was op 1 feb afgekoeld tot onder de 13C (met ontvochtiger aan Rv < 50%). Toen elektrisch kacheltje aan en sindsdien wordt het langzaam warmer en warmer. Vanochtend 19,1 en het blijft stijgen, ik denk wel dat rond de 19,5 de max gaat zijn. Maar wie weet, al het beton is nog aan het opwarmen.

Voor de maand jan 2025 kwam ik uit op gemiddeld 2,4 kW/GD voor alleen de eerste verdieping. Die zakt nu al gemiddeld onder 1,4 kW/GD. Sterker nog, vandaag blijft het steady 19C in de woonkamer met 1 kacheltje van 900 Watt (24/7) wat neerkomt op net iets boven de 1,1 kW/GD. Uiteraard kost dat energie op de begane grond, die wordt nu verwarmt. Hoeveel dat straks gaat zijn indien alles is opgewarmd (thermische schil) weet ik nu nog niet.

Ondanks dat de te verwarmen begane grond kleiner is (40M2 en geen 50M2), geen open verbinding heeft met de eerste verdieping en minder oppervlak met een hoog plafond, zal het verbruik daar toch hoger gaan zijn dan nu op de grotere eerste verdieping die wel een open verbinding heeft. Komt simpelweg door de koude vloer schat ik zo in.

Zonder deze visualisatie had ik de zwaarste unit in de woonkamer gezet en beide binnen units zwaarder gekozen. Mijn brein moet nog wennen aan het idee dat 2,5 kW vloerunit al genoeg kan zijn voor de woonkamer. En dan dezelfde of een 3,5 voor de keuken.

Nog input, redenen waarom een 2,5 in de woonkamer toch niet voldoende gaat zijn?

Gr Michel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23:52
xHEMANx schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:52:
[...]

Ah ik heb toevallig net een stoomreiniger van een vriend thuis staan.

Even voor de zekerheid: de verdamper = die stalen uh.. streepjes... Zie foto?[Afbeelding]

Kan ik daar ook gewoon de fanroll etc mee stomen? Lijkt me dat de stoom daar sowieso ook komt. En vindt het elektrische gedeelte de stoom ook leuk? :*)
Correct, dat is de verdamper.
Uiteraard niet de elektronica gaan stomen, dat zou je met elke andere reinigings methode ook niet doen. Dat kun je het beste even afdekken. Bij mij is dat een apart compartiment aan de rechter kant van de verdamper, dus eenvoudig af te schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
xHEMANx schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:31:
Gister de filters schoongemaakt. Waren gelemaal zwart van de schimmel!!!

In de afgelopen 3 jaar nooit last van gehad. Zelfs achter de binnenunit zit schimmel.

Heeft iemand anders dit meegemaakt??
Gebruk je die enkel om te koelen, of ook om te verwarmen in de winter?

Ik gebruik mijn airco's nu ook om te verwarmen, en die zijn 100% droog, dus daar zal geen schimmel in zitten...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Tommie12 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:19:
[...]

Gebruk je die enkel om te koelen, of ook om te verwarmen in de winter?

Ik gebruik mijn airco's nu ook om te verwarmen, en die zijn 100% droog, dus daar zal geen schimmel in zitten...
Ik koel uiteraard niet met temperaturen rond 0c buiten. B) Maar probleem al opgelost. Geen schimmel maar roet van kaarsen. Van die lekkere dikke goedkope xenos dingen. :D

[ Voor 7% gewijzigd door xHEMANx op 14-02-2025 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 20:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCGh5Xyedo3TGBaaLUmOUY6pjZU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MyD9O0tSOFXnPTNc1CuYVSTv.png?f=fotoalbum_large

Vandaag even mijn huis bekeken met FLIR.. wel leuk om zo de buitenunit te spotten, haha

Ik heb nu trouwens met 20kWh/d boven 18°C 24/7 en beneden 19°C 24/7. Helemaal prima! Zelfs met temperaturen van -1 a -2°C hier buiten. Helemaal niks te klagen!

Als je zo een huis uit 1975 met niets anders dan een nieuw plat dak en wat vloerisolatie kan verwarmen is het imo niets dan lof!

[ Voor 26% gewijzigd door barta123 op 16-02-2025 02:12 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-09 22:03
Wij verwarmen in onze tussenwoning nu de gehele bovenverdieping en zolder met een L/L warmptepomp per kamer (behalve de badkamer) wat ons goed bevalt. De beglazing is nu dubbel glas maar dat willen we wel gaan vervangen door (minimaal) HR++ glas. Op dit moment verwarmen we alleen de kamers als we er daadwerkelijk zijn. De slaapkamer wordt ongeveer een uur voordat we gaan slapen automatisch verwarmd.
Op een dag als vandaag zie ik aan de temperatuursensor dat de slaapkamer afgekoeld is naar 13,5 °C. Ik had begrepen dat het minimaal 15 °C moet zijn om schimmel te voorkomen.

Zijn er mensen hier die een bepaalde automatisering hebben draaien die de airco overdag een aantal keer te laten draaien om de kamer op te warmen? Of is het verstandig om de airco zelf te laten sturen op een temperatuur van minimaal 15 °C? In principe is er overdag niemand aanwezig in het grootste deel van de kamers dus ik zou graag ook weer niet te veel energie willen verbruiken. :)

iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 17:19
TheLion01 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:21:
Wij verwarmen in onze tussenwoning nu de gehele bovenverdieping en zolder met een L/L warmptepomp per kamer (behalve de badkamer) wat ons goed bevalt. De beglazing is nu dubbel glas maar dat willen we wel gaan vervangen door (minimaal) HR++ glas. Op dit moment verwarmen we alleen de kamers als we er daadwerkelijk zijn. De slaapkamer wordt ongeveer een uur voordat we gaan slapen automatisch verwarmd.
Op een dag als vandaag zie ik aan de temperatuursensor dat de slaapkamer afgekoeld is naar 13,5 °C. Ik had begrepen dat het minimaal 15 °C moet zijn om schimmel te voorkomen.

Zijn er mensen hier die een bepaalde automatisering hebben draaien die de airco overdag een aantal keer te laten draaien om de kamer op te warmen? Of is het verstandig om de airco zelf te laten sturen op een temperatuur van minimaal 15 °C? In principe is er overdag niemand aanwezig in het grootste deel van de kamers dus ik zou graag ook weer niet te veel energie willen verbruiken. :)
Als 15 graden je minimum temperatuur is kan dat natuurlijk gewoon in de airco zelf. Stel hem in op 15 graden, dan gaat hij vanzelf verwarmen als hij meet dat het koeler is dan dat. En in de avond setpoint verhogen.
Wat je ook nog kunt doen is iets eerder je setpoint verhogen als het buiten nog wat warmer is. Dan heb je een beetje profijt van een hogere COP door de buitentemperatuur.
Grote kans dat als het glas is vervangen door hr++ of beter dat het amper onder de 15 graden komt.
Wij hebben hier 1 kamer die we gebruiken als opslag waar we nooit verwarmen. Doordat de airco op de benedenverdieping er precies onder hangt denk ik dat we best wat warmte door de betonvloer naar boven gaat, daardoor is het daar altijd 16 graden. Wij hebben dan triple glas.

15 graden is nu niet zo erg als de luchtvochtigheid buiten laag is, zolang je maar blijft ventileren. Maar als je regenachtige dagen hebt en het is lang onder de 15 graden loop je wel risico op schimmel.
Daarbij is zover laten afkoelen om in de avond weer flink te verwarmen misschien niet eens zoveel goedkoper dan bijvoorbeeld een minimum temperatuur aanhouden van 16-17 graden.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:07
Headshot_NL schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:55:
[...]
15 graden is nu niet zo erg als de luchtvochtigheid buiten laag is, zolang je maar blijft ventileren. Maar als je regenachtige dagen hebt en het is lang onder de 15 graden loop je wel risico op schimmel.
Daarbij is zover laten afkoelen om in de avond weer flink te verwarmen misschien niet eens zoveel goedkoper dan bijvoorbeeld een minimum temperatuur aanhouden van 16-17 graden.
Wij hebben nooit de slaapkamer verwarmd en ook nooit last van schimmel gehad en het is daar regelmatig onder de 15 graden. De ventilatie roosters staan bij ons dan ook altijd open overal, evenals de tussendeuren. Het enige wat we merken als het zo koud is dat de ramen zijn beslagen na het slapen, even de deur/raam open en dan is dat zo weer weg, ook als we dat niet doen trekt het redelijk snel weg met de ventilatie roosters.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Soepstengel schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:13:
[...]

Wij hebben nooit de slaapkamer verwarmd en ook nooit last van schimmel gehad en het is daar regelmatig onder de 15 graden. De ventilatie roosters staan bij ons dan ook altijd open overal, evenals de tussendeuren. Het enige wat we merken als het zo koud is dat de ramen zijn beslagen na het slapen, even de deur/raam open en dan is dat zo weer weg, ook als we dat niet doen trekt het redelijk snel weg met de ventilatie roosters.
15 graden is natuurlijk ook geen harde grens. En als je het vocht aan de binnenkant van de ramen weer vlot kwijt bent ventileer je genoeg.
Hier zat boven op de slaapkamers eerst enkel glas. Dat is nu triple geworden. Met dit soort nachten en de ramen redelijk dicht zat het ijs hier aan de binnenkant op de ramen. Dat kreeg je ook alleen maar weg door te ventileren.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Zo beroerd als het spul draait bij 'defrostig weer' (net rond vriespunt en hoge luchtvochtigheid) zo mooi liep het vannacht. Het was hier -5°C en de 3.5kW ZSX heeft hele nacht stabiel rond de 500W staan draaien zonder een enkele defrost om de woonkamer op 20°C te houden.

Nu komt de zon op, dus straks volle bak stroom van de zonnepanelen :9

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 17-02-2025 08:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-09 11:47
Vroeg mij af zijn hier mensen die hogere temperatuur verwarmen overdag als je toch overschot aan stroom hebt van de zonnepanelen? Om zo een beetje warmte buffer op te bouwen zodat (al is maar tijdelijk) in de avond minder hoeft te verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
ThinkPad schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:44:
Zo beroerd als het spul draait bij 'defrostig weer' (net rond vriespunt en hoge luchtvochtigheid) zo mooi liep het vannacht. Het was hier -5°C en de 3.5kW ZSX heeft hele nacht stabiel rond de 500W staan draaien zonder een enkele defrost om de woonkamer op 20°C te houden.

Hier is het ook heel netjes gegaan met een verbruik van 350-400 watt. Ondanks dat het bijna -10 was heb ik in de nacht 1 defrost gehad en daarna pas weer vanochtend toen ik de setpoint 2 graden hoger heb gezet. Nu staat hij weer flink te verwarmen (600 watt). Ondanks het verwarmen staat de P1 meter mooi op -700 watt, met dank aan de panelen op het oosten

Liever dit soort dagen dan temperaturen rond het vriespunt met mist. Dat is baggerweer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Sjenker schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:48:
Vroeg mij af zijn hier mensen die hogere temperatuur verwarmen overdag als je toch overschot aan stroom hebt van de zonnepanelen? Om zo een beetje warmte buffer op te bouwen zodat (al is maar tijdelijk) in de avond minder hoeft te verbruiken.
Heb ik wel geprobeerd, maar als er iemand thuis is, vind ik dat niet fijn. Het wordt dan gauw té warm en de fan gaat hier dan ook stuk harder blazen (=meer geluid) als ik het setpoint met één graad omhoog gooi. Daarnaast heb ik m'n achtergevel op het zuiden, dus het warmt door de zon ook maar zo een graad erbij.

Als er niemand thuis is dan zou je het wel kunnen doen natuurlijk.

Lucht buffert helaas nou eenmaal maar weinig warmte. Met een lucht-water warmtepomp zou je mooi kunnen bufferen in vloerverwarming. Met zon de WP lekker opstoken (betere COP ook vanwege hogere buitentemperatuur dan in de nacht) en dan 's avonds profiteren van de warmte.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 17-02-2025 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 22:27
Ik verwarm hier indirect, dus uitblaas recht omhoog en plafond op ~24 graden, en kan dat makkelijk doen. Stroom goedkoop is een graad hoger, duur (dus weinig wind en zon) is ff chillen.

Op leefniveau is het dan nog steeds 20-21 graden, scheelt maar weinig.

Op stand direct verwarmen, dus 45 graden omlaag gaat het te snel, graad omhoog zorgt voor veel hogere uitblaastemperatuur en je voelt het direct als enkele graden verschil. Heeft weinig zin ook want je bouwt nauwelijks buffer op tov warme betonnen plafond / verdiepingvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 15:38
Kent iemand toevallig een goede onderhoudsmonteur in Midden-Brabant? Climasense is helaas falliet, en veel bedrijven doen alleen onderhoud aan installaties die ze zelf hebben gedaan.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:27

Mja valt tegen, sterk afhankelijk van de ligging van je woning.

Met glas op zuid schakelt de WP rond 10u in de ochtend al uit en blijft uit zolang de zon er is ofwel als de zon ondergaat schakelt die weer in.

En dan is er al een temp overstoot.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 17-02-2025 09:55 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123

Ja same, ik heb nu weer bijna 8kWh per dag, dus dat is prima.. Met mijn 2 units draaiende idem, zo'n 900W uit het net. Gaat prima!

En inderdaad amper ontdooien, 2x slechts vannacht (wellicht was het bij mij iets vochtiger hehe)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-09 20:24
Deze avond komt er nogmaals een installateur (van ME) naar hier om de zaken te bekijken. Ik had van deze firma reeds een offerte ontvangen, echter was deze mij bezorgt door een vertegenwoordiger/verkoper, en bij alle andere offertes was het vaak de zaakvoerder zelf die langs kwam, wat ik nu ook gevraagd heb omdat deze een pak praktijkervaring heeft. Die vertegenwoordiger paste ook zijn offerte aan wanneer ik zaken aanhaalde dat andere firma's voorstelden. Eerlijk gezegd had ik liever iemand die zijn standpunt verdedigde en mij kan overtuigen i.p.v. iemand die blindelings meegaat op de toestellen van de concurrenten.

Nu is het belangrijkste voor mij: De leefruimte is 4,2m op 8m, met aansluitend (via een deur die voor 95% altijd open staat) een keuken van 4m op 4m. Volstaat een MFZ-KT35 voor de leefruimte (komt aan andere kant te staan waar de zitbank staat, in combinatie met de MFZ-KT25 in de keuken, of neem ik voor de leefruimte best de MFZ-KT50?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0jYNZp2QFYEqoAPNM2oJ0KEZ-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uAS1wVoJHqi0QJSkSox78UPd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntdO0jph9oXDn8jbWs9bUNwew5c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GFzMLDeVAefL9b1eYfKpoqig.jpg?f=user_large

Zowat elke installateur stelt een ander toestel van ME voor de leefruimte (de ene de KT35, een andere de KT50, nog een andere de KT35 in combo met een wandmodel MSZ LN35, en nog een andere die een Daikin van 4,2KW voorstelt) maar ik wil gewoon zeker zijn dat 1) onze ruimte wel verwarmd krijgen en 2) dat het geluid wel meevalt.
De enige die de KT50 voorstelde, haalde voornamelijk het geluidcomfort ook aan, dat die KT35 continu op zijn max. zou moeten blazen, wat we natuurlijk ook willen vermijden.

Het gaat om een huis van in de jaren 90, vorig jaar gekocht, en bij mijn weten nog geen renovaties en/of isolatiewerken gedaan, buiten het dak dat een paar jaar geleden volledig werd geïsioleerd. In de leefruimte staat ook een pelletkachel die we deze winter vaak hebben aangezet, eerder uit gezelligheid, dan om te moeten bijverwarmen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:43
Yep, hierzo. Zodra de zon op de panelen staat gaat de airco aan op 24 graden. Dan kan die savonds wat minder hard omdat alles op temperatuur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Ja vroeger geprobeerd maar werkt niet met L/L WP, resulteert in overdag in een zweethok zitten en de buffer kwam van de zoninstraling(glas zuid) en niet van de L/L WP(meerdere situatie,s getest).

Inmiddels met lucht/water WP kan ik redelijk bufferen ondanks droogbouw vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-09 11:47
Bedankt voor alle reacties. Ik vroeg mij het namelijk omdat ik vaak op kantoor werk en als ik thuis werk ik andere bevindt. Ik kan mij goed voorstellen dat minder comfortabel is als je zelf of andere zich in de "stook ruimte" zitten. Ik ga het morgen eens proberen hoe goed ik kan "bufferen" in mijn plafond.

Ik merk namelijk altijd dat als ik thuiswerk en ik heb dag gewerkt op mijn thuiswerkplek ik s'avonds minder hoef gas hoef te stoken, voor het verwarmen van mijn woonkamer en keuken(enige ruimtes waar ik verwarm). Gok omdat de thuiswerk plek vloer/deel van woonkamer plafond toch langzaam is opgewarmd door de dag ondanks dat er niet gestookt is overdag.

Ze zijn as we speak nu de buiten units aan het installeren voor woon en slaapkamer. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Jazeker. Maar wij hebben nog een contract zonder terugleverkosten waarbij we kunnen salderen, dus bij voorkeur stoken we extra als het buiten relatief warm is en er een paar koude dagen (rond 0 of daaronder) aan gaan komen. Tijdens de koude dagen hoeft de unit dan maar op een heel laag pitje te draaien zodat hij ook nauwelijks dichtvriest. Na een aantal dagen is dat effect weer weg, maar dan komt vaak de volgende warme bubbel er weer aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmi0
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-05 10:12
Hoi allemaal,

Ik had een vraagje, wij hebben sinds kort de garage verbouwd tot een atelier (wanden, dak en muren geïsoleerd) en ter verwarming een Mitsbubishi heavy industry 3,5 kw (SRC35ZS-W2) op laten hangen.
De ruimte is ongeveer 60m3.

Wij hebben nog geen ervaring met verwarmen met zo'n split-unit maar op dit moment kan dat ding de hele dag aanstaan (6-8 uur) en dan blijft de temperatuur steken op 16-17 graden net niet aangenaam om in te werken, en het duurt erg lang voor die dat uberhaupt bereikt.(zelfs al we de temperatuur fors hoger instellen, laatst hele dag op 28 graden gehad)

De warme lucht die eruit blaast voelt lauw op z'n best, lijkt bij meten tussen de 22-27 graden te zitten, afhankelijk van hoe hard de fans staan. Ik had verwacht dat die lucht fors warmer zou moeten zijn, maar de monteur geeft aan dat er niks aan de hand is.

Is dit normaal, of klinkt dit abnormaal?
Super bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GdH
  • Laatst online: 18-09 14:06

GdH

sjimmi0 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:24:
Hoi allemaal,

Ik had een vraagje, wij hebben sinds kort de garage verbouwd tot een atelier (wanden, dak en muren geïsoleerd) en ter verwarming een Mitsbubishi heavy industry 3,5 kw (SRC35ZS-W2) op laten hangen.

Wij hebben nog geen ervaring met verwarmen met zo'n split-unit maar op dit moment kan dat ding de hele dag aanstaan (6-8 uur) en dan blijft de temperatuur steken op 16-17 graden net niet aangenaam om in te werken, en het duurt erg lang voor die dat uberhaupt bereikt.(zelfs al we de temperatuur fors hoger instellen, laatst hele dag op 28 graden gehad)

De warme lucht die eruit blaast voelt lauw op z'n best, lijkt bij meten tussen de 22-27 graden te zitten, afhankelijk van hoe hard de fans staan. Ik had verwacht dat die lucht fors warmer zou moeten zijn, maar de monteur geeft aan dat er niks aan de hand is.

Super bedankt alvast!
"de hele dag is 24 uur, geen 6-8 uur' ik zou hem eerst eens continu aan laten staan. 3,5kw zou het makkelijk moeten kunnen doen al lijkt mij de uitgeblazen temperatuur van 22-27 graden ook te laag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Hoi allemaal,

Super bedankt alvast!
Staat hij niet per ongeluk in stille modus?
Als je hem goed opstookt in normale modus dan moet er lucht van ~50 graden celcius uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 23-09 23:37
ik heb 2 perferas
1 daarvan heeft 1 defrost gehad vanmorgen en de rest van de dag niet meer
de andere heeft er al een stuk of 8 gehad vandaag en nu begint hij weer.
hoe zou dat komen bedoel de temp buiten is voor bijde singles splits het zelfde en ze hangen 1 in de woonkamer en 1 in de aanbouw welke beide ruimtes open verbonden zijn

de woonkamer staat op 50 demand en op 30 graden ingestald en aanbouw op 30 demand en een lagere temp van 24 graden
de aanbouw is sneller op temparatuur dan de woonkamer welke meer moet werken
wellicht dat de buiten unit van de woonkamer warmer blijft omdat deze harder moet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Hoi allemaal,

Super bedankt alvast!
Kan je op je energiemeter zien wat het verbruik is? Is hij wel vol vermogen aan het stoken?

Ingaande en uitgaande temperatuur zijn specificaties voor. Als hij op vol vermogen dit niet haalt heb je wellicht te weinig koudemiddel.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Laat de installateur maar terugkomen, klinkt als een gebrek aan koudemiddel idd.
In zo'n kleine ruimte zou je binnen een halfuur de ruimte uitzweten als je hem op 28 graden zet.

Zoals gezegd hoort er bij flink stoken lucht van een graad of 50 uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:56
De luchtvochtigheid is dit jaar in de woonkamer nog niet zo laag geweest, was net 33% ! ( buiten nu slechts 52 % )
Luchtbevochtiger vandaag maar even op hogere stand laten draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
pjotter1965 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:33:
De luchtvochtigheid is dit jaar in de woonkamer nog niet zo laag geweest, was net 33% ! ( buiten nu slechts 52 % )
Goed tegen de defrosts. ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
pjotter1965 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:33:
Ach ja luchtverwarming en luchtvochtigheid.
Sinds de overstap naar vloerverwarming is dat ding niet meer aangeweest hier(luchtbevochtiger).

De luchtvochtigheid is redelijk ongewijzigd gebleven maar het voelt niet meer droog.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 18-02-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Hallo allemaal,

de laatste tijd had ik erg veel zoem lawaai van mijn buiten unit die tegen de muur hangt (trillingen die de buitenunit veroorzaakt)
Dus ik ben vandaag op het dak gegaan en viel me meteen op dat de buiten unit wat scheef stond 8)7
Een van de veren was helemaal ingedrukt, dus ik haal hem ff los en controller de veer, blijkt deze wat te roesten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzqrzZ65nib6rtRKRRfIN8k5ARo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ad33NHgbDzmVffCjQt8uYUwS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ormP39Gq5c0z1JCxbdl93JI0GqQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TQ4fQDyjbHczJJkhBvSzwfW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGYj91jKwiKD_tWaAtrS8dKnJlc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Utqj4CY4AAhwSEGyrN6LLCOB.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit zou neem ik aan niet normaal moeten zijn of wel? :?
andere veren heb ik ook gecheckt en deze roestte niet

In Iedergeval ik heb nog een reserve setje van de veren en een uit deze doos gehaald.
zag ook dat de oude foam die trillingen moest verminderen helemaal was ingezakt en meteen nieuw foam geplaatst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOmfEoIfxAW-qayYRuS-l2yJ-wg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lri4y4Dsu4zkWbrXvagxcdsd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5yspiLRu2XTa7NAck-TGjXhHnQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Se0qUylec07OhuXkBJIXtF2i.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu hoop ik een goeie nachtrust te hebben vannacht :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich_el
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-06 12:01
Waarom heb je niet meteen je unit gelijk gezet met de voorkant van je muurbeugel? Meer ruimte aan de achterkant is gelijk aan makkelijkere doorstroming van lucht
coolbvrobin schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:13:
Hallo allemaal,

de laatste tijd had ik erg veel zoem lawaai van mijn buiten unit die tegen de muur hangt (trillingen die de buitenunit veroorzaakt)
Dus ik ben vandaag op het dak gegaan en viel me meteen op dat de buiten unit wat scheef stond 8)7
Een van de veren was helemaal ingedrukt, dus ik haal hem ff los en controller de veer, blijkt deze wat te roesten.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

In Iedergeval ik heb nog een reserve setje van de veren en een uit deze doos gehaald.
zag ook dat de oude foam die trillingen moest verminderen helemaal was ingezakt en meteen nieuw foam geplaatst
[Afbeelding][Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Mich_el schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:59:
Waarom heb je niet meteen je unit gelijk gezet met de voorkant van je muurbeugel? Meer ruimte aan de achterkant is gelijk aan makkelijkere doorstroming van lucht

[...]
Goeie suggestie
alleen kan ik hem helaas niet meer naar voren schuiven,
Of ik moet 2 gaatjes boren in de ophang beugel Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wic80q2Bx2vUwGFQjA6hPK-u6s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yvw5Id4yuDa00KszpymxHnyI.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
coolbvrobin schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:13:
Hallo allemaal,

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Stomme vraag mee je hebt wel de juiste links en rechts zitten . Daar waar de compressor zit moeten de zwaarder zitten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mich_el
Dit klopt. Blauw onder de compressorzijde en groen ventilatorzijde.
Maxwp schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:14:
[...]

Stomme vraag mee je hebt wel de juiste links en rechts zitten . Daar waar de compressor zit moeten de zwaarder zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich_el
Extra boren zal roesten tenzij je de gaten van de juiste behandeling voorziet. LG schrijft 30cm voor als afstand tot de muur. Een beetje extra ruimte pakken zal mogelijk kunnen helpen om bij extreme kou het laatste beetje extra uit de unit te persen ivm vrije aanzuiging.
coolbvrobin schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:13:
[...]

Goeie suggestie
Of ik moet 2 gaatjes boren in de ophang beugel [Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mich_el schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:19:
Extra boren zal roesten tenzij je de gaten van de juiste behandeling voorziet. LG schrijft 30cm voor als afstand tot de muur. Een beetje extra ruimte pakken zal mogelijk kunnen helpen om bij extreme kou het laatste beetje extra uit de unit te persen ivm vrije aanzuiging.

[...]
Dit blijft een lastige; de meeste beugels resulteren in +- 10 cm vrije ruimte aan de achterkant. Niet heel veel meer. De ksu van Fischer resulteert in +- 25 cm vrije ruimte. Da's nog steeds niet 30(+).

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Maxwp schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:14:
[...]

Ja volgens mij staan zeker op de juiste plek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZk_Iz63FZ5lYqxGWgt3P9I_vps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWzaV6uuhRIopQxwcG5jlNN5.jpg?f=fotoalbum_large
Mich_el schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:19:

[...]
Op dit moment staat hij 18/20cm van de muur af
ik denk helaas niet dat 30 te halen valt met de huidige beugel, zelfs niet met gaatje bij boren
Wat Tanuki ook al aangeeft
zijn er uberhoud wel beugels waar dit mee kan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
De koelleidingen moet je ook nog even intapen met UV-bestendige tape (ductape is dat niet overigens).
Dat witte foam wordt door vogels aangevreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich_el
Klopt, echter zou ik wel proberen zoveel mogelijk ruimte te behalen, zodat je unit zo minimaal mogelijk geknepen wordt.
Tanuki schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:25:
[...]

Dit blijft een lastige; de meeste beugels resulteren in +- 10 cm vrije ruimte aan de achterkant. Niet heel veel meer. De ksu van Fischer resulteert in +- 25 cm vrije ruimte. Da's nog steeds niet 30(+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich_el
Mijn oude beugel, die de installateur geplaatst heeft was 46,5 diep. Mijn unit is 33 diep. Inmiddels een beugel van 60 diep gehangen, die me nu dus bijna de optimale luchtstroom geeft.
Op dit moment staat hij 18/20cm van de muur af
ik denk helaas niet dat 30 te halen valt met de huidige beugel, zelfs niet met gaatje bij boren
Wat Tanuki ook al aangeeft
zijn er uberhoud wel beugels waar dit mee kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:02
Een tip om laagdrempelig de Daikin te automatiseren. Je kunt via Google Home en de motion sensor van Hue de ventilatiestanden aanpassen door de custom action command (alleen in het Engels dus) : set the *naam airco* fan speed to silent/low/medium/high.

Je kan dan bijvoorbeeld een trigger instellen voor wanneer er bijvoorbeeld 5 minuten geen beweging wordt waargenomen (max fan) of juist wel beweging wordt waargenomen (silent).

Uiteraard kan dit vast ook allemaal met Home Assistant etc. maar dit is denk ik iets makkelijker voor de meesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Weef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:16
Wij zijn momenteel in gesprek met een aantal installateurs over installatie van airconditioning voor warmen en koelen in onze nieuwe woning en ik zou graag wat advies inwinnen bij de Tweakers experts hier...

EDIT: Eigen topic aangemaakt: Advies airconditioning voor ons nieuwe huis (vermogen)

[ Voor 76% gewijzigd door Da Weef op 19-02-2025 15:06 ]

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mr_evil08 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:50:
[...]

Ach ja luchtverwarming en luchtvochtigheid.
Sinds de overstap naar vloerverwarming is dat ding niet meer aangeweest hier(luchtbevochtiger).

De luchtvochtigheid is redelijk ongewijzigd gebleven maar het voelt niet meer droog.
Luchtverwarming doet helemaal niets anders met de luchtvochtigheid dan vloerverwarming.

Wij verwarmen ook al enige tijd met L/W en vloerverwarming maar ik wordt gek van de statische elektriciteit momenteel.

Laten we geen desinformatie verspreiden in dit topic :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 10:34
@Da Weef maak even een eigen topic aan. Dat is iets te specifiek om hier te bespreken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flatisa
In de nieuwste update van de Daikin app kun je (met de nieuwste buitenunits) nu ook de COP per uur bijhouden. Mijn zogenaamde 4kw buitenunit (3mxm40a) geeft rond het vriespunt ook nog gewoon 8kw warmte af als 3 binnenunits aanstaan. COP is dan ongeveer 3.5 tegen 2400 watt opgenomen vermogen.

Wat verder opvalt is dat bij binnen-unit stil het opgenomen vermogen uiteraard hard zakt naar 300 watt (warmtebubbel) maar dat er toch zo'n 1.7kw warmte van af komt. Je voelt het denk ik alleen minder omdat de lucht niet vaak genoeg ververst wordt en dus ongeveer net zo koud blijft als de massa.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYvfGTyxVzqE1OqyfwjLHdVQP7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XTrxWo16Y6pVMwMDTTTyPaI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:35
Flatisa schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:53:
In de nieuwste update van de Daikin app kun je (met de nieuwste buitenunits) nu ook de COP per uur bijhouden. Mijn zogenaamde 4kw buitenunit (3mxm40a) geeft rond het vriespunt ook nog gewoon 8kw warmte af als 3 binnenunits aanstaan. COP is dan ongeveer 3.5 tegen 2400 watt opgenomen vermogen.

Wat verder opvalt is dat bij binnen-unit stil het opgenomen vermogen uiteraard hard zakt naar 300 watt (warmtebubbel) maar dat er toch zo'n 1.7kw warmte van af komt. Je voelt het denk ik alleen minder omdat de lucht niet vaak genoeg ververst wordt en dus ongeveer net zo koud blijft als de massa.

[Afbeelding]
Dan heb je dus ook een buitenunit met WiFi nodig? Of hoe heb je dit voor elkaar gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Glashelder schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:12:
[...]

Luchtverwarming doet helemaal niets anders met de luchtvochtigheid dan vloerverwarming.

Wij verwarmen ook al enige tijd met L/W en vloerverwarming maar ik wordt gek van de statische elektriciteit momenteel.

Laten we geen desinformatie verspreiden in dit topic :)
Euhm dat staat er ook.

Is bekend van luchtverwarming, geen desinformatie.
Doordat de luchtstroming bij vloerverwarming ontbreekt ervaar je dat amper.

Doorgaans is ook bij luchtverwarming de kamertemp 2c hoger waardoor de luchtvochtigheid lager is.

[ Voor 57% gewijzigd door mr_evil08 op 19-02-2025 18:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flatisa
Gramser schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:05:
[...]

Dan heb je dus ook een buitenunit met WiFi nodig? Of hoe heb je dit voor elkaar gekregen?
Heb begin deze maand de buitenunit icm de Ftxm-a modellen laten plaatsen. De oudere buiten-en binnenunits hebben deze optie helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:35
Flatisa schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:38:
[...]

Heb begin deze maand de buitenunit icm de Ftxm-a modellen laten plaatsen. De oudere buiten-en binnenunits hebben deze optie helaas niet.
Ach ja. Zolang-ie het maar doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:57
Flatisa schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:38:
[...]

Ik heb een combinatie van previous gen (2 binnenunits) en 1 current gen(garantie swap). Ik zie wel de optie voor de thermische output maar deze blijft leeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfgkC3mz3x58gkYt_ZAGxRkSVHk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMoEcSQjBJMfMlNdXJbD7ot9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6gPLFqmNvf3Ja092yC8oCfB_mg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2IOFpCe7acNiS6gHITE1ONQk.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
mr_evil08 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:26:
[...]

Euhm dat staat er ook.

Is bekend van luchtverwarming, geen desinformatie.
Doordat de luchtstroming bij vloerverwarming ontbreekt ervaar je dat amper.

Doorgaans is ook bij luchtverwarming de kamertemp 2c hoger waardoor de luchtvochtigheid lager is.
Exact, daarom "daalt" de temperatuur ook snel als je hem uitzet, lucht is de dragende eenheid van je warmte. Feitelijk zit je dus 'warmer dan je daadwerkelijk zit'

Ik denk dat dit de enige verklaarbare wijze is waarom ik maar 20kWh/d verstook met dagen dat het buiten -7°C is en overdag -1°C... Terwijl ik eerder 10m3 gas/dag nodig had om bij dit weer 15°C continu op de klok te houden.

En dan is het nu dus 18°C ipv 15 :) (18 is voor mij zat, warmer en ik begin al te zweten als ik mijn nek draai, lol). Neemt niet weg dat warmte gewoon prettig is hoor (als je languit ligt bvb) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Flatisa schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:53:

[Afbeelding]
Waar in de app zie je dit exact? Hij geeft bij mij per unit inderdaad wel het gewogen gemiddelde als kW geleverd vermogen per uur, maar verder zie ik geen informatie over mijn buitenunit...

Vannacht gaat hij in elk geval weer uit, morgen vanaf 9:00 kan je weer met hoge COP stoken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
ThinkPad schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:46:
De koelleidingen moet je ook nog even intapen met UV-bestendige tape (ductape is dat niet overigens).
Dat witte foam wordt door vogels aangevreten.
Dank u voor de tip, zal dit mee vervangen zodra de andere unit ook tegen de muur gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:44
coolbvrobin schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:13:
[...]

Goeie suggestie
Of ik moet 2 gaatjes boren in de ophang beugel [Afbeelding]
Die blauwe demper rechts achterin zit een stuk verder ingedrukt dan de groene linksachter. Ik heb precies hetzelfde en door de zware ZSX zit ie nog verder ingedrukt. Hierdoor hang de unit behoorlijk schuin naar rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Rsport40 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:57:
[...]

Die blauwe demper rechts achterin zit een stuk verder ingedrukt dan de groene linksachter. Ik heb precies hetzelfde en door de zware ZSX zit ie nog verder ingedrukt. Hierdoor hang de unit behoorlijk schuin naar rechts.
ja dat viel me ook al op,
gelukkig minder nu met de nieuwe niet roestende veer,
Ik heb afgelopen nacht oke geslapopen
de Trillingen waren afgelopen nacht minder
gelukkig ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
barta123 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:08:
[...]

Waar in de app zie je dit exact? Hij geeft bij mij per unit inderdaad wel het gewogen gemiddelde als kW geleverd vermogen per uur, maar verder zie ik geen informatie over mijn buitenunit...

Vannacht gaat hij in elk geval weer uit, morgen vanaf 9:00 kan je weer met hoge COP stoken :+
Enkel beschikbaar in de laatste versies van de Perfera, previous generatie heeft dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
MXMan schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:08:
[...]

Enkel beschikbaar in de laatste versies van de Perfera, previous generatie heeft dit niet.
Ah okay dan waarschijnlijk niet, mijn 3MX68N is uit 2019 (halverwege geloof ik) en in augustus 2023 geinstalleerd bij mij. Dus die zal dat zeker niet hebben! :/ Ik had het wel leuk gevonden, stats for nerds :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
1 unit heeft vandaag al 4 defrosts gehad terwijl de andere 0.
het enige verschil is dat die wie meer defrost heetf lager hangt en een kleineren ruimte moet verwarmen.
of zou erg wat anders aan de hand zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-09 14:57
Voor mijn nieuwbouwwoning vraag ik me af of ik nu nog specifiek voorbereidingen moet/kan treffen met de bouwer voor de lucht/lucht warmtepomp die ik wil gaan plaatsen, met als doel het allemaal iets netter weg te werken waar mogelijk. Ik ben nu van plan een multisplit airco te plaatsen met 2 binnenunits voor 2 ruimtes op zolder (slaapkamer en werkkamer). De zolder is de 2e verdieping in het huis.

Mijn idee is om de buitenunit op het dak van de aan de woning geschakelde berging te plaatsen, dat ziet er ongeveer zo uit bij een vergelijkbaar huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABXVoDSJA6Wj5Dr0SssE3RKuYys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6YIJJ1NxPKcxOZr02G42uE6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan in ieder geval naar het dak van die berging loze leidingen laten trekken (19mm) vanuit de meterkast. Verder weet ik niet of de bouwer heel erg wil meedenken, maar wil het in ieder geval aan ze voorleggen.

Tot slot, na het topic doorgespit te hebbeb, volgens mij is een 3-fase aansluiting voor een airco niet nodig toch, maar eventueel een aparte groep wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:44
Tiuri schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:41:
Tot slot, na het topic doorgespit te hebbeb, volgens mij is een 3-fase aansluiting voor een airco niet nodig toch, maar eventueel een aparte groep wel?
Neen en Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
@Tiuri
Denk vooral goed na over condensafvoeren wanneer je in de zomer gaat koelen. Kijk waar het mogelijk is om het water natuurlijk te laten aflopen, ofwel naar buiten ofwel in een afvoer.

Probeer pompjes te vermijden. Ik heb er in elke unit één en het werkt wel maar deze maken lawaai en dienen af en toe nagekeken te worden. Heb al voor gehad dat snachts de vlotter niet werkte en de boel begon te druppelen .

Probeer ook zoveel mogelijk de leidingen weg te werken door ze in te werken of te werken met airco inbouwdozen waar de leidingen, electra en afvoer al voorzien zijn en alles mooi weggestucced is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4I-OsqLrly46DI2Oq_-bKPkeEE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9a6qiprtbvy4X5M5x8M071gM.jpg?f=user_large

20A of 16A is voldoende voor de meeste installaties. Als je kan werk met single spits, is efficiënter. Ze kunnen perfect de voedingskabel aftakken van een stopcontact.

[ Voor 25% gewijzigd door MXMan op 19-02-2025 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
MXMan schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:03:
@Tiuri
Denk vooral goed na over condensafvoeren wanneer je in de zomer gaat koelen. Kijk waar het mogelijk is om het water natuurlijk te laten aflopen, ofwel naar buiten ofwel in een afvoer.

Probeer pompjes te vermijden. Ik heb er in elke unit één en het werkt wel maar deze maken lawaai en dienen af en toe nagekeken te worden. Heb al voor gehad dat snachts de vlotter niet werkte en de boel begon te druppelen .

Probeer ook zoveel mogelijk de leidingen weg te werken door ze in te werken of te werken met airco inbouwdozen waar de leidingen, electra en afvoer al voorzien zijn en alles mooi weggestucced is

[Afbeelding]

20A of 16A is voldoende voor de meeste installaties. Als je kan werk met single spits, is efficiënter. Ze kunnen perfect de voedingskabel aftakken van een stopcontact.
Bedankt voor deze tips!

Condensafvoer: Ik heb wel een wasmachine afvoer zitten op zolder, zou inderdaad mooi zijn als ik (achter het knieschot langs) de condensafvoeren daarheen kan sturen.

Inbouwdoos: Wandjes gaan we allemaal zelf op zolder nog plaatsen dus dit kan ik ook plaatsen nadat het huis opgeleverd is.

Elektra, vraag: Ik dacht dat (de meeste?) binnenunits van stroom worden voorzien door de buitenunit? Of heb je het over de voedingskabel van de buitenunit? Is het dan aan te raden een buitenstopcontact te plaatsen of een loze leiding die voorzien wordt van een stroomkabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Tiuri schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:19:
[...]

Elektra, vraag: Ik dacht dat (de meeste?) binnenunits van stroom worden voorzien door de buitenunit? Of heb je het over de voedingskabel van de buitenunit? Is het dan aan te raden een buitenstopcontact te plaatsen of een loze leiding die voorzien wordt van een stroomkabel?
Het kan vaak ook andersom, dus de buitenunit voeden via de binnenunit. Vaak zijn de voedingen van beide units parallel geschakeld, dan moet je alleen nog letten op de dikte van de stroomdraden. N.B. Het kan wel per merk/model verschillen; er zijn systemen waarbij de zekering voor de binnenunit in de buitenunit zit, dan werkt het natuurlijk niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
Tiuri schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:19:
[...]

Zoals je terecht opmerkt, gaat er een stroomkabel naar buiten die stroom levert aan de buitenunit, die op zijn beurt elke binnenunit van stroom voorziet. In Nederland is een werkschakelaar verplicht voor elk systeem, terwijl dit in België niet altijd het geval is. Het idee van een stopcontact zou ik persoonlijk niet toepassen, aangezien het extra complexiteit met zich meebrengt en elektriciteit niet altijd goed samengaat met weersinvloeden. Als er een voedingskabel naar buiten loopt, volstaat dat. Is je installatie in België? Dan zou ik je installateur toch vragen om een werkschakelaar te voorzien zodat je het systeem kan uitzetten (zonder heel de kring uit te zetten) in de maanden die je niet gebruikt (maart tot mei en september tot november).

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09 21:09
MXMan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:48:
[...]

Zoals je terecht opmerkt, gaat er een stroomkabel naar buiten die stroom levert aan de buitenunit, die op zijn beurt elke binnenunit van stroom voorziet. In Nederland is een werkschakelaar verplicht voor elk systeem, terwijl dit in België niet altijd het geval is. Het idee van een stopcontact zou ik persoonlijk niet toepassen, aangezien het extra complexiteit met zich meebrengt en elektriciteit niet altijd goed samengaat met weersinvloeden. Als er een voedingskabel naar buiten loopt, volstaat dat. Is je installatie in België? Dan zou ik je installateur toch vragen om een werkschakelaar te voorzien zodat je het systeem kan uitzetten (zonder heel de kring uit te zetten) in de maanden die je niet gebruikt (maart tot mei en september tot november).
Wat maakt een buitenstopcontact complexer? Je hebt geen werkschakelaar nodig en buiten heb je vaak al stopcontacten. Als die in de buurt zitten is het IMHO een prima oplossing. Zeker als er geen grootverbruikers op die groep zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zo, vraagbesturing weer naar 40% hopelijk tot oktober ;)

Ik ben die een paar maanden geleden handmatig gaan doen met 5% per 2 graden onder de 21 graden. Automatisch en een hoge (re) vraagbesturing werkte niet echt lekker hier. Geen idee waarom, maar of veel pendelen, of te weinig vermogen.... steeds gedoe in elk geval. Sinds ik het wat meer in de gaten hou en in de buurt van bovenstaande regel ga zitten is het een stuk prettiger geworden qua klimaat in huis.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MXMan
Waah schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:04:
[...]

Wat maakt een buitenstopcontact complexer? Je hebt geen werkschakelaar nodig en buiten heb je vaak al stopcontacten. Als die in de buurt zitten is het IMHO een prima oplossing. Zeker als er geen grootverbruikers op die groep zitten.
Vooral om praktische, economische en veiligsheidsredenen. Als de installatie op een dak komt en de vraagsteller aangeeft dat hij indien nodig een kabel kan laten trekken vanuit zijn kast, waarom zou hij dan een waterdicht stopcontact op het dak monteren? In plaats van een spatdicht model moet hij een volledig waterdicht stopcontact installeren, en de installateur moet bovendien nog een aparte voedingskabel regelen, terwijl een elektriciteitsdraad van de haspel (bulk) aan een werkschakelaar veel minder hassle en bovendien goedkoper is. Alles van bedrading is dan mooi weggewerkt in de buitenunit en in de werkschakelaar en dan moet je er niet meer naar omkijken.

[ Voor 9% gewijzigd door MXMan op 20-02-2025 09:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik vraag mij ook af hoe waterdicht een waterdicht stopcontact is met permanent een stekker erin. Volgens mij is zo’n ding alleen perfect waterdicht met het klepje gesloten.

Of je moet al een IP66 variant pakken waarbij het klepje dicht kan met ingestoken stekker. Maar die zijn duurder dan een werkschakelaar…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
over het dak had ik niet gelezen :F stom van me. Maar wel weer wat geleerd.

Hier aan de muur, met het stopcontact in een carport. Dus dat maakt het een stuk makkelijker om het op die manier te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 20-02-2025 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Waah schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:14:
over het dak had ik niet gelezen :F stom van me. Maar wel weer wat geleerd.

Hier aan de muur, met het stopcontact in een carport. Dus dat maakt het een stuk makkelijker om het op die manier te doen.
Heeft de monteur als hij voor de buitenunit zit dan wel zicht op dit stopcontact? Anders mag het alsnog niet en moet je een werkschakelaar toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiuri
Allemaal (@MXMan @Martin7182 @Waah @ThinkPad) heel erg bedankt voor deze inzichten! Discussie over stopcontact vs. loze leiding met elektradraad is heel inzichtelijk.

Wat ik concreet ga doen:
- 2 a 3 loze leidingen (elk 19mm dik) naar het dak van de garage laten leggen. Waarom 2 a 3? Om maar toekomstbestendig te zijn en ze nu relatief goedkoop zijn om te laten plaatsen
- Door een van die loze leidingen kan ik dan na oplevering een elektrakabel doorheen laten voeren
- Dan moet vanuit de buitenunit een koelvloeistofleiding naar de binnenunit. Dit zal via een goot gebeuren langs de gevel naar de zolder. Of, nog mooier, mits er ruimte is, via de lepe hoek van de trap. Maar dit zal ik pas na oplevering kunnen bepalen of die ruimte er is en de bocht fatsoenlijk gemaakt kan worden. Anders gewoon omhoog via de gevel.
- Op zolder proberen de condensafvoer van de binnenunits netjes aan te sluiten op de wasmachine afvoer die al aanwezig is. Moet denk ik wel lukken vanwege het knieschot en omdat ik alle wandjes nog zelf ga plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
@Tiuri Kleine toevoeging: van elke binnenunit naar de buitenunit loopt altijd een set geïsoleerde koperen leidingen voor zowel gasvormig als vloeibaar koelmiddel, samen met een voedingskabel voor stroom en bedieningsvoorziening. Zoals je hier kan zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccQczrK-qMV0E5waDu2zou71-yo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TResTzlWdPWUuM2kHkZYZyk0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2DfZ9LJI5KO-bq15OzDLj57oCw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/k5rA7NUIupOKvkzEJYqAQtm5.png?f=fotoalbum_tile

Bij mij loopt er nog een extra doorzichtige condensafvoerslang.

[ Voor 27% gewijzigd door MXMan op 20-02-2025 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiuri
MXMan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:32:
@Tiuri Kleine toevoeging: van elke binnenunit naar de buitenunit loopt altijd een set geïsoleerde koperen leidingen voor zowel gasvormig als vloeibaar koelmiddel, samen met een voedingskabel voor stroom en bedieningsvoorziening. Zoals je hier kan zien:

[Afbeelding][Afbeelding]

Bij mij loopt er nog een extra doorzichtige condensafvoerslang.
Bedankt, met alleen "koelvloeistofleiding" ging ik inderdaad iets te kort door de bocht in mijn post, maar bedoelde inderdaad wel alle leidingen die jij noemt. Het idee is dus om die allemaal of door een goot langs de gevel naar zolder toe te voeren, of als het lukt via de lepe hoek van de trap (dat zou het mooiste zijn). Dan op zolder de boel grotendeels wegwerken via het knieschot en de condensafvoer naar de wasmachine afvoer. Top!

• Waah
LED-Maniak schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:16:
[...]

Heeft de monteur als hij voor de buitenunit zit dan wel zicht op dit stopcontact? Anders mag het alsnog niet en moet je een werkschakelaar toepassen.
Monteur heeft het zelf zo aangesloten. Ik weet niet eens of er een werkschakelaar bij de buitenunit zit om eerlijk te zijn. Zal eens kijken.

Maar als ik de stekker eruit haal, kan hij die zien. Denk dat er geen (onderhouds)bedrijf moeilijk over doet over hoe het nu zit of dat het schade geeft. Maar zal wel eens kijken of er nu een werkschakelaar zit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Zo, na 3wk 24/7 stoken mag de airco vannacht even bijkomen :+

Heb hem net uitgezet omdat het hier buiten nu 9° is. Morgenochtend weer aan, bij < 5° in de nacht liet ik hem draaien afgelopen weken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-09 22:29
ThinkPad schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:54:

Heb hem net uitgezet omdat het hier buiten nu 9° is. Morgenochtend weer aan, bij < 5° in de nacht liet ik hem draaien afgelopen weken.
Idem. Mooi moment om de filters weer schoon te maken en het weekprogramma weer aan te zetten.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:02
Heeft iemand ervaring met het uitschakelen van de indoor fan als de set point is behaald?

Ik heb een multi split systeem van Mitsubishi Electric en zodra de setpoint is behaald van bijv. kantoor en de woonkamer nog steeds warmtevraag heeft zal deze warmte ook richting boven "lekken" omdat de fan daar minimaal staat te draaien. (ze zeggen zelf i.v.m. meeting van de temperatuur) maar je kunt dit dus ook uitzetten heb ik gelezen en vroeg me af of iemand hiermee bekend is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33KLS5xBFj5LcRwCEpsY5JMIojk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hciDjIpUrRtAHYrrTMltITd3.png?f=fotoalbum_large

Source:
2020 Application Note: 3048 How to turn off the indoor unit fan when set point is met

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
ThinkPad schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:54:

Ik doe het vaak juist andersom; afgelopen koude dagen het huis langzaam laten afkoelen en nu met goedkope warmte snel weer opstoken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
xeoMe schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:20:
Heeft iemand ervaring met het uitschakelen van de indoor fan als de set point is behaald?
[...]
Bij MHI kan dat ook, dat is de 'Fp' (fireplace) parameter. Zoek maar eens op 'Fp' in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic voor ervaringen.

Volgens mij is het alleen aan te raden als je een externe ruimtetemperatuursensor gebruikt, want zonder luchtcirculatie gaat je airco anders niet goed/snel genoeg (veranderingen in) de ruimtetemperatuur kunnen meten.

Vraag mij ook af wat hij bij die setting met de klep doet, als die telkens open/dicht gaat (telkens als de unit weer begint/stopt met verwarmen) dan lijkt mij dat persoonlijk irritanter (geluid van de stappenmotoren) dan de minimale warmte afgifte als de unit aan het 'wachten' is tot er weer warmtevraag is.
Martin7182 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:46:
[...]

Ik doe het vaak juist andersom; afgelopen koude dagen het huis langzaam laten afkoelen en nu met goedkope warmte snel weer opstoken :)
Ik heb dat geprobeerd toen het vroor en er wel volle bak opbrengst van de panelen was. Werkkamer op zolder een paar uur lang opgestookt naar maar liefst 25°C, maar 8 uur later was het al weer 17°C. Lucht buffert gewoon slecht warmte.

Daarnaast gaat hij met deze buitentemperaturen (gisteren was het 15°C hier) pendelen (maar toen had ik hem op 20 staan, niet op 25 ;) ).

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 22-02-2025 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
Zanzibar-1337 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 06:38:
[...]
Het vermoeden is dat het ventilatorblad te strak is aangedraaid waardoor hij te zwaar eraan moet trekken om op te starten. Hierdoor een piekspanning ontstaat en het automaat eruit klapt. We willen hier best een monteur voor langs sturen, maar verwachten dat je dit zelf ook goed kan controleren / testen. Kwestie van een slagje losser draaien.

Bij de vorige onderhoudsbeurt heb ik inderdaad voor het eerst het ventilatorblad eraf gehaald, die was wat smerig, dus heb ik netjes schoongemaakt en teruggeplaatst... :o Ik heb dinsdag het boutje een tik losser gezet (zat inderdaad wat strak) en wat denk je (wellicht juich ik te vroeg...), de afgelopen twee dagen start hij weer gewoon op zonder dat het automaat eruit klapt!~ *O*
Het is bijna een maand goed gegaan, maar vanochtend, sprong het automaat er weer uit :'( :'( :'( ...

Nu zit ik in twijfel, wat te doen. Aangezien ik geen storingscodes o.i.d. zie, is het lastig inschatten wat het probleem zou zijn, nu lijkt het wel te maken te hebben met de Fan motor, want het losser zetten van de bout was 'tijdelijk' wel een oplossing.

Monteur laten komen? Risico dat ze niet zo snel het probleem kunnen vinden, onderdelen gaan vervangen en ik hoge kosten ga maken, een Daikin Fan Motor (afhankelijk van type) staat online tussen de €250/€400. Vraag natuurlijk is of dat het probleem is. Monteur erbij, ben je al snel een uurtje of twee bezig. Afhankelijk welke monteur komt (van twee heb ik de prijzen, beide rekenen ze ongeveer €80 ex. btw per uur voor een monteur, maar de één rekent €185 ex. btw voorrijdkosten, de andere €1 per km (totaal €28 ex. btw). Degene die €185 voorrijdkosten rekent is degene die mij de tip (en zou ik het wel gunnen) heeft gegeven voor het losser draaien van de bout, maar vind voorrijdkosten absurd hoog voor nog geen 25km enkele reis.

Kan ook vanuit Daikin een monteur laten komen, €112 en €112 voorrijdkosten, ben je al €225 ex. Voordeel is natuurlijk meer expertise (ga ik vanuit) dus wellicht sneller een juiste oplossing.

Mocht het dan gemaakt zijn, dan is dit niet goedkoop, maar wel fijn dat het gemaakt is en kan ik wellicht een aantal jaar weer vooruit. Maar is het dan nog niet opgelost, dan gaat het snel in de papieren lopen. Want wat moet er dan vervangen worden?

Nu is een andere oplossing om de airco te vervangen voor een ander model. Huidig model is 6,5 jaar oud, vraag is natuurlijk hoe lang gaat het nog mee? Online staat tussen de 10/15 jaar.

Nadeeltje wat ik vind van het huidige model, de Ururu Sarara, is dat ik geen verbruik e.d. kan uitlezen via de app, er max. 8 meter aan leiding aangesloten mag worden, waardoor de buitenunit eigenlijk op een plek staat waar ik hem graag weg zou willen hebben, maar door beperking aan leiding is dat niet mogelijk.

Maar wat voor een model zou ik dan naar moeten kijken? De frisse lucht functie gebruik ik eigenlijk niet, dus dat hoeft er niet op te zitten. Een Perfera, Emura of Stylish zou dan kunnen, al is de capaciteit die de Ururu Sarara biedt niet te vergelijken met één van deze modellen. Ik zou ook kunnen kijken naar een ander merk? MHI / ME zie ik hier nogal veel voorbij komen. Ja, dat gaat zeker boven de €2000 kosten, maar dan heb ik wel weer iets nieuws in huis met daarbij garantie, dus zekerheid kostenvrij voor komende jaren?

Of, moet ik een overstap gaan maken naar een ander verwarmingssysteem. Vrouwlief vindt de vloer altijd koud (klaagt daar inmiddels niet meer over). Maar dan zou er overgestapt moeten worden op L/W en vloerverwarming (beide niet aanwezig, dus nieuwe vloer, vloerverwarming aanleggen, L/W pomp, etc). Maar dan ben ik voor €2000 nog lang niet klaar (dat gaat dan eerder richting de €7000/€10000)

Kan ook gewoon de airco nu op 24/7 laten draaien (dan doet hij het gewoon zonder problemen), nachtverlaging toepassen en het extra verbruik voor lief nemen (kan voor de reparatiekosten behoorlijk veel stroom 'verstoken').

Wat is wijsheid? Iemand die mee zou willen denken? 8)7

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Zanzibar-1337
Kijk eens bij vloermodellen van MHI of Daikin, deze zijn bedoelt als hoofdverwarming.
Koude vloer is een eigenschap van wandmodellen, komt door de manier hoe ze verwarmen en dit valt niet op te lossen.

Omdat een vloermodel laag hangt zuigt die de koude lucht aan ipv wandmodellen die hun eigen warme lucht weer aanzuigen bij het plafond, vloermodellen geven een stuk meer comfort, ja ook een warmer vloer.

L/W is ook mogelijk zonder vloerverwarming maar toch meer comfort(warmer vloer), genoeg informatie over te vinden, kijk eens bij het L/W Warmtepomp topic.

[ Voor 136% gewijzigd door mr_evil08 op 22-02-2025 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Airco vervangen is kapitaalvernietiging. Ik zou een el-cheapo oplossing nemen die gewoon de inschakelpiek wat dempt. Maar goed, ieder zijn keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
@Zanzibar-1337 Ik zou persoonlijk de airco het laten uitzingen met zijn huidige quirk tot tot hij er echt de brui aan geeft en niets meer in investeren. Er is een kans dat iemand komt, iets wisselt en het uiteindelijk toch iets anders dat niet blijkt te werken en ondertussen de "parts cannon" gebruikt hebben en jou op hoge kosten gejaagd te hebben zonder echt het probleem hebben opgelost. Of als er andere mankementen opduiken pas echt iemand alles laten controleren. Zoals je zelf zegt is er tegenwoordig veel aanbod en alternatieven. Jouw huidige opstelling werkt maar ondertussen zijn jouw requirements ook lichtjes gewijzigd o.a. verbruik opvolgen etc. Hoe vaak springt de automaat?

[ Voor 30% gewijzigd door MXMan op 22-02-2025 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
mr_evil08 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:00:
@Zanzibar-1337
Kijk eens bij vloermodellen van MHI of Daikin, deze zijn bedoelt als hoofdverwarming.
Koude vloer is een eigenschap van wandmodellen, komt door de manier hoe ze verwarmen en dit valt niet op te lossen.

Omdat een vloermodel laag hangt zuigt die de koude lucht aan ipv wandmodellen die hun eigen warme lucht weer aanzuigen bij het plafond, vloermodellen geven een stuk meer comfort, ja ook een warmer vloer.

L/W is ook mogelijk zonder vloerverwarming maar toch meer comfort(warmer vloer), genoeg informatie over te vinden, kijk eens bij het L/W Warmtepomp topic.
Dankjewel, deze ga ik in mijn gedachten houden. Klinkt logisch en heb even online gekeken, geven ook evt. nog stralingswarmte indien gewenst.
Martin7182 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:41:
Airco vervangen is kapitaalvernietiging. Ik zou een el-cheapo oplossing nemen die gewoon de inschakelpiek wat dempt. Maar goed, ieder zijn keuze.
Denk dat dit wellicht voor nu de juiste oplossing is. Dus een extra groep aan leggen met een C16 automaat om te kijken of de piek daarmee is op te vangen? Puur en alleen voor de airco. Is sowieso in dit geval een goed idee om een eigen groep te hebben voor de airco, klapt hij er dan uit, heeft er verder niets hinder van.
MXMan schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:00:
@Zanzibar-1337 Ik zou persoonlijk de airco het laten uitzingen met zijn huidige quirk tot tot hij er echt de brui aan geeft en niets meer in investeren. Er is een kans dat iemand komt, iets wisselt en het uiteindelijk toch iets anders dat niet blijkt te werken en ondertussen de "parts cannon" gebruikt hebben en jou op hoge kosten gejaagd te hebben zonder echt het probleem hebben opgelost. Of als er andere mankementen opduiken pas echt iemand alles laten controleren. Zoals je zelf zegt is er tegenwoordig veel aanbod en alternatieven. Jouw huidige opstelling werkt maar ondertussen zijn jouw requirements ook lichtjes gewijzigd o.a. verbruik opvolgen etc. Hoe vaak springt de automaat?
Ja, hier neig ik ook na. Vrees dat het duur wordt zonder een juiste oplossing. De automaat springt alleen bij de opstart in de ochtend. Meestal één keer, daarna werkt het allemaal. Eenmaal aan, werkt hij gewoon en doet hij wat hij moet doen, verwarmen.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
Zanzibar-1337 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:51:
[...] Meestal één keer, daarna werkt het allemaal. Eenmaal aan, werkt hij gewoon en doet hij wat hij moet doen, verwarmen.
Volgens jou was dat toch even geleden sinds de vorige keer? Binnenkort is het stookseizoen gedaan en moet je er niet meer naar omkijken tot de herfst. Zou het ook gebeuren in koelmodus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:41:
[...]

Het is bijna een maand goed gegaan, maar vanochtend, sprong het automaat er weer uit :'( :'( :'( ...

Nu zit ik in twijfel, wat te doen. Aangezien ik geen storingscodes o.i.d. zie, is het lastig inschatten wat het probleem zou zijn, nu lijkt het wel te maken te hebben met de Fan motor, want het losser zetten van de bout was 'tijdelijk' wel een oplossing.

Monteur laten komen? Risico dat ze niet zo snel het probleem kunnen vinden, onderdelen gaan vervangen en ik hoge kosten ga maken, een Daikin Fan Motor (afhankelijk van type) staat online tussen de €250/€400. Vraag natuurlijk is of dat het probleem is. Monteur erbij, ben je al snel een uurtje of twee bezig. Afhankelijk welke monteur komt (van twee heb ik de prijzen, beide rekenen ze ongeveer €80 ex. btw per uur voor een monteur, maar de één rekent €185 ex. btw voorrijdkosten, de andere €1 per km (totaal €28 ex. btw). Degene die €185 voorrijdkosten rekent is degene die mij de tip (en zou ik het wel gunnen) heeft gegeven voor het losser draaien van de bout, maar vind voorrijdkosten absurd hoog voor nog geen 25km enkele reis.

Kan ook vanuit Daikin een monteur laten komen, €112 en €112 voorrijdkosten, ben je al €225 ex. Voordeel is natuurlijk meer expertise (ga ik vanuit) dus wellicht sneller een juiste oplossing.

Mocht het dan gemaakt zijn, dan is dit niet goedkoop, maar wel fijn dat het gemaakt is en kan ik wellicht een aantal jaar weer vooruit. Maar is het dan nog niet opgelost, dan gaat het snel in de papieren lopen. Want wat moet er dan vervangen worden?

Nu is een andere oplossing om de airco te vervangen voor een ander model. Huidig model is 6,5 jaar oud, vraag is natuurlijk hoe lang gaat het nog mee? Online staat tussen de 10/15 jaar.

Nadeeltje wat ik vind van het huidige model, de Ururu Sarara, is dat ik geen verbruik e.d. kan uitlezen via de app, er max. 8 meter aan leiding aangesloten mag worden, waardoor de buitenunit eigenlijk op een plek staat waar ik hem graag weg zou willen hebben, maar door beperking aan leiding is dat niet mogelijk.

Maar wat voor een model zou ik dan naar moeten kijken? De frisse lucht functie gebruik ik eigenlijk niet, dus dat hoeft er niet op te zitten. Een Perfera, Emura of Stylish zou dan kunnen, al is de capaciteit die de Ururu Sarara biedt niet te vergelijken met één van deze modellen. Ik zou ook kunnen kijken naar een ander merk? MHI / ME zie ik hier nogal veel voorbij komen. Ja, dat gaat zeker boven de €2000 kosten, maar dan heb ik wel weer iets nieuws in huis met daarbij garantie, dus zekerheid kostenvrij voor komende jaren?

Of, moet ik een overstap gaan maken naar een ander verwarmingssysteem. Vrouwlief vindt de vloer altijd koud (klaagt daar inmiddels niet meer over). Maar dan zou er overgestapt moeten worden op L/W en vloerverwarming (beide niet aanwezig, dus nieuwe vloer, vloerverwarming aanleggen, L/W pomp, etc). Maar dan ben ik voor €2000 nog lang niet klaar (dat gaat dan eerder richting de €7000/€10000)

Kan ook gewoon de airco nu op 24/7 laten draaien (dan doet hij het gewoon zonder problemen), nachtverlaging toepassen en het extra verbruik voor lief nemen (kan voor de reparatiekosten behoorlijk veel stroom 'verstoken').

Wat is wijsheid? Iemand die mee zou willen denken? 8)7
Over de koude vloer.. heb je goede vloerisolatie? Mijn vloer was ook altijd enorm koud, ook met radiatoren. Nu er 10-15cm HFO PUR onder zit is het met de AC 24/7 aan gewoon alsof ik vloerverwarming heb (ik laat hem naar beneden blazen). OK, de vloer is niet overal evne warm maar mijn vloer is niet meer koud.

En nog steeds heb ik dezelfde foeilelijke tegels als bij aankoop vd woning liggen. Ik vond isolatie en verduurzaming belangrijker :+

Heb je hem op een eigen groep zitten? Ik zou eerder naar je meterkast laten kijken dan hoor... En of je lekstroom hebt ergens bij de compressor oid?

En wat als je hem inderdaad (het is Daikin zie ik) een beetje knijpt met demand control (zeg 80%)? dat hoog vermogen bij start isnamelijk echt onnodig en maakt je huis niet warmer over de dag heen ofzo.. Ik kan zelfs met 60% demand control bij -7°C de temperaturen bereiken die ik wil, gewoon omdat hij dan toch 24/7 moet draaien (verwarming volledig uit bij dergelijke vorst in de nacht resulteert in een koelkast in wording)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
-

[ Voor 98% gewijzigd door mr_evil08 op 23-02-2025 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Zanzibar-1337 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:51:
[...]

Denk dat dit wellicht voor nu de juiste oplossing is. Dus een extra groep aan leggen met een C16 automaat om te kijken of de piek daarmee is op te vangen? Puur en alleen voor de airco. Is sowieso in dit geval een goed idee om een eigen groep te hebben voor de airco, klapt hij er dan uit, heeft er verder niets hinder van.
Inderdaad, C16 of smelt-B16 of extra kabel of lage NTC in serie. Dat laatste heb ik alleen getest bij oude flipperkast, niet bij AC (mogelijk werkt het niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:43
Eerst zeg je:
Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:41:
[...]

maar vind voorrijdkosten absurd hoog voor nog geen 25km enkele reis.

Vervolgens:
Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:41: Of, moet ik een overstap gaan maken naar een ander verwarmingssysteem. Vrouwlief vindt de vloer altijd koud (klaagt daar inmiddels niet meer over). Maar dan zou er overgestapt moeten worden op L/W en vloerverwarming (beide niet aanwezig, dus nieuwe vloer, vloerverwarming aanleggen, L/W pomp, etc). Maar dan ben ik voor €2000 nog lang niet klaar (dat gaat dan eerder richting de €7000/€10000)
€250 is duur, dan maar een compleet nieuw systeem met verbouwing van 10.000 :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Yellos Comfort is niet naar wens daarom twijfelt hij
Overigens 7-10k uitgeven voor een L/W is wel een heel ander systeem, daarbij verwarm je het hele huis ipv een kamer en mogelijk SWW erbij.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 24-02-2025 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:12

13art

Moderator Mobile
Onlangs is bij ons een Panasonic multisplit systeem geïnstalleerd (CU-3Z52TBE + CS-MTZ16ZKE + CS-TZ20ZKEW + CS-TZ35ZKEW). Hierbij is de 1.6 unit in de babykamer geplaatst, de 2.0 in onze slaapkamer en de 3.5 in de woonkamer.

Na ingebruikname zijn er twee zaken die me opvallen en waar ik vragen over heb:
1) Wanneer de temperatuur in de babykamer bijv 14 graden is en we stellen de airco in om te verwarmen naar 16 graden, dan wordt en blijft het uiteindelijk 20 graden in de babykamer. Waarom wordt er niet verwarmd tot de ingestelde 16 graden (of iets er boven) en daarna pas weer tot de temp iets onder de 16 is? Of is dit nou eenmaal de werking van een airco die ook kan verwarmen? (Heb dit ook gevraagd aan de installateur maar die ging uit van een situatie waarbij het al 18 graden zou zijn in de kamer, dan snap ik dat je met verwarmen niet op 16 graden komt).

2) Wanneer in de babykamer de kamer verwarmd wordt, is er uit de airco op onze kamer (die uit staat) om de 8 minuten voor een paar seconden lang een sissend geluid te horen. Volgens de installateur zou dit mogelijk de ontdooimodus zijn waarbij een klep gesloten wordt. Ik moet dit npg filmen en opsturen naar hem. Maar is er iemand die dit herkent? Is het normaal dat je dit dan bij de andere airco's in huis, die niet aan staan dit zo duidelijk hoort? Ook al zit de buitenunit aan de andere kant van het huis dan onze slaapkamer?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Laatst online: 10:18
13art schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:37:
Onlangs is bij ons een Panasonic multisplit systeem geïnstalleerd (CU-3Z52TBE + CS-MTZ16ZKE + CS-TZ20ZKEW + CS-TZ35ZKEW). Hierbij is de 1.6 unit in de babykamer geplaatst, de 2.0 in onze slaapkamer en de 3.5 in de woonkamer.

Na ingebruikname zijn er twee zaken die me opvallen en waar ik vragen over heb:
1) Wanneer de temperatuur in de babykamer bijv 14 graden is en we stellen de airco in om te verwarmen naar 16 graden, dan wordt en blijft het uiteindelijk 20 graden in de babykamer. Waarom wordt er niet verwarmd tot de ingestelde 16 graden (of iets er boven) en daarna pas weer tot de temp iets onder de 16 is? Of is dit nou eenmaal de werking van een airco die ook kan verwarmen? (Heb dit ook gevraagd aan de installateur maar die ging uit van een situatie waarbij het al 18 graden zou zijn in de kamer, dan snap ik dat je met verwarmen niet op 16 graden komt).

2) Wanneer in de babykamer de kamer verwarmd wordt, is er uit de airco op onze kamer (die uit staat) om de 8 minuten voor een paar seconden lang een sissend geluid te horen. Volgens de installateur zou dit mogelijk de ontdooimodus zijn waarbij een klep gesloten wordt. Ik moet dit npg filmen en opsturen naar hem. Maar is er iemand die dit herkent? Is het normaal dat je dit dan bij de andere airco's in huis, die niet aan staan dit zo duidelijk hoort? Ook al zit de buitenunit aan de andere kant van het huis dan onze slaapkamer?
Voor vraag 1. Heb je dan alleen de babykamer aan staan? Of ook de rest van de ruimtes?
Je buitenunit is 4,5 tot 9,5, betekent dus dat de buiten unit te veel vermogen geeft voor alleen de babykamer (1.6) de rest zal ook ergens heen moeten.

Vraag 2. Geen idee of het ontdooien is, maar het is normaal gedrag bij de meeste multi split units. Je hebt geluid bij andere binnen units soms verschild van merk tot merk en model tot model. Ja kan ook last hebben van warmte bleeding bij uitstaande unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:20
Staat er op dat moment ook een andere unit aan? Kan me voorstellen dat de buitenunit bijv niet ver genoeg terug kan regelen tot 1.6kw?
Pagina: 1 ... 135 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic