In beide gevallen mengt hij gewoon warme en koude lucht tot dezelfde temperatuur overal in de kamer. Maar in de zomer wil je jezelf afkoelen in de directe luchtstroom en in de winter juist niet.Maxwp schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:38:
[...]
ok dus hij zorgt er voor dat de warm lucht die onnodig tegen het plafond zit naar beneden komt
is dan toch wat ik bedoel![]()
hoe werkt dat in de zomer? want dan lijkt het me weinig zinvol?
In de zomer kun je hem de andere kant op laten draaien zodat hij naar beneden blaast en je een briesje hebt (bij die van mij van Gamma i.i.g.).Maxwp schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:38:
[...]
ok dus hij zorgt er voor dat de warm lucht die onnodig tegen het plafond zit naar beneden komt
is dan toch wat ik bedoel![]()
hoe werkt dat in de zomer? want dan lijkt het me weinig zinvol?
Bedoel je het defrost-gedeelte of de volledige defrost inclusief het harde blazen er na.Grolsch schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:23:
Hoe lang duurt een defrost bij jullie
Ik heb een MHI SRC50ZS-W hangen in de mancave, en afgelopen donderdag was het mistig weer, maar hij defrost wel erg lang naar mijn mening:
1 keer 20 minuten
1 keer 15 minuten
Ik heb ook een Mitsubishi LW WP, deze defrosts duren +- 6 á 7 minuten.
Omdat je met een LL WP alleen maar de lucht verwarmt merk je een defrost direct.
Ik moet zeggen dat het voor mijn mancave een redelijke oplossing is zo'n airco, maar ik moest er toch niet aan denken dat ik met airco's mijn hele huis moest verwarmen.
Ook dat geblaas voelt bij mij gewoon erg oncomfortabel en lawaaierig aan.
Hier (mhi scm60) duurt de defrost zelf (geen blazen, knipperend lampje op de unit en hier ook gegorchel en geruis) ongeveer enkele minuten. Het harde blazen er na (het gedeelte wat de meeste stroom verbruikt) duurt hier ik dacht rond de 10 tot 15 minuten.
Afgelopen 2 avonden en nachten weer wat langer defrost condities gehad. Waar de unit voorheen standaard om de 45 minuten in defrost ging bij temperaturen onder de ongeveer 1-2 graden, heeft hij dat afgelopen dagen maar 2 keer gedaan.Thieu79 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:01:
[...]
Maandag eindelijk wat tijd kunnen maken om de ClimaControl modules in te bouwen en vanochtend weer twee defrosts gehad. Nu met de de modules geïnstalleerd geen last meer van hierboven beschreven gedrag. De unit draait nu na een defrost heerlijk stabiel door. Geen zingende buitenunit of pendelende binnenunits meer. Ook hebben de units afgelopen week veel stabieler gedraaid dan daarvoor met een fijne gelijkmatige temperatuur.
Het werd voorheen dus niet zozeer puur alleen op een timer gestuurd, maar blijkbaar vooral doordat de buitenunit na de eerste defrost heel onregelmatig ging draaien. Dit doordat de interne temperatuur sensor verstoord raakte en het daardoor veelvuldig op en afvoeren van de compressor van de buitenunit na de defrost. Het was dus een soort vicieuze cirkel waar hij na een eerste defrost niet meer uit kwam.
Een welkom bijeffect is dat de geluidsproductie van de binnenunit tijdens een defrost aanzienlijk minder is nu.
Ik snap nu ook dat veel mensen zich er niet aan storen, maar begrijp eigenlijk niet waarom de defrosts nu veel stiller zijn dan voorheen.
snap ik maar warme lucht verplaats zich naar boven en je wilt afkoelen dus het naar beneden blazen van die warme lucht lijkt me niet wat je dan wilt?ThinkPad schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 06:50:
[...]
In de zomer kun je hem de andere kant op laten draaien zodat hij naar beneden blaast en je een briesje hebt (bij die van mij van Gamma i.i.g.).
eerder die lucht boven aan het plafond afzuigen naar buiten, weg ermee
Daar kun je de centrale afzuiging voor gebruiken. Een plafondventilator koelt alleen lokaal je huid door verdamping. Maar de binnentemperatuur wordt niet lager, integendeel.Maxwp schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:19:
[...]
snap ik maar warme lucht verplaats zich naar boven en je wilt afkoelen dus het naar beneden blazen van die warme lucht lijkt me niet wat je dan wilt?
eerder die lucht boven aan het plafond afzuigen naar buiten, weg ermee
Ij tegendeel ja je blaast de warme lucht die regen het plafond aan hand jiits naar beneden. Ik zou zeggen laat dat daar lekker hangen.Martin7182 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:31:
[...]
Daar kun je de centrale afzuiging voor gebruiken. Een plafondventilator koelt alleen lokaal je huid door verdamping. Maar de binnentemperatuur wordt niet lager, integendeel.
Heb daar geen afzuiging zitten
Ik heb het wel eens voorbij zien komen maar kan het niet terugvinden. Is er een reden dat de airco-leidingen zowel bij de binnen-unit als de buitenunit- de laatste tientallen centimeters niet geisoleerd wordt?
Er wordt bij mij nu een aantal units geisoleerd, maar ik zie dat ze de binnen-unit iig wel geheel isoleren. De oude units waarbij dat niet is gedaan kraken enorm (uitzettend plastic ivm wisselende temperaturen), zou het helpen om daar nog wat isolatie omheen te doen?
Er wordt bij mij nu een aantal units geisoleerd, maar ik zie dat ze de binnen-unit iig wel geheel isoleren. De oude units waarbij dat niet is gedaan kraken enorm (uitzettend plastic ivm wisselende temperaturen), zou het helpen om daar nog wat isolatie omheen te doen?
Binnen moet je ook volledig isoleren. De leidingen worden bij koelen koud en als je ze niet isoleert gaat er condens op neerslaan en kun je vochtplekken krijgen.
Buiten ook zover mogelijk isoleren. Bij verwarmen verlies je energie en bij koelen ook.
Buiten ook zover mogelijk isoleren. Bij verwarmen verlies je energie en bij koelen ook.
[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 06-02-2025 16:50 ]
het is 5,5 graden buiten volgens de daikin perfera zelf.
het is niet mistig of zo
en toch heb ik net een deforst gehad.. wtf
het is niet mistig of zo
Er staat een stevige koude wind.Maxwp schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:54:
het is niet mistig of zo
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Waarom moet een warmtepomp defrosten?Maxwp schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:54:
het is niet mistig of zo
In de koude wintermaanden zorgt de warmtepomp er zelf voor dat de ventilator en compressor niet vastvriezen. Ook de verdamper (warmtewisselaar) heeft de neiging om te bevriezen, waardoor warmteoverdracht lastiger wordt. Om warmte te onttrekken aan de omgevingslucht, moet deze namelijk kouder zijn dan de buitenlucht. Alleen zo verdampt het koudemiddel van de warmtepomp.
Hoeveel graden de temperatuur van de verdamper lager ligt dan de buitenlucht, verschilt per warmtepomp. Vaak ligt het temperatuurverschil tussen de 5 en 7 graden Celsius. Dit betekent dat de waterdamp uit de lucht al kan aanvriezen op de verdamper wanneer het buiten 7 °C boven het vriespunt is en de luchtvochtigheid hoog is. De lucht die door de verdamper wordt getrokken bereikt dan het dauwpunt (100% relatieve luchtvochtigheid), waardoor er condens ontstaat die omgezet wordt in rijp (bevroren waterdamp). Hierdoor moet de machine harder werken dan normaal en produceert hij meer geluid. Dit is de reden dat een warmtepomp is uitgerust met een ontdooistand en af en toe moet defrosten.
Bron
I have no special talent. I am only passionately curious.
Bedankt chatGPT.ricardo246 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:02:
[...]
Waarom moet een warmtepomp defrosten?
In de koude wintermaanden zorgt de warmtepomp er zelf voor dat de ventilator en compressor niet vastvriezen. Ook de verdamper (warmtewisselaar) heeft de neiging om te bevriezen, waardoor warmteoverdracht lastiger wordt. Om warmte te onttrekken aan de omgevingslucht, moet deze namelijk kouder zijn dan de buitenlucht. Alleen zo verdampt het koudemiddel van de warmtepomp.
Hoeveel graden de temperatuur van de verdamper lager ligt dan de buitenlucht, verschilt per warmtepomp. Vaak ligt het temperatuurverschil tussen de 5 en 7 graden Celsius. Dit betekent dat de waterdamp uit de lucht al kan aanvriezen op de verdamper wanneer het buiten 7 °C boven het vriespunt is en de luchtvochtigheid hoog is. De lucht die door de verdamper wordt getrokken bereikt dan het dauwpunt (100% relatieve luchtvochtigheid), waardoor er condens ontstaat die omgezet wordt in rijp (bevroren waterdamp). Hierdoor moet de machine harder werken dan normaal en produceert hij meer geluid. Dit is de reden dat een warmtepomp is uitgerust met een ontdooistand en af en toe moet defrosten.
Bron
Na veel gedoe en precies een jaar na mijn melding is de installateur gisteren eindelijk langsgekomen om de binnenunit onder garantie te vervangen. De reden: een ratelend geluid bij de links-rechts swing.
De oorspronkelijke binnenunit (FTXM20R2V1B, 2022) is vervangen door de FTXM20A2V1B (2024). Blijkbaar zijn deze beide compatibel met de buitenunit 3MXM68A2V1B, iets wat ik niet wist.
Enkele verschillen tussen de oude en nieuwe binnenunit:
1️⃣ Het ledlampje (of cirkel) is anders: één grote cirkel die, in combinatie met Intelligent Eye, half rood en groen kleurt tijdens het opwarmen. Persoonlijk had ik veel liever de lampjes op de vorige, deze waren veel minder intrusief.
2️⃣ De speaker is veel luider.
3️⃣ De swingmotoren zijn aanzienlijk stiller.
4️⃣ De filters zijn zwart in plaats van grijs en hebben de bijkomende clip-on filters zoals op de grotere versies van de binnenunits.
5️⃣ De afstandsbediening is ongewijzigd.
6️⃣ In de Onecta-app toont enkel de nieuwe de unit nu de thermische output en is Intelligent Eye bedienbaar via de app (maar niet via de API in Home Assistant).
7️⃣ Er zijn nu twee flappen die lucht naar boven en beneden blazen.
8️⃣ Modelnummers etc. worden nu wel in Onecta en Home Assistant-integratie weergegeven
Nu heb ik een mix van oude en nieuwe units in huis. Zolang het maar werkt! 😅
![]() | ![]() |
De oorspronkelijke binnenunit (FTXM20R2V1B, 2022) is vervangen door de FTXM20A2V1B (2024). Blijkbaar zijn deze beide compatibel met de buitenunit 3MXM68A2V1B, iets wat ik niet wist.
1️⃣ Het ledlampje (of cirkel) is anders: één grote cirkel die, in combinatie met Intelligent Eye, half rood en groen kleurt tijdens het opwarmen. Persoonlijk had ik veel liever de lampjes op de vorige, deze waren veel minder intrusief.
4️⃣ De filters zijn zwart in plaats van grijs en hebben de bijkomende clip-on filters zoals op de grotere versies van de binnenunits.
6️⃣ In de Onecta-app toont enkel de nieuwe de unit nu de thermische output en is Intelligent Eye bedienbaar via de app (maar niet via de API in Home Assistant).
8️⃣ Modelnummers etc. worden nu wel in Onecta en Home Assistant-integratie weergegeven
[ Voor 8% gewijzigd door MXMan op 08-02-2025 08:41 ]
Ik heb Copilot heeft voor mij een automation geschreven in Home Assistant die, als we 's avonds alle lampen uitschakelen (naar bed), vertelt of ik de airco aan moet laten of uit kan schakelen voor de nacht. Ik laat bij <5°C in de nacht de airco namelijk draaien voor meer comfort (egaal warm en niet zo'n orkaan 's ochtends qua ventilator).
:strip_exif()/f/image/l4bykjfmkANlLBwXEhlOlTX0.jpg?f=fotoalbum_large)
(Let niet op de temperaturen, dit was even ter test).
Deze automation leunt op de Met.no weerintegratie.
De status van mijn MHI airco haal ik op door de ingebouwde wifi-module uit te lezen met GitHub: jeatheak/Mitsubishi-WF-RAC-Integration (maar dit is niet perse nodig natuurlijk)
Ik kijk het even een poosje aan, als het goed blijkt te werken dan laat ik de automation de airco wel aan/uit zetten. Dan combineer ik het met m'n tweede automation die bij aanlaten de flappen van laagste naar middelstand zet en van /\ naar LR Auto.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| - alias: Airco aan uit nacht id: 78af88be-8f18-4672-98d2-9a37ffa82eb2 triggers: - platform: state entity_id: light.woonkamer from: "on" to: "off" conditions: - condition: time after: "20:30:00" - condition: state entity_id: climate.airco_woonkamer state: heat action: - service: weather.get_forecasts target: entity_id: weather.forecast_home data: type: hourly response_variable: forecast_data - variables: temp_threshold: 5 forecast_hours: 9 all_above_threshold: > {{ forecast_data['weather.forecast_home']['forecast'][:forecast_hours] | selectattr('temperature', '>', temp_threshold) | list | length == forecast_hours }} any_below_threshold: > {{ forecast_data['weather.forecast_home']['forecast'][:forecast_hours] | selectattr('temperature', '<=', temp_threshold) | list | length > 0 }} - choose: - conditions: "{{ all_above_threshold }}" sequence: - service: notify.pushover data: target: MijnTelefoon message: > Het blijft de komende {{ forecast_hours }} uur boven de {{ temp_threshold }}°C. De airco kan UIT. - conditions: "{{ any_below_threshold }}" sequence: - service: notify.pushover data: target: MijnTelefoon message: > Het blijft de komende {{ forecast_hours }} uur onder de {{ temp_threshold }}°C. Laat de airco AAN. mode: single |
:strip_exif()/f/image/l4bykjfmkANlLBwXEhlOlTX0.jpg?f=fotoalbum_large)
(Let niet op de temperaturen, dit was even ter test).
Deze automation leunt op de Met.no weerintegratie.
De status van mijn MHI airco haal ik op door de ingebouwde wifi-module uit te lezen met GitHub: jeatheak/Mitsubishi-WF-RAC-Integration (maar dit is niet perse nodig natuurlijk)
Ik kijk het even een poosje aan, als het goed blijkt te werken dan laat ik de automation de airco wel aan/uit zetten. Dan combineer ik het met m'n tweede automation die bij aanlaten de flappen van laagste naar middelstand zet en van /\ naar LR Auto.
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 08-02-2025 10:36 ]
Ik heb 3x een MHI ZS 3,5 hangen en had ook 1 unit die er wel 20 minuten over deed met een defrost. Ik heb dit gemeld bij de installateur en deze is langs geweest. Heeft de unit leeg gepompt en vervolgens met stikstof op druk gezet. Wat bleek? Toch ergens een miniscuul lek, was dus wat koudemiddel verloren. Heb een compleet nieuwe buitenunit gekregen en deze doet het perfect. Al mijn MHI's defrosten maximaal 10 minuten ongeacht het weer.Grolsch schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:23:
Hoe lang duurt een defrost bij jullie
Ik heb een MHI SRC50ZS-W hangen in de mancave, en afgelopen donderdag was het mistig weer, maar hij defrost wel erg lang naar mijn mening:
1 keer 20 minuten
1 keer 15 minuten
Ik heb ook een Mitsubishi LW WP, deze defrosts duren +- 6 á 7 minuten.
Omdat je met een LL WP alleen maar de lucht verwarmt merk je een defrost direct.
Ik moet zeggen dat het voor mijn mancave een redelijke oplossing is zo'n airco, maar ik moest er toch niet aan denken dat ik met airco's mijn hele huis moest verwarmen.
Ook dat geblaas voelt bij mij gewoon erg oncomfortabel en lawaaierig aan.
vdat met die 2 flappen zou fijner zijn met verarmen ook om de lucht meer naar ondere te richten zodat de warme lucht minder gelijk naar boven stijgtMXMan schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:12:
Na veel gedoe en precies een jaar na mijn melding is de installateur gisteren eindelijk langsgekomen om de binnenunit onder garantie te vervangen. De reden: een ratelend geluid bij de links-rechts swing.
[Afbeelding] [Afbeelding]
vind het een aardige upgrade.
moet zeggen heb er 3 hangen en geen van de 3 is zonder geluiden
de ene klikt soms bij het links rechts gaan de andere rateld beetje bij draaien.
moet zeggen op dat vlak ( mogelijk deze serie dje je eerst had ) komt niet over als echt kwalitatief goed in elkaar gezet
Beste aircovrienden,
Ik heb besloten om vanaf vandaag een account aan te maken, aangezien ik veel van jullie terugzie via WhatsApp knip, e-mail en de webshop.
zie PM
Ik heb besloten om vanaf vandaag een account aan te maken, aangezien ik veel van jullie terugzie via WhatsApp knip, e-mail en de webshop.
zie PM
[ Voor 79% gewijzigd door Proton_ op 08-02-2025 12:17 ]
Heb de LGS12ET 3,5 van de wand afgehaald en een Daikin Comfora Split 5kw FTXP50N/RXP terug laten plaatsen.
Vandaag de eerste testdag.
Ik merk dat deze een stuk meer power heeft dan de LG. Het is ook een aanzienlijk grotere binnen en buiten unit. Dus dat ziet er goed uit.
Had wel gehoopt dat deze sneller de temperatuur naar 20 graden krijgt, maar daar doet ie nog wel best lang over ondanks dat het blazen op maximaal staat. Momenteel buitentemperatuur 7 graden. Vanmorgen om 09.30u. aangezet, binnen temperatuur was (door nacht afkoeling) 12 graden en het is nu om 15.30u. 18.5 graad. Ik verwacht rond 18.00 op de 20 graden te zitten. Ook daardoor behoorlijk wat stroomverbruik. (volgens de app 17kwh, maar weet niet of dat klopt, dat zal later blijken na langer testen).
Ik ga nog wat testen de komende dagen en anders accepteren dat ie gewoon zo'n beetje de hele dag aan moet staan om het op temperatuur te krijgen/houden.
Voor de LG ga ik een andere plaats zoeken; is het haalbaar om deze op de bovenverdieping te hangen en als je dan bv. 2 kamers de deuren open laat, dat deze dan beide daar bv. 15 graden verwarmd worden. Of zou ie dat niet trekken? Overloop is ong. 5m2 en de kamers zijn ong. 16m2. Dan hoef ik er niet in elke kamer één te hangen. Ik gebruik het puur om te verwarmen, niet om te koelen.
(Ter info; huis uit 2000 en 70m2 ruimte met 70% raamwerk ipv muur)
Ik merk dat deze een stuk meer power heeft dan de LG. Het is ook een aanzienlijk grotere binnen en buiten unit. Dus dat ziet er goed uit.
Had wel gehoopt dat deze sneller de temperatuur naar 20 graden krijgt, maar daar doet ie nog wel best lang over ondanks dat het blazen op maximaal staat. Momenteel buitentemperatuur 7 graden. Vanmorgen om 09.30u. aangezet, binnen temperatuur was (door nacht afkoeling) 12 graden en het is nu om 15.30u. 18.5 graad. Ik verwacht rond 18.00 op de 20 graden te zitten. Ook daardoor behoorlijk wat stroomverbruik. (volgens de app 17kwh, maar weet niet of dat klopt, dat zal later blijken na langer testen).
Ik ga nog wat testen de komende dagen en anders accepteren dat ie gewoon zo'n beetje de hele dag aan moet staan om het op temperatuur te krijgen/houden.
Voor de LG ga ik een andere plaats zoeken; is het haalbaar om deze op de bovenverdieping te hangen en als je dan bv. 2 kamers de deuren open laat, dat deze dan beide daar bv. 15 graden verwarmd worden. Of zou ie dat niet trekken? Overloop is ong. 5m2 en de kamers zijn ong. 16m2. Dan hoef ik er niet in elke kamer één te hangen. Ik gebruik het puur om te verwarmen, niet om te koelen.
Woning van 2000 en 12 graden(start temperatuur) binnen?martijn22222 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:45:
Heb de LGS12ET 3,5 van de wand afgehaald en een Daikin Comfora Split 5kw FTXP50N/RXP terug laten plaatsen.
Dan heb je langdurig niet verwarmd, komt niet van èèn dagje.
Dan is het verbruik heel normaal en ook hoe de airco opwarmd.
De Daikin eye (punt 1) kun je geheel uitzetten via de afstandsbediening. In een donkere kamer veel te aanwezig.MXMan schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:12:
Ik heb net 3 FTXM-a modellen laten plaatsen als toevoeging op 3 FTXM-r modellen en kan eigenlijk wel beamen wat je allemaal zegt.
Enig minpuntje tot nu toe dat ik merk is dat de binnen-units (ook de uitstaande) een constante piep afgeven bij een bepaalde compressor-range (denk ik). Ik kijk het nog even aan en ga er anders een melding van maken. Bij de Ftxm-r heb ik het heel zelden. Nu eerder wel dan niet.
Zijn hier ervaringen met het verkopen van een woning die met airco's verwarmd wordt? En geen cv ketel meer.
Ons bevalt het erg goed maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die het niet kennen en/of het niet volwaardig vinden.
Zou het een huis moeilijker verkoopbaar maken? (ondanks dat gasloos en lage maandlasten iets positiefs zou moeten zijn)
Ons bevalt het erg goed maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die het niet kennen en/of het niet volwaardig vinden.
Zou het een huis moeilijker verkoopbaar maken? (ondanks dat gasloos en lage maandlasten iets positiefs zou moeten zijn)
Ik zou mij er niet druk om maken. Het gaat er om wat er onder de streep overblijft. Of ze de airco's wel of niet willen maakt dan weinig uit lijkt me. Een koper die het niet wil maar wel het hoogste bod doet is toch prima verder? Als ze er een slaatje uit denken te kunnen slaan en afdingen vanwege airco's kijken of het bod van de een andere bieder netto meer oplevert. Zo ja, verkoopt u het aan hem.de Peer schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:33:
Zijn hier ervaringen met het verkopen van een woning die met airco's verwarmd wordt? En geen cv ketel meer.
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Ik was er intussen achter dat hier een heel topic over is. En dat het en theorie wel problemen kan geven met de taxatie maar in de praktijk zal het wel meevallen inderdaad.vdr01 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:46:
[...]
Ik zou mij er niet druk om maken. Het gaat er om wat er onder de streep overblijft. Of ze de airco's wel of niet willen maakt dan weinig uit lijkt me. Een koper die het niet wil maar wel het hoogste bod doet is toch prima verder? Als ze er een slaatje uit denken te kunnen slaan en afdingen vanwege airco's kijken of het bod van de een andere bieder netto meer oplevert. Zo ja, verkoopt u het aan hem.
Voldoet renovatie met L/L verwarming aan het bouwbesluit?
@de Peer
Die discussie is nogal oud en gaat meer over bouwbesluit etc.
Je hebt een punt als je gasloos bent en alleen maar l/l airco's hebt als wanduitvoering. Dan gaat je dat geld kosten. Zeker ook als het buitenaanzicht van de woning verpest wordt door die verschrikkelijke witte kanalen. Een goed aangelegde l/w installatie gasloos zal geld opbrengen.
Op dit moment heb ik één vloermodel l/l warmtepomp en het SWW zit nog op de heel oude cv ketel. Ben ook niet van plan om van het gas af te gaan. Er komt in de toekomst gewoon weer een nieuwe combi cv ketel. Die dan veel zuiniger is dan de huidige met een 25 liter vat. De stilstandsverliezen zijn nu ongeveer even hoog dan het echte gebruik.
Die discussie is nogal oud en gaat meer over bouwbesluit etc.
Je hebt een punt als je gasloos bent en alleen maar l/l airco's hebt als wanduitvoering. Dan gaat je dat geld kosten. Zeker ook als het buitenaanzicht van de woning verpest wordt door die verschrikkelijke witte kanalen. Een goed aangelegde l/w installatie gasloos zal geld opbrengen.
Op dit moment heb ik één vloermodel l/l warmtepomp en het SWW zit nog op de heel oude cv ketel. Ben ook niet van plan om van het gas af te gaan. Er komt in de toekomst gewoon weer een nieuwe combi cv ketel. Die dan veel zuiniger is dan de huidige met een 25 liter vat. De stilstandsverliezen zijn nu ongeveer even hoog dan het echte gebruik.
[ Voor 7% gewijzigd door Gerardus1956 op 09-02-2025 08:19 ]
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Ik denk dat je het te veel laat afkoelen. Vergeet niet als het 12 graden in huis is dat alles (ook alle massa) richting die temperatuur gaat. En dat kost tijd (en dus veel energie) om op te warmen.martijn22222 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:45:
Als je tafel 13 graden is en de omgevings temperatuur stijgt zal de tafel warmte gaan opnemen uit de ruimte.
Nog even buiten beschouwing genomen dat 12 graden heel laag is en mocht je vaker de boel zo laten afkoelen je in de gaten moet gaan houden of er ergens vocht en dus schimmel ontstaat met alle problemen van dien.
Verwarmen met lucht lucht is mijn ervaring wel 1 van de langere opwarmtijd of zelfs 24x7 zoals wel eerder in topics heeft gestaan. Of je daar nou een 3.5kw of 5kw tegen aan hangt. Een week uit laten en dan van lage temperatuur willen opwarmen. Het werkt maar niet comfortabel is mijn ervaring.
Als de keuring het wil herkennen als hoofdverwarming is er niks aan de hand, airco,s worden doorgaans gezien als een verslechtering van energielabel en bijverwarming.de Peer schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:33:
Woningen met een wandairco zie ik als geen verwarming tenzij het vloerconsole,s zijn en daar zal de biedprijs ook naar zijn.
Bekijk anders even het bouwbesluit, hangt er een airco in de badkamer bijvoorbeeld?
[ Voor 52% gewijzigd door mr_evil08 op 09-02-2025 09:16 ]
Waarom gaat mij dat geld kosten? Omdat de biedingen lager zullen uitvallen?Gerardus1956 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:18:
@de Peer
Je hebt een punt als je gasloos bent en alleen maar l/l airco's hebt als wanduitvoering. Dan gaat je dat geld kosten.
Woning met al bijna 10 jaar een negatieve energierekening. Ik blijf het moeilijk vinden om in te schatten hoe potentiële kopers hier naar kijken.
Hahahaha ja vertel dat maar aan de makelaars en kopers. Nee hoor, ik zie genoeg renovatie / splitsingen waar 1 airco hangt in de studio en gewoon voor 250k gaan zo niet veel hoger.mr_evil08 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:58:
[...]
Als de keuring het wil herkennen als hoofdverwarming is er niks aan de hand, airco,s worden doorgaans gezien als een verslechtering van energielabel en bijverwarming.
Woningen met een wandairco zie ik als geen verwarming tenzij het vloerconsole,s zijn en daar zal de biedprijs ook naar zijn.
Bekijk anders even het bouwbesluit, hangt er een airco in de badkamer bijvoorbeeld?
Voor een woonhuis is het nog ongewoon maar een SCOP van 4 of hoger, dat haalt l/w nauwelijks dus de label wordt niet eens slechter. Sterker nog, het wordt heel snel A zelfs met matige isolatie, je verbruik per jaar in kWh (dus ook wh/m2) keldert tov gas.
Ik heb in de woonkamer een wandairco en vloerconsole. Maar een gemiddelde bieder heeft daar geen verstand van natuurlijk.mr_evil08 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:58:
[...]
Badkamer is onverwarmd hier. Maar wel huis uit 2007 met wtw.
Een studio gebeuren allerlij creatieve zaken op het randje van de wet en gezien de woningnood komt er toch wel een huurder in.w00key schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:21:
[...]
Hahahaha ja vertel dat maar aan de makelaars en kopers. Nee hoor, ik zie genoeg renovatie / splitsingen waar 1 airco hangt in de studio en gewoon voor 250k gaan zo niet veel hoger.
Voor een woonhuis is het nog ongewoon maar een SCOP van 4 of hoger, dat haalt l/w nauwelijks dus de label wordt niet eens slechter. Sterker nog, het wordt heel snel A zelfs met matige isolatie, je verbruik per jaar in kWh (dus ook wh/m2) keldert tov gas.
Als ik zie dat men 1 persoons slaapkamers verhuren voor 1000 p/m als "studio" geeft al aan hoe verziekt de markt is.
Wanneer je zelf een L/W WP hebt weet je wel beter, ik had ook verwacht dat het verbruik omhoog ging maar dat is niet zo net als scop 5 makkelijk haalbaar is(wel je afgifte op orde hebben zodat max 35c mogelijk is en nee vloerverwarming is niet de enige oplossing), woning hoeft ook niet super geisoleerd te zijn, zelfs nachtverlaging is mogelijk hier.
@Gerardus1956 L/W WP is niet zo duur als je het totaal plaatje berekend, de hoge kosten zitten in voorbereiding, het is een lange ipv korte termijn investering.
[ Voor 72% gewijzigd door mr_evil08 op 09-02-2025 14:21 ]
Rare focus dat badkamer. Als ik een woning grondig ga renoveren en kies voor l/l is de oplossing voor badkamer easy, een elektrische vloerverwarming of radiator. Die verkopen ze nu al vaak genoeg aan mensen met een CV, want thermostaat staat beneden en je wilt je badkamer soms op andere tijden warmee hebben.mr_evil08 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:29:
[...]
Een studio kan alle ruimte,s verwarmen daarmee gezien het één hok is.
Ik geloof er niks van dat in de badkamer bij de mensen hier ook een airco hangt
Voor €2-300 is het dan klaar.
En studio of niet, in een gemiddeld 3 kamer appartement of huis heb je maar een triple split nodig, of 4 kamer = woonkamer apart plus triple. Dan heb je wel alle ruimtes verwarmd en misschien belangrijker, gekoeld. Zoveel stook ik boven niet, staat altijd op stand "fan" om dat bleed heat te verdelen, dat is voldoende.
[ Voor 20% gewijzigd door w00key op 09-02-2025 09:38 ]
Daar ga ik wel van uit. Ik zou zelf al bepaalde lelijke woningen niet willen hebben. Je ziet ook in dit topic dat mensen met wandmodellen toch allerlei kunsten uithalen met ventilatoren om het comfortabel te krijgen. Of na jaren l/l toch overgaan naar l/w warmtepomp.de Peer schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:19:
[...]
Waarom gaat mij dat geld kosten? Omdat de biedingen lager zullen uitvallen?
Woning met al bijna 10 jaar een negatieve energierekening. Ik blijf het moeilijk vinden om in te schatten hoe potentiële kopers hier naar kijken.
Je moet ook niet kijken zoals je zelf doet, maar wat andere no- no 's denken. Vergelijk het maar met de traditionele benzine-diesel rijden hoe ze denken over een EV. Nooit van hun leven willen ze zo'n ding.
Veel mensen willen gewoon gas of verwarmen met een dure l/w warmtepomp.
Dat jij 10 jaar een negatieve energierekening hebt zegt niets over de toekomst. Dat gaat je de komende 10 jaar niet lukken namelijk.
Ik hou mooi mijn gas zolang ik het niet beter voor elkaar heb. De 100 m3 gas per jaar kost waarschijnlijk meer dan alle stroom.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Goedenavond, heb vraag voor jullie.
Ben bezig met slaapkamer op zolder. Hier wil ik een Daikin Perfera 2,5Kw neer hangen. Nu wil ik echter de buitenunit voorbereiden op een toekomstige uitbreiding. De buitenunit moet geschikt zijn om 120m3 woonkamer te verwarmen. Dit doe ik nu met een Daikin Ururu Sarara sinds 2015. Maar als die de geest geeft kan ik dus de buitenunit inzetten met een 3,5 Kw Perfera. Welke multisplit buitenunit zouden jullie adviseren aan me? En is de Perfera 3,5Kw net zo goed met verwarmen als de 3,5Kw Ururu Sarara? Hoor graag jullie advies. Zijn er overigens nog meer mensen die verwarmen met de Ururu vanaf om en nabij 2015?
Ben bezig met slaapkamer op zolder. Hier wil ik een Daikin Perfera 2,5Kw neer hangen. Nu wil ik echter de buitenunit voorbereiden op een toekomstige uitbreiding. De buitenunit moet geschikt zijn om 120m3 woonkamer te verwarmen. Dit doe ik nu met een Daikin Ururu Sarara sinds 2015. Maar als die de geest geeft kan ik dus de buitenunit inzetten met een 3,5 Kw Perfera. Welke multisplit buitenunit zouden jullie adviseren aan me? En is de Perfera 3,5Kw net zo goed met verwarmen als de 3,5Kw Ururu Sarara? Hoor graag jullie advies. Zijn er overigens nog meer mensen die verwarmen met de Ururu vanaf om en nabij 2015?
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Deze is het geworden: https://www.bol.com/nl/nl...T6wbIgJCybLhoCvUgQAvD_BwEf1r3b4ll schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:01:
Even reageren n.a.v. mijn vraag van gister over een plafondventilator. Ik heb de knoop doorgehakt en een plafondventilator aangeschaft.
Installatie ging redelijk gemakkelijk. Maar na een tijdje testen moet ik concluderen dat deze ventilator een stuk meer "tocht" met zich meebrengt, zelfs op stand 1. Ik heb hem een tijd laten draaien en eens gekeken of de temperatuur in de kamer sneller opliep of het verbruik van de airco daalde. Ventilator staat uiteraard in de winterstand.
De temperatuur in de kamer (gemeten door temperatuursensor in de buurt van m'n oude kamerthermostaat) daalt echter alleen maar. het verbruik van de airco blijft gelijk.
Mijn eerste ervaring is dus niet bepaald positief. Heb ik een te grote ventilator aangeschaft? Deze is 127cm diameter en mijn vertrek heeft een oppervlakte van ongeveer 36m2.
Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter
Plafondventilators bij verwarmen met airco klinken als snake oil, vooral omdat moderne systemen al genoeg hete lucht verplaatsen. Pure gimmick.
[ Voor 3% gewijzigd door MXMan op 09-02-2025 21:50 ]
Dubbele post oops
[ Voor 94% gewijzigd door MXMan op 09-02-2025 21:54 ]
@f1r3b4ll
Heb je de ventilator nu gekocht 'om de koude val in de woonkamer te verminderen' of om de woonkamer sneller te verwarmen?
Je geeft aan dat het kouder wordt maar wordt het nu niet warmer op de plekken die eerst koud bleven? De warmte moet ergens gebleven zijn.
Winter/zomer stand moet je je niet te veel van aantrekken, afhankelijk van waar je je bevind te opzichte van de ventilator kan de 'verkeerde' stand soms comfortabeler zijn.
Ik herken je ervaring wel deels hoor. Daarom dat ik via home assistant heb ingesteld dat hij pas aangaat indien de airco meer dan 400 watt verbruikt. Om het nog preciezer te maken ga ik nog een temperatuur sensor in de ventilator inbouwen.
@MXMan je hebt alle posts rondom het 'warmte bubbel' fenomeen gemist? moderne systemen kunnen misschien genoeg lucht verplaatsen maar dat is niet altijd gewenst voor het comfort wegens tocht of geluid.
Heb je de ventilator nu gekocht 'om de koude val in de woonkamer te verminderen' of om de woonkamer sneller te verwarmen?
Je geeft aan dat het kouder wordt maar wordt het nu niet warmer op de plekken die eerst koud bleven? De warmte moet ergens gebleven zijn.
Winter/zomer stand moet je je niet te veel van aantrekken, afhankelijk van waar je je bevind te opzichte van de ventilator kan de 'verkeerde' stand soms comfortabeler zijn.
Ik herken je ervaring wel deels hoor. Daarom dat ik via home assistant heb ingesteld dat hij pas aangaat indien de airco meer dan 400 watt verbruikt. Om het nog preciezer te maken ga ik nog een temperatuur sensor in de ventilator inbouwen.
@MXMan je hebt alle posts rondom het 'warmte bubbel' fenomeen gemist? moderne systemen kunnen misschien genoeg lucht verplaatsen maar dat is niet altijd gewenst voor het comfort wegens tocht of geluid.
Over "warmte-bubbel" Ik heb dit hier onlangs gemeten. Sensor van binnenunit losgehaald en hangt er nu naast. Setpoint 21C, met de voeler van externe thermometer ernaast verwarmt hij door tot zo'n 24-25C, unit slaat af temp bij voeler zakt binnen paar min naar ongeveer 20-21C (ruimtetemperatuur op zithoogte) en airco slaat weer aan en begint dit riedeltje opnieuw... oncomfortabel. Hier opgelost met gebruik van de "follow-me" functie op afstandsbediening. Mocht je de sensor loshalen verplaats deze dan ook echt een paar meter, anders is er weinig verbetering waarschijnlijk. :strip_exif()/f/image/lmjZXFWeEq9xSpw5j4ECSJNm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lmjZXFWeEq9xSpw5j4ECSJNm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/92f9y1nn72Pis9RM0ixr8TEd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door GdH op 10-02-2025 09:44 ]
@f1r3b4ll Kun je eens een test doen en de plafondventilator minstens 3 uur laten draaien(op een hogere stand) met de airco aan, wordt de "tocht" minder?
De kou kan afkomstig zijn van objecten die voorheen amper opwarmde door de airco maar omdat je er nu lucht langs blaast kun je tijdelijk meer tocht krijgen totdat het object is opgewarmd.
Zelfde principe als je sochtends de gordijnen open doet voel je ook tijdelijk meer kouval omdat achter het gordijn kouder is geworden.
De kou kan afkomstig zijn van objecten die voorheen amper opwarmde door de airco maar omdat je er nu lucht langs blaast kun je tijdelijk meer tocht krijgen totdat het object is opgewarmd.
Zelfde principe als je sochtends de gordijnen open doet voel je ook tijdelijk meer kouval omdat achter het gordijn kouder is geworden.
[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 10-02-2025 10:45 ]
Heb al meerdere jaren naar tevredenheid een MHI 3.5kW (SRC/ SRK35ZS-W) waar ik in de winter de huiskamer mee verwarm. Sinds dit jaar hebben we ineens het volgende probleem: airco staat bijvoorbeeld ingesteld op 20/21 graden, thermostaat komt uiteindelijk ook op 20/21 graden. Maar vaak na een half uur daalt de temperatuur (gelezen van thermostaat) weer naar 18/19 graden. Dan zet ik de airco een graad hoger naar zeg 22 graden en dan gaat de thermostaat vaak weer naar 22 om vervolgens weer terug te vallen naar 19/20 graden. En zo blijf je in een loop zitten waar er steeds 2 graden verschil blijft ontstaan.
bedoel je de thermostaat van je cv ketel?aaaido schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:48:
Heb al meerdere jaren naar tevredenheid een MHI 3.5kW (SRC/ SRK35ZS-W) waar ik in de winter de huiskamer mee verwarm. Sinds dit jaar hebben we ineens het volgende probleem: airco staat bijvoorbeeld ingesteld op 20/21 graden, thermostaat komt uiteindelijk ook op 20/21 graden. Maar vaak na een half uur daalt de temperatuur (gelezen van thermostaat) weer naar 18/19 graden. Dan zet ik de airco een graad hoger naar zeg 22 graden en dan gaat de thermostaat vaak weer naar 22 om vervolgens weer terug te vallen naar 19/20 graden. En zo blijf je in een loop zitten waar er steeds 2 graden verschil blijft ontstaan.
Dit lijkt me vrij logisch, je meet de warme lucht die uit de airco komt. Die is hoger tijdens het opwarmen dan wanneer hij het setpoint bereikt heeft.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 10-02-2025 11:50 ]
Externe sensor nemen. De warmte blijft rond je airco hangen waardoor hij niet goed kan bepalen dat de temperatuur al te ver gezakt is. Dat veroorzaakt een flinke hysterese in je huiskamer als er niet genoeg luchtflow is.aaaido schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:48:
LED-Maniak in "ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen"
Jouw probleem is (vrijwel) volledig opgelost door de meetlocatie van de temperatuur te veranderen. Zoek maar eens in dat topic. Daar staan een aantal grafieken en vele tweakers in dat topic hadden hetzelfde probleem.
[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 10-02-2025 12:08 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
De fanspeed gaat naar een lagere stand zodra de gewenste temperatuur bereikt wordt. Daardoor koelt de ruimte af terwijl de temperatuursensor in de airco niet afkoelt (bubble). Zet je de temperatuur 1 graad hoger gaat de fanspeed ook weer omhoog en wordt de ruimte weer warmer. Dat blijft zich steeds herhalen. Ik heb dezelfde airco sinds 2017 en dezelfde uitdaging maar helaas geen goede oplossing. Fanspeed op orkaanstand voorkomt het, fanspeed blijft dan op 8, maar dan zit je in de %^$$^herrie. Ding is primair gemaakt om te koelen denk ik dan maar.aaaido schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:48:
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Of je moet idd handmatig de setpoint aanpassen op de buitentemp. En handmatig (of via een schema) de airco bij opstarten een uur op max fan zetten en daarna weer op auto.vdr01 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:00:
[...]
De fanspeed gaat naar een lagere stand zodra de gewenste temperatuur bereikt wordt. Daardoor koelt de ruimte af terwijl de temperatuursensor in de airco niet afkoelt (bubble). Zet je de temperatuur 1 graad hoger gaat de fanspeed ook weer omhoog en wordt de ruimte weer warmer. Dat blijft zich steeds herhalen. Ik heb dezelfde airco sinds 2017 en dezelfde uitdaging maar helaas geen goede oplossing. Fanspeed op orkaanstand voorkomt het, fanspeed blijft dan op 8, maar dan zit je in de %^$$^herrie. Ding is primair gemaakt om te koelen denk ik dan maar.
Zo deed ik het eerst, maar daar werd ik gek van.
Oplossing is een externe sensor. Makkelijkste is dat ding van @LED-Maniak kopen, ben je in 1x klaar. (Of je moet net als ik eerst de interne sensor willen verlengen, maar dat raad ik niet aan. Is veel gedoe)
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Sja, jullie kiezen allemaal voor minimaal verbruik ipv maximaal comfort door je settings. Nee je hebt geen stand orkaan nodig, low-mid tot mid is voldoende, of "auto" dat meer een soort low-mid-low-mid loop setting is bij LG.
Mik hem verticaal volledig hoog, dan komt lucht heel ver en blijft niet hangen rond de unit. Je kan dit zichtbaar maken met een sliert toiletpapier en een trapje, of een IR thermometer / camera om oppervlakte temperatuur van wanden / plafonds te meten. Eventueel horizontaal swing, hier is dat niet nodig.
Zet vervolgens temperatuur van de airco zo hoog als nodig is om op leef/ooghoogte de juiste temperatuur te bereiken. De CV werkt ook met 40-60 graden warme luchtstroom, als je je unit op 23 moet zetten omdat de thermometer veel te hoog hangt*, so be it.
Effect is dan indirect verwarming via plafond / massa van beton boven met minimale schommeling. Op 1 meter hoogte heb ik hier 0.3 graad verschil door de dag heen, alleen als de zon naar binnen straalt schiet het een graad of 2 omhoog en dat ligt niet aan de airco.
*: hier heb je invloed op bij installatie. Laat je 10cm boven je unit vrij, dan vraag je zelf om problemen. Lager = beter bij verwarmen.
Mik hem verticaal volledig hoog, dan komt lucht heel ver en blijft niet hangen rond de unit. Je kan dit zichtbaar maken met een sliert toiletpapier en een trapje, of een IR thermometer / camera om oppervlakte temperatuur van wanden / plafonds te meten. Eventueel horizontaal swing, hier is dat niet nodig.
Zet vervolgens temperatuur van de airco zo hoog als nodig is om op leef/ooghoogte de juiste temperatuur te bereiken. De CV werkt ook met 40-60 graden warme luchtstroom, als je je unit op 23 moet zetten omdat de thermometer veel te hoog hangt*, so be it.
Effect is dan indirect verwarming via plafond / massa van beton boven met minimale schommeling. Op 1 meter hoogte heb ik hier 0.3 graad verschil door de dag heen, alleen als de zon naar binnen straalt schiet het een graad of 2 omhoog en dat ligt niet aan de airco.
*: hier heb je invloed op bij installatie. Laat je 10cm boven je unit vrij, dan vraag je zelf om problemen. Lager = beter bij verwarmen.
[ Voor 7% gewijzigd door w00key op 10-02-2025 12:37 ]
We zijn nog in het offertetraject voor airco's in woonkamer en overloop en ben me aardig aan het inlezen. Werd getriggerd door je laatste opmerking. Wat is dan een betere afstand vanaf het plafond? En heeft dat dan weer negatief effect bij het koelen?w00key schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:37:
Het is jammer dat de A-merken zoals Daikin en MHI / ME dit niet aanbieden. Bij goedkopere merken zie je het wel. Zou een hoop kunstgrepen schelen met 3rd party modules om de airco te foppen.GdH schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:42:
Over "warmte-bubbel"
[...]
Hier opgelost met gebruik van de "follow-me" functie op afstandsbediening.
[...]
Dit is ook een belangrijke. Ik heb in de woonkamer een MHI ZSX hangen die ik netjes conform de handleiding heb opgehangen (hangt volgens mij zelfs nog wel een stukje lager dan de minimale afstand) en die doet het prima zonder kunstgrepen. Hij staat op 21°C en dan wordt het 20.5°C. Close enough.w00key schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:37:
[...]
Laat je 10cm boven je unit vrij, dan vraag je zelf om problemen. Lager = beter bij verwarmen.
Op zolder een ZS die vrij opgesloten in de nok tussen twee schuine daken hangt. Die moest ik gelijk na plaatsing al op 26 zetten om het 20 graden te krijgen. Heb daar een NTC aan een paar meter draad aan gehangen en die werkt nu ook fatsoenlijk. Dus ja, met incorrecte plaatsing vraag je er ook een beetje om.
Dit staat gewoon in de installatiehandleiding van je airco, wat de minimaal te hanteren afstanden van wanden/plafond zijn. Dit is nodig zodat hij genoeg lucht kan aanzuigen, maar ook zodat hij de juiste temperatuur meet en je er nog bij kunt en kappen e.d. kunt demonteren voor evt. onderhoud.Blinky schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:19:
[...]
We zijn nog in het offertetraject voor airco's in woonkamer en overloop en ben me aardig aan het inlezen. Werd getriggerd door je laatste opmerking. Wat is dan een betere afstand vanaf het plafond? En heeft dat dan weer negatief effect bij het koelen?
Bij koelen is het niet van toepassing omdat koude lucht naar beneden zakt, weg van de unit.
[ Voor 73% gewijzigd door ThinkPad op 10-02-2025 14:05 ]
De premium merken hebben dit natuurlijk gewoon opgelost met een wandbediening. Wellicht vanuit betrouwbaarheid en niet afhankelijk willen zijn van hoe de afstandsbediening geplaatst wordt dat de binnenunit dit ziet.ThinkPad schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:00:
[...]
Het is jammer dat de A-merken zoals Daikin en MHI / ME dit niet aanbieden. Bij goedkopere merken zie je het wel. Zou een hoop kunstgrepen schelen met 3rd party modules om de airco te foppen.
Maar daar zit een draadje aan en kost al snel 250~300 euro voor hij aan je muur hangt.
Daikin had ooit wel een draadloze module met een sensor die 3 jaar mee ging, maar was ook erg duur ding.
Is netjes gespecificeerd door de fabrikant. Lager = beter voor verwarmen maar de vraag is of jij die unit wel op 1.5 meter wil hangen, dat ziet er natuurlijk niet uit.Blinky schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:19:
[...]
We zijn nog in het offertetraject voor airco's in woonkamer en overloop en ben me aardig aan het inlezen. Werd getriggerd door je laatste opmerking. Wat is dan een betere afstand vanaf het plafond? En heeft dat dan weer negatief effect bij het koelen?
[ Voor 34% gewijzigd door LED-Maniak op 10-02-2025 14:15 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Hier ook verwarming van de begane grond met de Daikin US vanaf ongeveer 2015.Rob roelofs 1 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:43:
Goedenavond, heb vraag voor jullie.
...Zijn er overigens nog meer mensen die verwarmen met de Ururu vanaf om en nabij 2015?
Dank voor jullie antwoorden, ik zal de handleidingen eens gaan zoeken. Neuh niet directLED-Maniak schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:08:
[...]
Is netjes gespecificeerd door de fabrikant. Lager = beter voor verwarmen maar de vraag is of jij die unit wel op 1.5 meter wil hangen, dat ziet er natuurlijk niet uit.

Ik ga het weer eens proberen. Horizontale swing en zo hoog mogelijk.w00key schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:37:
Sja, jullie kiezen allemaal voor minimaal verbruik ipv maximaal comfort door je settings. Nee je hebt geen stand orkaan nodig, low-mid tot mid is voldoende, of "auto" dat meer een soort low-mid-low-mid loop setting is bij LG.
Als ik me goed herinner gaat het verbruik dan fors omhoog. Of het verbetering in comfort is kan ik me niet herinneren.
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Ja de eerste dag ga je wel wat merken, massa opwarmen duurt even en kost energie, daarentegen daalt de temperatuur weer minder snel als het uit valt - defrosts, uurtje uit voor piek mijden / dure stroom (dynamisch contract), dat kan allemaal in een goed geïsoleerd huis.xHEMANx schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:01:
[...]
Ik ga het weer eens proberen. Horizontale swing en zo hoog mogelijk.
Als ik me goed herinner gaat het verbruik dan fors omhoog. Of het verbetering in comfort is kan ik me niet herinneren.
Wij verwarmen boven overigens ook tot 20 graden dus warme begane grond plafond = vloerverwarming op 1e verdieping. Als dat niet wenselijk is ben je dat energie wel "kwijt".
Met een ventilator aan en meer naar beneden kan ik de setpoint ~1.5 graad lager zetten op 20.5 i.p.v. 22, en dat scheelt wel wat - 1400 vs 1700 kWh/seizoen, voor 150 m2. Maar 300 kWh is bij mijn vast contract van €0.20/kWh maar €60 per jaar, daar heb ik het wel voor over. De 1400 kWh seizoen was 1 van de eerdere waar ik nog fanatiek keek naar verbruik, nu is het gewoon aan laten en naar boven mikken, klaar. En eens per maand even kijken, oh 470 kWh in 31 dagen? Dat valt me mee, het was best fris, die januari.
De 3D auto stand heeft het probleem opgelostvdr01 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:00:
[...]
De fanspeed gaat naar een lagere stand zodra de gewenste temperatuur bereikt wordt. Daardoor koelt de ruimte af terwijl de temperatuursensor in de airco niet afkoelt (bubble). Zet je de temperatuur 1 graad hoger gaat de fanspeed ook weer omhoog en wordt de ruimte weer warmer. Dat blijft zich steeds herhalen. Ik heb dezelfde airco sinds 2017 en dezelfde uitdaging maar helaas geen goede oplossing. Fanspeed op orkaanstand voorkomt het, fanspeed blijft dan op 8, maar dan zit je in de %^$$^herrie. Ding is primair gemaakt om te koelen denk ik dan maar.
Ik zou hem op de kop 10 cm boven de vloer hangen en de unit naar boven laten blazen, uiteraard niet mee gaan koelen.LED-Maniak schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:08:
[...]
Is netjes gespecificeerd door de fabrikant. Lager = beter voor verwarmen maar de vraag is of jij die unit wel op 1.5 meter wil hangen, dat ziet er natuurlijk niet uit.
Dan zal verwarmbedrijf veel beter functioneren.
Zal fabrikant uiteraard niet mee akkoord gaan.
[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 10-02-2025 18:21 ]
Heb hem alweer op de 3d auto staan.w00key schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:13:
[...]
Ja de eerste dag ga je wel wat merken, massa opwarmen duurt even en kost energie, daarentegen daalt de temperatuur weer minder snel als het uit valt - defrosts, uurtje uit voor piek mijden / dure stroom (dynamisch contract), dat kan allemaal in een goed geïsoleerd huis.
Wij verwarmen boven overigens ook tot 20 graden dus warme begane grond plafond = vloerverwarming op 1e verdieping. Als dat niet wenselijk is ben je dat energie wel "kwijt".
Met een ventilator aan en meer naar beneden kan ik de setpoint ~1.5 graad lager zetten op 20.5 i.p.v. 22, en dat scheelt wel wat - 1400 vs 1700 kWh/seizoen, voor 150 m2. Maar 300 kWh is bij mijn vast contract van €0.20/kWh maar €60 per jaar, daar heb ik het wel voor over. De 1400 kWh seizoen was 1 van de eerdere waar ik nog fanatiek keek naar verbruik, nu is het gewoon aan laten en naar boven mikken, klaar. En eens per maand even kijken, oh 470 kWh in 31 dagen? Dat valt me mee, het was best fris, die januari.
Ik ben te toch te zunig. Er zijn meerdere nadelen:
1. Kost meer
2. Verbruikt meer, dus meer defrosts bij vriezen.
3. Ventilator gaat steeds veel harder draaien. Kan ik oplossen door hem vast op fan 2 te zetten, maar dan gaat hij nog meer verbruiken en het is al fors meer.

Ben het met je eens dat het de beste stand is, maar ik vraag me wel af hoe dat je probleem oplost?aaaido schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:02:
[...]
De 3D auto stand heeft het probleem opgelost
Het enige wat 3d auto doet is in de perfecte uitblaas stand staan, die je met de hand niet na kan boosten. En 3d auto is setpoint +1. Ja en hij blaas in het begin wat heen en weer, maar dat had er van mij uit gemogen.
Aha! Nimmer storingen gehad?Trebbors schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:19:
[...]
Hier ook verwarming van de begane grond met de Daikin US vanaf ongeveer 2015.
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Geen enkele, goed spul is het!
Ja, ik verwarm met één Daikin Ururu Sarara Model FTXZ35N/RXZ35N 3.5 kW het hele huis (badkamer met straalkachel en elektrische kachel, samen 1500 Watt) vanaf 2014. Maar volgens mij wist je datRob roelofs 1 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:43:
Zijn er overigens nog meer mensen die verwarmen met de Ururu vanaf om en nabij 2015?

Klinkt een beetje als een poor man's vloer unitmr_evil08 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:19:
[...]
Ik zou hem op de kop 10 cm boven de vloer hangen en de unit naar boven laten blazen, uiteraard niet mee gaan koelen.
Dan zal verwarmbedrijf veel beter functioneren.
Zal fabrikant uiteraard niet mee akkoord gaan.
Doet mij denken aan die kerel die een goedkope AUX oid in een ikea TV meubel had verstopt
[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 10-02-2025 21:32 ]
Jazeker wist ik dat 😁ZuinigeRijder schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:13:
[...]
Ja, ik verwarm met één Daikin Ururu Sarara Model FTXZ35N/RXZ35N 3.5 kW het hele huis (badkamer met straalkachel en elektrische kachel, samen 1500 Watt) vanaf 2014. Maar volgens mij wist je dat
Ik denk dat 3d iets meer vermogen kost en dus makkelijker op temperatuur te houden is.xHEMANx schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:30:
[...]
Ben het met je eens dat het de beste stand is, maar ik vraag me wel af hoe dat je probleem oplost?![]()
Het enige wat 3d auto doet is in de perfecte uitblaas stand staan, die je met de hand niet na kan boosten. En 3d auto is setpoint +1. Ja en hij blaas in het begin wat heen en weer, maar dat had er van mij uit gemogen.
ja "huizen' zijn niet meer wat ze vroeger waren nou ja hokjes.ZuinigeRijder schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:13:
[...]
Ja, ik verwarm met één Daikin Ururu Sarara Model FTXZ35N/RXZ35N 3.5 kW het hele huis (badkamer met straalkachel en elektrische kachel, samen 1500 Watt) vanaf 2014. Maar volgens mij wist je dat
hoe groot of klein is het dat je met 1 x 3500watt een heeeeeel huis kan verwarmen ;-)
@Maxwp Stond in het artikel in de link.....olino blog
En in de hal en slaapkamer verwarmen we niet, slapen met raam open, vriezen doet het daar niet (gedeelte warmte van beneden gaat via plafond omhoog naar eerste verdieping).De airco wordt gebruikt voor hoofdverwarming van de benedenverdieping. Huis is een halfvrijstaand huis, bouwjaar 1991, 550 m3 inhoud, ‘oud’ dubbel glas, onder en boven
....
woonkamer (40 m2), bijkamer (10 m2) en keuken (10 m2)
Hier zit ik er niet ver naast hoor, haha. Effectief is 15 kWh / 24h maar 625W, dan moet je wel een COP hebben van 5.6 om er 3500W netto van te maken. Ik denk eerder 4, dus 2500W voor 150 m2, wel A label met WTW.Maxwp schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:21:
[...]
ja "huizen' zijn niet meer wat ze vroeger waren nou ja hokjes.
hoe groot of klein is het dat je met 1 x 3500watt een heeeeeel huis kan verwarmen ;-)
Dat met 22° ingesteld en 24° de unit meet op ~2 meter hoogte, en 20-21 graden effectief op leefhoogte.
Maar als het nodig is kan die ook hard knallen. Compressor pakt gerust 2500W op Jet stand, dan warmt de kamer in no time richting sauna temperatuur (COP 3 = 7500W? Idk waar die het energie laat), goed voor kindje na een bad afdrogen en in de baby olie zetten.
Je moet niet te klein kopen en niet te groot, te klein en je hebt defrost festival omdat je meer dan 50% vermogen vraag continu, te groot en hij kan niet ver genoeg terug en stopt af en toe, ook heel irritant. Heb hier precies goed, 5.3 kW waar ik ~2.5 kW netto nodig heb, en defrosts? Misschien een keertje bij ernstige mist. Niks in de afgelopen week.
Hmm okay, misschien is een enkele 3.5 kW net op het randje. Ligt ook aan welke, ZSX, Ururu Sarara, LG Prestige, dat soort topmodellen zijn vermomde 5 kW en kunnen gewoon 2 kW+ elektrisch vermogen opnemen. Die kunnen het wel. Een LG Standard Plus 3.5? Noooope, echt niet.
Ik had vanochtend een probleem... Mijn woonkamer unit was niet zichtbaar in de Onecta app van Daikin. Door hem even te bedienen met de afstandsbediening was het weg. Heeft iemand dit ook wel eens gehad?
De unit zit een gipsen wand verwijderd van de router dus een slecht signaal lijkt me sterk.
Lijkt me een of andere glitch in de app/server?
De unit zit een gipsen wand verwijderd van de router dus een slecht signaal lijkt me sterk.
Lijkt me een of andere glitch in de app/server?
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
*Correctie.ZuinigeRijder schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:13:
[...]
Ja, ik verwarm met één Daikin Ururu Sarara Model FTXZ35N/RXZ35N 3.5 kW het hele huis de kamer (badkamer met straalkachel en elektrische kachel, samen 1500 Watt) vanaf 2014. Maar volgens mij wist je dat
Goed om te horen dat het apparaat voldoet aan je wensen.
[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 11-02-2025 10:32 ]
Krijg net filmpje van het thuisfront doorgestuurd dat de buitenunit (MHI ZSX) een ratelend/tikkend geluid maakt.
Denk dat er klein randje ijs rondom de uitblaasopening zit waar de fanbladen net tegenaan tikken. Het is hier (Noord-Nederland) net boven het vriespunt, vannacht redelijk wat sneeuw gevallen.
In november ook eens gehad dat er klein beetje ijsopbouw in de uitblaasopening begon te vormen, net t.h.v. de fanbladen
Denk dat er klein randje ijs rondom de uitblaasopening zit waar de fanbladen net tegenaan tikken. Het is hier (Noord-Nederland) net boven het vriespunt, vannacht redelijk wat sneeuw gevallen.
In november ook eens gehad dat er klein beetje ijsopbouw in de uitblaasopening begon te vormen, net t.h.v. de fanbladen
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 11-02-2025 13:48 ]
Stom. Even op koelen zetten op de powerful modus?ThinkPad schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:13:
Krijg net filmpje van het thuisfront doorgestuurd dat de buitenunit (MHI ZSX) een ratelend/tikkend geluid maakt.
Gister de filters schoongemaakt. Waren gelemaal zwart van de schimmel!!!
In de afgelopen 3 jaar nooit last van gehad. Zelfs achter de binnenunit zit schimmel.
Heeft iemand anders dit meegemaakt??
In de afgelopen 3 jaar nooit last van gehad. Zelfs achter de binnenunit zit schimmel.
Achter de unit heeft niks met je airco te maken.. dan heb je te veel vocht in huis of een natte plek door bijvoorbeeld lekkage. Afvoerleidingen moeten altijd naar onder gericht de muur uit zodat water niet naar binnen kan lopen.xHEMANx schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:31:
Gister de filters schoongemaakt. Waren gelemaal zwart van de schimmel!!!
Als die hele filters vol zitten, dan zit dus de binnenkant vd unit inmiddels ook vol met schimmel. Mooi klaar mee..Yellos schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:36:
[...]
Achter de unit heeft niks met je airco te maken.. dan heb je te veel vocht in huis of een natte plek door bijvoorbeeld lekkage. Afvoerleidingen moeten altijd naar onder gericht de muur uit zodat water niet naar binnen kan lopen.
Geen lekkage gezien..
Zonder vocht geen schimmel.
Is het wel schimmel? Of gewoon stof?
Is het wel schimmel? Of gewoon stof?
Met filters bedoel je die filters die de lucht filteren? Ik snap niet zo goed hoe die zwart van de schimmel kunnen zijn. Is je afvoer wel goed? Zou er eens een paar liter water doorheen gooien..xHEMANx schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:38:
[...]
Als die hele filters vol zitten, dan zit dus de binnenkant vd unit inmiddels ook vol met schimmel. Mooi klaar mee..
Geen lekkage gezien..
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Yup die ja. En die gele ook. Die ene krijg in niet eens meer schoon. Zie fotoGlashelder schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:45:
[...]
Met filters bedoel je die filters die de lucht filteren? Ik snap niet zo goed hoe die zwart van de schimmel kunnen zijn. Is je afvoer wel goed? Zou er eens een paar liter water doorheen gooien..
![]() | ![]() |
Afvoer gebruikt hij allen bij koelen toch?
Luchtvochtigheid binnen onder de 60. Heb ik nog veel hoger gehad.
De vrouw heeft afgelopen dagen savonds wel kaarsen aan. Kan dat er mee te maken hebben?
De schimmel It gelukkig alleen langs de rand (nu ik de kap eraf heb) en niet helemaal erachter.
Zou ik iets van een schimmel killer in het apparaat kunnen sprayen??
[ Voor 10% gewijzigd door xHEMANx op 12-02-2025 10:54 ]
Gelukkig is de vrouw niet thuis, anders moest ik de rest van het jaar met de cv verwarmen.
"Al die giftige stoffen die dat ding door de kamer waait"
"Al die giftige stoffen die dat ding door de kamer waait"
Zelf (nog) geen last gehad van schimmel maar ik maak minstens 1 keer per jaar mijn binnen units en buiten units schoon met Advanced VerteX. Kost wel wat, maar het is geconcentreerd en je hebt relatief weinig nodig om 3 binnen units en 1 buiten unit te doen. Doet het in zo'n hoge druk spuit die je met de hand op druk kan brengen zodat je het goed tussen de ribben kan spuiten (kan je bij de action goedkoop halen en werkt prima). Ik laat het even 15 minuutjes zitten en daarna spuit ik hem weer door met gewoon water. Airco daarna op ontvochtigen stand om de vloeistof eruit te krijgen.xHEMANx schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:50:
[...]
De schimmel It gelukkig alleen langs de rand (nu ik de kap eraf heb) en niet helemaal erachter.
Ik doe dit meestal na de zomer en voor de herfst bij wat warmer weer. Niet zelf verzonnen maar hier vandaan: YouTube: Freek doet onderhoud aan een airco!!!!
edit: ik weet overigens niet of je die filters daarmee kan doen, zal het zelf niet doen in ieder geval
[ Voor 4% gewijzigd door Soepstengel op 12-02-2025 11:19 ]
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Weet je zeker dat het schimmel is? Komt op mij over als opgebouwd stofxHEMANx schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:50:
[...]
Yup die ja. En die gele ook. Die ene krijg in niet eens meer schoon. Zie foto
Afvoer gebruikt hij allen bij koelen toch?
Luchtvochtigheid binnen onder de 60. Heb ik nog veel hoger gehad.
De vrouw heeft afgelopen dagen savonds wel kaarsen aan. Kan dat er mee te maken hebben?
Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl
Zou het zin hebben om met een lucht compressor op op die ijzeren warmte geleide dingen of hoe dat ook maar heet (zie foto) te blazen? Blaast dat schimmel ertussenuit? En zo ja, dan blaas ik het er nog verder in??
:strip_exif()/f/image/myzO2oaUbhDhobnmUItG2ETu.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is echt vieze zwarte rommel. Ik maak minstens 1x per maand de filters schoon. En normaal zijn ze grijs van het stof en nu waren ze echt zwart. Dus moet wel schimmel zijn.luckremers schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:17:
[...]
Weet je zeker dat het schimmel is? Komt op mij over als opgebouwd stof
We hebben onder in de hoeken ook wel eens wat schimmelvorming in huis, door de ruk ventilatie, maar ik heb het nog nooit eerder in de airco aangetroffen (die hoog hangt)
Zeker. Lijkt mij eerder dat je last hebt van roet dan van schimmel. Van kaarsen komt stiekem behoorlijk wat roet af.xHEMANx schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:50:
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Aaaaaahhh!!! Jij bent geniaal! Nooit aan gedacht. Roet gaat natuurlijk lekker naar boven en wordt opgezogen door de unit! Thx. Kaarsen dus de deur uit of onder de afzuigkap vanaf nu.Glashelder schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:28:
[...]
Zeker. Lijkt mij eerder dat je last hebt van roet dan van schimmel. Van kaarsen komt stiekem behoorlijk wat roet af.
Die steek ik in mijn zak, dank je welxHEMANx schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:34:
[...]
Aaaaaahhh!!! Jij bent geniaal! Nooit aan gedacht. Roet gaat natuurlijk lekker naar boven en wordt opgezogen door de unit! Thx. Kaarsen dus de deur uit of onder de afzuigkap vanaf nu.
Mooi filmpje. Ik heb nog wel zon water druk ding liggen. Binnenkort even mee schoon maken. ThxSoepstengel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:17:
[...]
Zelf (nog) geen last gehad van schimmel maar ik maak minstens 1 keer per jaar mijn binnen units en buiten units schoon met Advanced VerteX. Kost wel wat, maar het is geconcentreerd en je hebt relatief weinig nodig om 3 binnen units en 1 buiten unit te doen. Doet het in zo'n hoge druk spuit die je met de hand op druk kan brengen zodat je het goed tussen de ribben kan spuiten (kan je bij de action goedkoop halen en werkt prima). Ik laat het even 15 minuutjes zitten en daarna spuit ik hem weer door met gewoon water. Airco daarna op ontvochtigen stand om de vloeistof eruit te krijgen.
Ik doe dit meestal na de zomer en voor de herfst bij wat warmer weer. Niet zelf verzonnen maar hier vandaan: YouTube: Freek doet onderhoud aan een airco!!!!
edit: ik weet overigens niet of je die filters daarmee kan doen, zal het zelf niet doen in ieder geval
TereZz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:21:
[...]
Stom. Even op koelen zetten op de powerful modus?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Rr7ioWBQXmMQ4NjHtmMczeqp.jpg?f=user_large)
Heb gevraagd aan m'n partner om het even te monitoren, moet niet hebben dat de fanbladen beschadigd raken. Maar het probleem heeft zichzelf opgelost gaf ze aan.
Je ziet dat er een sliert ijs langs die uitblaasopening 'druipt' en blijkbaar vormt zich dan net een klein laagje in de uitblaasopening waar de fan tegenaan tikt. Had eerst geen flauw idee hoe dat daar komt, maar nu ik het zo zie vermoed ik van smeltende sneeuw bovenop.
Blijft toch wat spannend, zo'n eerste winter stoken met een andere verwarmingsbron
Ledkaarsen gebruikenxHEMANx schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:34:
[...]
Aaaaaahhh!!! Jij bent geniaal! Nooit aan gedacht. Roet gaat natuurlijk lekker naar boven en wordt opgezogen door de unit! Thx. Kaarsen dus de deur uit of onder de afzuigkap vanaf nu.
Ziet er idd niet uit als schimmel. Die filters kun je reinigen met water en/of regenereren door ze in de zon te leggen bij het drogen.
Ik heb een wat oversized Evolar omkasting gekocht. In eerste instantie gelijk hetzeltde verhaal als eerder gemeld: recirculatie. Dat merk je aan de gemeten buitentemperatuur in de app.
Vervolgens het condensorschot (fysieke scheiding toevoer en afvoer) geïnstalleerd en nu totaal geen last meer van recirculatie. De lamellen heb ik ook iets naar beneden gedrukt zodat de lucht makkelijker wegkan.
Omdat de kast relatief groot is ga ik dit weekend wat steenwol van 19cm (voor hele lage frequenties heb je hele dikke isolatie nodig) monteren aan de binnenzijde, uiteraard ingepakt zodat het niet ronddwarrelt. Ik denk dat je daarmee erg in de buurt komt van de prestaties van een echte, dure, geluidswerende omkasting.
Vervolgens het condensorschot (fysieke scheiding toevoer en afvoer) geïnstalleerd en nu totaal geen last meer van recirculatie. De lamellen heb ik ook iets naar beneden gedrukt zodat de lucht makkelijker wegkan.
Omdat de kast relatief groot is ga ik dit weekend wat steenwol van 19cm (voor hele lage frequenties heb je hele dikke isolatie nodig) monteren aan de binnenzijde, uiteraard ingepakt zodat het niet ronddwarrelt. Ik denk dat je daarmee erg in de buurt komt van de prestaties van een echte, dure, geluidswerende omkasting.
Dat is 100% door de kaarsen. Hier een keer een avondje een mooie kaars met houten lont aan gehad. Na een paar uurtjes viel het me op dat er flinke roet pluimen vanaf kwamen. Pas bij het schoonmaken van de airco kwam ik erachter dat hij helemaal vol roer zat. is nog best lastig schoon te krijgen op de plastic delen.
Kaarsen direct weg gedaan.
Kaarsen direct weg gedaan.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Tjonge, ik volg al een tijdje dit topic, maar ik lees voor het eerst over dit condensorschotFlatisa schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:30:
Ik heb een wat oversized Evolar omkasting gekocht. In eerste instantie gelijk hetzeltde verhaal als eerder gemeld: recirculatie. Dat merk je aan de gemeten buitentemperatuur in de app.
Besteld bij Evolar ?
Hoeveel verbetering meet je nu tov de gemeten buitentemperatuur ?
Hangt de buitenunit bij jou aan de muur ? Bij mij staat ie in het grind op de grond.
[ Voor 4% gewijzigd door pjotter1965 op 12-02-2025 19:19 ]
Hij staat bij mij vrijstaand op de grond. Ik heb 2 buitenunits (voor-en achtertuin) dus goed mee te vergelijken. Eerder gaf de buitunit met de Evolar, vooral bij hard draaien, al snel een 2 a 3 graden lagere buitentemperatuur aan, oftewel recirculatie. Ik vermoed als het nog kouder zou zijn dat dat nog zou oplopen. Nu merk ik eigenlijk geen enkel verschil bij de gemeten buitentemperatuur, ook niet als de unit op maximale capaciteit draait (dus heel veel lucht moet verwerken in die omkasting). Unit staat overigens heel dicht tegen de voorzijde, zodat het condendorschot niet 'omzeild' kan worden door de luchtinlaten aan de zijkanten.pjotter1965 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:53:
[...]
Tjonge, ik volg al een tijdje dit topic, maar ik lees voor het eerst over dit condensorschot![]()
Besteld bij Evolar ?
Hoeveel verbetering meet je nu tov de gemeten buitentemperatuur ?
Hangt de buitenunit bij jou aan de muur ? Bij mij staat ie in het grind op de grond.
Ik heb het condensorschot inderdaad bij Evolar gekocht, voor iets van 70 euro is het een no-brainer. Ik snap niet waarom ze het niet standaard meeleveren eigenlijk. Wellicht dat het de gewone consument niet zo opvalt of boeit.
Holymoly... 100 euries voor 5 liter. Zeker de moeite waard om een keer schoon te maken, maar weet iemand misschien een middeltje dat net zo goed werkt en een paar tientjes minder kost? Of is dat echt THE sh*t?Soepstengel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:17:
[...]
Zelf (nog) geen last gehad van schimmel maar ik maak minstens 1 keer per jaar mijn binnen units en buiten units schoon met Advanced VerteX. Kost wel wat, maar het is geconcentreerd en je hebt relatief weinig nodig om 3 binnen units en 1 buiten unit te doen. Doet het in zo'n hoge druk spuit die je met de hand op druk kan brengen zodat je het goed tussen de ribben kan spuiten (kan je bij de action goedkoop halen en werkt prima). Ik laat het even 15 minuutjes zitten en daarna spuit ik hem weer door met gewoon water. Airco daarna op ontvochtigen stand om de vloeistof eruit te krijgen.
Heb laatst Huchem Airco Reiniger gekocht. Dat is van dat schuim om de verdamper unit binnen en buiten te reinigen. Nog niet getest, maar dat is erg goedkoop vergeleken met de concurrentie. Was 2,75 Euro per spuitbus van 400ml.xHEMANx schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:30:
[...]
Holymoly... 100 euries voor 5 liter. Zeker de moeite waard om een keer schoon te maken, maar weet iemand misschien een middeltje dat net zo goed werkt en een paar tientjes minder kost? Of is dat echt THE sh*t?
Jup, maar je doet er wel echt ontzettend lang mee. 250ml op 2 liter, daar heb ik 3 binnen units mee gedaan en de buiten unit, en er was nog over. 10 jaar doe ik ermee als ik 2 keer per jaar alles schoonmaak bij warm > koelen en andersom, denk zelfs dat 1 keer per jaar voldoende is.xHEMANx schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:30:
[...]
Holymoly... 100 euries voor 5 liter. Zeker de moeite waard om een keer schoon te maken, maar weet iemand misschien een middeltje dat net zo goed werkt en een paar tientjes minder kost? Of is dat echt THE sh*t?
Het is jammer dat ze niet 1 liter verkoper voor 1/5 van de prijs. Ik heb wel even verder gekeken, maar ik wou ook geen risico lopen en vooral iets goed hebben zonder te gaan experimenteren met goedkopere merken. Daarnaast verkoop ik wel een flesje aan m'n broer en stiefvader die sinds kort ook een airco hebben, scheelt weer!
edit: voor de buiten unit zou je eigenlijk een 1 op 4 verhouding moeten doen, als je dat volgt zal je er dus iets korter mee doen, maar alsnog lang imo
[ Voor 7% gewijzigd door Soepstengel op 12-02-2025 23:29 ]
Een tientje per jaar valt ook wel weer mee. Denk dat ik het dan toch maar ga halen. Een beetje onderhoudt is nooit verkeerd. ThxSoepstengel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:22:
[...]
Jup, maar je doet er wel echt ontzettend lang mee. 250ml op 2 liter, daar heb ik 3 binnen units mee gedaan en de buiten unit, en er was nog over. 10 jaar doe ik ermee als ik 2 keer per jaar alles schoonmaak bij warm > koelen en andersom, denk zelfs dat 1 keer per jaar voldoende is.
Het is jammer dat ze niet 1 liter verkoper voor 1/5 van de prijs. Ik heb wel even verder gekeken, maar ik wou ook geen risico lopen en vooral iets goed hebben zonder te gaan experimenteren met goedkopere merken. Daarnaast verkoop ik wel een flesje aan m'n broer en stiefvader die sinds kort ook een airco hebben, scheelt weer!
edit: voor de buiten unit zou je eigenlijk een 1 op 4 verhouding moeten doen, als je dat volgt zal je er dus iets korter mee doen, maar alsnog lang imo
Zal dit ook even bekijken straksFritso schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:59:
[...]
Heb laatst Huchem Airco Reiniger gekocht. Dat is van dat schuim om de verdamper unit binnen en buiten te reinigen. Nog niet getest, maar dat is erg goedkoop vergeleken met de concurrentie. Was 2,75 Euro per spuitbus van 400ml.
Dasty schijnt ook goed te werken, is eerder aan bod gekomen in dit topic. Het kost maar €3 per liter.xHEMANx schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:30:
[...]
Wordt in mijn omgeving ook wel nasty genoemd omdat het best wel heftig is. Ik zou het persoonlijk niet voor m’n airco gebruiken, maar iets wat er voor bedoeld is gezien het best een belangrijke functie vervuld. Better safe than sorry.Martin7182 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:25:
[...]
Dasty schijnt ook goed te werken, is eerder aan bod gekomen in dit topic. Het kost maar €3 per liter.
Wat je ook nog kunt overwegen is een stoomreiniger. Werkt ook prima om de verdamper te reinigen en bevat geen chemicaliën, enkel water. Voor de filters is dat wellicht minder geschikt ivm de hoge temperatuur, maar die kun je prima met wat groene zeep oid onder de kraan/douche reinigen.
[ Voor 4% gewijzigd door Fritso op 13-02-2025 09:48 ]
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic