Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 132 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
@deepbass909 Zou toch eens een dag of 2-3 proberen 24/7 te stoken.
Je zegt van 17 > 19 of van 19 > naar 21. Maar dat is met on-demand nog teveel de CV gedachte waarbij je een paar kW vermogen tot je beschikking hebt om snel een bult warmte in de woonkamer te duwen.

Met een warmtepomp wil je eigenlijk alleen het warmteverlies wat je woning heeft compenseren i.p.v. een bult warmte erin jagen.

Van 19 naar 21 klinkt wellicht weinig, maar een L/L heeft eigenlijk alleen de luchtinhoud van je woonkamer als buffer. Als je dus van 17 naar 19 wil stoken dan zijn je meubels e.d. nog koud en zal het kil kunnen aanvoelen.

Met een externe sensor en een poosje 24/7 stoken gaat het comfort beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:27
w00key schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:48:
[...]

Nee, je pompt het eerst in je huis met COP 4, dan weer uit je huis met EER 4.

Hier kost een defrost 1.5 kW x 5 minuten, of 125 Wh aan stroom in de EER kant, 500 Wh warmte. En om dat weer aan te vullen kost nog een keer 125 Wh daarna.

500 Wh warmte heen en weer sturen voor 250 Wh totaal = COP van 2.

(Versimpeld. EER is snel 6+ zeker als de buitendeel niet 40+ graden heet is maar onder nul)
Dat klopt dus niet want een defrost is altijd verlies omdat je ongewenst warmte uit huis aan onttrekken bent, daarnaast wordt de tijd dat de airco niet verwarmd vergeten en mag vervolgens weer op vollast draaien om het weer in te halen wat minder efficiënt is dan 70% werklast.

En een airco haalt geen COP 4 meer bij temperaturen rond 0, realistisch is COP 3 tot 3.5 (Wanneer ik in de databoeken kijk bij een gemiddeld airco).

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 22-01-2025 16:35 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:18

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ThinkPad schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:21:
@deepbass909 Zou toch eens een dag of 2-3 proberen 24/7 te stoken.
Je zegt van 17 > 19 of van 19 > naar 21. Maar dat is met on-demand nog teveel de CV gedachte waarbij je een paar kW vermogen tot je beschikking hebt om snel een bult warmte in de woonkamer te duwen.

Met een warmtepomp wil je eigenlijk alleen het warmteverlies wat je woning heeft compenseren i.p.v. een bult warmte erin jagen.

Van 19 naar 21 klinkt wellicht weinig, maar een L/L heeft eigenlijk alleen de luchtinhoud van je woonkamer als buffer. Als je dus van 17 naar 19 wil stoken dan zijn je meubels e.d. nog koud en zal het kil kunnen aanvoelen.

Met een externe sensor en een poosje 24/7 stoken gaat het comfort beter worden.
Externe sensor gaat (nog) niet met een Daikin ;) Maar het probleem is bijv. als je die grafiek kijkt, dat het rond 19.00 / 20.00 warm was, maar de unit daarna nauwelijks nog wat deed. Zelfs niet als ik de temperatuur veel hoger (23 graden of hoger) zette.
En ik vermoed dat dit 100% samen hangt met de geometrie van de woonkamer. Zo hangt de unit in een uitbouw, waar tussen de uitbouw en rest van de woonkamer een betonnenbalk zo'n 20cm uit het plafond komt. De warmte lucht wordt min of meer in een bak opgesloten, waar de unit zelf ook grotendeels in hangt. Ik ben al aan het spelen geweest met vaste fan-snelheden en het veranderen van de uitblaasrichting, en dat heeft wel iets geholpen, maar nog steeds blijft de ruimte temperatuur vaak te laag terwijl de unit zelf niks meer doet.

In andere vertrekken, die wel gewoon rechthoekig zijn, werken de binnenunits prima en is de temperatuur wel constant, maar heb ik nog geen mogelijkheid tot loggen daarvan. Mijn zigbee thermometers kunnen geen verbinding maken met een router/gateway en de pluggen (goedkope ali-express modellen, dus daar zal het ongetwijfeld aan liggen) die ik heb, willen om de één of andere onduidelijke reden niet als router optreden. Ik hoop morgen 2 Ikea pluggen te op te kunnen halen, die wel moeten werken.

Maar, en dit wil ik echt benadrukken, de 1e en 2de week van januari ging het wel redelijk goed, het is pas sinds de afgelopen week dat het niet lekker meer werkt. En ook in die eerste 2 weken stond hij al op on-demand.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:24
deepbass909 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:36:
[...]

Externe sensor gaat (nog) niet met een Daikin ;) Maar het probleem is bijv. als je die grafiek kijkt, dat het rond 19.00 / 20.00 warm was, maar de unit daarna nauwelijks nog wat deed. Zelfs niet als ik de temperatuur veel hoger (23 graden of hoger) zette.
En ik vermoed dat dit 100% samen hangt met de geometrie van de woonkamer. Zo hangt de unit in een uitbouw, waar tussen de uitbouw en rest van de woonkamer een betonnenbalk zo'n 20cm uit het plafond komt. De warmte lucht wordt min of meer in een bak opgesloten, waar de unit zelf ook grotendeels in hangt. Ik ben al aan het spelen geweest met vaste fan-snelheden en het veranderen van de uitblaasrichting, en dat heeft wel iets geholpen, maar nog steeds blijft de ruimte temperatuur vaak te laag terwijl de unit zelf niks meer doet.

In andere vertrekken, die wel gewoon rechthoekig zijn, werken de binnenunits prima en is de temperatuur wel constant, maar heb ik nog geen mogelijkheid tot loggen daarvan. Mijn zigbee thermometers kunnen geen verbinding maken met een router/gateway en de pluggen (goedkope ali-express modellen, dus daar zal het ongetwijfeld aan liggen) die ik heb, willen om de één of andere onduidelijke reden niet als router optreden. Ik hoop morgen 2 Ikea pluggen te op te kunnen halen, die wel moeten werken.

Maar, en dit wil ik echt benadrukken, de 1e en 2de week van januari ging het wel redelijk goed, het is pas sinds de afgelopen week dat het niet lekker meer werkt. En ook in die eerste 2 weken stond hij al op on-demand.
Is er in de uitbouw genoeg ruimte om een plafond ventilator op te hangen om de bubbel te doorbreken?
Anders misschien mogelijkheid om vanuit een koude (grond) hoek in de uitbouw koude lucht omhoog te blazen richting de airco met een mini tafelventilator oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:28
Het was ook wel echt vreselijk weer voor alle warmtepomp eigenaren de afgelopen 2 weken. Anders dan 24/7 was eigenlijk geen optie en zelfs dan moest ie er hier wel aan trekken.

Ik vond een 2e unit in een vrij rechthoekige woonkamer overbodige luxe, maar heb die toch maar net besteld n.a.v. deze winterperiode.

Dan heb ik in totaal 12k betaald voor 6 units maar wel in alle verblijfsruimten een airco. Een lucht/water warmtepomp (inclusief radiatoren) had niet veel minder gekost gok ik. Het gemak waarmee je een kamer zo comfortabel hebt ongeacht het seizoen (behalve dus een grote woonkamer met 1 unit) blijft heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@deepbass909 Het ongelijkmatig verwarmen is een herkenbaar iets van luchtverwarming, zeker als je met één afgiftepunt verwamd in een iets groter ruimte, de positie en hoeveel afgiftepunten bepaalt het comfort.

Hier blijft altijd de keuken achter en hoe je stookt maakt niks uit, ventilator max helpt zolang die op max blijft.

We noemen dat een lucht/warmtebel, naarmate je verder vanaf zit neemt het probleem toe.
24/7 op één temperatuur verwarmen verminderd het probleem maar een beetje.

[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 22-01-2025 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
mr_evil08 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:24:
[...]

Dat klopt dus niet want een defrost is altijd verlies omdat je ongewenst warmte uit huis aan onttrekken bent, daarnaast wordt de tijd dat de airco niet verwarmd vergeten en mag vervolgens weer op vollast draaien om het weer in te halen wat minder efficiënt is dan 70% werklast.

En een airco haalt geen COP 4 meer bij temperaturen rond 0, realistisch is COP 3 tot 3.5 (Wanneer ik in de databoeken kijk bij een gemiddeld airco).
Databoek is vollast. Ik verwarm op 800/2500W dus 32% compressor vermogen. Mijn data book zegt overigens: outdoor 0, indoor 22, 6.08 kW voor 1.5 kW vermogen, 3.9 COP. En dat is met een shitty A+ airco, niet plus plus plus.

Effectief zit ik dus nog beter omdat ik maar de helft van de vermogen trek van nominale belasting bij nul graden / 22 binnen.

Zelfs -5/20 is COP van 3.7, bij vollast. Deellast is efficiënter. Zie beneden, 5.63 out / 1.51 in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TskLw5NAiaVuuUQh17TtzTZRROI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DjCRLOY9ldcM7UyFc8QIAHdl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door w00key op 22-01-2025 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uV6E3BK-x6trHb8QaKXVVPMmkAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2Xi6C8xa9noyQO7Hy1h8IDn.jpg?f=fotoalbum_large

Net een ventilator besteld om eens te proberen, toen bedacht ik ineens dat de plek waar hij zou komen te hangen miss niet handig is?

Hij zuigt de lucht naar boven, die de airco zojuist naar beneden blaast.

Correct?

Niet handig? Bestelling annuleren? Of klopt mn bedenksel niet? En bestelling door laten gaan?

Edit: Haha voor de zekerheid maar geannuleerd. Als ik er zo over nadenk lijkt het me niks. :F

Warmte lint blijft wel in de bestelling. Ben wel benieuwd of dat iets helpt. Moet het nog wel even gaan vriezen in februari. *O*

[ Voor 17% gewijzigd door xHEMANx op 22-01-2025 18:02 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:39
Een goede plafond ventilater kan twee kanten op draaien.
Een zomer en een winterstand normaliter.
Op winterstand zorgt het voor een werveling waardoor je warmte wat normaliter onder plavond hangt over je kamer verdeelt. In de zomerstand zorgt het voor een briesje waardoor het koeler aanvoelt dan in werkelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
dinandus schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:03:
Een goede plafond ventilater kan twee kanten op draaien.
Een zomer en een winterstand normaliter.
Op winterstand zorgt het voor een werveling waardoor je warmte wat normaliter onder plavond hangt over je kamer verdeelt. In de zomerstand zorgt het voor een briesje waardoor het koeler aanvoelt dan in werkelijkheid is.
Het probleem is de plaatsing. Ik ben bang dat alle warme lucht die de airco naar beneden blaast door de ventilator naa boven wordt gezogen. Haha. Dat is nou juist niet de bedoeling.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
xHEMANx schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:14:
[...]

Het probleem is de plaatsing. Ik ben bang dat alle warme lucht die de airco naar beneden blaast door de ventilator naa boven wordt gezogen. Haha. Dat is nou juist niet de bedoeling.
Dat gaat via de muren omlaag en daarmee haal je ook kouval bij de muren vandaan.

Mensen vinden het niet fijn in de winter als er nog een apparaat aan staat.

De wandairco hangt inderdaad niet handig, zorgen dat die de kamer kan inblazen.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 22-01-2025 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zit voor de grap eens naar de stats te kijken, de unit in de woonkamer is nu 5 jaar oud en heeft 12.100 draaiuur.

Vraag mij wel af waar die apparaten op ontworpen zijn.

Wie heeft de oudste unit in dit topic waar continue primair mee verwamt wordt.
Hairy Goat schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:30:
[...]

Sinds een paar maanden. Maar nu het echt wel kouder wordt is het ook lastiger. Net komen we thuis in een 'koud' huis. En dat is toch niet comfortabel. Inmiddels staat de ventilatorkachel weer aan en gaat het weer. Maar het is een grote woonkamer. Met hogere plafonds. Dus sowieso een moeilijk hok om te stoken. Je hebt gelijk als je zegt dat het huis afkoelt. Maar ja. 15 m3 gas per dag... Ik vind het veel. Hoeveel verbruiken mensen eigenlijk gemiddeld met dit weer?
Zondag 12kWh, Maandag 8,9 Dinadag 9,2kWh
24/7 20c ruimtetemperatuur, enige verwarming in het huis.

Halfvrijstaand bj 2019

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 22-01-2025 19:24 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
mr_evil08 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:09:
[...]

Dat gaat via de muren omlaag en daarmee haal je ook kouval bij de muren vandaan.

Mensen vinden het niet fijn in de winter als er nog een apparaat aan staat.

De wandairco hangt inderdaad niet handig, zorgen dat die de kamer kan inblazen.
Ik bedoelde de plaats van de ventilator. Die airco kan nergens meer naartoe, die hangt er al. (Op een plek waar de vrouw er erg blij mee is :F ) En ondanks dat hij op een ruk plek hangt, maakt die alles prima warm, dus dat is het probleem niet.

Heb alleen wel altijd sloffen aan. Dus ik dacht miss kan ik dat nog iets verbeteren door een ventilator, maar die kan alleen op die plek op de tekening. Verder geen plek voor. Maar ik denk dat het niet handig is dat die precies boven de luchtstroom hangt en dus de lekkere warme lucht (die naar beneden gestuwd wordt door de airco) naar boven zuigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

revolution-nl schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:20:
Zit voor de grap eens naar de stats te kijken, de unit in de woonkamer is nu 5 jaar oud en heeft 12.100 draaiuur.

Vraag mij wel af waar die apparaten op ontworpen zijn.

Wie heeft de oudste unit in dit topic waar continue primair mee verwamt wordt.

[...]

Zondag 12kWh, Maandag 8,9 Dinadag 9,2kWh
24/7 20c ruimtetemperatuur, enige verwarming in het huis.

Halfvrijstaand bj 2019
Hier vanaf 2016 met de warmtepomp, draai uren is zonder sww en niet in de zomer.
Zal eens kijken of ie een uren teller heeft.

Wel 17Mwh+ aan verbruik

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rol-Co schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:40:
[...]

Hier vanaf 2016 met de warmtepomp, draai uren is zonder sww en niet in de zomer.
Zal eens kijken of ie een uren teller heeft.

Wel 17Mwh+ aan verbruik
Ben benieuwd. Ik zit ongeveer op 5.5Mwh
Volgens chat ben je met 12k draaiuur al aardig onderweg.

De Mitsubishi Heavy Industries (MHI) ZS-35 SRK is een airconditioningsysteem, en het aantal draaiuren waarvoor een dergelijk systeem ontworpen is, hangt af van de omstandigheden waarin het gebruikt wordt. Over het algemeen worden moderne airconditioningsystemen ontworpen voor een levensduur van 15.000 tot 20.000 draaiuren bij correct onderhoud en normaal gebruik.

Voor een airco die bijvoorbeeld gemiddeld 8 uur per dag draait, komt dit neer op ongeveer 7 tot 10 jaar levensduur. Dit kan echter variëren afhankelijk van factoren zoals:
• Omgevingstemperatuur: Extreme omstandigheden kunnen de levensduur verkorten.
• Onderhoud: Regelmatig reinigen van filters en professioneel onderhoud verlengen de levensduur.
• Gebruik: Continu gebruik of het draaien op maximale capaciteit kan meer slijtage veroorzaken..

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:50
Sinds wanneer gebruiken we chatgpt als bron ergens voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TereZz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:51:
Sinds wanneer gebruiken we chatgpt als bron ergens voor?
Waardevolle toevoeging, echt een verrijking voor dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:36

Tazzios

..

xHEMANx schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:38:
[...]

Ik bedoelde de plaats van de ventilator. Die airco kan nergens meer naartoe, die hangt er al. (Op een plek waar de vrouw er erg blij mee is :F ) En ondanks dat hij op een ruk plek hangt, maakt die alles prima warm, dus dat is het probleem niet.

Heb alleen wel altijd sloffen aan. Dus ik dacht miss kan ik dat nog iets verbeteren door een ventilator, maar die kan alleen op die plek op de tekening. Verder geen plek voor. Maar ik denk dat het niet handig is dat die precies boven de luchtstroom hangt en dus de lekkere warme lucht (die naar beneden gestuwd wordt door de airco) naar boven zuigt.
Dan laat je hem toch de andere kant op draaien. Maar een fan zorgt er sowieso voor dat de lucht lagen beter mengen welke kant op maakt niet heel veel uit is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

revolution-nl schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:48:
[...]

De Mitsubishi Heavy Industries (MHI) ZS-35 SRK is een airconditioningsysteem, en het aantal draaiuren waarvoor een dergelijk systeem ontworpen is, hangt af van de omstandigheden waarin het gebruikt wordt. Over het algemeen worden moderne airconditioningsystemen ontworpen voor een levensduur van 15.000 tot 20.000 draaiuren bij correct onderhoud en normaal gebruik.

Voor een airco die bijvoorbeeld gemiddeld 8 uur per dag draait, komt dit neer op ongeveer 7 tot 10 jaar levensduur. Dit kan echter variëren afhankelijk van factoren zoals:
• Onderhoud: Regelmatig reinigen van filters en professioneel onderhoud verlengen de levensduur.
• Gebruik: Continu gebruik of het draaien op maximale capaciteit kan meer slijtage veroorzaken..
Wij hebben op werk a/c die meer dan 25 jaar oud zijn, vast niet elk jaar gebruikt en alleen als airco maar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:04
[...]

Volgens mij gaan Rotary compressors veel langer mee dan 15.000 uur.

Panasonic zegt dit erover: Panasonic Rotary Compressors will last about 100,000 hours before needing a replacement or rebuild.

en volgens Sprsun heatpump: Rotary compressors, on the other hand, last longer. They can last for up to 100,000 hours or up to 20 years with quality usage and adequate maintenance. However, oil-free rotary compressors don’t last that long; they usually run efficiently for 10-15 years (70,000 hours).

Dus dan kun je nog wel even.

[ Voor 11% gewijzigd door redbullwaning op 22-01-2025 20:32 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:50
revolution-nl schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:55:
[...]

Waardevolle toevoeging, echt een verrijking voor dit topic.
Waarom zou continuegebruik de levensduur verkorten. Dat is gewoonweg verzonnen of komt van een onjuiste bron. Daarnaast gaan compressoren veel langer mee dan gesteld. Ja, bij 500 graden smelt het plastic weg dus dat kan de levensduur verkorten. Oké.

Een antwoord van chatgpt zonder bron posten in een topic is een verspilling van resources en géén verrijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:29
Met vier 2.5kw MHI single splits in een boerderijtje van 125m² beuk ik er ook tussen de 40 en 50kwh door. Geloof dat er ongeveer 8kWh per dag aan andere verbruikers zijn.

(En 3 a 4m³ gas, er is een klein stuk vloerverwarming voor keuken en badkamer en dat wil ik nog niet opgeven).

Het vriest hier eigenlijk al twee weken. Nu dooit het, bijna 5c, verbruik halveert bijna (gelukkig). Ik ga verder isoleren aankomende zomer, dat is duidelijk.

80+kWh lijkt veel per dag. Maar als het een groot vrijstaand huis is bijv, kan het best meevallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 12:53
Glashelder schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:13:
[...]

Wellicht kan @Technician- er wat over zeggen?

Mijn gevoel zegt me dat als die unit met 800 watt draait dat er dan evenredig aan de binnenzijde warmte onttrokken zou moeten worden. En ik vermoed dat de COP met koelen bij 0 graden buiten relatief hoog zou moeten zijn :p
Waar gaat het om? Ontdooien van lucht/lucht warmtepompen?
Ja dat doen deze ook met een vierwegklep, omgekeerd proces.

Maar de lucht/lucht haalt minder energie van binnen en relatief meer van de elektrische compressor energie. Hij zet de fan binnen nl uit.

Omdat de airco geen waterdragend medium heeft kan deze ontdooien met lagere zuigdruk tot zelfs dat het bijna heetgasontdooing is.
Een airco doet de ontdooiing dan ook met relatief minder energie.

In de NORDIC uitvoeringen, die tot -30c nog werken zitten elektrische elementen in de verdamper/condensor buiten.

Qua principe denk dan aan Panasonic T cap. Die hebben heetgas ontdooiing. Het gas wordt dan niet gecondenseerd maar een klep gooit gewoon (heet)gas over de verdamper. Puur de compressorenergie maakt de warmte.
Net alsof je met een fietspomp heel hard pomp en laat zachtjes lucht ontsnappen door je duim op de slang te houden, die wordt warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Volgens chat ben je met 12k draaiuur al aardig onderweg..
Net gekeken, 17634 h gedraaid.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 20:17
Navi schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:07:
Weer even een statusupdate over de 2x 5MXM90. (eerdere posts: Navi in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2")

Gister een recordverbruik gehad met in totaal 86 kWh voor het verwarmen met de airco's.

[Afbeelding]

s'nachts is het hier zo'n -1 tot -2, en overdag de gehele dag rond de 0-1C. Ongeveer elk uur/anderhalf een defrost.

Beide units moeten nu echt zonder demand control en staan praktisch volaan 24/7.
Heb ze ook voor het eerst meer zien trekken dan de opgave van + 2250W, af en toe pieken ze nu naar 3800W per stuk.

Fanspeeds moeten ook hoger naar minimaal 2.

Ze houden het huis net warm, en het is pas 0 graden, dat gaan ze bij -7 echt niet meer trekken.

Blijkt 2x zo'n grote unit toch niet zo'n overkill te zijn..de nominale capaciteit zou 10kW verwarmen per unit moeten zijn maar ik betwijfel of ze dat nu wel halen..
De "norm EN14825 - gematigd klimaat" ontwerp-capaciteit is 6,46 kW per stuk.
WOAH dat is echt een heel gortig verbruik... Ik zit gewoon op ca. 21kWh/d met 100m2 energielabel C (244kWh/m2) dus dat is heel netjes. Dit is idd echt vreemd.

Wat ik eerder las, lijkt iets niet te kloppen met de dimensionering ofzo? Bizar hoe het zoveel kan verbruiken

Dat zou je misschien kunnen vergelijken met 40m3 gas ofzo? :o

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
[...]

Met 10jr zit je dus best snel aan een nieuwe.. Ik snap dan dat WP's (ook L/W) lang geen massa adoptatie hebben, de kostprijs is nu nog vrij hoog.

Al kost een single split natuurlijk behoorlijk weinig.

Maar zoals ik de units heb ben je zo 6000 piek kwijt... En niet eens op elke kamer verwarming

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
barta123 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:44:
[...]

WOAH dat is echt een heel gortig verbruik... Ik zit gewoon op ca. 21kWh/d met 100m2 energielabel C (244kWh/m2) dus dat is heel netjes. Dit is idd echt vreemd.

Wat ik eerder las, lijkt iets niet te kloppen met de dimensionering ofzo? Bizar hoe het zoveel kan verbruiken

Dat zou je misschien kunnen vergelijken met 40m3 gas ofzo? :o
Doesnotcompute schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:45:
Met vier 2.5kw MHI single splits in een boerderijtje van 125m² beuk ik er ook tussen de 40 en 50kwh door. Geloof dat er ongeveer 8kWh per dag aan andere verbruikers zijn.

(En 3 a 4m³ gas, er is een klein stuk vloerverwarming voor keuken en badkamer en dat wil ik nog niet opgeven).

Het vriest hier eigenlijk al twee weken. Nu dooit het, bijna 5c, verbruik halveert bijna (gelukkig). Ik ga verder isoleren aankomende zomer, dat is duidelijk.

80+kWh lijkt veel per dag. Maar als het een groot vrijstaand huis is bijv, kan het best meevallen.
Ter info, het gaat dan wel om 305m2 vrijstaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TereZz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:26:
[...]

Waarom zou continuegebruik de levensduur verkorten. Dat is gewoonweg verzonnen of komt van een onjuiste bron. Daarnaast gaan compressoren veel langer mee dan gesteld. Ja, bij 500 graden smelt het plastic weg dus dat kan de levensduur verkorten. Oké.

Een antwoord van chatgpt zonder bron posten in een topic is een verspilling van resources en géén verrijking.
Goede bronvermelding voor deze bewering _O-
Mompelt, iets met een pot en een ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

barta123 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:51:
[...]

Met 10jr zit je dus best snel aan een nieuwe.. Ik snap dan dat WP's (ook L/W) lang geen massa adoptatie hebben, de kostprijs is nu nog vrij hoog.

Al kost een single split natuurlijk behoorlijk weinig.

Maar zoals ik de units heb ben je zo 6000 piek kwijt... En niet eens op elke kamer verwarming
Nu zal vervanging vast goedkoper zijn omdat boringen leidingen etc. al liggen.

Ben heel benieuwd of er hier gebruikers zitten die al een unit boven de 10 jaar hebben met volledig verwarmen of al een vervanger hebben omdat de oorspronkelijk versleten was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
revolution-nl schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:11:
[...]

Nu zal vervanging vast goedkoper zijn omdat boringen leidingen etc. al liggen.

Ben heel benieuwd of er hier gebruikers zitten die al een unit boven de 10 jaar hebben met volledig verwarmen of al een vervanger hebben omdat de oorspronkelijk versleten was.
De mijne zijn wel bijna 5 jaar oud inmiddels, alleen pas 1,5 jaar goed aan het verwarmen. :+ Hiervoor is het weinig gebruikt denk ik... Ik heb het mijne gebruikt geinstalleerd, ik wilde snel en goedkoop iets fixen om duurzaam en kostentechnisch aantrekkelijk te verwarmen. Dat is iig gelukt >:)

Vorig jaar zijn mijn energiekosten van bijna 3000 euro per jaar naar ~300 EUR per jaar verlaagd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:37
GermanPivo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:29:
[...]

Als je iets van een domotica systeem hebt wel.
Ja ok
Maatr welke zaken worden vrij gegeven aan je systeem
De temp knop . Maar wat nog meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 21:17
Even een algemene vraag:
Als je een airco vor verwarming (dus als WP )gebruikt, waar haalt die dan de warmte voor ontdooien van de buitenunit vandaan?
Komt dat uit de ruimtelucht van de vertrekken en gaat de binnenunit dus tijdelijk even heel koude lucht blazen? Of zit er een elektrisch element in, dat de warmte voor ontdooien verzorgt?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
Zwerius schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:24:
Even een algemene vraag:
Als je een airco vor verwarming (dus als WP )gebruikt, waar haalt die dan de warmte voor ontdooien van de buitenunit vandaan?
Komt dat uit de ruimtelucht van de vertrekken en gaat de binnenunit dus tijdelijk even heel koude lucht blazen? Of zit er een elektrisch element in, dat de warmte voor ontdooien verzorgt?
Het eerste alleen zonder het blazen. Het systeem wordt tijdelijk omgedraaid alleen de binnenunit gaat dicht en stopt met blazen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoipimniet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-09 09:57
Even een algemene vraag:
Goed filmpje over hoe airco's werken: YouTube: Heat Pumps: the Future of Home Heating

Ook als een airco koelt is het een warmtepomp trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:18

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

mr_evil08 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:08:
@deepbass909 Het ongelijkmatig verwarmen is een herkenbaar iets van luchtverwarming, zeker als je met één afgiftepunt verwamd in een iets groter ruimte, de positie en hoeveel afgiftepunten bepaalt het comfort.

Hier blijft altijd de keuken achter en hoe je stookt maakt niks uit, ventilator max helpt zolang die op max blijft.

We noemen dat een lucht/warmtebel, naarmate je verder vanaf zit neemt het probleem toe.
24/7 op één temperatuur verwarmen verminderd het probleem maar een beetje.
Dit is de vorm van onze woonkamer/keuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzcSxt961WPKuE0ck707xEpN8BE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CSDn2vLvffD2VmHLuk72mHQf.jpg?f=user_large

In de ruimte waar de airco hangt, staat onze eettafel en is er geen ruimte voor een (plafond)ventilator. Op de bank zitten we met de rug naar de airco.

Ik heb er op zich vrede mee als dit niet voldoende verwarmt, we hebben deze unit nooit primair voor verwarmen opgehangen, maar vooral om in de zomer te kunnen koelen.
De warmtepomp is primair gekomen omdat we de zolder hebben verbouwd en er 3 extra kamers hebben gemaakt die verwarming (en koeling) moesten krijgen. Van buren, die een vergelijkbare verbouwing hebben gedaan, wisten we al dat het 's zomers erg warm kan worden, dus moest er iets komen dat zowel kan verwarmen als koelen en was L/L warmtepomp met meerdere binnenunits de meest logische keuze.

We hadden in de woonkamer op deze plek al een oude airco hangen en ook in de grote slaapkamer hing al een oude airco (recht boven de airco in de woonkamer). Het was dus niets meer dan logisch om die oude zooi (het was al meer dan 15 jaar oud en functioneerde niet goed meer) gelijk door nieuwe units te vervangen. En als het er dan toch hangt, ga ik er wel mee experimenteren. En iedere kuub gas die uitgespaart kan worden, is meegenomen.
Als mijn conclusie wordt dat ik gecombineerd moet gaan verwarmen, waarbij de setpoints van de cv onder die van de airco liggen (dus alleen inschakelt als de airco het niet voldoende trekt), heb ik daar vrede mee.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Navi schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:07:
Fanspeeds moeten ook hoger naar minimaal 2.
Natuurlijk moet hij hard doorstampen als je zijn afgifte kunstmatig gaat begrenzen... 8)7 Je knijpt de fansnelheid af waardoor hij zijn interne temperatuur een stuk hoger moet gaan maken om dezelfde afgifte te krijgen. Zet je fan speed op auto of minstens op 3-4. Als het niet nodig is, gaat hij ook niet harder blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Slonzo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:13:
[...]

Natuurlijk moet hij hard doorstampen als je zijn afgifte kunstmatig gaat begrenzen... 8)7 Je knijpt de fansnelheid af waardoor hij zijn interne temperatuur een stuk hoger moet gaan maken om dezelfde afgifte te krijgen. Zet je fan speed op auto of minstens op 3-4. Als het niet nodig is, gaat hij ook niet harder blazen.
Was het maar zo'n feest. Fanspeed 4 is bijna stand tornado (5 is het hoogst), en is dan ook vast op 4.
Bereikt hij z'n temperatuur gaat hij direct uit. M.a.w continue aan/uit.

Fanstand 'Auto' zou je dan zeggen, maar het werkt gewoon allemaal belabberd, dan gaat hij heel zacht blazen als het op temp is, komt in z'n eigen bubbel, en hij gaat pas weer aan als de temp 3 graden gezakt is in de kamer.

Vast op 2 werkt het best. (voor mij..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Navi schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:37:
[...]

Was het maar zo'n feest. Fanspeed 4 is bijna stand tornado (5 is het hoogst), en is dan ook vast op 4.
Bereikt hij z'n temperatuur gaat hij direct uit. M.a.w continue aan/uit.

Fanstand 'Auto' zou je dan zeggen, maar het werkt gewoon allemaal belabberd, dan gaat hij heel zacht blazen als het op temp is, komt in z'n eigen bubbel, en hij gaat pas weer aan als de temp 3 graden gezakt is in de kamer.

Vast op 2 werkt het best. (voor mij..)
Ja echt he. "Als het niet nodig is blaast hij niet zo hard" is onzin, want na een defrost gaat hij dan lekker op max vermogen en max fan blazen. En dan uit, want oops, het is veel te warm binnen opeens.

Ik heb hier gewoon stand 1 als standaard. Als dat ding idioot doet gaat het dan nog niet helemaal mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:51
Slonzo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:13:
[...]

In de praktijk valt het mee, althans voor b.v. MHI-ZSX. Op stand LO kan de compressor maximaal nog maar naar 60 %, op stand ULO naar 35 % (er zijn in totaal 4 standen op de AB in te stellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Tja in de winter de fan knijpen dan vraag je erom.
Met het huidige weer draaide mijn Daikin airco altijd rond fanstand 3, ik had hem altijd op auto.
Handmatig zachter zetten werd ook nog eens oncomfortabel in de ruimte doordat alle warmte bij het plafond ging verzamelen met een enorme warmtebubbel als gevolg.

Wandairco,s zijn nooit bedoelt geweest als hoofdverwarming doordat je op de verkeerde manier koude lucht gaat aanzuigen.

(Wanneer je woning niet voldoet voor een warmtepomp zal dat bij L/L ook het geval zijn als je daarmee 24/7 gaat verwarmen, warmte vliegt alsnog je huis uit), het voordeel van luchtverwarming is juist ad-hoc verwarmen en die voordeel gebruik je dan niet.

[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:42
mr_evil08 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:52:
Tja in de winter de fan knijpen dan vraag je erom.
Met het huidige weer draaide mijn Daikin airco altijd rond fanstand 3, ik had hem altijd op auto.
Handmatig zachter zetten werd ook nog eens oncomfortabel in de ruimte doordat alle warmte bij het plafond ging verzamelen met een enorme warmtebubbel als gevolg.

Wandairco,s zijn nooit bedoelt geweest als hoofdverwarming doordat je op de verkeerde manier koude lucht gaat aanzuigen.

(Wanneer je woning niet voldoet voor een warmtepomp zal dat bij L/L ook het geval zijn als je daarmee 24/7 gaat verwarmen, warmte vliegt alsnog je huis uit), het voordeel van luchtverwarming is juist ad-hoc verwarmen en die voordeel gebruik je dan niet.
Zou er dan zoveel verschil zijn tussen een vloer en wandmodel. Ik heb zelf een vloermodel van daikin 5kW.
Ik kan hier perfect de boel warm houden met vraagbesturing op auto en fanspeed op "fluisterstand"
Bij koudere temperaturen draait alles hier wel 24/7 met nachtverlaging.
Temperatuur is hier constant 21/22 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

toxictooms schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:17:
[...]

Zou er dan zoveel verschil zijn tussen een vloer en wandmodel.
Nee hoor, een wandmodel werkt ook prima. Kan van boven af ook beter de warmte spreiden dan een vloermodel. Ook wordt de warme lucht van boven naar beneden geblazen wat een bubbel voorkomt.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
toxictooms schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:17:
[...]

Zou er dan zoveel verschil zijn tussen een vloer en wandmodel. Ik heb zelf een vloermodel van daikin 5kW.
Ik kan hier perfect de boel warm houden met vraagbesturing op auto en fanspeed op "fluisterstand"
Bij koudere temperaturen draait alles hier wel 24/7 met nachtverlaging.
Temperatuur is hier constant 21/22 graden.
Een vloermodel blaast minder in verhouding tot een wandmodel in verwarmbedrijf.
Gezien het niet tegen de natuurwetten in hoeft te verwarmen.

Een wandmodel kan dit regelijk mits deze behoorlijk hard staat te blazen.
Ik heb hier een Daikin wandmodel, krijgt het wel warm als je naar het getal op een thermonstaat kijkt midden in de kamer maar zo voelt het niet.

Mensen nemen een wandmodel vanwege financiele reden en soms vanwege de ruimte.
De meeste hier hebben een bezemkast dan kom je daarmee weg.

Merk het boven ook wel, direct als de wandairco op verwarmen staat komt er een koude tocht over de vloer, daar geen hinder van een warmtebubbel omdat de kamer maar klein is.

Het heeft een reden waarom er meer radiatoren(afgiftepunten) aanwezig zijn in een (grotere)kamer, datzelfde prencipe gaat ook op bij een wand/vloer airco.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2025 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:28:
[...]

Een vloermodel blaast minder in verhouding tot een wandmodel in verwarmbedrijf.
Gezien het niet tegen de natuurwetten in hoeft te verwarmen.
Welke natuurwetten heb je het over ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:50
digifun schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:09:
[...]

Welke natuurwetten heb je het over ?
Stijgende warmte lucht.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Doesnotcompute schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:45:

Toch een boel lieden die nog een gasaansluiting hebben. Als ik dit zo grofweg uitreken betaal je voor 3 maanden 100 kub gas en 300 voor de leiding. Das 440 euro per jaar voor een warme keuken en badkamer. Daar kun je dan 1200 kwh cop1 electrisch voor bijverwarmen. Oftewel 100 dagen 12 uur lang een 1000W kachel.
Maar ik reageer dan op Uw post, maar er zijn er velen alhier die op veilig spelen. Maar ik denk dan 6 jaar gokken is een gratis airco, en met 15 euro cop1 ventilatorkacheltjes krijg je het ook snel warm.
Geen aanval of zo, als U graag gas houdt dan respecteer ik dat, maar ik ben gewoon benieuwd waarom je 300 euro per jaar betaald voor een aansluiting die je eigenlijk niet nodig hebt?
Als ik het af en toe koud heb zet ik mijn airco 3 graden hoger en de fan wat harder. Kost me wel een 200wh extra dus iets van 5kwh p.d. alhoewel ik dat meestal geen 24u doe.

[ Voor 5% gewijzigd door Eric-Peric op 24-01-2025 01:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Een wandunit blaast lucht van boven waar die warm is naar beneden waar het koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
digifun schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:57:
[...]

Een wandunit blaast lucht van boven waar die warm is naar beneden waar het koud is.
En dat gaat tegen natuurwetten in. Wat is je punt?

Een vloerunit kan net als radiatoren lucht van laag bij de grond opzuigen en opwarmen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-09 07:41
Thieu79 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:56:
[...]

Wat ik storend vind aan de M.E. unit, is dat hij tot de 2 graden super stabiel moduleert maar onder de 2 graden lijkt het of dat de compressor standaard wat sneller gaat werken. Dit veroorzaakt dat de interne temperatuur sensor van de binnenunit door een hetere luchtstroom ontregelt raakt. Hij meet dan heel snel een veel te hoge temperatuur (zichtbaar in Melcloud) waardoor de buitenunit op en neer gaat moduleren en de binnenunits zelfs gaan pendelen. Dat is natuurlijk eigenlijk best absurd: tot 2 graden geen enkel pendelgedrag en een super stabiel draaiende buitenunit en stipt onder de twee graden: pendelen en een zingende buitenunit.
Maandag eindelijk wat tijd kunnen maken om de ClimaControl modules in te bouwen en vanochtend weer twee defrosts gehad. Nu met de de modules geïnstalleerd geen last meer van hierboven beschreven gedrag. De unit draait nu na een defrost heerlijk stabiel door. Geen zingende buitenunit of pendelende binnenunits meer. Ook hebben de units afgelopen week veel stabieler gedraaid dan daarvoor met een fijne gelijkmatige temperatuur.

Doordat ik in eerste instantie de modules had ingebouwd in het met metaal afgeschermde main board compartiment, verloren de sensoren af en toe contact met de module en schakelde de binnenunits kortstondig weer over op de interne sensor. Hierdoor werd duidelijk, dat ook met hogere buitentemperaturen de interne sensor vaak veel te hoge temperaturen meette. Dit was zichtbaar doordat de ventilator even stopte en melcloud korstondig een veel hogere temperatuur weergaf dan de externe sensor. De units hebben dus eigenlijk nooit echt optimaal kunnen draaien omdat de interne sensor hem als het ware altijd min of meer 'geknepen' heeft; het werd pas merkbaar bij temperaturen onder de 2 graden.

De modules verplaatst naar een plekje buiten het afgeschermde compartiment en geen last meer gehad van communicatieproblemen tussen de sensoren en de modules.

Je zou dus verwachten dat omdat hij nu warmere lucht kan blazen zonder 'geknepen' te worden door de sensor, dat het verbruik omhoog zou gaan. Dit is niet het geval en hij is zelfs iets zuiniger geworden.

Erg blij met deze oplossing van @LED-Maniak _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:53

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Eric-Peric schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 01:44:
[...]

Toch een boel lieden die nog een gasaansluiting hebben. Als ik dit zo grofweg uitreken betaal je voor 3 maanden 100 kub gas en 300 voor de leiding. Das 440 euro per jaar voor een warme keuken en badkamer. Daar kun je dan 1200 kwh cop1 electrisch voor bijverwarmen. Oftewel 100 dagen 12 uur lang een 1000W kachel.
Maar ik reageer dan op Uw post, maar er zijn er velen alhier die op veilig spelen. Maar ik denk dan 6 jaar gokken is een gratis airco, en met 15 euro cop1 ventilatorkacheltjes krijg je het ook snel warm.
Geen aanval of zo, als U graag gas houdt dan respecteer ik dat, maar ik ben gewoon benieuwd waarom je 300 euro per jaar betaald voor een aansluiting die je eigenlijk niet nodig hebt?
Als ik het af en toe koud heb zet ik mijn airco 3 graden hoger en de fan wat harder. Kost me wel een 200wh extra dus iets van 5kwh p.d. alhoewel ik dat meestal geen 24u doe.
Hierbij mijn situatie. Ik woon in een jachthaven met nog ca. 30 families. Daardoor zit ik achter een grootverbruikersaansluiting. Kreeg ook geen Coronasteun. Ik betaal mijn gas en electra aan de verhuurder die het liefst alles plat wil gooien en er dure vakantiehuisjes voor de happy few wil neerzetten. Maar daar gaat de gemeente al jaren niet mee akkoord. Warm water krijg ik nog via mijn geiser en daar ben ik wel aan gehecht. Het is al Spartaans genoeg verder met tocht, slechte isolatie en enkel glas. Maar ik woon wel aan het water. _/-\o_ Al begrijp ik dat u doelt op andere situaties.

[ Voor 5% gewijzigd door vdr01 op 24-01-2025 09:47 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
vdr01 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:43:
[...]

Hierbij mijn situatie. Ik woon in een jachthaven met nog ca. 30 families. Daardoor zit ik achter een grootverbruikersaansluiting. Kreeg ook geen Coronasteun. Ik betaal mijn gas en electra aan de verhuurder die het liefst alles plat wil gooien en er dure vakantiehuisjes voor de happy few wil neerzetten. Maar daar gaat de gemeente al jaren niet mee akkoord. Warm water krijg ik nog via mijn geiser en daar ben ik wel aan gehecht. Het is al Spartaans genoeg verder met toch, slechte isolatie en enkel glas. Maar ik woon wel aan het water., _/-\o_ Al begrijp ik dat u doelt op andere situaties.
Dat is ook ff een behoorlijke uitzondering van een situatie ;)
Maar in een jachthaven als in op een boot/schip? Dan werk je toch met gasflessen ipv een vaste aansluiting? Kun je dit verder toelichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
De afgelopen week het een en ander getest om wat uit te sluiten waarom het automaat eruit klapt, via de haspel gaat het goed, rechtstreeks op het buitenstopcontact klapt F6 er weer uit, dus zojuist groep F6 verwisseld met groep F7. Het systeem startte netjes op en staat nu te verwarmen. Ik kijk dit de komende dagen aan om uit te sluiten dat het aan het automaat ligt.

Blijft het goed werken, dan vervang ik het automaat F6. Anders moet er een monteur bij komen.
Zanzibar-1337 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:49:
[...]
1. Ik probeer een aantal dagen deze setup, 25 meter kabel, ander groep.
a. Dit gaat goed (geen uitval groep) - Stap 2
b. Dit gaat fout (de andere groep klapt er ook uit) - Monteur erbij om naar de airco te laten kijken

2. Ik sluit de airco aan op een buitenstopcontact, op groep F6.
a. Dit gaat goed (geen uitval groep F6) - Probleem wellicht in oude bekabeling.
b. Dit gaat fout (groep F6 klapt er weer uit) - Stap 3

3. Groep F6 in de meterkast verwisselen met groep F5 of F7
a. Dit gaat goed (geen uitval op de andere groep) - Probleem is F6, automaat vervangen en opnieuw testen
b. Dit gaat fout - Monteur erbij om naar de airco te laten kijken

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Acidrain schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:48:
[...]

Dat is ook ff een behoorlijke uitzondering van een situatie ;)
Maar in een jachthaven als in op een boot/schip? Dan werk je toch met gasflessen ipv een vaste aansluiting? Kun je dit verder toelichten?
Ouderwetse en kleine vakantiehuisjes van hout, gebouwd net na WO-2. Wel grote tuin van 110 m2. Daar ben ik zelf minder blij mee vanwege onderhoud in combinatie met gebrek aan groene vingers. Ik heb alleen maar de begane grond. In de nok kan ik slapen maar niet staan. Een aantal families woont in (zeer luxe 2-laags) woonboten, er staan twee sta-caravans en een paar echte huizen waar vroeger de eigenaren woonden. Lang geleden was er een hotel dat na sluiting is opgesplitst in een aantal woningen. Zomers veel bootjes voor de deur. Dat is wel gezellig want nu is het uitgestorven.

[ Voor 25% gewijzigd door vdr01 op 24-01-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Even een algemene vraag:
Warmte trekt die uit huis door kort op koelbedrijf te gaan, tijdens deze sessie blijft de ventilator uit zodat je er minder van voelt, lucht/water warmtepompen doen hetzelfde, echter die hebben wel een element welke kan ondersteunen als het toch net niet lukt.

Ja een de-frost voel je met een airco omdat warme lucht abrupt stopt, airco abrupt uitzetten voel je ook direct, is een eigenschap van luchtverwarming.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 24-01-2025 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:02
Sinds gister is het huis voorzien van Mitsubishi Electric airco’s.

Huis uit 1966 HR+++, HR++ en openslaande deur HR+, Dakisolatie, bodemisolatie, spouwmuurisolatie.
Multi split 5,4Kw (Woonkamer 4,5 + Slaapkamer 2,5 + Kantoor 2)
Multi split 4,2Kw (Zolder 3,5 + Hobbykamer 2,5)

Nu kijken hoe ik het allemaal zo efficient mogelijk kan inrichten.
App van MELCloud is alleen niet top en integratie van home assistant heeft wat delay lijkt het wel.

Merk wel als ik settings via de app instel deze niet meekomen op de afstandsbediening.
Bijv: aangezet via de app maar op de remote staat de airco nog “Off” wellicht doe ik iets fout.

In de app heb ik de binnenunits onder “multi-split” toegevoegd maar wellicht moet dit niet? Ik heb ook de buitenunit niet geconnect (als dat uberhaupt kan)

Heeft iemand hier beginner tips over de airco’s van ME? Ga zelf ook zoeken uiteraard maar tips zijn welkom! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:50
xeoMe schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:04:
Sinds gister is het huis voorzien van Mitsubishi Electric airco’s.

Nu kijken hoe ik het allemaal zo efficient mogelijk kan inrichten.
App van MELCloud is alleen niet top en integratie van home assistant heeft wat delay lijkt het wel.
MelCloud is traag en de integratie is rate limited.. wanneer het werkt tenminste.
Merk wel als ik settings via de app instel deze niet meekomen op de afstandsbediening.
Bijv: aangezet via de app maar op de remote staat de airco nog “Off” wellicht doe ik iets fout.
De afstandsbediening verandert niet van instelling als je dat in de app aanpast, dat is normaal.
Heeft iemand hier beginner tips over de airco’s van ME? Ga zelf ook zoeken uiteraard maar tips zijn welkom! _/-\o_
Kijk hier eens naar als je wil gaan verwarmen er mee: ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen
Thieu79 heeft hierboven nog net een bericht gepost wat zijn ervaring ermee is en de airco zal instantaan reageren op Home Assistant wijzigingen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
[...]

Omdat het een boerderij is op een plaatfundering rechtstreeks op zand, en ik graag de vloerverwarming blijf gebruiken. Met een L/L warmtepomp kun je geen vloerverwarming aandrijven.

En die gasaansluiting blijft niet hoor. Ik wil de vloerverwarming niet opgeven, gas wel.

Kan hopelijk binnenkort voor een 3000 euro en all electric er in zetten, subsidie er nog af. pak hem beet 500 euro totaal.

Voordeel van werken in de installatiebranche. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:39

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Doesnotcompute schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:12:
[...]

Omdat het een boerderij is op een plaatfundering rechtstreeks op zand, en ik graag de vloerverwarming blijf gebruiken. Met een L/L warmtepomp kun je geen vloerverwarming aandrijven.

En die gasaansluiting blijft niet hoor. Ik wil de vloerverwarming niet opgeven, gas wel.

Kan hopelijk binnenkort voor een 3000 euro en all electric er in zetten, subsidie er nog af. pak hem beet 500 euro totaal.

Mijn huis (ruim 250 m2) is ook all-electric. Met 5 losse ZSX35 units en 24/7 verwarmen lukt het om het behaaglijk te houden. Ook de vloer is niet onaangenaam, want de warmte zit bij 24/7 verwarmen tot diep in de muren en de vloeren.
Wel een flinke elektriciteitsrekening. Ruim 1000 euro vorige maand, en deze maand gaat het naar de 1200 euro. Daar zit ook het laden van de elektrische auto in (3500km per maand), de warmwaterboiler en al het overige elektriciteitsgebruik van een huishouden van 6 personen.

Wellicht is de vloer ook niet koud, omdat het huis volledig onderkelderd is.
Je zou ook kunnen overwegen aanvullend carbon-heating onder de vloer aan te leggen om de kou eraf te krijgen. Inderdaad, COP1, maar wel heel effectief om een paar uur per dag op een aangename vloer te lopen en de gasaansluiting op te heffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Gas wordt hier enkel gebruikt voor SWW het comfort van een doorstromer is heerlijk.
Een boiler douche je "leeg".

Deze woning heeft geen 3 fase waardoor een doorstromer ook onmogelijk is.

Die gasaansluiting wordt het hele jaar gebruikt, niet enkel de winter.
Wel aan gedacht om propaanflessen op de ketel aan te sluiten.

Een warmtepomp boiler kan ik hier niet kwijt.
Als salderingsregeling verdwijnt wordt SWW op stroom wel heel interessant gezien je in de zomer ook warm wil douchen.

Omzetten gaat nog gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
mr_evil08 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:46:
[...]

Gas wordt hier enkel gebruikt voor SWW het comfort van een doorstromer is heerlijk.

Deze woning heeft geen 3 fase waardoor een doorstromer ook onmogelijk is.

Die gasaansluiting wordt het hele jaar gebruikt, niet enkel de winter.
Wel aan gedacht om propaanflessen op de ketel aan te sluiten.

Een warmtepomp boiler kan ik hier niet kwijt.
Als salderingsregeling verdwijnt wordt SWW op stroom wel heel interessant gezien je in de zomer ook warm wil douchen.

Omzetten gaat nog gebeuren.
Ik heb een 50 liter boiler voor SWW. Is idd met 10 minuten leeg. Heerlijk om met een stel pubers geen politieagent te hoeven spelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Eric-Peric schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:12:
[...]

Ik heb een 50 liter boiler voor SWW. Is idd met 10 minuten leeg. Heerlijk om met een stel pubers geen politieagent te hoeven spelen ;)
Jup maar daarmee krijg ik het bad niet vol. :+
Nou ja lukt wel als ik de kraan laat druppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:28

silverball

De wagen voor moderne mensen

mr_evil08 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:46:
[...]

Tja, met mijn boilertje kan ik de douche lekker volgas aanzetten, lekker duurzaam overigens, bad binnen 10 minuten vullen maar met mijn CW3 keteltje, 'doorstromer', was beide verre van mogelijk. Alles heeft voor en nadelen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:12
Sjamo schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:10:
[...]

Je geeft aan dat je een test hebt gedaan, en dat je gezien de kosten op een cop van net 2 uitkomt.

Kan je iets meer vertellen over hoe je getest hebt en hoe je gezien de kosten op een cop van 2 komt?
Door dagen met ongeveer dezelfde condities te stoken op gas en deze te vergelijken met de stroom verbuik van de L/L pomp, anders zou ik het niet weten, op papier kan wel mooie cijfers van cop/scop van 4...5 zelfs 6 staan maar daar heb je niks aan, lijkt me ook verkoop argumenten...ook wat somigen hier beweren allemaal nergens op gebasserd alleen wat ze hier lezen en maar aannemen dat dit klopt...want als je zeg maar op 21 graden cv stookt redt je echt niet met deze ook op de pomp in te stellen, natuurlijk allemaal afhankelijk van de isolatie-waarden van de woning, hier goed tot zeer goed...daarom moet ik op 24 graden verwarmen en hogere ventilator instelling, na dit een tijd te hebben gedaan ben ik tot de conclusie gekomen om "hybride" te gaan verwamen , smorgens de kachel ook even aan, dit scheelt een hele hoop...

Hopelijk kan iemand hier andere meningen geven...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beauty1010
  • Laatst online: 23-09 12:20
Ik zal de laatste zijn die zegt dat de cijfers uit de folders kloppen in de praktijk, dat zijn ook niet voor niets 'test' cijfers uit het lab. Je unit belasten boven de Pdesign / T-biv geeft al een minder gunstige SCOP bijvoorbeeld. Toch zijn het richtlijnen op basis waarvan je units goed met elkaar kan vergelijken, indien je de appels onderscheidt van de peren uiteraard. En inderdaad, soms gaat bij koude een unit in de praktijk richting de COP = 2, maar indien je dan COP is 8 hebt bij 12C buiten temperatuur, dan vangt elkaar dat op. En 12C komt veel vaker voor dan 2C zeg maar. Een paar dagen echter op 'ogenschijnlijk' vergelijkbare condities wisselen van stookwijze zal denk ik niet voldoende zuiver zijn.

Ik houd voor het tweede jaar bij per dag bij wat wij aan warmte toevoegen (COP 1). Opzienbarend wat je weten komt. Een dag met hetzelfde aantal graaddagen kan 100% verschillen in het moeten compenseren van het warmteverlies. De ene dag waren de buitenmuren nat de ander droog, de andere dag regende het of was het de hele dag mistig en de ene dag was het windstil of waaide het windkracht 7. Een overgang van koude naar wat warmer weer geeft ook nog dagen het effect dat de muren eerst nog moeten 'opwarmen' voordat de kachel lager kan, en andersom.

Ik heb een super logische stooklijn, dus hoe meer graaddagen, hoe hoger gemiddeld het warmteverlies. 12 graaddagen vraagt dus gemiddeld om meer compensatie dan 11 en weer minder dan 13.

13, 14, 15 en 16 graaddagen komen bij ons het meeste voor (ieder 11 keer dit jaar tot nu toe), maar de ene keer heb ik bij 14 graaddagen 22 kWh nodig gehad, en de andere keer 47 kWh later in het jaar.

Dit jaar bijvoorbeeld voor het eerst 24/7 gaan stoken in plaats van nachtverlaging toepassen. Dan merk je pas dat er überhaupt al nachtverlaging plaatsvindt zonder iets te doen. Geen mensen in de ruimte plus in de nacht is het kouder buiten. Bij dezelfde stand van de kacheltjes neemt de binnen temperatuur dan al automatisch met 1-1,5C af. Overdag gaat die meestal vanzelf weer langzaam omhoog, en met de zon zelfs boven de 'gewenste' temperatuur. Toch laten we de kacheltjes gewoon draaien, we laden gewoon dan de thermische massa wat verder op voor later of genieten van de extra warmte. Ik heb het dan over 18,5C als we wakker worden en 19,5-20,0 rond 20:00 uur.

Ergo: ik denk dat je COP = 2 mogelijk te streng is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Doesnotcompute schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:12:
[...]

Wanneer je rond 500e een L/W WP kan installeren dan altijd doen, dat is een no-brainer.

Kun je altijd uitbreiden met fancoils wat in feite hetzelfde is als luchtverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
mr_evil08 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:10:
[...]

Wanneer je rond 500e een L/W WP kan installeren dan altijd doen, dat is een no-brainer.

Kun je altijd uitbreiden met fancoils wat in feite hetzelfde is als luchtverwarming.
Was ook mijn idee inderdaad. Vloerverwarming laten frezen, hetzij zonder verdere vloer isolatie. De extra kosten en vooral het werk, is mij het niet waard. gewoon even de kou er uit. Zal wel een traag systeem zijn iig. Gelukkig hebben we de 4 MHI aircos nog hangen in elk groot vertrek. Basis verwarmen tot 18c met de vloer en adhoc met de airco's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:51:
De afgelopen week het een en ander getest om wat uit te sluiten waarom het automaat eruit klapt, via de haspel gaat het goed, rechtstreeks op het buitenstopcontact klapt F6 er weer uit, dus zojuist groep F6 verwisseld met groep F7. Het systeem startte netjes op en staat nu te verwarmen. Ik kijk dit de komende dagen aan om uit te sluiten dat het aan het automaat ligt.

Blijft het goed werken, dan vervang ik het automaat F6. Anders moet er een monteur bij komen.
[...]
Vanmorgen was dan het moment van de waarheid, klapt F7 eruit, of start de airco netjes op?
Helaas klapte F7 er uit bij de opstart van de airco, dat betekent dat ik maandag de installateur ga bellen :'(
Heb nog even teruggezocht naar de factuur van de airco, oktober 2018 geleverd / geïnstalleerd.

Hopelijk komt de installateur met een goede oplossing / kan er wellicht een onderdeel vervangen worden.
Voor nu de unit nog maar even gebruiken aan de haspel, dan werkt hij in ieder geval / heb ik toch warmte in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 07:58:
[...]

Vanmorgen was dan het moment van de waarheid, klapt F7 eruit, of start de airco netjes op?
Helaas klapte F7 er uit bij de opstart van de airco, dat betekent dat ik maandag de installateur ga bellen :'(
Heb nog even teruggezocht naar de factuur van de airco, oktober 2018 geleverd / geïnstalleerd.

Hopelijk komt de installateur met een goede oplossing / kan er wellicht een onderdeel vervangen worden.
Voor nu de unit nog maar even gebruiken aan de haspel, dan werkt hij in ieder geval / heb ik toch warmte in de woonkamer.
Nou dat is dan mooi kloten voor je, maar heb je wel uitsluitsel iig. Geen rotte kabels oid. Sommige aircos laten dmv wat ledjes op het powerboard zien dat er een storing is trouwens. Morsecode achtig systeem. Gewoon opendraaien, zolang je niet aan de F-gassen gaat prutsen en de werkschakelaar uit is kan er niets gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Doesnotcompute schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:06:
[...]

Nou dat is dan mooi kloten voor je, maar heb je wel uitsluitsel iig. Geen rotte kabels oid. Sommige aircos laten dmv wat ledjes op het powerboard zien dat er een storing is trouwens. Morsecode achtig systeem. Gewoon opendraaien, zolang je niet aan de F-gassen gaat prutsen en de werkschakelaar uit is kan er niets gebeuren.
Inderdaad, balen... Via Daikin is er een handleiding beschikbaar hoe je storingscodes e.d. kan uitlezen. Maar ik krijg 0 storingscodes terug uit het systeem, draait hij eenmaal, dan is het prima. Het is puur de opstart (eerste paar seconden dat de buitenunit aan springt). Maar na 1/2 keer starten op dezelfde groep dan loopt hij gewoon door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GdH
  • Laatst online: 18-09 14:06

GdH

Pendelen... Ik lees dit topic al een tijd mee, bedankt voor alle info, leerzaam!
Sinds 2 weken stook ik de woonkamer warm met een over-bemeten airco, deze had ik al eens gekocht voor mijn werkplaats maar nooit gebruikt. Nu tijdens grote verbouwing van ons huis ideaal om de winter mee door te komen. vloerverwarming wordt over half jaar aangesloten als aanbouw klaar is. Ik volg het stroomverbruik met home wizard. De airco is een goedkoop/ onbekend merk maar met leuke opties zoals 8c frost protection en ifeel/ follow-me functie.

Vragen: Ik krijg deze airco niet onder een minimum verbruik van zo'n 510W, setpoint 17-23 graden maakt niet veel uit in verbruik. Lees ik de spec-sheet verkeerd? zou toch vanaf 100W kunnen moduleren?
Het gedrag van deze airco is teveel aan/uit, je zou zeggen logisch in een woonkamer van 24m2 met rc waarde 5 maar ook als ik de ruimte groter maak met deuren open naar aanbouw blijft hij boven de 520W verbruiken en lijkt haast op vaste tijden een korte defrost te doen terwijl er weinig ijsvorming op buiten-unit is (doet defrost vaak nadat hij uitgaat door bereikte kamertemperatuur) follow-me sensor in afstandsbediening communiceert om de 3 minuten met binnen-unit, heb daarom de sensor in binnen-unit ook verplaatst, hangt nu 10cm naast de unit maar follow me functie werkt het mooist met fanstand 2.
Kan dit gedrag ook komen door een minimum aan r32 koudemiddel? leidinglengte is verlengd van 3m naar 5m zonder extra vulling.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjLm2emS_ur5g7GnhP3YjddjOm8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z9EdJevo5QgRo6FXNyZ7xvQ1.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nX4vdgeSzgmJWhuT3obEvzDdvXk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bthSJhAe0chob9swdE5m7rX8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noty30u07FcjBdIbPgjrJ6SS_1k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaUuowrHeEP9kvuo32IUTajE.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 27% gewijzigd door GdH op 25-01-2025 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:31
GdH schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:06:
Pendelen... Ik lees dit topic al een tijd mee, bedankt voor alle info, leerzaam!
Sinds 2 weken stook ik de woonkamer warm met een over-bemeten airco, deze had ik al eens gekocht voor mijn werkplaats maar nooit gebruikt. Nu tijdens grote verbouwing van ons huis ideaal om de winter mee door te komen. vloerverwarming wordt over half jaar aangesloten als aanbouw klaar is. Ik volg het stroomverbruik met home wizard. De airco is een goedkoop/ onbekend merk maar met leuke opties zoals 8c frost protection en ifeel/ follow-me functie.

Vragen: Ik krijg deze airco niet onder een minimum verbruik van zo'n 510W, setpoint 17-23 graden maakt niet veel uit in verbruik. Lees ik de spec-sheet verkeerd? zou toch vanaf 100W kunnen moduleren?
Het gedrag van deze airco is teveel aan/uit, je zou zeggen logisch in een woonkamer van 24m2 met rc waarde 5 maar ook als ik de ruimte groter maak met deuren open naar aanbouw blijft hij boven de 520W verbruiken en lijkt haast op vaste tijden een korte defrost te doen terwijl er weinig ijsvorming op buiten-unit is (doet defrost vaak nadat hij uitgaat door bereikte kamertemperatuur) follow-me sensor in afstandsbediening communiceert om de 3 minuten met binnen-unit, heb daarom de sensor in binnen-unit ook verplaatst, hangt nu 10cm naast de unit maar follow me functie werkt het mooist met fanstand 2.
Kan dit gedrag ook komen door een minimum aan r32 koudemiddel? leidinglengte is verlengd van 3m naar 5m zonder extra vulling.[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Dit is zeker een White Label merk. Waarschijnlijk is Midea of Aux de fabrikant. Ik zie overigens dat Mitsui een model heeft dat waarschijnlijk dezelfde is maar wellicht is dat ook al een White Label. https://masterairco.nl/product/mitsui-split-airco-3-5kw/

Als je een foto hebt van de afstandsbediening en binnenunit kan je het model achterhalen. Ik heb al verschillende keren gezien dat een verkoper van het merk totaal andere gegevens verstrekt dan de fabrikant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

U zal uw airco moeten 'knijpen' als dat mogelijk is. Daarover staat ook veel geschreven in dit forum. Mogelijk kan uw airco dat ook. Bij mijn MHI heet het silent mode volgens het boekje maar dat is aan/uit. Daikins kunnen veel meer op dat gebied en ik meen dat het dan demand control heet.

[ Voor 38% gewijzigd door vdr01 op 25-01-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
Even voor mijn beeldvorming anders ontstaat er steeds kortsluiting in mijn hoofd.

Mijn beeld:
Los van het feit dat het testcondities zijn, 100 Watt minimaal opgenomen vermogen zegt niets anders dan dat die fabrikant opgeeft dat de machine gedurende de testcondities altijd meer vermogen heeft opgenomen dan 100 Watt. Die fabrikant zegt niet (zo werd mij uitgelegd door de technische dienst van een A merk) dat de machine (als je hem maar laag genoeg zet) altijd is terug te schroeven naar 100Watt opgenomen vermogen.

Toch?

Gr Michel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beauty1010
Bovendien, deze unit heeft (indien de specs kloppen inderdaad) een minimale warmte afgifte van 1,08 kW dacht ik te lezen. Bij een SCOP van 4 (niet wetende wat de COP exact is bij 7 graden buitentemperatuur) kom je al op bijna 300 Watt aan opgenomen vermogen (reken ik een beetje leidingverlies mee).

Geef toe, nog steeds 200 Watt verschil met de praktijk, maar toch.

Gr Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GdH

GdH

Willempie27 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:57:
[...]

Dit is zeker een White Label merk. Waarschijnlijk is Midea of Aux de fabrikant. Ik zie overigens dat Mitsui een model heeft dat waarschijnlijk dezelfde is maar wellicht is dat ook al een White Label. https://masterairco.nl/product/mitsui-split-airco-3-5kw/

Als je een foto hebt van de afstandsbediening en binnenunit kan je het model achterhalen. Ik heb al verschillende keren gezien dat een verkoper van het merk totaal andere gegevens verstrekt dan de fabrikant.
Dank je, ik zal vnv ook even online zoeken, foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CFXIivAt9bGseweoigDgXGtJIo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJzOhtkL5dzh7hmt8FHKza1x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dABX8VKCyI80cGnWEKZ3c10UxWk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6o41VfbcaJsMAPuU5JgYrUyV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UKT5lEa4Z9iZ5fS86VcRN0Z_OU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kUceIGrMpW60imQEpqG93B3.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Doesnotcompute schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:38:
[...]

Was ook mijn idee inderdaad. Vloerverwarming laten frezen, hetzij zonder verdere vloer isolatie. De extra kosten en vooral het werk, is mij het niet waard. gewoon even de kou er uit. Zal wel een traag systeem zijn iig. Gelukkig hebben we de 4 MHI aircos nog hangen in elk groot vertrek. Basis verwarmen tot 18c met de vloer en adhoc met de airco's.
L/L is leuk bij een enkel kamertje zoals de woonkamer snel opwarmen wat vrijwel iedereen hier doet.
Wordt het een volledig huis of gedeeltelijk dan is L/W al snel interessanter gezien je met L/L snel tegen praktische zaken loopt, een wandairco in de badkamer bijv is niet zo handig.

En leuk feitje het verbruik met de L/W is niet toegenomen sinds ik overgestapt ben, het is puur je afgiftesysteem op orde hebben(vloerverwarming hoeft niet er bestaan meer mogelijkheden).

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 25-01-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
[...]
en lijkt haast op vaste tijden een korte defrost te doen terwijl er weinig ijsvorming op buiten-unit is
[...]
Dit is typisch gedrag van goedkopere merken waarbij verwarmen ondergeschikt is aan koelen. Hoor je wel vaker.

De follow-me waarbij afstandsbediening de temperatuur naar de wandunit stuurt is dan wel weer mooi, ik wou dat mijn MHI dat ook kon.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 25-01-2025 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GdH

GdH

vdr01 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:26:
[...]

U zal uw airco moeten 'knijpen' als dat mogelijk is. Daarover staat ook veel geschreven in dit forum. Mogelijk kan uw airco dat ook. Bij mijn MHI heet het silent mode volgens het boekje maar dat is aan/uit. Daikins kunnen veel meer op dat gebied en ik meen dat het dan demand control heet.
dank je, silent stand idd geprobeerd, relatief hoog stroomgebruik en te lage fan-snelheid als resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GdH

GdH

ThinkPad schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:18:
[...]

Dit is typisch gedrag van goedkopere merken waarbij verwarmen ondergeschikt is aan koelen. Hoor je wel vaker.

De follow-me waarbij afstandsbediening de temperatuur naar de wandunit stuurt is dan wel weer mooi, ik wou dat mijn MHI dat ook kon.
Best "veel airco'' voor destijds 400 euro. Onze woonkamer wordt in de loop van dit jaar groter, het relatief hoog opgenomen minimaal vermogen en pendelen is dan minder erg denk ik. Over Follow me: Dit plaatje is van vannacht/vandaag. Van 00:00u tot ongeveer 7:30u setpoint temp 21, met sensor naast airco in werking en fan op hoogst. Vanaf 7:30u met follow me halverwege kamer, setpoint 21c fan op hoogst. sensor uit unit halen heeft dus het meeste nut als je de draden ook verlengt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABj0TduVEnO6YVa5H2vAojUNKrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrWhaJU7K1qDsFR5UZ13Ypoa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door GdH op 25-01-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GdH

GdH

[quote]Beauty1010 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:10:
Bovendien, deze unit heeft (indien de specs kloppen inderdaad) een minimale warmte afgifte van 1,08 kW dacht ik te lezen. Bij een SCOP van 4 (niet wetende wat de COP exact is bij 7 graden buitentemperatuur) kom je al op bijna 300 Watt aan opgenomen vermogen (reken ik een beetje leidingverlies mee).

Geef toe, nog steeds 200 Watt verschil met de praktijk, maar toch.

Dat van die testmanier wist ik niet, dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
Ik ben aan het kijken naar een L-L systeem, voor zowel verwarming en koeling. Ik heb op dit moment radiatoren met een TADO zone systeem. Ik wil in eerste instantie een LL systeem voor de woonkamer/keuken. Daar staat overdag de temperatuur op 20 graden. De rest van het huis houden we overdag op 15 graden. Alleen vroeg in de ochtend en savonds gaan de slaapkamer en badkamer voor een paar uur op 20 graden. Ik was aan het kijken naar de Panasonic Etherea met Nanoe X 3.5 KW en de ME MUZ-LN35, ook 3.5 KW. Nu valt mij het volgende op: De Panasonic specs geven een jaarlijks energieverbruik aan van 781 KWh en de ME 974 Kwh. Hoe kan er zo'n groot verschil zijn tussen deze 2 systemen terwijl ze hetzelfde vermogen hebben en de SCOP's van 5,2 resp 5,1 amper van elkaar verschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
hansdg53 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:37:
de Panasonic Etherea met Nanoe X 3.5 KW en de ME MUZ-LN35, ook 3.5 KW. Nu valt mij het volgende op: De Panasonic specs geven een jaarlijks energieverbruik aan van 781 KWh en de ME 974 Kwh. Hoe kan er zo'n groot verschil zijn tussen deze 2 systemen terwijl ze hetzelfde vermogen hebben en de SCOP's van 5,2 resp 5,1 amper van elkaar verschillen?
Link de energielabels. Fabrikanten mogen vrij een vermogen opgeven waarvoor het systeem ontworpen is. Daarop is ook het verbruik berekend. Als dat ongelijk is doet de 1 meer werk dan de ander, en logisch dat het dan meer stroom kost.

Aan dat getal kan je ook zien wat het apparaat aan kan als verwarming, bij ons gematigde klimaat, de kilowatts in de naam gaan om koelvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
w00key schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:07:
[...]

Link de energielabels. Fabrikanten mogen vrij een vermogen opgeven waarvoor het systeem ontworpen is. Daarop is ook het verbruik berekend. Als dat ongelijk is doet de 1 meer werk dan de ander, en logisch dat het dan meer stroom kost.

Aan dat getal kan je ook zien wat het apparaat aan kan als verwarming, bij ons gematigde klimaat, de kilowatts in de naam gaan om koelvermogen.
Beiden A+++. Panasonic geeft aan dat het verbruik is berekend in overeenstemming met EU-verordening 626/2011. Bij de ME geeft men aan dat het gebaseerd is op testresultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
@hansdg53

Ze hebben wellicht hetzelfde nominale vermogen bij koelen (en of verwarmen) maar dat zegt zeker niet alles. Zoals door anderen al aangegeven, het opgenomen vermogen (jaarverbruik) is de uitkomst van een testsituatie. De fabrikant moet voor die testsituatie een vermogen als uitgangspunt nemen bij -10C. De Pdesignh. Dat lijkt erg ingewikkeld, het lijkt door het woordje 'design' echt een ontwerp parameter, dat is het niet. Het is simpelweg dat vermogen bij -10C waarop de SCOP gepasseerd is. Dat vermogen staat echt los van de werkelijke maximale capaciteit van die unit. Er zijn bijvoorbeeld Multi split units met een Pdesignh van 5 kW bij -10 die een maximale capaciteit hebben nog bij die temperatuur van boven de 7kW.

De ME heeft een Pdesignh van 3,6 kW (bij -10C) Bron EUROVENT. Zonder een echt goed type aanduiding kan ik niks zeggen over de Panasonic. Maar bij een gelijke SCOP moet er met een in jouw woorden fors hoger opgenomen vermogen ook meer warmte zijn geleverd door 1 van beide units tijdens de test. De een heeft dus een hogere Pdesignh dan de ander vermoed ik.

Kan je in jouw informatie de Pdesignh (heating) vinden?

Gr Michel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beauty1010
Indien je de combi CS-XZ35XKEW / CU-Z35XKE op het oog hebt, dan kom ik via de Label generator van Panasonic op een Pdesignh van 2,8 in vergelijking met de 28% hogere 3,6 van de ME. Dit verklaart dus het hogere verbruik, de ME heeft gewoon gedurende alle testreferentie temperaturen meer warmte geleverd. Logisch dat die dan meer verbruikt.

De ME heeft bij 12C een COP van maar liefst 8 en levert bij slechts 15% belasting nog steeds 1,2 kW aan warmte (bron EUROVENT). Dat is vast meer dan de folder zegt, de unit kan alleen niet lager. Indien het minimale vermogen van de ME bij 12C geen probleem is, staat die unit nu wat mij betreft met 1-0 voor. Zal vast wel wat prijziger zijn dan de Pana.

Gr Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx

Kan dit gedrag ook komen door een minimum aan r32 koudemiddel? leidinglengte is verlengd van 3m naar 5m zonder extra vulling.[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
1. Hoe heb je de lamellen staan? Zet ze 45°, als je ze lager zet, blaast de unit zichzelf alleen warm en gaat hij vervolgens sneller uit.
2. Niet 24/7 verwarmen, maar adhoc. Zeker met een overbemeten unit. Beetje laten werken, als de boel verzadigd is gaat hij nl uit.
3. Ik weet niet of de unit steeds hard gaat blazen nadat hij even uit is geweest(gependeld heeft) in dat geval van auto af halen en op stand 2 (of miss 1 zetten) anders blaasr hij het te snel warm en gaat hij dus weer uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beauty1010
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-SnjhGzKY_WfBoU__mKo6ovDS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YqbCgGb9jTLljOQ0MXrK4NDt.png?f=fotoalbum_large

Zoiets

De ME unit is de groene, de Panasonic de paarse. Ik heb even een basisgrafiek gebruikt van mijn eigen mogelijke toekomstige opstelling, trek je dus niet teveel aan van andere lijntjes.

De groene stip bij -10C is het vermogen wat de fabrikant neemt als Pdesignh, dat is geen echte berekening,maar een keuze. Afhankelijk van hoe je die kiest verschuift de schuine zijde van de driehoek en daarmee ook de vermogens die je moet leveren bij de referentiepunten A,B,C en D en daarmee ook je SCOP. Wordt de Pdesign lager, dan hoef je daar ook minder warmte te leveren (Panasonic). De groene stip bij 12C is afwijkend omdat daar de unit niet slechts 15% kan leveren van de Pdesignh maar die 1,2 kW of wat was het.

Het nominale vermogen bij 7C is 4 kW (doe ik nu uit mijn hoofd), de Pdesignh 3,6 kW welke de unit zelf aan kan (geen back up heat BRON EUROVENT). Die capaciteitscurve wordt weergegeven door de dunne vage groene lijn. De dikkere groene lijn is de capaciteitscurve zoals ik die ingetekend zou hebben op basis van het nominale vermogen uit de specs.

Krijg je een beeld

Gr Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GdH

GdH

xHEMANx schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:57:
[...]

1. Hoe heb je de lamellen staan? Zet ze 45°, als je ze lager zet, blaast de unit zichzelf alleen warm en gaat hij vervolgens sneller uit.
2. Niet 24/7 verwarmen, maar adhoc. Zeker met een overbemeten unit. Beetje laten werken, als de boel verzadigd is gaat hij nl uit.
3. Ik weet niet of de unit steeds hard gaat blazen nadat hij even uit is geweest(gependeld heeft) in dat geval van auto af halen en op stand 2 (of miss 1 zetten) anders blaasr hij het te snel warm en gaat hij dus weer uit.
Dank je,
Heb gelijk een nieuwe vraag, weet jij dit of iemand anders hier? Mag je de airco op geplande tijden aan en uit laten schakelen door een smart plug? Het lijkt me wel handig maar weet niet of het voor compressor schadelijk is als hij bijv. net in vol bedrijf is en dan z'n aanvoerspanning ineens kwijtraakt, heb het wel al getest, airco pakt na spanning aanzetten wel z'n oude programma weer op, maar kan het technisch kwaad?

antwoorden op je vragen:
1, heb de lamellen op laagst, iets omhoog voel je de (soms koele) wind hinderlijk, helemaal omhoog voel je die ook niet maar gaat warmte onder plafond door.
2, idd, daar experimenteer ik nu mee, gistermiddag airco niet aan en toen we in s'avonds in huis zaten heeft hij redelijk lange run gedraaid, comfortabel.
3, Auto stand gebruik ik liever niet, blaast dan idd hard en daarna net wat te zacht. Ik heb hem vast op stand 2 (is tussen zacht en hard in) sensor heeft geen last van eigen warmte binnen-unit, sensor zit in afstandsbediening.

[ Voor 16% gewijzigd door GdH op 26-01-2025 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
Beauty1010 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 00:14:
Indien je de combi CS-XZ35XKEW / CU-Z35XKE op het oog hebt, dan kom ik via de Label generator van Panasonic op een Pdesignh van 2,8 in vergelijking met de 28% hogere 3,6 van de ME. Dit verklaart dus het hogere verbruik, de ME heeft gewoon gedurende alle testreferentie temperaturen meer warmte geleverd. Logisch dat die dan meer verbruikt.

De ME heeft bij 12C een COP van maar liefst 8 en levert bij slechts 15% belasting nog steeds 1,2 kW aan warmte (bron EUROVENT). Dat is vast meer dan de folder zegt, de unit kan alleen niet lager. Indien het minimale vermogen van de ME bij 12C geen probleem is, staat die unit nu wat mij betreft met 1-0 voor. Zal vast wel wat prijziger zijn dan de Pana.

Gr Michel
Dank je Michel voor je uitleg. Als ik het goed begrijp geeft the ME dus een hoger vermogen (en dus warmte) bij -10 en is dat de reden dat het verbruik hoger ligt. Is het dan juist om te concluderen dat bij hogere buitentemperaturen de ME dan zuiniger moet zijn om op eenzelfde SCOP uit te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
Je vraag behelst meerdere vragen.

Beide units hebben een nominale curve welke aangeeft wat het vermogen is bij 7C (folder) en bijvoorbeeld het minimale nominale vermogen bij -10C. Soms geven ze die bij -7 of zelfs -15, punt is die curves kan je intekenen. Dat zijn je nominale curves van je capaciteit.

Beide units hebben ook nog reserve capaciteit. Het maximale vermogen. Dat kan je aanspreken maar hoe dichter je bij die curve komt des te zwaarder je de unit belast. Daar is die niet op ontworpen om maanden vol te houden. Voor een capaciteitsberekening ga je dan (volgens de fabrikant) ook eerder uit van het beschikbare nominale vermogen dan het maximale vermogen.

Zet die curves in je eigen grafiek en je ziet welke unit meer nominaal en maximaal vermogen heeft bij -10C of welke andere temperatuur dan ook. Dat is echter een hele andere vraag dan welke unit het zwaarst is belast bij de berekening van de SCOP. Dat kan weer willekeurig beide units zijn. Je kan een relatief zwakke unit toch testen met een Hoge Pdesignh en andersom.

Dan naar je laatste vraag, die begrijp ik niet helemaal. De ME is in ieder geval zo efficiënt bij 12C dat die een COP heeft van 8. Hierdoor wordt iedere Watt opgenomen vermogen (even zonder verlies) omgezet in 8 Watt warmte. Omdat de minimale warmte afgifte volgens EUROVENT 1,2 kW is bij 12C en je ook weet dat de COP 8 is, weet je dat het opgenomen vermogen daar 150 Watt is geweest. Dit ondanks dat in de folder vast een lager minimaal opgenomen vermogen staat. Dat minimale vermogen is ook geen garantie, maar zegt slechts dat de unit (is mij ooit verteld) altijd meer zal opnemen dan dat. Niet dat de unit altijd kan terug moduleren naar die grens.

De ME unit MOET dus niet zuiniger zijn, hij IS efficiënter indien wellicht de Pana een COP heeft van zeg 7 bij dezelfde 12C en niet 8. MHI units kunnen bijvoorbeeld echt ver terugmoduleren, de ME units (voor zover ik ze ken) wat minder. Dat maakt de machine niet minder efficiënt als in dat ze meer energie verbuiken, de COP blijft in dit voorbeeld hoger. Maakt wel dat de unit minder snel 24 uur per dag aan kan staan en eerder de neiging heeft tot pendelen dan een unit die wellicht minder efficient is (COP =7) maar wel verder teug kan moduleren.

Gr Michel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

GdH schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Dank je,
Heb gelijk een nieuwe vraag, weet jij dit of iemand anders hier? Mag je de airco op geplande tijden aan en uit laten schakelen door een smart plug? Het lijkt me wel handig maar weet niet of het voor compressor schadelijk is als hij bijv. net in vol bedrijf is en dan z'n aanvoerspanning ineens kwijtraakt, heb het wel al getest, airco pakt na spanning aanzetten wel z'n oude programma weer op, maar kan het technisch kwaad?
Als ik naast mijn buitenunit sta en de airco middels afstandbediening uitzet gaat de binnenunit meteen uit. De buitenunit draait daarna nog vrolijk 30 tot 60 seconden door. Pas als de buitenunit helemaal stopt met draaien durf ik de stekker eruit te trekken. Bij een stroomstoring kan ik het niet voorkomen uiteraard maar om dit dagelijks te doen lijkt mij niet goed. Technische onderbouwing moet ik u verder schuldig blijven.

@GdH , Een duimpje is al een bedankje. Hoe sympathiek ook maar beide is dubbelop. Niet flauw bedoelt maar ik merk het even op i.h.k.v. de leesbaarheid van het forum. Fijne zondag. Hier schijnt de zon _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door vdr01 op 26-01-2025 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
GdH schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Dank je,

antwoorden op je vragen:
1, heb de lamellen op laagst, iets omhoog voel je de (soms koele) wind hinderlijk, helemaal omhoog voel je die ook niet maar gaat warmte onder plafond door.
2, idd, daar experimenteer ik nu mee, gistermiddag airco niet aan en toen we in s'avonds in huis zaten heeft hij redelijk lange run gedraaid, comfortabel.
3, Auto stand gebruik ik liever niet, blaast dan idd hard en daarna net wat te zacht. Ik heb hem vast op stand 2 (is tussen zacht en hard in) sensor heeft geen last van eigen warmte binnen-unit, sensor zit in afstandsbediening.
Dat de lucht koel voelt, komt miss omdat je 24/7 verwarmt en de lucht al warm is, waardoor de lucht uit de airco "kouder" is en voelt. Dit los je (deels) op door adhoc verwarmen, omdat hij dan warmere lucht moet blazen, om de afgekoelde kamer op temp te houden.

Dan kan je dus hopelijk wel de lamellen 45° zetten, want anders blijf je enorm veel pendel gedrag houden. (Niet effectief gebruik van de airco)

Met adhoc verwarmen, moet je wel even experimenteren met de fanstand.

Met een interne sensor (heb nu extern) moet ik de airco het eerste uur handmatig op stand orkaan zetten en vervolgens op auto om het warm te krijgen in huis.

Mn ouders (betere isolatie) zetten dat ding sochtends op auto stand aan en het wordt met gemak warm. Aangezien je overbemeten unit hebt, gok ik dat het zo ook bij jou zal gaan.

De reden dat autostand wrs ruk werkt komt waarschijnlijk ook omdat de lamellen naar beneden staan.

En het is niet goed voor je airco om hem met de plug stroomloos te maken. (Heb ik me hier laten uitleggen, en dat klonk wel logisch destijds) Dat wilde ik eerst ook zo doen, maar uiteindelijk toch een apparaatje gekocht om de airco vanaf mn tel tebedienen. Inmiddels 3 verschilkende apparaatjes om de airco via wifi te bedienen. Haha. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GdH

GdH

vdr01 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:53:
[...]

Als ik naast mijn buitenunit sta en de airco middels afstandbediening uitzet gaat de binnenunit meteen uit. De buitenunit draait daarna nog vrolijk 30 tot 60 seconden door. Pas als de buitenunit helemaal stopt met draaien durf ik de stekker eruit te trekken. Bij een stroomstoring kan ik het niet voorkomen uiteraard maar om dit dagelijks te doen lijkt mij niet goed. Technische onderbouwing moet ik u verder schuldig blijven.
dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GdH

GdH

xHEMANx schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:54:
[...]

Dat de lucht koel voelt, komt miss omdat je 24/7 verwarmt en de lucht al warm is, waardoor de lucht uit de airco "kouder" is en voelt. Dit los je (deels) op door adhoc verwarmen, omdat hij dan warmere lucht moet blazen, om de afgekoelde kamer op temp te houden.

Dan kan je dus hopelijk wel de lamellen 45° zetten, want anders blijf je enorm veel pendel gedrag houden. (Niet effectief gebruik van de airco)

Met adhoc verwarmen, moet je wel even experimenteren met de fanstand.

Met een interne sensor (heb nu extern) moet ik de airco het eerste uur handmatig op stand orkaan zetten en vervolgens op auto om het warm te krijgen in huis.

Mn ouders (betere isolatie) zetten dat ding sochtends op auto stand aan en het wordt met gemak warm. Aangezien je overbemeten unit hebt, gok ik dat het zo ook bij jou zal gaan.

De reden dat autostand wrs ruk werkt komt waarschijnlijk ook omdat de lamellen naar beneden staan.

En het is niet goed voor je airco om hem met de plug stroomloos te maken. (Heb ik me hier laten uitleggen, en dat klonk wel logisch destijds) Dat wilde ik eerst ook zo doen, maar uiteindelijk toch een apparaatje gekocht om de airco vanaf mn tel tebedienen. Inmiddels 3 verschilkende apparaatjes om de airco via wifi te bedienen. Haha. 8)
Onze airco is ook uit te breiden met wifi module, het is me nog niet duidelijk of onze airco daarmee ook uitgebreider in te stellen is met tijdprogrammas bijv. De huidige afstandsbediening heeft enkel een timerfunctie die beperkt is in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:31
GdH schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Dank je, ik zal vnv ook even online zoeken, foto's:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Het is een Midea, ik zie ook merken als Qlima Eurom etc met dezelfde afstandsbediening. Het label doet vermoeden dat het een 3,5kw is maar ik zie allen 3,2kw en die heeft een minimum van 1,1kw vermogen dus dat zal rond de 300 watt netto zijn. Ook worden bij de doorverkopers minimale informatie gegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rth
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21-09 22:18

Rth

Hier hebben wij ook een 5Kw Daikin vloermodel in de woonkamer met open keuken.. ongeveer 45m2 . Tussenwoning, Huis is redelijk goed geïsoleerd . Met de afgelopen periode (winter) het met gemak op temperatuur gehouden. We zijn van een jaarlijks gasverbruik 1200m3 naar 178m3 gegaan.. stroom verbruik is natuurlijk hoger geworden, maar we hebben zonnepanelen (opbrengst rond de 6Mw per jaar) . Absoluut geen spijt van deze investering,gezien de huidige gasprijzen! Zeer tevreden mee met dit product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:02
Ik twijfel een beetje over de installatie en hoe deze is "geconfigureerd" ik weet niet of ik dit zelf kan aanpassen maar ik zal dit sowieso even navragen maar wellicht kan iemand mij helpen op deze zondag.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
begane grond:
MSZ-AY42 (buitenunit MXZ-3f54)

De 1e verdieping:
MSZ-AY25 (buitenunit MXZ-3F54)
MSZ-AY20 (buitenunit MXZ-3F54)
MSZ-AY25 (buitenunit  MXZ-2f42)

De 2e verdieping:
MSZ-AY35 (buitenunit MXZ-2f42)

Beneden hebben wij de airco op 20 graden staan en op de 1e verdieping overal 17 en zolder 16.
Ik merk dat het in mijn kantoor soms warmer (20 graden) is dan gevraagd en las dat het wellicht kan komen door de master/slave setup?
Via homeassistant en MELCloud kan ik de "Energie" slecht uitlezen (wil nog investeren in een controller voor MQTT) maar ik merk dat ik bij de Slaapkamer dus wel "Energie 44.6 kWh zie staan is dit dan de master? Het lijkt mij logischer dan de woonkamer master is omdat dit toch de primaire ruimte is.
Kan ik dit aanpassen via de MELCloud app onder het stukje (is this system part of a multi-split setup?) of is dit echt vanaf de buitenunit met de leidingen op de aansluitingen bepaald?

PS: Kantoor is wel een kleine ruimte maar de deur staat open en de airco richt naar de overloop de kamer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieu79
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-09 07:41
We willen komende maand voor onze bovenverdieping een tri-split gaan aanschaffen. Beneden hebben we momenteel een ME bi-split in huis waar we tevreden over zijn. Een ME tri-split zou dus een goede kandidaat zijn. Echter ben ik wel benieuwd naar ervaringen van mensen die zowel een MHI als een ME unit in gebruik hebben. Welke van de twee merken bevalt het beste en zijn er noemenswaardige verschillen met betrekking tot bouwkwaliteit, regelgedrag, geluidproductie en efficiëntie tussen de twee merken?
De unit zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor koeling in de zomer, maar ook zal mijn thuiswerkplek ermee verwarmd moeten worden in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Thieu79 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:51:
We willen komende maand voor onze bovenverdieping een tri-split gaan aanschaffen. Beneden hebben we momenteel een ME bi-split in huis waar we tevreden over zijn. Een ME tri-split zou dus een goede kandidaat zijn. Echter ben ik wel benieuwd naar ervaringen van mensen die zowel een MHI als een ME unit in gebruik hebben. Welke van de twee merken bevalt het beste en zijn er noemenswaardige verschillen met betrekking tot bouwkwaliteit, regelgedrag, geluidproductie en efficiëntie tussen de twee merken?
De unit zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor koeling in de zomer, maar ook zal mijn thuiswerkplek ermee verwarmd moeten worden in de winter.
Ligt er vast ook aan welk type. Thuis een MHI op mn werk een ME. Maar die ME op mn werk vindt ik maar een bagger ding. Ziet er ook niet uit. Één lamel en je kijkt er van onder gewoon naar binnen. El cheapo afstandsbediening. Hij verwamt en verkoelt wel prima, maar uiteraard geen grafiekjes van. (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-09 13:10
Hoe zit het tegenwoordig met de panasonic home assistant integratie? Werkt deze al terug?
Voorlopig bij offertes nog aan het twijfelen tussen Panasonic en Daikin (+-500 EUR duurder voor een multisplit met 4 binnenunits)
Pagina: 1 ... 132 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic