Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 133 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-09 06:33
Beauty1010 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:34:
Je vraag behelst meerdere vragen.

Beide units hebben een nominale curve welke aangeeft wat het vermogen is bij 7C (folder) en bijvoorbeeld het minimale nominale vermogen bij -10C. Soms geven ze die bij -7 of zelfs -15, punt is die curves kan je intekenen. Dat zijn je nominale curves van je capaciteit.

Beide units hebben ook nog reserve capaciteit. Het maximale vermogen. Dat kan je aanspreken maar hoe dichter je bij die curve komt des te zwaarder je de unit belast. Daar is die niet op ontworpen om maanden vol te houden. Voor een capaciteitsberekening ga je dan (volgens de fabrikant) ook eerder uit van het beschikbare nominale vermogen dan het maximale vermogen.

Zet die curves in je eigen grafiek en je ziet welke unit meer nominaal en maximaal vermogen heeft bij -10C of welke andere temperatuur dan ook. Dat is echter een hele andere vraag dan welke unit het zwaarst is belast bij de berekening van de SCOP. Dat kan weer willekeurig beide units zijn. Je kan een relatief zwakke unit toch testen met een Hoge Pdesignh en andersom.

Dan naar je laatste vraag, die begrijp ik niet helemaal. De ME is in ieder geval zo efficiënt bij 12C dat die een COP heeft van 8. Hierdoor wordt iedere Watt opgenomen vermogen (even zonder verlies) omgezet in 8 Watt warmte. Omdat de minimale warmte afgifte volgens EUROVENT 1,2 kW is bij 12C en je ook weet dat de COP 8 is, weet je dat het opgenomen vermogen daar 150 Watt is geweest. Dit ondanks dat in de folder vast een lager minimaal opgenomen vermogen staat. Dat minimale vermogen is ook geen garantie, maar zegt slechts dat de unit (is mij ooit verteld) altijd meer zal opnemen dan dat. Niet dat de unit altijd kan terug moduleren naar die grens.

De ME unit MOET dus niet zuiniger zijn, hij IS efficiënter indien wellicht de Pana een COP heeft van zeg 7 bij dezelfde 12C en niet 8. MHI units kunnen bijvoorbeeld echt ver terugmoduleren, de ME units (voor zover ik ze ken) wat minder. Dat maakt de machine niet minder efficiënt als in dat ze meer energie verbuiken, de COP blijft in dit voorbeeld hoger. Maakt wel dat de unit minder snel 24 uur per dag aan kan staan en eerder de neiging heeft tot pendelen dan een unit die wellicht minder efficient is (COP =7) maar wel verder teug kan moduleren.

Gr Michel
Dit zijn de verwarmingscijfers, maar onderschat de software ook niet. Hoe een unit reageert onder bepaalde omstandigheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
Beauty1010 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:34:
Je vraag behelst meerdere vragen.

Beide units hebben een nominale curve welke aangeeft wat het vermogen is bij 7C (folder) en bijvoorbeeld het minimale nominale vermogen bij -10C. Soms geven ze die bij -7 of zelfs -15, punt is die curves kan je intekenen. Dat zijn je nominale curves van je capaciteit.

Beide units hebben ook nog reserve capaciteit. Het maximale vermogen. Dat kan je aanspreken maar hoe dichter je bij die curve komt des te zwaarder je de unit belast. Daar is die niet op ontworpen om maanden vol te houden. Voor een capaciteitsberekening ga je dan (volgens de fabrikant) ook eerder uit van het beschikbare nominale vermogen dan het maximale vermogen.

Zet die curves in je eigen grafiek en je ziet welke unit meer nominaal en maximaal vermogen heeft bij -10C of welke andere temperatuur dan ook. Dat is echter een hele andere vraag dan welke unit het zwaarst is belast bij de berekening van de SCOP. Dat kan weer willekeurig beide units zijn. Je kan een relatief zwakke unit toch testen met een Hoge Pdesignh en andersom.

Dan naar je laatste vraag, die begrijp ik niet helemaal. De ME is in ieder geval zo efficiënt bij 12C dat die een COP heeft van 8. Hierdoor wordt iedere Watt opgenomen vermogen (even zonder verlies) omgezet in 8 Watt warmte. Omdat de minimale warmte afgifte volgens EUROVENT 1,2 kW is bij 12C en je ook weet dat de COP 8 is, weet je dat het opgenomen vermogen daar 150 Watt is geweest. Dit ondanks dat in de folder vast een lager minimaal opgenomen vermogen staat. Dat minimale vermogen is ook geen garantie, maar zegt slechts dat de unit (is mij ooit verteld) altijd meer zal opnemen dan dat. Niet dat de unit altijd kan terug moduleren naar die grens.

De ME unit MOET dus niet zuiniger zijn, hij IS efficiënter indien wellicht de Pana een COP heeft van zeg 7 bij dezelfde 12C en niet 8. MHI units kunnen bijvoorbeeld echt ver terugmoduleren, de ME units (voor zover ik ze ken) wat minder. Dat maakt de machine niet minder efficiënt als in dat ze meer energie verbuiken, de COP blijft in dit voorbeeld hoger. Maakt wel dat de unit minder snel 24 uur per dag aan kan staan en eerder de neiging heeft tot pendelen dan een unit die wellicht minder efficient is (COP =7) maar wel verder teug kan moduleren.

Gr Michel
Ik heb even de units vergeleken, de Pana heeft ook een COP van > 8 bij 12º. Wellicht kan de Pana verder terugmoduleren, dus minder pendelen en daardoor wat lager jaarlijks verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-09 06:33
hansdg53 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:12:
[...]

Ik heb even de units vergeleken, de Pana heeft ook een COP van > 8 bij 12º. Wellicht kan de Pana verder terugmoduleren, dus minder pendelen en daardoor wat lager jaarlijks verbruik?
Dan komt dus de software om de hoek kijken. Hij moduleert alleen onder de ingestelde tempr. 17.5 terug naar zijn minimale vermogen (bekent bij importeur en bij Panasonic). Dus als je 17.5 +3 (temperatuur afwijking kan je instellen) zit je op 20.5 gaat de unit alsnog pendelen… volgende probleem als je dit doet, is de temperatuur bereikt gaat de unit in quite stand staan blazen waardoor de kamer niet goed op temperatuur blijft.

Dus het zijn niet alleen cijfers maar ook de werkelijke werking van de unit in de praktijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-09 12:20
Wat opgegeven energieverbruik is wat mij betreft toch echt als eerste het verschil in Pdesignh de verklaring. Dit omdat ze formeel onder dezelfde testomstandigheden hun SCOP realiseren. De ME heeft een hogere Pdesign, levert hierdoor bij iedere referentietemperatuur meer warmte en zal zelfs bij dezelfde SCOP dus meer energie moeten verbruiken.

Dat dit in de praktijk alsnog weer anders kan uitvallen wil ik direct aannemen, dat gaat mijn kennis en ervaring voorbij.

Gr Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 07:58:
[...]

Vanmorgen was dan het moment van de waarheid, klapt F7 eruit, of start de airco netjes op?
Helaas klapte F7 er uit bij de opstart van de airco, dat betekent dat ik maandag de installateur ga bellen :'(
Heb nog even teruggezocht naar de factuur van de airco, oktober 2018 geleverd / geïnstalleerd.

Hopelijk komt de installateur met een goede oplossing / kan er wellicht een onderdeel vervangen worden.
Voor nu de unit nog maar even gebruiken aan de haspel, dan werkt hij in ieder geval / heb ik toch warmte in de woonkamer.
Vanochtend telefonisch contact gehad met een installateur (gevonden via daikin.nl). Uitgelegd wat het probleem is met de Daikin Ururu Sarara. Moest even mailtje sturen met typeplaatje / serienummer.

Krijg nu een reactie terug dat ik blijkbaar een budget serie van Daikin heb en dat kosten om te analyseren / repareren niet in verhouding staan met een nieuwe unit.

Nieuwe binnen en buitenunit, €2000 incl. btw (met F-gassen verplichting). Ze plaatsen dan 1 op 1...

Nu heb ik met verbazing de mail gelezen, ik dacht dat de Ururu Sarara het 'top' model destijds was van Daikin, maar schijnbaar zijn daar ooit budget series van geweest?? :o

* Inmiddels met 2 andere installateurs contact opgenomen, daar ga ik ook een optie / reactie van krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 27-01-2025 10:35 ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:51
Zanzibar-1337 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:10:
[...]

Vanochtend telefonisch contact gehad met een installateur (gevonden via daikin.nl). Uitgelegd wat het probleem is met de Daikin Ururu Sarara. Moest even mailtje sturen met typeplaatje / serienummer.

Krijg nu een reactie terug dat ik blijkbaar een budget serie van Daikin heb en dat kosten om te analyseren / repareren niet in verhouding staan met een nieuwe unit.

Nieuwe binnen en buitenunit, €2000 incl. btw (met F-gassen verplichting). Ze plaatsen dan 1 op 1...

Nu heb ik met verbazing de mail gelezen, ik dacht dat de Ururu Sarara het 'top' model destijds was van Daikin, maar schijnbaar zijn daar ooit budget series van geweest?? :o

* Inmiddels met 2 andere installateurs contact opgenomen, daar ga ik ook een optie / reactie van krijgen.
Jammer. Als ze alleen vervanging van de hele unit aanbieden, dan zou ik voor een praktische oplossing gaan:
- meer kabellengte of een iets dunnere kabel zodat je de stroompiek dempt.
- of misschien een andere zekering; iets zwaarder of andere karakteristiek voor zover dit veilig kan en toegestaan is.
- of de NTC-truuk (experimenteel, alleen als laatste goedkope redmiddel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
Ok, gezien alle positieve berichten over de MHI ben ik daar nu wel in geinteresseerd. Maar als ik naar de site van MHI ga, zie ik voor consumenten alleen maar opties voor single split systemen. Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:04
matth111 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:51:
Hoe zit het tegenwoordig met de panasonic home assistant integratie? Werkt deze al terug?
Voorlopig bij offertes nog aan het twijfelen tussen Panasonic en Daikin (+-500 EUR duurder voor een multisplit met 4 binnenunits)
Voor 500 euro meer een Daikin i.p.v. panasonic. Ik wist het wel Daikin. Intergratie met wat dan ook kan me gestolen worden. Comfort gaat daarboven :)
Voor mij niet veel anders meer dan MHI of Daikin. Anders merken heb ik gezien en gehoord bij vrienden en collega's. Ik denk als ze het opnieuw moeten doen dat ze ook andere keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
hansdg53 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:51:
Ok, gezien alle positieve berichten over de MHI ben ik daar nu wel in geinteresseerd. Maar als ik naar de site van MHI ga, zie ik voor consumenten alleen maar opties voor single split systemen. Mis ik iets?
Ik denk het wel. Want ze hebben een hele batterij mogelijkheden aan multisplit. Ik denk dan een losse buitenunit en meerdere binnenunits die je dan koopt in een bepaalde configuratie.
Tip.. Kijk ook even in de brochure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-09 13:10
HugoStiglitz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:02:
[...]

Voor 500 euro meer een Daikin i.p.v. panasonic. Ik wist het wel Daikin. Intergratie met wat dan ook kan me gestolen worden. Comfort gaat daarboven :)
Voor mij niet veel anders meer dan MHI of Daikin. Anders merken heb ik gezien en gehoord bij vrienden en collega's. Ik denk als ze het opnieuw moeten doen dat ze ook andere keuzes maken.
Ok bedankt. Panasonic installateur stelt wel een 8KW buitenunit voor en Daikin installateur een 6,8KW. Als ik naar de werking kijk:
Panasonic buitenunit 8KW: koelen tussen 3-9,2KW verwarmen tussen 4,2-10,6KW
Daikin buitenunit 6,8KW: koelen tussen 1,97-7,78 KW verwarmen tussen 2,47-10,81KW

De Daikin kan verder terug moduleren en dus zuiniger/efficiënter draaien?
Verschil in max. koelen is verwaarloosbaar (9,2KW tov 7,78KW)?

Binnenunits zijn 5KW voor woonkamer (60m²) 2*2KW voor slaapkamers en 3,5KW vloermodel voor zolder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Kijk ook naar de vermogens bij -10°C bijv. Sommige modellen vallen dan flink door de mand omdat er weinig vermogen overblijft.

https://www.eurovent-certification.com/en/ is een onafhankelijke organisatie die dit soort zaken test.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2025 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansdg53
HugoStiglitz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:05:
[...]

Ik denk het wel. Want ze hebben een hele batterij mogelijkheden aan multisplit. Ik denk dan een losse buitenunit en meerdere binnenunits die je dan koopt in een bepaalde configuratie.
Tip.. Kijk ook even in de brochure.
Zojuist even naar de brochure gekeken die verwarrend genoeg te vinden was onder "support" en niet, zoals je zou verwachten, onder "consument". Maar de brochure vind ik ook verwarrend. Onder single split vind ik de combination (voor 3.5KW) van SRK35ZSX binnenunit met SRC35ZSX buitenunit. Voor multi units wordt niet aangegeven welke binnenunits kunnen worden gebruikt. Moet ik daaruit afleiden dat Multiunits elke binnenunit die bij de single unit specificaties zijn aangegeven kunnen gebruiken? (binnen het vermogensbereik uiteraard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@hansdg53 Zie ook de uitgebreide brochure (120 pag., 57MB) die ik hier heb gelinkt: ThinkPad in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Daar staat een combinatietabel in, met welke binnendelen op welke buitenunits kunnen. De 'lot10' MHI website link die ik noem is ook handig, dan kun je zelf spelen met combinaties en kijken wat voor COP/energielabel e.d. eruit komt rollen.

De informatieverstrekking in NL voor MHI vind ik vrij karig, gaat allemaal via de importeurs (Stulz en Coolmark) en die lijken alleen de versimpelde consumenteninfo te verstrekken.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 12:29
We hebben momenteel een huis met radiators en een hybride warmtepomp. Daarmee houden we het huis comfortabel op temperatuur met een bescheiden energierekening.

We gaan verhuizen naar een 'klassieke' setup met radiators en een CV ketel. De maandlasten aan energie zijn daarom naar verwachting 80-100 euro hoger. Ik weet inmiddels wat er bij komt kijken om een (hybride) warmtepomp te plaatsen. Dat is niet onmogelijk, maar de plaatsing van de binnenunit en buitenunit is in het nieuwe huis n.a.w. een uitdaging.

Om toch iets aan verduurzaming en kostenbesparing te doen overweeg ik om een Daikin 3.5 kW L/L Vloer unit te plaatsen in de woonkamer, naast de bestaande radiator onder de ramen van de voorgevel.

Ik vermoed dat als ik de begane grond comfortabel warm stook dat het bovenhuis door trek door het trappenhuis nooit enorm koud kan blijven.

Ik begrijp goed dat het inzetten van een extra warmtebron de regeling van de kamerthermostaat + radiators verstoort, maar zijn er afgezien daarvan grote bezwaren voor een dergelijke opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
ThinkPad schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:27:
@hansdg53 Zie ook de uitgebreide brochure (120 pag., 57MB) die ik hier heb gelinkt: ThinkPad in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Daar staat een combinatietabel in, met welke binnendelen op welke buitenunits kunnen. De 'lot10' MHI website link die ik noem is ook handig, dan kun je zelf spelen met combinaties en kijken wat voor COP/energielabel e.d. eruit komt rollen.

De informatieverstrekking in NL voor MHI is vrij karig, gaat allemaal via de importeurs (Stulz en Coolmark) en die lijken alleen de versimpelde consumenteninfo te verstrekken.
Super, dank! De keuzes zijn overweldigend. Ik wil mijn woonkamer (66m3) verwarmen en liefst ook de keuken (30m3) die via een (deur)opening met de woonkamer verbonden is. Zou één binnenunit dat aankunnen of is het beter om 2 units te doen, allebei met een lager vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zie topicwarning, eigen topic (met iets van een plattegrond o.i.d.) is dan gewenst (verwijzing in dit topic naar je eigen topic is prima). Consensus over het algemeen is wel dat twee units betere warmteverdeling geeft.

@SuperR1902 Ik zou de kosten van L/L en L/W even goed tegen elkaar afwegen. Qua comfort gaat er niets boven een L/W warmtepomp. Toen ik de airco's boven nog niet in bedrijf had liet ik de kamerdeur wel eens open staan, om warmte daarheen te krijgen. Er ging wel wat warmte naar boven, maar het bleef er redelijk fris, zeker met vorst tikten de slaapkamers al gauw de 15 graden aan. Voor ouderslaapkamer geen punt, maar kinderslaapkamer waar ze spelen vind ik dat te koud en zetten toen we toch af en toe de CV nog even aan. Verwacht er niet teveel van. Unit in de woonkamer zal ook gaan optoeren als er koude luchtstroom vanuit de open deur de woonkamer in stroomt waardoor je dus meer geluid hebt.

[ Voor 111% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:09
hansdg53 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:03:
[...]

Super, dank! De keuzes zijn overweldigend. Ik wil mijn woonkamer (66m3) verwarmen en liefst ook de keuken (30m3) die via een (deur)opening met de woonkamer verbonden is. Zou één binnenunit dat aankunnen of is het beter om 2 units te doen, allebei met een lager vermogen?
Een eigen topic is idd het handigste, zoals hierboven aangegeven. Maar heel kort, in mijn situatie: Als ik de afgelopen week met -2 tot 0 graden en veel mist buiten de woonkamer-keuken tot 20 graden verwarmde met de airco daar, dan was mijn ernaast gelegen werkkamer zo'n 18 graden met de deur open. verder geen verwarming gebruikt. Dat merk je wel als je de werkkamer inloopt, maar voor mij was dat prima te doen. Echter, als bij jou net de lucht anders stroom, of de isolatie minder is, kan het zomaar 3 of 4 graden verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
SuperR1902 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:49:
We hebben momenteel een huis met radiators en een hybride warmtepomp. Daarmee houden we het huis comfortabel op temperatuur met een bescheiden energierekening.

We gaan verhuizen naar een 'klassieke' setup met radiators en een CV ketel. De maandlasten aan energie zijn daarom naar verwachting 80-100 euro hoger. Ik weet inmiddels wat er bij komt kijken om een (hybride) warmtepomp te plaatsen. Dat is niet onmogelijk, maar de plaatsing van de binnenunit en buitenunit is in het nieuwe huis n.a.w. een uitdaging.

Om toch iets aan verduurzaming en kostenbesparing te doen overweeg ik om een Daikin 3.5 kW L/L Vloer unit te plaatsen in de woonkamer, naast de bestaande radiator onder de ramen van de voorgevel.

Ik vermoed dat als ik de begane grond comfortabel warm stook dat het bovenhuis door trek door het trappenhuis nooit enorm koud kan blijven.

Ik begrijp goed dat het inzetten van een extra warmtebron de regeling van de kamerthermostaat + radiators verstoort, maar zijn er afgezien daarvan grote bezwaren voor een dergelijke opstelling?
Dat zal heel erg van zaken als isolatie afhangen. Is die op orde dan zal een goed deel van de warmte energie in de woonkamer naar boven trekken. Of dat via het trapgat of het plafond gaat hangt heel erg af van hoe je huis in elkaar zit. Zit je trapgat open in de woonkamer dan zal idd daar veel door kunnen trekken, mits je woonkamer niet net door dat trapgat frisse lucht aanzuigt.

En je kan kijken naar een systeem met een slimme thermostaat en radiatorknoppen die ook de CV aan kan slingeren voor andere kamers dan waar je thermostaat hangt. Dat kan dus niet met elke slimme radiatorknop die te koop is, het moet echt een systeem zijn waar de radiatorknop met je thermostaat samen werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door svenk91 op 27-01-2025 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
svenk91 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:34:
[...]

Een eigen topic is idd het handigste, zoals hierboven aangegeven. Maar heel kort, in mijn situatie: Als ik de afgelopen week met -2 tot 0 graden en veel mist buiten de woonkamer-keuken tot 20 graden verwarmde met de airco daar, dan was mijn ernaast gelegen werkkamer zo'n 18 graden met de deur open. verder geen verwarming gebruikt. Dat merk je wel als je de werkkamer inloopt, maar voor mij was dat prima te doen. Echter, als bij jou net de lucht anders stroom, of de isolatie minder is, kan het zomaar 3 of 4 graden verschillen.
Dan zou ik voor een 4,5 of 5kw buitenunit gaan en een 3,5 binnenunit voor de woonkamer en een 1,5 voor de keuken. Helaas blijkt dat in de combinatietabel niet mogelijlk, want de 1,5 Kw binnenunits zijn alleen te combineren met de 3,0 en 4,1 buitenunits. ;( Wellicht biedt Daikin een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
matth111 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:24:
[...]

Ok bedankt. Panasonic installateur stelt wel een 8KW buitenunit voor en Daikin installateur een 6,8KW. Als ik naar de werking kijk:
Panasonic buitenunit 8KW: koelen tussen 3-9,2KW verwarmen tussen 4,2-10,6KW
Daikin buitenunit 6,8KW: koelen tussen 1,97-7,78 KW verwarmen tussen 2,47-10,81KW

De Daikin kan verder terug moduleren en dus zuiniger/efficiënter draaien?
Verschil in max. koelen is verwaarloosbaar (9,2KW tov 7,78KW)?

Binnenunits zijn 5KW voor woonkamer (60m²) 2*2KW voor slaapkamers en 3,5KW vloermodel voor zolder
Dat zijn nogal zware units voor de ruimtes is mijn eerste gedachte. Ter referentie mijn woonkamer is prima op temperatuur met een 3,5KW. Is qua oppervlakte iets kleiner.
Voor een slaapkamer een 2KW is wat aan de zware kant. Een 1,5 kan het denk ik ook wel aan tenzij je enkelglas hebt en slechte isolatie (dan zou ik dat eerder aanpakken ;)). Hetzelfde voor de zolder.
Je kunt zelf ook een beetje gaan rekenen er mee.

Tevens zou ik zelf ook niet kiezen voor 1 buiten unit met 4 losse binnen units. Als ik ruimte en geld genoeg zou hebben zou ik kiezen voor 4 losse. Maar in dit geval wellicht een combi van 2x2 (als dat kan).
Ik lees diverse berichten over geluid uit de units als anderen aan staan, dat zou voor mij reden kunnen zijn, maar ook zeker het terug moduleren. De zware units kunnen dit wat slechter waardoor je denk ik het bekende pendelen gaat krijgen als je maar 1 binnenunit aan hebt staan en deze eigenlijk niet veel vermogen nodig hebt.

En met bovenstaande. Ik zou nog steeds Daikin kiezen of MHI. Die doen het over de hele linie gewoon net even wat beter. En zeker voor een verschil van 500 euro zou het voor mij een no-brainer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 12:29
ThinkPad schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:27:
Ik zou de kosten van L/L en L/W even goed tegen elkaar afwegen. Qua comfort gaat er niets boven een L/W warmtepomp.
Dat is ook een van de zaken waardoor ik twijfel.

-Die Daikin kost enkel aan hardware voor de binnen + buiten unit zo'n 1600 euro.
-Een basic split hybride warmtepomp kost aan binnen + buitenunit ongeveer 3.000 als je de subsidie mee rekent.

Wel duurder, maar wel een aanzienlijk meer complete oplossing. Achja. we peinzen nog even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
hansdg53 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:36:
[...]

Dan zou ik voor een 4,5 of 5kw buitenunit gaan en een 3,5 binnenunit voor de woonkamer en een 1,5 voor de keuken. Helaas blijkt dat in de combinatietabel niet mogelijlk, want de 1,5 Kw binnenunits zijn alleen te combineren met de 3,0 en 4,1 buitenunits. ;( Wellicht biedt Daikin een oplossing.
Is een 4,1kW buitenunit niet genoeg? Hier verwarm ik zelf met een 3,5kW ZSX van MHI en die hield de boel de afgelopen twee weken met gemak warm. In een label C woning uit de jaren 70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
svenk91 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:34:
[...]

Is een 4,1kW buitenunit niet genoeg? Hier verwarm ik zelf met een 3,5kW ZSX van MHI en die hield de boel de afgelopen twee weken met gemak warm. In een label C woning uit de jaren 70.
Zou kunnen. Maar helaas is niet aangegeven hoe een 3,5 ZSX samenwerkt met de 4.1. In een single split setup met een 3,5 Kw buitenunit kan de vermogensvraag tussen de 0.8 and 6.8 liggen. De 4.1 kan tot 7Kw aan dus zou er dan het ergste geval geen vermogen over zijn voor de 2e unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
Even mijn 2 centen over de Daikin68

De 6,8 van Daikin zal vast de 3 of 4MXM68 zijn. In de combi 2 + 2 + 3,5 + 3,5 binnen units van de FTXM serie is er dan nog steeds bij -10C zelfs >8 kW vermogen met als opgenomen vermogen net boven de 2 kW. Althans, volgens de enigszins gedateerde specs van Daikin zelf van wel enige jaar geleden. Even doorbladeren eind hoofdstuk 5.

https://www.google.com/ur...Vaw1XfYPO17C7kGhvTjPb8sN3

De combi met niet een 3,5 als vierde unit maar een 5 kW staat er niet tussen, ik twijfel er ook aan of je die kwijt kan/mag op de MXM68 serie. Maar dat heb je vast uitgezocht. Dit zijn cijfers die je niet leest bij EUROVENT. Daar staat een Pdesignh, het vermogen bij -10C welke als uitgangspunt is genomen om de SCOP vast te stellen, van 4,8 kW. Die Pdesignh zegt ‘niets’ over de werkelijke capaciteit van de unit. Het zegt slechts dat wil je SCOP halen dan mag je niet meer warmte vragen van de unit bij -10C dan 4,8 kW. Eigenlijk maar 4,25 kW omdat de Tbiv -7C is en niet -10C (Bron EUROVENT). Anders gezegd, tot -7C kan de 4MXM 4,25 zelfstandig leveren binnen deze opgegeven SCOP maar heeft bij koudere temperaturen een fictieve Back up nodig (Back up heat) wil je de SCOP halen. Hij kan zoals gezegd veel meer warmte geven (zie eerder) maar dan wordt je SCOP lager.

Ik twijfel er verder sterk aan of de Daikin verder kan moduleren zoals jij opgeeft. Bij test referentie temperatuur van 12C (casus D bij EUROVENT) staat een warmte afgifte van 3,68 kW. Dat is bij een belasting van 15% van de unit. Bij een Pdesign van 4,8 kW had daar 0,7 kW moeten staan indien de unit netjes naar 15% terug zou kunnen, en dat staat er niet. Zelfs bij 7C haalt de unit niet om te blijven op of onder de 35% van Pdesignh (test referentie C Bron: EUROVENT).

Die minimale afgifte zegt naar mijn beeld dat de unit nooit minder warmte afgeeft dan 2,47 kW, maar het zegt niet dat dit ook bij 12C of warmer is. In de praktijk lees ik hier ook van lagere opgenomen vermogens dan de folder, maar neem niet te snel aan dat de MXM68 zo flexibel is indien EUROVENT je deze informatie geeft. Dat is nogal wat hoor, bijna 4 kW aan warmte. En dat is slechts bij 12C laat staan bij 15C waar de COP vast nog hoger wordt.

Succes Michel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Laatst online: 20-03 23:09
Toch maar even een warmtelint in de buitenunit gelegd. Nu hopen op nog één weekje vrieskou!!! -O- Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shL5IeGJmidzD3Sd8YdDKzssabk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuKAL8E7cIhm2RE48IFCxQ2V.jpg?f=fotoalbum_large

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:36
xHEMANx schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:19:
Toch maar even een warmtelint in de buitenunit gelegd. Nu hopen op nog één weekje vrieskou!!! -O- [Afbeelding]
Had je een stopcontact in de buurt voor dat lint?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Rsport40 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:47:
[...]

Redelijk. Wel een verlengkabeltje nodig.

Nu nog kijken of het werkt. Kan maar zo dat de eerste test pas over een paar jaar is. 😅 Vorig jaar ook niet nodig gehad.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:29
Rsport40 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:47:
[...]

Zit toch een werkschakelaar naast waar nog wel een warteltje vrij is neem ik aan? Buiten WCD er recht onder, klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Doesnotcompute schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 06:24:
[...]

Zit toch een werkschakelaar naast waar nog wel een warteltje vrij is neem ik aan? Buiten WCD er recht onder, klaar :)
Kan ook aangesloten zitten via de binnen unit.

Of nog gekker
Onze buren hebben de binnen en buitenunit aan de voorkant vh huis, maar de stekker zit in hun enige geaarde stopcontact achter in het huis. (Loopt een kabelgoot van voor naar achter.) :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Doesnotcompute schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 06:24:
[...]

Ik zou de aansluitkabel binnendoor naar de klemmenstrook van de buitenunit leiden, stekker eraf knippen.
Meeste van die dingen hebben een ingebouwde temperatuurschakelaar meen ik, dus dan zou je het prima permanent aangesloten kunnen laten.

@xHEMANx Heb je een linkje van het warmtelint die je gekocht hebt?

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 28-01-2025 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-09 13:44
Afgelopen zomer is er een Mitsubishi Airco bij ons op zolder geplaatst, zodat mijn dochter haar slaapkamer kan koelen en verwarmen. Het huis wordt -op de zolder na- verwarmt door warmtepomp/vloerverwarming. Het gaat om een nieuwbouwwoning (hoekwoning), eind 2023 opgeleverd.

Ik weet niet of ik mijn vraag hier moet stellen, maar het gaat me om de installatie van de airco, en dan het gat wat in de gevel is geboord specifiek. Hieronder 3 fotos van het gat.
Buiten hangt een buitenunit, binnen de binnenunit. Ze hangen beide op dezelfde locatie, dus recht achter elkaar om t zo maar te zeggen.

Vooropgesteld, ik heb 0,0 verstand van airco's en het installeren ervan. Ik probeer info op te halen zodat ik er gevoel bij krijg.

Waar het om gaat is dat ik denk dat het gat aan de buitenkant niet dicht is gemaakt. Ook geen idee of dit nodig is, maar op een gegeven moment voelde mijn dochter wind achter de binnenunit vandaag komen. En bij flinke wind op de gevel voelde je echt kou en wind axhter de airco weg komen.
Dit gemeld bij de installateur, die heeft vervolgens een geel schoonmaakdoekje in het gat vanaf de binnenkant gepropt. Ik zou zelf zeggem pur dat gat dicht maar hij gaf aan dat het pur teveel zou uitzetten waardoor de leidingen dicht zouden knellen. Klonk me aannemelijk in de oren.

Maar nu denk ik, als het gat aan de binnenkant open was, dan zal het gat aan de buitenkan vast ook open zijn. En als het gat aan de buitenkant open is, komt er dan regen en nattigheid in de muur?
En zou hij dat gat dan niet gewoon ook van de buitenkant moeten dichten?
Ben benieuwd of iemand me hier wat inzichten over kan geven :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kyg0gnT/IMG-5832.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wKH53T0/IMG-5833.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C01tZtv/IMG-5834.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-09 16:21
Meestal wordt dat afgepurd, en zit er buiten iets van een leidinggoot met een afdekkapje.
Voel je koude lucht waaien?

Waarom denk je dat er iets mis is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
De installaties die ik gezien heb worden de gaten altijd met pur dicht gemaakt. Zowel via de binnen en de buitenkant zodat het gat weer dicht zit.
Lijkt me ook niet dat pur de leidingen dicht kan drukken. Een geel doekje wat je er in propt zal dat eerder doen.
Mijn idee, doekje er uit en pur er in. Desnoods zelf even doen van binnenuit is de toch in ieder geval weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
deBennie schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:35:
Dit gemeld bij de installateur, die heeft vervolgens een geel schoonmaakdoekje in het gat vanaf de binnenkant gepropt. Ik zou zelf zeggem pur dat gat dicht maar hij gaf aan dat het pur teveel zou uitzetten waardoor de leidingen dicht zouden knellen. Klonk me aannemelijk in de oren.
Die is echt helemaal geschift die installateur. Leidingen dichtknellen door PUR.. die dingen kunnen 40/50 bar aan. Je muren scheuren eerder dan dat die leidingen dicht knellen 8)7 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
ThinkPad schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 07:23:
[...]

Ik zou de aansluitkabel binnendoor naar de klemmenstrook van de buitenunit leiden, stekker eraf knippen.
Meeste van die dingen hebben een ingebouwde temperatuurschakelaar meen ik, dus dan zou je het prima permanent aangesloten kunnen laten.

@xHEMANx Heb je een linkje van het warmtelint die je gekocht hebt?
In Nederland waren de linten met een beetje fatsoenlijke prijs (20+euro) allemaal 10 of 15w per meter.

Als ik meer wattage wil dan 15w betaal ik meer dan 50 euro voor een lint hier. Vond ik een beetje duur om uit te proberen.

Dus even op ali gezocht. 20w per meter. Metertje genomen. Nog geen 5 euro. Wordt aardig warm, had hem bijna op de bank gelegd om savonds op te gaan zitten. :+

https://a.aliexpress.com/_EJz6pa0

[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 29-01-2025 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:07
Glashelder schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:16:
[...]

Die is echt helemaal geschift die installateur. Leidingen dichtknellen door PUR.. die dingen kunnen 40/50 bar aan. Je muren scheuren eerder dan dat die leidingen dicht knellen 8)7 8)7
Bovendien kiest PUR de weg van de minste weerstand; die zal dus naar buiten en naar binnen uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Afgelopen zomer is er een Mitsubishi Airco bij ons op zolder geplaatst, zodat mijn dochter haar slaapkamer kan koelen en verwarmen. Het huis wordt -op de zolder na- verwarmt door warmtepomp/vloerverwarming. Het gaat om een nieuwbouwwoning (hoekwoning), eind 2023 opgeleverd.

Ik weet niet of ik mijn vraag hier moet stellen, maar het gaat me om de installatie van de airco, en dan het gat wat in de gevel is geboord specifiek. Hieronder 3 fotos van het gat.
Buiten hangt een buitenunit, binnen de binnenunit. Ze hangen beide op dezelfde locatie, dus recht achter elkaar om t zo maar te zeggen.

Vooropgesteld, ik heb 0,0 verstand van airco's en het installeren ervan. Ik probeer info op te halen zodat ik er gevoel bij krijg.

Waar het om gaat is dat ik denk dat het gat aan de buitenkant niet dicht is gemaakt. Ook geen idee of dit nodig is, maar op een gegeven moment voelde mijn dochter wind achter de binnenunit vandaag komen. En bij flinke wind op de gevel voelde je echt kou en wind axhter de airco weg komen.

Maar nu denk ik, als het gat aan de binnenkant open was, dan zal het gat aan de buitenkan vast ook open zijn. En als het gat aan de buitenkant open is, komt er dan regen en nattigheid in de muur?
En zou hij dat gat dan niet gewoon ook van de buitenkant moeten dichten?
Ben benieuwd of iemand me hier wat inzichten over kan geven :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb het gat zelf dichtgepurd. Als ik de afzuigkap aan deed, dan zoog die koude lucht de woonkamer in door het gat, waardoor destijds met interne sensor de airco 2x zo hard ging blazen, omdat die koude lucht langs de sensor werd gezogen.

Tot nu toe nog geen last gehad van dichtgedrukte kabels. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
xHEMANx schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:54:
[...]

In Nederland waren de linten met een beetje fatsoenlijke prijs (20+euro) allemaal 10 of 15w per meter.

Als ik meer wattage wil dan 15w betaal ik meer dan 50 euro voor een lint hier. Vond ik een beetje duur om uit te proberen.

Dus even op ali gezocht. 20w per meter. Metertje genomen. Nog geen 5 euro. Wordt aardig warm, had hem bijna op de bank gelegd om savonds op te gaan zitten. :+

https://a.aliexpress.com/_EJz6pa0
Die lijkt geen thermostaat te hebben en en zal zodra hij stroom krijgt dus gaan verwarmen.
Daarnaast is hij ongeaard en dat vind ik ook zo-zo (als hij langs een scherpe rand van de bodemplaat schuurt dan kan er 230V op je airco komen te staan als de aarding van je airco niet goed is). Als ik op Google zoek op 'warmtelint' dan is bijna alles met een randaardestekker, zou ik zelf toch een wat fijner idee vinden (ik weet niet hoe de aarde dan zit, loopt die mee over de volle lengte van het warmtelint?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-09 14:45
Afgelopen zomer is er een Mitsubishi Airco bij ons op zolder geplaatst, zodat mijn dochter haar slaapkamer kan koelen en verwarmen. Het huis wordt -op de zolder na- verwarmt door warmtepomp/vloerverwarming. Het gaat om een nieuwbouwwoning (hoekwoning), eind 2023 opgeleverd..........
moet uiteraard netjes afgedicht worden. Bij ons is dat destijds met een soort "klei" afgesmeerd / dicht gemaakt i.p.v. pur.

zoiets was dat
https://www.elektrototaal...ichtingsmateriaal-4159753

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
ThinkPad schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:13:
[...]

Die lijkt geen thermostaat te hebben en en zal zodra hij stroom krijgt dus gaan verwarmen.
Daarnaast is hij ongeaard en dat vind ik ook zo-zo (als hij langs een scherpe rand van de bodemplaat schuurt dan kan er 230V op je airco komen te staan als de aarding van je airco niet goed is). Als ik op Google zoek op 'warmtelint' dan is bijna alles met een randaardestekker, zou ik zelf toch een wat fijner idee vinden (ik weet niet hoe de aarde dan zit, loopt die mee over de volle lengte van het warmtelint?)
Dat hij geen thermostaat heeft maakt me niks uit. Zodra ik de eerst ijspegel zie, dan zet ik hem aan het stroom.

Die geaarde stekker vind ik zorgelijker. Die kan ik er wrs niet zelf opzetten? Want dan moet het snoer uit 3 kabels bestaan correct? (Heb hier nl nog wel een geaarde stekker liggen.) airco zit wel op dezelfde groep en is goed geaard. Lost dat het probleem op?

Aan de andere kant, zal ik nooit aan de kabel zitten en ligt die daar maar een beetje te liggen tot er een keer vrieskou komt, dus tsja... Kan weinig spannends gebeuren?

Over spannende dingen gesproken, het warmtelint raakt wel de (tsja hoe noem je dat) de dunne ijzeren luxaflex achtige dingen waar de buisjes doorheen lopen. Kan dat spul zo heet worden (bij koelen? Of defrosten?) dat het plastic om het warmte lint kan smelten? :?

[ Voor 12% gewijzigd door xHEMANx op 29-01-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[quote]xHEMANx schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:20:
[...]

Dat hij geen thermostaat heeft maakt me niks uit. Zodra ik de eerst ijspegel zie, dan zet ik hem aan het stroom.

Die geaarde stekker vind ik zorgelijker. Die kan ik er wrs niet zelf opzetten? Want dan moet het snoer uit 3 kabels bestaan correct? (Heb hier nl nog wel een geaarde stekker liggen.)

Aan de andere kant, zal ik nooit aan de kabel zitten en ligt die daar maar een beetje te liggen tot er een keer vrieskou komt, dus tsja... Kan weinig spannends gebeuren?
[/quote]

Tsja wat zal ik daar opzeggen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@xHEMANx @TvanW
De metalen buitenkant van de airco is reeds geaard, dus ik zou me niet al teveel zorgen maken ;) Die kan onmogelijk onder stroom komen te staan.

Daarbij doe ik wel even de aanname dat die inderdaad geaard is aangesloten }:O

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:29
Eens. Als je airco ook nog met een aardlek beveiligd is, niet te druk om maken. Het is immers maar een test. Mocht je het gewenste resultaat behalen, eentje met sensor en randaarde kopen?

Je zou het miss ook nog kunnen automatiseren om een uurtje te verwarmen na het detecteren van een defrost oid. :P

[ Voor 23% gewijzigd door Doesnotcompute op 29-01-2025 20:40 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Martin7182 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:48:
[...]

Jammer. Als ze alleen vervanging van de hele unit aanbieden, dan zou ik voor een praktische oplossing gaan:
- meer kabellengte of een iets dunnere kabel zodat je de stroompiek dempt.
- of misschien een andere zekering; iets zwaarder of andere karakteristiek voor zover dit veilig kan en toegestaan is.
- of de NTC-truuk (experimenteel, alleen als laatste goedkope redmiddel).
Dankjewel voor het meedenken, maar ik heb het denk ik al opgelost :o ...!

Ik werd eergisteren door de tweede installateur gebeld (heb er uiteindelijk 3 benaderd), die gaf aan dat hij wel wilde langskomen, maar eerst een vraag had over het onderhoud (in mijn verwachting, o niet onderhouden, dan zal het daar wel mis gaan). Uitgelegd dat ik de buitenunit 2 x per jaar zelf schoonmaak en de binnenunit 2/3 x per jaar. Daar was hij erg positief over en toen kwam hij met het volgende;

Het vermoeden is dat het ventilatorblad te strak is aangedraaid waardoor hij te zwaar eraan moet trekken om op te starten. Hierdoor een piekspanning ontstaat en het automaat eruit klapt. We willen hier best een monteur voor langs sturen, maar verwachten dat je dit zelf ook goed kan controleren / testen. Kwestie van een slagje losser draaien.

Bij de vorige onderhoudsbeurt heb ik inderdaad voor het eerst het ventilatorblad eraf gehaald, die was wat smerig, dus heb ik netjes schoongemaakt en teruggeplaatst... :o Ik heb dinsdag het boutje een tik losser gezet (zat inderdaad wat strak) en wat denk je (wellicht juich ik te vroeg...), de afgelopen twee dagen start hij weer gewoon op zonder dat het automaat eruit klapt!~ *O*

Dat had ik zelf nooit bedacht en was ongetwijfeld *per ongeluk* opgelost geweest wanneer een monteur de buitenunit uit elkaar had gehaald, maar dan had ik nooit geweten wat de oorzaak zou zijn. Weer wat geleerd, het ventilatorblad dus niet te strak aandraaien, dat kan (vooral in combinatie met kouder weer) een verhoogde aanlooppiek geven. Veel geld bespaard, wat bijgeleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:24
Zanzibar-1337 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 06:38:
[...]

Ik werd eergisteren door de tweede installateur gebeld (heb er uiteindelijk 3 benaderd), die gaf aan dat hij wel wilde langskomen, maar eerst een vraag had over het onderhoud (in mijn verwachting, o niet onderhouden, dan zal het daar wel mis gaan). Uitgelegd dat ik de buitenunit 2 x per jaar zelf schoonmaak en de binnenunit 2/3 x per jaar. Daar was hij erg positief over en toen kwam hij met het volgende;

Het vermoeden is dat het ventilatorblad te strak is aangedraaid waardoor hij te zwaar eraan moet trekken om op te starten. Hierdoor een piekspanning ontstaat en het automaat eruit klapt. We willen hier best een monteur voor langs sturen, maar verwachten dat je dit zelf ook goed kan controleren / testen. Kwestie van een slagje losser draaien.

Bij de vorige onderhoudsbeurt heb ik inderdaad voor het eerst het ventilatorblad eraf gehaald, die was wat smerig, dus heb ik netjes schoongemaakt en teruggeplaatst... :o Ik heb dinsdag het boutje een tik losser gezet (zat inderdaad wat strak) en wat denk je (wellicht juich ik te vroeg...), de afgelopen twee dagen start hij weer gewoon op zonder dat het automaat eruit klapt!~ *O*

Dat had ik zelf nooit bedacht en was ongetwijfeld *per ongeluk* opgelost geweest wanneer een monteur de buitenunit uit elkaar had gehaald, maar dan had ik nooit geweten wat de oorzaak zou zijn. Weer wat geleerd, het ventilatorblad dus niet te strak aandraaien, dat kan (vooral in combinatie met kouder weer) een verhoogde aanlooppiek geven. Veel geld bespaard, wat bijgeleerd.
Dat klinkt best eng.. Wat is te vast en wat is te los.. Als iemand met deze info hem daardoor te los laat zitten kan de bout er af draaien na verloop met alle gevolgen van dien. Sowieso, draai je de ventilator met de bout vast tegen de kogellager of zit er nog een stopper tussen? Lijkt me niet zo goed als je hem tegen de kogellager klemt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
Wat een raar verhaal, dus als het boutje te strak zit dan loopt de ventilator aan (op de as?). Mijn ventilator start altijd rustig en komt daarna pas op toeren. Ik kan me überhaupt niet voorstellen dat hij meer dan 16 A kan trekken zonder direct door te branden. De nominale stroom bij max. toerental is iets van ~0.5 A ofzo. Maar goed, eerst maar even afwachten dan of dit het oplost :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:14
[...]

Doosje gebak naar de beste man?
Lijkt een goede toko om te bellen als je nog eens wat hebt O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Acidrain schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:41:
[...]

Dat klinkt best eng.. Wat is te vast en wat is te los.. Als iemand met deze info hem daardoor te los laat zitten kan de bout er af draaien na verloop met alle gevolgen van dien. Sowieso, draai je de ventilator met de bout vast tegen de kogellager of zit er nog een stopper tussen? Lijkt me niet zo goed als je hem tegen de kogellager klemt.
Daar hebben ze momentsleutels voor uitgevonden. In de technische onderhoudshandleiding staat ongetwijfeld benoemd met hoeveel Newtonmeter je die moer moet aandraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Acidrain schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:41:
[...]

Zoiets als hieronder, de fan schuif je er overheen, het boutje houdt het op de plek, maar blijkbaar kan dat dus ook te strak zitten.

Afbeeldingslocatie: https://quickbutik.imgix.net/5459v/products/65f941bd13c91.jpeg
Martin7182 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:46:
Wat een raar verhaal, dus als het boutje te strak zit dan loopt de ventilator aan (op de as?). Mijn ventilator start altijd rustig en komt daarna pas op toeren. Ik kan me überhaupt niet voorstellen dat hij meer dan 16 A kan trekken zonder direct door te branden. De nominale stroom bij max. toerental is iets van ~0.5 A ofzo. Maar goed, eerst maar even afwachten dan of dit het oplost :)
Het stukje aanloopstroom is volgens Daikin 4.4A, meer dan ik zou verwachten.
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/attachments/schermafbeelding-2025-01-20-1942d34-jpg.92412/
Simpel360 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:35:
[...]
Doosje gebak naar de beste man?
Lijkt een goede toko om te bellen als je nog eens wat hebt O-)
En ja, heb contact met hem gehad vandaag. Ben nog opzoek naar een airco voor bij ons op zolder, dat is denk ik een klantje erbij (mits de prijzen natuurlijk niet compleet uit verhouding zijn :9 ), maar een dikke plus als review krijgt ie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:25
Zanzibar-1337 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:16:
[...]

Zoiets als hieronder, de fan schuif je er overheen, het boutje houdt het op de plek, maar blijkbaar kan dat dus ook te strak zitten.

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]

[...]

En ja, heb contact met hem gehad vandaag. Ben nog opzoek naar een airco voor bij ons op zolder, dat is denk ik een klantje erbij (mits de prijzen natuurlijk niet compleet uit verhouding zijn :9 ), maar een dikke plus als review krijgt ie !
Hmm, als het dan niet te strak mag zou ik er zelf een drupje Loctite op zetten om niet ineens een losse ventilator in mijn unit terug te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peloxer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-08 09:30
Iemand die even een blik kan werpen op mijn situatie?
Ik wil zo snel mogelijk de aircoleidingen voorzien, maar vraag me af of ik op het juiste spoor zit qua leidingen / binnenunits. :)

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2285064

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Zanzibar-1337 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:16:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Bedankt voor de aanvulling. Een B16 automaat kan 80 A piekstroom hebben. Blijkbaar zit je daar nog boven, wel apart dat is bijna een factor 20 meer dan Daikin opgeeft. Ik vraag me oprecht af wat er aan kan lopen als de bout te strak zit. Liep de ventilator niet toevallig ergens anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Zwerius schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:24:
Even een algemene vraag:
Als je een airco vor verwarming (dus als WP )gebruikt, waar haalt die dan de warmte voor ontdooien van de buitenunit vandaan?
Komt dat uit de ruimtelucht van de vertrekken en gaat de binnenunit dus tijdelijk even heel koude lucht blazen? Of zit er een elektrisch element in, dat de warmte voor ontdooien verzorgt?
Geen van beide, de warmte komt uit de massa van de warmte wisselaar (een paar kilo koper en aluminium) van de binnenunit, deze koelt erg sterk af tijdens de defrost.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
+ de warmte die vrijkomt van/door de compressor, misschien is dat nog wel de grootste component.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Martin7182 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:47:
[...]

Bedankt voor de aanvulling. Een B16 automaat kan 80 A piekstroom hebben. Blijkbaar zit je daar nog boven, wel apart dat is bijna een factor 20 meer dan Daikin opgeeft. Ik vraag me oprecht af wat er aan kan lopen als de bout te strak zit. Liep de ventilator niet toevallig ergens anders aan?
Voor zover ik heb gezien niet. Wellicht wat vuil ofzo ertussen. Wellicht is de piekstroom door de jaren heen wel hoger geworden dan Daikin in de specs aangeeft door slijtage oid. Dan zou je sneller bij de 80A kunnen zitten, maar het is nog steeds erg veel inderdaad.. Hij werkt in ieder geval weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:13
Een automaat met B-curve schakelt uit op kortsluiting tussen 3x en 5x nominale stroom. tussen 58A en 80A.

Daar zit nogal wat tolerantie op. Evengoed zit jouw automaat nog wat onder de x3 door leeftijd of zo. Sneller uitschakelen is soms vervelend maar niet gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Martin7182 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 23:14:
+ de warmte die vrijkomt van/door de compressor, misschien is dat nog wel de grootste component.
Misschien is dat wel niet de grootste component O-)

Zo'n airco is immers een WP die gemaakt is om te kunnen koelen, en dat doet hij natuurlijk hardstikke goed als de verdamper buiten ijskoud is ... zou toch minstens een COP van boven de 5 verwachten tijdens het defrosten :*)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
PentaClover schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:14:
[...]

Misschien is dat wel niet de grootste component O-)

Zo'n airco is immers een WP die gemaakt is om te kunnen koelen, en dat doet hij natuurlijk hardstikke goed als de verdamper buiten ijskoud is ... zou toch minstens een COP van boven de 5 verwachten tijdens het defrosten :*)
Met beide ventilatoren uit? Nee hoor, daar geloof ik niets van. Maar goed, misschien zit ik er wel naast, want ik heb er geen cijfers van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 14:25
Meh,

Ik heb 2 daikin units draaien. Laatste keer had 1 unit echt een hele dikke ijsplaat onderin liggen , en na iedere defrost groeide die aan tot hij uiteidelijk zo dicht gekoekt was met ijs dat het een probleem werd.

Nu heb ik van de week eens op het dak gekeken , beide units hangen naast elkaar, ik zag niks spannends. Toen heb ik de behuizing er af gehaald en eens gekeken naar de afwateringsgat van het defrostwater. Dat was mooi vrij en er was geen vuil aanwezig. Toen eens met de waterpas gekeken hoe het afschot van de airco was. Die was dus precies de andere kant op dan waar het gat zat.

Met wat chassisringen de unit wat rechter gezet , helaas nog niet genoeg, vanmorgen weer een dikke ijsplaat erin, en het defrostwater loopt niet meer weg, maar zorgt ervoor dat de ijsplaat gelijdelijk weer aangroeit.

Kan ik er nog een gat in boren voor de afvoer van defrostwater ? Even gaat prikken, wat zinkspray erop en klaar is ik ? Iemand dat wel eens gedaan ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Warmtelint erin?
Warmtelinten in warmtepompen - ervaringen & installaties

Veel gaten boren kan je theoretisch wat rendement kosten omdat hij daar lucht gaat aanzuigen i.p.v. door de condensor.

[ Voor 110% gewijzigd door ThinkPad op 01-02-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Martin7182 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:44:
[...]

Met beide ventilatoren uit? Nee hoor, daar geloof ik niets van. Maar goed, misschien zit ik er wel naast, want ik heb er geen cijfers van.
Ik heb ze wel, ik heb in het verleden, voordat ik een lucht/water WP heb laten plaatsen en toen ik nog met Airco verwarmde, daar wel eens naar gekeken en ik heb het er even bij gezocht.

Het was niet zo goed als ik me herinnerde :S maar weldegelijk beter dan COP=1, nu is mijn multi-split Airco ook niet de meest efficientste.
Met de gemeten temperaturen op de wisselaars, en het electra verbruik kwam ik bij een aantal defrosts op een COP van tussen de 3.05-3.48 voor het transporteren van de warmte van de binnenunits naar de buiten unit.

Het verschil in COP tussen de verschillende defrosts kwam denk door de temperatuur van de wisselaars van de binnenunits vlak voordat de defrost begon, hoe hoger die waren, hoe hoger de COP.
De temperatuursdaling van de binnen units was tijdens de defrost zo'n ~35oC.

Na de defrost was er bij mij ongeveer 40% van de getransporteerde defrost energie afgevoerd door het smeltwater, de overige energie zat nog in de wisselaar in de vorm van een hogere temperatuur die daarna weer direct met een COP ~5 naar binnen ging, ik denk dat dat de COP is die ik onthouden had :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Interessant, hoe heb je dat gemeten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miel
  • Laatst online: 23-09 08:07
Galaxis schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:21:
Meh,

Ik heb 2 daikin units draaien. Laatste keer had 1 unit echt een hele dikke ijsplaat onderin liggen , en na iedere defrost groeide die aan tot hij uiteidelijk zo dicht gekoekt was met ijs dat het een probleem werd.

Nu heb ik van de week eens op het dak gekeken , beide units hangen naast elkaar, ik zag niks spannends. Toen heb ik de behuizing er af gehaald en eens gekeken naar de afwateringsgat van het defrostwater. Dat was mooi vrij en er was geen vuil aanwezig. Toen eens met de waterpas gekeken hoe het afschot van de airco was. Die was dus precies de andere kant op dan waar het gat zat.

Met wat chassisringen de unit wat rechter gezet , helaas nog niet genoeg, vanmorgen weer een dikke ijsplaat erin, en het defrostwater loopt niet meer weg, maar zorgt ervoor dat de ijsplaat gelijdelijk weer aangroeit.

Kan ik er nog een gat in boren voor de afvoer van defrostwater ? Even gaat prikken, wat zinkspray erop en klaar is ik ? Iemand dat wel eens gedaan ?
Heb er zelf meerdere gaten bij geprikt, werkt prima!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
miel schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:57:
[...]

Heb er zelf meerdere gaten bij geprikt, werkt prima!
En roesten maar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Laatst online: 23-09 08:07
Nee hoor, zoek maar in het topic, daar staan fotos… geen roest te zien

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
miel schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:49:
[...]

Nee hoor, zoek maar in het topic, daar staan fotos… geen roest te zien
Komt vanzelf :)
Waarom denk je dat ze dingen van een beschermlaag voorzien ?

[ Voor 12% gewijzigd door TvanW op 01-02-2025 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:37
[...]

Blad vsn de binnen unit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Maxwp schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:12:
[...]

Blad vsn de binnen unit ?
Nee, fan blad van de buitenunit, deze;
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/aIAAAOSw18Bm4IVR/s-l960.webp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Martin7182 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:18:
Interessant, hoe heb je dat gemeten?
Je meet de temperatuur van de warmte wisselaars binnen, vlak voor de defrost begint.
Dan doe je dit ook als de compressor weer stopt na de defrost.
Die 2 trek je van elkaar af, dan heb je de delta T over je warmte wisselaars.

Dan vermedigvuldig je die deltaT met de soortlijke warmte van het materiaal (Koper+ Aluminium bij mijn airco's, ik heb geschat 80% aluminium, 20% koper) en je vermedigvuldigd het met het gewicht, en dan weet je hoeveel energie er uit de wisselaars is gehaald.

Daar tel je het electrisch verbruik tijdens de deforst bij op en dat deel je door het electrisch verbruik en dan heb
je de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 22:56
In een poging om de koudeval in de woonkamer te verminderen en dus het comfort te verbeteren had ik bijna deze besteld, toen ik me bedacht dat ik nog een keer hier wilde informeren wie er ervaring heeft met een wandmodel airco icm een plafondventilator.

https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Dus wie kan er wat zeggen over een wandmodel airco icm plafondventilator? Is het verschil in comfort (en energieverbruik) merkbaar?

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Luchtbeweging uit het wandmodel is wel lekker warm bij ons. Ik heb geprobeerd met andere ventilatoren de warmte meer egaal door de kamer te krijgen. Dat was bij ons echt een grote mislukking. Dat voelt echt aan als koude ventilatie.
Geen idee of dat een algemene ervaring is, maar wel die van mij.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
24/7 stoken bij vorst werkt hier goed om gevoel van tocht te verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-09 14:45
f1r3b4ll schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:04:
In een poging om de koudeval in de woonkamer te verminderen en dus het comfort te verbeteren had ik bijna deze besteld, toen ik me bedacht dat ik nog een keer hier wilde informeren wie er ervaring heeft met een wandmodel airco icm een plafondventilator.

Dus wie kan er wat zeggen over een wandmodel airco icm plafondventilator? Is het verschil in comfort (en energieverbruik) merkbaar?
Ik heb op verschillende plekken juist wel positieve ervaringen gelezen (zie ook elders in dit topic). Mits je hem op "winterstand" zet zou je een wat egalere temperatuur kunnen realiseren. Ipv dat de wartme bovenin blijft hangen.

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee opgedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:27
@f1r3b4ll Die kouval blijf je houden als de afgiftepunten niet bij de ramen zitten, dit is een eigenschap van wandairco verwarming waar je weinig aan kan veranderen.

Trek de overgordijnen dicht dat helpt beter.

Wat je kan doen is 24/7 verwarmen dat helpt een beetje maar blijft aanmodderen.
Hier heb ik deze problemen niet meer vanwege lucht/water warmtepomp waarmee ik nog steeds dezelfde stookgedrag toepas(snachts uit).

[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 02-02-2025 21:24 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Moet zeggen dat HR+++ beglazing ook goed helpt tegen koudeval. Aan een kant van de woonkamer hebben we dat een daar voelden we geen koudeval meer toen we nog L/L gebruikten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
PentaClover schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:29:
[...]

Je meet de temperatuur van de warmte wisselaars binnen, vlak voor de defrost begint.

Dan vermedigvuldig je die deltaT met de soortlijke warmte van het materiaal (Koper+ Aluminium bij mijn airco's, ik heb geschat 80% aluminium, 20% koper) en je vermedigvuldigd het met het gewicht, en dan weet je hoeveel energie er uit de wisselaars is gehaald.

Daar tel je het electrisch verbruik tijdens de deforst bij op en dat deel je door het electrisch verbruik en dan heb
je de COP.
Bedankt voor je toelichting, dit ga ik ook eens meten/berekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Met de voorspelling voor komende maand met alleen maar vorst en wat we al hebben gehad moet ik zeggen dat dit jaar een koud jaar is al.
Bah had gehoopt op warmer weer en betere cop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
PentaClover schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:29:
[...]

je de COP.
Wow en hoe heb je het gewicht van je binnen warmte wisselaar gemeten ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Maxwp schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:14:
[...]

Wow en hoe heb je het gewicht van je binnen warmte wisselaar gemeten ?
Spare part opzoeken ergens :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Maxwp schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:09:
Met de voorspelling voor komende maand met alleen maar vorst en wat we al hebben gehad moet ik zeggen dat dit jaar een koud jaar is al.
Zolang overdag maar de zon schijnt zoals nu ben ik dik tevreden, de WP staat hier snacht,s uit en warmt de zon de woning overdag weer redelijk op en mag de WP nog even aanvullen van stroom dat direct uit de panelen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Ok .
Glashelder🤪 ( duidelijk)

[ Voor 3% gewijzigd door Maxwp op 03-02-2025 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
verkeerde topic :P

[ Voor 99% gewijzigd door MooDyBLueS op 03-02-2025 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bio1ogics
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 18:31

Bio1ogics

Logisch toch?

f1r3b4ll schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:04:

Hier een woning met hoge plafonds (3m30), rechthoekige huismaker/keuken met de wandunit aan de keukenkant en de plafondventilaor aan de andere kant (bank TV etc). 5 bladen op de ventilator, volkomen geruisloos en op de winterstand. Bij stand 2 (van 5) voelen we geen tocht maar wordt de lucht toch goed vermengd. De kamer is sneller op temperatuur, als we de ventilator vergeten zijn aan te zetten dan merk je vooral dat de wandunit snel weer afslaat omdat ie denkt dat de temperatuur bereikt is terwijl de woonkamer dat nog echt niet is. Als het eenmaal in de hele kamer op temperatuur is dan merken wij in ieder geval geen verschil in comfort.
Het energie verbruik hebben we nooit bijgehouden.

"Results! Why, man, I have gotten a lot of results. I know several thousand things that won't work." Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@MooDyBLueS Je zit in het verkeerde topic. Onze buren van L/W zitten een deurtje verder: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:40
Hoe lang duurt een defrost bij jullie :?

Ik heb een MHI SRC50ZS-W hangen in de mancave, en afgelopen donderdag was het mistig weer, maar hij defrost wel erg lang naar mijn mening:

1 keer 20 minuten
1 keer 15 minuten

Ik heb ook een Mitsubishi LW WP, deze defrosts duren +- 6 á 7 minuten.

Omdat je met een LL WP alleen maar de lucht verwarmt merk je een defrost direct.

Ik moet zeggen dat het voor mijn mancave een redelijke oplossing is zo'n airco, maar ik moest er toch niet aan denken dat ik met airco's mijn hele huis moest verwarmen.

Ook dat geblaas voelt bij mij gewoon erg oncomfortabel en lawaaierig aan.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:53

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Grolsch schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:23:
Hoe lang duurt een defrost bij jullie :?

Ik heb een MHI SRC50ZS-W hangen in de mancave, en afgelopen donderdag was het mistig weer, maar hij defrost wel erg lang naar mijn mening:

1 keer 20 minuten
1 keer 15 minuten

Ik heb ook een Mitsubishi LW WP, deze defrosts duren +- 6 á 7 minuten.

Omdat je met een LL WP alleen maar de lucht verwarmt merk je een defrost direct.

Ik moet zeggen dat het voor mijn mancave een redelijke oplossing is zo'n airco, maar ik moest er toch niet aan denken dat ik met airco's mijn hele huis moest verwarmen.

Ook dat geblaas voelt bij mij gewoon erg oncomfortabel en lawaaierig aan.
Herkenbaar voor mij. Oorzaak bij mij is slechte isolatie, enkelglas en slecht sluitende deuren. Bij een defrost zakt de temperatuur zo maar 2 graden. Als ik berichten lees van Tweakers met goede isolatie zakt de temperatuur maar een halve graad. Dat bespoedigd de defrost, voorkomt koudeval en zorgt er ook voor dat de airco niet op orkaankracht gaat blazen na een defrost. Kan het zijn dat uw mancave ook van matige isolatie is voorzien?

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:40
vdr01 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:32:
[...]

Herkenbaar voor mij. Oorzaak bij mij is slechte isolatie, enkelglas en slecht sluitende deuren. Bij een defrost zakt de temperatuur zo maar 2 graden. Als ik berichten lees van Tweakers met goede isolatie zakt de temperatuur maar een halve graad. Dat bespoedigd de defrost en voorkomt ook dat de airco op orkaankracht gaat blazen na een defrost. Kan het zijn dat uw mancave ook van matige isolatie is voorzien?
Mijn mancave is op zich wel goed geïsoleerd (is nieuw gebouwd), maar ik verwarm deze nooit als ik er niet zit. Ik zit er max. 2 x per week een paar uur, beetje jammer om dan constant de ruimte op 20 graden te houden.

De mancave zit ook niet aan mijn woning vast maar aan de garage, en de temperatuur daar is meestal +- 10 graden als het buiten zo koud is als eind vorige week.

Ik heb bewust voor een 5KW gekozen omdat deze net wat meer power heeft dan de 3,5KW.
De ruimte is 5x5 meter, in principe was een 3,5KW ook genoeg geweest.

Als ik hem nu instel op 20 graden dan gaat hij ff een uur op vol gas, daarna moduleert hij wel terug.

Een vriend van mij verwarmd wel 24*7 zijn woning met airco's, maar ik (en dat is natuurlijk uitermate subjectief) vind het echt niet comfortabel dat geblaas van zo'n airco. Het kan in mijn beleving bij lange na niet tippen aan het comfort van vloerverwarming.

Maar de hamvraag was, is een defrost van 15 á 20 minuten "normaal" bij deze units :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Grolsch schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:37:
[...]

Mijn mancave is op zich wel goed geïsoleerd (is nieuw gebouwd), maar ik verwarm deze nooit als ik er niet zit. Ik zit er max. 2 x per week een paar uur, beetje jammer om dan constant de ruimte op 20 graden te houden.

De mancave zit ook niet aan mijn woning vast maar aan de garage, en de temperatuur daar is meestal +- 10 graden als het buiten zo koud is als eind vorige week.

Ik heb bewust voor een 5KW gekozen omdat deze net wat meer power heeft dan de 3,5KW.
De ruimte is 5x5 meter, in principe was een 3,5KW ook genoeg geweest.

Als ik hem nu instel op 20 graden dan gaat hij ff een uur op vol gas, daarna moduleert hij wel terug.

Een vriend van mij verwarmd wel 24*7 zijn woning met airco's, maar ik (en dat is natuurlijk uitermate subjectief) vind het echt niet comfortabel dat geblaas van zo'n airco. Het kan in mijn beleving bij lange na niet tippen aan het comfort van vloerverwarming.

Maar de hamvraag was, is een defrost van 15 á 20 minuten "normaal" bij deze units :?
Ik begon met de opmerking dat het herkenbaar was voor mij. Dus ja, bij mij is een defrost van 15 minuten helaas de normaalste zaak van de wereld. Als ik meer comfort wil moet ik mijn gaskachel erbij aanzetten als het vriest. Dat vind ik echter te duur op dit moment. Ben alleenstaand dus ik overleef het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
Iedere unit heeft een (nominale) capaciteitscurve. Die 'begint' bij 7 graden en eindigt (loopt af) naar -10. Dat is een rechte lijn met zeg nominaal 6 kW bij 7C en rond de 4 kW (gok ik) bij -10C. Indien de Tbiv ook -10C is, heb je gelijk je Pdsignh = 4 kW, maar dat terzijde

Maar papier is geduldig.

Bij 0C/-1C blijft er van de beschikbare capaciteit (die bij die temperatuur natuurlijk al lager is dan bij 7C) nog minder over. Bij een type kleiner van MHI maar 86% (uit mijn hoofd) door ik vermoed grotendeels defrosts.

14% gaat dus verloren van de toch al lagere capaciteit. Dat zou (zeg ik als leek) duiden dat indien de maximale capaciteit met 14% afneemt (in testcondities), dus de defrost maximaal dik 8 minuten (14% x 60 minuten) heeft mogen duren.

Dus ja, 20 minuten lijkt erg lang.

Edit:
Terwijl ik het nog eens nalees, schiet me wat te binnen. Er is vanuit de Scandinavische landen ooit een rapport geweest richting de werkgroep binnen de EU waarin wordt bepleit om de test langer te laten duren (SCOP / label). Dit omdat (uit mijn hoofd) deze nu maar 3 uur duurt met daarin het eerste uur geen defrost. Kort gezegd, ze testen drie uur, maar de kritiek is dat dan de defrost geen representatief beeld geeft. Die 14% zou dan best eens naar de 21% of hoger kunnen gaan wat al bijna 13 minuten is. Dat gaat al snel naar jou kwartier.

Dus tja .....

Gr Michel

[ Voor 25% gewijzigd door Beauty1010 op 03-02-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:11:
@MooDyBLueS Je zit in het verkeerde topic. Onze buren van L/W zitten een deurtje verder: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Oeps, inderdaad over dat ene kleine maar oh zo belangrijke woordje heengelezen. Thanks voor de heads-up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Maxwp schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:09:
Ik hoop juist op kou zolang er saldering is. Kan ik mooi wat "gratis"testen.

Zodat ik vanaf 2027 niet meer aan het apparaat hoef te zitten, met de perfecte instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
xHEMANx schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:25:
[...]

Ik hoop juist op kou zolang er saldering is. Kan ik mooi wat "gratis"testen.

Zodat ik vanaf 2027 niet meer aan het apparaat hoef te zitten, met de perfecte instellingen.
Een airco kan ook uit zonder saldering, heeft daar niets mee te maken.
Maakt de zaak wel voordeliger dat wel.

x Weken geleden was de ultieme test met dichte mist en temperaturen rond 0-4 graden, dit weer ondanks lager temperaturen stelt niks voor omdat de lucht droog is, en de zon helpt flink mee nu.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 03-02-2025 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-09 11:27
Goedenavond allen,

Mijn airco’s schakelen uit s’avonds om 22.00 uur, is het schadelijk als die dan in defrost zijn en wat gebeurt er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mr_evil08 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:46:
[...]

Een airco kan ook uit zonder saldering, heeft daar niets mee te maken.
Maakt de zaak wel voordeliger dat wel.

x Weken geleden was de ultieme test met dichte mist en temperaturen rond 0-4 graden, dit weer ondanks lager temperaturen stelt niks voor omdat de lucht droog is, en de zon helpt flink mee nu.
hoor net mijn 5e defrosy van de dag dus is dat weinig dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f1r3b4ll
Even reageren n.a.v. mijn vraag van gister over een plafondventilator. Ik heb de knoop doorgehakt en een plafondventilator aangeschaft. Nu is mijn vraag hoe ik mijn airco moet richten zodat deze en de plafondventilator elkaar niet tegenwerken. De airco hangt halverwege de lange kant van de kamer en blaast dus in de breedte. De plafondventilator ga ik monteren boven de zithoek aan één kant van de kamer. Met eventueel later nog een tweede plafondventilator boven de eethoek aan de andere kant van de kamer zodat de airco dus precies in de midden hangt tussen beide ventilatoren in.

Wat is nu de beste horizontale en verticale uitblaasrichting voor de airco?

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

f1r3b4ll schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:01:
Even reageren n.a.v. mijn vraag van gister over een plafondventilator. Ik heb de knoop doorgehakt en een plafondventilator aangeschaft. Nu is mijn vraag hoe ik mijn airco moet richten zodat deze en de plafondventilator elkaar niet tegenwerken. De airco hangt halverwege de lange kant van de kamer en blaast dus in de breedte. De plafondventilator ga ik monteren boven de zithoek aan één kant van de kamer. Met eventueel later nog een tweede plafondventilator boven de eethoek aan de andere kant van de kamer zodat de airco dus precies in de midden hangt tussen beide ventilatoren in.

Wat is nu de beste horizontale en verticale uitblaasrichting voor de airco?
Gewoon airco laten staan waarop je deze altijd hebt staan bij gebruik van verwarmen. Ventilator op winterstand zetten dan zit het elkaar niet in de weg. De luchtverplaatsing door de ventilator gaat immers omhoog door de winterstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
vdr01 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:15:
[...]

Gewoon airco laten staan waarop je deze altijd hebt staan bij gebruik van verwarmen. Ventilator op winterstand zetten dan zit het elkaar niet in de weg. De luchtverplaatsing door de ventilator gaat immers omhoog door de winterstand.
omlaag toch?
de warme lucht verplaats zicht naar boven en met de fan blaas je deze weer naar onderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f1r3b4ll
Maxwp schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:20:
[...]

omlaag toch?
de warme lucht verplaats zicht naar boven en met de fan blaas je deze weer naar onderen?
Nee, in de winter zet je een plafondventilator in de winterstand. Hij draait dan andersom en zuigt koude lucht naar het plafond en drukt daarmee de warme lucht langs het plafond en muren naar beneden.

Hier een weergave van hoe dat werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7g_CTcf6Y5LQCUsfPQCjqcabgQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/pmFPOGnkZjNbTBJU5UlTgqWP.gif?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f1r3b4ll
vdr01 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:15:
[...]

Thanks, staat nu dus in de breedte en op 45 graden / diagonaal te blazen richting vloer. Recht naar beneden kan niet want dan creeër ik een warmtebel onder de airco. Ik ga gewoon wel wat experimenteren met de beste blaasrichting! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
f1r3b4ll schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:34:
[...]

Nee, in de winter zet je een plafondventilator in de winterstand. Hij draait dan andersom en zuigt koude lucht naar het plafond en drukt daarmee de warme lucht langs het plafond en muren naar beneden.

Hier een weergave van hoe dat werkt:

[Afbeelding]
ok dus hij zorgt er voor dat de warm lucht die onnodig tegen het plafond zit naar beneden komt
is dan toch wat ik bedoel :)

hoe werkt dat in de zomer? want dan lijkt het me weinig zinvol?
Pagina: 1 ... 133 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic