Zanzibar-1337 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 06:38:
[...]
Het vermoeden is dat het ventilatorblad te strak is aangedraaid waardoor hij te zwaar eraan moet trekken om op te starten. Hierdoor een piekspanning ontstaat en het automaat eruit klapt. We willen hier best een monteur voor langs sturen, maar verwachten dat je dit zelf ook goed kan controleren / testen. Kwestie van een slagje losser draaien.
Bij de vorige onderhoudsbeurt heb ik inderdaad voor het eerst het ventilatorblad eraf gehaald, die was wat smerig, dus heb ik netjes schoongemaakt en teruggeplaatst...

Ik heb dinsdag het boutje een tik losser gezet (zat inderdaad wat strak) en wat denk je (wellicht juich ik te vroeg...), de afgelopen twee dagen start hij weer gewoon op zonder dat het automaat eruit klapt!~

Het is bijna een maand goed gegaan, maar vanochtend, sprong het automaat er weer uit

...
Nu zit ik in twijfel, wat te doen. Aangezien ik geen storingscodes o.i.d. zie, is het lastig inschatten wat het probleem zou zijn, nu lijkt het wel te maken te hebben met de Fan motor, want het losser zetten van de bout was 'tijdelijk' wel een oplossing.
Monteur laten komen? Risico dat ze niet zo snel het probleem kunnen vinden, onderdelen gaan vervangen en ik hoge kosten ga maken, een Daikin Fan Motor (afhankelijk van type) staat online tussen de €250/€400. Vraag natuurlijk is of dat het probleem is. Monteur erbij, ben je al snel een uurtje of twee bezig. Afhankelijk welke monteur komt (van twee heb ik de prijzen, beide rekenen ze ongeveer €80 ex. btw per uur voor een monteur, maar de één rekent €185 ex. btw voorrijdkosten, de andere €1 per km (totaal €28 ex. btw). Degene die €185 voorrijdkosten rekent is degene die mij de tip (en zou ik het wel gunnen) heeft gegeven voor het losser draaien van de bout, maar vind voorrijdkosten absurd hoog voor nog geen 25km enkele reis.
Kan ook vanuit Daikin een monteur laten komen, €112 en €112 voorrijdkosten, ben je al €225 ex. Voordeel is natuurlijk meer expertise (ga ik vanuit) dus wellicht sneller een juiste oplossing.
Mocht het dan gemaakt zijn, dan is dit niet goedkoop, maar wel fijn dat het gemaakt is en kan ik wellicht een aantal jaar weer vooruit. Maar is het dan nog niet opgelost, dan gaat het snel in de papieren lopen. Want wat moet er dan vervangen worden?
Nu is een andere oplossing om de airco te vervangen voor een ander model. Huidig model is 6,5 jaar oud, vraag is natuurlijk hoe lang gaat het nog mee? Online staat tussen de 10/15 jaar.
Nadeeltje wat ik vind van het huidige model, de Ururu Sarara, is dat ik geen verbruik e.d. kan uitlezen via de app, er max. 8 meter aan leiding aangesloten mag worden, waardoor de buitenunit eigenlijk op een plek staat waar ik hem graag weg zou willen hebben, maar door beperking aan leiding is dat niet mogelijk.
Maar wat voor een model zou ik dan naar moeten kijken? De frisse lucht functie gebruik ik eigenlijk niet, dus dat hoeft er niet op te zitten. Een Perfera, Emura of Stylish zou dan kunnen, al is de capaciteit die de Ururu Sarara biedt niet te vergelijken met één van deze modellen. Ik zou ook kunnen kijken naar een ander merk? MHI / ME zie ik hier nogal veel voorbij komen. Ja, dat gaat zeker boven de €2000 kosten, maar dan heb ik wel weer iets nieuws in huis met daarbij garantie, dus zekerheid kostenvrij voor komende jaren?
Of, moet ik een overstap gaan maken naar een ander verwarmingssysteem. Vrouwlief vindt de vloer altijd koud (klaagt daar inmiddels niet meer over). Maar dan zou er overgestapt moeten worden op L/W en vloerverwarming (beide niet aanwezig, dus nieuwe vloer, vloerverwarming aanleggen, L/W pomp, etc). Maar dan ben ik voor €2000 nog lang niet klaar (dat gaat dan eerder richting de €7000/€10000)
Kan ook gewoon de airco nu op 24/7 laten draaien (dan doet hij het gewoon zonder problemen), nachtverlaging toepassen en het extra verbruik voor lief nemen (kan voor de reparatiekosten behoorlijk veel stroom 'verstoken').
Wat is wijsheid? Iemand die mee zou willen denken?